Ett stålbad väntar

Ett stålbad väntar nog både media, polisen och kanske i viss mån även politiker i kölvattnet av Köln, ”We are Stockholm” och Kalmar. Nu har det kommit fram att Även Malmö var drabbat på nyårsnatten

Nyårsnatten – kring midnatt i Malmö citys utkanter – en grupp på åtta till tio unga killar samlas runt en kvinna i de sena tonåren.
De pratar, ropar, verkar det som. Till kvinnan eller sinsemellan, det kan inte polispatrullen som sitter i sin bil några hundra meter bort avgöra. Men de rullar mot platsen.
Innan de hunnit ur bilen är killarna borta. Kvar står en rädd kvinna.
– Våra patruller avstyrde flera sådana här händelser på nyårsnatten, tjejer som omringades av stora gäng som bara drev omkring, säger Håkan Johansson, som var polisens insatsledare.

Den nya hobbyn för de vanliga hyggliga svenska männen? Ni vet, svenskar som är de allra värsta i hela världen enligt Fi och andra radikalfeminister…?

Tjänstgörande poliser höll ögonen på grupperna och fick på så vis korn på flera fall av påbörjade trakasserier eller ofredanden.

– Det händer säkert varje krogkväll att kvinnor blir trakasserade i till exempel krogkön, någon som tafsar eller ofredar dem, säger Håkan Johansson.

– Men det här, när det kommer i stora gäng, 8–10 stycken, det är ovanligt, det har vi inte sett tidigare. Det var i citys utkanter, Kungsparken eller Centralstationen, som vi såg det här.

Men sånt här har hänt under hela uppväxten enligt till exempel Linnea Bruno, Fi, och Hanna Fahl på DN. Omringade av aggressiva unga män i stora grupper…?

Efter Sydsvenskans frågor har Carl Axel Andersson granskat polisens diariesystem för nyårsnatten. Han hittar inga formella anmälningar eller noteringar om att grupper av unga killar ofredat kvinnor.
Däremot har han läst patrullernas ”återflöde” – en överlämning av aktuella händelser som är till för att tillträdande arbetslag ska veta om de ska hålla ögonen på något särskilt.
Så här står det, bland annat, i nyårsnattens återflöde:
”Något som stack ut från tidigare år var att ett par hundra som jag ser som ‘ensamkommande från Afghanistan’ drev omkring i city och var allmänt stökiga. Flera fall där stora gäng av dessa omringade framförallt berusade tjejer/kvinnor och ofredade dessa. Inget som under natten blev någon anmälan.”
– Ensamkommande från Afghanistan är vår bedömning då under natten. Det bygger helt på utseende, så det kan säkert ifrågasättas, säger Håkan Johansson.
Inga anmälningar utan man får gå till polisens ”återflöde”. Hur många ”återflöden” finns det i Sverige med händelser som ovan och som vi aldrig får reda på? Men å andra sidan, kan man lasta den vanliga underbetalda polisen? Är väl polischefernas och de politiska polischefernas sak att lyfta upp? Och läs noga, det var ”ett par hundra ensamkommande från Afghanistan” vad man kunde bedöma på utseende. Och eftersom den gruppen är den ÖVERLÄGSET största så är det nog en god gissning att de flesta var det. Ett par hundra alltså… Nåja, de skrev inte ensamkommande barn i alla fall som man gjort tidigare. Inte ens DN gör det numera som vi kunde se i mitt förra inlägg ”Svarte Petter, DN och polisen” utan de kallar dem nu ”unga utländska män som kommit till Sverige utan sina föräldrar”. Det måste vara årets både omskrivning och helomvändning!

stålbad kalmar

I Kalmar har antalet anmälningar nu ökat och är nu 19 stycken. Kolla noga på bilden, speglar den på något sätt vad som hänt? Är det en hand som kan tillhöra en av de gärningsmän som inte kunde prata svenska? SVT.s metoder när det gäller bildsättningar är närmast groteskt ohederliga!

Nä, både media och polis har nog ett riktigt stålbad framför sig. Media genom att de måste bli ärliga med rapporteringar och sluta mörka information vid grova brott. Det finns INGA vinnare på det alls, bara förlorare. Det finns inga vinnare alls om man döljer att vissa kulturer ÄR grovt överrepresenterade vid vissa brott. De största förlorarna är de som drabbas av dessa brott såklart, de har inte ens fått chansen att bedöma riskerna eftersom de har dolts för dem både av media, polis och framför allt av politiker. Vet man att gruppen från Västra Asien och Norra Afrika är överrepresenterad med cirka 500% vid grova sexualbrott (senast det redovisades 2005, knappast mindre nu…) jämfört med svensken så kan man också själv fatta beslut utifrån det.

Detta med grupper som sextrakasserar unga tjejer visar sig nu vara ett gigantiskt problem i hela landet, nu kryper det fram att man har dessa problem i stad efter stad! Utan att media eller polisen larmat om det tidigare. Samtidigt som man har ÖST in folk som har just den här problematiken och synen på kvinnor och tjejer i stad efter stad efter stad! För ingen tror att det bara dök upp på festivalen i Stockholm eller i Kalmar och Malmö på nyår utan tecken tidigare! Polisen har ett ordentligt arbete framför sig och frågan är om Eliasson är rätt person för detta, han är ju känd för just aktivism och döljande? Vad han än kommer fram till så kommer det att misstros på något sätt. Det är ju faran med att ha politruker på höga poster.

eskalerade sextrakasserier

Apropå Stockholm och festivalen, vad har mer eskalerat som tusan under 2014 och 2015…?

Och med det kommer jag in på politikers stålbad, vi måste få bort totala galningar från makten! Miljöpartiet är nog de som har allra mest skuld till att dessa övergrepp har kunnat ske alls. Fridolin och Romson bär ett stort ansvar! Det är deras politik som kunnat göra det möjligt för horder av sextrakasserande galningar som uppenbarligen levt i grottor med tillhörande kultur innan.

Fridolin reagerade

Också utbildningsminister Gustav Fridolin, MP, reagerar starkt på händelserna.
– Det är helt oacceptabelt. Polisen ska informera allmänheten om de brott som begås, säger han och betonar att polisen inte ska ta någon politisk hänsyn.
– Den typen av hänsyn ska inte polisen eller någon annan myndighet ta. Man ska redovisa det som händer för allmänheten. Det gäller så klart särskilt polisen. Alla vi som nu läser om de här fruktansvärda brotten blir så klart, det är fruktansvärt det som skett och som unga varit utsatta för. Ska man kunna göra bra insatser måste den informationen också finnas bland alla.

Det är fruktansvärt det som skett säger Fridolin väl medveten om att det är hans eget parti som gjort det möjligt… Man har även hittat Löfven igen och han tycker också det är fruktansvärt. Löfven har också gjort det möjligt genom att inte dra i handbromsen i tid och att samarbeta med galningarna i Miljöpartiet! Sen får vi inte glömma Reinfeldt och hela alliansen heller…

För hur man än vänder på det så är detta ett rent importerat problem! Vi har importerat sextrakasserier som drabbar unga tjejer i Sverige. Politikerna har gjort detta trots att de vet om vad det för med sig! Jo det finns svenskar som är rövhål också, finns ingen som förnekar det alls. Men det betyder inte att vi bara därför måste importera ÄNNU MER? Våra problem som vi har i det här landet har vi skapat själva och det är vårt problem som vi måste ordna upp här, vi har tillräckligt med våra egna problem utan att vi måste importera ännu mer!

Undrar om Magda Rasmusson från Naiv Ungdom åker iväg på festivaler ensam när hon VET vad det innebär i form av importerade sextrakasserier…? Förmodligen inte, hon tycker nog snarare att andra ska betala det priset…

Så ett riktigt stålbad på många olika ställen är nog det enda som kan hjälpa i det här läget. Men främst hos media, polisen och hos politikerna. Är de inte beredda på det så är det totalt kört.

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

100 kommentarer

  1. Miljöpartiet är nog de som har allra mest skuld till att dessa övergrepp har kunnat ske alls.

    Delar inte den analysen. Moderaterna är de som har allra mest skuld, i mina ögon. Miljöparitet är ett pytteparti och kan inte orsak något om inte de andra ger dem möjlighet till det. Det var Moderaterna som upphävde luciabeslutet, det var moderaterna som ingick migrationsöverenskommelse med Mp. Det startade som en lavin som man nu försöker stoppa.

    Svara
    • MiT

       /  01/11/2016

      Men det är Miljöpartiets migrationspolitik som gällde och orsakade allt detta. Sen vilka som bär störst ansvar är en fråga som kan diskuteras såklart. Men om inte deras totalt galna politik funnits hade den heller inte kommit på tal? Men Moderaterna och Alliansen har ett väldigt stort ansvar!

      Svara
    • Kristian

       /  01/11/2016

      Ja att säga att ”Mp är värst för att de samarbetade med M” är lite som att säga att ”allt är SDs fel, för de fick alla de andra att bli galna.”

      Däremot är Mp i dagsläget mycket längre bort från att vara regeringsfähiga än de flesta. M vill nog i alla fall ha röster, därför låtsas de ändra åsikt.

      Svara
  2. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
    • Kristian

       /  01/11/2016

      I Algas klassiska spel ”Tjuv och Polis” använder såväl tjuv som polis gärna spårvagn. Mycket effektivt färdmedel. 1943 alltså.

      Svara
    • Johan A

       /  01/11/2016

      Kul med ”jämställd” snöröjning. Undrar bara på vilket sätt den skulle vara jämställd. Jag brukar vara ute och jogga vid 5 på morgonen när plogbilarna är igång, och jag har hittills inte sett en enda kvinna bakom ratten på någon av dem. Inte heller har jag sett en enda kvinna stå med en snöskyffel och skotta snö framför busskurer eller tunnelbanenedgångar. Jag har inte sett en enda kvinna gå ute med skyffel och sanda för hand på de platser det behövs. På vilket vis är snöröjningen jämställd? Min misstanke är att den anses jämställd när kvinnor bara kan dra nytta av den men inte behöva utföra den.

      Svara
      • trollan

         /  01/12/2016

        Nu vet jag inte hur det ser ut egentligen, men jag har faktiskt märkt på sommaren en ökning av antalet kvinnor som är ute och fixar i kommunen med saker som jag traditionellt sett vara män (t ex m röjsåg få undan stora grenar mm). Poängen är att vid snöröjning är folk så påpälsade att det är svårt att se några direkta kurvor och därmed svårt att säga om det är män eller kvinnor som är under kläderna där ute. Det blir lite som att säga att alla legogubbar är män då de har keps på sig då man bestämmer att kvinnor inte kan se maskulina ut.

        Nu tror jag helt klart att en majoritet av snöröjarna är män, men som sagt det är inte alltid lätt att avgöra.

        Svara
        • Frogfish

           /  01/12/2016

          Har under mina 45 år aldrig sett en kvinna skotta snö (borsta från trappen eller bilen räknas inte). Var det snö hemma hos oss förr, så gick morsan och väckte farsan, det var hans jobb. Ser dock inga problem med det, då morsan inte var sysslolös ändå.

          Tyvärr har jag aldrig sett en kvinna med en riktig röjsåg, det skulle faktiskt vara en riktig ”turn-on”:)

          Svara
          • trollan

             /  01/12/2016

            Kan väl säga att jag studsade till när jag såg kvinnor m röjsåg.
            När det gäller skottning privat så handlar det väl ofta om ”härtill är jag nödd och tvungen”. Ensamstående kvinnor (samt kvinnor m män som inte kan göra pga hälsa) klarar av skotta och gör det (om de inte som jag råkar ha snäll granne som tar min uppgång med). Så visst är det väl så att många kvinnor gärna låter manspersoner som lever med dem ta snöröjningen men att du inte sett en enda kvinna skotta är faktiskt rätt imponerande i sig.

          • Kristian

             /  01/12/2016

            I Edinburgh bor uppskattningsvis minst 200000 kvinnor. Minst två tredjedelar skottar.

  3. MiT

     /  01/11/2016

    ”Skulden skall läggas där den hör hemma – hos gärningsmännen & dess medlöpare!”
    http://www.deogan.com/2016/01/11/skuldansvar/

    Svara
  4. Jan

     /  01/11/2016

    ”Unga utländska män som kommit till Sverige utan sina föräldrar”, citat från DN. Det är slående hur begreppen ändras beroende på sammanhang. Tidigare har det ju hetat ”ensamkommande flyktingbarn”.

    Svara
    • Så lät det i SVT nyheterna också. Alla intervjuade försökte krångla sig ut på något sätt. ”De har inte sett kvinnor så fritt” knystade någon kvinna, missade vem hon var.

      Svara
      • trollan

         /  01/12/2016

        Hehe, vilken kommentar 🙂
        Ja, måste vara jobbigt att se alla dessa kvinnor i vilt tillstånd utan skydd av heltäckande tält. Det kanske ska bli krav på dessa tält på allmän plats för vår egen säkerhet skull…?

        Svara
        • Kristian

           /  01/12/2016

          ”Frigående kvinnor inomhus.Tillgång till sittpinne och facebook.”
          Annat än våra härdiga utegångare.

          Svara
  5. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
    • Kristian

       /  01/11/2016

      Westergren har länge skrivit om hur Sverige med flit gör sig ovänner med Marocko:
      http://ledarsidorna.se/2016/01/nar-gatubarnen-blev-storpolitik/
      ”Marocko är värdefullare för Sverige på lång sikt än vad Sverige är för Marocko.”

      (Ständigt denna Wallström!)

      Svara
    • Olof

       /  01/11/2016

      Jag undrar hur länge det dröjer innan den här kollapsen i samhällskontraktet börjar mynna ut i massiv vigilantism. När polisen är oförmögen att ens hålla brottslingarna inne ens i dagar så är det förmodligen bara en tidsfråga tills det slår över åt andra hållet.

      Det är då fan att det skall behövas att verkligheten slår politiker och journalister i ansiktet med slägga för att det skall börja funderas över konsekvenserna av att stoppa samhällsproblemen i tryckkokare och elda på.

      Svara
    • Gurkburken

       /  01/12/2016

      Förhoppningsvis är det språkfelet ”gör inbrott” som föranlett ändringen.

      Svara
  6. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
  7. Kristian

     /  01/11/2016

    Historielektion från Jasenko Selimovic:
    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-vagade-ingen-tala-oppet-om-flyktingkrisen/

    DN paddlar verkligen för livet åt motsatt håll. ”Tro oss, snälla, vi för en rakryggat och öppen diskussion om allvarliga frågor.”

    (Tipstack till Jan hos Sjätte Mannen.)

    Svara
  8. OT men snygg video

    Svara
    • Rikard

       /  01/12/2016

      Hej.

      Sett den tidigare, men tyvärr fortfarande aktuell.

      Personligen har jag lätt att hålla mig för skratt; studier inom sociologi, genusteori, narrativ diskurs teori, och la piece de resistance: lärarhögskolan.

      Det är där klippets briljans ligger. Tillräckligt nära sanningen för att jag skall känna igen mig.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  9. Leif

     /  01/11/2016

    ”Finns ingen stor konspiration att blottlägga” (Fredrik Karén, Svenska Dagbladets chefredaktör):
    http://www.svd.se/det-finns-ingen-stor-konspiration-att-blottlagga/om/overgreppen-under-we-are-sthlm
    Nu gäller det att hålla ihop! Slut leden! Du och jag Caspar (DN:s redaktionschef)!
    Är det någon som kan erinra sig något tillfälle i modern tid där man från en tidning utan förbehåll medgett att man gjort fel? Jag lyckas inte. Jag lyckas verkligen inte.
    Sug bara på det här citatet:
    ”Förutom lagtexterna har man också ett antal etiska spelregler att förhålla sig till; att vara restriktiv med namnpubliceringar…”
    1. ”Anton Lundin Pettersson” morgon middag och kväll i dag efter dag efter dag. Varför?
    2. ”Abraham Ukbagabir”. Varför inte?
    Eller det här:
    ”Även om vi har information som pekar i en viss riktning betyder inte det per automatik att vi publicerar uppgiften. Det finns en rad ställningstaganden att göra dessförinnan: Är det bekräftat? Finns ytterligare bevis i form av vittnesmål eller bilder?”
    Och det normala förfaringssättet för en journalist är att man inte ens bryr sig om att kontakta källor som vänt sig till tidningen när man hos polisen fått uppgiften att ingenting hänt?

    Svara
    • Nykteroklok

       /  01/11/2016

      Blottlägga? Menar inte Karén snarare motsatsen?

      Svara
    • Rikard

       /  01/12/2016

      Hej.

      Anledningen att man inte erkänner att man gjort fel (medvetet eller av annan anledning) är att det implicerar ansvar för konsekvenser beroende på felet. Därför används till intet förpliktigande passiva formuleringar istället, och i situationer där dessa inte fungerar används först skuldförskjutning, sedan manipulation av diskussionens ämne (diskurs) och till sist offer.

      ”Vi beklagar att vissa personer har missförstått våra formuleringar iom den här publiceringen.”

      ”Vår källa ville formulera sig på det sätt som återgivits, och även om vi beklagar eventuella missförstånd som uppstått till följd av detta måste vi hålla fast vid våra publicistiska principer om korrekt återgivande.”

      ”Det är bra att den här frågan lyfts, och vi för alltid en löpande diskussion om hur vi skall balansera vår rapportering för att den skall kunna tas del av, av alla. Tyvärr är det så i en tidsålder då vissa personer utnyttjar anonymiteten hos frontsidor för mörka krafter, och sprider vinklad och manipulerad information.”

      ”En vikarie via en extern personaltjänst redigerade ursprungstexten på grund av otydlig internkommunikation. Vi ser nu över våra rutiner och beklagar eventuella missförstånd som uppstått.”

      Ungefär så lätt är det. Värt att notera är att den som uttrycker sig såhär inte gör det falskt och bedrägligt, utan tillämpar oftast dubbeltänk. Du måste tro på vad du skriver när du skriver det, även om du vet att du ljuger. Det finns ju sanning, som i det som är sant, och sanning, som i det som normativt borde vara sant. Den som vill slingra sig till toppen inom media, kultursektorn eller politiken (eller annan sektor med koppling till dessa, vilket i det semitotalitära Sverige är de flesta) måste behärska dubbeltänk som en ryggmärgsreflex.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  10. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
  11. Pelle2

     /  01/11/2016

    Elisabeth Massi Fritz fortsätter förminska händelserna i Köln.
    Det är naturligtvis ett mansproblem att ett fåtal män ägnar sig åt sexualbrott och vi svenska män är naturligtvis inte bättre än män från andra kulturer.
    http://unvis.it/www.expressen.se/debatt/man-behover-en-ny-uppforandekod/

    Svara
    • Nykteroklok

       /  01/11/2016

      Det skulle i och för sig inte spelat någon roll om det funnits en eller två kvinnor bland förövarna. När det gäller kön räcker det att män är överrepresenterade för att de bara ska prata om män. Då man talar om etnicitet byter man helt enkelt premiss – här gäller att samtliga brott måste begås av människor med en och samma etnisk bakgrund för att frågan ska vara intressant.

      Svara
      • Olof

         /  01/11/2016

        Jag är ärligt talat aningen tveksam till att kvinnor i verkligheten är underrepresenterade. Om vi skall prata normer så är ju normen att män skall uppskatta sådant rätt stark, så exakt hur oönskade måste sexuella trakasserier vara innan en man ens klagar?

        Svara
        • Nykteroklok

           /  01/11/2016

          Det kan du ha rätt i. Och om vi antar att feministerna har rätt i att män använder våld som ett resultat av en destruktiv uppfostran, kan man kanske hävda att det istället är kvinnor som är överrepresenterade. Det är egentligen orimligt många kvinnor som är våldsbrukare, med tanke på att de inte får lära sig det från barnsben, som män antas få.

          Svara
          • Olof

             /  01/12/2016

            Ja, jag undrar ju exakt vilken uppfostran det är, kan inte säga att jag kände speciellt många som tyckte det var tufft att slå tjejer eller tafsa på dem när jag var ung, eller att föräldrar uppmuntrade till det eller hade nån sorts boys-will-be-boys attityd.

            Men jag kan inte heller påminna mig om att tjejer ombads inte slå eller tafsa på killar i någon större utsträckning. Och jag tror att hela förväntningen att det inte är ett problem när de gör det är så inbyggd i både biologi och psykologi att vi som samhälle är i stort sett blinda för det. Kanske det tar sig en lite annan form, kanske färre av männen drabbas, pga partnervalsbiologi, men frågan är om det verkligen är färre kvinnor som beter sig på motsvarande sätt.

            Jag menar, om jag verkligen försöker tänka mig tillbaka på olika händelser så finns det en hel del lägen där jag drabbats av sådant som tjejer klagar över… men det är liksom djupt rotat att man skall ta det som en komplimang när ett gäng fulla tjejer är lite ‘på’.

    • Rikard

       /  01/12/2016

      Hej.

      Nu väntar vi alla med spänning på det feministiska motdraget: en massiv kampanj av torgmöten i alla mångkulturella förorter, med HBTQ-workshops där alla kan rita regnbågs-Mohammed, intersektionell kollektiv läsning ur koranen, och diskussion om vilka bitar som måste redigeras för att stämma med värdegrunden.

      Någon som håller andan?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Svenne

         /  01/12/2016

        Jag håller inte andan, men det vore onekligen en unik syn:)

        Svara
      • trollan

         /  01/12/2016

        Yes, Mohammed med en prideflagga, det vore perfekt som konst faktiskt.

        Svara
        • A

           /  01/12/2016

          Fast efter att noga normkriskt övervägande omdöpt till Mohen? 😉

          Svara
      • Kristian

         /  01/12/2016

        Någon som nämns ibland är att Koranen är väldigt intresserad av vad som skall och kommer att hända med de otrogna. Andra religioner bryr sig mer om vad de egna skall göra och inte göra.
        Här är Project Gutenberg-versionen:
        http://www.gutenberg.org/ebooks/2800
        ”infidel” används 237 gånger i 114 suror.

        King James-versionen av Bibeln finns här:
        http://www.gutenberg.org/ebooks/10
        Vet inte vad man skall söka efter i bibeln, ”infidel” ger bara två träffar. Några tips? ”Idolatry” kanske?

        Svara
  12. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
    • Kristian

       /  01/12/2016

      Utöver ”mörka” finns även ”stå över all misstanke”.
      Vår egen Kapten Klänning klarade sig länge, eftersom han var så ”god.”

      Svara
  13. I (S)(V)Ts Rapport var det väldigt viktigt att påpeka att det minsann var alla killar som tafsade och inte bara dem med migrantbakgrund. Så nu vet ni det Svenska killar, håll i fingrarna när ni står nära tjejer för de vet att ni kommer att tafsa.

    Svara
    • Havre flarnstad

       /  01/11/2016

      Däremot förvånade 4:ans sena nyheter och talade klarspråk rakt igenom om vilka det var och även huruvida kulturella skillnader är avgörande när det gäller andra brott med lite ängsligt pekande på BRÅ utredningarma.

      Än finns det kanske lite hopp kvar om ärligare rapportering kring flyktingfrågor.

      Svara
      • Opie

         /  01/12/2016

        Ja, jag måste erkänna att jag fick en mindre chock när jag råkade Zappa förbi 22 nyheterna på 4 an. Har inte tittat på tv-nyheter på flera månader men är det ett uppvaknande vi ser? Eller förmodligen den vanliga opportunismen och kappvändandet.

        Svara
  14. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
  15. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
  16. MiT

     /  01/11/2016

    Och om jag ens får en reaktion så kommer den att vara ”vad menar du”…

    Svara
  17. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
    • Jan

       /  01/11/2016

      Mediekritik och självständigt tänkande verkar vara okända fenomen i Isobels isolerade åsiktskorridor.

      Svara
    • michael

       /  01/11/2016

      Fascinerande om man är svensk och kritiserar något man anser är dåligt med Sverige,så är man per automatik en rysk lakej.

      Svara
    • Liten

       /  01/11/2016

      ”högerpopulistiska”, idag, i Sverige? Var hittar man det?

      Svara
  18. Jan

     /  01/11/2016

    In the meantime: SM i relativisering pågår i full blom. Ytterligare en av alla dessa clowner på S-bloggar bistår oss med detta dravel: http://utsiktfranetttak.blogspot.se/2016/01/utbilda-alla-om-kvinnors-rattigheter.html. Noterar dock att han är snickare. Alltså måste han vara bra på något…

    Svara
    • Anders Senior

       /  01/11/2016

      Nej, ”Byggnadsarbetare och fackligt aktiv” står det.

      Fackligt aktiv brukar betyda att de inte är bra på något….

      Svara
      • Jan

         /  01/11/2016

        Du har rätt, Anders. Jag kom på misstaget när jag tryckte på ”skicka-knappen”…

        Svara
      • Svenne

         /  01/11/2016

        Som Löfven…

        Svara
  19. Jan

     /  01/11/2016

    Borde, för övrigt, inte dessa övergrepp falla under begreppet pedofili? Många flickor tycks ha varit under 15 år och förövarna 22 och mer därtill (även om de officiellt är 16 allihop). Hur vanligt är det att svenska vuxna män i grupp sextrakasserar högstadieflickor? Har aldrig hört talas om det.

    Svara
  20. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
    • Haha, Men seriöst, väldigt nice. Håller vi den nivån i några år och slänger ut de lyckosökarna som kom förra året kanske det kan bli något av sverige iaf.

      Svara
      • Opie

         /  01/12/2016

        Visst är det så. Ett omfattande repatrieringsprogram är det enda som kan rädda landet. Undrar bara hur lång tid det skall ta innan den frågan kommer upp på bordet? Frågan är vidare om SD kommer våga det eller om det krävs ett mer uttalat radikalt alternativ.

        Svara
        • Kristian

           /  01/12/2016

          Som sagt var: frivilligt återvändande med 25% av bidragen i fem-tio år.
          Billigare för skattebetalarna, bra för den som kan leva gott i ett lågkostnadsland, lättare att få med sig de ”mjäkigare” riksdagspartierna som inte vill jaga folk med hund och tårgas. Allt kan bokföras som bistånd i närområdet.
          Jag slutar där innan någon börja diskutera bitcoins.

          Svara
      • Motkraft

         /  01/12/2016

        Vi kan faktiskt ordna detta

        – Vi skyndsamt genomför ålderstester på ensamkommande. Är förmodligen mellan 50 och 75% som är över 18. Men låt säga 40-50% som inom felmarginalen 4 år kan visas är vuxna.

        – Vi är en stor bidragsgivare till Afghanistan så vi kan få till ett återvändandeavtal. I värsta fall bygga ”interna flyktingläger” i säkra områden i Afghanistan där de kan bo tills de hittat sina anhöriga och kan återförenas.

        – Med hjälp av Syrier som bor här, via förhör utreda om de som påstår sig komma från Syrien verkligen kommer därifrån.

        – De flesta som kommit kommer inte ifrån Syrien, direkt utvisning av de som inte har flyktingskäl. Migrationsverket försöker inte ens dölja att de flesta vi ger uppehållstillstånd till inte har flyktingskäl.

        Om det inte räcker för att få en rimlig mängd att integrera de närmaste åren så finns ju Dublinförordningen att ta till. Endast de som via större båt kommit hit kan hävda att Sverige är det första landet inom EU de passerat (Norge är också med i avtalet).

        Svara
  21. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
    • Liten

       /  01/11/2016

      Va fan kör dom Mercedes nu för tiden?

      Svara
      • Rikard

         /  01/12/2016

        Hej.

        Är inte snutknäcket i sig straff nog som det är idag? Tvingas köra ap-merca.

        Jänkarna säljer under året av mängder med gamla pansarfordon. Kanske vore något för förortspolisen.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Kristian

           /  01/12/2016

          Ja, något kul skall de väl ha? Vill inte fan vara polis.
          Måste vara något tillräckligt stabilt, samt skyddat mot minst handgranater runt om. (Inklusive under.)

          Svara
    • Havre flarnstad

       /  01/12/2016

      Snöbollen bara växer och växer nu ska alla med på tåget vi vågar minsann rapportera sisådär två veckor efter händelserna inträffat.

      Sett från den positiva sidan blir det kanske svårare att ljuga medvetet i framtiden efter den här skitstormen om en så bara någon procent mediachefer tänker efter nu är det en seger av episka mått.

      Korridoren börjar kanske rämna nu om inte så blåser det fint i sprickorna.

      Svara
  22. Trolletplit

     /  01/11/2016

    Jag kan inte skapa galningen, fran crossing bordes.( Aktuellt idag)
    Hon vill att det ska satsas enorma resurser att tala om for gruppen män hur man uppför sig; enorma resurser på att skydda tjejer.
    Undra hur hon tänker informera nyanlända afghaner? Det måste ju ske på svenska, allt annat är rasistiskt.
    När polisen griper 90 afganska killar, så kommer hon skrika rasist.
    Det är inte lätt att vara feminist idag.

    Svara
  23. Svenne

     /  01/11/2016

    Även @wikileaks, med 2,9 miljoner följare, reagerar:

    Svara
  24. Gorby

     /  01/11/2016

    Från Sjätte mannen, Redaktionsmöte på DN.
    Riktigt träffande :).

    Svara
    • Liten

       /  01/11/2016

      ”Har förikommit över väldigt lång tid.” Och man har inte har gjort nåt? Pinsamt värre.

      Svara
    • Jan

       /  01/12/2016

      Teflon-Gudrun i sitt esse. Svara på allt utom frågan!

      Svara
    • Jan

       /  01/12/2016

      Vänstern och kvinnochauvinisterna (Fi) har tydligen inte lärt sig någonting av hedersvåldsdebatten och Fadimefallet. Då mörkade man och fick kritik för det. Nu mörkar man (bokstavligen) igen! Och kommer undan med det!

      Svara
    • eva

       /  01/12/2016

      När jag hör denna representant från Förnedrings Initiativ låter hon som en full överklasskärring med svada. Hon har inte begripit något.Hon vet ingenting om nånting. Bara att ignorera.

      Svara
  25. MiT

     /  01/11/2016

    Svara
  26. MiT

     /  01/12/2016

    Och här är orsaken till varför jag inte kommer att få ett svar (se tidigare kommentar med tweetar)
    Jag förstår inte, var får han det ifrån att det bara är feminister som skulle reagera?

    Svara
    • Pelle2

       /  01/12/2016

      Så det är bara feminister som är emot sexuella övergrepp mot kvinnor och alla som kritiserar händelserna i Stockholm och Köln utom feministerna är rasister ?

      Svara
    • Kristian

       /  01/12/2016

      Det finns bara gott och ont, inga nyanser. Alla måste placeras i endera gruppen. Permanent.

      Fram till 1900 var ”kristen” liktydigt med ”god” (i väst).
      I äldre texter på Engelska har vi uttryck som ”very white of you” i betydelser ”hedersknyffel”. (Så sent som mitten på 1900-talet, fast då förstås i Wodehouse.)

      I dagens Sverige används liknande uttryck. ”Feministisk regering,” ”feministisk politik.” Inte exakt samma sak. Ännu.

      Svara
  27. MiT

     /  01/12/2016

    Svara
  28. MiT

     /  01/12/2016

    Svara
    • Svenne

       /  01/12/2016

      ‘Avsändaren är allt’ – Om det är fakta eller ej har ingen betydelse. #pkmaffia

      Svara
  29. Leif

     /  01/12/2016

    Tittar på Aktuellt kvällen 11 januari. En självutnämnd representant (Ida Östensson, Crossing Borders) för de flickor som utsatts för sexuella trakasserier under We Are Stockholm ska ”diskutera” med en representant (Roger Ticoalu, evenemangschef Stockholms stad) för arrangören.
    http://www.svtplay.se/video/5663318/aktuellt/aktuellt-11-01-21-00 [ca 17:10 in i programmet]
    Det blir ett maskspel. Rollerna är fastlagda mellan offer och förövare, inga avvikelser är tillåtna. Med händerna på ryggen slår den självutnämnda representanten fast följande:
    1. Varje dag året runt är hon (och förmodligen också alla andra kvinnor) utsatt(a) för sexuella trakasserier.
    2. Alla män har ett ansvar för detta. Ingen kan svära sig fri, född eller ofödd, närvarande eller frånvarande.
    Programledaren nickar och hummar, representanten från Stockholms stad krälar i stoftet. Han inser sin, och alla andra mäns skuld och han tar på sig den. Programledaren ställer inga frågor, såsom ”Vad hände när du blev sexuellt trakasserad i dag, och var skedde det?” och det vet den självutnämnda representanten för alla trakasserade kvinnor att hon inte kommer att göra.
    Inte ens Josef Stalin föreställde sig att en person som någon gång i livet sått ett frö var en kulak, eller att en judisk läkare i Vladivostok kunde vara delaktig i den stora läkarkonspirationen mot nyckelpersoner i landets stats- och partiledning.
    Inte ens Hitler föreställde sig att judarna var ansvariga för den stora missen i planeringen av fälttåget mot Sovjetunionen: vinterutrustningen. Inte ens Herodes sträckte sina mordiska planer längre än till alla små gossar under två års ålder i trakten kring Betlehem. Men här står en person och påstår att hon varje dag i veckan år ut och år in tillsammans med alla sina ”systrar” blir utsatt för sexuella trakasserier och att ansvaret för detta vilar på alla män, till och med på de representanter för könet som när hon trakasseras befinner sig i en rymdstation i omloppsbana runt jorden.
    Femikomminazismen och mediemedlöperiet i Sverige nådens år 2016.
    Ida Östensson har, läser jag, utsetts till årets folkbildare av Studieförbundet Vuxenskolan ”För hennes kreativa och lösningsfokuserade sätt att analysera, ta sig an och erbjuda lösningar på flera av samhällets problem inom inkludering och jämställdhet.” Vilken lösning Östensson ser på de problembild hon målade upp i Aktuellt framgick inte, men man kan ju spekulera. Låt oss i alla fall konstatera att män i hennes värld är rättslösa objekt.
    Ser att en skribent på Genusdebatten försökt förstå Östensson:
    http://genusdebatten.se/oppet-brev-till-ida-ostensson-%E2%80%A8-grundare-av-crossing-boarders/
    Huruvida det ledde till någon framgång vet jag inte.

    Svara
  30. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2953762-tjejernas-vardag-pa-stan-killar-i-grupp-ar-varst

    ”Att män i grupp hetsar varandra att omringa tjejer i skolan eller på arbetsplatsen har de båda sett många exempel på.”

    Åh ja. Flertalet gånger jag som på jobbet i skjorta och kavaj dragit ihop ett gäng manliga medarbetare o våltdagit kvinnorna vid vattenhålet. Händer minst en gång i veckan.

    Svara
    • Rikard

       /  01/12/2016

      Hej.

      Ja, särskilt förekommande är det inom skola, vård och omsorgssektorerna med den sneda könsfördelning som råder där…

      …men snart är målet nått: hundra procent kvinnliga anställda. Inte kvinnor. Kvinnliga, som i uppvisande av egenskaper, beteenden och företräden vilka allmänt hålls som tillhörande det kvinnliga könet.

      eller som man sa när jag jobbade i skogen: kärringar av bägge könen.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Emelie

         /  01/12/2016

        @ Rickard
        ”Kärringar av båda könen..” hehe..
        Stämmer det där med ”kvinnliga” anställda inom för- och grundskola. Är det inte snart ett krav med långt hår och ofarligt gullig uppsyn för män där? 🙂

        Svara
  31. Pelle2

     /  01/12/2016

    Johan Westerholm på ledarsidorna visar på hur massmedia och andra kulturrelativister i en ohelig allians tystade polisen från att tala om när brott har begåtts av människor med annat ursprung än svenskt genom att brunmåla de poliser som gjorde det.
    Han har intervjuat ett polisbefäl i yttre tjänst i Stockholm om detta.
    http://ledarsidorna.se/2016/01/pa-samhallets-botten/
    Det är ju därför extra patetiskt när media,politiker och polischefer helt plötsligt fördömer nedtystandet om dessa fakta när det är dom själva som aktivt har sett till att det har blivit så.

    Svara
  32. QED

     /  01/12/2016

    OT: Universitetslärare anmäls för diskriminering och kränkande särbehandling av student. Föreläste om religion från urliberalen JS Mills sociologiska texter.

    ”En pågående internutredning av två lektorer vid Högskolan Väst skapar osäkerhet kring möjligheten att i undervisningen relativisera religionen som socialt fenomen.”

    http://academicrightswatch.se/?p=1911

    Svara
  33. Kristian

     /  01/12/2016

    ”Cwejman: Kultur förklarar sexuella övergrepp”
    http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2953828-cwejman-kultur-forklarar-sexuella-overgrepp
    ”Om man på förhand bestämmer sig för att vissa förklaringar inte är acceptabla så kommer man aldrig att kunna skildra verkligheten på ett sanningsenligt vis.
    Den strukturella analysen, som annars är så populär hos Fahl och Marçal, upphör helt plötsligt att existera.
    […]
    Övergreppen i Köln och Stockholm handlar inte om etnicitet, utan om normer, värderingar och kulturella skillnader. Dessa mentala sammanhang överger inte människor bara för att de lämnar sina ursprungsländer.”

    Svara
  34. Gurkburken

     /  01/12/2016

    ”I Kalmar har antalet anmälningar nu ökat och är nu 19 stycken. Kolla noga på bilden, speglar den på något sätt vad som hänt? Är det en hand som kan tillhöra en av de gärningsmän som inte kunde prata svenska? SVT.s metoder när det gäller bildsättningar är närmast groteskt ohederliga!”

    Någon kanske redan har sagt det, men vilken kvinna vågar lita på att en afgansk ensamkommande ska tafsa precis lagom under bildtagningen?

    Svara
  35. Pelle2

     /  01/12/2016

    Ida Östensson lyckas få in en intervju i SVD angående händelserna i Stockholm och Köln.
    Ännu en gång kommer hon med det horribla påståendet att det handlar om män och inte kultur.
    Hon menar också att det är fel att generalisera över förövarnas härkomst och att det är sådant som skapar rasism. Hon har dock inget problem med att negativt generalisera över män konstigt nog..,
    Hon säger också att män måste prata med andra män om det felaktiga med sexuella övergrepp. Jag vågar påstå att det inte finns en svensk man som inte vet att det är fel och 99,9% av oss män hatar dom som begår sådana. Vi har också säkerligen världens strängaste lagar angående sexuella övergrepp och det visar väl hur samhället ser på detta ?
    Vågar lova att den man som säger att de gillar att begå sexuella övergrepp eller begår sådana skulle bli utstött och hatad av de flesta av oss andra män.

    Håller med Cwejman i kommentaren ovan:
    ”Om man på förhand bestämmer sig för att vissa förklaringar inte är acceptabla så kommer man aldrig att kunna skildra verkligheten på ett sanningsenligt vis.
    Den strukturella analysen, som annars är så populär hos Fahl och Marçal, upphör helt plötsligt att existera.”
    Helt sjukt att media helt okritiskt låter radikalfeminister som Östensson häva ur sig sitt manshatande skitsnack !

    Svara
  36. Pelle2

     /  01/12/2016
    Svara
  1. När polisen mörkar… | WTF?
  2. Tystnadskulturen på tidningarna: ”Inte gynna ett främlingsfientligt klimat” | WTF?
  3. En del av problemet och direkt medskyldiga! | WTF?
  4. Sammanfattning av 2016 del 1 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: