Captain Sweden räddar världen

Mats Svegfors tar idag upp på DN att det pågår ett 3: världskrig med massor av länder i Mellanöstern och norra Afrika inblandat och att de fått och det givetvis får långtgående konsekvenser. Inte bara där utan konsekvenser här också i form av flyktingströmmar som aldrig förr.

Rubriken på hans artikel är ””Det pågår ett världskrig och vi låter människor dö””, han menar att vi måste öppna ögonen, se vad som händer och ta vårt ansvar för de miljoner som är på flykt. Att det pågår krig i den delen av världen och att det får konsekvenser är ju inget nytt, har det inte egentligen varit konstant krig mer eller mindre där så länge religion har funnits? Och säkert innan dess också. Och inte bara det, det har påpekats varje dag de senaste åren för konsekvenserna men sådana som Svegfors har inte lyssnat. Antagligen för att det är ”fel” människor” som har varnat. Eller så har de varnat av ”fel” orsaker. Det är den bittra sanningen.

svegfors

Nu vet jag inte hur det funkar i Libanon, Jordanien eller Turkiet vad gäller välfärd som sjukvård, tandvård, skola, socialbidrag, barnbidrag, pensioner och så vidare. Får de ta del av de systemen på samma villkor som landets befolkning? Betraktas de som vilken annan medborgare som helst i det landet? Eller är det så att de bor i läger och får mat och livsnödvändigheter via FN? Får de PUT i de länderna omedelbart? Vad har de för välfärd i de länderna? Och så vidare. Är det så, någon som vet? För man måste ju jämföra totalt och inte bara antal som får skydd. För det är en jäkla stor skillnad på att bo i enklare läger där allt finansieras av FN och att låta landets skattebetalare stå för fiolerna, det måste ju ändå alla hålla med om?

Är det däremot någon form av något lägerliknande som Svegfors menar att vi ska ha här så har vi gott om plats i Sverige! Vi kan smälla upp massor med mindre läger med ändå drägliga förhållanden som de som kommer hit får bo i, vi kan börja bygga upp sådana omedelbart samtidigt som vi informerar massor i de länderna som är berörda på något sätt att ALLA som kommer hit får sin fristad i något av dessa läger och inget annat. Måste ju vara bättre än krig, right? Och så låter vi FN sköta dessa också och finansierar det hela med pengar till FN. Vi kan till och med transportera hit de som behöver skydd. Vi räddar massor av liv på det viset och tar ett jättestort moraliskt ansvar, ett gigantiskt moraliskt ansvar! Då har man också definitivt löst problemen med flyktingströmmarna till Sverige. Är den metoden jämförbar med Libanons, Jordaniens och Turkiets? Är det så Svegfors vill att det ska funka? I så fall tror jag han får med sig massor av svenskar på den idén!

Och drägliga förhållanden utanför krigszonen, de flyr från Danmark till Sverige numera. Inte visste jag att Danmark var en krigszon? Är Tyskland en krigszon? Österrike? Ungern?

Men egentligen tror jag Svegfors vill, tror och önskar att en Captain Sweden bara ska dyka upp rädda världen.

Och jag vill inte vara en party pooper som förstör glädjen och välviljan hos folk som jublar över att man samlat in några miljoner till flyktinghjälpen för de pengarna behövs sannerligen också. Men tänk på att statens direkta utgifter för migration och integration för juli i år var EN MILJARD HÖGRE än för juli 2014. En miljard mer kostade det alltså i juli i år. Det pågår ett gigantiskt slöseri av skattepengar i Sverige. En miljard är ofantligt mycket mer än några miljoner. Den miljarden kommer också från svenskarna.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

84 kommentarer

  1. MiT

     /  09/07/2015

    ”Sekretess hindrar myndigheter att stoppa företags bidragsfusk”
    https://archive.is/HdnKw

    Svara
    • Perry

       /  09/07/2015

      Just denna typ av slöseri och ren ignorans när man hanterar skattepengar gör mig så jävla förbannad. Detta har mest troligt varit känt för dessa personer under en lång tid och inget som damp ner i brevlådan igår. Och ÄNDÅ görs det ingenting.

      BLLLRGHUHUH HNPFHHUUUUU GAAAAHHH!!
      lite så, typ, ungefär känns det….

      Svara
  2. E.S

     /  09/07/2015

    De ghetton som Svegfors tycks vilja ha sa Europa nej 1940-talet. Dessutom överskattar han Minister Kaplans kompetens. 😀

    Svara
  3. E.S

     /  09/07/2015

    Svegfors är väl ”Teflon-Mats” för brunfärg? 🙂

    Svara
  4. Ivar L

     /  09/07/2015

    Var inte Svegfors en person som propagerade för skattesänkningar för bara några år sedan när han var chefredaktör på SvD?

    I länder som Libanon får inga flyktingar PUT och bidrag. Jämförelsen haltar högst betänkligt. Men oavsett det har han ju en poäng i att vi skall hjälpa nödlidande. Genom slappa asylregler i decennier har vi skapat en situation där det blivit svårare att hjälpa när det verkligen hettar till som med kriget i Syrien.

    Om vi dessutom fokuserade på NÖDHJÄLP oavsett om det är på plats eller i Sverige istället för utdragna asylprocesser, asylboenden och slutligen PUT så skulle vi ju tillfälligt kunna hjälpa fler.

    Svara
  5. Rick

     /  09/07/2015

    Trots att jag borde vara luttrad, så blir jag ändå förvånad varje gång någon som tidigare visat prov på åtminstone något slags förmåga till resonemang kommer ut som totalt aningslös, som nu denne Svegfors. Begriper han inte ens de mest elementära kopplingarna?

    Svara
  6. Jan

     /  09/07/2015

    Gina Dirawi skriver ett inlägg där hon påpekar att svenskar bara haft tur att födas i rätt land och att de sanna hjältarna är flyktingarna. Hon påpekar också att svenskarna inte är tillräckligt ödmjuka och generösa i sitt bemötande av alla dessa flyktingar från Mellanöstern.
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article21372661.ab

    Svara
    • Ivar L

       /  09/07/2015

      Till er som inte vill stödja Aftonbladet:
      https://archive.is/l71LS

      Svara
    • Erik den förste

       /  09/07/2015

      Då får vi väl hoppas att gud [sic] hör hennes bön och låter henne åka tillbaka till det som är hennes familjs hemland. Hennes vurmande för antisemitism gör att jag betraktar henne som en ond människa.

      Svara
    • tompas11

       /  09/07/2015

      Det har inget med tur att göra. Sverige har byggts upp genom hårt och idogt arbete i decennier av en enad befolkning som haft ett gemensamt mål. Detta är inte tur.

      Svara
  7. norskgoy

     /  09/07/2015

    Skal innrømme at den beste maten er å finne i Levanten, og da spesielt Libanon og Israel. Men det libanesiske samfunnet har nå blitt revet i stykker, der det startet med en flyktningstrøm fra Jordan tidlig av 70-tallet. Du kan tro de fleste grupperinger av opprinnelig karakter angrer bittert.

    Så, med en slik argumentasjon; nei takk.

    Svara
  8. Kristian

     /  09/07/2015

    ”They crash him, and his body may burn; they smash him, but they know he’ll return to live again.

    Captain Scarlet, indestructible Captain Scarlet.”

    Nej? Bara Thunderbirds?

    Svara
  9. Ivar L

     /  09/07/2015

    Noterat i Svegfors artikel.

    Trots att han beskriver situationen som ett världskrig så nämner han inte med ett ord den centrala orsaken, islamism. Han nämner inte islam, islamism eller jihad en enda gång. Inte en endaste gång! Det närmaste han kommer är ”krigsherrar” som får sina pengar från ”oljerika stater”. Tänk en skildring av andra världskriget som låter bli att nämna nazismen helt och hållet.

    I sin beskrivning av flyktingsituationen i Libanon sätter han citationstecken kring ordet ”egen” när han talar om att Libanon har en egen befolkning på fem miljoner. Underförstått har egentligen inte Libaneserna ett eget land. Alla länder är allas. Således har Syrierna som nu körs ut inte heller något eget land. Hur tänker människan? Att vara humanitär innebär väl inte att förneka sig själv eller andras nationalitet och ursprungliga hemvist? Riktigt skrämmande. Festligt hur denne gamle moderat gått och blivit postmodernist på gamla da’r.

    Svara
  10. Jan

     /  09/07/2015

    Fjordman (samt den galne norske massmördaren vars namn jag inte vill nämna) brukar ju påtala att muslimerna intar Europa, inte genom krig, utan genom invandring och nativitet. Eurabia kallas slutmålet. Fortsätter det så här så är vi snart där oavsett vad man tycker om dessa teorier…

    Svara
  11. Ivar L

     /  09/07/2015

    Två reflektioner till på Svegfors text:

    Ett litet plus för att han uttryckligen säger att vi måste uppoffra oss och bygga nya städer. TIll skillnad från många andra ger han ett konkret förslag på vad som ligger framför oss om vi hoppar på hans tåg. Men samtidigt utelämnar han det mest centrala just nu, nämligen flyktingdöden på Medelhavet.

    Han avslutar sin krönika med:
    ”Trots att våra medmänniskor på andra sidan Medelhavet dör i hundratusental vågar vi inte formulera de ord som tvingar oss till handling.”
    Men själv formulerar han inte själva ordet till den enda handling som är rimlig enligt hans eget resonemang nämligen att vi åker ner dit och hämtar dem med båt, tåg eller flyg. De som kommit till gränsländerna Turkiet, Libanon e.t.c. som hans text ju fokuserar på befinner sig inte i fara förrän de beslutar sig för att korsa Medelhavet. I vart fall inte i nuläget. Så egentligen levererar han inte en komplett lösning på problemet. Vi skall bygga nya städer åt flyktingarna men det verkar som de ändå skall riskera sina liv för att komma hit. Hur rimligt låter det?

    En annan sak att fundera på är det här med att skrika om vargen. Det pågår flera krig i Mellanöstern och Nordafrika men går de att jämföra med andra världskriget eller ens första världskriget eller för den delen ens med t.ex. Koreakriget. Nej, inte på långa vägar. Samtidigt antyder han att det kan bli mycket värre. D.v.s. det skulle kunna uppstå en situation som verkligen skulle kunna kallas världskrig. Vad skall han kalla det kriget? Fjärde världskriget. Svegfors verkar inte ha någon känsla för ords valör i tävlingen om att vara den godaste människan i media.

    Svara
    • Anonymiserad

       /  09/08/2015

      ”Ett litet plus för att han uttryckligen säger att vi måste uppoffra oss och bygga nya städer.”

      Det är inte nya städer vi behöver.Vi behöver återbefolka de städer som totalt dött ut eftersom att skolor,äldreboende ,vårdcentraler ,bank,post och affärer och allt annat i småstäderna lagt ner.Det finns massor av möjligheter på massor av ställen i Sverige men ingen tar tillvara på det som bjuds,utan istället ska alla flytta till storstäderna Malmö Göteborg och Stockholm.Jag har bott på alla dessa 3 ställen under perioder i mitt liv och såklart det är smidigt att bara gå utanför dörren så är man på ICA inte lika smidigt att behöva köra en kvart för ett paket mjölk. Men man har faktiskt fler möjligheter på landet exempelvis är det enklare att påverka sin kommun (desto mindre den är desto enklare)Problemen uppstår när vi har personer som exempelvis de invandrarna som blev utplacerade i en småort(kan inte minnas vart)och att istället för att se möjligheter ser man problem ,jag hade om jag varit dessa invandrare även jag protesterat såklart,men det hade jag nog gjort mest på grund av att jag inte kunde se möjligheterna just för stunden,precis som jag gissar att dom inte kunde.

      TLDR;
      Nej,vi behöver inte fler städer,inte heller större städer.Vi behöver Återbefolka de småstäder vi en gång hade och se möjligheterna i dessa.Vi behöver även att våra politiker ser de möjligheterna och underlättar för att återbefolkning kan ske med exempelvis minskad bensinskatt/vägskatt och dylikt.
      Stäng trafiken i städerna helt och hållet och se till att Lokaltrafiken fungerar istället för att bestraffa de som inte vill eller har ekonomisk möjlighet att bo på hornsgatan,götabergsgatan eller norra-vallgatan..

      Ush.jag låter nästan som en gammelcenter.

      Svara
  12. Svenne

     /  09/07/2015

    Boris Johnson, Londons borgmästare, om migrantkrisen:
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/11847750/The-Britain-bashers-moral-outrage-will-not-solve-this-migration-crisis.html
    ”Look at those crowds tramping out of the railway station in Hungary. They seem to be composed overwhelmingly of young, able-bodied men – people who are in search of a more prosperous future – and it is neither callous nor lacking in compassion to say that many of them are arriving in Europe as economic migrants. We need, therefore, to be very careful about the signals that we are sending.”

    Svara
    • Ivar L

       /  09/07/2015

      Den här typen av lästips gör Toklandet till en extremt värdefull sajt. Möjlighet till fördjupning som svesnk etablissemangsmedia gömmer undan och bara läser själva.

      Svara
    • Alex Nyström

       /  09/07/2015

      Johnsons uttalande skulle omedelbart förläna honom rasiststämpeln om han varit svensk. Ändå är det ett mycket måttfullt, för att inte tala om rimligt, uttalande.

      Svara
      • Kristian

         /  09/07/2015

        Ja, han tillhör knappast partiets högerfalang. Egentligen ganska likt vad nye Labour-ledaren Corbyn har sagt också.
        (Utom när det blir dags att säga något smaskigt inför den årliga kongressen så att han kommer i tidningarna.)

        Svara
  13. De ‘flyktingar’ som hittar till Sverige är ändå inte dom är i störst behov av hjälp. De som verkligen är det har inte råd att åka så långt …

    Svara
  14. Kristian

     /  09/07/2015

    Aftonblaskan – Anna Dahlberg: En våg av solidaritet – men orkar vi öppna våra hjärtan på riktigt?
    http://unvis.it/http://t.co/ey2ZBqujLR

    Fullt korrekt om bostäder, få jobb med låga utbildningskrav, och så vidare. Sedan kommer, som en grundtes som inte behöver diskuteras:
    ”Om Sverige ska vara västvärldens ledande flyktingnation …”
    Ja, det är väl det som är en av grundfrågorna? Skall vi det?

    Svara
    • Ivar L

       /  09/07/2015

      Vad betyder det ens? Att vi fyller på med så mycket flyktingar vi kan eller att vi hjälper så många nödlidande som möjligt?
      Det enda som är intressant i slutändan är hur många liv vi kan rädda och därefter hur många vi kan hjälpa till ett bättre liv. Hur många flyktingar det blir i Sverige borde väl vara fullständigt underordnat?

      Men… det finns en sak till här. Speciellt intressant för en sossetidning med nuvarande regering.
      Sverige lobbar hårt för att bli del av FN:s säkerhetsråd. Jag tror detta att vara en ”ledande flyktingnation” är en bricka i spelet. Politikerna offrar sitt eget land för att få glassjobb i FN.

      Svara
      • Kristian

         /  09/07/2015

        Tänkte inte ens på det!
        (Tog bara ett steg bakåt i stället för ”helikopterperspektiv” som man brukar säga på utvärderingen.)

        Undrar om säkerhetsrådet lockar andra i EU … Hmm, får se hur det ser ut.

        Svara
        • Grodan Boll

           /  09/07/2015

          Och apropå aluminiumhattar:
          Ryska trupper har siktats i Syrien som tydligen jobbar på att upprätthålla status quo i nuvarande kaos. Orelaterat: när hörde ni något senast om Ukraina?

          Svara
          • Anonymiserad

             /  09/08/2015

            Ungefär samtidigt som MJ slutade posta om ukrainska nazister..

      • Svenne

         /  09/07/2015

        FN:s säkerhetsråd är nog kört, för Sveriges del, efter att utrikesminister Wallström lyckades reta upp hela arabvärlden och Israel…

        Svara
    • Olof

       /  09/07/2015

      Fast om vi pratar om att öppna våra hjärtan så finns ju en jättebra lösning! Om vi anammar Centerns månggifte förslag, och kopplar ihop det med vänsterkvinnornas kärlek till att betala för flyktingsituationen så löser vi ju hela problemet genom att bara stärka försörjningsskyldigheten.

      Sedan är det ju bara att öppna sitt hjärta och gifta sig med så många man orkar försörja.

      Svara
  15. AB

     /  09/07/2015

    Jag gillar Wordballs tycker de är rätt träffande på något sätt, Sverige i ett nötskal.Massa fina ord och ingen verkstad.
    http://country-balls.com/the-neutral-power/

    Svara
  16. Maria

     /  09/07/2015

    Dagens måsteläsning för alla som hädanefter vill yttra sig i frågan:
    .svd.se/fraser-nelson-utvandrarna-som-flyr-fran-fattigdom/om/flyktingkrisen-i-europa
    Svegfors står med dumstruten på.

    Svara
  17. MiT

     /  09/07/2015

    Ja vad ska man tänka? Om han tänker på det logiskt så tänker han lite som en SD:are, kanske därför han frågar? Vi kanske landar i att SD haft rätt hela den här frågan när krutröken lagt sig?

    Svara
  18. MiT

     /  09/07/2015

    ”»Det vigtigste er at komme væk fra Danmark hurtigst muligt«”
    http://www.b.dk/nationalt/det-vigtigste-er-at-komme-vaek-fra-danmark-hurtigst-muligt

    Svara
    • Mike E

       /  09/07/2015

      Bra för Danmark. Danmark har ju inte varit så korkade att det marknadsfört sig som det bästa landet i världen för unga arabiska män att komma till.

      Svara
  19. MiT

     /  09/07/2015

    Vilken tur att de lärt sig hur de ska få bort SD…
    ”Åkesson stängs ute från partiledarsamtal om flyktingfrågan”
    https://archive.is/jR8FJ

    Svara
    • Ivar L

       /  09/07/2015

      De kommer i vilket fall enbart tala om hur de skall sälja in konceptet till svenska folket. Någon lösning i egentlig mening kommer inte att framställas.
      De kommer att fila på formuleringar för att minimera väljarflykten. Fast jag tror inte de kommer att lyckas mer än högst temporärt. Inte minst eftersom kriserna i Mellanöstern och Nrodafrika kommer att pågå mycket länge.

      Svara
  20. Mike E

     /  09/07/2015

    Svegfors verkar ha blivit sinnessjuk eller drabbats av en ideologisk masspsykos som så många andra i Sverige. Han var vettig för 20 år sedan. Är han verkligen så dum så han jämställer Sverige och Libanon som mål för arabiska, muslimska flyktingar. Om det för Sverige hade handlat om att ställa upp för våra grannländer och ta emot en massa norrmän eller danskar, så hade det varit en helt annan sak och det hade varit naturligt.

    Svara
    • Ivar L

       /  09/07/2015

      Framförallt, tror han själv på vad han säger. Skall vi bygga tio eller hundra Jönköping? Tio räcker för 5-10 års flyktingmottagande av de proportioner han anger men ENBART om vi fortsätter ha stängda EU-gränser. Han vill ju öppna dem så då räcker kanske 100 Jönköping lika länge.

      Krig är hemskt men om man skall minimera skadan måste man väl ändå som erfaren opinionsbildare presentera något som är realistiskt (storleken) och humant (knappast att ta emot flyktingar med öpnna armar men låta EU vara stängt så att mängder dör på t.ex. Medelhavet).

      Jag blir tusan helt vansinnig på hur komplett imbecill nivån är i det offentliga just nu. Jag brukar ogilla referenser till Sovjet och Nordkorea men rent propagandamässigt ligger det snart på dessa länders nivå i etablissemangsmedia. Övriga likheter med dessa länder föreligger ej vill jag betona.

      Svara
      • Kristian

         /  09/07/2015

        Lite lagom hybris där med det byggandet vi är så fantastiska på.

        Eller … så är det som när man talar med ett barn: du som är så duktigt klarar säkert att äta upp blomkålen också.

        Svara
        • Svenne

           /  09/07/2015

          Jag tar tid!
          Och tar du sparrisen också, så blir det en isglass till efterrätt…

          Svara
  21. havre@flarnstad

     /  09/07/2015

    Tolkandet : Missförstå mig inte jag gillar din blogg skarpt och tycker både dina tankar och kommentarsfältet är intressant men vad har hänt med fokuset på vad tokfeministerna håller på med ? Du är ju skitbra på att gräva fram massa idiotier från feminist och vänsterhållet men fokus har ju skiftat till invandringskritisk blogg mer och mer .

    Ligger feminist armén lågt numera så att det helt enkelt inte finns så mycket att visa längre eller är invandringshaveriet intressantare att bevaka?.

    Svara
    • MiT

       /  09/07/2015

      Svaret på din fråga är både och. Det kommer lite mindre (mycket ändå men…) från den armén för tillfället. Och så är invandringsfrågan intressant. MEN de hänger ihop ganska tätt för de värsta från radfemarmén är ju aktiva i den andra frågan också, samma galningar så att säga.

      Svara
    • Maria

       /  09/07/2015

      Beror ju på vad man för tillfället anser viktigast. Några inhemska dårar eller att landet står inför en invasion av fattigmigranter. Över 3 000 i veckan nu varav över 700 ensamkommande ”barn”, när systemet är utformat för 400 om året. Det går fort nu.

      Svara
  22. Doktor Pork

     /  09/07/2015

    Kände mig tvungen att kåpa ihop en sak angående Löfvéns fantastiska ledarskap just nu. Känns ju lite som att det bara är att lägga sig ner och vänta in apokalypsen just nu med det här inkompetenta gänget vid spakarna till landet. Ursäkta för att jag postar min egen tweet.

    Alltså, hur i helvete kan man vara så dum att man går ut och accepterar en sådan här inbjudan som statsminister? Eller för den delen låter potemkinoppositionen hinna före? Självklart ska han ju i hemlighet tacka nej och sedan gå ut med en egen inbjudan som de andra uppenbart måste tacka ja till. Det gäller ju att ge intrycket av att man är den som sätter agendan som statsminister.

    Svara
    • MiT

       /  09/07/2015

      Det där är viktigt som fan! Löfven upplevs ju som en som är totalt blockerad och oförmögen att ta initiativ till något alls oavsett vad det är.
      Man får gärna posta egna tweetar om man vill 😛

      Svara
    • Löfven är en sådan där modern feministisk man som lyssnar och känner efter förstår du väl! Alla ska med var det ju…

      Svara
  23. MiT

     /  09/07/2015

    ”JP: Smugglare hjälper migranter att välja destinationsland”
    http://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/23/jp-smugglare-hjalper-migranter-att-valja-destinationsland

    Svara
  24. Jan

     /  09/07/2015

    Mats Svegfors är nyliberalen som fick för sig att bli god. Det sämsta av två världar alltså…

    Svara
  25. Ivar L

     /  09/07/2015

    Egentligen är det väl bara två politiska inriktningsförslag i Sverige som hade kunnat rädda 3-åringen från att drunkna om de hade genomförts politiskt.

    Det ena är helt fri och laglig invandring till Sverige. En åsikt som en del extremliberaler, en del miljöpartister och vänstermänniskor förespråkar. Familjen hade kunnat ta sig till Sverige lagligt och säkert.

    Det andra är ungefär SD:s politik. Med restriktivitet och mer hjälp i närområden. Mycket få skulle ta risken med den farliga resan eftersom chanserna till uppehållstillstånd är få.

    Av dessa två är det enbart SD:s politiska idé som även kanske hade gett pappan bättre tänder i och med att resurser satsas på närområdena. Det fria invandringsförslaget går ju knappast att förena med välfärdsstat så han hade haft det tufft att laga tänderna även i Sverige med den inriktningen.

    Svara
    • Kristian

       /  09/07/2015

      I tillägg till ”fri och laglig” hade man därtill måst avsäga sig Dublinförordningen (vilket land man skall ansöka om uppehållstillstånd). Osäker på hur transportörsansvaret (ingen flygresa utan pass) spelar in.

      Då blev det mindre av ”vi har världens bästa sjukhus – ambulans får du fixa själv” över det hela.

      Svara
  26. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  09/07/2015

      Skall Gudmundsson flytta till Bromma eller Södermalm 😉

      Svara
    • Svenne

       /  09/07/2015

      ”Varsamt renoverat”… det ser faktiskt lite slitet ut – mäklarsnack?

      Svara
    • Jan

       /  09/07/2015

      Ja, det verkar som att den gode Gudmundsson inte använt sig av några rot- och rut-avdrag här inte. Han har nog bara bott där…

      Svara
  27. Pelle2

     /  09/07/2015

    Med risk för att bli tjatig, Johan Westerholm levererar igen en briljant analys av flyktingpolitiken:
    http://ledarsidorna.se/2015/09/det-ser-morkt-ut/

    Svara
  28. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  29. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  30. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  31. Svenne

     /  09/07/2015

    Att Bard kommer undan med detta:)

    Svara
    • JW

       /  09/07/2015

      Bard kommer undan med det mesta p.g.a. elit listan 🙂

      Svara
  32. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  09/07/2015

      Som vanligt försöker vänsterextremisterna smeta rasism på någon som vågar ifrågasätta godhetsapostlarnas agenda..

      Svara
  33. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  34. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  35. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  36. Dreadlock

     /  09/07/2015

    Min somaliske intellektuella arbetskamrat skakar på huvudet . Han menar att det redan finns 50 st. avfällingar till den islamska staten , som sökt tillträde till moskeér i Göteborg,och fått inträde. Genom hot och påverkan .

    Det är lite speciellt. Vi har jobbat som ett radarpar i minst 15 år . Som tur är att min arbetskamrat inte blir så bitter, att han vill spränga oskyldiga människor i luften, för ingenting ?

    Svara
  37. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  38. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  39. Svenne

     /  09/07/2015

    Kulturkrockar… är glad att jag inte har döttrar.

    Svara
  40. MiT

     /  09/07/2015

    Såna här korkade grejer alltså…

    Svara
    • Pelle2

       /  09/07/2015

      Och Diana skall betala hur mycket ? Eller är det som vanligt någon annan som betalar ?

      Svara
    • Erik den förste

       /  09/07/2015

      Pinsamt, hon är alltså förste vice förbundsordförande för Centerstudenter.

      1. Kostnaden är avsevärt högre nu jämfört med då.
      (Enbart HVB-hemskostnaden är MINIMUM drygt 500 000 kr per minderårig och år, men då det råder sådan brist på HVB-hem kan kostnaden utan problem vara 2-3-4 gånger så hög. Sen tillkommer givetvis andra kostnader. Under världskrigen handlade det om minimala kostnader.)

      2. Jag är definitivt för att vi ska ha en hög ström av ensamkommande flyktingbarn, t.o.m. högre än vad den är idag. Anledningen är dels den humanitära, men också av framtida ekonomiska skäl (då vi ju har en åldrande befolkning), men då ska det handla om just BARN (och därtill måste kravet på HVB-hem slopas).

      Under första världskriget var det främst barn från Tyskland och Österrike som kom till Sverige och åldersgränsen var 9-14 år (och därtill friska).
      Under Vinterkriget var åldersgränsen tolv år (och friska), fast mammor till barn under tre år fick följa med, men under Fortsättningskriget behövdes även de mammorna inom den finska industrin. Under Fortsättningskriget tog Sverige även emot sjuka barn från Finland. Fast även om åldersgränsen var tolv år rekommenderade man från Finlands sida inte att barn i skolålder skulle skickas iväg (om de inte var sjuka).

      Skillnader nu och då: Det är extremt få ensamkommande minderåriga som skulle passat in på de åldersgränser som rådde då. Om BNP per capita är fyra gånger så hög nu som då är kostnaderna många gånger högre. Därtill existerade inte någon anhöriginvandring då.

      Om det handlade om att Sverige skulle ta emot barn som var upp till tolv år gamla är det rimligtvis få som skulle klaga över det, men att dra paralleller till de barn som främst kom från Finland under andra världskriget är enbart infantilt.

      Svara
    • JW

       /  09/07/2015

      Flydde Europas barn 1944 till Mena?

      Svara
    • Ivar L

       /  09/08/2015

      Undrar hur siffran såg ut 1946 och åren därefter?
      Kanske till och med var negativ?

      Ett diagram skulle säga mer. Kanske något för Affes statistikblogg?

      Svara
  41. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
    • Kristian

       /  09/07/2015

      Aja baja! Inte ifrågasätta Roslings rena ord! Det här är inte åsikter! Han har rätt och du har fel! 🙂

      Svara
  42. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  43. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  44. Karl

     /  09/08/2015

    Undrar hur Gina Dirawis syn på invandring till Sverige hade varit om vårat land befolkades av hundratusentals judar ifrån Israel istället?

    Då hade hon knappast brytt sig om att på Instagram tala om att riva gränser till höger och vänster!

    Naturligtvis jublar alla muslimska araber i Sverige över att hundratusentals av deras likasinnade kommer hit – men deras eviga motståndare judarna är inte önskvärda utav dessa muslimer.

    Hur kunde det bli så att nästan alla svenska partier och likaså landets tidningar samt statstelevision tar parti för muslimska värderingar?
    Hur?

    Det var en gång ett land som hette Sverige.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: