Film om feminismen i Sverige

En film om svensk feminism

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

21 kommentarer

  1. Dreadlock

     /  05/10/2016

    Är det bara som jag inbillar mig eller har ordet ” Patriarkatet” med tillhörande böjningar,gått upp i rök på sista tiden i snart sagt all Gammelmedia och Nymedia ?

    Vad har hänt ? Har mellanmjölksvensson-feministerna äntligen fattat att ordet är en omskrivning av Marx tes för ” kapitalister ” ?

    Under som händer. Det finns i.o.f.s. ganska lite försvar om man vill pusha kvinnor att inneha positioner i den absoluta näringstoppen,enbart grundat på kön och samtidigt försvara dessa positioner mot grundval av att de aldrig någonsin kommer att bli lika giriga som sina manliga kamrater, utan att de endast finns på plats för att fixa till en rättvis och jämlik värld, som alla kommer att profitera av – Men såklart mest kvinnor, eftersom de åtnjuter så mycket mindre frihet än männen.

    Svara
    • Svenne

       /  05/11/2016

      Det ser så ut. Vissa ord prövas en tid för att ‘en’ ska se om de fungerar. Modeorden tillkommer i en aldrig sinande ström – man kan ju tro att genushennarna har betalt för det…

      Svara
  2. Frida Gustavlin

     /  05/10/2016

    Sekvensen med den skäggiga feministen, allsång och lesbiansk marsch var rolig, sektkänsla, grupptryck och dubbelpepp på en och samma gång.

    Det måste vara stressigt att vara med i det där sammanhanget och helt plötsligt få ett skov av klarhet och förstå att man är utfryst på tre blanka om man skulle råka opponera sig i någon form mot galenskapen.

    Kanske dags för samhället att starta någon typ av avhopparverksamhet för feministaktivister som vill ta av sig sina genusglasögon.

    ”Polisens avhopparverksamhet. För att bryta upp radialfeministiska grupper, minska rekryteringen till dessa grupper samt erbjuda dem som vill bryta med sitt manshatande liv hjälp, erbjuder Polisen på Södermalm i samarbete med kommun och landsting avhopparverksamhet.

    Extremistiska feministiska grupperingar blir alltmer ett problem för samhället som kostar massor i form av mänskligt lidande men också i rena pengar. För dem som vill bryta med sitt feminstiska liv och istället leva ett hederligt liv krävs att samhället erbjuder hjälp.

    För den som vill hoppa av en manshatande gruppering finns ett telefonnummer att ringa, 010-567 47 47. Där svarar en handläggare och så går man vidare utifrån personens unika situation. Men det ställer också krav på den som vill hoppa av. Man får självfallet inte bedriva feministisk aktivism när man ingår i avhopparverksamheten. Att bli avhoppare innebär inte heller att man slipper undan ansvar för den feministiska aktivism man redan nedrivit. Det finns däremot inte något krav på att den feministiske ska berätta något för polisen.”

    Mallen för den feministiska avhopparverksamheten hämtas lämpligen från polisen i Örebro.
    https://polisen.se/Om-polisen/lan/Or/op/Polisen-i-orebro-lan/Projekt-och-samverkan/Polisens-avhopparverksamhet/

    Svara
  3. Hmm

     /  05/11/2016

    Jag som då kallar mig för feminist tyckte inslaget med fatta Man var bäst då killen totalt körde över kvinnan när hon ville säga något och tog ordet från henne. Förmodligen mest för att hon inte riktigt håller med honom. Där och då levde ha upp till stereotypen som F! har av män som bulldozers som vill manspalina. 😆

    Svara
    • Hmm

       /  05/11/2016

      ‘ Där och då levde HAN…

      Svara
    • MJM

       /  05/11/2016

      Jag tänkte just detsamma. Det om något var vad som kallas för typisk manlig härskarteknik. Ironin i att det sker samtidigt som mannen ifråga spyr ut sig radikalfeministiska floskler är fullkomligt obetalbar. Som det sägs i filmen, you can’t make this shit up!

      Svara
    • Bamse

       /  05/11/2016

      Precis vad jag tänkte säga också. Om man ytterligare tar inslaget från NRK i en kommentar här nedan i beaktande tycker jag dom kan skicka Svante Tidholm till Husby för att diskutera det här med ”den problematiska mansrollen™” (som vi tydligen alla är medskyldiga till oavsett vem vi är eller hur vi beter oss) med dom där ungdomsgängen. Skulle gängmedlemmarna månne inse ”privilegiet” i att han de facto ger dem högsta möjliga rang (på offerskalan) eller skulle de helt enkelt slå in skallen på honom?

      Svara
  4. Frida Gustavlin

     /  05/11/2016

    Ännu en debattartikel på vetenskaplig grund. Tydligen så hånas ensamstående mammor, ensamstående pappor hyllas. För så är det, jo tjenare! Jag, och många med mig, har förstås läst och hört så mycket illa om ensamstående mammor att våra öron blöder, och lika mycket som helt ogrundat hyllar ensamstående pappor. För så är det.

    Det är rent ut sagt skitsnack, När ska det vara nog med den här typen av nedvärderande av män? Varför får hon ta plats med sina svepande anklagelser? Hennes enda källa är hennes egna upplevelse. Och? Min ”upplevelse” kanske är den motsatta, vem bryr sig?

    DN vet att ingen kommer våga svara på den artikeln eftersom allt hon säger är falskt, ensamstående mammor har hög respekt och omtanke, de får extra bostadsbidrag, och mer hjälp av socialen när det behövs. Men att ifrågasätta ett rop efter mer hyllande av starka ensamstående mammor låter sig inte göras.

    Jag kanske ska skicka ett svar ändå, det får bli ett jättekort debattsvar:

    ”Hej Monica Olsson, jag håller inte med, för så känner jag, jag har dock inget belägg för mina känslor, men det har å andra sidan så har inte du det heller. Vänligen Frida.”

    För hur ska man svara på hennes knivskarpa formuleringar annars?

    ”Att vara en ung ensamstående mamma är en tuff utmaning. Ingen förälder blir så hårt dömd som den som ensamstående mamman. Samhället måste sluta skuldbelägga dessa föräldrar.”

    ”Jag fick barn tidigt, innan jag fyllt 20 år, på 70-talet. Under den tiden pågick en intensiv utbyggnad av daghemmen och förskollärarutbildningen gick på högtryck. Som ambitiös ung kvinna och ung mamma (ej ensamstående vid den tiden) ville jag bli en del av detta. Jag tog därför kontakt med kommunal barnomsorg och handläggare för att söka ”dagisplats”. Innan jag hade kommit fram till mitt ärende, konstaterade handläggaren torrt, ”ensamstående förstås”.”

    Hur ska du ha det Monica, var du ensamstående eller inte?

    http://asikt.dn.se/asikt/debatt/varfor-har-sa-manga-synpunkter-pa-ensamma-mammor/

    Sedan refererar skribenten, hör och häpna, till en internationell studie om just ensamstående mammor. Yes! Hon har uppenbarligen läst på Sveriges Radio och menar genom en studie att det är mycket svårare för mammor. Skit samma att studien inte på nått sätt jämför ensamstående mammor och pappor. Vad kan det bero på? Internationellt kanske det är väldigt ovanligt med ensamstående pappor? Strunt samma! Det som hör till saken är att hennes osakliga och taskiga nedvärderande av ensamstående pappor är ett oskick som är mer än oartigt.

    http://jech.bmj.com/content/early/2015/04/10/jech-2014-205149.abstract

    Om något så visar undersökningen att insemination av ensamstående, för att uttrycka mig Löfvenskt, inte är okej.

    /Frida

    Svara
    • Gigas

       /  05/11/2016

      Intresant unddersökning DN gör i anslutningen till artikeln: ”Att vara en ung ensamstående mamma är en tuff utmaning. Ingen förälder blir så hårt dömd som den som ensamstående mamman. Samhället måste sluta skuldbelägga dessa föräldrar”

      Hade det inte varit bättre att fråga så här?
      Tycker du att du att ensamstående mammor döms hårdare än andra föräldrar?

      Svara
  5. Senior

     /  05/11/2016

    Det är bara att konstatera att främmande makts försök att destabilisera landet lyckats över förväntan, tror inte ens de förväntade sig att landet skulle avveckla sig självt på det sätt som nu fortgår.

    Svara
    • Alice i Underlandet

       /  05/11/2016

      Är det inte snarare ett ”inre övertag” vi beskådar?

      Svara
  6. Motkraft

     /  05/11/2016

    Faktiskt inte sett det med Gudrun och kören, tycker jag var både självironisk och humoristiskt, inte något att ligga henne till last 🙂

    Det handlar ju om makt i grund och botten, att män har haft väldigt länge makten över kvinnor och barn och de kommer att använda alla medel för att behålla den makten. Vill man behålla makt över någon så måste man trycka ned den personen.

    Det stämmer faktiskt, gäller alla grupper som fått ett privilegium på grund av kön, religion, ekonomi, militär styrka, makt eller annat.

    Det det de inte inser är att kvinnor fått en makt över den offentliga debatten, normskapadet av politik och annat, en makt som de nu inte gärna släpper ifrån sig. De har blivit berusade av den makten. Dvs om vänder på ”män” och ”kvinnor” i det hon sa så stämmer det också.

    Makt gör oss människor galna. Det är därför man ska sträva efter att ha jämvikt och att ingen får för mycket makt. Att inte en grupp får monopol på sanningar eller tillåts förtrycka en annan grupp.

    Rolig killen i morgonsoffan som vill att vi ska se det som ett mansproblem och att alla män är problemet, inte grupper av män som kommer hit med en unken kvinnosyn. Han leker mjukis men avbryter tjejen i studion hela tiden som har annan åsikt, typiskt patriarkaliska män 😉

    Svara
    • Gigas

       /  05/11/2016

      ”Faktiskt inte sett det med Gudrun och kören, tycker jag var både självironisk och humoristiskt, inte något att ligga henne till last:)”

      Det känns mer som ett sätt att distansera sig från sina egna åsikter och misstag.

      Svara
  7. Kristian

     /  05/11/2016

    ”Ex-språkrörens attack mot Stefan Löfven”
    http://unvis.it/http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22795018.ab
    ”… anser de att MP ska formulera ett antal krav för fortsatt regeringsmedverkan.”

    Hur stavar man hybris? m-i-l-j-ö-p-…

    Svara
  8. Kristian

     /  05/11/2016

    Mycket sevärt från NRK om vissa förorter:

    Slutklämmen från grannlandet i väster: ”det finns ingen orsak att frukta att vi får svenska förhållanden här i Norge.”
    Inte ett Östersjön eller ens en bro bort, alltså.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/11/2016

      Dystert är bara förnamnet.

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/11/2016

      Det är faktiskt alarmerande när chefsredaktörerna lyfter riktiga problem, inte sådana där rasitiska NRK-nyheter. När de anmäler att demokratin faktiskt är hotad, att det fria ordet står på randen till utrotning. Nämligen när deras servrar utsätts för en superotäck Ddos-attack. Deras siter låg faktiskt nere ett tag. Jag ryser fortfarande av skräck.

      http://www.journalisten.se/nyheter/starka-reaktioner-efter-it-attacken
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22476939.ab
      http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/03/20/samordnat-angrepp-mot-nyhetssajter-attack-mot-fria-ordet/

      Det är ju uppenbart att deras möjlighet att driva det fria ordet inte är möjligt på grund av Ryssarna, för det måste ha varit Ryssarna som utförde Ddos-attacken, och som vi alla vet, ryssarna driver även de här bloggen, M_I_T är nämligen inbäddad GRU-agent.

      Däremot är det ingen fara för journalistiken i ”förorten”. Det är inga problem att sitta på ett café på blanka dan, inte en chans att man skulle bli mordhotad som journalist för den sakens skull, allt är överdrivet.

      Jag efterlyser därför att ett team från Aftonbladet, Expressen, SVD och DN åka ut till varsin peppig förort, Husby, Rinkeby, Tensta och Fittja en regnfri fredagkväll klockan 20-22, samtidigt skickar de ett referensteam till fyra vita unkna heteronormativa förorter, Djursholm, Saltsjö duvnäs, Lidingö och Stocksund. En journalist och en kameraman per förort, frågorna kommer kretsa kring dagsaktuella ämnen som jämställdhet, kvinnans ställning, asyl, droger ungdomskriminalitet, varför det bränns så många bilar i Djursholm, och kastas så mycket sten i Stocksund, men även en gnutta integration.

      Livvakt, väktare, anmälan till polisen om att de ska göra ett besök behövs inte. Det fria ordet är absolut inte hotat. Jag passar på att poppa popcorn och väntar med spänning på att få ta del av det peppiga och viktiga fria ordet.

      /Frida

      Svara
      • Kristian

         /  05/11/2016

        Ingen brand i granen…

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  05/11/2016

          Precis, så länge inte granen brunnit upp så är det ingen fara, att bilen brann gör inte så mycket. Reinfeldt har verkligen en excellent portfölj av viktiga och ödmjuka citat.

          * Öppna era hjärtan!
          * Brann granen?
          * Jag flyger ofta över den svenska landsbygden. Det finns oändliga fält och skogar.
          * Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.
          * Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd.

          /Frida

          Svara
  9. Tacka vet jag altruism.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: