MiT: Zachariasson, jag köper inte dina argument

En SVT-reporter har synpunkter på hur folk tar ut föräldraledighet. Hon har själv inga barn men säger att när hon får så ska hon och pappan minsann dela lika. Jojo… Mer troligt är att hon när det är dags säger till pappan ”Jag ska vara hemma i minst ett år!!”.

Hon tar avstamp i en undersökning som visar att 1/4 av alla pappor inte tar ut någon föräldraledighet de första två åren. Hon säger att det beror på konventioner, strukturer och unkna könsroller. Och att det är känsligt att påpeka det.

Jo jag kan förstå att det är känsligt och det beror på att du framstår som en idiot om du hävdar sådana orsaker helt enkelt. Du tror att en ideologisk lösning fixar det som eventuellt är ett problem och tror man det och bortser totalt från hur verkligheten funkar utanför sin egen lilla bubbla är man nog en idiot.

föräldraledighet

Om första tanken när man får reda på att mammor tar ut största delen ÄVEN i de fall där hon tjänar mer än pappan är ”Åhhh, det beror på strukturer och unkna könsroller” så är man ruggigt förblindad av ideologi. Eller idiot. Och ett tydligt tecken på en som står extremt långt till vänster är att man vill rota i folks privatliv och politisera det…

En mycket mer trolig förklaring är att pengarna inte är det viktigaste även i de andra fallen utan att det är annat som ligger bakom, till exempel att mammor VILL vara hemma så länge det går. Ekonomi är bara en del i det hela, en del som förmodligen ofta används för att rättfärdiga besluten. Och besluten som tas är att mamman nästan alltid VILL vara hemma så länge det går. Men det är fult att säga rakt ut eftersom man då får sådana som Zachariasson på sig som en jävla igel så då drar man till med ekonomin istället. Pappan vill också vara hemma men mamman vill det mer och då blir det så. Precis ALLA såna här undersökningar har alltid udden riktad mot mannen i någon form när de BORDE ha udden riktad mot kvinnorna. Männen är helt maktlösa när det gäller familjen i Sverige. Totalt maktlösa. Lösningen på frågan finns men bara om man ställer rätt frågor och rätt frågor är inte att gå på pappor och gnälla på dem och undra varför. Ställ frågan till er själva: Hur får vi mammor att inte vilja vara hemma så mycket? istället. Där finns lösningen. Lycka till…

Att de vill vara hemma så mycket det går har säkert flera olika orsaker men strukturer och unkna könsroller är knappast någon av dem. Däremot en STOR orsak kan vara att de allra flesta har slitiga, tunga och aptråkiga jobb och vad ideologiskt blinda än säger så är det mycket bättre att vara hemma och göra vad man vill hela dagarna. Speciellt om det man vill göra mest är att vara med sitt/sina barn så mycket det går. Och jo, jag har också varit hemma med mina barn, så jävla tungt och slitigt är det inte utan tvärtom ganska soft. Det är inte tråkigt heller. Byta blöjor är inte så jobbigt. Och det är rätt skönt att ta en tupplur kl 12 samtidigt som barnet medan tvättmaskinen går. Och att ha käket färdigt när sambon kommer hem är inte speciellt betungande. Och man måste inte gå med dammsugaren varje dag heller. Jämför de sakerna ovan med ett tungt industrijobb 7:00 till 16:00 eller varför inte ett skiftjobb 05:30 till 14:00 och 14:00 till 23:00, vilket väljer man…?

föräldraledighet1

Där är hennes bubbla, den som hon utgår från att alla lever i. Allt det där ska betalas också och det faller i de allra flesta fall på mannen att se till att kvinnan kan glänsa med det tillsammans med sina väninnor i deras tävlan efter status. En nöjd fru ger en nöjd man. En missnöjd fru ger ett helvete. Jag kan nästan lova att Zachariassons barns pappa kommer att tjäna mer pengar än vad hon gör, han kommer också att vara några år äldre än henne och han kommer att jobba mer efter barnets födsel för att Zachariasson ska kunna fortsätta glänsa med statusprylar tillsammans med sina väninnor för jag tror knappast att hon kommer att köpa en begagnad vagn på blocket eller sälja sin bil och köpa en billigare (om hon har någon), snarare tvärtom.

Men trots allt det ovan så är mamman hemma mer och genast så ser en ideolog att det är strukturer som tvingar henne (hur nu det går till…) och att de inte är ”vuxna” nog att bestämma själva vad de vill göra eftersom de väljer ”fel”. Som sagt, det man mest vill göra kanske är att vara hemma med sina barn…? Är det verkligen en omöjlig tanke? Och de allra flesta i Sverige har inte jobb som de älskar mer än livet utan tvärtom, de flesta har jobb som är riktigt jävla skittråkiga, de har inte heller liv där de kan ståta med fina lägenheter, bilar och semestrar två gånger om året och strävar kanske inte efter det heller utan är rätt nöjda om livet flyter på någorlunda bra.

Sen får man inte bortse från allt det biologiska som kickar in också som folk förblindade av ideologi och tro på det blanka pappret gör, det handlar om hormoner men också instinkter. Och har man ett aptråkigt, tungt och slitigt jobb samtidigt så är vad man vill göra inte så svårt att förstå. Om man inte tror på de Heliga Strukturernas makt förstås, då beror allt på dem…

en radikalfeminist

Sådär ser en radikalfeminist ut, det vill säga en person som står LÅNGT till vänster. Sådana som vill rota i folks privatliv och politisera allt i det. Som vill bestämma in i minsta detalj vad ni ska göra, hur ni ska göra och när ni ska göra något. Ända in i sängkammaren. Hon är en liten politruk helt enkelt, en som inte kan hålla fingrarna i styr utan vill att alla ska göra som hon vill att de ska göra. Och man kan ge sig fan på att de sakerna inte matchar det som gäller för henne själv…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

82 kommentarer

  1. Hans Odeberg

     /  12/30/2015

    De som talar om de styrande strukturerna är inne och sniffar på något som är sant och rätt: människan är ett flockdjur. Hur gärna vi än pratar om vår individualism och vårt självständiga intellekt, så följer vi i det mesta med flocken.

    Det kan iakttas redan i skolan. En elev köper en blå täckjacka av känt märke – veckan efter har halva klassen samma typ av jacka. I min ungdom gick de flesta i platåskor och V-jeans. Bääää.

    Där det går snett, är när man efter att man insett att människor inte tänker självständigt, får tanken att det är dags att tvinga människor att ändra beteende med lagstiftning, dvs med statlig våldsmakt i ryggen. För mig känns det självklart att den som vill dela 50/50 gör det själv, och använder vanlig hederlig opinionsbildning för att föra ut sitt evangelium. Så kan den som blir övertygad följa profeten, samtidigt som andra är fria att leva patriarkalt eller i 70-talskollektiv eller vad de nu har lust med.

    Svara
  2. SVTs svar på anklagelserna att de numera bedriver opinionsjournalistik:

    ?!?!?!?!?!?!

    Svara
    • Jan

       /  12/30/2015

      Ulf Johansson symboliserar SVT:s arrogans. Vad han egentligen säger är: ”Vi struntar i vad du säger. Vi är SVT och vet bäst. Vi gör som vi vill med licensbetalarnas pengar. Vill vi bedriva politik så gör vi det också. Betala din licens och håll käft!”

      Svara
      • Jag rekommenderar att man läser igenom hela tråden med alla @UlfJohansson1s svar – men det är MYCKET guld till framtiden och hur SVT faktiskt ser på politisk neutralitet:

        Svara
        • Jan

           /  12/30/2015

          Det här är ännu värre. Det här visar på att feminismen är en internaliserad agenda på SR/SVT. Det gör att man inte ens begriper att feminismen också är en politisk ideologi. Den där mannen, Ulf Johansson, har jag inget som helst förtroende för. Självsäker men obegåvad är mitt intryck av honom.

          Svara
        • michael

           /  12/31/2015

          Svaren från Ulf säger allt om SVT,man är så politiserad att man inte ens förstår att man bedriver politiska åsikter.

          Svara
          • michael

             /  12/31/2015

            Förlåt man ska självklart bytas ut mot en enligt SVTs värdegrund.

    • Intenso

       /  12/30/2015

      Ulf Johanssons arrogans är monumental och om den är en indikation på SVTs attityd till tittarna och SVTs uppdrag så är Public Service i Sverige rökt.

      Sorgligt att se en sån fin institution, som SVT trots allt varit, falla så totalt. Att klaga hjälper inte de de får gäss att se ut som disktrasor. Fri och oberoende, my ass.

      Svara
  3. Jan

     /  12/30/2015

    Problemet är att den svenska föräldraförsäkringen (eller egentligen bidraget) är alldeles för generös. Det är det som har vållat unga kvinnor problem. De har förstått att det innebär nackdelar för dem på arbetsmarknaden att vara hemma med barnen i åratal. Det är enbart därför de är så måna om att männen ska ta ut några ynka månader. Egentligen vill de ta ut varenda månad själva.

    Anpassade man den svenska föräldraförsäkringen till europeiska eller amerikanska nivåer skulle den här problematiken aldrig uppstå. I grunden handlar det om att kvinnor vill både ha kvar kakan och äta den samtidigt.

    Svara
  4. MiT

     /  12/30/2015

    Svara
    • Jan

       /  12/30/2015

      Ännu mer korkat svar. Karln tjänar mer än hundratusen i månaden och begriper inte vad politisk opinionsbildning är!

      Svara
      • Pelle2

         /  12/30/2015

        Han vet mer än väl att han sysslar med politisk opinionsbildning men vill inte erkänna det eftersom ledningen då kommer ställas till svars för att dom inte är åsiktsneutrala.

        Svara
  5. Pelle2

     /  12/30/2015

    Se till att spara Helena Zachariassons inlägg så kan vi med spänning se fram emot den dag hon är förälder och se hur hon agerar.
    Skulle kunna satsa en bra slant på att även hon kommer ta ut den mesta föräldraledigheten om inte hennes ideologiska fränder bland politikerna har drivit igenom en lag om helt delad föräldrapenning.Dom som är mest högljudda bland feministerna brukar ha en helt egen regelbok för sig själva än den dom vill tvinga på alla andra.

    Svara
  6. MiT

     /  12/30/2015

    Svara
    • Jan

       /  12/30/2015

      Ja, nu har hon fyllt arton så nu får hon kritiseras. Hon kan inte spela ut barnkortet längre. Maken till hycklerska har väl sällan skådats.

      Svara
    • Lövet

       /  12/30/2015

      Förut kund man kanske, kanske inbilla sig att hon var ung och naiv och därför inte tänkte mer än ett steg i taget. Men hon måste ju för fan vara kort i roten…
      …om du vet att du skall åka på en relativt dyr julsemester som du dessutom tänker låta publicera bilder från då kan du ju för h..e inte gå ut och moralisera över andras julklappar?

      …nu kommer hon säkert undan med detta också och de kritik hon nu får kommer förstås att kallas ”hat” av mediakotteriet på söder, men vi andra kan nu lugnt placera henne på listan över svagbegåvade…

      Svara
      • Pelle2

         /  12/30/2015

        Hon kommer säkert säga att det inte är en julklapp utan en planerad semesterresa.
        Att det sedan handlar om konsumtion,precis som julklapparna, anser hon säkert inte är relevant. Godhetsapostlarna och radikalfeministerna har ju som sagt var en egen regelbok än den de avkräver oss andra att följa.
        Ingen risk att media kommer kritisera henne eftersom de anser att allt hon gör är bra. Vi som kritiserar henne för hennes hyckleri kommer som sagt var avfärdas som näthatare.

        Svara
  7. Frogfish

     /  12/30/2015

    Det mest tragiska i denna historia är den uppenbara oviljan att se flera anledningar till att det ser ut som det gör, de verkar vilja styra vilka anledningar som ska räknas.

    Alla, utom vänstertomtar, ser ju att mamman har en stor roll i hur föräldradagarna fördelas. Att inte ens ställa sig frågan om det kan ha betydelse vad mamman vill, och hur stor betydelse det har, visar ju att det är uppenbar ideologisk blindhet som ligger bakom. Man vågar helt enkelt inte följa det spåret, det kanske kommer fram att kvinnor inte är så maktlösa som det framställs……

    Detta retar mig mest. Att de ser även andra förklaringar är ok, men att de medvetet blundar för anledningar av ideologiska skäl är rent ut sagt skit!

    Svara
    • Olof

       /  12/30/2015

      Jag tror den bästa lösningen på problemet är att ändra föräldraförsäkringen så åtminstone ‘överlåtbara’ dagar fungerar på samma sätt som t.ex vård av anhörig. På så sätt medges möjlighet för andra närstående till barnet, som t.ex far och morföräldrar, syskon eller andra föranmälda att hjälpa till. Det skulle dessutom lösa massa problem för t.ex unga föräldrar.

      Men naturligtvis skulle det också göra det väldigt uppenbart att du har helt rätt. Det handlar oftast om att mammorna gärna vill ta ut hela tiden själva, även om någon annan kan göra det, och så som det är idag är det snarast normbrytande att våga stå för det. Kvinnornas egen lycka och självbestämmande skall stå tillbaka för den politiska ideologin.

      Svara
  8. Leif

     /  12/30/2015

    På framför allt mindre orter i landet med stark religiös prägel kunde det för kanske femtio år sedan fortfarande tisslas och tasslas när en nyinflyttad visade sig tvätta eller klippa gräset på söndagar. Som väl är är det något som i stort sett sakta men säkert klingat av sedan dess. Den som upplevt det har väl hoppats att det nu tillhör historien.
    In kliver så på scenen Helena Zachariasson, feminist, et consortes. Inte nog med att dessa människor har synpunkter på en specifik person – de riktar sin bannbulla mot personer de överhuvud taget inte känner, personer de aldrig ens träffat. Och vad värre är: De får utrymme till och med på licensensfinansierade Sveriges Television för att utveckla sin inskränkthet och sitt översitteri.
    Sveriges Radio och Sveriges Television drar igång en ren kampanj. Oberoende media?
    Vad blir nästa steg? Namnlistor?
    Förslag till rubrik:
    ”Här bor papporna som under året inte tog ut sina pappadagar”

    Svara
  9. http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2941553-heller-sahlgren-kunskapsskolans-fall

    Va? E postmodernism o feminism orsaken till skolans förfall? Vem kunde tro det.

    Svara
  10. Daniel

     /  12/30/2015

    Ulf är verkligen tragisk som bara bekräftar det många misstänkt. SVT står så hårt ideologiskt på vänstersidan att man inte ens märker när man agerar utifrån ideologi. Det är så självklart att det är sanning av sig självt.

    Tyvärr tror jag det här skadar SVT mer än det skadar någon annan då förtroendet för Public Service helt försvinner. Likaså stödet ute ibland folket. Den politiker som senare vill ta bort eller gravt underfinansiera SVT kommer få det väldigt lätt att driva igenom hårda besparingar.

    Svara
    • Jan

       /  12/30/2015

      Att enbart kategorisera feminism, hbtq och anti-rasism som vänster är ett tankefel. Identitetspolitiken kan nog sägas vara en socialliberal agenda. Det är därför den är så effektiv. Den skär igenom hela det politiska landskapet. Det är därför det talas om åsiktskorridor. Den allt svagare vänstern (S är nere på 22 %) skulle inte på egen hand kunna vakta korridoren. De har benäget bistånd av MP, C, FP, KD och t o m M. Det är denna konsensus som förlamat Sverige.

      Att endast skylla på vänstern är en grov förenkling och avslöjar egentligen bara ens egen politiska agenda. Högern är också ansvariga för den politiska situationen i Sverige idag. Glöm inte vilka som satt i regeringen mellan 2006-2014…

      Svara
      • Snarare så att högern gått på den marxistiska feminismen på grund av kvinnors högre värde.

        Svara
        • Jan

           /  12/30/2015

          Feminismen är i grunden en liberal agenda. Marxism? Det är i de liberala länderna i väst som feminismen är mest utbredd. Knappast i de forna socialistiska länderna i öst.

          Svara
          • Det var längesedan feminismen var liberal. Ganska omgående övergick den till att bara grunda sig i ett hat mot män, man beskylde allt på män från första början.

            Läs på om marxism, byt sedan ut proleteriat o kapitalet mot kvinnor o män/patriarkat så ser du att feminism inte är något annat än marxism.
            Du får sluta se på vad feminister säger att de är o istället se på deras handlingar.

          • @Jan
            Andra vågen feminism kan i viss mån sägas vara liberalt men få feminister accepterar idag vad de sa på den tiden. Sverige är idag socialkonservativt, uppe i vänstra hörnet om du kikar på the political compass.

          • Jan

             /  12/30/2015

            Marxismen berör förhållandet mellan arbete och kapital. Feminismen är i grunden en frihetsrörelse för kvinnor. Jämförelsen haltar, minst sagt.
            Att sedan alla ismer tenderar att likna varandra i metoden är en annan sak. Kapitalismen och socialismen har också stora strukturella likheter förutom att det är olika intressen de företräder.
            Som jag påpekade tidigare: Feminismen är stark i postindustriella, liberala länder i väst. Men existerar knappast i de forna socialistiska länderna i öst.

          • Senior

             /  12/31/2015

            Möjligt att feminismen var en frihetsrörelse för kvinnor en gång i tiden, knappt ens då. (Frågan om ”kvinnlig” rösträtt var vid tiden ganska allmängiltig och gällde de flesta män också.)

            Feminismen är sedan länge kidnappad av marxister som bara använder den som en dimridå. Detta märks tydligt om man gör som Pether skriver ovan och byter ut arbetare till kvinna, man till överklass, kapitalet till patriarkatet…..

            Samma skitprodukt, enda skillnaden är att de riktat reklamen till en annan målgrupp då den förra målgruppen ”arbetarna” genomskådat lögnen…..

          • Senior

             /  12/31/2015

            ….Dåtidens feminister var nog helt enkelt som dagens, de enda som hade tid att ägna sig åt dessa ”kvinno” frågor enär deras män arbetade och dog under usla förhållanden för att hjälpligt kunna försörja sina familjer…..

          • Senior

             /  12/31/2015

            ……och det är nog även svaret på varför du inte hittar några feminister i de forna socialistiska länderna. De har dels varit upptagna med att få vardagen gå ihop, samt genomskådat feminismen genom att ha upplevt det själva den hårda vägen genom att leva mitt i det marxistiska drömsamhället…..

          • Senior

             /  12/31/2015

            …..vi var ju på vippen att få så pass mycket välstånd här i sverige också på 60-70 talet att fler och fler hade råd att vara hemma och leva på en lön, men det löste ju socialisterna genom (bl.a. sambeskattning) höjda skatter och massiv propaganda (stigmatisering av hemmafruar) så det gick om intet…..

  11. MiT

     /  12/30/2015

    Zachariasson har varit igång förut och luftat sig på nyhetsplats med aktivism
    ”Helena Zachariasson: Jag tänker fortsätta tjata om mens”
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/helena-zachariasson-tanker-fortsatta-tjata-om-mens

    ”Vi på mensfesten behöver inte övertygas

    Är tabut kring mens över för att vi har fått mensaktivism? Nej. Kanske blir tabut till och med större. ”Det är bara galna feminister som snackar om äckliga saker som mens”, är något jag hört flera säga. Bara för att mensen får uppmärksamhet blir den inte neutral.

    Låt mig ge ett exempel: På den internationella kvinnodagen den 8 mars var jag på en ”mensfest” som anordnades av Teater Bristol i Sundbyberg. Där var vi kanske 30 kvinnor som med allvarliga miner och markerade glasögonbågar drack Bloody Marys, diskuterade menskoppar och tittade på en konstnärlig film där en naken kvinna stod i en skog och smetade in hela sin kropp i sitt eget mensblod.”

    Svara
    • Jan

       /  12/30/2015

      Inte är det väl männens fel om mensprat är tabu. Männen får väl knappast uttala sig om mens i alla fall. Vilket svammel…..

      Svara
      • Micke

         /  12/30/2015

        Mens är väl inte tabu i Sverige? I min familj ingår mensskydd i ”husbudgeten” och jag som man har inga problem med det, som huvudvärkstabletter eller plåster. Kvinnorna i familjen tycker inte heller att mensen är något att skylta med utan skulle nog helst vara utan om det gick att välja. Sen ändras faktiskt humör och personlighet med mensen, men att hålla på och säga ”Har du mens eller?!” varje gång någon är arg eller sur är inte god ton. Föräldraledighet vet jag inget om efter som jag inte heller har egna barn, men VABat har jag gjort till bonus barn, då var den hemma som hade ”minst” på jobbet vid det tillfället! Hur jämlikt är inte det?!

        Svara
    • Leif

       /  12/30/2015

      ”Och att kvinnor med pmds – en kraftigare variant av pms, inte vågar berätta för sin omgivning att de lider av sjukdomen – det gör mig ledsen. Men att forskare kan ha hittat ett sätt att stoppa sjukdomen som gör att kvinnor får ångest och självmordstankar vid mensen – det gör mig hoppfull.”
      Är det andra kroppsliga problem, besvär eller sjukdomar vi bör delge vår omgivning?
      Hemorrojder‎, urinläckage, herpes?
      Vore bra om Zachariasson kunde publicera en lista, förslagsvis på SVT:s hemsida.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/30/2015

      Skulle vara ganska kul om jag som medelålders.vit, svensk man gick fram till valfri radikalfeminist och frågade hur det står till med mensen.
      Förmodligen skulle hon kalla mig för ett äckel för det är ju en sak att hon själv vill prata om och visa upp mensen än att jag som man ställer personliga frågor kring den. Det gäller ju att hålla uppe det kvinnliga offerperspektivet i alla lägen..

      Svara
      • Noger

         /  12/30/2015

        Berätta samtidigt om din analklåda – bara för att bryta tabut som gör att folk inte vågar berätta om sin analklåda för sin omgivning.

        Svara
  12. Anders

     /  12/30/2015

    Hur gammal är Zachariasson? Ser ut att ha passerat bäst före vad gäller fruktsamhet. Tveksam om det blir några barn för henne och kanske lika bra det.

    Svara
  13. robjoh

     /  12/30/2015

    Feminister missar en väldigt viktig sak:
    Jag som man anser att den som väljer hur länge någon ska få vara hemma är i första hand kvinnan. Väldigt enkel anledning det är inte jag som burit på barnet i 9 månader, det är inte jag som är genomlidit en förlossning. Om min fru vill vara hemma lite längre än mig anser jag att hon har förtjänat det.

    Svara
  14. MiT

     /  12/30/2015

    Svara
    • Leif

       /  12/30/2015

      Fullödig argumentation från Ulf Johansson: ”Nej.”

      Svara
    • Grodan Boll

       /  12/30/2015

      Kim Jong Un, take note.

      Svara
    • Noger

       /  12/31/2015

      Äsch då, va inte så negativa!
      Nästa vecka kommer det säkert en krönika om kvinnors ansvar att vara mer närvarande på arbetsmarknaden , särskilt tunga farliga jobb i den privata industrin.

      Eller…?

      Svara
      • Eller varför inte en krönika om kvinnliga sop-åkare,
        så kallade ”sop-gummor”, eller kvinnliga sotare
        (”skorstensfejarmästarinnor”).

        Svara
  15. NWO-DIKTATUREN –
    genomförs bl.a. genom AGENDA 2030 –
    som syns i de små stegens tyranni –
    för att allmänheten ska luras in i fällan –
    utan att märka det;

    http://gloria.tv/media/wn5bL5y9put

    Svara
  16. michael

     /  12/30/2015

    För feminister likt Zachariasson ska barn endast ses som teori inte praktik.

    Svara
  17. Zachariasson tycker tydligen att den här gamla hatiska drapan i Nöjesguiden är ‘svar på tal’, hon länkade till den på twitter förra veckan

    http://ng.se/artiklar/de-20-smartaste-svaren-till-jamstalldister-och-rovhattar

    Hon är uppenbarligen inte intresserad av någon saklig debatt

    Svara
  18. jaha

     /  12/30/2015

    ”Jag längtar hett efter att få barn.”

    Ok.

    Att SVT publicerar folkfostrande ideologisk rappakalja är knappast något nytt.

    Frågan är snarare: Varför behöver Zachariasson skriva en krönika på SVT för att kommunicera med sin gubbe?

    Snacket om ”strukturer” är sedvanlig radikalfeministisk konspirationsteori. Föga förvånande uppföljning på det senaste mästerverket med rubriken ”Jag tänker fortsätta tjata om mens”.

    SVT hymlar åtminstone inte om sina radikalfeministiska ambitioner.

    Sakfrågan är icke-fråga.

    Självklart finns det biologiska, ekonomiska och ideologiska orsaker som påverkar framför allt kvinnors val vid föräldraledighet. Övriga förväntningar kommer väldigt långt ner på listan.

    Det vore förstås önskvärt om förväntningar hade en större inverkan på SVT-anställdas beteenden. Om inte annat för att uppnå kraven på saklighet och opartiskhet.

    Men som alla vet är dessa förtryckande förväntningar endast aktuella när det gäller att framställa kvinnor som förtryckta offer. Vi som inte är feminister, vilket är majoriteten av befolkningen (som inte jobbar på SVT) anser såklart att kvinnor är fullt kapabla att själva bestämma över sina liv.

    Kampen om föräldraledigheten tycks nästan vara feminismens sista käpphäst.

    Satsningen på samtyckeslagstiftning gick snörpigt i stöpet. Lönegapet påvisade aldrig någon diskriminering. I dag består feminismen främsta förespråkare av fifflande, inkompetenta politiker och en klick mediekarriärister som gör sig till ständigt åtlöje med sina hen-teorier, mens-trams, manshat och omvänt rasistiska och intersektionella dårskap.

    Helenas krönika framstår mer som en personlig förväntan om framtiden. Längtan efter barn och ovissheten om att kunna leverera. Att kunna leva upp till de ideologiska förväntningar som ställs i dag. Att man måste dela lika.

    Kanske kan en krönika peppa. Kanske kan en krönika få honom att förstå.

    Svara
  19. Gurkburken

     /  12/30/2015

    Vilken man läser detta och tänker ”henne vill jag ha”? Den stackare som gör henne med barn förtjänar det hemska liv han kommer få.

    Svara
    • T

       /  12/30/2015

      Får mig att tänka på ”Ja lilla Selma” om nån kommer ihåg serien.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  12/31/2015

        Lilla Fritiof tror jag den hette.

        Svara
        • The Perfect Man

           /  12/31/2015

          Lilla Fridolf.

          Svara
          • T

             /  12/31/2015

            Douglas Håge var Lilla Fridolf Olsson i 4 filmer på 50-talet.

  20. Liten

     /  12/30/2015

    Igen, vilka är kvinnorna hon vill tvinga till att gå tillbaka till jobbet innan de vill gå tillbaka själva?

    Svara
  21. Rikard

     /  12/30/2015

    Hej.

    I efterskenet av Zachariassons debattinlägg får man väl ta chansen:
    1.Avskaffa allmän föräldraförsäkring helt, utan undantag. Sänk arbetsgivaravgiften o/e momsen med motsvarande belopp.
    2. Ändra barnbidraget till en fast summa oavsett antal barn.
    3. Avskaffa alla former av bostadstillägg, -bidrag och liknande.
    4. Som ett led i allmän sänkning av momsen (riktmärket bör vara fem procent) inleds med de produkter som främst konsumeras av barn fram till skolåldern.

    Utan av staten införda godtyckliga inlåsningsmekanismer är kvinnor, män, och eventuella andra fria att själva komma överens (eller inte) om hur de vill fördela dygnets timmar re barnuppfostran. Givetvis skall inga bidrag betalas ut till den som inte är född i Sverige, med två svenska föräldrar enligt den definition som Invandrarverket (nuvarande Migrationsverket) tidigare använde.

    Så lätt är det, Zachariasson, att komma med konkreta förslag som bejakar både jämställdhet mellan alla kön och genus, och samtidigt uppmuntrar den fria viljan.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Pelle2

       /  12/30/2015

      Problemet är väl att det enda hon vill främja är den lösning som passar henne för dagen. Som icke förälder är det ju lätt att hävda att allt ledighet skall delas lika oavsett hur familjesituationen ser ut. Brukar vara ett annat ljud i skällan när deras egen föräldraledighet skall fördelas…
      Så med andra ord sysslar du med otäck mansplaining som visar upp en lösning där hon faktiskt tvingas ta ett personligt ansvar för sitt föräldraskap.Kvinnohat kallas sådant 😉

      Svara
      • Rikard

         /  12/30/2015

        Hej.

        Attsingen kattsingen, du kom minsann på mig!

        Mansplaining, den är bra. Ad hominem tror jag det kallas? Har också sett manspreading, -leaning, -talking och -breathing användas.

        E’ svårt å va’ gentleman iblann’,
        men en gör så gott en kan
        Barna ska ha de bra
        Fast nån måste jobba var da

        Man kan komma överens
        å alla måste sätta
        sin egen gräns;
        Det är det rätta

        Varför vill hon bestämma över våra huvuden
        Zachariasson? Den bruden
        när hon en batting kalvat å gött
        kanske fattar att välja själv e rätt så gôtt

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Olof

       /  12/30/2015

      Intressant nog är skiner det igenom i alla artiklarna att det handlar mer om att kvinnor snarare roffar åt sig av männens del av offentliga medel här.

      ‘Annars är det lätt att mamman blir kvar hemma – för det är rätt trevligt att vara hemma med barn, säger hon.’

      ‘Männen förnekas tid med sina barn, tid som kvinnorna i stället tar hand om.’

      Ovanligt att se det faktiskt uttryckas. Själv skulle jag gärna mycket hellre vara hemma med barn och drälla runt som en slackande lattepappa än göra det som idag är ett normalt jobb.

      Men jag håller oavsett med om att systemet bör ändras. Jag håller med Rickard ovan om att en ordentlig nedkortning vore rimligt. Men då jag inte tror det är politiskt möjligt vill jag i andra hand se det förändras så skötande kan vara motsvarande de som gäller för vård av närstående, så att det görs tydligt att det handlar om barnets nära vård i anknytning till födseln, inte extra semester för föräldrar, vilket dessutom skulle göra debatt om tiden lättare.

      Som sista alternativ att man tar bort möjligheten att överlåta helt. Om det i själva verket handlar om någon sorts extra semester specifikt för föräldrarna, som det i bland kan tyckas, då ser jag ingen anledning att den skall vara gå att överlåta alls. Use it or lose it.

      Svara
  22. MiT

     /  12/30/2015

    Svara
  23. MiT

     /  12/30/2015

    Svara
    • Rikard

       /  12/31/2015

      Hej.

      Nej då, BRF:en agerar normkritiskt mot snöglidarnormen, och har med intersektionell klarsyn bibringat grannskapets barn en solidarisk insikt med alla de barn som är exkluderade från den den snövita pulkahegemonins förtryck.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • T

         /  12/31/2015

        Om inte alla får åka pulka samtidigt får ingen göra det. Det ska vara rättvist. 😀

        Svara
  24. Svenne

     /  12/30/2015

    Ivar Arpi kommenterar ett ‘bibliskt’ påhopp:

    ” Givetvis skulle det vara ett tjänstefel som ledarskribent att inte beskriva det som sker. Instinkten när problem uppstår är att man vill hitta lösningar och vägar framåt. Men andra har hellre beskrivit ”retoriken” hos de av oss som har försökt att vara konstruktiva, än att själva föreslå några lösningar.

    Aftonbladets ledarsida har haft mer av ett pepprally: ”Det kommer fungera. Vi befinner oss trots allt i Sverige (4/10) och ”Det ­måste fungera” (6/11). De har även torgfört uppfattningen att man i bästa fall är en historielös ”dysterkvist” och i värst fall ”rasist” om man diskuterar att det finns en gräns för hur stor invandringen kan vara (20/2). ”

    Svara
  25. Svenne

     /  12/31/2015

    Cwejman om ideologisk fartblindhet:

    Svara
  26. Svenne

     /  12/31/2015

    Alice Teodorescu vinterpratar i P1:

    Svara
  27. Svenne

     /  12/31/2015

    Bäst att fråga nationalekonomen Skyffert…

    Svara
  28. Svenne

     /  12/31/2015

    Draken vaknar?

    Svara
    • Jan

       /  12/31/2015

      …Och det kommer DN på nu! Jösses vilken sköka den tidningen är. Dagstidningarnas motsvarighet till Kiviks marknad…

      Svara
    • Leif

       /  12/31/2015

      ”Vi har i Sverige varit för dåliga på att ändra de kartor som inte stämmer med verkligheten. Pragmatismen har offrats för de ideologiska låsningarna.”
      Vilka vi? Borde det inte åtminstone stå:
      ”Vi på DN har varit för dåliga på att ändra de kartor som inte stämmer med verkligheten. Pragmatismen har offrats för de ideologiska låsningarna.”

      Svara
  29. Svenne

     /  12/31/2015

    Erixon sågar Svensson:

    ”Ska vi ändå ha en invandring på över 100.000 personer per år? Vart ska de ta vägen?

    Den frågan svarar inte Svensson på, eftersom han lever i utopiernas värld där man med en knäpp med fingrarna bygger hundratusentals lägenheter. Det är en fullständigt verklighetsfrämmande syn på politik. Det är som att betrakta Alice i Underlandet som en dokumentär.”

    Svara
  30. Svenne

     /  12/31/2015

    ST om SVT:s så kallade opartiskhet:

    Svara
    • Jan

       /  12/31/2015

      Problemet för SVT/SR är att de är så marinerade i feminism, hbtq och antirasism att de inte förstår att det också är en politisk agenda. De tror att det är en värdergrund helt enkelt. Som omfattas av alla. Därav miljondirektören Ulf Johanssons goddag yxskaft-svar.

      Svara
  31. Jan

     /  12/31/2015

    En annan trend som jag lagt märke till under 2015 och som jag tror fortsätter under 2016 är elimineringen av kommentarsfälten i dagspress och andra medier. Samt blockeringar på Twitter och i bloggar.

    Även på politiska bloggar som, exempelvis, S-bloggar. Där har okommenterade bloggar blivit standard. Jag förstår dock inte hur man tänker sig vinna väljare genom att först kalla dem för rasister och nazister och sedan blockera dem? Å andra sidan tycks inte Socialdemokraterna vara intresserade av några nya väljare vilket märks på opinionssiffrorna….

    Svara
    • Svenne

       /  12/31/2015

      Ja, den gamla makten isolerar sig i ‘elfenbenstorn’…
      Kan bli spännande.

      Svara
    • T

       /  12/31/2015

      Jo visst fan vill de ha nya väljare, det kommer minst 100,000 nya per år nu.

      Svara
  32. Svenne

     /  12/31/2015

    Och amerikanerna ser förundrat på:

    Svara
  1. Räkna vita | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: