Sverige är nu officiellt inte ett land längre utan endast ett bisarrt skämt

För cirka 2,5 månader sedan hade jag ett inlägg om att Sollefteå kommun sparkat ut två ”överåriga barn”, som SR kallar dem numera, från ett HVB-hem. Då var det ett av ”barnens” juridiska ombud som gick bananas och hojtade om att det var rättsosäkert mot barnen. Hur det nu kan vara det när det inte handlar om barn utan om vuxna. Det var nog pengarna det handlar om då det vuxit upp en totalbisarr industri runt de ”överåriga barnen” där folk tjänar grova pengar på dem.

förvaltningsrätten tycker 30 åringar ska få vara barn

Men nu har förvaltningsrätten beslutat att kommunen inte får åldersbestämma! Förvaltningsrätten i Sverige tycker att 30-åringar visst ska få vara barn om de vill det på skattebetalarnas bekostnad…

ensamkommande-sparkas-ut-i-solleftec3a521-e1458830939595

För det handlade om 30-åringar, inte några gränsfall enligt kommunen.

Så här TOTALBISARRT har alltså Sverige blivit, att 30-åringar ska få vara barn enligt förvaltningsrätten och alla bara flinar fånigt och tycker det är toppen.

Har man glömt bort att det faktiskt är ”barnet” som har bevisbördan att visa hur gammal man är om det inte är trolig ålder som uppgetts…?

Undrar hur det kommer att se ut i skolor framöver? Massa gråskäggiga nior som slutar skolan i juni och längtar till sommarlovet? Intressanta skolbaler framöver också, när 16-18-åriga gymnasietjejer ska dansa loss med gråsprängda 40+:are? Är inte hela systemet med de ensamkommande i Sverige riktigt perverst egentligen?

Jag har samlat ihop några av mina inlägg om charaderna med de ensamkommande under en flik som heter ”Åldersbedrägerier”.

Ett av inläggen som faktiskt visar hur mycket pengar det också handlar om är ”Hur många arbetares skatt krävs bara för åldersbedrägerierna?”. Kan vara lite för höga siffror då även vanliga asylsökare kostar en del men man får ändå en hum om hur mycket det handlar om, hur många arbetares skatt som går bara till de som ljuger om sin ålder. Även om man halverar siffrorna i inlägget så tappar man andan…

Nu som först har till exempel SR vaknat till liv och har granskat detta lite och jag gissar att de många gånger under granskningen bara har skakat på huvudena. Synd bara att granskningen kommer ett par år för sent, det skulle gjorts för länge sedan om vi inte haft dåliga skämt till tidningar…

Göteborgsposten hade i höstas ett långt snyftreportage om en ensamkommande som sades vara 16 år men som alla kunde se var MINST 25 år. Men det var inget som bekymrade GP för här skulle det matas ut en snyftarhistoria och då kan man inte låta verklighet stå i vägen. Nyhetschefen på GP sa i radion att de pratat med mannen barnet på ett boende för barn i Borås och att mannen barnet inte utmärkt sig på något sätt åldersmässigt. ALLA med någorlunda fungerande intelligens börjar ju då fundera på om det alltså finns ett helt boende för barn som istället är fullt med vuxna? Att här finns en RIKTIG nyhet? Men inte GP:s reporter och kamerateam, de tyckte allt var perfekt…

Det är alltså fritt fram att begå rena bedrägerier mot Sveriges skattebetalare för Migrationsverket anmäler ingenting trots att det är uppenbart. Jag frågade dem nämligen om de polisanmäler åtminstone uppenbara fall av bedrägeri men de ville inte svara på den frågan… Det betyder också att det inte finns någon statistik över hur vanligt det är…

Sverige är alltså nu officiellt inte ett land längre utan endast ett helt bisarrt skämt! På många olika sätt.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

71 kommentarer

  1. MiT

     /  06/10/2016

    ”Skattebetalarnas lön till Stampens vd: 177 200 kronor per månad”
    http://spanaren.se/2016/06/08/skattebetalarnas-lon-till-stampens-vd-177-200-kronor-per-manad/

    Svara
    • Pet

       /  06/10/2016

      Jag har problem med att föreställa mig universum och skattepengar.

      Svara
      • Pet

         /  06/10/2016

        Haha, varför blev kommentaren nerröstad? Jag menar att jag förstår inte hur mycket pengar som kan slängas bort innan de är slut. Det verkar till synes oändligt.

        Svara
    • anders

       /  06/12/2016

      men det är ju mer än statsminister Rööööven har helt sjukt

      Svara
  2. Aftonpladdret levererar

     /  06/10/2016

    OT:
    Har nu följt Aftonbladets senaste haveri ”inte ensam”.
    Det är både skrämmande och beklämmande. Syftet är klart inte att få ordning i skolor etc. utan att sprida mer feminism åt folket. Det är också slående hur egocentriska feministerna är. De klarar inte av att se alla nackdelar män drabbas av. De vill bara skåda sin egen navel. Så bekvämt att skylla allt på andra.

    Idag var det ytterligare en chat: I dag med Frida Söderlund
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22978797.ab
    Klistrar in några här.

    Kommentar från Feminister nej tack.
    Killar får man behandla hur illa som helst för vi är bara skit och pannkaka om ens det….

    Frida Söderlund:
    Vi vill bara få uppelva allt fint med er, grädden på moset. Sylten och sockret! Det är strukturerna som är pannkakan.

    Väldigt talande. Feminister vill bara uppleva grädden på moset, sylten och sockret. Dvs slippa se männens lidande, slippa dela männens ansvar och uppoffringar, Men gärna ta del av det män skapar och ordnar som gynnar kvinnor. Att män behandlas illa vill inte ens Frida bemöta.

    Kommentar från Robert
    Jag pratar aldrig skit om tjejer och hyser den största respekt för alla människor. Men att säga att män är ett stort problem är väl för att vi syns och hörs mest.

    Frida Söderlund:
    Robert: Nej. Det är inte därför. Det är för att män beter sig förjävligt ibland. Det är då män är ett problem. Precis som vilken annan människa är om hen beter sig förjävligt.

    Undviker naturligtvis att nämna kvinnor och slätar över det med ”hen” men män måste hon nämna som något dåligt så klart.

    Svara
    • Kristian

       /  06/10/2016

      Återigen, ”on the record”:
      Ingen grupp i världshistorien har haft det bättre än kvinnor i väst i dag. Ekonomi, hälsa, utbildning, utsatthet för brott, rättigheter kontra skyldigheter, makt att forma sitt eget liv.

      (Vill gärna tro att jag kom på det själv, men jam misstänker att jag vagt kommer ihåg något Karen Straughan har sagt.)

      Svara
  3. De stora problemen med somalierna beror antagligen inte på ras som sådan – snarare på en avvikande kultur och att man i tusentals år bedrivit inavel, dvs gift sig med nära släktingar. Och Somalia har hamnat i botten på listan över genomsnittlig intelligens för olika länder. Med ett snitt-IQ på 68 klassas en stor del av gruppen med marginal som utvecklingsstörd enligt svenska normer: ”Ett kriterium för att en individ ska klassas som utvecklingsstörd är att IQ uppmäts till under 70 på minst ett välnormerat begåvningsinstrument…” Det kan ju förklara både högra brottslighet, svårigheter vid studier och problem med att anpassa sig i samhället.

    ”En studie utförd i Botkyrka kommun 1998 visade att andelen barn med svår mental retardation, SMR, (IQ lägre än 50) var högre än hos jämförelsepopulationen. Prevalensen för SMR var förhöjd i hela kommunen, men för barn med icke-europeiska/icke-nordamerikanska föräldrar var prevalensen ca 59% högre än för barn med europeiska/nordamerikanska föräldrar boende i kommunen. Skillnaden skulle enligt studien kunna bero på den skilda förekomsten av giftermål mellan släktingar. Det nämns att i somliga länder förekommer släktband i 40-60% av äktenskapen, medan andelen som gifter sig med nära släktingar är 0-2% i Nordeuropa och Nordamerika. I studien framhölls att giftermål mellan släktingar kan vara en faktor av betydelse för prevalensen av SMR i Sverige – i regioner med stor andel invånare av icke-europeiskt/icke-nordamerikanskt ursprung. ”
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel

    ””I Botkyrka utanför Stockholm bor många assyrier och turkar. Av gammal tradition är äktenskap inom släkten vanligt förekommande i dessa grupper. En undersökning, gjord av läkaren Elisabeth Fernell, visar att det i Botkyrka finns relativt sett 50 procent fler handikappade barn än i landet i övrigt.

    – Jag hittade påfallande många syskon med svåra handikapp i Botkyrka och det visar att det är frågan om en genetisk disposition, där båda föräldrarna varit anlagsbärare till funktionshindret, säger Elisabeth Fernell.”
    http://vitidningen.episerverhotell.net/templates/PrintPage.aspx?id=3302

    [Spara artiklarna, särskilt Vi-artikeln, för om det uppstår debatt försvinner de antagligen illa kvickt från webben.]

    Svara
    • Onödigt

       /  06/10/2016

      Förutom att inlägget andas det som faktiskt får betecknas som rasism. Undrar jag vad det har med åldersbestämning av barn att göra? Och är det inte myndigheternas intelligens som borde ifrågasättas i stället för att spekulera om ras och inavel?

      Svara
      • opie

         /  06/10/2016

        På vilket sätt ”andas inlägget rasism”? Det redogör för fakta. Kan fakta vara rasistisk? Motivera gärna. Det är den här typen av resonemang som upprätthåller åsiktkorridoren, fular ut hederliga debattörer och förstör landet.

        Svara
        • Undrande

           /  06/10/2016

          Det är väl främst detta stycke i kommentaren ovan som är rasistiskt:
          ”De stora problemen med somalierna beror antagligen inte på ras som sådan – snarare på en avvikande kultur och att man i tusentals år bedrivit inavel, dvs gift sig med nära släktingar.”

          Är det ovan fakta hävdar ni?
          Och på vilket sätt förstör ifrågasättandet av ett sådant påstående landet?

          Tycker det påminner en del om feministernas resonemang om hur den vita medelålders mannen är. Och hur populärt det brukar mottagas här är väl känt?

          Oavsett så förstår jag inte vad ett sådant inlägg tillför? Vad var syftet ?

          Svara
          • Undrande

             /  06/10/2016

            Och det ska väl tilläggas att Somalier inte heller nämns någonstans i de källor som anges. Så frågan är varför just somalier var viktigt att framhäva i detta sammanhang?

          • MiT

             /  06/10/2016

            Påverkar inte inavel i många led just det som han tar upp då? Är inte det välkänt även utanför läkarkretsar? Och är det inte så att man gift sig och skaffat barn med hyfsat nära släktingar i otroligt många år i just de länder där problemen är som störst?

          • Olof

             /  06/11/2016

            @MiT: Mjae, inavel ökar specifikt risken för att recessiva genetiska sjukdomar skall ta sig uttryck. I en begränsad genpool kommer helt enkelt risken att två föräldrar som har den negativa recessiva genen får barn ihop att öka och barnen har då mycket högre chans att bli drabbade.

            Men det kräver att de recessiva generna finns där från början, och det brukar ta sig uttryck som specifika sjukdomar i en viss population. Inaveln i sig leder inte till någon automatisk degradering av genetiskt material. (Se t.ex hur genetiken för tamdjur fungerar; många renrasiga djur tenderar att få rasspecifika fel som är otroligt mycket sällsyntare i blandraspopulationer).

            Så att specifika fall med svåra handikapp uppstår är väntat. Däremot är det tveksamt att någon generell påverkan på t.ex IQ skulle ha relation till inavel.i sig.

          • Opie

             /  06/11/2016

            Inavel ökar risken för utvecklingsstörning (IQunder 70) markant, inget att diskutera. Inavel praktiseras i stor omfattning i Somalia.

            Påståendet i sig förstör inte landet. Däremot sättet att debattera där alla och allt som inte faller inom ramen för det korrekta fulas ut som rasism. Öppna ögonen och se dig omkring, landet krackelerar och det beror till stor del på att etablissemanget fört medborgarna bakom ljuset med rena lögner, men även på att debatt och information strypts och tystats med just rasiststämpeln som hot och sanktionsmetod.

      • Rikard

         /  06/10/2016

        Hej.

        För att inlägget skulle vara rasistiskt krävs en ideologisk komponent som hävdar att skillnaden i intelligens och beteende är oföränderlig. Så är inte fallet. Det finns gott om studier med stora mängder data som visar att olika folkslag har olika intelligens jämförda med varandra. Det är inte rasism – det är fakta.

        En person som jämfört med den typiske individen i en population uppnår en IQ om 70 är mindre intelligent, på gränsen till förståndshandikapp (graden, arten och vilka svårigheter, om några, som uppträder har en stark social komponent). Samma person (70) i en population där det är det typiska värdet är inte att förstå eller klassa som förståndshandikappad – den är normal i sin omgivning.

        Betänk detta i ljuset av de i Sverige som har en IQ uppmätt till över 150. Hur framstår de normalbegåvade för dessa?

        Vidare: med avvecklad inavel, bättre kosthållning, ett strikt allmänt och evidensbaserat skolsystem samt fri näringsverksamhet skulle IQ- kvoten för Somalia snabbt stiga, särskilt om miljögifter (i synnerhet tungmetaller) eliminerades ur näringskedjan och mödrarnas föda under graviditeten. Exakt detsamma som skett i Europa, men före vår tid.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Svenne

       /  06/10/2016

      Vi-artikeln finns sparad här: https://archive.is/EHZq3

      Svara
  4. Trolletplit

     /  06/10/2016

    Sommarens skräckfilm kommer snart.

    DE NYANLÄNDA
    Snart på en tomt nära dig

    Svara
  5. Pet

     /  06/10/2016

    ”Terrordöd”
    https://www.gp.se/sport/ygeman-%C3%A4r-trygg-med-em-s%C3%A4kerhet-1.2503429
    (undrar hur länge den är kvar)

    Svara
    • Kristian

       /  06/10/2016

      (arkiverat: https://archive.is/AKoLF)
      ”Ygeman tycker inte att det behövs någon liknande formell varning till svenskar utan påpekar att man sedan länge lever med ett förhöjt terrorhot i både Sverige och Frankrike.”

      Normalisering?

      Svara
  6. Om man nu är orolig över att vi måste stänga gränserna pga skenande migrationskostnaderna så borde väl korrekt åldersbestämning vara prio nummer ett då det skulle lätta bördan oerhört? Istället så försvarar man rätten att vuxna ska kunna låtsas vara barn. Bisarrt.

    Själv tror jag det är dags att helt skilja ”barn” och ”tonåringar” i dessa boenden.

    Svara
  7. rp

     /  06/10/2016

    Bra dom, vi bör inte ha flera instanser för åldersbedömning, bättre skicka tillbaka och be migverket göra om och rätt.

    Svara
    • MiT

       /  06/10/2016

      Och när Migrationsverket skiter i det som bevisligen både har skett och sker i enorm skala? Ska kommuner sitta där med Svarte Petter då utan att kunna göra någonting alls? Fullständigt bisarr dom av bisarra människor och inget annat.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  06/10/2016

        Kommunerna får helt enkelt skylla sig själva. När migrationsverket börjar klubba igenom uppehållstillstånd och kostnaderna på riktigt börjar landa hos kommunerna så blir det sannolikt en hel del liv i luckan.

        Före 1.a mars i år var ingen kommun skyldig att ta emot asylsökare om de nu inte behagade. Kalaset ska betalas, förr eller senare, och som man sår får man skörda.

        /Frida

        Svara
    • MiT

       /  06/10/2016

      Och det är lugnt menar du att 30-åringar ska få leka barn? Det är vad du tycker är bra… 😉

      Svara
  8. Jan

     /  06/10/2016

    Kvinnor (icke-binära, transgender, hens och alla de 35 andra nya könskategorierna) i Göteborgs stadsförvaltning uppmanas att inte klä sig sexuellt utmanade i sommar. Vilket gör att flera av dem känner sig chockade och kränkta… http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22977432.ab

    Svara
    • Rikard

       /  06/10/2016

      Hej.

      Lätt löst – använd samma lösning som på badhus. Särskilda arbetsplatser och tider samt plagg för kvinnor. Arbetskläder är ju inget ovanligt i mansdominerade jobb (och inte heller i kvinnodominerade, som inom vården).

      Kommunen kanske skulle införa en uniform helt enkelt? Någon form av bylsig men praktisk overall, krönt med kepi (i vilken långt hår skall vara uppsatt) samt med kängor som skodon. Kan enkelt färgkodas efter funktion och avdelning. Vi är ju alla kamrater och lika värda, inte sant?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Att en arbetsgivare ska kunna ställa krav på klädsel ser jag som givet. Men väldigt klumpigt uttryckt.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  06/10/2016

        Det är helt normalt att ha en klädkod på en arbetsplats, whats the fuzz? Det handlar om vilken ”kultur” och vilka typer av arbetsmoment som ska utföras. Det är även helt normalt att hälsa med höger hand, det hör till normal kultur på de flesta arbetsplatser.

        Personligen bryr jag mig inte om någon inte vill ta i hand, utan stilla i mitt innre så tänker jag herregud vilken eländig liten Tönt.

        Enligt islamologen Jan Hjärpe så handlar handskakningsvägran varken om religionsfrihet eller jämställdhet, utan om yttrandefrihet. Jag håller med.

        ”Frågan om att vägra skaka hand handlar varken om religionsfrihet eller jämställdhet, menar Jan Hjärpe. – Det är fel kategoriseringar. Det handlar om åsiktsfrihet och den personliga friheten. Det är ingen mänsklig rättighet att få ta någon i hand, det är inte straffbart att låta bli. En ateist har också rätt att inte ta i hand. Det är personer utifrån som lägger olika innebörd i handlingen.”

        Bara för att jag har yttrandefrihet och kan vräka ur mig min personliga åsikter när jag så behagar, betyder det självklart inte att min arbetsgivare tycker att jag ska göra så under tiden jag är på jobbet, samma sak gäller med kläder.

        Jag skulle gärna se en platsannons som ställde explicita krav på handskakning, utan några referenser till Islam, och om någon skulle behaga klaga på diskriminering så hänvisas direkt till islamexperten Hjärpe med motiveringen att samma regler även gäller för ateister, frimurare och miljöpartister.

        Svara
  9. Utlandssvensk

     /  06/10/2016

    Det finns även många underåriga pensionärer. En MENA figur som är kring 40 har länge i princip kunnat välja om han vill vara pensionär eller ”barn”.

    Pga. detta finns nu världens (på pappret) äldsta person i Västerås:

    Se även tråden på FB https://www.flashback.org/t2526540

    Svara
    • Nixpix

       /  06/10/2016

      Efter ”överåriga” barn, ”underåriga” pensionärer.

      Svara
  10. Jans

     /  06/10/2016

    ”Är inte hela systemet med de ensamkommande i Sverige riktigt perverst egentligen?”

    Jag tror situationen har sin grund i en slags förlamning i hela statsapparaten skapad av en vilja att hindra SD att få makten samt en rädsla för att säga något negativt om invandring och riskera SD-stämpel på precis alla nivåer från de som jobbar på hemmen, via social och rättsväsende hela vägen upp till regeringskansliet. Det är i grund och botten precis samma sak som HC Andersens ”Kejsarens nya kläder”.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/10/2016

      Det är faktiskt inte nått konstigt, så ser reglerna ut, och de gäller även för Mona Sahlin, helt oavsett hur mycket skumma grejer som hon haft för sig.

      Det finns en viss korruptionspoäng med att riksdagspolitiker ska ha en vettig ersättning, men de kan gott få vänta på sin pension tills de är 75 som Reinfeldt önskade skulle gälla för alla andra än han själv.

      Det är liksom inbyggt i systemet att de som varit riksdagspolitiker ska tro att de är något helt otroligt speciella varelser, vars värdighet inte tillåter att de beblanda sig med vanligt folk som vilken löntagare som helst.

      /Frida

      Svara
  11. MiT

     /  06/10/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/10/2016

      Det som är lustigt är att många verkar tycka att det här helt plötsligt är en nyhet. Det är gammal skåpmat.

      Nyheten borde vara, varför har vi journalister inte grävt i den här frågan tidigare, vilket skulle följas av en lång rad tuffa reportage där chefsredaktörer och nyhetschefer fick förklara sig i skarpt strålkastarmotljus a lá uppdrag granskning.

      /Frida

      Svara
      • Rikard

         /  06/10/2016

        Hej.

        Hav tålamod. Om sisådär ett halvår kommer diverse media att alltid ha granskat det här. De kommer, utifrån att sätta asylrätten och tryggheten för den med verkligt skyddsbehov främst, att alltid ha ifrågasatt all möjlig smutsig hantering av stat och kommun.

        Det är ju det media gör – är den som granskar. Därför kan det inte ha varit allmänt känt före media granskat det (och kanoniserat den sanna sanningen), och därmed har media alltid granskat det som skall granskas när det skall granskas.

        En människa som kan använda dubbeltänk medvetet är måhända läskig, men en människa som inte vet att den gör det kan inte nås med argument utanför den förprogrammerade associationsramen, och denna bestäms av två huvudparametrar:

        1. Vad Ledaren sagt (med vilket menas person som har tolkningsföreträde).
        1. Vad Gruppen anser är sant (vilket framsägs av den gruppen ger tolkningsföreträde).

        Parat med den neurotypiska hjärnans medfödda funktion för realtidsredigering av minnen i syfte att uppnå samstämmighet mellan dessa och den egna identiteten och personan, rationaliseringsprocessen, samt att ju intensivare en ståndpunkt hävdas av en själv desto sannare blir den, kan knuten inte lösas via förnuft eller vädjan till detta.

        Vi har helt enkelt skapat ett samhälle som är helt uppbyggt på social samstämmighet och ‘göra lika’ – motviljan mot individuella prestationer som utmynnande ur individens tillkämpade förmåga utifrån medfödda olika förutsättningar var en förutsättning, inte en effekt. Den neurotype förmår inte stå emot hela tiden (såvida den inte hamnar i en situation där den tvingas och ges möjlighet till individualitet – något de flesta undviker), eller väljer gruppens roll som gruppens motståndare.

        Då journalisters karriär enbart bygger på att kunna sälja sig är de särskilt hårt påverkade av ovanstående (förutsatt att man instämmer med beskrivningen förstås).

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
      • Jan

         /  06/10/2016

        Japp, sa du, eller ens antydde, samma sak för bara ett år sedan så var du dödsmördarnazist och redo för hembesök från Expressen eller Expo. Tio år, och hundra miljarder kronor, senare börjar man komma till någon form av insikt. Tyvärr är det redan försent. Och glöm inte att Anders Lindberg och Rädda Barnen fortfarande envisas med att de här männen är barn.

        Svara
    • Jan

       /  06/10/2016

      Dessutom: Att börja rota i det här nu är inte ett dugg modigt. Snarare handlar det nu om att rädda ansiktet för SR P1 och andra medier. Förbannade kappvändare!

      Svara
      • Jans

         /  06/11/2016

        Ja, det enda jag vill läsa är ordentligt mediekritiska reportage om hur detta kunde ske utan att det uppmärksammades? Vilka ”struktuuuuurer” var det som hindrade sanningen att komma fram? Vem har ett ansvar?

        Svara
    • Jan

       /  06/11/2016

      Skäggbarnen kommer i slutändan att vara lika lönsamma för staten som kaninmännen (om någon kommer ihåg dem?). Även om alla skäggbarnen blir CEO:s och fotbollsproffs (som många av dem tydligen satsar på) så kommer de rimligen aldrig att kunna betala tillbaka de astronomiska kostnader de orsakat samhället. Och de svaga grupper i samhället som fått stå tillbaka för dessa asylturister kommer heller aldrig att kompenseras för det.

      Svara
  12. Jan

     /  06/10/2016

    Skattetrixaren Bo Lundgren (M) har skojat till sig 15 000 kr extra i pension. Är det någon som är förvånad? http://www.expressen.se/dinapengar/bo-lundgren-mejlade-om-sin-hoga-pension/
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22680815.ab

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/10/2016

      För de som minns så var Bo Lundgren den sista av de där traditionella moderaterna, han var en lätt match för Göran Persson, moderaterna backade 7,7% valet 2002, medan Leijonborg vägrade raka pungen och fick FP att öka med 8,7%.

      Det enda jag minns från Bo Lundgren var att gubben hade en otäckt bred sidenslips och endast snackade om att skatterna behövde sänkas. Ironiskt att han låtsas som att han inte märkt att han fått för mycket stålar, som att en f.d. skatteminister 1991-1994 inte skulle ha koll på sin privatekonomi och hur regler fungerar.

      /Frida

      Svara
      • Jan

         /  06/11/2016

        Han har dessutom varit ordförande i Statens tjänstepensionsverk (SPV). Samma verk som han nu försökt tillfoga sig ytterligare 15 000 kronor i månaden i pension ifrån.

        Svara
    • Jan

       /  06/11/2016

      Det är lustigt med de här tummarna ner så fort man avslöjar en moderat med fingrarna i syltburken. Så det är okej för moderater att mygla? Men inte sossar? Ibland har jag svårt att förstå moralen bland moderater. Kanske för att de inte förväntas ha någon?

      Svara
      • Svenne

         /  06/11/2016

        Tummen ned betyder för mig att jag ogillar mygel, som i exemplet. Tack för länk.

        Svara
      • Senior

         /  06/11/2016

        P.s. Jag tummar inte ner, skriver hellre svar som jag står för.

        Svara
      • Pelle2

         /  06/11/2016

        Jag tror inte att det är särskilt många Moderater eller andra som tycker att skattefusk är ok men att skatteplanera inom det som reglerna tillåter tycker nog de flesta är ok.
        Det har ju hänt många gånger att man har kommit på Sossar, som skriker om solidaritet och det goda med höga skatter, med att smita undan skatt och tillskansa sig diverse fördelar i kraft av sitt ämbete.
        Det brukar ju dock inte sossar eller andra socialister ha något som helst problem med.

        Dubbelmoralen i det fallet är ju slående.

        Svara
      • Senior

         /  06/11/2016

        Som jag förstått artikeln handlar det dessutom inte om att medvetet bryta mot reglerna utan att de haft en dialog om hur man skall tolka de regler som finns. Vilket är en helt annan sak, som har med moral att göra….

        Är man öppen med det är det inte mygel, mygel blir det först när man försöker dölja det.

        https://sv.m.wiktionary.org/wiki/mygel

        Svara
    • Senior

       /  06/11/2016

      Nej, eftersom moderater oftast är pricipiellt emot höga skatter och gemensam medborgarlön ligger det också ett principiellt intresse att minimera sin skatt,till skillnad mot den dubbelmoral man ser hos socialister som privat tycker och gör gör exakt samma sak medan de officiellt predikar att det ”är häftigt” att betala skatt……

      Svara
      • Jan

         /  06/11/2016

        På sätt och vis är det väl bättre med en dubbelmoral än ingen moral alls? Fast det här fallet handlar inte om sedvanligt skattefiffel utan om en före detta skatteminister och ordförande för Statens tjänstepensionsverks strid för att lägga ytterligare 15 000 kr i månaden till sin redan frikostiga pension. Trots att han inte har rätt till det enligt regelverket.

        Svara
        • Senior

           /  06/11/2016

          Ja, det är givetvis skillnad på att skatteplanera i enlighet med regelverk och att bryta mot reglerna.

          Svara
          • Senior

             /  06/11/2016

            Att vara konsekvent och stå för sina åsikter och principer ÄR moral.
            (Även om du inte håller med om principerna de står för.)

            Dubbelmoral däremot, är bara en retorisk fint att säga att moral saknas.

            https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Moral

          • Senior

             /  06/11/2016

            Vi kan ju ta ett par exempel:

            1. En Moderat person med principen att staten skall minimera skatteuttaget från befolkningen har idag möjligheten att skatteplanera inom lagens och regelverkets gränser för att uppnå just detta, denne får kritik idag för att den följer sina principer och lever som han lär. För att han har stake och moral att stå för det.

            2. En socialist som gapar om att det är häftigt att betala skatt och tycker skatteuttaget kunde vara högre har precis samma möjligheter att inom lagens och regelverets gränser höja sin skatt. Det är bara att stryka ränteavdraget i deklarationen om du har lån, skippa eventuella bilavdrag och milersättning. Stryk bort grundavdraget, redogör och skatta för ev uppskattning du fått av vänner du hjälpt med tjänster. etc. etc.

            -Jaså, inte det? Det är alltså inte på frivillig basis man är redo att betala högre skatt? Varför inte tro? Är det möjligen så att detta högre skatteuttag som vanligt i socialistisk anda bara skall gälla någon annan? Oavsett din egen inkomst?

            För i relativismens namn är väl ändå inte du med din årsinkomst att betrakta som en av ”de rika”?

            Varför sitter då socialister och skatteplanerar precis på samma sätt som moderater för att sänka sin skatt när de säger sig vilja ha högre skatter?

            Omoraliska lögnhalsar är vad det är.

          • Senior

             /  06/11/2016

            ……precis som Schyffert och kompani som propagerar för högre skatter kan välja att ta ut lön och betala arbetsgivaravgift ur sina bolag med ca 60% skatt istället för att som idag ta ut det som utdelning med ca 20% skatt….

            Jag hör aldrig några socialister kritisera dem för deras bristande moral….

            Kritiken mot moderaternas ”omoral” är i helt uppenbart i själva verket kritik mot deras principer och åsikter, eftersom verkligt omoraliska socialister som myglar med det istället för att stå för det slipper undan.

          • Olof

             /  06/11/2016

            PS. Den egentliga skattekostnaden för utdelning är högre, c:a 37%, eftersom företaget får skatta för vinst och personen sedan skatta för kapitalinkomst. På löneutbetalningen däremot tas ju ingen vinstskatt i företaget.

            Men jämfört med löneutbetalningar över brytpunkten med 56%+ skatt och sociala avgifter är det naturligtvis ändå mycket fördelaktigt.

          • Magnus Karlsson

             /  06/12/2016

            Svar till Olof
            Räknar du med vinstskatt/arbetsgivaravgifter blir det ju ännu ner förmånligt eftersom arbetsgivaravgiften är 31.42% och bolagsskatten bara 22%

  13. MiT

     /  06/11/2016

    Svara
  14. Liten

     /  06/11/2016

    Jag har ett förslag för åldersbedömning. Kan man inte bara skicka in dem till systembolaget för att köpa sprit, dom är skickliga på att bedöma ålder på folk. Eller?

    Svara
  15. Jans

     /  06/11/2016

    ”Vi kräver att regeringen omedelbart tillskjuter resurser för att genomföra medicinska åldersbedömningar på alla som fått asyl i Sverige som ensamkommande flyktingbarn under de senaste åren. Det skriver SD:s partiledare Jimmie Åkesson.”
    http://www.svd.se/kontrollera-alder-pa-de-som-redan-fatt-stanna/om/debatt

    Svara
  16. Men är inte detta bara tidsandan? Man kan bestämma om man är man, kvinna, båda eller något mittemellan. Varför inte välja ålder också? Fast min vilja att betala detta är väldigt liten. Men om man gör det på egen bekostnad då är det ok. Bort med alla bidrag och sänk skatten. (Obs ordet man inte hen, jag är liksom gammalmodig.)

    Svara
    • michael

       /  06/11/2016

      Det där med ålder har ju alltid varit lite känsligt för många kvinnor,kanske därför det finns en högre acceptans hos kvinnor att man i dessa fall ljuger om sin ålder 🙂

      Svara
      • Det verkar vara nästan uteslutande män som ljuger idag. De vill vara barn och bli omhändertagna.
        Men vanligen vill många vara äldre när de är unga och yngre när de är äldre. Och åter över 65 när de är nära den åldern.

        Svara
  17. Sven

     /  06/12/2016

    Det är ju regelverket som är en skandal. Det är säkert formellt korrekt att kommunen inte får åldersbestsämma och således ska ”barnen” tillbaka, så är regelverket.

    Men sen måste alla idioter som barnläkarföreningen och migrationsverket samt regering och riksdag se till att det blir rimlighet i systemet. Ingen med verklig ålder högre än 20 ska få snika in sig som barn! Nu hördes på radion om ett ställe där personalen betraktat alla som såg äldre ut än 40 som ”icke-barn”, således att man var barn upp till 40! Oerhört.

    Styr upp detta tackspel snarast. Finns verkligen inget DNA eller liknande?

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 4 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: