Funktionsmaktsordningen. Eller ”Klippdigochskaffadigettjobbmaktordningen”

Så var det dags för lite maktordning igen då, funktionsmaktsordningen den här gången. Det är en som heter Christine Bylund som som säger sig vara hårt drabbad av just funktionsmaktsordningen.

funktionsmaktsordningen

Det är ”brist på mångfald” säger scenkonstnären. Jaha, hon är scenkonstnär nu helt plötsligt?

funktionsmaktsordningen1

Så detta är en fortsättning på karriären inom genusindustrin? Ni vet, industrin där ladorna aldrig är tomma och där inga krav på att man faktiskt också ska ge något tillbaka existerar…

Så hon känner att det är funktionsmaktsordningen som ligger bakom att hon i en rollator inte kommer in på en dansskola?

Jag förstår att det här är en viktig fråga för henne. För henne alltså… Är det inte dags att hon börjar jobba istället så hon kan börja betala tillbaka för den ytterst värdefulla genusutbildningen som hon gått? Och hon är ju scenkonstnär också så både genusit och scenkonstnär men vill ändå inte jobba utan bara fortsätta lalla runt, nu i rollator på en dansskola? OM hon nu måste gå en utbildning till så kanske hon ska satsa på en där man faktiskt kan få ett jobb också? Är det inte dags istället för att klaga?

Låter det hårt och elakt? Saken är ju den att alla kan inte göra allt de vill oavsett hur viktigt det är för just den personen. Jag kan inte läsa Teknisk fysik för jag har inte hjärnan för det men inte fan gnäller jag om hjärnmaktsordningen? Har ni hört någon gnälla om hjärmaktsordningen och kräva att alla ska anpassa sig för just den personen?

Jag är en kropp som definitivt inte kommer in på någon konstnärlig högskola överhuvudtaget även om jag skulle vilja det eftersom min kropp är totalt kass på allt sådant. Vilken maktordning ska jag klaga på? Talangmaktsordningen? Måste vi omdefiniera vad en talang är bara för att min kropp saknar den?

Sen finns ju andra maktordningar, vi har ju gatumaktsordningen som ett kommunalråd i Malmö menade var en del i ”mäns våld mot kvinnor” eftersom män med bilar kör på kvinnor och skadar dem. Ni vet, sånt vi andra kallar för trafikolyckor…

Åldersmaktsordningen finns också, i alla fall om man är en ”intersektionalitetspedagog” på ett dagis (ja, jag vet att det egentligen heter förskola…).

För en del finns bara ett oräkneligt antal andra maktordningar. För det måste ju alltid vara en maktordning som är hindret för vad det nu handlar om, inget annat…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

81 kommentarer

  1. MiT

     /  12/14/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  12/14/2015

      Hanif Bali ställer en relevant fråga och då börjar dom genast bli otrevliga som Baby Jesus som önskar att Hanif Bali aldrig har blivit född.
      Skulle tro att de flesta av oss inte skulle umgås med folk som säger otrevliga saker och under den kategorin kvalar godhetsapostlar som baby Jesus in.

      Svara
      • Is@mail

         /  12/15/2015

        ”Hanif Bali ställer en relevant fråga och då börjar dom genast bli otrevliga som Baby Jesus som önskar att Hanif Bali aldrig har blivit född.”

        Jag är ingen twitter expert men jag tror att det svaret riktar sig till @FelixHult_man eftersom han står först i tweeten,det är såklart inte mycket bättre men det framgår ju inte av denna sidan vad han sagt i tweeten innan.

        det som är värre tycker jag är läsförståelsen hos Mathilda O L (@mlolarsson).

        Svara
  2. Jan

     /  12/14/2015

    Scenkonstnär? En påhittad titel. Var hon inte student? Funktionsmaktordning? Hon ska vara glad att hon lever i Sverige. I större delen av övriga världen hade hon varit fullständigt beroende av att hennes anhöriga försörjde henne.

    Svara
    • Ivar L

       /  12/14/2015

      Egentligen kanske man skall se det som ett kvitto på hur oerhört väl Sverige tar hand om de med handikapp när de känner att de utan problem kan ta sig ton. Misstförstå mig inte nu, jag menar det inte ironiskt. Det man måste sätta sig in i här är den oerhört komplexa psykologi det handlar om att födas med ett handikapp. Det finns nästan alltid en slags förnekelse av att man har en begränsning som är stiftad av naturlagarna och biologin, saker som inte går att ”skylla på”. Men jag håller absolut med Toklandet att det ultimata erkännandet av att de är lika mycket värda som alla andra människor är att (inom ramen för respektive handikapp) kräva samma arbetsinsats och färdigheter som av alla andra.

      Jag inbillar mig att människor som drabbas av handikapp senare i livet hanterar denna bit mer realistiskt, men jag kan ha fel.

      Svara
      • Dreadlock

         /  12/14/2015

        Inget fel på Bylunds självförtroende i.a.f. Det framgick inte riktigt klart till vilken kurs hon anmälde sig till. Fick intrycket av att det var dans ? Eftersom hon berättade om en ballerina i rullstol.

        Med risk att verka helt hjärtlös : Hur kom Bylund på idén att kalla studenter som kan använda sina ben för att dansa ballet för en funktionsmaktordning ? Och hur kan man kalla någon som inte kan dansa ballet för normbrytande ?

        Svara
        • Kristian

           /  12/14/2015

          Alla verk måste mätas inom en något så när väl definierad genre eller stil.
          Kommersiellt sett så står sig tolvtonsdadaism slätt mot hötorgskonst och schlager.

          Kan någon skapa en efterfrågan för rullstolsbalett, och en levande rullstolsballettkultur och efterfrågan, så är det bara att önska lycka till. Det säger jag inte sarkastiskt utan med ett öga på hur mycket mer jobb det är att skapa något än att vara upprorisk.

          Det går utmärkt att hitta på en stridskonst, ge sig svart bälte, och kalla sig sensei. Man blir inte Musashi över en natt.

          Svara
          • Dreadlock

             /  12/14/2015

            Jag tycker inte att det finns en automatisk rättighet för funktionshindrade att få en plats på en av de dyraste utbildningar vi har, bara för att tjäna som ”normbrytande” d.v.s. Gå igenom balletutbildningen med en rullator eller rullstol. Vad är tanken med det hela ? Återupprepa fiaskot med tolvtonsdadaismen ? Uppsättningar av Svansjön med Prima Ballerina i rullstol, som skattesubventionerad i både uppsättning och biljetter ?
            Levande Rullstolsballetkultur , var finns den ?

      • Rikard

         /  12/14/2015

        Hej.

        En sak vi (jag, och mina närmaste kollegor iaf) som jobbar med människor med annorlunda funktion (för att välja en relativt neutral term) är att inskärpa attityden ”Kan själv – fixar vi” när det gäller alla former av situationer, från de mest grundläggande funktioner till mer komplexa saker som social interaktion och hur man hanterar fördomar, i synnerhet välvillig illvilja och välmenande förminskande.

        Tidigare i Sverige (inom skola, vård och omsorg) var just de ovan nämnda attityderna förhärskande, men de skall ses i ljuset av ännu tidigare situation med institutionalisering, skam, tvångssterilisering och en allmän attityd att du var född som en börda för samhället.

        Jag är helt med tåget för att ‘rollatorprimadonnan’ har rätt att försöka, men utan full funktionalitet i benen kommer hon inte att kunna utföra samma manövrer som den som har detta, och i tävlan mot den med högre förmåga kommer inte att kvalificera. Signaturen Kristian är inne på ett i mitt tycke bra spår där han antyder att hon kunde utveckla något nytt och helt och hållet hennes eget istället.

        Jag jobbar främst med personer på autismspektrumet (den högfungerande delen, där de ofta är intelligentare än neurotyper, men med begränsad förmåga till intuitiv förståelse av underförstådd kommunikation) och jag tittar mycket på hur denna grupp arbetat i USA, där det finns en stark strömning som kan sammanfattas på följande sätt: ”av, med och för oss själva, inte åt oss och inte i vårt namn”.

        Jag tror Bylund har valt att låta sig influeras av människor som söker inspiration från radikalfeminismen och genusextremismen, där man istället för att kämpa sig till erkännande via bevisad förmåga väljer att retoriskt omdefiniera begrepp tills dessa passar den verklighet man vill se.

        Jag kan hitta på vilken maktordning jag vill, och kan jag sälja den medialt så har jag goda chanser att sko mig på det allmänna, då politiker inte kan neka något som omhuldas av de goda krafterna inom media. Men bör jag agera så? Bör jag inte sträva efter lika rättighet att försöka – så att jag som individ kan visa att det går, oavsett svårighet, att skapa sig själv?!

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Dreadlock

           /  12/14/2015

          Lite märkligt är det att debattera någon som inte är närvarande i debatten , men ändå…

          Bylund har ett fysiskt funktionshinder. Allt jag lärt om om funktionshinder av den sorten är att alla (rätteligen) skall behandlas som vilken människa som helst. Varken mer eller mindre – och vad viktigare är – att särbehandlande är av ondo i varje steg och dåd i kommunikationen.

          Det förefaller alltså märkligt att Bylund kan ställa krav på särbehandlande i en situation som hon själv vet att den enda utgången är en diskvalifikation just p.g.a. av hennes funktionshinder, i en ansökan till en statlig skola som är skattefinansierat.

          Rättigheten att söka står öppen för alla. Och inte alla blir scenkonstnärer,inte ens de som har en funktionsmaktordning och tävlar på sina villkor. Normbrytande Rullstolsprimadonnor kan förbli i sin normbrytande grupp dvs rullstolssgruppen. Det finns ingenting som ursäktar särbehandlande när de grundläggande fysiska kraven för antagandet till dansprogrammet helt enkelt inte finns.

          Svara
        • Det ultimata exemplet på succé är kanske Paralympics som blivit en nästan lika stor tillställning som de Olympiska spelen. Det har ju hänt att människor fejkat funktionshinder för att få vara med…
          De som tävlar i Paralympics använder sin sisu till att prestera istället för att gnälla, kanske det är hemligheten bakom framgången?

          Svara
  3. Pelle2

     /  12/14/2015

    Ja,det är konstigt att sådana som Bylund tror att vi som inte har ett funktionshinder kan göra vad som helst.Jag skulle heller inte kunna bli dansare eller atomfysiker eftersom jag inte klarar av någotdera.
    Men det gäller väl för sådana som hon att hitta på något nytt offerperspektiv som dom kan använda för att försörja sig..

    Svara
  4. MiT

     /  12/14/2015

    Svara
    • Pelle2

       /  12/14/2015

      Vilken idiot hon är Athena Farrokhzad. Undrar vad hon skulle säga om jag instiftade alla vänstermänniskor är svin dagen ?. Skulle inte tro att hon skulle acceptera det..

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/14/2015

      Först skriver hon om vänstern som en stollig tredje part, för att sedan glida in i ett ”vi”.
      Driver hon med vänstern, eller har den prisade poeten svårt att skriva rationellt?

      Svara
    • Bo

       /  12/14/2015

      Svaret som Mr Herrtidning refererar till är faktiskt nästan värre än det hon skrev ursprungligen. Trots att han tror annat. Vem, i vänsterns fantasivärld, upprätthåller våldsmonopolet? De själva? Den med mest vapen? Fattar inte resonemanget öht.

      Svara
      • Ivar L

         /  12/14/2015

        För en obskyr med mainstreamedieälskad vänsterradikal poet är antagligen all uppmärksamhet bra uppmärksamhet. Lite som den där Jönsson-poeten med herpes.

        Det finns garanterat ingen som helst substans i det hon säger, jag lovar att den dagen hon utsätts för ett brott kommer hon riva ner himmel och jord för att inte de kapitalistiska svinen till poliser kom till undsättning tillräckligt fort och tillräckligt många. Det kommer att kallas rasismkapitalism och hon kommer att ge ut en bok om det som tio tyckare i media kommer att diskutera med rynkade ögonbryn och sedan får hon vinterprata och en vecka senare är hon bortglömd igen och på semesterresa i sin kosmopolitiska kulturelit som finns utspridd över hela världen. Det är bara bling bling alltihop. Så hon kan referera till ”sin poesi” på klubben för innebördes beundrans nsta party.

        Svara
  5. Jan

     /  12/14/2015

    Gode män, ett höglöneyrke i den ständigt växande asylbranschen. Paret Anders och Eva drar in 99 000 kronor i månaden på flyktingbäbisar: http://unvis.it/http://www.expressen.se/nyheter/goda-man–for-98-750-kronor-i-manaden/

    Svara
  6. MiT

     /  12/14/2015

    Svara
    • Twitters största idiot, lovisan horan sundman, ett äckel som är rädd för utländska kvinnor. Hon vet att hon är så vidrigt ful att hon aldrig kommer få en karl

      Svara
      • Svenne

         /  12/14/2015

        Förstår att du är frustrerad, men vi behöver ju inte sänka oss till feministernas nivå, eller hur?

        Svara
      • MiT

         /  12/14/2015

        Men det finns absolut ingen anledning att gå på hennes utseende eller kalla henne hora. EXAKT sådana här kommentarer är vad de glatt leende och nöjt samlar ihop och presenterar som näthatet som bevisar vad de säger och påstår…

        Svara
    • Icke-svensk

       /  12/14/2015

      Kanske för att man tycker om kultur och det betyder att svensk kultur ska inte heller försvinnas. Eller, andra kulturer är okej men man behöver inte tycka om alla kulturer. Och man kan tycka dels om en kultur.

      Senare sa hon: ”Vissa har lite jobbigt när de tänker.”

      Jo, det stämmer fru Sundman.

      Svara
    • Bo

       /  12/14/2015

      Är lite förvånad att Sundman har så ensidigt perspektiv. Exempelvis verkar hon ha otroligt förutfattade meningar om SD-sympatisörer. Mtp opinionssiffror så måste alla möjliga människor finnas i den gruppen. Nidbilden av den ensamme, porrsurfande gubben ute ”på landet” som sysslar m fruimport är så långt ifrån verkligheten man kan komma. Varför är det så svårt att begripa att flertalet människor vill behålla ett Sverige i något så när rimlig igenkänningsgrad. Detta utan att vara ”rasister, nazister eller främlingsfientliga”.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  12/15/2015

        Det hade varit intressant att se partitillhörigheten för de invandrare som bedriver vit affärsverksamhet ute i gettona. Det jag hört några av dem harkla ur sig mellan fyra ögon hade varit åtalbart om det varit en svenne som sagt det =)

        Svara
  7. Rikard

     /  12/14/2015

    Hej.

    Jag kräver:
    Att få anställning som pilot (eftersom jag diskrimineras av synmaktordningen).
    Att få anställning som dirigent (är fullständigt tondöv)
    Att få allt jag pekar på annars skriker jag om diskriminering och kräver omdefiniering av alla begrepp tills de är tömda på innehåll och fullständigt meningslösa. Allt åt alla!

    En gång i tiden förekom det ibland en sorts ‘demonstration’ på första april som ett alternativ till första maj, och en av parollerna jag minns är ”Vi vill ha allt – När vill vi ha det? – Nyss!” samt ”Allt år alla – någon annan betalar”. Vem hade trott då att någon skulle göra verklighet av narrspelet?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Jag vill bli finansminister men inte tillhöra något parti. Jag vill också bli författare i Nobelklass. Jag vill bli rik och inte behöva hålla i slantarna. Jag är en kvinna så jag måste väl få bli det? Dessutom har jag ont i knäet och en skada på huvudet efter en klätterolycka. Det måste vägas in. Sånt måste vägas in!

      På allvar: så trött man blir.

      Svara
      • Is@mail

         /  12/15/2015

        ”Jag vill bli finansminister men inte tillhöra något parti.”

        Partimaktordningen.

        Svara
  8. MiT

     /  12/14/2015

    De har verkligen en rutten syn på kvinnor och människor från andra länder…

    Svara
    • Nilsson

       /  12/14/2015

      Då borde Linnea Bruno vara ihop med en SD-man?
      Har feminister alltid otur när de tänker?

      Svara
    • Nej för att vi inte vill ha ointelligenta feta fula sur kärringar från sverige som tror dom är kulturella för att dom äter pizza och åker på semester. Finns inga män som vill ha er. Bara könslösa henpojkar med microkuksyndro

      Svara
      • Kristian

         /  12/14/2015

        Arne Anka, är det du?
        ”Att tänka innan man talar …”

        Svara
      • havre@flarnstad

         /  12/14/2015

        Men herregud snacka om att dra alla över en och samma kant kan upplysa dig om att det finns gott om lönnfeta sura kärringar och gubbar i varenda land och förresten sätt en thailändska på svensk diet ett par år så måste även dom gymma när det inte bara är ris och kokos på tallriken längre.

        Svara
      • Patrick

         /  12/14/2015

        Är det du ”Absurdistan” nu igen? Var inte vibbarna om icke önskvärd tidigare starka nog? Oavsett vem du är så hjälper det ingen att försöka bekämpa dynga med dynga. Vi har alla våra åsikter om personer och deras övertygelser men man bör undvika vissa lämna skyddsrummet. Att också formulera sig på ett moget men även professionellt sätt hjälper oss allihopa men dig själv allra mest. Bli inte en sådan som MiT skriver om. Ta åt dig detta som konstruktiv kritik och tänk efter fem-tio gånger före du publicerar något.

        Svara
  9. Hehe, den där Bylund både ser ut och påminner om Pelle i Söderns Hjältar-serien! 🙂

    Svara
  10. Motkraft

     /  12/14/2015

    Givetvis ska inte funktionshindrade behöva stå och buga och bocka. Men det som de ofta glömmer är att det inte alls är en självklarhet att ett samhälle lägger så mycket resurser på en så liten grupp. Det är ett val som Sverige gjort, ett val som kan komma att omvärderas beroende på ekonomi och andra prioriteter. Det är ingen mänsklig rättighet att få en, två eller kanske fler assistenter som betalas av skattepengar. Det är ingen mänsklig rättighet att få tekniska hjälpmedel som elektrisk rullstol. Det är en rättighet i Sverige för att vi valt att det ska vara så.

    Så någon form av ödmjukhet kanske är på sin plats inför att en enda funktionshindrad sväljer alla skatteintäkter från ett antal andra medborgare. Vi betalar för att vi valt att vara solidariska, men det är som sagt ingen självklarhet att det skulle vara så.

    Har inge läst vad hon skrivit eller sagt, men givetvis är det bra att det finns en mångfald vad gäller kroppar inom konsten. Att visa att skönhet kan vara många olika saker. Tycker faktiskt det finns många konstnärer som visar det, som nyligen jag såg någon fotograf som fotat uteliggare på ett sätt som jag inte sett innan.

    Svara
    • Jan

       /  12/15/2015

      Klokt inlägg. Den här kvinnan visar ingen ödmjukhet överhuvudtaget. Hon kräver i princip oinskränkt tillgång till statens (och skattebetalarnas) pengar. Hela samhället ska anpassa sig till henne eftersom hon är handikappad. Till vilken kostnad som helst. Annars är de funkofober!

      Svara
  11. MiT

     /  12/14/2015

    Svara
    • Bli kär i utlandska ar sunkigt att klaga pa kvinnorna??? Loan är ett avskräde som ser ut som döden

      Svara
  12. Ivar L

     /  12/14/2015

    OT
    Humor på högsta nivå när Täppas Fågelberg får PK-panik angående matkostnaden på Trängslets asylboende. Han undrar om Dalarnas Tidning som skriver om det är en ”lokal nazisttidning” (16 min in i programmet som länkas).

    Sedan när han försöker kollra bort uppringaren så han slipper prata om själva sakfrågan är nästan ännu mer underhållande. ”Det där är ju intressant, vad som är sant på nätet….”

    Svara
    • Dan

       /  12/14/2015

      DT dalarnas tidningar. Är darlarna största tidning o dessutom liberal. Täpps är den absolut sämsta av program ledarna på ring på.

      Svara
      • Ivar L

         /  12/14/2015

        Ja, här hamnade han definitivt i giftskåpet för min del. Det är ganska uppenbart att det var själva ämnets karaktär som fick hans inre kompass att vinka felaktigt åt extremhöger. Naturligtvis kan väl inte en ”respektabel” tidning berätta om problem kring migrationen sade hans trasiga kompass. Han har missat att det är ett nytt sjökort som gäller sedan några månader tillbaka och rätt på skäret styrde han med vänsterskutan.

        Svara
        • Senior

           /  12/15/2015

          Att kalla en vänstervriden socialistisk ideologi som nationalsocialismen för extremhöger är som att säga att Finland ligger västerut, extremväster.

          Gå inte på det retoriska fulknepet att kalla nationalsocialister för ”högerextrema” när de i själva verket är en vänstervariant.

          Svara
  13. Ivar L

     /  12/14/2015

    Schyffert får åka till Hultsfred igen.
    Förra gången med MTV-rockarna Whale.
    Denna gång med pizzor.
    Det verkar som det är slut på pizza i Hultsfred nämligen:

    Svara
  14. Jag hatar det här landet

    Svara
  15. Kristian

     /  12/14/2015

    Maria Abrahamsson skriver på sin blogg (Söndag 13 Dec) om miljöpartiets behov av självrannsakan. Abrahamsson är moderat, tror jag.

    Svara
    • Ivar L

       /  12/14/2015

      En moderat som tycker att medlemmar i andra partier bör rannsaka sig själva? OK…
      Snacka om att kasta sten i glashus.

      Svara
      • Kristian

         /  12/14/2015

        Precis.
        Men hon har i alla fall tagit bort det storstilade försvaret för DÖ från sidan. Myrsteg i rätt riktning.

        Svara
        • Ivar L

           /  12/14/2015

          Fast han skrev väl inte att hon hade fel och att moderaterna gjorde fel med DÖ, gissar jag?

          Svara
          • Kristian

             /  12/15/2015

            Nej. Har inte sett någon framstående moderat säga det. Bara fega hänvisningar till vad folk ”plötsligt” tycker nuförtiden och opinionsundersökningar. (Gissar att de senare var olagliga År 1-8 e.R.)

            ”Vi hade fel och lyssnade inte på folket” är något slags grundförutsättning för att man skulle kunna rösta på dem. De räcker inte med ”hoppsan, så det blev! Nu vänder vi blad.”

        • Ivar L

           /  12/14/2015

          ”Hon skrev väl inte att hon hade fel” menade jag naturligtvis.

          Svara
  16. Cain

     /  12/14/2015

    Detta påminner mig mycket om Monty Python vars sketcher numera är dokumentärer. Som när People’s Front of Judea kämpar för Eric Idle’s rätt att skaffa barn. Det är EXAKT så den postmoderna vänstern beter sig idag.

    Slutkommentaren summerar dagens vänster perfekt:
    ”Symbolic of his struggle against reality…”

    Du har f.ö. antagligen rätt angående ”hjärnmaktsordningen” och ”talangmaktsordningen” MiT. Det är på väg. Utan tvivel.

    Svara
    • Kristian

       /  12/14/2015

      ”The usual jokes about the Army aside, one of the many fine things one has to admit is the way that the Army has carried the American democratic ideal to its logical conclusion, in the sense that not only do they prohibit discrimination on the grounds of race, creed and color, but also on the grounds of ability.”
      -Tom Lehrer.

      (Tror den armén var lite annorlunda på 60-talet.)

      Svara
      • Rikard

         /  12/14/2015

        Hej.

        Israeliska armén har en föredömlig inställning: alla tjänstgör, på vad sätt var och en kan. Times of israel hade nyligen ett reportage om hur människor med autismspektrumdiagnos gör militärtjänsten inom informationsanalys och spaning (fritt ur minnet – jag är varken MÖP eller militär så jag har inte koll på terminologin); de fick bland annat granska satellitfoton för att hitta avvikelser, och var tydligen långt överlägsna människor med neurotypisk hjärna.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  17. Ivar L

     /  12/14/2015

    Fast både Bylund och Farrokhzad är egentligen mer att se som en slags underhållande biprodukt av det postmoderna samhället. De hotar ju inget väsentligt på det vis som t.ex. migrationspolitiken eller genusbaserad strukturell diskriminering (kvotering) gör.

    De lever i en slags bubbla där de interna spelreglerna är såpass bisarra och motsägelsefulla att det blir oavsiktlig underhållning när det läcker ut i det offentliga via PK-medier. Det bästa man kan göra, om man inte stänger av/slutar läsa, är att poppa popcorn, luta sig tillbaka och bara ha kul åt stolligheterna. Och vem vet, man kanske faktiskt får någon slags behållning av det i alla fall? Och då har det varit meningsfullt på ett skruvat sätt.

    Svara
    • Dreadlock

       /  12/14/2015

      @Ivar L

      ” Det bästa man kan göra, om man inte stänger av/slutar läsa, är att poppa popcorn, luta sig tillbaka och bara ha kul åt stolligheterna.”

      Inte ens popcorn och en bekväm tillbakalutad kontorsstol kan bota stolligheterna emellanåt. Det krävs en stadig Famous Grouse utan is som tröst. Allt oftare.
      ( Har läst,debatterat och slitit hår i över 20 år i samma ämne)

      Svara
      • Rikard

         /  12/14/2015

        Hej.

        Absint, kamrat! Malörtens blod ger tungan lindring och själen ly. Som tilltugg kanske en Madeleine-kaka och till nattfösare laudanum (om det inte vore olagligt). Sedan lutar man sig tillbaka och förs av Morfeus till Shagri-La.

        Personligen väntar jag mig att Greklands ambassad när som helst skall klaga att Sverige låter någon besudla den nobla Pallas Athena på det sätt Farrokhzad gör.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Is@mail

           /  12/15/2015

          @Rikard

          ”Madeleine-kaka och till nattfösare laudanum (om det inte vore olagligt).”

          ”man kan inte stirra sig blind på en lag”

          Svara
      • Ivar L

         /  12/14/2015

        @Dreadlock: ”( Har läst,debatterat och slitit hår i över 20 år i samma ämne)”

        Jag förstår precis hur du menar, det är då man ibland måste ta ett steg tillbaka, se det hela lite mer utifrån och skratta åt det istället. Det finns ju något djupt komiskt över en del av de här sakerna.

        Jag menar, egentligen; Athena F. Vad handlar det om egentligen? En person från en relativt obegriplig internationell sektliknande elit som drömmer om kommunism och anarki men egentligen inte skulle stå ut med det i tio minuter. Det är verkligen bara poserande och tar man in hela vidden av det och hur obetydlig hon egentligen är så blir det faktiskt rätt komiskt.

        Hon får luft just nu i Sverige för att delar av kulturetablissemanget här tror att de också är progressiva och fantiserar om någon slags anarkokommunism när de hämtar barnen på genusdagiset. Alltihopa är lika på låtsas som valfri lajvare som leker medeltiden i någon skog.

        Svara
  18. Ivar L

     /  12/14/2015

    Behöver man säga mer än såhär?

    ”Christine Bylund behöver rullator för att ta sig fram. Hon jobbar som scenkonstnär och har sökt till Stockholms konstnärliga högskola men fått nej, två gånger. Båda gånger har hon fått kommentarer om sitt sätt att röra sig.”

    Svara
  19. Svenne

     /  12/15/2015

    Erik Helmerson skriver i Axess:

    ”Miljöpartiets kulturpolitiska idéprogram drog under hösten rättmätigt på sig mycken kritik. Det var sammanställt av externa krafter och lät i stora stycken som något som kunde ha hamrats fram av fastkedjade robotar i källaren under George Orwells sanningsministerium.”

    Svara
    • Rikard

       /  12/15/2015

      Hej.

      Helmerssons text är god läsning. Han kan inte avfärdas som SD-troll eller reaktionär eller något liknande. Mp:s program finns som pdf: sök på ”Det fjärde välfärdsområdet”, ev. med ”Miljöpartiet” som tillägg. Texten är bara drygt tio – femton sidor, och skulle kunna användas på TNE, eller istället för LTO.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare
      Ps Min upplevelse första gången jag läste den var: ‘Herregud i London, de tycker verkligen såhär!’ Ds

      Svara
      • Trolletplit

         /  12/15/2015

        ”… Om kulturen ska vara fri, kan inte en kulturpo- litik acceptera de normer och diskriminerande struk- turer ….

        Tydliga direktiv och krav ska ställas på kulturinstitu- tioner och -myndighete..”

        Fri och tydliga direktiv och krav…
        Hm. Jag tror vi har med kommunister är göra.
        Fast det vet vi ju redan.
        Fy fan

        Svara
  20. Jan

     /  12/15/2015

    Funktionsmaktsordningen är också ett sådant Orwellskt uttryck. Det finns ingen funktionsmaktsordning. Samhället gör sitt bästa för att sörja för de med grava funktionshinder. Det går knappast någon nöd på någon av dem. Inte ens i länder där samhället inte försörjer funktionshandikappad finns det någon funktionsmaktsordning. Det är ett Orwellskt nyord.

    Svara
    • Pelle2

       /  12/15/2015

      Ja,det är väl bara ytterligare ett uttryck som radikalfeministerna,identitetspolitikerna och postmodernisterna använder sig av för att skapa konstlade motsättningar i vårt samhälle som gynnar deras ideologi.

      Svara
    • Ivar L

       /  12/15/2015

      Problemet med idén om en funktionsmaktsordning i samhället är ganska enkelt att belysa.
      Placera den funktionshindrade utanför samhället, d.v.s. i naturen. Då blir det ganska enkelt att inse att det inte är samhället som i grunden skapar hinder för den funktionshindrade.
      Den makt som konstituerar den nedsatta funktionen kommer inte från samhället.

      Svara
  21. The Perfect Man

     /  12/15/2015

    Christine Bylunds största handikapp är offermentalitet!

    Jag har flera medfödda fysiska handikapp, några lätta och ganska synliga, några få svåra och ganska osynliga.

    Jag har blivit portad ifrån krogen trots at jag inte druckit något. Jag har blivit erbjuden hjälpmedel för förståndshandikappade trots att mina handikapp är fysiska (inte psykiska eller mentala) och trots att jag inte behöver några hjälpmedel. Det beror inte på någon ”funktionsmaktsordning”, utan för att folk generellt är sett är idioter.

    Svara
    • Ivar L

       /  12/15/2015

      Fast det är väl ungefär vad Bylund säger. Att folk är idioter?

      Du gör ju dig själv till offer om du kallar de omkring dig för idioter, offer för idioter. Det är också en slags offermentalitet.

      Är inte problemet snarare att vi behöver bli bättre på att förstå varandra oavsett fysisk och psykisk status? Hur skall t.ex. jag veta, om jag träffar dig, exakt vilka handikapp du har och exakt hur du vill bli bemött? Om du tycker jag är en idiot för att jag inte kan läsa dina tankar så lär det knappast skapa en situation för förståelse och samarbete.

      Fast när det gäller just krogen så lämnar jag walk over för där är det en helt annan maktordning det handlar om, väktarmaktsordningen, där kunden alltid har fel.

      Svara
      • trollan

         /  12/15/2015

        Jag förstår lite hur du tänker om kommentaren att kalla folk idioter men jag håller inte med att det gör någon till ett offer.

        ”Jag måste få hjälp för att klara mig i världen med dessa idioter” – det är offermentalitet.

        ”Det ligger i den mänskliga naturen att människor kan vara idioter, jag accepterar det, försöker inte förändra dem utan koncentrerar mig på att förändra mig för att leva i den världen på bästa vis”

        Svara
  22. Kristian

     /  12/15/2015

    En intressant iakttagelse är att vi män i åldern ”drygt 40” tydligen spontant använder ordet ”myrsteg”. Har tidigare hört det hos piratpartiets Christian Engström när han tala. Här har vi Westerholm om att bekämpa terrorism på laglig väg.
    http://ledarsidorna.se/2015/12/myrsteg-i-ratt-riktning/

    Svara
  1. Lite blandat från 2015 del 5 | WTF?
  2. Genuspåsar på bibliotek | WTF?
  3. Från december 2015 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: