Flyktingsmugglare är närmast att betraktas som hjältar

Ja ungefär så menade Hans Rosling i Aktuellt idag efter att han lekt färdigt med legobitarna. Han sa precis allt utom just ordet ”hjältar” när han pratade om dem så alla skulle förstå att det var just hjältar han menade.

rosling

Det är helt makalöst att kalla cyniska människosmugglare för något positivt överhuvudtaget!

Men det var inte det enda, han menade att de kan ta flyget hit om inte reglerna för flygbolagen vore så hårda. Det är nog inte reglerna lika mycket som att man krävs på pass eller annat ID och bakgrundskoll för att inte riskera att planet smäller i luften. Och just pass eller annat ID är något som saknas häpnadsväckande ofta hos dem som kommer hit.

Han pratade om att det inte alls belastade Sveriges budget för att man tar från biståndet som skulle gå till svält, vaccinationer och sånt på drabbade ställen i världen. Vad han inte ville nämna är ju att även Sveriges biståndsbudget finansieras med skattepengar… Och bara som en lite tanke, vi har i princip NOLL försvar idag, de pengarna har gått till annat. Och man tar från just biståndet för att det förmodligen inte finns pengar någon annanstans…

Hans jobb är att utbilda programledare sa han i slutet och programledaren tackade för lektionen…

ametist azordegan

Rätt intressant tycker jag.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

76 kommentarer

  1. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  09/08/2015

      Ja,huvudsaken är ju att föräldrarna och barnen inte får välja själva precis som på den gamla goda tiden…

      Svara
  2. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
    • Vore intressant om hon kunde närmare beskriva det amerikanska välfärdssystemet under 1800-talet. Just det, det fanns inget.

      The Donner Party var inget djävla cocktailparty med canapéer. Dom åt upp varandra för att överleva vintern som orsakades av ett felaktigt vägval.

      Det var tufft att vara nybyggare och ändå framstod det som ett paradis för många som tog sitt pick och pack och for tvärs över Atlanten.

      ”It’s like she’s f*cking five” – Stewie

      Svara
      • Inser nu att det vart århundradets syftningsfel där. Vintern orsakades naturligtvis inte av vägvalet. Det var naturligtvis vita heterosexuella män som orsakade fulvädret. Nu när jag tänker efter så var vägvalet också vita heterosexuella mäns fel.

        Svara
    • Ivar L

       /  09/07/2015

      Hon glömde nämna de rasistiska indianerna som knorrade och inte ville ge sitt land till de nyanlända.

      Svara
    • Pelle2

       /  09/08/2015

      Och svenskarna tvingade på lokalbefolkningen sin religion menar godhetsaposteln Ernman och kristendomen har Sharialagar?
      Om den svenska emigrationen:
      ”I emigrationen från Sverige till Nordamerika från mitten av 1800-talet till tidigt 1920-tal lämnade ungefär 1,5 miljoner svenskar Sverige och flyttade främst till USA. Efterhand återvände omkring en femtedel av emigranterna till Sverige. ”
      Det bli ungefär 21500 per år under de cirka 70 år som emigrationen pågick om jag räknade rätt..
      År 2014 invandrade över 120000 till Sverige och det blir förmodligen många flera under 2015. http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/.Sverige är ju dessutom ett mycket mindre land än USA både till yta och befolkning och som Blåval rödval skrev så fick inte svenskarna någon hjälp av ett välfärdssystem när dom flyttade till Usa.Så snacka om att jämföra äpplen med päron..

      Svara
    • Daniel

       /  09/08/2015

      För det första så var inte invandringen till USA särskilt roligt för Indianerna som numera är utrotade mer eller mindre. Så nån solskenshistoria för alla inblandade var det absolut inte.

      Men välfärden på den tiden existerade öht inte, vilket gjorde att det kostade nästintill ingenting att ta emot fler medborgare. Och då de flesta faktiskt försöker fixa mat, samt att Svenskarna inte såg som ett alternativ att stjäla den, så skapades ett överskottsnetto i ekonomin som gjorde invandringen lönsam för USA.

      Detsamma kan inte ens med de godaste intentioner sägas om invandringen just nu till Sverige. Det enda man skapat än så länge är ett stort svart hål i ekonomin. Och ingen statistik någonstans tyder på nån ljusning på den fronten.

      Svara
    • Såg i samband med att jag kollade lite på Riis foton, att i ett exempel bodde 3 barnfamiljer i ett rum på 7 kvadratmeter – utan fönster – i Lower East Side. Hur många som svalt ihjäl ute i vildmarken får vi aldrig reda på. Eller hur många som gick under i de extremt ohälsosamma slumkvarteren. Min morfars far försvann spårlöst i USA – rånmördad i en gränd? Utan id?

      ”Jacob Riis, född 3 maj 1849 i Ribe, Danmark, död 26 maj 1914 i Barre, Massachusetts, var en dansk-amerikansk fotograf som arbetade för sociala reformer. Han är känd för sin fotodokumentation av New Yorks slum som han publicerade i boken How the other half lives 1890.”

      Alltså – på den tiden ansågs allmänt att halva befolkningen var mycket fattig! Men – amerikanerna med svenska rötter är lite ökända i USA för sin starkt konservativa politiska åskådning…

      Svara
  3. MiT

     /  09/07/2015

    Länken i tweeten är till Svegfors artikel i DN: https://archive.is/H3jbR

    Svara
    • Jan

       /  09/07/2015

      Josefin är klok. Jag förstår inte riktigt hur det går ihop med att vara miljöpartist bara….

      Svara
  4. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  5. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  6. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  7. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
  8. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
    • Svenne

       /  09/07/2015

      Rätt uppenbart att han är 20+.
      25+ år skulle jag gissa.

      Svara
  9. jaha

     /  09/07/2015

    sällan skådad propaganda.

    Svara
  10. MiT

     /  09/07/2015

    Svara
    • Kristian

       /  09/07/2015

      Men var skall #Fatta-tatueringen få plats? Varför hatar han kvinnor?

      Svara
    • Intenso

       /  09/08/2015

      Lite kul att han måste vända dem ryggen för att de skall förstå att det är han som räddat dem ur nöd och lidande. Sen måste de kunna engelska också.

      Svara
    • Det känns fint att han i 40-års åldern plötsligt hittade en nystartad känslostorm att handlöst kasta sig in i. Plötsligt händer det.

      Svara
    • Magnus Karlsson

       /  09/08/2015

      Förkastligt heteronormativ tatuering. Hur tänkte han där egentligen?

      Svara
      • MiT

         /  09/08/2015

        Ja, speciellt när han ville vara normkritisk och pratade om vit man och sånt också 😛

        Svara
  11. norskgoy

     /  09/07/2015

    Var det ikke noen som sa at syrere var ”topp topp”-utdannet..?
    Må da være nok av mennesker i landet som kan engelsk……

    http://www.nrk.no/norge/81-arabiskspraklege-tolkar—fleire-tusen-asylsokjarar-treng-hjelp-1.12539751

    Svara
  12. Svenne

     /  09/07/2015

    SVT har selektiv blindhet.

    Svara
    • Jan

       /  09/08/2015

      Det är nog bara att konstatera att SVT för en strikt kulturmarxistisk linje. Det är det enda sättet att förstå deras programpolitik. Just nu är de inne i en aktiv propagandafas. Då fasas bokstavligen all objektivitet ut. Även om de inte låtsas om det. Hur många Sverigedemokrater har varit inbjudna att kommentera flyktinginvasionen till exempel? Jag har inte sett någon…

      Svara
      • Ivar L

         /  09/08/2015

        Jo Åkesson mot Lööf för några dagar sedan i Aktuellt. 2/9 tror jag.

        Svara
        • Jan

           /  09/08/2015

          Var inte det före det värsta kaoset, innan propagandafasen inleddes?

          Svara
    • Är det kanske dags att starta bojkott av alla media vars journalister står 7 mil till vänster om läsarna – och lobba annonsörerna att inte annonsera i dessa media, ifall de vill ha kvar oss som kunder? Funkar för de extremt konservativa högerkristna i USA!

      Och dags att kräva kvotering! Minst hälften icke-kommunister i media, och minst hälften heteros i modebranschen!

      Svara
  13. Jock Rockman

     /  09/08/2015

    Tja Rosling, lite intressant, mycket förvirrande. ”Flyktingsmugglarna hjältar”, dessa av politikerna tvärtom nedgjorda ”entreprenörer”, är ju ändå förutsättningen för att politikerna själva skall få framstå som ”goda hjältar”… Kluvet!
    Ett orealistiskt men förslag: Saudiarabien, gränsland till Syrien. 30 miljoner invånare, varav 6 miljoner gästarbetare(!), gott om plats, gott om pengar, liknande klimat, samma folk och religion. Kan någon tipsa Löfven? Och Saudiarabien?

    Svara
    • Jock Rockman

       /  09/08/2015

      Blev visst lite fel här ovan, Syrien gränsar inte direkt till Saudiarabien, finns ca 10 mil Jordanien emellan. Syrien gränsar även till Israel, eller till västbanken.

      Svara
    • Saudi och gulfstaterna har tagit emot – ungefär noll flyktingar. Har fått en växande känsla av att Roslings färgglada ”ballonger” som svävar över diagrammen ackompanjerade av hans oupphörliga svada – kanske är ”lite” charlataneri? (Han har väl investerat allt i teorin och datamodellen – så den måste bara funka!) Har någon kunnig i ämnet verkligen kritiskt kollat hans profetior? Varför är då 50 procent av flyktingarna från Libyen från Afrika söder om Sahara – om utvecklingen går som tåget mot ett västerländskt välstånd?

      Mycket turbulens på Nätet kring den drunknade pojken. Klart är att fadern har berättat tre eller fyra olika versioner av förlisningen, med motstridande detaljer. Det tar 2 till 6 dagar innan en drunknad människas kropp har brutits ned så att ”hon flyter på vattnet som en ballong”. Kommer det fram blod i ögonen på drunknade barn? Varför sökte fadern på stranden efter fru och barn ifall han hade sett dem dö – och sedan hoppades på att få möta dem inne i staden de lämnat tidigare? Sundet till Kos är 4 km. VAR det verkligen storm den natten? Hoppade verkligen styrmannen överbord i panik – mot en säker död? Förliste man redan efter några hundra meters färd utanför den turkiska kusten? Den drunknade pojken hade kläder och frisyr i god ordning? Och ett par dussin andra frågor. (Har gummibåtar roder?)

      Svara
  14. MiT

     /  09/08/2015

    Svara
  15. Jan

     /  09/08/2015

    Byggdes det svenska välfärdssamhället upp i syfte att härbärgera varenda lycksökare i Mellanöstern som räcker upp handen? Är Arabvärldens kollaps Europas problem? Är Europa arabvärldens socialbyrå?

    Svara
    • JW

       /  09/08/2015

      Arabvärlden har varit i kollaps de senaste 5000 åren, klart de behöver lilla landet lagom för att styra upp saker och ting.

      Svara
  16. MiT

     /  09/08/2015

    Svara
  17. MiT

     /  09/08/2015

    Svara
  18. Jan

     /  09/08/2015

    Undrade varför Veronica Palm lämnar riksdagen mitt i en mandatperiod. Surfade på Flashback och hittade svaret: Hon har suttit i riksdagen i över 12 år och får därför full lönegaranti till 65-års ålder. Veronica Palm är 42 år gammal. Hon hade visserligen bara 0,4 på högskoleprovet men bidragsregler tycks hon behärska. Någon anmälan på Arbetsförmedlingen lär det inte bli tal om…

    Svara
    • Jag läste att hon bara får i 5 år. Då folk under 40 får 2 år. folk 40-50 får 5 år.

      Svara
      • Jan

         /  09/08/2015

        Stämmer inte. Det är de nya, strängare, reglerna som hon inte omfattas av. Hon går på de gamla, mer generösa, reglerna. Regelverket kan inte verka retroaktivt. Hon får full lönegaranti tills hon går i pension.

        Svara
  19. michael

     /  09/08/2015

    Tänk så det kan bli.
    I förgår personer som sysslar med trafficking är förkastliga.
    Idag hjälpare och hjältar.

    Svara
  20. Det har aldrig förut hänt att jag antytt annat än hyllningar till denna blogg. Detta är första gången det händer!
    Alla gör djupa försök att missförstå Hans Rosling, allt för att stärka sin egen sak.
    Men tänk en gång till!
    Medan de goda Europeerna med Sverige i spetsen säger, kom hit, om ni kommer hit så skall vi ta emot er! Bara kom!
    Enda vägen är den över medelhavet. De kommer i gummibåtar av en storlek som tar kanske ett hundratal människor. Dessa båtar går bara en vända, de tas i beslag när de kommer fram. Så gummibåtar som kostar kanske ett par hundra tusen kronor blir engångsartiklar. Det blir ett ytterst riskfyllt företag trots att vad jag kan se alla flyktingar förses med räddningsväst.
    På vilken kust och i vilket parlament (riksdag) ligger cynismen?
    Även vad gäller allokeringen av medel har Rosling rätt. Det är budgeterade medel, alltså redan beskattade medel som överförs. Även om det är svenska folkets pengar, (staten har inga egna pengar!) så är det ”gamla” pengar som redan finns i systemet.
    Sen är det samtidigt ytterst beklämmande när sådana som Helle Klein hyllar Rosling. Hon har tydligen inte heller fatta vad det handlar om.
    Trots det kaos, den cynism, och de oerhörda felbeslut som sker och som uppenbarligen ingen har för avsikt att lösa, så har faktiskt Hans Rosling rätt!

    Svara
    • Svenne

       /  09/08/2015

      Rosling har fel ibland…

      Svara
      • Bosse

         /  09/08/2015

        Rosling är säkert en kunnig herre på sina områden, men matematik och ekonomi är inte något av dessa.

        Svara
      • Det som Tino Sanandaji påvisar som fel i Hans Roslings resonemang berör ju vad jag kan se inte det jag säger. Att det inte räcker utan det även tas från andra mer rätta budgetposter förändrar ju inte att överföringen från biståndsdelen är fel.
        Eller hur?

        Svara
        • MiT

           /  09/08/2015

          Men det är BRA att han står i Aktuellt och talar om att pengarna kommer från biståndsbudgeten, folk har påpekat det länge men en del slår dövörat till. Och varför man nallar på biståndsbudgeten börjar ju folk fundera på.

          Svara
        • Svenne

           /  09/08/2015

          Det som Sanandaji påvisar, påverkar Roslings trovärdighet. Rosling är dock en god berättare och underhållare. Roande att journalister låter sig undervisas…

          Svara
          • Ja så kan det vara, men jag anser både Tino Sanandai och Hans Rosling som aktörer med fakta som underlag. Eftersom dessa fakta stör enoms och androms åsikter så angrips de båda företrädesvis på det personliga planet.

    • Opie

       /  09/08/2015

      Att enbart tala om kostnaderna för det initiala mottagandet är djupt ohederligt. Ökade kostnader för kommunerna avs försörjningsstöd, skolor, och bostäder ignoreras. För att inte tala om ökad kriminalitet samt ökade sjuk- och tandvårdskostnader. Det tar åratal för en flykting att ens närma sig någon typ av egenförsörjning. Vilka tror du står för kulorna under tiden?

      Svara
      • Ohederligt? Djupt?
        Vem ställer du frågan till?
        Jag har väl inte hävdat något av de du påstår?
        Tvärtom, jag påstår ju att staten inte har några egna pengar! Hur tolkar du det?

        Svara
        • Opie

           /  09/08/2015

          Du påstår likt Rosling att det är redan budgeterade och ”gamla” pengar och att kostnaderna således inte utgör någon belastning. Att bortse från och mörka totalkostnaden är att fara med osanning sprida dimridåer.

          Svara
    • Kristian

       /  09/08/2015

      Jag skulle vilja säga att han har rätt i det han säger, men att det inte påverkar det vidare perspektivet i så stor utsträckning. Den känns som en skendebatt, som att ersätta hela diskussionen om skolan med om gymnasieungdomar borde ta av sig skorna i skolan. Visst, det skulle ha positiva och sannolikt mätbara konsekvenser, men det skulle inte påverka resultaten särskilt mycket.

      (Undviker personligen att se Rosling eftersom han framstår som arrogant och nedlåtande mot alla som inte är Rosling.)

      Svara
      • Jag håller med förutom att diskussionen om cynism borde bli högljuddare! Det enorma hyckleriet bör avslöjas! Och det kanske man kan göra om man har rätt förutsättningar som bygger på fakta.

        Svara
    • MiT

       /  09/08/2015

      Fast att kalla dem hjältar, de som låser in de flyktingarna som betalat minst i lastutrymmet där de dör? Det hade jag väntat mig av sådana som Foujan, Nabila och resten hjärntrusten, inte av en professor. Flyktingsmugglarna är cyniska människohandlare som inte ens ser dem som människor, inte vad jag skulle kalla hjältar direkt. Kanhända det är gamla pengar, man kan fråga sig varför de inte vill ta nya i så fall? Varför tar de av dessa och inte budgetera ordentligt? Det verkar faktiskt som om man vill dölja hur mycket det verkligen kostar, att det är därför man trixar?

      Svara
      • Det var faktiskt Elfsberg som sa hjältar vilket Rosling ändrade till ”möjligen hjälpare”.
        All dina frågor är helt relevanta men förändrar inte saken att Hans Rosling har rätt i sak!

        Svara
        • MiT

           /  09/08/2015

          Nåja, Rosling blev ju närmast lyrisk när de kom på tal 😛

          Svara
        • MiT

           /  09/08/2015

          Har han rätt i att de inte flyger hit bara för att det är krångliga regler för flygbolagen också? Något kan det säkert ligga i det men jag tror att det största hindret är att man då är tvungen att visa upp pass/id. För av någon anledning så har ju många inget sånt alls när de kommer till Sveriges gräns.

          Svara
          • Jag håller med, absolut! Om visum gavs innan flygresa eller båtresa vore flyktingarna tvingade att visa vem de är. Det är väl bättre än den slappa kontroll som sker idag?

          • Grodan Boll

             /  09/09/2015

            Vill minnas gruff om ”inte riktiga flyktingar” när några av dem gick samman och chartrade ett plan till Sverige.

            Jag antar att det var för att de var smarta och resursstarka, två saker man som God™ människa bör ta avstånd från.

    • notsure

       /  09/08/2015

      Jag har inga problem med hög flyktingmottagning om det är det vi (folket) kommer fram till i Sverige. Det som är oroande är att vi inte får bestämma och att man tystar dem med en avvikande åsikt.

      Svara
      • Det är en poäng som jag håller med om. Tystandet av åsikter är beklämmande men tystandet av fakta är förödande!

        Svara
        • jaha

           /  09/08/2015

          Beklämmande för dig att dina argument tog slut med ditt ”jaha” där ovan…

          Du kan debattera budgetposter tills näsan blir lång, men den riktiga frågan som Rosling inte vill att du ska tänka på det är vilken kapacitet samhället har att sörja för de här människorna på sikt och däri ligger det verkliga tystandet av fakta som är förödande.

          Svara
          • Jag hoppas att du kan förstå att jag avböjer diskutera det Rosling inte sade om än det är mycket intressant.
            Du har säkert helt rätt i sak!

        • jaha

           /  09/09/2015

          ”Jag hoppas att du kan förstå att jag avböjer diskutera det Rosling inte sade om än det är mycket intressant. Du har säkert helt rätt i sak!”

          Rosling är ett instrument för propaganda.

          Därför är det intressant, inte vad han diskuterar, utan vad han avstår från att diskutera på bästa sändningstid. Syftet är att fårskallarna ska dryfta huruvida han har rätt i sak eller inte och glömma bort att fokusera på vad som är väsentligt.

          Jag hoppas att du kan förstå varför man avböjer att diskutera huruvida Rosling har rätt eller fel i specifika sakfrågor och reagerar när du närmast idoliserar Rosling som en vettig röst i debatten.

          Svara
          • Med det får du sista ordet och uppenbart även mitt sista ord som du väljer lägga i min mun!

  21. Törnrosa

     /  09/08/2015

    Jag såg inte hela Aktuellt i går kväll. Drabbades av ilska och stängde av efter att ha sett en av landets mest kända journalister tacka Rosling för lektionen där Rosling bl a kallade flyktingsmugglarna för hjälpare och ursäktade de livsfarliga och överlastade engångsbåtarna med att båtarna ändå sänktes om/när de kom fram. Kanske jag missuppfattade det hela?

    Varför ställde inte den objektive (?) journalisten vettiga frågor till Rosling? mvh

    Svara
  22. Karl

     /  09/08/2015

    Ja då har SVT satt in trumfkortet Hans Rosling som går in som Joe Labero och använder konstens alla illusionsknep för att lura betraktaren.
    Så detta är då det senaste bländverket i invandringsfrågan – ”invandringen kostar inga pengar”.

    Observera dessutom hur det endast talas om flyktingar. Inget annat. Helt plötsligt har själva begreppet invandring upphört inom etablerad media.
    Vi talar dock allt jämt om invandring. Det är viktigt att komma ihåg i dessa tider då media gemensamt gör allt för att avlägsna själva begreppet – invandring.

    Svara
    • Opie

       /  09/08/2015

      Ja, är Rosling det bästa invandringsfundamentalisterna kan frambringa kan SD lugnt sitta kvar i båten och göra absolut ingenting. Förstår att R avböjer att debattera mot Åkesson, han skulle inte klara två minuter utan att framstå som den pajas han är.

      Svara
      • MiT

         /  09/08/2015

        Nja, fast han påpekade ju noga att politikerna är hycklare i alla fall, det är inte många som fått göra det oemotsagt i Aktuellt…

        Svara
  23. Opie

     /  09/08/2015

    Jovisst, samtidigt påstår han att asylinvandringen inte medför några ökade kostnader…

    Svara
  24. Karl

     /  09/08/2015

    Ja den utan tvekan mest bisarra uppfattningen i invandringsfrågan som någonsin uttryckts – stod Rosling för härom kvällen i Aktuellt – då han tydligt sade att invandrarna kommer till Sverige för att FORSKA!

    Så denna ”mirakel-man” har alltså vetenskapligt stöd för att de hundratusentals muslimer som de senaste åren kommit till vårat land, samt de hundratusentals muslimer som ännu skall komma till vårat land – kommer att ägna sig åt VETENSKAPLIG ”FORSKNING”!!!!?????

    Forskning!!?????????????????????

    Rosling lyckades även fullända det sanslösa uttalandet med påståendet att de som invandrar till Sverige är så ” väldigt duktiga ”.

    Ja utan någon som helst tvekan så satte ”kunskaparen” Rosling världsrekord i kombinationsgrenen Massmanipulation-Vilseledning.

    Han får mottaga sitt pris på sjuklöverns gemensamma kräftskiva som hålls i miljöpartiets festlokal på södermalm.
    Även SVT och övriga sjuklöver-tidningar är givetvis inbjudna.
    Partyhatt på!

    Svara
  25. Karl

     /  09/08/2015

    Undrar för övrigt vad Gina Dirawi skulle säga om det kom hundratusentals judiska israeler till Sverige!

    Då hade det minsann inte talats om några öppna dörrar och rivande av gränserna längre!

    Hyckleriet är som allra störst i invandringsvänliga kretsar!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: