Genusjakt

Var en mycket märklig artikel igår på DN, ”Vid jakten får män vara män”, om jakt. Eller om den egentligen handlade om något annat, jag vet faktiskt inte för jag förstår inte riktigt syftet med den.

genusjakt

Så börjar artikeln. Och man börjar undra varför man frågar en genusmänniska om jakt? Vad är syftet? Vad förväntar man sig mer än snömos? Varför tror man att en genusmänniska överhuvudtaget ska ha något vettigt att säga om jakt? Eller ville man inte ha något vettigt sagt?

– På landsbygden går jakten går oftast i arv från far till son. Kamrat­gängen som jagar är fasta och ganska hårt sammanslutna. Därför är det svårt att bryta sig in på männens jaktmarker – särskilt för kvinnor.

Jag är uppvuxen på landsbygden, i ett frireligiöst område dessutom. Jag jagar inte själv men känner massor av folk som gör det. Jag skulle nog vilja påstå att det i alla fall där jag växt upp och känner till så blev de jublande glada om en kvinna ville börja jaga med dem. De gjorde nästan en Fylking och skrek ”Äntligen”. Möjligen för att någon kvinna äntligen kanske skulle förstå varför det är så viktigt med jakten för dem? Om någon man vars fru helt plötsligt ville följa med ut i skogen så blev han så glad att han nästan grät. Men det kanske är olika? Det viktiga tror jag är att hon är där på villkoren som gäller, en kvinna som omedelbart ska börja ”göra om” både folk och jakten i sig för att det ska passa henne bättre får det nog tufft… Precis som inom allt där man ska försöka göra just det…

– Inom forskningen brukar vi tala om hur maskuliniteten konstrueras. I ”Jägarna 2” beskrivs den manliga kulturen på ett överdrivet sätt, men det finns stora korn av sanning i bilden. Männen som jagar är tuffa och välbyggda. Filmen skildrar en tydlig homosocialitet, det vill säga att ett kön gillar att umgås med samma kön.

Jo, ”ni” brukar tala om sånt, och gärna med termer och begrepp som bara verkar vara till för att försöka förlöjliga, och sen gärna förkasta både verklighet och riktig forskning. För säkerhets skull så utgår hon från en fiktiv film som om den är någon sorts verklighet… Och det är nog saken i sig, inte kön, som är viktigast. Men i grunden handlar nog jakt om att kunna visa att man kan sätta mat på bordet, att man är duglig, att man är framgångsrik. Även om det inte är det viktigaste idag så var det det igår. Och så fort förändras inte människan genom evolutionen. Just det ja, genusfolk tror ju inte på sådana ”unkna” saker som evolution… Klänger alla unga snygga tjejer på Mick Jagger bara för han är så snygg? Knappast va…

– För en del direktörer är det viktigt att framstå som modiga och handlingskraftiga. Jakten förknippas som sagt traditionellt med de egenskaperna och näringslivs­topparna vill gärna tillhöra denna machovärld, tror Hillevi Ganetz.

Avslutningen på artikeln är ju helt rätt. Frågan är bara om Hillevi Ganetz förstår varför? Får hon ens förstå varför inom genusfältet? Hon säger nämligen inte varför de vill tillhöra den gruppen…

Undrar hur det känns att hela tiden jobba mot både verklighet och all tillgänglig riktig forskning och kunskap? När verkligheten hela tiden talar om att man har fel och grinar en i ansiktet med det? Måste ju vara skitjobbigt…

Men varför en artikel om jakt med just genusfolk? Vad tror man att man ska få ut av sådana som har ideologiproduktion som ledstjärna? Mer kunskap? Knappast, då vänder man sig ju inte till genusfolk utan sådana som faktiskt kan något? Vill man försöka förlöjliga? Förmodligen. Är man som vanligt ute efter att ge sig på vita medelålders heterosexuella män och utmåla dem som roten till allt ont i världen? Troligtvis, eftersom det är vad genusfältet går ut på och då är detta ytterligare en liten pusselbit.

För vi har ju ännu inte sett en enda artikel eller arbete från genusfältet som riktar sig MOT kvinnor på samma sätt som de riktar sig mot män. Och då menar jag verkligen MOT, att det ska tolkas som negativt…

**********

En annan sak är ju Socialdemokraternas analys om vad som gick snett i valet, Blekinge Läns Tidning har tagit upp lite om det ”Socialdemokraterna vågade inte prata om väljarnas frågor”.

Även Sjätte mannen har tagit upp det här med analysen och vad den landade i, ”SYNDABOCKEN”. Och det är ingen vacker läsning alls… Det är skamligt att man fortsätter att behandla Juholt på det viset. Trots sättet han åkte på så var han orubbligt lojal. Han belönas med att de sparkar på honom…

juholtochlc3b6fven-e1413170654486

Undrar om Stefan Löfven sover gott om natten? Nu börjar opinionssiffrorna ligga väldigt lågt, tar man bort de ”värsta” så ligger S ändå på Juholt-nivå i opinionen. Då fick Juholt kniven i ryggen. När är det Löfvens tur? För om man ändå sneglar lite på de värsta så ligger S snart under 20%…

Och trots att de kommer fram till att det gick dåligt i valet för att de inte pratade om väljarnas frågor så förbjöd de helt enkelt sådant som handlar om just väljarnas frågor på senaste kongressen. Man kan ta sig för pannan för mindre än så.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

63 kommentarer

  1. MiT

     /  09/19/2015

    Lite mer om och av Ganetz
    ”Samhällsspegel. Naturen i rutan var länge manliga marker”
    https://archive.is/d7oKr

    ”Forskaren: Silvia pratar aldrig på Nobelbanketten”
    https://archive.is/yeG1Y

    Måste vara Sveriges kortaste artikel, en enda mening…
    ”Han visar på pojkens fram­flyttade position som maskulinitets­ideal.”
    ”Hillevi Ganetz, professor i genusvetenskap, analyserar Håkan Hellström i ett reportage av Matilda Lindwall i tidningen Fokus. Ganetz ser Hellström som ett exempel på den auktoritära mannens försvagade ställning i Sverige.”
    https://archive.is/OblgJ

    Här är det YTTERLIGARE en, förutom Ganetz, som genusar på Stockholms universitet
    ”Hur påverkar tv-serierna våra könsroller?”
    https://archive.is/j4DKf

    Svara
    • Pelle2

       /  09/19/2015

      Dn verkar verkligen gilla Hillevi Ganetz.
      Läste hennes artikel om naturprogram Naturligtvis var det förkastligt att dessa program under många år leddes av män. Hon menar att dessa program var en patriarkal historia
      som handlade om män gör saker tillsammans. Usch så hemskt !
      När Lena Liljeborg blev programledare för ett naturprogram så finns det naturligtvis inget problem med det utan det var bara bra.
      Hon försöker koppla den jagande, odlande och svampplockande mannen till en destruktiv natursyn, ett naturumgänge där naturen betraktas som ”en outsinlig källa”.
      Konstigt nog kritiseras detta av Dn…
      Man kan ju också undra om det inte är destruktivt när kvinnor plockar bär och svamp och jagar ? Det är väl företrädesvis kvinnor som sysslar med bär och svampplockning ?

      Hon menar också att jägarnas begrepp viltvård är en eufemism för att skjuta djur för nöjes skull. Visst finns det ett inslag av nöje kring jakt men det handlar väl också om viltvård och att äta köttet. Undrar hur det skulle se ut i Skog och mark om inga älgar sköts ? Dom har ju inga naturliga fiender så det skulle nog finnas väldigt gott om älg.
      Även detta uttalande om jakt kritiserades faktiskt av Dn.

      Ganetz verkar sammanfattninsgvis vara en gedigen genusdåre !!

      Svara
      • Hon har fan har hon blivit professor? Hom verkar ju dummare än mig

        Svara
        • Ola Davidsson

           /  09/19/2015

          Nu håller jag med dig i sak men det är ganska kontraproduktivt att kritisera en ”professor” mår man inte kan skilja på JAG och MIG

          Svara
          • Anonymiserad

             /  09/20/2015

            ”Nu håller jag med dig i sak men det är ganska kontraproduktivt att kritisera en ”professor” mår man inte kan skilja på JAG och MIG”

            Det måste svida hårt att du skrev mår, istället för när, med den Übermensch-attityden?
            Eller för att skriva som du,Nu håller jag med dig i sak,men det är ganska kontraproduktivt att kritisera någon, som kritiserat en ”professor” för att densamme skriver Mig istället för Jag, när man själv inte kan skriva NÄR istället för MÅR.

            och JAG syftar till Nietzsche när jag skriver Übermensch,Inte något annat.

            För hårt ?

  2. Karl

     /  09/19/2015

    Ja återigen har DN visat vad den tidningen prioritetar – attackfeminism mot män.
    Att som DN lyfta frågan i artikeln – som är ett utmärkt exempel på en ICKE FRÅGA – är ett flagrant exempel på klassisk ultrafeministisk krigsföring.
    DN has done it again!

    Svara
  3. Pelle2

     /  09/19/2015

    Såg också artikeln om män och jakt. Tror precis som du att syftet var att förlöjliga mäns intresse för jakt och göra det till något primitivt och löjligt.Det får ju inte finnas något positivt med en enkönad gemenskap om den består av vita,svenska män.Består den däremot av vita,svenska kvinnor så är det alltid positivt och peppande.
    kommer vi någonsin få läsa en genusvetare som kritiserar syjuntor t.ex som oftast består enbart av kvinnor ? Skulle knappast tro det.
    Undra vad nästa steg är för jakten ? Tvångskvotering av kvinnor ?

    Håller också med om att Sossarna mobbar Juholt. Just ett snyggt tack för någon som tog på sig partiledarrollen när det inte verkade finnas så många andra alternativ.
    Undrar som sagt var hur länge det dröjer innan Löfven har lägre siffror än Juholt ?

    Svara
  4. Pelle2

     /  09/19/2015

    OT:
    Regeringen vill lägga 5 miljoner på att öka jämställdheten på universiteten.
    Äntligen, tänker ni, skall regeringen satsa på att få flera pojkar att gå vidare till högre studier med tanke på att tjejerna dominerar på detta område. Naturligtvis inte !
    Dom skall satsa på att flera kvinnor skall bli professorer.Ett område som ännu domineras av de förhatliga männen.

    Vilka ska få leda arbetet undrar ni ? Toklandet,redaktionen för genusdebatten,Rocki,Susanna Varis,Pär Ström och jämställdhetsfeministern ?

    Nej,naturligtvis inte !
    ”Pengarna kommer att gå till Göteborgs universitet och Nationella sekretariatet för genusforskning som ska fungera som en stödfunktion för alla högskolor och universitet i hur man arbetar med jämställdhetsintegrering.”
    Känns det inte tryggt och bra ?
    http://unvis.it/www.expressen.se/dinapengar/fem-miljoner-laggs-pa-jamstallda-universitet/

    Svara
  5. Pelle2

     /  09/19/2015

    OT:
    Lyssnar precis på musikguiden i det radikalfeministiska P3.
    Då pratade dom bl.a om den idag mansdominerad spellistan och pratade då naturligtvis om hur hemskt det var att det var flera manliga än kvinnliga artister på listan.
    Fnittrande pratade dom om hur hemskt det skulle vara om detta skulle hända igen och hur bra deras listor brukar vara med en gedigen kvinnodominans.Dom räknade naturligtvis upp
    att den radikalfeministiska Zara Larsson brukar vara med på deras listor..
    Tur för dom att licenspengarna betalas i en klump och att man därför inte enbart kan välja bort att betala för P3..

    Svara
  6. Grodan Boll

     /  09/19/2015

    tror Hillevi Ganetz

    Känns övertygande.

    Svara
  7. Karl

     /  09/19/2015

    Den här gången har då DN slagit in sista spiken i kistan.
    Alla potentiella möjligheter att någon skulle uppfatta DN som något annat än ett rent radikalfeministisk programblad, har utplånats.
    Genom tidningens senaste insats i bästa paradfeministiska inkvisitionsstil har de för all tid svetsat fast sig själva vid sina allierade meningsfränder inom radikalvänster- och attackfeminism rörelsen.

    Svara
  8. Karl

     /  09/19/2015

    Måndagsmöte på DN. Punkter inför veckan.

    1. Attacker mot män.
    ( som vanligt endast vita svenska standard män. Absolut inga muslimska män )

    2. Presentera resultat från senaste tidens genusforskning. I samband med detta; attackera män.

    3. Lyft fram nya perspektiv som ingen tänkt på tidigare. I samband med detta; attackera män.

    4. Skriv artiklar inom ämnen som föreslagits av den feministiska regeringen. ( se sändlista på anslagstavlan kring önskade ämnen och vinklingar etc ).
    Tänk på att hålla en mycket feministisk och gunusorienterad ton hela tiden.

    5. Tänk på att ni arbetar för Det Feministiska Samlingspartiet Sjuklövern. Våra politiska ledare uppskattar er sammarbetsvillighet.
    Ni skall bli belönade för er trohet gentemot partiet.

    6. Tänk på att ni alla är politiska reportrar.
    Er huvuduppgift är att företräda regeringens åsikter. Ni är regeringens röst mot samhället.

    7. Påminner om attacker mot män. Mycket viktigt. De har ringt hela förra veckan från Rosenbad och tryckt på.
    Kom ihåg – endast svenska män.

    8. Våra sammarbetspartners Aftonbladet och SVT påminner om att vi alla jobbar under samma fana: Den Gyllene Sjuklövern.

    9. Höstfesten.
    Hålls på sedvanlig plats, som vanligt tillsammans med FI, VPK, Militanta Miljörörelsen och övriga representanter ur Sjuklövern.
    Vi inleder med feministiskt mingel med genusdrinkar. Därefter vidtar ett extra feministiskt Cos-Play. Tal av nobelpristagaren i osannolik mattematik H. Schyffert. Avslutningsvis börjar vi alla hallucinera och tala i tungor.

    Svara
  9. Kristian

     /  09/19/2015

    Väldigt mycket isolerat storstadsperspektiv från Ganetz känns det som. Så här gör lantisar när förskolan börjar:
    http://www.op.se/jamtland/bracke/forskolebarn-drog-ut-pa-jakt-och-pepprade-algar
    Två kvinnliga förskollärare ställer till med jakt av pappälgar för barnen. (Altså inte pappaälgar, utan älgar av papp.) Kanske överdriver artikeln genusvinklingen åt motsatt håll, det är nästan bara kvinnor och flickor som nämns, men det må så vara. Ingen verkar ha något emot jakt. Hmm. Jämtland ligger fortfarande högt på ”flytta till” listan.

    Nu har jag aldrig jagat, men känner en del jägare. Det där machostuket känns inte igen alls, verkar vara något man sett på amerikansk TV.

    För andra okunniga som jag kan jag rekommendera Jaktkunskap som finns på youtube. Inte en men flera gånger säger jägaren (och ja, en och annan kvinna finns med) ”nej, det där blir inget bra skott”, ”jag vet inte vad som finns där bakom”, ”jag släpper mycket heller än riskerar skadeskjuta.” (Se det inte enbart för att Micke Tornving är med, han är bara i ett kort avsnitt.)

    Svara
    • Ja dom har ju fått det från filmen jägarna… Dom vet inget om verkligheten

      Svara
    • Anonymiserad

       /  09/20/2015

      ”Nu har jag aldrig jagat, men känner en del jägare. Det där machostuket känns inte igen alls, verkar vara något man sett på amerikansk TV. ”

      Nu känner jag personligen fler kvinnliga jägare än manliga i Sverige.
      Fast i staterna känner jag en hel del manliga jägare.Och den där bilden av Amerikansk TV-jägare stämmer inte heller överens med verkligheten,däremot stämmer Amerikansk TV-jägare bilden hyfsat överens med när Little Britain parodierar jägare från USA.

      Svara
  10. T

     /  09/19/2015

    Jag har inte mycket till övers för Juholts politiska budskap men Juholt personligen ska inte göras till syndabock för en tokig politik. Nån jävla ordning får det vara.

    Svara
    • Erik den förste

       /  09/19/2015

      Inför valet hade de ju bara drygt 1½ år på sig att fixa till sin politik efter Juholt avgick så att ja…
      Egentligen vete tusan om det är en sågning av Juholt eller alla som satt kvar i partistyrelsen.

      Svara
  11. jaha

     /  09/19/2015

    Hur kommer det sig att så många knäppkärringar från universitetet ges stort utrymme i dagspressen…

    Svara
  12. Rick

     /  09/19/2015

    S framstår alltmer som trångsynta mobbare. De har en stolt tradition, men det är allt mindre kvar av den.

    Svara
  13. QED

     /  09/19/2015

    OT:

    Apropå AKBs frisyr : Misstanke finns att hon är utsatt för en komplott av den hemliga organisationen Hairdresser Illuminati … 🙂

    http://dilbert.com/strip/2015-09-19

    https://twitter.com/wallstam/status/645136360316215296

    Svara
    • Pelle2

       /  09/19/2015

      Man behöver ju inte ta till saker som att mobba någon för deras frisyr. Det finns nog med politiskt relaterade saker som man kan kritisera ABK för..

      Svara
      • QED

         /  09/19/2015

        Frisyr kan man byta. Om inte annat för att dementera detta:

        Svara
  14. Erik den förste

     /  09/19/2015

    En jäkligt bra ledartext/krönika av Jenny Madestam om att det nuförtiden verkar vara viktigare hos partistyrelserna att reagera istället för att agera: http://unvis.it/www.expressen.se/ledare/jenny-madestam/fler-politiker-maste-gora-som-akesson/

    Svara
  15. Anders

     /  09/19/2015

    Hon har uppenbart inte varit med på jakt själv, utan bygger sin bild utifrån filmer (Jägarna 2) och tv-serier (Grabbarna på Fagerhult). Den senare var synnerligen självironisk, vilket hon nog inte förstår. Man bör nog vara eller känna jägare för att förstå. Att hon påstår att det är svårt att ta sig in i en manlig miljö, som ett jaktlag, beror nog på att hon aldrig försökt själv. En manlig grupp handlar om en aktivitet, Är du bra på aktiviteten är du välkommen. Om man flyttar ut på landet och skaffar lite mark, blir man inte genast inbjuden i jaktlaget, såvida man inte har byns bästa älgmarker. Man får själv söka upp jaktledaren. Sen får man visa vad man går för.
    Som ung man hängde jag med en av familjens vänner på älgjakt i Norrland. Som grabbhalva, sörlänning, inte jägare var det naturligt lite uppförsbacke i gryningen. Kort presentation bara. Vid lunch hade de skjutit ett antal älgar och jag var bland de första framme med kniven och hjälpte till att flå. Och kunde! Har flått lamm innan, en älg är bara större. Som att vända på ett mynt. Genast var jag en i gänget. Grabben kan ju flå älg med blod till armbågarna. En reko kille. Det samma gäller en kvinna på jakt.
    Det är fantastiskt hur dessa, ofta kvinnliga, genusforskare förstår så lite om manliga miljöer. Ändå uttalar de sig tvärsäkert om hur ”maskuliniteter fungerar”.

    Svara
    • Pelle2

       /  09/19/2015

      Om man som genusmänniskorna inte gillar män utan bara är ute efter att kritisera och förlöjliga dom så är de förmodligen inte intresserade av att ta reda på fakta om män och manlighet. De skulle de förmodligen inte hitta särskilt mycket som stödjer deras teorier och hittepå fakta heller om de skulle studera män på riktigt. Då skulle ju hela deras ideologi falla.

      Svara
    • QED

       /  09/20/2015

      Svara
    • Karl

       /  09/19/2015

      Jösses!
      Jag läste en del av texten och insjuknade omedelbart i kräkningar och feber.
      Texten var så hemsk så jag fick sluta läsa den.
      Så fick jag utslag på kroppen överallt.
      Jag tror jag är ellergisk mot supervansinne-mega genus-feministiska idéer.
      Det kanske är vår tids böldpest rent av.
      Dess inverkan på mänskligheten är ju i alla fall likvärdig.

      Svara
    • Bladet

       /  09/20/2015

      100% kvinnor som delar på miljonerna. Inte en enda man i listan på de 21 projekten. Var är kvoteringen?

      Svara
  16. Svenne

     /  09/19/2015

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svordomar-vanligare-bland-vanstertwittrare
    ”Fula ord som ”fuck” och ”shit” och andra känslouttryck används mycket flitigare av twittrare som lutar åt vänster politiskt än av de mer konservativa. Hos dessa är religion ett vanligare tema.” //
    ” Inom den liberala vänstern är kampen för individuella rättigheter jätteviktig, säger Veronica Palm, riksdagsledamot för Socialdemokraterna.
    Och att liberala svär mer kan det kanske ligga en sanning i även om det svenska twitterflödet oftast är väldigt städat, anser hon.
    – Vill man rädda världen är 140 tecken rätt lite. Då kan man behöva använda kraftuttryck för att få genomslag.”

    Svara
    • Anders Senior

       /  09/19/2015

      Det torde ha ett samband med bildning.
      I samma takt som bildningen ökar mognar både språk och politiska åsikter.

      Svara
    • Anders Senior

       /  09/19/2015

      Dessutom, liberal och vänster går inte att kombinera.
      Antingen är man liberal, eller så är man vänster.

      Svara
      • Anders Senior

         /  09/19/2015

        ……. Vilket man också inser när den politiska förståelsen ökar.

        Svara
  17. Svenne

     /  09/19/2015

    OT: Naomi Abramowicz sågar SVT – vilket även Jasenko Selimovic (Axess) gör:
    http://unvis.it/expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/svts-blinda-flack-ar-rod/
    http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=2561#.Vf2dTVPSbb2

    Svara
  18. Svenne

     /  09/19/2015

    Feminister är rasister!

    Svara
    • Karl

       /  09/19/2015

      Exakt,
      och när Kalifat Sverige är färdigt så har den sista feministen tystnat – med eller motvilligt.

      Svara
  19. Varför är ni inte upprörda! Visst borde jakt kvoteras, kanske 80/20 så den 20 % män kan ta skitgörat, dvs ta hand om djurliken för det känns lite läskigt.
    Annat som måste kvoteras snarast är vandrare. Det är säkert 75 % män i Sarek, om inte mer. Män ockuperar ju naturen!

    Nähä, var det inga bra idéer?

    Svara
    • Dreadlock

       /  09/19/2015

      Nääää

      Kvoten för kvinnliga asfaltsläggare ,kolgruvearbetare, slaktare,betongarbetare,renhållingstekniker,oljeborrare,fiskare,metallarbetare på smältverk,skogsarbetare,landets bönder osv är gravt eftersatt.

      Den högklackade kontorsfeminismen har inte ens påbörjat tanken att sätta sig på ett par stålhättade arbetsskor, och hugga i för kung och fosterland för att hålla gatorna rena, leverera färdistyckat mat ända fram till kyldisken, riskera livet i gruvor, på oljefält,på sjön.I skogen för att få ihop till exportinkomster (För att finansiera stilettklackarna på något institut som är såååå förtyckta) Stort antal män dör i arbetsplatsolyckor varje år. Många blir invalidiserade.

      Sanningen är att män till stor del ”ockuperar” jobben som vilken random debil fackidiot på en feministisk präglat universitetsinstitution, inte vill ha. Och sannerligen aldrig bryr sig om.

      Men visst lider naturen av att snoppbärande däggdjur på två ben håller på….och håller på 🙂

      Svara
      • havre@flarnstad

         /  09/19/2015

        Vi har 3st tjejer på min nuvarande arbetsplats (3 av 100+) men det är ett enormt framsteg då det för bara 15-20år sen i det närmaste hade vart otänkbart att se en kvinna på ett bygge.

        Grejen är inte att dom inte skulle vara välkomna tvärtom men dom flesta kvinnor är precis som du säger inte intresserade av att fysiskt slita sönder sig på ett skitigt jobb med en värdelös lön omgiven av lönedumpande gästarbetare.

        Dom har av visserligen sina egna skitjobb som att torka sjuka och gammla i röven m.m fast det pratas bara om hur kvinnor ska premieras till diverse ”finjobb” orsaken ligger mycket i att attackfeminister oftast är övre medelklass och normala tjejer förstår att det är normalt med skillnader i könen och ser inte problem i precis allt och inget.

        Nyfeminismen är bara en lyxhobby för privilegierade medel/överklass kvinnor med uppmärksamhets behov.

        Svara
  20. Don

     /  09/20/2015

    Jag har slutat irritera mig på feminister. Kalla mig alarmist, men det finns annat att bry sig mer om. Nu ska Tyskland strama åt för migranterna och Sverige står snart ensamt kvar som enda önskvärda EU-land att asyloptimera i. Och migrantströmmarna växer, linjärt eller värre, med en icke obetydlig andel religiösa fundamentalister i. Det kommer att drabba oss alla, inte minst feministerna. Feministerna är som barn som inte förstår sitt eget bästa. Barn som skrikgråter, spottar gröt och kastar leksaker när huset står i lågor bör man krama och klappa tröstande på kinden, i förbifarten, medan man skyndar att släcka branden.

    Svara
    • Det farliga är att dessa ”barn som inte förstår sitt eget bästa. Barn som skrikgråter, spottar gröt och kastar leksaker när huset står i lågor” har den politiska och mediala makten i sverige och större delen av västvärlden.

      Svara
  21. michael

     /  09/20/2015

    Jakt handlar väl om att komma bort från den grå tråkiga vardagslunken ett sorts spa för män.

    Svara
    • Jan

       /  09/20/2015

      På samma meriter som alla andra. Jag är ingen anhängare av Arnstad, men sluta förfölja honom. Det ser inte bra ut. Arnstad är heller inte den ende politiskt engagerade med oavslutade, eller obefintliga, högskolestudier. Sådana finns det gott om. Även som statsråd eller till och med statsministrar. Torbjörn Fälldin, Carl Bildt, Göran Persson och Stefan Löfvén för att nämna några i den senare kategorin.

      Svara
      • Pelle2

         /  09/20/2015

        Skillnaden är väl att Arnstad påstod att ha hade en fil.kand fast det inte var sant.De du räknar upp har väl aldrig påstått att dom har läst klart sina utbildningar ?
        Håller med om att man inte skall förfölja honom som person men han måste tåla kritik mot det han säger. Detta inte minst pg.a att han är en offentlig person som anlitas av regeringen.

        Svara
        • Jan

           /  09/20/2015

          Hur länge ska han lida för det? Göran Persson ljög, för övrigt, också om sin utbildning och kom undan, så när, med det. Carl Bildt höll hög svansföring men var i grunden en misslyckad akademiker. Som jag ser det så ligger Arnstad redan nere för räkning. Att i det läget ge sig på honom ytterligare tilltalar inte mig.

          Svara
      • Karl

         /  09/20/2015

        Tycker nog att det är rimligt att rikta kritik emot en person som offentligt och i statstelevision företräder den sittande regeringens åsikter.

        Svara
        • Jan

           /  09/20/2015

          Så man får bara företräda högeråsikter i TV? Allt annat ska bort? Ingen får hålla med regeringen? Hur tänkte du nu?

          Svara
          • Karl

             /  09/20/2015

            Då skall jag förklara för dig . Eftersom du verkar ha uppfattningen att Arnstad inte får kritiseras av olika skäl så har jag uttryckt uppfattningen att det är fullt rimligt att kritisera en offentlig person i ett offentligt sammanhang.
            Kanske misstycker du även i detta.
            Min uppfattning kring Arnstad är i alla fall klar.
            Du får gärna tycka annorlunda kring både Arnstad och vem eller vilka man får kritisera.

          • Jan

             /  09/20/2015

            Jag har aldrig sagt att Arnstad inte får kritiseras. Men man bör hålla sig till att kritisera hans åsikter, inte hans person. För övrigt har karln’ fått så många smällar att jag, personligen, tycker att man slår in öppna dörrar när man kritiserar honom.

          • Jan

             /  09/20/2015

            Jag noterar att jag har en grupp på fyra alliansare efter mig som ger mig fyra ”thumbs down” oavsett vad jag skriver. Inte mycket att göra åt det.

            Jag får väl nöja mig med att glädjas åt att det går sämre än någonsin för Alliansen nu. Björklund sitter kvar som partiledare trots det monumentala skolfiaskot. Har någon politiker, någonsin, misslyckats mer på sitt område än denne Björklund? Frisyren AKB uppträder som en dresserad robot i intervjuer. Förhoppningsvis har bimbon lärt sig att Falun inte ligger i fjällvärlden nu. Stockholmare är nog inte smartare än ”lantisar” när allt kommer omkring…

            Den förre näringsministern (där kan man verkligen fråga på vilka meriter hon blev näringsminister…) som misslyckades med allt har nu lovat att 30 miljoner araber ska få komma till Sverige så fort som möjligt. Annars är vi rasister säger småländskan. Grattis!

    • Karl

       /  09/20/2015

      Merit nr 1. Historietolkare för regeringen.
      Merit nr 2. Biträdande presstalesman för regeringen, VPK, FI och för Kalifat Sverige.

      Svara
  22. Jan

     /  09/20/2015

    Anna Dahlberg med ytterligare en, rättmätigt, regeringskritisk krönika i Expressen. Briljant sammanfattning av regeringsförklaringen: ”tralla lalla la – allt ska nog gå bra”! http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/halla-stefan-lofven-ar-du-vaken/

    Svara
  23. Noger

     /  09/20/2015

    OK.
    En genusvetare TYCKER nånting, och genast blir det en artikel i DN?

    Jag är glad att jag sade upp DN förra året!

    Svara
  1. Lite blandat från 2015 del 4 | WTF?
  2. Påminnelse inför valet: Del 9 | WTF?

Lämna ett svar till Anonymiserad Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.