Jag kan det här, jag är feminist! Förlåt oss Danmark

Förlåt oss Danmark för att vi är så dumma i huvudet. Vi har någons sorts Debatt-Tourettes här i Sverige där SVT så fort det handlar om jämställdhet, feminism, rasism eller liknande ALLTID har några galna sektmedlemmar att skicka fram. Ganska ofta är de kollegor till programledaren. Annars är det är precis som om SVT har en burk med namnlappar på lämpliga kandidater. Det är ofelbart så! Gårdagen var inget undantag, de radade upp sig och närmast paraderade med sin okunnighet, kunskapsförakt, dryghet och så vidare. De verkar närmast vara stolta över sin okunskap.

debatt jag kan det här jag är feminist

Det började direkt med Veronica Palm och då vet man ju vad det ska mynna ut i. En före detta riksdagsledamot som hoppade av i oktober för att då hade hon suttit EXAKT så länge som krävdes för att maximera bidragen från skattebetalarna.

Att du ser att kvinnor som grupp behandlas sämre än män som grupp och att du är beredd att göra något åt det

Det var Palms beskrivning av vad feminism är. Synd bara att det endast är fraser som de rabblar för i Sverige är det inte alls vad det betyder längre utan här är radikalfeminism=feminism. Radikalfeminismen har kapat feminismen och det som sägs i feminismens namn i Sverige är bara rent hat och nonsens och inget annat.

vpalm6

Och bara för att illustrera vad jag menar så tog jag med Palms tweet om cyklister, den säger ganska mycket om vad feminism i Sverige är…

debatt jag kan det här jag är feminist1

Han håller inte med om att man behandlar kvinnor sämre där skiljer det nog inget mellan Sverige och Danmark.

debatt jag kan det här jag är feminist2

När han sagt det börjar Palm att skratta högt och konstlat. Jag skojar inte, hon skrattar högt och konstlat, härlig debatteknik… Förmodligen väl medveten om att det han säger är sant eftersom hon själv inte kan nämna ett enda område där det inte stämmer eftersom när hon ska ”förklara hur det ligger till” endast kommer med floskler och påhitt. Hon säger att lagstiftningen är ”ganska könsneutral” och det säger mycket…

debatt jag kan det här jag är feminist3

Sen handlade om kön och givetvis hade de ur burken dragit ett namn på en som när hon själv fick barn inte berättade för släkten om det var en kille eller tjej hon fått utan att det var en människa. Hon tror också att hon kan låta sitt barn välja könsidentitet. Only in Sweden…

debatt jag kan det här jag är feminist4

Här säger Linnea Bruno, en Fisare

att det har visat sig att just genuspedagogik har visat sig vara väldigt effektivt för att höja pojkars betyg

Vilket hon naturligtvis vet är en ren lögn. Finns INGET någonstans som visar att det skulle vara väldigt effektivt. Jag antar att hon tänker på Frejaskolan men det är inget exempel alls som Bittergubben tydligt visat… Men varför ska fakta och verklighet vara viktigt när man har fantasi och önskemål?

debatt jag kan det här jag är feminist5

Sen handlade det om vi lever i ett patriarkat, 26% av svenskarna anser att kvinnorna är förtryckta. Jag gissar att de gick runt och valde folk på Södermalm för att få den siffran. Eller så frågade de dårsidan i studion.

debatt jag kan det här jag är feminist6

Exakt här har Linda Nordlund som är Fi-aktivist, förlåt, Liberal menar jag, sagt att 10% av kvinnorna inte vågar röra sig ensamma i sitt bostadsområde på kvällarna. Jag gissar att av de 10%:en så bor cirka 99,9% i Tensta, Rinkeby, Husby och liknande.

Om man någonsin vill komma tillrätta med sådana problem (vilket jag inte är så säker på att radikalfeminismen vill…) så är det INTE rätt metod att försöka insinuera att det är ett svenskt problem som orsakas av vanliga hyggliga svenska män eftersom alla fattar att det inte är vanliga hyggliga svenska män som håller på med sånt utan i stort sett endast papperssvenskar med en stark så kallad ”hederskultur” i bagaget. Och detta gäller många av de problem som radikalfeministerna ÄLSKAR att försöka smeta ut på alla. Så länge de inte är intresserade av att adressera problemen till de berörda så kommer folk bara att tycka att de är knäppskallar och man kommer ALDRIG att ens komma i närheten av en eventuell lösning.

Nordlund säger att det beror på strukturer och könsroller i VÅRT samhälle…

debatt jag kan det här jag är feminist7

Här kommer en av de mer obehagliga radikalfeminister jag sett in, Sonja Schwarzenberger heter hon. Exakt så som hon säger där höll hon på hela tiden, hon verkade tro att om hon försöker förminska de andra till små barn så har hon mer rätt. Konstant gjorde hon så samtidigt som hon hade ett läskigt leende i ansiktet.

Så här är det, nu har den andra sidan suttit och känt en massa saker och jag förstår det, det kan göra det i den här diskussionen och därför ska jag vara mycket pedagogisk. Nu ska jag komma med lite fakta, så här är det nämligen.

Så börjar hon… De enda hittills som känt en massa saker är den sida hon tillhörde i debatten. De har ENDAST kommit med önsketänkande och känslor. Inget annat. Den andra sidan, som vi kan kalla den vettiga sidan, har kommit med fakta som den ovettiga sidan bara viftar bort för att de känner annorlunda. Ungefär som Sonja gör när hon fortsätter prata. Och sen fortsätter hon på ett lika opedagogiskt sätt…

debatt jag kan det här jag är feminist8

Sen kommer den danska programledaren in och frågar om hon menar att det inte handlar om personliga val utan om strukturer som ska hanteras politiskt. Då säger Sonja IGEN

Låt mig svara på det mycket pedagogiskt

för att direkt börja svamla om hur det var för 100 år sedan, om rösträtt och sånt. Hon var dock noga med att INTE nämna att kvinnor i Sverige fick allmän rösträtt före män fick det eftersom mäns rösträtt var starkt villkorad. Eller så vet hon inte det helt enkelt för att hon inte vill veta det eftersom det passar dåligt på plakaten.

Sen kom David Eberhard in och försökte prata men det gick inte för Sonja avbröt honom hela tiden med både ord och gester.

debatt jag kan det här jag är feminist10

Joakim Lamotte vill mästra de dumma danskarna som inte förstår den fina svenska radikalfeminismen genom att berätta att han har två döttrar och att det kommer att vara en nackdel för dem genom hela livet, att de till exempel kommer att få sämre lön trots att de utför EXAKT samma arbetsuppgifter. Nej, utför man exakt samma arbetsuppgifter så har man samma lön också med någon procent upp eller ner i skillnad. Märkligt nog kan INGEN visa upp ett enda företag som diskriminerar med löner? Det borde ju krylla av dem? Vad HAN inte förstått är att den sida han tillhör här inte är ett enda dugg intresserad av jämställdhet alls utan enbart särrättigheter och curling på MIN sons bekostnad. De pratar om lika löner rakt ut men han fattar det inte, alltså tänkt sovjetekonomi? Det är vad det handlar om och vad de vill. De säger det ju själva, att de vill ha lika löner?

Han kan också kräva av sina döttrar att de i framtiden när de eventuellt skaffar barn att de inte ska VILJA vara hemma i minst ett år med dem. Man attackerar ALLTID fel personer, det enda som kan ändra det faktum att kvinnor är hemma mer med barnen är att man kräver av dem att inte vilja vara hemma så mycket med dem. För när det gäller familjen så är mannen i vår kultur HELT maktlös. Det hjälper inte att hålla på som Lamotte gör. Det är meningslöst. Man måste gå till dem som äger problemet. Och lycka till med att övertyga LO-kollektivets alla kvinnor om att de inte ska få vara hemma från sitt aptråkiga jobb när de får barn. Och lyckas man lura dem så tror jag inte att de blir så glada när de upptäcker vad de lurats på, tiden med barnen när de är små…

debatt jag kan det här jag är feminist11

Fi-aktivisten Nordlund från Liberalerna säger att det som behövs i skolan är mer feminism och mer genuspedagogik!

debatt jag kan det här jag är feminist12

Sen handlade det om sexism och dansken på bilden ovan beskriver de svenska galningarna rätt bra. Sexism för svenska radikalfeminister är allt som de inte gillar på något sätt. De nämnde ett danskt program av Blachman. Lamotte kom in och visade att han inte fattar hur olika kvinnor och män är när det gäller preferenser och samspel. Män har prestation att locka med för att till exempel bilda familj. Kvinnor har prestation OCH utseende OCH förmodligen några saker till för att åstadkomma samma sak. Undrar om Lamotte tror att det bara är en slump att det hänger klasar av unga och snygga tjejer på Mick Jagger…? Tror han att hans fru valde honom för hans utseende…?

debatt jag kan det här jag är feminist13

Sen kom Schwarzenberger in igen på frågan om den svenska radikalfeminismens offerkofta som de vårdar ömt och sa

Jag är glad att jag också får chansen att ställa det här tillrätta. Det feminismen handlar om, jag ska ta min lugnaste och snällaste röst (programledaren pratar så hör inte vad hon säger direkt efter. Sen pratar hon mer men det får ni lyssna på själva).

Hon har höga tankar om sig själv i alla fall…

David Eeberhard får ordet och säger att det finns ingen som inte vill ha jämställdhet.

Sonja svarar så här med t y d l i g  a r t i k u l e r i n g och lååångsaaaamt

Det ser inte likadant ut idag David, jag har ju tagit upp de ekonomiska (här kommer David in och säger ”dont patronize me” vilket ungefär betyder att man pratar till någon som om den inte förstår någonting. Och hon är VÄL medveten om att det är precis vad hon gör eftersom det är hennes syfte med att prata som hon gör.).

Så hon pratar konstant till andra som om de inte förstår något alls och efter att David sagt till henne så säger hon så här  med lika t y d l i g  a r t i k u l e r i n g och lika lååångsaaaamt

Jag ska försöka tala väldigt vänligt (här kommer David in igen och säger att hon inte ska prata till honom som om han vore ett barn, att han är vuxen)

Sen tog programmet på play slut helt plötsligt fast det ska vara en kvart till så det klipptes bara rätt av. Hittar ni resten så får ni bland annat se Lamotte bli utskälld av en arg dansk också. Mycket underhållande!

Men bilden man har med sig mest av programmet var den dryge Schwarzenberger som blandade sig i överallt med en sorts översittarattityd av sällan skådat slag

jag kan det här jag är feminist14

Så förlåt oss Danmark, ni skickar påläst och kunnigt folk till vad ni trodde skulle vara en seriös debatt. Vi skickar galna sektmedlemmar dragna ur Idiotburken med namnlappar i på SVT och som bara viftar bort alla försök att hålla det seriöst.

EDIT:

Nu finns hela Debattavsnittet under länken tidigt i inlägget.

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

70 kommentarer

  1. tompas11

     /  12/18/2015

    Ja efter att sett detta så känner jag mig mest som dansk.

    Svara
  2. Nykteroklok

     /  12/18/2015

    Bra sammanfattning. Det finns åtskilligt att säga om det där spektaklet, men det som slår mig är feminismens problem att skilja mellan statistik och tolkningar av statistik. Det man ägnar sig åt är oftast det senare. T.ex. när Mian Lodalen i den där dokumentärserien om feminismen som visades för något år sedan (vad hette den?) sa att den farligaste platsen för en kvinna är hemmet. Då tolkar hon statistik, snarare än redogör för den. Den farligaste platsen för vissa kvinnor är hemmet, men för de flesta är offentliga miljöer farligare. Om våldet i hemmen ökar under något år, innebär inte det att den ökningen fördelar sig jämnt mellan alla svenska hem.

    Veronica tolkar statistiken över kvinnors och mäns löner som att kvinnor är underordnade, och väljer då att ignorera de värden kvinnor väljer istället, som mer fritid, tid med barnen etc. Hon låtsas som att lön är det enda kriteriet som spelar roll när vi väljer yrke, och antyder ju då också att de kvinnor som väljer låglöneyrken är dumma i huvudet, då de medvetet väljer bort det enda värde som verkligen existerar, rent objektivt.

    Feminismen är antiintellektuell till sin natur, åtminstone den svenska versionen. Motståndare skrattar man åt. Man är inte intresserad av någon diskussion. Den dansk-svenska feministen i Debatt (hon växlade mellan språken), sa frustrerat att vi ”måste kunna prata om det här”, och det har jag inget emot, fast i själva verket tror jag att hon tycker att samtalet står i vägen för hennes feministiska kamp. Det finns ju alltid risk att några inte håller med henne om t.ex. genuspedagogiken saliggörande effekter, och då får hon ta ett kliv tillbaka, fila på argumenten etc. Mitt intryck är att feminismen varken har tålamod eller förstånd till det.

    Svara
    • Ivar L

       /  12/18/2015

      Trafiken är förmodligen den farligaste platsen såvida kvinnorna inte är typ skogshuggare för då är det skogen.

      Svara
  3. Sveriges lag bestod av virriga hönor med Tourettes syndrom.

    Knappast några svenskar kände sig representerade i denna ”debatt”.

    Svara
  4. Svenne

     /  12/18/2015

    Än en gång så bevisas att feminismen är en härskarteknik.
    Skönt ändå att feministerna gör bort sig igen… #förlåtDanmark

    Svara
  5. michael

     /  12/18/2015

    Ja hur var det nu igen som feminister kom fram till är manlig härskarteknik,förminska och förlöjliga är två av dessa hmm.och mansplaining dvs att män tar sig rätten att förklara saker för kvinnor hmm.
    Alltid intressant att se feminister bete sig som dom anklagar män för.

    Svara
  6. Svenne

     /  12/18/2015

    Flytande IQ…

    Svara
  7. Men en glad nyhet här var iallafall att Veronica Palm hoppat av riksdagen. Det visste jag inte innan men det gläder mig mycket!🙂
    Extra komiskt nu är ju hennes gamla tweet om att kvinnor jobbar gratis ”resten av året”.😉

    Svara
  8. Svenne

     /  12/18/2015

    Känns bra att betala tv-licensen?:)

    Svara
    • Jan

       /  12/18/2015

      Lysande! God Värdegrund och ett Gott Nytt Licensår!

      Svara
  9. Bra beskrivning av den svenska sidans totalhaveri (med Eberhard som undantag, som sagt). Det var rent plågsamt att se den här Schwarzenberger in action och tyvärr bekräftades väl alla mina fördomar om radikalfeminister inom mediaeliten. Men det var samtidigt skönt att se att inte hela världen är galen. Det blev mycket tydligt hur extrem den svenska radikalfeminismen egentligen är.

    Svara
  10. Ivar L

     /  12/18/2015

    Lamotte gjorde en Bengt Ohlsson. Stack ut hakan men kände isvindarna från Södermalm och omvärderade risktagande kontra trygg försörjning. Synd. Eller lika bra kanske. Det krävs nog en mer djupgående övertygelse för att våga gå åt fel håll i åsiktskorridoren.

    Svara
  11. AV

     /  12/18/2015

    Vissa dagar är man lite extra stolt som dansk.

    Svara
    • MiT

       /  12/18/2015

      Du förtjänar att sträcka på dig lite extra idag!

      Svara
      • AV

         /  12/18/2015

        Tack. Såg delar av programmet. Rent pinsamt. Danska programledaren är betydligt skarpare än Belinda. Såg honom grilla partiledare inför folketingsvalget. Han sparar inte på krutet och vågar ta de obekväma frågorna. Vet inte om vi har någon politisk journalist i den kategorin.

        Svara
        • Olof

           /  12/18/2015

          Jag börjar ärligt talat undra om det är resultatet av kvotering vi ser. I de fall det saknats kompetenta kvinnliga kandidater för något så har de mindre kompetenta valts ändå i kvoteringens namn, så vi börjar se kvinnor lite här och var som helt enkelt inte är på samma nivå som sina manliga kollegor. Jag tror inte det riktigt kommer att leda till några större framsteg för kvinnor generellt, och jävligt tråkigt för de duktiga kvinnorna då de riskerar att bli allt mer ifrågasatta då vi blir utsatta för sådana pinsamheter gång på gång.

          Svara
  12. MiT

     /  12/18/2015

    Svara
    • Hypocrita

       /  12/18/2015

      Precis just där klev curlandet upp på en ny nivå……

      Svara
  13. Hur orkar de dumma sig så?
    Brukar säga att jag är finsk när det kniper. Inte helt lögn heller. Danska är så svårt.

    Svara
  14. MiT

     /  12/18/2015

    Här kan ni se den danska kvinnans utskällning av Lamotte i alla fall 😛

    Svara
    • Ivar L

       /  12/18/2015

      Oj vad han ångrade att han öppnade käften där. Det moraliska översitteriet är väl en av de grejerna danskarna retar sig på mest av allt eftersom de inte ser oss som några helgon utan ser att vi är ungefär som danskar men mesigare och malligare. I bästa fall kanske folk från mer fjärran kulturer går på den där pompösa uppblåstheten Lamotte ger uttryck för, för de inte kan våra sociala koder lika bra, men en dansk ser rätt igenom taskspelet.

      Jag hade Lamotte på watch ett tag och tänkte att det kunde bli något av honom. Men han kommer väl att sluta som Krönikör på Nyheter24 och beklaga sin manlighet eller något i den stilen. Den guben drar jag ett streck över i bokföringen. Vilken fjant.

      Svara
      • Ivar L

         /  12/18/2015

        Och dessutom, om han tycker att byta blöjor är ”svårare än att arbeta” eller vad det är han sade så jobbar han väl med att skala banan i Norge eller något i den stilen för det är inte särskilt svårt att byta blöjor. Däremot kanske inte så kul, men snabbt gjort. Det är hur som helst bra mycket trevligare att vara föräldraledig än att skala banan hela dagarna så det där löjliga resonemanget gör det bara ännu mer patetiskt. Man kan tycka det är både kul eller tråkigt att vara föräldraredig (jag tyckte det var väldigt trevligt) men att låtsas att det är rocket science är inget annat än fjäsk för feminister. Förmodligen en jobbansökan från Lamottes sida. Fast är ha inte lite sent ute? Har för mig att feminister numera avfärdar ”duktiga pappan”.

        Svara
      • Fredrik

         /  12/20/2015

        Då får du nästan ta och ifrågasätta ditt eget kritiska tänkande (om du en tid ansåg att Lamotte var ”lovande”).
        Lamotte är och förblir en farlig individ. Dvs en lättledd, svagbegåvad, populistisk och karriärskåt individ med alldeles för stort media utrymme.

        Hans krönika i GP ”jag ska lära mina döttrar att knäcka näsben” säger det mesta om den pöjken.

        Svara
    • Vad är det för blöjor han byter ifall de är mycket mer krävande än att byta dom än o jobba? Eller vad är det för jobb han har?… just ja… bara skriva skit, istället för att torka det.

      Svara
    • Jan

       /  12/18/2015

      Jag tror att det här är en av anledningarna till att man lägger ner debatt. För många knäppskallar som Lamotte får breda ut sig. Man får känslan av att det är Aschberg som väljer publiken ibland. Ribban läggs för lågt helt enkelt. (I den här debatten hade danskarna lagt ribban på 1.75 m och svenskarna på 0.75 m.) Skit in, skit ut helt enkelt. Sedan har man inte lyckats med programledarna: Belinda saknar rätt tajming och är lite för slätstruken. Den andra kvinnan likaså.

      Svara
    • AV

       /  12/20/2015

      Antingen har Lamotte ett simpelt arbete eller mycket krångliga blöjor till sina barn. Möjligen både och. Med goda förberedelser innan man öppnar paketet går det snabbt och smidigt. Och det är varken äckligt eller jobbigt.

      Svara
    • Hamon

       /  12/19/2015

      Bra sagt av Richard Dawkins. Sunt förnuft och inget annat. Att feminister, ”antirasister” och s.k journalister, tycker att detta är ”provocerande”, säger mer om dem än det säger och Dawkins.

      Svara
  15. Man ser rätt tydligt skillnaden mellan svensk och dansk debatt här – i Danmark försöker man argumentera utifrån fakta och kunskap; i Sverige så är det individens KÄNSLOR som är det viktigaste.

    Inte undra på att vi misslyckas numera. Kan vi inte typ hitta vettiga debattörer istället för känslomonster?

    Svara
  16. Pelle2

     /  12/18/2015

    Såg inte programmet men att döma av det du beskriver så gjorde radikalfeministerna bort sig som vanligt med härskartekniker och en massa svepande påståenden utan täckning i verkligheten.
    Det krävs nog att man är en sektmedlem för att gå på deras skitsnack..

    Svara
  17. jaha

     /  12/18/2015

    Det ser ut som en freakshow.

    Slog av teven under globengalan och har inte sett en sekund SVT sedan dess, så kan inte uttala mig om programmet, men det ser ut som en freakshow.

    Svara
  18. Mr Goodbar

     /  12/18/2015

    Ja,ja ni får säga vad ni tycker, jag säger som det är, jag. 😆

    Svara
  19. Jerry

     /  12/18/2015

    Joakim Lamotte får väl betraktas som en svensk genomsnittsman. Den sorten har jag sett på så många ställen. Motståndet mot feminismen är svagt i Sverige. Vore det inte för invandringsfrågan så skulle det råda konsensus. SD är ett traditionalistiskt parti och inte så antifeministiskt som man skulle kunna tro.

    Svara
    • Opie

       /  12/18/2015

      Nej, inte är Lamotte något svenskt genomsnitt!? Möjligen är han snittet inom Sthlms mediaankdam. Vanliga svenska män som jobbar inom industri, bygg och handel är sällan uttalade feminister enl min erfarenhet. De flesta skiter helt i frågan och skakar mest på huvudet när liknande frågeställningar kommer upp. Manliga feminister hittar man främst inom akademiska yrken och då företrädesvis inom samhällsvetenskap och humaniora.

      Svara
      • Leif

         /  12/19/2015

        Framför allt är ju Lamotte pinsam. Aggressiv, mästrande och övertänd. Jag har barn som nog är äldre än han och jag har naturligtvis bytt blöjor på dem. Betraktade varken då eller nu det som något heroiskt eller banbrytande, vilket han tycks göra. Je suis danois!

        Svara
      • Bench

         /  12/19/2015

        Lamotte slår mig mer som ”white knight” som gillar att uttala sig om saker han inte förstår och älskar att slå sig för bröstet som kvinnornas beskyddare. Kanske inte genomsnittsmannen men inte en ovanlig profil även utanför Södermalm och mediakretsen.

        Svara
  20. S-MP regeringen slår till igen:

    ”Flyktingkrisen är en organisatorisk och praktisk utmaning av historiskt stor omfattning.
    .
    För att undvika att slå i utgiftstaket och värna välfärdens verksamheter måste dock regeringen vidta åtgärder.
    .
    Därutöver införs utgiftsbegränsningar på drygt 8 miljarder kronor 2016. En del av dessa innebär att några planerade investeringar kommer att omfördelas på de kommande åren, till exempel inköp av skyddsvärd skog.”

    http://www.di.se/artiklar/2015/12/17/debatt-sa-klarar-vi-utgiftstaket-2016/

    Antar att det inte är nåt större problem för mp:arna. Finns ju ingen skog inom tullarna.

    Svara
  21. PF

     /  12/18/2015

    Hela oklippta, finns på DR
    https://www.dr.dk/tv/se/debatten#!/

    Sonja Schwarzenberger, Lamotte… väntat att de snabbt skulle dra ner nivån och spåra ut i angrepp, påhopp är favoritmetoden inom Afa/ativist-träsket (där SVT/SR av ngn anledning rekryterar ifrån) eftersom deras trams-argument aldrig tål att granskas. Följdriktigt blir de som återstår härskartekniker, fulspel eller att omöjliggöra debatten. En saklig debatt är en förlorad debatt.

    Svara
  22. Mats Weiderstal

     /  12/18/2015

    Bra beskrivning av debatten. Den här Schwrzenberger var verkligen obehaglig. Sällan sett en mer arrogant, nedlåtande och mästrande person. Satt inne med alla sanningar. Sen är det kanske inte så konstigt att man vill avskaffa könen och förespråkar ”hen” om man själv har ett hårfäste som Hegerfors, händer som dasslock, axlar som rysk släggkastare, haka som Frank Andersson och samtidigt bär kvinnokläder..

    Svara
  23. Cain

     /  12/18/2015

    Har läst lite av Lamotte tidigare, men visste inte att han var en komplett idiot. Lika aggressiv som infantil sitter han och radar upp så många förolämpningar han kan mot ”ni danskar”.

    Detta kombinerat med feministerna på plats… det gör nästan fysiskt ont att lyssna på Team Sverige.

    Svara
    • Jerry

       /  12/19/2015

      Han låtsades inte förstå danska och gjorde sig lustig över ”smörrebröd”. Jag gillar inte allt med Danmark. Anders Fogh Rasmussen och hormondopat fläsk är antagligen det sämsta de producerat. Men debatten visade att det är värre ställt med Sverige.

      Svara
  24. Du har fel när du säger att det inte finns något område där kvinnor behandlas sämre än män men det finns det bevisligen och det är vården i allmänhet och psykiatrin i synnerhet. Kvinnors sjukdomar tas inte på samma allvar som mäns det finns det bevis på som jag ska leta upp.

    Svara
      • Jan

         /  12/19/2015

        Det där är en partsinlaga från läkemedelsindustrin. Det är knappast ett bevis för någonting och det enda som egentligen framkommer i texten är att kvinnor i väsentligt högre grad än män uppsöker vården. Det är knappast detsamma som att kvinnor behandlas sämre än män. Dessutom är det ju så att mer än 3/4 av vårdpersonalen är kvinnor (från vårdbiträden till överläkare). Varför skulle de behandla kvinnor sämre?

        Svara
    • Olof

       /  12/19/2015

      Det finns skillnader i vården på gruppnivå, men att säga att kvinnor är förfördelade är inte rimligt, jag förstår ärligt talat inte ens hur du kan läsa ut det ur artikeln du länkade. Totalt sett spenderas mer pengar på kvinnor i vården, och tittar man på resultatsidan så har ju kvinnor betydligt längre medellivslängd. Om psykiatrin kan definitivt sägas mycket, men även där så är det svårt att säga att kvinnor får sämre hjälp med tanke på den långt högre dödligheten för män i självmord.

      Att män får nyare (och därigenom dyrare) läkemedel är nog mer sannolikt beroende på att många hellre experimenterar på män än på kvinnor och föredrar att eventuella ‘oops’ visar sig på män snarare än kvinnor och barn.

      Svara
      • MiT

         /  12/19/2015

        Har för mig att det var uppe för ett ganska bra tag sedan om skillnader mellan män och kvinnor när det gäller att beskriva VAD man ville ha hjälp med eller VAD som man trodde var fel med en själv där män var raka och kortfattade när de beskrev sina problem medan kvinnor var om inte tvärtom så snirklade runt själva kärnan. Sånt tror jag spelar stor roll.

        Svara
        • Pet

           /  12/19/2015

          Om jag minns rätt så var det nya potensmedlet (någon slags viagra-variant) för kvinnor testat allra mest på män. Rätt lustigt fall faktiskt, för jag minns att många gnällde över att det fanns si och så många potensmedel för män men bara si och så många för kvinnor och var inte alls intresserade i vetenskapen bakom problemen. Den psykologiska aspekten för kvinnor var inte intressant alls för dessa riddare. Att de sedan utvecklade denna medicin som fick folk att slockna om de hade en droppe alkohol i sig (du kan inte dricka över huvud taget under den tid du tar medicin) och som enbart gav någon procentenhets upplevd förbättring var inte heller relevant i deras jakt på 50/50. Detta läkemedel pumpar vi ut samtidigt som vi påstår oss värna om kvinnors hälsa.

          Svara
        • Precis så upplever jag det är i praktiken också.

          Svara
  25. Leif

     /  12/19/2015

    Schwarzenbergers insats är såååå typiskt för hur troende feminister resonerar. Hon anlägger ett tonfall som om hon talar till en grupp barn som precis har börjat tredje klass. Problemet, som hon ser det, är att dessa individer ännu inte riktigt har förstått, därav det förolämpande tilltalet. Jämför det uttjatade ”Läs på!”.
    Inte så konstigt att danskarna tyckte att dessa människor är aggressiva.

    Svara
  26. Icke-svensk

     /  12/19/2015

    Tittar på debatten nu. Redan i ”de första minuterna fick jag en attack.😛

    Svara
    • Icke-svensk

       /  12/19/2015

      ok, it wouldnt surprise me if, one of these days, a group of Danes would decide to dismantle Öresundbron.

      Svara
  27. Je suis dansk–

    Svara
  28. Fi fan… Jag fick för mig att transkribera hela skiten. Vilken mardröm! =(

    Svara
  29. Orschild

     /  12/20/2015

    En rätt bra sammanfattning av feminismen idag. Men man kan säga feminism om det du kallar ”radikalfeminism”. 2nd och 3rd wave-feminister har alltid varit översittare som vill ha en gräddfil och tas hand om som barn. Jag tror att många av dem är uppvuxna med ensamstående mödrar och egentligen vill sättas på plats. Kan tänka mig att de är rätt konfunderade över att ingen någonsin säger ”NEJ”.

    Svara
  30. QED

     /  12/20/2015

    Svara
  31. Hon Palm – alla vet ju, att längst upp i palmer finns det kokosnötter

    Svara
  32. Tvedt

     /  12/21/2015

    Kjære svensker, dere må tilbakevise disse gale feministene. Hvis dem fakta og slå i boret! Feministiske sinnslidelser kan smitte over til Norge, og det er ikke bra.😉

    Svara
    • Tvedt

       /  12/21/2015

      Hva har dere gjort med kommentaren min, ser jo ut som en analfabet har skrevet

      Svara
  33. Jerry

     /  01/04/2016

    Aujourd’hui il faut dire que nous sommes danois.

    Svara
  1. Söders hjältar, del 8 – Vapensyskon | WTF?
  2. SD störst bland LO-medlemmar: nu behövs ännu mer radikalfeminsim och asylsökare! | Jämställdhetsfeministerns blogg
  3. Gubbarna som styr | WTF?
  4. Jobb med normkritik | WTF?
  5. Lite blandat från 2015 del 5 | WTF?
  6. Tre tips för dem som vill omvända andra till feminism – Staffan raljerar

Kommentera

