Fars dag

Idag är det fars dag och jag tänker uppmana er att läsa en bra debattartikel i Jönköpings Posten om just fars dag, ”Fars dag – men inte för alla pappor”.

fars dag

Det är bättre att läsa den än alla andra korkade som kommer från ”jämställdhetsivrare” och som det går 13 på varje dussin av. Ni vet vilka jag menar, ungefär som den som tjuvstartade för knappt en vecka sedan. Jaja, jag länkar väl till den då (via archive.is). Ungefär så korkade är de allra flesta som publiceras i samband med den här dagen.

Från och med nu blir det lite elakt:

De är inte ute efter någon jämställdhet alls utan bara att hata lite sådär allmänt och passar på nu när de vet att det gör extra ont i många människor. Att försöka göra illa när det är som mest effektivt, kallt och beräknande.

Dessa människor vet också att det är lätt att få in extra korkade grejer runt högtider eller som nu, fars dag, eftersom det på många redaktioner är ungefär lika korkade människor som styr så sånt släpps gärna och glatt igenom trots att varje fiber i normala människor skriker att den typen av artiklar bara är ute efter att försöka göra så många människor som möjligt så illa det bara går.

Den som hon skrev i Expressen, jag undrar om man kan skriva en sådan och liknande runt en sån här dag om man har någon som helst empati i kroppen? Jag tvivlar, jag tror det krävs en otroligt empatilös människa, en kallhamrad hjärtlös människa som normala gör allra bäst i att hålla sig undan. Varför skriver man annars en artikel som är till för att skada så många som möjligt så mycket som möjligt just runt fars dag?

Och den ansvariga på Expressen som helt frivilligt tagit in och publicerat den (kanske till och med på eget initiativ…?) är förmodligen själv exakt likadan. Om man inte är det, varför då ta in en sådan vars enda syfte är att göra andra människor illa just runt den dagen?

Idag kommer ni säkert att få se många liknande som är skrivna av samma typ av kallhamrade oempatiska typer och väldigt få som är skrivna av normala empatiska människor, som den i JP. Det säger en del om media i Sverige!

Det har funnit en del riktigt äckligt planerat kallhamrade artiklar vars ENDA syfte har varit att göra andra människor så illa som möjligt tidigare också runt fars dag och den värsta hittills är den av My Vingren som publicerades för några år sedan.

my vingren fars dag

my vingren fars dag1

”en papparättsblogg”, det vet vi ju, pappor ska inte ha några rättigheter… Och säkert bara en ren slump att den ”råkade” publiceras just i samband med fars dag… Visst är det skojigt av henne att skämta lite…? Hennes artikel handlade bara om hur ruttna pappor är…

Kallhamrat och oempatiskt rakt igenom på flera håll, både av Vingren och av SvD som tog in den, väl medvetna om vilken dag som var aktuell då. (Wallner verkar faktiskt inte ens förstå syftet med publiceringen just då utan verkar naivt tro att det bara ”råkade” ske just i anslutning till fars dag…). För varför annars just då, om inte syftet är att skada andra människor så mycket det går? Att spotta på dem? Att pissa på dem? Att håna dem? Det är ju inte en tillfällighet att att det kryllar av liknande just runt den här dagen…

Så nu vet man i alla fall att alla artiklar idag som är liknande den i Expressen och Vingrens är skrivna av kallhamrade, empatilösa och hjärtlösa människor som planerar ordentligt för att medvetet orsaka så mycket skada det bara går på andra människor. Och artiklarna kommer glatt att tas in av alla möjliga olika tidningar där ganska många förmodligen är exakt likadana som författarna.

Förresten, vad kallar en psykolog sådana typer som beskrivs ovan…?

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

65 kommentarer

  1. Hoppas du får en riktigt trevlig fars dag, Tokis! 💖

    Svara
    • MiT

       /  11/08/2015

      Det kommer jag! Tackar! 😀

      Va fan gör du uppe så här dags 😛

      Svara
      • När vi bodde i Kiwiland var jag tolv timmar före, nu är det två. Söndag = måndag, Salam Alaykum!

        Svara
        • MiT

           /  11/08/2015

          Ahh, just det, jag hade för mig att det bara var 1 timma och då hade klockan varit 7 en söndagsmorgon, var därför jag var förvånad 😛

          Men 8 är en annan sak 😛

          Svara
  2. MiT

     /  11/08/2015

    Svara
  3. Vingren är ju den där galna ragatan som tog smygfoton rakt upp i skrevet på män i kollektivtrafiken och sedan la ut bilderna på sin hatsida ”macho i kollektivtrafiken”.

    Svara
    • Ivar L

       /  11/08/2015

      Är numera (eller var i i vart fall i våras) researcher på SR. Det funkar utmärkt som CV att smygfota skrev uppenbarligen.
      Endast i Sverige.

      Svara
  4. MiT

     /  11/08/2015

    Svara
  5. Rikard

     /  11/08/2015

    Hej.

    En psykolog skulle inte tycka något alls om en människas politiska åsikt, åtminstone inte i sin yrkesroll. Om däremot åsikten analyserades som uttryck för individens mentala hälsa (något man bara gör för att se hur mycket överensstämmelse som finns med observerbar verklighet och hur individen tolkar och kommunicerar denna) skulle man kunna säga att det handlar om en revolt mot föräldraauktoriteten och att den tar sig uttryck i attributering riktad mot gruppen ‘pappor’.

    Det är i sig normalt (det är ett av sätten vi blir egna individer, genom att definiera oss i jämförelse med andra) men att det i det här fallet snarare är gränsande till neurotiskt då personen inte slutar återkomma till något som hon säger sig vilja undvika; ett typiskt tecken på fixering och begynnande bristande självkontroll. Om den personen dessutom ingår i ett nätverk (socialt) med likasinnade, eller med samma patologiserande verklighetsförståelse finns risken att de hetsar och bekräftar varandra till att agera på frustrationen istället för att ägna sig åt konstruktiv, positiv, utveckling.

    Valet av våldshandling (våld i det här fallet som tvångsmakt utövad över ovilliga personer) skiljer sig åt beroende på specifik kontext och det går alldeles utmärkt att se extremfeministens kamp för förändring av lagar och samhällsnorm till en som aktivt diskriminerar män som detta. Troligen rör det sig om en mental låsning och blockering där hämndbegär (ett patologiskt, irrationellt krav på linjär rättvisa/hämnd är typiskt) ersätter normalt tänkande, och där individen kontinuerligt och internaliserat listar alla (äkta, personliga som opersonliga, och även historiska/inbillade) oförrätter; detta sista för att rättfärdiga vilket agerande man än väljer.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • MiT

       /  11/08/2015

      Hehe, jag tänkte mer att det är ett beteende man kan förvänta sig av psykopater eller nåt 😛

      Svara
  6. Svenne

     /  11/08/2015

    Känns särskilt relevant idag…

    Svara
  7. Pelle2

     /  11/08/2015

    OT;
    Miljöpartiet erkänner att invandringsvolymerna börjar bli problematiska men deras lösning är inte att minska inflödet utan dom vill snabba på beslut om uppehållstillstånd.hoppas på att människor skall upplåta boenden hemma hos sig,förmå näringslivet att anställa flera och kanske då till lägre lön och inrätta beredskapsjobb.
    Självklart menar dom också att de som kommer är en tillgång för exportindustrin trots att många är lågutbildade och knappast kommer få jobb på en sådan nivå att dom påverkar exportindustrin.
    Självklart jämför dom också med den invandringen som skedde tidigare från t.ex Chile och Balkan trots att nivåerna var lägre och deras utbildningsnivå var högre.
    Med andra ord vill dom inte minska inflödet utan menar att vi skall klara av det.
    http://unvis.it/www.dn.se/debatt/vi-vill-jobba-tillsammans-med-naringslivet-for-fler-jobb/

    I Expressen kompletterar hon deras syn på invandringen med att som vanligt hoppas på att andra Eu-länder skall ta ett större ansvar:
    ”Europa som helhet klarar definitivt av detta om man kan samarbeta bättre och säkerställa att fler i Europa kan erbjuda möjligheter för asylsökande att etablera sig, säger hon till Sveriges Radio.”
    http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/romson-det-ar-en-valdigt-tuff-situation/
    Med andra ord anser dårarna i MP att vi skall fortsätta ta emot invandrare ungefär på samma nivåer som idag.Det är ju först de senaste dagarna som till och med dom erkänner att vi har närmat oss de nivåer vi klarar av.

    Svara
  8. Fredrik

     /  11/08/2015

    Dagens Uppdrag Granskning är en som en populistisk version av Arga Snickaren. Josefsson springer omkring och skriker att det är ostädat.— My Vingren (@myvingren) 23 september 2015

    //platform.twitter.com/widgets.js

    Ja, nu var Janne dum, jättedum.

    Svara
    • Pelle2

       /  11/08/2015

      Såg lite kommentarer i Tweeten och åtminstone några skrev att Josefsson varken sprang eller skrek i reportaget utan konstaterade bara att det var ostädat.
      Med andra ord visar hon väl bara sitt eget ogillande av Josefsson när han inte gör reportage som passar hennes radikalfeministiska vänsterideologi.

      Svara
      • Fredrik

         /  11/08/2015

        Ja, hennes beskrivning av inslaget är inte helt sanningsenlig. Men det ligger i hennes (o hennes likars) natur att överdriva eller rent av ljuga.

        Svara
    • Det är farligt med sinnesslöa. I Sverige får dom fin jobben… Snälla börja kvotera in dom till mica

      Svara
  9. Pelle2

     /  11/08/2015

    Lite mera OT:
    Niklas Orrenius på DN skrev en artikel om huruvida feminismen har gått för långt.
    Givetvis menar han att den inte har det och bevisar det genom att han bevittnade när en man försökte få en hotellstäderska utföra massage på honom. Han pratade med Städerskan som menade att det händer kanske tre gånger i månaden att hon blir sexuellt trakasserad.
    Självklart är det för djävligt att sådant förekommer och jag vågar påstå att de flesta av oss män inte skulle komma på tanken att bete oss på det sättet.
    Problemet är att Orrenius,precis som radikalfeministerna, vill göra fåtalets dåliga eller kriminella mäns beteende till alla mäns ansvar och att de antyder att det är en del av den manliga kulturen att bete sig så. Om det nu vore det vanliga sättet för majoriteten av män att bete sig på så skulle knappast tre gånger i månaden räcka för de tillfällen hon skulle bli sexuellt trakasserad.
    Om nu mera feminism vore lösningen på all världens problem så undrar jag varför vi i det feministiska Sverige inte har 0 procents brottslighet ?
    http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-hotellstaderskor-vet-att-feminismen-inte-har-gatt-for-langt/

    Svara
    • Hotellstäderska blev aktoritet

      Svara
      • Pelle2

         /  11/08/2015

        Jag tvivlar inte på att städerskan blev trakasserad utan det jag vänder mig emot är att Orrenius tar det som bevis för att vi måste få in mera feminism i samhället.
        De som ägnar sig åt sexuella trakasserier lär inte sluta oavsett hur feministiskt vårt samhälle än blir.
        Om nu feminismen är en sådan mirakelmedicin mot allt ont så undrar jag varför ett land som Sverige, där vi till och med har en uttalat feministisk regering, inte är jordens paradis med 0% kriminalitet ?

        Svara
    • Anders

       /  11/08/2015

      Grejen var ju att det inte var ok. Gästen sparkades ut. På en månad lär en städerska på hotell möta ganska många gäster, ledigt 100 i veckan. De allra flesta män. Så av runt 400 manliga gäster är det mindre än 1% som beter sig illa och de straffas genast av hotelledningen. Vad vill han att feminismen ska göra för att hindra en liten del rötägg att bete sig illa? Vi lever i en värld med en massa olika människor och en del är korkade, elaka och rent otrevliga. Det måste man förhålla sig till, men att tro det går att undvika sammanstötningar med dem eller man kan göra om dem, är en fåvisk förhoppning.

      Svara
    • Mr Goodbar

       /  11/08/2015

      Korkat beteende botas inte med mer korkat (feministiskt)beteende.

      Svara
  10. Orren är en idiot. Jag kommer dansa på hans dödsdag. Det kommer firas

    Svara
    • Anders

       /  11/08/2015

      Lite onödig kommentar.

      Svara
      • havre@flarnstad

         /  11/08/2015

        På sista tiden är det rätt skeva kommentarer här tyvärr 😦 Det var varit ganska skönt att kunna länka hit utan att behöva skämmas inför judekonspiratörer , rashatare och vad det som kallades rasism på riktigt innan ordet dehalverades.

        Såna kommentarer är ju att stödja dom istället dom får sina fördommar och argument serverade på silverfat samt lite schyssta screenshots att kleta på blogg/sidorna dom skrevs på.

        OBS beskyller inte ovanstående även om det med är något morbida festligheter.

        Svara
        • MiT

           /  11/09/2015

          Jag håller med, det har dykt upp ett antal som sänker en hel del. Jag kan tyvärr inte hålla koll på alla hela tiden så jag kan bara hoppas att de flesta sköter sig. Vilket också i stort sett alla har gjort! De som gått lite för lång vet nog med sig själva att de gjort det så hoppas de skärper till sig lite. :-/

          Svara
  11. MiT

     /  11/08/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  11/08/2015

      Fegt av Wolodarski att blocka de som inte håller med honom..

      Svara
  12. MiT

     /  11/08/2015

    Svara
  13. MiT

     /  11/08/2015

    Man förstår varför Fria Tider är stora och hatas av de traditionella

    Svara
    • O då ska man komma ihåg hur myndigheter i uk såg med blindögat mot ett stort våldtäktsnätverk av invandrare som våldtog 1500 vita brittiska flickor, för att inte riskera att bli kallade rasister.

      Svara
      • Ivar L

         /  11/09/2015

        Bra påminnelse, minns den historien nu när du nämner det.
        Strukturell rasism skulle man nästan kalla det. Fast man kan skippa strukturell. Rasism är det och inget annat. Att inte anmäla alltså.

        Svara
        • Grodan Boll

           /  11/09/2015

          Jo den är strukturell i och med att det är staten (polis/myndigheter i det här fallet) som ligger bakom den.

          Svara
  14. Ivar L

     /  11/08/2015

    Bra artikel den du länkar till överst.
    ”Fars dag – men inte för alla pappor”
    Läsvärt även för oss pappor som sluppit hamna i den sitsen.Ett oerhört undanskymt problem.

    Att den publiceras i en vanligt traditionell tidning och dessutom på fars dag är nästan sensationellt. Kan det vara så att det börjar vända så sakteliga? Ett aldrig så litet men ändå…tecken?

    Svara
  15. Svenne

     /  11/08/2015

    OT: Tino Sanandaji levererar:

    Svara
  16. JW

     /  11/08/2015

    Svara
  17. MiT

     /  11/08/2015

    Svara
    • Svenne

       /  11/08/2015

      Anders Lindberg låter frustrerad:)

      Svara
    • Pelle2

       /  11/09/2015

      Vad jag förstår är Sanandaji nationalekonom så varför skall han inte tituleras det då ?
      Menar idioten Lindberg att man bara kan kallas nationalekonom så länge man har hans ideologiska åsikter ?
      Precis som Sundman skriver så kan man ju i så fall inte titulera Lindberg journalist utan vänsteraktivist.

      Svara
  18. Svenne

     /  11/08/2015

    Gudmundson om finansministern i Agenda:

    Svara
    • Svenne

       /  11/08/2015

      Varpå Wolodarski går i taket:

      Svara
      • Svenne

         /  11/08/2015

        Mats Skogkär, skriver ledare på HD-Sydsvenskan:

        Svara
      • Ivar L

         /  11/09/2015

        Fast han har ju rätt Wolodarski. Helt klart värt att klippa ut och spara vad folk säger just nu och sagt sedan valet. Inte minst vad DN sagt och skrivit.
        Svårare tyvärr att spara vad de inte skrivit, det är egentligen det allra intressantaste.

        Svara
      • Pelle2

         /  11/09/2015

        Så Wolodarski menar att vi utan problem kan ta emot ungefär hälften av dagens befolkning under 10 år utan att det får en rejäl påverkan på vårt samhälle ?
        Visserligen kanske det är drastiskt att prata om vår nations undergång men det är ju inte troligt att vårt välfärdssamhälle överlever.
        Sedan skulle jag vilja veta hur Wolodarski skall ordna bostad till 5 miljoner människor på 10 år,var vi skall finna arbete till dom och hur vi skall bygga skolor,få fram lärare utöka sjukvården mm ? Skulle inte tro att han har ett enda svar utan han vill bara vara en godhetsapostel….

        Svara
        • Ivri

           /  11/09/2015

          Jag tror inte nationen går under heller men för en del människor i landet kommer konsekvenserna att bli oerhört allvarliga. Wolodarski är naturligtvis inte en av dem.

          Svara
    • Ivar L

       /  11/09/2015

      Alltså, ojoj vad argumenten är precis lika slut som asylsystemet är fullt hos twittervänstern. Kolla debatten som följer Gudmundsons tweet.
      När någon sansad twittrare ber Soren Juvas (förbundsordförande för något som kallas HBTS) förklara hur han tror 500000 asylsökande per år skall fungera så så slingrar han sig med att twittraren som frågar är ”anonym”. Som om det överhuvudtaget är relevant för diskussionen. Så gör bara en människa som verkligen inte har ett enda argument.

      Har man bra argument man tror på så missar man väl knappast chansen att tvåla till motståndaren hur anonym denne än är. Det kan knappast finnas ett bättre bevis på att argumenten är slut än detta.

      Svara
      • Pelle2

         /  11/09/2015

        Det är väl så ”vänsterdebattörer” brukar fungera. När argumenten tar slut går dom antingen till personangrepp eller så blockar dom meningsmotståndaren med något uselt argument som orsak.

        Svara
        • Ivri

           /  11/09/2015

          Jag tänkte skriva: ”det märkliga är att det fungerar” men det är bara till hälften sant. Det ser man i det fortsatta twitterreaktionerna.

          Svara
  19. MiT

     /  11/09/2015

    Svara
  20. MiT

     /  11/09/2015

    Svara
  21. Pelle2

     /  11/09/2015

    För att backa tillbaka till originalinlägget så hittade jag ett klipp från tv4,s morgonprogram där dom bjöd in Manuela Fredriksson som skrev hatartikeln om att vi inte skall fira fars dag.
    http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hotad-och-hatad-efter-fars-dag-dissen-3219504
    Naturligtvis pratade dom om alla hatmejl hon påstods ha fått från män och hon var naturligtvis väldigt förvånad över att någon blev upprörd när hon skriver att det känns olustigt att uppmärksamma fars dag.
    Hon försökte försvara sig med att hon pratade om mäns föräldraskap på en samhällsnivå och inte om enskilda män. Samma retorik alltså som radikalfeminister brukar använda. Det är enligt dom ok att säga att dom hatar män som grupp men inte enskilda män och det behöver inte sägas ”inte alla män”..
    Hon fick frågan om hur det fungerade i hennes familj och där rådde naturligtvis millimeterrättvisa förutom när det gäller Vab visade det sig. Hon mumlade fram att hennes man tog alla vabdagar men det hörde naturligtvis inte tv4,s reporter eller så valde hon att inte bemöta det. Själv undrar jag varför det är ok för henne att överlämna alla vabdagar till sin man om dom nu är så jämställda ?
    Hon skröt också om att de bytte varannan blöja hur det nu är möjligt om dom inte är tillsammans med varandra 24 timmar om dygnet.Det kröp dock också fram att hon inte bytte några blöjor just nu eftersom hon är gravid. Begriper inte vad det har med saken att göra om hon nu är så himla jämställd…
    Det är ju också konstigt att hon inte på en samhällsnivå har problem med att fira mors dag.
    Alla mammor är inte bra mammor heller och alla mammor tar inte mera ansvar än männen.

    Svara
  22. Jan

     /  11/09/2015

    Jag har också noterat den flagranta rasism som förekommer hos kvinnor visavi Tino. De menar att den som inte är helvit ska hålla käft i invandringsfrågan om denne inte har ”rätt” åsikt. Tino ska hålla käft och vara tacksam mot de här tanterna tydligen!

    Svara
  23. Jan

     /  11/09/2015

    En annan sak är att man från politiker- och journalisthåll (med få undantag) aldrig kommer att erkänna att invandringen är en förlustaffär på såväl kort som lång sikt. Kostnaderna är likgiltiga för dem, det handlar enbart om ideologi. Även när mer än 90 procent av en kommuns försörjningsstöd (eg. socialbidrag) går till invandrare så kommer man hävda att invandrarna behövs för bygdens utveckling.

    Verkligheten är ideologisk för dessa skojare. Sanningen är likgiltig. Ansvar vet de inte vad det betyder. De är de sista att ta ansvar när det går åt helvete. Vilket det, till stora delar, redan gjort.

    Svara
  24. Svenne

     /  11/09/2015

    Folkbladets Widar Andersson: ”Sverige prövas extra hårt”

    ”Den pågående folkvandringen norrut i Europa har på ett övertydligt sätt visat att EU har klappat ihop som ett sammanhållet legalt system för rörlighet och invandring. Varje nationalstat ser om sitt eget hus, värnar de egna medborgarnas väl och ve i första hand. Vilket inte är vare sig felaktigt eller särskilt konstigt. Det finns inget som helst stöd bland EU: s medlemmar för att införa en överstatlig regim i Unionen med mandat att fördela flyktingar och asylsökanden mellan de olika länderna.”

    Svara
  25. Svenne

     /  11/09/2015

    Detta blir nog en följetong…
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sodertalje/sodertalje-ville-stoppa-asylboende
    ”Kommunalrådet Boel Godner menar att lokalerna inte är värdiga för asylsökande. Kommunen vill istället att det byggs vanliga bostäder med sjöutsikt på platsen.”

    Svara
  26. Svenne

     /  11/09/2015

    NT: ”Historielöst mörker i Umeå”

    Svara
    • Ivri

       /  11/09/2015

      Detta är så osannolikt vidrigt. Vänstern brukar förfasa sig över kulturell appropriation (att t.ex. någon med europeiskt ursprung har dreadlocks). Detta är en appropriation av en helt annan magnitud. Vänstern kidnappar 1900-talets värsta folkmord och gör det ”till sitt”. Inte för att det är fel att vänsterfolk uppmarksammar tragedin men att inte bjuda in judar är däremot oerhört fel.

      Svara
    • Jan

       /  11/09/2015

      Kan det ha att göra med att nästan alla ”anti-rasister” är islamofiler och antisemiter? De vill inte ha med judar i anti-nazistdemonstrationen eftersom det kan skapa missnöje bland deras vänner muslimerna?

      Svara
      • Ivar L

         /  11/09/2015

        Den svenska vänsterantisemitismen är oerhört komplicerad och svår att förstå. Jag har förstahandserfarenhet från den (inte jude själv men jag har ju vänner som är vänster och sagt saker) och den spänner hela vägen från teorier om judiska konspirationer (likt nazister) via hat mot kapitalism som de kopplar till judendom till engagemang i palestinafrågan med en förenklad offer/förövarebild. Judarna ses då naturligtvis som förövare och palestinier/araber som offer. Det är svårt att veta var gränsen går mellan rimliga åsikter om Israel och avsky mot judar i dessa kretsar. Men när inte judar är bjudna på en minnesmanifestation för kristallnatten kan det inte kallas för annat än antisemitism tycker jag.

        Svara
  27. MiT

     /  11/09/2015

    Nu var det väl inte det saken handlade om riktigt utan att en mellanstadieelev hade blivit våldtagen och skolan försökte dölja det och ryckte på axlarna åt kända problem med några elever

    Han jobbar givetvis på Sveriges Radio…

    Svara
  28. Ivar L

     /  11/09/2015

    ”- Jag tycker det är populism när man försöker ta vägen genom medborgarna i invandringsfrågan.”
    Statsvetaren Bruno Kauffman

    Demokratins motståndare förnekar sig inte:
    http://m.gp.se/nyheter/sverige/1.2888823-sd-kampanj-saknar-lagligt-stod

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: