Bilden av Sverige utomlands

Sveriges självbild som en humanitär stormakt är stark och försvaras hårt av både journalister och politiker. Inte alla men en hel del.

Självbilden som en del har och försvarar här stämmer dock dåligt med hur andra länder ser på oss och situationen som vi själva skapat här utan bilden de har är ett Sverige i kaos och enorm kris, mestadels skapat av det enorma asylhaveri som Miljöpartiet och Alliansen lade grunden till 2011 och som Miljöpartiet och Socialdemokraterna efter september 2014 ömt vårdade ända tills i slutet av november 2015 då man svängde totalt.

Utländsk media börjar mer och mer rapportera om Sverige i mindre smickrande ordalag. Daily Mail är den som varit flitigast och de var också de som förmodligen tvingade svenska journalister att ens börja nämna problemet med så kallade ”ensamkommande barn” när de rapporterade om mordet i Mölndal och då publicerade en bild på den misstänkta och alla kunde se att det var ingen 15-åring alls. Utan Daily Mail hade det förmodligen inte ens blivit en åldersbedömning alls på honom för svenska journalister hade GARANTERAT inte rapporterat om att han såg betydligt äldre ut än 15 år.

Sveriges ambassad i London har gått så långt att de anser att Daily Mail bedriver en kampanj mot Sverige för att de beskriver Sverige som ett avskräckande exempel och ambassaden vill ha hjälp från all annan svensk verksamhet i England med propaganda om hur förträffligt Sverige egentligen är. Så långt har det alltså gått.

Nu är det 60 minutes i Australien som varit och hälsat på i Rinkeby och blivit attackerade av en del som bor där. Nu kan man tycka att problemet är att TV-team och journalister blir attackerade när de försöker göra sitt jobb och att även svenska journalister reagerar skarpt mot beteendet. Man kan tycka det alltså. För så är inte fallet, det som är problemet enligt svenska journalister är inte att andra journalister blir attackerade utan att Jan Sjunnesson var med dem i Rinkeby när de blev attackerade. DET är det stora problemet tydligen. VAD som hände där får vi väl reda på när programmet sänds för jag antar att filmteam har kameror rullande hela tiden för att inte missa något. Ja om de inte kommer från SVT då som också blev attackerade när de besökte Rinkeby. SVT körde materialet genom sitt filter flera gånger för att sålla bort de värsta från invånarna men ändå var det så grovt att de flesta fick skrämselhicka framför Aktuellt. Trots selekteringen och filtret från SVT alltså…

Här kommer några reaktioner på 60 Minutes reportage, som alltså inte ens har sänts än.

bilden av sverige

bilden av sverige1

Är det inte MER intressant varför man i så fall väljer Avpixlat? Måste det bero på brist på research? Andra länder kanske börjar bli lite misstänksamma mot den fluffiga bilden som Sveriges journalister kämpar hårt för och börjar undra hur sann den egentligen är? Kanske svenska journalisters självbild om sin egen förträfflighet inte stämmer så bra…? Jag vet inte, bara mina tankar.

bilden av sverige2

bilden av sverige3

Återigen det här med research, är det troligt att Australiens mest trovärdiga program inte kollar upp åtminstone lite innan man bokstavligen åker över halva jorden för att göra reportage? Klart de visste vem Sjunnesson är, är ju löjligt att tro något annat. De pratade även med Tino Sanandaji innan de besökte Rinkeby.

bilden av sverige4

bilden av sverige5

Tar bara med hennes svar till andra, ni kan nog gissa vilka frågor hon svarar på. Annars kan ni kolla hennes twitter.

bilden av sverige6

bilden av sverige7

bilden av sverige8

bilden av sverige9

Är det inte mer anmärkningsvärt att de INTE valt att samarbeta med vanlig svensk media om det nu är samarbete så som man tänker sig det? Borde inte det väcka fler frågor? Anser de att vanlig svensk media inte är pålitlig? Varför i så fall? Kanske tweetarna från Hamrud och Werner egentligen är svaret på varför? Här är ett inlägg från igår med Werner.

bilden av sverige10

bilden av sverige11

Vem ska de vända sig till då om de vill göra ett reportage om hur det ser ut i till exempel Rinkeby när det gäller gäng, grov kriminalitet, islamism och så vidare? Om man vill ha en annan bild än den vanliga fluffiga som de  har matats med via svensk media under många år (för de har garanterat läst på en hel del innan reportaget, både från vanlig media och alternativ)? Om man vill visa något annat än den tillrättalagda filtrerade bilden, vem ska man vända sig till? Om man fått massor av indikationer från olika källor på att det faktiskt är riktigt jävla illa på sina håll i Sverige medan svensk media unisont bara trallar på som om allt är guld och gröna skogar, vem ska man vända sig till då? De som trallar på om att allt är finfint? Eller de som säger att det håller på att gå åt helvete? De blev alltså attackerade i Rinkeby så fort de visade sig, vems version tror de är mest rätt, den om guld och gröna skogar från vanlig svensk media eller den om att det håller på att gå åt helvete?

Channel Nine confirmed its 60 Minutes team ran into trouble in Stockholm but only provided basic details. It did however say that news service Avpixlat’ report was ”accurate”. Avpixlat is however well known in Sweden as a website that takes a strong anti-immigration stance in its coverage; several Swedish journalists contacted Fairfax directly to make this clear.

Undrar vad de tänker om svensk media efter att ha blivit attackerade så fort de stack in näsan i Rinkeby och svenska journalisters största problem är att Sjunnesson guidade dem? 2 tweetar av 10 från Hamrud som jag har med om detta (kan finnas fler efter jag tog dem) säger att det var hemskt att de blev attackerade, de andra 8 är om hur dåligt det är att det var Sjunnesson som visade dem hur det ser ut i Rinkeby. Det säger en hel del tycker jag. Och det verkar ju inte bara vara Hamrud som varit aktiv utan fler som har kontaktat dem om just detta. De måste ju anse att svenska journalister är helt koko i huvudet som anser att det är värre att Sjunnesson guidar dem i Rinkeby än att de blir attackerade direkt av dem som bor där?

Det skrivs om samarbete, det kan kanske var så att de sökt några som kan visa dem runt och Sjunnesson var den som nappade? Varför har inte Hamrud, Werner eller några andra journalister erbjudit sig att guida dem runt i det fridfulla Rinkeby istället för att gnälla på dem som faktiskt gjorde det? Hade bilden blivit annorlunda? Hade de bara mött färgglada fredliga mångkulturförespråkare som äter kebab och pizza innan fotbollen då? Eller hade de också mött gängen som styr…? Hade de också mött radikala islamister? Hade de också blivit attackerade? Om de guidat och inte blivit attackerade, hade den bilden då varit mer sann än den när de blir attackerade?

Saken är ju den att till exempel Hamrud bara är en väktare som vaktar så att ingen går utanför det som för tillfället är det tillåtna. Att länka Daily Mail som offentlig person i Sverige är absolut att gå utanför det tillåtna

bilden av sverige12

bilden av sverige13

BOOOM! Inte dela Daily Mail! Då är det källkritik man ska tänka på. Här är den förbjudna artikeln.

bilden av sverige14

Det är alltså fel om hur många det bor i Kalmar och hur många flyktingar som har kommit dit enligt Hamrud.

Det värsta enligt Hamrud var alltså inte:

‘Groping Guards’ bikini-clad vigilantes patrol swimming pools in Kalmar, Sweden, to stop women being molested

Det var inte heller:

Women say they took action as after five women reported being molested at swimming baths in town since October

Detta var inte heller något att anmärka på:

On New Year’s Eve at least 15 young women were groped in Kalmar’s main square in scenes similar to Cologne

En annan sak som inte heller var något att orda om:

The women say they want female swimmers to feel safer say they are teaching young migrant men how to behave

Inget av det ovan var så viktigt utan det primära, det som gör att hela artikeln inte ska delas enligt Hamrud är det här

Kalmar, south of Stockholm, with population of just 36,000 has seen influx of 6,000 migrants with 34 migrant centres

Så här ser Daily Mails sammanfattning i början ut alltså, de har listat fem punkter

bilden av sverige15

Det viktigaste som som gjorde att den är bannlyst att dela enligt Hamrud är alltså att det sägs att det bor 36 000 i Kalmar och att de tagit emot 6000 migranter och att de har 34 asylboenden (om det är vad migrant centers betyder)? Så tolkar i alla fall jag vad Daily Mail skriver. Inte flyktingar som Hamrud påstod utan migranter. Var siffrorna för Kalmar kommer ifrån är ju lätt

kalmar stad

Kalmar stad hade alltså 2010 cirka 36 400 invånare. Kalmar kommun däremot har cirka 65 000 invånare 2015. Jag gissar att man helt enkelt sökt efter info om Kalmar och blandat ihop stad och kommun? Det är väl den enkla förklaringen när det gäller invånarantalet?

När det gäller hur många migranter (använder det uttrycket eftersom det nog är mer rättvisande. Allt är bättre än att använda flyktingar som Hamrud säkert medvetet valde.) så är det nog rätt svårt att få fram siffror på hur det egentligen ser ut för själva staden och också hur många boenden det finns där eftersom det är en djungel med statistik som krävs både mycket tid och kunskap för att reda upp. Om det ens går…

Det intressanta är ändå hur Hamrud direkt vill förskjuta fokus från det viktiga till något oviktigt. För det är faktiskt oviktigt om de blandat ihop kommun och stad. Det är HELT oviktigt när det gäller besök i simhallen eftersom det inte finns simhallar i de mindre orter som hör till kommunen utan de som vill bada åker till Kalmar (om de inte har närmare till Nybro eller Mönsterås och kommunikationer finns). Och det är i Kalmar de haft problem på badhuset.

Hamrud bara vaktar korridoren och inget annat i båda fallen ovan. När det gäller 60 Minutes (som ingen ens har sett än) så sköt hon in sig på vem som guidade och matade på med det som om det var det viktigaste av allt, inte vad som faktiskt hände. Hon försökte få bort fokuset från att de faktiskt blev attackerade i Rinkeby, som om det bara var en bisak i det hela och att det riktiga problemet var att Sjunnesson var guide åt dem. Jag gissar att vi helt enkelt får vänta på att programmet sänds och då se hur det ser ut? I det andra fallet så siktade hon in sig på det minst viktiga och försökte sänka det viktiga genom det. Problemet för henne verkar inte vara det som sker på badhusen och på festivaler utan att det lyfts och tas upp utomlands på ett för henne ickegodkänt sätt.

Om frågor som de här är så viktiga för Hamrud att hon sitter och matar ut tweetar om hur fel det är att Sjunnesson guidar TV-teamet från Australien i Rinkeby, varför har hon inte själv tagit kontakt med media utomlands och fått hit dem så de kan göra ett reportage om Rinkeby och de problem som finns där? För även Hamrud håller väl med om att det är enorma problem där? Uppenbarligen finns ju intresset utifrån att göra reportage?

Och problemen på badhusen, varför skriver hon inte en ordentlig artikel om det som speglar verkligheten? Då slipper ju Daily Mail göra det utan kan bara länka hennes eller skriva en översättning.

Bilden som politiker och en del journalister vill förmedla stämmer helt enkelt inte med verkligheten. Vi ÄR ett avskräckande exempel numera även om det är svårt för vissa att ta in.

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

45 kommentarer

  1. Halmgubbar kallas det…

    Svara
    • Gurkburken

       /  03/03/2016

      Nä, det här är väl snarast en ”red herring”? ”A red herring is often used in legal studies and exam problems to mislead and distract students from reaching a correct conclusion about a legal issue, allegedly as a device that tests students’ comprehension of underlying law and their ability to properly discern material factual circumstances.”

      Svara
      • Rikard

         /  03/03/2016

        Hej.

        Det finns ingen egentlig motsättning i att använda flera olika logiska felslut och ohederliga (eller oärliga/okunniga kanske är bättre?) i debatter.

        Lästips:
        [http://www.fallacyfiles.org/index.html]

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Herpderp

       /  03/03/2016

      Läste 24 Kalmars artikel.Kalmar-polisen kunde rapportera en ”enmansmisshandel” på en krog, men inte ett 20+-manna-upplopp på ett annat? ”inget nyhetsvärde” my ass.

      Och jag som hade långt skridna planer på att göra en återvändare till min galma hemstad. Känns inte fullt like bråttom helt plötsligt. 😦

      Svara
  2. MiT

     /  03/02/2016

    Svara
    • Vrb

       /  03/02/2016

      Alltså jag vet inte om jag ska gråta eller bara skratta åt eländet.

      Svara
    • Olof

       /  03/02/2016

      Den svenska statsskulden ser bra ut tills man inser att problem med statsskulden ofta uppstår genom att staten får ta över privata lån genom bankbailout. Räknar man statsskuld plus privat skuldsättning är Sverige bland de värsta länderna i världen.

      Att starta en ond cirkel där är inte svårare än att staten börjar låna pengar så förtroendet för bailoutkapaciteten sjunker så räntan för bankerna stiger så räntan för bolånetagarna stiger så folk kursar, bopriserna faller, bankerna kursar, staten bailar ut och så kan vi beundra Greklands fantastiska ekonomi… Sverige har inte råd att ens ge intryck av att vi kanske skulle kunna vara lite ekonomiskt oansvariga.

      Svara
      • Man kan se statsskulden och dom privata lånen på http://statsskuld.se och just dom privata lånen är det som oroar mig. Det är alla privatpersoner som kommer få ta smällen, staten klarar sig det behöver vi inte oroa oss för.

        Svara
    • Ja ekonom är han då inte, polacken

      Svara
  3. MiT

     /  03/02/2016

    Svara
    • Jan

       /  03/03/2016

      Det visar sig att just den här juristen är medlem i Fi. Han får knappast något medhåll i kommentarsfältet men bemödar sig i alla fall att besvara en del kommentarer. Vilket hedrar honom – den typiske journalisten eller makthavaren gör det inte. Att hans svar är lika tendentiösa som hans artikel var väl inte annat att vänta.

      Svara
    • ”Polisen uppger att de inte känner till något om att ”60 Minutes”-teamet ska ha blivit slagna under sitt besök i Rinkeby. Däremot ska en av ungdomarna ha kört över foten på en person i teamet med bil.

      – Men det är svårt att bevisa att det skulle vara uppsåtligt. Ungdomarna var inte kvar. Och det är ju vi som ska bevisa det, säger Lars Byström, pressinformatör vid Stockholmspolisen, till SvD.

      Polisen har valt att inte gå vidare med ärendet.”

      Svara
  4. Cain

     /  03/02/2016

    Jag tycker att det är riktigt bra att de etablerade medierna i Sverige hör av sig till 60 Minutes redaktion och klagar på deras umgänge med Sjunnesson. Den utländska redaktionens besök i Sverige har inte bara synliggjort förfallet och laglösheten i vissa områden för omvärlden, utan dessutom den ytterst tvivelaktiga inställning de etablerade medierna har till situationen.

    Hamruds tweet ”Kan ju vara sant det som han berättar…” är verkligen ett perfekt exempel på hur godhetsjournalisterna fungerar i huvudet. Det är inte bara så att sanningen är irrelevant om den framförs av fel budbärare. Problemet är att om man vågar yttra sanningen *blir* man fel budbärare. Med andra ord, om sanningen inte är önskvärd ska den ej heller yttras. Ideologin går före *allt*.

    60 Minutes redaktionen är inte dumma. Tror inte de kommer att missuppfatta detta.

    Svara
    • Olof

       /  03/02/2016

      Ja, om inte annat tror jag inte det krävs mycket till innan världens media börjar granska svensk media ordentligt för att förstå hur den har misslyckats så kapitalt med sitt uppdrag och hur det har kunnat gå så fullständigt snett utan att problemen tagits på allvar. Daily Mail är ju en sak, men när nu fler media börjar märka att de attackeras om de rapporterar sakligt från Sverige så lär det börja ställas frågor.

      Svara
  5. Dreadlock

     /  03/02/2016

    Gustav Fridolin vill ha 150 000 människor invandrade år 2016. För att citat : ” Det ligger inom ramen för Migrationsverkets prognos ”

    Nu kanske jag hallucinerar , men har inte Frigolit förstått hackordningen ? Sveriges Riksdag bestämmer över Mig.verket – Inte tvärtom.

    Svara
    • Är du alldeles säker på det?

      Svara
      • Dreadlock

         /  03/02/2016

        Som amen i kyrkan. Det som Frigolit håller på med är att undergräva beslutsordningen (Genom att utmana migrationsministern Morgan Johansson´s (s) fasta linje) Och en vilja att konfrontera (s) i linjen om migrationsbesluten, än en gång.

        MP, är politiska svängdörrarnas parti. Man vill vara med, för att underhålla koalitionen vid liv, klamra sig fast vid maktutrymmet, och sedan huggs det knivar hejvilt i ryggen vid första bästa massmediala intervju gentemot koalitionspartnern i regeringen.

        Lövfén torde ha en MASSIV huvudvärk just nu. Och sedan han tackade ja som partiledare i (s) En sämre utgångspunkt för en traditionell förd instrumental socialdemokratisk politik, har sällan, eller aldrig, funnits.

        Svara
  6. Gaijin

     /  03/02/2016

    Det som Hamrud sysslar med är vad Monty Python i en sketch kallade för ”Confuse a cat”. Red herring är nog det korrekta begreppet men när jag ser sådant krånglande som Hamrud sysslar med för att få bort fokus från sakfrågan så tänker jag alltid på den MP-sketchen…

    Svara
  7. cpc

     /  03/02/2016

    Det finns några få personer som jag efter mycket eftertanke klassat som direkt ondskefulla. De som hamnar i kategorin ”lögnens folk”.

    De få som jag, om jag någonsin får chansen av ödet eller karma, kommer att tillfoga så mycket skada som är mig möjligt.

    De få, som om de dyker upp på min förstutrapp, blöta och frusna, med en bön om en kopp varm choklad och en värmande brasa, kommer att få svaret: ”pilutta dig”.

    A Hamrud är en av dessa.

    Svara
  8. MiT

     /  03/02/2016

    ””Hans heder blev kränkt”: Mördade man som sa ifrån när han våldtog kvinna”
    http://www.friatider.se/hans-heder-blev-kr-nkt-m-rdade-man-som-sa-ifr-n-n-r-han-v-ldtog-kvinna

    Svara
    • Dreadlock

       /  03/02/2016

      Det som stör mig personligen , är åklagarens val av ord ” Kränkt den här mannen ” ” Slutgiltigt återställt hedern ”

      ” Slutligen döms mannen också för grovt vapenbrott, våldtäkt och misshandel i två fall.”

      Var det också för att återställa hedern ? Massivt frånstötande att höra en Åklagare tala om hedersmotiv för en total kriminell loser som egentligen skall ruttna i fängelse under resten av hans återstående miserabla liv.

      Svara
  9. Gorby

     /  03/02/2016

    The Ezra Levant Show på Rebel Media från Canada är också intresserade vad som händer i
    i Europa gällande migrationen. De har därför varit i både Sverige, Danmark och Tyskland under en vecka och intervjuat både migranter och andra invånare i respektive länder.

    Hittills har de släppt två reportage och kommer släppa fler under veckan.

    Intressant och kul att fler och fler utländska media granskar Sverige.
    Det behövs.

    SPECIAL REPORT: Does Ezra’s fact-finding trip to Europe reveal Canada’s future?

    Special report: Inside Muslim majority neighborhoods of Malmo, Sweden

    Svara
    • Rikard

       /  03/02/2016

      Hej.

      Tack för länkarna och tipset! det gäller att snoka rätt på sådant här medan vi kan. snart kommer väl Bah-Kunkes idé om ‘etiska sökmotorer’ att genomföras.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Dreadlock

         /  03/02/2016

        Jo. Rikard. Det gäller att övertyga en ny generation väljare, för en 2.0 version om inbillningen att Sveriges suveräna västdemokrati bygger på värdegrunder stöpta i betongpolitik och den humanistiska stormaktens centrum , där vartenda fickkalkylator har beslagtagits och där vartenda (s) färgade pragmatiker fått både munkavle och ögonbindel. Alltför att INTE gå de brunskjortade mörkermännen till mötes. HAHAHAHAHA ! Vilken utsökt idioti.

        Svara
  10. MiT

     /  03/02/2016

    Svara
    • Jan

       /  03/03/2016

      Damage control, någon? Alla får misstänkas utom kvinnor och invandrare. De här unga männen lär nog bli förvånade när en klasskompis från mellanstadietiden ringer upp…

      Svara
    • Olof

       /  03/03/2016

      ”För jag tyckte ju själv att det var kul, det var ju ett socialt spel man absolut inte ville vara utanför.”

      Jag tror Jenny behöver lite mer hjälp att förstå det där med samtycke. Samtycke behöver inte vara explicit i kontraktsform, utan kan ta sig uttryck som att man frivilligt håller sig involverad i ett socialt spel när alla möjligheter finns att dra sig ur om man känner sig obekväm med det.

      Tafsande med samtycke brukar i allmänhet benämnas smekningar eller hångel. Att Jenny som vuxen har problem med sitt agerande som yngre innebär inte att hon varit något annat än en frivillig deltagare i någon mer eller mindre organiserad form av kodifierat hångel, snarare jämförbart med någon primitiv begynnande form av dans än att hon varit utsatt för någon form av övergrepp.

      Det finns i så fall förmodligen mer fog för klagomål för de av oss som tvingats delta i danslektioner under skoltiden…

      Svara
  11. Jag tror det är rätt naivt att tro att Avpixlat var de första inom svensk media 60 Minutes kontaktade, eller för den delen de enda de pratat med. Frågan är väl snarare vad övrig svensk media meddelade dom som fick dom att lita på Sjunneson att ta med dom ut i Rinkeby för att göra reportage.

    Sedan så förstår jag inte riktigt vad vissa antyder – menar de att de inte skulle blivit attackerade om Sjunneson inte var där? Tror de verkligen att Sjunneson är så igenkännbar? Jag tror liksom inte han sprang runt och heilade.

    Svara
  12. Jonas

     /  03/03/2016

    Journalisterna på 60 min vet mycket väl att om man vill göra ett reportage om hur livet verkligen är i Nordkorea så är det ingen idé att kontakta statsmedia.

    Svara
  13. MiT

     /  03/03/2016

    Svara
    • Jan

       /  03/03/2016

      Krigen i Mellanöstern och Afrika tar aldrig slut snarare. Var då ärlig Maria och säg att Europa måste förbereda sig på en massevakuering av stora delar av Mellanöstern och Nordafrika. En massevakuering som kommer att pågå under oöverskådlig framtid.

      Svara
      • Olof

         /  03/03/2016

        Ja, frågan är ju om det löser något eller om de bara tar med sig konflikterna. Hittils verkar det ju mest som samma tema reproducerar sig på boenden, i förorter, i städer och numera till och med i att en del av de stridande i princip är ett resultat av att vi tidigare tagit emot människor vi inte klarat av att integrera…

        Svara
  14. Johan A

     /  03/03/2016

    Aaah! Lite gammal hederlig victimblaming från Hamrud alltså. De får skylla sig själva för de var i Rinkeby med fel person. Undrar om Hamrud också anser att lättklädda tjejer får skylla sig själva om de blir våldtagna – de har ju ”fel” kläder… Fast enligt PK-logik är det ju annorlunda trots att argumentet är detsamma. Vi måste ju betänka var på förtryckar- / offerskalan individerna befinner sig på i samhället…

    Svara
  15. Peter

     /  03/03/2016

    Hamrud har gjort fler insatser i sammanhanget: http://snaphanen.dk/2015/08/29/sondagskronika-mardrommen/

    Svara
  16. Herpderp

     /  03/03/2016

    både DailyFail och den svenska reportern blandar äpplen och päron. 2014 hade kommunek 64 676 personer. Av dessa så var 7 198 invandrare. (alltså inte asylsökare, utländskt födda totalt). Kalmar stad har en 36-37k invånare, men inte fullt lika många utländskt födda.

    Så.- DailyFail pratar invånar-siffror som rör kalmar stad, men utländskt födda siffrro som rör hela kommunen.
    Svenska ”journalisten” pratar invånarantal i hela kommun, men tar bara upp antalet nuvarande aslyplatser, och inte utlandsfödda innevånare.

    Och lite stötande är det, att det är detta ”journalisten” hänger upp sig på, och ignorerar det bizzare fakutmet att det behövs tafsvakter på badet. Skämmes, ta mig fan.

    Svara
  1. Mr. Sjunnesson from Sweden – an introduction | Sjunne [ dot ] com
  2. Bilden av Sverige utomlands del 2 | WTF?
  3. 60 Minutes i Rinkeby | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: