Vasaloppet

Vasaloppet gick ju av stapeln i söndags och det var lite tjafs om damklassen där tvåan säger sig ha blivit trängd/hindrad av manliga åkare på upploppet. Nu blir det ju så när man startar som man gör och de bästa damerna inte åker lika fort som de väldigt bra herrarna. Finns väl flera lösningar om det är ett stort problem i Vasaloppet och andra lopp.

  • Dameliten får starta först av alla, kanske en 1/2-timma före herreliten, då kommer de herrarna antagligen inte att komma ifatt och trängas med dem?
  • Att damerna får egna spår på upploppet.
  • Att damerna får en helt eget upplopp som separeras någon kilometer före mål.
  • Att damerna får ett helt eget Vasalopp och då inte får köra i herrarnas.

Om dameliten får starta före herrarna så räcker inte 30 minuter utan man får ta mer i så fall. Och man får nöja sig med med en mycket liten grupp som får förmånen att starta i den gruppen för 10:e damen i årets Vasalopp hade kommit på 461:a plats bland herrarna, 36 minuter och 40 sekunder efter herrsegraren.

Smutna som vann damklassen hade kommit på 93 plats i herrklassen och 2:an Johansson Norgren hade kommit på delad 95:e plats och 3:an Korsgren hade kommit på 99:e plats. I alla fall jag tycker det är riktigt bra med damernas topp 3 bland herrarnas topp 100!

Det man kan göra är att flytta fram den ”stora” starten på Vasaloppet till 08:30 och låta de 10 bästa damerna starta 07:45 så har man löst det. Eller något liknande.

Dameliten kan få två egna spår på upploppet, gissar att man då får bygga ut lite om det går. Om man håller reda på när topp 10 (eller topp 5) av dameliten gått i mål så öppnar man de spåren för alla. Borde inte vara något större problem?

Att damerna får ett eget upplopp känns lite onödigt tycker jag.

Att de ska få ett eget Vasalopp och inte få köra det vanliga är ju att gå tillbaka till dåtiden när kvinnor inte fick åka alls. För om de har ett eget så har de ju ett eget.

Nu pratar vi ju om Sverige där folk på allvar vill kvotera hit och dit och de menar det på allvar trots att fakta säger att det inte beror på diskriminering. De tror att bara för att kvinnor IDAG dominerar på universiteten så ska det också magiskt slå igenom i börsstyrelser IDAG. De tror också att alla utbildningar på universiteten är lämpliga för rekryteringen, ja de tror till och med att genusutbildningar är meriterande vilket visar hur uppe i det blå de är.

Och eftersom det finns så många hysteriska kvoteringsmänniskor i Sverige som ges massor av utrymme i media om just sånt här trams så är det ju tacksamt att ge en gliring åt dem då och då. För man ska också komma ihåg att de flesta av dem är sådana som tror på det blanka pappret, en del av dem tror så hårt på det blanka pappret och att allt bara är en social konstruktion att de till och med tror att det beror på förtryck att män generellt är fysiskt starkare än kvinnor.

I detta Sverige så skrev Per Hagvall en tweet

per hagwall

Är det verkligen möjligt att inte se tweeten som ironisk med ett litet stick mot de värsta galningarna och kvoteringsförespråkarna i Sverige?

Jo, det är tydligen möjligt…

per hagwall1

Ahola är dock INTE en kvoteringsförespråkare. Det har han själv uttryckligen sagt. Men varför ska inte den tweeten få stå kvar?

per hagwall2

per hagwall3

per hagwall4

per hagwall5

Wikingsson försöker samla poäng i kvoteringslägret. Vad han inte verkar förstå är att även han är måltavla för att kvoteras bort…

per hagwall6

per hagwall7

En uppenbart ironisk tweet med udden mot de värsta galningarna är ”förakt mot kvinnors kompetens de senaste typ 1000 åren”. Karlénius är miljöpartist och miljöpartiet tycker kvotering är jättebra. Vilket förakt är inte då kvotering mot kvinnors kompetens? Det kvotering säger och signalen det skickar är att ”du duger inte utan måste hjälpas fram i alla lägen, du fixar inget själv”.

Man säger ju att radikalfeminister saknar humor, det är bevisat flera gånger om men ändå så måste de ännu en gång bevisa det.

isobel hadley kamptz

Den ovan har inte med Hagwalls tweet att göra men visst är det ett roligt tweet? Halvbra män är bättre än toppkvinnor är ju vad hon säger och menar också att det är vanligt i livet.

Visst är en typisk markör för Sverige 2016 att när några män inte tar extra och särskild hänsyn till att det är en kvinna blir samma sak som att de förstör för henne…? Jämställdhet men med särbehandling, alltså ”jämställdhet” är vad man är ute efter.

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

43 kommentarer

  1. MiT

     /  03/11/2016

    Daily Mails kampanj mot Sverige fortsätter, den här gången har de varit i Östersund

    ”Two 10-year-old schoolgirls molested and a woman’s trousers ripped off: Inside the sleepy Swedish town rocked by EIGHT sex attacks in three weeks by migrant men”
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3485473/The-small-Swedish-town-terrorized-string-sex-attacks-eight-assaults-past-three-weeks-leaves-women-terrified-walk-dark.html

    Svara
    • Porta

       /  03/11/2016

      Känner Jämtland en del och från en som varit på dans i ”obygden” där kan jag säga att skogshuggargrabbarna knyter inte näven i fickan och det gäller att inte stå i vägen då. Talar av erfarenhet då jag sett ett antal (och hur de hamnade där) som upplevts lite för dryga ligga raklånga i leran utanför diverse bygdegårdar…

      Tror jag lånar lite av John Fogerty’s ord:

      Someone let the fences go
      Wild eyed bunch moved in, you know
      Shootin up the streets, shoutin everybody down
      The dogs all runnin loose
      Wrecked the paper, closed the school
      Tired old judge got roughed up too
      No one left to make a stand
      They whisper whats the use
      I think we need a gunslinger
      Somebody tough to tame this town
      I think we need a gunslinger
      And therell be justice all around

      Jag förordar absolut inte våld men om inte polis och andra myndigheter får ordning på det här pronto kommer vi se en hel del blodiga knogar och brutna käkar är jag rädd.

      Svara
  2. MiT

     /  03/11/2016

    Denna Laurin som jag inte har en aning om vem det är och aldrig har pratat med alls har blockat mig 😛

    Svara
  3. MiT

     /  03/11/2016

    Svara
    • Gamla Tobbe .. Alltid rolig

      Svara
      • Herpderp

         /  03/12/2016

        Jo, större foliehatt är ju svårt att hitta. Skulle vara radaparet han bildar med P(e)ratt-en då…

        Svara
  4. Jans

     /  03/11/2016

    Apropå att det är i Daily Mail man får läsa om vad som händer i Sverige snarare än i svensk media. Kommer ni ihåg att det fanns en tid när kultureliten stod upp för och rapporterade om hoten mot Lars Vilks? En mycket fjärran tid trots att det inte ens är ett decennium sedan. Numera finns inte Lars Vilks som kulturperson på kultursidorna. Han tigs ihjäl.

    Men här är en bra aktuell intervju med honom i Kanadensiska webbtvkanalen The Rebel Media:

    TRIGGERVARNING! Bild på en hund med skägg visas i videon!

    +++
    Dan Parks intervjuas också lite kort. Han har för övrigt spärrats in igen:
    http://nyheteridag.se/myndigheternas-behandling-av-dan-park-ar-inte-vardig-ett-demokratiskt-samhalle/

    ”Nästan lika skrämmande som myndigheternas hantering av Dan Park är Kultursveriges tystnad. Vi sätter konstnärer i fängelse på grund av deras konst – och kultureliten tiger som muren.”

    Je suis Charlie?
    Pussy Riot?
    Fast i Sverige!
    Nähä… ??

    Svara
    • Kultureliten är upptagen med sig själva och sina försök att vara rätt.
      Men DN hade en lång artikel om Vilks, 2015-11-27 och jag har för mig att den var återpublicerad 14/2 vid årsdagen av terror i Köpenhamn. Men det var ju undantag.

      Dan Parks är det nästan ingen som står upp för, där gäller det inte yttrandefrihet utan man börjar vränga lagen omedelbart. Sist, nu alltså såg man PEGIDA och muslimer folkgrupp och slängde Parks in igen.

      Jag är min egen folkgrupp. Är du?

      Svara
  5. MiT

     /  03/11/2016

    Svara
    • Så djävla bra

      Svara
    • Pelle2

       /  03/12/2016

      Skönt med en chef som inte duckar för de politiskt korrekta och sänker antagningskraven för att kvinnor skall kunna bli polis i nationella insatsstyrkan.Jag önskar att även brandmännens chefer hade lika mycket ryggrad..

      Svara
  6. MiT

     /  03/11/2016

    https://toklandet.wordpress.com/2014/01/09/vilken-verklighet-galler/

    Svara
    • Ivar L

       /  03/11/2016

      Sanslöst, barn är precis lika patriarkala som de där förbaskade skogsarbetarna. Det krävs genmanipulation för att komma tillrätta med könsmaktordningen helt klart.

      Svara
    • Ivar L

       /  03/11/2016

      Erm…
      ”Pedagogerna ville skapa en situation där barnen kunde välja självständigt och inte titta på vad kompisen gör. Men det funkar inte så i praktiken. Vi väljer alltid i relation till kompisar, vad som finns runtomkring oss, vad som har status och inte, säger Klara Dolk.”

      Precis som när Klara Dolk själv valde att bli genusvetare alltså. Hon kunde ju faktiskt gjort som hon vill att barnen skall göra och blivit brandman eller i vart fall maskiningenjör. Istället gjorde hon ett könsstereotypt val, precis som många av barnen.

      Svara
      • Pelle2

         /  03/12/2016

        Som sagt var,är det några som har gjort ett könsstereotypt val så är det genusvetarna.Dom består väl till 99,9 % av kvinnor. Men som vanligt så kan sektledarna göra vilka val de vill medan lärjungarna skall göra det ledarna säger.

        Svara
    • ”– Pedagogerna ville skapa en situation där barnen kunde välja självständigt och inte titta på vad kompisen gör. Men det funkar inte så i praktiken. Vi väljer alltid i relation till kompisar, vad som finns runtomkring oss, vad som har status och inte, säger Klara Dolk.”

      No shit. Innan jag börjat i lekis så brukade jag ofta leka med syster och eftersom hon var äldre så brukade hon få bestämma – därmed blev det – ve och fasa – mycket Barbie, Gosedjur och annat. När jag började i lekis och skaffade killkompisar så blev det lite mer grabbiga saker, såsom t. ex. leksaksbilar.

      Svara
      • Porta

         /  03/11/2016

        På dagis och fritis lade jag pärlplattor i parti och minut (70-tal), lekte ryska posten å allt vad det nu var. Hemma lekte jag mycket med små plastdockor, kunde ställa upp enorma slagfält av de små gröna rackarna i hallen så morsan fick spader om hon inte såg sig för och råkade trampa nån och svor långa ramsor som skulle få många av dagens pappor att krypa ihop i fosterställning 😄

        Svara
      • För alla oroade pappor kan jag tilläga: ja, jag är homofil.

        Det hindride inte mig att leka bilkrasch genom att slänga mina leksaksbilar mot en vägg. Boom-ya!

        Svara
    • Herpderp

       /  03/12/2016

      Det enda jag ser när jag läser det där är:

      ”Pedagog”: Nu barn skall ni få välja fritt och självständigt vad ni vill göra!
      Barn: Jag vill göra A!
      ”Pedagog”: Nej, det vill du inte! Det har vi medelst genusteoretisk ”vetenskap” bestämt att du inte vill, utan att det bara är en följd av patriakala strukturer!
      Barn: Men jag VILL göra A!
      ”Pedagog”: Nej! Det vll du inte! Välj fritt och självständigt nu för i helvete!
      Barn: Okej då, jag vill väl göra B då.
      ”Pedagog”: Bra! Vilket fantastiskt fritt och självständigt val du gjort!

      Och sen blir ”hen” sur när barnen lik förbannat gör vad dem vill. Inte utan att man kommer att tänka på denna:

      Svara
  7. MiT

     /  03/11/2016

    Vad fan, säpo blir inblandad? Vad är det för folk som är inblandade då?
    ”Flicka misshandlades på skola – som inte agerar mot dömde 15-åringen”
    http://www.unt.se/uppland/uppsala/flicka-misshandlades-pa-skola-som-inte-agerar-mot-domde-15-aringen-4146277.aspx

    Svara
    • Lövet

       /  03/12/2016

      Flashback är på spåret – terrorister i släkten verkar det…
      …#sverigekrökerrygg

      Svara
      • Jans

         /  03/12/2016

        Om det de skriver om på Flashback stämmer så är det rätt oroande grejer. Det är reslutatet av oansvarig hantering av såväl vilka som får uppehållstillstånd i detta land samt oförmågan att göra sig av med uppenbara våldsverkare av värsta sort. Det verkar enligt Flashbacktråden vara ett barn till en terrordömd person som borde ha utvisats.

        Svara
  8. Ivar L

     /  03/11/2016

    Isobel Hadley-Kamptz glömde nämna att det kanske var en utsänd från Putin som saboterade Vasaloppet. Han destabiliserar ju landet genom att utmana politisk korrekthet via bulvaner enligt henne:
    http://unvis.it/www.svd.se/ryska-propagandametoder-sprider-sig-i-sverige

    Svara
  9. MiT

     /  03/11/2016

    Svara
    • Som sagt, så förlorar inte han så mycket

      Svara
    • Pelle2

       /  03/12/2016

      Att förlora en dåre som Loan Sundman är ett bevis på att man är rätt ute i sitt resonemang.
      Den dan Loan Sundman håller med mig skulle jag bli rädd på riktigt…

      Svara
  10. Jag undrar: Var där män som på nåt sätt behandlade kvinnor fel i Vasaloppet? Skulle de ha behandlat dem på något annat sätt om de varit män? Ska inte alla behandlas lika?

    Jag tycker det är helt fel att på något sätt könssegregera folk inom sport. Visst: Det finns fler män med mer muskler. So what? Ska kvinnor behandlas annorlunda för det? Personligen skulle jag inte kunna ta mig runt i Vasaloppet överhuvudtaget (på grund av att jag inte kan åka skidor så snabbt) trots att jag är man. Varför ska då kvinnor behandlas som mesigare än jag?

    Svara
    • jans

       /  03/12/2016

      Jag tycker inte det är fel med en damklass. Om inte annat så är det bra för folkhälsan för jag tror helt klart damklasserna i sport uppmuntrar tjejer att sporta. Könsuppdelning i sport är bra mycket mer naturlig än andra tänkbara uppdelningar eftersom det verkligen föreligger mycket stora ärftliga fysiska skillnader mellan kvinnor och män. Vilket Vasaloppet tydligt visar. Ungefär som att det finns egna tävlingar för ungdomar och barn.

      Problemet med Vasaloppet är ju istället att det är en öppen klass (alla får vara med) som ändå samtidigt skall vara elitlopp i damklass och dessutom en slags folkfest där inte bara elitåkare är med. De får ju bestämma sig vad de vill ha. Vill de ha ett riktigt elitlopp för damer kan de inte ha det på det här sättet eftersom det finns såpass många män som är bättre och kommer samtidigt som damerna i mål. Att det skall stå någon gubbe med visselpipa och fixa det hela är ju helt patetiskt med tanke på mängden åkare. Pinsamt av Vasaloppet och riksmedierna som inte ser det uppenbara.

      Men jag misstänker ju att jag vet var skon klämmer. Om man lyfter ur damerna ur loppet så får inte damvasan samma intresse från folket som den vanliga vasan som är öppen för alla. En del tjejer som inte tillhör eliten kommer antagligen att åka den vanliga vasan i vilket fall.

      Återstår separata målgångar. Tja, varför inte? Några kilometer dubblerat spår kan väl inte vara en omöjlighet?

      Svara
      • ”Könsuppdelning i sport är bra mycket mer naturlig än andra tänkbara uppdelningar”, skriver du. Vad sägs om vikt?

        Svara
  11. En man som åker ifrån de bästa kvinnorna är väl inte ‘halvbra’?

    Svara
    • Svenne

       /  03/12/2016

      Nja, han är plusbra, men ska han vinna Vasaloppet så måste han vara dubbelplusbra…

      Svara
  12. Erik den förste

     /  03/12/2016

    ”Det man kan göra är att flytta fram den ”stora” starten på Vasaloppet till 08:30 och låta de 10 bästa damerna starta 07:45 så har man löst det. Eller något liknande.”

    Tveksamt att det skulle räcka. Som det är nu har de draghjälp av männen, vilket de inte skulle ha då.

    ”Dameliten kan få två egna spår på upploppet, gissar att man då får bygga ut lite om det går. Om man håller reda på när topp 10 (eller topp 5) av dameliten gått i mål så öppnar man de spåren för alla. Borde inte vara något större problem?”

    Vilket också var vad de skulle ha i år, men det är lättare sagt än gjort.

    Rasmus Ax fick lida för att arrangörerna är ett gång klåpare.

    Svara
    • Jans

       /  03/12/2016

      Ja, problemet var väl att arrangören på något sätt trodde sig kunna lyckas med bedriften att ha exklusiva spår för dameliten i slutspurten som samtidigt var öppna för alla bara de flyttade sig lite när de viktiga damerna var i närheten. Som om man kan vänta sig en uppvisning i artigt uppförande av en man som just slitit 9 mil i skidspåret för att nå topp 100.

      Antingen har man exklusiva spår eller så har man inte exklusiva spår. Man kan inte ha både och.

      Svara
  13. Jerry

     /  03/12/2016

    Spelade man tennis mot V-Gurra var det kanske frestande att låta kungen vinna och behålla den kungliga äran. Kvinnorna är lite som en överklass idag. Får inte kritiseras och ska visas extra hänsyn.

    Svara
  14. Lars

     /  03/12/2016

    Detta påminner ju om långdistanslopp för racerbilar, som ”Le mans” och liknande, där de mest extrema rymdskeppsliknande skapelserna till bilar tävlar samtidigt som Porschar och Corvetter, och de kommer i vägen för varandra hela tiden. Jag har dock aldrig hört någon av förarna av de snabbaste bilarna klaga över detta. Att kunna hantera ”trafiken” och positionera sig hör helt enkelt till sporten. Samma sak gäller för trav och landsvägscykling och banlöpning mm.

    Svara
  15. MiT

     /  03/12/2016

    ”Hatfull gatupatrull sprider oro i Värnamo”
    http://www.vn.se/article/gatupatrull-skapar-oro-i-varnamo/

    Och

    OBS, det är Mattias Wåg som säger att de vill ta lagen i egna händer, är ju verkligen rätt person att prata om sådant…
    ”De vill ta lagen i egna händer”
    http://www.vn.se/article/de-vill-ta-lagen-i-egna-hander/

    Svara
    • Jans

       /  03/12/2016

      Kan det vara Grand Theft Auto som är orsaken till att det plötsligt dyker upp sådana här fenomen eller beror det på något i maten?

      Svara
    • Porta

       /  03/12/2016

      Klart att det måste stävjas att människor rör sig på stan och är beredda att hjälpa till, vi har ju sett vad andra hatgrupper som ”Föräldrar på stan”, ”Non fighting generation” och allt vad de hetat ställt till med i sin iver att få sprida skräck. Gud förbjude att någon kommun skulle stötta sådana initiativ! Det är precis samma otyg som när grannar håller koll på varandras hus när någon är bortrest. Är det ett sånt spion och angiverisamhälle vi vill ha med vidriga telefonkedjor som går varma så fort någon råkar se okända människor med ficklampor i grannens trädgård!? De letar ju säkert bara mask… Sarc off!

      Svara
  16. Noger

     /  03/12/2016

    Debatten kring Vasaloppet visar tydligt att kvoteringsivrare inte vill ha formell jämställdhet.
    Erik Helmerson tycker i sin DN-ledare att händelsen fungerar bra som metafor för kvinnors situation i maktens korridorer. Man får tyvärr hålla med:
    – Trots samma start och lika regler så kallas de män som lyckas lika bra som kvinnor ”mediokra” och ”halvskickliga”. Vad säger det om Eriks kvinnosyn?
    – Kvinnor har redan ett eget Vasalopp där män är förbjudna. En man som i det öppna loppet råkade störa en kvinna genom att inte ”hålla sig undan” blev diskad. Om det är en bra metafor för konkurrensen i maktens korridorer så blir jag mörkrädd!

    Svara
    • Jans

       /  03/12/2016

      Topp hundra i Vasaloppet är nog bra mycket mindre mediokert än kvaliteten på Erik Helmersons tankar och skriftställande. Att han ens tycker det är en adekvat term i sammanhanget visar ju att han inte har koll på det han skriver om. En rätt medioker journalist helt enkelt.

      Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 2 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: