(Röd)tjutet från Södermalm

Kommer ni ihåg när nationalekonomen Henrik Schyffert var igång och skulle prata politik med  quattro stagionis, fanta och netflix som som exempel? Jag förstår om ni glömt det, var ju flera månader sedan nu! Han menade att asylhaveriet, som vi bara står i början av, bara kostade en pizza med dricka och netflix per person och år (tror jag det var). Den verkliga kostnaden är nog snarare 300-400 pizzor per år och person. Om man räknar alla inklusive bebisar och äldre som kanske inte köper så mycket pizza…

Det har varit ganska tyst från Schyffert ett bra tag nu. Kanske pizzorna tagit slut?

Schyffert drog ju till med pizzor, fanta och netflix, kanske för att hans kompiskrets skulle känna igen sig? Virtanen vill ju inte vara sämre och han sneglade väl på nationalekonomen Schyfferts framgångar så han använde samma teknik, att få vänner och bekanta att känna igen sig och känna sig bekväma med jämförelsen. Det är ju viktigt att man lätt kan relatera till det som det handlar om på något sätt, att de kan nicka instämmande och humma ”precis så är det”.

rödtjutet från södermalm

Virtanen valde rödvin som jämförelse såklart! Det är ju viktigt att vänner, kollegor, grannar och andra bekanta på Södermalm tydligt kan känna igen sig så de kan dunka honom i ryggen när han går på stadsdelens gator som en vanlig man.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

57 kommentarer

  1. Ju mer rödvin ni handlar, desto mer pengar får statskassan in för att kunna spendera på utgifter

    Svara
  2. MiT

     /  12/06/2015

    Intressanta knappa 7 minuter att lyssna på. Där får man även höra Arnholm, ni vet från ”Liberlaerna” när hon pratade fast man kunde tro att det var Schyman 😛
    ”SD enda riksdagsparti med flest män bland sin väljare”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6318983

    Handlar om detta
    https://toklandet.wordpress.com/2015/12/02/partiernas-mansproblem/

    Svara
    • Fast SD attraherar just nu fler kvinnor än MP+V+Fi tillsammans. Den vinkeln föll bort i inslaget

      Svara
      • SvenP

         /  12/06/2015

        Och SD lockar nästan 3 ggr så många kvinnor som Liberalerna.

        Svara
    • Leif

       /  12/06/2015

      Det finns ett intressant påstående i inslaget från Gomorron världen:
      ”Där män skolas in i att uppskatta prestation och konkurrensanda så värdesätter kvinnor bland annat omsorg.” (ca 05:30)
      Varför denna inkongruens mellan könens åsiktsbildning/inskolning?
      Man kan tolka yttrandet på två sätt:
      1. Endast männen är i dagens samhälle föremål för inskolning i sina roller. Männen har alltså skolats in till det som gör en del av dem till ondskefulla, kvinnohatande sverigedemokrater, eller åtminstone prestations- och konkurrensinriktade, men det har inte kvinnorna. Där har man låtit deras ”naturtillstånd” utvecklas; omsorgsinriktningen. Utan inskolning.
      2. Båda könen är föremål för sådan inskolning, men kvinnorna är motståndskraftigare mot den. De är helt enkelt godare än männen Kvinnorna är goda av naturen. Männen kan bli lika goda som kvinnorna om man anammar ett feministisk synsätt på deras inskolning, men där är vi inte ännu. Målet är att män ska bli som kvinnor dock.

      Svara
      • Ivar L

         /  12/06/2015

        So 2005. Tänk att man fortfarande kan hålla på med sån’t där tio år efter att det började kännas unket.

        Svara
  3. Motkraft

     /  12/06/2015

    Det de också missat när hävdar att är väl inget jobbigt att avstå lite av vår välfärd är att den minskade konsumtionen av både varor och tjänster gör att andra mister sitt jobb.

    Förutom försämrad service så när kommuner säger de måste spara för att ha råd med anstormningen av asylsökande och ensamkommande barn så är det direkt timanställda och småföretag som de brukar anlita som inte får något jobb. Och på sikt tjänster som dras in inom vård, omsorg, skola och annat.

    Till och med raljerandet över att vi kan köpa mindre pizza betyder att några mister sin försörjning. Om den totala mängden köpta pizzor minskar så måste några pizzerior slå igen.

    Det är lätt att sitta där i sin miljonlägenhet eller villa och raljera över att det inte kostar något när omfördelningen av resurser i själva verket oftast drabbar de svaga i vårt samhälle.

    Men det är klart… det genereras ju nya jobb inom asylsektorn. För vi får väl ta och kalla den det nu, ”asylsektorn”. För är nu en av våra huvudnäringar i Sverige.

    Svara
  4. Det stör mig något att ni ofta länkar till personer, som ni påstår er ogilla. Ok, ni gillar inte Fredrik Virtanen. Ok, ni gillar inte den eller dem. Varför skriver ni då om dem?

    En annan sak: varför kommentarar ”MIT” själv i 30% av fallen och länkar till sina egna inlägg? Är det det som kallas narcissism och megalomani?

    Vad vet jag? Är bara en kärleksfull mor, som bryr sig om sina barn, utspridda över världen.
    Har mitt barn inte fått tillräckligt mycket kärlek, så är jag den första att beklaga och önska lycka till i livet.

    Om du vill bli en del av min familj, så skriv till mig.
    Jag vet att ni söker, önskar och vill. Men vad söker ni?
    En moder, som älskar er ovillkorligt!
    Hon är här nu och väntar på er!
    Väntar på att omfamna er alla!

    Svara
    • Pelle2

       /  12/06/2015

      Om du nu inte gillar bloggen och bloggägaren så förstår jag inte varför du läser och kommenterar på den.

      Svara
      • Det är mycket vi inte förstår i vår omvärld, eller hur? Stör det dig? Känner du dig kränkt eller förorättad?

        Du råkar väl inte vara bloggägaren?
        I desa tider saknar så många en modersgestalt, som kan vägleda dem, genom livets mysterier.

        Därför finns jag här.
        Varför inte fadersgestalt också, om du vill.

        Svara
        • Pelle2

           /  12/06/2015

          Det är väl snarast du som är kränkt och förorättad eftersom du beklagade dig över bloggägaren och bloggens innehåll.
          Tyckte bara att det är intressant att du som inte gillar bloggen tar dig tid att läsa och kommentera den och uppenbarligen vill få till en förändring.
          Eftersom bloggen knappast kommer förändras på det sättet du vill så kanske det är bättre för ditt välbefinnande att låta bli att komma hit och trolla ?
          Jag är inte bloggägaren och jag vet inte ens vem det är.
          Han kan svara för sig själv och gör det också.

          Svara
    • MiT

       /  12/06/2015

      Du har inte ens testat att klicka på länken va? 😛

      Svara
      • Pelle2

         /  12/06/2015

        Nej, jag klickade inte på länken för jag blev ju inte direkt sugen efter att ha läst den förvirrade texten.Tittade lite nu och det verkar vara någon form av satirsida.

        Svara
        • Ja, förvirring verkar vara nyckelordet både här och där. Tråkigt! När allt vi behöver för att må bra är en funktionell familj. En sådan kan man leta länge efter, med ljus och lykta. Eller utan. Lycka till.

          Svara
      • Om du menar mig, så nej, det har jag inte gjort, åtminstone inte medvetet. Varför borde jag? Varför borde man klicka på främmande länkar? Det låter ganska korkat och irrationellt, gör det inte?

        Svara
        • havre@flarnstad

           /  12/06/2015

          Nej för tusan gör inte det om du har riktig otur är det kanske någon kunskap eller åsikt som gör ont rakt ner i värdegrunden.

          Farligt det där med länkar på nätet bättre att man isolerar sig i sin skyddsbubbla av godkända länksidor. Virtanen har säkert ett gäng förhandsgranskade fina sådana som jag även vågar dela på facebook garanterat bra åsikter och låsta kommentarsfält 🙂

          Svara
        • MiT

           /  12/06/2015

          Eftersom du säger att vi länkar till sådana vi inte håller med och så… ;-P

          Svara
    • havre@flarnstad

       /  12/06/2015

      Men herregud jag tror du missat vad en blogg oftast är och om ett intresse för något är megalomani och narcisism funderar jag på vad du tycker en typisk modebloggare är 😉

      Är sällan jag ser MiT kommentera/skriva något om sig själv så hur du får in narcisismen i dina resonemang kan man undra särskilt när det är ganska högt i tak gällande avvikande åsikter.

      Personligen är det en av mina favoritbloggar pga att MiT har en förmåga att hitta riktigt sjuka grejer i debatten runt aktuella ämnen hur det ofta ser ut bakom fasaden när offentliga personer tänker till på twitter.

      Svara
    • Olof

       /  12/06/2015

      Ok, inte länka till folk som tycker annorlunda och inte länka till sina egna åsikter eller tidigare referenspunkter i konversationen. Så man skall bara länka till andra som tycker lika? Låter lite ekokammare det där, inte speciellt sannolikt att någon skulle komma någon vart i åsikter då…

      De flesta av dessa debattörer är inte intresserade av att bli emotsagda i relation till deras egna plattformar, så det är trevligt att ha en plattform där man kan kommentera innehållet. Utan det får man helt enkelt låta bli att läsa dem alls, då innehållet annars riskerar att orsaka för mycket stress och hjärnskador om den graden av dumhet bara får stå där utan påpekanden om dess brister.

      Svara
  5. Pelle2

     /  12/06/2015

    Virtanen skriver bl.a att vårt liv inte har påverkats av flyktingströmmen och det stämmer väl definitivt in på hans liv. Hur många flyktingar har flyttat in på Södermalm där han bor ?
    Han kanske skall prata med kommunalrådet Ewa-Leena Johansson(S) i Ljusnarsberg som har tagit emot flest flyktingar och säger att dom inte kan ta emot flera. Hur har deras vardag påverkats och hur kommer deras ekonomi se ut om ett par år när dom tar över det ekonomisk ansvaret för flyktingarna ?
    Johansson säger att de kunde ta emot många flyktingar för de hade många tomma bostäder att hyra ut eftersom de har ”en tuff arbetsmarknad”.
    Om de inte har några arbeten att erbjuda så kommer nog deras ekonomi bli väldigt kärv framöver…

    Han pratar också bara om flyktingar från Syrien och hur dom flyr från Daesh trots att en ganska stor del kommer från andra länder som Afghanistan och Irak och som väl oftast är ekonomiska flyktingar utan asylskäl.Dom finns det ju inget krav på att just Sverige skall ta emot.

    Svara
    • havre@flarnstad

       /  12/06/2015

      Han följer såklart standardmallen exemplariskt alla invandrare är flyktingar samtliga är från syrien och alla flyr IS.

      Om man talar allmänt är det alltid ju så det beskrivs självklart kan det inte appliceras på en artikel om situationen i Afghanistan men skriver en agendajournalist rent allmänt är detta alltid utgångsläget.

      Skönt att det verkar luckras upp något på sista tiden har läst flera intressanta SvD artiklar som säkerligen bara för ett halvår sedan hade orsakat s.k twitterstormar och häxjakt från vänsterhållet.

      Svara
    • Bo

       /  12/06/2015

      Sen är det så att majoriteten av flyktingar från Syrien flyr från Assad, inte Daesh. Har jag sett på ngn officiell sida (hittar inte ref dock).

      Svara
  6. michael

     /  12/06/2015

    Jag gissar att Virtanen framgent kommer skriva.Jag förstår inte varför människor klagar på att dom inte har bröd dom kan väl äta bakelser.

    Svara
  7. I DN:

    Annie Lööf: ”Människors frihet viktigare än svenska system.”

    Helt sjukt…
    Släng skola, sjukvård, allt, i sank bara för att rädda några skäggbarn som e sugna på våra bidrag.
    Iof, ju snabbare allt rasar ner ju tidigare slutar de komma hit då det inte finns något här för dem.

    Svara
    • Bo

       /  12/06/2015

      Ursäkta språket-men den som sympatiserar med Centern måste vara dum i huvudet! Centern under Annie och de andra storstads-bratsen har utvecklats till MP2.

      Svara
    • Jan

       /  12/06/2015

      Det lustiga är att Lööf är den enda borgerliga partiledaren som sitter säker i sadeln. Det finns således drygt sju procent svenskar som vill ha både anarkokapitalism, systemkollaps och massinvandring och därför röstar på ett bondeparti!

      Svara
      • Ivar L

         /  12/06/2015

        Nja, de vill det så länge det inte inträffar.
        När det inträffar kommer Centern att försvinna eller byta åsikt.
        Samma sak med MP och V. Deras utopiska dröm lever av att den inte infrias på riktigt. Så länge tillräckligt många håller emot kan idén om att drömmen är sann fungera. Lite som en ilsken terrier i koppel som skäller på en schäfer fram till dess husse plockar bort kopplet.

        Svara
    • Ivar L

       /  12/06/2015

      Man kan absolut ha en utopi om ett mer liberalt samhälle men då får man ta mig tusan börja leva själv efter devisen innan man börjar hacka på andra. Hon har väl sin inkomst betald av det allmäna, d.v.s. ett ”svenskt system” till att börja med? Hyckleri på toppnivå!

      Svara
  8. Jan

     /  12/06/2015

    Det enda sättet att markera mot massinvandringen i svensk politik har varit att rösta på SD. 87 procent av väljarkåren valde att inte göra det i valet 2014. Vi har den politik vi förtjänar.

    Svara
  9. Olof

     /  12/06/2015

    Nej, flyktingströmmen har inte tvingat mig att köpa sämre rödvin. Däremot har den tvingat mig att släppa min egen solidaritet med människor i nöd, då staten inte kan sortera dem i riktig nöd från dem utan faktisk nöd. Dessutom har jag fått tvingas se mina pengar användas för att locka hit människor under helt falska premisser som nu har fått se sina besparingar borta och framtiden de blivit lovade ersatt med i bästa fall, några generationers skitarbeten som tjänstehjon åt svenskar levandes i ett ghetto med lika stor repression som de flytt från. Om de inte lyckas ta sig från Sverige och hem igen.

    Dessutom har jag tvingats vidta åtgärder för att skydda min egen framtida ekonomi eftersom den tillströmmning som skett kommer, om inte dramatiska åtgärder genomförs, sannolikt resultera i skattehöjningar på 3-6%+, tillsammans med nedskuren välfärd och behov av att komplettera ytterligare med privata alternativ. För att kunna korrigera för det har jag startat eget företag för att kunna lägga om till konsult och styra mer över beskattningen än jag kan som vanlig lönearbetare.

    Åsikter som de Virtanen och Skyffert har är vidriga. De förstörda liv som sådana människor kommer ha på sitt rödvinsmarinderade samvete kan de aldrig betala för.

    Svara
  10. Svenne

     /  12/06/2015

    Svara
  11. MiT

     /  12/06/2015

    Svara
    • Olof

       /  12/06/2015

      Kanske Schyffert borde lära sig lite mer än pizzaekonomi? Vi har också världens tredje högsta belåning på hushållssidan, nu över 250% av BNP. Om utländska investerare får den minsta skrämselhicka så måste Svenska staten hosta upp med en stor del av det i ny statsskuld för att lösa in de lånen från våra då snabbt kollapsande banker (jojo, tro inte man kommer göra något annat).

      Stora delar av de svenska hushållens nettoförmögenhet sitter dessutom i de bubblande husen och aktiemarknaden som lätt kan kapas till fraktioner av de nuvarande fantasisummorna i en sådan situation. Så den rikedom som fantiseras om är ungefär lika chimär som invandrarnas dröm om en framtid som något annat än samhällets avfall här.

      Svara
  12. MiT

     /  12/06/2015

    Svara
  13. MiT

     /  12/06/2015

    Svara
    • Anders

       /  12/06/2015

      ”I reject your reality and substitute my own.” sa Adam Savage i Mythbusters som ett skämt. Andra menar det allvarligt.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/06/2015

      Det behöver inte Nils tala om för oss.Vi vet att MP vill anpassa världen efter deras världsfrånvända verklighet.DEt är ju just det som är så skrämmande..

      Svara
    • Dum det nya smarta

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/07/2015

      Svara
  14. MiT

     /  12/06/2015

    ”Varning från tyska UD för svensk våldtäktslag”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=6317419

    Svara
    • Olof

       /  12/06/2015

      Den svenska våldtäktsstatistiken är slutstationen på logikens förfall. Man vill ha en siffra som betyder helt olika saker beroende på vem och för vad den används. Sanningen är att antingen så har vi nära nog flest våldtäkter i världen per capita. I så fall finns ett jätteproblem som måste tas itu med, och det är uppenbarligen något gravt fel på Sverige så vi måste se på andra länder hur de gör för vi gör uppenbarligen helt fel.

      Men mer sannolikt är att vi kallar allt möjligt för ‘våldtäkt’ vare sig det är det eller inte, och då bör man göra som Tyskland och varna besökare till Sverige för att fel kroppsspråk kan vara våldtäkt.

      Svara
    • Intressant – först verkar man förnärmad över att tyskarna skulle skriva något sådant, sedan bekräftar de mha statistik och BRÅ-expert i stort sett tyskarnas beskrivning.

      Svara
  15. MiT

     /  12/06/2015

    Svara
  16. MiT

     /  12/06/2015

    Svara
  17. MiT

     /  12/06/2015

    Svara
  18. Jan

     /  12/06/2015

    All heder åt Kent Ekeroth som satte terroristfinansiären Margot Wallström på pottan än en gång!

    Svara
  19. MiT

     /  12/06/2015

    Svara
  1. Hur är läget i Sverige egentligen? | WTF?
  2. Lite blandat från 2015 del 5 | WTF?
  3. Vi minns det som om det vore igår | WTF?
  4. Från december 2015 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: