Det är viktigt att vi i Sverige äter klimatsmart…

Idag kunde man på Gomorron Sverige uppfostras lite i hur vi ska handla klimatsmart, det vill säga att vi ska sluta äta kött som hamnade överst på ”klimatförbrytarlistan” som de uttryckte det. För det vet vi ju, Sveriges utsläpp i världen uppgår väl till någon hisnande promille eller nåt av det totala. Så sluta ät kött, annars går jorden under! Det är förresten bara vita medelålders heterosexuella män som äter kött ändå och de är ju inte ens människor enligt Åsa Romson och vem vill inte vara människa?

Vi ska också sluta använda dubbdäck för det är farligt för miljön. Att glida omkring på blankis är mycket bättre tydligen. Och det är ju klart bättre för miljön, det går inte att förneka. Men ganska dåligt för dem som kanske mosas eftersom fordonen inte kan stanna i tid på glashala vägar. Men ett Miljöpartistiskt kommunalråd (såklart!) från Uppsala, där de har förbjudit dubbdäck på vissa gator som jag förstod det, verkar inte tycka att sådant är så viktigt. Det ska till en MP:are för att inte förstå att vi bor på breddgrader där det kan regna för att det nästa timma bli minusgrader och snö.

Och medan vi i Sverige räddar världen genom att inte äta en köttbit, halkar omkring utan dubbdäck och handlar klimatsmart

kolgruvor i indien

så vill Indien fördubbla utvinningen av kol…

Inför klimattoppmötet i Paris har Indiens ökade kolanvändning blivit en av de svåraste utmaningarna. Indien är redan världens tredje största utsläppsnation men vill nu satsa på elförsörjning för sina miljontals fattiga med hjälp av den rika koltillgången.

Och

I dag kommer 80 procent av Indiens energi från kol, men räknat per capita är Indiens utsläpp än så länge små.

Miljöhänsyn i andra hand

Men förändringen går fort, eftersom 300 miljoner ännu saknar el. Och trots att Indien är drabbat av klimatförändringarna på många olika plan, med torka, glaciäravsmältning och havsnivåhöjning, så prioriterar många indier utveckling framför miljön.

Så visst, rädda världen ni genom att strunta i köttbiten…

klimatångest

Just det, vi drabbas visst av klimatångest också och det löser en svensk familj genom att frun i huset jobbar heltid ideellt åt Naturskyddsföreningen. Sådär som vilken vanlig svensk familj som helst kan göra. Jag misstänker starkt att hon kan dämpa sin klimatångest tack vare en sådan där vit medelålders heterosexuell ickemänniska…

Nu ska man inte förringa eventuella klimatproblem som kan vänta men man får väl för fan ha lite rim och reson i diskussionerna? Ett land som Sverige varken kan eller ska gå i täten eftersom vår del är så liten så att om hela Sverige raderades från kartan imorgon så skulle man inte ens kunna mäta skillnaden framöver.

Kanske kärnkraft är något för till exempel Indien? Jag är själv lite kluven till just kärnkraft, så länge den funkar som den ska är den ju väldigt bra men problemet är ju när den INTE funkar som den ska, då kan följderna bli katastrofala. Men tekniken går ju framåt?

Men att tro att vi här i Sverige ska rädda världen genom klimatångest eller att vi tror att vi sänker hela världen om vi tar en köttbit? Please…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

113 kommentarer

  1. Pelle2

     /  11/30/2015

    Enligt MP skall väl Sverige alltid gå i det främsta ledet trots att det kostar mera för oss att ytterligare minska våra utsläpp än det skulle kosta att förbättra miljön i mindre utvecklade länder.
    På samma sätt tycker dom att det är bättre att vi tar emot hur många flyktingar som helst istället för att hjälpa folket på plats trots att till och med deras älskling Hans Rosling säger att vi skulle kunna hjälpa flera människor på plats för samma peng.

    Men dom tycker väl precis som FI att ekonomi bara är något tråkigt som de helst vill slippa hantera..

    Svara
  2. Ivar L

     /  11/30/2015

    Svara
    • Bo

       /  12/01/2015

      Det är som vanligt den skrikande, okunniga vetenskapsfientliga extremvänstern som är där….

      Svara
      • Bo

         /  12/01/2015

        De struntar i klimatet, bara de får hacka på ”kapitalet” och västvärlden.

        Svara
  3. norskgoy

     /  11/30/2015

    Er dere klare til å erstatte av energien fra kjernekraften da (~45% av svensk elforsyning, 61,4TWh i 2012, mot 7,2TWh vind)? 😀

    Anledningen är att vindkraftens variation från timme till timme är relativt liten, under ca 10% av installerad effekt, medan elförbruknings variation är betydligt större.

    Klicka för att komma åt FULLTEXT01.pdf

    At man ikke ser ved disse tallene at vindkraft er en blindvei er egentlig utrolig. Men alt for ”klimaet”.

    Svara
    • T.o.m. i Grekland där det mer eller mindre ständigt blåser på vissa ställen öarna, har man svårt med att få vindkraften att fungera. De söker i andra riktningar och tyvärr vill bl.a. berörd statlig myndighet bygga oljeeldade verk på t.ex Rodos …

      Svara
    • Bo

       /  12/01/2015

      De som har sinnet i behåll, dvs de som inte är skvatt galna inser att vindkraften är omöjlig som ersättning för kärnkraft. Är bara MP och andra galningar som tror vind o sol kan ersätta kärnkraft OCH vattenkraft (som MP också vill återställa).

      Svara
  4. Daniel

     /  11/30/2015

    Lustigt i sammanhanget är att vi i Sverige är rätt miljövidriga på de områden där vi ganska lätt skulle kunna göra skillnad. Till exempel så är vårt skogsbruk inte alls speciellt miljövänligt. Vi skövlar skogen med bästa regnskogsskövlingsmodell istället för att plocka ut färdiga träd. Vi bränner också sopor miljövidrigt på för låg temperatur. Där är MP och NF faktiskt med i charaden och säger att det sker miljövänligt då man vet att vi bränner våra och importerade sopor på för låg temperatur. Vi har också medvetet fördelat om all frakt från tåg till lastbilar, och där är MP värst av alla genom att sno varenda krona av SJ och svenska transportföretag samtidigt som utländska bilar gratis skitar ner hur mycket somhelst. Bilar utan tillstymmelse till avgasrening.

    Öht verkar det mesta av ”miljöarbetet” gå ut på att hitta nya sätt att beskatta Svensson och har inte ett skit med mijön att göra.

    Svara
    • Ivar L

       /  11/30/2015

      Helt klart poänger i det du säger. Inte bara har miljövänliga godståg ersatts av lastbilar vi ställer dessutom lägre krav på utländska åkare (heliga EU amen) vilket ökar utsläppen ännu mer.

      Mycket ”miljöarbete” handlar helt enkelt om att skapa nya konsumtionsbehov av produkter med högre pris. Jag säger inte att det gäller över hela skalan men det är en stor parameter i ekvationen. Det är viktigt att som konsument inte låta sig luras.

      Dubbdäckshysterien handlar, gissar jag, till stor del om att minska kostsamt slitage på vägarna. Detta till priset av fler avlidna i halkolyckor. Oerhört cyniskt.

      När det gäller skogsbruket kan jag hålla med om att det görs på ett ”fult” sätt men det är inte jämförbart med regnskogsskövling. Vad jag förstår växer skogarna i Sverige fortare än de avverkas, så någon skövling i bemärkelsen skogsutplåning förekommer inte. Men att inte mer kan avsättas till urskog och nationalpark (är det ens 1%) i detta skogsland är verkligen riktigt dåligt.

      Svara
      • Beträffande skogsskövling, så dyker det upp minst ett kalhygge varje år på kommunal mark i Karlstad i anslutning till ett motionsspår, sedan några år tillbaka. Kvar lämnas något enstaka träd som antingen är sjukt eller har dåliga rötter. (Flera av dessa föll vid den senaste stormen och rotvältorna lämnades länge oåtgärdade …) Sly får växa upp i stället. De skogsbolag som får uppdraget kallar kalhyggena för skogsvård …

        Svara
        • Olof

           /  11/30/2015

          Jag hörde ett radioprogram för några år sedan där en skogsbrukare som ville avverka mer ‘naturligt’ med färre träd åt gången klagade över att det helt enkelt inte var tillåtet att avverka på annat sätt än det som normalt görs här i Sverige. En snabbkoll indikerar att så fortfarande är fallet (eftersom lagen kräver att de största träden lämnas kvar vid gallring snarare än att de skördas).

          Svara
        • Ivar L

           /  12/02/2015

          Ja, jag vet inte hur det är i Karlstad men vi har vår sommarstuga bredvid kommunal tallskog i en Dalakommun. Där avverkades stora kalhyggen runt knuten för cirka tio år sedan. Där växer nu välmående små tallar upp med full kraft. Det är i vart fall inte skogsskövling även om kalhygget naturligtvis inte direkt var vackert precis åren efter avverkningen.

          Svara
          • Vad jag har sett sä har inget nytt planterats under de senaste åren, så sly och insekter som normalt inte finns där frodas … Sen som följd blir marken inkl. terrängspår vattensjuka fort och förstörda, speciellt då vi har många som bryter mot den lokala trafikförordningen och nyttjar fordon där, främst cyklar … (Jo, det förekommer mopedister och motorcyklister på berörda spår också Intressant nog bryr sig inte kommunen …

    • Bo

       /  12/01/2015

      @Daniel: I stort håller jag med dig, men du är snett ute när det gäller rening av lastbilar. Samma krav i hela Europa för alla lastbilar (t.ex.) men däremot används billiga utländska förare som arbetskraft (och regelverk för vila etc ignoreras)

      Svara
      • Ivar L

         /  12/02/2015

        OK, jag har inte koll på regelverket men tycker inte riktigt jag känner igen den beskrivningen när jag minns erfarenheten av att ligga bakom baltiska lastbilar som bolmar rök och luktar diesel. Men det kanske blivit bättre.

        Svara
  5. Rp

     /  11/30/2015

    Bloggen fnordspotting lyfter frågan bra (om än med en annan vinkel) idag.
    Hur rasistiskt är det egentligen inte att tro att om inte vi går före kommer ingen att värna om miljön. De låga förväntningarnas rasism.

    Svara
  6. Från att ha varit mot kärnkraft har jag sakta kantrat och är nu för densamma. Om vi måste få ner CO2-halterna duger det inte att öka kolanvändningen, och att försöka SPARA på el är ju också helt omöjligt.

    Svara
    • Rp

       /  11/30/2015

      Jag tror att människan i vanlig narcissistisk ordning tillskriver sig för stor roll i klimatfrågan bättre då att fokusera på lokal miljö genom att minimera miljögifter och tungmetaller. Angående kärnkraft är jag starkt emot då jag är både historiskt och försvarspolitiskt intresserad och anser att det är dumt att ha ”kärnvapen” liggandes.

      Svara
      • Magnus Karlsson

         /  11/30/2015

        Vad tycker du om nästa generations kraftverk som använder avfallet från nuvarande kärnkraftverk som bränsle?
        Två fåglar med en sten så att säga.

        Svara
      • Du vet inte vad du pratar om.

        Svara
  7. MiT

     /  11/30/2015

    Svara
  8. Rikard

     /  11/30/2015

    Hej.

    Jag undrar ibland om inte miljöfascisternas faktaresistans har med känslomässig stress att göra. Jag tänker mig att de har någon sorts kombination av dels religiös tro på sina egna idéer, dels verklighetsförnekande beteende därför att de helt enkelt inte står ut med hur lite de egentligen kan påverka, och på grund av det förstnämnda blir de oförmögna att ta in kunskap. Som lärare blir man kanske överkänslig för detta, eftersom så mycket av det material som idag används inom den svenska skolan har mindre med fakta och vetenskap att göra, än vad det är propaganda enligt värdegrunden. Okunskapen inom kåren är skrämmande.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
  9. Hmm

     /  11/30/2015

    Fast det där med dubbdäck borde du no tänka om ang. Det är bara två ställen som verkligen har nytta av dem. Skåne när de har svartis, vilket är vad, max fem dagar om året, eller på vintervägar där snön ligger kvar i månader. I första fallet så är det ju bara tarms att ha dubbdäck för så få tillfällen. Men får helt enkelt anpassa farten istället. I övriga landet så har dubben ingen betydelse för miljön då det är slitaget mot asfalten som gör att partikarna frigörs.

    Vinterdäcken idag är så bra att inga dubb behövs i övriga fall, utan är bara till för osäkra förare som inget kan om fordon.

    Svara
    • Hmm

       /  11/30/2015

      *två ställen i Sverige.. skulle det stå .oops:

      Svara
    • Hmm

       /  11/30/2015

      Också skulle det stå ”nog” och ”partiklar” (etc) :oop:

      En dag skaffar jag mig glasögon. 😎

      Svara
      • Rp

         /  11/30/2015

        Vintervägar där snön ligger kvar i månader är väl i stort sett alla vägar på vintern? 🙂 rimligtvis bör alla vägar nära kusten i större utsträckning drabbas av isbelläggningar. Angående ditt resonemang om att det bara är ca 5 dagar om året som är förhöjd risk utan dubb anser jag att det är ett ganska skevt synsätt då det räcker med en olycka under dessa fem dagar för att det ska gå åt helvete. Sen kan man fundera över om förare med dubb litar mer på däcken och tar onödiga risker pga det.

        Svara
    • Daniel

       /  11/30/2015

      Att moderna dubbdäck bara är lite bättre än utan dubb beror på miljömupparnas lättviktsdubbar. Dels minimalt utstick men framförallt är dom mjuka som smör och inte alls som riktiga hårda dubb.

      Men skillnaden är ändå tillräckligt stor. Enda stället man inte behöver är söndersaltade motorvägar och längre söderut.

      Svara
      • Hmm

         /  12/01/2015

        Daniel: Alltså jag kör bil i hela Sverige. Om man ser till befolkning snarare än till landet som yta så behöver verkligen inte majoriteten ha dubb på sina däck.

        Vill du prata yrkestrafik så är jag däremot på din sida. Men då får vi ha bra dubb så att de inte är risk att de orsakar vattenplaning.

        Svara
    • Bo

       /  12/01/2015

      @Hmm: Pardon my French, men det är fullständigt skitsnack det du kommer med. Bor längs norrlandskusten o skulle aldrig, jag säger aldrig köra dubbfritt på vintern. Det du uttrycker är klassiskt ”Södermalmsperspektiv” (även om du inte bor där). Och jag vet vad jag snackar om, har haft körkort i 31 år.

      Svara
      • Hmm

         /  12/01/2015

        Fast Bo jag skrev ju nog dåligt. Jag menade just tex Norrland där snön ligger kvar är ett av de två exemplen. Och de fem dagarna med svartis gäller Skåne.

        Övriga landet så är motorvägarna fria från snö mer eller mindre året om. Det röjs och saltas så det står härliga till det.

        Och ni som inte pallar att antigen stanna hemma eller ta mer tid på er de få dagarna av svartis eller snöstorm som ni kan ha, snälla lämna tillbak era körkort.

        Mvh
        V8-ägare

        Svara
  10. Sverige är ett av de få kvarvarande länder där befolkningen i stort inte insett att ‘klimathotet’ är en rent politiskt argument för att erhålla mer pengar och makt. Inte minst i media. Klimatet har alltid förändrats och många arter har anpassat sig, vilket har varit ett signum för människoarten. De arter som inte har gjort det, är sedan länge utdöda, utan människans inblandning. ‘Miljörörelsen’ menar i praktiken att vi nu saknar denna förmåga …

    Miljön däremot, vilket är något helt annat, skall vi definitivt värna om. Många inom ‘miljörörelsen’ vet inte skillnaden mellan miljö och klimat, utan ser dom som precis samma sak …

    Budskap som innehåller ordet ‘smart’ i någon form, oftast i reklam, är i praktiken en syftning till att mottagaren just inte är smart. I praktiken en förolämpning. Frågan blir då om det just är så ‘smart’ att följa budskapet …

    Svara
    • De flesta Européer inser att klimathotet är riktigt. Till och med i USA har man insett detta och klimatförändringar ses nu som ett av de största hoten mot världsfreden.

      Klimatförändringen som vi nu ser sker så snabbt att ekosystemet inte hänger med, det är det som är skillnaden mellan människans påverkan och annan naturlig påverkan.

      Jag håller med om att många miljövänner inte förstår skillnad mellan miljö och klimat. Vindkraftverk förstör miljö med sin blotta existens. Solceller dödar varje år fler människor än Chernobyl (pga utvinning av tungmetaller och andra giftiga ämnen).

      Svara
      • I ett antal sentida undersökningar i USA, så är faktiskt siffrorna dalande … Obamas aktiviteter har sett till det. Han har inget att förlora, i.o.m. att han är inne på sin andra och sista mandatperiod som president och kan därför inte bli omvald. I frågan följer han i bluffmakaren Al Gores fotspår …

        Om t.o.m. FN:s Klimatpanel i ordalag säger att deras budskap inte är sant, så … Här är det inledande citatet, läs sista delen av meningen noggrant:

        …we should recognise that we are dealing with a coupled non-linear chaotic system, and therefore that the long-term prediction of future climate states is not possible.

        – IPCC TAR Chap 14, Exec Summary

        från http://wattsupwiththat.com/2015/11/23/chaos-climate-part-2-chaos-stability/

        Mer om riktiga forskningsstudier inom klimatområdet:

        Climate and Human Civilization over the last 18,000 years

        När du nämner (övriga) Europa, så lider deras politiker och media, dock inte alla, av samma symtom som här i Sverige, inte minst centralt inom EU. Pengar och makt är det centrala för berörda.

        Svara
      • Bo

         /  12/01/2015

        Klimatet ändras hela tiden, långsammare ibland och snabbare ibland. Det är den mänskliga påverkan (ffa snacket o CO2) som är den stora frågan. Organisationer (NGO:s) och regeringar ser detta som ytterligare ett sätt att styra, kontrollera och beskatta vanligt folk (pengar o makt). FN:s IPCC är en väldigt kontroversiell organisation som byr tas med stor skepsis. Hur förklarar de tex att ”medeltempen” (hur fan den nu mäts) på jorden inte stigit under de senaste 20 åren? Ex ett enda vulkanutbrott av mediumskala spyr ut koldioxid motsvarande mänsklighetens TOTALA produktion o utsläpp under 25+ år. Istället bör fokus vara att värna MILJÖN (närmiljö, havsmiljö etc) istället för megalomaniska ideer om att kunna kontrollera jordens klimat. Anpassning och överlevnad bör vara måtto. Är tex mer oroad över Golfströmmens minskande aktivitet utanför Skandinavien än kossor metanfisande (ingen Golfström-då blir det ”Scandinavian cooling”, my friends).

        Svara
  11. Kristian

     /  11/30/2015

    Mycket OT och spoiler:
    I Shack på schemats senaste, ”Ohållbar situation på P3” finns ett kort klipp (0:21) med en medarbetare på Surdegshotellet Deghaus. Ser han inte lite bekant ut?

    Svara
  12. En vegan säger att det är fel att äta kött, oväntat!
    Vad hon missade är att betande djur är klimatneutrala, tills transporterna till konsument dyker upp. Veganer har samma eller mer miljöpåverkan med sina grönsaker och svampar. Den maten ska ska odlas, plockas, transporteras vilket kräver fossil energi.

    Svara
    • Och vården börjar i allt mer utsträckning få in personer med symtom på bristsjukdomar. Som följd frågar de nu patienten om denne är vegan, när lågt blodvärde upptäcks …

      Svara
      • Man behöver inte vara korkad för att bli vegan, men man riskerar att bli korkad om man är vegan.
        Rätt mycket av bristerna pga felaktig kost slår sig på hjärnan.

        Svara
    • Kristian

       /  11/30/2015

      Glöm inte skadedjur. Samlar man mycket mat på en plats, till exempel i form av odling, så kommer gnagare och insekter som ett brev på posten.

      ”Mice: the biggest losers with vegetarianism”
      http://www.abc.net.au/radionational/programs/scienceshow/mice-the-biggest-losers-w-vegetarianism/4660498
      ”… mice, the research has recently shown, are much more sentient than we ever thought. Mice actually sing love songs to each other.
      You can often see them twitching their noses and looking at each other but we didn’t realise until somebody listened to them with an ultrasonic recorder that they are actually singing.”

      Jag menar inte att vara raljant, och det gör nog inte Archer heller. Förstår att det är ledsamt för den som tror att möjligheten ”vara god och snäll mot alla” verkligen existerar.
      http://www.smbc-comics.com/index.php?id=1722

      Svara
    • T

       /  11/30/2015

      Och grödor behöver CO2 för att växa.

      Svara
  13. Rikard

     /  11/30/2015

    Hej.

    Kom på en sak: du skriver att du är tveksam till kärnkraft. Gott så, men ett enda kolkraftverk släpper ut mer radioaktivitet (i form av partiklar) än en reaktor, detta via askan. Om länder som Indien, USA, och Kina kunde förmås byta till moderna kärnkraftverk samtidigt som man stänger ner sina kolkraftverk vore mycket vunnet när det gäller utsläpp.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Rp

       /  11/30/2015

      Vem svarar du?
      De enda skeptiska mot kärnkraft är (vad jag kan se) jag och tokis båda pga olycksrisk och inte pga miljön.

      Svara
      • Rikard

         /  11/30/2015

        Hej.

        Tyckte jag såg att bloggägaren skrivit något om att känna viss skepsis ang. kärnkraft i originalinlägget. Har själv nyligen gjort kopplingen mellan utsläpp av radioaktiva partiklar och kolkraft; jag vet inte hur utbredd den kunskapen är. Därav tillägget.

        Själv tror jag mycket av skräcken kommer av kopplingen till kärnvapen samt att strålning inte syns (vi är ju visserligen smarta apor, men likt förbannat…), och vanlig teknik-panik.

        Ursäkta förvirringen.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Både Kina och Indien jobbar hårt med att få fram mindre billigare och serieproducerade kkv via främst gen.4, för att säkra upp sina ekonomier. Kolet används tills man är där. När detta är fullbordat, så lämnar dom övriga efter sig i ekonomisk utveckling. Främst Europa, där man tramsar och siktar på i flera aspekter dyra lösningar … Billig el är en viktig tillgång för välfärd över hela jorden, men detta är inte möjligt så länge ekonomiska krafter får styra och har politikerna i deras knä … Vi ser ju hur det gick här i Norden, pga en viss Centerpartiet-ledares agerande i sak och propagerade falskt för billigare el …

      USA? Historiskt sett har dom bara varit intresserade av kkv som på ett eller annat sätt gynnar det militära. Man hade på mitten av 1900-talet en (två?) testreaktor med thorium, men det projektet lades ner, då det inte gick att bygga vapen av avfallet …

      Svara
  14. MiT

     /  11/30/2015

    Svara
    • Stadsstater fanns det förr, främst i Grekland. Berörd kanske lever kvar …

      Svara
      • Rp

         /  11/30/2015

        Att klaga på stavning är den lägsta formen av besserwisseri. Man kanske ska ta sig en funderare över vad vi använder språket till. Kommer man fram till att det är att kommunicera så kan ju stavfel knappast vara ett problem så länge förståelsen finns. Jag antar att jag reserverat en plats under särskrivarna i helvetet nu. 🙂

        Svara
        • Jan

           /  11/30/2015

          Jag har inget emot tillrättavisningar. Men ägnar man sig åt sådana bör man vara ganska säker på att man gör rätt själv. Annars blir det bara löjeväckande. Ett enstaka stavfel bör man dock inte anmärka på.

          Svara
          • Icke-svensk

             /  12/01/2015

            Beros på om det är grammatik man diskuterar om eller om det handlar om ett semantiskt problem t ex när man snackar om abstrakta termer och dess innehåll.

            Annars så är det bara rökridå.

    • Kristian

       /  11/30/2015

      Det är väl just ”stads”-finanser vi bör bekymras över, alltså det som sköts av kommunerna.

      Svara
      • Jan

         /  11/30/2015

        Det förvånar mig dock hur ofta man ser uttrycket ”stadsminister” i kommentarsfält. Eller ”våldtäckt”. Många tycks ha svårt med just dessa. Samt särskrivningar. Och de och dem…

        Svara
        • Kristian

           /  11/30/2015

          Och långhåriga piprökande ungdomar med sin dunka-dunka-musik. Men allvarligt talat, jag håller med.
          Anglicismer är mitt eget favoritprojekt, det lär gå trögt.

          Svara
    • Problemet ligger väl i att folkviljan att låna upp statsskulden för att finansiera en obegränsat generös migrationspolitik inte finns? Och finns inte folkviljan så kommer rasismen att öka oavsett hur många galor mot rasism man anordnar. Asylboenden som brinner och svärdattacker är bara början, tyvärr och att driva en sådan politik ÄR oansvarigt.

      Sedan så får man komma ihåg att kostnaderna bara har börjat med den initiala mottagningen, vilket är den som har kollapsat nu.

      Svara
    • ”Rädlsa.”

      Svara
  15. MiT

     /  11/30/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  11/30/2015

      Om hon anses vara en stor tänkare blir jag orolig för vår framtid…

      Svara
      • Rp

         /  11/30/2015

        En fördel är att det är en amerikansk tidning, hur dum man är spelar inte så stor roll, huvudsaken är att man är smartare än dem man jämför sig med =)

        Svara
    • michael

       /  11/30/2015

      Jag gissar att feminister i Sverige diskuterat med sina feminist vänner i USA för att få till denna stolle lista,Margot har varit en katastrof och det skulle ju se illa ut för Hillary och hennes feministiska fanclub i valkampanjen om den feministiska regeringen i Sverige beskrivs som sig bör dvs en misslyckad pajas regering.

      Svara
    • Jag blev väldigt orolig. Tänka till brukat ju inte vara hennes största förmåga, tvärtom. Om hon ligger i topp hur usla är de andra?

      Svara
    • Rikard

       /  11/30/2015

      Hej.

      Självklart skall Maggan med på listan. Om en slipad, kompetent och erfaren typ med goda förutsättningar från ett inflytelserikt land kvalificerar sig, hur mycket borde inte hon hedras som uppenbarligen är motsatsen? Att hon öht är minister är ju en triumf sett relativt förmågan. Fast jag är ändå lite förvånad.

      Aftonbladet har frågat Pezhman Fivrin som anges som Wallströms press-sekreterare, och denne anger att det är ‘Foreign Policy’ som delar ut priset för att Maggan …”gjort avtryck i världen”. Finns en träff hos Riksdagen vid sökning på Pezhman (från 13:e nov dennes), så han är troligen nyanställd. Riksdagen anger honom som press-sekreterare på UD dock.

      Det märkliga är att när jag söker på ‘Foreign Policy’:s hemsida på hennes namn så är den nyaste träffen på debaclet i TV när hon indirekt skyller Paris-attacken på Israel. Antingen är min sök-judo svag eller så har inget om priset lagts upp än.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Jag hittar inte heller. Men AB måste vara Margots husorgan så hon har välr hastat sig att meddela dem.

        Svara
    • Svenne

       /  11/30/2015

      Många vill nominera i den tråden:

      Svara
  16. Mattias Borg

     /  11/30/2015

    OT: Mer om åldersbedömning och Jonas Andersson

    Svara
    • Poängen med ålderskontrollerna är inte att sätta fast 19-åringar som låtsas vara 16 – det är att sätta fast 25-35-åringar som låtsas vara det och det kan man mycket väl döma genom dessa kontroller. Att låtsas som att detta inte är syftet eller att det förekommer är rent lögnaktigt. Att DN publicerar en sådan tendensiös artikel är inte heller förvånande.

      Svara
    • Ivar L

       /  12/01/2015

      Sedär ytterligare ett skäl att sluta läsa DN!

      Den nya nallen som alla de som vill att skäggbarn och vanliga barn skall dela skolbänk kör med nu är att det bara finns referensmaterial på Européer i forskningen att tillgå. Inte ens det verkar korrekt men en sak jag funderade på apropå det är att det väl är så att barn i rika välmående länder i allmänhet utvecklas och mognar snabbare än barn i fattiga länder? Såldes borde referensmaterialet underskatta den kronologiska åldern på s.k. ensamkommande eftersom de ligger efter i biologisk utveckling.

      Svara
  17. Svenne

     /  11/30/2015

    Winter is coming…

    Svara
  18. MiT

     /  11/30/2015

    Svara
  19. Sven

     /  11/30/2015

    För klimatets skull borde vi väl ersätta all fossil energi med förnybart innan vi stänger kärnkraften? Men med MP i regeringen skattar vi bort kärnkraften först genom att det ligger en mycket stor skatt hos producenten.
    Sverige har lyckat göra uppvärmningen i stort sett fossilfri. De bränslen som kallas fossila som bensin och diesel har ju nu en hel del förnybart i sig och det är väl där vi borde lägga våra utvecklingspengar och vår skattestyrning?
    Sen kommer ett läge när kärnkraften också ska tas bort men som någon skrev ovan, det måste alltid finnas effekt att tillgå i form av lagrad energi. Det kan ofta hända att sol och vind ger upp samtidigt och då blir det jobbigt om man har skattat bort allt annat.

    Svara
    • T

       /  11/30/2015

      Energipolitiken kommer att vända först när politikerna står vid stupkanten.

      Svara
      • michael

         /  11/30/2015

        Då kommer politikerna säga till medborgarna Sverige har varit naiva.

        Svara
    • Ivar L

       /  12/01/2015

      På vilket sätt menar du att bensin och diesel har ”en hel del förnybart i sig”?

      Svara
  20. MiT

     /  11/30/2015

    Svara
    • Jan

       /  11/30/2015

      Fast förr hade vi ju ingen kultur heller…

      Svara
      • Svenne

         /  11/30/2015

        I så fall föredrar jag att inte ha någon kultur…

        Svara
    • havre@flarnstad

       /  12/01/2015

      bara i tensta/rinkeby och möjligen nere i rosengård sådant händer när dräggen märker att deras taktik fungerar och polisens närvaro blir mindre och mindre så får dom drag i seglen.

      Det enda botemedlet är brutal polisiär punktmarkering och att föräldrarna får lida ekonmiskt det är endå där ansvaret har legat från början och stor orsak till att deras ungar ser ner på samhället.

      Kan lova att det sett annorlunda ut om samtliga fått inpräntat från dag ett att vara riktigt jävla tacksamma över att det finns medborgare där ute som jobbar arslet av sig för att dom ska bo varmt och fint samt äta sig mätta varje dag och att det inte är något man ska ta förgivet i sitt nya land (ja för just nu handlade det om rinkeby)

      Blev så jävla arg när jag såg detta på nyheterna har börjat ge upp tanken på välfärden för det suger att ca 15.000 av min lön gick till skatt förra månaden för att försörja stenkastare och annat löst folk i no-go områdena är rätt säker på att dom skötsamma därute inte är så sugna på att bekosta fullsatta cafeer med män som slappar hela dagarna och deras stenkastande avkomma.

      Usäkta långa arga raljeringen men sånt här existerade inte förr och något måste göras annars blir även detta en förortstrend.

      Svara
    • Ivar L

       /  12/01/2015

      Fredrik Reinfeldt har förklarat det här på ett jättebra sätt:
      ”– Det sprids en sorts föreställning att det mångkulturella samhället inte fungerar. Och det ropas på stramare regler och kulturell likriktning. Våra motmedel måste vara att visa att det mångkulturella samhället fungerar bättre. Det är ett mer spännande och mer intressant samhälle.”

      http://www.svd.se/m-ger-ny-syn-pa-integration

      Svara
  21. Avlid

     /  11/30/2015

    Det är fortfarande ingen som nämner de uppenbara Elefanterna i rummet eller rättare sagt korna.
    Om det nu är så att Sverige släpper ut massor av koldioxid för att vi har kor som resonemanget brukar gå, då borde väl Indien ligga på topplacering även där.De har ju inte ens korna till föda.

    Jag såg förövrigt ett alternativ med minus koldioxid. Man suger upp och ”renar” luften med stora fläktar.I samma andetag sa kommentatorn att ”det är ingen som vet om det faktiskt fungerar ännu…” ska vi ta och jävla testa det då kanske ?!

    Svara
    • Rp

       /  11/30/2015

      Eller så planterar man ett träd…

      Svara
    • Ivar L

       /  12/01/2015

      Jag tillhör inte den typ av miljöskeptiker som är vanliga på den här bloggen. Jag tror jordens befolkning, försörjning och miljö kommer att vara de absolut största frågorna i en ganska snar framtid. Vad jag däremot retar mig på är futiliteten i de flesta miljöresonemang. Det är så mycket strunt och meningslösheter.

      Det där med kossorna är ju intressant för det kan väl knappast bara vara kossor som släpper ut metan om nu det är ett problem. Det måste rimligtvis alla besläktade växtätare göra och om jag inte är felinformerad kommer även gräs som inget djur äter upp förmultna och bilda metan så jag begriper inte resonemanget alls faktiskt. Så om vi slutar med kor vad händer då med de växter som de annars skulle ätit? Det är en analys som fattas här.

      Kärnkraft är en annan svår fråga där jag ofta också tycker man missar det väsentliga. Olycksrisken är liten helt klart, men däremot är olyckorna djävligt dyra. Det är ett problem. Vad jag förstår kan inte kärnkraft drivas utan statliga garantier eftersom inget försäkringsbolag skulle ta på sig att försäkra ett kärnkraftverk. Sedan tycker jag det är konstigt, om man vill vara långsiktig, att inte avfallsproblemet diskuteras mer än olycksrisken. Är det moraliskt försvarbar att gräva ner radioaktivt avfall i stor mängd som kommer att stråla i femtio till hundratusen år? Upparbetningsforskning borde det satsas mycket mer på oavsett om vi behåller kärnkraften eller ej.

      Svara
  22. Jag tror det har med rent och skärt storhetsvansinne att göra – det faktum att vi påverkar minimalt och ändå ska göra mest av alla, trots att det påverkar oss själva negativt i längden verkar vara en politisk linje Miljöpartiet älskar att driva.

    Svara
    • Ivar L

       /  12/01/2015

      Visst finns mycket alarmism inom miljörörelsen men det har faktiskt hänt ganska mycket med både glaciärer och regnskogar sedan sjuttiotalet. Kanske kommer ingen av oss att leva så länge så vi får veta det exakta svaret när det gäller eventuell global uppvärmning men att tro att det bara är struntprat med det eventuella sambandet med koldioxid, fossila bränslen (som i vilket fall även lider av en del andra milöproblem) och klimatet är ungefär lika korkat som att inte vara skeptisk till islam i ett Europa där islamism växer i takt med att nämna religion växer.

      Ibland är det nog bra att ta det säkra före det osäkra.

      Svara
  23. Svenne

     /  11/30/2015

    Alice Teodorescu sågar (MP):

    Svara
    • Det är inte ett dugg synd om Miljöpartiet – och lögnen att ingen någonsin kunde förutsett detta är löjeväckande. Flera kommuner har i flera år larmat om att de inte klarar av att ta mot fler så att migrationspolitiken kunde spåra ur rejält av en hastig ökning var knappast chockerande.

      Sanningen är att de grävde huvudet i sanden och därför så är vi snart på väg att stänga gränserna helt. Det är DERAS oansvariga politik som har orsakat detta, deras oförmåga att se konsekvenser av DERAS politik och DERAS val att ignorera varningssignaler tills situationen blev helt ohållbar att den numera hotar flera samhällsfunktioner (och för den delen kollapsat flyktingmottagandet helt).

      Gå och gråt krokodiltårar någon annan stans tack…

      Svara
      • T

         /  12/01/2015

        Uppdrag Granskning på onsdag. Makten skiter i vad folket vill.

        Svara
    • Pelle2

       /  12/01/2015

      Klockrent skrivet av Teodorescu.Om Miljöpartiet inte kan stå för den politik dom är med och beslutar om så får dom väl avgå.
      Följande citat är också bra:
      ”Att skapa förvirring är inte att ta ansvar. Tvärtom hade det varit långt hederligare om MP tagit ansvar genom att lämna den regering som fattar beslut som strider med partiets besynnerliga definitioner av sådant som moral och humanism. ”

      Svara
  24. Svenne

     /  11/30/2015

    A-C Martéus sågar ”tonåringen” Fridolin:
    http://unvis.it/www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/fridolins-olidliga-tonarsfasoner/
    ”Han verkar ovillig, eller oförmögen, att lägga egot åt sidan och uppträda stadigt i en tid då många människor brottas med samvetsstress och därtill rimligen oroas av regeringens tal om ”ohållbart läge” och ”systemkollaps”.

    Utbildningsministern spelar helt enkelt i en egen liga vad gäller bristande statsmannaskap. Han uppträder snarast som en tonåring; hans språk är det trotsiga barnets.

    Delar av förslaget[1] är ”skit”, sa han samma dag som presskonferensen. Den här veckan har han inlett med[2] ett buttert ”Det skiter jag egentligen i”, på frågan vad han tycker om MP:s dåliga opinionssiffror.”

    Svara
    • Att vara politiker, eller vuxen för den delen, innebär att man ibland behöver ta tuffa beslut. Fridolin vill spela på båda sidorna av spelplanen och det funkar inte – kan han inte försvara svåra beslut så bör han avgå med omedelbar verkan. Inte försöka leka regering OCH opposition.

      Svara
  25. Svenne

     /  11/30/2015

    Vems ärenden går Kaplan?

    Svara
  26. Svenne

     /  12/01/2015

    WTF? #Hahahahahaha
    Ja, varför inte passa på…

    Svara
  27. Jan

     /  12/01/2015

    Man kan ju undra om grandiosa personligheter som Romson och Fridolin är särskilt lämpade att vara vårt lands högsta beslutsfattare? Personer som inte känner några gränser och tror att allt är möjligt. Personer som undviker svåra men nödvändiga beslut. Är de bäst lämpade att fatta avgörande beslut för Sveriges räkning? Vore de inte bättre som jultomtar istället?

    Svara
  28. Gorby

     /  12/01/2015

    OT: Kvinnor kan få it-studielån avskrivna
    http://www.dn.se/ekonomi/kvinnor-kan-fa-it-studielan-avskrivna/

    ”Könsbalansen på it-utbildningar kan jämnas ut med erbjudanden om avskrivna studielån för kvinnor, enligt Digitaliseringskommissionen. Och myndigheter bör i första hand kommunicera digitalt, anser kommissionen.”
    […]
    ”Förslaget är att börja skriva av lånen för sex terminers studier för underrepresenterade kön efter examen tills det att minst 30 procent av studenterna tillhör det underrepresenterade könet.”

    Antagligen kommer de inte att införa liknande förslag där det omvända gäller.

    Svara
    • Pelle2

       /  12/01/2015

      Som sagt var, Kvinnor är överrepresenterade på de högre utbildningsnivåerna men ändå är det kvinnornas högre studier som skall gynnas med att de slipper betala studielån på en av de få utbildningsområden dom inte redan dominerar.
      Snacka om könsrasism.
      Fast det ligger väl i linje med den radikalfeminism som frodas idag.Se till att gynna kvinnorna så mycket som möjligt och missgynna männen så mycket som möjligt.

      Svara
    • Gorby

       /  12/01/2015

      DN har visst redan avpublicerat artikeln.
      Men Ny Teknik tar även upp nyheten.
      http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3949943.ece

      Svara
    • Svenne

       /  12/01/2015

      Artikeln finns under Ekonomi:

      Svara
    • Rikard

       /  12/01/2015

      Hej.

      Så kommer jag som man inom kvinnoyrke få mitt lån avskrivet?

      Om det här går igenom planerar jag göra ett par saker:
      1. Ansöka om att få mitt lån avskrivet med hänvisning till underrepresenterat kön; prejudikat finns, förslaget ovan.
      2. Anmäla förslaget, om det blir regel, för könsdiskriminering. Bl a: hur gör man med transpersoner (pre-, post-, och icke- op)?

      Uppmanar fler som arbetar inom sektorer med sned könsfördelning att göra detta.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  29. Gorby

     /  12/01/2015

    OT: Alla bör få chansen att vara feminister
    http://www.svd.se/alla-bor-fa-chansen-att-vara-feminister/om/debatt

    Om inte alla elever har insett fördelen med feminism fram till gymnasiet så ska det nu bankas in ytterligare en gång. Därför ska nu nu boken ”Alla borde vara feminister” skickas ut till alla elever i gymnasiets årskurs 2.

    Svara
    • Fanns ju inte ens ett halvt rätt i den texten? Försöker de ens?

      Svara
    • Pelle2

       /  12/01/2015

      Alla bör få chansen att slippa vara feminister borde väl vara ett bättre angreppssätt.
      Det gäller väl dock för radikalfeministerna att hjärntvätta så många som möjligt så att dom kan fortsätta leva på den bidragsfinansierade verksamheten dom jobbar i.

      Svara
  30. AV

     /  12/01/2015

    Jo, det där snacket om kött. Det kommer från nu levande organismer, så deras koldioxidproduktion ingår i det snabba kolkretsloppet. Det ökar inte växthuseffekten. Möjligen om man räknar in fossila bränslen vid produktion och nerbränning av ev regnskog. Återstår metan från idisslare. Det är en bråkdel av vad våtmarker släpper ut. Dessutom har vi ju skjutit av de stora horder av vilda gräsätare som gick på steppen. Var Buffalo Bill och hans likar klimatkämpar när de sköt bort bufflarna?

    Svara
    • Svenne

       /  12/01/2015

      Kom inte dragandes med en massa logik nu…
      Om MP känner att det är klimatkris, så är det så:)

      Svara
  31. Mike E

     /  12/01/2015

    ”Klimatsmart”: Dessa idiotiska, Orwellska nyspråks-uttryck uppfunna av röd-gröna ideologer. Det blir inte smart bara för att man lägger till ordet smart. Problemet är dock att största delen den oreflekterande massan säker tror att det är smart bara för att ordet smart används.

    Svara
  1. Lite blandat från 2015 del 5 | WTF?
  2. November 2015 | WTF?
  3. Varför måste Sverige alltid vara det mest sinnessjuka landet i världen? | WTF?
  4. Påminnelse inför valet: Del 11 | WTF?

Lämna ett svar till Rikard Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.