Trevlig midsommar!

Jag önskar alla mina läsare en riktigt trevlig midsommar med sill, potatis och ev en liten nubbe för dem som dricker sprit!

midsommarstång1

Som ni ser så har jag gjort allt för att inte kränka någon. Apropå förra inlägget alltså

Så här hälsar man välkommen på ett korrekt sätt numera

Ha en trevlig midsommar nu allihopa!

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

84 kommentarer

  1. Jan

     /  06/24/2016

    Glad midsommar MiT! Och glad midsommar till alla. Såväl binära som icke-binära!

    Svara
    • Senior

       /  06/24/2016

      Detsamma!
      Alltid trevligt att vässa argumenten mot en saklig meningsmotståndare. 😉
      (Vi är faktiskt trots allt ganska överens i det stora hela.)

      Svara
  2. T

     /  06/24/2016

    You can always count on the British to do the right thing — after they’ve tried everything else with EU. (omskrivning av ett Churchill-citat) En återgång till kol- och ståluninonen är knappast möjlig i dagsläget. Eller idag skulle den heta kol och olja, nästan samma sak som man ägnar sig åt i Göteborg, d.v.s. ål och kolja.

    Trevlig Midsommar!

    Svara
  3. MiT

     /  06/24/2016

    För cirka en vecka sedan:

    Svara
    • Kristian

       /  06/24/2016

      Cameron var mer eller mindre tvungen att göra det här för att förhindra dels fler förlorade röster till UKIP, och dels att bli avsatt av en kupp från det egna partiets högerflygel.

      Detta kan naturligtvis aldrig hända i Sverige – tänk er att en ledare för M skulle göra något oöverlagt – med långtgående konsekvenser – bara för att stoppa SD. Skrattretande!

      Svara
      • T

         /  06/24/2016

        Du menar något som en decemberöverenskommelse?

        Svara
        • Kristian

           /  06/24/2016

          Jag tänkte ännu tidigare: samarbetet med miljöpartiet.

          Skillnaden är väl att medan förre landsförrädaren tydligt hånade vissa väljare, försökte Cameron vinna dem tillbaka. Hugget som stucket, verkar det som!

          Svara
          • T

             /  06/24/2016

            Ja det också. Då blev M definitivt ett pajasparti. I kommunen går de an men hur länge?

    • Jans

       /  06/25/2016

      Inte EN enda av skribenterna verkar begripa att det är det brittiska folket som fattar besluten i en demokrati. Cameron är ingen diktator och han överlät till folket att vara med och bestämma i en svår och kontroversiell fråga. Jag blir närmast rasande över att se alla dessa korkade skribenter i medierna som inte begriper att det är ett demokratiskt val som det brittiska folket gjort. Det är helt i sin ordning. Det är såhär det skall gå till. FOLKET skall bestämma, politikerna skall vara demokratins tjänare och inget annat. Detta är inte Camerons beslut, det är britternas beslut.

      Svara
  4. T

     /  06/24/2016

    Wales gjorde vad som förväntades. Eller som John Cleese beskrev det: The Welsh are a servile nation whom God put on the planet to carry out menial tasks for the English.

    Svara
  5. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
  6. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
    • Jans

       /  06/25/2016

      Rätt roligt att detta är samma människor som raljerar och tycker att folk överdriver när de oroar sig för negativa konsekvenser av för stor invandring.

      Till skillnad från fallet stor invandring (där det ganska enkelt går att räkna på i vart fall demografiska konsekvenser) finns det ju inget som säger att UK kommer att lida långsiktig ekonomisk skada av detta. Det som just nu händer på börs och valutamarknad nu är ju att de som spekulerade i Bremain måste omgruppera vissa investeringar för att de satsade på fel kort i börsrallyt. Det har mycket litet med UK:s ekonomiska framtid att göra.

      Svara
  7. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
    • Svenne

       /  06/24/2016

      Ojoj, så många gråterskor nu:)

      Svara
    • michael

       /  06/24/2016

      Fascinerande och se vad nomenklaturan tycker om folket,man talar ofta om politikerförakt men aldrig om det allt större folkförakt som sprider sig bland politiker och journalister.

      Svara
      • Jans

         /  06/25/2016

        Precis, i kristider visar ledarskribenter, journalister och politiker sitt förakt för demokrati och folk. Det som äcklar en sådan som Malin är insikten att hon och hennes kompisar inte har den egentliga makten i en demokrati när folket verkligen får vara med och fatta beslut. Hon äcklas av insikten om att en som som Farage faktiskt representerar en betydande del av folkviljan och att hon inte kan uppfostra dem hur mycket indignerade spalter hon än skriver.

        Svara
  8. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
  9. Jag tror inte EU-förespråkarna gör sig själva någon tjänst i domedagsprofetiorna av Storbritannien – de är helt enkelt för starka i sin handel för att man ska kunna ”bestraffa” dom på ett långsiktigt sätt. Den omedelbara smällen kommer att göra ont, men det kan också visa sig att vara som när man snabbt drar av ett plåster – svider mest lite i någon minut. Om Skottland nu öppnar dörren för att återigen bli självständiga återstår att se, men jag undrar det. Att Skottland ensamt går med i EU är inte gynnsamt för dom då de kommer gå från att ha varit en del av en stormakt i EU till ännu ett litet land med inte mycket att säga till om.

    Dominoeffekten ska inte underskattas heller – kommer Le Pen till makten i Frankrike så har denne lovat folkomröstning. Dom ut så finns det nog inte mycket plats att gå än att tänka om hela EU-samarbetet då vi i princip kommer att ha ett land med ett alltför obalanserat stort inflytande (Tyskland).

    Svara
  10. Trevlig Midsommar tillönskas MiT och alla kommentatorer!
    OT på Brexit:
    http://www.dads-r-us.se/2016/06/24/brexit-david-cameron-resigns-for-the-wrong-reason/

    // Uffe

    Svara
  11. MiT

     /  06/24/2016

    Om ni kan hitta fler anmärkningsvärda uttalanden från politiker (och journalister) på twitter eller facebook om brexit, både innan och efter själva valet, så klistra gärna in!

    Svara
    • Senior

       /  06/24/2016

      ”Det här var inte resultatet jag hade hoppat på. Men nu behövs samling, inte splittring, och ett Europa som står på medborgarnas sida. Vi kommer aldrig att tillåta en folkomröstning om vårt EU-medlemskap”
      -Stefan Löfven.

      Svara
      • Senior

         /  06/24/2016

        Som vanligt i ett socialistiskt land verkar inte det styrande proletariatet anse att medborgarna vet sitt eget bästa…

        Svara
      • Olof

         /  06/24/2016

        Med ett EU på medborgarnas sida kunde man ha en omröstning om dagen utan att oroa sig för splittring.

        Svara
        • Senior

           /  06/24/2016

          Själv är jag ganska road av motsägelsen i detta korta uttalande.

          Svara
          • michael

             /  06/24/2016

            Visst är det roande.
            Ett Europa som ska stå vid medborgarnas sida,men medborgarna ska inte få rösta om dom vill ha EU vid sin sida.Låter som ett tvångsäktenskap enligt mig.

      • Jans

         /  06/25/2016

        Har han verkligen sagt det där Löfven. Det är ju extremt uppseendeväckande, jag hittar inte citatet med Google.

        Svara
  12. Inge Post

     /  06/24/2016

    Glad MIT-sommar mit och alla kommentatorer.
    I övrigt skall passas på att säga Lyckliga England! Hoppas resterande EU länder faller på.
    I slutändan kommer det förmodligen bara vara Tyskland, Frankrike och Sverige kvar,. (Tyskland och Frankrike var ansvariga för att en gång starta samarbetet) Sverige kommer stanna kvar av dumhet.

    Skål framförallt till MIT, Rikard, och Frida.

    Svara
  13. Här har vi skålat för britterna! Snöbollen är i rullning fast det är sommar.
    Ha en bra Midsommar!

    Svara
    • Svenne

       /  06/24/2016

      Instämmer, skål och trevlig Midsommar till alla!

      Svara
  14. Svenne

     /  06/24/2016

    Morgan Johansson surar…

    tweetet:

    Svara
  15. Svenne

     /  06/24/2016

    Åsikterna går isär på många områden:

    Svara
    • Olof

       /  06/24/2016

      Cameron gav britterna ett val. Svensk politik fick dem att välja att dra sig ur.

      Det går ju bra det där med omfördelningen Stefan, vem hade du tänkt omfördela till när länderna hellre lämnar unionen?

      Svara
  16. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
    • Kristian

       /  06/24/2016

      ”Journalist, kritiker: @DNKultur / PhD” … ”Vithet i svensk spelfilm”

      Överraskningarna hopar sig.

      Svara
    • Jans

       /  06/25/2016

      Fy fasen vilka obehagliga åsikter som tittar ut. Nog för att jag inte varit imponerad av Hynek tidigare men den här nivån trodde jag inte han var på. Man blir ju misantrop av att se vuxna etablerade människor visa sitt sanna jag på offentlig plats på detta vis.

      Svara
  17. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
  18. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
  19. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
    • michael

       /  06/24/2016

      Och 52% av folket i UK glömde du det Olle.

      Svara
      • Jans

         /  06/25/2016

        Precis, jag är ärligt förvånad över att medie och politikereliten inte verkar fatta vad demokrati handlar om. De ser bara ledare, de ser ta mig tusan inte folken. Detta är faktiskt en oerhört lärorik händelse. Snart börjar de väl skrika om att inskränka på rösträtten här i Sverige. Det skulle sjutton inte förvåna mig. Det är fullt möjligt eftersom de har medierna på sin sida.

        Svara
    • Kristian

       /  06/24/2016

      ”Hitler var vegetarian.”

      Svara
    • Svenne

       /  06/25/2016

      Vi har väl iofs aldrig sett (Ras)Putin jubla över något. Någonsin…

      Svara
  20. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
    • Jans

       /  06/25/2016

      Touché. Gillar inte Sjöstedt men här har han faktiskt helt rätt.

      Svara
  21. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
    • Senior

       /  06/24/2016

      – ”Det här var inte resultatet jag hade hoppat på. Men nu behövs samling, inte splittring, och ett Europa som står på medborgarnas sida. Vi kommer aldrig att tillåta en folkomröstning om vårt EU-medlemskap” -Stefan Löfven.

      Svara
      • Jag klickade ner innehållet, inte att du la upp det. Tack för det.

        Svara
        • Hmm

           /  06/25/2016

          Ha ha , ganska talande kommentar från dig elina. Att folk här inte klickar pga innehål utan lika ofta pga vem som skrivit det.

          Själv så försöker jag leve som jag lär och det är det spelar ingen roll vem ett bra budskap kommer ifrån, det tar inte bort innehållet för det.

          Men som sagt, sett det flera gånger här. folk som klickar pga person inte innehåll. 😉

          Svara
          • Varför klickade folk ner dig? Jag vet inte vem är bakom signaturerna här (även om vissa vet jag besöker min blogg) så jag klickar bara för innehållet när jag gillar det skarpt. Så nu klickar jag upp dig eftersom du tänker lika.

          • Hmm

             /  06/25/2016

            elina: Nu är det ju inte enbart jag som blir nerklcikcad utan även andra nick. Vem som gör det vet jag naturligtvis inte. MiT kanske vet? (Lika vanligt att dem som kommentarer ofta får en massa gilla nästan oavsett vad de skriver.)

            Men det var rätt underhållande i en annan tråd när jag fick ned-klick efter an massa saker som jag förstår folk inte gillar här, men när jag höll md om en detalj som MiT skrivit så fick jag en drös med ned-klick iaf. Det enda jag gjort var ett direkt citat av hans text och sedan skrivit att jag instämmer. Då om någon gång så blev det uppenbart att vissa folk klickar på nick (även om det var uppenbart redan innan). 😀

            Tack för din tumme!

        • Hmm

           /  06/25/2016

          *Att folk här inte ENDAST klickar pga innehål…

          Svara
      • Jans

         /  06/25/2016

        Finns det någon som kan länka till detta citat. Jag kan som sagt inte hitta mer än första halvan av det, t.ex. SvD:
        http://www.svd.se/annie-loof-det-har-ar-ett-mardromsbesked#sida-2

        Svara
    • Kristian

       /  06/24/2016

      Den där skulle man ju vilja rama in för eftervärlden. Två meningar som perfekt sammanfattar EUs politik, Sveriges politik, och Sveriges statsminister.

      Många författare och andra textarbetare kan gå en hel karriär utan att skriva något så perfekt!

      Svara
      • T

         /  06/25/2016

        A contradiction in terms som Groucho Marx skulle ha sagt.

        Svara
    • Med alla? Du glömde inte någon Löfven?

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/25/2016

      Ha!

      Det är inte partiledarna som avgör den saken.

      EU-valet 1994.
      52,3% ja
      46,8% nej
      0,9% blankt

      EURO-valet 2003
      42,0% ja
      55,9% nej
      2,1% blankt

      Låt oss minnas en av fröken Melins skräckkrönikor.

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article22290391.ab

      Stavning och satsbyggnaden är undermålig, men skit i det. Det är ändå midsommarafton och krönikan är från kalla februari. Och jag stavar själv som oftast som en kratta.

      ”I både London och Stockholm är man dessutom misstänksam mot federalism, överstatlighet eller det som vi i dagligt tal brukar kalla klåfingrighet från Bryssel. I stället vill regeringarna dör att länderna i så hög utsträckning som möjligt ska kunna fatta egna beslut, inom de regler som beslutats gemensamt.”

      Kan det kanske vara därför en pytteliten del över hälften av Britterna faktiskt vill lämna EU? Att EU som politisk organisation är helt oförmögen att svara på utmaningar bortom att standardisera bananer, harmonisera betygssystem, designa liktydiga bilregistreringsskyltar, definera vattenkvalitet, samordna mobiltelefonnät och andra mer praktiskt världsliga ting?

      Kan det vara så att EU:s oförmåga att hantera flyktingproblematik, intern lönedumpning och kringflackande tiggeri/kriminalitet helt enkelt gör att många EU-medborgare med rätta ställer frågar: Vad är värdet med unionen egentligen?

      /Frida

      Svara
  22. Rikard

     /  06/24/2016

    Hej.

    Några intressanta textrader kommer för mig:

    ”Rule Britannia
    Britannia rule the waves
    Britons never never shall be slaves!”

    Resten av texten är rätt så passande den också.

    Nu återstår att se hur mycket av knivar i ryggen det blir vid förhandlingar om exakt vad det är som det sötats om. Hys ingen förvåning om det blir en rejäl träta och rena Kalabaliken i Bender utav utträdet.

    Hur kan det komma sig att svenska politiska kommentatorer inte vet vad ‘the Commonwealth’ är? Det är ju inte som att ‘Perfidious Albion’ är i någon fara vare sig militärt, civilisatoriskt eller ekonomiskt om det sluter separata handelsavtal med andra ekonomiska tillväxtområden, och detta utan den frankofona-teutoniska reglerings- och byråkratiorgie av Gomorra:nska mått som är EU.

    Kanske, kanske man törs hoppas på en nord-europeisk frihandelsunion mellan fria och självständiga stater, utan det åderförkalkade postmoderna Frankrike, eller Tyskland (så länge det verkar eftersträva symbios med Turkiet i alla fall), eller det Ginnungagap av korruption som är Sydeuropa?

    Förresten, vilka viktigpettrar var det som hävdade att allt detta (Brexit) är orkestrerat av (Ras)Putin?

    I alla fall, Glad Midsommar!

    Har firat i skogen tillsammans med insekter, grodor och vildsvin. Öppen eld, traditionell mat samt blandad korv och råa grishjärtan (till hundarna). En sekund, när röken från purfärsk tall-ved steg genom en solbelyst månghundraårig eks grenverk, såg den nästan ut som en kvinna: strålande hår av svallande solstrålar silade genom gyllen-grönt lövverk, och slöjklädd fyllig kropp svept i virvlande ljust grå rök. Ingen vind, inga ljud, förutom naturens och brasans knäppande knaster – en sekund av evig sällhet och tystnad.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Rikard

       /  06/24/2016

      Hej.

      ”Nu återstår att se hur mycket av knivar i ryggen det blir vid förhandlingar om exakt vad det är som det sötats om.” Sötats om? Röstat om skulle det ju vara. Jag som inte dricker kan inte ens skylla på en liten klar, eller en bäsk, eller allra helst Skogsstjärnans vackra och muntra trall från butelj till buk. Ack ja.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Kristian

       /  06/24/2016

      Jag blir lite avundsjuk. Sommarskogen är svår att komma till här i förskingringen.
      Glad midsommar på er!

      ”… Jag längtar marken
      jag längtar stenarna där barn jag lekt.”

      Eller som Ehrenmark sade: ”Vad finns det egentligen för val mellan en faster och en bit prickig korv?”

      Svara
  23. MiT

     /  06/24/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/24/2016

      Som jag begrep det var även socialdemokraten Bernie Sanders positiv till Brexit. Det måste också vara oerhört synd om Schweiz, Norge och Island.

      /Frida

      Svara
    • Senior

       /  06/25/2016

      Ylva Johansson är en bra kontraindikator.

      Frida; ja det är ju bra exempel på länder som verkligen lidit av att inte vara med i EU som du radar upp…. 🙂

      Svara
  24. Frida Gustavlin

     /  06/24/2016

    Det är lustigt att se tyckarjournalisternas flockbeteende på Twitter. De är sannerligen ett stort gäng politikerfruktiga konformister som bestämt att det bästa för att gilla olika är att tycka lika.

    Det måste ju vara rena rama julafton för M_I_T med midsommarfulla journalister som inte kan låta bli sina mobila Twitterkonton.

    /Frida

    Svara
    • Kristian

       /  06/24/2016

      Ja, nu kräver vi att du sitter uppe hela natten så att de inte hinner radera dem! Glad midsommar!

      Svara
  25. Kristian

     /  06/24/2016

    Vill bara nämna Cameron, som jag oftast inte talar väl om: han gav faktiskt folket ett val.
    Han hamnar i gott sällskap med Nixon, och det menar jag positivt. Nixon tog konsekvenserna av ”oegentligheterna” och avgick. Kan man säga om någon senare president att de skulle ha gjort samma sak, eller hade de slingrat sig så länge det gick?
    (Har inte kommit på det själv, det var Doonesbury som påpekade under regimen Bush d.y.)

    Till skillnad från många har jag större respekt för Cameron nu än de senaste åren. (Men nog hade han kunnat sitta kvar ett tag till?)

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/25/2016

      Klart gubben gjorde rätt. Han avgick, respekt förtjönar han för det. Svenska politiker tycker att han spelat för högt. Säger mer om svenska politikers syn på folkvilja, spel och politk.

      /Frida

      Svara
    • Hans bye bye tal var värt att lyssna till.

      Svara
  26. MiT

     /  06/25/2016

    Svara
    • havre@flarnstad

       /  06/25/2016

      Inte ofta jag kan säga att något i Expressen var synnerligen läsvärt men Hakelius sätter tonen väl för hur media ”borde” beskriva dom här figurerna som om dom vore vanligt folk istället skulle få otrevliga epitet som näthatare och troll kastade på sig.

      Föraktet mot folket lyser igenom när makteliten får allt friare spelrum för allsköns otrevliga beskrivningar av oliktänkande. Respekterar man inte folkviljan och demokratiska beslut utan att behöva smutsa ner skattebetalarna med infantila påhopp bör man få se sig om efter ett annat jobb det tror/hoppas jag väljare över ett brett politiskt spektra kan hålla med om.

      Behöver bli en förändring gällande hur politiker blir tillsatta för att sedan kunna håva in en livstids ersättning där smitning och mygglande passerar utan minsta konsekvens och politiska broilers håller varandra om ryggen.

      Svara
      • Jans

         /  06/25/2016

        Rätt märkligt att det är en gammalmodig, rätt konservativ sprätt som står för de demokratiska idealen i mediesverige. Alla andra verkar vara demokratimotståndare i grund och botten. Värt att minnas när det blir dags för Sverige att gå till valurnorna nästa gång. Hur illa ställt det är med demokrater i media alltså.

        Svara
        • Svenne

           /  06/25/2016

          Nuförtiden så är det revolutionärt att vara höger…

          Svara
  27. Frida Gustavlin

     /  06/25/2016

    Svenska följajohnmedia, också känd som Agendamedia, rapporterar samma viktiga nyhet.

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article23064837.ab
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/700-000-britter-vill-rosta-igen/
    http://www.expressen.se/nyheter/130-000-kraver-redan-en-ny-folkomrostning/
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6461005
    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/hunda-tusentals-kraver-ny-folkomrostning

    Nu är det svensk mediapepp att berätta att en massa britter vill ha ett val till, jättemånga. 750.000 sägs det. Nu har det ju varit val, och resultatet från sådana ska respekteras såvida inte befolkningen vill något annat. 16141241 röstade för att stanna, och jag är beredd att hålla med om att en ny folkomröstning bör hållas när 16141242 personer skrivit på.

    Intressant är att varken BBC-news, Times, the Gaurdian eller the Independent i detta nu skyltar med denna ”nyhet”, verkar vara det absolut viktigaste för svenska medier för stunden.

    /Frida

    Svara
    • Svenne

       /  06/25/2016

      Irländarna fick rösta tills de röstade ”rätt”…
      Oddsen på att britterna får rösta tills de röstar ”rätt”…?

      Svara
  28. Svenne

     /  06/25/2016

    Nigel Farage skriver i express:

    Svara
  29. Johnny Rottens´ snart 4o-åriga profetia (20 oktober 1976),
    Anarchy In The UK kanske blir verklighet nu med anledning av Brexit:

    Svara
  30. Jan

     /  06/25/2016

    Den utseendefixerade Clara Lindström tycker att svenska tjejer är för snygga för sina killar samt anser att killar ska sluta ha åsikter om hur mycket smink kvinnor använder: http://www.expressen.se/kronikorer/clara-lidstrom/vi-maste-gora-nagot-at-snygghets-asymmetrin/

    Svara
    • Skeptisk

       /  06/25/2016

      Inte mycket som hängde ihop där. Hon lyckades bekräfta alla fördomar om blondiner och tredjevågsfeminister samtidigt.

      Svara
      • Jan

         /  06/25/2016

        Hon hade kunnat skriva något om unga kvinnors ständiga springande på Ikea och deras stackars pojkvänner som tvingas haka på. Männen såg väl uttråkade ut kan man tänka sig. Fast det hade väl varit för mycket begärt.

        Svara
    • Kristian

       /  06/25/2016

      Vad i stort sätt samtliga PUA har listat ut är att det som gäller för män på köttmarknaden är hög status – eller ett uppträdande som ger illusionen av hög status. Status stiger med inkomst, erfarenhet, ålder. Män kan hoppas på samma fördelar i mogen ålder som de flesta kvinnor har i ungdomen.

      Unga män brukar önska att de snyggaste kvinnorna var mindre kräsna – inte att de trevliga tjejerna var snyggare. Lidströms krav är i princip det motsvarande.

      Svara
  31. Svenne

     /  06/25/2016

    Marcus Birro om ”Det glömda folket”:

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: