1 april varje dag del 24: Rasistisk satir

Då har några kommit fram till att en satirbild med Mehmet Kaplan och ett svenskt par är rasistisk.

dela rasistisk bild

Man tror fan inte att det är sant hur dumma folk kan bli. En moderatpolitiker i Skåne delade bilden och böjer sig sen för dårarna som är så lättkränkta att de skriker om rasism när de brygger kaffe. Om ingen av dem som attackeras någon gång bara ber idioterna att dra åt helvete med sitt trams så kommer det aldrig ta slut! Det kommer att fortsätta hela tiden… Och SVT står givetvis lydigt i givakt när idioter gnäller

Men det som är satir med bilden är ju inte det uppenbart löjliga i Sverige med förtur till lägenheter i Stockholm till riktiga terrorister eller att asylsökare ska få förtur till bostäder här och där. Nä, det som är mest satiriskt är att tecknaren avbildar bostadsminister Mehmet Kaplan som om han överhuvudtaget vill befatta sig med bostäder på minsta lilla sätt, som om han är det minsta intresserad av bostäder. DET är satir på riktigt… Om inte bostäderna ligger i Turkiet förstås för det är väl där han har tillbringat det mesta av sin ministertid?

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

43 kommentarer

  1. Karln på bilden (Christer Wallin) ser vuxen ut –
    kan han inte tala för sig själv?

    Svara
  2. Havre flarnstad

     /  02/15/2016

    Dom där Norge skämten eller ännu värre Bellmanhistorier man drog som ung kan ju knappast vara PK idag och monte pythons hela repertoar skulle behöva få visas med nånslags förklaring av Hans Rosling om hur synsättet var annorlunda förr kompletterat med trigger warnings och kraftig censur.

    2010-talet verkar vara för dom mest lättkränkta och tråkigaste människor man kan hitta.

    Svara
    • Jans

       /  02/15/2016

      Bottnar inte mycket av kränktheten i:
      a. Man har inte den intellektuella kapaciteten att argumentera för sin sak så man vill tysta kritik.
      b. Man vet, någonstans djupt inne, att man har fel och satiren är en nagel i ögat. Den hotar det intre luftslott till livsåskådning man byggt upp på felaktiga premisser.

      Svara
      • havre@flarnstad

         /  02/15/2016

        Tror du är något på spåret där kan ju även vara så att vissa blir så förvirrade av postkollonialism och radikalfemism mfl humorbefriade synsätt att dom inte längre klarar av att hantera saker som humor det blir någon slags kortslutning när dom egentligen tycker att det är förbannat kul men samtidigt skämms och känner sig smutsiga det går ju emot värdegrunden.

        Svara
    • norskgoy

       /  02/16/2016

      Det er rapportert et stort ønske om at den norske hær invaderer Sverige grunnet tegninger.

      Svara
      • Rikard

         /  02/16/2016

        Hej.

        Ja tack, gör det. Vi skulle må bra av en av Norge ledd union. Skall vi säga fram till sjätte juni 2105 ungefär? Det vore väl inte mer än rättvist?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  3. Svenne

     /  02/15/2016

    GP: Håkan Boström: Fakta är inte fördomar
    https://twitter.com/pinilsson/status/699300268895289344
    ”Personer med utländsk bakgrund är starkt överrepresenterade i brottstatstiken. I en rapport från Kriminalvården från 2010 kan man läsa att 53 procent av de grova brottslingarna på svenska fängelser är födda utomlands (män som dömts till minst fyra, och kvinnor till minst två, års fängelse). Därutöver är det känt från forskningen att även barn till utrikesfödda är starkt överrepresenterade i brottslighet.”

    Svara
    • Jans

       /  02/15/2016

      Även den avslutande meningen i artikeln är oerhört viktig. Han kritiserar BRÅ för att inte göra statistiken mer tillgänglig:

      ”Men fakta är aldrig farliga i ett öppet samhälle. Utan fakta kan vi varken diskutera eller åtgärda sociala problem på ett rationellt sätt. I det mångkulturella samhälle, som Sverige raskt är på väg att förvandlas till, kommer vi behöva mer fakta – inte mindre. Statistik kan vara obekväm. Men alternativen – önsketänkande och mytbildning – är långt värre.”

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  02/15/2016

      Har haft nöjet att verka på insidan av ett antal fängelser under ett par år på 2000-talet och några observationer om hur det sett ut på precis samtliga är ungefär såhär:

      Ett större fängelse är ofta uppdelat i vanlig avdelning, behandlings avdelning och disciplinen
      plus några isoleringsceller.

      På den vanliga avdelning är svenskar i absolut minoritet det är gott om araber och finns oftast ett litet antal afrikaner och en eller två ryssar/balter och sen självklart zigenare och då tänker jag inte på sk eu-migranter utan den finska varianten vilket är ganska talande för gruppen med tanke på hur liten procent dom är av totala befolkningsmängden.
      På banan som det kallas är det mer br

      Svara
      • havre@flarnstad

         /  02/15/2016

        (ojsan där vart det fel fortsätter här)

        …är det mer bråk, stök och droger folk är oftast uppdelade efter nationalitet och man sysselsätter sig dagtid med arbetsvägran eller enklare verkstadsarbete som att sortera skruv och liknande för en timpenning runt 8kr eller något sånt.

        På behandlingsavdelning som är mindre än vanliga avdelningen är det man hittar svenskarna med antingen ett påhittat/överdrivet eller riktig missbruksproblematik.Det är oftast betydligt lugnare och mer drogfritt och även här uppdelat per etnicitet med araber i majoritet. Studier och behandlingsprogram finns som sysselsättning.

        På disciplin är det oftast finska zigenare då dom har en märklig förmåga att göra sig ovänner på vanliga avdelningar med diverse bedrägerier kompistjuveri och fifflande med spelsskulder som huvudsyssla. Svenskar är ganska sällsynta men då och då finns det någon enstaka.

        Kommer ihåg att jag gick genom några avdelningar en gång och kollade efter namnen på dörrarna och totalt hittade 3-4 svenska namn av 40 celldörrar.

        Svara
  4. Pelle2

     /  02/15/2016

    Vi ska väl vara glada att stolpskottet Kaplan är mera i Turkiet än Sverige.
    Det hindrar honom förhoppningsvis från att göra flera tavlor.
    Dessutom var det väl just hans MP kamrater i Stockholm,tillsammans med Fi och S, som ville ge terrorister förtur till arbete och bostad så den delen är ju sann i Stockholm i alla fall.

    Svara
  5. Jans

     /  02/15/2016

    Ja, den dagen den poletten trillar ner, att man inte behöver kröka rygg för media (eftersom en stor del av folket inte tycker sånt där är kränkande) skulle det vara som att äntligen få ut ketschupen i flaskan. Men det är väl en skog av PR-rådgivare som gått JH precis som journalisterna som ser till att hindra det så länge det bara går.
    Fast kanske inte för evigt. Att ens en sådan där bra satir når så långt är en vinst. Mycket bra satir ute på bloggar numera. Jag hoppas på en antologi över 2010-talet i satirform vad det lider.

    Svara
    • Jans

       /  02/15/2016

      Fast nu när jag läst artikeln tycker jag inte han verkar kröka rygg så fasligt mycket. Men visst, SVT däremot böjer sig för tramset.

      Det är ju helt vanlig politisk satir, var är det rasistiska? Det är ju en karikatyr av aktuella förslag som är på riktigt och en drift med en frånvarande minister som sitter mitt i en havererande bostadsmarknad och gör ingenting.

      Svara
  6. MiT

     /  02/15/2016

    ”SR får inte granska ensamkommandes gode män”
    http://www.friatider.se/sr-f-r-inte-granska-ensamkommandes-gode-m-n

    Svara
  7. Ivar L

     /  02/15/2016

    Detta är djupt, djupt upprörande.
    Fullständigt oacceptabelt.
    http://www.friatider.se/d-md-till-utvisning-f-r-rekordv-ldt-kt-men-f-r-stanna-nd-afghanistan-v-grar-ta-emot-honom

    Två alternativ:
    Släpp ut honom med självutlösande fallskärm över Afghanistan eller lås in honom igen.
    Han skulle utvisas, det betyder att han inte är välkommen i landet. Det minsta man kan göra är väl att se till att han i vart fall inte befinner sig ute i samhället.

    Svara
    • Rikard

       /  02/15/2016

      Hej.

      Eftersom kulturrelativism är högsta mode nuförtiden så tycker jag att vi kan straffa personen antingen efter offrets kultur, eller hans egen. Oavsett vilken som väljs blir lösningen permanent.

      Angående satirteckningen: kul, elakt, träffsäkert.
      angående den allt nyare moderaten: en äkta representant för sitt parti. Jag kommer faktiskt inte på någon värre förolämpning än så.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • jaha

       /  02/16/2016

      Fallskärm?

      Svara
  8. Jan

     /  02/15/2016

    Eftersom han är politiker och Moderat oppositionsråd bör han klandras för att ha delat bilden. Dessutom kan jag tycka att han är en hycklare eftersom Moderaterna är lika delaktiga i flyktingsoppan som något annat parti. Det hade varit en annan sak om en privatperson hade delat bilden.

    Svara
    • Jans

       /  02/15/2016

      Ja, det har du naturligtvis helt rätt i. Det är ett hyckleri av astronomiska dimensioner.
      Jag vände mig mest emot att det kallas rasistiskt.
      Men naturligtvis är det inget att gråta för att en moderat kölhalas under den politiskt korrekta skutan. Han seglar ju själv däri. Den som ger sig in i leken får leken tåla.

      Svara
    • Svenne

       /  02/15/2016

      Ja, vit hand på svart kropp…
      Motsatsen vore väl rasistisk? #rörigt #mångaskyltarblirdet

      Svara
      • Jans

         /  02/15/2016

        Vita får inte tafsa på svarta?
        Med tanke på att det är svårt nog att nå fram med information till gruppen skylten främst vänder sig till så är det ett misslyckande. Igen.

        Tänk att de inte ens lyckas få till en skylt. PK-rädslan genomsyrar Sverige precis överallt så till och med en skyltmakare sitter och darrar över färgvalen.

        Skylten är misslyckad på flera sätt. Det syns knappt vad den föreställer oavsett färgvalet.

        Svara
    • Anders

       /  02/16/2016

      Förutom att bilden är sexistisk (Avbildar kvinnor svankande, smala med stora bröst. Man måste ju ställa dem för samma krav som de sätter på andra och man kan aldrig göra rätt.) är det ett problem med förbudsskyltar. De säger att just här är det förbjudet, det som på andra ställen är ok. Rökförbud betyder att man får röka på ställen utan skylt. Likaså parkeringsförbud. En skylt med tafsningsförbud i simhallen antyder att det är ok på andra platser, så vilket budskap framförs?

      Svara
  9. Vafan

     /  02/15/2016

    Sydsvenskan. Kommunen satsar på könsneutrala omklädningsrum http://bit.ly/1PWH6oy

    Svara
    • Jans

       /  02/16/2016

      ”– Vi har försökt att tänka på det här med ”hen” och att alla ska kunna känna sig bekväma när man byter om, säger Daniel Kåreda, som är fritidschef på kommunen.”

      Bra tajming de har.
      Så dumt så klockorna stannar.
      I badhus/sporthallar MED skyltar har de problem med killar som ”går fel”. Hur kommer det då att gå om man skall försöka ha det uppdelat men inte skyltat? Djävla idioter. Vem är det som kommer att känna sig bekväm? Knappast någon ”hen” och definitivt ingen hon i vart fall.

      Svara
    • Anders

       /  02/16/2016

      Det är väl bra att man gjort några bås och enskilda omklädningsrum, men idén med att ta bort skyltarna när skolorna ska byta om? Som upplagt för att killar stövlar in hos tjejerna.
      Gissar att det blir såhär:
      1 Killar går in i ”fel” omklädningsrum.
      2. Tjejer kommer köa till de små rummen där de byter om två-tre i taget. De kommer försent till lektionerna.
      3 Skyltar kommer upp på dörrarna inom ett par månader.
      4 Någon gör avbön i lokalpressen. ”Vi var naiva.”
      5 Feministisk krönikör tar upp fallet med vinkeln riktad mot killar som gick fel, dvs utsätter tjejer för förtryck..
      6 Genusvetare berättar att Sverige är ett patriarkat, där normer av binära kön är djupt rotade.

      Någon som sätter emot?

      Svara
  10. Ytterligare bevis på hur vårt rättssystem förtrycket penisbärare.
    http://www.dagensjuridik.se/2016/02/dreggligt-och-fullt-samtycke-III

    Ett ja är inte ett ja, inte ens ett inspelat ja är ett ja.
    Hon full? Stackars barn.
    Han full? Ditt fulle as! Ansvarig till tusen!

    ”Flickan hade polisanmält händelsen långt i senare och först efter att en lärare på hennes skola hade uppmärksammat filmens spridning.”

    Så hon ångrar sig först när andra får redan på det. Alltså, detta e ju helt sjukt. Hur fan kan man tycka att man lever i en demokrati när halva befolkningen har 20 års öppet köp på alla överrenskommelser?

    Svara
  11. MiT

     /  02/15/2016

    Han har blivit åldersbestämd i Ungern som 16 år och bott där tillsammans med andra ensamkommande ”barn” men ändå så är han här?
    ”Migrationsverket höjde Rahmats ålder till 23”
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/migrationsverket-hojde-rahmats-alder-till-23

    Svara
    • Bo

       /  02/16/2016

      Inte en kritisk fråga av reporterj****n! Om han kom till Ungern först har han fan ingen asylrätt i Sverige. Alltså, hur gör man för att säga upp sitt samhällskontrakt? Jag vägrar betala en krona till i skatt i detta land.

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  02/16/2016

      Det finns så enormt många känsloladdade asylreportage av det slaget med kraftig slagsida åt att beskriva det som att migrationsverket inte gör annat än omänskliga avslag men vart är alla dom reportagen som rimligtvis borde beskriva den andra vinkeln tex Fuskasylanten Bedran påstodde sig vara 14 men avslöjades som 47-årig fembarns far.

      Om nu gammelmedia ska tjata om hur rasistsajterna växer borde de ta sig en lång funderare själva varför.

      Svara
  12. MiT

     /  02/15/2016

    Och vilka är det som gör centralen osäker då…?

    Svara
    • Jans

       /  02/16/2016

      Men jösses så dumt.
      Centralen är väl en av Sveriges otryggaste platser?
      Det är som att säga att haj inte är farligare än krokodil.

      Sedan kan man ju undra varför polisen säger detta. De som just gått ut och klagat på att belastningen är så stor med Alma och terrorhotet. Vill de ha mer resurser eller vill de inte ha mer resurser? Polisen som citeras verkar påstå att problemet i stort sett enbart är ”språkförbistring”. OK, men då behöver inte polisen rycka ut mer till asylboenden än till andra platser alltså. Bättre att skicka jourhavande tolk så fixar sig allt.

      Svara
    • Bo

       /  02/16/2016

      Hur tusan kan de ”boende” reagera på detta? De kan vanligen inte svenska. Misstänker att någon reporter använder anekdotisk bevisföring och extrapolerar hårt från ngt enstaka uttalande..som vanligt mao.

      Svara
  13. Måste säga att satirteckningen är väldigt rolig och träffsäker! 🙂

    Svara
  14. Kaplan är en parasit, en islamist och en infiltratör, han är farlig

    Svara
  15. Anders

     /  02/16/2016

    Om bilden är rasistisk skulle alla mörkhyade vara off limit att göra satirteckningar på. En satirteckning på en person överdriver personens kännetecken. Stor näsa, hundögon, bred haka, underbett, glugg mellan framtänder osv. Kaplan ser dessutom redan ut som en stereotypisk kurd. Det här är en snäll karikatyr jämfört med andra. Så här avbildades Charles du Gaulle på 60-talet. Och han var landets store befriare! http://www.satirarkivet.se/bildarkiv/390/390_2_600.jpg

    Vad gäller texten: Det är ju en realitet. Unga kommer inte in på bostadsmarknaden. Och förslagen har MP lagt fram.

    De som anklagar får argumentera ordentligt för sin sak. Men det räcker med att någon tagit illa vid sig så kan man starta ett kvällstidningsdrev. Det borde svt hålla sig för god för.

    Svara
  16. Gigas

     /  02/16/2016

    Om texten varit: För att på bostad inom 10 år måste ni vara nyanlända, terrorister eller minister! Hade den även varit misogynin då?

    Svara
  1. Inte stökigare än Centralen | WTF?

Lämna ett svar till MiT Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.