Expressen ställer en fråga!

Expressen ställer frågan, vad är det som händer i Sverige?

expressen frågar

Och så fortsätter de i exakt samma stil som de gjort de senaste åren. Hela artikeln andas att allt är rasism och främlingsfientlighet. De delades ut något flygblad innan helgen som givetvis kallas ”rasistiska flygblad” av Expressen

rasistiskt flygblad

Nu kanske det bara är jag men jag kan inte se att det som står där är rasistiskt på något sätt? Dumt? Jodå! Onödigt? Jodå! Kanske rent av idiotiskt? Jodå, det också! Men rasistiskt? Om det inte finns flera lappar förstås, detta är den jag hittat via twitter. Expressen skriver om ”maskerad rasistmobb” som gick till attack mot mörkhyade.

Klockan 20.18 kom de första rapporterna om oroligheter. En grupp svartklädda och maskerade personer attackerade personer med utländsk bakgrund, efter att tidigare ha spridit rasistiska flygblad med budskap om att ensamkommande flyktingbarn ska få ”straffen de förtjänar”.

rasistisk mobbNu är det ”de nordafrikanska ”gatubarnen”” som det står på lappen, inte ensamkommande flyktingbarn. Det är två helt skilda saker. Visst, man kan tolka in det som Expressen skriver om man vill det men i detta läge är det inte MER bensin på brasan från Expressen som behövs. Är det verkligen så enormt svårt att bara skriva vad det faktiskt står? Är det inte illa nog? De är fyra stycken som står som artikelförfattare och de klarar inte av att skriva av några ord från en lapp? Jag klarade ju av det på några sekunder?

Dagen därpå samlades demonstranter på Norrmalmstorg under parollen ”Folkets Demonstration”. Flera främlingsfientliga talare var inbjudna. Syftet var att visa missnöje med regeringen.

Så flera ”främlingsfientliga talare” var inbjudna. Det är alltså bara främlingsfientliga som kan visa missnöje med regeringen? Spred de främlingsfientliga budskap under sina tal? I så fall kan jag förstå att Expressen kallar dem främlingsfientliga. Om de inte spred sådant så förstår jag det inte alls. Budskap är alltid viktigare än budbärare. Ett av skälen till att Sverige är i fritt fall beror just på det som Expressen gör, man anser att budbärare är viktigare än budskap. Om en Sverigedemokrat kommer på botemedlet mot cancer skulle folk fortfarande dö i cancer under många år efter upptäckten bara för att det var ”fel” person som kom på det. Man skulle göra allt för att dölja det. Expressen skulle skriva ”En rasist och fascist vill slå mynt av sjuka människor, vilken unken människosyn, en ny Mengele helt enkelt! Vi gömmer aldrig 30-talet!”. Garanterat! Och annan media skulle skriva likadant, ”forskare” skulle stå och humma ”De är ju inte som vi andra”, Expo skulle säga ”Det har varit mycket aktiviteter, 25 klistermärken har satts upp i samma stad där han bor. Alltså hela 25 nazistaktiviteter av nazister i den lilla staden! Det finns stor grogrund för nazism som vi måste ta på allvar”. Och så vidare. Ännu ett skäl till varför Sverige faller fritt, budbäraren är viktigare än budskapet.

olika rubriker på demonstration

olika rubriker på demonstration2

olika rubriker på demonstration1

Demonstrationen var det, ovan ser ni hur den benämndes av media. Den var ”antimuslimsk” eller ”främlingsfientlig” eller ”Asyl- och regeringskritisk”. Vilket av dem gäller för det är ju tre rätt väsensskilda benämningar på samma demonstration? Jag tycker nog att den understa är den som stämmer bäst. Det ser ut att vara rätt många äldre där som är rätt less på allt helt enkelt. Men det hindrar inte både media och ”debattörer” att kalla dem ”nazister”, ”fascister”, ”rasister”, ”hatare”, ”bruna” och så vidare. Visst hör man stöveltrampet i fjärran när man ser ett gäng pensionärer som ledsnat på det totala kaos som media och politiker skapat på några få år i Sverige? Ytterligare ett skäl till varför det ser ut som det gör i Sverige, media klarar inte längre av att ens försöka vara objektiva.

Expressen insinuerar också att det var våldsamt i samband med demonstrationen och att det hör ihop med dem ovan, min gissning är att det var så kallade ”motdemonstranter” som attackerade. Den gissningen baserar jag på hur sådant slödder brukar uppträda. Men inte ett ord om det i Expressen, man kan nästan misstänka att de är kompisar med varandra…?

Nu fanns det säkert alla möjliga sorter på demonstrationen, även högerextremister. Men det viktiga är väl ändå inte vad de eventuellt höll på med utan vad de vanliga normala ger uttryck för?

Vi kommer ju ihåg när Expressen ”samarbetade” med Researchgruppen för att kunna få fram vad folk skriver på nätet. Även Aftonbladet ”samarbetade” med dem när de jagade undersköterskor och bonddrängar som uttryckt sig ”rasistiskt” på Flashback. Media har ju tappat det totalt, de har endast blivit ett verktyg för att granska folket, folk ska vara rädda och kuvade. Att granska makten skiter de i helt enkelt. Man trycker in alltmer i de olika begreppen och har gjort så under många år, i princip allt har blivit rasism och fascism i Sverige och media står i sin glänsande rustning och hugger ner alla de anser har fel. Ja alla vanliga människor alltså, de som har makt bryr de sig inte om så mycket utan det är makten som ska skyddas av media, skyddas från det vanliga hemska folket.

Media använder hela sin arsenal för att få folk att hålla tyst eller går under. Vi lär ju aldrig glömma Hamruds karaktärsmord på signaturen Julia Caesar där hennes enda argument i princip var JC:s sjukjournal som expressen glatt trumpetade ut. Karin Olsson, kulturchefen på Expressen, tyckte det var helt rätt, att ”demokratin mår bäst så”…

Hela Expressens artikel är en uppvisning i att inte ens förstå att det är de själva som ligger bakom. Inte ensamma utan tillsammans med övrig media och några gaphalsar som skriker över minsta lilla. Det finns i språket, i ordvalen, i vad man väljer att lyfta och vad man väljer att dölja, i vilken vinkel något är skrivet, vilka man väljer att prata med och vilka man väljer att inte prata med, ibland är det rena lögner och påhitt som skrivs och förmedlas, ibland är det bara lite friserande av verkligheten och så vidare. Allt detta samtidigt som folk ser diskrepansen mellan vad media rapporterar och påstår och ens egen verklighet.

När svensk media skriver av utländska artiklar (vanligt) så ändrar de betydelser av ord och tar bort sånt som kan vara obekvämt i Sverige. Jämför den här ”Germany’s Merkel says refugees must return home once war is over” från Reuters med den här från DN ”Merkel: Alla måste återvända när krigen är slut”. De har alltså skrivit av Reuters artikel men ändrat ords betydelse och tagit bort information som står i originalartikeln…

När media rapporterar om flyktingbarn och illustrerar det med nallar och bebisar och det folk ser ute i städerna och byarna är fullvuxna män på 20-30 år så blir man förbannad. När varje reportage från flyktingströmmen bara innehåller bilder och film på barnfamiljer med ledsna barn och samtidigt ser man att de som kommer hit endast är unga vuxna män så blir man också förbannad. Man är lurad! När de varje gång hittar ”läkare” och ”ingenjörer” som bara längtar efter att börja jobba och de som kommer nästan bara är arga unga religiösa män som inte ens har grundskola och fattar att man inte ska duscha och bajsa på samma kvadratmeter så känner man sig lurad! När kompetensregnet som öste ner över Sverige enligt SVT visar sig vara extremt outbildade människor som förmodligen aldrig kommer att få ett jobb i Sverige så känner man sig lurad. När det bara är att ljuga om sin ålder när man begått grova brott och istället för straff snudd på bli belönad så blir folk förbannade. Och så vidare, det finns massor som folk är förbannade på. Det handlar inte om Virtanens rödvin utan om folks verklighet och liv!

När det som media rapporterar inte matchar verkligheten tillräckligt bra för tillräckligt många människor så blir det reaktioner.

Så ja, vad är det som händer i Sverige? Vad är orsaken? I princip är svaret allt som media valt att inte rapportera om de senaste 10 åren…

Because of the ”unaccompanied children” Sweden is now a bizarre circus

Läsvärt:

Illusionen av våldsmonopolet

MVH

MiT

Advertisements
Följande inlägg
Lämna en kommentar

106 kommentarer

  1. Sverige är ett helt annat land än för ett par år sedan. TV4 rapporterar att allt fler köper försvarsspray och någon kolumnist skrev nyligen att intresset för att gå med i jaktlag och skytteklubbar har ökat. Jag ser ändå en viss svängning och krismedvetenhet i Expressen-reportaget, vilket inte syns ännu hos Aftonbladet. Att de ska inse och erkänna att de själva är och har varit en del av problemet kommer inte att hända.

    Svara
    • Opie

       /  01/31/2016

      Johan Westerholm: ”Det går idag inte att boka en kurs för jägarexamen i vissa län, alla är fulla. Än mindre bli medlem i en sportskytteklubb. Och det är nya grupper som visat ett ökande vapenintresse. Medelålders hemmafruar och nyanlända har helt plötsligt fått ett ökat intresse för ett aktivt jakt- och friluftsliv.” http://ledarsidorna.se/2016/01/med-nattvaktarstaten-runt-hornet/

      En helt logiskt konsekvens av den situation som eliterna drivit fram. Folk börjar beväpna sig på riktigt och har slutat knyta näven i fickan. Äntligen börjar svensken vakna och bli redo att återta sitt land.

      Sen undar jag exakt vad i flygbladet som är ” dumt, onödigt och idiotiskt”? Tycker det är helt okontroversiella påståenden med hög sanningshalt. Det är så här diskussionerna går i många svenska hem numer.

      Svara
      • MiT

         /  01/31/2016

        Dumt att sprida hets på det viset bara tycker jag. Man vet ju hur det kommer att se ut i media? Nu när man äntligen börjar ta steg framåt efter många år så ser varje sån här grej till att man tar ett litet steg tillbaka.

        Svara
        • Opie

           /  01/31/2016

          Men vad består hetsen i egentligen? Är det rimligt att de som vill se en annan politik inte kan uttrycka vad anser. Skall de invandringskritiska anpassa sig till PK-eliternas språkbruk och begreppsapparet? Det är ju just detta som bidragit till polarisering och åsiktskorridor. Vi behöver ta över problemformuleringen och begreppsapparaten och det gör vi genom att inte anpassa oss.

          Svara
          • MiT

             /  01/31/2016

            Sprida flygblad med syfte att ge sig ut efter folk är väl inte sådär jäkla bra? Frustrationen kan jag förstå att den finns, jag tycker inte det är konstigt att folk reagerar. Men bara för man förstår det betyder inte att det är särskilt bra? Tycker du verkligen att samla ihop en massa folk och ge sig ut att leta efter vissa på Centralen är en bra idé…?

          • Opie

             /  01/31/2016

            MiT: Bra i bemärkelsen önskvärt, nej. Men om man ser det som det minst dåliga alternativet? När våldsmonopolet svikit står det mellan att huka i stugorna medan slöddret tar över det offentliga rummet eller att ta saken i egna händer. Sen vet vi inte riktigt hur detta utspelat sig med alla motstridiga uppgifter som sprids. Jämför om du är på badhuset med dina döttrar som får händer på brösten och mellan benen. Viker du snällt undan eller går du till omedelbar attack för att oskadliggöra avskummet? För de flesta är det inget att fundera över. Jag vet inte var du bor men i min kommun något norr om Sthlm vågar många inte längre låta sina döttrar gå/åka hem från skolan. Det har tiggarläger och boenden för ensamkommande effektivt sett till. Jag menar att det aldrig kan accepteras och gör inte staten ngt åt det får vi göra det själva.

          • MiT

             /  01/31/2016

            Men stor skillnad på direkt konfrontation med tafsare och annat slödder och att leta upp dem på Centralen? Risken att totalt oskyldiga drabbas är ju gigantisk?

          • Opie

             /  01/31/2016

            Absolut, inte önskvärt på ngt sätt och det måste givetvis till bättre organisation och utförande men i princip är det rätt. Självförsvar är självförsvar.

    • Jag tror att det här höjda intresset om att gå med i jaktlag och skytteklubbar beror mycket på EU:s pågående kampanj att förbjuda äganderätt till vapen större. Folk är oroliga för att det ska bli med gevär precis som det redan är med pistoler, att de måste vara ”aktiva” för att få fortsätta ha sina licenser.

      Svara
    • Majsan

       /  01/31/2016

      Spray? Ja det skulle vara en som permanentmarkerar för flera dagar den jag sprayar. Dock förlitar jag mig hellre med en lätt tillgänglig kniv. Helt inom lagens rågmärken 🙂

      Hade en del ‘udda’ bekantskaper från USA i min ungdom som jag lärde mig mycket av. Efter att ha först friskat upp minnet testade jag det på min tonåring som har brunt bälte i XXXX och han dök direkt. Och igen. De värsta fuligheterna får de inte lära sig på den nivån i alla fall.

      Men det här med sprayer … jag har då hellre en liten tuta som spelar a la ‘Hesa Fredrik’ än ens en olaglig pepparspray. I alla fall om jag inte har självkännedom om hur jag reagerar i en utsatt situation. ‘Hesa Fredrik’ hör alla i närheten, pepparsprayen kan missa och man själv får i sig en del (hur många har sinnesnärvaro att tänka på i vilken riktning den går i utsatt läge?) i synnerhet om man vet med sig att man mer har läggningen att bli rädd (paralyserad) än att bli arg (uti hivitte).

      Svara
  2. Hmm

     /  01/31/2016

    ”De allra flesta av oss vill fortfarande tro att våldsmonopolet fungerar. Att polisen kommer att dyka upp när vi ringer. Att gärningsmannen kommer att gripas och lagföras om det finns vittnesmål och signalement. Att det fortfarande är tryggare att vandra runt i Stockholm än i Birmingham eller Marseille.
    Illusionen av ett våldsmonopol är livsfarlig eftersom den innebär att alla hederliga människor fortsätter att agera enligt våldsmonopolets spelregler, medan de som förväntas upprätthålla det och i ännu högre grad de kriminella vet att dessa regler är satta ur spel.
    Det som verkligen oroar mig är vad som händer när en kritisk massa av allmänheten slutar att tro på våldsmonopolet.”

    http://www.larsandersjohansson.se/?p=4873

    Det här har jag varit medveten om i flera år och varit mycket orolig för. Jag har hållit tyst och endast ett par i min omgivning har jag delat dessa tankar med mycket försiktigt. För den dagen när hela Sverige inser att det mer eller mindre råder full anarki i Sverige så kommer det gå illa. Den dagen då de inser att de inte har något skydd alls längre från vårt lagväsen.

    Katten är nu ur säcken och jag kommer att gräva ned mig i en vallgrav.

    Svara
    • Opie

       /  01/31/2016

      Det är exakt det som vi nu ser hända. Folk inser att de i princip är övergivna av våldsmonopolet och att de är fritt villebråd. När mina döttrar och fru inte längre kan röra sig fritt på gator och offentliga inrättningar och så länge staten inte bryr sig och istället skyddar förövarna är det krig.

      Svara
  3. Henric

     /  01/31/2016

    Jag har fortfarande inte en aning om vad aom faktiskt hänt. Media säger att rasister klippt till alla som såg ut att ha utländsk härkomst. Jag försöker skapa en överblick över vad som faktiskt hänt men det i det närmaste helt omöjligt i mediebruset. Och det sväljer jag inte rakt av.

    Svara
    • Hmm

       /  01/31/2016

      För en gång skull så verkar flashback ha rett ut det år oss.

      Svara
    • MiT

       /  01/31/2016

      Tre polacker, som sägs vara högerextrema, har gripits för misshandel tror jag. Men det finns också uppgifter att de helt enkelt spöade några av Dror Feilers kompisar som spottade på dem. Om det är sant alltså.

      Om folk spottar på mig så kan de också räkna med en rak höger i ansiktet.

      Svara
      • Intenso

         /  01/31/2016

        Såg några ”ledsna” ”motdemonstranter” som åkt på spö av polackerna och min första tanke var: Vad hade de gjort inan de fick en näve i nian? Svaret: spottat på dem.

        Är nån verkligen förvånad mer än den lilla journalisten?

        Svara
  4. ”Man trycker in alltmer i de olika begreppen och har gjort så under många år, i princip allt har blivit rasism och fascism i Sverige”

    Visst är det så.
    Att som är ”dåligt” är rasistiskt, fascistiskt, nazistiskt och självklart också MANLIGT, medan allt som är ”bra” är feministiskt. Hela tiden påstås det att man är FEMINIST ifall man tycker att alla människor har lika värde, oavsett exempelvis sexuell läggning eller hudfärg… Väldigt feministiskt, inte sant? 😉

    Svara
  5. Cain

     /  01/31/2016

    Det finns ingenting rasistiskt med den där lappen de delade ut. Den är däremot kraftigt regeringskritisk och maktkritisk. Är någon här förvånad att media kallar den rasistisk och främlingsfientlig? Att de kallar de kriminella marockanerna för ”flyktingbarn”? Att smutskasta de som inte fogar sig har varit standard mycket länge nu.

    Det är ju för fan sunt förnuft att reagera på vad som händer i vårt land nu. Dessa problem måste strypas i sin linda innan det normaliseras. Folk utan ID som är här illegalt måste spärras in och deporteras. Vi svenskar ska inte behöva betala för Mellanösterns och Afrikas misslyckande samhällen, vi hjälper ju dem i mycket stor utsträckning redan! Jag håller *inte* med dig MiT när du säger att det ”är dumt att sprida hets”. Ju längre det går desto värre blir det om ingen säger ifrån på skarpen nu. Hellre lite ”hets” nu än ett mardrömssamhälle om 10 år.

    Missförstå mig inte. Jag vill under inga omständigheter se gatuvåld i mitt land, men de förbannade ryggradslösa lögnarna vid makten och i media tvingar fram det.

    Svara
    • MiT

       /  01/31/2016

      Alltså att reagera är bra och att det som sker nu sker är ganska väntat. Men är det bra? Kolla bara hur media blåser på igen, nu får Expo återigen breda ut sig för att motivera sina miljoner genom att prata om några klistermärken som ”aktiviteter” som hotar hela landet, nu får politiker återigen chansen att skjuta ifrån sig problemet osv. Det ENDA som händer är att det blir ett steg tillbaka, nu kan de omedelbart gå tillbaka till att skriva om exakt samma saker som de gjort de senaste åren eftersom man GETT dem chansen till det igen.

      Svara
      • Opie

         /  01/31/2016

        Men spelar det någon roll vad ljugmedia och expo skriver? Är inte den tiden förbi för länge sedan? Sen är det så att oavsett vad som sker är der samma anklagelser om nazism och fascism. Titta bara på hur de går på och kallar medelålders Svensson som uttrycker kritik mot dagens politik för högerextrema. Tiden är ute för att backa bandet och nå samförstånd nu är det bara ökad polarisering och stor risk för upptrappat våld som återstår.De har under allt för många år, decennier, ljugit för oss, stulit våra tillgångar och delat ut till andra länders medborgare, skapat otrygghet och misär och hävdat att svensk kultur och svenskar inte finns. Nu är det nog!

        Svara
        • MiT

           /  01/31/2016

          Det spelar roll för Expo är dem som kallas in som ”experter”, som vanligt folk ser i rutan, som man ser i tidningar, som man hör i radio osv. Du tror väl inte att alla är lika insatta som de flesta här är? Det är det jag menar, man behöver inte ge dem möjligheter att rikta fokus åt ett annat håll? De kastar ju sig över precis allt och blåser upp det nu?

          Svara
          • Opie

             /  01/31/2016

            Men som sagt, det har ingen betydelse vad som sker. För expo är ALL kritik mot mångkultur och invandring nazism. De mest sakliga och välunderbyggda resonemang avfärdas som fascism det med. Har du helt missat drevandet mot SvDs ledarskribenter tex? Givetvis är inte lika insatta och intresserade men det är fler som vaknar för varje dag. En kritisk massa håller på att uppnås och då rämnar åsiktskorridoren, det är inte långt kvar nu tack och lov.

          • Senior

             /  01/31/2016

            Folk har sett igenom det där nu, det spelar ingen roll hur mycket expo får sitta i rutan. Hinner inte folk säga ifrån redan nu, så kommer SD att få egen majoritet 2018. Det finns inget de kan göra längre.

            Äntligen faller den svenska kommuniststaten, hoppas bara förändringen till äkta demokrati blir lugn och fredlig.

          • MiT

             /  01/31/2016

            Tycker bara det är onödigt att sakta ner den oundvikliga processen.

          • Gurkburken

             /  02/01/2016

            Man kan se det som ett tillfälle till avstämning av hur mycket MSM har tappat i inflytande. Följer man frågan genomskådar man snabbt lögnerna. Genom att MSM ljuger om lättkollade saker, kan vi få reda på ungefär hur många som tror på sådana lögner. I mitt facebookflöde ser jag mycket mindre MSM-lögner som delas än tidigare.

        • Opie

           /  01/31/2016

          Tror du verkligen att SD kommer tillåtas få egen majoritet? Jag är ytterst tveksam. Det kommer förhindras med alla tillgängliga medel. Allt från rent valfusk till undantagstillstånd och inställt val. M och S ingår koalition och diktaturen är här på riktigt.

          Svara
          • PerH

             /  02/01/2016

            En förflugen tanke på Psyops när arméchef går ut med att vi sannolikt kommer att befinna oss i krigssituation om några år (häpp) och där media klistrar Putin på Nyheter i dag när C. Frick avslöjar DN:s mörkande, förefaller att eliten vallar för 2018 med någon form av ”lagligt” undantag.
            Ställa in valet 2018.

      • Cain

         /  01/31/2016

        Vad är alternativet? Passivitet i hopp om att gammelmedia och politikerna börjar fatta rätt beslut? Folk som gör så här är desperata. De är genuint rädda nu. Bara att dyka upp på en sådan demonstration i vårt land kräver en noga avvägning av vad kostnaden kan bli.

        Ska vi då i första hand ta hänsyn till vilken vinkling och vilka lögner media kommer att använda? Nej. Det krävs rak kommunikation nu. Tydlig sådan, utan hänsyn till de som skriker ”rasist” åt allt och alla.

        Svara
        • MiT

           /  01/31/2016

          Jo, och när det väl börjar bli LITE rakare så dyker det upp folk som omedelbart ger dem chansen att gå tillbaka till sin lilla trygga vrå igen. För det är redan på väg åt rätt håll, man behöver inte ge dem möjligheter att skifta fokus. Har du inte sett? De kastar ju sig över detta och blåser på så mycket det går?

          Svara
          • Cain

             /  01/31/2016

            Jo, jag har läst det mesta nu tror jag. Men varför ge dem den auktoriteten alls? Varför behandla dem med respekt, som om de egentligen bara varit ”lite naiva” och äntligen börjat inse problemen? Det finns inte på världskartan att journalister vid Sveriges största tidningar inte kände till detta långt tidigare. Deras politiska ideologi har ju som bekant varit viktigare än allt annat.

            Jag förstår ditt argument MiT. Det gör jag verkligen. Det står mig bara upp i halsen att överhuvudtaget behöva ta hänsyn till de medier som orsakat problemet från början. Och nej, jag förespråkar inte spontant våld mot folk, jag snackar om demonstrationen.

          • MiT

             /  01/31/2016

            Men handlar inte om respekt eller hänsyn alls, bara om att sånt som kan sakta ner den oundvikliga processen är smartast att undvika? Och jag har hela tiden snackat om flygbladet som spreds, demonstrationen var ju helt ok. Men idiotiskt med det där jävla flygbladet dagen innan som några spred. Nu fick de ju en gratischans att blåsa på och direkt koppa ihop de bägge sakerna med varandra.

  6. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
    • Afa är landsförrädare

      Svara
      • Afa – ”alternativ fascistisk aktion” – är väl närmast femte-kolonnare? Begreppet lär ha myntats under Spanska Inbördeskriget – Franco höll tydligen ett tal om att hans trupper tågade mot Madrid med fyra kolonner – och så skulle en femte kolonn anfalla inifrån…
        Före september 1939 lär det ha funnits gott om vandrande och cyklande unga friska tyska friluftsmän som luffade runt och turistade lite varstans i grannländerna – ”Wandervögel” (glömt hur man böjer i plural här) , med karta, kompass och kamera. I ”Den ökända hästen från Troja” syftar Karl Gerhard på de klassiska grekiska hjältesagorna om hur grekerna misslyckades med att inta Troja – grekernas kung var lite sur på Trojas kung som hade knyckt hans lilla fruga – så de låtsades ge upp och drog sig tillbaka, lämnande efter sig en jättestor häst av trä. Trojanerna, som inte hade sin smarta dag i glädjen över att synbarligen ha vunnit, baxade in trähästen innanför murarna. Men hästen var full av dåtidens commandos…

        Men kanske till och med trojanerna skulle varit lite misstänksamma om det strömmade in det ena tiotusentalet unga män efter det andra – som fredliga gäster?

        (Vanlig fras man använder i engelskspråkiga länder är ”beware of Greeks bearing gifts” – eller som Refaat skulle ha uttryckt det – ”här ligger en gravad hund”.)

        Svara
  7. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
    • Rikard

       /  01/31/2016

      Hej.

      Har e-postat en formell begäran till Örnsköldsviks kommun att få utlämnat de dokument som innehåller de rutiner ansvariga personer (Gidlund m fl) hänvisat till.

      Får se om jag får något svar.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Rikard

         /  02/01/2016

        Hej.

        Lägesuppdatering: fått två svar:

        1. Begäran har mottagits.
        2. Begäran har lämnats vidare.

        Jag återkommer om jag får något vettigt svar.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare
        Ps En ren allmän uppmaning: den som råkar ut för dylikt som personerna i Allehandas artikel bör alltid begära att få ut den aktuella dokumentationen, komplett med angivelse av vilken specifik formulering eller regel man stödjer sig på. De flesta politiker och politiskt tillsatta tjänstemän räknar kallt med att ingen utom journalister skall kontrollera deras påståenden. Särskilt inte skriftligen. Ds

        Svara
  8. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
  9. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
  10. MiT

     /  01/31/2016

    Hahaha, faktiskt roligt 😛

    Svara
    • Opie

       /  01/31/2016

      Ja, Pascalidou är ju knappast känd för att inte tumma på sanningen. Minns hennes plagiat av krönikor och användandet av spökskrivare. Sen att ett gäng skulle kunna stå och skåla högljutt för ”Adolf Hitler och tredje riket” på Riche är helt uteslutet. De skulle genast bli avvisade av grobianerna i dörren.

      Svara
    • Rikard

       /  02/01/2016

      Hej.

      Vad skall man säga?

      ”Fall på eget grepp”?
      ”Som man bäddar får man ligga”?
      ”Det du gör mot andra får andra göra mot dig”?

      Inte så kul när ens motståndare (?) lär sig att använda ens egen taktik. Särskilt inte den som kallar sig moraliskt överlägsen.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  11. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
    • Intenso

       /  01/31/2016

      Två tunga sänken för alliansen, Hervieu och Federley.

      Svara
      • Opie

         /  01/31/2016

        Haha, till skillnad från Annie Lööf och Johanna Jönsson då eller? C är om möjligt ännu mer världsfrånvända än MP. Iaf vad gäller migrationspolitik.

        Svara
  12. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
  13. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
  14. Alex Nyström

     /  01/31/2016

    Den som har möjlighet bör hugga dagens löpsedel från Aftonbladet för framtida referens. Tydligare blir inte agendasättandet.

    Ställ ilandflutna flyktingar bredvid en demonstration – check!
    Använd Alan Kurdis namn för egna politiska syften – check!
    Kalla vanliga fredliga demonstranter för nazister, rasister – check!
    Citera Ygemans insiktslösa och enfaldiga bedömning av situationen – check!

    Det känns som om vi är nära brytpunkten nu. Det MÅSTE vara så.

    Svara
  15. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
  16. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
    • Motkraft

       /  02/01/2016

      Som någon upplyste mig om, redan nu så skickas röntgenbilder till läkare i annat land för åldersbedömning. Migrationsverket borde snabbt inköpa utrustning för att ta röntgenbilder, anställa personal för att utföra fotograferingen, och sedan göra avtal med läkare som har kompetensen oberoende vart läkarna finns i världen. Bilderna kan skickas krypterat över internet, inget problem.

      Kanske finns kompetensen bland läkare som bor i Nordafrika eller Irak? Eller att de kan utbildas av läkare i Norge till exempel?

      ”Ensamkommandes ålder ska kollas mer” är en för låg ambition. ”Alla som ser ut att vara över 15 ska ålderstestas” är en rätt ambition. Starta med de som begår brott, små som stora.

      Svara
  17. Utan att läsa skiten kan jag gissa på femtekolonnaren David Baas, vidrigt as till människa, bör inte få vara en meter från fakta

    Svara
  18. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
  19. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
  20. Vill du ha afrikanska/arabiska gatukräk omkring dig?

    Svara
    • MiT

       /  01/31/2016

      Du får allt skärpa till språket en hel del!

      Och var har jag gett uttryck för jag skulle vilja ha sådana omkring mig?

      Svara
      • Jag menade inte dig!
        Det var retorisk fråga till alla.
        Inga fula ord kan mäta sig med de illegala utlänningarnas attityder och beteenden!
        Sila mygg och svälj kameler!

        Svara
  21. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
  22. Senior

     /  01/31/2016

    Läsningen och rubriken fick mig attt spinna igång lite….

    Att Expressen, en nyhetstidning, ställer sig frågande till ”vad är det som händer i Sverige?” känns som om de omyndigförklarar sig själva…
    Borde det inte vara deras jobb som journalister att hålla koll just på vad som händer i Sverige? Grävande journalister borde väl rimligen presentera svaren, inte frågorna….

    Rubriken i en nyhetstidning borde väl rimligtvis lyda ”Detta händer i Sverige!”. Med utropstecken istället för frågetecken…..

    Vidare hänvisar de till och citerar från reportage som utländsk media gjort då de besökt Sverige.
    Borde det inte vara tvärtom?

    Detta är väl ganska talande gällande kvaliteten på Svensk journalistik?

    Är de verkligen så korkade på riktigt?

    Svara
    • Kristian

       /  01/31/2016

      Ja, antingen kan de vara ärliga om att de jagar klick: ”Du kan inte gissa vad som händer i Sverige!”.
      Eller så kan de skicka ut ett par av de där 14000 journalisterna som det är så synd om.

      Svara
      • WTAF

         /  02/02/2016

        Pisch posch !Du ska inte komma här och försöka tillämpa logik som en annan dödsknarkarnazist! =]

        Svara
    • Senior

       /  02/01/2016
      Svara
    • Rikard

       /  02/01/2016

      Hej.

      Inget annat än spelat tillgjord retorik (även om de tror på det själva; en förutsättning för framgångsrikt dubbeltänk är att du både tror på och förkastar det samtidigt allt utifrån hur auktoriteten definierar rätt och fel åt dig). Såhär kan Expressen fortsätta skriva det som verkar för stunden opportunt.

      Om vi ser en verklig omsvängning både folkligt och offentligt/politiskt kommer Expressen att ha gått i bräschen genom att exponera oegentligheter och ha satt pressfrihet och konsekvensneutralitet över taktiska hänsyn; om det fortsätter som hittills och vänstern behåller sitt tolkningsföreträde har Expressen stått som ljusets riddersvakt på humanismens och öppenhetens bastion och barrikad. Win-win/no lose.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  23. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
    • Kristian

       /  01/31/2016

      Det finns alltid vida riddare:

      Fel att peka ut en grupp .. men det är män som är problemet!

      Svara
      • Jan

         /  01/31/2016

        Då borde väl Christer föregå med gott exempel och helt enkelt inte gå ut under resten av sin livstid!

        Svara
    • Jan

       /  01/31/2016

      Dilsa är en 1×2:a. Ena dagen tycker hon si, andra dagen så och tredje dagen varken si eller så!

      Svara
    • Jan

       /  01/31/2016

      …precis som Expressen. På ledarsidan tycker man si, krönikörerna tycker så och på nyhetssidorna kryssar man!

      Svara
    • Dilsa har alltid levt på raskvinnokortet. Hon är en nolla

      Svara
  24. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
  25. MiT

     /  01/31/2016

    Svara
    • Svenne

       /  02/01/2016

      Tiderna förändras – eller åtminstone beslutsfattarna…

      Svara
  26. Opie

     /  02/01/2016

    Det eskalerar snabbt…

    ”Han vill alltså tona ned det faktum att de var beväpnade med påkar och bar rånarluvor. Vi fick inte veta vilka slaga människor som dolde sig bakom rånarhuvorna. Var det de nordafrikanska gatubarnen? Ensamma flyktingbarn? Nu undrar vi var medias krigsrubriker är. Varför får vi inte läsa på löpsedlar om hur invandrargäng terroriserar svenskar i tunnelbanan? Varför får vi inte se videoupptagningar i Aftonbladet där polisen jagar bort stora invandrargäng som terroriserar medelsvensson på tunnelbanan?

    Det är uppenbart att olika regler gäller för olika grupper av människor i samhället – till svenskarnas nackdel.”

    https://asylkaos.wordpress.com/2016/01/31/ensamma-flyktingbarn-startar-krig-mot-svenskarna-asylkaos/

    Svara
  27. Plåster

     /  02/01/2016

    Två fel gör inte ett rätt sägs det, men det är inte ett paraply att gömma sig under när någon bygger hela sin politiska världsbild i att kasta fel efter fel på en specifik grupp.

    Gendergap pekar ut Sverige att göra dåliga framsteg i jämlikhetsarbetet utifrån ett satans ruttet måttsystem, BRÅ presenterar direkt felaktiga siffror om våld/sexuellt våld vilket pekar ut svenska män som de mest våldsbenägna våldtäktsmännen globalt.

    Nya former av sexuellt våld samt upptrappning av gatubrottslighet börjar etablera sig i svallvågorna av en kraftigt ökad flyktingmottagning, men innan någon ens hinner säga klart meningen att det kan finnas att samband har redan tolkningsföreträdesfronten i media lagt över skulden på machonormer>män i grupp>De dumma svenska vita cismännen.

    De dumma vita svenska cismännen tycker att det börjar räcka med skuldbeläggning och har förstått redan på tidigt stadium att det inte spelar någon roll hur många intersektionella analyser eller hur mycket självhat de kan åstadkomma hemma på kammaren för att få 0 utförda våldtäkter att bli mindre än 0 utförda våldtäkter utan de börjar söka efter alternativa lösningar.. några bra, några dåliga.

    -Detta är troligast upprinnelsen till initiativet att själva handgripligen driva bort den nya gatubrottsligheten, vilket är fel.. men det stora felet är inte att de i testosteronanda vill kuva de rättsimmuna gatugängen, DET STORA FELET är att de inte riktar in sig på rätt grupp.

    Svara
  28. MiT

     /  02/01/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  02/01/2016

      Snacka om att eleven bekräftar den låga utbildningsnivån som Harrisson pratar om…

      Svara
      • Lövet

         /  02/01/2016

        Eh… …läs igen…

        Svara
        • Pelle2

           /  02/01/2016

          Läste inte artikeln innan jag kommenterade.Trodde att det var en riktig elev som skrev ovanstående. Har inte större förtroende för dagens skola än att det mycket väl hade kunnat vara på riktigt…

          Svara
      • Svenne

         /  02/01/2016

        Texten är nog ironiskt menad, och rätt rolig:)

        Svara
  29. Svenne

     /  02/01/2016

    ”Därför handlar debatten inte om fakta utan om känslor. För vem vågar vara nyanserad och eftertänksam när det gäller viktiga frågor som sjukförsäkring, könskvotering eller integration? Den som försöker vara det blir ju lätt utpekad av mediemobbarna som känslokall och elak. Men ett vitalt samhälle är beroende av att vi faktiskt vågar analysera och inte bara följa känslomobben. Så låt ingen skrämma dig till tystnad. Det är bara i diktaturer som alla måste tycka likadant.”

    Svara
  30. Oj, nu har den nyfascistiska tiggeriutredningen kommit:

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tiggeriutredningen-presenteras

    – Barn bör inte per automatik få skolgång
    – Kommuner bör inte upplåta mark för tiggarläger
    – Man bör inte ge pengar till tiggare

    Svara
    • Kristian

       /  02/01/2016

      I engelskspråkiga länder har de ofta en ”Czar” (tsar på svenska) som har stor befogenhet inom någon ämne. I New York hade de Crime Czar, det har funnits diverse för utbildning, och jag tror London hade en för sin tunnelbana.

      I Sverige har vi ”samordnare.” Hur bra eller dåligt är läget när man har en särskild samordnare för tiggeri?

      Svara
  31. OBS, (tror det är) SATIR.

    Svara
    • Hypocrita

       /  02/01/2016

      Jösses! Ganman levererar…IGEN!

      Har nyligen hostat sönder ett revben, inte nyttigt att läsa dessa redogörelser. Det gör så ont i kroppen.

      kl 13.00, avslutningen: Obetalbart!

      Svara
  32. Svenne

     /  02/01/2016

    Daily Mail fortsätter idag sin artikelserie:

    ” * German authorities have issued cartoon posters in public swimming pools
    * The illustrations are warning migrants not to harass or grope women
    * Comes after migrants were banned from some swimming pools in Germany
    * Three Syrian teenagers arrested in Munich for attack on girls at public pool
    * Swedish police are sending undercover officers into Stockholm’s pools”

    Svara
  33. Svenne

     /  02/01/2016

    Daily Mail fortsätter:
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3425640/The-lawless-asylum-centre-migrants-rule-Inside-squalid-shelter-ten-year-old-boy-raped-police-not-enter-just-TWO-staff-duty-600-refugees.html
    ”* MailOnline reveals rooms ‘so overcrowded that youths were free to rape’
    * Migrants claim six people are crammed in on mattresses and bunk beds
    * Ten-year-old was sexually abused at Signalisten Asylum Centre in Sweden
    * Police were then chased from the corridors after being surrounded by mob
    * Officers now refuse to enter and just two staff guard 600 migrants at night
    * Activists ten children have been raped because of overcrowding
    * Sweden struggling to cope with 160,000 new arrivals”

    Svara
    • Cain

       /  02/01/2016

      ”MailOnline reveals rooms ‘so overcrowded that youths were free to rape’”

      ”ten children have been raped because of overcrowding”

      Ska komma ihåg detta nästa gång det blir lite trångt på bussen. Vi är ju trots allt män…

      Svara
      • Opie

         /  02/02/2016

        Ja eller hur. Det är trängseln, inget annat, som orsakar våldtäkterna….

        Svara
  34. TonyMalmqvist

     /  02/01/2016

    Sverige idag en ABC-bok på hur ett samhälle, en nation som är på väg mot sin totala undergång.

    Svara
  35. Uppenbarligen så har de goda antirasisterna fått Janochs Facebook nedsläckt?

    ”katjanouchLikt en liten övergiven ensam canapée kan man känna sig när först ens Facebook släcks ner, sen gör man en ny sida men den släcks efter 45 minuter… Så är det tydligen numera ställt i Sverige att man inte får säga vad man tycker och tänker. Då tystas man på sociala medier. Har fått en del skit, bäst var från en ”antirasist” som tyckte jag skulle ut ur Sverige då det inte är ”mitt” land. ”

    Likt en liten övergiven ensam canapée kan man känna sig när först ens Facebook släcks ner, sen gör man en ny sida men den släcks efter 45 minuter… Så är det tydligen numera ställt i Sverige att man inte får säga vad man tycker och tänker. Då tystas man på sociala medier. Har fått en del skit, bäst var från en "antirasist" som tyckte jag skulle ut ur Sverige då det inte är "mitt" land. Men jag har också fått otroliga mängder kärlek, tex över 13.000 likes på Facebook, 2500 delningar och hundratals mejl från fina vanliga människor som också vill stå upp för tjejer och kvinnor. Har mått dåligt och skämts jättemycket för de onödigt klumpiga orden jag skrev på Twitter, debatt ska föras mer elegant än så! Jag trillade ner i en slaskhink av sårande ord, det ångrar jag. Mina åsikter om problemen i Sverige står dock fast. Men strider vinns inte genom rasistiska lynchmobbar. Det har jag aldrig tyckt. Strider vinns dock inte heller genom att kväva det fria ordet (menar nu inte att illa formulerat dravel är "Fria ordet" – men ni vet! kritik av sakers tillstånd). DET föder bara hat och misstro. Hade lovat att hålla lite tyst men kan inte när jag ska bli tystad på Facebook. Då börjar det likna åsiktsdiktatur på riktigt. Tack för allt stöd! Kända, okända, vänner, främlingar. Kärlek till er alla.❤️

    A post shared by katjanouch (@katjanouch) on

    Upprepa: det finns inte en åsiktskorridor.

    Svara
    • Hm: kan vara ett misstag (läs kommentarerna dock):

      Svara
  36. Det har väl under historien att innevånarna i en borg, eller en stad, begår kollektivt självmord. Man tänker på judarna i fästningen Masada, som gjort uppror mot den romerska ockupationsmakten, och de japanska garnisonerna på de öar som USA intog under kriget i Stilla Havet. Heavens Gate var en sekt som begick kollektivt självmord för att det skulle underlätta deras resa med rymdskeppet som närmade sig. Soltempelorden (på franska Ordre du Temple Solaire, OTS) begick också massjälvmord, och ”Jonestown”, Peoples Temple Agricultural Project under Peoples Temple, ”flydde” på uppmaning av sin ledare Jim Jones till djungeln i Guyana, där de till slut begick massjälvmord, fler än 900 medlemmar inklusive små barn.

    Men har ett helt land begått självmord tidigare – i varje fall socialt, rättsligt, ekonomiskt och kulturellt? En sorts dödskult som bildats i riksdagen och Rosenbad?

    Svara
  1. Norrmalmstorg x 2 | Jan Millds blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: