1 april varje dag del 27: Oduglingar belönas

Vi har massor av oduglingar på poster de inte ska ha i det här landet, den senaste i raden är Angeles Bermudez Svankvist som fått en specialtjänst på Migrationsverket.

Hon var tidigare generaldirektör för Arbetsförmedlingen och fick sparken efter mobilräkningar, en var på nästan 300 000 kr!, privata taxiresor för skattebetalarnas pengar och så vidare. Fanns nog en hel del mer än bara det som låg bakom, till exempel att ge gamla kollegor och vänner toppjobb på Arbetsförmedlingen med miljonlöner…

bermudes svankvist

Innan hon fick det glassiga jobbet med 142 000 kronor i månaden på Arbetsförmedlingen skulle hon bli kommundirektör i Södertälje men fick sparken utan att ha jobbat en enda minut. Och just det, hon cashade in cirka 900 000 kronor i avgångsvederlag från Södertäljes skattebetalare på det. Hoppas att Södertäljes skattebetalare är glada över att ha gett hennes man en Porsche i födelsedagspresent.

bermudes svankvist1

Efter tiden på Arbetsförmedlingen så engagerade hon sig som delägare i ett bemanningsföretag inom FAS3, Öresunds Bemanning AB, med tveksamt rykte. Ytterst olämpligt eftersom hon varit ansvarig för just administrera sådan verksamhet som generaldirektör på Arbetsförmedlingen.

Efter tiden som generaldirektör så knöts hon till regeringskansliet under sin kvarvarande tid som generaldirektör som upphörde 31 augusti 2014. Det misstänktes att hon engagerade sig i bemanningsföretaget redan under den tiden men inget är klarlagt.

Så efter 31 augusti 2014 fanns alltså inget skäl överhuvudtaget att behålla oduglingen Bermudes Svankvist på något sätt, bara att låta henne skriva in sig på Arbetsförmedlingen och söka jobb som alla andra får göra. Men nu är det Sverige vi pratar om och då skapar man ett hittepåjobb åt henne som hon haft tillsammans med Erik Ullenhag, nämligen att arbeta med ”islamofobi”. Uppdragsgivare har varit regeringen… Man tog alltså inte chansen att göra sig av med en odugling som suger massor av skattepengar utan tvärtom, såg aktivt till att behålla henne med samma generaldirektörslön på 142 000 kronor i månaden.

Bermudes Svankvist har skrivit en bok om sin ledarstil som hon kallar ”Management by love”, bilden hennes medarbetare ger av ledarstilen är ”Management by fear”.

Henne har alltså Migrationsverket anställt på en specialskapad anställning enbart för henne, det är alltså ingen tjänst som har utannonserats. Hennes nuvarande hittepåjobb för 142 000 i månaden går ut i augusti så fram till dess har hon samma lön även på Migrationsverket och efter det vet Migrationsverket inte. Säger de. För det är klart att de vet. Låt mig gissa, den kommer inte att vara mindre än 142 000 i månaden…

Angeles Bermudes Svankvist är tandläkare. Det är brist på tandvårdspersonal i Sverige, Folktandvården går på knäna och köerna på vissa ställen kan vara 2 år. Där finns plats för henne, inte någon annanstans eftersom hon är ODUGLIG och borde ha avpolletterats totalt 31 augusti 2014! Ja redan långt innan dess…

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

115 kommentarer

  1. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
    • David8

       /  03/10/2016

      – Titta på det här fingret! Det ska upp i patriarkatets arsle!
      – Hehe, he, får lukta lite då.

      Svara
    • En bild i tiden!

      Svara
    • Grodan Boll

       /  03/10/2016

      Det finns lite till i twitter-tråden.

      Svara
    • Jan

       /  03/10/2016

      Kanske Soraya kunde berätta hur duktiga romerna är på att ta hand om och försörja andra befolkningsgrupper? Och vilket högt anseende just romerna som befolkningsgrupp har på grund av sin humanism och generositet.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/10/2016

      Är det någon som är en pajas så är det väl Soraya post och hennes partikamrater.
      Dom pratar om feminism som jämställdhet medan deras egen partiledning till nästan 100% består av kvinnor. Deras medlemsskara består säkert också till 99,9% av kvinnor.

      Svara
  2. Jans

     /  03/10/2016

    OT:
    Rätt skojig debatt på SvD om ateism. Christer Sturmark (humanisterna) hade fräckheten att – på självaste kvinnodagen – sticka ut hakan och kritisera ett billigt postmodernt gba-angrepp på hans organisation:
    http://www.svd.se/viss-sorts-ateism-ar-blind-for-social-ojamlikhet

    Södertörnaren Joanna Bornemark, som alltså var författaren till understreckaren Sturmark kritiserat får naturligtvis fnatt och tar fram de starkaste argumenten en södertörnare har i sin verktygslåda:
    ”Eftersom Sturmarks respons publicerades på internationella kvinnodagen kan jag inte heller låta bli att med förvåning notera att 100 procent av alla kritiska kommentarer jag fått kring understreckaren kommit från män.”
    http://www.svd.se/viss-sorts-ateism-ar-blind-for-social-ojamlikhet
    (Bornemarks svar är en bit ner på sidan.)

    Märk väl att Bornemark är docent. Detta är nivån hon lägger sin argumentation på. Södertörns lekskola i ett nötskal.

    Svara
    • Jans

       /  03/10/2016

      Sorry för min klantighet. Det blev Bornemarks svar i båda. Christers utmärkta inlägg (som alltså publicerades innan) finns här:
      http://www.svd.se/humanisterna-vill-motverka-islamofobi

      Svara
    • Jan

       /  03/10/2016

      Sturemark – Bornemark 10-0. Precis som många kvacksalvare i universitetsvärlden tror Bornemark att hon vinner eftersom hon just har läst ett par böcker som Sturemark, måhända, inte läst. I sakfrågan kammar hon noll.

      Svara
      • Jans

         /  03/10/2016

        Och då är faktiskt inte Sturmark ens någon intellektuell gigant heller. En helt vanlig rationellt tänkande människa bara. Inga fina titlar, inga märkvärdiga publikationer utan han sopar rent med vanliga rationella argument. Forskning som representeras av docenter som Bornemark framstår som rena lekstugan. De leker forskare.

        Svara
    • Skeptisk

       /  03/10/2016

      ”skilja på olika typer av ateism”
      På hur många sätt kan man inte samla frimärken? Det finns ingen ateism, än mindre flera av dem. Det är ingen -ism med läror och axiom. Däremot finns det ateister, folk som inte tror på gudar. Buddhister är definitionsmässigt ateister. Sen kommer frågan om vad man istället har för stötta i livet, vad man har för rättesnöre och livsfilosofi. Det kan vara allt från naturtro och gudlösa religioner, till att man håller sig till det som är möjligt att vetenskapligt belägga.
      En del av oss ateister anser att allt i universum har en naturlig förklaring, att det finns mätbara, förklarbara mekanismer som förklarar varför universum fungerar som det verkar göra. Det finns inget utrymme för övernaturliga förklaringar och magi. Om vi inte kan förklara något vi ser utifrån de förklaringsmodeller vi vetenskapligt har belagt är det uppenbart något vi ännu inte vet. Men vi utgår ifrån att det är möjligt att ta reda på det. Och de nya förklaringsmodellerna när vi tar reda på det måste passa ihop någorlunda med det vi vet innan. Det är inte en typ av ateism, möjligen en typ av vetenskapsfilosofi. Allt är förklarbart om vi bara jobbar tillräckligt på det.
      Så till påståendet att vi naturvetare ser ner på ”hum-flummarna”. Det beror inte på ämnet i sig, utan de vetenskapliga brister de tyvärr uppvisar. Postmodernism och bristande statistisk analys. Jag skulle välkomna en ickeideologisk genusvetenskap, som utan postmodernistiskt flum och oifrågsättbara axiom, undersöker gränslandet mellan arv-biologisk miljö-social miljö. Men så länge den inte är det och är totalt blind för två av tre förklaringar på våra beteende kommer jag avfärda det som humbug. Att de inte själva kan se sina brister på Södertörns lekskola är bara symptomatiskt.

      Svara
      • Jans

         /  03/10/2016

        Ja, alltså det är det som är så tragiskt. Humanister (inte Sturmarks organisation utan generellt) verkar tro att det är naturvetenskapen som slagit undan fötterna för dem när det i själva verket är de själva som gjort det med sin postmodernism.

        T.ex. denna humanist som skrier om vikten av bildning förefaller helt blind för postmodernismens nedmontering av precis de hon själv värnar. Hon tror att det är naturvetenskap, vinsintresse och ekonomi som förstört bildningsidealen när det i själva verket är postmodernismems förnekelse av genier, upplysning, kanon, framsteg e.t.c. e.t.c:
        http://www.svd.se/bildning-basen-for-fred-frihet-och-demokrati/av/ida-ostenberg-89uc

        Svara
    • Pelle2

       /  03/10/2016

      Det verkar som om Bornemark tycker att om du är en man får du inte kritisera vad hon som feministisk kvinna säger. Hon ger ju inte ett enda motargument till den kritik hon fick i kommentarer utan nöjer sig med att peka finger åt dom för att dom är män. Dessutom blev hon visst extra kränkt för att det vågade kritisera en kvinna på kvinnodagen.
      Det är ju också ett hyckleri med tanke på att hennes ideologiska kamrater ägnar Fars dag och internationella mansdagen till håna och hata män enbart pg.a deras kön.

      Svara
  3. Jans

     /  03/10/2016

    På ett sätt kanske det är bättre att han inte är tandläkare. Då kanske folk hade riskerat fysiska skador.
    Annars är gissningsvis allt en version av: ”you scratch my back and I scratch yours”. Det kan ju också vara så att en del av dessa oduglingar har hållhakar på andra oduglingar. Så klamrar de sig fast vid varandra.

    Svara
    • Jans

       /  03/10/2016

      ”hon är tandläkare” menar jag förstås, vad sjutton är det med mig idag?

      Svara
      • michael

         /  03/10/2016

        Efterdyningar av internationella kvinnodagen säkerligen.

        Svara
  4. MiT

     /  03/10/2016

    Genusfotografen och Troberg, inte konstigt att Piratpartiet dog…

    Svara
    • Mycket riktigt

      Svara
    • Grodan Boll

       /  03/10/2016

      Nånstans kan jag tycka att det är lite rätt åt oss att få känna på den sidan också mtp hur vita män behandlat alla andra under åren

      Väl späkt, och arvssynden är ju alltid het och inne.
      Kan den appliceras på andra också måhända?
      *pop* (ljudet av en maskburk som öppnas)

      Svara
      • Jans

         /  03/10/2016

        Tror vi för en sekund att denne kille som säger sig vilja offra sig kommer att stiga åt sidan om han och en ”rasifierad” båda står och suktar efter det där eftertraktade superhäftiga jobbet? Vi vet ju alla att Lina Thomsgård inte gjorde det när hon fick sitt drömjobb på Kulturnyheterna i alla fall.

        Svara
      • Rikard

         /  03/11/2016

        Hej.

        Kollektiv skuld? först vill jag veta vilket land och/eller vilken region i världen folkgruppen ‘vit’ kommer ifrån, och hur förfäder som jobbat på bruk, åkrar, i gruvor och skogar förtryckt färgade. Olsson kan med fördel säga upp sitt svenska medborgarskap och låta någon av alla dem som fackmaffian hjälper till att utvisa få stanna istället.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Lövet

       /  03/10/2016

      Jag tycker också att server rätt åt Rickard!

      Svara
  5. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
    • Jans

       /  03/10/2016

      Shoot the messenger…
      När skall den här mardrömmen ta slut?
      Är detta landet på riktigt?
      Våldsvåg i Östersund och polisen får kritik för att de varnar…

      Sanningen är ju att om polisen gått ut med en generell varning riktad till både kvinnor och män att det var farligt i Östersund för tillfället så hade de fått precis lika mycket skit eftersom det är ”kvinnor som drabbats” och polisens uttalande då hade ”osynliggjort kvinnors utsatthet”.

      Således blir slutsatsen att polisen helt enkelt inte skall varna för faror i samhället. I vart fall inte om kvinnor är de utsatta.

      Svara
    • Det stämmer att man inte varnar män- för samhället betraktar det som att det är mäns eget fel ifall de blir misshandlade på krogen.
      ”Han var ju full, det är inte ens fel att två träter…”

      Svara
    • Om attacker på berusade män på krogen skulle öka med några hundra procent på en väldigt kort tidsperiod så är det väl naturligt att gå ut och varna om det?

      Svara
    • Dreadlock

       /  03/10/2016

      ”Man varnar inte män från att gå ut på krogen”

      Det kan ordnas Ygeman. Vifta lite med ministerpekfingret, så kan Östersundspolisen ordna det åt dig ?

      Ygeman har perioder av ” What about-ism ” Kanske ett tecken på att han egentligen är en förklädd marxistisk socionom , med tillhörande relativistglasögon .
      Det kanske är dags att utverka en gemensam feministisk värdegrundsstudiecirkel för alla landets polisledningar eftersom det verkar finnas vita fläckar på kartan där den Stockholmska feministregeringen inte har kunnat nå fram hela vägen.

      I.Ö. är jag inte förvånat att myndighets-sverige regelbundet kolliderar i de olika rättsvårdande departementen. Det verkar vara en öppen klappjakt på vem som inte förstått den feministiska regeringens värdegrund, och gör ingen hemlighet längre, vilka som kan pekas ut.

      Ministrar som Ygeman behöver därför inte komma med en egen sakfråges-analys (Östersund) eftersom han är den som förstår värdegrunden och vet hur man relativiserar sakfrågor för att skingra uppmärksamheten kring en ev. handlingsplan. En ev. handlingsplan i Östersund är i sig alldeles för mycket verklighet för en politiker djupt förankrat i en passiv politisk kultur av värdegrunder och ständigt relativiserande. Ett sätt att kunna komma undan utan att egentligen behöva göra någonting. Ett sätt att fly från verkligheten.

      Svara
    • Skeptisk

       /  03/10/2016

      Att man inte varnar män för att gå ut på krogen handlar inte om att man ger män fripass eller inte ”kräver ansvar” av dem. Det beror på att mäns hälsa till största del är en ickefråga. Mäns skyddsvärde är lägre och misshandlade män gör få upprörda. Om en man blir misshandlad på väg hem blir det på sin höjd en notis. Om en kvinna blivit misshandlad blir det en artikel.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/10/2016

      Hur skulle det vara om Ygeman sparkade den odugliga rikspolischefen Dan Eliasson istället för att kritisera de enskilda poliserna ? Då kanske polisen skulle fungera så att de slapp varna kvinnorna för att gå ut ensamma på kvällen.
      Eliasson är väl för övrigt fullt i klass med Bermudez Svankvist, dv.s en oduglig ämbetsman som har befordrats över sin kompetens men ändå får nya chefsuppdrag.

      Svara
    • Noger

       /  03/10/2016

      Det beror på att män inte drabbas lika mycket av överfallsvåld – nej vänta nu…?

      Det beror på att män värderas högre i samhället – nämen vad? Jag kan ju det här!

      Vänta.
      Det beror på – patriarkatet!
      Och skaffa dig en analys!

      Svara
  6. Jans

     /  03/10/2016

    Ni har väl inte missat att SKL kickat chefredaktören för Dagens Samhälle, Mats Edman, och satt dit en socialdemokratisk nickedocka. Precis lagom i tid för de kommunala haverierna som förmodligen kommer att dugga tätt i vår och framledes.

    Dagens Samhälle var ju en tidning som under hans ledning vågade beskriva problem med migration på ett öppet och ärligt sätt. För att inte tala om Sandstigs reportage om Researchgruppen som magasinet Fokus fegade ur och inte vågade publicera. Jag gissar att det är slut med sådant nu. Gör som jag, säg upp prenumerationen om ni har en!
    http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/03/07/mats-edman-lamnar-dagens-samhalle/
    http://www.uvell.se/2016/03/07/hej-pravda–31042220

    Svara
  7. Jans

     /  03/10/2016

    Svara
    • Jan

       /  03/10/2016

      Väl formulerat av Bert! Det lustiga är att Moderaterna har ökat i opinionen igen. Åtskilliga tycks ha gillat den dyra springnotan alltså…

      Svara
    • Skeptisk

       /  03/10/2016

      Fast Bert lever gott på att inkassera räkningen i efterhand.

      Svara
  8. MiT

     /  03/10/2016

    ”Senaste om våldsbrotten i Östersund: Häktad man pekades ut i fotokonfrontation”
    http://www.op.se/blaljus/brott/senaste-om-valdsbrotten-i-ostersund-haktad-man-pekades-ut-i-fotokonfrontation

    Svara
    • Jans

       /  03/10/2016

      ”22-åringen som är asylsökande i Sverige släpps inte in i Tyskland och när han återvänder hörs han av polisen.”

      Rätt bra med gränskontroller.

      Svara
  9. Dreadlock

     /  03/10/2016

    Lite OT

    Mycket dyster utveckling för landets papperstidningar. Sammanfattningen för 2015 har kommit.Vissa tidningar har tvåsiffriga procenttapp. 🙂 < Nöjd Smiley

    Det betyder en försvinnande plattform för Agendajournalisterna. Och det är ju inte fy skam direkt.

    http://www.journalisten.se/nyheter/fortsatt-lasartapp-dagspressen

    Svara
    • Jans

       /  03/10/2016

      Snart står de utanför ”hatmedia” och knackar på för att höra om det finns påhugg.

      Svara
      • Svenne

         /  03/10/2016

        Det skulle de aldrig nedlåta sig till, hehe.
        Låt agendajournalisterna gå till Arbetsförmedlingen istället! Våga vägra presstöd…

        Svara
  10. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
  11. michael

     /  03/10/2016

    Bermudez – Svankvist skulle inte förvåna om hon kallas Bermuda triangeln,där pengar försvinner.

    Svara
    • Jans

       /  03/10/2016

      Hmm… är verkligen det skrivet av en 16-åring? Jag känner viss tvekan faktiskt.
      Sedan kan man ju undra över följande som hon , som påstår sig studera till journalist skriver:

      ”While the far left party says “open the doors, let them in, they are human after all” which is completely counterproductive, the far right says absolutely nothing!”

      Vad menar hon? Säger inte SD något? Är det för hon enbart tittar på Kulturnyheterna och läser Aftonbladet som hon missar vad de säger, eller vad menar hon? Eller tycker hon M är ”far right”?

      Svara
  12. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/10/2016

      Jag har normkritiskt börjat skicka små lappar med symboler på istället för att internmaila här på jobbet. Uppskattas inte. Det är ett hårt liv att vara normkritisk kommunikatör.

      Svara
      • Jans

         /  03/10/2016

        Kryptering är väl en rätt normkritisk kommunikationsform? Speciellt om man slänger bort krypteringsnyckeln. Blir ett helt annat budskap än det avseda – d.v.s. en kritik mot normen att man skall försöka få åhöraren att förstå vad man säger. Förmodligen en av de mest centrala normerna inom kommunikation.

        Svara
        • Skeptisk

           /  03/10/2016

          Precis. Och det är därför jag normkritiskt använder ett chiffer de inte kan tolka. Men de är så fast i sina gamla kommunikationsnormer. Som normkritiker får man alltid arbeta i motvind.

          Svara
          • Jans

             /  03/10/2016

            Sociala medier och internet måste ju vara uteslutna kommunikationsformer om man vill vara normkritisk? De har ju verkligen blivit norm numera. Vårdkase tror jag på som normkritisk kommunikation. De används knappt alls.

        • Olof

           /  03/11/2016

          Säg inte för mycket, normerna i kommunikation verkar ha förändrats…

          Svara
          • jans

             /  03/11/2016

            Själva stilen/dialekten mad snabba högljudda inandningar var ny men annars var talets själva patos snarare klassisk uppjagad agitation av ett slag som inte brukar förebåda fredliga tider.

      • Rikard

         /  03/11/2016

        Hej.

        Testa gränsöverskridande interpretativ dans med alternativ vokalism, så att du utmanar audiofon- och proprioceptionsnormerna. Ljud i rörelse – rörelse i ljud!

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Jan

       /  03/10/2016

      Normkritik tycks handla om att svaga grupper ska ha gräddfil till toppjobben. Använde man sig av normkritik inom friidrotten så skulle den där otränade lesbiska tjejen med ring i näsan som hoppar 2, 20 meter i längd bli uttagen i landslaget.

      Svara
    • Även tjurar har ju nosring, så hon på bilden
      vill väl inte vara artnormkritisk….
      Å andra sidan tillhör ju tjurar det ”manliga släktet”
      och tillhör således även patriarkatet.

      Svara
  13. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
    • Jans

       /  03/10/2016

      Och skogsarbetaren som vill in i mediebranschen på Södermalm (om han finns) han känner sig omedelbart välkommen?

      Svara
    • Skeptisk

       /  03/10/2016

      Det är oftast inte så svårt att ta sig plats i en manlig struktur, så länge du bidrar till den gemensamma aktiviteten. Hugga skog i detta fall. Nu råkar de flesta som jobbar där vara intresserade av jakt, skoter och fiske. Har man inte de intressen blir det lite jobbig stämning vid kafferasterna. Precis som det blir svårt att komma in och prata jakt och fiske i lunchrummet på Avd 56 på Huddinge sjukhus. Hur har de tänkt sig göra om på det? Förbjuda folk att prata om senaste stortjuren de sköt eller öringar med paddelblad som fenor? Eller ska gubbarna gå genusutbildning så de pratar om annat? Jag har hittills inte sett någon som vill göra om miljön på Avd 56 iaf.

      Svara
      • Jans

         /  03/10/2016

        Man kan också fundera på om inte fokuset på att få bort just sådana typiskt traditionella glesbygdsaktiviteter saker som jakt och fiske har samma ideologiska bakgrund som att museerna vill tona ner Sveriges historia som jordbruksnation med stugor på landet e.t.c.

        Det handlar om att radera ut en stor del av den svenska identiteten med alla till buds stående medel. Jag tror inte en sådan agenda stöds av mer än 10% av den svenska befolkningen men folk är så himla dåliga på att se mönstret innan det är för sent. De gillar livet på landet men går lik förbannat och röstar på sossar som betalar massor med bidrag till organisationer som vill avskaffa allt vad tradition och folkhem heter.

        Svara
    • Pelle2

       /  03/11/2016

      Återigen är det väldigt viktigt att få in nya grupper inom mansdominerade yrken men aldrig viktigt att göra detsamma i kvinnodominerade yrken. Är dom rädda för konkurrensen
      eller är det helt enkelt ett icke problem för dom ?

      Svara
  14. MiT

     /  03/10/2016

    ”Skar halsen av 65-årig man – ställs inför rätta men slipper straff”
    http://www.friatider.se/skar-halsen-av-man

    Svara
    • Jans

       /  03/10/2016

      Barn är barn (för det verkar ju vara barn denna gång) men det vill nog till att hålla ett djävligt nära öga på de där förövarna så fort de fyller straffmyndiga. Chansen att de inte kommer att begå brott igen är nog lika med noll.

      Tyvärr kommer det inte ske, de kommer att valsa runt mellan olika mjäkiga hem och insitutioner och samtidigt bygga upp en kriminell livsstil som kommer att skörda sina offer i en snar framtid.

      Svara
  15. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
    • Ivar L

       /  03/10/2016

      Ja nu jädrar skall du se att polisen säger AJA BAJA med stora bokstäver innan de släpper ut den flinande gärningsmannen. Han kommer *aldrig* göra detta igen efter en sådan tillrättavisning.

      Svara
      • Med tiden kommer vi att ha kvinnotider, manstider, homotider, lesbiska tider, transtider, barntider pojke/flicka med vuxen av samma kön som har vårdnadsintyg i handen och kanske en diversetid då man skriver på att man badar på egen risk.
        Kvinnotider finns redan.

        Svara
        • Jans

           /  03/10/2016

          Tänk vad vår gamla badtradition med blandat, lugnt och stilla var normkritiskt när man tänker på det. En tid som kanske inte kommer tillbaka faktiskt.

          Svara
        • Rikard

           /  03/11/2016

          Hej.

          Yxtid, svärdstid…

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
  16. Ivar L

     /  03/10/2016

    Grekiska nynassarna Gyllenne Gryning verkar ha en del gemensamt med svenska V när det gäller hur man uppför sig i ett parlament:
    http://www.svd.se/rasistiska-glapord-i-eu-parlamentet–ledamot-utslangd/om/varlden

    I ärlighetens namn verkar GG vara extremare och mer hotfulla men just den totala likgiltigheten inför parlamentets spelregler verkar de ha gemensamt.

    Svara
    • Ivar L

       /  03/10/2016

      Jag kan rekommendera en titt på videon som länkas i reportaget. Det råder knappast någon tvekan om att GG-ledamoten har attitydproblem men SvD:s skildring är starkt överdriven.

      Ordföranden har inga som helst problem att argumentera emot och deltagarna ser inte ut att vara ”frusna av skräck” som SvD skriver.
      Sedan finns det en intressant passage i meningsutbytet där ordföranden på ett mycket osnyggt sätt buntar ihop Grekland, Bulgarien, Rumänien och andra östländer och utmålar dem som något katten släpat in.

      Jag stödjer inte nynassar på något sätt men det framgår ganska tydligt att en del av upprördheten nog handlar om hur EU:s elitstater tilltalar de fattigare och svagare länderna i parlamentet.

      Svara
  17. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  03/10/2016

      En feminismens vita riddare som i vanlig ordning projicerar sin egen uselhet på oss andra män. Det är bra att han erkänner sin dåliga personlighet men stå upp för det istället för att försöka dela den med oss som inte beter sig som dig…

      Svara
    • Jans

       /  03/11/2016

      Apropå Sundsvalls tidning, de tar ju upp tramset kring det kvinnliga elitupploppet på Vasaloppet.
      http://www.st.nu/opinion/ledare/inte-synd-om-mannen-som-saboterade-for-dameliten-i-vasaloppet

      Där män i topp 100 påstås ha hindrat tvåan från att vinna spurten. Såvitt jag kunde bedöma hade hon ingen chans att vinna i vilket fall, men det som framförallt är intressant är hur larvig diskussionen är. Om man vill ha riktiga elitlopp i damklassen kan man naturligtvis inte ha dem tillsammans med männen, då får man ha ett eget lopp utan män. Det är ju alldeles självklart. Att tro att det skall gå att organisera en rimlig ”ur spår” situation i ett lopp med så många manliga åkare i toppklassen är ju rena rama idiotin. Här har man i åratal propagerat för att loppet inte bara skall vara för män men när man då får ett mixat lopp så skall plötsligt männen börja stiga åt sidan. Vill de vara med i ett mixat lopp eller inte?

      Och faktiskt, om det bara gäller spurten, så är det ju hur enkelt som helst. Förlägg damernas spurt en annan väg så de får spurta ifred. Men bäst är naturligtvis separata lopp för det kommer garanterat gnällas om något annat så länge det är mixat någon del av sträckan.

      Svara
  18. Jans

     /  03/10/2016

    Hur man försöker utmåla en stor asylmottagning som en extremt liten asylmottagning:

    ”Hösten 2015 sökte sig var fjärde av EU:s asylsökande till Sverige. Under januari i år var bara en av tjugo asylansökningar i EU gjord i Sverige.”

    1/20 av alla asylsökningar landar således i ett land som utgör 1/50 av EU:s befolkning. Känns det som ett sanslöst bottenrekord? Snarare låter som ett litet men ändå steg i rät riktning.

    Svara
  19. MiT

     /  03/10/2016

    Även Birro har skrivit om Bermuda
    ”Just när man inte trodde att det kunde bli värre…”
    http://marcusbirro.se/just-nar-man-inte-trodde-att-det-kunde-bli-varre/

    Svara
  20. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
  21. MiT

     /  03/10/2016

    Passande rubrik eftersom det är från Lundeteg det strömmar floskler, det hjälper inte att de satt den inom fnuttar

    ””Flosklerna flödar i jämställdhetsdebatten””
    http://www.svt.se/opinion/flosklerna-flodar-i-jamstalldhetsdebatten

    Svara
  22. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
  23. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
  24. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
  25. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
    • Jans

       /  03/10/2016

      Den som såg hennes prestationer i ”På Spåret” vet att hon för det mesta har fel.

      Svara
  26. Svenne

     /  03/10/2016

    The Värdegrund…

    Svara
  27. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
    • Dreadlock

       /  03/11/2016

      Ha ! Jag såg opinionlive. Och det var verkligen ingen vidare kunskap som förmedlades där.

      Martina Montelius hade t.o.m en pågående bredvidtanke under det hon explainar (!) vad mansplaining är för något.

      ” Ja både mansplaining, och kvinnosplaining med, för den delen ” (oops) Hon var något på spåren. En sorts ärlig betraktelse på något problem som överbrygger könsorganens anatomi 🙂

      Vid andra sidan diskussionsbordet stod en typisk förvirrat nolla (Sorry,men det finns inget annat ord) Vars slutkläm om vad mansplaining är för något : ” Ja jo…Mansplaining är när en inkompetent man förklarar något för en långt mer kompetent kvinna ”

      Dvs. att den här individen vill införa en stenhård Meritokrati baserat på biologiska könsorgan.

      Tack så mycket. Men nej tack. Du kan ta din princessklänning och stoppa upp i valfri kroppsöppning.

      Svara
      • Jans

         /  03/11/2016

        Fast ordet ”mansplaining” dyker ju sällan upp i situationen inkompetent man förklarar något för kompetent kvinna. Det dyker mycket mera ofta upp när en kompetent man förklarar något för en inkompetent kvinna och den inkompetenta sidans trovärdiga argument sinat.

        Svara
  28. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
  29. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
    • michael

       /  03/10/2016

      Då tar kvinnan Martina sig rätten att förklara för mannen Horace.

      Svara
      • Jans

         /  03/10/2016

        Det enda sättet att komma tillrätta med det patriarkala förtryck som mansplaining utgör är självfallet utförlig och genomtänkt femsplaining.

        Noterade ni förresten att programledaren Olle som har fräckheten att vara man för ett kort ögonblick pratade i munnen på Martina? Han måste omedelbart plockas bort från programmet!

        Svara
        • Lövet

           /  03/11/2016

          Inte ”Femsplaining” utan ”Womplaining” – endast en bokstav skiljer det skenbart från gnäll…

          Svara
    • Jan

       /  03/10/2016

      Värre mainsplainare är Maria Montelius går väl inte att tänka sig?

      Svara
    • Jan

       /  03/11/2016

      Montelius angriper den personlighetstyp hon själv företräder. Montelius är för mig ett praktexempel på en person som tar stor plats men har litet att tillföra.

      Svara
  30. Svenne

     /  03/10/2016

    SSU Norra Real:

    Svara
  31. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
  32. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
  33. MiT

     /  03/10/2016

    Svara
  34. Jans

     /  03/10/2016

    Tänk, hon har alldeles rätt. SD i ett nötskal och trots det fattar hon inte varför fler och fler folk röstar på dem.

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/11/2016

      Tycker det verkar som Tierps Kommun ägnar sig åt kulturell appropriering. De tar en massa minoriteters maträtter från sitt kulturella sammanhang, gör en blek kopia på dem och serverar barnen en falsk bild av Afrika. Usch Tierp!
      SD och intersektionalister förenen eder.

      Svara
  35. 22 000 namn av IS-anslutna på en USB-sticka har lämnats in till brittiska Sky News:
    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/expert-is-register-en-guldgruva

    Om vi ska gå på teorin att dessa kommer fördela sig jämt över de 51 länder som de ska kopplas till så har vi dryga ~431 per land! Och då är det inte ens i åtanke att flera av dessa kommer att kunna kopplas till mer än ett land när man undersöker. Nu kommer det inte statistiskt fördela sig så, men frågan är inte OM Sverige kommer förkomma, utan hur många som kommer visa sig ha slagit rot i Sverige på något sätt, vilka moskéer de kommer visa sig ha koppling till och ännu mer skrämmande, hur långt upp deras kontaktnät går.

    Kommer detta sluta som STASI-registret i Sverige?

    Svara
    • Senior

       /  03/11/2016

      Högst sannolikt.

      Svara
    • Jans

       /  03/11/2016

      Det som talar mot SASI-arkivering är att Sky New också har registret.
      Att det inte bara publiceras rakt av tror jag är mycket bra eftersom det ökar säkerhetspolisernas möjligheter att skugga och kontrollera personerna. Vi får ge oss till tåls och hoppas att Sky news sparar detta till eftervärlden. Att det inte publiceras nu tycker jag inte man skall dra för stora växlar på.

      Svara
    • Jans

       /  03/11/2016

      ”Om jag anställdes på ett företag som ‘skriker efter kvinnor’ skulle jag väldigt gärna vilja veta vad min arbetsgivare förväntas ha anställt genom att ta in just mig. Vad är det jag förväntas bidra med som en man inte skulle kunna?”

      Frågan kunde knappast ha formulerats klarare och bättre men hon kommer garanterat inte få ett konkret svar på den. Det finns naturligtvis inget företag (annat än möjligen modellagenturer) som har behov av ett visst kön på sina anställda. Kompetens är det nog merparten ”skriker efter”. Och det finns bara en lösning om man då vill se fler kvinnor som ingenjörer. Det är att kvinnorna som vill se fler kvinnliga ingenjörer sätter sig i skolbänken och öppnar matteboken. Det finns ingen annan lösning. Vill man skapa framtidens Apple, Microsoft, Volvo, Skype, Mojang så är det bara att hugga i. Arbeta! Bidra! Skapa!

      Inte gnälla.

      Svara
  36. Pelle2

     /  03/11/2016

    OT:
    Helene Bergman sågar på ledarsidorna Gudrun Schymans kulturrelativism och svek mot de kvinnliga fattigpensionärerna och de som drabbas av hedersvåld.
    Hon sågar även media som låter Schyman hållas med sina dumheter och låter Schyman i stort sett vara den enda politikern som intervjuas om feminism. Hon ifrågasätter också om Schyman egentligen är en feminist och inte använder sig av den för att få vara partiledare.

    Framförallt sågar hon också Schymans manshat och hennes härskartekniker.
    http://ledarsidorna.se/2016/03/helene-bergman-den-falska-feminismen/

    Svara
    • Senior

       /  03/11/2016

      Denna passage i texten säger allt om den tänkta vinklingen i programmet, och den allmänna lutningen på SVT:

      ”Sedan blev det tyst. Väldigt tyst. När jag inte hört något på fyra dagar sms:ade jag till SVT Opinion Live.”

      ”- Hej, får ni till debatten om fattigpensionärer nu på torsdag? Vänliga hälsningar.”

      ”- Nej det blir inte så nu, Schyman kunde inte.”

      Svara
  37. Jan

     /  03/11/2016

    Den andre skojaren (och landsförrädaren i min bok) Petter Larson leker ekonom och hittar på att flyktingkaoset är räddningen på vår välfärd: http://www.aftonbladet.se/kultur/article22419884.ab

    Svara
  38. Reblogga detta på OM Sverige NU och kommenterade:
    Varför inget om detta i svenska offentlig media?
    ÅTERINFÖR OMGÅENDE TJÄNSTEMANNAANSVAR!
    ÅTAL dom med fängelse!
    Detta är STÖLD!

    Svara
  1. Damagecontrol på hög nivå | hexanmexan
  2. Lite blandade rubriker | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: