Är det Jan Björklund eller Cecilia Wikström som ljuger?

Jan Björklund sa igår i Almedalen att det stora problemet är att de som kommit hit har en låg utbildning. Cecilia Wikström sa i februari 2015 att till exempel de som kommer från Syrien är mer välutbildade än svensken i gemen.

Så vem av dem ljuger? En av dem måste ljuga för om de som kommer är mer välutbildade än svensken så kan inte problemet samtidigt vara att så många har en låg utbildning. Hög utbildning och låg utbildning är inte samma sak.

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

126 kommentarer

  1. uffenordholm

     /  07/06/2016

    De är politiker, och båda talar förstås sanning.

    Det behöver inte vara svårare än att den ena pratar om bara dem som kommer från Syrien, medan den andre pratar om invandrare allmänt. Sedan kan man förstås använda olika definitioner på ”högutbildad”, som en del myndigheter verkar göra: är du svensk och har mindre än två år på universitet/högskola så är du lågutbildad, men en invandrare med mer än två år på gymnasium räknas som högutbildad.

    Svara
  2. Jan

     /  07/06/2016

    Trams, Uffe! Båda är lögnare. Skillnaden är att Björklund har kappvänt eftersom han inser att hans tidigare lögner kan bli besvärande. Wikström står fast vid sina lögner. Man måste dock förstå att politiskt korrekta lögner är accepterade i dessa kretsar. Du kommer undan med dem. Att ljuga eller komma med tomma löften är, för övrigt, ryggraden i all partipolitik.

    Svara
  3. Utlandssvensk

     /  07/06/2016

    Att folkpartister ljuger samt har helt motsatta budskap inom partiet har samma nyhetsvärde som att ankor kan simma.

    De genomförde det absolut mest framgångsrika bedrägeriet någonsin i svensk politik historia när de 2002 ljög ihop att de ville införa språktester. Alla som vet någonting alls om det partiet insåg att det fanns noll avsikt att genomföra något dylikt. Likväl gick de från 4 till 14% av rösterna i raketfart. Sen fortsatte de att ljuga om samma sak 2006 och 2010, fast med avtagande effekt.

    Svara
    • T

       /  07/06/2016

      ”Vår beredskap är god” sa Per-Albin Hansson och sen dess har den politiska lögnen bara ökat. I dag vet man till 99% att en politiker ljuger så snart de öppnar munnen.

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  07/06/2016

        @ T,

        Skillnaden är att Per-Albin ljög för att han ville skydda Sverige. Folkpartisterna ljuger för att de vill förinta Sverige.

        Svara
        • T

           /  07/06/2016

          Per-Albin drog en nödlögn, det var ändå krig. Idag ljuger de för att fylla plånboken.

          Svara
    • Embryo

       /  07/07/2016

      Fast på den tiden var Mauricio Rojas en viktig i del i utformandet av Folkpartiets integrationspolitik. Hade han fortfarande varit det tror jag helt ärligt inte att vi skulle ha de problem vi har idag. Sverige skulle ha varit ett avsevärt bättre styrt land om det skulle ha varit han istället för Ullenhag som var integrationsminister under Reinfeldt II-regeringen.

      Svara
  4. Jan

     /  07/06/2016

    De här specifika lögnerna om att mer än hälften av de syriska flyktingarna var läkare, specialistsjuksköterskor,civilingenjörer och professorer var nog order från högsta ort för att folket skulle svälja den massiva syriska invandringen. Att alltsammans var en lögn besvärar inte etablissemanget så här efteråt.

    Sanningen. Jag skulle gissa att 5-10 procent av syrierna har de här meriterna som politikerna räknar upp.

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  07/06/2016

      @ Jan,

      ”Jag skulle gissa att 5-10 procent av syrierna har de här meriterna som politikerna räknar upp.”

      Jo, kanske det. Men man bör vara medveten om att:

      1. Universiteten i MENA länder är genomgående bedrövliga. De rika arabländerna vill inte anställa folk från dessa utan föredrar starkt de som är utbildade i väst. Titta på rankinglistor, så märker du snabbt varför.

      2. De som inte har gått på universitet är oftast rena analfabeter.

      ”Nearly two-thirds of Syrian refugees are illiterate, which leaves hundreds of thousands of new arrivals without the ability to get a job.

      Ludger Woessmann, a professor of economics at the University of Munich, tells German magazine Zeit 65 percent of Syrian refugees fail to meet international standards on basic reading and writing skills. Just 10 percent of the one million arrivals in the country this year have a college degree”

      http://dailycaller.com/2015/12/08/65-percent-of-syrian-refugees-cant-read-and-write-join-workforce/

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  07/06/2016

        ”Nearly two-thirds of Syrian refugees are illiterate, which leaves hundreds of thousands of new arrivals without the ability to get a job.”

        Och sedan tror Socialdemokrater, Miljöpartister, Vänsterpartister och fackpamparna att de ska kunna ”utveckla” välfärden utan att behöva möjliggöra sänkta löner och uppluckrad arbetsrätt kombinerat med sänkta bidrag, vilket så klart ger lägre skatteintäkter, sämre välfärd, som alternativ vill de bidragsfinansiera arbetskraften för all överskådlig framtid under oklar finansiering, vilket också urholkar välfärden.

        Det kommer bli långnäsa i historieböckerna åt tvåtusentiotalets vänster, de kommer med all säkerhet beskrivas som den värsta typen av masochister som skrattandes gjorde sig själv björntjänsten att sabotera all den välfärd som de själva byggt upp under hela 1900-talet.

        Borgarna är självklart glada.
        -Jippie! Här kommer ett skepp lastat med trasproletariat, låt oss med nyliberal politik åtminstone konvertera dem till billig arbetskraft.

        /Frida

        Svara
    • T

       /  07/06/2016

      Det är färre än 100 stycken av de som kommit hit de 10 senaste åren som har de meriterna.

      Svara
  5. Motkraft

     /  07/06/2016

    Cecilia Wikström hänvisar till en artikel i DN som hon vill tro på är sann. Så det är en definitionsfråga om hon ”ljuger”. Vid tillfället hon säger det så tror hon på det hon läst i DN för att hon så hemskt gärna vill tro på det.

    Fast jag skulle nog definiera det som lögn. För det krävs rätt mycket viljekraft för att undvika tänka till och inse det orimliga i att ett land som Syrien skulle ha fler och högre utbildade än Sverige. Och hon borde då källkritiskt tagit reda på hur det egentligen ligger till innan hon uttalade sig.

    Så hon ”visste” nog men valde att säga det som passade hennes agenda.

    För den som inte läst Marika Formgrens text om ”värdegrundsdemokrati” än så rekommenderar jag att läsa den. Den förklarar ett och annat vi ser runt oss

    http://www.marikaformgren.se/#post78

    Svara
  6. Jan

     /  07/06/2016

    Sedan är utbildning en sak, praktik en annan. Politikerna ger sken av att de här människorna redan är praktiserande civilingenjörer, sjuksköterskor och läkare. Och på så sätt kan sättas i arbete omedelbart. Det är deras drömscenario. Fast så ser det naturligtvis inte ut. De utländska läkare vi ser i vården har knappast kommit hit som asylsökande. De har kommit hit som arbetskraftsinvandrare. Ett snabbspår vid sidan om.

    Svara
  7. Jan

     /  07/06/2016

    Yttermera är det mest graverande inte att flyktingarna inte är färdigutbildade akademiker (som verkar vara det enda som räknas i politikervärlden…) utan att flertalet saknar yrke eller yrkesutbildning överhuvudtaget. Åtminstone sådan som är omsättningsbar i Sverige. Det är det som är den kritiska punkten. Professorer har vi så vi klarar oss i alla fall.

    Svara
  8. Frida Gustavlin

     /  07/06/2016

    M_I_T saknar de viktiga kunskaperna, och om hen hade haft sina genusglasögon på dig så hade vederbördande förstått att båda har rätt, men att Cecilia Wikström förstås har lite mer rätt, eftersom hon är kvinna, och kvinnor behöver alltid jobba fem gånger så mycket för samma mål, förlåt, fem-inistiskt gånger så mycket, det har feministisk vetenskap redan bevisat.

    Det prästinnan menar är nämligen att de som kommit lixom har en kunskapsnivå som motsvarar flera år av studier på högförskola, eller faktiskt bara jobbat hårt, gått i livets hårda förskola, visst, det är inte samma sak som svensk genushögskola, men om M_I_T hade varit det minsta feminist så hade hen begripit att en inte kan värdera en typ av skola högre än en annan, de är bara olika, vi feminister gillar olika jättemycket.

    Därför föreslår jag som feminist att en ska komma in på lärarutbildningen helt oavsett vad en har för betyg, det är viktigt att alla ska få bli lärare och att hela samhället är representerat.*

    Pepp, Frida

    *Alla får redan visserligen komma in på våra lärarutbildning, men det är ändå pepp att skriva nått sådant. Lägsta värde på högskoleprovet för att komma in i Linköping var 0,05 på vissa lärarutbildningar, så dåligt som det ens är möjligt att få utan att lämna provpappret tomt.

    Men nu är det dags att ta ett steg längre och verkligen ifrågasätta kraven på grundbehörighet. Slopade krav på grundbehörigheten bör vara nästa steg i en feministisk politik, slopa även det åldersfobiska kraven på studielån, på det sättet kan barn gå direkt från förskola in på lärarutbildningarna, utan att behöva gå i den unkna och patriarkala grundskolan och skapa sig en egen identitet.

    Detta bör dock göras försiktigt, till att börja med bör endast barn som gått på en innerstadsförskola med genuscertifiering få möjligheten att bli vuxen när de är sju år.

    Svara
  9. Jan

     /  07/06/2016

    Den (snygga) bimbon Pernilla Andersson tar på sig offerkoftan och relativiserar hej vilt i DN. Jag kommer ihåg när den här tjejen var med i ett mysprogram i TV4. Hon lanserades som en duktig fritidsfiskare. Programledaren visade bilder på de vanligaste svenska insjöfiskarna som hon skulle artbestämma. Inte ett rätt hade hon. Hon kunde inte ens skilja på en abborre och en gädda. Det var genant att se.

    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/pernilla-andersson-jag-vagrar-vara-radd/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  07/06/2016

      Jag kan artbestämma dig Jan.
      Du är en taskmört!

      Om Pernilla identifierar sig som peppig fritidsfiskare så är det typiskt patriarkalt att förvänta sig att hon ska ha fiskat!

      /Frida

      Kanske inte lämpligaste stället att dra ett dåligt skämt, men kan inte låta bli…

      -Vet ni vad fiskarna sa första gången Eva tvättade kussimurran i bäcken?
      -Den här lukten blir vi aldrig av med!

      Svara
      • T

         /  07/06/2016

        😀 😀 😀

        Svara
      • Utlandssvensk

         /  07/06/2016

        @ Frida,

        Fan vad kul du skriver! Otroligt bra!

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  07/06/2016

          Kul! Det är inte ett dugg roligt, det är 100% vetenskaplig sakprosa. 😉

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  07/06/2016

            ”Det är inte ett dugg roligt, det är 100% vetenskaplig sakprosa”

            Självklart!

            Vi män vet sen urminnes tider att man ska strunta i vad kvinnor säger, men om de är underhållande och/eller snygga kan vi inte låta bli att lyssna!

        • MiT

           /  07/07/2016

          Jag håller med! 😛

          Svara
      • Hmm

         /  07/07/2016

        Ursäkta för att jag blir grafiks men det går inte att skriva vad jag vill ha sagt fint.

        När jag är dålig i magen, läs diarré, så luktar det exakt som sperma, så att eeehhh…

        Svara
        • Hmm

           /  07/07/2016

          Haha underhållning. Man kan skämta om lukten på en kvinnas underliv, en seglivad myt för den delen om vi pratar om ett friskt underliv, men jag kan inte beskriva hur jag verkligen uppfattar lukten från manligt sekret utan att få en tumme ned…. 😆

          Vem vet, mina restprodukter från min bak kanske doftar rosor, för det är ju också ett sätt att välja att ta det på. 😉

          Svara
          • Nykteroklok

             /  07/07/2016

            Du hade hoppats på betydligt fler än en nedåttumme va?

          • Hmm

             /  07/07/2016

            Nej varför det? Jag går inte och hoppas på att ni ska vara lättkränkta. Men jag tycker att det är på sin plats att berätta för er vilken dubbelmoral vissa sitter med.

            Min första kommentar var inte för att provocera som du bör förstå. Då hade jag inte börjat att be om ursäkt för mitt grafiska språk. Jag tycker verkligen det jag skriver. Ert sekret luktar verkligen inte rosor. Jag antar att ni tycker detsamma om kvinnors underliv även om det där med fisk och fitta bör förstås att då är den inte frisk utan bör uppsöka en läkare.

            Du har hört den med fisk och fitta massor med gånger antar jag? Har du någonsin hört något skämt som är motsvarande för män? Och du är säkert också medveten om att det beror på att män kommer bli oerhört butt hurt om dessa skulle existera (Ja jag generaliserar. Så klart så skulle långtifrån alla känna sig kränkta).

          • dolf

             /  07/07/2016

            Det enda fisk-skämt jag kan komma på så här på rak arm är det om den blinde mannen som sa ”Hejsan flickor” när han kom in fiskaffären. Ska man ta det som ett nedvärderande skämt om kvinnors könsorgan, eller ska man ta det som ett skämt om män?
            Hur skulle jag ta motsvarande skämt om män? Det beror i hög grad på vem som berättar det och vad avsikten är. Låt mig göra en parallell med ett rasist-skämt: ”Hur många män krävs på en negers begravning?” ”Två, för det är bara två handtag på en soptunna.”
            Det kan tas som ett nedvärderande skämt om svarta, eller så kan det förstås som ett svart skämt om rasistiska attityder. Vad jag förstår skämtade judar om sin situation i koncentrationslägren.
            Skämt blir otrevliga och obehagliga när den som drar dem har otrevliga och obehagliga avsikter med dem. Därför tycker jag ofta kvinnliga och svarta ståuppkomiker på tv generellt är väldigt jobbiga för jag känner att de som regel bara vill skriva män/vita på näsan hur förfördelade och förtryckta kvinnor/svarta är och vilka svin män/vita är. Det är inte skämten i sig som får mig att resa ragg, det är avsikten bakom som skiner igenom den falska gemytliga fernissan.
            Jag vet inte med mig att jag hört några skämt om doften på kvinnors könsorgan skulle vara negativ. I de fall fall jag kan påminna mig om att man hänvisar till den doften på ett negativt sätt brukar det kvalificeras som ”sur fitta”.
            Det finns väl en svag anstrykning till något liknande fisk i doften, men det är långt ifrån en obehaglig doft. Tvärtom, jag vet inte hur jag skall beskriva att jag upplever den, men den väcker en varm längtan inom mig.

          • Nykteroklok

             /  07/07/2016

            Får du bara en nedåttumme kanske du ska dra slutsatsen att folk här inte är fullt så lättkränkta som du ville?

          • Hmm

             /  07/07/2016

            Nu bygger du mig en halmgubbe igen. Jag har inte velat att någon skulle bli kränkt. Jag vill bara nyansera med att män inte heller luktar rosor. Jag tänkte på allvar att flera kanske inte visste det då jag aldrig hör någon pratat om det. Men det är kanske jag som bor under en sten?

            Men absolut så ger jag dig rätt i att det var bra med bara en även om den kom som en snabb blixt och jag fann den underhållande. 🙂

            Men jag vill nog en gång för alla låta dig förstå att jag inte räknar med en reaktion i någon riktning när jag gör ett inlägg, nästa aldrig iaf. Jag skriver bara det som kommer till min i stunden att jag vi få sagt just då. Jag kan skriva argt och ibland i affekt, men jag är ingen provokatör.

          • Hmm

             /  07/07/2016

            Missade att du också skrivit Dolf. Et tu bygger halmgubbe när du vill få det till att jag sagt att det är nedvärderande och emot vem. Men vi kan väl enas om att det är för att driva med hur kvinnor luktar och det inte är positivt, sedan så blir det ju upp till den som leverera skämtet att stå för avsikten.

            Jag har själv hört flera varianter av det skämten men det var länge sedan nu. Och dem som då levererat det har gjort det med avsikt att genera kvinnorna i sällskapet och få dem besvärade, det visade sammanhanget som de berättades i på. Jag menar varför dra ett skämt om att någon tycker att man som kvinna luktar illa framför dem? Inte för att de ska känna sig attraktiva och bekväma iaf.

            Har du en bättre förklaring?

          • dolf

             /  07/07/2016

            Nä, men jag tog det som implicit. Jag skulle normalt inte dra fiskaffärsskämtet inför en kvinna just därför att det lätt uppfattas som nedvärderande oavsett hur det är menat. Samma sak gäller beträffande två handtag på en soptunna (som jag tycker är ett hysteriskt roligt skämt, det säger mycket om världen, inte om svarta). Om/när jag skämtar om kvinnliga könsorgan så ligger det mer åt hållet ”mums, godis” än ”usch, äckligt”, och jag väljer min ”publik” med en viss omsorg eftersom jag faktiskt är ganska mån om att folk inte skall vantrivas alltför mycket i mitt sällskap.

          • Hmm

             /  07/07/2016

            Uhmmm, jag brukar inte gilla när folk i skrift tar saker implicit. Det brukar alltför otta rinna över till att tillskiva någon en åsikt som den inte har eller än värre stoppa ord i munnen på dem och så blir allt derailat.

            Men det låter som att du har en trevlig takt och ton socialt. Det brukar uppskattas av de flesta. 🙂

          • dolf

             /  07/07/2016

            Med ”implicit” menar jag att det var så jag förstod det utifrån kontexten. Jag sitter givetvis inte och avsiktligt tolkar in saker (felaktigt) i vad folk säger.

          • Frida Gustavlin

             /  07/07/2016

            Det finns gott om skämt, både till höger och vänster, ovan eller under naveln, riktade mot de med Peter-Nicklas, men självklart även de utan hanorgan. Tyckte ändå det passade som fisken i vattnet med just ett skämt om vattenlevande djur och våta ängsmarker.

            Just lukten kanske inte är ett så vanligt tema när det kommer till skämt om manslemmar, däremot finns det säkert ädla skojigheter om t.ex flensost, eller mera basala lustigheter om både storlek och styvhet.

            Men ingen ska behöva oroa sig. Idag går det kanske inte finna någon millimeterrättvisa på skämtområdet. Men det ska det bli ändring på, för skratten kommer, som ni säkert vet, inom en snar framtid kvoteras fram till jämlika nivåer helt i linje med den senaste feministiska forskningen.

            http://www.svt.se/kultur/kvinnliga-komiker

            Triggerwarning på länken nedan: Kränktheten är så omfattande att man måste hålla en skämskudde framför skärmen medan man läser på den.

            http://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/mejeriet-ett-uruselt-gubbsjukt-skamt-6102432

            /Frida

        • G

           /  07/07/2016

          ”När jag är dålig i magen, läs diarré, så luktar det exakt som sperma, så att eeehhh…”

          Då är det nog diaree och inte sperma du luktat på, sperma är nästa (bara nästan) luktfritt. Och smakar inte mycket heller…oops nu sa jag för mycket.
          Lika idiotiskt som vissa män som givit oralsex till en kvinna & säger att det smakar fisk. För det gör det nämligen normalt inte heller. Men så kanske det var i just det fallet, av någon för oss okänd bakomliggande orsak.
          Och så var det för tusan ett skämt från Fridas sida och inte öht menat som en nedlåtande kommentar om kvinnliga underliv.

          Ett friskt kön varken smakar eller luktar fisk eller skit (diaree)

          -Vet ni vad fiskarna sa första gången Eva tvättade kussimurran i bäcken?
          -Den här lukten blir vi aldrig av med!…..
          …förrän Adam från patriarkatet kommer och tvättar snoppen som renar bäcken igen.

          😉 Skämta på och ta’t lugnt ❤

          Svara
          • Hmm

             /  07/07/2016

            Nja alltså nej ni är långtifrån luktfria framförallt inte efter att det varit i kontakt med syre en stund. Det brukar ju vara så att ens egna produkter känner man inte av lika mycket som någon annans.

            Men… jag kan tänka mig att när jag har lite oskick i magen att jag inte lutar som andra gör, för det luktar inte gott men inte heller så starkt, så det hela kanske sade mer om mig än sekretet. 😉

          • G

             /  07/07/2016

            @hmm

            Men darling. Jag producerar inte mina produkter för att de ska lämnas framme och bli dåliga, de ska ätas direkt på momangen, på samma sätt som jag äter dina produkter direkt från källan. Lämnar du mina produkter framme så får du faktiskt skylla dig själv, ”bäst före”-datum på lyxprodukter brukar inte vara särskilt långt, och det gäller både på det du och det jag producerar 😉 😛 ❤

            Visst är det så, jag vet till exempel hur urinvägsinfektion luktar, och det var inte jag själv som hade infektionen. Innocent 😉

            Börjar den här diskussionen spåra ur eller bli mer intressant, osäker hmmm.<3

          • Hmm

             /  07/08/2016

            Ha ha nu tänkte jag att det bara tar några minuter. Men du har rätt vi lämnar det nu ….. 🙂

          • G

             /  07/10/2016

            Hoppas du inte tog illa upp, då ber jag om ursäkt för det var givetvis inte min mening,….ville lätta upp stämningen lite bara, ett skratt förlänger livet som det så fint heter. Ja vi lämnar den diskussionen nu, allt gott & ha det bra 😉 ❤

    • Motkraft

       /  07/06/2016

      Hon har rätt i att män som våldtar, misshandlar, förgriper sig och inte kan respektera kvinnor kommer från alla samhällsskikt och från alla etniska ursprung. Ingen har heller förnekat det.

      Men det är inget argument att utan konsekvenstänkande ta emot för många för snabbt från kulturer där kvinnor inte är värda vatten. Det sägs att det är ett strukturellt problem, att detta handlar om män. Delvis sant men en svensk man beter sig illa mot kvinnor är normalt inte uppbackad av vänner och sin släkt. Det är ett ännu större strukturellt problem i vissa invandrargrupper än gruppen ”Svenska män” på grund av de värderingar och traditioner de tar med sig.

      I länder som Afghanistan är det accepterat att slå sin fru i uppfostrande syfte. Kvinnans ställning där är så långt ifrån hur det är i Sverige man kan komma. Ska det vara så svårt att säga ”I vissa grupper har män ett beteende som inte är acceptabelt, ett kränkande beteende mot kvinnor och homosexuella. Och tyvärr så innebär den ökade invandringen att de grupperna blir större och fler vilket vi måste åtgärda på något sätt”.

      Svara
    • MiT

       /  07/06/2016

      Det finns limnologer på våra länsstyrelser som inte kan se skillnad på en braxen och en björkna. Ja det vet inte ens vilka fiskar som finns i våra sötvatten. De är alltså limnologer…

      Svara
    • Inge Post

       /  07/07/2016

      När vi ändå är inne på Utbildning och Pernilla Andersson vill jag passa på att ”briljera” med ordet : Diastema

      (och nej jag har inte lagt någon tolkning i det ovan skrivna förutom möjligen värdet i att lära sig nya ord. )

      Svara
  10. Ingen ljuger. Det vi förr i tiden klassade som sanning är bortrationaliserat. Låtsassanningen vrids enligt vilken vind blåser. Speciell hänsyn tas till massmedia. Ibland är det svårt att tyda vinden. Då kan det kanske kallas som humoravsnitt utan humor, för vi skrattar ju för lite för kvinnor som står på scen.

    Svara
  11. dolf

     /  07/06/2016

    Nja, de bägge påståendena behöver ju faktiskt inte vara ömsesidigt uteslutande. Det beror lite på vad man menar med många. Om 30% vore läkare och ingenjörer och 70% vore gatusopare så skulle jag anse att bägge påståendena vore riktiga. (Många behöver inte nödvändigtvis vara en majoritet, t.ex. vore 30% våldtäktsmän ohyggligt många.)
    Inte så att jag menar att de talar sanning. Bara att ”en av dem måste ljuga” inte är logiskt sant.

    Svara
    • MiT

       /  07/06/2016

      Jo det måste de, de pratar om samma människor, den ena säger att de är mer välutbildade än svenskar, den andra säger att de är outbildade. Det kan inte samtidigt vara för många outbildade samtidigt som det är många utbildade, tillräckligt många för att det ska bli en lönsam investering (som inte heller ska kosta något).

      Svara
      • dolf

         /  07/06/2016

        Läs vad jag skrev igen. Rent logiskt kan du faktiskt ha en invandrarström som innehåller både många välutbildade och många lågutbildade. Precis som du kan ha en befolkning med både många överviktiga och många anorektiker.

        Svara
        • MiT

           /  07/06/2016

          Javisst, rent logiskt kan en meteorit slå ner i huvud på dem också. Dock lika troligt som att de båda har rätt och att inte en av dem blåljuger. Varför hålla på att leta efter små små små möjligheter att de högst eventuellt, med solen i ryggen och medvind, kanske kanske kanske kan ha lite rätt när alla förstår att en av dem blåljuger? Du vet likaväl som jag vet att de pratar om exakt samma människor? Samma människor kan inte samtidigt vara en stor välutbildad tillgång och en ett stort outbildat problem. Man får välja ett.

          Svara
          • dolf

             /  07/06/2016

            Jag tror du missförstår mig. Givetvis tror jag inte för ett ögonblick att de bägge två talar sanning. Om inte annat så vet jag att ”många högutbildade” är nys, det har om inte annat Tino Sanandaji klargjort med all önskvärd tydlighet. Jag säger inte att din slutsats att minst en av dem ljuger är fel, jag säger bara att man inte kan dra den på basis att deras uttalande skulle vara motsatser till varandra. Du har presenterat en falsk dikotomi. I det här fallet har det ingen större betydelse. I ett annat kan det vara avgörande.

          • MiT

             /  07/07/2016

            Det är samma människor de pratar om, finns inte minsta lilla tvivel, den ena säger att de är välutbildade, den andra att de är lågutbildade. Det är HELT omöjligt att samma människor samtidigt kan vara både och i relation till samma land och samma folk, i det här fallet Sverige och svenskar. Antingen ÄR de välutbildade eller så är de inte välutbildade. Finns inget både och och här. Kan bara vara en av de båda.

          • dolf

             /  07/07/2016

            En individ kan inte vara både välutbildad och dåligt utbildad på samma gång (inte inom ett och samma ämne i alla fall), men en grupp kan innehålla motsatta extremer. Migrantströmmarna som kommer skulle mycket väl kunna innehålla både många välutbildade och många dåligt utbildade samtidigt. Precis som de skulle kunna innehålla många vänsterextremister och många högerextremister på samma gång. Tänk dig det som en hantel där största delen av vikterna sitter ute i motsatta ändar, medan stången i mitten (de som varken är normalutbildade) inte väger särskilt mycket.

          • MiT

             /  07/07/2016

            Jo, strömmarna kan innehålla båda möjligheterna. Men det kan inte vara så att även gruppen i stort är så välutbildad att det är en gratis investering och fördel för Sverige som betalar sig OCH samtidigt så outbildade att det skapar stora problem för Sverige.

  12. MiT

     /  07/06/2016

    Svara
    • T

       /  07/06/2016

      Är filmen svensk och yngre än 50 år tittar jag aldrig på den. Jag är nog inte den ende som gör så. Synd bara att skattepengar rinner ner i ett till av alla svarta hål.

      Svara
      • dolf

         /  07/06/2016

        Ungefär så jag ser på det också. Jädrans tur att Sjunde inseglet är äldre än jag. 🙂

        Svara
        • Kristian

           /  07/06/2016

          De flesta Åsa-Nisse klarar sig också!
          Guldåldern var nog kanske 30 och 40-tal.

          Svara
          • T

             /  07/06/2016

            Åsa-Nisse filmerna började på topp och arbetade sig ned mot botten. När Thor Modeen gick ur tiden vädrade bottenskrapet i branschen morgonluft.

        • T

           /  07/06/2016

          En dålig seglare som måste försöka 7 gånger innan han kunde lägga till 😀 På engelska heter filmen The Seventh Seal vilket passar bättre till filmens handling.

          Svara
          • dolf

             /  07/06/2016

            Skämtar du genom att jämföra riddaren med Navy Seals, eller?
            Bara för att klargöra, ”insegel” är bara ett äldre ord för ”sigill”, och är det som används i 1917 års version av uppenbarelseboken (vilket var den officiella svenska bibelöversättningen när filmen gjordes).

          • T

             /  07/06/2016

            Göteborgshumor faktiskt 😀

          • dolf

             /  07/06/2016

            Seglingen fattade jag, var bara inte säker på om ”seal” var del av skämtet eller var mer allvarligt menat.

          • Utlandssvensk

             /  07/06/2016

            ”Göteborgshumor faktiskt”

            Det förklarar varför jag inte begrep någonting. Om man kommer från Sth är det lättare att förstå humorn hos en liten grön gubbe som just har landat än hos en göteborgare. Detsamma verkar gälla åt andra hållet.

          • dolf

             /  07/06/2016

            Jag är urgöteborgare, hjälpte inte i det här fallet 🙂

          • T

             /  07/06/2016

            Claes Malmberg drog det där skämtet för 25 år sedan när han (som Ronny Jönsson) skulle recensera den filmen.

  13. Laputa boy

     /  07/06/2016

    Det absurda är att många av dom ”högutbildade flyktingarna” har högre utbildning än vår ”statsminister”!

    Svara
    • T

       /  07/06/2016

      Svetsarlärling är inte mycket att hänga i julgranen vad det gäller utbildning.

      Svara
      • Jan

         /  07/06/2016

        Stefan Löfvén har precis som Carl Bildt och många andra riksdagspolitiker en avhoppad högskoleutbildning i botten. Stefan Löfvén hade tänkt bli socionom innan han sadlade om. Den här nedlåtande synen på Stefan Löfvén från självgoda moderater ger jag inte mycket för. Tvärtom, Stefan Löfvén har till skillnad mot broilers som AKB eller Annie Lööf en yrkeskarriär i botten. Både som svetsare, ombudsman och ordförande för Metall.

        Svara
        • MiT

           /  07/06/2016

          Jo, man ska inte raljera för mycket om bakgrund. Om folk inte har arbetat så är det fel, har de arbetat så är det också fel. Blir svårt att göra rätt då.

          Dock så undrar jag hur många timmar han egentligen har jobbat och hur många timmar han var ombud, dvs inte jobbade (svetsade alltså). Han är säkert en lika stor broiler som alla andra egentligen.

          Svara
          • Jan

             /  07/07/2016

            Löfvén var 55 år gammal innan han blev politiker. Att vara ordförande för Metall är faktiskt ett yrke. Säkert mer krävande än många andra yrken.

          • T

             /  07/07/2016

            Jovisst är det hårt och slitsamt. Skruvkorken på flaskan öppnas åt vänster.

        • Havre flarnstad

           /  07/06/2016

          Dessutom är nog Löfven snarare vara en marionettdocka än den som avgör dom tunga besluten inom partiet jag uppfattar honom som en egentligen ganska snäll kille som hamnat i klorna på ljusskygga individer som sitter på enorm makt men sällan speglar sig i kameralinserna eller myser i Tv-soffan.

          Hur många vanliga arbetare vet vem Carin Jämtin är eller vilka som drar i trådarna bakom kulisserna , inte många dom skickar fram stolpskott som löfven och tidigare juholt att ta smällen själva sitter dom säkra långt ifrån kamerablixtar och drev.

          Att Karln dessutom haft Pansargeneral Arnstad på befattning som någonstans officiell rådgivare säger mycket om att han själv antingen är helt bakom flötet eller själv inte har mycket att säga till om en snabb googling visar ju direkt vilken kontroversiell pajasfigur Arnstad är och hur hans medverkande ger ett löjetsskimmer över alla inblandade.

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  07/06/2016

            @ Havre flarnstad

            Jag ser Amiral Dönitz som den närmaste historiska parallellen till Löfven. Det finns helt enkelt inte så mycket han kan göra efter 8 år med Reinfeldt.

        • T

           /  07/06/2016

          Jag är svetsare sedan 1980, inte moderat.

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  07/06/2016

            @ T,

            Jag är en löjligt överutbildad storkapitalist och jag skulle hellre äta ett kilo arsenik än rösta M.

          • Kristian

             /  07/06/2016

            Blir ingen M-röst här heller på länge.
            De får bevisa att de kan vara konsekventa i minst två val. Vid det laget har vi kanske BF, så den som lever får se …

          • T

             /  07/06/2016

            Det finns vettiga sossar, men inte i Sverige. Jag trodde det skulle bli någon ändring när Palme försvann men det visade sig vara likadant i alla partier. Storhetsvansinne über alles. Den som inget kan förutom att låta käften ränna framför förståndet är som klippt och skuren för en politisk karriär i Sverige. Politik ska handla om att förvalta, inte att ha visioner. Verkligheten har en förmåga att ge visionerna en käftsmäll när det går åt helvete.

        • Gurkburken

           /  07/07/2016

          Det är väl många politiker som, i likhet med Löfven, har varit och är lobbyister.

          Svara
      • Bo

         /  07/06/2016

        Man vill helt enkelt inte veta hur jävla överrepresenterade vissa invandrargrupper är när det gäller brottslighet. Då går det inte att relativisera och smeta ut skulden på Sv män. Det är lite konstigt mtp hur fixerade vänstern och alla identitetspolitiker är vid yttre attribut som snorre och hudfärg.

        Svara
    • Havre flarnstad

       /  07/06/2016

      Hmm 50k I belöning och en tråd i datasäkerhet/h@xxing på flashback sätter nog fart på att få fram den där datafilen Tino längtar efter att få sifferpunda till 😀

      Tino får det att svettas rejält i stövelskaften hos kaviarvänstern det vore en sann fröjd att få se resultatet av en läckt fil likt en faktamässig atombomb som det blir svårt att mörklägga när kunskapen är befriad.

      Svara
    • Motkraft

       /  07/06/2016

      Nu tror jag inte det är helt sant men låt oss anta att den ökande brottsligheten (vad gäller sexualbrott, våldsbrott, stöld och liknande) beror på socioekonomiska faktorer och inget annat.

      De som nu får asyl har låg eller ingen utbildning. Det finns inga jobb och de hamnar ofta i förorter med misär. Det betyder att de hamnar i den socioekonomiska grupp som just står för denna ökade brottsligheten.

      Så även om vi tar bort faktorer som den kultur de kommer ifrån så är volymerna ändå en bidragande orsak till att den ökade brottsligheten. Eftersom vi i snabb takt fyller på människor i den grupp som står för brottsligheten.

      Svara
      • Jan

         /  07/07/2016

        Huruvida de har valt klädseln själva eller ej är, naturligtvis, likgiltigt. Det handlar om att klä sig professionellt. Ingen av kvinnorna på Aktuellt skulle komma på tanken att klä sig i kort-kort eller stilettklackar till nyhetssändningen eller väderprognosen. Fokus bör ligga på vad man säger inte hur man ser ut.

        Svara
  14. Jan

     /  07/06/2016

    Cecilia Giertta på TV4 kritiserar de hårdsminkade och festklädda kvinnliga EM-profilerna i TV4 och SVT. Tufft av henne att kacka i eget bo tycker jag. Hon har en del poäng. Det faktum att hon är kvinna gör ju att hon får kritisera dessutom. http://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/profilernas-klader-i-tv-far-kritik-forstar-inte/

    Svara
    • Bo

       /  07/06/2016

      Jag vet, om alla tar på sig klassiska Mao-uniformer så blir det jämställt. Sedan en annan sak, killar m skägg och kostym inte uppklädda? Wtf grabbarna är snyggt klädda o tjejerna också. Låter som Giertta börjar bli gammal och känner sig hotad av yngre snyggare och KOMPETENTA, journos o proffstyckare. Vafan Hanna M fick ju till och med en egen sång när hon spelade i Umeå IK och landslaget!

      Svara
      • Jan

         /  07/07/2016

        Nja, jag tycker din analys är lättfärdig. Det handlar om trovärdighet. Det får inte bli en modevisning. Kvinnorna på Aktuellt till exempel klär sig inte i korta röda kjolar eller långa stilettklackar. Jag tror också att Frändén och Brolin vill bli betraktade som seriösa sportjournalister inte tittgodis eller sexobjekt.

        Svara
        • Bo

           /  07/07/2016

          Ja, fast nu reducerar du dessa kvinnor till viljelösa våp, vilket jag med stor sannolikhet kan anta att de inte är. I responsen till art framgår att stylister tillsammans med damerna ifråga (och med ”final say” för dessa) väljer kläder och smink. Du får nog revidera din ståndpunkt lite och fundera över din egen inställning till kvinnors egna val av klädsel om du reducerar dessa till tittgodis beroende på utfall.

          Svara
          • Jan

             /  07/07/2016

            Huruvida de har valt klädseln själva eller ej är, naturligtvis, likgiltigt. Det handlar om att klä sig professionellt. Ingen av kvinnorna på Aktuellt skulle komma på tanken att klä sig i kort-kort eller stilettklackar till nyhetssändningen eller väderprognosen. Fokus bör ligga på vad man säger inte hur man ser ut.

            (OBS. Den här texten hamnade av misstag på fel ställe först!)

          • T

             /  07/07/2016

            Frändén bor i Paris och där klär sig kvinnor likadant. Du kanske borde skriva till SVT och kräva att hon klär sig ”anständigt” som en SVT medarbetare ska vara?

          • Jan

             /  07/07/2016

            Det handlar inte om att klä sig anständigt eller ej. Det finns nyanser mellan städrockar och galaklädsel. Mellan grå mus och pinuppa. EM i fotboll är knappast en modevisning.

  15. Svenne

     /  07/06/2016

    GP: En procent skulle välja om regeringen
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/en-procent-skulle-v%C3%A4lja-om-regeringen-1.3457034

    ”På ett seminarium i Almedalen presenterade Sören Holmberg, professor i statsvetenskap och nestor i svensk valforskning, och Toivo Sjörén, från Sifo, nya data från en undersökning i juni. Mätningen omfattar 2000 personer. Den visar också att det blåser en tydlig högervind i Sverige.”

    Svara
    • Jan

       /  07/07/2016

      Oseriöst. Det finns ingen källhänvisning till undersökningen.

      Svara
      • Svenne

         /  07/07/2016

        I så fall är alla opinionsundersökningar oseriösa…

        Svara
      • Senior

         /  07/08/2016

        Finns (käll)hänvisning till Sifo, är väl bara att gå vidare och jaga reda på undersökningen.
        Källhänvisning (sifo) är inte ekvivalent med en länk till undersökningen i fråga.

        Svara
  16. Trolletplit

     /  07/06/2016

    Äntligen fattar jag vad allapolitiker menade när de så att det var högutbildade som kom.
    Det menade i förhållande till deras egen utbildning .

    Och tänk vad stolta de nyanlända känner sig då de flesta redan efter 3 månader i landet, har högre utbildning och pratar bättre svenska än Sveriges statsminister.

    Svara
  17. MiT

     /  07/07/2016

    Hahaha, Wikström kallar en annan ”dinosaurus” 😀

    Svara
  18. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
  19. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
    • Centerextremisten

       /  07/07/2016

      Öh?

      Svara
    • Havre flarnstad

       /  07/07/2016

      Obehagliga insinuationer och brunkletning är knappast något Palm gör för första gången att ingen tar henne i örat och rättar till leden tyder på två saker att S-Stockholm radikaliseras med allt mer av trams som intersektionalitet,tokfeminism,postkollonialism och nyrasism genom ”alla vita män” retorik.
      Samt att det som sägs bakom lykta dörrar sannolikt är flera nivåer grövre. Skulle vara fantastiskt att walraffa en frispråkig konferens på bommersvik där både sprit och nedsättande epitet flödar fram mellan köttsliga orgier och frossande för skattebetalarnas stulna löner.

      Veronica Palm har gjort mer än nog för att öka på politikerföraktet och man får hoppas att karman slår tillbaka.

      Svara
    • Kristian

       /  07/07/2016

      Som sagt var, gick vi inte den vändan på 90-talet? De flesta av oss tyckte inte det var så jättekul.
      Smaken är tydligen delad.

      Svara
      • G

         /  07/07/2016

        FYI SVT, ja skrattade åt en kvinna, men skrattade troligen av fel anledning.

        Svara
  20. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
    • Kristian

       /  07/07/2016

      Kommer alltid att tänka på Arnulf Øverland, som även han var tydlig i dikten ”Rent flag”:

      ”Stryk kristenkorset av ditt flag,
      Og heis det rent og rødt!”

      Svara
  21. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
  22. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
  23. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
  24. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
    • Rikard

       /  07/07/2016

      Hej.

      ”Alla flaggor är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra”

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  25. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
    • Kristian

       /  07/07/2016

      Från bloggen:
      ”Almedalen är ju också vimmel och mingel […] Mycket av arbetet ska fokusera på ungdomar och skolverksamhet. Är inte det bra? […] Kritiken och attackerna, ofta faktiskt förvånansvärt opålästa kommer från alla ideologiska håll. Men praktikerna, allt från skolan till polismyndigheten, hyllar verksamheten. Nåväl, jag är stolt att GU getts detta uppdrag.[…]

      Och sedan den traditionsenliga rektorsmiddagen som Uppsala universitet campus Gotland gentilt och generöst bjuder på med traditionsenlig skål på terrassen. Vid mitt bord diskuterar vi universitetens roll i flyktingfrågan samt enas högtidligt om en deklaration om att Sveriges lärosäten måste bli lite lite busigare och inte vara så försiktiga och lydiga. Fråga inte; just do it!
      […] Visbys fantastiska himmel. […] ”

      Ibland vore det kanske enklare att bara hålla upp en skyld med texten ”Så här ser en champagnesocialist ut.”

      Svara
  26. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
    • Kristian

       /  07/07/2016

      Staffan ”Centerpartiet välbehövliga tagelskjorta” Danielsson nämner det här:
      http://staffandanielsson.blogspot.co.uk/2016/07/bucht-maste-byta-skogsutredare.html

      Danielsson:
      ”Blir hennes nästa uppdrag att utreda jordbruket? Åkerjorden är ju en ännu viktigare naturresurs än skogsmarken, kan man verkligen tillåta ett stort privat ägande av en så viktig global naturresurs?”

      Svara
    • Svenne

       /  07/07/2016

      Reaktioner…

      Svara
    • JW

       /  07/07/2016

      Det gick fort för Bucht när det handlade om hans eget ägande!

      Svara
  27. MiT

     /  07/07/2016

    Svara
    • Jan

       /  07/07/2016

      Den här typen av vänster är flitig på twitter och i bloggar. De är bara intresserade av självbespegling dock. Det krävs inte mycket för att bli blockad. Det räcker med att man säger emot tre gånger sedan kommer blocken. Åsiktskorridor, någon?

      Svara
      • Intenso

         /  07/08/2016

        Tre gånger? Blev blockad direkt när jag påpekade att en av dem uppenbarligen trodde att alla resurser var oändliga. Reflektion och självkritik röra ej deras tankar.

        Svara
    • Kristian

       /  07/07/2016

      Det här är vad ”(lib)” betyder idag.

      Svara
  28. Jan

     /  07/07/2016

    Nu börjar vi se konsekvenserna av massinvandringen. Först separata badtider för kvinnor på kommunala badhus, nu kvinnozoner framför scenen på festivaler. Feminism i Sverige 2016 är således detsamma som könsseparation. Var det det som var meningen? http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article23132537.ab

    Svara
    • Kristian

       /  07/07/2016

      Frågar åt en kompis: menar de biologiska cis-kvinnor, eller någon annan definition?

      Svara
  29. G

     /  07/07/2016

    ”Både Emma Bush-Thor och Jimmie Åkesson har talat om betydelsen av svenska värderingar. Varför ifrågasätter ingen journalist vad talet om ”svenska värderingar” egentligen betyder?

    Den rimliga slutsatsen är att talet om svenska värderingar är tom retorik som syftar till att exkludera människor!

    Värderingar är universella och de delas till större eller mindre utsträckning av människor i olika länder tillhörande olika kulturer.

    Och, inte minst viktigt: vissa av de värderingar som Jimmy Åkesson ger uttryck för delas enligt värderingsundersökningar inte av de flesta svenskar!”

    http://www.svt.se/opinion/vad-menar-ni-med-svenska-varderingar

    ””Är det värderingar som delas av de flesta svenskar? Är det värderingar som påverkat den svenska samhällsutvecklingen?””

    Ja & Ja.

    Om vi ändrar och tar bort lite från förljande….

    ””Värderingar är universella och de delas till större eller mindre utsträckning av människor i olika länder tillhörande olika kulturer.””

    Blir det lite mer verkligt….

    ””Värderingar delas till större eller mindre utsträckning av människor i olika länder tillhörande olika kulturer.””

    Exakt ”större eller mindre utsträckning av människor i olika länder tillhörande olika kulturer”.
    Vissa värderingar, beteenden, respekt, kvinnosyn, synen på livet osv osv osv…är långt ifrån universella.
    Men inte heller unika för Sverige bara för att 2 politiker nu pratar om just ”svenska värderingar”, utan gäller mer generellt i norden och västvärlden. Men vi är och bor i Sverige, kan ju vara därför de säger så för att vara tydliga till svenska folket, men tydligen inte tillräckligt tydliga för att någon med titeln ”professor” ska förstå. Då blir det kaos i hjärnan.

    ””Och, inte minst viktigt: vissa av de värderingar som Jimmy Åkesson ger uttryck för delas enligt värderingsundersökningar inte av de flesta svenskar!””

    Fullt möjligt! Men, inte det minsta förvånad: Att hänvisa till undersökningar är lätt, men att redovisa/länka till källan för att visa att dessa undersökningar ens existerar så att andra kan läsa, verkar desto svårare! Men okej, vissa värderingar och inte minst synen och respekten för kvinnor i vissa länder delas inte av de flesta svenskar heller! Alltså, de är inte universella.

    Professor, wake up and stop ”floskling” around.

    (säger inte att ALLA värderingar JÅ och EBT kommer med är bra/dåliga, och jag tror ingen väljare håller med om precis 100% allt som alla partier kommer med, det är omöjligt, oavsett om man röstar på partiet eller inte, men vill gärna läsa dessa ”värderingsundersökningar” så jag själv kan se vilka ”vissa värderingar” det handlar om i detta fall som inte delas av ”de flesta svenskar”, då de flesta svenskar i detta fall betyder majoriteten av folket.)

    Svara
  30. G

     /  07/07/2016

    ❤ Här med tack, ASAP!

    Svara
  31. Kristian

     /  07/07/2016

    Ibland ser man problemet direkt:
    Göteborgs Handels- och sjöfartstidning återuppstår
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6469099

    ”… läsarna kommer att känna igen andan från den mest kända chefredaktören Torgny Segerstedts tid.
    Tidningen ska fokusera på kvalitativ samhällsjournalistik och några av skribenterna är Hans Blix, Alexandra Pascalidou och Bengt Göransson.
    – Innehållet kommer att ta tydlig ställning för öppenhet och transparens …”

    Svara
    • G

       /  07/07/2016

      ”Tidningen ska fokusera på kvalitativ samhällsjournalistik”

      Lovar ni det ?

      Svara
  32. Sven

     /  07/17/2016

    Det borde vara lätt att undersöka vilken utbildning syrierna som kommer hit har. Man kan till och med lita på vad dom säger, kanske kompletterat med vissa frågor som avslöjar uppenbara lögner.
    Men låt säga att att 25 % faktiskt är hantverkare och 25 % har universitetsutbildning, 50% outbildade, så är det ju en lång väg att gå ändå innan man är klar för jobb i Sverige. För hantverkarna gäller att förstå svensk standard och regelverk, som säkert skiljer sig från syrisk. För akademikerna verka begreppet validering vara en stötesten som tar tid, sen ska man lära sig svenska. Dessutom kan man vara akademiker med fel inriktning, typ syrisk genusvetare, expert på sydrisk förvaltningsrätt och andra frågor som det inte finns någon marknad för i Sverige. (Därför får dom köra taxi…)
    Men att politiker bluffar om invandringens förträfflighet är väl allmänt känt.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: