Ska man leta ”syndabockar”?

I dessa dagar då det sakta börjar skrivas och tas upp de problem det gigantiska asylhaveriet skapat, är det då dags att leta skyldiga och ställa dem till svars på något sätt? Nu menar jag inte ställa till svars som i domstol och straff och sånt utan mer att helt enkelt tvinga dem att förklara hur och varför de med vidöppna ögon gick rakt in i kaos och drog med sig ett helt land.

anne ramberg syndabockar

Anne Ramberg skrev ju på twitter att nu är inte tid att leta syndabockar. Jag förstår att hon gärna vill gömma sig då hon är en av de som varit ivriga med att dra ner hela landet samtidigt som hon skott sig själv på kaoset.

Jag tycker tvärtom, vi MÅSTE leta ”syndabockar”. Fast syndabockar är fel ord då det antyder att man ska skylla på oskyldiga, man ska leta skyldiga och kräva svar av dem! Om vi inte gör det så ökar risken att man bara upprepar misstagen i framtiden. Det får inte vara helt riskfritt att förstöra ett helt land! Det måste framgå vilka som ville göra detta, varför de ville göra det och som propagerade för det! Där måste ingå politiker och journalister på alla nivåer som gjort det möjligt. Nu ska det inte handla om domstol och fängelse utan det räcker med att alla vet vilka det är och vad de gjort. Då kommer de i framtiden att ses på nästan samma sätt som Quisling i Norge.

mona sahlin statsrådspension

Man kan börja med Mona Sahlin. Hon ska fan inte ha ett enda öre! Hon ska göra som i japan och offentligt gråtande be om ursäkt för allt hon ställt till med under sina år som politiker och inget annat. Hon bär en väldigt stor skuld till att det ser ut som det gör i Sverige idag. Kanske det började tidigare men det tog fart ordentligt när hon i början av 2000-talet sparkade en utredare som ville leverera verklighet och inte hittepå som Sahlin ville ha så hon anlitade en som kunde leverera hittepå, Masoud Kamali, istället. Sahlin hade nämligen beställt ”fakta” som visade att Sverige var ett genomrasistiskt land och det fixade Kamali såklart…

Sahlin har INGEN RÄTT att gömma sig från frågor! Det har ingen på ansvarsposition och som får sin lön av skattebetalarna rätt att göra! Det spelar ingen roll om personen är aktiv idag eller ej, fick personen lön av skattebetalarna DÅ så är de tamejfan skyldiga att infinna sig för frågor! Samma sak om de idag uppbär pension från skattebetalare eller som grundat sig på skattebetalares pengar, då är de skyldiga att ställa upp!

Det är viktigt att göra detta för om det inte görs kommer det att jäsa ordentligt i landet i flera generationer framåt. Man måste utkräva ansvar av Migrationsverkets högre chefer. Av Polisens chefer. Av Socialtjänsternas chefer. Av politiker. Av journalister. Och så vidare.

ungdomens källa

Man måste ställa frågor om varför de inte slagit larm för flera år sedan, det kan vara om olika saker men som när SR granskade de ensamkommande överåriga barnen så säger ansvariga att det finns gråhåriga ”barn” där som är äldre än personalen. Kommuner FÅR inte själva stoppa vansinnet när de vill få bort åtminstone de äldsta från HVB-hemmen, det handlade alltså om 30-åriga barn… Hur länge har detta bedrägeri pågått? Vi andra har känt till det i flera år, hur kan det då komma sig att journalister inte har slagit på stora trumman istället för att uppmuntra det genom att INTE granska det? Varför har inte socialtjänsterna larmat högljutt? Varför säger Migrationsverkets chefer att de genomför åldersbedömningar direkt och genom hela kedjan när det är uppenbart att de ljuger? Varför ställs inga följdfrågor om sådana saker? Det finns MASSOR av frågor som kräver svar!

Ska vi alla vara med och betala haveriet så är det fan ett minimum att vi också får svaret på vilka som gjort det möjligt! Det är ett krav!

Man måste inrätta en kommission som grundligt går igenom så mycket det bara går, de ska ha fullständig tillgång till alla dokument de vill utan restriktioner och de ska ha rätt att kalla in vem som helst som haft en maktposition de senaste 10 åren och utkräva svar på många olika frågor. Om man vägrar infinna sig eller vägrar svara på frågor så ska det vara risk för fängelse och kraftiga böter. Det ska gälla även sådana som Anne Ramberg…

Detta tror jag är helt nödvändigt om det inte ska urarta totalt så småningom, det jäser lite FÖR mycket runtom i landet och det kommer att bli ännu värre då vi bara är i början av haveriet än. Det kommer att bli mycket värre…

Man ska inte underskatta vikten av att man märker att de skyldiga inte slipper undan som vanligt. Att arrogansen inte hjälper. Att de faktiskt ställs till svars på något sätt. Det kan faktiskt räcka med ordentliga och offentliga pressande frågor, där man kräver rimliga svar, som får dem att skruva på sig och svettas. För om det som vanligt är att de ansvariga ALLTID slipper undan på alla sätt med ännu mer av skattebetalarnas pengar på kontot så blir det fult på riktigt till slut. Och det landet vill jag inte bo i.

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

82 kommentarer

  1. Men seså, det du föreslår är ju mediahat och drev. 😉 Alla vet ju redan att de VERKLIGA skyldiga är vita kränkta medelålders heterosexuella cis-män. Det bör vi dock prata om ofta och gärna och argt! Googla Patriarkatet. Pepp-pepp!

    Svara
    • MiT

       /  06/12/2016

      Men borde ju finnas en och annan sådan bland de ansvariga också? 😛

      Svara
      • Det slog mig just att vi kanske borde använda bokstäver precis som HBTQROFLMAO+rörelsen? VKMHCM är naturligtvis det viktigaste, men andra bokstäver som borde petas in före +?

        Svara
  2. Utlandssvensk

     /  06/12/2016

    ” Nu ska det inte handla om domstol och fängelse utan det räcker med att alla vet vilka det är och vad de gjort.”

    Jag delar inte den uppfattningen. Det som sker i Sverige är ett helt klart uppsåtligt försök till något väldigt straffbart, nämligen folkmord.

    Den polsk judiske juristen Raphael Lemkin var den som först myntade ordet ”genocide” (folkmord) och drev sen arbetet med att skapa en internationell konvention på området. Hans definition är belysande:

    ”By ”genocide” we mean the destruction of an ethnic group…. Generally speaking, genocide does not necessarily mean the immediate destruction of a nation, except when accomplished by mass killings of all members of a nation. It is intended rather to signify a coordinated plan of different actions aiming at the destruction of essential foundations of the life of national groups, with the aim of annihilating the groups themselves. The objectives of such a plan would be disintegration of the political and social institutions, of culture, language, national feelings, religion, and the economic existence of national groups, and the destruction of the personal security, liberty, health, dignity, and even the lives of the individuals belonging to such groups…”

    Läs hela stycket några gånger och ställ er frågan om inte detta exakt beskriver vad som har skett och fortfarande sker i Sverige. Som demografin ser ut är det vidare nästan säkert att svenskarna kommer att utrotas helt inom några få generationer, om inget väldigt drastiskt görs.

    Att personer är demokratiskt valda påverkar absolut INTE straffansvaret för folkmord. Vidare visade Nürnbergrättegångarna att även folk som endast sysslade med propaganda kunde fällas för folkmord.

    Svara
    • Ivar L

       /  06/12/2016

      Intressant. Jag trodde nog att folkmordsbegreppet var snävare. Den svenska situationen kommer ju att löpa över flera generationer men det finns helt klart en risk att svenskarna så att säga förlorar Sverige och likt judarna länge var, blir ett folk utan eget land. Då är ju helt klart Lemkins definition relevant. Det märkliga i det hela är ju dock att i detta fall kommer det att vara medlemmar ur samma folk som senare drabbats som inledningsvis är de skyldiga. Troligtvis en helt unik företeelse som aldrig inträffat tidigare.

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  06/12/2016

        ”Troligtvis en helt unik företeelse som aldrig inträffat tidigare.”

        Ja, det är den mest renodlade ondska som har skådats i världshistorien.

        Svara
    • Rikard

       /  06/12/2016

      Hej.

      Rätta mig om jag har fel, men denna metod som Lemkin beskriver användes ju med stor framgång redan under antiken. Ett folk som förlorar sin historia förlorar sitt språk (idiomen i språket är kulturbärande element), och ett folk som förlorar sitt språk slutar per automatik att existera som folk.

      En sak som vi alla bör ta ställning till, åtminstone mentalt: inse att det inte existerar några humanistiska, moderna moraliska, eller demokratiska metoder som kan vända processen. Lika litet som en våldsam angripare kan stoppas med ord, kan Sverige och svenskarna räddas med ord allena. Även om insikten skulle gry – finns viljan och modet, eller är vi så emaskulerade och detroniserade att vi automatiskt förknippar begrepp som ‘slåss för sitt folk’ med nationalsocialism och extremism? Kan det finnas en anledning att andra partier låter extremhögern ha monopol på dessa formuleringar (bland annat genom att innan diskussion om sakfrågan ens startat klassificera patriotism och folklig gemenskap som extremism)?

      Betänk alltid, när politiker och journalister talar (och var sluta den ena och var börjar den andre egentligen?) att det är genom hur frågeställningen formuleras diskussionens spelbräde kontrolleras:

      ”Varför tror du svenskar är negativa till invandring?” En till synes oskyldig fråga, men redan laddad med komponenten ‘svenskar’ som ‘negativa’ till ‘invandring’ – vad är ‘svensk’, ‘negativ’ samt ‘invandrare’ i frågan? Vilka definitioner avses? Underförstått i frågan är att man inte bör vara negativ till invandring, annars hade formuleringen varit ”Varför tror du att vi har fått detta resultat i vår mätning?”. Men jag antar att det är länge sedan ett värdeneutralt språk var ett krav inom svenska högre studier.

      Då frågeställaren inte sällan kontrollerar svarsutrymmet blir det omöjligt att svara med annat än snärtiga fraser.

      Salutat comes utilior,
      Pertinax virtus
      Ps Signaturen är på Google-latin då det är möjligt att vi står inför vårt Alesia. Ds

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  06/12/2016

        ”Rätta mig om jag har fel, men denna metod som Lemkin beskriver användes ju med stor framgång redan under antiken.”

        Det finns många element i det svenska folkmordet som är typiska för hur man utrotar ett folk:

        1. Lagar införs som gör det straffbart för urspungsbefolkningen att kritisera de nya härskarfolket, men inte tvärtom. I vårt fall är detta HMF lagen.

        2. Urspungsbefolkningen utsätts för systematisk diskriminering av statsmakten. Detta är sen länge omfattande i Sverige. Infödda barn och ungdomar får lägre skolpeng, hamnar sist i bostadskön, har inte samma rätt till subventionerade jobb, etc, etc.

        3. Männen i urspungsbefolkningen framställs som extra hemska, nästan som vilda djur.

        4. Den befintliga inhemska kulturen framställs som underlägsen på alla sätt och omfattande insatser görs för att betona andra kulturer.

        Det finns många fler exempel och de som orkar kan fylla på listan

        Svara
  3. Tor

     /  06/12/2016

    Medborgare i Toklandet!
    Vi har att göra med:
    1) Ideologiska människovarelser som med förda politik vill ändra Sverige i grunden.
    2) Fega medlöpare som alltid hänger på vad som är trend.
    3) Mona Sahlin.
    Det gemensamma för samtliga är att man vinner något på att driva/följa trenden, och så dumhet.
    När man tänker på dessa oändliga dumheter som drivits framåt med falska argument så ligger ryggradsreflexen att straffa hårt och grymt nära.
    Men för de flesta i ”Godhetsmaffian” är pengarna ändå det som väger tyngst.
    Mitt förslag är att ta bort alla fördela som man tillskansat sig.
    För Anne Ramberg del så ska hon med omedelbar verkan förlora sin advokatlicens. Det gäller även övriga medlemmar i advokatsamfundet som valt henne som sin röst. Efter avbön och böter kan man få ansöka om att få tillbaka sin licens. Gäller inte Ramberg!

    Alla politiker i riksdagen som gjort folkvandringen möjlig. (Jag kalla det inte för flyktingströmmar eller asylsökanden eftersom de flesta bara söker ett bättre liv.)
    Att hitta 349-SD antal riksdagsledamöter som är smartare än de sittande är bara att ta Lasse Kroner och valfri 5:e klass. (Inga ensamkommande elvaåringar får ingå.)
    Frånta samtliga kickade ledamöter sin pension. De ska tillbaka till vanliga jobb.

    Journalister ska förlora sin titel. För att återfå rätten att yttra sig i skrift ska de medverka i en Vitbok där de tillsammans fläker ut sig över hur fel de hade. Ni vet alla vilka huvudförfattarna ska vara.

    Kulturmänniskor som Marlena Erdman ska tvingas sjunga Sex Pistols och alla andra ska tvingas att lyssna.
    Henrik Schyffets förbjuds att dra ett enda skämt eller vara ironisk i 5 år. Han har dessutom pizzaförbud.

    För samtliga yrkesgrupper gäller att de nu hårt, och på frivilligbas, ska jobba för att styra Sverige åt rätt håll igen. Efter 5 års arbete för Sveriges sak kan vi stryka deras namn från den offentliga lista över kryp som körde landet i botten och allt är förlåtet. Vi får diskutera om namn som Reinfelt har den möjligheten…

    Svara
    • T

       /  06/12/2016

      Något slags offentlig Nürnbergrättegång.

      Svara
      • Tor

         /  06/12/2016

        Typ, men det är alltid vanskligt att jämföra med faktiska grymma folkmördare. Dessutom ville ju nazisterna sitt egna folk väl. Blev väl sisådär med den saken till slut.
        I Sveriges fall så vill man mer eller mindre utrota sin egen ”ras”.
        Det krävs rätt så hårda nypor för att komma tillrätta med den vänsterfeminism och extremliberalism som utvecklats sen 70- talet.

        Svara
        • Sverige är ockuperat av icke-etniska-svenskar.
          En del må ha svenskklingande efternamn men men…

          Svara
  4. MiT

     /  06/12/2016

    SR börjar låta som en skruvad version av Avpixlat numera…
    ””Har mjukisbyxor för att slippa bli tafsad på””
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6450954

    Svara
    • Senior

       /  06/12/2016

      De har verkligen visat sitt rätta ansikte vid den senaste skjutningen i USA:

      ”Vi valde att inte direktsända ljudet från pk:n i sin helhet eftersom vi vill ha kontroll på vilka uppgifter vi publicerar. Olle, ansv utgiv”

      -SR på twitter

      Svara
      • Svenne

         /  06/13/2016

        Här är tweeten:

        Svara
  5. Svenne

     /  06/12/2016

    ”15-åringar”…

    Svara
  6. MiT

     /  06/12/2016

    http://upphandling24.se/de-har-tagit-fram-fem-innovationszoner-for-framtidens-badhus/

    Svara
  7. Jan

     /  06/12/2016

    Daniel Swedin i en vettig ledare för en gångs skull. Om det senaste i den oseriösa skolkapitalismen: Barn som lockas med en iphone för att agera headhunters åt nyetablerade skolkapitalister.
    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article22989224.ab

    Svara
    • Rikard

       /  06/12/2016

      Hej.

      Idiotisk men logisk värvningsmetod med tanke på resurstilldelningens procedur.

      En statlig skolinspektion bestående av äldre lärare, gärna norr om pensionsstrecket, med fullmakt att styra och ställa utifrån pre-1975 års principer hade möjligen kunnat skapa reda, om de fått stå fria från partipolitiska och mediala hänsyn. Kan vi dessutom få ihop en läromedelskommitté för granskning av läromedels vetenskaplig bas, och med uppgift att skapa en kanoniserad lista läromedel börjar det likna något. Ett förbud mot ‘LTG’-lektioner vore också välkommet.

      Synd att Swedin inte nämner att kommunala skolor, precis som dito vårdhem, kan drivas trots långt värre problem. Fick höra i dagarna av en fd. kollega som utsatts för misshandel två gånger på en kommunal skola att skolan inte tänkte anmäla, och anmoda kollegan att inte göra detsamma. Kollegan själv tänker inte heller anmäla – den som gör det kommer inte att jobba som lärare igen i den här kommunen.

      Från en annan kollega fick jag höra om att kommunens skolor nu rekryterar enligt principen ‘vi får ta vad vi får tag på’ – och detta är inte i glesbygd utan i storstad.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare
      Ps LTG står för ‘Låt Tiden Gå’: läraren visar YouTube-klipp, SvT-propaganda eller kortfilm med förment pedagogiskt innehåll. Ds

      Svara
      • Kristian

         /  06/13/2016

        LTG, ja.
        På min tid klagades över fylleriövningar, dvs en massa, alldeles för enkla förtryckta formulär som man sitter och ”fyller i.” De kanske har blivit appar idag?

        Svara
    • Tor

       /  06/12/2016

      Läste Swedins text under protest.
      Kan ge honom rätt i att det är rätt knasigt att belöna elever med ”pengar” för att värva kompisar. Det naturliga är att skolan är så bra att både föräldrar och elever VILL byta skola.
      Se kommer det vanliga svamlet om hur bra den likriktande skolan var…
      Han klagar på att skolföretag etablerar sig där det är mest lönsamt och tack vare de så blir det bara rika skötsamma elver i dessa skolor.
      Det måste ju vara helt fel. I Uppsala kommun hade de skolpeng efter härkomst och kön. Vet inte om det fortfarande är så.
      En flicka med svenska föräldrar fick EN enhet i skolpeng. En pojke med invandrarföräldrar fick FJORTON. Rätt tydlig diskriminering mot dels svenskar men även mot tjejer. Sen kunde det hända att pojken hade förändrar från Iran, båda med fina examen, ändå fick skolan FJORTON enheter.
      Så för att resonemanget ska hålla så borde skolföretag bara ta in pojkar med utländsk härkomst. Sen är det bara att slå på en video med Zlatan och låta pengarna rulla in.

      Skötsamma elever är inte så kostsamma. En klass med tysta studiemotiverade elever skulle jag gärna undervisa 100 stycken.

      Som vanligt handlar det om vänsterns syn på att allt är ett nollsummespel. Om några får det bättre måste andra få det sämre.
      I min värld ska man försöka lyfta samtliga elever – starka som svara.

      Svara
  8. Svenne

     /  06/12/2016

    Liberaler mer auktoritära än konservativa:

    ”In plain language, they exactly reversed the results. According to the actual results of the study, Liberals are more authoritarian. Conservatives were inclined towards “social desirability.””

    Svara
    • Jan

       /  06/12/2016

      Det stämmer nog. Liberaler tenderar att se sin ideologi som en vetenskap. De är nästan religiöst övertygade om att de alltid har rätt. Bland konservativa tycker jag mig se en större dos av sunt förnuft och pragmatism. Dessutom är konservatism inte ett vågat samhällsexperiment på samma sätt som liberalismen.

      Svara
      • Senior

         /  06/13/2016

        Jag skulle nog säga att det gäller i ännu högre grad socialismen.

        Svara
  9. Min cyniska och smått (rejält) konspiratoriska del fick just liv. Låt mig komma med en riktig foliehattshypotes:
    Tänk om det här är ett medvetet försök att ta vårt land ifrån oss, genom att vi inte längre ska känna att landet är vårt, då det är just den känslan som gör att man vill ha självstyre? Har man inget land kan man ju lika gärna skapa ett nytt och kalla det för EU.
    Visst är det en otroligt cynisk tanke, men bara det att tanken slår en säger jävligt mycket om hur vanskötta våra institutioner är, både dom demokratiska, journalistiska och EU-projektet. Det är helt otroligt att jag idag inte förmår slå den tanken ifrån mig.

    Svara
    • Inge Post

       /  06/14/2016

      ”Tänk om det här är ett medvetet försök att ta vårt land ifrån oss, genom att vi inte längre ska känna att landet är vårt, då det är just den känslan som gör att man vill ha självstyre? Har man inget land kan man ju lika gärna skapa ett nytt och kalla det för EU.”

      Tänk jag satt och funderade på det du skriver i samband med nationaldagen.
      Funderade på vad är det vi ska fira egentligen,ett nationaldagsfirande i Sverige idag känns mer som att fira allt som inte är Svenskt eller tillhör Svenskhet än att fira att landet Sverige blev och var(det är inte längre,inte i den där tappningen iallafall)Nu har jag som Skåning alltid avskytt Sverige och Svensken,Exempelvis den där Kristian som ni kallar tyrann kallar vi den gode och det kommer vi förmodligen alltid att göra.Så min version av Svenskhet är inte representativ för så många här (det är väl förmodligen jag och eventuellt Rikard)
      Men hur som haver större delen av ”Svenskar” verkar inte heller gilla ”svenskar” eller ”svenskhet” för den delen så kan man tänka sig att vi Skåningar inte är i desperat underläge för en gångs skull ?

      Svara
      • Rikard

         /  06/14/2016

        Hej.

        Hehe, när jag gick i skolan fick vi för en lärare läsa ‘Gustav Vasas resa genom Dalarne’ som faktabok… fast det var nog den läraren som var lite knastig i huet. Kristian Tyrann, ja, eller Bondekär. Tänk att vi i norden har så framstående ‘spindoctors’ redan då!

        Jag lägger mycket i ‘vara som folk’ i vad svensk betyder; mer än sådant som hudfärg eller kosthållning, och till det ett gemensamt språk (det idiomatiska inte minst) samt gemensam historia (vilket förutsätter en nationell kanon för historieundervisning).

        Det är sådant som ovanstående jag menar när jag talar om nationell samling och patriotism: de bästa delarna av den svenska folk-kulturen och folksjälen (oavsett om det är skåningar, listerlänningar, älvdalingar eller Våmhusbor) som kompromisslöst säger till inflyttingar: ‘Välkommen hit! Såhär lever vi, och du är välkommen att bli en av folket genom att göra så, och genom att lära dig begreppet ‘vara som folk’.”

        Hur skall man annars kunna bli svensk om man flyttar hit från Ougadougo eller Tegucigalpa om ingen visar en vad svenskt är, och hur mångfacetterad denna svenskhet är? Tänk bara vad fascinerande för folk från länder med blodshämnd och klankrig att studera svensk historia och söka ett svar på hur våra förfäder lyckades ta sig ur det tillståndet!

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  10. Svenne

     /  06/12/2016

    Dansk favorit i repris..

    Svara
  11. Krokom

     /  06/12/2016
    Svara
    • Pether

       /  06/12/2016

      Så nu kan andra ‘barn’ intyga att de är ‘barn’? yay….

      Svara
  12. Cain

     /  06/12/2016

    VIKTIGT!

    SR väljer att *censurera* den officiella presskonferensen om massmordet i Orlando. Gissa varför… Detta är på allvar det värsta exemplet på DDR media jag sett hittills. Nu vet vi vad ”vi är ert filter mot omvärlden” egentligen betyder.

    Toklandet! Du bör göra en egen post om detta. Detta bör uppmärksammas ordentligt!

    Svara
    • Rikard

       /  06/12/2016

      Hej.

      telegraph.co.uk
      nytimes.com
      washingtonpost.com
      washingtontimes.com
      orlandosentinel.com

      Samtliga ‘toppar’ med detta, och utan svensk censur. Telegraph har i skrivande stund realtidsuppdatering, vilket kan göra datorn en smula trög.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Rädsla.

      Rädsla att visa sig, rädsla att vara.
      Rädsla att synas, rädsla att mötas.
      Lägg till rädsla att skjutas ned i meningslöst dåd och du har en HBT-persons liv numera.

      Vi kan varken byta religion eller yrke heller, hur mycket vissa skribenter kommer trivialisera det hela.

      /tommie

      Svara
      • Rikard

         /  06/12/2016

        Hej.

        Tidigare är min erfarenhet att RFSL varit helt emot att diskutera det hat och den förföljelse mot homosexuella som är det normala för i synnerhet muslimer – kanske det nu i elfte timmen börjar bli möjligt för en interndebatt och en utrensning av de radikalfeministiska teologer som kapat hela rörelsen?

        Mindre party, och mer politik så att säga. Så länge det handlar om likhet inför lagen och sådant, istället för ‘krossa kärnfamiljen’, ‘politisk lesbianism’ och liknande så lär större delen av det svenska folket inte se något problem med att ställa muslimer mot väggen och avkräva svar:
        ”Islam eller frihet att älska?!”

        Risken för våldsamma repressalier lär dock följa graden av aktivism och öppen kritik av islam.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • RFSL är idioter. Tro det eller ej, de flesta HBT-personer associerar sig inte med dom dårarna oavsett vad de vill få andra att tro.

          Svara
          • Havre flarnstad

             /  06/12/2016

            Synd att dom kidnappat hela gruppens talan och utsett sig själva till att berätta för hbt-personer vad dom förväntas tycka och tänka.

            Ungefär så uppfattar jag dom och efter att ha läst lite hur den sk värdegrunden effektivt stänger ute den med fel åsikt från både nätforum (tror det var qx) och organisationer verkar det som att det är än mer känsligt att vara gay än straight med fel åsikter det ingår inte riktigt i mallen för vad RFSL och liknande tycker är gångbart.

  13. MiT

     /  06/12/2016

    Svara
    • Ivar L

       /  06/12/2016

      Vore intressant att veta vilket bad.
      Utebad uppfattar jag som bassängbad ute.

      Svara
    • Cain

       /  06/12/2016

      Jag tycker det känns extra smärtsamt att kvinnan vars unga tonårsdöttrar blev trakasserade till den milda grad att de lämnade badplatsen inte klarar av att berätta exakt vad som hände och vilken badplats det handlar om.

      Jag är rädd att många svenskar har blivit så hjärntvättade av media att de är oförmögna att kalla en spade en spade när det på något sätt handlar om utomnordiska gärningsmän.

      En gång för alla: Det är inte rasism att påpeka att vissa kulturer är kraftfullt överrepresenterade i vissa former av brott. Ej heller att det är en dålig idé att massimportera unga män från dessa kulturer. Det finns oändligt många sätt att hjälpa de utsatta i Mellanöstern. Att kraftigt försämra friheten och levnadskvalitén för våra egna medborgare, framför allt kvinnor och unga tjejer, är inte rätt väg att gå. *Då* finns det en seriös risk för stöveltramp på våra gator framöver.

      Svara
    • Inge Post

       /  06/14/2016

      ” Racist bitch! ”

      Svara
  14. Malkom

     /  06/12/2016

    Apropå dubbelmoral Public Service did it agin – Men (i de här fallet inte den återkommande antisemitism SVT/SR sprider till vardags) Denna gång försöker man taffligt bortförklara sin sexism.

    Statligt finansierad sexism… vi betalar

    Svara
    • Pelle2

       /  06/13/2016

      Det gamla vanliga svamlet från en feminist och identitetspolitiker om att du kan säga vad som helst om en man för de är privilegierade och lider inte av det.
      Kan jag då säga något sexistiskt om Hillary Clinton,Annie Lööf,Mona Sahlin,Ebba Busch Thor,Anna Kinberg Batra,Alice Bah Kunke,Christina Stenbeck,Zara Larsson med många flera vita och framgångsrika kvinnor ? Dom är ju också privilegierade i jämförelse med de allra flesta människor oavsett ras och kön.
      Men det är klart, som kvinna är dom alltid en förtryckt förlorare i en radikalfeminists ögon.

      Svara
      • Kristian

         /  06/13/2016

        ”Ta det lilla lugna” är därtill klassisk nedlåtande härskarteknik.

        Svara
  15. Svenne

     /  06/12/2016

    Express: ‘Conspiracy of silence’

    ”One of the men, 18-year-old Omar Badreddin, had been followed as part of a Syrian refugee documentary series by BBC Newsnight.

    However, neither the BBC nor the police force publicised the fact Badreddin, along with Mohammed Alfrouh, 20, Mohammad Allakkoud, 18, and a 17-year-old who cannot be named, were accused of sexually assaulting the teen on May 10.

    The incident finally came to light on Friday, when Newsnight admitted the subject of their documentary piece had “taken a disturbing turn.””

    Svara
    • Ivar L

       /  06/12/2016

      Hoppsan, snyftaren blev tydligen inte enligt planen. Det blev synd om någon annan istället men det kan man ju inte berätta om.

      Svara
  16. Är det bara jag som börjar bli rejält äcklad över hur alla, oavsett politisk uppfattning, börjar utnyttja tragedin i Orlando innan kropparna ens blivit identifierade? Är de medvetna om att en finsk mamma just nu är ovetande om hennes son lever eller inte? Förstår de att dödssiffran på 50+ kanske kan gå upp?

    Alla vill utnyttja detta just nu, oavsett vad deras politiska budskap nu är.

    Har dessa människor ens förståelse för hur rädda HBT-människor känner sig? Ojsan Cantwell (nej, jag tänker inte vara fin i språket) beklagade sig över hur människor nu kände sympati, men inte tillräckligt sympati åt journalister. Hör han ens hur det låter? Har alla blivit döv-stumma?

    Men, HBT-människor är inte rädda varelser av sig. Jag är inte rädd. Vi har mött samhället gång på gång och att tro att vi lägger oss ned är ytterst korkat.

    Game on.

    Svara
    • Jans

       /  06/13/2016

      Är inte du själv en av dem som utnyttjar tragedin i så fall? Inte för att jag fattar exakt vad du menar men det verkar vara något om att en del inte förstår sig på HBT-människor och ditt bevis verkar vara hur andra skriver om saken utan att fatta medan du implicit antyder att du vet hur det ligger till för du själv är HBT. Det låter som identitetspolitisk propaganda i mina öron eller också fattar jag inte vad du menar.

      Svara
  17. MiT

     /  06/12/2016

    Svara
  18. MiT

     /  06/12/2016

    ”Orlando GAY CLUB JIHAD mass murderer’s father is TALIBAN SUPPORTER, had POLITICAL ISLAM TV show, ran for AFGHAN PRESIDENT”
    http://pamelageller.com/2016/06/orlando-gay-club-jihad-mass-murderers-father-is-taliban-supporter-had-political-islam-tv-show-ran-for-afghan-president.html/

    Svara
  19. MiT

     /  06/12/2016

    Svara
    • Jans

       /  06/13/2016

      För en del räcker ”jag var kåt” som ursäkt medan andra skriver en hel doktorsavhandling för att urskulda sig.

      Svara
  20. MiT

     /  06/13/2016

    Svara
    • Jans

       /  06/13/2016

      Dessutom var gärningsmannen anställd av en säkerhetsfirma och hade antagligen haft tillgång till vapen även med striktare vapenlagar, så denna gång var det inte relevant. Men naturligtvis skriver inte Zara detta för att hon bryr som om vapenlagarna utan för att plocka bort fokus från det religiösa inslaget i motivet, eftersom det inte var ett kristet sådant.

      Svara
      • Inge Post

         /  06/14/2016

        Passa på att skriva som det är du.
        ”en säkerhetsfirma anlitad av DHS (department of homeland security)”

        jaha det var visst meningen att det inte skulle ”komma fram”..oh,well.

        Svara
    • Svenne

       /  06/13/2016

      Kriminella bryr sig knappast om vapenlagar, att skärpa dessa är ett slag i luften – särskilt med tanke på att Latinamerika närmast flödar över av ‘alla’ slags vapen. Finns det verkligen några enkla lösningar?

      Svara
    • michael

       /  06/13/2016

      Med andra ord så är det dom liberala vapenlagarna i Frankrike som gjort att terrordåd skett där,alltid lär man sig något nytt.

      Svara
    • Pelle2

       /  06/13/2016

      Är verkligen ingen vän av Zara Larssons fjortisfeminism men det var väl lite småaktigt att klaga på hennes grammatik ?
      Även om andra vapenlagar inte hade förhindrat dådet så tycker även jag att det är helt sjukt att man kan köpa militära vapen helt lagligt som privatperson.Kan heller inte se det nödvändiga i att sälja vapen till människor som inte är jägare eller tävlingsskyttar.

      Svara
    • Kristian

       /  06/13/2016

      Tog en titt på lagligt innehav av skjutvapen (per 100 personer, X-axel) och antalet dödade av skjutvapen (per 100000, Y-Axel). (Kan inte för mitt liv komma ihåg var jag hittade siffrorna. Tror inte det var direkt från Wikipedia.)
      Större delen av världen (där det finns data) hamnar nere till vänster, med mindre än 40 vapen och 3,5 döda.
      Uppåt i grafen hamnar (nedifrån) till exempel Sydafrika, El Salvador, Swaziland, Venezuela och högst upp Honduras med 10 vapen per 100 och nästan 70 dödade.
      Ut åt höger har vi Schweitz (43 vapen; 3,1), Serbien (70 vapen; 3,5), och USA (113!; 11)

      Vapen är tydligen väldigt olika farliga beroende på var de finns.

      Svara
      • Rikard

         /  06/13/2016

        Hej.

        Ja, det är nästan som om olika folk beter sig olika.

        När det rapporteras om skjutningar från USA är det klokt att komma ihåg att det alltid görs sortering om det var ett ‘vansinnesdåd’ eller om det rörde sig om en gängrelaterad eldstrid (oavsett om polis eller nationalgarde var inblandade). Det finns om man säger så vissa mörka krafter som inte vill att alla ‘skjutningar’ skall rapporteras eftersom det går att få fram demografiska data om vem som skjuter vem när, var och varför.

        Den som begår brott, begår brott. Lagar hindrar inte brott – lagar möjliggör påföljd utöver vendettor och blodshämnd och klanstrider.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  21. MiT

     /  06/13/2016

    Svara
  22. MiT

     /  06/13/2016

    Svara
  23. Jan

     /  06/13/2016

    Aftonbladets husblatte (SR:s retorik) Somar Al Naher sörjer sin stenkastarvän Anna som av ”misstag” hamnade i längst fram i svartvänsterns attacker på Göteborgs stad och polisen under vänsterns kravaller i Göteborg 2001: http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article22991385.ab

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/13/2016

      ”För mig symboliserar hon allt det som gick snett. Den kollektiva bestraffningen av den utom­parlamentariska rättviserörelsen, att alla som var på plats drogs över en kam. Den ­ensidiga medierapporteringen som inte gav röst åt personer som Anna.”

      Ensidiga mediarapporteringen, som inte gav röst? Vilken planet bor skribenten på egentligen?

      ”När hon samlat sig insåg hon att hennes ben var så skadat att hennes danskarriär var över. Det hon tyckte var roligast att göra måste nu läggas på hyllan för alltid. Anna är bara en av tusentals ungdomar vars liv präglats av händelserna i Göteborg 2001.”

      Samlat sig? Tusentals ungdomar som fick sina knäskålar sönderslagna. Nu finns det inte riktigt något bra ord på Svenska att beskriva skribenten på ett kärnfullt sätt, så Drama Queen får duga så länge i brist på andra alternativ.

      ”För solidaritets­rörelsen blev kravallerna en dödsstöt – en hel generation ­engagerade ungdomar tappade sugen.”

      Dödsstöt? Jorden anropar! Hallå! Är det någon hemma där uppe på pidestalen? Välkommen ner när du är klar med melodramat som du så duktigt filar på.

      /Frida

      Svara
      • Jag förstår inte ens vad hon menar – ska en stat inte upprätthålla de lagar och regler som vi alla måste förhålla oss till om Somar tycker det är okej? ”Utomparlamentariska grupper” inkluderar även nazister – ska staten inte agera mot dom heller?

        I slutändan så lever vi i en demokrati. Att ta till sig icke-demokratiska metoder betyder att du kan råka illa ut, precis det som hände i Göteborg 2001. Alla som har varit på eller i närheten av en vänsterdemonstration vet dessutom att dessa är allt annat än lugna och fredliga. Det är ett under att vi inte har ett Göteborg 2001 varannan vecka!

        I en demokrati så kan du förändra samhället genom att bedriva en politik som folk vill rösta på. Inte via gatugängsmetoder.

        Svara
      • Rikard

         /  06/13/2016

        Hej.

        Utomparlamentarisk är en omskrivning av anti-demokratisk. En gammal princip inom extrem-vänstern är att det inte är systemet som har/orsakar problem, utan att det är systemet som är problemet. Glöm aldrig att alla vänster, liksom alla fundamentalister, argumenterar utifrån tron på en ultimat sanning.

        Det som skiljer demonstranterna i Göteborg från de anti-nazistiska protesterna i Stockholm på åttiotalet är att det i Göteborg var till nästan uteslutande svenska medelklassbarn uppvuxna i lugna skyddade bostadsområden – de som slogs med skinnskallar på Stockholms gator under åttiotalet var till övervägande del förortsbarn från arbetarklassen, utan ideologisk överbyggnad än avskyn för nationalsocialisterna.

        (När den rörelsen sent åttio- och tidigt nittiotal kapades av KPML(r), Elevförbundet Offensiv m fl extremvänstergrupper uteblev nästan alla demonstranter – man var inte där för att marschera under plakat på Stalin och Mao.)

        I Göteborg var det saft & bulle-generationen som lekte kravall med polisen, inget annat. Uppfostrade med en religiös tro på frihet utan ansvar, rättigheter utan förpliktelser och totalt egofixerade som huvudpersoner i ett drama där hela omvärlden är en scen blev det en rejäl konflikt att möta polis som gjorde sitt jobb: återställ lag och ordning, matcha våldet mot angriparnas nivå samt använd snabba och säkra metoder.

        Responsen i media blev därefter: den här gången var det inte förortsungar eller huliganer, den här gången var det barn till kulturbidragsarbetare, journalister och andra med känningar. Resten är historia med en tandlös och förvirrad poliskår som av ren självbevarelsedrift endast ger sig på mål och projekt som är politiskt godkända.

        Vi som fick en och annan smäll förr visste också varför: polisen gjorde sitt jobb. Arg på snuten var man, men polisen var aldrig motståndaren eller fienden.

        Sådana som al-Naher ger jag inget för, annat än milt överseende förakt.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  24. Gigas

     /  06/13/2016

    ”Men är det något händelserna i Göteborg borde ha lärt makthavare är det att lyssna mer och gapa mindre.”

    Och själv då, Somar Al Naher?

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/13/2016

      Nu är inte jag någon ortoped men jag har ytterst svårt att tro att polisens batongvevande skulle ha stoppat flickans danskarriär. Men det låter ju onekligen dramatiskt så här femton år senare.

      För de som saknar blodtryckssänkande medicin, undvik intervjun med RFSL:s förbundsordförande i P1 ang skjutningen i Orlando, klagar mest på att vänstertyper råkar illa ut.

      /Frida

      Svara
  25. Nilsson

     /  06/13/2016

    Lyssnade på P3 igår, ”journalisterna” slog nästan knut på sig själva för att säga ”men vi vet inte vad som låg bakom dådet” så många gånger som möjligt om morden i Orlando.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/13/2016

      Det är väl okej, eftersom de inte vet allt.

      Däremot så verkar det rätt klarlagt att homofoben som sköt inte var det minsta islamofob.

      Ska bli riktigt fint att se SUM och SMFR med Kaplan i spetsen marschera för rätten till normkritiskt beteende i årets PRIDE.

      /Frida

      Svara
  26. Ivar L

     /  06/13/2016

    ”Den intensivkurs som enligt planerna skulle ha lärt omkring 80 nyanlända i Filipstadstrakten att simma har ställts in. Anledningen är fastemånaden Ramadan.”
    http://www.svd.se/ramadan-staller-in-simskola/om/sverige

    Svara
  27. Frida Gustavlin

     /  06/13/2016

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/martin-gelin-massakern-en-valdsam-paminnelse-om-det-politiska-i-att-vara-hbtq-person/

    Ja, visst är det fler än muslimer som ogillar bögeriet, men är inte denna händelse ett utmärkt tillfälle att just belysa bögofobin inom islam och inte ägna all kraft och textutrymme åt andra våldsdåd. Det vi ser nu är den värsta skjutningen i USA någonsin, utförd i islams namn direkt riktat mot homosex.

    ”Men massakern i Orlando är en bitter påminnelse om att det, trots andra framsteg, fortfarande är en politisk handling att samlas på en nattklubb för hbtq-personer i USA.”

    Politisk handling, vad sjutton snackar han om, det är ingen politisk handling.

    /Frida

    Svara
    • Jans

       /  06/13/2016

      På samma sätt som det var en en politisk handling i Frankrike att gå på hårdrockskonsert får man förmoda. Men det är DN vi recenserar, det handlar bara om damage control: ”Je suis Pulse och hatar cis-män. Detta är ett manlighetsproblem över hela världen e.t.c. och Putins trollarméer är säkert inblandade också.”

      Svara
  28. Ivar L

     /  06/13/2016

    När man läser om masskjutningen i Orlando så är det ju rätt uppenbart att Jan Sjunnessons initiativ till pridefestival i Järva hade sina poänger.

    Samtidigt visar det ju sig att fundamental islam inte är enda orsaken till att hata sexuella minoriteter. Bara en dag senare greps en annan amerikan med intentioner att skada Pridefestivalen. Han är definitivt inte muslim:
    http://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-3638086/Armed-man-sought-attack-Gay-Pride-parade-LA-police.html

    Svara
  29. Objektivt sett har massinvandringen orsakat stora problem. ”Internationalengänget” tystar alla försök att nämna sådant kausalsamband som RASISM!!!!!

    Svara
  30. Kristian

     /  06/13/2016

    Kanske man kan tänka sig något i stil med Sydafrikas Sannings- och Försoningskommission? Dvs något som inte i första hand handlar om att döma för brott, utan att få fram så mycket ”sanning” som möjligt.

    Låt ”somlig till straff” bero en smula, och koncentrera oss på ”androm till varnagel”.

    Några straff kommer ändå inte att utmätas. (Förre landsförrädaren fick ju medalj i stället.)

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: