KTH är mycket oärliga! Ja de rentav ljuger rakt ut!

För ett tag sedan hade jag några inlägg om att några KRÄVDE genuskurser på KTH, det blev totalt tre inlägg beroende på rätt mycket ljugande om allt de skulle ha drabbats av.

Krisen är djup!” Det första inlägget om kraven på obligatoriska genuskurser på KTH.

Drabbas de av näthat?” Omedelbart kom ju det gamla vanliga trötta anklagelserna om att de drabbades av näthat och och så vidare…

Det borttagna kommentarsfältet” Då det var så mycket surr om allt de påstås drabbats av så publicerade jag HELA kommentarsfältet efter det tagits bort så den som vill kan bedöma själv.

kth utbildar i genus

Sen publicerade NyTeknik en ny artikel där genusprofessor Anna Wahl och två till sa att de GÄRNA inför obligatoriska genuskurser. Av de tre på bilden så är det förmodligen bara en som vet att genus endast är politisk ideologi och indoktrinering och det är genusprofessor Wahl. Om de andra två också vet om det men ändå gärna vill ha det är de dumma i huvudet. Varför skulle annars en rektor och en vice rektor vilja införa obligatorisk politisk ideologi och indoktrinering som ämnen på en teknisk högskola?

när näthatet slår till kth

KTH verkar nu tro i en en artikel publicerad på Campi, deras egna plats för personalnyheter, att bara för att kommentarsfältet under första artikeln är borttaget från artikeln så finns det inte längre och att det då är fritt fram att ljuga och hitta på så mycket de vill. Artikeln har det försåtliga namnet ”När näthatet slår till” Om ni kollar i inlägget ovan om det borttagna kommentarsfältet så ser ni det i sin helhet, taget efter det togs bort från artikeln. Där kan ni kolla om KTH:s beskrivning verkligen stämmer…

Från ”När näthatet slår till”

Två KTH-studenter utsattes för massiv kritik, i kommentarsfält och på Facebook, efter en debattartikel i Ny Teknik där de krävde kurser i genus för blivande ingenjörer. När forskaren Josefin Wangel gick in till deras försvar fick hon hatiska kommentarer.

Wangel gick in kommentarsfältet med namnet Josefin (endast Josefin alltså, långt senare så ändrade hon så hela namnet var med…) och en otroligt dryg ton.

josefin wangel

”få korn på sin privilegierade position”, ”patriarkala strukturerna”, sånt hör alltså hemma på en teknisk högskola… Och ni ser, bara Josefin, inte Josefin Wangels…

josefin wangel1

Hon slår fast att förklaringen till att det är färre män än kvinnor på högre utbildningar beror på ”patriarkala system”. Hon är så djupt nere i dyn att hon inte ens inser hur motsägelsefullt det är. Ett patriarkalt system KAN inte missgynna män, då är det per definition inte längre ett patriarkalt system. Kanske obligatoriska logikkurser på genus”utbildningarna” vore ett bättre alternativ…? Det saknas MYCKET sådant på dem.

wangel läs på

När hon inte har en aning om vad hon ska svara så är andra okunniga och ska läsa en grundkurs i… genus såklart…

– Det stod att jag gick i ledband med Hitler, Stalin och Olof Palme, att min frisyr avspeglade mina åsikter, att jag hade vanföreställningar, var inkompetent och inte kunde matte. Någon skrev också att jag skulle ta livet av mig, säger Josefin Wangel, forskare vid avdelningen för miljöstrategisk analys på KTH.

Det där med Hitler, Stalin och Palme gissar jag är denna

wangel hitlers ledband

Frågan är om det är rätt återgivet och om han har fel…? Att hon har vanföreställningar på grund av genus”vetenskap” är väl vid det här laget ganska glasklart? Kommentarer om hennes frisyr och att hon skulle ta livet av sig har jag inte sett, dock har jag inte lusläst alla. Det KAN också vara någon som är borttagen innan de kopplade loss hela kommentarsfältet men tvivlar eftersom ytterst få blev borttagna och man ser ju även ATT en kommentar är borttagen.

Artikeln som väckte nättrollen var skriven av studenterna Adelina Eriksson och Hanna Thenór Åström och var sprungen ur deras forskningsartikel om genus och innovation. Ny Teknik tog emot den med öppna armar och publicerade debattartikeln på tidningens sajt 2 maj.

Ja in och kolla på alla ”nättrollen” som väcktes. Nättroll = Håller inte med och argumenterar för det… Det här är alltså KTH, Sveriges främsta tekniska högskola som tycker så…

De nedsättande inläggen i kommentarsfälten kom snabbt.  Allt ifrån att de inte var riktiga KTH-studenter till att de skulle plugga hårdare och tänka på annat.

– Vi var inte riktigt beredda att inläggen skulle vara så hätska och så många, vi hade trott att det skulle kunna bli en bra och seriös diskussion om ämnet med Ny Tekniks läsare, säger Adelina Eriksson.

In och läs alla de ”nedsättande inläggen”, kommentarsfältet finns ju i sin helhet (minus de som togs bort innan de stängde kommentarsfältet). Tydligen är studenter på KTH unika små snöflingor som man inte får säga till att de har fel.

Hanna Thenór Åström delade samtidigt artikeln i en fristående Facebook-grupp för KTH-studenter och hoppades på en debatt på hög nivå. Men hon blev ifrågasatt och överöst med negativa kommentarer.

– Det var jättejobbigt och jag hade inte förväntat mig det. Det blev lite som mobbning, säger Hanna Thenór Åström.

Vad som hände i den gruppen har jag ingen aning om men man kan ana att folk var så fräcka att de inte höll med och också vågade säga det…

Forskaren Josefin Wangel skrev ett inlägg till studenternas försvar på Ny Teknik. Hon bad också tidningen att moderera i kommentarsfältet där hon själv blivit angripen och hotad.

Jag har inte sett någon kommentar där hon blivit hotad? Kan ha missat dock! Med ”angripen” antar jag att folk har reagerat på hennes egna trollbeteende?

– Jag har med åren blivit rätt hårdhudad och visste att jag skulle få den typen av kommentarer om jag gav mig in i debatten. Som kvinna är man ofta extra utsatt.

Hon var rätt flitig med ”den typen av kommentarer” själv som ni kan se ovan… Är det någon som kan se att kvinnor blev bemötta SÄMRE än män som sa samma saker i kommentarsfältet? Tänk då på att hennes kommentarer skrevs som Josefin endast och ingen visste vem hon var.

Hon menar att trollen i kommentarsfälten över lag avskräcker många kvinnliga kollegor att publicera sig offentligt när det gäller teknik. Och hon menar också att det sätt som diskussionen förts efter artikeln visar på behovet av genusvetenskap.

Det var Josefin som började leka nättroll i kommentarsfältet, är man själv ett troll så blir man bemött som ett troll. Se där, obligatoriska kurser i orsak och verkan på genus”utbildningar” kanske också vore en bra idé som komplement till logik? Är nog inga problem att publicera sig offentligt när det gäller teknik? Att publicera politisk ideologi och indoktrinering, ja rentav trams, taffligt maskerat som teknik är däremot en helt annan sak. Och visst är det fantastiskt, om man inte protesterar mot något så får man det i knät direkt, om man protesterar mot det så är det i sig ett bevis för att det behövs och så får man det i knät ändå… Motstånd mot trams är ett bevis i sig för att trams behövs. Fantastiskt!

Susanna Baltscheffsky, Ny Tekniks chefredaktör, håller med om att genus och teknik är ett laddat ämne för många av tidningens läsare, liksom förnybar energi och miljöfrågor. Då blir det fler inlägg än vanligt.

Hon säger att det är positivt att läsarna är engagerade, men att det blev en omogen debatt efter artikeln där vissa av läsarna gick igång med aphjärnan.

De som var igång med aphjärnan var mest genusförespråkare, kolla själv Josefins inlägg ovan plus alla som direkt ville censurera…? DET är väl aphjärnebeteende om något?

– Vi borde ha stängt kommentarsfältet tidigare. Kanske inte haft det på alls.  Och jag kan inte svara på exakt vilka inlägg det var som gjorde att vi valde att stänga det.

Ja det är nog bäst att inte behöva se att folk anser att ni är smått tokiga. I de blindas rike är den enögde kung! Klart hon inte kan svara på det exakt, folk sa emot helt enkelt. Det räckte så…

KTH har ställt sig bakom Adelina Erikssons och Hanna Thenór Åström upprop. I en debattartikel i Ny Teknik lovar nu rektor Peter Gudmundson, tillsammans med vicerektor Gustav Amberg och professor Anna Wahl, att anta utmaningen att utbilda i genus på KTH.

– Det går inte att understryka nog hur viktigt det är att ledningen står upp för det här, säger Josefin Wangel.

Ja ställ er bakom det så Sverige sjunker ÄNNU mer, är säkert vad Sverige behöver just nu…

katja tollmar

Katja Tollmar Grillner tycker att det är precis så hon känner igen det, alltså att det KTH ljuger om är hur det var… Katja Tollmar Grillner var opponent på den berömda ”Rum, rytm och resande: Genusperspektiv på järnvägsstationer” och såg inga problem med den. Så vad just hon tycker om detta är väl, och nu är jag MYCKET diplomatisk, ganska irrelevant…?

Så KTH drar sig alltså inte ens för att ljuga i genusgudens namn. Allt för kampen. Det kännetecknar just genus, att ljuga och hitta på för att få saker att passa ihop. Att bortse från det som inte passar eller rentav förneka att saker existerar. Att fråga sina vänner och sen dra slutsatser som gäller alla. Om folk påpekar att de är ute och snurrar så är de okunniga som ska ”läsa på”. ”Jag tror att det är så här, nu ska jag leta bevis för att det stämmer och struntar i allt som motsäger vad jag tror”. Och så vidare. Sådant vill alltså rektorn och vice rektorn ha in MER av på KTH…

En annan sak som är typisk för genusfolk är att OM det dyker upp något som kan vara olämpligt eller dåligt formulerad kritik så fokuserar man stenhårt på just det och gör det till representant för all kritik. Det finns nog en del onödiga kommentarer i det borttagna kommentarsfältet men att göra det enklaste, att bara ignorera dem, och svara ordentligt på de väl underbyggda funkar inte för genusfolk för då kan de inte skriva artiklar i efterhand om allt som de drabbas av… Och sen fixar de inte att argumentera med fakta eftersom de inte har någon på sin sida…

Vi har alltså kommit dit att högskolor och universitet gärna offrar vetenskap till förmån för pseudovetenskap och att de ljuger rakt ut och hittar på för att skydda galenskapen, politisk ideologi och politisk indoktrinering…

Lycka till!

MVH

MiT

Advertisements
Lämna en kommentar

63 kommentarer

  1. Intenso

     /  06/02/2016

    Det är uppriktigt sagt skrämmande att en sån viktig institution som KTH förfaller ner i genusträsket. Att det skall vara så förbenat svårt för annars rätt intelligenta människor att skaffa sig en helhetsbild av vad feminismen står för idag; Vad genus-industrin sysslar med och vad den representerar?

    Nu tänker högt betalda statstjänstemän kliva på i ullsockorna rakt ner i skiten. Utbildningarna kommer bli lidande, studenterna kommer bli lidande, i alla fall internationellt och tills de andra länderna kommit ikapp i stolligheterna. Rätt vad det är kommer de bäst utbildade civilingenjörerna i Sverige komma från Mogadishu Institute of Technology.

    Professorer har ett ansvar och det är att utbilda nya ingenjörer som förstår teknik och framtidens utmaningar. De utmaningarna omfattar inte om en pistong är manligt eller kvinnligt kodad. Har man inte fattat det bör man be om entledigande.

    Sen den här oärliga typen av argumentation, i vilket scenario anser ledningen för KTH och NyTeknik att det är nödvändigt att ljuga om fakta. Även om de är totalt marinerade i genustjosvejsan så måste de väl se skillnad på lögn och sanning, på hederlighet och ohederlighet? De verkar sakna moralisk kompass och är därmed en fara för sig själva och andra. Ge dem nåt enklare jobb i äldrevården, behovet lär ska vara enormt, och anställ folk som vet skillnad på rätt och fel, på sanning och lögn.

    Svara
  2. michael

     /  06/02/2016

    Det mest tragiska är att Sverige som kunskapsnation sjunker som en sten,och att politiker på fullaste allvar tror att det behövs mer av orsaken till att Sverige sjunker som en sten.

    Svara
  3. Statskupp

     /  06/02/2016

    Det vi nu ser är inget annat än ett försök till en slags statskupp. Nu menar jag inte att detta enskilda fall är det men det är en del av ett större sammanhang.
    Förfarandet ligger väl i linje med den metodik som togs upp här i ett tidigare inlägg ”Hur man tar över”. Hela denna nya slags revolution har klara gemensamma drag med andra historiska händelser som slutat i katastrof, t.ex. stasi, kommunismen mm.

    Svara
  4. Jan

     /  06/02/2016

    Att genusvetare inte klarar av en öppen debatt utan, tvärtom, kräver tolkningsföreträde visar på att genusvetenskap är en ideologi snarare än en vetenskaplig metod. Att universitetsrektorer äter ur händerna på genusvetare beror på a) vi har svaga universitetsstyrelser b) de är rädda om sina anslag.

    Svara
  5. Jan

     /  06/02/2016

    Att stigmatisera den överväldigande majoritet bland KTH-studenter och teknikintresserade som inte håller med propagandan och kalla dem för troll är dessutom den lägsta av debattmetoder. En härskarteknik snarare. En matriarkal sådan….

    Svara
  6. Bamse

     /  06/02/2016

    Kanske har jag läst för många nyheter på denna blogg men det är inte utan att man snart börjar bli oroad på allvar hur detta ska sluta.

    Grejer som KTH inlägget/diskussionen dyker upp i alla möjliga sammanhang och händelseförloppet tycks alltid vara ungefär det samma. Om vi jämför argumentationen med boxningstermer struttar genusfigurerna fram och försöker med ett par slag riktade klart under bältet men finner sig resolut och klockrent knockade på tio sekunder blankt. Sedan kommer domaren och lyfter armen på den däckade halvfiguren i luften som tecken på seger. Den uppenbart bättre boxaren ska helst skickas i finkan utan att passera gå. Genusvetaren vinner även då den förlorar.

    Finns en tjej i USA, Cassie Jaye, som håller på med en dokumentär om jämställdhet med mera – ”The red pill documentary”. Hennes idé från början har varit att låta alla parter komma till tals. Intressant och talande nog var personer från olika MRA grupper med på att ställa upp i filmen – utan några som helst garantier för att de skulle presenteras positivt eller ens rättvist. Feminister däremot, när de fick reda på att filmen inte hade för avsikt att presentera Sanningen(TM) utan att folks åsikter skulle få stå för sig, har gjort allt för att stoppa projektet och smutskasta Cassie med alla tillgängliga medel.

    Hoppas filmen blir av för jag tror ända räddningen mot all denna genus/feminist/SJW-nonsens är att göra narr av det samtidigt som man presenterar riktiga fakta – precis som görs på denna blogg.

    Men det vete sjutton. Kanske alla vi som inte håller med deporteras till Sibirien en vacker dag…

    Svara
    • Svenne

       /  06/02/2016

      D.H. Lawrence var träffsäker…

      Svara
    • Rikard

       /  06/02/2016

      Hej.

      Det slutar som för alla folk som låter sig stagnera: de ersätts med aggressivare, mer förökningsbenägna folkgrupper. Livet är en kamp om begränsade resurser (inte ett nollsummespel – det är något annat) och arter, folkgrupper och individer som förtränger detta går under.

      Därmed inte sagt att erövraren behöver vara bättre på annat än konsumerandet av resurserna samt på att föröka sig. Genom att inte bara döda och skörda det du själv tänker äta, utan även det som presumtiva konkurrenter skulle kunnat använda, har du redan förnekat möjligheten till konkurrens utan kamp. Därmed väljer de flesta presumtiva konkurrenter lättare jaktmarker för etablering.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  7. Jan

     /  06/02/2016

    Sverigeföraktaren och massinvandringsförespråkaren Patrik Lundberg på Aftonbladet är igång igen. Denna gång ger han sig på svenska män eftersom de inte sett till att de invandrare som fått avslag på sina ansökningar också får stanna. De är de svenska vita männens fel menar den rasifierade (därmed fri från skuld) Patrik: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/patriklundberg/article22929560.ab

    Svara
    • Uffe

       /  06/02/2016

      Jag förstår inte varför PL blandar in män/MRA i debatten om huruvida de som fått avslag på sin asylansökan skall få stanna i landet eller inte, för mig är det två helt separata frågor helt utan gemensamma nämnare. Nåja, med möjligen en gemensam nämnare: de verkar som att de flesta av asylsökarna är män. Men då blir det tämligen automatiskt så att de flesta av dem som får avslag på sina ansökningar är män, om man förutsätter att avslagen portioneras ut utan hänsyn till kön.

      Svara
    • Pelle2

       /  06/02/2016

      Citat från artikeln:
      ”När män anklagas för att vara en homogen massa så är jämställdisterna där och säger att alla män faktiskt inte är potentiella våldsverkare. Att alla män inte tafsar på kvinnor. Och att alla män inte belägrar stolar som kvinnor borde fått sitta på.
      Men om den en­samstående flyktingmannen råder det ­tystnad. Vore han ­pursvensk hade han ­varit högst upp i näringskedjan. Nu är han inte det. Nu är han längst ner.
      Jämställdisterna har svikit ­honom.
      Precis som regeringen har gjort, precis som alla andra.”

      Nu blir väl dom allra flesta inte avvisade för att dom är brottslingar utan för att dom inte har några asylskäl.Så vad har män som begår övergrepp med saken att göra ?
      Kan man inte i så fall inte lika gärna säga att feministerna har svikit dessa män eftersom dom inte står upp för dom i sin påstådda jämställdhetssträvan ?

      Vad vill Lundberg ? Att alla som kommer hit skall få stanna ? Såg han inte att vår asylmottagning brakade ihop eller sitter han med Virtanen,Schyffert och Ernman och dricker vin och äter Pizza och ser att Sverige kan ta emot all världens flyktingar ?

      Eller så vill han bara rikta en spark mot oss män i sann feministisk anda…

      Svara
    • Rikard

       /  06/02/2016

      Hej.

      Det är ändå en underbar logik, hämtad från den feminiserade dagiskulturen från sent sextiotal och framåt: alla som är med skall få första pris. Lagar och förordningar är inte styrande och tvingande regleringar utan rekommendationer och riktlinjer man kan strunta i om man är god i sin identitetspolitiska summa.

      Tror jag skall börja tillämpa Lundbergs logik lite till mans:

      ”Billetten? Nej det har jag ingen. Va? Kliva av tåget? Nehejdu din rasist-konduktör!”
      ”Betala studieskulden? Men jag måste ju ha rätt till att slippa.”
      ”‘Vräkningsbesked? [ringer rödgardisterna] ”Utan hus – blir det bus!'”

      Och det bästa: med hans logik behöver du bara följa av domstol eller myndigt fattade beslut om du känner att de är rättvisa.

      Hmm, undrar om Lundberg bor lylligare än jag? Kanske skulle söka asyl i hans barre, och ta med mig min kultur (brännvin, knivar & djefvlar anamma, ackompanjerat av Stanley Holmers repertoar).

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • jaha

       /  06/04/2016

      Putte Lundbergs arbetsutrustning består av en rasiststämpel.

      Klar att användas på oliktänkande och oliktyckande. Likt en upprymd treåring som fått sin första färgstämpel i födelsedagspresent, ränner han nu runt till allt och alla. Här skall det stämplas!

      Den här gången har turen kommit till jämställdister. De rabiata feministflatornas ärkefiende. Kritiserar han den rörelsen så kanske han får ligga. Kanske med en träskpadda med hår under armarna på redaktionen. Kanske med en rugguggla med ko-ring i näsan på krogen.

      Försvarar inte jämställdister per se, är inte en del av den rörelsen.

      Det är dock en rörelse som är förtjänt av en mer rättvisande beskrivning. Det är min tolkning att jämställdister förespråkar jämställdhet och därmed synar den feministiska bluffen, att män skulle vara privilegierade förtryckare och att kvinnor skulle vara förtryckta offer.

      Putte undrar vem som försvarar männen. Han säger att det finns en rörelse i Sverige, som kallar sig jämställdister och som är ­aldrig sena att kritisera feministernas påstådda oförmåga att ­värna mäns rättigheter.

      Frågan är snarare vem som försvarar kvinnorna. Det finns en rörelse i Sverige. De kallar sig feminister och är ­aldrig sena att kritisera kvinnors rättigheter. De har dock inga som helst problem med att 90 procent av flyktingarna som hjälps undan påstådd misär är män.

      Putte lever i en sagovärld, med oändliga resurser och utan konsekvenser. Det är enkelt att sitta på Söder med en flaska rosé i handen och en dildo i röven, och bekänna sig till de rätta åsikterna. Men där ute mördas människor, kvinnor våldtas och stadsdelar brinner.

      Putte påstår att jämställdister säger att alla män faktiskt inte är potentiella våldsverkare. Att alla män inte tafsar på kvinnor. Och att alla män inte belägrar stolar som kvinnor borde fått sitta på.

      Upp till bevis. Om Putte påstår att män belägrar stolar som kvinnor borde fått sitta på, så är lösningen väldigt enkel. Putte behöver bara kliva av sin stol, som skribent på Sveriges största tidning.

      Eller är han bara ute efter att få ligga? Kanske med en träskpadda med hår under armarna på redaktionen. Kanske med en rugguggla med ko-ring i näsan på krogen.

      Svara
  8. MiT

     /  06/02/2016

    Svara
    • Kristian

       /  06/03/2016

      ”… visar att kapitalismen inte kan regleras genom demokratiska beslut.”
      Nej, kapitalism fungerar självklart inte om alla beslut skall tas centralt i politbyrån, eller via allmänna val. Då är det nämligen inte längre kapitalism utan planekonomi.
      Beslut måste fattas snabbt, på plats, löpande. Då fungerar det. Bevisligen.

      Svara
  9. MiT

     /  06/02/2016

    Svara
    • Jans

       /  06/03/2016

      Ny Teknikhistorien är verkligen bedrövlig och KTH-publikationen Campi är uppenbarligen marinerad också. Lägg märke till att alla skribenter är kvinnor i yngre medelåldern. Lika barn leker bäst uppenbarligen. Men att en chefredaktör Susanna Baltscheffsky tycker det är helt ok att ljuga rakt ut, det är verkligen sorgligt. Det existerar ju inget reellt näthat i kommentarsfältet bara kritik. Mestadels vältalig.
      Men det handlar om pengar och karriär för dessa kvinnor som för så många andra och man är beredda att ljuga för att upprätthålla en myt som ger genusvetare avkastning. Samtidigt gissar jag att en och annan KTH-professor hukar bakom katedern. Det är nog många som ogillar utvecklingen men vem vill sitta med svarte petter efter att ha protesterat? Alla är tysta och hoppas det skall gå över. Det går inte över. Inte på länge än.

      Svara
  10. Björn

     /  06/02/2016

    Jag orkar inte ens läsa allt. så sjukt provocerande med deras oärliga debatteknik. Troll och hat och ”som kvinna är man ofta extra utsatt…”. Vad fan tror dom? Att alla bara ska lägga sig platt och berömda dem för deras enastående slutsatser? Det är inte så forskning funkar! Pröva att skicka in en artikel till en peer-review process på någon internationellt erkänd konferens, där görs ingen skillnad på män eller kvinnor, alla får jävlar i mig ta emot kritik så man bara vill lägga ner alla sina forskningsprojekt för man blir så sågad. Men nej, här är det näthat när det inte är 100% klang och jubel med fanor och trumpeter. Jävla bortskämda skitungar!

    Svara
  11. MiT

     /  06/02/2016

    Svara
    • Jan

       /  06/02/2016

      Det är alltså sant? Jag som trodde att det var en parodi! De politiska verkligheten närmar sig mer och mer parodins utmarker alltså. Politikerna är egentligen vår tids narrar. Välbetalda narrar dock, som aldrig riskerar sin nacke.

      Svara
  12. Jag ser att du lägger in en felaktighet i denna artikel: Det är ju inte KTH som är Sveriges främsta tekniska högskola.
    Det är Chalmers! 🙂

    Svara
  13. Svenne

     /  06/02/2016

    Grundlagsfäderna torde rotera i sina gravar… #safespace

    Svara
  14. Svenne

     /  06/02/2016

    Oxford Professor Slams ‘Safe-Space’ Politics:
    ”This is ”a double-pronged attack on free speech,” Ash told an audience at the Hay literary festival on Monday.
    As RT reports, as well as Marx, Darwin and Jesus, he warned that philosophers like Rousseau and Hegel would today be banned from campuses.”

    Svara
    • Intenso

       /  06/02/2016

      Fast Marx, jag vet inte men han verkar ju vara både gud och kung i det lägret.

      Svara
  15. Svenne

     /  06/02/2016

    ”Men of college age leaving their safe space”…

    Svara
  16. MiT

     /  06/02/2016

    Från NyTeknik innan de blev infekterade av den sjukdom som tydligt satt sig på hjärnan hos dem…
    ”Kliv ner från dina höga hästar, Ebba!”
    http://www.nyteknik.se/opinion/kliv-ner-fran-dina-hoga-hastar-ebba-6452410

    Svara
  17. MiT

     /  06/02/2016

    Svara
  18. T

     /  06/02/2016

    ”Rättssäkerhet ingår i demokratins kvalitetskrav. I sin tur är detta beroende av synen på individen. Är han eller hon till för staten eller är staten till för de enskilda människornas skull?”

    Svara
  19. Jan

     /  06/02/2016

    Ytterligare en av dessa borgerliga valfrihetsreformer som gått åt helvete. Likafullt försvarar liberalen Bengt Westerberg sin LSS-reform i ett inlägg i DN. På uppdrag av vårdföretagarna! Så var det med den integriteten!
    När LSS-reformen infördes av skojaren Westerberg på 90-talet var statens kostnad för dessa handikappade cirka 1,5 miljarder per år. Nu närmar sig kostnaden 40 miljarder per år. Närmare 2 miljoner i snitt per vårdtagare. Eller vårdföretagare som idiotliberalen Westerberg omvandlat det till….

    http://www.expressen.se/ledare/westerberg-latsas-inte-om-problemen/
    http://www.expressen.se/ledare/stoppa-fusket-inom-assistansersattningen/
    http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/varningslamporna-blinkar-kring-assistansersattningen/

    Svara
    • Jan

       /  06/02/2016

      Ni som ger tummen ned: Tycker ni att slöseri med skattepengar är en bra sak då? Att det är moraliskt fel att hushålla med gemensamma resurser? Och att kriminaliteten som följer i reformens bakvatten är en god sak?

      Svara
      • Senior

         /  06/03/2016

        Lustigt, förra veckan när jag länkade till undersökningar som tog upp de privatiseringar som lyckats, som är bättre, billigare och med nöjdare kunder, dvs de flesta, köpte du inte mitt argument om att hushålla med skattemedel.
        Har du ändrat dig eller är du bara inkonsekvent?

        Svara
        • Jan

           /  06/03/2016

          ”De flesta” privatiseringarna har inte lyckats. Snarare tvärtom. Apoteket har inte blivit bättre (sämre lagerhållning), kostnaderna för bilbesiktning steg med 30 procent, LSS kostar 40 000 000 000 per år (2 miljoner per vårdtagare), skolan sjönk, privata lotsar på AF var ett gigantiskt fiasko. Och så vidare. Dessutom sålde man ut statliga affärsverk och dotterbolag som var vinstmaskiner som Vin&Sprit till exempel. För att inte tala om kommunala och statliga fastigheter som slumpades bort på ett rent kriminellt sätt.

          Fast å andra sidan: Om det fungerar i verkligheten spelar väl ingen roll för en dogmatisk tokliberal. Ideologin är det viktigaste, inte resultatet. Precis som för tokvänstern. Två destruktiva krafter i svensk politik.

          Svara
    • Pelle2

       /  06/02/2016

      Håller med om att assistansverksamheten har havererat med mycket skumraskaffärer och ren brottslighet i dess kölvatten och behöver definitivt reformeras och styras upp. Detsamma kan vi säga om asylmottagningssystemet som drivs av staten genom migrationsverket men där hör jag dig inte argumentera emot den statliga driftsformen…
      Med andra ord anser jag att man inte kan döma ut en hel driftsform utifrån att vissa aktörer misslyckas eller bedriver rent brottslig verksamhet.
      Gör något åt problemen istället för att döma ut en hel verksamhet utifrån vad några av aktörerna gör.
      För övrigt finns det väl även andra delar av staten som ägnar sig åt rent slöseri som Ud som bjuder utländska politiker på lyxresor till Sverige för att Löfven och Wallström kanske skall kunna sola sig i glansen i säkerhetsrådet…
      Men som jag skrev i ett tidigare inlägg att du kommer inte övertyga mig om att statligt eller kommunalt ägande och ingen eller begränsad valfrihet är bäst lika lite som jag kommer övertyga dig om att valfrihet oftast är något bra…

      Svara
      • Jan

         /  06/02/2016

        Tyvärr så håller inte din argumentering här, Pelle. Vi har facit. En kostnadsökning på 2700 procent på cirka tre decennier. Det håller inte. De här tusentals miljonerna som slösas bort skulle kunna användas till viktigare saker än att göda vårdkapitalister och kriminella ligor. Hur UD eller migrationsverket drivs har inte med den här saken att göra. Det är bara ett sätt att försöka dribbla bort korten. Håll dig till saken.

        Svara
        • Pelle2

           /  06/03/2016

          Som sagt var, jag håller med dig om att hanteringen av assistansverksamheten har varit och är helt åt helvete och att politikerna har låtit det fortgå är en gåta.Det är säkert så att man är rädd för att stöta sig med vissa grupper och det visar ju hur ryggradslösa många politiker är.
          Tycker att min jämförelse med Migrationsverket i allra högsta grad är relevant.
          Du säger att privat företagande inte hör hemma i vård och skola för att de slösar med skattepengar.Detsamma kan man säga om Migrationsverket som göder asylboende-entreprenörer med stora pengar samtidigt som kvaliteten på boendet i allra högsta grad kan ifrågasättas.En av de största entreprenörerna,Bert Karlsson, har ju rakt ut sagt att de får för mycket pengar för vad de skall utföra och att han skulle kunna driva verksamheten för mycket mindre pengar om jag inte minns fel.Skulle inte förvåna mig om han har rätt för han skulle inte vara i branschen om han inte tjänade mycket pengar på det.
          Är inte det slöseri med skattepengar och varför driver inte staten flyktingförläggningarna fullt ut själva om de nu är så duktiga och håller i pengarna ?
          Är de inte slöseri med skattepengar och på gränsen till brottsligt när den duktiga staten bjuder politiker från andra länder på mutresor till Sverige ?
          Du hävdar att de enda som skall driva vård och skola är stat eller kommun för att de gör det mycket bättre och för att de är slöseri med skattepengar om en privat företagare lyckas göra en vinst på sitt företagande i dessa branscher.
          Du har däremot inga större problem med det slöseri som sker i stat och kommun.
          i dessa verksamheter pg.a ineffektivitet. Så länge ingen tar ut en synligt redovisad vinst så är det ok för dig.

          Svara
      • Jan

         /  06/03/2016

        Valfrihet för övrigt: Det är en väldig skillnad mellan valfrihet på någon annans bekostnad eller valfrihet på egen bekostnad. Det är inte rimligt att 30-40 lönearbetare skall arbeta ihop valfrihet att spendera deras skattepengar för en bidragstagare. Då må det gälla handikappade, arbetslösa, socialbidragstagare eller nyanlända. Den som är nyliberal eller moderat och hävdar något sådant borde läsa på sin Ayn Rand eller Robert Nozick noggrannare. Ayn Rand skulle inte anslå en krona till dessa grupper på strikt moraliska grunder.

        För övrigt är inte ägandeformen det viktiga här. Det viktiga är att förhindra slöseriet och kriminaliteten som Westerbergs reform orsakat. Riksdagen har haft 20 år på sig men inte gjort ett nada. Eftersom man röstmaximerar och vill inte stöta sig med någon bidragsgrupp. Allrahelst inte handikappade eller invandrare.

        Svara
        • Pelle2

           /  06/03/2016

          Skulle vilja påstå att ägandeformen är väldigt viktigt här för det är ju du som skriker om giriga och kriminella privata företagare Stat och kommun är för övrigt minst lika bra på att slösa på våra skattepengar…
          Hur många politiker och politiska tjänstemän göder inte vi som skattebetalare utan att få särskilt mycket tillbaka ? Tänk också på alla genusideologer vi betalar för i stat och kommun.Vad är det om inte ett rent kriminellt slöseri med våra skattepengar ?

          Svara
          • Jan

             /  06/03/2016

            Du flyter ovanpå. Du håller dig inte till saken. Det ena försvarar inte det andra. Oavsett vilka fakta som läggs fram så har du bestämt dig på förhand vad du ska tycka. Det är meningslöst att försöka omvända en fundamentalist. Så jag slutar där.

          • Pelle2

             /  06/03/2016

            Jag gör jämförelser mellan statlig/kommunal verksamhet och privat som bedrivs på de områdena eftersom du menar att privat företagsamhet inom skola och omsorg är dåligt och ofta kriminellt medan du inte verkar ha några problem med dåligt skött statlig/kommunal verksamhet.
            Jag menar att man självklart måste bestraffa dom som missköter sig oavsett om det är den privata företagaren eller stat/kommun som missköter sig så jag säger inte att det ena ursäktar det andra.Däremot kan och bör man jämföra de olika driftsformerna med varandra.
            Jag menar också att det är utvecklande med konkurrens på alla områden utom där det inte är lämpligt som polisiär och militär verksamhet och ren myndighetsutövning.
            Även du har ju bestämt sig på förhand vad som är bra och dåligt och är därmed en fundamentalist precis som jag är i så fall.
            Själv tycker jag inte att det är så konstigt att vi har olika syn på saken. Du säger själv att du är en före detta Socialdemokrat och jag är själv en före detta Moderat. Därmed har vi ju väldigt olika ideologisk bakgrund och det är väl det som färgar av sig på våra åsikter.
            Du försöker ju stenhårt att omvända oss som kommenterar på denna blogg genom att gång på gång ta upp din motvilja mot privata alternativ inom skola och omsorg. Du vet att vi är några som inte håller med dig och några som håller med dig. Kanske kan du omvända några eller kanske inte.
            I vilket fall får du räkna med mothugg från mig och några andra när du så kategoriskt uttalar dig om privat verksamhet inom vård och omsorg och låter lite grann som Jonas Sjöstedt och Stefan Löfven i din argumentation 🙂

          • Senior

             /  06/03/2016

            http://www.uvell.se/2016/06/03/skolfiaskot-32286178

            Här är det stora problemet, korrumperade vänsterpolitiker som ”privatiserar” till sig själva och sina bolag.. Finns inom alla områden, tex sossen Jan-Emanuels luckrativa flyktingindustri.

      • Jan

         /  06/03/2016

        Vänsterdåren Anders Lindberg försvarar, naturligtvis, miljardsvindeln. Tokvänstern och nyliberalerna i samma båt alltså. Samma vansinne som i invandringsfrågan. Kostnadsvallar kommer att sprängas. Var så säkra. Se till att ordna privata försäkringar. Välfärden kommer snart att utsättas ordentliga påfrestningar! http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article22934950.ab

        Svara
    • Rikard

       /  06/03/2016

      Hej.

      Det är en följd av den opportunism som är inbyggd som en nödvändig del i ett kapitalistiskt system utan risker för företagaren. Utan risk därför att av det offentliga upphandlade känsliga verksamheter kan operera enligt en ‘bli räddad’-logik (rätt eller fel). detsamma gäller tyvärr, men med annan ‘smak’ offentlig verksamhet: övergrepp, underbemanning, inkompetent eller kriminellt belastad personal samt regelbrott satta i system och som rutin kan enkelt döljas och begravas under sekretess och via att det inte sällan är förbrytaren som agerar talrör till personen med vårdbehov.

      Så, systemet är dysfunktionellt. Hur får vi bort avarterna, och hur etableras en kontrollfunktion som bara granskar utan att styra?

      Finansiering: hur bygger vi om så att vårdbehovet avgör, och så att fusk inte lönar sig, varken för den enskilde, för privat kontraktör eller för offentlig?

      Mitt korta svar skulle vara: den som som enskild med vårdbehov kan bevisas och beslås med fusk stäng av från allt offentligt stöd; första resan under begränsad tid, andra resan på livstid. För invandrare läggs livstids utvisning till påföljden.

      För kommunal och annan offentlig verksamhet som kan bevisas agera mot reglerna påförs straffansvar för samtliga utförare, samt för den som haft kännedom men ej varskott eller anmält. Säg indragen lön i tre månader för mindre saker, upp till fängelse (arbetsläger) och yrkesförbud (komplett med gängse straffsatser) för grövre övergrepp.

      För privata företag gäller samma som ovan med tillägget yrkesförbud från fem år till livstid i respektive bransch (detta gäller även vid delägarskap och liknande) samt expropriering av företaget vid flagranta och systematiska regelbrott (återigen, även vid delägarskap).

      Privat eller offentlig spelar ingen roll – den som upplever att den har mer att vinna på att göra rätt, och inte vill riskera att bli paria (vad skall kompisarna i jaktlaget/Rotary/SKL osv säga?) sköter sig bättre än den som vet sig kunna slippa alla konsekvenser av sitt agerande.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare
      Ps Att ha som principiell ståndpunkt att privat kapitalistiskt eller offentligt korporativistiskt/socialistiskt alltid är rätt/fel känns som ett stickspår. Ds

      Svara
  20. Frida Gustavlin

     /  06/02/2016

    Ägnade kvällen åt att självplåga mig med SVT:s feministcertifierade kulturnyheterna.

    Först några kulturnyheter med den obligatoriska feministvinkeln, en om en bok som kommit ut för hur länge sen som helst, men som nu översatts till Svenska, P1-kultur uppmärksammade också denna sensationella nyhet. Sedan lite feministisk vinkel på att en amerikansk ståuppare kommer till Stockholm. Gäsp.

    Men även en intressant nyhet. Aftonbladet, Expressen, DN och SVD beskriver inte invandringen som något positivt enligt en ny forskningsrapport. SVD lär skriva minst positivt av dem fyra. På ledarsida alltså.

    ”– Svenska Dagbladet är den ledarredaktion som skriver störst andel negativa artiklar om invandring och integration. I studien är en negativt kodad artikel helt enkelt en artikel där man framställer invandring som ett problem, medan en positivt kodad artikel är då man lyfter fram de fördelar som invandring och integration har för Sverige, säger Niklas Bolin.”

    http://www.svt.se/kultur/medier/forskare-svd-ledare-skriver-mest-negativt-om-invandring

    Tove Lifvendahl, Svenskans politiska chefredaktör, slår ifrån sig kritiken med motiveringen att de inte skriver om invandring, utan skriver kritik om invandringspolitiken. Ett begripligt svar kan tyckas. Ett fegt svar tycker jag, de har ju inget ansvar för att varken skriva positivt eller för den delen negativt. Ledarsidorna är opinionsbildande politiskt färgade tryckerier. Det vore ju löjligt att göra en analys om hur ledarsidorna skriver om t.ex. nazism, och sedan konstatera att de endast är negativa.

    Forskningsrapporten ingår alltså i en bok som heter ”Migrationen i medierna”. Så om jag nu själv vill granska vad som står i denna viktiga forskningsrapport så behöver jag alltså köpa en antologi för någon hundralapp, tack för det.

    Slutsatserna i rapporten är i vilket fall.

    • Inget stöder tankefiguren att svenska medier inte rapporterar om invandring och integration. Under hela tidsperioden har frågorna varit högst närvarande på ledarsidornas dagordning.

    (Vem har trott något annat, vart finns den tankefiguren att finna?)

    • Invandringsfrågorna har fått ökat utrymme på senare år.

    (Nähä, det har jag inte märkt!)

    • Ledarsidorna ger ingen överdrivet positiv bild av invandringen, tvärtom dominerar från 2015 en negativ bild av invandringens och migrationens effekter.

    (Om det är sant så är det oroväckande att det inte får ännu större påverkan på hur våra politiska partier formulerar sin politik och hur krönikörer skriver om saken.)

    • De flesta artiklar är balanserade.

    (Skönt att höra.)

    Då kan min slutsats vara att invandringen faktiskt inte är någon positiv sak, om nu inte forskarna menar att invandring är något postmodernt som är fullständigt neutralt i sig, och som blir bra eller dåligt beroende på hur man ”kodar” beskrivningen av den.

    Men rapporten verkar tyvärr vara rätt kass, det är en mycket fin linje mellan krönika, politisk analys och ledarsida idag, och utan att ta med dessa så får man inte en komplett bild av hur framställningen av opinionsbildande inslag i medierna ser ut.

    Och om man nu ändå ska skriva om migration i medierna och väljer att endast skriva om hur ledarsidorna beskriver läget så behöver man som rapportläsare få veta hur mediakonsumtionen faktiskt ser ut. Hur många läser Fjortisnyheter24, hur många läser på den neonazistiska ryssfinansierade sidan Toklandet, och hur många läser de faktiska ledarsidorna.

    Men en sådan granskning gör förstås inte journalisten på SVT.

    /Frida

    Svara
    • @Frida

      ”Hur många läser Fjortisnyheter24, hur många läser på den
      neonazistiska ryssfinansierade sidan Toklandet, och hur många
      läser de faktiska ledarsidorna.”

      ”Graecum est; non legitur” (det är grekiska, och läses icke)

      Vad det är som är grekiska för läsaren,
      är upp till bloggens kommentatorer att bedöma.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  06/02/2016

        Nu börjar det bli kryptiskt på riktigt. 😉

        I Febi värld, i vetande som dikt,
        är allting klart: klar strålar Febi sol,
        klar var hans källa, den kastaliska.
        Vad du ej klart kan säga, vet du ej:
        med tanken ordet föds på mannens läppar:
        det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

        /Frida

        Svara
    • Björn

       /  06/03/2016

      ”• Ledarsidorna ger ingen överdrivet positiv bild av invandringen, tvärtom dominerar från 2015 en negativ bild av invandringens och migrationens effekter”

      Ja precis, men tidiga 2015 och före det så ältades ju floskler om kompetensregn och vinstlotter. Sen kom sanningen ikapp och tidningarna vände kappan i god sedvanlig ordning 😜

      Svara
  21. Jans

     /  06/03/2016

    Ny Teknikhistorien är verkligen bedrövlig och KTH-publikationen Campi är uppenbarligen marinerad också. Lägg märke till att alla skribenter är kvinnor i yngre medelåldern. Lika barn leker bäst uppenbarligen. Men att en chefredaktör Susanna Baltscheffsky tycker det är helt ok att ljuga rakt ut, det är verkligen sorgligt. Det existerar ju inget reellt näthat i kommentarsfältet bara kritik. Mestadels vältalig.
    Men det handlar om pengar och karriär för dessa kvinnor som för så många andra och man är beredda att ljuga för att upprätthålla en myt som ger genusvetare avkastning. Samtidigt gissar jag att en och annan KTH-professor hukar bakom katedern. Det är nog många som ogillar utvecklingen men vem vill sitta med svarte petter efter att ha protesterat? Alla är tysta och hoppas det skall gå över. Det går inte över. Inte på länge än.

    Svara
  22. MiT

     /  06/03/2016

    Svara
  23. Jan

     /  06/03/2016

    Näthataren Kawa på Politism är igång igen. Apropå genustjejerna som fick mothugg i Dagens Teknik så säger han ”ni kan inte hata bort verkligheten”. Vidare påstår han att en ”forskare” blev ”offer för trakasserier och hot”. Det som egentligen hände var att hon inte fick medhåll i kommentarsfältet….

    http://www.politism.se/kawa-zolfagary/ni-kan-inte-hata-bort-verkligheten/

    Svara
    • Pelle2

       /  06/03/2016

      Från artikeln:
      ”Forskaren själv gjorde en snabb analys av hur KÖNSSPECIFIKT HATET kan vara:
      ”Den visade att inlägg från kvinnor som var positiva till artikeln bemöttes med negativa kommentarer i 70 procent av fallen, medan inlägg från positiva män bemöttes negativt i bara 25 procent av fallen. Nu är ju detta ingen statistisk säkerställd analys, men speglar väl de mer omfattande studier som har gjorts på området.”
      Här visar kawa att han och feministerna sätter likhetstecken mellan kritik mot feminister och hat…
      ”Trogna sina konservativa och förlegade åsikter så ger de sig dessutom oftare på kvinnor än män.”
      Eftersom feminister oftast är kvinnor så är det väl inte så konstigt om det är dom som får mest kritik ? Det vore ju inte speciellt smart att angripa en som inte uttalar sig om feminism om man vill kritisera feminismen..

      ”Eftersom grunden till deras hat är just motstånd mot förändring så väljer dessa bakåtsträvande ignoranter att blunda för verkligheten i stället. Det har kallats för faktaresistens.”
      Grunden för vår KRITIK är inte motstånd mot förändring utan en vägran att acceptera genusidiotierna,identitetspolitiken,postmodernismen och könsrasismen från radikalfeministerna och andra.
      Nog sysslar dom med faktaresistens eftersom dom inte kan eller vill resonera utifrån fakta utan nöjer sig med att känna hur saker förhåller sig i sann postmodern och radikalfeministisk anda..
      ”Här är grejen, hur mycket de än hotar, hatar och trakasserar så kommer inte verkligheten förändras. Vi finns kvar här, ute i solskenet dit ni aldrig vågar er ut”
      Är det några som hatar,trakasserar och hotar sina åsiktsmotståndare så är det väl radikalfeministerna och andra väktare av åsiktskorridoren,
      Denna artikel är en bra illustration på hur sådana som Kawa vill tysta sina åsiktsmotståndare genom att kalla dom för rasister och hatare…

      Svara
  24. MiT

     /  06/03/2016

    Sämsta skälet ever anges också, att de annars skulle utföras illegalt. Varför inte ge pengasäckar till kriminella, alternativet är ju att de rånar någon?

    Svara
    • Varför ger dom inte 3.3 miljoner till sjukvård/polisen så de kan söka upp och straffa de som begår dessa övergrepp!?!?

      Svara
    • Precis vad som behövs i Malmö

      Svara
    • Dreadlock

       /  06/20/2016

      Va ? En kvinnlig juridikstudent som inte är P.K. och till på köpet gör en analys baserat på barnets rättigheter i vårt land (Att inte tillfoga fysiskt skada) Alltså : Barnmisshandel.

      Undrar vilket land som hon kommer att migrera till efter studierna 🙂 Faktan som hon drar fram är ju livsfarliga i vårt klimat : ” Ingen pojke ska behöva utsättas för en omskärelse mot sin vilja. Det är viktigt att beakta att det är barn som blir omskurna”

      Tss Tss Kuturrelativisterna kommer att käka upp henne till frukost av experterna på våra kulturreaktioner…

      Svara
  25. MiT

     /  06/03/2016

    Let me guess, 10 stycken som attackerar en person, precis som det alltid har varit i Sverige…?
    ”Tio personer jagade och överföll ensam man”
    http://24blekinge.se/2016/06/02/tio-personer-jagade-och-overfoll-ensam-man/

    Svara
  26. Dreadlock

     /  06/20/2016

    Miljöpartiet försäkrar att de inte varit utsatta för infiltration och att de fortsättningsvis kommer att jobba för att inte så ska ske.

    ” – Vi har sett över våra processer kring val och nomineringar och att säkerställa att vi har en organisation som är motståndskraftig mot kupper. ”

    Då har man nog inte sett över tillräckligt med tanke på att Fridolins kontakter till Islamiska frifräsare varit både långvariga och omfattande.

    MP försöker nu köra en skadereglering på låtsas. Fridolin sitter kvar, och media har inte ens försökt att genomlysa denna märkliga paradisfågel i svensk politik på allvar-än.
    Det behövs mycket mer publikationer av Fridolins förehavanden och kartläggning av hans kontakter.

    http://www.svd.se/mp-skyddar-sig-mot-extremism/om/turbulensen-i-mp

    Svara
  1. Klockan 5 över 12 vaknar Expressen | WTF?
  2. 445 myndigheter ska bli 446 | WTF?
  3. Maskinteknik på KTH | WTF?
  4. Försök till satir på tidningen Curie | WTF?
  5. Sammanfattning av 2016 del 3 | WTF?
  6. Omröstning om värsta genuseriet 2016 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: