Invandringen och skolan

Så har då krampen släppt lite, till och med Skolverket vågar erkänna att invandringen påverkar skolan negativt. Det är inget konstigt utan tvärtom något förväntat för hur ska unga som inte kan ett ord svenska kunna tillgodogöra sig utbildningen ordentligt? Detta är något som de flesta i Sverige har förstått sen länge tillbaka. Det är alltså något man får räkna med och inget konstigt eller udda fenomen för just Sverige. Frågan är hur stor negativ påverkan som är acceptabel?

invandring och skolan

En större del människor från länder med svagare skolkultur står för en del av försämringen enligt Skolverket. Den första tanken är hur det som SVT och politiker i juni 2015 kallade ett kompetensregn som regnade ner över Sverige kan komma från länder med svagare skolkulturer? Betyder det att Sveriges skolkultur är ÄNNU svagare? Är det vanligt i andra länder att kompetensregn blåser in från från länder med svagare skolkultur eller gäller det bara Sverige? Hur går det ihop?

En mindre men inte obetydlig del av de sämre resultaten sedan den första undersökningen år 2000 kan förklaras med en ökad andel elever med utländsk bakgrund, enligt Skolverket.

”Inte huvudförklaringen”

– Det är en förklarning, men kan bara marginellt förklara nedgången, säger Anna Ekström, generaldirektör vid Skolverket.

I den senaste Pisa-undersökningen gavs den svenska skolan underkänt på flera punkter. I samtliga ämnen som mättes – matematik, läsförståelse och naturvetenskap – backade Sverige i samtliga ämnen.

– Den konkreta betydelsen av en ökad grupp med utlandsfödda är ej en huvudförklarning till nedgången i Pisa, utan det är andra orsaker, säger Anna Ekström, generaldirektör vid Skolverket.

Det är nog bara en marginell förklaring om man väljer att bortse från andra saker än bara invandrarbarnens resultat i själva testerna. Nu har jag inte läst rapporten alls, den kanske tar upp annat också?

Den första tanken som slår mig är att ju fler invandrare i skolan desto sämre resultat för alla generellt, även de svenska elevernas alltså? Jag vet inte om det är så, har inte kollat upp, men det låter rimligt tycker jag. Ju fler invandrare på skolan desto mer resurser måste läggas på dem eftersom de helt enkelt behöver det. Men det är också samtidigt resurser som tas från andra på skolan, det är ofrånkomligt. Sen får man lägga till annat ovanpå det också, som skilda kulturer som skapar oro och problem på skolan. Det slipper ingen elev undan. Bråk som eskalerar, släktingar som ska hämtas och lägga sig i, hederskultur och så vidare. Allt sånt påverkar negativt och skapar oro och gnagande känslor hos eleverna 24/7 året om. Hos alla elever alltså och även hos lärarna och övrig personal. Alla påverkas negativt.

Alla skolor har problem med en liten klick som förstör för alla andra, så är det bara och det har alltid varit så. Alla som har jobbat på en skola med många barn som har invandrarbakgrund (Mellanöstern/Afrika) vet också att klicken som förstör på den skolan är mycket större. Väldigt mycket större. Så har det varit så länge jag minns. Det måste ju bero på någonting? Nej, socioekonomiskt utsatthet höll inte då som svar och håller inte nu heller. För en del kanske det är en liten delförklaring.

I grund och botten handlar det om de berömda ”volymerna” även i skolvärlden, en svensk skola kan svälja ett antal från helt skilda kulturer utan att det påverkar nämnvärt. Om det är få så tvingas de anpassa sig, ju fler de är desto mindre behöver de anpassa sig helt enkelt och till slut så når man en gräns där det går fort utför och det drabbar alla på skolan ordentligt. Det är helt enkelt för många elever som kommer från länder med kultur som skiljer sig från vår och så har det varit länge. Det visar sig på område efter område så varför skulle skolan vara undantagen? Nej det betyder inte att alla elever med sådan kultur förstör, inte ens att en majoritet gör det. Det är en minoritet som är tillräckligt stor för att påverka alla ordentligt negativt.

Orsaken till att man tillåtit det att gå så här långt är postmodernismen som har tagit ett grepp om samhällshjärtat så hårt att hjärtat håller på att sluta slå. Det gäller även Skolverket, generaldirektör Anna Ekström är ett stort fan av just postmodernism så när till och med hon säger att det är illa så måste vi ta hennes beskrivning av problemet gånger 10 för att närma oss verkligheten. Det här är problem vi har skapat med vidöppna ögon i Sverige och som kommer att eskalera framöver då de som kom förra året inte ens är med i rapporten. Tänk er när alla vuxna män (kanske 20 000 eller fler…?), som i Sverige kallas barn, från stenhårda hederskulturer ska in på högstadiet och gymnasiet på svenska skolor? Oron som gnager 24/7 året om kommer inte att minska direkt…

Alla andra som faktiskt är barn ska ju också in i skolan och behöver inte de heller bry sig om att anpassa sig till Sverige, svenska värderingar, svensk kultur och så vidare. Eftersom vi är kravlösa i Sverige. De kan dra sig till de som kommer från samma områden i världen utan minsta problem och fortsätta upprätthålla det som de kommit från sitt utan att någon bryr sig.

Frågan är om det ens går att rädda den svenska skolan som vi känner den? Jag är tveksam. Om man medvetet kunde sänka den trots att man visste om att man gjorde det så kan man nog inte rädda den.

Skolan kanske är en bra indikator på hur mycket invandring och postmodernism Sverige tål? I så fall har vi passerat de gränserna för många år sedan. Postmodernism fördummar något enormt och har gjort för stor invandring möjlig eftersom man bara har förnekat alla problem som följer av den. Tänk bara på alla som fortfarande, 2016, pratar om ”utmaningar” när de egentligen menar gigantiska, kanske olösbara, problem kopplat till detta? Är det verkligen någon som tror att sådana är kapabla att lösa eller rädda något?

Skolverket kan hålla på att säga att invandringen bara har påverkat en liten del av PISA-raset men då har man nog ”råkat” bortse från den stora påverkan den har på hela samhället och då även på skolan i form av skolmiljö i stort och vill antagligen inte ha ett svar på varför skolan rasat. Lägger man till postmodernismens explosion de senaste 20 åren ovanpå det så har fått ett perfekt recept på den katastrof vi ser nu. Och glöm inte, radikalfeminism och genus”vetenskap” tillhör postmodernismen i allra högsta grad…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

72 kommentarer

  1. MiT

     /  03/14/2016

    Svara
    • Pether

       /  03/14/2016

      Det löser sig om 100 dagar.

      Svara
    • Svenne

       /  03/15/2016

      Endast fantasin sätter gränser…

      Svara
      • Bo

         /  03/15/2016

        Jag vet, vi sätter 16-17-åriga ”barn” tillsammans med, låt oss säga, 8-9 åriga pojkar o flickor. De kan då lära av varandra – det blir inga problem alls. Eller hur Fridolin! (som för övrigt borde omhändertas då han inte är tillräknelig)

        Svara
        • Lövet

           /  03/15/2016

          Han bevisar vad som händer om man gör det motsatta: Sätter en tolvåring i ett vuxet sammanhang…

          Svara
  2. Det är, precis som du skriver, inte så enkelt som det presenterades idag. Det är många samverkande faktorer varav vissa är solklara (att för många invandrare i klassen/på skolan självfallet påverkar alla elever/lärare negativt). Resurserna räcker helt enkelt inte till.

    Sen har vi PIAAC, PISA fast för vuxna. Där går det om möjligt ännu sämre (de tycks föga förvånande följa varandra). Det är minst lika oroande som PISA. I mina mörka stunder ser jag framför mig i framtiden en nation av lallande fåntrattar.

    Svara
  3. Pether

     /  03/14/2016

    Kom det inte någon annan rapport för ett tag sedan som sade att invandringen var den största enskilda bidragande orsaken till fallet i pisa?

    Svara
    • Du tänker kanske på uppgifter från skolekonomen Gabriel Heller Sahlgren? Det finns en intressant podcast från Axess där P J Anders Linder samtalar med honom. G H Sahlgren påpekar också att det är den ”progressiva pedagogiken” som, förutom den okontrollerade massinvandringen, är boven i dramat ”Sveriges skola vid avgrunden”. Jag lyckas tyvärr ej länka till Axcess podcasts från den 29/11 2015, men man finner den lätt på Axess hemsida.

      Svara
  4. Fredde

     /  03/14/2016

    Ja det ser mörkt ut! Men så länge man tillhör vinnarna i detta ”spel” så är vinsten enorm. Så vad ska man göra…
    1 Kom från en bra familj, övre medelklass eller högre
    2 Utbilda dig på någon av de privata skolor som fortfarande tillämpar klassisk pedagogik
    3 Använd dina föräldrars kontakter när du skall börja jobba, skaffa boende m.m.
    4 Luta dig tillbaka och se hur löneklyftorna växer i en allt större takt
    5 Lev å njut av livet och var glad att du föddes av rätt föräldrar

    Glöm inte att fortsätta köpa fina rödviner men pizzan kan du gott lämna åt de andra!

    Svara
    • Opie

       /  03/15/2016

      Nja, så enkelt är det inte. ”Vinsten” för din förmodade övre medelklass bör isf balanseras upp av ökat behov av gated communities, bepansrade bilar, säkerhetsvakter och innehav av vapen för självskydd. Landet kommer sluta som ett Brasilien men enorma klyftor, kåkstäder och kidnappningar och våld i parti och minut. ALLA förlorar, iaf vi riktiga svenskar som skall offra landets och våra barns framtid och samtidigt betala för vår egen undergång.

      Svara
      • Opie

         /  03/15/2016

        Och på ett sätt är det kanske enda trösten att även asylprofitörer som exvis Rambergs ev döttrar även de kommer utsättas för våld och trakasserier och få se sin frihet i framtiden vara mycket begränsad.

        Svara
      • Fredde

         /  03/15/2016

        Skall offra säger du, har redan offrat säger jag😏

        Svara
        • Opie

           /  03/15/2016

          Ja, kanske är det så. Att det nu är för sent och vi nått ” the point of no return” om så, är det lika bra att gasa ända in i kaklet så fort det bara går. Öka insläppet, ge dom förtur till arbete och boende. Ös pengar och förmåner över dom. Ju fortare det går desto bättre. I sinom tid vaknar svensken på riktigt och då kan vad som helst hända.

          Svara
      • Förbereda barnen för att emigrera. Frågan är bara vart? Inte så enkelt att välja längre.

        Svara
        • Opie

           /  03/15/2016

          Aldrig, då är du inte ett dugg bättre än de landsförrädare som drivit fram situation som vi nu befinner oss i. Stanna och kämpa för dina barns framtid, landets fortlevande och för din egen skull. Ni som nu flyr och överger oss svenskar när det snart är som mörkast är inte välkomna tillbaka.

          Svara
          • trollan

             /  03/16/2016

            När jag väl kommit så långt att jag emigrerar (och nu är det mer ”när” än om) så ser jag inte att jag planerar att återvända till Sverige mer än ev besök. Om någon anser att jag sviker mitt land när jag sätter mina barns framtid före, so be it.

          • 1 676 264 personer i Sverige är utlandsfödda. En del av dem är förstås barn och en del har flyttat hit för kärleks skull. Är de landsförrädare? Det är faktiskt en tanke när man tänker på de unga män vi gullar här medan kvinnor och barn samt gamla lider i någon läger.
            För övrigt: Håller med trollan. so be it.

          • Opie

             /  03/16/2016

            Ja, om d flytt sina länder pga av rädsla och feghet. Om man överger sitt land och låter det tas över av en hord barbarer utan att bjuda motstånd är man en ynklig landsförrädare och en liten lort. Va fan är det för fel på er?! Stå upp för ert land, er historia och era förfäder. Kämpa för att behålla det ni har och för att skapa en trygg och ljus framtid för era barn.

          • Opie

             /  03/16/2016

            Antar att ni när den dagen kommer (om ni nu inte hunnit fly med svansen mellan benen)utan protester kommer låta staten och barbarerna ta över era hus och lägenheter också? Ni kommer snällt lämna över nycklarna och tänka att jag kan väl bo någon annanstans. Det är till stor del pga sådana som ni vi nu sitter i den situationen vi gör. Fega krakar som knyter näven i fickan, beklagar sig på nätet och planerar sin landsflykt. Jag spyr….

          • MiT

             /  03/16/2016

            Fast du har fel, har man svansen mellan benen så flyr man i rädsla, det som diskuterats är väl lämna i uppgivenhet, att man inte vill betala till det längre? Det är ingen landsflykt utan en landsflytt.

          • Opie

             /  03/16/2016

            Nu blev jag lite uppeldad här så jag fortsätter… Var är det egentligen ni tror att ni skall fly? Vilka länder tror ni kommer förbli opåverkade av av den muslimska folkvandringen? Europa är kört, på kort sikt kanske visegradländerna kan fungera men de kommer aldrig kunna hålla emot på sikt. Norge? NZ/Australien som så många fantiserar om? Berätta gärna hur ni tänker, är genuint intresserad.

          • Opie

             /  03/17/2016

            Semantik och retorik. Landet håller på att invaderas av främmande befolkningar. Vissa väljer då att ge upp sin rätt till detta land och flyr och lämnar sina landsmän i sticket vilket ytterligare skyndar på Sveriges ev undergång. Sen går det att rationalisera och kalla det flytt av ekonomiska orsaker. I själva verket är det ett egoistiskt svek och den feghet som ligger bakom.

  5. Alex Nyström

     /  03/14/2016

    ”Orsaken till att man tillåtit det att gå så här långt är postmodernismen som har tagit ett grepp om samhällshjärtat så hårt att hjärtat håller på att sluta slå.”

    Mycket poetiskt beskrivet, MiT! Och sant.

    Det där med ”kompetensregnet” var nog avsett att syfta på vuxna, högutbildade (ekonomiska) migranter. Men det jag inte får ihop är hur dessa hjärnkirurger, civilingenjörer, advokater och läkare kan ha så hög utbildning och samtidigt köpa människosmugglares skit rakt av. Kritiskt tänkande, behövs inte det för att uppnå den nivå av kunnande som krävs för att att räknas till ”kompetensregnet”?

    Svara
    • Jan

       /  03/14/2016

      ”Kompetensregnet” var naturligtvis en lögn. Någonting man inte drar sig för på den förment goda sidan. Tro inget annat!

      Svara
  6. Rikard

     /  03/14/2016

    Hej.

    Jag känner att jag gnäller tillräckligt om skolan som det är, så jag väljer att kommentera din poetiska formulering:

    ”Orsaken till att man tillåtit det att gå så här långt är postmodernismen som har tagit ett grepp om samhällshjärtat så hårt att hjärtat håller på att sluta slå.”

    Mycket väl sagt. Det som gör att hjärtat i samhällskroppen slår är just kramandet av den postmoderna järnhandsken. Den har kopplat greppet. Slutar den krama så får den utsedda samhällsfunktionen ingen näring och dör.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare
    Ps Heller-Sahlgrens rapport ”Invandringen och Sveriges resultatfall i PISA” rekommenderas. Google:a hans namn samt rapportens, så dyker den upp bland första resultaten. Ds

    Svara
    • Aah, jag svarade en annan kommentator här ovan innan jag såg ditt inlägg. Även jag tipsade om G Heller Sahlgren som i en Axess podcast intervjuas av P J Anders Linder: väl värd att lyssnas på!

      Svara
  7. Trolletplit

     /  03/14/2016

    Rapport från min skola.
    Antal elever svenska 500
    Antal nyanlända 93 st.
    Antal bråk i korridor?
    I princip så nära noll man kan komma, ingen negativ skillnad mot de andra skolor jag varit på 10 år.

    Jag undervisar två olika grupper, den ena talar ”mini”svenska, den andra ännu mindre.
    Framgångarna i språket är mycket små efter 4 månader.
    varför?
    Ja, skulle du befinna dig i Kina och gå i skolan och de förelästes på kinesiska samtidigt som du skulle lära dig 15 andra ämnen inklusive arabiska(engelska för dessa) så skulle du sjävklart ty dig till dina svenska vänner och prata med dem. Framgångarna uteblir därför i svenska för dessa elever.

    Ålder?
    på dessa 93 barn. En är över arton , resten är under 17. 14-17 år.
    Metod:Mina okulära besiktning och det finns faktiskt ingen som verkar vara över 18(-1).

    Antal tjejer?
    5 st.

    Takten på undervisningen. Mycket långsam. Det går inte att förklara hur en atom är uppbyggd när språket inte finns. Det går att förklara att regnet rinner till en bäck som blir en å, och en del hamnar som grundvatten(lite svårare). Det går inte att förklara ström, eller det går ngt enastående långsamt. En laboration går inte att genomföra. Hur vet jag att de har förstått säkerhetsföreskrifterna? I tex syra och baser?

    Nivå på NO?
    Cirka årskurs 5. Takt= 1/10 av de svenska(ungefär)

    Stöket i klassen? Ingen alls. Betydligt bättre en svenska klasser. Vänliga elever, snälla roliga. jag lär mig nog mer än vad de gör…:)

    Nivån på elever:
    Svårbedömt. Vissa förstår matte bra, en del kanske skulle få bra betyg om läsförståelsen fanns. Ekvationer mm är att förklara, men att inbegripa ett lästal går ju av förklarliga skäl inte.

    Vissa andra är… hm…
    en kunde tex inte 24-23. Men han var analfabet och hade ingen förståelse för talsystemet(en fascinerande upplevelse), men var mycket högpresterande inom teknik, kunde koppla lampor, mm. Ja, tänk er själv att du har en 15 åring framför dig och inser att de inte finns ngt förståelse för siffror. En, två…

    Viktigt här: Denna elev kan man raljera över, använda som avskräckande exempel, men jag ser att han kommer att prestera om han får möjligheten. Intellektuellt är det inget fel på. Dvs denna elev är värd att satsa på. Jag har mycket stor erfarenhet av matte och elevers kunskap och förståelse. Detta handlar inte om ngn som inte begriper, utan om någon som aldrig räknat. Vi måste alltså börja om från förskolan, med detta barn.
    -Ett äpple, två äpplen… vänta, ja just det. Ni är ju 23 till i klassen som ska ha hjälp…

    Jag har försökt göra en snabb och neutral beskrivning av dessa elever. Helt utan politisk agenda.
    Min slutsats:

    Skolverket MÅSTE göra en långsiktigt plan hur man ska få in dessa barn i samhället genom att göra en helt NY Läroplan. Den ska vara vetenskaplig uppbyggd, tex hur man lär sig späk, vilka nivåer man ska ha efter3 månader, 1 år mm. Prov, test, utvärdering. Pengar, lärare enorma kostnader.

    Dessa nyanlända ska kunna språket mycket bra när de sätts ut i klass. De vill nämligen utan i klass efter tex 2 månader. De vill ha betyg, men de förstår inte hur långt efter de är. När de kommer ut så blåser stormen in på dem och de tappar allt självförtroende för resten av deras liv kanske…

    Av dessa 93 elever så kommer 92 stycken efter 2 år och årskurs nios utgång vara underkänd i 15 av 17 ämnen. De kan klara vissa praktiska ämnen kanske, de kan få snälla betyg, men de kommer inte att vara ens i närheten av ngt gymnasium.

    Om de istället efter 2 år på högstadiet skulle börja 7:an igen. Så skulle resultat bli ett annat.
    Dvs efter 5 år så kan de nog få behörighet. Problemet är ju att vi inte kan ha 18-20 åringar i högstadiet, då får vi andra problem och deras självkänsla blir ju ganska låg. De blir ju andra klassen…

    Nu kommer de istället att bli knäckta och känna sig helt utanför. Ja, ni kan ju själva tänka hur det känns att stå där när Mr WO ger dig betyget i årskurs nio efter två år i JAPAN och du inser att du är underkänd i allt. Du kan utrycka dig enkelt på Japanska, men du kan inte räkna, skriva läsa eller förstå kultur. Du är med andra ord helt oanställningsbar och kommer så alltid att förbli. Du mår nu skit.

    Vad skulle du göra?

    Tänk…

    Jo, du skulle åka hem.
    Jag hoppas och önskar dessa mycket roliga elever att de kommer fram till samma sak. I alla fall 90% – 95 av dem.Åk hem igen, till er kultur, ert språk, men ta med er vår kunskap. Bygg ert liv där.
    Jag ställer upp och betalar för er den dagen.
    Det gör vi nog alla svenskar. Vi uppskattar er, men ni har ingen framtid här. Det handlar inte om rasism, utan tvärtom. Det är Humanism.

    Ställ gärna frågor. Jag svarar i mån av tid.

    Svara
    • Majsan

       /  03/14/2016

      Jag är uppfostrad och gick i skolan enligt traditionen ”man kan allt man vill”. Fattar man inte, så läser man en gång till. Och en gång till tills man fattar.

      Det är bara några år sedan det började nå media, så vi vanligt folk kunde läsa om det i alla fall. Ja, det där med att det faktiskt kom analfabeter. I vuxen ålder. Och de skulle lära sig läsa, tolka bilder, klockan tror jag också .. så mycket som vi tar för givet. Jag hajade till över beskrivningen, hur svårt det kunde vara. Och omvärderade mängden kunskap som tas för given, samt upptränad förmåga att lära in nytt (plugga) att vara ordentligt grundad och förberedd hos unga barn i … ja inte i ‘skitländer’ om jag kan gruppera dem så.

      Ju mer jag sedan läst om (de låga) kunskapsnivåerna och allt fler som kommer i tonåren (inte nödvändigtvis ensamkommande), jag är inte ett dugg förvånad över det du skriver. De som tar igen en sådan spurt, har garanterat föräldrar som jobbar hårt (läser parallellt själva, då de med stor sannolikhet ligger pyrt kunskapsmässigt själva) för att deras barn ska studera och inte vara ute och hänga och känna sig misslyckade.

      Men det är ju vanligare att föräldrarna varken vill eller kan hjälpa. Ja herregud, skulle saken undersökas misstänker jag att intresset är måttligt högt för att ungarna ska få en gedigen (nåja) svensk utbildning.

      Däremot är ditt försök att exemplifiera med en själv blir placerad i japansk skola måttligt träffande 🙂

      Svara
    • Rikard

       /  03/14/2016

      Hej.

      Om jag haft en krona för varje gång…

      Känner igen din beskrivning, men för tjugo år sedan under Jugoslavienkriget. Vi ställde samma frågor då. En del av oss har frågat Skolverk och skolpolitiker och ‘fyll upp till brädden’-invandringspolitiker och andra goda: hur skall vi göra? Så här ser vår situation ut! Antar att du fått samma svar som jag: lös det på något sätt. Det måste gå, för skall inte ha en skola som sorterar människor.

      Tänk om vi fått testa och nivåindela? Analfabeter och liknande för sig och så vidare. Tänk om SFI och allt vad kurserna heter varit betydligt mer krävande och kopplade till bidrag samt chansen att få medborgarskap/förlängt temporärt uppehållstillstånd? Då hade vi sluppit upplevelser som att männen kommer och hämtar tanten från kursen, mitt under lektion, och indirekt hotar läraren. Då hade vi sluppit att en man via tolkande kompis krävt att bli uppskriven som närvarande medan han spenderar tiden i sin telefon, ‘textande’ på hemspråk.

      Tänk om vi helt enkelt byggt upp ett system som ser till att det är de invandrare vi vill ha som får möjlighet att stanna? Tänk om Sveriges lärarkår inte kallat den rasist som påpekade att det inte fungerar, och tänk om facken inte diskuterat uteslutning och yrkesförbud för den som är med i ‘det onda partiet’? Tänk om…

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Hans Odeberg

       /  03/14/2016

      Ja, nog sjutton kan jag förstå att de här grabbarna har det svårt i skolan. Jag flyttade nyligen min yngste grabb från den kommunala skolan till en IB-skola. På ett sätt ur askan till paradiset, från en stökig klass på över 20 elever till en välartad klass med knappa dussinet. Men hoppet upp i matematik var lite av en kalldusch; tänk sedan att komma in som analfabet.

      Jag ser två vägar framåt för de häringa grabbarna:
      1) Den där långsiktiga planen, där en ny skolform lyfter grabbarna till dess de kan flytta in i svenska klasser. Jag misstänker att det aldrig kommer hända, av flera skäl. Svensk överskolideologi för närvarande är att det är fult att skilja ut och gruppera elever; alla skall med, vilket resulterar i att alla går lika långsamt framåt. Sen, även om man vill, så lär man finna att det blir svårt att hitta pengarna och lärarna som behövs.
      2) Arbetsmarknaden ändras så att den händige analfabeten kan få ett löjligt lågt betalt jobb som han klarar av. Ett sånt där jobb som bortrationaliserades förra århundradet. Det tror jag inte heller kommer hända. Medelsvensson vill inte se de klyftor som blir resultatet när mannen med skitlönen enbart har råd med ett plåtskjul, inte har råd till vård, inte har råd med ordentlig föda. Medelsvensson vill knappast heller via skattsedeln skjuta till det som krävs för att mannen med skitlönen ska ha råd med medelsvensson-liv.

      Så jag misstänker att skolan kommer fortsätta sjunka.

      Svara
    • Jans

       /  03/14/2016

      Nog kan man drömma om en särskild läroplan (med tillhörande resurser för extra lång skolgång) för immigrationsströmmen men är gruppen i sig så homogen att det räcker med EN sådan läroplan? Jag föreställer mig att det krävs fler, eller en läroplan med olika utformning beroende på vilken slags integrationsproblem en viss grupp har.

      Allt detta kommer att kosta en oerhörd massa pengar. Det är lite besläktat med att lösa romernas integrationsproblem i Rumänien och Bulgarien genom att de och framförallt deras barn flyttar till Sverige. Också, i teorin, ett möjligt försök till lösning. Men det kostar också en extrem massa pengar. Är det rimlig politik? Nej, det är inte rimligt. Är det positivt för Sverige? Nej, det är inte positivt för Sverige. Det är emot all rationalitet att importera problem och sedan ställa om hela samhället, på ursprungsbefolkningens bekostnad, för att lösa dessa importerade problem.

      Det kan synas kontraproduktivt men jag vet inte om jag vill att de här problemen skall lösas för alla immigranter som inte kommer in i skolsystemet eller kommer in på arbetsmarknaden. Jag tror bara det på sikt leder till ännu mer immigration, och därmed ännu större problem i framtiden. Och effekten på pensionssystemet vill jag inte ens tänka på. Allt som gör immigrationen oattraktiv är bra även om det i första stadiet kan se ut som negativt för landet.

      Svara
      • Mirko

         /  03/15/2016

        ”Nog kan man drömma om en särskild läroplan…” Ja, det kan VI nog göra. Problemen är ännu inte erkända av politikerna – där är det fortfarande ”kompetensregnet” som gäller. Aldrig att man kommer förändra skolformen på det (nödvändiga) sätt som beskrivs i denna tråd. Man behöver inte vara pessimist för att se att det här barkar åt helvete.

        Svara
  8. Pelle2

     /  03/14/2016

    Självklart påverkas skolan av invandringen men jag tror att problemet är mycket djupare än så. Under många år har det varit fult med katederundervisning och att lära sig saker från grunden.Eleverna skall ju gubevars söka reda på fakta själva.
    Sedan kan ju i stort sett vem som helst komma in på lärarhögskolan eftersom betygskraven är så låga.Toppar man det med en stor dos kulturrelativism,postmodernism,identitetspolitik och vanlig svensk konflikträdsla så har vi nog anledningen till att situationen i skolan har urartat.
    Det är ju dock skrattretande när Fridolin,som skulle rädda skolan på 100 dagar, lite försiktigt säger att vi har brustit. Det är ett av århundradets understatements och han är till och med så ryggradslös att han skriver att VI har misslyckats när han är den ytterst ansvarige för haveriet.

    Svara
    • Trolletplit

       /  03/14/2016

      I dagens rapport så framkommer det att invandringen står för en del. Problemet är dock att mäta effekterna av en klass med 1,2,3 eller 10 nyanlända, hur det påverkar de andra eleverna.
      En elev som ”skäl” lärarens tid oavsett anledning(språk, stökighet, ADHH, mm) drar ju ner klassen, är det fler så blir problemet mångfalt större.

      Det finns flera anledningar till ”raset”. En är sämre nivå på lärararnas beroende på att det finns mycket mer intressantare jobb att välja mellan nuförtiden och mer pengar. Nivån på lärarhögskolan med alla dessa grupparbeten, rektorns oerhört låga kunnande att vara chef, läroplan mm.

      Innan invandringseffekterna blev synliga så fanns ju problem där, men det verkar inte finnas ngn som gjort en riktigt vetenskaplig analys varför det blev sämre.

      Att styra upp skolan är ett mycket stort skepp att ta sig an, men det kräver en ordentligt analys.

      Att Fridolin sitter på makten är ju beklagligt, grabben har ingen kunskap, ingen kompetens , ingen erfarenhet. Han är bara en politisk broiler, självklart kan inte han styra sveriges största skepp. Ju kortare tid han är där, desto mindre skada sker på den gamla slitna skutan.

      Problemet är dock att det inte verkar finnas en politiker i detta land nuförtiden som besitter något som helst större intellekt. Kan ni nämna någon?

      Svara
      • trollan

         /  03/15/2016

        Det som är lite intressant är att den PISA rapport som diskuteras är den som gjordes 2012. Först i december får vi rapporten utifrån hur det såg ut våren 2105.
        http://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/internationella-studier/pisa/pisa-2015-1.207529

        Tror personligen inte att det har blivit bättre för Sverige sen dess…
        https://sv.wikipedia.org/wiki/Pisa_(utbildningsstudie)

        Svara
      • Att styra upp skolan är ett mycket stort skepp att ta sig an, men det kräver en ordentligt analys. […] Problemet är dock att det inte verkar finnas en politiker i detta land nuförtiden som besitter något som helst större intellekt. Kan ni nämna någon?

        Ja, många. Men de tillhör ”det onda partiet”.

        En av mina favoritpolitiker är Stefan Jacobsson, som jag hoppas blir vår nästa skolminster: kortvariant, långvariant. Den senare en föreläsning på drygt 2 h om skolpolitiken och analysen som lett fram till den.

        Svara
        • Trolletplit

           /  03/15/2016

          Ninni. Jag är nog beredd att hålla med dig där. Det har poppat upp några intressanta politiker i SD, även Hanif hos M kan räknas dit. Jag antar och tror att fler kommer ta plats ju värre det blir.
          När nedgången börjar 2017 så kommer det att stiga fram några med hjärna i flera partier (Ja, inte i MP; Fi och V) men i de andra. De är de som ska jaga bort Vänstern och PKismen.

          Försent är det nog inte, men inte så långt ifrån försent.

          Svara
          • Det finns duktiga politiker, Finn Bengtsson (M) o Ebba Busch Tor (KD) t.ex. men om Hanif är vi djupt oense. 🙂

            Jag antar och tror att fler kommer ta plats ju värre det blir.

            Ja, förhoppningsvis. Jag tror även att fler av de politiker jag som aktiv ser kommer bli mer synliga för allmänheten. Därför att när SD var ”udda fågeln” så var det i princip bara i debatter kring invandrarfrågan där media gav plats åt SD. Nu tror jag de kommer få delta i debatter i andra sakfrågor och då blir respektive talesperson synligare.

    • Jag håller med dig om att problemen går betydligt längre tillbaka än dagens PISA-resultat – jag är jämnårig med en viss herr Fridolin och redan på 90-talet började man märka vart det barkade hän. Alla de bra lärarna som jag hade var av det ”gamla” gardet, medan de som då låg i 30-40 årsåldern verkade kämpa att kunna hålla någon slags ordning i klassrummet. Det kan inte vara en tillfällighet baserat enbart på erfarenhet – NÅGOT måste ha hänt med lärarutbildningen på 80- och 90-talet. Där måste man seriöst börja kolla.

      Kanske hade Fridolin tur att gå i skolor utan problem, men jag tycker verkligen att någon från hans generation måste inse hur långt tillbaka problemet går.

      Svara
      • Rikard

         /  03/15/2016

        Hej.

        Vad som skedde var att utbildningen successivt fördes över till lärarhögskolorna (ämnesstudierna), att kraven på kandidaterna sänktes, samt att praktiken förändrades: vi lär inte ut kunskap, för kunskap är en fråga om någons tolkning, och ingen tolkning är sannare än någon annan. Istället för att kunna räkna ut cirkelns omkrets skall du förstå vad det innebär. Endast så lär man sig räkna. så nu vet ni det, alla ni som gått i den så kallade pluggskolan; ni kan inte det ni tror kan, för det ni kan kan ni bara för att någon bestämt att det är det som är kunnande. Och så vidare i postmodernismens Tarantism.

        Oavsett hur mycket pedagogik, didaktik och pedagogisk teori (Regio, Walldorf, Piaget, Vygotsky, Dyste, bla bla bla) man studerat är det i klassrummet man blir lärare.

        Ett annat ‘problem’ är att om du kräver att en lärare i matematik skall klara fem terminer matematik på universitetsnivå, så kommer den personen hellre att komplettera sina kunskaper för att bli något mer lukrativt, utvecklande och framförallt komma att verka i en arbetsmiljö där ingen dagligen kränker, förolämpar eller hotar en.

        I Malmö/Lund gick man från att kräva att studenterna i princip skulle ha memorerat den engelska grammatiken inför tentan, till att tillåta att grammatikboken medfördes, till (sist jag hörde något men det är flera år sedan, så hörsägen) självexamination i tvärgrupp.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  9. Pelle2

     /  03/14/2016

    För att lätta upp stämningen rekommenderar jag dagens inlägg på bloggen ingångsvärden:-)
    http://ingangsvarden.blogspot.se/2016/03/champagnekonspirationen.html

    Svara
  10. Jans

     /  03/14/2016

    Sedan får man ju ta med läraryrkets stadigt sjunkande status vilket påverkar rekryteringsunderlaget negativt. En process som antagligen skyndas på extra av den stora immigrationen som knappast gjort yrket mer attraktivt för flertalet möjliga lärarkandidater.

    Svara
    • Senior

       /  03/15/2016

      Inte bara status.
      Betänk att det är dagens ”pisa” elever som är morgondagens lärare!
      En nedåtgående ond spiral.

      Svara
  11. MiT

     /  03/14/2016

    Svara
  12. Svenne

     /  03/15/2016

    OT: Journalistlexikon…

    Svara
  13. Svenne

     /  03/15/2016

    OT: Loan Sundman relativiserar kvinnlig omskärelse:

    @Limhamnskyrka gillar inlägget…

    Svara
    • Svenne

       /  03/15/2016

      Mer:

      Svara
    • Ivar L

       /  03/15/2016

      Svenska Kyrkan Malmö (där Limhamn ingår):
      Inbjudan till helmysig kväll med allas vår älskade Kakan Hermansson.
      http://svenskakyrkanmalmo.se/kulturafton-med-kakan-under-samhalle-existens/

      Say no more, say no more.
      Men glöm inte: Gå inte ur Svenska Kyrkan utan proteströsta i kyrkovalet för det svider mycket mer.
      Eller gå på Kakans show om ni gillar det. Valet är naturligtvis helt fritt.

      Svara
      • Pelle2

         /  03/15/2016

        Linmhamns kyrka verkar ha tagits över av radikalfeministiska genusdårar.
        Hade jag varit med i den församlingen hade jag definitivt lämnat kyrkan..

        Svara
        • Ivar L

           /  03/15/2016

          Nej, man röstar på SD i kyrkovalet. Det svider mer.

          Svara
        • Ivar L

           /  03/15/2016

          Det är inte DERAS kyrka. Den måste återtas från den postmoderna okristliga vänstern. Vad har de ens där att göra?

          Svara
      • Ivar L

         /  03/15/2016

        Oj, om man går in och läser mer under taggen @limhamnskyrka så känns det som man delvis hamnat i random extremfeminists twitterflöde.

        Svara
        • Pelle2

           /  03/15/2016

          Sjukt är det…

          Svara
        • Jan

           /  03/15/2016

          Praktexempel på en avkristnad och politiserad kyrka. Nu ser vi konsekvenserna av att präst blivit ett tjejyrke. Feminismen har blivit Svenska kyrkans nya troslära.

          Svara
        • Okej. Det var alltså för detta som Jesus blev torterad och korsfäst för
          (Twitter-tramset med feministisk vinkling från Svenska Kyrkan i Limhamn).
          Då vet vi……

          Till alla som menar att Bibeln är en sagobok:
          Det är en sak om man kallar sig för ateist,
          en annan sak att förneka att ”Jesus från Nazareth”
          har funnits. Historiskt belagt att den romerske ståthållaren
          Pontus Pilatus i Judéen, avrättade en man vid namn Jesus:
          ”Scholars generally consider Tacitus’ reference to the execution
          of Jesus by Pontius Pilate to be both authentic, and of historical
          value as an independent Roman source.
          Eddy and Boyd state that it is now ”firmly established”
          that Tacitus provides a non-Christian confirmation
          of the crucifixion of Jesus”
          https://en.wikipedia.org/wiki/Tacitus_on_Jesus

          Har man otur i tänket när man väldigt
          ”CIS-normativt” påstår att Jesus var man?
          (Med anledning av ”Kronprinsessan födde en son”.
          Behovet att snabbt könsdefiniera ett barn med
          allt vad det drar igång, är tröttsamt o sorgligt.”)

          Svara
  14. Svenne

     /  03/15/2016

    OT: #grönavågare får många flaggförslag i tråden:)

    Svara
  15. QED

     /  03/15/2016

    Svara
  16. Pelle2

     /  03/15/2016

    OT:
    Oisin Cantwell på Aftonbladet raljerar över att Tino Sanandaji och Per Gudmundsson räknade ut vad invandringen skulle kosta framöver om vi tog emot samma volym som 2015.
    Han jämförde med hur mycket apanaget för kungahuset skulle kosta om Kungafamiljen fortsatte växa i samma takt som de senaste åren vilket naturligtvis är mycket sannolikt…
    Inte för att jag är särskilt rojalistisk men jämförelsen är minst sagt löjlig.

    Han menar att det inte var sannolikt att regeringen hade tillåtit samma volym som förra året i all evighet. Själv är jag inte så säker på det. Om inte t.ex Tino Sanandaji och Per Gudmundsson hade tagit upp frågan och om inte folk hade protesterat genom att vända S och MP ryggen så hade dom säkert fortsatt låta samma volym av invandring fortsätta tills det gick åt helvete.
    Han menar också att 45% inte får uppehållstillstånd men vad har det för betydelse när dom ändå tillåts gå under jorden i Sverige och har rätt till sjukvård trots att dom är här illegalt ?
    Borde han inte istället raljera över regeringen som tidigare kallade alla som ville minska invandringen för rasister men därefter har stramat åt invandringen mera än SD ville ?
    Men det gäller väl för Sossarna att skademinimera den inkompetenta regeringens handlande.
    http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article22445055.ab

    Svara
    • Gurkburken

       /  03/15/2016

      Tino Sanandaji skrev uttryckligen att han inte höll en fortsatt oförminskad invandring i samma takt för sannolik.

      Svara
      • Ivar L

         /  03/15/2016

        Exakt, han nämner det bland annat i Royalty Talks. Även en chef på migrationsverket i Malmö som var inblandad i att hantera krissituationen nämnde samma sak i en intervju i höstas. Att han räknade med att regeringen skulle stoppa flödet. Att Cantwell invänder mot att Sanandaji visade på att det inte håller i längden tyder på att han inte kan skilja på prognos och profetia. Men vad skall man vänta sig av en journalist skoltidningen Aftonbladet som kallar Lejonkungen för fascism?

        Svara
      • Pelle2

         /  03/15/2016

        Det visar ju hur ohederlig Cantwell är i sin argumentation.

        Svara
  17. Jans

     /  03/15/2016

    Medborgargarden (eller snarare migrantborgargarden) tilldrar sig inte alltid polisens odelade intresse. Ibland, trots uppenbara brott så har man viktigare saker för sig uppenbarligen:
    http://themarcusreview.com/2016/03/02/sometimes-the-truth-hits-you-in-the-face/

    Svara
  18. Nära mig finns en finsk skola och engelsk. Till den finska ställer man barn i kö från BB när barnet fått de fyra sista siffrorna. Till den engelska som är ganska ny köar många och folk gråter om barnet inte kom in. Hur ser skolorna ut i omgivningen? Eftersom vi har 2 no-go-zoner och en rejäl katastrofzon är skolorna därefter, fast kommunen har lagt i extra resurser och till och med kämpat upp sig några pinnar i den svenska rankningen. Flertal lärare är icke behöriga. Trots lönehöjningar utöver fackets går det inte anställa lärare till vissa skolor, räkna ut själv vilka.

    Senaste tanken från Regeringssidan var att kötid till skolan har ingen betydelse utan ”de nya” skall fördelas tilli alla skolor och de köande får ta vad blir över. Det kommer att ta död på de än fungerande skolorna.

    I Finland hörs också oroliga tongångar. Regeringen har haft krismöte när PISA resultat (bäst i EU) kom för Asien slår finnarna. Dock måste man än ha högsta betyg och riktig studentexamen för att komma in på lärarutbildningen och helst läsår som lärarassistent. I Sverige räcker de lägsta betygen. Finland sa redan förra året att invandring drar ner resultaten och försöker göra något åt de. Frågan är vad.

    Usla skolresultat är hela EU s problem.

    Kommer Europas skolor helt att kollapsa? Hamnar vi på samma nivå som Menaländer där ingen utveckling sker och det räcker att barnen rabblar Koranverser? Blir vi bara dummare? Går intelligensen neråt när skolan nedgraderas? Får vi varken kunskap eller bildning när nivån anpassas till dem som inte klarar skolan? Är kunskap bara skit? Är rätt värdegrund tillräckligt?

    Fridolin är i alla fall fullständigt oduglig. Han hör till en Regering som tränar på att vara en Regering men saknar en Regering som handleder.

    Svara
  19. Svenne

     /  03/15/2016

    OT: #ironi

    Svara
    • Ivar L

       /  03/15/2016

      Någon som tror att han kommer att ge rådet att anställa mer folk från Nordafrika och Mellanöstern. Jag menar, han kan väl visa bankledningen hur folk därifrån hjälpt till att bygga framgångssagan Sverige. Det kan han väl, eller?

      Svara
  1. Eskilstuna-Kuriren har svaret på Pisa-raset! | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: