1 april varje dag del 22: Lalalandet Sverige

Man tycker att det någon gång borde trilla ner en pollett hos de som styr landet varför det går åt skogen. En liten pollett kunde åtminstone ramla ner, det vore inte för mycket begärt. Men nej, det går såklart inte

ferm ska utreda lagliga vägar till Sverige

Man ger dem som har stor skuld till det ofantliga haveriet vi ser nu ännu fler möjligheter att fortsätta sitt enormt destruktiva arbete!

Fattar man verkligen inte att det är Miljöpartiet som är orsaken? Det ruttna äpplet i korgen? Den sjuka cellen i kroppen? Reinfeldt kom överens med Miljöpartiet om migrationspolitiken som i princip innebar vidöppna gränser och som skapade början till detta kaos vi har nu som landet förmodligen aldrig kommer att hämta sig ifrån. Socialdemokraterna fortsatte ge dessa destruktiva samhällsförstörare utrymme i regeringen vilket omöjliggjorde ett stopp på vansinnet innan det var för sent.

Då ger man ger en aktivist som definitivt företräder den allra mest destruktiva falangen inom Miljöpartiet i uppdrag att se till att den rent samhällsfarliga politiken kan fortsätta…

Jag kan garantera att hon kommer att komma fram till att man ska kunna söka asyl på ambassader vilket kommer att skapa kaos vid dem, ge Sverige ansvaret att ta dem till Sverige och då kommer inte antalet asylsökande att stanna vid sexsiffriga antal utan sjusiffriga!

Kasta ut Miljöpartiet! Jag upprepar: KASTA UT MILJÖPARTIET! Det kommer aldrig att ens bli lite ordning så länge de finns med där. Aldrig alltså!

Vilket jävla lalaland alltså, sätta de som bär stort ansvar för att ha sänkt ett helt land att utreda det som sänkt landet för att man ska kunna fortsätta sänka landet…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

105 kommentarer

  1. Leif

     /  01/27/2016

    Debatten Ferm hade med Jimmie Åkesson i gårdagens Aktuellt hade sina komiska poänger, framför allt för att hon tydligen fortfarande inte har förstått att det är hennes parti och socialdemokraterna som fattat det beslut om restriktioner i invandringspolitiken som nu gäller. Nåväl, nu har hon TVÅ år på sig att utreda en fråga som borde kunna klaras ut av en kompetent utredare på några månader. Kanske hon kan komma till nya insikter under denna tid?

    Svara
  2. Kristian

     /  01/27/2016

    Rädda Barnens upprop har 138 907 underskrifter.
    ”När du skriver under vårt upprop ”Inget barn ska dö på Medelhavet’ kräver du att Sveriges och EU:s politiker agerar för att:
    * Räddningsaktionerna på Medelhavet måste återupptas NU
    * Europa måste skapa lagliga och säkra vägar för människor på flykt.”

    Svara
    • Olof

       /  01/28/2016

      Det är rätt enkelt att se till att inga fler barn dör på medelhavet. Det är bara att meddela att alla ankommande båtar som närmar sig kusten utanför utvalda farleder kommer att beskjutas och eventuella ilandsimmande kommer att omedelbart repatrieras. Enbart de som följer transportörsansvar kommer att tillåtas på de accepterade farlederna.

      Så, ingen morot längre så blir det ingen som tar några risker heller.

      Svara
      • Ola

         /  01/28/2016

        Beskjuta flyktingbåtar? Vad är det för jävla snack. Skjuta sönder båtar fullastade med civila är ju förutom fullkomligt vidrigt även helt onödigt. För du tror väl inte att båtarna kommer sluta anlända utan att någon vågat testa allvaqret i hotet? Varför inte bara meddela att alla som anländer omedelbart kommer skeppas tillbaka, och sedan helt enkelt verkställa detta? Finns ingen anledning att vara brutalare än man måste.

        Svara
        • Rikard

           /  01/28/2016

          Hej.

          Vad gör du med ett fartyg som inte ändrar kurs?
          Vad gör du när det angör hamn eller strandar, och passagerarna väller iland och snabbt sprids ut?
          Vad gör du när de antingen struntar i megafonförsedda gränsvakter eller inte förstår instruktionerna?
          Vad gör du när hundratals samtidigt forcerar stängsel och avspärrningar?

          Antingen håller du gränsen, och då avgör den som försöker tränga sig in hur mycket våld du måste tillgripa, eller så gör du det inte.

          Jag argumenterar inte för att sänka skepp med folk på, men antingen använder du våld eskalerat efter situation eller så ger du upp och låter det ske. Det är angriparen som avgör om du behöver tillgripa våld. Detta gäller både på mikro- och makronivå.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
        • Olof

           /  01/28/2016

          Jag säger inte att man bör göra så, jag säger bara att vill man få stopp för folk som dör på medelhavet är det i de banorna man måste tänka. Problemet handlar om extremt starka incitament kombinerat med en relativt sett väldigt låg risk. Att bara skicka tillbaka skulle inte förändra risken nämnvärt utan förmodligen se samma människa på nästa båt dagen efter. Att ha alternativa vägar att söka asyl kommer inte heller att förändra något då de flesta ändå inte har rätt till asyl.

          Och visst skulle några säkert testa saken först, men sen skulle beräkningen snabbt skifta och det skulle vara slut på ytterligare död den vägen. Det här handlar inte i slutändan om människor som flyr för sina liv utan det är ganska rationella drivkrafter bakom och rimliga riskbedömningar som görs.

          Men som sagt, jag har inga åsikter om att folk dör på medelhavet mer än irritation över att våra politiker till stor del är medskyldiga i att lura dem att ta den risken genom vår humanistiska stormaktsfantasi. Det är i slutändan deras fria val att ta risken och deras skyldighet att skilja på verklighet och drömmar.

          Men vill man få stopp på döden där så behöver PR bilden av himmelriket kontras med motsvarande discincitament. Och där tror jag det skulle krävas den nivån av brutalitet för att få effekt.

          Svara
          • Ola

             /  01/28/2016

            Med tanke på hur mycket smugglarna tar betalt för en biljett över Medelhavet är det självklart att de allra, allra flesta skulle låta bli att åka om de med 98% säkerhet skickas tillbaka på direkten, utan asylprövning eller annat.

            Håller i övrigt med Rikards inlägg ovan.

  3. Kristian

     /  01/27/2016

    Aftonbladet vill äta kakan och ha den kvar:
    ”Sverige ska vara ett invandrarland”
    http://unvis.it/www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article22148990.ab

    ”Aftonbladets ledarsida har aldrig förespråkat fri invandring.”
    Öhhh …

    ” []… ett av få sätt för barn och kvinnor att få sin asylrätt prövad i stället för att riskera döden på Medelhavet.”
    Bara kvinnor och barn räknas, förstås.

    ” […] om situationen åter blir som i höstas, då måste Sverige kunna säga att andra länder i EU behöver göra mer.”
    Tulipanaros. Se så lätt det är!

    ”Båtarna kommer under överskådlig framtid att fortsätta lägga ut med kurs mot Europa.”
    Slutsatsen blir att vi måste stoppa båtarna och skicka alla tillbaka. Eller fungerar det bara för Australien?

    Kommentar från SvD:
    ”Aftonbladet svänger i flyktingfrågan”
    http://unvis.it/www.svd.se/aftonbladet-svanger-i-flyktingfragan/av/fredrik-johansson

    Svara
    • Leffe Karlqvist

       /  01/27/2016

      ” […] om situationen åter blir som i höstas, då måste Sverige kunna säga att andra länder i EU behöver göra mer.”

      Det är inte bara att det här är naivt, utan också att det är något obehagligt arrogant över det. Att svenska politiker med hjälp av byråkrater i Bryssel ska styra över stater vars ledare har betydligt större folkligt stöd än vad de själva har. Som om det vore en självklarhet att de har rätt och de andra är lite efterblivna.

      Svara
      • Det är inte bara obehagligt, det är totalt orealistiskt – resten av Europa har visat med all tydlig önskvärdhet att de inte vill ha flyktingar som tar sig till Sverige och Tyskland – snarare så ser de oss som stora bovar i dramat som lockar dom till sig. Det är en total fantasi från deras sida att vi helt plötsligt ska kunna ryta ifrån och tvinga andra länder till omfördelning – stödet finns inte.

        De verkar tro att vi bor kvar på Stormaktstiden och inser inte att Sverige bara är en liten fjärt i Europa, som dessutom numera ses som ett mardrömsexempel på havererad migrationspolitik.

        Svara
        • Kristian

           /  01/27/2016

          Ja, paradoxen är att Sverige behöver bli mer europeiskt, men ha mindre EU.

          Svara
          • Olof

             /  01/28/2016

            Man undrar ju hur hårt resten av EU länderna skall behöva banka Svenska politiker i huvudet med det innan de begriper. Om det skall finnas en gemensam Europeisk flyktingpolitik så kommer den att se ut på ett enda sätt: rakbladstråd. Hela iden med obegränsad invandring är ett projekt drivet av ett fåtal politiker i Sverige och Tyskland.

            Det är större sannolikhet att resten av EU länderna ger en hjälpande hand med att skicka tillbaka migranterna än att de tänker bidra med att ‘fördela’ dem.

    • Nykteroklok

       /  01/27/2016

      Avslutningen är ju bisarr.
      ”Om vi långsiktigt ska kunna stå upp för öppenhet och anständighet och ta emot fler flyktingar än andra länder, så måste både vårt mottagande och vår integrationspolitik fungera på ett annat sätt än i dag.”

      Som om det var en tävling.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/27/2016

      Aftonbladet har väl inte bokstavligen sagt att de vill ha fri invandring men i praktiken är det väl det de har velat med tanke på hur hårdnackat de försvarade regeringens flyktingpolitik i höstas ?
      Fast det visar väl vilka ryggradslösa skribenter de har i ledarredaktionen när dom nu byter åsikt för att matcha den som Sossarna har antagit…

      Svara
  4. MiT

     /  01/27/2016

    Svara
  5. Kristian

     /  01/27/2016

    Förlåt att jag spammar, men den här analysen är klockren:
    ”S i väntan på en svensk Corbyn”
    http://www.svd.se/232-procent-s-i-vantan-pa-en-svensk-jeremy-corbyn
    ”Det är idag exakt femton veckor sedan den redan historiska kick-offen på Münchenbryggeriet. […] Bara några veckors senare sker en av de mest dramatiska politikomläggningarna en svensk regering har gjort.
    […]
    SDs profilfråga har inte dominerat debatten, den har dominerat verkligheten. Samarbetsregeringens paniska agerande handlar inte om att man påverkats av en debatt. Utan om att man uppfattat situationen som ohållbar.
    […]
    Jag inte kan påminna mig om någon situation i det socialdemokratiska partiets historia där [Göran Greiders] svar varit något annat än socialism.
    […]
    För en utomstående framstår Mona Sahlins avgång därför som en brytpunkt. Det partirådstal hon höll efter valförlusten 2010 handlade om hur socialdemokratin skulle förhålla sig till att partiet tappar fästet i ett sorts Normalsverige och istället blir ett parti för människor som inte arbetar.”

    Svara
  6. Nils Nilsson

     /  01/27/2016

    Lugn nu Mit – det är definitivt inte bra för ditt blodtryck och jag vill fortsätta läsa din blogg. I ett försök att vara positiv så har jag ”inbillat” mig själv att Löfven har varit smart och satt knallkorken Ferm på en omöjlig uppgift och därmed parkerat katastrofen på en plats där hon inte kan göra någon skada under de kommande två åren.

    Svara
    • MiT

       /  01/27/2016

      Lugnt, bara att koppla bort det om det börja koka 😛

      Svara
      • Svenne

         /  01/27/2016

        Ja, det gäller att ha något annat, som man trivs med, så att man inte blir vansinnig:)
        (Känns jättebra att använda ‘man’ två gånger i samma mening…)

        Svara
  7. MiT

     /  01/27/2016

    Svara
    • Havre flarnstad

       /  01/28/2016

      Hoho vad roliga dom är vad det egentligen betyder är att min lön i sthlm ska minskas ytterligare för att bekosta utjämning med statliga penningar till vårt eget mångkulturella mecka Malmoe.

      Snart kommer det något snille och berättar att invandringen ska finansieras från skatter på bidragen som i sin tur behöver höjas lite.

      Varför inte bara införa medborgarlön för asylanterna 20k rakt ner i fickan vi andra kan gott få höjd skatt och jobba till 75.

      Svara
      • T

         /  01/28/2016

        I princip har redan asylanterna medborgarlön. Det är kö utanför Western Union när de skickar pengar till hemlandet.

        Svara
    • Rikard

       /  01/28/2016

      Hej.

      Malmö är mångkulturens skyltfönster. ”Haur du sitt Malmö haur du sitt varlden”, som en gammal slogan löd.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  8. Ivar L

     /  01/27/2016

    Alltså själva grundidén att skapa lagliga vägar för asyl är bra tycker jag. Men de måste naturligtvis kombineras med att olagliga vägar blir meningslösa. Om det blir meningslöst att korsa Medelhavet eller riskera att frysa ihjäl på en cykel i Murmansk och man får avslaget/beviljandet redan i sitt närområde så löser man både Medelhavsdöden och slår undan ekonomin för flyktingsmugglarna.

    Sedan skall naturligtvis inte en Miljöpartist utforma systemet utan några med ansvarskänsla, sinne för proportioner och realistiska insikter.

    Så kunde vi få en flyktingpolitik och biståndspolitik som är såväl human som hållbar.

    Det blir säkert inledningsvis kaos men knappast mer kaos än vad vi sett från Grekiska övärden hela vägen upp till mord på HVB-hem i Sverige.

    Svara
    • Absolut – själva grundidén är inte dålig i sig då det knappast är de unga (?) friska männen som de facto lider mest och det skulle ge betydligt mer utsatta chansen till asyl, men då måste man se realistiskt på det. Om man får avslag på sin ansökan på ambassaden och då är det bara bege sig till Sverige och hoppas på att man får tur den gången? Speciellt med våra långa utredningstider och flathet att utvisa folk…

      Att sedan tillsätta någon som hoppas på att vi ska återgå till den ohållbara årstakten på mellan 100-200 000 per år är också galet.

      Svara
      • Ivar L

         /  01/28/2016

        Dessutom, för dem som inte ”flyr för sina liv” – vilket troligen är en betydande andel – finns möjligheten att undvika att splittra sin familj och ta en massa risker om chanserna till asyl ändå är små. Även det är humant. Avslag i närområdet är oerhört mycket bättre än avslag i Sverige.
        Rent praktiskt är detta naturligtvis en svår nöt att knäcka men om man ser på sikt vad vi har framför oss så tror jag det är det smartaste.

        Svara
  9. Jan

     /  01/27/2016

    Maria Ferm betraktar säkert sig själv som Jesus eller kanske Maria Magdalena. I mina ögon är hon dock inget annat än en landsförrädare. Hon tar nämligen inte hänsyn till svenska intressen i första hand utan andra nationers. Därigenom orsakar hon Sverige stor och närmast omätlig skada. Vi betalar priset för hennes gloria.

    Svara
    • T

       /  01/28/2016

      Har man tidigare frekvent pudrat näsan sitter biverkningarna kvar i många år efteråt.

      Svara
  10. Motkraft

     /  01/27/2016

    Att de vägrar förstå att enda anledningen vi kunde slå oss för bröstet att vi har ”asylrätt” för alla behövande, byggde på att EU hade en yttre gräns och att vi bötfäller flygbolagen som låter människor komma hit. Anledningen att det fungerade var att det varit väldigt svårt att ta sig hit.

    Så egentligen har aldrig asylrätten fungerat. För det finns så många människor som far illa att lilla Sverige omöjligt kan ta emot dem alla.

    Så en välfärdsstat tvingas att göra det ”onda”, bestämma sig hur många som den vill ta in. Och vilka. Och sedan följa den planen. Oavsett om de som kommer är handikappade, kommer tvingas in i militärtjänst, har det fattigt eller vad nu det ömmande skälet är. Livet är ett lotteri, vi fick vinstlott, andra nitlott. Men självklart ska vi försöka hjälpa där vi kan. Inom ramen för att kunna fortsätta vara en välfärdsstat med någorlunda homogen syn på våra medmänniskor.

    En villfarelse sprack, att vi kan ha asylrätt. När något spricker så har man valet att ändra planen eller låtsas som att det inte sprack.

    Svara
    • Jan

       /  01/27/2016

      Jag tror inte på tesen att Europa ska agera socialbyrå åt Afrika och Mellanöstern. Det tar nämligen aldrig slut. På sikt måste också dessa nationer ta ansvar för försörjningen av sin egen befolkning. De ska inte förvänta sig att europeiska skattebetalare ska försörja deras befolkningsöverskott.

      Svara
  11. MiT

     /  01/27/2016

    klipp från TV4 idag där Ferm uttryckligen säger att de ska jobba för att återgå till den gamla asylpolitiken som gällde fram till sent i höstas…

    http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/risk-f%C3%B6r-uppror-i-flyktingfr%C3%A5gan-inom-mp-3276872

    Svara
  12. MiT

     /  01/27/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  01/27/2016

      Gråta ligger nog närmre till hands även om Ehsan säger att han kan det här,jag är advokat..

      Svara
  13. Pelle2

     /  01/27/2016

    Maria Ferm vill flyga hit flyktingar medan Anders Ygeman vill flyga iväg 100000-tals flyktingar. Pratar inte regeringens medlemmar med varandra ?
    Eller dom kanske vill byta några 100000-tals flyktingar som har fått avslag på sin ansökan mot 100000-tals flyktingar som får stanna så att trycket på Sverige blir konstant ?
    Med sådana tomtar till politiker så är det inte konstigt att deras partier rasar i opinionsmätningarna…
    http://www.expressen.se/nyheter/ygemans-plan-for-att-avvisa-asylsokande/

    Svara
    • T

       /  01/28/2016

      Antalet som ska utvisas från Sverige motsvarar fullsatta A380 5 dagar i veckan i flera år. Dessutom är de flesta högst ovilliga att åka med. Finns det något flygbolag som vill göra jobbet? Vad kostar det att utrusta flygmaskinerna med handbojor och burar som i Con Air? Är den någon där uppe i elfenbenstornet som egentligen förstår vidden av det hela?

      Svara
      • Ivar L

         /  01/28/2016

        Om de förstår är det obegripligt om de kan sova om natten eftersom de har ansvaret.
        Min högst privata överslagsberäkning säger att ca. 10000 flyktingar om året är ungefär en lagom nivå, vid katastrofer och liknande. Om vi vill bevara den svenska kulturen kan vi inte ha siffror som är 10 ggr större mycket längre. Då försvinner vår kultur. Det är ingen domedagsprofetia, det är demografi.

        Svara
        • T

           /  01/28/2016

          Jag vill att de som inte har skäl att uppehålla sig i landet ska utvisas men politiker leker mest sifferbingo och har noll koll på hur det ska utföras och när, om någonsin. De har ansvaret trots att det officiellt avskaffades 1974.

          Svara
  14. Dreadlock

     /  01/27/2016

    Ferm gör det hon måste. Att kommunicera ut motsatta politiska mål än koalitionsregeringen s+Mp till dags dato praktiserar i.o.m. de tillfälliga gränskontrollerna, gör hela detta parti bara ännu mer obegripligt. Äta kakan och få ha den kvar samtidigt är en perfekt beskrivning av MP:s politik som borde göra deras väljare ytterst osäkra i det långa loppet.

    En dylik opportunistisk politik förs fram idag av bl.a. Kinas Kommunistparti, och i Putins Ryssland. För att inte tala om Castros Kuba. Lägg beslag på makten och behåll den till varje pris, hugg en kniv i ryggen på koalitionspartnern (s) och se Lövfén ducka för vårt kollektiv av rödgrönrosa media .

    Svara
  15. MiT

     /  01/27/2016

    Svara
  16. MiT

     /  01/27/2016

    ”Olämplig utredare”

    Olämplig utredare

    Svara
    • Pelle2

       /  01/27/2016

      Utas är för jävla bra som kritiserar valet av hennes partikamrat Maria Ferm till att utreda flyktingpolitiken. Det är inte många som skulle göra det.

      Svara
      • Kristian

         /  01/28/2016

        Utas beskrev sig själv häromveckan som ”Jag å andra sidan är väldigt känslig för vad andra tycker och jätteförsiktig innan jag gör något”.
        Vem skulle hon beskriva som ”orädd”? Boudicca? 🙂

        (Ovanstående menat som beröm. Jag menar inte att Mp skulle ge sig av med häst och vagn och slå ihjäl tiotusentals köttätare.)

        Svara
    • Jan

       /  01/28/2016

      Jag skulle säga olämplig politiker överhuvudtaget. Nationen Sverige tillfogas skada varje dag av ledare och politiker som Maria Ferm. Hon borde ha blivit frälsningssoldat och åkt till Afrika istället.

      Svara
  17. MiT

     /  01/27/2016

    Svara
  18. MiT

     /  01/27/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  01/28/2016

      Och naturligtvis anklagar Ehsan Sakine för att dra till sig troll när hon uppmärksammar att journalister undviker att skriva saker som kan gynna SD.
      Han vill självklart också att hon skall röja sina källor så att Ehsan och hans kompisar bland postmodernisterna,relativisterna och kulturmarxisterna skall kunna mobba ut dom från debatten och helst från deras jobb.
      Om du Googlar på åsiktskorridorens väktare så visas en bild på Ehsan Fadakar…

      Svara
  19. Svenne

     /  01/28/2016

    Relativisering pågår. Bland det värsta jag sett:
    https://twitter.com/Kreznoll/status/692477917906014208

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/28/2016

      Ja, det får man säga toppar ut på relativismens högsta våg. Att ens komma på idéen …

      Svara
      • T

         /  01/28/2016

        Relativisering var ordet och RPC låter som en reverse Heydrich i TV. Men det är inte mycket som skiljer dem från de som såg lösningen i vätecyanid? Grader i helvetet…

        Svara
    • Jan

       /  01/28/2016

      Det där är snäppet värre än relativisering. Så där resonerar en parasit eller en trojan. De ger sig inte förrän parasiten har tagit över värdträdet. Åk tillbaka till det skitland du kom ifrån, Tania. Förvänta dig inte att Sverige ska tvätta världens byk. Presentera dina teorier i Bosnien eller Serbien så ska vi hur det går för dig där. Fast dit vill väl inga asylturister åka…

      Svara
    • Hmm

       /  01/28/2016

      Vad ska jag säga. Kanske är hon beredd att låta sina egna barn vara dem som ska dö som en och annan svensk för den goda sakens skull? En mamma eller pappa eller annan släkting till henne? Bästa väninnan? Inte det nä. 🙄

      Svara
    • Havre flarnstad

       /  01/28/2016

      En och annan polsk jude får räkna med att sätta livet till så tyskarna kan få sitt lebensraum.

      Det är nästan så jag hoppas att det här blir en trend så fler får upp ögonen för hur god och fina dom här är som gärna offrar några värdelösa svenskar.

      Svara
    • Havre flarnstad

       /  01/28/2016

      Hmm vem är den här Moder Theresa Tania Sincic ? Hon arbetar tydligen med nånstans godhetsturism/volontärresor till Afrika.

      http://southernambitionswe.blogspot.se/?m=1

      Hoppas inte hon anser att en och annan volontär gott kan stryka med sålänge det gagnar frökens egna intressen.

      Svara
    • Motkraft

       /  01/28/2016

      Om det bara vore en och annan som dödas… men det är så mycket mer Tania tydligen inte tänkt på.

      Köer till vård, minskade bidrag till äldre och sjuka, i princip en välfärd som kollapsat. Det är tillräckligt många samhällsföreträdare och forskare som varnar för detta att det inte går att avfärda som SD-propaganda. Till och med moderaterna som varit ivriga påhejare av en stor invandring för att få sänka lönerna och öka vinsterna för företagen har ju insett att detta inte går längre.

      Och den minskade friheten för kvinnor. Attityder, osäkerhet, mobbning, Sverige håller på att bli ett land där kvinnor får hålla sig hemma efter mörkrets inbrott, där flickor utan pappa på ett bad blir utsatt och där flickor i skolan får stå ut med att kallas hora och annat. BRÅ 1998 visar att invandrade män från arabländerna och Afrika är ungefär 20 gånger överrepresenterade i statistiken av anmälda våldtäkter. Då var den invandringen liten, nu är den enorm, så självklart kommer den överrepresentationen att slå hårt. Det är så att endast ett fåtal av invandrade begår våldtäkt men de ”få” förstör så mycket för många. Och 20 gånger fler är 20 gånger fler hur man än vänder och vrider på det.

      Och brottsligheten… det går inte att låtsas som den stora ökningen av våldsbrott inte alls är kopplad till en stor invandring.

      Jodå, vi hade neddragningar, våldtäkter och våldsbrott redan innan. Men kurvan går rakt upp och det går inte att förklara med annat än att vi släpper in för många människor och ofta fel människor. Och så bristande integration. Men vi klarade inte integrationen ens när var relativt få som kom så det finns inget som talar för att vi kan klara det nu när det väller in människor.

      Nej, om 50 år kommer vi undra var kvinnors rätt och frihet tog vägen? Var respekten för barn tog vägen? Varför vi inte kan gå ut på kvällen? Varför olika grupper av invandrare slåss mot varandra? Varför vi lät välfärden brytas sönder? Varför brottsligheten blivit vardag? Varför vi har ett ännu mer segregerat samhälle med ännu större misär?

      Varför vi inte förstod vad vi hade, så att vi så villigt slängde bort det. Och att inte går att reparera längre, eftersom vi inte gärna kan ta ifrån de som vi en gång välkomnat och som nu lever här rätten att få vara här. Det är just nu som regeringen måste agera. Om vi ger alla som kommit nu permanent uppehållstillstånd och medborgarskap så är det sedan för sent.

      Svara
    • Kristian

       /  01/28/2016

      OK, då gör vi omformulering, standard 1A: ”kanske måste en och annan bli våldtagen då och då.”
      (Nej, jag tycker inte vare sig originalet eller min version är särskilt smakliga.)

      Båda sidor kan hävda att de som har motsatt åsikt i den här frågan är som de ”onda” is Le Guins
      https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ones_Who_Walk_Away_from_Omelas
      Någon måste lida så att andra kan få det bra? Nej tack.
      Det filosofiska grundproblemet är att man ser välstånd som ett nollsummespel.

      Svara
    • Ivar L

       /  01/28/2016

      Tania kanske var en av de svenska sjuksköterskor som riskerade livet i Västafrika i kampen mot ebola? Eller vad tror ni? Där har man möjligen ett uppoffrande med mening. Att däremot bli knivstucken av ”flyktingar” i Sverige är knappast meningsfullt uppoffrande.

      Vilket som gör störst nytta för nödlidande i världen råder det knappast någon tvekan om.

      Svara
    • Rikard

       /  01/28/2016

      Hej.

      Hur vet Tania vem som är svensk?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  20. Svenne

     /  01/28/2016

    Bottennapp..

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2016

      Letade bland bottennappen och hittade inte Decemberöverenskommelsen. Sedan slog det mig: DÖ bör faktisk räknas bland regeringens framgångar. Inte landets, men regeringens.

      Svara
  21. Svenne

     /  01/28/2016

    Mer uppgifter framkommer:

    Svara
  22. Rikard

     /  01/28/2016

    Hej.

    Ferm skall skapa lagliga vägar för asyl? Det finns det redan; problemet sett från de invaderande folkgrupperna är att de inte uppfyller kraven på att räknas som vare sig flykting eller asylsökande. Det är dock inte att Ferm är 55:a; det är de senaste tjugofem årens begreppsinflation som ligger bakom att så många av oss inte kan skilja mellan vad som är vad.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
  23. Alltså, denna artikel:

    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article22162323.ab

    Allt jag läser av är ursäkt ursäkt ursäkt
    Bla bla bla
    Ursäkt
    Vi har lagt om kurs pga LO och Socialdemokraterna
    Bla bla bla
    Ursäkt ursäkt ursäkt

    Kork. Ha en egen åsikt.

    Svara
  24. MASKULINITET ÄR MYCKET VIKTIGT I SAMHÄLLET!

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2016

      Motfrågorna är ju nästan på svensk nivå i naivitet: ”Men det här skall väl inte få hända, egentligen?”

      Svara
  25. Svenne

     /  01/28/2016

    ”Våldsamt upplopp”

    Svara
    • Rikard

       /  01/28/2016

      Hej.

      Lätt löst: utvisa på plats. Till fots om personen inte kan betala biljett. Sveriges ansvar börjar och slutar vid gränsen.

      Och till den som lyckats inbilla sig att det är ett inhumant förslag att fysiskt kasta ut folk ur landet: om jag reser till USA och inte bryr mig om att se till att uppfylla kraven för att få resa in, eller få arbeta, eller få uppehållstillstånd; är det USA:s fel, eller är det mitt?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  26. Lövet

     /  01/28/2016

    OT: Din twitterbelackare i statistiktråden är ju ett troll. Vem som helst med rimlig statistisk erfarenhet inser att en global lönestatistik för det första inte existerar idag och för det andra blir helt värdelös pga just sådant som yttre skillnader mellan populationerna. Medianlönen i Nigeria kan med fog antas vara mycket lägre för män än vad medianen är för kvinnor i Sverige eller USA t ex.
    Hen(sic) kommer att vända ut och in på sig för att säga emot dig.

    F.ö. står det ”som oftast är fallet” i informationstexten, vilket alltså inte bara anger förekomst utan att mer än hälften av fallen av löneskilnader är diskriminering. Som bekant finns det analyser som kommit fram till att det finns ”oförklarade löneskillnader” som ligger på under 2 % ( http://www.arbetsgivarverket.se/nyheter–press/fakta-om-staten/loner–kostnader/loneskillnader/ )

    ”Oförklarade” översätts inte sällan med ”diskriminering” trots att analys visat på varken mer eller mindre än just en o f ö r k l a r a d skillnad. Jag kan dock köpa att det kan finnas en ansenlig andel av slentrianmässig och attitydsstyrd könsbunden skillnad här, men den rör sig således om under 2% (i lönenivå räknat).

    När man sedan säger ”oftast” så antyder det ju att man har ett frekvensmått, men det har man ju inte man mäter löneNIVÅ och pratar medelvärden och medianer.

    Svara
    • MiT

       /  01/28/2016

      Nä han är bra! Han lackade ur lite bara eftersom han vet HUR illa det är inom den världen och hur och vad man måste skriva för att inte kickas ut. Var därför han surade lite sa han senare. Gissar att han vet vem det är och också vet om det är en vettig person eller ej. Man kan ana det i alla fall.

      Svara
      • Lövet

         /  01/28/2016

        Ok… 144-teckenssyndromet alltså…
        …svårt att få fram ursprungsintention ibland…

        Blir nästan ännu värre om det är en kompetent fakultetsmedlem bakom texten än om det är en vänsterideolog. I det förra fallet så blir det så fruktansvärt uppenbart hur extremisterna lyckats förstöra akademin.

        Svara
  27. Kristian

     /  01/28/2016

    Fruktansvärt OT:
    ”Farlig babian jagas av beväpnad person”
    http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article22137911.ab

    Aftonbladet avslutar med det mest väsentliga:
    ”Det är i nuläget oklart vad babianen heter.”

    Svara
  28. MiT

     /  01/28/2016

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/667989?programid=1302
    En som analyserar ”näthatet” Zara Larsson fick i somras. Visst var det bara därför hon ”näthatades” och inget annat…? Skriver ”näthatades” eftersom en förkrossande majoritet av det som tydligen klassas som ”näthat” bara är simpel och rättvis kritik och inget annat.

    ”I somras drabbades sångerskan Zara Larsson av ett omfattande näthat efter att hon kritiserat en musikfestivals fokus på manliga artister, kvinnliga musiker är ofta sångerskor men sällan trummisar, och världsledande kvinnliga sångerskor som Madonna och Mariah Carey hånas med jämna mellanrum för sin höga ålder. De här attityderna till kvinnliga musiker kan spåras tillbaka till antiken – redan de gamla romarna ansåg att det fanns vissa instrument som inte var passande för kvinnor att spela och musicerande kvinnor hånades om de ansågs för gamla. Det visar en ny avhandling av antikhistorikern Erika Lindgren Liljenstolpe vid Uppsala universitet”

    Och googlar man henne så hittar man henne här, på forskningsområde ”gender studies” såklart
    http://www.arkeologi.uu.se/Forskning/Forskningspresentationer/Erika_Lindgren/

    Svara
    • Jerry

       /  01/28/2016

      Alla snackar om Zara Larsson. Namnet har jag hört men ingen aning om vem det är. Av någon anledning känner jag ingen lust att ta reda på det. Apropå kvinnor och instrument. Karen Carpenter var en jävel på att spela trummor. Att Madonna inte spelar beror antagligen på att hon inte kan. Artister som blivit kända för en sexig framtoning brukar hånas som äldre. Tom Jones och Elvis är exempel på några som folk haft roligt åt. Är väl när de anstränger sig för mycket för att verka yngre som det blir löjligt. Grupper som Blondie och Rolling Stones hånas inte lika mycket. De rockar på och är som de är.

      Svara
      • T

         /  01/28/2016

        Det finns gott om tjejmusiker men de gör sällan nån stor sak av det. Madonna brukar spela gitarr men det är jobbigt att dansa på scen som hon gör med något som väger ca 1/10-del av sin egen vikt.

        Svara
  29. MiT

     /  01/28/2016

    Svara
  30. MiT

     /  01/28/2016

    https://twitter.com/ehsanfadakar/status/692673791026139139

    https://twitter.com/ehsanfadakar/status/692676773847420929
    https://twitter.com/ehsanfadakar/status/692679302450659329

    https://twitter.com/ehsanfadakar/status/692681486470926336

    https://twitter.com/ehsanfadakar/status/692682242016026624

    Och så dyker Kolbjörn upp naturligtvis 😀
    https://twitter.com/KGuw/status/692684318167146497

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2016

      ”Ju allvarliga [sic] anklagelser, desto försiktigare steg.”

      Säger altså Fadakar i Aftonbladet. Kommentarer överflödiga?

      Svara
    • Lövet

       /  01/28/2016

      Ah AFA-vänstern kommer in och viftar med sina rödsvarta flaggor!

      Svara
    • Kristian

       /  01/28/2016

      Jag tycker företag borde få gratis lån till högre löner åt alla. Tänk på multiplikatoreffekten!

      Svara
    • Ivar L

       /  01/28/2016

      Den uträkningen skall vi nog inte ge till Tino Sanandaji eftersom han troligen skulle skratta ihjäl sig då.

      Svara
    • Pet

       /  01/28/2016

      Är det så mycket kvinnor är skyldiga samhället, menar de?

      Svara
    • Rikard

       /  01/28/2016

      Hej.

      Nu hänger jag ärligt talat inte med här, men så är det länge sedan jag läste nationalekonomi, och då bara grunderna dessutom. Menar man att kvinnors arbete bidrar med 400 miljarder kronor mindre än om män gjort samma jobb? Eller menar man att kvinnors arbete värderas lägre till den summan? Om kvinnornas arbete är värt 400 miljarder mer än vad som syns i BNP, var är de resurserna uppbundna i? Rör det sig om svart arbete eller kriminalitet brukar det ju ändå ha en viss effekt på den kända ekonomin, då även kriminella inkomster konsumeras eller investeras.

      Jag förstår inte. Särskilt inte formuleringen om ‘arbetskraftsdeltagande’? Är det arbetslösheten bland kvinnor som skall motsvara ett värde om 400 miljarder? Så många frågor och funderingar, men syftet kanske är någon sorts variant på att skapa så stor förvirring att man bara lyder utan att tänka?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  31. MiT

     /  01/28/2016

    https://twitter.com/IsakSkogstad/status/692684032878977024

    Svara
  32. MiT

     /  01/28/2016

    Svara
  33. MiT

     /  01/28/2016

    Svara
  34. Jerry

     /  01/28/2016

    Fermer la porte, Ferm. Läste någonstans att vi beräknas ha tagit emot 280 000 invandrare fram till 2017. Samtidigt läggs äldreboenden ner. Fattar inte hur det går ihop.

    Svara
    • Kristian

       /  01/28/2016

      Alltid ett sätt att lösa det så kallade ”pensionsproblemet” … 😦
      Inte helt okänt att äldre dementa blir så chockade av plötslig flytt att de dör.

      Svara
  35. Svenne

     /  01/28/2016

    En ‘expat’-artikel som bjuder på mycken igenkänning:
    http://blogs.wsj.com/expat/2016/01/27/why-the-swedes-i-know-are-reluctant-to-talk-about-the-refugee-crisis/

    Svara
  36. Jerry

     /  01/28/2016

    Ett annat problem är att den ökande trångboddheten gör det svårt för kommunerna att planera skolor, dagis och liknande. När flera familjer delar samma lägenhet så har man ingen koll på hur många som bor där. Ett nytt miljonprogram krävs men vilken politiker vågar avsätta pengar till det? På 60-talet gick det an men detta var en annan tid med andra värderingar. Vi får nog vänja oss vid att det i framtiden bor många personer på liten yta. Kanske utedasset kan göra comeback? Ett gemensamt utedass på gården för att spara utrymme. Utvecklingen går inte alltid framåt.

    Svara
  1. 1 april varje dag del 23: Alla ska med. Alla ska in. Alla ska ut. | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 1 | WTF?
  3. Påminnelse inför valet: Del 1 | WTF?

Lämna ett svar till T Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.