Öppna era hjärtan!

Man ska inte ställa grupp mot grupp i Sverige, det är mantrat. Eller har varit mantrat i alla fall. Malmö har lyfts fram som förebilden i det humanitära arbetet, det har varit tiggarläger med fina kojor som har försvarats in absurdum av diverse galningar med höga mössor, det har varit Allt åt Alla vilket räckte i en vecka innan resurserna tog slut, det har varit? refugees welcome och så vidare. Samtidigt som Malmö är konkursfärdigt och undviker konkursen genom bidrag på cirka 5 miljarder! från andra kommuner i Sverige. Malmös ekonomi är värre än Greklands.

Flyktingkrisen har tvingat ner Malmö stad på knäna. Förra veckan kom det över 300 ensamkommande flyktingbarn och ungdomar till Malmö på en enda natt. Det är den högsta siffran någonsin.

Det har kommit 300 ”ensamkommande barn” alltså. På en enda natt… Om siffrorna för Sverige är samma som för våra grannländer så ljuger MINST 75%, 225 av dem, om sin ålder och är över 18 år. Det är 225 miljoner kronor om året i kostnad bara för dem. Som kom under en enda natt…

Men man ska inte ställa grupp mot grupp i Sverige, det får man inte göra, big NO NO!

Redan i våras slog stadsområde Söder larm. Då tvingades man till kraftiga nedskärningar för att undvika en brakförlust på 20 miljoner kronor:

• Mötesplatser för äldre och personer med psykisk ohälsa ska stängas ner.

• Hembesök hos 75-79 åringar har slopats.

• Fältgruppen har skrotats, stadsområdet står nu utan offensivt trygghetsarbete till unga efter kontorstid.

• Minskad verksamhet och begränsade öppet­tider på allaktivitetshusen i Hermods­dal och Lindängen.

Idag står det klart att de kraftiga nedskärningarna inte räcker. Söder går ändå mot en förlust på 7,6 miljoner kronor vid årets slut.

Nu tvingas stadsområdet skära ner ännu mer:

• Det ska bli svårare för äldre att få plats på äldreboenden.

• Anställda som blir sjuka ska inte alltid ersättas med vikarier.

• Hemtjänsten kommer inte utföra alla beviljade serviceinsatser.

• Personer med funktionsnedsättning och äldre får inte samma hjälp som tidigare att komma ut och delta i aktiviteter.

Så länge det inte handlar om grupper av äldre, psykiskt sjuka och unga förstås. Det är visst en helt annan sak. De måste öppna sina hjärtan!

Detta som sker i Malmö kommer att dra över hela landet på olika sätt och i ännu större omfattning, man kanske gör som Kungsbacka till att börja med

90-åringar tvingas flytta

Man slänger ut 90-åringarna för att göra plats för ”ensamkommande barn”. Fuck 90-åringarna liksom! De måste öppna sina hjärtan!

Det vi ser är bara början, det blir inga vinster i halvmiljardklassen som faktaresistenta DN försökte lura i folk att till exempel Sandviken gjorde. Om det var vinster skulle kommunerna jubla istället för att protestera vilt och gå på knäskålarna under den börda som det faktiskt innebär. Då skulle man inte behöva införa sparpaket, man skulle inte behöva hjälp från andra kommuner på flera miljarder. Man skulle tvärtom blomstra! Vi ser inga blomstrande kommuner direkt. Och detta redan INNAN kommunerna får de fulla kostnaderna som kommer först om 2 år för dagens asylsökande…

Örebro vill spara 100 miljoner i äldreomsorgen. Fuck de gamla! De har säkert gamla slutna hjärtan också…

växjö hjälpmedel

Funktionsnedsatta äldre i Växjö får börja betala sina hjälpmedel själva. Griptänger och kryckor är visst för dyrt. De äldre funktionsnedsatta måste också öppna sina kalla hjärtan!

Och det funkar inte att försöka lura i folk att saker inte har samband med varandra. Det finns inga som går på det för alla (hoppas jag!) förstår att det finns en större pengapåse i varje kommun som ska fördelas ut i mindre delar och om någon del behöver mycket så blir det mindre till de andra.

Det vi ser är bara den lilla början…

MVH

MiT

Advertisements
Lämna en kommentar

105 kommentarer

  1. Pelle2

     /  11/16/2015

    Det är ju i vilket fall konstigt att besparingarna i äldrevården kommer samtidigt som kostnaderna för invandringen stiger kraftigt i kommunerna.
    Det är ju också konstigt att Sossarna och vänstern som skrek om att pensionärerna blev extrabeskattade när sänkningen av skatt på arbete infördes inte verkar ha något problem med att direkt dra ned på äldrevården…

    Svara
  2. MiT

     /  11/16/2015

    Om 90-åringarna i Kungsbacka. Läs de patetiska undanflykterna. Om jag vore någon annan än vad jag är så hade jag föreslagit tjära och fjädrar för helvete vad falska de är…
    ”Flytt av 90-åringar kan ha varit olaglig”
    http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/halland/1.2897650-flytt-av-90-aringar-kan-ha-varit-olaglig

    Svara
    • Flyttar man så gamla och speciellt om de är dementa eller bara minnessvaga så dör de inom tre månader. Kallas korttidsdöda. Nytt ord i äldreomsorgens ordbok. Ren besparing.

      Svara
  3. Jag spyr på den svenska politiken,
    tvi vale!

    Svara
  4. Ivar L

     /  11/16/2015

    Om man vill greppa den fulla vidden av svensk medias förnekelse så kan man läsa de två rapporter Gudmundson refererade strax innan han stängde ner sitt Twitter:

    http://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/04/23/why-muslims-are-the-worlds-fastest-growing-religious-group/

    https://csis.org/publication/paris-isis-and-long-war-against-extremism

    Jag anser att det det totala haveri som denna typ av problembeskrivningar skapar i hjärnan hos medieetablissemanget och därmed deras uppstötningar på twitter faktiskt ligger i nivå med vad som hände när Kopernikus som en gång i världen hävdade att jorden inte var universums centrum. Hela den postmoderna världsbilden hotas om man tar in den fulla vidden av vad som är en oundviklig konsekvens av demografiska förändringar, religiös tillhörighet och situationen i mellanöstern och Afrika. De reaktioner vi ser i media och på twitter är ren och skär religiös förnekelse. Förfäktarna av postmodernism och postkolonialism är inte ännu beredda att omvärdera den världsbild de byggt upp sedan studieåren och de karriärer de skapat genom att omfamna denna världsbild. Den tiden kommer förhoppningsvis, har vi tur får vi uppleva den.

    Svara
  5. Kurban Said

     /  11/16/2015

    Nej, kommunerna går inte på knäskålarna. Det stadiet är redan passerat.
    Nu sliter de på höftkulorna istället.

    Svara
  6. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
    • Kristian

       /  11/16/2015

      Jag är lite långsam såhär på måndag morgon, är det ”korridoren” hon står i?

      Svara
      • Jan

         /  11/16/2015

        Precis! Hon står mitt i åsiktskorridoren och släpper ingen förbi!

        Svara
  7. Kristian

     /  11/16/2015

    Vinst på lång sikt, var det ja. Som Sanandaji sade, ”blir det lång sikt snart?”
    Se grafen ”Andel förvärvsarbetande kommunmottagna flyktingar, 20-64 år”
    http://www.tino.us/2015/11/folkhemmets-overlevnad-satsas-pa-en-mirakel-tvartemot-decenier-av-stabila-utfall/

    Diagrammet kommer härifrån
    http://energiknut.se/2015/11/10/nar-glomde-sverige-lagom/
    under ”Arbetsmarknaden”
    ”Detta diagram visar hur integrationen på arbetsmarknaden fungerat för alla flyktingar som kommit till Sverige sedan 1997. Ingen årskull har nått 72 % = Break-even = Bär sina egna samhällskostnader. Inte ens efter 16 år i Sverige.”

    Svara
    • Rikard

       /  11/16/2015

      Hej.

      I det långa loppet jämnar alla kurvor ut sig; förläng bara x-axeln till det ser bra ut…
      … och tydligen kan man vara finansminister utan att kunna ekonomi öht.

      Vad ekonomi är, är inte en ideologisk fråga. Hur du använder ekonomin är det däremot. Men det är väl lättare för sjuklövern att skylla på spontana ryckningar i universum än att försöka agera med tillgänglig kunskap.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Kristian

         /  11/16/2015

        Förvisso!
        ”But this long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.”
        -Keynes, ”A Tract on Monetary Reform” (1923)

        Svara
        • Rikard

           /  11/16/2015

          Hej.

          Bingo! Där var originalfrasen, visste väl att jag hade hört det någonstans. Tack för det. Ministrarna låter allt mer som spelmissbrukare (inget illa ment mot någon med det problemet, men så ser det ut utifrån).

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
  8. Ivar L

     /  11/16/2015

    Paris 2010.
    Blir man förvånad?
    http://www.cbn.com/cbnnews/world/2010/august/islamization-of-paris-a-warning-to-the-west/

    Varningsklockorna har ringt förgäves i ett decennium.

    Svara
  9. En Erik till

     /  11/16/2015

    Jag tänker återigen komma med politiskt reklam. MiT, säg till eller radera om du tycker jag stör. Det är din blogg och din äganderätt.

    Vi i Liberala Partiet delar inte åsikt i migrationsfrågan med något riksdagparti, men vi tror att vi har något att erbjuda. Vi vill att gränsen ska vara öppen åt båda hållen, i vårt samhälle är det inget problem att en rik flyttar ut eller att en fattig flyttar in. Vi vill såklart ha lite koll på vilka det är, så att inte grovt kriminella eller terrorister tar sig in. Vi vill också att hela socialförsäkringssystemet ska ersättas av frivilliga uppgörelser människor emellan. Alltså att socialbidrag organiseras som en ren försäkring, på samma sätt som hemförsäkringar redan organiseras.

    Här finns det något för många:
    1. Den som tror att migranter inte flyr för livet utan bara vill ha gratis försörjning, rösta på oss. Om du har rätt kommer migranterna vända, eller skärpa sig och skaffa jobb, eftersom de inte kan leva på samhället längre.

    2. Den som tror att migrationen bara kostar lite initialt, men kommer bli lönsammare med tiden, rösta på oss. Den person som är lönsam kommer lyckas i det fria samhället. Migranterna kommer flyta mot toppen om du har rätt. Och har de flytt för livet kommer de komma vare sig de blir försörjda eller inte.

    3. Den som står någonstans emellan, som vill visa generositet och som helst inte vill lyssna på rapporterna om missbruk av offentliga medel och åldersbluffar, rösta på oss. Du är en fin människa och här kommer din chans att jobba för en god sak. Eftersom flyktingmottagandet sker helt på frivillig basis, behövs din hjälp på riktigt. Någon måste organisera och leda in de nya i samhället. De har det inte lätt i början och kan behöva hjälp till att starta sitt nya liv.

    Dessa kommer bli utan:
    *) Bidragsturister. Det finns inga bidrag här att hämta.
    *) Rasister. Den som gör bästa arbetet för lönen kommer få jobbet. Din hudfärg, kultur och religion kommer inte hjälpa dig, men heller inte vara ett problem.
    *) Sociala krigare. Det kommer inte finnas bidrag till dig heller, men om ditt engagemang är äkta så finns det plats för dig (och din hatt) i någon frivillig hjälporganisation.

    Fler åsikter finns här för den som är intresserad: http://www.liberalapartiet.se/var-politik/partiprogram/

    Svara
    • Ivar L

       /  11/16/2015

      Eftersom det är trångt i vissa länder rent fysiskt och det även finns expansiva strävanden hos t.ex. mängder av islamister i världen så ställer jag dig då frågan hur du ställer tid till ett möjligt scenario där en större grupp människor i Mellanöstern bestämmer sig för att bygga vidare på sin vision om t.ex. en islamisk stat i Sverige. Det finns, som du säger, inga lagliga hinder mot att de flyttar hit i stora mängder. Rent ekonomiskt kan de finansiera sin exodus från Mellanöstern med t.ex. oljepengar och samarbeten sinsemellan och mellan stater som delar deras vision. När de sedan är tillräckligt många kan de rösta bort din ultraliberala regering och det hela är fullbordat. En islamisk stat i Norden. Ingen återvändo.

      Om du inte tycker detta scenario är önskvärt så tror du inte på din egen liberalism eller så tror du inte på scenariot. I så fall får du gärna, med utgångspunkt från dina antaganden om hur det liberala samhället skall fungera, bevisa (just precis det) varför det är ett scenario som omöjligen kan inträffa. Kan det inträffa och är icke önskvärt så faller hela ditt liberala luftslott.

      Om du tycker scenariot är precis lika önskvärt som t.ex. en mer liberal fortsättning på det samhälle vi redan har (har haft?) här i Sverige så är det bara att beklaga för då är du komplett galen eller islamist.

      Svara
      • En Erik till

         /  11/16/2015

        Nej, ett kalifat i Sverige är inte önskvärt. Knappast heller trovärdigt. På vilket sätt skulle det betyda att jag inte tror på min egen liberalism?

        Att något teoretiskt kan hända, betyder inte att det kommer hända. Om de är så rika och så duktiga på att bedra oss som du tror är oundvikligt, varför har vi inte sett något av detta hittills?

        Svara
      • En Erik till

         /  11/16/2015

        En sak till, Ivar L. Din dystopi förutsätter att rösträtt utdelas vid gränspassagen, det har jag aldrig sagt.

        Sen fattar jag inte följande. Om det finns en arabisk konspiration att ta över Sverige, är det inte så väldigt mycket lättare idag när vi betalar för det?

        Svara
        • Ivar L

           /  11/16/2015

          Du begriper inte att avgörande modus operandi kan förändras när förutsättningarna förändras. Helt öppna gränser är en sådan förändring. Vare sig du eller jag har en aning om vad det skulle innebära. Jag gav dig ett exempel på en sak som skulle kunna inträffa och frågade dig om du tycker det vore en positivt eller konsekvensneutralt. Hela ditt ”försvar” bygger på att det jag föreslog är osannolikt, vilket ingen av oss vet eftersom det inte finns några tillräckligt lika exempel i historien att utgå ifrån. Om du tycker det duger för att förespråka öppna gränser så fine. Jag tycker inte det duger. Det är naivt intill dumhet.

          Men se där! Plötsligt dök inskränkt rösträtt upp som en joker bland dina förslag. Det förutsätter en underliggande idé om medborgarskap, vilket i sin tur förutsätter en nation. Känns redan som den totala liberalismen ligger pyrt till. Gissningsvis kommer du presentera fler sådana jokrar allteftersom kloka människor gör dig uppmärksam på brister i dina resonemang.

          Tro mig, jag förstår din grundläggande utopi om en gränslös värld där alla får bo och verka var de vill. Den ställer jag upp på även om jag däremot inte gillar idén om ett välgörenhetssamhälle snarare än väfärdssamhälle. Men det spelar mindre roll i detaljerna, det är en utopi precis som fred på jorden. Något att ha som mål i fjärran men knappast något att bygga på i dagsläget. Därmed är jag klar med diskussionen om införandet av ett totalliberalt samhälle utan gränser.

          Svara
          • En Erik till

             /  11/16/2015

            Att jag är korkad kan visserligen vara sant, men det svara inte på de frågor jag ställde. Eftersom du inte ställer några själv, utan bara deklarerar att diskussionen är slut, så får jag famla lite med svaret.

            Som du säger, har du heller ingen aning om vad som händer om man helt öppnar gränsen. Jag finner ditt tänkta scenario så otroligt långsökt. Har du något exempel på att något liknande har hänt tidigare? Säger du ‘Amerika’ så antar jag att du räknar med att araberna bär på sjukdomar som kommer slå ut 95% av oss och som har en teknologi och en kulturell effektivitet som är oss fullständigt överlägsna. Så kan man inte med den värsta vilja i världen säga att det är.

            Sen vill jag inte alls inskränka rösträtten, den ska bara inte komma direkt vi gränspassagen. Den måste förtjänas.

            Vad tycker du själv skulle vara en förutsättning för en helt öppen gräns? Vad tycker du skulle vara en förutsättning för att öppna den för någon?

    • Lövet

       /  11/16/2015

      Nihilister!

      Svara
    • Kristian

       /  11/16/2015

      Nationalstaten är ännu så länge det enda som kan garantera lag, ordning, kontrakt, individens rättigheter osv. osv.

      Svara
      • En Erik till

         /  11/16/2015

        Jag trodde det var jag som stod för det. Den liberala nattväktarstaten kommer bara garantera de sakerna. Den socialliberal överviktsstaten vi har nu, tycker jag brister i mycket av detta eftersom man gör så mycket annat.

        Vill du ha garanterade rättigheter att bosätta dig på andras mark och kvoteringar, är vi inte partiet för dig.

        Svara
    • Israel grundades som ett resultat av hämningslös migration av militanta judar som helt sonika stal landet från den Palestinska ursprungsbefolkningen…

      Svara
      • En Erik till

         /  11/17/2015

        Det kan knappast tjäna som exempel. Det skulle det vara om: Palestina var en demokrati, judar flyttade in och fick rösträtt, judarna skaffade sig demokratisk majoritet och satte palestinier i reservat. Så var det inte,se https://sv.wikipedia.org/wiki/Israels_historia

        Jag är intresserad av att diskutera frågan, Pinjata. Kanske kan pakistanierna i Birmingham vara ett bättre exempel? Jag kan för lite om det, så om någon har en informativ länk, skriv.

        Svara
        • Det var britterna som kom överens om att judar skulle massmigrera till Palestina. Genom omfattande terrorism fick de britterna att dela på landet och resten är som man säger historia.

          Svara
        • PS. föreslår du läser på Wikipedialänken du gav under avsnittet ”Den sionistiska rörelsen”. Där står det lite om utvandringen av judar från Europa till Palestina som hade till mål att skapa en judisk stat.

          Svara
  10. Svenne

     /  11/16/2015

    Magnus Sandelin:

    ”Men här har Sverige ett stort problem. Det har länge varit svårt att prata om den här typen av extremism och radikalisering i Sverige utan att riskera att bli anklagad för att ha dunkla motiv.”

    Svara
  11. Svenne

     /  11/16/2015

    Det är frågan…

    Svara
    • havre@flarnstad

       /  11/16/2015

      Finns det någon moske som ens förlorat statligt stöd pga hatpredikanter / terrorverksamhet?

      Vill mig minnas att det var prat om att dra in bidragen för någon enstaka källarmoske kommunen tröttnat på för länge sen men att det som vanligt var spel för galleriet bara för saken vädrats i media.

      Svara
      • Ivar L

         /  11/16/2015

        Det känns mer som att de belönar besvärliga muslimska samfund så att de skall kunna jobba med värdegrunden men jag har inga belägg. Ser dock Mona Sahlin framför mig och tänker att det kanske är ungefär som jag säger.

        Svara
        • Kristian

           /  11/16/2015

          Westerholm talat om detta:
          http://ledarsidorna.se/2015/11/den-nationelle-samordnarens-framtid/
          Först den här underbara meningen om Sahlin som jag läst om ett par gånger.
          ”Överlag har Sahlin, i slutna rum, under den här perioden fått se sig tillrättavisad av höga chefer på Säpo och av internationellt erkända experter.”

          Efter Sahlin kan det faktiskt bli ännu sämre:
          ”Abdi-Nur Isse blir den första samordnaren mot våldsbejakande extremism i Stockholm. […] Istället för att Stockholms stad valde en neutral part har den politiska nivån valt sida i ett arbete som kräver just neutralitet för att lyckas.”

          Svara
          • Sahlin är ju rejält insyltad i Exposfären, vilket antagligen var anledningen till att hon fick jobbet från början. Problemet är dock att det betyder att Sahlin antagligen trodde att hon skulle bekämpa extremhögern, som av olika anledningar inte ses som ett av de allvarligare hoten (dålig organisering, dålig rekryteringsbas, dåligt finansiellt stöd, etc).

            Att Sahlin kunde vara så nära Pekgul och totalt ignorera hennes varningar tyder på ideologisk blindhet – det som inte stämmer in i hennes världsbild existerar inte och Sahlin kommer inte göra något relevant förrän sanningen blir alltför påträngande. Hennes åtgärd med en hjälplinje är, minst sagt, ett skämt.

            Jag tror vi behöver en nationell samordnare mot extremism, men någon som kan se en rejält mer övergripande bild än Sahlin. Fel person för jobbet.

  12. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  11/16/2015

      Dessvärre är jag inte förvånad. det behövs väl lite flera extremister på SVT…

      Svara
  13. Svenne

     /  11/16/2015

    Vem betalar för välfärden i framtiden, och vilken välfärd?

    Svara
    • Intenso

       /  11/16/2015

      De utomeuropeiska invandrarna innefattar även amerikaner , kanadensare, japaner, Australier etc som säkert samtliga har mer eller mindre bra betalda jobb när de kommer. De drar upp medlet avsevärt. Vore intressant att rensa den informationen lite.

      Svara
    • Ivar L

       /  11/16/2015

      Rekommenderad läsning på Tinos blogg.
      Den krassa ekonomiska verkligheten är obönhörlig och kan inte pratas bort i det långa loppet när den gör sig gällande.

      Svara
  14. Svenne

     /  11/16/2015

    OT: Moderaten Edward Tovi ‏får svar på tal:

    Svara
    • havre@flarnstad

       /  11/16/2015

      Det sjuka är att det är korrekt och sitter i benmärgen utan att man behöver reflektera över det att det väldigt troligt kommer anses rasistiskt att säga ”jag är stolt vit” det har nötts in i årtionden och vi har antagligen Hitler att tacka för det.

      MEN det riktigt sjuka är att det istället är positivt att säga flera av dom andra versionerna speciellt ”stolt över att vara svart” och att vara stolt över att vara indian är något fint och kulturellt.

      Jag tänker sällan i rastermer och funderar inte mycket över saken då det verkligen inte spelar den minsta roll för mig men när man visar en sådan här bild får man sig en tankeställare.

      Det ger även en fingervisning om hur mycket värre rasismen kan tänkas bli om dom här nyrasisterna främst på vänsterkanten får stå oemotsagda och deras tolkningar får ett brett fotfäste.

      Tack för en bra bild förresten den lånar jag direkt 🙂

      Svara
    • Rikard

       /  11/16/2015

      Hej.

      Tjusigt. Gillar också meta-nivån i bilden: alla som identifierar sig tillhörande en grupp gör det baserat på hudfärg och reducerar sig till attribut… vilket är rasistiskt (i ordets moderna tappning).

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Rikard

         /  11/16/2015

        Hej.

        Typiskt. Glömde halva svaret. Endast den svarta kvinnan och den vite mannen identifierar sig med hudfärg, övriga med kombinationer av folkgrupp/nationalitet.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  15. Svenne

     /  11/16/2015

    Den feministiska utrikespolitiken, igen:

    Svara
    • MiT

       /  11/16/2015

      Svara
      • Intenso

         /  11/16/2015

        Romsons blir misstänkt likt.

        Svara
      • Svenne

         /  11/16/2015

        Vad bra, då räcker en rulle till hela regeringen:)

        Svara
        • The Perfect Man

           /  11/17/2015

          Nej tyvärr så räcker inte en rulle, men tomten kanske får mängdrabatt?

          Svara
    • Svenne

       /  11/16/2015

      Är det inte förövarens fel?

      Svara
    • Ivar L

       /  11/16/2015

      Vi tror hon gör bort sig men hon fiskar röster. Muslimerna utgör en växande grupp möjliga röstare på sossarna. De siktar på att bli ett invandrarparti. Det är deras enda alternativ nu när de gett upp arbetarklassen efter att skambeläggningen av SD misslyckats.

      Det är även därför det är så otroligt svårt att stänga gränserna. De vill inte. De vill få in så många som det bara går innan det är försent.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/16/2015

      Margot Wallström är den i särklass sämsta utrikesministern vi någonsin har haft.
      Det är en prestation att inom loppet av något år ha gjort sig till ovän med halva världen.
      Snacka om att totalt ha missförstått vad hennes arbete går ut på…
      Björn von Sydow och Kungen kommer få åka på en förlåt oss turne´ i Juholt klass för att
      vi inte skall bli utestängda ur världssamfundet.

      Svara
      • Kristian

         /  11/16/2015

        ”Hela Sverige ber om ursäkt!
        Galan drog in 40 miljoner ‘förlåt’, vilket täcker Utrikesministerns fadäser i ungefär 19 timmar.”

        Svara
  16. MiT

     /  11/16/2015

    Missa inte… 😉

    Svara
    • Kristian

       /  11/16/2015

      ”dokumentärroman”?
      Som ”Gömda” eller ”Slagen Dam”?

      Svara
      • Ivar L

         /  11/16/2015

        Mattias Gardell.
        Hybris och galen.
        Riktigt obehaglig.
        Den mannen vid rätt tid punkt = garanterad diktator.

        Svara
    • Pelle2

       /  11/16/2015

      Lite fin Guilt by association igen från radikalfeministen My Vingren tillsammans med vänsterextremisten Gardell.Det var ju ett tag sedan radikalfeministerna smetade Breivik och Mangs på oss som inte köper deras förvridna ideologier så det var väl dags igen att veva den trasiga grammofonskivan…

      Svara
    • Idiotin kommer stå som spön i backen

      Svara
  17. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  11/16/2015

      Och vad är det för fel att beskriva verkligheten som den ser ut för de allra flesta av oss ?
      De flesta av oss är heterosexuella men vi har ändå ett öppet samhälle som bejakar HBTQRSTUV-samhället eller vilken bokstavskombination som nu gäller för dagen.
      Pröva på att vara härligt normkritisk mot heterosexuella i t.ex Ryssland så får du se hur bra det går…

      Svara
    • Stackars ungdomar

      Svara
  18. Kristian

     /  11/16/2015

    Den där sajten är rena guldgruvan. Guld är väl det där kor lämnar efter sig?
    http://unvis.it/https://feministisktperspektiv.se/2015/11/14/asylrattens-fargskala/

    ”Bara när vi inser att gränser inte är våra att kontrollera och att Europa har en skuld att betala kan vi börja prata om asylrätten. Bara när vi erkänner att kapitalism är det system som fått allt att kollapsa kan vi börja prata om hur vi ska fördela våra gemensamma resurser.
    […]
    I dag är det alltså viktigare än nånsin att hålla fast vid att gränser inte finns på riktigt. Dom är stationer för rasistisk kontroll.”

    Jag tror också att dörrar, väggar och handväskor inte finns på riktigt, och att alla resurser de innehåller skall ”fördelas”.

    Svara
    • Jan

       /  11/16/2015

      Kanske att någon skulle berätta för dessa feminister vad som kommer att hända med jämställdheten i Sverige när muslimska män blir i majoritet. Kanske redan dags att sy upp burkor till vita, svenska feminister? De tycks ju längta till den dagen…

      Svara
    • Pelle2

       /  11/16/2015

      Ja,för kommunismen var ju en alldeles utomordentligt bra modell som ledde till hälsa,välstånd och allmän framgång..
      Skulle veta hur godhetsapostlarna skall upprätthålla välfärden,skapa boende och arbete till alla som vill komma hit om vi öppnade gränserna.
      Fast det enda svaret är väl som vanligt att vi klarar det tillsammans om vi bara tror på det riktigt mycket..

      Svara
    • Perry

       /  11/16/2015

      Är inte feminister och genusvetare en enorm resurs för sverige?

      isåfall kan vi börja dela med oss av dom först! fördela samtliga genusvetare ut i världen så blir det lite lugn och ro här hemma!

      Svara
      • Ivar L

         /  11/16/2015

        Strålande idé.
        De kan vara enbedded genusvetare i asylkvoterna som planeras.
        Då får de både rejält arbetsmaterial (folk från mellanöstern) samt att de får komma ut och se världen.

        Svara
    • Rikard

       /  11/16/2015

      Hej.

      Jag har en gång frågat en person med dylika åsikter om det här med normupplösning och gränslöshet. Fick en lång förvirrad men mycket passionerad, lätt nyfrälst, utläggning med många roliga termer och ord. Tur att man kan sånt här sedan innan (blir jag ‘genushipster’ av det? :)). Samtalet bröt ihop när jag började konkretisera frågeställningen om hur detta skall se ut rent praktiskt, t ex vad man gör med den som med våld motsätter sig agendan och agerar gränslöst med andras kläder, kropp eller tillhörigheter. Tydligen skall de män och kvinnor från folkgrupper med lite annan syn på saker och ting utbildas så att de tycker rätt. Alla skall få leva efter sin kultur och alla måste leva efter genus-elitens direktiv. Och alla kulturer är egentligen påhittade och naturliga. Samtidigt.

      Tänk om man åtminstone kunde utvinna ström ur deras teoretiserande.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Parodi?

      Svara
  19. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
    • Jan

       /  11/16/2015

      Obegriplig mening. ”Den såg dem inte komma”… Vad menar han?

      Svara
      • MiT

         /  11/16/2015

        En enkel felskrivning bara gissar jag? Skulle nog vara ”Det såg de inte komma” alt ”Det såg man inte komma”?

        Svara
        • Fuktig

           /  11/16/2015

          Den, syftar på attacken av oskulder. Det är dem som är fel i meningen då Is är subjeket. Eller är jag helt ute på hal is?

          Svara
      • Nykteroklok

         /  11/16/2015

        Vi har väl en hel generation nu som inte kan skilja mellan de och dem – tärningskast får avgöra.

        Svara
    • Är ju talspråk. ”Den såg de inte komma”, skulle det nog stå. Han har bara blandat ihop ”de” och ”dem”.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/17/2015

        Det blandas friskt hela tiden. Subjekt och objekt är luriga grejor.

        ”Jag har fler äpplen, än alla ___ som inga äpplen har.”

        Håll koll på predikaten =)

        Svara
  20. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
    • J.G

       /  11/16/2015

      Ahh, det var ett gäng ”ungdomar” som attackerade en kristen kyrka. Svårt att gissa vad det rör sig om.

      Men mindre svårt att gissa om den kyrkan kommer kärleksbombas eller ej…

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  11/16/2015

      Tycker det blir fel att köra invandrarkortet om det inte finns mer att gå än magkänsla.

      Även om jag tänkte samma sak kan det även vara svenska snorungar , blandade gäng, eller någon hämndhistoria kanske grannfejd tom vi vet ju inte så onödigt att köra invandringsvinkeln.

      Kollade upp området av nyfikenhet och som på många andra ställen i mindre orter tar det idag bara några år att gå ifrån topp3 i kommunen till ett ”vågar inte gå till centrum på kvällen” och vill inte sätta barnen i skolan där sen den blev ”internationell” hemskt att se hur snabbt det kan gå och då tänker jag på andra egna upplevelser.

      (Info om området i artikeln)
      https://www.flashback.org/t1687661p2

      Svara
  21. Svenne

     /  11/16/2015

    ‘Zombier är också människor, med känslor…’

    Svara
  22. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
    • Svenne

       /  11/16/2015

      WTF? Jaja, vem är förvånad… Man får det man betalar för.

      Svara
  23. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  11/16/2015

      ”Enligt Mona Ericsson finns det redan rutiner på plats i hennes skolor.
      – Vi har inga indikationer på att vi har några elever nu som har åkt iväg eller tänker åka iväg.”
      (Till Syrien och kriga för IS alltså.)

      Visst känns det bra? Ingen ännu som tänker åka bland eleverna.
      Det är helt surrealistiskt. Tänk att vi hamnat i denna situation där vi måste fundera på vilka gymnasiekillar som riskerar att sticka iväg och kriga för en av världens värsta terrorgrupper.

      Men ingen fara:
      ”Han vill framhålla att även om Göteborg visserligen utgör en stor rekryteringsbas för rörelser som IS, så är stan en av de städer vars arbete som kommit längst med att motverka sådan rekrytering.”
      Patrick Gladh, rektor vid kommunala Angeredsgymnasiet

      Känns så tryggt och fint.
      http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2898653-ungdomsgang-skrammer-pa-skola

      (Hyfsat frispråkig artikel ändå.)

      Svara
  24. Ivar L

     /  11/16/2015

    Hollande:
    – Jag kommer därför att träffa USA:s president Obama och Rysslands president Putin för att förstärka vår styrka mot denna fiende.

    Men Margot Wallström då? Får inte hon och hennes regering vara med? Det måste väl till lite feministisk utrikespolitik också?
    Hollande behöver nog en kurs i normkritik (på Södertörn såklart) och sitta en stund i androstolen och fundera.
    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/historiskt-tal-av-president-hollande

    Svara
  25. Kristian

     /  11/16/2015

    ”Flyktingströmmen till Torneå sinar” säger SVT.
    Är det bara jag som tycker att ”sina” har en värdeladdning?

    Svara
  26. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
    • Trolletplit

       /  11/16/2015

      Man har blundat för detta och inte tror det var sant.
      Men Margot Wallström verkar vara antijude totalt.
      Det förklarar att regeringen helt plötsligt erkände Palestina, som första sak det gjorde.( (Var det ett krav från Margot att bli utrikesminister?)
      Alla hennes vansinniga utspel. Hm, fast hon gjorde sig ovän med Saudi också, slår det mig nu. Hon kanske bara att dum.
      Eller, vilket är troligast. Hon är feminist.
      Nej, det var inget raljant. Det var uppriktigt.
      En feminist är en person som struntar i fakta, som struntar i konsekvenser av sitt eget handlande.
      En feminist tror hon har rätt. En feminist vet att hon är bäst och då måste allt hon tänker vara rätt.

      Svara
      • Dreadlock

         /  11/16/2015

        Jag tänker att en redig feminist i regeringsställning måste besitta en försvarlig mängd vilja att sjösätta ett slags kolonialt projekt. Exportera vapen till Saudi med villkoret att man fick genomföra en genuskurs för utvalda åhörare (I Saudi). Det finns ju som exempel.

        Där tackades det mer bestämt – än vänligt – nej till.

        Men det är inte kört än. Man har lovat bort ganska mycket av våra skattepengar , i runda tal 1,5 miljarder :- till Fatah och Hamas som bistånd under en 5-års period. Det är 50% mer än vad Reinfeldt regeringen gav.
        Månne man kan sälja in några genuskurser samtidigt som vi alla skattebetalare hemma i Sverige hjälper till att finansiera vidare Initfada mot Israel ? Det är väl lysande politik ! Ett framgångsrikt kulturutbyte regeringsfeminister och terrorister emellan ?

        F.ö. sympatiserar jag med rysk inställning för ett aktivt kulturutbyte. Saudi frågade ryska tjänstemän om de fick bygga en Moské i Moskva. Frågan togs upp i duman. Svaret kort därefter till saudi : Ni är jättevälkomna att bygga en Moské i Moskva under förutsättning att vi får bygga en rysk ortodox kyrka i er vackra huvudstad Riyadh. Saudiska svaret kort och koncist – Ett klart Njet.

        Svara
    • Pelle2

       /  11/17/2015

      Det låter dessvärre inte osannolikt att Wallström kan ha sagt så. Hon verkar älska Palestina och hata Israel..

      Svara
  27. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
  28. trollan

     /  11/16/2015

    Jag kan inte hjälpa att jag plötsligt minns den här reklamfilmen SD körde 2010 när de ställde pensionärer mot kvinnor i niqab. Rasism å det grövsta tyckte folk.

    ”Den 19:e september kan du välja invandringsbroms istället för pensionsbroms”, säger en speakerröst i reklamfilmen.

    Nu läser man om alla dessa nerdragningar. En sak hade de väl fel i. Der är inte så många burkaklädda kvinnor som kostar. Det är de skäggiga småbarnen.

    Btw, argument jag hör om ensamkommande är att människor från Mellanöstern mm mognar snabbare. Märkligt nog så ser de inte lika övermogna ut när de intervjuar 15-17 åringar som är skadade eller befinner sig där. Tydligen är det passagen över som lägger på alla dessa år.

    Svara
  29. MiT

     /  11/16/2015

    Svara
    • Dreadlock

       /  11/17/2015

      Postmodernism var från början en vacker tankefigur -faktiskt. Men sedan postmodernismen introducerades gradvis i universitetens humanistiska fakulteter och fått en illröd politisk anstrykning, så är vi där vi är. Nästan hela (s) regeringen har på något tillfälle hjärntvättas på Bommersvik. Vad som pågår där är inte så svårt att räkna ut,med tanke på vilka ord som ramlar ur käften på (s) regeringens ministrar idag.

      Skulle tro att naturvetare nu som då, fortfarande häpnar över den klentrogna skara politiska världsförbättrare och rättighets-aktivister som slåss om privilegiet att definera hönan från ägget. Slåss om sin position i skithögen. Naturvetare kommer , nu som då, antagligen att överleva denna svåra tid också. Och triumfera än en gång över postmodern antivetenskaplighet liksom de triumferade över den religiösa mördarmobben på medeltiden.

      Svara
      • På vilket sett skulle postmodernism vara en ‘vacker-tankefigur’? Det sätter ju hela den västerländska civilisationen på spel. Man skulle låtit den stanna inom litteraturanalysens värld. Och nej, den har alltid haft en illröd anstrykning, det är vad den är.

        Svara
        • Dreadlock

           /  11/17/2015

          Den skulle ha stannat i konstens värld. Ja.

          Svara
    • Kristian

       /  11/17/2015

      Tänk att jag satt just och hoppades på något liknande i samband med tramset i den Göteborgska skolan högre upp. Ibland får man vad man hoppas på!

      (Hmm, ärlig beskrivning av gärningsmännen. Typiskt för dessa ”rasistiska danskar.”)

      Svara
  30. Svenne

     /  11/17/2015

    Tyvärr så ligger det i farans riktning:

    Svara
  31. Svenne

     /  11/17/2015

    Bildt på DNDebatt: ”Arabvärldens konvulsioner kommer att pågå länge”
    http://unvis.it/www.dn.se/debatt/arabvarldens-konvulsioner-kommer-att-paga-lange/

    Svara
    • Kristian

       /  11/17/2015

      ”ett Europa som förvisso behöver mer av demografisk dynamik.”
      OK, så vi skall göra som USA med sitt ”Diversity Immigrant Visa” och noga välja från länder där få hittills har kommit ifrån? Och kräva att man är ostraffad och kan få jobb?

      Baserat på folkmängd skulle vi i så fall ta emot 1500 personer per år.

      (Tack till mensanen som nämnde detta, annars hade jag aldrig läst på.)

      Svara
  32. Svenne

     /  11/17/2015

    Ojoj, Wallström:

    ”“Judarna kampanjar mot mig. Det var det svar Margot Wallström gav mig när jag av en slump sprang på henne dagen efter attentaten i Paris, efter att jag berättade att många av mina judiska vänner tagit illa vid sig av det hon sagt till Claes Elfsberg tidigare på morgonen”, inleder Sznajderman-Rytz sin statusuppdatering.

    “Det är absolut korrekt återgivet”

    Hon fortsätter berätta att hon inte fick något förtydligande av utrikesministern om vad som egentligen menades med det märkliga citatet.

    “Jag fick alltså inget klargörande kring vad hon menat eller någon kommentar om själva terrordådet. Hennes enda svar på min fråga var alltså; Judarna kampanjar mot mig. Hennes tre livvakter höll nickande med”, fortsätter Sznajderman-Rytz.”

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: