Nationaldagen

I morgon är det 6 juni, Sveriges nationaldag. Jag kan gissa hur det kommer att se ut lite här och där då till exempel ICA redan har slagit fast att 6 juni då börjar ramadan och inget annat…

ica 6 juni

Bilden ovan sägs komma från Icanyheter. Om det är sant vet jag inte men ligger väl i tiden att göra exakt så antar jag.

Eller som i Vingåker då det inte finns några stålar kvar till nationaldagen eftersom Mångfaldsfestivalen i maj tog alla resurser. Detta enligt ”Upplevelsechefen” på Vingåkers kommun. Upplevelsechef, smaka på den titeln ordentligt…

sveriges nationaldag

Stockholm tycker att det som mest symboliserar Sverige och svensk kultur är hiphop med Dogge, Ugandisk och Uzbekisk musik och dans samt det det mest svenska de känner till, ”Prinskörven och Kapten Snorkråka”. Efter snorkråkan blir det Brasiliansk musik och Somalisk dans och sång.

Kanske Aftonbladet publicerar en lika korkad som de gjorde förra året då Somar Al Naher krävde en ursäkt av Sverige för att de fick skydd och allt man behöver, helt gratis dessutom? Eller nä, en SÅ fullkomligt idiotisk och intelligensbefriad text är nog svårt att toppa tror jag. Hon lyckades spotta varenda levande och död svensk rakt i ansiktet… En fullkomligt avskyvärd människa!

Jag tänkte man kunde komma ihåg hur det såg ut för cirka 9 månader sedan istället, en liten sammanfattning av Debatt från 18 september som jag tog upp här

För bara 9 månader sedan alltså…

Som bonus får ni ett collage av Arnstad från den debatten, ett Arnstad Special:

Med allt ovan i minnet så tycker jag återigen att man läser Jens Ganmans ”En dag i en asylsökande kvinnas liv” och funderar på om det där med svensk kultur, som man man tydligen ska hata över allt annat, kanske inte är så jävla dumt ändå…

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

28 kommentarer

  1. Rikard

     /  06/05/2016

    Hej.

    Effekten av Arnstad-kollaget:

    Kallsvettas och har vallningar, kramp i magen, samt dunkande huvudvärk och kväljningar.

    Stilpoäng för att Arnstad börjar prata om ’38 just trettioåtta sekunder in.
    Låter han alltid så där äckligt nedlåtande och skitnödig (ursäkta språket)?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
  2. Åke Olsson

     /  06/05/2016

    Jag har en ide!
    Nu säger ni: lysande Sickan!
    Vi måste bilda egna föreningar… T.ex Nationaldagsföreningen. Vi som vill ha en traditionsenlig Nationaldag pyntar några kronor till föreningen och kanske man ställer upp själv och hjälper till. Det skulle då inte vara jättestort utan förankrat i den by där staten givit upp firandet och satsat på multikulti istället.
    Jag tror att vi kan bättre än politikerna!

    Svara
    • Inge Post

       /  06/06/2016

      Jag har länge sagt att vi som tycker ungefär lika,tänker ungefär lika och är ungefär lika borde skapa egna små minisamhällen,finns massor av utdöende byar i Norrland där huspriserna är ett skämt.
      Lite stängsel,rakbladstaggtråd och ett par grindar runt det så är det fix och färdigt.
      Har motorcykelklubbarna klarat att köpa upp mer eller mindre varenda hus i en by så finns det ju inget som säger att inte andra skulle klara skapa sitt eget lilla samhälle med likasinnade.

      Rikard är självskriven som lärare.
      Mit ska sköta veckotidningen.
      Jag kan ta hand om bevakning och in och ut passering genom grindarna.
      Nån som kan sköta en affär?
      Läkare såg jag ett par i en annan tråd.

      Komik eller allvar det rullar på när man börjar tänka efter

      Svara
      • Rikard

         /  06/06/2016

        Hej.

        Vattenkraftverk som står och rostar finns det lite varstans i obygden.

        Det är en intressant tanke-övning att klura på hur mycket kunskaper och material/materiel man behöver om man tänker sig ett samhälle på mellan två- och fyratusen individer. Den mängden gör det möjligt att både undvika för nära släktskap, men ger också utrymme för social variation i tankemönster samt tillhandahåller en god arbetsstyrka för jord-, bergs- och skogsbruk.

        Nästa steg i tankebanan är att fundera över i vilken mån statsmakten tillåter dylikt. Ett dysfunktionellt avvikarsamhälle kan tillåtas, men inte ett fungerande.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare
        Ps Tack för förtroendet. Ds

        Svara
        • Opie

           /  06/06/2016

          Jag instämmer. Dock ska vi inte behöva flytta ut i obygden. Är det några som skall flytta på sig är det icke-svenskarna. Det vi svenskar behöver göra är att etablera oss i svenska ”hemländer” och gated communities. De kan givetvis finnas i obygden för de som vill och kan leva och försörja sig där. Men viktigare att vi mutar in områden i och ikring storstäderna. Givetvis med stenhård säkerhet och bevakning samt någon form av direktdemokrati. Alla bör dessutom ha en skyldighet till beredskap. Både avseende försvar men även gällande självförsörjning vid kris och katastrof. Typ 1 års förnödenheter och ammunition. Givetvis har alla vuxna vapenlicens.

          Svara
          • Inge Post

             /  06/07/2016

            Ingen dum idé alls!
            Problemen när man börjar närma sig större städer typ Malmö Göteborg och Stockholm är att antingen sätter man sig själv i blickfånget hos ”de som styr” eller så sätter man sig i blickfånget hos ”de som snor” (Vilka som är politiker och vilka som är de bofasta i no-go-zonerna får ni själva avgöra.)
            Det man absolut inte vill är att hamna i blickfånget.

            ”Alla bör dessutom ha en skyldighet till beredskap. Både avseende försvar men även gällande självförsörjning vid kris och katastrof. Typ 1 års förnödenheter och ammunition. Givetvis har alla vuxna vapenlicens.” -Är jag helt med på dock.

            Undrar hur långt tid det skulle ta för Sverige att försöka riva ner vårt lilla samhälle?Romerna i Malmö fick ju bo i sitt tältläger bra länge trots olagliga byggen ,dålig standard och illegala personer.
            Om vi skötte det som ett eget land i landet med egen bevakning,egen produktion av el och så vidare allt såklart enligt lagen,skulle staten förmodligen knacka på porten inom en vecka.

          • Opie

             /  06/07/2016

            Hmm, på vilka legala grunder skulle staten motsätta sig att folk väljer att bo tillsammans? Skiljer sig egentligen inte nämnvärt från Husby mfl områden. Tanken är att vi så långt som möjligt och så länge det går behåller våra vanliga arbeten och liv men att vi bor i trygghet och säkerhet där vi kan utöva vår kultur i fred. Detta i kombination med beredskap för social oro/samhällskollaps. Att helt avskärma sig som vissa survivalister i USA är knappast önskvärt eller genomförbart.

        • Inge Post

           /  06/07/2016

          ”Vattenkraftverk som står och rostar finns det lite varstans i obygden.”
          Ja,och bara det är ju tragiskt.Jag är generellt av åsikten att det som inte är trasigt det kan man använda och är det trasigt i så stor utsträckning att det inte går att använda till det,det var tänkt från början,då kan man försöka göra något annat av det.(Återbruk kallas det tydligen av hipsterstockholmarna och är extremt modernt för tillfället.)

          ”Det är en intressant tanke-övning att klura på hur mycket kunskaper och material/materiel man behöver om man tänker sig ett samhälle på mellan två- och fyratusen individer. ”

          Ja det är intressant.
          Samtidigt får man inte glömma att dessa 2 – 4 000 personer börjar inte om från noll.
          Det är inte tal om att lämna allt man någonsin haft , det gäller dels materiellt dels erfarenhetsmässigt. på 2-4000 personer,finns det förmodligen ganska gott om erfarenheter inom en massa olika område.Kanske behöver det kompletteras någonstans ,då är det förmodligen någon av dessa 2-4000 personer som är intresserade av att sadla om ?

          ”Den mängden gör det möjligt att både undvika för nära släktskap, men ger också utrymme för social variation i tankemönster samt tillhandahåller en god arbetsstyrka för jord-, bergs- och skogsbruk.”

          Grundförutsättningen borde generellt vara att man i samhället arbetade mot samma mål.
          Hur man bäst och mest effektivt uppnår de målen är öppet för diskussion.
          Vi har en hel del företag med fler än 4000 anställda och de verkar i det stora hela kunna sköta drivandet.Varför skulle ett samhälle fungera sämre?

          ”Nästa steg i tankebanan är att fundera över i vilken mån statsmakten tillåter dylikt. Ett dysfunktionellt avvikarsamhälle kan tillåtas, men inte ett fungerande.”

          Men du har rätt, såklart hade aldrig ett fungerande samhälle i samhället tillåtits,det privata är ju politiskt.

          Extra Credit only.
          Ytterligare tanke-övning i samma anda, Sharia Poliser i förorten,anses det som ”fungerande” eller dysfunktionellt?
          För vad jag förstår så anser Sharia Poliserna själva att det är ett fungerande sätt att ”sköta” ”sitt samhälle”,och politikerna verkar ju helt ha gjort avsteg från att vilja lösa problemet.
          Ett dysfunktionellt minisamhälle i ögonen på politikerna behöver således inte per automatik vara dysfunktionellt för de som bor i minisamhället.

          Svara
          • Inge Post

             /  06/07/2016

            Ovan riktat såklart till Rikard.
            För övrigt Rikard,så får du sparken som lärare med omedelbar verkan,du ska bli rektor istället.

          • Inge Post

             /  06/08/2016

            Svar till Opie / 06/07/2016

            ”Hmm, på vilka legala grunder skulle staten motsätta sig att folk väljer att bo tillsammans? Skiljer sig egentligen inte nämnvärt från Husby mfl områden. Tanken är att vi så långt som möjligt och så länge det går behåller våra vanliga arbeten och liv men att vi bor i trygghet och säkerhet där vi kan utöva vår kultur i fred. Detta i kombination med beredskap för social oro/samhällskollaps. Att helt avskärma sig som vissa survivalister i USA är knappast önskvärt eller genomförbart.”

            Jag tror att det där med att ”utöva vår kultur i fred” i kombination med ”beredskap för social oro/samhällskollaps” ligger rätt bra till för att vissa politiker och media ska kunna stämpla oss som ”knäppskallar”,ungefär som de har gjort med de olika medborgargarden.Och då skys inga medel för att begränsa och bekämpa.
            Att skärma av sig är helt, skulle möjligen vara genomförbart fast det skulle krävas extremt mycket mer. men Nej,det är inte önskvärt.

  3. michael

     /  06/05/2016

    Ja och idag kan man klippa in Löfven som motdebattör till Arnstad,tänk så fort det kan gå.Förövrigt är vi många som länge misstänkt att Löfven har stora svårigheter med arabiska siffror.

    Svara
    • Åke Olsson

       /  06/05/2016

      Sossarna nådde sin höjdpunkt med Tage Erlander efter det har det bara gått nedåt. Löfven måste vara den mest odiplomatiska företrädaren för sverige hitintills. Den människa som inte vet om han är i Kina eller Indien förtjänar inte ens rollen som kommunalpolitiker.

      Svara
  4. Jans

     /  06/05/2016

    Intressant att det delvis beror på att Lions backat ur som det inte blir nationaldagsfirande i Vingåker. Det är väl samma sak med en del luciafiranden där Lions backat ur? Det är lite som att alla gett upp med svenskhetsfirande. Antingen skall det vara urflippat multikultisvenskhet med hbtq eller inget alls. Den som vågar sig på mer traditionsenligt riskerar att få hyenorna på sig. Summa summarum, det blir inget alls. Eller så får folk fira bäst de kan själva. Eftersom nationaldagstraditionen är svag i Sverige så kanske det kommer att rinna ut i sanden. Däremot är det väl inte osannolikt att mer traditionsenliga luciafiranden kommer att anordnas utan kommunal hjälp eller hjälp från pk-ängsliga organisationer och handlare. Vi får se. Rätt intressant att den stora starka trygga staten/kommunen jobbar så intensivt på att göra sig själv irrelevant för folket. Reinfeldt och Timbro gnuggar nog händerna i varje fall.

    Svara
  5. Jan

     /  06/06/2016

    Politikerna har bestämt att nationaldagen skall vara allt annat än en dag då vi firar nationalstaten Sverige. Istället ska vi fira det nya Sverige helt utan nationsgränser. Mångkulturstaten. Ett Sverige utan egen kultur som måste kulturberikas utifrån, helst från helt främmande kulturer i Asien och Afrika. Det vi egentligen firar är alltså folkutbytet och det långsamma utplånandet av den gamla nationalstaten Sverige.

    Svara
  6. Frida Gustavlin

     /  06/06/2016

    Verkar, utan att veta allt, som att PK-Håkan Hellström PK-kvoterat in okänd PK-gitarrist, gitarristen är mycket missnöjd, hänger istället ut tonårsidolen som snåljåp, trots att hon fått spela för flera tiotusentals personer, säger sig i vanliga fall vara glad för minsta lilla spelning.

    Det känns som att Håkan Hellström bitit sig lite i svansen, försöker vara snäll, men får en smäll på käften som tack.

    ”-Jag är ingen stor artist, jag är fortfarande tvungen att ta spelningar där man ska vara glad om man inte går back.”

    Ödmjukt, hon ska alltså bli stor artist!

    ”– Alltså, livet innan och livet efter det här är ingen skillnad. Jag har samma fans som tidigare, det kommer ungefär lika många till mina konserter… Det hände inget särskilt. Jag och alla andra väntade ju på Håkan. Det var ju liksom hans show.”

    Konstigt, hon skulle ju bli en stor artist. Nu gissar jag bara, men jag tror inte hon kommer få några fina förbandsgigg i den närmsta framtiden, inte för att någon vill vara elaka, utan snarare för att det nog kan kännas svårt att lita på henne.

    Ganska osympatiskt av henne att inte nämna Wadling och Carl-Einar Häckner vid namn, utan prata om dem som trollkarlen.

    http://www.svt.se/kultur/musik/alice-b

    /Frida

    Svara
    • Jans

       /  06/06/2016

      Den här historien upprepas ständigt i muskihistorien. Liten artist får spela med stor artist, liten artist får dåligt betalt. Liten artist accepterar dåliga villkor eftersom spelning med stor artist kan ge framgång och framtida intäkter. Liten artist får inte uppsvinget i karriären som den räknade med efter att ha spelat med stor artist. Liten artist blir sur på stor artist för utebliven framgång och klagar i efterhand.

      I detta fall kan vi också lägga till: Liten artist passar på att klaga i samband med ett uppmärksammat gig med stor artist för att själv få i alla fall lite mer uppmärksamhet och bifogar därför även mobilnummer så journalister och bokare lätt skall få tag i henne.

      Sedan hör det naturligtvis till en sådan här historia att man inte skall tro att en artist med generös image (som Håkan H) på något vis behöver vara genrös i realiteten. Håkan är antagligen precis lika förtjust i pengar och ointresserad av småfolk som de flesta andra stora artister trots att han i en sång påstår att han gillar den fulaste flickan i klassen. It’s showbusiness!

      Svara
      • Fast i många fall där små artister får öppna för större så BETALAR de (eller ja, deras management/skivbolag) faktiskt för att få en plats eftersom deras musik exponeras till en större massa som aldrig skulle hört deras musik annars. Jag har ingen aning om vem Alice B är, men jag tvivlar på att hennes sologig skulle sälja ut Ullevi om man säger så.

        Alice B fick gratis exponering inför 70 000 människor.

        Svara
        • Bamse

           /  06/06/2016

          Lol! Om det finns någon bransch där man får betalt enligt hur mycket man kan dra in torde det ju vara showbiz. Listan över artister som aldrig fått sitt stora genombrott, eller fått agera förband till något större namn, är säker ganska lång.

          Svara
          • Visst är det så och hennes ord ekar lite tomt då hon visste mycket väl om villkoren innan hon tackade ja till spelningen. Det är inte så att hon fick reda på att hon inte skulle få betalt / minimal ersättning fem minuter innan hon skulle upp på scenen. Snarare så låter hon lite bitter att spelningen inte gav det lyftet hon önskat sig.

            Det och hon släppte tydligen ett album förra månaden som inte verkar ha gjort något slags betydande genomslag. Passar bra att dra upp besvikelsen över en två år gammal spelning med en populär artist för lite gratis press när denne ännu en gång ska spela för en rekordpublik på Ullevi…

    • Jerry

       /  06/06/2016

      Kollade på hennes meritlista. Den är ganska mager. Vunnit någon tävling. Varit med i Go’ Kväll och framfört två låtar. Spelat in ett album. Är hon så poppis kan hon själv ordna en konsert och dra in några miljoner.

      Svara
  7. Motkraft

     /  06/06/2016

    Även om det säkerligen stämmer att många av oss är en röra av DNA från olika håll (på grund av kärlek över gränserna och våldtäkt) så har jag nog aldrig sett så uppenbart fejkad propaganda som denna videon (allt de säger och hur de reagerar verkar vara regisserat)

    Visst slår det till viss del hål på att vi skulle vara så renrasiga, alltså grunden för ”rasism”. Men de missa också faktumet att för att vi har DNA från en viss folkgrupp så betyder det inte att vi gillar den kultur som dominerar bland de som tillhör den folkgruppen.

    Att jag får veta att jag har 25% DNA från en folkgrupp med en dominerande kultur som ser ned på kvinnor, vill stena homosexuella och som är intolerant i allmänhet betyder inte att jag varken börjar gilla den kulturen eller accepterar den.

    Svara
    • Rikard

       /  06/06/2016

      Hej.

      Är det några som verkligen är ‘rasifierade’ och förtryckta är det väl de människor som har en signifikant procent Neandertalar-DNA?

      Störta Cro Magnon-maktordningen!
      Ropen skalla (eller grymtningarna…) – Australopithecus åt alla!

      Annars kan man ju som jag försöka inpränta i skallbasens insida på både kollegor, föräldrar och elever att en människas värde är en människas gärningar, mot andra och sig själv.

      Fast då passar varken tagelskjortan, kyskhetsbältet eller den spanska stöveln längre.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  8. Leif

     /  06/06/2016

    Jag känner mig glad att inte behöva vara närvarande vid Eggeby Gård.

    Flaggan hissad, dricker lite kaffe ute, sol men ingen direkt värme, lyssnar på fåglarnas kvitter, ser bonden köra sin traktor på åkern med hövändaren.
    Man slipper bilar som brinner, stenar som kastas, skrik och skrän, håhåjaja.

    Svara
  9. Svenne

     /  06/06/2016

    Feministern hälsar, med ett nytt inlägg…

    Svara
  1. När Sverige avsvenskas – Otillständig
  2. 1:a april varje dag del 30: WTF IS GOING ON HERE? | WTF?
  3. Sammanfattning av 2016 del 4 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: