Hur går det? Brexit or not?

Idag röstar Storbritannien om de ska lämna EU och kampanjerna att de ska stanna kvar duggar tätt även i Sverige som inte ska rösta. Oberoende Public Service kör på helt ogenerat som om det handlar om Miljöpartiet i riksdagen. Eller om Fi. Inget som kan vara bra om de lämnar EU får höras utan det är ”debatter” där båda säger ”hoppas verkligen inte att de röstar för att lämna”…

Men hur går det tror ni?

Hur ska Sverige göra, oberoende av hur Storbritannien gör, när det gäller EU? Jag röstade för EU när det var val, gillar egentligen idén om samarbete över gränserna men EU har utvecklats till något ganska otäckt, en enorm superstat som petar i precis allt.

Hur skulle ni rösta om det vore val idag till EU? Och hur röstade ni i själva valet?

Om det vore val idag skulle jag definitivt rösta nej om jag hade samma information som jag har nu om EU. Helt klart ett nej! Jag gillar fortfarande idén om samarbete men det måste hållas på ett helt annat plan. Nu verkar det mest vara en korruptionsdrivande koloss vars enda syfte är att ge bort groteska pengar till tveksamma politiker som hittat ett sätt att sko sig själva i första, andra och tredje hand.

Ungefär som Cecilia Wikström

cecilia wikström bara rasister som vill lämna eu

Fy satan så arrogant! Tål att tänka på att det där stolpskottet ENBART är där för att sko sig själv. Hon drar in miljoner, som i princip är skattefria, i EU-parlamentet. Klart hon vill kunna fortsätta med det i framtiden också. Hela EU är så enormt korrumperat att bananrepubliker är föredömen i jämförelse.

cecilia wikström champagne

Och medan hon var på franska sydvästkusten och sippade champagne så vräktes äldre människor från sina boenden för att göra plats åt ”unga utländska män som kommit till Sverige utan sina föräldrar” som DN mer rättvisande började kalla de så kallade ”ensamkommande barnen” efter att de blivit ertappade med att mörka massexövergrepp på festival i Stockholm. Medan Wikström sippade på champagnen ruttnade tänderna på äldre för att de inte har råd att laga dem. Medan hon sippade på champagnen så pågick det som kommer att kasta ner Sverige i det djupaste hål vi varit i på länge. Och det är inte djupt nog enligt Wikström. Sverige ska helst ÄNNU djupare ner innan hon är nöjd. För det drabbar ju inte henne där på Rivieran när hon sippar champagne med miljonerna på banken som hon fått i ”lön” av fattiga arbetare. Tål att tänka på…

Jag gissar att Wikström inte bor i något område där bilar brinner, där räddningstjänst måste ha poliseskort, där polisen måste eskorteras av ännu fler poliser för att ens kunna åka in, där hennes 15-åriga dotter, om hon har någon, tvingas gifta sig med en 30 år äldre manlig kusin som hon aldrig träffat, där självutnämnda ”sedlighetspoliser” talar om hur hon ska vara klädd och så vidare. Jag tror inte heller Wikströms tänder kommer att ruttna för att hon inte har råd med tandläkare, hon kommer inte att bli vräkt för att ge plats åt nyanlända, hennes konto kommer inte att vara tomt när hela månaden är kvar, hon kommer inte att bli överfallen av en grupp ”unga utländska män som kommit till Sverige utan sina föräldrar” eftersom hon har livvakter och så vidare.

Det är jävligt lätt att vara generös med andras pengar!

Ett annat stolpskott är ju den där vänsterpartisten som stoppade ett flyg för nåt år sedan (eller två år sedan?). Plus en jävla massa andra som bara är där för att sko sig själva!

1471966_537463429683604_605500090_n

Är väl det ovan som gäller i alla lägen antar jag…

Värt att tänka på är att snacket idag om EU, Brexit (och kanske Sexit?) går ungefär som det gjorde när det röstades om eurosamarbetet i Sverige, om vi inte gick med i eurosamarbetet skulle pest, kolera jordbävningar, vulkanutbrott, digerdöden, massvält, 100% barndödlighet, kaos, världskrig och så vidare inträffa i Sverige om vi sa nej. Ungefär… Så blev det ju inte som vi vet…

Det vi också VET är att EU är en genomkorrumperad superstat.

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

82 kommentarer

  1. Hypocrita

     /  06/23/2016

    Skyll inte på mig – Jag röstade nej!

    Svara
  2. Motkraft

     /  06/23/2016

    När vi skulle rösta om EU så lanserades det otroligt starka argumentet ”Vem vill stå på perrongen när tåget går?”. Jag kom att tänka på det argumentet häromdagen med tanke på debatten om Britterna och EU, väntade mig liknande retorik.

    Och hör och häpna, någon dag senare får jag höra på radion det fantastiskt starka argumentet för britterna att stanna i EU ”Om hoppar ut ur ett plan med en fallskärm så kan man inte komma upp i planet igen”.

    Jag kan inte avgöra om politikerna (och journalisterna med agenda) underskattar väljarna eller om de har rätt i att väljarna är idioter som går på sådan retorik.

    Om nu ska använda sådan simpel och osaklig retorik så är det lätt att hitta på egna med motsatt budskap

    ”Om du vet att tåget kommer att skena och med hög fart åka in i en bergvägg, är det då vettigt att kliva på tåget för att alla andra gör det?!”

    ”Om du vet att planet kommer att börja brinna och störta, och det bara finns ett begränsat antal fallskärmar, är det då inte bäst att hoppa ut med en fallskärm medan du fortfarande kan?!”

    Svara
    • Ivar L

       /  06/23/2016

      Fast det stämmer ju inte. Planet måste landa så det går alldeles utmärkt att åka med det igen även om man hoppar ur med fallskärm. Inte ens en relevant liknelse lyckades de alltså kläcka ur sig i sina bäbisresonemang.

      Nivån på det som skrivs och sägs när andra länder utövar sina demokratiska rättigheter är numera beklagligt under isen. Brexit och USA:s presidentval är två praktexempel. Om Brexit och Trump vinner kommer det att skrivas och klagas på demokratiska underskott och brister i valsystemen och outbildade okunniga väljare, medan om Stanna och Hillary vinner kommer det att heta att folket sagt sitt i ett demokratiskt val.

      Jag stödjer alltså inte Trump nödvändigtvis men jag tycker föraktet för USA:s rätt att själva välja president är mycket illustrativt och visar på att många journalister inte är demokrater i grunden. De är eitistiska teknokrater, precis sådana människor som hjälper despoter till makten i svåra tider.

      Svara
    • Kristian

       /  06/23/2016

      Kan man tänka sig något mera James Bond-aktigt?
      Hoppa ur tåget precis innan det går in i en tunnel, med fallskärm, använd fallskärmen för att flyga upp på bergskammen där Q väntar med ett hopfällbart flygplan och diverse utrustning. Flyg en sväng runt närmsta eiffeltorn, triumfbåge, klassiskt monument eller skrytbygge. Vinka till valfri kändis eller stadsöverhuvud medan Q och M nervöst tittat på klockan.
      Flyg tillbaka och landa på tåget. Desarmera bomben med sju sekunder kvar. Q klagar över att flygplanet sopades av tåget i nästa tunnel, men medger att tåget inte förstörts av portabel atombomb, och att berget tåget passerade genom därmed inte rasat ned över närliggande Europeisk stad.
      Ta en martini till tonerna av Rule Britannia.

      Svara
  3. Tror det blir Brexit.
    Var jämnårig med en viss herr Frigolit (jag var trist och lekte krasch-krasch-bang med mina leksaksbilar och jobbade inte med Mehmet Kaplan, dock) i EU-valet så jag kunde inte rösta, men röstade nej till Euron.

    Vad som kommer hända? Mer hysteri? Är det möjligt?

    Svara
  4. Jerry

     /  06/23/2016

    Jag röstade nej till EU. Skulle rösta ja idag. Större delen av svenska folket har investeringar på börsen, antingen direkt eller i pensionsfonder. Risken är att miljarder av dessa pengar går upp i rök. Kanske Brexit i sig inte är så farligt men rädslan blir stor att hela EU splittras. Vi vill inte gå tillbaka till 70-talet där en stor del av Europa bestod av fascistiska småstater. I Kina är man oroliga att Brexit kommer att försvåra handeln med Europa och stärka USAs dominans.

    Svara
  5. dolf

     /  06/23/2016

    Du saknar alternativ i din omröstning. Jag skulle definitivt rösta nej, men var inte här när folkomröstningen genomfördes, och röstade inte då. Men jag utgår från att jag hade röstat nej då också.

    Svara
    • MiT

       /  06/23/2016

      Nja, var väl mest om folk ändrat sig jag var ute efter. Jag har ju ändrat mig helt beroende på vad EU har utvecklats till.

      Svara
      • dolf

         /  06/23/2016

        Förstod det. Visste bara inte riktigt var jag skulle kryssa.

        Svara
        • T

           /  06/23/2016

          EU måste vara himmelriket för den som drar i sig ett flak bärs varje helg. Skämt åsido jag röstade ja -94 men skulle rösta nej idag. Det var först i början 90-talet som den inre marknaden öppnades för privatkonsumenter. Sen började trixandet i och med Lissabonfördraget och annan skit de hittat på.

          Svara
  6. Ivar L

     /  06/23/2016

    OT Uvell har listat genustokerier. Du får passa dig Toklandet för det här är nästan lika fasansfullt roligt som en del du brukar lista:
    http://www.uvell.se/2016/06/20/genus,-amen.%C2%A0-32465276
    😀

    Svara
  7. Svenne

     /  06/23/2016

    Thomas Gür om kovändningar i politiken:

    Svara
    • För att moderaterna någonsin ska kunna bli legitima igen så borde de bemöta dessa frågor med legitimitet. Ett bra tag innan ”flyktingkrisen” så har jag ett minne av att en ledarsida till och med ifrågasatte varför moderaterna, vars väljare historiskt sett är rätt invandringskritiska, helt plötsligt drev en extremt vänlig linje i frågan.

      Och sedan så måste de avsätta Roboten som partiledare, men det fattar väl alla.

      Svara
    • Kristian

       /  06/23/2016

      Ja, vad skall man göra 2018?
      Blir BF tillräckligt stora att ta på allvar?
      Räcker det med hot om SD för att förhindra att M vänder igen?

      Svara
    • Jan

       /  06/23/2016

      Politiker, och väljare, är ju vindflöjlar per definition. Sedan är ju Moderaterna inte ett folkrörelseparti utan ett väldigt toppstyrt parti. Det fanns ett kokande missnöje under Reinfeldt som ingen vågade framföra. Inte ens efter Reinfeldts avgång.

      Efter Reinfeldts avgång har det dock börjat ett återtåg. Lustigt nog med Reinfeldts kronprinsessa, AKB, i spetsen. Å andra sidan har väl hon aldrig haft några egna åsikter utan följt strömmen. Den perfekta politikerhuboten.

      Att erkänna fel är något politiker bara gör när de pressas eller ser sig vinna en fördel på en falsk pudel.

      Svara
      • Kristian

         /  06/23/2016

        Finns det några folkrörelsepartier kvar?
        I och med det statliga partistödet finns det väl inget behov av partimedlemmar.

        Svara
  8. michael

     /  06/23/2016

    Ja bremain sidan utmålar det som jordens undergång om det blir brexit inte minst när det gäller handel och företagande,men Storbritannien är en stor marknad med många företag som redan är korsbefruktade med företag i Europa vilket varken EU eller Storbritannien vill gå miste om,därför kommer det inte bli någon nämnvärd skillnad mot idag när det gäller handelsavtal mellan dessa.
    Man kan säga att ett brexit skulle få Storbritannien tillbaka till vad EU från början var tänkt som dvs frihandel mellan länder men bestämmande rätt över sitt lands egen politik,utan överock.

    Svara
    • Ivar L

       /  06/23/2016

      Storbritannien är väl dessutom stor handelspartner med Nordamerika? Den relationen kan ju till och med stärkas av Brexit. Det står dessutom klart att starka ekonomier som Norge och Schweiz inte blivit några u-länder av att stå utanför EU. Ser man till valutaunionen finns det ju inte heller några tecken som tyder på att länder som stått utanför (UK och Sverige) haft någon nackdel trots domedagsprofetior. Jag tror EU smakar mindre än det kostar för framgångsrika länder. Däremot får ju eliterna i EU-länderna glassiga välbetalda jobb, även inom den privata sektorn med allsköns lobbyister. Man skall inte underskatta hur mycket detta betyder för propagandan för EU. Det är faktiskt precis så banalt. Ungefär samma sak som ligger bakom Sveriges lobbande för att sitta i säkerhetsrådet.

      Svara
      • Kristian

         /  06/23/2016

        Vi skulle kanske återinföra ordenssystemet? Då funnes det något för folk att tävla om som inte direkt relaterar till pengar eller makt.

        Svara
  9. Från början var jag positiv till EU eftersom jag också gillar samarbete över gränserna, men före valet hade jag ändrat mig efter att ha studerat EG som det hette på den tiden lite närmare i sömmarna. Så jag röstade nej. Och det skulle jag göra nu också. Sverige har bara förlorat på att delta i EU. Däremot har vi VUNNIT massor på att inte gå med i Euro-samarbetet, något att tänka på eftersom samma personer som ville gå med i EU också ville gå med i Euro-samarbetet. Ju fortare vi tar oss ur skiten desto bättre.

    Svara
    • Ivar L

       /  06/23/2016

      Hade inte jasidan dessutom haft medierna och etablissemanget på sin sida samt många många miljoner mer i PR-budget så hade det blivit nej. Men jag är demokrat, så jag ifrågasätter inte resultatet, men konstaterar att samma mekanism som lurade folk att köpa Teliaaktien till överpris gjorde att de röstade för EU.

      Svara
  10. Ivar L

     /  06/23/2016

    OT
    Det här gör mig ganska oroad:
    http://nyheteridag.se/milo-yiannopoulos-kommer-till-sverige-ska-ga-prideparad-i-utanforskapsomrade/
    ”Den internationellt kända högerdebattören Milo Yiannopoulos meddelade i The Rubin Report att han inom kort kommer till Sverige för att delta i en prideparad. Enligt honom själv kommer paraden gå genom ett ‘muslimskt getto'”

    I den bästa av världar skall det naturligtvis gå att ha en pridefestival var som helst men det här tror jag kan bli riktigt farligt och sluta illa. Man får hoppas att de får rejäl polisuppbackning för här kan det nog komma att bli helt annan typ av konfrontation en en kille som håller upp en protestskylt.

    Svara
    • Jösses!

      Utan att ens ha läst (!) länken så gissar jag på att det handlar om Pride Järva och förra året så trodde jag det var mest en uppmärksamhetsgrej av Sjunnesson. Det är nog så fortfarande, men att de har (möjligtvis?) få Yiannopolis är rätt stort. Om jag hade gått i Pride-parade eller annat så kanske jag hade gått av rena spänningsrelaterade skäl! Jag har själv bott i området och tjae… det är sant att det nog behöver Pride mer än överklassungarna i Stockholms centrum

      Kommer bli komiskt när Twitter-maffian ska konfrontera Yiannopolis (vilket ni vet att de kommer försöka med)

      Svara
  11. Ivar L

     /  06/23/2016

    OT
    Allt är som vanligt i Sverige. För bråk och raggare är ju en välbekant kombination.
    Eller?
    http://www.sydsvenskan.se/2016-06-20/stenkastning-mot-veteranbilar

    Hmm… brukar verkligen raggare orsaka så mycket bråk numera? Är det något väsentligt som fattas i Sydsvenskans rapportering? För det är ju rätt uppseendeväckande och obegripligt såsom de presenterar nyheten. Rivaliserande raggargäng? Miljöpartister som inte gillar V8:or? Varför blev det såhär?

    Aha!
    http://nyheteridag.se/stenkastning-mot-raggarbilar-i-utanforskapsomrade-sluta-kom-hit-javla-rasister/

    Svara
    • Kristian

       /  06/23/2016

      Dansbaneeländet!
      Där det finns brylcreem blir det slagsmål.
      Historien upprepar sig.

      Svara
    • Sedan när är raggare rasister?

      Det är nog ett av samhällets minst hotande grupper mot någon. Alls.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/23/2016

        Numera är raggare snälla. Det var de INTE förr. Numera är det ju mer ordet mest synonymt med 50-talsbilentusiast.

        Svara
  12. Olof

     /  06/23/2016

    För min del kvarstår samma problem som när vi röstade; jag är inte speciellt förtjust i EU, men våra egna politiker är värre. Mycket, mycket värre.

    På den tiden var det med löntagarfonderna i närminnet. Svenska politiker som lagstiftade om att i praktiken beslagta svenska företag och ge dem till facket.

    Snabbspola fram till idag. Vilka av de problemen vi ser är specifikt skapade av EU, snarare än våra egna politiker? Det är svenska politiker som inte följt de ramverk som finns för migrationshantering eller rörlighet inom unionen. Det är svenska politiker som fastnat i ett identetspolitiskt träsk.

    I valet mellan småkorrupta EU politiker och de psykotiska galningarna på mentalsjukhuset i Stockholm, så tror jag tyvärr att förmyndarna i Bryssel är värda vad de kostar.

    Och ärligt talat, när kommunalskatten inom några år närmar sig 40% strecket så börjar den där fria rörligheten se jäkligt lockande ut…

    Svara
    • Svenne

       /  06/23/2016

      Visst har du några poänger där. Men risken för att Sverige skulle gå ur får anses liten – och risken för att svenskarna skulle få rösta om ett utträde får anses ännu mindre… #dontholdyourbreath

      Svara
  13. Kristian

     /  06/23/2016

    Rosling rättar sig efter ett tag när han får mothugg, men allvarligt talat, professorn:

    Svara
    • Liten

       /  06/23/2016

      Jag kan inte låta bli att tycka att det låter som om Hans tycker att det var bra att Zlatans föräldrars land hamnade i krig och misär så de kunde komma hit och ge oss en bra fotbollsspelare. Och när vi ändå håller på, varför inte sno fler läkare ifrån länder som behöver dem bättre.

      Svara
      • Kristian

         /  06/23/2016

        Någon gång på slutet av 90-talet gick det bättre för särskilt Polen. Färre polacker kom till Sverige på somrarna för att plocka bär.
        En del producenter ojade sig över all bär som ”blev kvar i skogen.” För dem hade polsk lågkonjunktur och arbetslöshet varit utmärkt.

        Svara
    • Jan

       /  06/23/2016

      Invandringsvurmarna passar på att dra Zlatan-kortet så länge det går. De har inte så många andra ess i rockärmen. Ingen har dock vågat fråga Zlatan själv vad han tycker om massinvandringen.

      Svara
      • MiT

         /  06/23/2016

        Och då var det väl ändå 50/50 om han skulle bli en firad fotbollsspelare eller en yrkeskriminell…

        Svara
  14. Jack

     /  06/23/2016

    Till alla oroliga över att Storbritanien ska lämna EU. Det kommer inte att hända, inte i detta valet iallafall. Gå in på spelbolag och titta på oddsen. 1,2 för att stanna 4 för att lämna. Säkra pengar om man vill få lite ränta, spela på att Storbritanien stannar i EU.

    Svara
  15. Jack

     /  06/23/2016

    Ang stenkastning och raggare. Raggarna är så gammal och skröpliga att de inte förmår springa efter stenkastarna. 10 000kr frågan. Var i världen kastar invånarna sten på dem de inte gillar?
    Rätt svar: Mellanöstern. Det fattar väl alla utom media och journalisterna var stenkastarna kommer ifrån.
    Tur att alternativmedia finns, så man blir upplyst och inte hjärntvättad.

    Svara
    • T

       /  06/23/2016

      Vita kvinnor och män som åker i amerikanska bilar som drar över en liter bensin per mil. De gillar korv och hamburgare och föredrar amerikansk musik. Det blir bingo på de rödgrönas lista över saker de hatar. Stenkastarna är deras nyttiga idioter som belönas med ”all inclusive” på skattebetalarnas bekostnad.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/23/2016

        Vem vet, det kanske är normkritiskt att stena raggare?

        Svara
      • Kristian

         /  06/23/2016

        Bensin? En liter olja per mil har jag hört om vissa modeller.

        Svara
  16. Jack

     /  06/23/2016

    Jag måste rätta mig ang oddset för att lämna EU. Det skulle vara 6 gånger pengarna.

    Svara
  17. MiT

     /  06/23/2016

    Svara
    • Intressant att ingen tar upp följande tweet:

      ”Jag menar att det absolut går att göra om systemen så att det inte händer, och att vi ej har ngn försörjningsplikt för sökande”

      Så, hon menar att vi ska dra in åtminstone majoriteten av bidrag till asylsökare?

      Kan funka. Lyckosökandet skulle nog upphöra! Men hur populär kommer Hanna bli med det förslaget till resterande av galningarna? Hon borde testa sitt varumärke i denna fråga.

      Svara
      • Motkraft

         /  06/23/2016

        Vissa liberaler vill ju ha fri invandring men inga bidrag. De tror på att det kapitalistiska systemet då ska göra så att bara de kommer hit som kan med egen kraft få arbete, bostad, är utbildade osv. Självreglerande, behövs inga som motar bort människor vid gränsen.

        Jag tror inte det kommer att fungera. Dels så kommer vi på svenskt klassiskt vis stifta lagar men ha massor av undantag som gör lagstiftningen verkningslös. Typ som vi redan nu har med försörjningsplikten för den som tar hit sina anhöriga, är väl mer än 90% som får dispens. Undantag skulle säkerligen göras för familjer med barn och andra grupper.

        Sedan är Sverige även utan bidrag i många fall bättre än där många kommer ifrån. Så vi skulle få behålla de som väljer att försörja sig på svartjobb, tiggeri eller brottslighet.

        Svara
        • Vi har ju, på ett sätt, en grupp som gör det liberaler vill – dvs romer, eller tiggarna.

          De får tillgång till ”systemet” på olika sätt förvisso, men mest så håller de på med tiggeri och småbrottslighet som polisen inte har tid att lägga ner energi att lösa. Kåkstäder är inte direkt ett land jag vill uppfostra mina icke-existerande barn i, men alla är vi olika.

          Svara
    • Rikard

       /  06/23/2016

      Hej.

      Jag måste göras mig till lite och fråga mig om Stenström och Wagenius är gifta? Hela meningsutbytet hade ju platsat i en pjäs av Strindberg.

      Annars tycker jag nästan synd om Wagenius: hon vill så väl, men kan inte hantera kunskap på tvärs med värderingarna, utan går i försvar och affekt (dock mycket mild sådan jämfört med en och annan regeringsrådgivare).

      Kamratliga hälsningar, och glad Midsommar!
      Rikard, lärare

      Svara
    • Jan

       /  06/23/2016

      Hanna Wagenius är en oansvarig politiker och därigenom destruktiv och farlig. Ett sätt att hindra hennes skadearbete är att inte rösta på Centern. Centern är ett samhällsskadligt parti.

      Svara
  18. Dreadlock

     /  06/23/2016

    Man hör aldrig numera om hur Brysseleliten roddar den s.k. Demokratiska ordningen i parlamentet. För EU är långt ifrån en klassisk strukturerat demokratikropp. Här nere är en jämförelse med den gamla sovjetiska formen av regering. Liknelserna är slående.
    Inte att förglömma har EU en planekonomisk verksamhet, offentlighetsprincipen är starkt begränsad. Den icke folkvalda Kommissionen (Som under senare tid utnämt Van Rumpoy som ”Statsminister” för EU och Catherine Ashton som EU: s utrikesminister.) Har dessutom uttalade ambitioner att utvidga EU österut, när EU cirkusen,komplett med kampanjer och uttdelandet av gratis EU-vimplar till folket drog in till Kiev, vakande Putin till liv. Vad som blir av detta återstår att se. Men till dags dato har över 4000 Ukrainare mördats av Ryssland. Detta kan vi tacka EU-Kommissionen för. En potentiell lång konflikt med Ryssland har vaknat igen.

    EU-parlamentet är ett rådgivande organ utan lagstiftande makt. Sovjets parlament, Högsta sovjet, hade inte heller någon lagstiftande makt.
    EU:s ministerråd är beroende av lagförslag från Kommissionen för att kunna fatta beslut. Sovjets ministerråd kunde inte heller fatta några beslut utan förslag från Politbyrån, kommunistpartiets högsta organ.
    EU-kommissionen (20 ledamöter) har den egentliga makten eftersom den ensam har all initiativrätt till lagförslag. Politbyrån (15 ledamöter) hade ensam all makt att föreslå lagar.
    EU-kommissionens förhandlingar är inte offentliga och dess diskussionsprotokoll publiceras inte. Politbyråns möten och diskussionsprotokoll var också hemliga.
    När EG också blev EU 1/1-93, fick EUkommissionens ordförande i grunden mer makt än medlemsländernas regeringar till-sammans! Föreslagna ledamöter till Kommissionen måste nämligen först godkännas av honom. Generalsekreteraren i politbyrån hade ensam totalitär makt, vilket påminner om de maktbefogenheter EU-kommissionens ordförande har.

    Svara
    • Ivar L

       /  06/24/2016

      Den demokratiska bristen i EU diskuteras egentligen aldrig på allvar i media. Då och då kan det mumlas lite om vissa brister men när, någonsin, har media på ett pedagogiskt sätt presenterat hur EU:s demokratiska system fungerar i praktiken och jämfört med vårt eget parlamentariska system, som trots allt en hel del svenskar har en hyfsad förståelse av?

      Svara
  19. Frida Gustavlin

     /  06/23/2016

    Har säkert varit uppe tidigare.

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-regler-for-ensamkommande-miljardsmall-for-kommunerna

    ”Problemet är att många kommuner sitter fast i långa kontrakt med HVB-hem. Det kommer att innebära höga kostnader under en övergångsperiod, enligt SKL.

    – Vi vet inte exakt vilka belopp det är, men det är miljardbelopp för kommunsektorn.”

    Detta beräknas slå till redan 2017, det är som bekant val 2018. När de ekonomiska problem på riktigt landar hos kommunerna så kommer det sannolikt hända saker med opinionen, helt oavsett på vad man hoppats på.

    Läge för ett ”sväxit”?

    /Frida

    Svara
    • Dreadlock

       /  06/23/2016

      ” När de ekonomiska problem på riktigt landar hos kommunerna så kommer det sannolikt hända saker med opinionen, helt oavsett på vad man hoppats på.”

      Äsch. Vi får helt enkelt bli överlägsen ledare i skattetryck per jobbande individ på planeten samt skära ner i kommunernas basåtaganden. Det kostar att ligga på topp !

      Vi får helt enkelt hoppa över en ca. 2 generationers rätt till bra skola och en värdig ålderdom. Det kan vi väl bjuda på…LOL

      Svara
    • Olof

       /  06/23/2016

      > Läge för ett ”sväxit”?

      Fast jag förstår inte riktigt argumentet för det. Det är ju svenska politiker som ställt till det, bortsett från Merkel har ju i princip hela EU varit mer eller mindre motståndare till den här krisen som våra politiker ju till stor del orsakat själva. Även om vi stått utanför EU hade de kunnat göra precis samma sak ändå.

      Och när det nu ser ut som det gör… tja, med den fria rörligheten finns ju två alternativ. Antingen så höjs skatten i sverige utan att vi får ett skit för det och då är det inte så dumt att lätt kunna flytta till något bättre land. Eller så kapar man stenhårt i bidragssystemen för migranter och skärper upp rättsväsendet, så använder sannolikt rätt många av dem rörligheten för att ta sig till ett land där de kanske har någon möjlighet att försörja sig.

      Det känns inte som riktigt rätt tillfälle att stänga dörren ut just nu…

      Svara
  20. http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/bost%C3%A4der-f%C3%B6r-nyanl%C3%A4nda-planeras-vid-r%C3%B6da-sten-1.3197108

    För er som inte vet vad Röda Sten är – det ligger i Majorna och lite av ett hipster tillhåll. De kommer välkomna detta med öppna armar!

    Svara
    • Dreadlock

       /  06/23/2016

      Ja, det finns utrymme att öppna salonger för att trimma hipsterskägg. För att inte tala om Majornas politiska profil. F! fick över 25% och MP 28% . Egen majoritet. Kommer att gå finfint.

      Svara
    • Kristian

       /  06/23/2016

      Spännande. Nära till gasklockor eller vad det är?
      Kul om man vill grilla någon kväll.

      Svara
  21. Kristian

     /  06/23/2016

    Inte bara i Sverige:
    ”How Disney teaches contempt for dads”
    http://nypost.com/2016/06/14/how-disney-teaches-contempt-for-dads/

    (Fast det har väl varit standard länge i komediserier.)

    Svara
    • Dreadlock

       /  06/23/2016

      Detta har pågått länge. En vit CIS man porträtteras till 100% i 2 kategorier.

      1. Den lite pinsamma menlöse (Bakom flötet) äkte mannen som menar väl, som är tafatt och sen i tanken och dessutom agerar som en blind sexist mot sin kvinna och dotter.
      2. Den (Lika pinsamma) He-mannen som menar allt annat än väl, är uppenbar sexist , bryr sig föga om andras väl och ve och får knulla runt med 10-poängare hela tiden.

      Där har du, i stort sett , mannens HELA register av karaktärer sett ur populärkulturens kreatörsglasögon.

      Svara
    • Rikard

       /  06/23/2016

      Hej.

      Det slående (hårt slående när det gällde dotterns heder) undantaget är Al Bundy, från ‘Married with children’ (‘Våra värsta år’), spelad av Ed O’Neill. Ingen i den serien, varken man, kvinna eller kusin från Wanker County klarade sig från att få sin beskärda del.

      En av få komediserier som hanterat diverse socialpolitiska frågor med den härligt självklara ‘Än sen då?’-attityd som är det verkliga tecknet på respekt för andras val.

      För att inte tala om föreningen ‘No Ma’am!’. En snabb sökning avslöjar att t-tröja med logotypen finns att köpa. Definitivt inlagd på önskelistan.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Kristian

         /  06/23/2016

        Som av en slump såg jag igår ett youtube-klipp med Al Bundys kvickheter och förolämpningar.
        Han förolämpar en överviktig tonåring och hennes mamma. Undrar om det skulle gå idag.

        1987 till 1997. Hmm, känns som om de smög in efter Reagan-erans PK och innan tredje vågen.

        Svara
  22. Jan

     /  06/23/2016

    Den självgoda unga kvinnan Karin Pihl anklagar män i storstad för att de är pappalediga. Hon tycker att de får för stor uppmärksamhet. http://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/hipsterfarsors-skryt-ar-inte-feministiskt/

    Svara
    • Kristian

       /  06/23/2016

      ”Det är inte du som ska klämma ut en levande varelse på ett halvt kilo, det är din fru.”

      Ett halvt kilo?
      På min tid hade vi barnkunskap och biologi på högstadiet. Jag vill minnas att det rör sig om tre och ett halvt kilo. Men hon kanske sprider ut förlossningen över en vecka?

      Svara
      • Ivar L

         /  06/24/2016

        Det lär bli kuvös illa kvickt om barnet som kläms ut är på ett halvt kilo.

        Svara
  23. Dreadlock

     /  06/23/2016

    En privat tidningsutgivare i Sveriget (SvD) berättar just nu att Brexit leder med 51%

    Svara
    • dolf

       /  06/23/2016

      Hoppas att det är sant, och att det håller i sig. Jag spenderade en stor del av dagen på Om Jo Cox och varför jag, tyvärr, inte tror på #Brexit. Skulle jag ha fel blir jag bara glad.

      Svara
      • Kristian

         /  06/23/2016

        Håller med. (Kan av okänd anledning inte kommentera på Genusdebatten just nu. Är det avstängt eller inte påslaget?)

        Svara
        • dolf

           /  06/23/2016

          Ja men va fan …
          Kommentarsfunktionen var avslagen, men oavsiktligt. Helt plötsligt börjar gamla problem som jag trodde vi var kvitt en gång för alla poppa upp igen som guben i låddan.

          Svara
        • dolf

           /  06/23/2016

          Tack för att du uppmärksammade mig på det.

          Svara
      • Dreadlock

         /  06/23/2016

        Oj vad pinsamt. Det var Bremain som leder med 51%. kastade om begreppen…:-(

        Svara
    • Kristian

       /  06/23/2016

      ”Senaste opinionsundersökningen säger …”
      Det är förbjudet att publicera vallokalsundersökningar innan klockan 22:00.

      Svara
  24. Jan

     /  06/23/2016

    ”Brexit” uppvisar samma mönster som EU-valen i Sverige. Storstäder, medier, stat och näringsliv, alltså hela maktapparaten, är för. Övriga Sverige (eller Storbritannien) är emot. Det vanliga folket mot de välbärgade och etablissemanget. Vilka brukar vinna?

    Svara
    • Ivar L

       /  06/24/2016

      Denna gång gick det som i Svenska EMU-omröstningen, folket vann!
      Vi får hoppas att brexit-beslutet också visar sig lika klokt som EMU-nejet, som även maktapparaten hade glädje av visade det sig så småningom. Sveriges undergång uteblev som bekant och landet fick istället ett ekonomiskt uppsving gentemot EMU-länderna.

      Svara
      • Jerry

         /  06/24/2016

        Världens börser hittills ner mellan 5 och 7%. OMX har stängt idag. På måndag kommer kallduschen. Sen blir det svajigt ett tag för marknaden avskyr osäkerhet. Kommer fler länder att gå ur? Den frågan kommer att hänga över oss som en blöt filt. Risken är att människor konsumerar mindre när sparkapitalet naggas i kanten. Kan bli en otäck kedjeeffekt. Det mesta handlar om psykologi men gör inte saken bättre.

        Svara
        • MiT

           /  06/24/2016

          Och sen efter att tag så kommer ”marknaden” att märka att skillnaden inte ens är märkbar och då återgår allt till det vanliga?
          Man kommer ju ihåg domedagsprofetiorna om vad som skulle hända om inte Sverige gick med i EMU? Hur många av dem blev verklighet?

          Fast mest var det väl folk som gillar att resa och tyckte att pass och växla valuta var oöverstigliga hinder, hördes något annat argument EGENTLIGEN?

          Svara
  25. Dreadlock

     /  06/24/2016

    Dråpligt att läsa när våra förträffliga ledare tar sig ton :

    Morgan Johansson : ”Cameron har slagit världsrekord i dåligt ledarskap. Splittrar EU och UK, delar sitt eget parti och får själv avgå”, skriver han på Twitter.

    Löv´fen : – Det här var inte resultatet jag hade hoppat på. Men nu behövs samling, inte splittring, och ett Europa som står på medborgarnas sida, sa Stefan Löfven.
    ( Står på medborgarnas sida ?. )

    Lööf : – ” De som applåderar brexit är populister som Marine Le Pen i Frankrike, Jimmie Åkesson i Sverige och Putin i Ryssland. Det är därför detta är ett mardrömsbesked. Det är uppenbart att detta splittrar Europa.”
    ( Lööf kan lika gärna gå vidare och säga att Brexitanhängarna inte förstår sitt eget bästa)

    Lööf : – Vi måste med kraft nu se till att utveckla EU, visa på de fördelar som finns med att samarbeta och då krävs det handlingskraft, att politiker från hela Europa tar sig i kragen och kommer överens.
    (Utveckla EU genom att alla blir överens med Kommissionen ? )

    Svara
  26. Dreadlock

     /  06/24/2016

    Rent pinsamt hur Liberalerna genom Lööf och Birgitta Olsson formulerar sig i kommentarer kring Brexit.

    Enligt dem är omröstningen bara ett utslag av populism. ( Nazisterna har röstat för ett utträde,eller hur Cecilia Wickström ? )

    Svara
  1. Smittsam virussjukdom! | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: