Miljöpartiet har fått en ny supporter!

Att Miljöpartiet tillsammans med Socialdemokraterna ska börja driva SD-politik blev ju klart häromdagen. De flesta inser att det som presenterades bara är början, att det kommer ännu mer åtgärder snart.

Men trots uppror i det egna partiet så kan Miljöpartiet glädja sig åt att de åtminstone fått en ny supporter

järnrörsåsa

järnrörsåsa1

Han ger dem ett mycket gott betyg, 5 järnrör av 5 möjliga är ju inte illa alls!

järnrörsåsa2

Det verkar som om Åsa Romson med presskonferensen åtminstone fixat ett personkryss till valet 2018!

järnrörsåsa3

Miljöpartiet levererar enligt Almqvist! Och intressant att Miljöpartiet inte säger att det finns någon faktiskt skillnad i verkligheten…

Måste kännas skönt för Romson och Miljöpartiet att inte alla är totalt emot dem utan att de faktiskt också har oväntade supportrar som stödjer dem när det blåser snålt!

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

62 kommentarer

  1. Pelle2

     /  11/26/2015

    Läste att Wetterstrand,precis som Fridolin,vill ta avstånd från den förda politiken och öppet säga att de gick med på den nya politiken som en kompromiss.
    Om de inte kan stå bakom den förda politiken fullt ut så måste dom ju i konsekvensens namn avgå anser jag.Förmodligen väger det dock tyngre att dom kan behålla makten och tvinga igenom sin verklighetsfrämmande politik på andra områden…
    Tycker också att det är helt absurt att Centern tar avstånd från beslutet och uppenbarligen vill fortsätta på den inslagna vägen precis som Vänsterpartiet vill det.Dom måste ju vara både blinda och döva om de inte förstår att samhället inte klarar av att ta emot hur många som helst..

    Svara
    • Daniel

       /  11/26/2015

      Centern tar nog inte avstånd, där är det Stockholmsavdelningen bara. Väntar på strömhopp därifrån till annat parti då ledningen fullständigt förlorat kontakten med verkligheten.

      Svara
    • Ivar L

       /  11/26/2015

      Wetterstrand sitter inte i regeringen eller riksdagen så hon kan väl ta avstånd men att Fridolin gör det är helt sjukt. Står han inte för politiken i en så viktig fråga måste han omedelbart avgå. Det är oerhört fegt av honom detta. Jag hade nog hellre trott att Romson skulle vara den som hattade och trixade, men så blev det Fridolin istället. Han visar att han inte är torr bakom öronen, fortfarande. Lite förvånad. Vilken låtsaspolitiker alltså.

      Centern tror jag har bestämt sig att försöka fånga upp de borgerliga extremliberaler som trots allt finns. De tre små borgerliga partierna är nog på det klara med att ett parti kommer att åka ut ur riksdagen nästa val och att det gäller att profilera sig tydligt gentemot de andra. Centern valde en extrem variant av Nya Moderaterna. Vi får se om det lönar sig 2018.

      Svara
      • Pelle2

         /  11/26/2015

        Jodå,Wetterstrand kan tycka vad hon vill men hon ville ju att Romson också skulle ta avstånd från uppgörelsen och det köper jag inte med mindre än att hon avgår.

        Svara
      • Olof

         /  11/26/2015

        Ja, själv är jag som liberal i grunden för fri rörlighet, och samma öppna principer skall gälla för varor, tjänster och människor.

        Men det innebär också att transfersystem och försäkringar måste vara strikt kvalificerade; du behöver ha betalt in till systemet för att få ut något från det. Och det innebär naturligtvis att landets lagar gäller strikt för alla som befinner sig där.

        Så jag tror inte Centern är något för min del heller.

        Svara
    • Jan

       /  11/26/2015

      Den rena liberalismen precis som den rena socialismen hör hemma i läroböckerna inte i verkligheten. De bygger på utopier som aldrig kan uppnås. Därför tenderar de att vara skadliga i praktiken. Se på Annie Lööf som förläst sig på Ayn Rand och vill förvandla gamla Bondeförbundet till en nyliberal lekstuga och Sverige till en arabstat med 40 miljoner invånare…

      Svara
  2. Daniel

     /  11/26/2015

    Är faktiskt lite förvånad att man är så maktkåta i MP att man offrar alla principer och idelogier så lättvindligt. Onekligen verkar det viktigaste vara makt, sen är man inte så intresserad av vad man gör med den.

    Personligen är jag inte alls övertygad om att fri invandring är Miljöpartiets viktigaste fråga utan miljön. Men då man målade in sig i ett hörn med SD-hat som pensel så har man inte haft nåt val. Personligen tror jag inte MP varit drivande där utan S och M som förstått att SD kommer ta väldigt många av deras kärnväljare. Detta då de är både konservativa på rätt områden för M-väljare och i stort en kopia av S för 15 år sedan innan de tog ett rejält kliv åt höger.

    MP förlorar stort imho då de bara används som en bricka i ett större spel. Som nu då de får ta smällen för S politik, och S kommer ut som ”hjältar” när MP förmodligen inte haft ett smäck att säga till om i realiteten.

    Svara
    • Pelle2

       /  11/26/2015

      Invandringspolitiken är kanske inte är MP,s enskilt största fråga men jag tror definitivt att fri invandring passar Miljöpartisternas verklighetsfrånvända ideologi.Det är nog ingen som har tvingat på dom den politiken..

      Svara
      • Ivar L

         /  11/26/2015

        Jag tror problemet för MP är att de inte lyckats separera utopi och realitet. Som utopi tycker även jag öppna gränser är eftersträvansvärt, fast på mer liberal grund, men realiteten säger ju ganska tydligt att jorden inte är redo för detta på många generationer ännu. Först måste det bli fred, stabilitet, ordning på befolknings och försörjningsfrågorna. MP hade kunnat verkar i en riktning som syftar till en mer fri och öppen värd men dagens asylpolitik har ju inget med detta att göra. Om något bidrar den snarare till att destabilisera en av de få relativt stabila delarna av vårlden: Västeuropa. Synd att så många är så pantade att de inte begriper att en fri, fredlig och stabil värld inte skapas genom önsketänkande och vansinne utan konsekvensanalys.

        Svara
  3. Ratatosk

     /  11/26/2015

    Hur negativt inställda är egentligen miljöpartister mot den nya invandringspolitiken?
    En undersökning har redan hunnit göras om vad svenska väljare anser om den senaste uppgörelsen. Summerar man alternativen ”dåligt” och ”mycket dåligt” blir det sju procent som tycker illa om beslutet som tagits. Jämför detta med stödet som V, MP och F! har i opinionsundersökningarna, och inse att det är högst tveksamt om ens hälften av dessa självutnämnda världsförbättrare ogillar den nya invandringspolitiken.

    Svara
  4. MiT

     /  11/26/2015

    Svara
    • Jan

       /  11/26/2015

      Det blev tyst från vänstern om Hans Rosling när Rosling till slut kom ut som SD:are (i praktiken…). Helgonglorian föll på sned tydligen…

      Svara
      • Ivar L

         /  11/26/2015

        Jobbigt det där med sanning.
        Man vill ha sin drömvärld kvar och låta andra generationer laga spillrorna.

        Svara
      • Rikard

         /  11/26/2015

        Hej.

        Vänster och vetenskap har bara en sak gemensamt: att bägge börjar på bokstaven ‘V’.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  5. havre@flarnstad

     /  11/26/2015

    Lite gammal men endå intressant angående vilka som hamnar i kläm när pengarna ska räcka till allt åt alla även långt utanför landets ansvarsområde.

    unvis.it/www.svd.se/vem-bryr-sig-om-hemlosa-svenskar

    Eller som dom hemlösa själva säger ”romer , romer det är alltid prat om romer oss är det aldrig någon som pratar om”

    Det ska finnas tak över huvudet garanti i stockholm men i verkligheten finns det ca 200 platser på natthärbärge dom 6-800 som inte får plats kan gott få frysa samtidigt som det öppnat ett par nya härbergen enbart för sk eu-migranter.

    Med tusentals oregistrerade invandrare utanför systemet kommer vi få se en enorm ökning och vilka är det i slutändan som betalar det största priset ?

    Kommer vi kanske få se fler boenden men nu enbart för sk papperslösa parallellt med dom bara för romer och dom vanliga dit svenskarna och ALLA andra är välkommna för hur skulle det passa med värdegrunden att ha ett boende bara för svenska medborgare.

    Svara
  6. Jan

     /  11/26/2015

    Skillnaden mellan SD och MP är förmågan att ta ansvar för sin politik. Med SD vid rodret hade kollapsen aldrig kommit. SD hade aldrig kört Moder Svea i botten. MP vägrar dock att ta ansvar också för svåra beslut och besparingar. Istället kör de Sverige på grund med berått mod och sedan, under gråt och tandagnisslan, ändrar sig när verkligheten kommer ikapp.
    Vad ska vi med sådana goddagspiltar som politiker till? Dåå kan vi ju lika gärna välja in partierna ”Slösa” och ”Allt åt alla” i riksdagen. Eller partiet ”Sverige åt alla”!

    Svara
  7. Pelle2

     /  11/26/2015

    OT:
    Malin Wollin i Aftonbladet drar en snyftvals om hatet mot Romson som naturligtvis enbart beror på att hon är en kvinna. Att t.ex Juholt utsattes för ännu värre drev var naturligtvis självförvållat och helt ok eftersom han är en medelålders,vit,svensk man…
    http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/malinwollin/article21834282.ab

    Svara
  8. Pelle2

     /  11/26/2015

    Vår vän Filosofen Nils,miljöpartistiskt kommunalråd i Malmö, säger följande om överenskommelsen
    ”– Jag är fortfarande i chock. Det var inte det här jag propagerade för i valrörelsen. Det var faktiskt tvärtom, säger Nils Karlsson kommunalråd i Malmö.
    – Vi har kämpat i 20 år för att förändra asylpolitiken. Det försvinner med ett penndrag.
    Han är så skakad av uppgörelsen att han säger att inte kan ta ställning om Miljöpartiet kan sitta kvar i regeringen.
    – Jag hade personligen inte kunnat sitta i en regering som administrerar de här besluten, säger Nils Karlsson.”
    Detta är en man som sitter i ledningen för ett Malmö som går på knäna pg.a flyktingströmmen. Ändå tycker han att den nuvarande politiken är bra.
    Snacka om att köra huvudet i sanden….
    http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/politik/miljopartister-vill-att-partiet-lamnar-regeringen/

    Svara
    • Ivar L

       /  11/26/2015

      En annan festlig miljöpartist, Eva Göes från det glada 80-talet:
      ”– Det här är en chock, det är verkligen en chock för oss. Jag är väldigt upprörd och lider något fruktansvärd, säger hon till SvD.”
      http://unvis.it/www.svd.se/internt-uppror-efter-miljopartiets-vandning

      Observera att hon fokuserar på det egna lidandet. Hon ”lider något fruktansvärt”. Snacka om att altruismen för typer som henne alltså främst handlar om det egna välbefinnandet.

      Svara
    • Ivar L

       /  11/26/2015

      Filosofen Nils är bra märklig. Vad menar han med att säga ”Vi har kämpat i 20 år för att förändra asylpolitiken.”? Det är väl precis Miljöpartiets asylpolitik vi har haft de senaste 20 åren, med stöd från bland annat Reinledismen?

      Jakop Dalunde säger också något intressant:
      ”Jag kan varken stödja eller försvara att vi så kraftigt försämrar svensk migrationspolitik.”

      Vad menar han egentligen med ”försämra”? Den värderingen kan problematiseras på så många olika sätt. Försämras den om färre drunknar på Medelhavet, försämras den om man undviker en samhällskollaps, försämras den om den hindra jihadismen att få fäste i Sverige, försämras den för huvuddelen av alla flyktingar som sitter fast i krigsområdena?

      Svara
      • Ivar L

         /  11/26/2015

        Oj ”Reinfeldtismen” skulle jag ju skrivit.
        Undrar vad han har att säga om migrationsbeslutet förresten.

        Svara
  9. Pelle2

     /  11/26/2015

    Åsa Romson säger till SVD att de hoppar av regeringen om S går med på Moderaternas krav på stängda gränser.
    Får verkligen hoppas att S går med på det så att Miljömarxisterna försvinner från regeringen….
    http://unvis.it/www.svd.se/romson-mp-lamnar-om-s-gar-med-pa-m-krav/om/svenskt-flyktingmottagande
    Kan ju vara bra att ha kvar denna artikel för frågan är om de verkligen skulle avgå om denna situation uppstår…

    Svara
    • Ivar L

       /  11/26/2015

      Det är mycket skitsnack om att avgå i den här regeringen.
      Tomma tunnor.

      Svara
      • Kristian

         /  11/26/2015

        Det var många i USA som skulle emigrera om Clinton respektive Bush d.y. blev omvalda.

        Svara
  10. Pelle2

     /  11/26/2015

    Ullenhag från Liberalerna vill inte skärpa anhöriginvandringen. Vad jag förstår innebär skärpningen att man faktiskt skall uppfylla de gamla kraven på att den som kommer hit skall kunna försörja sig eller bli försörjd av sin familj. Ullenhag anser tydligen då att samhället skall fortsätta bära den kostnaden…
    http://unvis.it/www.svd.se/l-gar-emot-regeringens-forslag-splittrar-familjer/om/svenskt-flyktingmottagande

    Svara
    • Ivar L

       /  11/26/2015

      Det kan bli problem för Folkp… Liberalerna om de inte har en klar linje i den här frågan nu. Kanske bättre om Ullenhag går över till Centern.

      Svara
    • Kristian

       /  11/26/2015

      Det som splittrar familjer är väl krig, oroligheter, och det faktum att man är på flykt?

      Men det är klart, svenskar sponsrar ju alla krig via pizza och netflix.

      Svara
  11. MiT

     /  11/26/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  11/26/2015

      Det är inte lika kul när de fina vänstermänniskornas lön ifrågasätts eller när man ifrågasätter deras hat och rasism.En vänstermänniska kan aldrig göra fel för dom är ju de goda människorna enbart ikraft av sin ideologi…

      Svara
    • Nykteroklok

       /  11/26/2015

      Nästa tweet är ännu roligare! 35000 netto räcker inte till ett värdigt liv i Stockholm…

      Svara
      • Kristian

         /  11/26/2015

        (Källa: SCB)
        Medianlön, 2014, samtliga sektorer: 28000
        Kan tänka mig att Stockholmare tjänar mer än lantisar, men hittar inte den statistiken.

        Svara
      • MiT

         /  11/26/2015

        Haha, det är bara den första tweeten som är från AB, de andra är från trollkonto som har två stora ”i” istället för lilla ”L” i namnet 😛

        Svara
        • Nykteroklok

           /  11/26/2015

          Skönt att höra. Började ett tag fundera på om inte svenskt bistånd borde omdirigeras till Stockholm.

          Svara
      • Rikard

         /  11/26/2015

        Hej.

        Aftonbladets journalister och övriga kan prova min lön: netto denna månad 14k/heltid. Det är vad du får betalt när du som jag fn arbetar med särskilt ansvar för elever med psykosociala problem (läs: var en vuxen man som sätter gränser och förklarar varför).

        Och eftersom jag är anställd enligt speciellt förfarande så gäller inte individuell lönesättning/-förhandling, Las, eller semesterdagar baserat på ålder. Så får du anställa om du är SVMp-kommun, men inte om du är ett företag.

        Testa det, Aftonbladet.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • havre@flarnstad

           /  11/26/2015

          Seriöst :s trodde bristen på lärare trissade upp lönerna men det kanske är regionella skillnader.

          Har du behörighet?

          Jag lyfter mellan 17-28k efter skatt för närvarande utan personalansvar och lite varierande timmar /OB .Detta inom byggsektorn på en tjänst som inte kräver högre utbildning.

          Svara
          • Rikard

             /  11/26/2015

            Hej.

            Jag har en gammal lärarutbildning (fem år på universitet) som inte räknas som behörighetsgivande då jag jobbade i annan bransch när behörighet infördes. Vid förfrågan till skolverket hur jag skall räknas som formellt behörig gavs två alternativ: gör om utbildningen från början, eller bli anställd och sök behörighet på erfarenhet (men utan behörighet får du inte anställas om det finns behöriga sökande…). Att det är milsvid skillnad i kunskaper mellan oss som har de äldre utbildningarna (där du i vissa fall behövde maxbetyg för antagning) och det nya gardet som haft intagning på 0,1 på högskoleprovet, och som inte sällan när de tenterar gör så i samtalsgrupper med tillgång till litteratur, och ibland även betygsätter sig själva, är inte en faktor. Så jag sitter i en sorts moment 22 för närvarande, men det lär jag väl kunna lösa.

            För närvarande har jag en specialanställning (arbetstränar efter sjukskrivning) och då gäller inte de normala reglerna på arbetsmarknaden; därav den låga lönen. Måste dock framhålla att man på den skola jag är placerad på också tycker att det är märkligt, men avsikten med arbetsträning är tydligen att jag egentligen skall gå bredvid och titta på.

            Om jag skall spekulera tror jag man kommer att slopa eller förenkla behörighetskravet (till total meningslöshet) för att kunna anställa tillräckligt många till undervisning och barnpassning, eller så får man i storstäder och tätorter acceptera skolklasser på över trettio barn per klass. Det är också möjligt att man väljer att direkt anställa invandrade lärare för att dessa skall undervisa elever från samma språkområde. Gissa vad det gör med integrationen.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

        • havre@flarnstad

           /  11/26/2015

          Aha jag förstår det var många variabler bakom lönesättnngen tack för utförligt svar 🙂

          Just lärares situation är något jag tror kommer visa sig ge allvarliga konsekvenser i framtiden latjolajbanskolan lär inte imponera om man uttrycker sig försiktigt.

          Kul att läsa att du håller flaggan i topp det behövs fler sansade röster inom skolväsendet.

          (gick inte att skriva svaret direkt på din sista kommentar)

          Svara
    • Ivar L

       /  11/26/2015

      Häpp, jag trodde faktiskt @bladetledare var ett skämtkonto när jag såg svaret.
      Men icke, komiskt. Inte ens beredda att diskutera frågan för att det är ”för låg nivå”. Då kan väl Craig säga samma sak?

      Svara
      • MiT

         /  11/26/2015

        Bara första som är från AB, de andra från trollkonto 😛

        Svara
    • Hypocrita

       /  11/26/2015

      Det bara MÅSTE vara ett skämtkonto… Påminner ganska mycket om parodikontot ”Kundtjänst” som finns på Facebook mm

      Svara
      • MiT

         /  11/26/2015

        Det första är från AB, de andra från trollkonto 😛

        Svara
      • Ivar L

         /  11/26/2015

        Verkar inte så. Den har över 25000 följare, de flesta tweets är vad man kan vänta sig och Google ger det som ”svar” på ”twitter aftonbladet ledare”.
        Men i och för sig, man kan ju se hela Aftonbladet som ett enda stort skämtkonto (och skämskonto) så du har rätt ändå.

        Svara
        • Ivar L

           /  11/26/2015

          Ahhh, vilka luringar. Nästan helt omöjligt att genomskåda.
          Twitter är en riktig dypöl.

          Bara för dem som är lika tröga som jag:
          @b_adet_dare

          AFTONBLADET: ersätt _ med lilla L ‘l’
          TROLLKUL: ersätt _ med stora i ‘I’

          Svara
    • Motkraft

       /  11/26/2015

      Spelar ingen roll om det finns pengar här eller där, som ”borde” användas till att betala för invandringen. Det går i vilket fall inte att betala med hypotetiska pengar.

      Svara
  12. Svenne

     /  11/26/2015

    Hunden följer husse…

    Svara
  13. Lövet

     /  11/26/2015

    Guilt-By-Association is a bitch!

    …because you never know who’s associating what with whom!

    Svara
  14. MiT

     /  11/26/2015

    Svara
    • Ivar L

       /  11/26/2015

      Ja, om hon ogillar ID-kontroll så lär hon få ha varit nykterist som ung. Om hon inte hade någon som tålde rasprofilering och vågade gå in på apoteket röda näsan för att köpa ut.

      Måste vara jobbigt på solsemestrar utanför EU också att bli rasprofilerad eller om polisen skulle be henne om körkortet.

      Fast värst måste ändå vara att hämta paket på postutlämningen. Då måste man också rasprofilera sig. Mitt i mataffär’n! Förtryck!

      Svara
      • Rikard

         /  11/26/2015

        Hej.

        Ja, och tänk på könsprofileringen när hon går till kvinnoläkare eller letar partner! Huga!

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  15. MiT

     /  11/26/2015

    Svara
    • Jan

       /  11/26/2015

      Massinvandring av unga män från Mellanöstern är alltså ett afrodisiakum för många unga svenska blondiner? Ungefär som mörk choklad? När flödet av unga afghaner, syrier, somalier och irakier avtar så tappar kvinnorna sexlusten…

      Svara
  16. Kristian

     /  11/26/2015

    ”Erik och Lotta lär barn historia i årets julkalender”
    http://www.svt.se/kultur/erik-och-lotta-berattar-om-glomda-barn
    ”Om genus är kalenderns ena ben, är klass det andra”

    Det blir en klassiker, tror jag. Se upp Albert och Herbert, Trolltider och Sune!

    Svara
    • Ivar L

       /  11/26/2015

      Det blir nog historierevisionism av gigantiska proportioner gissar jag.
      De kan alltid komma undan med att det är för barn.
      SVT är nu mer politiskt än under Ville Valle o Viktor Pellapennan och Suddagumman-eran tror jag.
      Men Kultureliten har ju slagit fast att SVT inte är vänstervridna så det måste vara något fel på överföringen från Gärdet.

      Svara
      • morpheus

         /  11/26/2015

        Klass och genus. Men SVT är ju inte alls vänster.

        Svara
  17. Svenne

     /  11/26/2015

    Ung Vänsters VU, i Folkbladet: ”S och MP är rasistiska”:
    http://www.folkbladet.se/opinion/s-och-mp-ar-rasistiska-8881802.aspx

    Svara
    • Jan

       /  11/26/2015

      Törs man tänka tanken vad Stalin skulle ha gjort med nationsförrädare som Ung Vänster? Gulag någon? Eller rallare på Transsibiriska järnvägen?

      Svara
    • Ivar L

       /  11/26/2015

      Alla är rasister utom jag!
      Allt åt alla!

      Svara
    • morpheus

       /  11/26/2015

      Nejdå, SVT är inte vänster…

      Svara
      • morpheus

         /  11/26/2015

        Det här skulle ju hamna under julkalenderinlägget ovan….

        Svara
  18. Maria

     /  11/26/2015

    Belgiska migrationsmyndigheter skickar meddelande på Facebook till presumtiva asylsökande från Afghanistan på engelska, dari och Pashtu:
    http://www.lesoir.be/1053655/article/actualite/belgique/2015-11-25/theo-francken-aux-afghans-ne-venez-pas-en-belgique?utm_source=outbrain&utm_medium=widget&utm_campaign=obclick&obref=obinsource

    Svara
  1. Lite blandat från 2015 del 5 | WTF?
  2. November 2015 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: