Hur många arbetares skatt krävs bara för åldersbedrägerierna?

Winter is coming för Sverige och inte bara årstiden utan även tiden som välfärdsstat börjar se sitt slut. Det låter som domedagsprat men är snart en realitet. Det är inte bara hatsajter som pratar om systemkollaps utan även ministrar. Och om till och med DE pratar om sånt så kan man gissa att det är riktigt illa…

Det som kommer att knäcka Sverige är asylströmmarna som enligt MP är alldeles för små, inte ens när Morgan Johansson säger att nu finns inte tak över huvudet till dem som kommer hit hjälper mot Miljöpartiets faktaresistens.

En sak som är en stor del i det hela är alla bedrägerier som sker mot skattebetalarna, där folk ljuger för att få ta del av välfärden i Sverige. Och värst där är de som kallas ”ensamkommande barn” men som är äldre än 18 år och alltså inte barn hur välvilligt man än tolkar det. Varje sånt ”barn” kostar cirka 1 miljon kronor om året. När våra grannländer började genomföra kontroller så visade det sig att cirka 75% av dem var äldre än 18 år och hade ljugit om sin ålder. 3 av 4 alltså. Och det finns skäl att misstänka att det är MINST lika stor andel här men troligen ännu högre.

Om vi säger att en arbetare betalar in 10 000 kronor per månad i skatt på sitt arbete (för enkelhetens skull) så behövs det så här många arbetare för att betala kostnaden för 10 ”ensamkommande barn”

83figurer

All skatt från 83 stycken arbetare alltså för att betala vad det kostar för 10 ensamkommande under ett år.

Nu är det så att Migrationsverket tippar att det kan komma mellan 30 000 och 40 000 stycken i år. Om vi räknar på 35 000, hur många arbetares hela skatt från arbete kommer det då att krävas för att bekosta bara de som ljugit om sin ålder?

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

2000figurer

figurer1111

Har ni räknat hur många det blir? Varje stor karta symboliserar 2000 stycken arbetare och det är 109 stycken och en med 500. Jag har gett 250 stycken i rabatt också. 75% av 35 000 ensamkommande blir 26250 stycken.

Det blir 218 750 arbetares hela skatt på arbete om de lägger 120 000 kronor om året i skatt. Bara på de vuxna som ljuger om sin ålder och säger att de är under 18 år. Varje år. Och antalet kommer troligtvis att öka ännu mer…

Så kan någon ge en rimlig förklaring till att man inte kollar ålder alls? Nej, oavsett vad fånen Lindberg på Aftonbladet eller Dahlin på de Rädda barnen säger så kollar man inte åldern i Sverige. Det är därför det är så många som söker sig hit.

merit wager ensamkommande

Ansvar

Möt 17-åriga Ramish

Bedrägeriet mot skattebetalarna. Mångmiljonbelopp försvinner varje dag!

Det alla förstår att man måste göra men nästan ingen vågar säga

Fritt fram att blåsa Sveriges skattebetalare!

34-årigt ensamkommande barn

Vad händer om man försöker blåsa Försäkringskassan på en halv miljon?

Verkligheten säger att man inte kollar ålder alls…

Så man kan säga att nästan 219 000 arbetare i Sverige i år blir blåsta på all skatt de betalar in på sin lön. De pengarna går inte till det som man förväntar sig utan till rena bedragare. Och samma sak nästa år. Och året efter det. Och så vidare. Sen tillkommer det som man lägger på de ”vanliga” asylsökandena…

Migrationsverket gör INGET åt det, de anmäler inte ens de mest uppenbara fallen! Media gör inget åt det utan tvärtom, de mörkar i stället, som GP gjorde! Politikerna gör inget åt det. De enda som försöker göra något är sådana ondingar som jag själv. De som har betalt för att agera mot sånt här lutar sig lojt tillbaka i fåtöljen och struntar i det. 219 000 svenska arbetares skatt är inte värt mer än så för dem. Det är nästan 5% av de sysselsatta i Sverige. Kan vara bra att komma ihåg tycker jag…

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

117 kommentarer

  1. Fredrik

     /  11/07/2015

    Ett omedelbart utträde ur EU är nog enda möjligheten för att få till stånd någon form av normal gränskontroll. Men det lär ju knappast ske.

    Så nu får vi nog helt enkelt bara slappna av och inse att vi inom kort (3-4år) kommer att vara ca 11miljoner invånare. Det till priset av att blinda tydligen skall få indraget sina ledsagare (källa: svt-texttv), men de kanske numera ser bättre…

    Men som den numera bannade MJ brukar skriva, vi har fått den politik som röstades fram i början på 90talet (vilket iofs är trist för de som inte hade rösträtt på den tiden).

    Svara
    • Olof

       /  11/07/2015

      Fast vilka politiker är extremister? EU’s eller Sveriges? Tyvärr har ju det svenska vuxendagiset visat återigen att det är säkrast för oss att de har förmyndare som kan hindra att de fullständigt löper amok.

      Att införa gränskontroll är inget problem om viljan fanns. Om Sverige väljer att följa Dublinförordningen kan vi hänvisa varenda ankommande migrant att söka asyl i första EU landet de kom till och det lär knappast vara Sverige. Så det går knappast att skylla det nuvarande läget på EU, det är snarast Sverige och Tyskland som saboterat systemet medans länder som Ungern försökt upprätthålla det och fått utstå spott och spe från våra patetiska ‘folkvalda’.

      Svara
      • Fredrik

         /  11/08/2015

        Säger du det. Vad gör du då när de utnyttjar den fria rörligheten i ett senare skede?

        Normala gränskontroller är en omöjlighet så länge EUs stadgar ser ut såsom de gör.
        Därtill att urvattna begreppet extremism/extremister det finns det gott om folk som gör redan.

        Svara
  2. Hans Nilsson

     /  11/07/2015

    När väljarkåren har gett SD mer än 50% av rösterna kan man påstå att väljarkåren har nyktrat till. Tyvärr ser jag inte detta senarie inom överskådlig framtid. Vi Sverigevänner har bara oss själva att förlita oss på så VI kommer att bli tvingade att en dag att ta lagen i egna händer och försvarar oss, våra nära och kära och Sverige med de vapen som VI finner mest lämpade för stunden.

    Svara
  3. Jan

     /  11/07/2015

    Tänk om vi skulle satsa de där 30 miljarderna på vår egen ungdom istället för på desertörer och asylturister från Afghanistan? Vi har ju fortfarande en rekordhög ungdomsarbetslöshet. Fast det är väl rasism att ens tänka tanken…

    Svara
  4. Miljöpartiet = Förstörpartiet

    ”Miljö” – är ett täckord

    Det bildades ”miljöpartier” i många välfungerande länder efter Världshärskarnas hemliga möten för att bilda ”One World Government”; sammanställd i Agenda 21, som det hette då.

    I Sverige var det Joachim Israel som fick uppdraget. Hans närmaste medarbetare var från samma etniska grupp. De blev rika på svenska skattebetalares bekostnad.

    Svara
    • havre@flarnstad

       /  11/07/2015

      konspirationer på hög nivå det är ju alltid dom där lömska judarna som ligger bakom precis allt elände, om vi talar klarspråk nu istället för luddiga antydningar om den speciella ”etniska gruppen”

      Nu är inte jag en specialist på judekonspirationer men vad som alltid talat emot på nationell
      nivå är att dom själva hamnar i kläm. Varför arbeta för att importera hit ett folk som likställer judar med israel och deras politik och som spottar på/efter den som promenerar i kippa samt behöva ha bevakade dagis och skyddade synagogor.

      Svara
      • Illwill

         /  11/07/2015

        Visst, konspirationsteorier tenderar att vara bortom tokiga. Samma gäng som tror att Bilderbergarna styr världen brukar påstå att kolloidalt silver kan motverka allt från cancer till AIDS, och att chem trails är hur folket blir kontrollerat (av Bilderbergarna, antar jag…NWO!).

        Fast…ibland så…en del saker kanske inte är rent påhitt:

        Svara
      • Ivar L

         /  11/07/2015

        Enda anledningen till att ens kommentera trams om judiska konspirationer är för att slippa att det används som ursäkt för att utpeka en blogg som Toklandet som antisemitisk. Tror inte många tror på sådana konspirationer annat än bland nazister, antiisrael-kommunister och extrema islamister.

        Svara
    • Sofia: Att de alltid ska dyka upp, judehatarna. Har ni verkligen så begränsad fantasi att allt alltid börjar och slutar med judarna i er värld? Det är fan i mig tragiskt att det finns så efterblivna människor.

      Svara
  5. Peter

     /  11/07/2015

    Minst två kommuner, Kalmar och Nässjö, tilllåter att bolagen fakturerar 6000 kronor per dygn (vilket blir cirka 2.2 miljoner kronor per år). Aleris har fått fakturera 60000 kronor i månaden per lägenhet i någon kommun i Västsverige. Den numera nedlagda sajten Riksdag & Department skrev att ensamkommande kostade 4000–6000 kronor per dygn. Rekordet ligger på närmare 16000 kronor per dygn (ett företag i Strängnäs), vilket blir cirka 5.77 miljoner per år.

    Lägg därtill att varje icke europeisk invandrare beräknas kosta 4.3 miljoner kronor under sitt liv, enligt en norsk undersökning som gjordes för några år sedan. (Det kanske till och med handlade om norska kronor, vilket på den tiden innebar minst 4.6 miljoner svenska kronor.)

    För ett par år sedan var det diskussioner om hur många procent av männen (jag vägrar kalla dem ”barn”) som tog hit sina familjer. Det sades att det bara var 10 procent, medan det faktiskt stod 30 procent på Migrationsverkets hemsida.

    OK, vi säger 20 procent. Det innebär att just nu så kommer 6000 män att få hit sina föräldrar, som lär vara (minst) 45–50 år. I teorin kommer en av dessa föräldrar max arbeta under halva tiden fram till pensionen, medan den andra föräldern inte kommer att arbeta alls. Sedan är det dags att gå i pension. Förutom garantipensionen (som jag tror ligger på 7800 kronor minus skatt) kan de få hyran betald upp till 93 procent, såvida de inte har höga hyror. Det finns dessutom Äldreförsörjningsstöd, där man kan få hyran betald upp till 6200 kronor plus 5353 kronor i rena pengar. Det sägs dessutom att vård etc är gratis för dem som har Äldreförsörjningsstöd, men det vägrar jag tro på, eller? För några år sedan var det 12000 människor som fick Äldreförsörjningsstöd, varav 8000 hade invandrarbakgrund.

    ”Många NOLLOR blir det”, som den misslyckade uppfinnaren från den klassiska TV-serien ”Lorry” skulle ha sagt.

    P.S. Jag skyller inte på ”barnen”; de är bara smarta och utnyttjar chansen. Nej, det är dumsvensken som får stå med dumstruten på huvudet …

    Svara
    • Skylla och skylla. Man kan vara förstående och gränssättande samtidigt. Jag förstår att desperata eller opportuna människor tar tillfället men jag accepterar det inte. Folk som är villiga att bedra staten och därigenom mig och de mina på barns bekostnad dessutom, är helt enkelt människor med en moral jag inte delar.

      Svara
  6. Jan

     /  11/07/2015

    Vilket land i världen skulle ta emot mängder av arbetslösa unga svenska män och försörja dem till en kostnad av en miljon per år?

    Svara
  7. Svenne

     /  11/07/2015

    DN/Ipsos: Skifte i flyktingopinionen:
    http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sverige/valjarna-vander-i-flyktingfragan-1/

    Svara
    • Jan

       /  11/07/2015

      De allra mest senfärdiga idioterna börjar komma till insikt. Jag kan dock inte förstå att var fjärde svensk fortfarande anser att vi ska ta emot ännu fler invandrare…

      Svara
      • De läser ETC och tittar på SVT och tycker att allt till höger om Aftonbladet ska avskrivas som SD-nära och ”långt till höger”. Jag träffar dem varje dag och de flesta har ett IQ åtminstone en standardavvikelse över medlet.

        Svara
        • Ivar L

           /  11/07/2015

          Jag delar din åsikt att många är högutbildade och intelligenta bland dem som har dessa åsikter men jag har en känsla av att majoriteten har utbildingar inom områden där matematik inte är i fokus. Jag tror ärligt talat inte att de har begrepp om proportioner. De kan inte föreställa sig att det som händer nu får konsekvenser oavsett hur gott man tror att syftet är. De ”ser” inte proportionsproblemet för de saknar nästan helt matematisk insikt. Jag tor ”volym”-frågan mycket handlade om det. Att tala om volymer för dem blev liksom obegripligt och ondsint trots att det egentligen är totalt avgörande eftersom konsekvenserna står i proportion till volymen vare sig man vill eller inte.

          Svara
          • Trade Mark

             /  11/08/2015

            Det är dags att slakta en myt nu.
            Att vara högutbildad är INTE samma sak som att vara intelligent.

      • Erik den förste

         /  11/07/2015

        För egen del begriper jag inte att varannan tycker att vi ska ta emot minst lika många asylsökande som vi gör nu.
        KD- och SD-väljarna är de enda som tycker att vi bör ta emot färre asylsökande. Ser man till åldersgrupper är det enbart de som är 60+ som tycker det.

        Att sen en majoritet inte tycker att regeringen gör ett dåligt jobb när det gäller flyktingsituationen…

        Vad fan är det för fel på människor?!

        Svara
      • Bedrägligt att fråga om ”flyktingar” och sedan mäta antalet ”invandrare”. Jag har ännu inte sett någon tillförlitlig statistik på hur många flyktingar (kanske FN:s definition är lämplig) vi tar emot, jag tror att de total-siffror vi hör talas om gäller invandrare. Sedan är det tveksamt om man kan lite på siffror om nu media skulle få för sig att presentera något.

        Svara
  8. Svenne

     /  11/07/2015

    Uvell: Dags för en ursäkt?

    Svara
    • Jan

       /  11/07/2015

      Tro dock inte att någon av dessa kappvändare kommer att be om ursäkt. Det finns inte på kartan för dem.

      Svara
  9. Peter Jacobsson

     /  11/07/2015

    Och trots att allt ser ut att gå åt hel**t så går regeringspartierna framåt i senaste opinionsundersökningen………….

    Svara
    • Illwill

       /  11/07/2015

      Japp, frågan är dock om det säger mer om det svenska folket eller om opinionsföretagen. Vänta på Sentios nästa så får vi svar på det.

      Svara
    • Ivar L

       /  11/07/2015

      Fast konsekvenserna av det som sker nu kommer att bli mer synliga 2016-2017 för majoriteten. Valet är 2018 och då borde en hel del ha hänt.

      Är det fler än jag som upplever en ökad mängd smågäng med (i huvudsak propra) unga män med invandrarbakgrund som står och hänger här och där i Stockholms City? Bl.a. i Gallerian. Jag är inte så ofta i City men nu senast tyckte jag mig notera en klar ökning.

      Svara
  10. Svenne

     /  11/07/2015

    Thomas Gür sågar (M), och förespråkar Luciabeslut 2.0:
    http://www.dagenssamhalle.se/debatt/moderaternas-vaegval-raedda-sverige-eller-alliansen-19882

    Svara
  11. Viktor

     /  11/07/2015

    Börjar kännas mer och mer troligt att vi får se Sverige på listan bland misslyckade socialist-stater.

    Det är mycket beundransvärt att MiT uppenbarligen lyckas hålla ett visst hopp uppe. Tror många av oss börjar känna att det är svårt att hålla huvudet kallt när man slås av den otroliga inkompetensen som råder på Mig.verket och i vår politiska ”adel”.

    Svara
    • Jan

       /  11/07/2015

      Invandringen har ingenting med socialism att göra. Invandringen är snarare en liberal agenda. Hur många före detta socialiststater i öst tar emot invandrare? En av de största invandringsförespråkarna var för övrigt nyliberalen Fredrik Reinfeldt.

      Svara
      • T

         /  11/07/2015

        Socialliberal politik (kulturmarxism)

        Svara
      • Liberalism handlar om frihet för individen och lika mycket ‘gör vad du vill, så länge du inte påverkar andra‘. Att ta beslut som påverkar andra, men inte en själv nämnvärt, är långt ifrån liberalism! Snarare något som är mycket vanligt inom vänsterideologier, där sittande ‘elit’ gör det mesta, för att få det bästa. Rådande migrationspolitik påverkar folket, men föga den skyddade verkstad som politikerna och media utgör. Det är inte där de mest utsatta finns i vårt samhälle. Att ta pengar ifrån folket och förmedla dom till bl.a. personer som inte behöver dem (vanliga och migrerande lycksökare osv., men även till politikerna och media själva) är mer kopplat till det som bedrevs under Sovjetregimen.

        (I USA är det många som inte klarar av att skilja på socialism, socialliberalism, liberalism och nyliberalism, utan tror att de alla är en och samma sak. Har hört och läst många jänkare som uttryckligen hatar liberalism, utan att de inser att USA:s konstitution är bland det mest genuint liberalt man kan läsa … Att sedan förmedla detta till dom, gör dom skogstokiga …)

        Svara
        • T

           /  11/07/2015

          I USA. Liberal=vänster. Libertarian är liberal på USA-engelska.

          Svara
          • Jo, det är ju det de fått om bakfoten, vilket jag skrev om inom parates. Libertarianism är heller inte riktigt samma sak som liberalism.

        • Viktor

           /  11/07/2015

          Bull’s eye!

          Svara
        • Jan

           /  11/08/2015

          Fel igen. Som vanligt. De som grundlade den höga invandring vi ser idag var den förra nyliberala regeringen med Reinfeldt i spetsen. Det skedde under två mandatperioder. Att sedan den nuvarande regeringen är mer eller mindre inkompetent och inte klarar av att hantera situationen är en annan sak. Liberalism kan, för övrigt, betyda vad fan som helst. Allt eller inget. Inget eller allt.

          Sovjetregimen kan man beskylla för mycket men propagerat för massinvandring från Mellanöstern och Nordafrika har de aldrig gjort. Korruption i samhällstoppen har man både i vänster- och högerregeringar. Det är inget unikt för vänstern. Se bara de avgående statsråden från alliansregeringen som nu ”belönats” med styrelseposter i samma välfärdskapitalistbolag som de själva tagit emot kampanjpengar ifrån. Eller förre statsministern som ansåg att bidragsberoende skulle leva på svältgränsen (han skrev t o m en bok om det) men som numera, utan att skämmas, är Sveriges förmodligen största bidragsmottagare…

          Svara
          • Fel? Definitionen för liberalism är vad den är, oavsett vad du och dina gelikar tycker! Revisionism är något som vänstertomtar tar till när något gör ont i deras själ …

            Jag skrev heller inget om vem/vilka som orsakat dagens situation. Att befintlig regering (och riksdag) är inkompetent och maktgiriga, råder inget tvivel om. Dock deras kräftgång och ignorerande av problematiken berörande migrationsfrågan, gör dom högst medskyldiga!

            Min syftning till Sovjet (och liknande regimer) berörde just snyltande på befolkningens bekostnad, men du lyckades på klassiskt vänstermanér att vrida till det …

            Dock har du helt rätt i om Snylt-Persson … (som fortfarande bär fulla ansvaret för att tre utav fyra svenska storbanker inte betalt tillbaka ett enda öre, som togs ifrån privata medel i AP-fonderna. Något de är ensamma om i Europa idag … Varför reagerar/agerar igen? [/ret] Att föregående pensionssystem inte skulle hålla, var länge klart, men Snylt-Perssons agerande påskyndade processen och många blev drabbade utav i praktiken hans stöld …)

      • Ivar L

         /  11/07/2015

        Marknadslberalerna hoppas på nattväktarstaten.
        Sossarna hoppas på att bli det framtida partiet för invandrarproletariatet och passar på att fylla på med framtida röstbas ända in i kaklet.
        Snacka om ohelig allians.
        Men ”vinnarna” tror jag blir marknadsliberalerna. Sossarna tänker fel, ett framtida invandrarproletariat kommer inte att ha socialismen som ledstjärna.

        Svara
  12. Jag tycker vi behöver börja prata både om vilka vi vill ha hit och vad vi förväntar oss att de tar till sig om svenska samhället. Att börja sin samhällsgärning med att lära sig nyttan av att blåsa staten är inte ett bra sätt att skapa medborgare som passar in i ett högtillitssamhälle som Sverige. Vi hade och har för all del de problemen innan också med svartjobb, VAB-fusk och sjukskrivningar men det har alltid hållit sig på nivån då vi ändå kan försvara välfärdsstaten. Det behöver vi arbeta för att bevara.

    Svara
  13. Saxat från DN idag angående tältläger:
    ”Det är ett ganska självklart bygglov. Det finns mycket goda förutsättningar att bifalla det. Som kommun tycker vi det är glädjande att vi får plats med ytterligare 300 flyktingar, säger Björn Abelson (S), ordförande i Byggnadsnämnden i Lunds kommun”:

    Vad är det för glädjande i det? Är det glädjande att folk ska bo i tält? Är det glädjande att de kommunala utgifterna ökar?

    Är politikerna fullständigt galna.

    Svara
    • T

       /  11/07/2015

      De vill få oss att tro det så de kan länsa kassan utan insyn.

      Svara
  14. Motkraft

     /  11/07/2015

    Det finns inga gränser för svenskarnas godhetskomplex men vi kommer sakta ur masspsykosen.

    Pratade med en invandrad bekant som varit här några år nu. Han arbetar och läser samtidigt på SFI. Av någon anledning så hade läraren tagit diskussionen om invandringen med klassen, för eller mot, och 70% var emot!!! (Jag antar att de inte var emot den helt, men det som sker nu)

    Min bekant pratade länge om hur vi förstör Sverige och hur svårt det är att samtidigt själv vara invandrad och vara emot att vi öppnar för allt och alla. Och hur rasismen ökar tack vara den oansvariga invandringen, vilket drabbar honom som är hårt arbetande och sköter sig.

    Svara
  15. Svenne

     /  11/07/2015

    ”Alice Teodorescu – från kommunismens Rumänien till borgerliga ledarsidor”

    Svara
    • Törnrosa

       /  11/07/2015

      Gillar Alice Teodorescu väldigt mycket. Hon har ett balanserat tonläge och klokskap som åtminstone AB:s motsvarande ledargarnityr inte kommer i närheten av. mvh

      Svara
  16. Svenne

     /  11/07/2015

    DNs Richard Swartz deppar:

    Svara
    • T

       /  11/07/2015

      Ungefär som Timelleffekten, svensken tror sig kunna renovera sitt kök och badrum utan vare sig praktiska kunskaper eller erfarenhet. Man vill fast kan inte, ignorerar dock att man inte kan därför att man vill.

      Svara
    • Ivar L

       /  11/07/2015

      Fy fan vilket förakt att kalla Grekland för ett ”ogint” land. De om något bistår med livräddande insatser 24-7 för människarna som flödar över från Turkiet. Det är ett förakt från Richard Swartz som övergår all smakfullhet. Vad gör han själv gubben? Det är 10000% mer oginat att sitta som vi bakom våra datorer och tycka om världen i så fall. Men jag har i vart fall vettet att inse att jag inte skall klanka ner på de som räddar liv.

      Svara
  17. MiT

     /  11/07/2015

    15-åring från Afghanistan…
    https://archive.is/ZW5S5

    Svara
    • Erik den förste

       /  11/07/2015

      Det där är så jäkla provocerande. Fast vad jag verkligen inte kan förstå är hur jäkla korkade de måste vara för att ställa upp på en dylik intervju.

      Svara
      • Ivar L

         /  11/07/2015

        Dummast i huvudet är den som gör intervjun och köper bluffen alternativt ljuger för sina läsare.

        Svara
        • Erik den förste

           /  11/07/2015

          Det beror dock på vilken agenda reportern har.

          Svara
          • Ivar L

             /  11/07/2015

            Ahh, du tänker så.
            Ja, du kanske har rätt.
            Låt oss hoppas det.

  18. QED

     /  11/07/2015
    Svara
    • QED

       /  11/07/2015

      Använder biståndspengar för mat, vaccin och rent vatten, för att ställa till kaos i Sverige och krossa välfärdsstaten. Det låter som ”S!” ovan … .

      Svara
  19. havre@flarnstad

     /  11/07/2015

    Samtidigt vägrar så många att ens inse att det finns ett problem eller att det kommer påverka dom kan nämna några exempel från min egen vardag som jag tror är ganska vanliga.

    Vi ska på middag imorgon ett sällskap på ca 10personer och vännen som inte har några direkt extrema åsikter eller önskningar att förvandla kvällen till svt-debatt blir uttryckligen förbjuden att nämna invandring av sin partner min egen sambo försöker det samma med förklaringen att sånt pratar man inte om. Vad dom egentligen menar är att dom är skiträdda att någon ska tycka fel.

    Flera jag känner vägrar lyssna på negativ information tex detta om grannländernas ålderundersökningar och direkt när asylhaveriet kommer upp på nyheter skärmar dom av och tittar ner i mobilen men endå tycker dom helt allvarligt att dom är väldigt insatta och pålästa.

    Schyffert floskler och det som trendar på Facebook räknas som hård fakta utan att behöva bry sig om att kolla upp om det stämmer har det bara gillats av likasinnade är det det som räknas.

    Majoriteten av våra vänner har inget eller ytterst begränsat umgänge med invandrare själva och förutom någon enstaka barndomsvän bor alla i etniskt homogena områden och har inte sett ett problemområde på år/någonsin.

    Hur ska man försöka nå fram till såna här människor? Dom behöver inte alls tycka som jag verkligen inte men går det att få dom att ta del av information som inte filtrerats av tycka rätt politruker på facebook.

    Skulle jag dra upp det här med skatterna för ensamkommande bedrägerierna skulle det aldrig accepteras det spelar ingen roll om det är sant eller inte passar det inte deras världsbild.

    Förslag?

    Svara
    • Har inga förslag, har gett upp. Ligger i samma sits. Skall prata om hundar, barn och konst.

      Svara
      • Trade Mark

         /  11/08/2015

        Jag är av den enkla åsikten att jag pratar aldrig politik med mina vänner eller bekanta.
        Det är helt och hållet upplagt för missförstånd och irritation.Inte ens med mina föräldrar pratar jag politik
        Min sambo och jag brukar kunna diskutera politik dock ,men det brukar normalt sett vara hon som tar upp det.

        Det finns så mycket trevligare saker att ägna tiden åt.
        Framförallt om det handlar om middag med ytliga bekanta,då finns det ingen ide alls att gå in på det politiska spåret.Chansen/risken att någon blir irriterad är klart mycket högre än om man pratar om den senaste dokumentären man sett eller senaste Iron maiden skivan man hört.
        Ytligt och fegt?
        Nej,för egen del hade jag inte behövt umgås med de ytliga bekanta men om min sambo har behov av det så kan jag glida med utan att behovet av att skriva någon på näsan vare sig med fakta eller åsikter infinner sig.Om någon nu mot förmodan skulle fråga vad jag röstat på.
        Brukar svaret bli att ”det ändå inte gjorde någon skillnad” och så kan man skämta lite om Pest eller Kolera.
        Generellt brukar folk sluta fråga och börja prata om det som dom verkligen ville prata om nämligen sig själva.

        När vi umgås med ”mina” bekanta så finns det knappt tid att diskutera politik.

        Svara
    • MiT

       /  11/07/2015

      Har inte den blekaste :-/
      Däremot tror jag att ett sånt här inlägg där man ser hur otroligt mycket det handlar om kan göra att några hajar till. Eller hoppas det i alla fall.

      Svara
    • Hmm

       /  11/07/2015

      Det bästa du kan gör är att vara tyst. När de sedan själva tar upp något (och det kommer de att göra. ingen kan vara tyst längre idag, det bubblar under ytan) så svara du med fakta istället för åsikter. Om du då helt håller dina egna känslor borta och bara kallt resonera om statistik och fakta samt drar slutsatser om vad som kommer att hända i nästa steg, så har du en chans att nå fram till iaf en person. Jag gjorde så här igår, och nådde fram till 3 personer av 15, varav vissa då redan sett det vi ser.

      Om du sedan också kan påvisa alla denna fakta utan att vara en som röstar på SD och folk vet/tror detta, så ökar dina chanser ytterligare.

      Svara
      • Peter

         /  11/07/2015

        Tyvärr fungerade det inte lika bra för mig. All fakta som inte passar in i mina släktingars världsbild avfärdas som rasism. Så länge medelklassen inte behöver se eländet och kan betala lånen på sina hus så lär det inte hända så mycket. När bostadsbubblan spricker, däremot …

        Svara
        • Hmm

           /  11/07/2015

          Peter: Nej det funkar inte på alla, men det är din bästa (enda?) chans enligt min erfarenhet.

          Svara
      • Rikard

         /  11/07/2015

        Hej.

        Applåderar och instämmer: torrt och sakligt skall det vara, och på initiativ av den man talar med (annars kommer brunstämpeln). Fakta, offentlig statistik, och officiella siffror från myndigheter och även internationella organisationer. Faktum är att man kan till och med använda sin ‘smarta’ telefon som länkblock ifall någon vill kunna läsa själv.

        Fast som lärarjävel är jag väl partisk till din metod 🙂

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Ivar L

       /  11/07/2015

      Det är rätt fascinerande. Jag vet många som är kunniga och ”insatta”. De kan rabbla årtal, makthavare, presidenter, historien bakom diverse krig, antal döda i konflikter. De vet namnet på ministrar i allehanda länder o.s.v. men de har inte förmågan att analysera saker. Det är som att de har en lång lista med fakta i huvudet med allt detta men att de inte kan se hur saker hänger ihop. Är de då vänster (vilket är vanligast) så ser de därför inte likheten mellan kommunism och nazism, likheten mellan olika invasioner och folkvandringar och vad som händer idag, proportionerna. Och alla tror att några pegidamotståndare i Tyskland är det som kommer att leda till nästa sammanbrott i Tyskland. Att det kommer att bli Hitler all over again. Trots att det är ett ganska orimligt förlopp eftersom det inte finns något etablissemang med nazistiska idéer som grund.

      Svara
    • Nilsson

       /  11/07/2015

      Börja umgås med SD:are så slipper du elefanten i rummet.
      Var på en tillställning för ett tag sen med flera aktiva inom SD, inga taffliga diskussioner ägde rum.
      Ärligt talat diskuterades inte flyktingar/invandrare alls.

      Svara
    • Nu måste jag skriva ett nytt svar till dig. Hoppas du ser det. Jag hade folk på middag igår. Hastigt pratade vi om Sverige och vi lät som sunda, sakliga, förstående, realistiska… Jag var helt förbryllad. Alla har svängt och svängt till realism. Välbärgade fd M gänget har skådat om inte ljuset så polletten har trillat in. En politiker i gänget.
      Så vänta.
      Fast vi har inte tid att vänta är den sorgliga sanningen.

      Svara
  20. MiT

     /  11/07/2015

    Svara
    • T

       /  11/07/2015

      Sorry men 40 år för sent att kräva något ansvar.

      Svara
  21. Svenne

     /  11/07/2015

    Johan Hakelius ger naiva journalister en känga:

    Svara
  22. MiT

     /  11/07/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  11/07/2015

      Förstår att det är jobbigt för en tomte som Kianzad när någon ifrågasätter vänsterstollar och radikalfeminister som (O)rättviseförmedlingen.
      Helt sjukt att han och många andra vänstertomtar kommer undan med att kalla folk med invandrarbakgrund för blattar när dom inte delar deras sjuka ideologier.

      Svara
  23. MiT

     /  11/07/2015

    Svara
  24. Svenne

     /  11/07/2015

    Ylva Johansson, i fablernas land…

    Svara
    • robert

       /  11/07/2015

      Kanske det bästa som i fablernas land har gjort? Otroligt roligt iaf 😀

      Svara
  25. Svenne

     /  11/07/2015

    MRI-scan, ålderstest som är >99% säker, hävdar FIFA:

    Svara
    • Ivar L

       /  11/07/2015

      Studioematerial för generalsekreterare på Rädda Barnen (obs handlar inte om kl-14)

      ”X-ray images of the growth plate of the left wrist have been used in court and paediatrics to determine age for decades. The growth plates of the bones of the human skeleton are open during growth, and close at different times with increasing age and maturity.”

      ” In other words, if the MRI shows complete fusion of a player´s wrist, this player is older than 17 years with a certainty of more than 99%.”

      ”MRI of the wrist is a simple, reliable, valid and non-invasive method of age determination in young male football players.”

      Svara
    • T

       /  11/07/2015

      Kommer till det lokala regionsjukhuset om några månader.

      Svara
  26. Superliberalen

     /  11/07/2015

    Ivar…. Hur dum får man bli? Der vet väl alla intelligenta människor att det inte går att jämföra äpplen och bananer. Att likställa stackars förfföljda flyktingar med välnärda fotbollsatleter är inte möjligt. Som om handlederna på dessa stackare skulle kunna jämföras och ligga till grund för en åldersbestämning. Vi måste i stället tro dessa stackare på deras ord, tillit till våra medmänniskor är viktigt. Varför skall vi alltid tro att dessa stackre ljuger.

    Svara
  27. Kostnader!
    Don’t disturb me with facts, I have made up my mind!

    Svara
  28. Ivar L

     /  11/07/2015

    Om jag fattat rätt kommer det ungefär ett Rinkeby med asylsökanden var femte dag till Sverige. Sex Rinkeby per månad.

    Svara
  29. sven

     /  11/07/2015

    Bara en tanke . . . om pengarna läggs på pensioner betyder 10% upp

    Svara
  30. Svenne

     /  11/08/2015

    #äntligen…

    Svara
  31. Svenne

     /  11/08/2015

    Gratisreklam av Strömstedt?

    Svara
  32. havre@flarnstad

     /  11/08/2015

    http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/storbrak-i-skarpnack-alla-slass-mot-alla/

    Vad är det som får hela släkter att gå ut på gatan och göra upp det är så främmande i tanken för mig jag kan köpa att ett mindre gäng slår på varandra medans övriga försöker avstyra och fördöma beteendet men här går ju alla helt bananas.

    Undrar om det är något man kommer få acceptera som ett stående inslag i framtiden.
    Kommer ihåg ett medialt uppmärksammat mord i Norrköping för något år sedan där puffrorna åkte fram hur fan man nu tar med sig såna på släktträffen.

    Svara
    • Tired-of-Absurdistan

       /  11/08/2015

      Dessa halvmänniskor är sprungna ur ett musselmanskt sammanhang där skrik och våldsamheter är normen. Det är inte helt enkelt att förklara exakt varför det är så. Det är genetik, det är kultur, samevolution….

      Svara
      • MiT

         /  11/08/2015

        Inser att du är väldigt frustrerad men du kan väl hålla kommentarerna på åtminstone hyfsad nivå?

        Svara
        • Tired-of-Absurdistan

           /  11/08/2015

          Ok. Jag ska försöka!

          Svara
          • Tired-of-Absurdistan

             /  11/08/2015

            ps) Hörde det var några zigenska klaner som drabbat samman med käppar….

  33. Tired-of-Absurdistan

     /  11/08/2015

    Klassiskt komposmaterial:
    http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/darfor-stannar-flyktingarna-i-bussen-vi-vill-till-malmo

    Man ser falskheten och bedrägeriet i ögonen på dom. Total avsaknad av uppriktighet och empati hos dessa ”människor”. På SVT ikväll sände man snyftgalan ”Playing for Life” och under tonerna av klassisk konsertmusik fick man erbjudandet att skänka 500 kr till ”flyktingarna”. Totalt bedrägeri! Statligt sanktionerat! Samhällskontraktet är uppeldat. Man har förklarat krig mot svenskarna och Sverige.

    Svara
  34. havre@flarnstad

     /  11/08/2015

    Jag kan inte det där med att klistra in en enskild Twitter konversation men läs senaste dagarna hos galningen från Research Gruppen Lovisa loan Sundman

    https://mobile.twitter.com/loansundman/status/662694355090710528

    Det kommer in en vettig person som tydligen jobbat med ”barn” och delar med sig av några ganska neutrala observationer det enda han försvarar är Hanif Bali och att han kanske precis som han själv kanske tycker att det är fel att vuxna får ta platser för barn samt att det blir fel när vuxna placeras tillsammans med minderåriga.

    Hon blir ju helt tokig kärringen och först är han ett troll sen när han undrar varför tonen är så otrevlig och att han faktiskt twittrar under sitt riktiga namn attackeras hans val av avatar för inte kan någon med en familyguy vara seriös … Suck snacka om argument.

    Gillar även aktivistern som inte tycker att 20% bluffare om det vore så skulle vara en stor siffra eller ett problem.

    Märk hur hon och gänget konstant trycker ner alla som inte twittrar under eget namn men konstigt nog enbart dom utanför egna vänstersfären dit riktas inte ett enda ord om avatarer eller namn.

    Svara
    • MiT

       /  11/08/2015

      Klistra bara in tweeten som du gjort fast utan ”mobile.”. Gör man det på en tom rad, dvs inte skriver något innan eller efter så blir den som den ska. Klistra in det här på en tom ny rad i kommentaren så får du se ”https://twitter.com/loansundman/status/662694355090710528” (utan citattecken också givetvis ;-).

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  11/08/2015

      Svara
      • Hypocrita

         /  11/08/2015

        Hur…orkar…dom…tjafsa…så…mycket…?
        Seriöst, jag tycker synd om den stackars Viktor, som trots sin klara syn på saken, blir nersablad som okunnig enbart för att hans avatar inte är en riktig bild. Han lade fram sakliga argument, utan att (till skillnad från de andra, hamna i affekt.

        Nej då, ”om kartan skiljer sig från verkligheten, då är det kartan som gäller”!

        Svara
  35. MiT

     /  11/08/2015

    Svara
  36. MiT

     /  11/08/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  11/08/2015

      Genialt spegeltrix.
      Det funkar nog inte på Globala gymnasiet dock.
      Då går hela klassen till rektorn och gråter.

      Svara
      • Intenso

         /  11/08/2015

        En lärare som inte själv undervisar om Strukuuuuurer i varannan mening skulle naturligtvis aldrig få anställning på den ”skolan”.

        Svara
  37. trollan

     /  11/08/2015

    När man väl gör sitt jobb och skriver upp ålder så kan man ge sig fan på att media snyftar till det. Hörde om detta stackars barn som faktiskt stämde. Som skötte sig mm. Men nu har de gjort honom till 19 år. Tveksam till att det räcker själv. Kollade bilden i How old och den gissade 24. Personen mumlade något att hon bara läst i HT och man hade ju sagt att tandröntgen var tveksam metod. Men bilden var väl svår att diskutera.
    http://www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/han-blev-tre-ar-aldre-over-en-natt

    Svara
  1. Socialtjänsten har nattjour och står på Centralen. | iniskogen
  2. Akut läge! | Jan Millds blogg
  3. 1 april varje dag del 16: Tappad kontroll | WTF?
  4. Det kostar att ligga på topp… | WTF?
  5. Öppna era hjärtan! | WTF?
  6. Är Viralgranskaren makalöst feg? | WTF?
  7. Rädda barnen visar vad de går för | WTF?
  8. 16-åriga ensamkommande Asad | WTF?
  9. De desillusionerade humanisterna | WTF?
  10. Lite blandat från 2015 del 5 | WTF?
  11. Gårdagens rubrik | WTF?
  12. Socialstyrelsens ensamma utredare om medicinsk åldersbedömning av ensamkommande barn | WTF?
  13. Man med adelsnamn besöker Östermalm | WTF?
  14. VM i hyckleri har dragit igång! | WTF?
  15. Missa inte Uppdrag Granskning ikväll! | WTF?
  16. November 2015 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: