Det ena eller det andra men absolut inte det tredje!

Vi fortsätter med överfallen på bland annat festivalerna, nu är det en kriminolog som hävdar att det är spelens fel.

spel lär barn att våldta

80-talet all over again. Då var det filmer och musik, nu är det spel. Hon hävdar det på allvar alltså…

Jag är helt övertygad om att vi inte har en aning om vad våra barn möts av i dag – det sexuella tilltalet på nätet, i chattar, det ständiga tjatet om nudes (nakenbilder), hur de påverkas av musikvideos. Vi står i detta nu med alla anmälningar.

Fast musiken fick hänga med på ett hörn den här gången också såklart.

Var hamnar vi om tio år när våra GTA-spelande småbarn växt upp och fortsätter att leva ut värderingar de samlat på sig från alla timmar, dagar och år med spel som på olika sätt uppmanar till våldshandlingar?

Jag gissar att vi inte hamnar någon särskild stans alls. Eftersom det är spel och inte verklighet det handlar om.

Men att ha en debattartikel som INTE enbart skyller på män generellt går ju inte för sig! Sverok ställde sig omedelbart i givakt och författade ett svar på artikeln

sverok spel lär inte män att våldta

Och det har Sverok ju förvisso lite rätt i, det är inte spelens fel på något sätt. Lika lite som det var filmernas och musikens på 80-talet. Men sen spårar Sverok ur totalt i underrubriken. De vet helt enkelt inte vad en norm är. Alls. Jag har tidigare tagit upp hur Sverok har blivit totalkapat av radikalfeminister och de är numera experter på bidragsmjölkning och inget annat.

I Maria Dufvas text ställer hon sig frågan hur våldtäkter, sexuella trakasserier och andra övergrepp kan ske på festivaler, mitt i publikhavet framför en artist. Hon kommer snabbt fram till svaret: våldsamma tv-spel.

Det är viktigt att kunna kritisera värderingar som kulturen för fram, vare sig de kommer från musik, konst eller spel. Men att beskylla våldsamma spel för övergreppen på Bråvalla är missriktad frustration.

Svaret är långt mer komplicerat än så och argument som detta för oss tillbaka till videovåldsdebatten och förskjuter ansvaret från förövare till speltillverkare.

So far so good. Han skriver att svaret är långt mer komplicerat än så och att skylla på spelen tar oss tillbaka till 80-talet. Och det är ju sant, så enkelt är det såklart inte. Vad har då Sverok för förklaringar?

Våldtäktskulturen beror på normer kring manlighet och det vi behöver diskutera är den destruktiva mansrollen i samhället, inte huruvida spel gör ungdomar våldsamma.

Japp, vi ska inte förenkla det komplicerade problemet och skylla på spelen, vi skyller på den vanliga hyggliga svenska mannen istället. Ni vet, så vi inte förenklar problemet…

Vi går från ett korkat perspektiv till ett ÄNNU MER KORKAT perspektiv tycker Sveroks Alexander Hallberg. Jag gissar att de planerar att mjölka ännu mer skattepengar/bidrag med detta som utgångspunkt så håll ögonen öppna för det på MUCF och Arvsfonden…

Det tredje alternativet är visst inte så intressant för varken kriminologen eller radikalfeministiska Sverok, att vi faktiskt ”importerat” ett ordentligt överskott av just sådan här brottslighet (jämfört med vad samma antal svenskar skulle stå för). Ganska stor import av ett sådant överskott de senaste 10 åren är det också. Kan inte det ha en påverkan alls…? Både kriminologen och Sverok verkar vara totalt ointresserade av den statistik som finns. Hon kanske har läst feministisk kriminologi på Umeå universitet? Jodå, de har kurser i sånt där…

problemen på festivaler

Ungefär som de flesta som växt upp på 80- och 90-talet säger. Det var extremt ovanligt då.

problemen på festivaler1

problemen på festivaler2

problemen på festivaler3

Jo, det har blivit vanligare.

problemen på festivaler4

Exakt så, finns ingen som sagt att det aldrig förekommit i Sverige tidigare. Det som skiljer är hur och mängden. Den som säger att det inte är någon skillnad mot till exempel 80 och 90-talen ljuger rakt av. De blåljuger helt enkelt. Varför de ljuger? Säg det, kanske av ideologiska skäl som till exempel radikalfeminister gör?

problemen på festivaler5

Så tror jag de allra flesta som växte upp då säger. Det finns de som tror att folks minne är dåligt, att de inte ska komma ihåg hur det var då. Folk kommer väl ihåg och jämför.

problemen på festivaler6

Radikalfeminister tycker könsseparatism är jättebra av någon anledning, de flesta normala tycker inte det. Det ÄR allvarligt!

Vilka är det mer som tycker det är bra?

feminister och islamister

Just det, islamister… Islamister och radikalfeminister är väldigt goda vänner med gemensamma värderingar, tankar och idéer…

problemen på festivaler7

problemen på festivaler8

Nej, de pratade med honom i egenskap av ”forskare”. Han är radikalfeminist, de ljuger med automatik om det gynnar den egna ideologin. Ideologiska forskare, vars enda jobb är ideologisk propaganda, är inte forskare alls utan just ”forskare”. Jalmert är en propagandamakare och inget annat.

problemen på festivaler9

Ungefär som Magnus säger så var det synd att de inte pratade med ”forskaren” som journalister istället för megafon.

 Passar på att länka ”ÄPPLEN OCH PÄRON” då det inlägget tar upp bland annat artikeln/haveriet i SvD.

Det finns alltså knappt en enda människa som säger att tafsande och andra övergrepp inte har förekommit i Sverige innan, alla vet att det har förekommit. Det som skiljer är mängden och metoderna. Men man kan aldrig lösa en enda sak om man inte vågar adressera problemen dit de hör hemma! Aldrig alltså, det är helt omöjligt.

Den dagen då antingen medierna eller polisen blir öppna med brottslingars bakgrund så kommer svenskarna att bli chockade över överrepresentationen… Och den dagen kommer, det finns inget alternativ. Mörkande är ingen framtid längre.

**********

sommarjobbare ska missionera feminism

Cecilia Engström är pressekreterare för MP i Stockholm. Visst är det fint, när man påvisar trams, galenskap och idioti så är det bara ett bevis på att det behövs mer av trams, galenskap och idioti? Det handlar om att Stockholm ska ha sommarjobbare som ska sprida ideologi och propaganda.

Undrar vad Cecilia skulle säga om/när Sverigedemokraterna är med och bestämmer och de beslutar att sommarjobbare för skattepengar ska utbilda folk i svenskhet? När protesterna kommer, säger hon då att det bara visar ännu mer på behovet av sådant?

Feministisk genusexpert åtalad för sexbrott – Kapten Klänning syndromet slår till igen

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

100 kommentarer

  1. Intenso

     /  07/12/2016

    Förnekandet och relativiserandet har blivit en folksport där Sverige i all större utsträckning utmärker sig. Snart i ett OS nära dig!

    Förövrigt tycker jag ”Forskare” inte är indikativt nog, förespråkar istället Fårskare. ”Fårskning är en Baggis” känt ordspråk från Lekhögskolan i Södertörn.

    Svara
  2. michael

     /  07/12/2016

    Man ska komma ihåg att enligt feminister är feminism ingen ism utan sanning av universum given,att sprida feminismens budskap har inget med propaganda att göra eftersom det är ja just det sanningen.

    Svara
  3. MiT

     /  07/12/2016

    ”Kvinna död efter balkongfall – misstänkt mord”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kvinna-funnen-svart-skadad

    Svara
    • T

       /  07/12/2016

      Häxprocesserna upphörde 1779 men har liksom TBC fått ett uppsving i den humanitära stormakten.

      Svara
  4. Motkraft

     /  07/12/2016

    Jag tror inte att det är så vanligt att ungdomar spelar GTA i fattiga byar i Afghanistan. Om nu beteendet beror på TV-spelen så borde alltså andelen som tafsar eller utför andra sexualbrott vara väldigt mycket mindre i gruppen nyanlända Afghanska ungdomar än bland svenska ungdomar i samma ålder.

    Men nu är det inte så, så hur ska vi då förklara beteendet bland nyanlända Afghanska ungdomar? Det kan väl inte bero på att Afghanistan har ett ofantligt starkt patriarkat? Det kan väl inte bero på att deras religion legitimerar patriarkatet och deras syn på männens rätt att bete sig så även här?

    Jag tycker synd om de som innan den stora flyktingvågen flydde från sina hemländer för att undkomma religionens makt och patriarkatet. Kvinnor som delade västerländska värderingar och ville bli fria. Och som nu tvingas se på hur vi importerar de problem de flydde från hit ivrigt påhejat av etablissemanget….

    Svara
  5. Dan Eliasson har precis tilldelats Sir Robert Peel-medaljen, som delas ut för ”enastående ledarskap inom evidensbaserat polisarbete”.
    Så sluta gnälla på honom. Han gör jobbet som man ska.
    Det är vi andra som har fel samt de poliser som klagar och slutar.
    Peelspik på kistan.

    Svara
    • Jan

       /  07/12/2016

      Visst har Sverige drag av en demokratur. Fast det får inte sägas. Den som använder sådana tabuord blir stämplad direkt. Av demokraturen och dess hantlangare journalistkåren. Samma sak med sjuklövern. Den finns inte enligt demokraturen. Både demokraturen och sjuklövern är högst verkliga fenomen dock. Utan dessa ingen massinvandring och inget genusvansinne!

      Svara
      • Jag är tveksam till om det blir mindre demokratur om SD kommer till makten. Jag antar att du tror de skulle vara mindre benägna att gynna sig själva och sina egna (svågerpolitik) än övriga partier, eftersom du använder ordet sjuklöver. Tyvärr tror jag du har fel, även om de kanske kan röra om lite i grytan och sluta dela ut attraktiva jobb till sjuklöver-politiker för lång och trogen tjänst. De kommer bara att ge dessa jobb till SD-are istället.
        Vi har en socialistisk åttaklöver i riksdagen, alltså åtta mer eller mindre socialistiska partier, och SD är långt ifrån minst socialistiska. Det hade varit intressant med ett riksdagsparti som verkligen jobbade för mindre makt till politiker och sig själva.

        Svara
    • T

       /  07/12/2016

      De som inte tror att djävulen finns, blir de första att falla för hans lurendrejeri. Detsamma gäller demokraturen, åsiktskorridoren…

      Svara
  6. Jan

     /  07/12/2016

    Lars Jalmert är såklart ingen forskare även om han kallar sig det. Han är en manlig yrkesfeminist. Ett manligt alibi för kvinnorörelsen. En feministisk Onkel Tom. För övrigt så borde det universitet som betalar hans ”forskning” avskeda honom. Eller lägga ner universitetet. Om de vill åtnjuta någon form av akademisk trovärdighet i framtiden.

    Svara
  7. Jan

     /  07/12/2016

    Ytterligare en förment feministisk TV4-bimbo som ryter till om kroppsfixeringen. Problemet här är att hon är kroppsfixerad själv. Vilket den anorektiska träningsbilden visar. Och är det verkligen ett bra val att lägga ut bikinibilder på sig själv om man vill motverka kroppsfixeringen? Kvinnlig logik?

    http://www.mabra.com/tv-profilen-ryter-ifran-mot-kroppsfixeringen-jag-ager-min-egen-kropp/?utm_medium=email&utm_source=bizwizard

    Svara
    • MiT

       /  07/12/2016

      Almenäs håller väl på med trav va?

      Säkert bara tillfälligheter att en fd Fröken Sverige får jobb i tv också…

      Svara
  8. Kristian

     /  07/12/2016

    Hur många av dagens ungdomar och – förmodar jag – våldsverkare känner till Motorsågsmassakern? Den var farlig på min tid.

    Svara
    • Den visades i skolan för lärare och föräldrar. Flera svimmade. Så jag antar att de är jätteskadade våldsverkare allihopa.

      Svara
      • T

         /  07/12/2016

        Jag har sett den och jag har en motorsåg… 😀

        Svara
  9. Kristian

     /  07/12/2016

    Utas är jävlar i mig något av det mest proffsiga vi har.

    Hon uttrycker sig tydligt. Hon håller sig till ämnet och inte personen. Om någon håller med men går för långt säger hon till direkt, ”det där är onödigt.” Hade vi fler som hon skulle vi helt slippa många problem, inte minst en massa artiklar om debattklimatet.

    Svara
    • Kristian

       /  07/12/2016

      Tror jag citerade fel tweet där. Som vanligt då. Läs hela tråden.

      Svara
  10. Jan

     /  07/12/2016

    ”Riksrevisionen var hederlighetens sista bastion”. Den sänktes av en kvinna. Disputerad och allt. Glöm inte bort det nästa gång vi får höra hur mycket bättre och hederligare allt blir med kvinnligt ledarskap.

    http://www.svd.se/riksrevisionen-var-hederlighetens-sista-bastion/om/bristerna-pa-riksrevisionen#xtor=AD-500-%5Bsvd%5D-%5Btf_huvudspalt_1607%5D-%5Bintegration%5D-%5Baftonbladet%5D-%5Bettan%5D-%5B29%5D

    Svara
    • Havre flarnstad

       /  07/12/2016

      Det är väl lika illa oavsett om det var en penisbärare eller vaginainnehavare eller var hen tillsatt med särskild hänsyn till kön? i annat fall ovidkommande.

      Många som verkar ta extra illa upp av hon är kvinna men att säga att hon automatiskt är sämre pga könet ligger farligt nära samma argument Fisarna kör om manliga strukturer och att alla män har någon slags inneboende essens som gör dom till sexualbrottslingar m.m

      Svara
      • Trolletplit

         /  07/12/2016

        Självklart är det lika, men detta är ett exempel mot argumentet att kvinnor är bättre.

        Svara
      • Jan

         /  07/12/2016

        Mig spelar könet ingen roll. Det är bara det att feminister ofta hävdar att världen vore en mycket bättre plats om kvinnor regerade den. Eller att kvinnor på chefsbefattningar har högre moral och dubbelt så stor kompetens som män. Den här händelsen motbevisar (eller är åtminstone en del av ett motbevis) deras påståenden. Därför är den intressant. Därför lär vi heller inte se till några feministiska drapor om det här i pressen.

        Svara
        • Havre flarnstad

           /  07/12/2016

          Nej absolut såna här typer som hon och Bermudez glöms snabbt när kvinnors überförmågor som chefer ska redovisas 😉

          Likaså får inte alla kapten klänningar som dyker upp vara feminister längre när sanningen är ute … dom ska bara glömmas och helst av allt strykas ur historien.

          Svara
  11. ”Melissa, 17, blev ofredad och hotad på spårvagnen – nu vill hon varna andra
    Under midsommardagen ska Melissa ha blivit ofredad och hotad av ett gäng på en spårvagn i Göteborg. Nu vill hon varna andra för männen.”

    ”När hon kom fram till den öde tågstationen i Göteborg vid 18-tiden la hon direkt märke till ett sällskap på sex killar. De följde henne med blicken och fällde kommentarer om hennes utseende, enligt Melissa.”

    ”För att hinna med spårvagnen sprang hon över torget och märkte till sin förskräckelse att gänget med killar sprang efter henne. Hon hoppades att de bara sprang för att också hinna med spårvagnen, men märkte direkt att de hade en baktanke när de försökte närma sig henne i vagnen.
    – Det fanns många sittplatser över, ändå valde de att sätta sig bredvid mig. Jag satte mig bredvid en tjej med en bebis men hon gick av ganska snart och då försökte jag bara kolla ner i mobilen, säger Melissa till Nyheter24.

    Enligt henne satte sig en av killarna precis bredvid henne så att hon inte kunde ta sina saker och gå.

    – Vi har henne nu. Hon har ljusbrunt hår, stora läppar och fina ögon. Det känns som att vinna på lotto! sa mannen till någon i telefon på arabiska enligt Melissa.

    Han hade ingen aning om att hon själv pratar arabiska och förstod varje ord. Nu blev hon riktigt rädd och tittade chockat på honom, varpå han sa på svenska att hon är väldigt vacker.

    – Min känsla var att killarna hade som mål att den som vågade haffa mig först var modigast. De resterande killarna verkade inte riktigt våga komma fram och valde att smygfota mig i stället, säger Melissa.”

    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/852076-melissa-17-blev-ofredad-och-hotad-pa-sparvagnen-nu-vill-hon-varna-andra

    Svara
    • Gorby

       /  07/12/2016

      Och när Skaraborgs läns tidning rapporterade om samma händelse så mörkar de det som offret tyckte var det obehagligaste av allt?

      Svara
      • Kristian

         /  07/13/2016

        Tidningen har inte godkänt en enda kommentar på den artikeln. Överraskande.

        Svara
  12. Kristian

     /  07/12/2016

    Pappa misshandlade småbarn med elchocker
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23158084.ab
    ”10-åringen vaknade en natt av att pappan gav henne en stöt med elchockvapnet. Anledningen ska ha varit att flickan hade glömt att be. […] Vid ett annat tillfälle hotade pappan att raka av 10-åringen håret om hon inte bar slöja. Han tog också strypgrepp på henne när hon varit ute för att träffa en killkompis.”

    Typisk sådana där genomsnittliga ”män.”

    Svara
  13. Svenne

     /  07/12/2016

    OT: Australisk domstol hanterar så kallad ”niqab”:

    Svara
  14. Svenne

     /  07/12/2016

    OT: Alice Teodorescu om feghetskulturen:

    ”I Sverige vill vi gärna tro att vi är humanistiska. Egentligen är vi mest fega. Priset för fegheten betalas av offren; de skötsamma, de oskyldiga barnen och kvinnorna. Antingen fortsätter vi att vara rädda för vad andra ska tycka om vi säger ifrån eller så tar vi parti för den skötsamma majoriteten.”

    Svara
  15. Tomas

     /  07/12/2016

    hade en vän som jobbade xtra med ensamkommande
    dom satt å spelade gta mest hela tiden
    min vän tyckte inte barn skulle spela sådant å stängde av
    hon fick aldrig mer jobba där , fanns andra vikarier 🙂

    Svara
    • G

       /  07/12/2016

      ”Tänk vad han kan ha varit med om här i livet som ledde fram till det här…”
      ”Ja gud ja, han kanske har spelat GTA och blivit totalt koko i hjärnan”

      Svara
      • G

         /  07/12/2016

        Att ironisera går inte alltid så bra ser jag lol. Eller så glömmer folk vissa uttalanden som gjorts av en polischef, prisad för sitt ledarskap mycket snabbt. Eller så missuppfattar jag meningen med tumme upp och ner helt och hållet. Nu blev det lite koko i hjärnan hos mig, men inte pga GTA, jag lovar ❤

        Svara
  16. Svenne

     /  07/12/2016

    Liberalernas partisymbol blir bara bättre och bättre…

    Svara
    • Ivar L

       /  07/13/2016

      Med tanke på sommarens festivalövergreppsepidemi så är ändå Liberalerna i takt med tiden, det får man ge dem. (OBS menat som skämt!)

      Svara
  17. Svenne

     /  07/12/2016

    Breitbart skriver om övergrepp på flera svenska festivaler:

    Svara
    • Kristian

       /  07/12/2016

      Självhatet är starkt. Klarar sig nog bra i SSU.

      Svara
    • Ivar L

       /  07/13/2016

      Obsevera ordvalet:
      ”Släpp inte in oss snubbar”

      ”Snubbar”, ni vet vad det är för skribent när ni ser det ordet.

      Svara
      • michael

         /  07/13/2016

        Snubbar används för han tror att det gör honom till en av grabbarna,betongarbetare som både är aktiv i byggnads och SSU,alla med erfarenhet från arbetsplatser vet att sådana politiska broilers inte gör många meter på arbetsplatserna det enda som går på dessa är käften.
        Förövrigt bra att en företrädare för byggnads och SSU öppet visar att man är stark anhängare av könsrasim och könssegregation och att man jobbar hårt för detta,så att man då kan ta ställning till om man vill stödja detta.

        Svara
  18. MiT

     /  07/12/2016

    Svara
    • Motkraft

       /  07/12/2016

      Vilken oerhörd missbedömning av Kevin Pedral att gå ut med sitt gnäll. Som det ser ut från Stureplansbilderna så har han ju framgångsrikt lyckats odla en image av att vara intellektuell och framgångsrik. Vilket säkerligen gått hem väldigt bra där.

      Men nu när Flashback gjort sitt gräv så kanske vissa av hans Stureplansvänner får reda på att han inte alls är den han försöker framstå som. Om han låtit bli gråta ut i Expressen så hade han troligen aldrig blivit avslöjad som brottsling och att inte alls vare sig framgångsrik, intellektuell eller annat han försökt framstå som.

      Epic fail 🙂

      Svara
  19. G

     /  07/12/2016

    Svara
    • Johan A

       /  07/13/2016

      Susanna levererar som vanligt. 🙂
      Vi kan ju också ta och vända på feministernas argument och säga:
      Om alla män ska ta ansvar för våldtäkter varför ska inte alla kvinnor ta ansvar för de lögner om våldtäkt vissa av deras medsystrar kommer med?

      Svara
  20. bullshit

     /  07/12/2016

    Ok, duvfan söker publicitet för sina föreläsningar.

    Vad passar då bättre än att rida på den rådande våldtäktsvågen och trigga igång de feministiska pappskallarna.

    Det är så enkelt, att utnyttja mediakontakterna och yttra sig offentligt på ett sätt som går stick i stäv med rådande statsideologi. Det tar garanterat hus i helvete. Åtminstone hos de lättkränkta hönsen på Twitter, denna armé av självupptagna narcissister kan man alltid lita på.

    Var gick det fel? Var genusvetenskapen inte lika utbredd på Stockholms universitet för femton år sedan. Har hönsmamman inombords överröstat genusdåren. Eller tog hon den feministiska rappakaljan med en nypa salt.

    Det må ha mindre betydelse att hennes nisch, ideologiskt sett, inte ligger helt rätt i tiden. Det enda hon behöver göra är att peta med en provocerande pinne lite försiktigt i feminismens håriga armhåla för att det ska utlösa en explosiv och rabiat reaktion.

    Att ”debattera” huruvida det är GTA eller manlighetsnormen som ligger bakom massövergreppen på festivaler förefaller något absurt, för att uttrycka det milt. Men kanske kan ”debatten” flytta fokus från den ström av elefanter som bokstavligt invaderat vardagsrummet, varpå dessa incidenter har inträffat.

    Kvinnor våldtas mer eller mindre på öppen gata men varken politiker eller polismyndighet vill kännas vid problemet. Det är förkastligt att rida på den rådande våldtäktsvågen för att bedriva hjärntvättad radikalfeministisk genusideologi. Att rida på våldtäktsvågen för att kränga föreläsningar är inte särskilt snyggt det heller, men framstår nästan som någon slags satir.

    I vanlig ordning förefaller det som att media, politiker och självupptagna feminister i största allmänhet pissar på våldtagna kvinnor.

    Svara
  21. G

     /  07/12/2016

    ”Efter det blågula flaggviftandet i Almedalen vill några reducera debatten om värderingar till en fråga om lagstiftning. Men allt som hotar människors frihet är inte straffbart.”

    http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/alla-hot-kan-inte-stoppas-av-polis/

    Kronqvist påpekar några mycket viktiga saker efter Hökmarks inlägg om värderingar & lagar, och Sjöstedts uttalande. Och som väldigt ofta så har Kronqvist givetvis rätt även den här gången. Bravo!

    Svara
  22. MiT

     /  07/12/2016

    ”Män måste våga säga ifrån när vänner går över gränsen”
    http://www.svd.se/killarna-maste-prata-med-varandra/om/sexovergrepp-i-offentliga-miljoer

    Svara
    • G

       /  07/12/2016

      ”Många män blir provocerade över påståendet att alla män bär ansvar för de sexuella övergrepp som sker. Vad säger ni till dem?

      – Vi visar på statistiken, att 97 procent av alla sexuella övergrepp begås av män. Jag tycker att vi brukar bemötas positivt. Det är många killar som inte känner sig helt bekväma i mansrollen och de är ofta öppna för att diskutera den, säger Lars Brickstad.”

      What a shocker! Män bakom de flesta fall, ingen som hört det tidigare, tung research, verkligen!

      Statistik är bra. Men om man dyker ner liiiiiiite djupare bland statistiken, vad visar statistiken då ? Glömde, vissa fakta får vi fortfarande inte prata om, fast den ligger mitt framför näsan. Blunda, håll för öronen, repetera. Inte bekväm i mansrollen ? Alltså, om jag inte skulle känna mig bekväm av någon anledning så beror det snarare på människor som relativiserar precis allt och alla, så fort de får chansen, som du, Lars.

      Svara
    • Ivar L

       /  07/13/2016

      Jag har levt i snart 50 år, jag har aldrig haft den typen av kompisar i min bekantskapskrets så vem fan skall jag prata med egentligen? Jag har ingen som helst lust att umgås med svin och det är inte min plikt på något sätt heller. Hela resonemanget är idiotiskt och kontraproduktivt. Ungefär som att förebygga byggolyckor med att tvinga alla anställda inom alla yrken att bära bygghjälm.

      Svara
      • Kristian

         /  07/13/2016

        Jävligt bra liknelse, den stjäl jag till samlingen.

        Svara
  23. MiT

     /  07/12/2016

    Svara
    • G

       /  07/12/2016

      Nej ffs! Han behöver snarare gå på sådana fester så ofta som möjligt och sätta journalister som den där på plats, bravo!

      Svara
    • Ivar L

       /  07/13/2016

      Nja, han hotade indirekt med våld och lät inte ”jounralisten” utveckla sitt unkna resonemang. Det blir noll poäng i min bok. Hade han vunnit intellektuellt genom argument så hade det blivit full pott. Däremot bra att säga emot naturligtvis.

      Svara
  24. MiT

     /  07/12/2016

    Svara
    • G

       /  07/12/2016

      Oj DN, vad skriver ni nu då.
      Jag kanske vågar trycka på den där länken till DN trots allt hmmm, jag chansar.

      Svara
  25. MiT

     /  07/12/2016

    Svara
    • Så, det är okej med ”problemområden” så länge de håller sig borta från centrum?

      Svara
    • Rikard

       /  07/13/2016

      Hej.

      Länk till Valmyndighetens hemsida för Olskroken med omnejd:
      [http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/K/valdistrikt/14/80/2012/index.html]

      Länk till Bagaregården med omnejd, samma källa:
      [http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/K/valdistrikt/14/80/2021/index.html]

      För att citera:
      ”Säng; bäddad. Ligg.”

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  26. Kristian

     /  07/13/2016

    (Gäller specifik barnfamiljer vilket inte framgår överallt. Lika tokigt oavsett.)

    Svara
    • Jan

       /  07/13/2016

      Före detta ordförande för Moderata Studenter. Så det går inte att förvänta sig någon form av ryggrad här. Det påminner mig om Groucho Marx oneliner: Det här är mina åsikter. Passar dom inte så……………har jag andra!

      Svara
    • Svenne

       /  07/13/2016

      Tweetet:

      Svara
      • Ivar L

         /  07/13/2016

        Det som förbryllar mig är att det för cirka tio år sedan ibland var reportage om ömmande fall där polisen med tvång utvisade barnfamiljer. Således gick det att utvisa barnfamiljer tidigare. Så oavsett om man tycker det är rätt eller fel, har juridiken och lagarna ändrats sedan dess? Det tvivlar jag faktiskt på, det måste vara praxis eller tolkning av lagar som ändrats. Jag gissar att föregående regering har stort ansvar för den praxisändringen.

        Svara
        • Kristian

           /  07/13/2016

          Ja, formuleringen är ganska vag: ”Justitieombudsmannen drog nyligen slutsatsen att det finns luckor i lagstiftningen rörande polisens rätt att använda tvång vid utvisningar.”

          Svara
  27. G

     /  07/13/2016

    Svara
    • Jan

       /  07/13/2016

      Före detta ordförande för Moderata Studenter. Så det går inte att förvänta sig någon form av ryggrad här. Det påminner mig om Groucho Marx oneliner: Det här är mina åsikter. Passar dom inte så……………har jag andra!

      (det här inlägget hamnade ursprungligen under fel post)

      Svara
    • Gurkburken

       /  07/13/2016

      What a difference a year makes. A week is a long time in politics. Förräderi är bara en fråga om datum. etc.

      Svara
  28. G

     /  07/13/2016

    ”Journalistikens kris fortsätter

    Invandringspolitiken fortsätter att vara ett omöjligt projekt för många journalister att hantera sakligt. När det även drabbar SVT:s främsta nyhetsreportrar, några av dem som verkligen ska vara proffs, och flagranta misstag sker i direktsändning, undrar jag om det inte är dags för TV-bolaget att tillsätta en haverikommission. Hur kan det bli så fel?

    Så här dålig journalistik kan vi inte leva med. Rädslan för att spela främlingsfientliga krafter i händerna fortsätter att blockera många reportrar mentalt. Det leder till en osaklig rapportering och att förtroendet till etablerade medier försämras.”

    http://stefanolsson.nu/2016/07/11/journalistikens-kris-fortsatter/

    Mycket bra skrivet, vill inte dra ut några enstaka citat, hela texten borde läsas, det är ju bara obehagligt och tragiskt hur fan det blivit så här med den s.k journalistiken. Och folk från olika nivåer i samhället har mage att tala om att ”ta ansvar” så fort tillfälle ges, oavsett vad det gäller. Vilket ansvar har och tar journalisterna i så fall, skojare!

    Men kudos till Huitfeldt på SR får man väl ändå säga, undrar om det är möjligt att leta upp FB-posten på hans FB som Stefan talar om, låter som kommentarerna till den kan vara intressanta att läsa. Att det blev bråk är ju bara bra, inte en dag för tidigt att det skakar lite inom dessa grupper.

    Ang vad han säger är nytt när män i grupp förgriper sig på tjejer och kvinnor. Ja, enligt de som är oeniga med exempelvis Hela Gissen på twitter (som MIT skriver om i artikeln), så är det ju INTE nytt, det har ju varit så här jämnt överallt i samhället, det är bara det att tjejer nu ”vågar” anmäla som gör att det verkar vara något nytt. Orkar inte höra relativisterna.

    Svara
  29. Svenne

     /  07/13/2016

    Dessa rackarungar…!

    Svara
  30. Svenne

     /  07/13/2016

    OT: Breitbart om nya feminist-Ghostbusters:

    ”The new all-female Ghostbusters remake was always meant to be a disaster. Though the liberal media has attempted gloss over the largely negative reviews by putting the positive ones from feminist bloggers in the forefront, it’s safe to say that much of the public are not exactly fans.
    During the lead up to the movie’s release, we spotted numerous bad omens along the way, and we’ve decided to compile a list of the top six that indicated the remake’s trouble long before the press had seen it.”

    Svara
    • Problemet med Ghostbusters är ju att de snarare använder kvinnor som en rätt billig gimmick i brist på annat. Om tio år så kanske de kan ha ett Ghostbusters med homosexuella, om tjugo år med transsexuella.

      Grejen med ”reboots/remakes” är ju att de oftast görs en himla massa år efter och därmed kan uppdateras med bättre/ny teknologi (förr så uppdateras stumfilmer till – flämt – ljudfilmer!). Inget jag har läst om nya Ghostbusters verkar indikera detta, snarare tvärtom – halvtaskiga specialeffekter.

      Att ändra upp rollerna i dessa ”reboots/remakes” är inte dåligt, för övrigt, men inget jag har läst har fått mig att vilja titta på det. Kanske om något barn i familjen vill se på bio, annars hoppar jag nog över 😀

      Svara
    • Johan A

       /  07/13/2016

      Samtidigt i feminist-DN:

      ”ALLT är mäns fel!!!”

      http://www.dn.se/kultur-noje/kvinnlig-ghostbusters-sanks-av-man/

      Svara
      • Ivar L

         /  07/13/2016

        Orkar inte läsa DN men det är alltid skojigt när kulturella feministsatsningar går åt helvete ekonomiskt. Det går helt enkelt inte att tvinga folk att gilla skit, och skit blir det ofta när kultur görs med ideologiska förtecken.

        Svara
    • Kristian

       /  07/13/2016

      Flera källor vittnar om hur Sony redigerar kommentarer till trailern på sitt eget lilla sätt:
      * Positiv – Får givetvis stå kvar.
      * Negativ på saklig grund som ”inte rolig” eller ”sämre specialeffekter än originalet som gjordes för 30 år sedan” – Tas bort
      * Negativ på osaklig grund, oftast misogyn eller rasistisk – Får stå kvar.

      Då ser det ut som om bara rasister och kvinnohatare inte tycker om filmen.

      Svara
    • Kristian

       /  07/13/2016

      Det blir riktigt intressant att höra vad Bill Murray har att säga om saken om några år.

      Svara
  31. G

     /  07/13/2016

    PR byrån Westander…..

    ”I vår roll som pr-konsulter hjälper vi dagligen företag och organisationer att bilda opinion i samhällsfrågor. Då kan det vara frustrerande att betrakta vilsenheten i försöken att stoppa SD:s framgångar. Vi menar att företag, organisationer, politiker och privatpersoner alla kan och borde ta ansvar för att motverka främlingsfientlighet och rasism.

    Få vill i dag inse hur utbredd främlingsfientligheten faktiskt är i Sverige. En undersökning från SOM-institutet visar att hela 36 procent av svenska folket anser att ”det finns för många utlänningar i Sverige”. Och de flesta av oss ser nog tecken på främlingsfientliga attityder lite varstans i vår närhet.

    Forskare vid Linköpings universitet visade nyligen att det som är utmärkande för SD-väljarna är deras främlingsfientliga attityder. Det handlar alltså inte om missnöje i största allmänhet eller misstro mot politiker. Om vi vill stoppa SD:s framfart måste vi därför minska den främlingsfientlighet som är grogrunden för deras framgångar.”

    http://www.folkbladet.se/opinion/samre-sverige-med-sd-8525101.aspx
    (Från 2015)

    …..Är nu i farten igen, den här gången med lite goda råd till RPC Eliasson…..

    ””Westander: ”Angeläget att rikspolischefen tydligt markerar avståndstagande från Sverigedemokraterna”

    Pr-byrån Westanders vd Patrik Westander sällar sig dock inte till den kritiska skaran.

    – Det är både rimligt och angeläget att rikspolischefen tydligt markerar avståndstagande från Sverigedemokraterna. Det är viktigt att utrikesfödda kan känna förtroende för att den svenska polisen inte är främlingsfientlig, säger Patrik Westander till Dagens Media.

    Ska myndighetschefer göra partipolitiska uttalanden?

    – Sverigedemokraterna är inte ett riksdagsparti bland andra och rikspolischefens SD-uttalande är inte en fråga om partipolitik. Det handlar om att ta avstånd från främlingsfientlighet och försvara den grundläggande principen om alla människors lika värde.””

    http://www.dagensmedia.se/medier/pr/westander-angelaget-att-rikspolischefen-tydligt-markerar-avstandstagande-fran-sverigedemokraterna-6590376

    Svara
    • Jag tänker försöka sluta tänka logiskt.

      SvP kommer till makten: Javisst, rasbiologi (fast det har vi förvisso inom vissa sektorer…)

      Svara
      • G

         /  07/13/2016

        Det räcker nog om vi alla slutar att ta ”den grundläggande principen om alla människors lika värde” seriöst, för den gäller bara vissa människor, inte alla. Det råder ingen tvekan om det sedan en tid tillbaka nu. Ingen ide att ta det där snacket seriöst längre.

        Svara
    • G

       /  07/13/2016

      Jag kund ju iofs tagit med deras goda ”råd” från artikeln i Folkbladet.

      ””Som pr-konsulter arbetar vi aktivt för att Sverige ska vara ett öppet land utan främlingsfientlighet. Till alla er som också vill vara med och bidra till det vill vi ge tre råd:

      • För att motverka den främlingsfientlighet som är grogrunden till SD:s framgångar måste man förstå hur målgruppen tänker.

      • Bemöt främlingsfientliga personers argument med respekt, saklighet och dialog i stället för att komma med anklagelser om rasism.

      • Skapa en positiv motbild genom att lyfta fram hur invandringen och de nya svenskarna gör Sverige till ett bättre land att leva i.

      Nu när Sverigedemokraterna når nya rekordnivåer i opinionsundersökningarna är det lätt att drabbas av uppgivenhet. Men det går att minska främlingsfientligheten om vi vill och försöker.””

      1.) Westanders favorit ord är utan tvekan ”främlingsfientlig”.
      2.) Anklaga inte gärna folk för att vara rasister, det är inte ett respektfullt bemötande, men det är helt okej att anklaga folk för att vara främlingsfientliga. Som om anklagelser om främlingsfientlighet till folk man inte känner inte är illa nog, och de pratar om saklighet och visa respekt, otroligt.

      Svara
    • Motkraft

       /  07/13/2016

      Få vill i dag inse hur utbredd främlingsfientligheten faktiskt är i Sverige. En undersökning från SOM-institutet visar att hela 36 procent av svenska folket anser att ”det finns för många utlänningar i Sverige”.

      Detta ständiga förnekande att det faktiskt handlar om volymer, bara att vissa inte vill kännas vid det.

      För även de på PR-byrån Westander skulle kryssa i ”det finns för många utlänningar i Sverige” om andelen från MENA-länder ökade till låt oss säga fem miljoner, dvs en tredjedel av Sveriges befolkning. Och såg att värderingar med rot i MENA-länder började få större och större påverkan i samhället.

      Så det handlar om att Westander tycker att det ”inte är för mycket” just nu och andra tycker att det är ”för mycket” nu. Att ha olika åsikt om vad som vad som är för många är inte samma som att vara främlingsfientlig.

      Svara
      • Ivar L

         /  07/13/2016

        Det fanns en tid i slutet av 80-talet då jag tyckte andelen invandrare var rätt rimlig och att det var positivt med en lagom andel människor från främmande länder och kulturer. Jag har själv många i min bekantskapskrets som inte är födda i Sverige.

        Jag gissar att många svenskar har haft liknande upplevelser men att tidpunkten för när man tyckte det var ”lagom” varierat beroende på var man bor och har för bekanta. Att tycka att det finns en ”lagom” nivå är knappast rasistiskt. Alla i världen kan inte bo i Sverige så hur man än vrider och vänder på detta så hamnar alla utom tokliberaler förr eller senare i en volymargumentation.

        Svara
  32. Jan

     /  07/13/2016

    Kategoriskt manshat av Nisha Besara. Av män som grupp naturligtvis. Det är ju så feminister resonerar. Nisha Besara hatar män och Sverige. Däremot hör man aldrig ett kritiskt ord om Mellanöstern. http://www.expressen.se/kronikorer/nisha-besara/ni-man-som-inte-slar-kvinnor–ni-bor-ocksa-lasa-detta/

    Svara
  33. Ivar L

     /  07/13/2016

    Lars Brickstad från Fatta Man, ni vet projektet som inte tycker man skall fokusera på eventuella mönster i gärningsmännens ursprung eller grupptillhörighet, tycker att media fokuserar FÖR LITE på gärningsmännen:

    http://www.svd.se/killarna-maste-prata-med-varandra

    ”Dessutom anser Lars Brickstad att fokus riktas åt fel håll – det vill säga på kvinnan, offret, i stället för gärningsmannen.

    – Varför ser man alltid rubriken ”Kvinna våldtagen…” men inte ”Man våldtog….”. Den enda gemensamma nämnaren bland de som våldtar är att de är män, 97 procent av de våldtäktsmisstänkta förra året var män.”

    Sedan kanske en tänkande människa (inte Fatta Man-människa) inser att om man nu skall fokusera på just gärninsmännen så kanske det är mer produktivt att fokusera på de 4% av männen som är gärningsmämn och inte de resterande 96%. Snacka om motsägelsefullt sätt att resonera.

    Svara
    • Kristian

       /  07/13/2016

      Först talar han om en ”enda” gemensam nämnare, sedan är det 97%, dvs mindre än 100%. Var det en ”gemensam” nämnare eller inte?

      Ja, falska positiva är nästan lika allvarliga som motsatsen.

      Men det där med att slösa tid och pengar på en redan ofarlig grupp kostar ju egentligen ingenting: staten betalar, vi har hur mycket tid som helst, det finns hur många poliser som helst, och eventuella brottsoffer är rent statistisk så osannolika att de nog inbillar sig.

      Svara
  34. MiT

     /  07/13/2016

    Svara
  35. MiT

     /  07/13/2016

    Svara
    • Läste just om det. Kraven har försvunnit till läraryrket, Nu sänks igen kraven till att bli polis och i brandkåren kan du vara hur svag och outbildad som helst bara du är av rätt sort.
      Jag känner mig lite stolt över att ha haft rätt topputbildning till mitt forna jobb. Resultaten var också på topp.

      Eller var jag bara dum som la 9 år på det?

      Svara
      • Ivar L

         /  07/13/2016

        Addera till detta en vilja att rekrytera människor med ickesvensk bakgrund och vi bygger upp ett rejält problem för framtidens polisväsende. Inte för att en invandrare behöver bli en dålig polis men om kraven sänks och många ur t.ex. en enskild etnisk grupp blir poliser i ett område så säger jag med säkerhet att vi kommer att få se klanmentaliteten flytta in hos polisen. Det kan faktiskt bli farligt i en förlängning.

        Svara
        • Och för att förhindra klanmentaliteten så krävs det att polisen blir hårdare och mer sammanhållen, och det leder till korrupt polis som håller ihop i vått och torrt…

          Svara
    • Svenne

       /  07/13/2016

      Stanineskalan, kravet nu en trea:

      Svara
  36. MiT

     /  07/13/2016

    Svara
  37. Ivar L

     /  07/13/2016

    Inte för att jag tror att de gripna är sympatiska personer men det är ändå rätt skrämmande att man satsar så mycket polisresurser på folk som skriver rasistskit på Facebook:
    http://www.svd.se/razzior-mot-hogerextrema-nathatare-i-tyskland/om/varlden

    Också mycket ovanligt att Amnesty kräver ”hårdare tag” från polisens sida. Amnesty är ju annars snarare mot hårdhänt polisagerande. Oroande utveckling.

    Svara
  1. Slumpen slår till igen | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 4 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: