1 april varje dag del 11: Ballong-lovebombing och minipudlar

Det är tidningen Chef som twittrade att Mikael Damberg ballong-lovebombades med ballonger med innovationsord på Chefsdagen

ballonglovebombing

Ni måste gå in på tweeten för att se tragiken spelas upp för er eftersom det är en kort filmsnutt. Glöm inte att ladda upp med den stora skämskudden!

Sekteristiskt verkar vara ledordet den här veckan, i förrgår så var det Sverige Tillsammans som var MER än ett sektmöte, igår ballong-lovebombing med innovationsord mot Damberg. Vad blir det idag? Och imorgon?

Gårdagen var även minipudlarnas dag. Det var ju Sverige Tillsammans som triggade postmodernister att gå full retard. Och som en sorts märklig postmodernistisk baksmälla dagen efter så gick det upp för dem att de kanske varit lite väl tydliga med sina åsikter och då kom också minipudelförsöken

minipudel

minipudel1

minipudel2

Först ut var chefen för Frälsis i Sverige som ber om ursäkt för sin ”olyckligt formulerade” tweet. Den var inte alls ”olyckligt formulerad” utan tvärtom mycket glasklar! Ni hittar den i gårdagens inlägg.

Sen var det hon som inledde med att tala om att det inte finns någon svensk kultur.

minipudel3

Hon stod och mässade detta samtidigt som man på helskärm i bakgrunden kunde läsa

sverige tillsammans

Så det som igår var att det visst finns svensk kultur var i förrgår att ingen svensk kultur fanns. Det var inte så oklart alls vad hon menade. Är knappt ens öppet för tolkning överhuvudtaget.

Så nej, minipudlarna går nog inte hem riktigt eftersom det inte handlade om några olyckliga formuleringar eller möjliga tolkningar utan det var tvärtom ganska glasklara budskap. Gissar att de rycktes med i euforin som verkade råda på sektmötet och helt enkelt var ärliga bara.

Sen upptäckte de i eftertankens kranka blekhet dagen efter att Sverige trots allt inte var riktigt moget för full postmodernism än. Ungefär som Vetenskapens värld upptäckte för 2 år sedan när de sände sitt numera berömda, både i Sverige och utomlands, program om att kvinnor var kortare än män för att männen genom patriarkatet stulit kvinnornas mat under årtusendena. Kvinnorna var alltså generellt kortare än männen på grund av näringsbrist. En liten film om det programmet. Det programmet försvann fortare än en avlöning från SVT Play…

En annan sak är ju när en MP.are säger så här

propellermössa1

Då är det dags att bli orolig på allvar för det bara måste vara något som är ett jättehot mot samhället på något sätt för det är det enda de kan åstadkomma…

tovattvindsnurra1

För jag tror tyvärr inte att jag har rätt i min förutsägelse ovan. Även om det hade varit roligare och lugnande.

Just det, höll ju på att glömma Fridolins förslag att låta 14- 15-åriga ensamkommande och barn till andra asylsökande gå i den klass som motsvarade deras skolnivå, då kunde alltså en 14-åring hamna i tvåan.

Fridolins andraklassare

Fridolins andraklassare1

Hennes två tweetar sammanfattar ungefär vad jag också tycker. Man måste vara rätt störd för att ens tänka på en sådan sak…

CRNYnkvWsAUckqE

Bilden ovan flimrade förbi på twitter men ser ju onekligen ut att komma från Kjell Nilsson-Mäki. Besök gärna hans sida för där finns det massor av helt suveräna teckningar som fånga samtiden! Och så poserar han med en harr på första sidan också, bara det är värt ett besök!

MVH

MiT

Lämna en kommentar

63 kommentarer

  1. Pelle2

     /  10/14/2015

    Ja, Sverige tillsammans var ju en riktig uppvisning i dumheter,floskler och postmodernism.
    Förstår att många av de som uppträdde där fick panik när dom såg vilken ilska dom väckte hos många med sina idiotiska uttalanden.
    Men det blir väl så när man lever i en bubbla med likasinnade där ingen ifrågasätter alla dumheter och där dom som eventuellt gör det blir utmålade som rasister ,kvinnohatare och mindre vetande.Då kan man ju faktiskt tro att alla medborgare är lika hjärntvättade och indoktrinerade som man själv är.
    Det var ju helt sjukt att de först säger sig vilja ha hjälp av svenska folket för att lösa flyktingkrisen och sedan spottar dom på svenskarna genom att säga att vi inte har någon kultur.
    Vi har ju också godhetsaposteln Kjell Bergqvist som menar att Sveriges kommuner inte gör tillräckligt för flyktingarna trots att många kommuner går på knäna för lösa denna problematik.
    Ifall det överhuvudtaget kom ut något bra av Sverige tillsammans så var det väl att Godhetseliten fick veta att dom inte kan häva ur sig vad som helst gentemot oss svenskar utan att de får en reaktion tillbaka.

    Svara
  2. Rick

     /  10/14/2015

    Jag har haft en rätt positiv bild av Frälsningsarmén, som jag uppfattat som en av de få seriösa aktörerna i den sociala sfären. Jag har då och då gett dem ett bidrag, helt enkelt eftersom jag litat på att de håller huvudet kallt och lägger sin energi på sitt egentliga uppdrag – i motstats till Röda Korset, Rädda Barnen och andra sammanslutningar för diverse girigbukar som skor sig på insamlade medel. Men nu när deras ordförande kommer ut som en simpel hatmånglerska så utesluter jag även dem. Frälsningsarmén måste rimligtvis känna till att fattigdomen inte ser till hudfärg, men de väljer att blunda för att i stället stämma in i den politiskt korrekta kören.

    Jag tror inte på deras pudel. Den som genuint arbetar mot fattigdom hemfaller nämligen inte åt plötsliga tirader av hat baserade på hudfärg. Jag skulle ha förstått, även om jag inte nödvändigtvis skulle ha hållit med, om hatet hade riktats mot ”de rika”, ”direktörerna” eller någon motsvarande grupp. Sådant skulle fortfarande ha legat någorlunda i linje med Frälsningsarméns policy. Nu krossades däremot förtroendet.

    Svara
    • Kurban Said

       /  10/14/2015

      Jag håller med dig. Har också alltid stött Frälsningsarmen. Sjungit med i deras sånger när de på lördagarna har uppträtt på torget i min stad och alltid gett dem pengar trots att jag är ateist.
      Frälsis kommer inta att få en krona av mig i fortsättningen.

      Svara
  3. Svenne

     /  10/14/2015

    #Sverigetillsammans?

    ”Jan Edlings dom över svensk integrationspolitik dom senaste 20 åren är hård

    – De här förorterna är hemskt illa ute och man kan inte säga att Sverige är ett integrerat land. Vi har använt de här förorterna som en förvaringsplats för de som inte platsar i det vanliga samhället, säger Edling.

    Rapporten är nedslående läsning på många plan och Edling målar upp bilden av ett Sverige som blivit ett ”Vi och dom” samhälle.”

    Svara
    • Gå nu och läs! Bara kall fakta! Inga omskrivningar. Enda som inte var i klara tabeller var eventuell kriminalitet men då kan man gå till affes om man nu skulle vilja bli mer deprimerad. https://affes.wordpress.com/
      Jag har 2 av områdena ganska nära mig och de är no-go-zoner.
      Men, fortsättning följer för jag ser inte någon vilja och förstånd hos de som styr.

      Svara
  4. Sofia

     /  10/14/2015

    INFANTISM heter den nya ideologin som ”styr” Sverige.

    Svara
  5. Svenne

     /  10/14/2015

    Norrköpings Tidningar sågar:

    ”Huvudproblemet är att de som förväntas leverera svar, peka med hela handen och leverera lösningar inte gör det. Under hela utvecklingen har regeringen Löfven undvikit frågan. Kritik har avfärdats som rasistisk och problem ignorerats. Oansvarigt och i längden ohållbart. Landet måste styras som det bekant heter.”

    Svara
    • Pelle2

       /  10/14/2015

      Skönt att även tidningarna börjar prata klarspråk om den handlingsförlamade och inkompetenta regeringen Löfven !!

      Svara
      • Trolletplit

         /  10/14/2015

        Problemet när mellan&låg intellektuella styr landet och media, är att de inte agerar proaktivt. Eller de kan inte eftersom de inte förstår.

        De saknar förmågan helt enkelt. De klarar inte av att se: om vi gör A. Vad händer sedan? Vissa ser faran att A leder till G och H ev även Z.

        Politiker och journalister har i princip alltid levt i en bubbla och har mycket låg utbildning och erfarenhet.

        I efterhand kan de analysera A ledde till G &H, men inte av att hantera olika variabler och de påföljande scenarios som därav följer.

        Svara
      • havre@flarnstad

         /  10/14/2015

        Om skiten någonsin ska få ett slut måste media med på tåget annars kommer aldrig den ointresserade pöbeln att reagera, dom som egentligen inte har några egna åsikter utan mest gör vad media påstår är mest korrekt.

        Antagligen börjar förändringen med lokaltidningarna när kommunerna faller som dominos.

        Svara
        • Karl

           /  10/14/2015

          Klokt resonemang där.

          Ett stort antal kommuner måste tyvärr ligga livlösa innan det blir någon action från media.

          Tyvärr måste nog större delen av Sverige ligga livlöst innan Sjuklövern agerar.

          Svara
  6. Trolletplit

     /  10/14/2015

    What?
    I DN.
    Vad har hänt? Gick någon på tidningen utanför Södermalm igår?
    Den får ingen unvisit av mig.

    http://mobil.dn.se/ledare/huvudledare/skarpt-lage-for-sverige/

    Svara
    • Svenne

       /  10/14/2015

      ”Ett stort steg för DN, ett litet steg för Sverige” kanske…
      Det är inte så mycket prat om invandringens lönsamhet nuförtiden.

      Svara
    • Hyfs

       /  10/14/2015

      it`s a trap!
      Även om dom då och då levererar något bra så kompenserar dom det med väldigt mycket dynga. Det kommer ta lång tid innan den tidningen kan häva sig upp från skräpstatus

      Svara
      • Svenne

         /  10/14/2015

        Om det ens är möjligt…

        Svara
        • Nej, nej dom har redan hoppat av i livbåtarna. De är robotar som skriver.

          Svara
  7. Senior

     /  10/14/2015

    Angående svensk kultur:

    ”Allt som ligger nära, ser svensken oredligt och dunkelt och betraktar det med viss misstro. Allt aflägset ser han stort och klart och gärna med en hänförd beundran. Därför är svensken alltid storslagen och vidsynt, när han bedömer främmande folk, och alltid småsinnad och trångsynt, när han bedömer hvad som är svenskt.”

    – Gustav Sundbärg 1911

    Svara
  8. MJM

     /  10/14/2015

    Hittills har jag mest läst alla kloka och roliga inlägg här och inte kommenterat själv, men nu kan jag inte längre hålla tyst. Den obefintliga integrationen i våra förorter är ingen nyhet för mig. Jag arbetade för flera år sedan för Stockholms stad i ett utanförskapsområde. Det var en ögonöppnare, minst sagt. Jag såg hur skattebetalarna de facto försörjer många invandrare, utan krav på motåtgärd. Utnyttjandet av våra välfärdssystem grasserade och oviljan till anpassning till majoritetssamhället sågs mellan fingrarna med från det politiska ledarskapet.

    Jag insåg att detta rimmade väldigt illa med bilden från politiker (jmfr Erik ”Myten” Ullenhag) och traditionella medier. Sedan dess har jag sökt min information från alternativa och utländska medier, då Public Service samt tidningar som DN, SDS, Aftonbladet och Expressen uppenbarligen inte har sett det som sin uppgift att tillhandahålla en nyanserad bild av verkligheten, utan enbart drivit agendajournalistik. I takt med att jag har följt bloggar såsom Fnordspotting, Motpol, Toklandet, Dick Erixon, Anybody’s Place, Ledarsidorna, 6 mannen, Invandring och mörkläggning och sedermera Det goda samhället har jag även fått min bild av sakernas tillstånd bekräftad av andra.

    Hela tiden har jag förundrats över att folk inte ser vad som pågår eller, ännu värre, helt enkelt förnekar det. När jag har försökt påtala vad som sker för vänner och bekanta, får jag höra att sådana tankar är rasistiska, och hur kan jag tänka så, det där stämmer inte, du har fel etc. När man gör delningar på Facebook av artiklar som visar på obehagliga samband är tystnaden total, om jag däremot lägger in en klämkäck kommentar om barnen får jag direkt x antal likes. Jag tror att det handlar om okunnighet och ovilja, kanske i kombination med oförmåga.

    Jag har också gått och undrat mycket varför S, V och Mp fortfarande har sånt stöd, man kan ju tycka att de borde tappa allt. Dels tror jag det beror på ovanstående: okunnighet och selektiv varseblivning. Sen läste jag ett tips från Rikard, lärare, att kolla hur utanförskapsområden röstar på Valmyndighetens hemsida. I alla sådana områden får S egen majoritet, tillsammans med V och Mp får de oftast uppåt 70-85% av rösterna.

    Det vi ser är alltså redan en utveckling där man röstar utifrån etnisk bakgrund och monetär vinning. Med det nuvarande inflödet kommer denna trend fortsätta och accelerera (man röstar inte emot den hand som föder en). På sikt kan det alltså bli så att det inte går att rösta bort de rödgröna så länge de fortsätter bidragslinjen.

    Jag försöker att inte låta detta påverka mig men det är så svårt. Nu är vi uppe tvåtusen asylsökande om dagen och regeringen har väckelsemöte istället för att göra något. Jag går konstant runt med en klump i magen och har svårt att sova. Alla mina instinkter skriker åt mig att göra något, men jag vet inte vad. Det går liksom inte att ta på sig skygglapparna igen heller.

    Det pratas mycket om radikalisering i förorterna. Det är förvisso mycket oroande. Något som dock verkligen skrämmer mig, är den radikalisering jag upplever av mig själv. Frustrationen över det vanvett som pågår, förljugenheten i det offentliga samtalet, mediernas svek och politikernas fatala inkompetens i kombination med en enorm vanmakt och sorg över vad som förefaller vara en fast beslutenhet att rasera det Sverige jag känner får mig att bli alltmer intolerant.

    Jag kommer på mig själv att se på kvinnor med slöja med förakt och att sluta se flyktingar och asylsökande som fullvärdiga människor och istället som någon formlös, ansiktslös massa som bara är ute efter att suga ut mitt land. Detta gör mig mycket rädd. Jag är högutbildad och kommer från en förhållandevis välbärgad bakgrund. Jag anser mig också vara intellektuell och tolerant med en god portion sunt förnuft. Om jag känner så här, hur är det då ute i stugorna? Hur är det med radikaliseringen av svenska folket? Jag fruktar att om det fortsätter så här, så kommer man att få precis det man har velat undvika: ett rasistiskt, intolerant Sverige där apartheid inte bara sker i det fördolda utan är en officiell politik. Och det är ett bättre scenario. Det andra är inte att tänka på.

    Vänligen
    Magnus

    Svara
    • Rick

       /  10/14/2015

      Mycket väl skrivet Magnus. Jag instämmer väldigt långt i ditt resonemang. För min egen del kan jag ibland bestämma mig för att se på alltsammans utifrån, eftersom jag behållit mitt finländska medborgarskap (och min fru sitt, från ett annat EU-land). Det blir då liksom lite som att se på en skräckfilm på bio – man vet att man kan dra om det skulle bli alldeles för obehagligt, men just därför kan man känna en skräckblandad fascination, så man stannar kvar.

      Hur som helst skulle jag dock innerligt önska att Sverige tog sitt förnuft till fånga och återgick till ett rationellt agerande, men precis som du så märker också jag att många till synes bildade människor i Sverige helt saknar insikt. Jag har svårt att förstå hur det kom sig att så många svenskar gjorde sig av med förmågan att beakta konsekvenser av sitt handlande för att i stället börja bete sig som fanatiker. Man säger att man måste välja mellan ohämmad invandring eller ohämmad nationalism. För den som vägrar vardera alternativet finns det ingen plats. Det påminner faktiskt en hel del om andra förvirrade epoker i historien.

      Svara
      • MJM

         /  10/14/2015

        Jag tror att det vi ser är indvidualiseringen och ansvarslösheten drivna till sin spets, samt förenade med en nationell självbild och verklighetsuppfattning som fullständigt saknar förankring och slutligen en godtrogenhet som saknar motstycke.

        I Sverige har vi sedan länge gått mot en uppluckring av stora kollektiv och grupper till fördel för ett alltmer individualiserat samhälle. Jämte detta har vi paradoxalt nog sedan länge rört oss från individuellt ansvar till ett kollektivt ansvar, eller nånannanismen. Staten eller någon annan ska lösa de problem som uppstår, vi själva ska inte behöva göra det.

        Detta gör att många helt saknar förmåga att sätta sig in i vad som händer när vårt samhälle helt plötsligt måste hantera stora minoritetskollektiv med andra normer än majoritetssamhällets, samtidigt som vi själva är för individualiserade för att kunna hantera situationen som ett kollektiv. Vi vet inte längre vem som ska ta ansvar, bara att någon ska göra det.

        Detta hänger också ihop med en både narcissistisk och sjukt nog masochistisk, nationell självbild. Samtidigt som vi omedvetet utgår från att vi är bäst och mest moraliska och att Sverige är väldens bästa land i alla avseenden – det är ju därför alla vill komma hit, eller hur – så ska vi också ha dåligt samvete för att det har gått så bra för Sverige, för det kan ju inte ha skett för att vi är ett duktigt folk, utan för att någon någonstans har tvingats försaka något. Med andra ord är vi både bra och förkastliga (go figure!).

        På detta följer den svenska godtrogenheten – följden av att vi som land inte har varit i skarpt läge på tvåhundra år (fredsskadade). Självklart vill att alla som kommer till Sverige bli precis som vi svenskar, alla vill egentligen följa våra normer och alla har ädla motiv, Vill de inte följa våra normer så är det ändå vårt fel, och dessutom lämnar de sina nomer när de kommer hit. Konflikter kan aldrig drabba oss, och om de som kommer hit flyr från konfliktfyllda förhållanden så är det klart att de inte har konflikterna med sig, för svenskarna är ju i gemen snälla och laglydiga, och alla som kommer hit blir ju per automatik svenskar bara de får PUT.

        Ja, jag raljerar, men jag är så trött på detta vansinne. Precis som du skrev, Rick, så är det pest eller kolera, medelvägen saknas. Tyvärr tror jag att situationen måste bli fullständigt katastrofal innan majoriteten får nog. Det måste gå så långt, ännu längre än nu, att konsekvenserna blir så kännbara att de inte går att ignorera. Det är bara en tidsfråga, i och för sig, men det samhälle vi lever i då är inte något som jag ser fram emot. Som flera bloggare skriver: samhällskontraktet är brutet och det är dags att se om sitt eget hus. Jag gläds med dig att ni har medborgarskap i andra EU-länder, men för mig som ”bara” är svensk och dessutom har ett jobb anpassat till svenska statliga myndigheter är alternativen tyvärr färre.

        Vänligen
        Magnus

        Svara
        • Dr Mabuse

           /  10/14/2015

          Hej!

          Ja, när du skriver ”…situationen måste bli fullständigt katastrofal innan majoriteten får nog.”, kommer jag att tänka på Kjell-Olof Feldt som sade: ” Det som är ekonomiskt nödvändigt är ofta politiskt omöjligt, och när det har blivit politiskt möjligt är det ekonomiskt för sent.” En bitter men alldeles korrekt slutsats.

          Jag tror (vet) att stora delar av svenskarna delar din frustration. Du håller säkert med. Utan att dra några växlar är det rätt många vassa skribenter på fb och olika bloggar som noterade dagens lilla vindkantring i dagens huvudledare i DN. Rimligen måste Wolodarski och hans kamrater börja inse att det snart hotar barka överstyr, trots deras försök att att övertyga om motsatsen. Därför måste de gardera sig.

          Oavsett deras propaganda och egna övertygelse måtte de inse att folkets förakt blir betydande inom en alltför snar framtid när det kommer att visa sig att deras goda uppsåt blott var naivt. ( Ja – jag tror inte på en smidig lösning ). Och att de i det längsta blundade för den utveckling som Svensson märkt länge i sin vardag. Utanför tullarna då, förstås.

          Svara
    • Trolletplit

       /  10/14/2015

      Frågan är inte vad kan du göra för Sverige. Frågan är vad du gör för dig själv.
      Om tre år kommer dels välfärden vara mycket sämre än idag, skola, vård,polis, domstol mm. Om kommunerna börjar gå på knäna idag, så vet vi att om två år så har de ytterligare cirka 300 000 att ta hand om.
      Fel. Vi har ytterligare 300 000.
      Det finns varken lärare, polis,soc mm som kan jobba för denna grupp.

      Skatterna kommer vara betyder högre, även fast bidragen kommer vara lägre.
      Vad gör du för att bibehålla din standard eller för att överhuvudtaget klara dig.

      Jag börjar skatteplanera. Minskat mina utgifter. Binder räntan. Köper mark. Betalar av på lån. Startar föreningar.
      Samt tittar på boende i England, Frankrike.

      Du har viss fakta framför dig. Nu ser det bara att att analysera och vara strategisk.

      Det går inte att jobba i ett land som kommer ta 70-80 % av det mitt företag drar in för att ge bort mina pengar till bidragstagare, oavsett var de kommer ifrån.

      Svara
    • Magnus, alla dina ord kunde varit skrivan av mig. Klump i magen, svårt att sova, minskad empati, trotts liknande bakgrund som din och helt emot min vilja bli så och absolut inte mitt naturliga tillstånd att vara sådan.

      Svara
      • mini-incognito

         /  10/14/2015

        Jag är arg på dem som låtit det gå så långt och i förläningen gjort mig till den jag är idag. Jag skyller politikerna för den jag blivit. Jag vill inte vara så här.
        Må jag snart kunna få bli mig själv igen.

        Svara
        • MJM

           /  10/14/2015

          Ja, sveket från våra folkvalda på riksnivå är dessvärre monumentalt. De får omfattande förmåner och mycket höga löner för att leda landet och fatta obekväma beslut, men det enda de lyckas göra är att lyfta ersättning och häva ur sig floskler. Jag kan inte för mitt liv förstå varför de låter detta fortgå? Är det det slutliga priset vi får betala för att vi tillåtit politikerklassen att bli ett eget frälse av broilers, som helt saknar kontakt med verkligheten? Eller är det att man är bakbunden av sitt eget ställningstagande mot SD, så att prestigeförlusten för att göra ett lappkast är för stor? Eller har man tagits som gisslan av den vänstervridning som skett inom media och utbildningsväsende? För mig är det omöjligt att förstå varför de inte kan se vad som händer. Även den mest minimala förmåga till konsekvensanalys borde rimligen leda till att man inser hur ohållbart detta är.

          Innerst inne är jag övertygad om att Löfven inte vill detta (titta gärna på Youtube-klippet när han besöker Göteborg efter restaurangskjutningen, tror det heter ”Stefan Löfven möter mångkulturen” eller nåt sånt. Hans kroppsspråk är väldigt talande, han vill inte vara där. Därför har jag svårt att tro att han vill ha mer av detsamma i Sverige). Att han ändå inte sätter stopp visar med all önskvärd tydlighet på att han inte har kontroll.

          Nu ska vi alltså börja etablera tältläger för asylsökande i Sverige. Läs den meningen igen: tältläger för asylsökande i Sverige. (Någon på twitter skrev för övrigt att dessa borde kallas Reintält vilket är hysteriskt roligt!). Att det överhuvudtaget är på tapeten säger något om hur sjukt långt detta har gått. Jag ogillar att ta termer som landsförräderi i munnen, de ger gärna en klang av näthatare och nynazister, men jag kan snart inte längre hejda mig. Man har i och med DÖ frångått demokratiska spelregler, man raserar den välfärd som generationer svenskar har byggt upp och delar utan åtskillning ut ständigt ökande mängder skattemedel till människor som aldrig lyft eft finger för Sveriges räkning. Detta gör man istället för att skapa en dräglig tillvaro för de äldre som hela sitt liv betalat skatt till det allmänna. Om inte det är en form av landsförräderi vet jag inte vad som är det.

          Vänligen
          Magnus

          Svara
      • Jag stämmer också in i kören här. Magnus ovan beskriver nästan på pricken det jag själv känner och jag känner mig i övrigt igen i hans beskrivning.

        Svara
    • Rikard

       /  10/14/2015

      Hej.
      Helt rätt och jag känner igen din berättelse; vi är många som trott på gammelmedia och politiker; när informationen blev allt mer lättillgänglig brast bubblan. vissa dagar tycker jag tom synd om Löfven: han är en kompromiss med skötare, för att slippa interna falangstrider. Med lite Kremlologi blir det rätt tydligt att allt han säger och tycker har bestämts av kommitté.

      Tyvärr tror jag att majoriteten svenskar kommer att assimilera sitt beteende till invandrarna när det gäller syn på stat, samhälle och ordningsmakt. Varför vara den som betalar, när andra glider runt på bidrag? Varför bry sig om lagar när det är dels riskfritt, och dels inte finns någon folklig förankring, eftersom det inte längre finns ett folk? Där är vi nu. Det finns inga demokratiska lösningar kvar; rötan har gått för långt, och boten kan tom bli värre än soten.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Erlang Ada

       /  10/18/2015

      Tack för den exakta beskrivningen av mina tankar, ord för ord beskriver det mig!! Skönt, men tragiskt ändå, att inte vara ensam.

      Svara
  9. trash

     /  10/14/2015

    Vi i Liberala Partiet föreslår en frihetlig lösning. Se här: http://nyheteridag.se/klassiskt-liberala-partiet-privatisera-flyktinghjalpen/

    Gillar du det? Hör av dig! http://www.liberalapartiet.se/engagera-dig/bli-medlem/

    Svara
    • Lövet

       /  10/14/2015

      Ni i Liberala Partiet gnuggar gissningsvis händerna nu. Norberg och Segerstedts (ja sannolikt även Reinfeldts och Borgs) vision om den raserade gemensamma välfärden förverkligas. Libertarianernas ”amerikanska dröm” står för dörren, och dess införande eldas ivrigt på ett vänsterblock som försöker överträffa varandra i sin godhet och öppenhet.

      Sorry men det ni kallar ”frihetligt” är bara ”den starkes rätt” försedd med en ljusblå polityr.

      F.ö. har alla sentida politiska haverier genomförts när det rått skenbar enighet över blockgränserna (pga att (del)mål sammanfallit trots att de ideologiska drivkrafterna och vsionerna varit helt olika): Psykreformen, kommunaliseringen av skolan, och försvarets rasering vara alla katastrofer som ivrigt supportades från höger till vänster, baserat på helt olika agendor. Nuvarande situation är en parallell till dessa men 10-potenser större i magnitud.

      Svara
      • trash

         /  10/14/2015

        @Lövet. Det där är inte riktigt vad vårt parti tycker. Vi anser oss inte ha något gemensamt med Borg och Reinfeldt. Fast de andra två gillar vi oftast. Vi tycker att vem som helst ska få komma in i Sverige (med få undantag), men att man får stå för sina egna kostnader och man måste lyda landets lagar.

        Att flyktingmottagande skulle ske med frivilliga pengar är inte ”den starkes rätt”, det är envar möjlighet. Vi hoppas inte på någon chockpolitik, så att välfärdssamhället rasar samman. Vi vill att välfärden ska vara frivillig, men att välfärdsstaten ska avvecklas under demokratiska former.

        Vi tycker att äganderätten ska vara starkare, tex. att polisen ska köra bort den som ockuperar andras mark och sommarstugor. Det kanske du tycker är ”den starkes rätt”, medans vi bara tycker det är rätt.

        Svara
        • Fredrik segerstedt är en av sveriges största idioter. Sett hans verbala vurpor sen newsmill. Fullblodsidiot

          Svara
          • Lövet

             /  10/14/2015

            …och med en narcissistisk och uppblåst självbild som en perfekt reflektion av hans människosyn!

        • Lövet

           /  10/14/2015

          Med ”den starkes rätt” avser jag er syn på det gemensamma – att det skall monteras ner h e l t. Ett land helt utan socialt skydd med helt privatiserad infrastruktur är i mina ögon mskroekonomiskt dysfunktionellt och humanitärt förkastligt. Ni v i l l skapa ett trasproletariat baserat på en teori som skiter i människors skilda förutsättningar, som skiter i om människor lever, slås ut eller dör i fattigdom, En ideologi lika vidrig som kommunismen eller fascismen men under den förmenta ”frihetens” etikett.

          Svara
    • Vinsterna är oftast redan privata, förlusterna (finns dom?) är allas

      Svara
  10. Karl

     /  10/14/2015

    Kanske är Anna Kinberg Batra smygsosse innerst inne.
    Eller så har hon en affär med Jonas Sjöstedt.
    Kanske är Fridolin hennes son?

    Någonting är det i alla fall – för hon gör allt hon kan för att vänstertrojkan skall få regera och fullända Invandringskalas Sverige.

    Svara
  11. Hmm

     /  10/14/2015

    En kvinna i Fridolins stab insåg vansinnet i hans uttalande och pudlade snabbt igår enligt SVD.

    Svara
    • Lövet

       /  10/14/2015

      Hon är Nymoderat – alltså ultraliberal. Hon ser det här som vägen till målet med fullt privatiserad välfärd. Ett mini-USA.

      Svara
  12. Karl

     /  10/14/2015

    På något sätt känns det mycket svenskt – tyvärr – att merparten av svenska poliker endast pratar om hur det skall pratas medan hela skiten brakar samman i bakgrunden.

    Skulle hellre föredra en klassisk grekisk riksdag med käftsmällar och glåpord men att ändå beröra problemen.

    Svensk stil innebär att haka upp sig på själva formen, regler och olika bisarra parlamentariska principer med effekten att inget beslut fattas.

    Att därtill hela Sjuklövern slår världsrekord i personlig feghet gör inte saken bättre.

    Svara
  13. michael

     /  10/14/2015

    Alltför många inom svensk politik,media,myndigheter vågar inte vara den där personen som går mot strömmen.Hur gott syfte man än säger sig företräda så kommer det bli till ondo när ett samhälle går in i ett sorts masspsykotisk pöbel där allt negativt av förd politik sopas under mattan för den goda sakens skull,men det är just det om man måste manipulera,ljuga för medborgarna och bedriva karaktärsmord av åsiktsmotståndare är aldrig gott utan alltid av ondo.Det är svårt att vara den där personen.https://www.google.se/search?q=en+person+som+v%C3%A4grar+heila+foto&espv=2&biw=1600&bih=799&tbm=isch&imgil=Drz36w7zJR7TuM%253A%253BcF5M6oR5iGsxpM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fjihadimalmo.blogspot.com%25252F2013%25252F01%25252Fmannen-som-vagrade-heila-for-hitler.html&source=iu&pf=m&fir=Drz36w7zJR7TuM%253A%252CcF5M6oR5iGsxpM%252C_&dpr=1&usg=__EUtsNJ6nEY5NKwwWZGarA7Kzeck%3D&ved=0CDIQyjdqFQoTCJCx76GCwsgCFQZncgodwpAJfQ&ei=1lEeVpDuEIbOyQPCoaboBw#imgrc=Drz36w7zJR7TuM%3A&usg=__EUtsNJ6nEY5NKwwWZGarA7Kzeck%3D

    Svara
  14. Och ungefär här brukar jag komma in i kommentarstrådenoch utbrista ”edra jämrans Breivikare”! Så även idag…

    Svara
  15. JR

     /  10/14/2015

    OT.
    Har inte sett någon kommentera detta: Vellinge har i veckan legat högst och lägst på två olika listor: ”Bästa skolkommun” och ”Tar emot minst flyktingar”.

    Antalet invandrare är kanske inte det som avgör allt, men någon form av relevans måste det rimligtvis ha tänker jag…

    https://www.lararforbundet.se/artiklar/basta-skolkommun-2015-vellinge
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-listan-pa-kommunerna-som-tar-emot-flest-och-minst-flyktingar-per-invanare

    Svara
  16. Karl

     /  10/14/2015

    Alliansen har straffspark mot öppet mål men vägrar att sparka bollen i mål.

    Istället passar man bollen till motståndarlaget.

    Lagkapten Batra säger att man vill hellre vinna om några år.

    Svara
  17. Svenne

     /  10/14/2015

    1:a april varje dag…

    Svara
  18. Svenne

     /  10/14/2015

    Rojas talar klarspråk:

    Svara
  19. Svenne

     /  10/14/2015

    Uvell har gjort en kartläggning av dumheterna. Läsvärt!

    Svara
  20. Svenne

     /  10/14/2015

    Kan bli spännande, sex röster fattas…

    Svara
    • Jan

       /  10/14/2015

      Som om att det skulle göra någon skillnad om Alliansen kom tillbaka till makten. Hann de inte göra nog med skada under åtta år av vanstyre? För övrigt så sitter väl alla påtänkta ministrar i styrelsen för välfärdskapitalistbolag med säten i London, Lichtenstein och Caymanöarna nu. Sketna 140 000 kronor i månaden lär nog inte göra att de kommer tillbaka till statens gryta. För övrigt så finns det väl inga skatter kvar att sänka eller allmän egendom att skänka bort längre?

      Svara
      • Karl

         /  10/15/2015

        Vänstertrojkans nuvarande politik kommer kommer att fortsätta med 10 000 invandrare i veckan – vilket är standard nu.
        Med andra ord kommer varje svensk kommun vara förlorad för evigt inom ett halvår eller senast inom ett år.

        Sveriges enda chans just nu är ett regeringsbyte.
        Det kan nämnligen inte bli värre.
        Möjligtvis skulle Alliansen våga stålsätta sig till en viss begränsning och till att införa tillfälliga tillstånd.
        Detta vore åtminstone bättre än att Fridolin släpper in två miljoner araber permanent.

        Det börjar bli jäkligt bråttom nu.

        Utan ett regeringsskifte är katastrofen ett absolut faktum.

        Svara
  21. MiT

     /  10/14/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  10/14/2015

      Hur menar Lagercrantz att texten skall tolkas då ? Det är ju uppenbart att dom föraktar de invandrare som gillar Sverige och Svenskarna.
      Undrar varför dom bor kvar i Sverige när dom tycker så illa om oss svenskar?
      Förutom Klenell så verkar dom alla ha rötter i andra länder som tydligen är så mycket bättre än det land som tog emot deras föräldrar… Så varför inte göra oss alla lyckliga och flytta tillbaka till fädernes landet..

      Svara
      • Intenso

         /  10/15/2015

        Kanske dags att börja dela ut Repatrieringsbidrag till nybyggare som vill återvända till fäderneslandet. I de flesta fall väl använda skattepengar IMHO. Bra för det mottagande landet om det slinker med en och annan läkare eller ingenjör och en otrolig vinst för Sverige om dessa rasideologer försvinner en gång för all.

        Kyeuune-Backström förgyller väl allt som oftast den knallröda morgonsoffan på SVT för att diskutera nöje. Hennes nöje verkar vara att sparka på svenskar och klanka ner på ”rasförrädare”, men det passar ju alldeles utmärkt som CV för att få frottera sig i morgon-TV.

        Förövrigt anser jag att SVT och SR måste reformeras från grunden.

        Svara
  22. Kristian

     /  10/14/2015

    OK, den där ballongdanser … vad i h-t är det? Känns som det värsta Nordkorea och Disney kunde ha kommit på, fast med mycket lägre budget.

    Svara
  23. Svenne

     /  10/15/2015

    Jönköpingsposten sågar:

    ”Regeringen har själv meddelat att det råder kris. Likväl ägnar landets statsminister en hel arbetsdag åt ett intern feel good-jippo för de rödgröna kompisarna.

    Det hela påminde mer om en hybrid mellan Alliansens valkickoff i Nacka förra året och Birgit Friggebos försök att gjuta olja på vågorna med allsång i Rinkeby 1992.”

    Svara
    • Karl

       /  10/15/2015

      Mycket bra artikel där!
      Bra inlägg!

      Svara
    • MJM

       /  10/15/2015

      Meningen ”Det hela påminde mer om en hybrid mellan Alliansens valkickoff i Nacka förra året och Birgit Friggebos försök att gjuta olja på vågorna med allsång i Rinkeby 1992” är så klockren att det är svårt att överträffa. På samma sätt är hänvisningen till Louis XVI träffande. Alltså, lider hela regeringen av en psykologisk diagnos? Jag kan liksom inte sätta mig in i hur man resonerar, det är för overkligt. Nej, jag tror jag sätter mig i ett hörn, blundar, stönar och håller händerna för öronen samtidigt som jag vaggar fram och tillbaka. Det känns som det enda rätta i dagsläget.

      Svara
      • Karl

         /  10/15/2015

        Mycket bra påpekat avseende artikelförfattarens briljans!

        Svara
  1. Kommentar om Sverige | WTF?

Kommentera

