Näthatet igen

Det har kommit en näthatsutredning som ni kanske såg på Aktuellt igår och den är tänkt som eventuell lagstiftning mot vissa grejer. Nu tänker jag inte ta upp den för det har Susannas crowbar börjat göra och hon kommer att göra det mycket bättre utan jag tar upp lite om inslaget i Aktuellt.

Vi såg ju Irena Pozar i Aktuellt-studion, hon har ju anmält några synnerligt grova grejer som hon fått mot sig, hon vann i tingsrätten men förlorade i hovrätten. Och hennes fall var tydligen lite vägledande i utredningen. Nå, det var som sagt riktigt grova grejer hon fick och jag tycker också det är märkligt att han inte fälldes för dem, de flesta tycker nog det var märkligt.

irena pozar i aktuellt

Men det jag fastnade för var Pozar som ungefär sa ”Vi måste få till en attitydförändring i samhället” och där håller jag med henne. Men det hon, och de andra där, inte förstår är att det är attityden hos Pozar och hennes likar som måste ändras i första hand. Verkligheten kommer inte att anpassas efter en  person som ständigt spyr ur sig skit oavsett lagar.

De vill ge sken av att hon är en helt vanlig journalist men det är hon ju inte alls utan hon är en extremist som är förblindad av ideologi och som getts en stor plattform att helt enkelt föra ut extremismen på.

De påannonserade hennes medverkan med att hon skriver om feminism. NEJ, hon skriver inte om feminism alls utan om radikalfeminism och vi kan ju se hur den ser ut och funkar genom att titta på hur några av hennes krönikor i nyheter24 ser ut?

Nu vet jag inte vilken av dem som ledde fram till de grova grejerna men gissar att det är någon av dem nedan. De är såklart lite utvalda men egentligen ingen större skillnad på dem, de är ungefär likadana allihop.

pozar krönikor

Män måste backa och hålla käften. Alla ni feminister som jag ändå vet tittar in här och läser med handen framför ögonen, kikandes mellan de spretande fingrarna i skräckblandad förtjusning, är det feminism som hon ger uttryck för både ovan och i resten nedan? Aktuellt påstår ju att hon bara skriver om feminism och får skit för det? Tror inte ni kan hitta en enda krönika/text av henne som INTE går ut på att attackera män på något sätt. Inte någon specifik utan just män, det vill säga alla män. Kan någon hitta en sådan text av henne?

pozar krönikor1

Det är vita liberala debattörer som är problemet. Hudfärgen är ett ständigt återkommande ”argument” hos Pozar. Folk försöker också ständigt och återkommande, och för det mesta vänligt, förklara för henne att det är inget argument alls. Men hon är totalt faktaresistent. Det måste hon vara eftersom hon ständigt återanvänder det och massor av andra ”argument” som hon verkar tycka är stål trots att de massor av gånger blivit nedgjorda så de befinner sig i komposten.

pozar krönikor2

Hon förstår alltså inte varför det är mycket Zlatan och andra män i en dokumentär om… Zlatan… Hon vill göra allt till ett sorts könskrig. Ungefär som resten av hennes texter…

pozar krönikor3

Där kom det återkommande temat om män igen, den här gången i form av ”heliga mansfotbollen”. Först skriva en korkad krönika om att det var för få kvinnor i en dokumentär om Zlatan, sen publicera en text, som man förmodligen redan hade färdig innan den första publicerades, om hur hemska alla som klagar på hennes korkade text om en dokumentär. Och cirkeln är sluten…

pozar krönikor4

Oj, han har sagt ”gå och häng dig”… Hur ofta har man inte sagt det till någon som sagt något dumt? I och för sig, det har väl varit mot kompisar mest men ändå…?

pozar krönikor5

Man ska ta chansen att skriva om historien om det går tycker hon. Övriga kommentarer överflödiga.

pozar krönikor6

I en krönika ”svarar hon på frågor” och den ovan TROR jag kommer från en text om kvotering som Pozar givetvis tycker är jättebra. Som ni kan se så läser hon inte ens frågorna som hon väljer att besvara. Han ger ju till och med svaret till henne? Bara för kvinnor att starta företag som börsintroduceras, det är fritt fram. För hur många av de företag som räknas som stora på börsen, och då också har statusstyrelseplatser som en del kvinnor suktar så hårt efter, har startats av kvinnor? För hon undrar såklart inte varför könsfördelningen hos avloppsrensarna ser ut som den gör…

pozar krönikor7

Det är ganska enkelt, det man använder för att stoppa det jag ogillar idag KOMMER också att användas för att stoppa det jag gillar imorgon.

pozar krönikor8

Var det verkligen så att en stackars liten, sårbar, klen och ömhudad journalist ”tog ton” mot en medelålders vit man? För det är ju det hon vill ge sken av i ingressen ovan? Det handlar om Janne Josefsson och när Ametist Ardogan kallade honom nazist och inget annat…

Som sagt, det ovan är bara några, i och för sig utvalda, texter från henne. Samma sak hela tiden. Alltid attack på män. Hudfärg ses som argument av stål, hon klagar på vita hela tiden trots att hon är MINST lika vit som resten av svenskarna, kolla bara den första bilden i inlägget… Hon är totalt faktaresistent, hon får massor av fakta baserat på forskning och vetenskap presenterat i kommentarsfälten men struntar medvetet i det för att nästa gång återigen köra på med det som fakta tidigare mosat. Och så vidare.

Jag tycker det är intressant att Aktuellt tycker faktaresistens, ständiga osakliga attacker på män, ständiga attacker på vita bara för att, skylla allt på män och så vidare i en oändlig ström av ren skit är feminism…

Men inte fan ska hon få massa grova hot bara för den sakens skull! Däremot MÅSTE media och journalister börja se sitt eget ansvar i det hela, jag har flera gånger tjatat om orsak och verkan! Sprider man skit så får man skit tillbaka. Om en person sprider skit till många personer så kommer många personer att ge skit tillbaka till den personen, det vill säga att den personen kommer att få massor. När man ständigt ignorerar fakta och verklighet som folk presenterar och istället kallar dessa som presenterar fakta för hatare/nazister/rasister/fascister med mera och bara fortsätter med sina digitala spyor så ser folk detta och ruttnar. Nyheter24 har ett stort ansvar, de har släppt fram en faktaresistent extremist som ständigt spyr på folk från en piedestal. Vad förväntar de sig? Tror de på allvar att hon är i ett slags underläge från sin enorma maktposition som skribent på en stor nättidning? Tror hon på det själv? Nu är hon dessutom på Expressen, en ännu större plattform. Men samma typ av texter såklart…

Så jag undrar faktiskt om det ens finns någon text från henne som handlar om någon annan sak? Nu har jag inte läst alla från henne, jag kanske har snurrat in på de värsta avarterna bara, men jag har inte sett något annat från henne…

Jag undrar också om ni sett en enda journalist som faktiskt bemött de personer som i kommentarsfältet presenterar fakta som motsäger tramset som journalisten skrivit? Som faktiskt tagit till sig av fakta? Någon?

Däremot finns det massor som tar de allra värsta och fulaste kommentarerna och gör dem till representativa för kommentarer de får trots att det bara är ytterst få. Det är det vanliga ohederliga beteendet från dem. Ignorera medvetet de kommentarer som är bra med konkreta förslag och fakta och lyft upp de allra värsta och sen klaga på kommentarsfältet…

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

71 kommentarer

  1. Välskriven artikel!

    Svara
  2. MiT

     /  02/04/2016

    ”Nya prognosen: Uppåt 140.000 asylsökande kan komma”
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-prognosen-uppat-140-000-asylsokande-kan-komma

    Svara
    • Ivar L

       /  02/04/2016

      Våren är här!
      En ödesvår skulle jag säga.
      Sömnlöshet…

      Svara
  3. Det märkliga är väl att SVTs journalister knappast kan vara omedvetna om de artiklar som drar till sig irriterade kommentarer. Men vi kanske skall se det som att texter är helt fria från provokation så länge de skrivs att rätt personer med rätt värdegrund.

    Rätta mig om jag har gel men har verkligen Victim Blaming med detta att göra, dvs, man kan inte skylla på kvinnan om hon blir våldtagen, vilket jag håller med om helt, men gäller detta jämt? Tror inte det.

    Kastar man skit får man skit som Tokis skriver, slår man nån på käften får man räkna med en propp tillbaka. Gäller tydligen inte alla.

    Svara
  4. Aschdå…tack! Ja, jag ska blogga mer om det här i mån av tid och ork. Viktigt ämne och ju fler vi är som bloggar, desto bättre!

    Svara
    • MiT

       /  02/04/2016

      Tänkte nästan att du framöver åtminstone kommer att bläddra igenom den. 😛

      Svara
      • Rikard

         /  02/04/2016

        Hej.

        Bläddra igenom? Eländet är på sexhundrafemtio (650!) sidor. Som en av experterna dyker en ‘favorit’ upp: Anne Ramberg. Jag tror alla era läsare, MiT och Susanna, är mer eller mindre bekanta med hennes syn på yttrande- och åsiktsfrihet.

        Uvell har gjort en gedigen genomgång om just Ramberg på sin blogg. [http://www.uvell.se/2015/07/15/anne-ramberg-samfundet-27653628]

        Om det inte är okej med länken och puffen så låt yxan gå.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Porta

           /  02/07/2016

          Hej Rikard!

          Som jag sagt förut, du har orden i din mun och hand. Jämförde dig med Dan Andersson nu blir det lite Fröding också… Vänner nu är kanske vändningens tid här, vi har nog en grym tid framför oss än men vi behöver också tänka på dagar efter… Vi ska vinna slaget i tanken. För nått år sedan gick radion varm av ”Strövtåg…” men få mindes ”Anita”

          Dumheten har funnit mycket, gjorde tillslut ett fynd…
          Det är det vi kämpar emot i alla dess former!

          Svara
          • Porta

             /  02/07/2016

            Haha!
            Att minnas vilket klipp man skall klistra in 😄
            I samma frihetsanda i alla fall 😜
            Här är ”Anita”…

          • Porta

             /  02/07/2016

            När vi ändå snubblat in på Kenneth and The Knutters… 😀

  5. Jerry

     /  02/04/2016

    Man kan hata på olika sätt. Ett obildat nättroll gör det på sitt plumpa vis. En journalist lindar in orden men hatar inte desto mindre. Frågan är om hat ska tillåtas för att det är politiskt korrekt och inte består av grovt språk? Att kalla någon hora ska vara förbjudet men inte att sprida pseudovetenskap om att vita medelålders män är ansvariga för alla problem. Har man status får man tydligen hata så mycket man vill. Bara det är rätt grupp man spyr galla över. Låt oss påminnas om att judehat var politiskt korrekt en gång i tiden. Långt innan förintelsen framställdes judar i filmer och litteratur som skurkar. Detta var socialt accepterat och inget någon höjde på ögonbrynen över. Ungefär som att det idag är tillåtet att sprida vilka fördomar som helst om män. En journalist har dessutom enormt mycket större inflytande än ett troll på Flashback.

    Svara
  6. Vic

     /  02/04/2016

    Hm, om jag ska tala för mig så är det egentligen aldrig åsikterna från extremisterna som stört mig, det är ju inte precis mitt problem att de hatar mig för mitt kön och min hudfärg. De håller sig borta från mig och jag från dem. Det som irriterar mig är hyckleriet och oförmågan att låta några andra åsikter komma till tals öht. Det gör mig förbannad, och tippar på att det är ett antal tusen personer i Sverige som känner likadant.

    Svara
    • Ivar L

       /  02/04/2016

      För mig som jobbar i miljöer där jag då och då måste samarbeta med personer som är extremfeminister så är det ytterst obehagligt med de här åsikterna. Att tvingas hålla god min och samarbeta med personer som kanske hatar mig helt utan anledning. Det är precis därför sexism och rasism är så obehagligt om vi skall leva och arbeta tillsammans i samhället. Alternativet är ett segregerat samhälle, det verkar inte som extremfeministerna fattar att de arbetar för ett segregerat samhälle.

      Svara
      • Vic

         /  02/04/2016

        Håller med dig! Förstår att det är en helt annan sak när man tvingas vara bland dem. Har man rasistiska åsikter så kan man ju ha hyffs nog att inte ventilera dem för att kränka någon (vilket ju är ett lagbrott, fast lagen appliceras bara åt ”ett håll”).

        Angående segregering så syns det ganska tydligt redan nu att det är en bra bit på väg. Män gifter sig i mycket mindre utsträckning än tidigare, antal barn per kvinna sjunker i västvärlden (av flera anledningar) och skiljsmässor ökar. Jag kan förstås inte bevis några orsakssamband, men man kan ju gissa…

        Svara
  7. Svenne

     /  02/04/2016

    OT: Smålandsposten sågar boken ”Alla borde vara feminister”:
    http://www.smp.se/ledare/skolan-ingen-plats-for-indoktrinering/
    ”Alla borde vara feminister. Det är titeln på en bok som i december skänktes till 100 000 svenska gymnasieelever, och som enligt Judith Kiros i DN handlar om ”patriarkatet och konceptet kön”. Boken utges av Bonniers. Bakom initiativet står Sveriges kvinnolobby, FN-förbundet, LO, TCO, Unizon, Teskedsorden och Gertrud Åström, tidigare chef på vänsterextrema Ordfront. Krafter med mycket inflytande och pengar bakom sig. Det är inte alla som kan skänka bort 100 000 nytryckta böcker. Tydligen ser givarna texten som ett läromedel, eftersom en lärarhandledning till den utarbetats. Boken sändes till skoladministratörerna för distribution av lärare till eleverna. Hur skall man förhålla sig till ett så gigantiskt försök av externa krafter att påverka åsiktsbildningen hos elever i gymnasiet ?”
    //
    ”Hur har då boken hanterats vid våra gymnasieskolor ? En rundringning till några gymnasier i Syd- och Västsverige gav följande vid handen:

    Endast på en av de kontaktade skolorna hade en rektor bläddrat i, inte läst, materialet innan det distribuerades. På en skola hade det inte delats ut just för att det inte var kontrollerat. Annars verkar det ha varit fritt fram, rektors ansvar till trots.”

    Svara
    • Svenne

       /  02/04/2016

      Även Dick Erixon sågar boken ”Alla borde vara feminister”:
      http://erixon.com/blogg/2016/02/sa-indoktrineras-eleverna-av-feministvanstern/
      ”På ledarsidan i Smålandsposten tar idéhistorikern Lars F Eklund upp och granskar ett konkret fall där politisk indoktrinering sker i svenska skolor, Skolan ingen plats för indoktrinering” //
      ”Det är alltså fritt fram att sprida vänsterextrema åsikter som motarbetar “konceptet kön” bland unga i svenska skolor. Ingen balans, ingen allsidighet eller saklighet krävs. Hjärntvätta våra unga bäst ni vill, tycks vara svenska skolväsendets slappa hållning.

      Svara
      • Opie

         /  02/04/2016

        Ja, när man inte tror att det kan bli värre i svenska skolan så kommer den här skiten. Har god lust att finansiera boken ”Alla borde vara nationalister” och dela ut i skolan, borde inte vara ngt problem eller?

        Vad säger Rickard, lärare om detta haveri? Ngt du stött på?

        Svara
        • Ivar L

           /  02/04/2016

          Özz Nujen kan väl skriva den boken? Han är ju (kurdisk) nationalist och poppis hos skolvänstern.

          Svara
        • Rikard

           /  02/04/2016

          Hej.

          Genustomteri och radikalfeminism finns på alla skolor. När det är elever i tonåren som ägnar sig åt att debattera med mycken passion och liten kunskap har jag stort tålamod. De har all rätt till sin uppfattning, och jag ser min uppgift som att agera motpart. På det viset kan jag dels lära ut faktakunskap och historia, dels lära ut debatt-teknik och slutligen också lära ut hur man söker och skapar kunskap. Ju mer engagerad en elev är, desto lättare, så länge eleven har uppfostrats med ömsesidig respekt som ledstjärna. Fanatiker däremot är alltid lika obehagliga, oavsett om det är (national)socialister, muslimer eller andra hällörade. Framförallt brukar jag försöka få elever ((och kollegor) och mig själv!) att läsa politisk litteratur med åsikter på tvärs med de man håller för sanna och sakrosankta. Det om min egen förträfflighet.

          Jag har inte läst boken ifråga, så jag kan inte uttala mig om den specifikt. Rent allmänt anser jag att det är dumt agerat av avsändarna; principiellt har man nu öppnat för att gymnasieskolor, i enlighet med att alla i Sveriges riksdag representerade partier och åsikter skall ha lika status i hur de framställs i skolan, måste ta emot allehanda politiskt material. Om Hizb-ut Tahrir eller Svenska Motståndsrörelsen vill distribuera en skrift, fysisk eller elektronisk, till hundratusen gymnasie-elever så är vägen plogad sas.

          Mer specifikt: det hör tyvärr till vanligheterna (i min erfarenhet) att lärare har svårt med att vara opartiska om det på den specifika skolan finns en stark dominans för en viss politisk strömning, särskilt om denna har stöd i föräldragrupper och skolledning. Då radikal feminism, ovetenskaplig miljöpolitik och allmän exotifiering och infantilisering av främmande folk och kulturer är högsta mode så ja, jag stöter dagligen på det i form av kommentarer kollegor emellan om något uttalande av en eller annan sanktionerat god medieprofil (tänk Schyffert, Virtanen, Darawi etc). På vissa skolor känns det som om man tävlar i radikalism. Sedan finns också mer verklighetsnära lärare, som våndas i valet mellan att vilja det goda, men som också ser pragmatismen i att göra det som är nödvändigt för att kunna uppnå det goda, även om detta kräver obehagliga beslut eller att råka tycka lika som offentligt kända avfällingar (Birro, Arpi, Theodorescu m fl).

          Angående boken: skriv e-post till följande och fråga om lämpligheten och lagligheten i förfarandet att acceptera donationen och utdelandet till eleverna:

          [http://www.skolinspektionen.se/]
          [http://www.skolverket.se/]

          Ju fler som skriver och frågar, desto större chans att verken tar frågan på allvar och kommer med ett offentligt, bindande, utlåtande.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
          • Gigas

             /  02/05/2016

            Jag har skrivit två gånger och frågat om Objektivitetsprincipen‏.
            Första svaret:

            ”Jag har tagit emot din fråga om undervisning, religion och objektivitet.

            De grundläggande värden som förskolans och skolans värdegrund omfattar ligger i linje med de värden som vårt demokratiska samhälle vilar på. Värdegrunden omfattar:

            • människolivets okränkbarhet
            • individens frihet och integritet
            • alla människors lika värde
            • jämställdhet mellan könen
            • solidaritet mellan människor

            Det är dessa värden som ska förmedlas och gestaltas. All personal ska också främja aktning för människans egenvärde och vår gemensamma miljö.

            Jag har tyvärr inte möjlighet att uttala mig i det enskilda fall du beskriver men enligt läroplanen (Lgr11) ska undervisningen vara saklig och allsidig. Detta hindrar inte att läraren på ett pedagogiskt sätt belyser de olika politiska partiernas ideologi etc. och de skillnader och likheter som kan finnas, dock på ett sakligt och allsidigt sätt. Läraren ska utgå från kursplanens innehåll och mål när undervisningen planeras.

            I Lgr11 står följande på sid 8:

            Saklighet och allsidighet
            Skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana. Undervisningen ska vara saklig och allsidig. Alla föräldrar ska med samma förtroende kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen.

            Alla som verkar i skolan ska hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och i denna läroplan och klart ta avstånd från det som strider mot dem.

            När skolan lokalt utformar undervisningen är det viktigt att detta sker i enlighet med skollagens och läroplanens krav. Skolan är alltså skyldig att undervisa i de delar som beslutats i läroplan och ämnesplaner. Undervisningen ska vara icke-konfessionell men gå igenom de olika religioner och trosåskådningar som omnämns.

            I grundskolans ämnensplanen för Religionskunskap står det om varför vi har undervisning om olika religioner och vad det syftar till:

            Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i det egna samhället och på andra håll i världen. Genom undervisningen ska eleverna bli uppmärksamma på hur människor inom olika religiösa traditioner lever med, och uttrycker, sin religion och tro på olika sätt. Undervisningen ska allsidigt belysa vilken roll religioner kan spela i samhället, både i fredssträvanden och konflikter, för att främja social sammanhållning och som orsak till segregation.
            Undervisningen ska även ge kunskap om och förståelse för hur kristna traditioner har påverkat det svenska samhället och dess värderingar.

            Här kan du läsa mer om ämnet Religionskunskap och kunskapskrav i olika årskurser: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/religionskunskap

            För gymnasieskolan finner du det centrala innehållet för de olika kurserna i ämnet religionskunskap här: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/rel?tos=gy&subjectCode=REL&lang=sv
            Det är skolans rektor som ytterst ansvarar för lärarnas undervisning och att den sker utifrån skolans värdegrund och uppdrag.

            Här hittar du Lgr11 i sin helhet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575

            Det finns en hel del tillgängligt material på vår webb gällande skolans värdegrund. Se mer här: http://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund

            Skolverket kan inte ta ställning i enskilda fall då vi inte längre har något uppdrag att utöva tillsyn över skolväsendet. Detta ligger istället idag på Skolinspektionen. Se mer om deras arbete här: http://skolinspektionen.se/

            Skollagen (2010:800) i sin helhet hittar du här: http://www.skolverket.se/regelverk/skollagen-och-andralagar

          • Gigas

             /  02/05/2016

            Andra svaret, då jag trodde att jag frågade som jag trodde gick till Skolinspektionen men den hamnade också hos Skolverket:

            ”Gällande din nästa punkt betonar läroplanerna att skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Läraren ska också öppet redovisa och diskutera skiljaktiga värderingar, uppfattningar och problem. För att kunna spegla olika uppfattningar och värderingar i det samhällspolitiska arbetet, behöver skolan på olika sätt och i olika sammanhang samverka med politiska partier och organisationer. I ett öppet diskussionsklimat på skolan där olika åsikter får mötas finns också svåra avvägningar att göra. Det är rektorns ansvar att möta krav som i många fall är svåra att förena. Grundlagsrättigheterna ska värnas liksom skolans värdegrund med respekten för allas lika värde och utveckling. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att skolan inte är en allmän plats och att det därför inte heller råder mötesfrihet där. Skolans förmåga att hantera sitt demokratiuppdrag kan därmed komma att sättas på prov.

            I undervisningen har läraren ett ansvar för att frågor blir allsidigt belysta och att argument möts med motargument. Läraren får här en kompensatorisk uppgift att redovisa argument och uppfattningar som kanske inte kommer fram vid exempelvis en debatt.

            Skollagen och samtliga läroplaner uttrycker tydligt att förskolan och skolan har ett uppdrag att motverka traditionella könsmönster och att alla som arbetar i förskolan och skolan ska ge möjlighet för alla barn och elever att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån kön. Jämställdhet, som grundläggande demokratiskt värde, ska både gestaltas och förmedlas.

            Läs mer om jämställdhet i skola och förskola via följande länk: http://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund/demokrati-och-likabehandling/jamstalldhet

            Du kan även läsa om politisk information i skolan via följande länk: http://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/politisk-information-i-skolan-1.96578

            Om du har synpunkter kring skolan kan du vända dig till rektor. Om detta inte hjälper kan du vända dig till huvudmannen för utbildningen. Huvudmannen är kommunen om det är en kommunal skola eller styrelsen om det är en fristående skola. I sista hand finns det även en möjlighet att göra en anmälan till Skolinspektionen. Länk: http://www.skolinspektionen.se/

          • Senior

             /  02/05/2016

            Först och främst:
            Rikard, jag önskar mina barn haft dig som lärare…..
            Då hade vi aldrig behövt komma till nummer två nedan….

            Nummer två:
            Gigas, vill du få en förändring till stånd kommer du aldrig att få resultat genom skolinspektioner och annan självgranskande verksamhet, det är tyvärr ganska korrumperat. Anmäler du till skolinspektionen är det som att be om att de kommer att försöka sopa igen alla spår efter händelserna. Polisanmälan eller hot om polisanmälan ger nog troligen bäst resultat. Dessutom bör du vara noga med att all konversation sker skriftligt, har du ett muntligt möte så se till att det blir protokollfört och underskrivet.

          • Rikard

             /  02/05/2016

            Hej.

            @Gigas och Senior: tack för er ansträngning. Det hjälper oss som jobbar inom skolan om våra styrande verk känner att det finns ett medborgerligt engagemang. Oftast får de bara sin information via intressegrupper. Och tack för vänliga ord!

            Den som till äventyrs tragglar igenom diverse dokument om värdegrund och annat, som Gigas länkar till, kommer att (tror jag) finna dessa som mycket allmänt formulerade och med avsevärd vaghet. Jag vill egentligen inte spekulera men en frestande tanke som liksom sticker en i huvudets insida är att det är vagt just med flit. På så vis vet man ju aldrig om man följer instruktionen tillräckligt bra. Det är nu inte unikt för skolans myndigheter; jämför med AF:s krav på att du som arbetssökande skall söka ’tillräckligt många jobb’. Hur många är det då?

            Det är som så att ju mer specifik fråga: ”Är [X] i enlighet med skollag och Lgr11, eller ej?”, desto mindre manöverutrymme. Alltså måste man, om man orkar, ta risken att stämplas som haverist, och fortsätta fråga (åter: konkret och specifik frågeställning) tills man får ett explicit svar.

            Som exempel kan jag berätta att det tog mig nära ett år att få svar på frågan hur mycket förbrukningsmateriel (pennor, suddgummin, linjaler o.d) en grundskola är skyldig att tillhandahålla varje elev/termin. Dessutom är svaret jag fick rätt komiskt, dels för att det inte anger specifikt antal, och dels för att det inte är ett myndighetsbeslut utan endast rådgivande. I Sverige i nutid törs alltså inte den myndighet som ansvarar för skolan klart säga ”X antal pennor per termin är max vad en skola är skyldig att dela ut.”

            Av någon anledning kan jag inte svara nedan så jag fick lägga mitt svar till mig själv. Med ursäkt om vi nu gått alldeles för OT;

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

  8. TonyMalmqvist

     /  02/04/2016

    Fenomenalt bra skrivet inlägg. Men som också visar och belyser problemet med nyhetssändningar som enbart visar ena sidan av mynten och inte helheten.

    Svara
  9. Pelle2

     /  02/04/2016

    Det är fascinerande att Svt helt okritiskt låter en radikalfeministisk hatare som Pouzar få framföra sitt klagande på näthat.Om de,precis som MIT, hade kollat på Nyheter 24 hade dom sett att hon själv är en lika stor näthatare som de hon anklagar för detta.
    Jag tycker inte att hon skall utsättas för hat, hur korkade hennes åsikter än är, men hon skall definitivt inte beredas plats i public service med tanke på att hon själv är en lika stor hatare.
    Men det visar ju vilken sjuk institution svt är när dom lyfter fram en person som Pouzar.
    Detsamma gäller för SR som lät mans-och polishataren Kakan Hermansson vara programledare vid flera tillfällen t.ex.
    Public service har förvandlats till ett radikalfeministiskt, identitetspolitiskt,postmodernt och kulturmarxistiskt propagandamaskineri utan ett uns trovärdighet.

    Svara
  10. MiT

     /  02/04/2016

    Svara
    • Hypocrita

       /  02/05/2016

      Enligt twitterkommentarerna övervägande antal röster för regeringskritisk. Sen kom ”Filosofen Nils”……….

      Svara
  11. Senior

     /  02/04/2016

    Jorå, propagandan och förberedelserna för att få folkigt stöd inför lanseringen av yttrandefrihetshämmande lagar pågår för fullt.
    Uppdrag granskning har ikväll ett program om näthat.
    Det släpptes just en utredning om yttrandefrihetsbegränsninger med lagförslag gällande näthat. -Vilken slump att media nu lyfter fram det och börjar göra reportage om det….

    Svara
    • Kristian

       /  02/04/2016

      Undrar om det är som med dödsrunor över statsmän och kändisar som uppnått en viss ålder: man har alltid något på lager? Kanske man sitter på programmet i ett par månader om något skulle hända?

      Svara
      • Senior

         /  02/04/2016

        Det är orkestrerat.
        Först provocerar trollen och samplar hatkommentarer.
        Sedan börjar media ta upp det och spinna vidare på det för att skapa opinion för en lagändring.
        Sedan kommer ”utredningen” som givetvis föreslår en extrem lagändring.
        Den extrema lagändringen kritiseras för att den går för långt.
        Lagstftarna ”backar för kritiken” och kan driva igenom exakt vad de från början tänkt sig, fast de utåt sett kompromissar.
        Alla som hade skrikit högt i protest i den inledande fasen är nu glada och nöjda för att de lyckats kompromissa bort ”det värsta”…..

        Svara
        • Senior

           /  02/04/2016

          ”Alla som skrikit högt om lagförslaget kommit i den inledande fasen” skall det vara…

          Svara
    • Ivar L

       /  02/04/2016

      Det kanske blir ett antal nätforum som kommer att bli vår tids ”Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning”.

      Svara
      • Kristian

         /  02/05/2016

        Medveten om Godwinvarning och stor, stor överdrift, men jag kan inte hålla mig:
        ”Herr Reinfeldt är en förolämpning.”

        Svara
  12. MiT

     /  02/04/2016

    Svara
    • Ivar L

       /  02/04/2016

      Chang Frick är en vandrande underhållning. Speciellt på Twitter. ALLA pk som försöker smeta ner honom förlorar big time varenda gång. Det är en sann njutning att läsa.
      Sedan tycker jag själv att hans ”bildextra” är skitjournalistik rent objektivt MEN den går också att tolka som en slags satir över precis den skit som Aftonbladet och Expressen och okänt antal damtidningar ständigt sysslar med. Bara det att detta bildextra inte var pk.

      Nyheteridag kan ju inte producera så mycket men det finns något helt genialt över en del av de artiklar de presterat. Kanske, om det blir bättre tider, kommer de att gå till historien som de PR-genier de är.

      Svara
  13. MiT

     /  02/04/2016

    Svara
    • Grodan Boll

       /  02/04/2016

      Låter marginellt roligare än Spoken Word ”tema mens” poetry-slam i F!s partilokal…

      Svara
    • Pelle2

       /  02/05/2016

      Man måste vara ganska skruvad om man skall uppfatta hijab som en del av ett politiskt motstånd.Vad blir fortsättningen ? Burqa som politiskt motstånd ?

      Svara
  14. MiT

     /  02/04/2016

    Jag frångår principen att länka DN via unvis.it eller archive.is. Läs den här om ni inte gjort det…
    ”15-årige Namir slogs ned och våldtogs på en åker”
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/15-arige-namir-slogs-ned-och-valdtogs-pa-en-aker/

    Svara
    • Ivar L

       /  02/04/2016

      För en gångs skull hyfsad journalistik.
      Men det fattas saker i historien. Vad är motivet? Finns det en etnisk eller religiös bakgrund till detta, upplevd oförrätt eller vad? Reportern har valt att bara fokusera på själva gärningen och lidandet vilket bara är halva jobbet.
      En annan sak som jag spontant tänker är om detta, under liknande förhållanden, hade inträffat även i Afghanistan eller om det går att förklara helt utifrån flyktingsituationen. I Afghanistan hade han i vart fall aldrig kunnat anmäla brottet.

      Svara
    • Kristian

       /  02/05/2016

      ”Ungdomsvård”, säger den moraliska stormaken. [Valfri grov svordom. Upprepa tills månen går upp.]

      Svara
  15. MiT

     /  02/04/2016

    Svara
  16. MiT

     /  02/04/2016

    Svara
    • Grodan Boll

       /  02/04/2016

      För att sätta siffrorna i en kontext.

      Svara
    • Pelle2

       /  02/05/2016

      Det blir nog några Fanta och Netflix också för de pengarna.Kanske även lite rödvin till Virtanen kan slängas in på köpet.

      Svara
  17. MiT

     /  02/04/2016

    Svara
  18. MiT

     /  02/04/2016

    Jaha, ”min” frisör duger att säga minsann 😛

    Svara
  19. Ivar L

     /  02/04/2016

    Jag såg följande rubrik i SvD apropå den (påstått) nya inriktningen på migrationspolitiken:
    ”I dag är minnet av Alan Kurdi långt borta” Jag lyssnade inte på inslaget, det är podradio.
    http://www.svd.se/i-dag-ar-minnet-av-alan-kurdi-langt-borta/om/svenskt-flyktingmottagande

    Men man fattar ju vinkeln. Men de som tycker den nya inriktningen är fel för att de tycker att Alan Kurdis död var fruktansvärd tänker helt bakvänt. Om den nya politiken den trots allt skulle fungera och pullfaktorn till Sverige minskar kommer antalet dödsfall av den karaktär som ledde till Alan Krudis död också minska, inte öka. Det blir helt i linje med att vårda minnet av denne stackars pojke som dog för att hans far ville ha bättre tandvård i Europa.

    Svara
    • Kristian

       /  02/05/2016

      Flera tusen barn dör i Afrika varje dag på grund av undernäring. De kommer aldrig få möjlighet att drunkna i medelhavet.

      Svara
  20. MiT

     /  02/05/2016

    Svara
  21. MiT

     /  02/05/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  02/05/2016

      Han ÄR en man så enligt Romson kan han inte göra något rätt. Köp en suv,ät kött och bilpendla varje dag..

      Svara
    • Rikard

       /  02/05/2016

      Hej.

      För att kunna använda min skejtbård sammansatt av fruktlådor, fyrkantiga hjul och ekologiskt återanvänt gummi kräver jag nerförsbacke i bägge riktningarna från Arlanda!

      Får jag vara med i miljöpartiet nu?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  22. kristin

     /  02/05/2016

    Jag är kvinna och har fått nog. Kärringar som på detta sätt skanderar inför mina ögon(vill helst inte göra detta) men jag kan inte låta bli,de får en RAK höger.

    Svara
  23. jaha

     /  02/05/2016

    Fröken Irena gör karriär som provokatör.

    Det är ett vanligt fenomen bland feminister som saknar andra talanger.

    Det säger mer om nivån på Aktuellt.

    Svara
  24. Jan

     /  02/05/2016

    Jag har ingenting emot att man tar krafttag mot mobbning och brott på nätet. Jag är dock rädd för att det kommer att politiseras. Särskilt om feminister ska bestämma vad som är näthat och inte.

    Svara
  25. Svenne

     /  02/05/2016

    OT: Politiska motsättningar fördjupas:
    http://unvis.it/www.svd.se/bakteriesmoothies-och-insektsdiet-ar-framtiden/om/kultur

    Svara
    • Kristian

       /  02/05/2016

      Så i stället för ”Ebony and Ivory” får vi sjunga ”Schwarzenegger and Shriver”?
      Fast de är väl skilda nu.

      Svara
  26. Svenne

     /  02/05/2016

    Näthatet: ”Men more likely to be harassed online; women more likely to be upset by it”

    Svara
  27. Svenne

     /  02/05/2016

    Om näthat, favorit i repris:

    Svara
  28. Kristian

     /  02/05/2016

    Stackars alla kvinnor som ‘tvingas’ köpa rosa.
    ”The battle over the gender price gap”
    http://www.bbc.co.uk/news/magazine-35486308
    ”[…]
    campaigners say its part of a ”pink tax” that discriminates against women
    […]
    ‘in a world where consumers have lots of choices, willingness to pay becomes very important as people will vote with their wallets if they don’t like the price of a product. There is something in the fact that women are willing to pay more’
    […]
    ‘For men, razors are functional, whereas women may perceive hair removal as more hedonistic, more about self-care, and be more willing to pay more.'”

    Svara
  29. Kristian

     /  02/05/2016

    Oj, oj, oj.
    http://ledarsidorna.se/2016/02/spannande-tider/
    ”Tretton socialdemokratiska ledamöter skall skriftligen ha meddelat gruppledningen med gruppledaren Tomas Eneroth att de inte kommer att bifalla ytterligare inskränkningar i asylrätten eller försvåranden för migranter att ta sig till Sverige.”

    Svara
    • ork

       /  02/06/2016

      Jag funderade lite på den där titeln när det handlade om Moderaternas gruppledare.
      Vad exakt är det en sådan gruppledare gör?Borde det inte vara Logiskt om det är exempelvis en sån som AKB fick lite övning i att leda en grupp när hon förmodligen kommer att behöva leda ett land om hennes parti blir valt att regera?Samma sak gäller självklart för alla partier.
      Om de kan dumpa sina ansvar,och inte ens klarar att leda en grupp som dessutom i stort håller med i allt dom säger ,vad är det som säger att de är kapabla att leda ett land om den tiden kommer?

      Svara
  30. Svenne

     /  02/05/2016

    OT: Fredrik Antonsson om Löfvens krishantering:

    Svara
  31. Svenne

     /  02/05/2016

    OT: Eskilstunakuriren: Upploppsstämning på skola:

    ”Det rådde närmast upploppsstämning på Tosteröskolan under onsdagsmorgonen. Vad som beskrivs som en mobb av upprörda föräldrar pressade personalen på svar om kommunens avsikt att göra om hus D, som tidigare har använts för förskoleverksamhet, till ett tillfälligt boende för ensamkommande flyktingbarn. Stämningen var hotfull.

    Den bilden förmedlades av det tiotal lärare som kom till lärarrummet på onsdagseftermiddagen, efter att Strängnäs kommun med kort varsel kallat till ett informationsmöte för personalen.

    – De känner sig överkörda. Vi i personalen känner oss också överkörda. Vi har inte fått någon som helst information om det här, sa en av lärarna.”

    Svara
  1. Ny lagstiftning ”mot näthat”: utredningen ”Integritet och straffskydd” SOU 2016:7 | Susanna's Crowbar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: