Fantomen pratar genus med SVT:s Kulturnyheterna

Kulturnyheterna på SVT får som vanligt både spontanorgasmer och glädjehicka när de kan trumpeta ut radikalfeministisk propaganda. Det är nog så kotlettfrisyrerna också stod på ända av glädje när de kunde meddela att nästa Fantomen kan bli en kvinna!

kvinnlig fantomen

Fantomen besöker SVT:s Kulturnyheterna och pratar lite genus med dem

Undrar om deras sång ens hade varit möjlig idag? Jag gissar att den hade blivit hårt attackerad av galningar, till exempel Kulturnyheterna, som skrikit om kulturell appropriering och annat trams… Och inte att förglömma, maktperspektiv mellan Guran, Fantomen och de andra pygméerna. Förlåt, menade förstås de andra längdutmanande i en utsatt folkgrupp! Guran är också en normbrytare med kjol och allt vilket betyder dubbelt så förtryckt, man kan nästan ana att han är Fantomens lilla bitch där i grottans mörker!

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

111 kommentarer

    • Pelle2

       /  08/05/2016

      Jackelén är ett skämt som Ärkebiskop. Hon står ju inte upp för den egna religionen.
      Om inte hon gör det kan man ju undra vem som skall göra det..

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/05/2016

        Nu är inte jag den som gråter mig till sömns över att svenska kyrkan gör sig till åtlöje, men visst är det konstigt att de är så glada att självhata sig. Man undrar om det inte behövs ett nytt begrepp: Nätsjälvhat.

        En sak är säker, medan man hör kristna företrädare, såsom ärkebiskopar och påvar tala sig varma om behovet av religös pluralism, solidaritet och brödraskap, kan dock inte jag dra mig till minnes att någon endaste en av de företrädare som sitter högst inom den Islamska hierarkin någonsin sagt eller gjort något liknande. En sak ska dessa muftis ha, de ägnar inte särskillt mycket tid åt obegripligt självhat.

        Det talas vitt och brett inom Islam att gåvan är en viktig del i deras tradition, att allmosan inom Islam är dess tredje pelare. Denna ska gå ut till särskillt behövande. Visa mig gärna exempel på när sådana gåvor förutsättningslöst givits till grupper/personer/organisationer som ej har något med Islam att göra. Kanske till kristna alkholistcenter eller liknande. Tror inte det existerar speciellt mycket självhat när det kommer till de islamska allmosorna.

        En egen privat reflektion, jag har aldrig sett en ”muslim” ge en tiggare eller en zigenare pengar. Jag är självklart medveten om att andra kan ha sett detta, jag har dock aldrig gjort det. Den som tycker att jag är en generaliserande tölp får gärna visa att jag har fel, skulle med all säkerhet bota en viss del av min krassa cynism.

        /Frida

        Svara
        • Rikard

           /  08/05/2016

          Hej.

          För modern kristendom är ekumenik och fredlig samexistens ledord. Den är en följd av att tron tappat kontrollen över våra medvetanden under flera århundraden av avprogrammering och av nationalstatens maktkamp med det religiösa ledarskapet. Det gör att dagens företrädare för kristendomen saknar kontakt med den sorts religiositet som är normen inom islam.

          För en rätt-trogen muslim är kristna avfällingar från profeternas bud, och är både polyteister (tre-enigheten) samt avgudadyrkare (kors, ikonbilder och avbildningar av Jesus). Det är varje muslims plikt att verka för att kristna räddas in i guden Guds förlåtande famn, så att de slipper det yttersta straffet. Detta då de kristna (och än mer ej troende eller ateister) är avfällingar enligt islam. Den som villigt underkastar sig guden Gud blir en av de rätt-trogna, men den som vägrar skall dräpas.

          En muslim som inte anger, eller vänder sig ifrån och förskjuter den som med vett och vilje trotsar eller förkastar guden Guds bud, så som det förmedlas av profeten, blir också den avfälling.

          Dessa grundläggande skillnader i vad religiositeten omfattar saknar majoriteten svenskar (och västeuropéer) kunskap om, då vi i flera generationer blivit allt mer individer, och allt mindre underordnade religionens slaveri. Därmed gör de flesta tankefelet att de utgår från en sorts gemensam nämnare för begreppet [Religion] och analyser utifrån att de olika lärorna egentligen är olika uttryck för samma sak. Så är inte fallet, men givet den utgångspunkten är felslutet så som exempelvis Antje Jackelén resonerar automatiskt och oundvikligt. Hon vill inte missionera med svärd och eld, eller försvara sin tro (med alla dess inhumana såväl som kärleksfulla inslag); hon vill skapa samförstånd.

          Islams mål är inte samexistens, eller samförstånd, utan seger över motståndaren och fienden. Bara för att vi som kollektiv allt mindre tänker i sådana termer innebär inte det per automatik att alla andra åskådningar gör så.

          De kristna i Europa har ett val: konvertera till islam, med olika rationaliseringar (det är ju samma gud, judarnas guden ‘Gud’ t ex) eller vända på korset så att det åter blir ett svärd. Välj.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare
          Ps Angående muslimer och tiggande zigenare (och andra): jag har undantagsvis sett svenskfödda araber låta sina barn skänka pengar. Däremot blir den tiggare inte gammal i gemet som sätter sig utanför en invandrarägd butik. Jag har sett varför. Om en svensk butik använt den metoden hade det blivit krigsrubriker i detta söndersegregerade land. Ds

          Svara
  1. Pelle2

     /  08/05/2016

    Trodde att en stark del av legenden om Fantomen handlade om att de som möter honom eller hör talas om honom över en lång tid skall tro att det är samma Fantomen som finns hela tiden.
    Om Heloise utvecklas på ett normalt sätt rent kroppsligt och bär en åtsittande dräkt så lär det vara ganska lätt att se att det är en kvinna som bär den åtsittande dräkten och inte en man,,,.
    Men jag förstår att kulturnyheterna skulle falla i trans och börja tungomålstala om den unkna,manliga Fantomen skulle ersättas av en kvinnlig Fantom..
    Det enda som är synd är väl att hon inte är rasifierad och ser alldeles för bra ut men hon kan ju kanske bli lesbisk…

    Svara
  2. Havre flarnstad

     /  08/05/2016

    Haha klockrent bildspel det vore sannerligen rätt medecin för flera femnazis att få en behandling över fantomens knä.

    Rätt komiskt att det verkade vara normalt på den tiden serierna tecknades att man gav en tokig hysteriska smisk på stjärten som mwdääèŕgett barn gillar att samtliga fantomen , läderlappen och stålis har samma position ståendes på ett knä för bästa smiskning.

    Svara
    • Kristian

       /  08/05/2016

      De tecknade seriernas tidiga guldålder – 1930 fram till Andra världskrigets början – var med dagens mått rent otroligt icke-PK!
      Fast flera av de här bilderna känner jag igen från Silver age, altså 60-tal.

      Svara
  3. Frogfish

     /  08/05/2016

    Har du inte tagit fel, MIT? Det måste väl ändå vara FantomHEN de pratar om:)

    Svara
  4. Svenne

     /  08/05/2016

    Den här artikeln skulle DN aldrig publicera idag. Apropå #vänsterpropaganda.
    https://twitter.com/rlangeen/status/761273012880637953

    Svara
    • Det saknas mycket material inom både samhällskunskap, historia och religion, även i dag uppenbara felaktigheter, redan när jag gick i skolan på ’70-talet. Kanske/troligen tidigare än så. Allt i vänsterpolitikens favör.

      Svara
      • T

         /  08/05/2016

        Jag fick inte vara med på lektionerna i samhällskunskap på gymnasiet. Läraren tyckte jag ställde besvärliga frågor.

        Svara
        • Sonen blev också utkastad efter frågor på klass 7-8. Läraren tyckte han var besvärlig och i stället fick han hjälpa andra med matte.

          Svara
          • Rikard

             /  08/05/2016

            Hej.

            SasjaL, T, elina:

            Jag beklagar å mina kollegors vägnar deras tattiga hantering av er o/e era barn. Elever som ställer besvärliga frågor är en hävstång och en tillgång, då jag via ett utredande svar kan klämma in stora mängder information och detta till en publik som sitter spetsörad då det är en av ‘de egna’ som skall sätta gubbtjyven på det hala.

            Att jag har kollegor som inte kan lämna prestige och ego i skåpet med ytterkläderna och nalkas sitt ämne med professionalismens integritet som sköld, och ens retoriska och faktagrundade kunskaper som yxa (inte svärd, ty yxor är även verktyg, medan svärd blott är vapen), för att röja okunskapens slyskog och plantera kunskapens frön – är en skam.

            Vidare: en elev som begagnas som ‘hjälplärare’ skall arvoderas, något jag själv fått påpeka då det kommit på tal. Hjälpa en kamrat är en sak, men att av läraren uppmanas agera assistent är inte okej, för att använda ett modernt uttryck.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

          • T

             /  08/05/2016

            Mina frågor kom då läraren sa att fackföreningarna var opolitiska. Det var ett fackombud med på lektionen som blev skitarg och sa: släng ut ungjäveln eller så går jag. 2 extra håltimmar i veckan satt fint. 😀

          • Pelle2

             /  08/05/2016

            @Rikard
            Något säger mig att du är en mycket bra lärare som eleverna skall vara tacksamma att få ha.

    • G

       /  08/05/2016

      Där ser man, jag trodde det var något annat som var problemet 😛 ….

      ”Den svenska skolan lider av institutionell rasism”

      ”Läraren på Kärrtorps gymnasium som uttryckte sig rasistiskt är bara ett symptom för något mycket större, en institutionell och strukturell rasism i det svenska skolväsendet, skriver Teysir Subhi.

      Därför är det tyvärr inte så konstigt att vissa elever får lära sig att Carl von Linné enbart var en ”botanisk hjälte” medan andra även får lära sig att han delade upp människor utifrån raser och tillskrev dem olika människovärde.

      Det är inte konstigt att vissa elever får lära sig att Louis de Geer enbart var den svenska ”industrins fader”, medan andra elever även får lära sig att han tillsammans med drottning Kristina blev Sveriges främsta slavhandlare.

      Bristen av ett kontinuerligt antirasistiskt värdegrundsarbete som är riktat mot verksamma lärare och skolledare, visar sig också då det många gånger dyker upp fall där elever får ta del av rasistisk skollitteratur.

      Detta utan att det finns lärare och skolledare som har kompetensen eller viljan att upptäcka det problematiska i vissa formuleringar, och ersätta dessa oreviderade upplagor med nya.

      Läraren på Kärrtorps gymnasium som uttryckte sig rasistiskt är bara ett symptom för något mycket större, en institutionell och strukturell rasism i det svenska skolväsendet som inte bara handlar om uttalade kränkningar utan om hur hela skolverksamheten och undervisningen är utformad.

      Det är här som det antirasistiska arbetet i skolan måste börja.

      Teysir Subhi. Religionsvetare, lärarstudent”
      http://www.svt.se/opinion/den-svenska-skolan-lider-av-institutionell-rasism

      ”visar sig också då det många gånger dyker upp fall där elever får ta del av rasistisk skollitteratur.”

      Synd att det var omöjligt för henne att ta med några verkliga exempel på rasistiskt skollitteratur från svenska skolan i texten, och inte bara påstå att det existerar. Det borde inte vara svårt alls då det till och med ”dyker upp många gånger”!

      Svara
      • Pelle2

         /  08/05/2016

        Hon bygger ju dessutom det mesta av sina anklagelser om rasism på en lärare i Kärrtorp.
        En rasistisk lärare är alltså detsamma som en rasistisk struktur.
        Är en självmordsbombare beviset för en terrorstruktur inom Islam ?
        Det är ju också symptomatiskt att hon inte kan ge ett enda exempel på rasistisk litteratur.
        Skulle nog tro att det handlar om en identitetspolitiker,postmodernist och intersektionalist..

        Svara
        • Rikard

           /  08/05/2016

          Hej.

          Tack för berömmet – av någon anledning syns ingen svara-knapp ovan.

          Jag undrar så vilka böcker människan Subbhi menar. Själv har jag numera läroböcker mest för syns skull, och använder mig av det jag har i huvudet. Eleverna (jag har oftast ‘svåra pojkar’) får helt enkelt anteckna.

          Skolan måste göras om helt och hållet, som om den aldrig funnits.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
  5. Ligneto

     /  08/05/2016

    Har läst fantomen en del i mina dagar och vad jag minns har det redan funnits en förfader till nuvarande fantomen som var kvinna. Nu var det länge sen så jag ka tyvärr inte referera till vilket nummer det var.

    Svara
  6. Kip Walker

     /  08/05/2016

    Nu har det redan funnits en kvinnlig Fantom. Den 17:e Fantomens tvillingsyster Julia hoppade in som Fantomen då hennes bror (den ”riktiga” Fantomen) var sjuk i malaria, fångad i nån undervattensgrotta eller på något annat sätt förhindrad. Det finns flera äventyr publicerade med henne som Fantomen, det första tydligen redan på 60-talet.

    Skillnaden då var att folk inte gjorde nån grej av det och dillade varken om genus, förtryck eller PK-ismer. Det är en ding-ding värld vi lever i nu.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/05/2016

      Precis. Hämdens/rättvisans fantom är ett koncept, ett ideal, med tillhörande stycke spandex. Thor och Ironman (m.fl) är däremot huggna i sten. De är individen.

      Svara
      • Pelle2

         /  08/05/2016

        Vet inte om jag håller med om det, Som Kip Walker sa har det bara hänt en gång tidigare att en kvinna klev in som Fantomen när den ordinarie Fantomen var sjuk eller frånvarande på annat sätt. Annars har det ju bara varit manliga Fantomen.
        Därmed har ju figuren varit man mest hela tiden.
        Det har väl heller inte funnits några andra döttrar efter Julia förrän Heloise dök upp ?
        Åtminstone minns jag inte att jag har läst om det.
        Fast jag kan tänka mig att radikalfeministerna nu kommer lobba hårt för att Heloise skall bli Fantomen… Har för mig att dom har gnällt över bristen på kvinnliga superhjältar på film i alla fall.

        Svara
        • @Pelle2
          ”Fast jag kan tänka mig att radikalfeministerna nu kommer
          lobba hårt för att Heloise skall bli Fantomen…
          Har för mig att dom har gnällt över bristen på
          kvinnliga superhjältar på film i alla fall.”

          Nu har de väl fått fyra nya kvinnliga superhjältar/
          superhjältinnor i kvinno-remejken av ”Ghostbusters”?

          Svara
          • Pelle2

             /  08/06/2016

            Jo,fast då gnäller dom ju på att den nya Ghostbusters har kritiserats hårt.
            Självklart måste man ju hylla den filmen eftersom det är kvinnliga skådespelare i huvudrollen.Annars är man ju en kvinnohatare…

  7. Svenne

     /  08/05/2016

    Nejdå, inga kulturella skillnader… /sarc.
    https://twitter.com/apollon13112015/status/761303992223793152

    Svara
  8. Svenne

     /  08/05/2016

    OT: Allas lika värde…?

    Svara
    • Ivar L

       /  08/05/2016

      Och i artikeln nämns att han är dömd flera gånger. Vad i helvete gör han på gatorna? Varför är kräket inte inspärrat?

      Svara
  9. Svenne

     /  08/05/2016

    OT: ‘Pappan till en av de utsatta flickorna i Nässjö: Varför reagerade ingen?’

    Svara
    • G

       /  08/05/2016

      ”— En 13-årig tjej som gråter och vuxna som går tätt förbi. Jag undrar om svenskar är så fega, säger pappan.”

      Nej det är vi inte, och det vet du pappa, men hade någon ingripit hade de direkt blivit rasistanklagade och fått kommentarer likt….
      ”de ingrep bara för att antastarna var invandrare, hade det varit svenskar hade de inte gjort ett jävla skit utan bara gått förbi!”….och sedan blivit en hatstorm mot ingriparna på nätet, ungefär som det blev mot ”bikinipolisen” som ju bara gjorde vad alla normalt tänkande skulle gjort i den situationen.
      (Eller så kan det gå såhär ”Tafsande man slog mot ingripare”
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6210012 ).

      ……………

      ””Om det nu är som han fått uppgifter om, men inte vet är fakta, att de här killarna som ofredade 13-åringarna har fått komma hit som flyktingar, har han funderingar:

      — Måste inte Migrationsverket eller de som ansvarar för boendet ha någon form av kontroll? undrar han.””

      Kontroll = rasistiskt ? Kan tänka mig att det är så enkelt.
      Sen vad Migränverket måste eller inte måste, och vad de sedan väljer att gör i verkligheten, det står skrivet i stjärnorna. De utför knappast sitt uppdrag enligt regelboken på bästa möjliga sätt.

      Svara
  10. Kristian

     /  08/05/2016

    Nyheter Idag känns lite som en ganska medveten parodi på dumheter24:

    OT: ”Tokrunkaren” i Rättvik fortsatte runka hos polisen – Varningen: ”Vänd inte ryggen till”
    http://nyheteridag.se/tokrunkaren-i-rattvik-fortsatte-runka-hos-polisen-varningen-vand-inte-ryggen-till/

    Som man frågar får man svar:
    ”Gjorde tokrunkaren rätt som fortsatte runka?
    * Ja, skam den som ger sig (33%)
    * Nej, man runkar inte framför folk (67%)”

    Svara
  11. goran

     /  08/05/2016

    Idiocracy från 2å06 är mer än en film. Det är enframridsdokumentär. En profetia. Sanningen. Vår verkliga Saida.
    jag är helt övertygad om att den redan r verklighet. Journalister och politiker bevisar det varje dag.

    Svara
    • goran

       /  08/05/2016

      Förlåt mina feta fingrar ty de veta aldrig var de landar.

      Svara
      • Biggest Loser

         /  08/05/2016

        Fat-shame on them naughty fingers! Seriously, they are forgiven but make sure never to let them get out of control again.

        Svara
        • T

           /  08/05/2016

          Jeff Foxworthy har dragit många skämt om detta ämne. De finns i bokform. You might be a redneck if… men han är ganska snäll. Larry the Cable Guy är mer elak.

          Svara
  12. Jan

     /  08/05/2016

    97 procent av läsarna håller med den här mannen om att vi måste våga tala om de verkliga orsakerna bakom det ökande ofredandet av svenska kvinnor. Och feministerna torde inte våga säga emot eftersom han är rasifierad. Då blir det nämligen pk syntax error!

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article23267474.ab

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/05/2016

      Vänta du bara!

      Låt se hur länge den unkna antifeministiska undersökningen ligger kvar.

      För en ska veta, den vita heterosexuella lättkränkta pöbeln har inte de viktiga kunskaperna, och ska därför inte få komma till tals, inte okritiserat i alla fall.

      /Frida

      Svara
    • G

       /  08/05/2016

      Toppen! Anosh G skriver ofta fantastiskt bra texter. Vilken lättnad att se en sådan text på AB Debatt, fan det var på tiden! Hmmm undrar om en viss Dana blev ”kränkt” nu, nu när hon och andra ”alla män”-skribenter får mothugg av en man som Anosh.

      Svara
  13. Frida Gustavlin

     /  08/05/2016

    Behovet av en kvinnlig Fantom kan inte underskattas! Att på något sätt och vis skämta om att det inte behövs, eller att till och med att kritisera ett sådant redaktionnelt val, faktiskt räcker det med att inte ens stående applådera på Twitter, så visar en med all tydlighet bara på hur extremt patriarkalt samhället är, och följdaktigen hur enormt abnormt viktigt behovet är att en kvinnlig Fantom får finnas till.

    Det bästa vore om det skulle kunna vara en kvinnlig Fantom som var transvesitit, men samtidigt var cross dresser. Då skulle Fantomhen få en kvinnlig dubbelinverterad kroppskodning och samtidigt ifrågasätta och göra mot-Stånd™ mot både kön, makt och ordning från två håll på samma gång. Begripligt – knappast, viktigt – alla tider!

    Vem skulle då bli Fantomhens fru, förlåt, partner? De lever självklart i ett polyamoröst förhållande!

    Självklart skulle Maria Von Sveland stå vid Fantomhens sida samtidigt som hon gick på lesbiska swingersklubbar med både den dominanta super-she-malen Stålhennen och den promiskuösa Fladdermusen, tidigare känd som patriarkala Läderlappen.

    Pepp

    Svara
    • Jan

       /  08/05/2016

      En kvinnlig fantom vore nog omöjlig i det långa loppet. Genast skulle det uppstå en debatt om kroppsideal. Feminister skulle påpeka att Fantoman presenterade skeva kroppsideal som fick kvinnor att må dåligt. Och anorexian skulle nå nya rekordhöjder. Krav på en mullig medelålders Fantoma med kroppskomplex skulle komma. Helst rasifierad, nyanländ och rullstolsbunden också.

      Svara
      • The Perfect Man

         /  08/07/2016

        Fantomen, den vandrande svålnaden…

        Svara
    • Kristian

       /  08/05/2016

      Ja, det finaste vore kanske om Heloise får en egen tidning som heter just Heloise – inte någons ”dotter” eller bärare av ett patriarkalt arv.
      Sedan kan Kit byta kön innan hen blir Fantoman. Men, menar jag. Fan, hur gör man? Jag menar, hur gör en?

      Svara
    • Rikard

       /  08/05/2016

      Hej.

      Nu väntar vi andäktigt på att Frida hittar en tecknare till sin suveränt roliga synopsis. Joakim Lindengren kanske vore intresserad?

      På ett helt annat spår funderar jag på hur det blir för en kvinna att ränna runt i trikå och läderkalsong i 40 grader Celsius med central-Afrikansk luftfuktighet. Undrar vilken sorts BH hon kan använda – det finns i och för sig bra sport-behåar, fast med tanke på den hårda fysiska fostran bägge Fantomens barn fått kanske hon inte utvecklat bröst alls?

      För den som tycker jag är en smula rykten med sådana funderingar kan jag meddela att redaktör Granberg på sin tid mången gång fick svara på dylika frågor om Fantomen med penis.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Rikard

         /  08/05/2016

        Hej.

        Tyken, skulle det stå. Inte rykten. Man är väl ingen stridshingst, eller Hero, heller. Va’ lack jag blir.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • MiT

           /  08/05/2016

          Tyken, det är väl ett typiskt västsvenskt uttryck? 😛

          Svara
          • Ella sär man (man säger) tyken även i Småland.

          • MiT

             /  08/06/2016

            Det är möjligt att man gjort det lokalt på en del ställen. Men vet att man på en hel del ställen i Småland inte ens förstod vad tyken betydde 😛

        • Svenne

           /  08/06/2016

          #Göteborrrg 😛

          Svara
  14. G

     /  08/05/2016

    ”Därför rensar jag bort mina vita vänner från Facebook

    Dag två av att rensa upp bland vita vänner från Facebook. Vänner som inte riktigt är vänner utan bara bekanta, ansikten en har växt upp med, de som med så många ord säger ”All Lives Matter”, de som gillar att ta del av våra kulturer men inte står med oss.

    De som har facebookbilder på sig själva ståendes bredvid eller hållandes i fattiga svarta barn.
    De som använder n- eller m-ordet.

    De som säger saker som ”Jag vill adoptera ett barn från Afrika”.

    De som inte ser de äckliga i en workshop som heter ”How to dress like an Indian” som hålls av vita.”
    http://archive.is/nm167

    Eller här om ni vill rösta i slutet och/eller läsa kommentarerna….
    http://nyheter24.se/debatt/856046-darfor-rensar-jag-bort-mina-vita-vanner-fran-facebook

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/05/2016

      Snälla G sluta läs FjortisNyheter24, det är inte bra för dig, och länka inte, det är defintivt inte bra för mig att behöva läsa att Vusi Kubheka har överskattat sitt värde något enormt.

      Det heter: alla är födda fria och lika i värde och rättigheter. Men det behöver ju ändras så att det passar herr Kubheka: Vissa är födda i extra stor frihet och ungefärligt lika i värde men med specialrättigheter att vara en riktigt stor tölp.

      Vusi Kubheka verkar på allvar tro att han är något enormt mycket värdefullare än alla andra, han är med i den råpeppiga kommunistiska kompisklubben ”allt åt alla”, men om Vusi Kubheka fick som han ville så skulle föreningen självklart byta namn till ”allt åt Vusi Kubheka”.

      Då var fredagskvällen förstörd, tack för det G! Nu måste jag skriva en bildbok, den ska heta: Vem ska trösta Vusi ”lilla knyttet” Kubheka.

      Om jag bara visste hur man gjorde en fint omslag i kombination med följande bilder.

      Svara
    • Kristian

       /  08/05/2016

      Vad sjutton är m-ordet? Migrant? Moderat? Marmor?

      Svara
      • G

         /  08/05/2016

        Jag har inte heller listat ut det ännu 😛 Marabou, Mormor, Malmö……

        Svara
      • Embryo

         /  08/05/2016

        Min primära gissning: mulatt.
        Fast det skulle möjligen även kunna vara mörkhyad.

        Svara
        • G

           /  08/05/2016

          ”Ordet mulatt kommer av spanska eller portugisiska mulato, av latinets mulus ‘mula’, ‘mulåsna’. Termen jämför den vita föräldern med en häst och den svarta med en åsna.”
          https://sv.wikipedia.org/wiki/Mulatt

          Dyker upp många länkar och en del trådar på familjeliv när man söker på ordet, vissa tycker det är okej att använda och andra inte, orkar knapp bry mig om alla dess ord som är okej för vissa och kränkningar för andra, jävla svårt att veta vad man ska säga om risken för ”kränkning” jämt hänger i luften. Säg vit till mig så säger jag svart till dig. Nej jag är mörkhyad, nä ebony, nä brunhyad, nä färgad, nä icke-vit…

          Svara
    • Pelle2

       /  08/05/2016

      Hoppas att eventuella vita vänner blockar rasisten tillbaka…

      Svara
    • Skeptisk

       /  08/06/2016

      Så han avfriendar pk antirasister och feminister som bara i ord är det. Lovvärt. Att han gör det med en gigantisk offerkofta är dock mindre bra.

      Svara
  15. Ja, vi byter alla: Jesus, Mohammed, Fantomen, Stålmannen, Platon, Nobel, Columbus, Putin, James Bond…med mera. Lägg till dina egna könsbyten.
    Då är halva mänskligheten nöjd och slutar gapa.

    (En viss trötthet kan utläsas av inlägget.)

    Svara
    • Kristian

       /  08/05/2016

      Dr Who är det väldigt viktigt för vissa att han blir kvinna. Vilket är intressant eftersom de flesta kvinnor i serien är macho-stereotyper.
      (Säger de som vet, själv har jag sett högst ett halvdussin avsnitt på tio år.)

      Modesty Blaise borde kanske bli man. Då blir det rätt när hon gifter sig med Willie Garvin.

      Svara
      • Rikard

         /  08/05/2016

        Hej.

        Röda Sonja blir Röde Simon, och Conan blir Conina.

        Vänta lite granna här nu…

        …det blir ju samma sak!

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Grodan Boll

       /  08/06/2016

      Om James Bond först börjar med att bli svart i nästa rulle, för att därefter dessutom bli kvinna, har de då inte gått 180 grader och blivit blaxploitation?

      Svara
  16. G

     /  08/05/2016

    Ang
    http://nyheter24.se/debatt/856338-kvinna-aldrig-fri-sa-lange-har-sex-man
    denna……

    Svara
    • Intenso

       /  08/05/2016

      Det sista där säger lika mycket om de som nominerar som det gör om N24. Vilken stolle.

      Svara
      • Ivar L

         /  08/05/2016

        Branschpriser, inte minst i medie och musiksvängen i Sverige är ett skämt som heter duga. Man kan nästan vara säker på att det är PK-skräp om någon får pris.

        Svara
    • Pelle2

       /  08/05/2016

      Det är väl snarast ett krav att man har psykiska problem för att bli publicerad i dumheter 24.
      Åtminstone kan man tro det med tanke på all skit som skrivs i den tidningen..

      Svara
    • Pelle2

       /  08/05/2016

      Från artikeln:
      ”on talar om att Kvinnojourerna måste få mer pengar, att poliser behöver utbildas i genustänkande och att fler män aktivt måste ifrågasätta den traditionella mansrollen och lämna ifrån sig makten.
      Det har gjort att hon har blivit utsatt för hat och hot på sociala medier, men också till att både unga tjejer och gamla tanter kommer fram till henne på stan och berömmer det hon gör.”
      Konstigt nog glömmer hon bort den viktigaste orsaken till att vi tycker illa om henne och det är hennes offentligt uttalade manshat. Jag hatar hennes manshat men bryr mig inte ett skit om personen Kakan.Hon själv tycker att det är ok att hata andra människor enbart utifrån deras kön.
      Men som vanligt skall det gullas med radikalfeministerna som inte tar ansvar för sitt manshat,
      Man kan ju också ifrågasätta varför hon som kvinna tar sig rätten att kräva att vi män skall ompröva mansrollen ? Om jag skulle säga att kvinnorna måste ompröva kvinnorollen skulle hon med all sannolikhet säga att jag skulle hålla käften och inte har rätt att uttala mig om vad kvinnor skall göra. Dubbelmoralen är monumental bland radikalfeministerna !

      Varför skall vi lämna ifrån oss makten till kvinnorna i den mån vi har någon ?
      Dom får väl kämpa sig till maktpositioner på egen hand precis som vi män.

      Hon själv har ju lyckats skaffa sig en medial plattform som de flesta män bara kan drömma om. Varför kan inga andra kvinnor göra det tror hon ? Är dom så svaga att man måste curla fram dom ? I så fall, är dom värda en maktposition ?
      Varför skulle polisen behöva genusutbildningar och skulle det i så fall leda till en effektivare polis? Det återstår för henne och hennes feministvänner att bevisa med riktig och inte postmodern fakta.
      För övrigt skulle hon nog inte vilja att dom blev effektivare för då skulle dom kanske sätta dit henne för den plankning på t-banan hon förespråkar och förmodligen utövar…

      Svara
      • Ivar L

         /  08/05/2016

        Normalisering av extremism får man väl kalla den typen av reportage?

        Svara
      • G

         /  08/05/2016

        ”…och lämna ifrån sig makten.”

        Stefan Löfven ?

        Svara
  17. Cain

     /  08/05/2016

    Sanningen är att det funnits kvinnliga varianter av seriehjältar mycket länge. Det har aldrig lett till rubriker eller större kontroverser. Tills nu.

    Feminister gillar ju som bekant att politisera *allt* och serievärlden slipper inte undan. Den första ”kontroversiella” nyheten var när Marvels väldigt manlige Thor ersattes av en Mjölnersvingande kvinna häromåret. Det blev omedelbart ett slagträ för feminismen och ett hatobjekt för Mens Rights grupper. Man politiserade helt enkelt serien. Vad som inte rapporterades var att Mjölner förut har burits av kvinnor, t.o.m en svart sådan (Storm i X-Men var åskgudinna en kort period i Valhalla). Thor har t.o.m. varit en groda under en tid…

    Många andra seriehjältar har bytt kön under perioder under decennier utan att någon höjde på ögonbrynen. Tills feministerna klev in och började politisera så mycket de kan. Samma sak har som bekant skett i både spel- och filmvärlden, senast med Ghostbusters.

    Jag har noll problem med könsbyten på fiktiva karaktärer, det kan vara både underhållande och intressant. Men jag avskyr politiseringen av popkultur av den karaktär som radikalfeminister bedriver.

    Svara
    • Kristian

       /  08/05/2016

      Dr Strange var råtta, kvinnlig, i nästan ett helt nummer. Helt OK.

      Thor och Loke klädde ut sig i kvinnokläder i en av de roligaste delarna av Eddan. (För att återfå macho-vapnet Mjölner, förövrigt.)

      Allt går, om man håller berättelsens kvalitet i centrum.

      Svara
      • Cain

         /  08/05/2016

        Exakt så Kristian. Det handlar om *kvalitén*.

        Feminister vill gärna hävda att kritiken mot Ghostbusters är kvinnohat, när det egentligen rör sig om hat mot en cashgrab skitfilm som politiserar ett älskat kultfenomen.

        Svara
      • Cain

         /  08/05/2016

        Om vi nu hatar kvinnor i tunga huvudroller, hur kommer det sig att horder av män dyrkar Ripley och Sarah Connor, female leads i två av de bästa sci-fi rullar som någonsin gjorts…

        Svara
        • Rikard

           /  08/06/2016

          Hej.

          Den vanliga repliken skulle löpa på spåret om att det rör sig om kvinnor (skådespelarna) som tvingas spela en traditionellt manlig roll, och därför skall ses som ‘män’ (i könsrollsbemärkelse) eftersom de härmar männens beteende och bara accepteras av män (publiken såväl som i berättelsen) om de gör som männen och är lika bra eller bättre än männen (vilket kan kompletteras med utläggningar om sänkta förväntningar för en kvinna alternativt högre krav för en kvinna, beroende på om den specifika kvinnan är objektivt bättre eller sämre än en man på den specifika uppgiften).

          Testa att be radikalfeminister sätta kön på olika bakgrundsvarelser i de ursprungliga Star Wars-filmerna (de ej digitaliserade i synnerhet). Fråga hur de vet att en eller annan är man eller kvinna, eller annat kön och genus, eftersom det finns sådana raser i det universumet.

          Eller föreslå att de gör en analys av de kvinnliga huvudpersonerna i filmen ‘Cherry 2000’ och ‘Conan’ (originalet).

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
  18. Cain

     /  08/05/2016

    Och ja, det har funnits flera versioner av kvinnliga Fantomer förut…

    Svara
    • Hade de rätt genusuppfattning?

      Svara
      • Cain

         /  08/05/2016

        Hahaha!

        Jag minns inte att de avhandlade genusfrågor alls, utan sparkade Singhpirater i röven.

        Hittills har jag bara sett naken radikalfeminism en enda gång i en mainstream serietidning. Och den blev med all rätt hårt kritiserad för det radikalpolitiserade innehållet.

        Svara
      • @elina
        ”Hade de rätt genusuppfattning?”

        Menar du om de identifierade sig
        med det kön de var födda med?

        Svara
    • Pelle2

       /  08/05/2016

      De kanske identifierade sig som män och bytte spontant kön till man som vissa feminister hävdar att man kan göra 😉

      Svara
  19. G

     /  08/05/2016

    ”Man i Sandviken slickar kvinnor i ansiktet

    Flera kvinnor i Sandviken har råkat ut för en man som helt plötsligt attackerar dem på gatan och börjar slicka dem i ansiktet.”
    http://www.svd.se/man-i-sandviken-slickar-kvinnor-i-ansiktet/av/tt

    ”Asylsökande flickor besköts – polisen kom inte

    Sex asylsökande slog larm om att de beskjutits av en husägare i en by i Jämtland. Men någon polispatrull skickades aldrig ut.

    De asylsökande hade tagit sig in på en gård i Strömsunds kommun, enligt uppgift för att fotografera djur. Enligt den polisanmälan som gjorts ska husägaren och en till person ha kommit ut med ett gevär och avlossat skott mot benen på en av dem, en tonårsflicka. När gruppen lämnade gården ska en annan tonårsflicka ha blivit slagen i ansiktet, uppger SVT Nyheter Jämtland.”
    http://www.svd.se/asylsokande-flickor-beskots–polisen-kom-inte/av/tt

    ”Ocean Gala måste segla vidare

    Den långa tvisten om det flytande asylboendet i passagerarfartyget Ocean Gala ser ut att nå ett slut. I dag meddelade Mark- och miljödomstolen att fartyget, som ligger för ankar i Utansjö utanför Härnösand, inte längre får stanna i hamnen. Länsstyrelsen har tidigare bedömt att fartyget inte får ankra på grund av miljöskäl och domstolen avslog i dag ägarens överklagan.”
    http://www.svd.se/ocean-gala-maste-segla-vidare/av/tt

    ”Den 36-årige ledaren för ett utländskt Gothia Cup-lag överklagar domen på två månaders fängelse för sexuella ofredanden av tre tonårsflickor.

    Förutom fängelsestraffet dömdes mannen av Göteborgs tingsrätt att betala 11 200 kronor till var och en av flickorna. Det fanns en skiljaktig mening i domstolen, där tingsrättens ordförande hade velat se villkorlig dom och inga böter.”
    http://www.svd.se/gothia-cup-ledare-overklagar-domen/av/tt

    Svara
  20. G

     /  08/05/2016

    ”Ringo Starr reveals he voted for Brexit

    “I voted for Brexit, because I thought the European Union was a great idea, but I didn’t see it going anywhere lately,” he told Bloomberg Businessweek. “It’s in shambles, and we’re all stuck with people who want to make arrangements for their own country and don’t think for the other countries. Britain should be out and get back on its own feet.”

    “And now Scotland wants to leave and Wales wants to leave,” he continued. “Then it will be Devon. God knows where it will end.”

    Fellow former Beatle Paul McCartney admitted last month that he didn’t vote because he was touring at the time. However, McCartney said he was leaning towards voting remain, in an interview with the Washington Post: “I think I would have come down on the remain side because people like the Governor of the Bank of England, a lot of financial experts, were saying that.”
    http://www.nme.com/news/the-beatles/95461

    Hmmm han röstade för brexit precis som John Clees. 😉
    ”experts were saying that”
    Jaja, men vad ville du själv Paul, ”think outside the box” du vet.

    ”A former top CIA official attacked Donald Trump on Friday as a danger to national security, saying President Vladimir Putin had made the Republican presidential candidate an ”unwitting agent” of Russia.”
    http://www.reuters.com/article/us-usa-election-trump-russia-idUSKCN10G1NT

    Det är bra, ta i från tårna när ni attackerar Trump.

    Svara
  21. Havre flarnstad

     /  08/05/2016

    Det nya spännande sverige :
    http://www.svd.se/man-i-sandviken-slickar-kvinnor-i-ansiktet/om/sverige

    En man kläd i en fotsida dräkt liknande en klänning attackerar kvinnor och slickar dom blöta i ansiktet set låter ju så mångkulturellt och hippt som helst.

    Usch för att återgå till den där tråkiga tiden när en man nervöst frågade om han fick bjuda på en fika nej här är det nya och lite finare ;D

    Jag vet vilken blid som uppenbarar sig i mitt innre för dom enda män jag sett är dom från ”religionen” och Tomas dileva

    Svara
    • The Perfect Man

       /  08/07/2016

      Att slicka folk i ansiktet är dessutom normbrytande…

      Svara
    • Fuktig

       /  08/05/2016

      Det intressanta är att Fifa tycker MRI-testet är 99% säkert upp till 17. Var inte det här bluff och båg enligt rädda barnen?

      Svara
  22. Svenne

     /  08/06/2016

    ‘Life of Brian’. Fortfarande relevant…
    https://twitter.com/Jenn_Abrams/status/761630884638314496

    Svara
  23. Män drunknar pga enfald?

     /  08/06/2016

    OT: Livräddningssällskapets forskning visar: ”Män drunknar för att de är enfaldiga!”

    Sex gånger fler män än kvinnor drunknade”
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sex-ganger-fler-man-an-kvinnor-drunknade-i-juli-manad
    Rekordmånga drunknade i år.

    ”Anders Wernesten säger uppgivet att man har försökt nå de här männen men man lyckas inte. Och han menar att den stora skillnaden i statistiken mellan kvinnor och män handlar om enfald.”

    Svara
  24. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
  25. MiT

     /  08/06/2016

    ”30-tal flyktingar i bostadsprotest”
    http://mitti.se/30-tal-flyktingar-i-bostadsprotest/

    Svara
    • Jan

       /  08/06/2016

      Kommunen bygger nya bostäder åt dem som de kan bo gratis i – och de klagar på bostadsstandarden. Vad är det här för flyktingar?

      Svara
  26. MiT

     /  08/06/2016

    Redan 1978 tassade man runt på tå…
    http://www.ladda-upp.se/bilder/dihthnmwzagtve/

    Svara
  27. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
    • Jan

       /  08/06/2016

      Personer som Anna har curlats fram i tillvaron. De har aldrig behövt kämpa för tillvaron och har därför en skev och naiv bild av verkligheten. Jag tror att hon skulle befrias från denna naivitet om hon tvingades att själv betala för invandringen. Först då skulle hon begripa kostnaden för invandringen.

      Svara
    • Embryo

       /  08/06/2016

      Den där tråden var guld!
      Den här blir inte alls så bra utan kontext, men hoppa över till Twitter och läs diskussionen som den här tweeten avslutades(?) med 🙂
      https://twitter.com/Andersson_123/status/761722540616196097

      Svara
    • Jan

       /  08/06/2016

      ”Det handlar inte alls om att censurera” ……….Visst!

      Svara
    • Jag tycker synd om Magda Gad.

      Hon är en som verkligen är där och rapporterar. Hon blir därmed censurerad av svenskarnas nervositet.

      Svara
  28. Jan

     /  08/06/2016

    Massinvandringsförespråkaren Anders Lindberg är missnöjd med att regeringen slog i nödbromsen i höstas. Han anklagar Malmös kommunalråd för att ”bära falsk vittnesbörd mot sin nästa”. Det är ju kostligt med tanke på att de ”fakta” han och ”nationalekonomen” Sandra Scocco bygger sina teser på är ren fiktion.

    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article23288389.ab

    Svara
    • Pelle2

       /  08/06/2016

      Det är förmodligen så att det inte hade kommit 500000 flyktingar hit om vi inte hade stramat åt reglerna som kommunalrådet sa men det är ju egentligen ganska ointressant. Det intressanta är att vi inte klarade av att ta emot de som redan har kommit.
      Sedan vill LIndberg ju också ge sig på Donald Trump och Boris Johnsson som han menar bedriver en faktafri politik.Skulle vilja påstå att de inte är ensamma.
      Politiker har väl alltid varit bra på att skapa ”fakta” som passar deras egna agenda.

      Svara
  29. Jan

     /  08/06/2016

    ”Journalisten” och kändisprinsessan Jenny Strömstedt håller med Sven Melander och Zara Larsson om svenska mäns kollektiva ansvar för alla våldtäkter och sexuella övergrepp som begås i Sverige. Samtidigt som hon hånar Sven Melander och raljerar över hans, i hennes ögon, futtiga karriär.

    http://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/en-man-behover-bara-andas-ansvar/

    Svara
    • Pelle2

       /  08/06/2016

      Blir så förbannad på idioter som Strömstedt Hon tycker att jag som man skall ta på mig ett kollektivt ansvar för att en liten del av manligheten begår sexualbrott men skulle naturligtvis börja skrika och gråta om jag t.ex sa att muslimerna i så fall skall ha ett kollektivt ansvar för självmordsbombningar och islamsk terrorism.

      Sedan är det ju kul att hon skriver att män som är förbannade på radikalfeministernas tjat om att män kollektivt skall ta ansvar för sexualbrott tydligen ofta drar upp att kompisar till dom har gått till prostituerade.Jag känner ingen som har gått till prostituerade vad jag vet i alla fall och det är väl procentuellt ganska få män som gör det.
      Dessutom är det ju väldigt ointressant för sakfrågan som är att vi män inte skall behöva bli utsatta för kollektiv bestraffning och hat enbart utifrån vårt kön.

      Det ironiska är ju också att samma feminister som tycker att det är ok att hata män annars menar sig vara antirasister och allmänt fina och solidariska människor.

      Vidare är det ju också typiskt för en radikalfeminist som Strömstedt att dels gilla att Melander stöttar radikalfeminismen men samtidigt hånar honom och klagar på att han får uppmärksamhet för att han är man.Sedan undrar dom varför väldigt få män väljer att stötta dom.
      Varför skall jag som man stötta en rörelse som hatar mig just för att jag är man och som dessutom aldrig tycker att något jag gör är bra ?

      Man kan ju också undra varför hon har valt att leva med och gifta sig med en man som ju naturligtvis också måste vara en potentiell eller reell sexualbrottsling eftersom vi män ju alltid är sådana ?

      Svara
  30. Svenne

     /  08/06/2016

    Favorit i repris: vägpirater…

    Svara
  31. Svenne

     /  08/06/2016

    OT: Man på svart cykel…

    Svara
  32. Jan

     /  08/06/2016

    Svenska kyrkans framtid: Lesbiska biskopar i gråa kavajer…

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.