Radikalfeministiska läkarstudenter i Lund kräver Trigger warnings och Safe Spaces

Först av allt så får man inte missa det förra inlägget, det är alldeles för viktigt!

**********

På läkarutbildningen i Lund finns fortfarande föreläsare som anser att fakta, kunskap och vetenskap är något viktigt som man måste värna om och de anser att känslor, tyckande och postmodernism faktiskt då får stå tillbaka.

läkarutbildningen i lund kräver safe spaces

Men kanske inte så länge till? Nu finns det radikalfeministiska läkarstudenter i Lund som hellre vill ha Safe Spaces och Trigger Warnings istället för fakta, kunskap och vetenskap.

Germund Hesslow, professor i neurofysiologi som undervisar i ”Arv och miljö” på läkarprogrammets andra termin, hyllas av sina studenter.

– Han är påläst, pedagogisk och retoriskt begåvad. Vi lär oss jättemycket av hans föreläsningar, säger Felicia, som går sin andra termin på läkarprogrammet.

Germund Hesslow är alltså påläst, pedagogisk och retoriskt begåvad. Han hyllas av sina studenter som mycket kunnig och bra. Det är ju precis så det ska vara, de kan vara glada över att ha en mycket kunnig föreläsare!

Hon tycker dock att det finns ett undantag – föreläsningen som rör könsskillnader.

– Då blir det politisk propaganda, inte nyanserad undervisning, menar Felicia.

Utom när han säger att det finns könsskillnader. Då är han inte alls jättebra längre utan då tycker Felicia att fakta, kunskap och vetenskap är politisk propaganda. Att han faktiskt skulle ha rätt verkar inte föresväva Felicia och några av hennes studiekamrater alls. De borde nog lära sig skillnaden mellan politisk propaganda, det vill säga sånt som deras genusprofessor håller på med och tutat i dem, och riktig kunskap som baseras på riktig vetenskap och som framförs av riktiga professorer. De förstår alltså inte ens att det är vad DE tycker som baseras på politisk propaganda…

Germund Hesslow är inte bara professor. Han är också en aktiv samhällsdebattör. På Hesslows hemsida finns länkar till inte mindre än 21 debattartiklar i några av Sveriges största dagstidningar. Nästan alla handlar om jämställdhet och feminism.

I ett inlägg på DN Debatt (19/2 2005) skrev professorn bland annat:

”Den moderna feminismens program kan inte genomföras i ett civiliserat samhälle. Män och kvinnor är biologiskt olika. De skilda livsval som män och kvinnor gör har ofta en biologisk grund och kan därför inte automatiskt tas som belägg för diskriminering.”

Man listar upp allt kätterskt som Hesslow har publicerat i ämnet. Man har till och med citerat vad man förmodligen anser vara extra blasfemiskt.

– Det är konstigt att han får föreläsa i ämnet när han så uppenbart argumenterar för en viss ståndpunkt och förlöjligar alla andra förklaringsmodeller. Dessutom är könshormoner i nervsystemet inte hans forskningsområde, så jag förstår inte varför fakulteten ens tilldelar honom den uppgiften, säger Sophie, en klasskamrat till Felicia.

Sophie tycker det är konstigt att han får föreläsa när han anser att radikalfeminismens idéer är trams och påhitt. Det ÄR vad hon tycker… Även om hon kallar det ”förklaringsmodeller”. Han kanske får föreläsa eftersom han kanske har kunskap i ämnet? Kan det verkligen vara så tokigt? Kunskap som inte kan kännas, tyckas och värkas fram utan faktiskt kräver ordentliga studier i ämnet? Vad genusprofessorer säger och påstår om saker och ting behöver inte vara sant, det finns faktiskt riktiga professorer också, sådana som vet vad de pratar om. Är det inte bättre att lyssna på dem istället?

läkarutbildningen i lund kräver safe spaces1

Han har dock inte förstått att sådana som han har att göra med här inte är intresserade av någon sanning, de vill ha sånt som känns bra och som passar in i vad deras ideologi säger dem. Inget annat.

Han är alltså mycket kunnig inom flera områden som hör till ämnet och han sätter nog fingret på vad det handlar om: Safe Spaces och Trigger Warnings. De vill slippa sånt de inte gillar att höra helt enkelt…

”Personer med åsikter är en resurs”
Cecilia Lundberg, som är vicedekan på Medicinska fakulteten med ansvar för grundutbildning, har en viss förståelse för den kritik som riktats mot föreläsningen om könsskillnader. Rent principiellt tycker hon dock att föreläsare som också deltar i samhällsdebatten är en resurs.

– Argumentet att föreläsare inte får ha starka åsikter håller inte. Tänk bara på Filosofiska institutionen, för att ta ett exempel. Det är bra med debatt och bra med människor som tycker något, säger Cecilia Lundberg.

Så hon har alltså ”en viss förståelse för kritiken” som riktas mot föreläsningen om könsskillnader… Really? Undrar vad den ”förståelsen” grundar sig på…?

Cecilia Lundberg vill inte heller bemöta eller kommentera de sakuppgifter om könsskillnader som framförs i föreläsningen.

–  Det är inte givande att kommentera något som tagits ur sitt sammanhang. Men om föreläsningens innehåll gör att studenterna sitter och tänker på annat än det som faktiskt lärs ut, så är det i sig ett problem, säger hon.

Men hon vill absolut inte säga vad det var hon hade förståelse för. Av någon underlig anledning…

Kommentar från Kristian under förra inlägget angående att studenter sitter och tänker på annat

Ja, problemet är att den studenten är på fel plats! Hon bör i stället öva sig på att säga “vill du ha en stor strips också” på flera språk.
Alternativt kan hon plugga glosor som “patriarkat”, “läs på”, “könsmaktsordning” och så vidare. Detta behöver endast göras på svenska, eftersom det bara är relevant på genusinstitutionen.

Det är en bra uppmaning till Felicia, Sophie och deras studentkamrater, framför allt det första tipset borde de ta till sig…

Safe Spaces och Trigger Warnings för läkarstudenter i Sverige alltså. Radikalfeministisk/postmodernistisk ”fakta” från genusprofessorer istället för vetenskap, kunskap och riktig fakta från riktiga professorer är tydligen det som gäller för framtidens läkare.

Bäst man inte blir sjuk på äldre dar!

Här finns lite mer om Hesslow när han var med på Kunskapskanalen och Priftis med minspel, röst och kroppsspråk försökte läxa upp honom i ämnen som har med kroppen och biologin att göra. Priftis är alltså författare och Hesslow professor i neurofysiologi… Stor humor!

Jag gissar att Felicia och Sophie hellre sett radikalfeministen och författaren Priftis som föreläsare eftersom han i deras värld presenterar hårdfakta medan professorn i neurofysiologi bara kommer med politisk propaganda…

PS. På tal om Lunds universitet…

kritiska djurstudier1

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

69 kommentarer

  1. Uffe

     /  06/03/2016

    Det finns ett enkelt sätt att i framtiden motarbeta dessa idioter: nästa gång man träffar en läkare så frågar man var denne tagit sin examen. Om svaret är ”Lund” så gallskriker man och kräver en annan läkare. Man lär få frågan varför , och då säger man som det är: att läkare i Lund har fått lägga tid på att lära sig genusskit istället för att råplugga läkarvetenskap, och därför inte kan räknas som fullt kompetenta läkare.

    Svara
    • Lövet

       /  06/03/2016

      Livmoderhalscancer och testikelcancer är sociala konstruktioner!

      Svara
      • Livmoderhalscancer eller testikelcancer är drabbar tydligen
        ingen ”hen”/trans/queer, eftersom ”könet är en social konstruktion”.

        Svara
    • Per Björck

       /  06/03/2016

      Hej!

      Då får du nog skrika dig hes! Jag tog läkarexamen i Göteborg och kan beklagligt nog konstatera att genuseländet sipprat in överallt i Dverige. Referenser till Ewa Lundgren under vissa moment; I rest my case…

      Svara
      • Du menar att de ignorerar att Lundgrens verk totalsågats vid efterhandsgranskning av den egna institutionen? Hur kan nån seriös akademiker ha missat det?

        Svara
        • Odur

           /  06/03/2016

          Dagens genusmarinerade akademiker bryr sig inte så mycket om fakta utan tycker bättre om känslor och mjuka värden. (Jag tog examen tillsammans med Per).

          Svara
        • Per

           /  06/03/2016

          De som höll i det momentet kan väl inte med den bästa vilja i världen betraktas som seriösa akademiker. Det var ett beställningsjobb utfört av diverse intresseorganisationer. Undervisning på entreprenad!

          Svara
          • Odur

             /  06/03/2016

            Ja, bara det att radikalfeministerna ”Män för jämställdhet” fick ha stort inflytande på detta moment säger ju en hel del. Jag är glad att jag nu slipper universitetet och kommer till baka till verkligheten.

      • Eva Lundgren – tokskallen som påstod att 100-tals satanistiska ritualer skett i Norden, utan några som helst bevis?

        Svara
        • Per

           /  06/04/2016

          Densamme! Vill minnas att det var avhandlingen ”slagen dam” som salufördes som källa.

          Svara
          • Jag kommer mest ihåg feministen som skulle applicera samma kriterier på män som kvinnor i en studie och helt plötsligt så var män mer ”slagna” än kvinnor. Ooops!

            Hon ville inte prata om sina studier därefter.

  2. Pelle2

     /  06/03/2016

    Vore helt sjukt om safe spaces och trigger warnings implementeras på universitet och högskolor eller för den delen i någon skolform.
    Då skulle jag kunna hävda att jag vill inte vara med på lektioner om katolicism,islam,kommunism,socialism,Nazism, Buddism mm eftersom jag inte tror på dom sakerna och därmed tar illa upp av att behöva höra dom. Någon annan kommer då också naturligtvis kräva att det som de inte tror på eller ställer upp på inte skall tas upp på föreläsningarna/lektionerna.Vad blir det då kvar att föreläsa om ?
    Skall man dela upp klasserna efter religiös och politiks tillhörighet ? Snacka om fragmenterad utbildning och begränsad bildning man skulle få.
    Det är ju också patetiskt att det rör sig om förment vuxna människor som inte klarar av att höra budskap som de inte ställer upp på.Låter mera som bortskämda femåringar…

    Undrar för övrigt om jag kan hänvisa till safe spaces och trigger warnings vad gäller genusideologierna och feminismen som de vill indoktrinera oss med ?
    Skulle nog tro att det skulle vara det gyllene undantaget..

    Om du inte ställer upp på den skiten så är det väl tveksamt om du förtjänar att gå en
    utbildning i deras ögon.

    Svara
    • Inge Post

       /  06/04/2016

      Regler i matematik?Nej,de tror jag inte på.
      Det är ju bara någon som har sagt att det ska vara så,och vet vi egentligen vad de personerna hade för åsikter rent politiskt?
      Knappast va!
      Pythagoras nu ger du mig tokningsföreträde* Varför?för att pyramider inte finns i min sexuella identitet eller sexualitet.Dessutom byggdes pyramiderna av slavar.Usch!

      *(ja jag menade att stava det så)

      Svara
      • Matematiken vet inga gränser. Allt är matematik, liksom allt är politik. Allt är även fysik, kemi, genusvetenskap, historia och trams. Allt ryms mellan alfa och omega. Så länge det behövs. De som byggde pyramiderna med hjälp av slavar reflekterade nog ytterst sällan.

        Svara
  3. Skeptisk

     /  06/03/2016

    Om de tycker att Hesslow inte är professor nog kan de lyssna på Sapolsky Biology of human behavior. Han tar också upp könsskillnader. En hel föreläsningsserie från Stanford University.

    Btw invändningen att hormoner inte är hans forskningsfält. Könshormoners påverkan på läkarprogrammet handlar knappast om spetsforskning utan allmänt om hormonbalanser. Dvs sådant som är vedertaget och kontrollerat genom flera repeterade försök. Det behöver en professor inte själv forska i för att vara påläst på, långt över grundläggande läkarnivå. Om det är en specialistutbildning till att hålla på med könskorrigering etc bör man ha en föreläsare som verkligen är specialist på området, men knappast för en ”simpel” grundnivå för allmänläkare. Om man som läkarstudent inte kan acceptera generella biologiska könsskillnader, även på beteendenivå och livsval, har man litet på ett läkarprogram att göra. Då är det bättre att lära sig ordet ”plusmeny” på olika språk.

    Svara
  4. Felicia och Sophie tycker alltså att man bara får föreläsa i delområden man själv forskar om. Själva har de ju inte uppnått forskarbehörighet överhuvudtaget ännu, och saknar därmed kompetens att uttala sig inom något ämne alls.

    Svara
  5. Skeptisk

     /  06/03/2016

    Btw det var ju även i Lund en kvinnlig student ville slippa ta eget ansvar för sina studier och krävde att universitetet skulle vara kurator och ta hand om hennes psykiska hälsa och stress. Med tanke på de få obligatoriska delarna på många utbildningar på humflumsidan, kan det inte vara så stressande. Läs dina böcker hemma. Gå på ett par föreläsningar i veckan och ett par seminarier. Jobbigt!

    Svara
    • Kristian

       /  06/03/2016

      Samma skribent hade en ny artikel för någon vecka sedan där hon sade att hon inte vill ha kvotering, så ”när skall vi sluta kvotera män?”

      Svara
  6. MiT

     /  06/03/2016

    ”Årets fulaste debattknep – här är listan”
    http://pontusherin.se/arets-fulaste-debattknep-har-ar-listan/

    Svara
    • Kristian

       /  06/03/2016

      Bra. Mycket är, eller borde vara, allmängods, men det är en snygg uppställning med många bra exempel.

      Schyffertismen kan attackeras på diverse sätt. Till exempel: de facto behöver man snart privat sjukförsäkring.
      För en tvåbarnsfamilj går det på $1,450 + $140 per månad (allmänt + tandläkare).
      (Det här är via Blue Cross Blue Shield, och förutsätter att man bor mitt i USA, Kansas City ungefär.
      http://www.bcbs.com/shop-for-health-insurance/
      Det är en obeskrivlig labyrint att hitta något. Vissa läkare där har slutat ha med försäkringsbolagen att göra: kontant betalning i förskott, tack.)

      Man kan invända att arbetsgivaren brukar stå för de kostnaderna (åtminstone för medelklassens skrivbordsjobb), så gemene man ser aldrig de kostnaderna. Men det är väl detsamma som att säga att vi redan har betalat skatt för det?

      Ovanstående blir ungefär 165 Quattro Stagioni per månad och familj.

      Svara
    • Rikard

       /  06/04/2016

      Hej.

      Lade ett tips på den sidan, och tänkte att det kanske är okej att göra det här också:

      [http://fallacyfiles.org/]

      En rätt så rolig samling och genomgång av retoriska/logiska felslut med verkliga exempel, de flesta amerikanska.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  7. Kristian

     /  06/03/2016

    Det är märkligt att 68-generationen (som tydligen aldrig tar slut) alltid vill ifrågasätta alla auktoriteter, överallt. Det är lika dumt som att alltid lyda den som har mer imponerande mössa.
    Tino Sanandaji talade med Dave Rubin och sade att självklart är han inte strikt ”mot invandring”. Han vill diskutera volymer, omfattning, art, utfall …
    Han använde exemplet skatter: Väldigt få tror att 0% eller 100% skatt fungerar bra, alltså måste man titta lite mer noggrant på vad som händer på vilken nivå.

    Detsamma gäller auktoriteter. Ett ifrågasättande sinnelag – någonstans mellan 0 och 100 – fungerar nog bättre än ytterligheterna.

    (Dags att lägga Sanandaji till stavningskontrollens ordlista. Sagt och gjort.)

    Svara
    • Havre flarnstad

       /  06/04/2016

      Helt off topic men min absolut första tanke och dagens garv kom till ”lyda den som har mer imponerande mössa” mitt innre visualiserade mannen som blev känd över en natt för sin otroligt styva mössa ….. och sina nerkissade byxor ett par dagar senare.

      Självklart är det mannen i zigenarlägret i Malmö jag syftar på 😀 där kan vi prata om en mössa med rent hypnotiska egenskaper helt livsfarligt kombinerat med den där ödlekvinnans suggestiva danser.

      Svara
  8. Jan

     /  06/03/2016

    Stenkastarvänsterns Petter Larsson på Aftonbladets politiska sida – Aftonbladet kultur – påstår att våldet i förorten är en pressanka: http://www.aftonbladet.se/kultur/article22936089.ab

    Svara
    • Skeptisk

       /  06/03/2016

      Mina elever från socialt belastad stadsdel håller inte med.

      Svara
      • Rikard

         /  06/03/2016

        Hej.

        Instämmer. Elevassistenterna jag arbetar med ibland, med bakgrund i dylika områden, håller inte heller med. Mina svenska Mp, Fi och V-röstande kollegor däremot har hur många roliga förklaringar som helst – allt från brist på manliga förebilder till brist på ungdomsgårdar till att det är ‘utanförskapets’ fel till att det beror på strukturell rasism.

        Det enda försök jag deltagit i, där en assistent försökte förklara situationen, komplett med egna minnen av hur denne känt som tonåring i ett mångkulturghetto, ledde bara till att tanterna började prata om annat (jag tror det var Ullared, något om det då kommande valet 2014 och den hemske Åkesson).

        Det var inte helt lätt att försöka förklara varför vissa svenskar tror att de är rasister för att de vill diskutera hur man förhindrar att gängen och klanerna tar över. blicken jag fick sade tydligt: ”Idioter”

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Havre flarnstad

           /  06/04/2016

          Du har det lätt jag har på riktigt en närstående som börjar göra ljud och håller för öronen när det blir jobbigt för värdegrunden.

          Och en annan som går upp i falsett skrikandes vi pratar inte om sånt. Samt en sambo som skärmat av sig totalt från allt som berör känsliga ämnen tex förortsvåld eller invandring bättre att leva i en fantasivärld och förneka problemet.

          Att samtliga såna här individer jag känner är kvinnor säger något om saken.

          Svara
          • Rikard

             /  06/04/2016

            Hej.

            Jag beklagar, både din situation och dina bekantas. Det gör ont att förlora tron, särskilt när man är van att belönas för att tycka rätt och gott, och göra det tillsammans mot en lagom abstrakt och avlägsen ondska. När sedan verkligheten vägrar spela med sliter det på själen.

            Som man i ett kvinnoyrke är jag rätt van vid de beteenden du beskriver, särskilt från kvinnor i grupp. På den senaste anställningen ledde det till att kollegor slutade hälsa, glömde meddela om schemaförändringar, glömde informera om diverse, lämnade rummet/lunchbordet en masse, demonstrativt vände ryggarna till, samt stängde bokstavligen dörrar i ansiktet på en.

            Kanske är det som man har otur, kanske är det att de behöver någon att projicera sin frustration på, och kanske beror det inte så litet på att många som söker sig till läraryrket gör det för att vara den som har den formella makten i en konflikt: maktfullkomlighet är ett mycket vanligt drag i kåren tyvärr.

            Vi får väl göra som urberget och hålla ut helt enkelt.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

    • Kristian

       /  06/03/2016

      Lögn, förbannad lögn och så vidare.
      De högre siffrorna för brottslighet är i områden där ”vanligt hederligt folk” håller sig inomhus på kvällen med extra lås på dörren.

      Hur mäter man ”minskat livsutrymme”?
      Hur ofta kastar Danderydsbor sten mot polis?

      Svara
    • Pelle2

       /  06/03/2016

      Petter är väl bara en av många kulturrelativister som vill förminska de problem som finns i vissa bostadsområden i något slags rädsla för att rasismen skall växa eller kanske att acceptansen för en stor invandring skall minska ännu mera.
      Själv anser jag att det är dags att polis och andra myndigheter tar sitt uppdrag på allvar och lagför de som står för brottsligheten i hög grad.
      Är övertygad om att polisen vet vilka dom är men dom är kanske uppgivna eftersom brottslingarna oftast släpps efter förhör pg,a de värdelösa ”rättsvårdande myndigheterna”.. Eller så orkar polisen inte ta debatten med kulturrelativisterna och godhetsapostlarna som skriker rasism så fort en invandrare blir häktad eller när hårt sätts mot hårt från polisens sida.

      Svara
    • Jag gör antagandet att Petter Larsson bor i en av dessa ”utsatta” förorter. Då han vet hur det EGENTLIGEN ser ut.

      PS Skjutningen utanför mitt fönster var otrevlig. Knivhugget av ett barn mindre så.

      Svara
  9. MiT

     /  06/03/2016

    Svara
  10. MiT

     /  06/03/2016

    Svara
  11. Ivan

     /  06/03/2016

    ”Dessutom är könshormoner i nervsystemet inte hans forskningsområde, så jag förstår inte varför fakulteten ens tilldelar honom den uppgiften, säger Sophie, en klasskamrat till Felicia.”
    Könshormoner i nervsystemet? lol. Någon borde ägna kurslitteraturen en smula uppmärksamhet istället.

    Svara
    • Jans

       /  06/03/2016

      Inte så lol om de skall bli läkare.
      Det här är punkten där feminism blir farlig på riktigt. Riktigt farlig.

      Svara
      • Ja, liksom i brandkåren, militären och polisen

        Svara
        • Äh, kom igen det är ju bara lite eld, lite gränsöverskridande beteende och några brott. Det där klarar vi, det kommer att bli bra till slut. Vi klarar det. Vi har kommit ganska långt ändå.

          Svara
    • Gigas

       /  06/03/2016

      Det kan vara journalisten som har missförstått. Inte helt ovanligt.

      Svara
  12. MiT

     /  06/03/2016

    Tror det handlar om ”15-åringen” som mördade en anställd på asylboende i Mölndal

    Svara
  13. MiT

     /  06/03/2016

    Svara
  14. MiT

     /  06/04/2016

    Svara
  15. Ivar L

     /  06/04/2016

    Gubben Reinfeld har ingen heder i kroppen. Han smet ut genom bakdörren när alliansen kunde bildat regering med SD:s stöd 2014 och han är en av huvudarkitekterna bakom Sveriges asylhaveri. Jag trodde han höll sig undan för att han skämdes i alla fall en liten aning men när han skall kräma sin egen bok då passar det plötsligt att vara med i offentligheten igen uppenbarligen:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6446566

    Jag känner nästan fysiskt obehag när jag hör hans röst.

    Svara
    • Jan

       /  06/04/2016

      Håller med. Det är nästan smärtsamt att höra. Vilken glidare den förre statsministern är. Heder åt programledarna dock som sätter honom på plats. Floskler radas på varandra: ”komma i arbete”, ”utmaningar”. Arbetslinjen för övrigt som han tjatar om likt ett mantra: Vad innebär den? En högre arbetslöshet när man avgår än när man tillträder som statsminister?

      Svara
  16. Jan

     /  06/04/2016

    Massinvandringsfundamentalisten (långt ord…) Karin Pettersson anser att medierna har mörkat om invandringen. Inte om de negativa effekterna, som man skulle kunna tro, utan om de positiva effekterna. Hon säger, med stöd av en professor Strömbäck, att massinvandringen från u-länder är en ”viktig förklaring till vårt lands välstånd, stora konkurrenskraft och ekonomiska framgångar”.
    Man kan i och för sig undra hur stora delar av Europa då har mage att tacka nej till en sådan ekonomisk boost som massinvandringen från Mellanöstern och Nordafrika genererar?

    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article22941907.ab

    Svara
    • Jans

       /  06/04/2016

      Inte dåligt jobbat. Hon slår till med felaktigheter redan i första stycket:
      ”I en nyutkommen studie framgår att det finns en åsikt som varit i stort sett totalt mörkad och tystad på de stora tidningarnas ledarsidor de senaste åren. Denna ytterst kontroversiella hållning är att det faktiskt kan finnas något positivt med invandring.”

      Uppenbarligen har hon inte läst något som t.ex. Tove Lifvendahl skrivit. Hon gjorde en stort uppslagen dubbelsidig ledarartikel om det positiva med invandring för bara någon månad sedan.

      Svara
      • Jan

         /  06/04/2016

        Den forskningsantologi hon hänvisar till är dessutom i huvudsak författad av agendajournalister och djupt tendentiös. Som man kunde vänta sig. Jag tror att det handlar om ”damage control” nu bland pk-parnassen. Och då är alla medel tillåtna.

        Svara
    • Pelle2

       /  06/04/2016

      Det är väl som vanligt att hon tänker tillbaka på de arbetskraftsinvandrare som kom till Sverige på 70-talet. Då fanns det ett reellt behov av arbetskraft och det fanns arbete som inte krävde någon speciell kunskap eller kunskap som kunde läras ut ganska snabbt.
      De som kom på den tiden kom från Europa,hade en skolutbildning och hade en vilja att integrera sig i samhället och göra rätt för sig.
      Självklart finns det människor bland dagens flyktingar som vill integrera sig och göra rätt för sig även idag men tröskeln är mycket högre. Det finns inte många arbeten som kan göras
      utan utbildning i dagens Sverige och många av dom som kommer hit har ingen utbildning överhuvudtaget.
      Att inte se det som ett stort problem är ju att sätta på sig ideologiska skygglappar.

      Det är ju dock ironiskt att hon klagar på på den borgerliga pressen och menar att dom skriver negativt om invandringen och därefter avslutar hon med följande ord:
      ”Nej, det betyder inte att det inte finns kostnader eller problem förknippade med exempelvis dåligt fungerande integration eller höstens flyktingkatastrof.”
      Det är väl just det som en borgerliga pressen sent omsider har skrivit om invandringen.
      Fast när den borgerliga pressen skriver om den dåligt fungerande integrationen så är det rasism medan när godhetsaposteln Pettersson skriver samma sak så är det ett sakligt konstaterande…
      Sedan är det ju så att framförallt DN och Expressen skrev positivt om invandringen långt in på hösten 2015 och var en väldigt drivande kraft i åsiktskorridoren som utmålade alla invandringskritiker som rasister och nazister…
      Nu har ju de flesta visat upp vilka populistiska kappvändare dom är och har börjat kritisera den havererade invandringspolitiken.Sedan vill dom naturligtvis att vi skall glömma bort deras gamla åsikter om asylpolitiken och applådera deras yrvakna insikt om de problem som finns.

      Svara
  17. De glömde nog bara att stanna upp, andas in och reflektera en aning.
    Kanske kommer det med åren, kanske förutsätter det god uppfostran.
    Det vore beklagligt om deras öde blev likt Narkissos, som förälskade sig i, förtynade och dog av att betrakta sin egen spegelbild i en damm. Dessa personer vill nog inte veta av pingstliljor i åminnelse av dem själva.

    Svara
  18. Grodan Boll

     /  06/04/2016

    Rätta mig om jag har fel, men jag tycker mig sett detta förut:
    1. Gnäll och kräv att kättaren viker sig
    2. Om det inte går, bussa media på stackaren
    3. Om denne fortfarande inte viker sig, gnäll på arbetsgivaren (som är mer politiskt/ekonomiskt känslig)

    Svara
    • Rikard

       /  06/04/2016

      Hej.

      Visst har du sett det förut:

      1. ”Jag vill gunga nu, i den du sitter i!”
      2. ”Maaammmmaaa, ja fårnte gunga11!1”
      3. ”Paaapppaaaa! Köp mer gungor jamåstevisavilkensomerätt 1!!11”

      Vi andra växte upp, vare sig vi ville det eller inte.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Grodan Boll

         /  06/04/2016

        Kanske inte riktigt vad jag siktade på, men …ouch =)

        Svara
  19. Pelle2

     /  06/04/2016

    Ot:
    Sakine Madon på Expressen sågar identitetspolitikerna i en mycket bra krönika.
    Hon berättar om att hon blir inbjuden till saker av dessa människor pg.a hennes kön
    och ras och att dom helt öppet har sagt att hon blev inbjuden för att det inte bara skulle vara vita män i en panel.
    Hon skriver också följande träffande saker om (O)rättviseförmedlingen:
    ”Föreningen Rättviseförmedlingen har som affärsidé att kategorisera och hyllas flitigt av politiker från höger till vänster. ”
    ”Lustigt är det även att Rättviseförmedlingen fram tills nyligen rekommenderade Yasri Khan, miljöpartisten som vägrade ta kvinnor i hand, som föredragshållare på temat ”Ledarskap ur ett jämställdhetsperspektiv.
    Så går det när man endast ser yta och struntar i innehåll.”

    Så jäkla skönt att någon kritiserar manshatarna i (O)rättviseförmedlingen och inte smörar för dom…
    Når hon dessutom kritiserar den sjuka identitetspolitiken generellt så växer hon ännu mera i mina ögon !
    http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/jag-ar-inte-er-exotiska-paneldekoration/

    Svara
    • Sakine är gräslig! Hon vill genuint bli sedd för den hon är istället för vad genusradikalfeministerna vill att hon ska vara! Let’s burn her!

      OBS! Ovanstående var total sarkasm. Tyvärr lever vi i ett samhälle som inte förstår SARKASM.

      Svara
    • Jans

       /  06/04/2016

      Gillade denna passage:
      ”En tjänsteman vid ett universitet blev märkbart irriterad när jag tackade nej till att delta på ett Almedalsseminarium, då jag saknar koppling till ämnet de ville ha en diskussion om. Han utbrast i telefon: ‘Men vi kan ju inte bara ha vita män i panelen!’”

      Nu framgår inte av Sakines text om telefonmannen själv var vit (vilket är troligt) men om han nu var det så kunde ju SAkine tipsat honom om att #tackanej.

      Svara
      • Pelle2

         /  06/04/2016

        Starkt av henne att hon tackade nej. Många av hennes kollegor och även andra hade
        tackat ja för att få tillfälle att sola sig i glansen.

        Svara
        • Nykteroklok

           /  06/04/2016

          Egentligen inte särskilt starkt. Hon betedde sig ju ganska normalt, då hon kände att hon inte hade de personliga kvalifikationerna. Hennes ‘tacka nej’ var ett riktigt ‘tacka nej’, till skillnad från Fredrik Wass trams-#tacka nej.

          Svara
          • Pelle2

             /  06/04/2016

            Dom flesta av oss hade inte velat vara i en situation där vi inte känner oss bekväma men den logiken verkar inte vara vanlig bland kändisar och halvkändisar. Se t.ex nationalekonomerna Schyffert och Virtanen som anser sig vara experter på kostnaden för flyktingpolitiken och menar att bara för att dom själva inte behöver vända på slantarna så finns det inga problem…

        • Inge Post

           /  06/06/2016

          Samtidigt synd.
          Det är stor brist på relativt vettiga människor.
          Hon kunde kanske sagt något som fick någon att reflektera över något,alldeles oavsett ämne.

          Svara
    • Grodan Boll

       /  06/04/2016

      Malena Ernman har anklagats för att ingå i PK-eliten, den privilegierade grupp som debattörer på högerkanten brukar anklaga för att blunda för de samhällsproblem som finns.

      Ren slump.

      Svara
  20. Ursäkta om jag är tjatig, men tankarna har gått till dom asiatiska tjejerna och hur svårt det är att passa in i Sverige. En vän till mig träffade en japanska i studierna utomlands, de blev kära, gifte sig osv. Både han och hon har knappast tramsiga utbildningar och kan få jobb vart i världen de önskar sig.

    I Sverige så blev hon rätt illa bemött, trots att hon är högutbildad. De flyttade till slut till Japan pga vissa personers aggressiva attityd mot henne. Vuxenmobbare, med andra ord.

    Ingen nämnd, ingen glömd.

    Svara
    • Jan

       /  06/04/2016

      Visst. Men nu när över en miljon svenskar påstås vara rasister har ordet förlorat sin mening. Fast rasism har vi haft i Sverige (och alla andra länder i världen) innan den stora invandringen. Jag förstår att det inte alltid kan ha varit så lätt för adopterade barn på 70-talet till exempel. I det gamla Sverige skulle man helst vara blond och blåögd. Annars var man ingen riktig svensk…

      Svara
  21. Svenne

     /  06/05/2016

    Utveckling…

    Svara
  22. Mikael

     /  06/05/2016

    ”Safe Spaces och Trigger Warnings”
    Har man inga svenska utryck för dessa ting?
    Med tanke på radikalfeministernas benägenhet att plocka av den amerikanska diskursen, kanske man borde förbereda sig för snart kommer fenomenet hit.

    Svara
  23. Leif

     /  06/06/2016

    Ansvarig för kursen ”Kritiska djurstudier i Sverige” och har en ”doktor-and-kurs” 🙂

    Sorry, måsta få skratta lite i eländet man nyss läst.

    Svara
  1. Feministiska läkarstudenter i Lund kräver att fakta och vetenskap ersätts med feministisk tro i läkarutbildningen | Jämställdhetsfeministerns blogg
  2. Sammanfattning av 2016 del 4 | WTF?
  3. Omröstning om värsta genuseriet 2016 | WTF?
  4. Postmoderna läkare | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: