Representation och makt

Representation har ju varit aktuellt de senaste veckorna med Miljöpartiet och deras sammanbrott. Man kan ju tycka att Miljöpartiet borde vara ett avskräckande exempel på att det där med identitetspolitik kanske inte är sådär jäkla bra ändå. Att det där med tron att man genom vissa attribut representerar andra med samma vissa attribut inte är en lysande idé. I och med Miljöpartiets fall borde sådana tankar effektivt ha dödats. Kan man tycka.

Men så är det inte för vissa såklart för varför ska man lära sig av misstag? Varför bygga ett hjul enligt erfarenheter av tidigare försök när man kan försöka uppfinna det igen, och helst på ett sätt som man vet inte fungerar?

irena pozar vithet

För ni vet väl att vara vit i Sverige, långt uppe i norra Europa, är ett demokratiproblem? You didn’t see that coming, did you?

För visst är det så att vår demokrati här upp vid nästan nordpolen är mycket sämre än i länder i till exempel Afrika? I Mellanöstern? För så måste det ju vara, deras demokrati måste ju vara mycket bättre än vår om de bara genom sin blotta närvaro skapar bättre demokrati här?

Det är ett problem av flera anledningar. Ett är bristen på möjligheten att skapa igenkänning. Barn växer upp och kan inte identifiera sig med dem som står på scen, som skriver i tidningar och syns i reklamfilmer. Rent krasst är det också ett problem för kvaliteten på det vi levererar.

//

Men framför allt handlar det om demokrati. Särskilt för oss som är journalistiskt aktiva. Om vi alla har samma bakgrund, värderingar och syn på hur en människa ser ut går vi miste om en oerhörd mängd information. Information som vi behöver för att utvecklas, men som vi också är skyldiga omvärlden att ge. Avsaknaden av mångfald skapar blinda fläckar som i längden kan bli farliga.

Vilken tur att Pozar själv inte alls är vit så alla icke-vita kan identifiera sig med just henne! För vi ser ju alla hur icke-vit hon är på bilden? Eller…? Vänta lite här nu, det är nåt som inte stämmer, antingen är bilden på fel person eller så försöker hon lura i oss att hon inte är kritvit?

Ahhh, jag förstår, hon menar såklart att det är ett demokratiproblem om andra är vita men inte att hon själv är det!

Det är enkelt egentligen, vill man leva som man lär, vilket är nödvändigt för trovärdigheten, så är det bara för kritvita Pozar att lämna sin plats som chef för sociala medier på Bonnier till en icke-vit som inte kan ett skit om sociala medier för det finns säkert massor av sådana som måste ha någon att identifiera sig med? Det skulle också enligt Pozar stärka demokratin i Sverige.

Lätt att kräva av andra det man inte är beredd att göra själv…

**********

Sen har vi Lady Dahmer som begått debattartikel i Metro om att hon minsann tänker roffa åt sig 100% av föräldraledigheten. För att hon vill ha det så. DET är en maktdemonstration som heter duga det! Inte dåligt för en som under många år sagt sig vara maktlös…

Hon listar upp en massa skäl till varför hon vill ha det så och alla bygger på just VAL, att det passar dem bäst att göra så.

ld50 delar inte på föräldraledigheten alls

Som ni ser så har hon inte velat dela med sig så mycket innan heller. Hon värderar andra saker i livet som hon anser är viktiga och vill inte alls dela med sig.

Självklart så ska de få välja själva hur de vill göra med med sitt liv! De ska givetvis göra det som passar dem bäst eftersom bara de vet vad det är! Men det kan inte bara vara jag som tycker att det är stor humor när folk som hon (och andra) skällt för att vara antifeministiska bakåtsträvare, ja ibland rena Breivikare, Hitler, SvP och Franco, i själva verket är rena genusdrömmar jämfört med hur hon själv lever?

Men så är det ju inom radikalfeminismen, det är ”do as i say, don’t do as i do” över hela linjen. Hon får det ändå till slut att det är samhällets fel att hon gör som hon gör. Det kan inte alls bero på att hon faktiskt vill ha det så…?

Hör och häpna, de flesta i Sverige vet faktiskt själva vad de vill och vad som passar dem bäst. Kanske något för LD att tänka på under sina roffade 100% av dagarna…?

Dagen har kommit då det visade sig att jag och de flesta andra lever i rena drömmen när det handlar om jämställdhet medan den radikalfeministiska genuskämpande LD själv lever som på 1800-talet.

Ännu ett exempel på att det alltid är alla andra som ska…

Debattartikeln är intressant på andra sätt också, ordet ”jag” är det vanligaste och förekommer 29 gånger, det kommer före både ”och och ”att”. Ingenstans säger hon ”våra barn” eller ”vårt barn” utan det är ”mina barn” och ”mitt barn”. Sånt säger en del också.

Men ha det så bra hemma med era barn, jag önskar LD och hennes familj all lycka med den nya familjemedlemmen som kommer snart!

**********

Kulturnyheternas specialavsnitt om Miljöpartiet

MVH

MiT

Advertisements
Lämna en kommentar

35 kommentarer

  1. Pelle2

     /  04/26/2016

    Ja, det är konstigt att feministerna som gapar om att vita och helst då vita män skall lämna
    ifrån sig sina positioner i arbetslivet till förmån för de ”förtryckta ” i olika kategorier aldrig själva föregår med gott exempel.
    Lady D visar också upp sitt flagranta hyckleri när hon själv lever som en hemmafru på 50-talet och kräver att vi bara skall acceptera det i just hennes fall. Sedan pekar hon och hennes ideologiska vänner finger åt icke feministiska kvinnor som vill vara hemma med sina barn.
    Hon får gärna leva som hemmafru men kom då inte gnäll på andra kvinnor som gör
    samma sak.

    Svara
    • Och ännu viktigare- gnäll inte på de MÄN som är schyssta nog att ställa upp med ALLT arbete.

      Svara
  2. genusfoljaren

     /  04/26/2016

    Enligt Pozar själv, så är hon visst ”Rasifierad” så hon skulle inte räknas som vit.

    Svara
    • Pelle2

       /  04/26/2016

      Ja, eller hur.
      Förmodligen har hennes föräldrar en bakgrund från annat land men hon själv har väl vuxit upp i Sverige, kan uppenbarligen uttrycka sig på felfri svenska och skulle aldrig tas för något annat än en svensk när man ser henne.
      Hon får nog gå över till att dra kvinnokortet istället..

      Svara
      • Polskt efternamn. På azebajdzjanska betyder det ‘försämrar’ … Lite som med Arnstadt …

        Svara
      • Jans

         /  04/26/2016

        Det är ju helt absurt att försöka få det till att man är av en annan ”ras” bara för man inte är född i Sverige av svenska föräldrar. Om man skall hålla på med den här djävla nyrasismen så får man väl i vart fall hålla ordning på sina rasklassificeringar. Som jag ser det finns det två vägar att gå för rasklassificerarna (skallmätning gäller inte längre tror jag):

        I. Hudfärgsmetoden: Färgkartor för pigmentjämförelse. Genomförs lämpligtvis under vinterhalvåret ej i anslutning till solsemester. Då kan man sedan behålla termer som ”kritiska vithetsstudier” men naturligtvis blir mängder med folk från Mellanöstern plötsligt precis så vita som de i själva verket alltid varit (Kawa Zolfagary t.ex.) vilket antagligen inte tilltalar somliga som har sin utkomst i denna näring.
        II. DNA-metoden. Genetsiskt ursprung fastställs med DNA-analys. Denna forskning går ju för närvarande framåt med stormsteg och man vet allt mer om hur olika folkgrupper rört sig över jorden sedan människan lämnade savannen. Man får bestämma vilka haplogrupper som är ”rasifierade” och hur många procent tillhörighet till denna haplogrupp som skall ge certifikat för att vara ”rasifierad”. Gissningsvis blir finnar mer rasifierade än folk från mellnöstern i detta fall.

        Eller så skiter man i all denna nyrasism och tar ett nytt och mer fräscht grepp kring problemet med misstänksamhet och fördomar mellan folkgrupper.

        Svara
        • Rikard

           /  04/26/2016

          Hej.

          Vill lägga till en tredje metod:

          III. Forensisk antropologi.
          I Pozars fall blir tillämpningen att avgöra om en person faller inom den
          kaukasoida, negroida eller mogoloida gruppen.

          Det låter på sådana som Pozar m fl som om man vill köra nittonhundratalets sämsta delar i repris.

          Dessutom, är det någon grupp som verkligen är diskriminerad och rasifierad (tvi tvi tvi!) så är det neandertalarna. En avsevärd andel av Europas befolkning har från 1% till 4% DNA från neandertalare.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
  3. Olof

     /  04/26/2016

    Fast Lady D summerar ju väldigt bra varför jag håller med Fi om att föräldradagarna, i deras nuvarande utforming, inte skall vara överlåtningsbara: ”Jämställhet och genusmedvetenhet står och faller inte med 18 månaders ledighet.”

    Hon glömde bara att skriva ut ”på skattebetalarnas bekostnad”. Jag tror föräldraledigheten är något som många faktiskt ser som ganska skön ledighet från dagens stressiga arbetsmiljöer, och att uppdelningen görs som den görs på grund av att männen helt enkelt inte vågar säga ifrån.

    Hade den varit till specifikt för barnens skull finns ingen anledning att den inte skulle vara generellt överlåtningsbar till närstående (jfr vård av närstående). Men jag ställer mig frågande till om det verkligen är barnen som vår väldigt generösa föräldraledighet handlar om…

    Svara
    • Pelle2

       /  04/26/2016

      ”Jämställhet och genusmedvetenhet står och faller inte med 18 månaders ledighet.”

      Fast uppenbarligen gör den ju det i stor utsträckning eftersom feministerna och vänsterpartisterna så stenhårt driver frågan om delad föräldraledighet.
      Om det inte hade så stor betydelse för dom så borde dom ju inte driva frågan.

      Men det är ju extra patetiskt när en av feminismens översteprästinnor för egen del vill
      ha en valfrihet medan de vill bestämma över hur andra skall dela sin föräldraledighet.

      Om hon inte vill leva efter de regler som hennes ideologi ställer upp så får hon väl göra avbön och byta ideologi. Kd kanske skulle passa med tanke på hennes vurmande för sin egen rätt att bestämma över sin föräldraledighet ?

      Eller hon kanske säger som Graucho Marx:
      Jag har mina principer men om de inte duger så har jag några andra…

      Svara
      • Senior

         /  04/26/2016

        Byta ideologi?

        Med deras eget resonemang är hon själv typexemplet på varför det måste kvoteras.
        Inte ens när de själva vill ha det på ett visst sätt klarar de av att göra det på det sättet, precis som kommunisten som skrev en krönika där hon ville tvingas flytta ut i förorterna av staten för att kunna integreras eftersom hon inte klarade av detta beslut på eget initiativ…..

        Hon är helt enkelt en tvättäkta kommunist, förlåt feminist, som dömer andra efter sin egen usla moraliska kompass. Eftersom hon inte klarar av att leva som hon lär(och vill) måste hon tvingas till det, och eftersom hon tror att alla är en (identiskt lika och patriarkal) social konstruktion så måste alla andra ha samma låga moral som hon själv.

        Kontentan: föräldraledigheten måste kvoteras.

        (Tror även miljöpartister resonerar på samma sätt gällande miljöfrågor.)

        Svara
  4. Olof

     /  04/26/2016

    Irena Pozar demonstrerar tydligt att hon är en vit liten princessa, vars vistelse på toppen av privilegieberget inneburit att hon aldrig fått sina åsikter ifrågasatta i någon större utsträckning.

    ”Det är ett problem av flera anledningar. Ett är bristen på möjligheten att skapa igenkänning.”

    Det är fullständigt bullshit. Barn identifierar sig med allt från ankor till sjöjungfrur till trikåklädda män. En förebild är en förebild på grund av vad de gör; hur de beter sig som varelse, inte vilken färg de råkar ha.

    Hur många barn tror hon kommer att se ‘människan som inte klarade att ta sig fram på egen hand utan gnällde tills de blev kvoterade’ som en förebild? ”När jag blir stor vill jag bli kvoterad som Irena Pozar”. Hmm…

    ”Fler perspektiv gör texter, produkter och marknadsföring bättre.”

    Fler perspektiv sitter inte i hudfärgen. De är en funktion av empati, fantasi och ett intresse för hur andra upplever världen.

    ”Ett helvitt och västerländskt perspektiv är ett sömnpiller.”

    Så skaffa dig ett annat du kan berätta om då. Eller är det ‘kulturell apropriering’ att fördjupa sig i andra kulturer om man har fel färg?

    ””Ge mig bara en publik med fler invandrare än Anders-döpta så lovar jag att byta ämne.”

    Som kvoterad gnällspik är det tveksamt att Irena kan byta ämne. Det är ju det enda perspektivet hon har, så hur skulle hon helt plötsligt kunna göra något annat?

    Svara
    • Kristian

       /  04/26/2016

      Ja, de bevisar ju gång på gång att ”olika perspektiv” är det sista de vill ha!

      Mindre ”tråkigt vita” människor från världen utanför Europa är mycket mer konservativa och värdesätter stabilitet. Östeuropeer är inte vansinnig förtjusta i kommunistiska och socialistiska påfund. Detta passar inte identitetsvänstern. Från ”kränkt vit man” till ”husblatte” är steget kort.

      Gärna regnbågens alla färger utanpå, så länge man är grönrosa inuti.

      (Om jag har förstått Jonathan Haidt rätt, så har han undersökt SJW / ”kränkthetskultur” / trigger warnings / safe space osv, och kommit fram till att fenomenet endast existerar i trygga, jämställda samhällen. Grunden verkar vara att barn överbeskyddas och vänjer sig vid att alltid gå till ”fröken” för att få bukt med det de inte vågar göra något åt själva.)

      Svara
    • Jans

       /  04/26/2016

      Igenkänning? Är det därför barn gillar Bamse och Kalle Anka för att de är så lika dem själva? Mina barn gillade tidigt Michael Jackson och de har inte afrikansk påbrå. Detta trots att jag aldrig lyssnar på honom så de fick det inte från föräldrarna heller. Tänkt att de ändå kunde gilla en artist som klassificeras som svart?
      För det kan ju inte ha att göra med att musiken är tilltalande och att hudfärgen i sammanhanget är helt ointressant?

      Svara
      • Kristian

         /  04/26/2016

        När jag var liten tyckte jag Millan (flicka) var kul och hade en spännande märkvärdig mormor. ”Lilla svarta Sambo” (indier?) var modig och lurade tigern (som smälte till smör!). Tom (amerikan), Huck (amerikan, föräldralös) och Jim (amerikan, svart, slav) hade en massa äventyr och träffade intressanta människor. Därtill naturligtvis Pippi (flicka, anarkist, genetiskt modifierad), ett slags ingångsdrog till Åsa-Nisse (smålänning).
        Alla var modiga, snälla, busiga, kunniga, och blev arga över orättvisor. Alla visade värdet av konkret handling, något en bokmal som jag kunde haft nytta av.

        Det låter kanske som om jag håller med Poznar, med jag menar motsatsen: försöker man ge folk ”förebilder” enbart genom att matcha kön, hudfärg, ålder, socialgrupp osv, så hamnar man fel.

        Svara
        • Olof

           /  04/27/2016

          Precis. Hudfärg, kön, ålder, socialgrupp etc är fullständigt irrelevanta för vilka man har som förebilder. Barn (och vuxna) ser till attributen de är intresserade av; mod, skicklighet, rikedom, talang, etc, och människor ser dessa till och med över artgränser. Hela den mänskliga historien är fylld av exempel på människor som har djur; lejon, vargar, örnar, björnar, älgar, etc där de ser upp till dessas attribut.

          Att då tro att barn inte skulle kunna se förbi ras, kön eller etnicitet är helt enkelt bara korkat. Och rasistiskt. Likt all identitetspolitik.

          Svara
  5. Frida Gustavlin

     /  04/26/2016

    Föräldrapenningen är det mest populära verktyget för våra politiker att bedriva feministisk politik med syftet att förstärka jämställdheten. Förklaringen är då att kvinnan tar ut mer skattebetald och de facto förmånlig föräldraledighet, då hon som oftast tjänar lite mindre än mannen, och därigenom hamnar i en så kallad kvinnofälla och missar karriären, löneutvecklingen samt en bit av den pensionsgrundande inkomsten. Okej.

    Att kvinnan faktiskt vill vara hemma med barnet mer än vad mannen vill kan inte ha något med saken att göra, eller som den raljanta proffsboxaren Paolo Roberto säger, kvinnan har varit gravid, släpat omkring på barnet i nio månader, haft foglossningar och annan skit, pressat ut det under smärtsamma förhållanden med ev. komplikationer, varit vaken dygnet runt i flera månader och ammat det lilla barnet, sedan när ungen börjar bli lite enklare att ta hand om kliver fadern in, när man kan dricka öl med sina pappalediga vänner och rulla barnvagn i parken och fika i solen, då är det inte så jävla rättvist att säga, ledsen mammor, det får ni inte göra, för det är inte feministiskt.

    Så varför ska just föräldrapenningen vara det verktyg som styr denna önskan om jämställdhet? Vore det inte mer logiskt att ge kvinnor som skaffar barn med män som tjänar mindre än dem själva en skattereduktion för sitt arbete, det vore om något en intressant radikalfeministisk satsning. Då kanske många kvinnor till och med blir intresserad av män med lägre ekonomisk status än dem själva. Vi har mängder med asylsökande som säkerligen skulle önska sig en svensk fru, som då skulle kunna betala för dem som mannen tidigare betalt för kvinnan, vilket så klart är bra för skattebetalarna som grupp.

    Om man ska generalisera lite, det kommer dock aldrig hända, eftersom kvinnliga sjuksköterskor söker sig till manliga läkare, kvinnliga läkare söker sig till manliga läkare som tjänar mer än dem själva. Gäller inte för alla, men så ser det ut i grova drag.

    Sen kommer feministen och säger, ja men, det är de svenska männen som inte, för sin heder, kan tänka sig att dela sitt liv med en kvinna som tjänar mindre än dem själva, då svarar Frida, jo tjenare – stor chans att det är så det är.

    Låt oss vända oss till Elitsinglar, en kanske oseriös källa till fakta, men trots allt intressant.
    https://www.elitsinglar.se/relationsguide/nar-kvinnan-tjanar-mer.

    69% av männen kan tänka sig en partner som tjänar mindre än dem.
    30% av kvinnorna kan tänka sig det omvända

    Männen tror att framgångsrika kvinnor är kräsna, därför har de svårt att finna kärleken, kvinnorna (25%) tror dock att männen är rädda för deras framgång.

    Misstolka mig inte, jag tycker inte kvinnor ska få skattereduktion för att de råkar anstå att vara tillsamans med någon med lägre inkomst än de själva, däremot så borde de som grupp försöka göra sig av med sin förmätenheten och krav på rikare partner, och med tanke på att kvinnorna snart är i majoritet på våra högskolor och inom en överblickbar framtid i majoritet i chefsställning så får de nog, hur de vrider och vänder på det se till att bli lite mindre fina i kanten.

    Men bli inte förvånad om feministerna snart kommer hävda att skattereduktion för framgångsrika kvinnor, med argumenten ovan, blir det viktigaste slagträet för jämställdhet.

    /Frida

    Svara
  6. Hmm

     /  04/26/2016

    Jag tyckte inte om detta klipp som driver med MP till skillnad från det förra som jag skrattade hysteriskt till.

    Detta tycker jag är respektlöst mor vad som uppenbarligen ursprungligen är folk i sorg över en katastrof. Tänk själv att det var ett klipp från nyheten om Estonia som användes på samma sätt.

    Tänk om och gör rätt.

    Svara
    • MiT

       /  04/26/2016

      Allt kommer från Nordkorea och den beordrade ledsamhet som uppstod då då den förra Kim där dog och inte alls uppenbarligen folk i sorg över en katastrof. Det går inte ens att jämföra med en stor olycka.

      Svara
      • Jans

         /  04/26/2016

        Det är väl som med Muhammedkarikatyrerna. Man får (om man vågar) driva med allt men alla gillar inte humorn. Jag förstår vad Hmm menar men tycker det är rätt skoj ändå samtidigt som jag vet (läste en intervju med nyavhoppad Nordkorean nyligen) att det var en oerhört mörk dag för många nordkoreaner. Förmodligen helt i klass med en fruktansvärd olycka även om det för oss känns helt obegripligt.

        Svara
        • Hmm

           /  04/26/2016

          Efter Jans kommentar så är jag nog tillbak till min ursprungliga tanke.

          Svara
      • Hmm

         /  04/26/2016

        Ok, tack för förtydligandet.

        Svara
  7. Jans

     /  04/26/2016

    Pozar har väl liksom Lina Thomsgård fått sitt drömjobb och då behöver man själv naturligtvis inte stiga åt sidan. Det är bara andra som skall stiga åt sidanpå grund av sin hudfärg.

    En mening i Pozars text som verkligen förbryllar:
    ”Barn växer upp och kan inte identifiera sig med dem som står på scen”

    Hon menar här ickevita (fan vad jag hatar all denna rasklassificering) barn som inte har någon att identifiera sig med på scen. Vad är det för scen hon pratar om. Inom vissa kulturyttringar har det varit blandat och kanske till och med ickevit dominans under mycket lång tid. T.ex. vissa musikgenrer. Inom teater har detta kommit mer nyligen men verklighetsbeskrivningen att enbart vita syns på scen (eller i media och reklam) år 2016 är ju felaktig. Med tanke på proportionerna mellan olika hudfärger (ja, jag vet, denna klassificering igen) i landet i stort skulle man nog kunna misstänka att det snarare är de ”ickevita” som är överrepresenterade i många publika sammanhang.

    Svara
  8. Kristian

     /  04/26/2016

    Svara
  9. Någon som säger rent ut: det var jobbigare än jag trodde att vara gravid och bära ett barn i min kropp. Förlossningen var det tuffaste jag har varit med om, både fysiskt och psykiskt. Jag känner mig faktiskt ganska tagen. Jag klarar inte av att lämna barnet oavsett jämlikhetssträvan, jag får separationsångest, brösten värker och jag hatar tanken att umgås med en mjölkpump. När jag återhämtat mig lika länge som graviditeten var, nio månader så där, kan vi börja prata om vem av oss ska vara hemma sedan.

    Ojämlikt? Ja, naturen är ojämlik. Det borde vi göra något år.

    Svara
    • Kristian

       /  04/26/2016

      En del av problemet här är föreställningen att det går precis lika bra att få första barnet vid 20, 30 eller 40. En 20-åring kan mycket väl (som en hembesökande barnmorska berättade för oss) gå ned till snabbköpet dagen efter förlossningen. 30 år, lite mer besvärligt. Vid 40 är frågan om man ens kan bli gravid (utan diverse hjälp).

      Så, nej, alla kan inte få allt. 25-30 är en lämplig ålder att börja skaffa barn. Den kvinna som satsar på karriären fram till 35-40 har i princip valt bort familj.

      ”Rättvist” är det inte, men jag vet inte om man kan göra något annat än ärligt visa de olika alternativen.

      Svara
      • Kvinnor är inte slut vid 40! Men visst är bästa åldern att få barn omkring 25 -30 kanske till 35.
        Nuförtiden skickas alla som inte blöder rejält hem efter 4 timmar från förlossningen. Då ska man stå på bena. Lite bibliskt tycker jag. Det finns inte plats för de nyförlösta längre.

        Svara
        • Rikard

           /  04/26/2016

          Hej.

          Bibliskt är snarare motsatsen till idag. I Leviticus kap. 12 säger guden gud till Moses att en kvinna som fött en son är oren i sju dagar (och alltså skall hålla sig stilla och inomhus eftersom allt hon rör vid annars blir orent, min anmärkning) och därefter inte delta i religiösa riter eller vidröra dylika föremål i trettiotre dagar. Om barnet är en flicka blir tiden dubbel, av någon anledning.

          Så G:a testamentet är egentligen generösare än landstinget och sjukvården i det här fallet.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare
          Ps Min enda erfarenhet av graviditet är att få ena handen krossad av min fru. Det räcker med råge, tack så mycket. Ds

          Svara
          • Jag tänkte dock på Maria som födde sin son i en stall eftersom det inte fanns plats åt henne på bättre ställe.

          • Skulle lägga till (var för snabb att klicka skicka) att Gamla Testamentet likaså ortodoxa judar snarare förtrycker kvinnan med sin uppfattning om orenhet.

          • Rikard

             /  04/26/2016

            Hej.

            Kan inte ‘svara’ på dina kommentarer (knappen dyker inte upp?) men vill bara förtydliga att jag inte håller GT som en rekommendation, särskilt inte begreppet orenhet. (Jag skulle kunna skriva en uppsats om allt som är fel med själva begreppet!) Däremot var jag ute efter att en stock-konservativ text från långt-bort-igenom och forntiden i det här fallet verkar mer hänsynsfull än vården idag.

            Nåväl, allt gott:

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

  10. Frida Gustavlin

     /  04/26/2016

    Som feministisk nätaktivist så tycker en att mer skulle göras för att inkludera den kultur som de asylsökande för med sig. En sak är trafikkulturen, där har de som identifierar sig som svenskar mycket att lära sig, det är ett demokratiproblem att icke majoritetskultur inte får reproduceras i tillräckligt stor utsträckning, typiskt vithetsnorm att förtrycka på ett sådant sätt.

    I Sverige dödas ungefär en på 30 000 per år. Rejält opeppigt, och odemokratiskt!
    I Somalia är det ungefär en på 4 000 per år. Mycket mer peppigt, betydligt mer deomkratiskt!

    /Frida

    Svara
  11. Kristian

     /  04/26/2016

    Gröngölingarna förnekar sig inte!

    Förslaget fick inte bifall. Den här gången.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  04/26/2016

      Det där är riktigt sjukt.

      Det dök upp någon i twittertråden som artigt påpekade att förslaget faktiskt avslogs, men läser man i motiveringen så säger det ändå allt hur vrickade grön ungdoms förbundsstyrelse är.

      Förbundsstyrelsen är splittrad vad gäller punkt 1. Splittrad? Allt annat än ett totalt avslag, med ett stort håll truten, borde uppmärksammas med svarta rubriker. Förbundsstyrelsen delar nämligen bilden av att det är problematiskt att så kallade CIS:män får vara med i deras jämställdhetskommite.

      Nu vet jag inte om grön ungdom har någon specialdefinition av hatbegreppet CIS:man, men som jag förstår betyder det ungefär:

      ”Ett exempel på en cisperson kan vara en person som känner sig som och definierar sig som man/kvinna, ses av andra personer som man/kvinna, är uppfostrad som man/kvinna, är född med xy/xx-kromosomer och vulva, är registrerad som man/kvinna i myndigheternas register, och beter sig i stort sett utefter en manlig/kvinnlig könsroll.”

      Det är för tydlighetens skull inte problematiskt att CIS:kvinnor är med, okej, där satt den.

      Punkt 2 och 3 ges avslag med motiveringen att det är män som ska omskolas, därför behövs pengarna där. Jag kan inte annat än tycka uppriktigt synd om de självhatande CIS:männen som är medlurade i Freie Deutsche Jugend, förlåt Grön Ungdom.

      Hanna Lidström, som själv sitter i förbundsstyrelsen, och en av de två som har skrivit motionen har skojat till det tidigare: http://nyheter24.se/nyheter/politik/806314-gron-ungdom-toppen-knivskamtade-om-attacken-pa-ikea

      Svara
    • Nilsson

       /  04/26/2016

      Detta går ju tvärt emot direktiven MP skickade ut till sina medlemmar om att behandla alla lika? Kommer MP att ta avstånd från GU nu?

      Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 3 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: