Redan 1978 var man ängslig

Övergrepp som sker runtom i landet men där man totalt vägrar ta in vad som har lett fram till dem fortsätter rulla på som vanligt. Nu är det Östersunds Posten som i en ledare säger att det är anmälningsbenägenheten som ökat.

Men vad kan vi egentligen utläsa av trenden med fler anmälningar om sexualbrott i sommar? Denna sommar som påstås vara hemsk och en explosionsartad utveckling på övergrepp.Men vad de ökade anmälningarna säger är just det: att brotten anmäls. Det som har skett är att vi har pratat om övergrepp och börjat förändra attityder och gjort det mer okej att anmäla. Det är bra att det uppmärksammats.

Hon tycker det är rimligt att den ökar med cirka 1000% från ett år till ett annat, för det är ju de siffrorna vi pratar om när det gäller festivaler, och att det är helt orimligt att de brotten faktiskt har ökat…

Så vad hon säger är alltså att tjejer har varit extremt oupplysta, okunniga, ja kanske rent av dumma i huvudet, fram till och med 2014-2015 för att helt plötsligt 2016 ha drabbats av någon form av kunskaps- och anmälningsmagi? Har det före 2016 inte varit okej att anmäla? Really?

Därför längtar jag till dagen då rubrikerna är ”explosionsartat många anmälningar om övergrepp i hemmet”.För nu är våldtäkter som klaras upp av polisen överrepresenterade med gärningsmän med invandrarbakgrund. Därför att vi vet att brottsoffer är mer benägna att anmäla brott begångna av invandrare. Men det är inte alla våldtäktsmän som är invandrare. Forskningen om våldsbrott visar att huvudförklaringen är att det finns socioekonomiska skillnader mellan majoriteten svenskar och de med utländsk bakgrund. Dessutom är polisen är mer benägna att utreda och rapportera misstänkta med utländsk bakgrund till åklagare.

Vi kan se att hon NOGA undviker att berätta att invandrare också faktiskt ÄR överrepresenterade i de brotten. Ordentligt överrepresenterade dessutom! Från en del områden/länder i världen så är överrepresentationen groteskt stor! Som av en händelse så har nästan all invandring till Sverige de senaste åren kommit från just de områdena/länderna som är groteskt överrepresenterade och som av en annan händelse så har sådant gått upp här i Sverige… Vilken slump va? Och återigen detta med att säga att det inte är alla invandrare som … Det finns inga som påstått det heller så varför ens säga en sådan sak? ALLA förstår att det inte är alla våldtäktsmän som är invandrare.

Det finns lite annat trams i hennes ledare också. Varför är sådana som författaren beredda och står redo att sprida irrläror och osanningar när effekten endast blir att man offrar fler tjejer? För det är de som får betala priset. Inget annat kommer att hända och inget annat kan ens hända. Absolut inget annat alltså utan endast att fler offras är det enda möjliga om man agerar på det viset. Hur är man funtad när man är beredd att offra småtjejer på altaret? Jag förstår verkligen inte.

Och ännu en gång: Det finns ingen som tror att det enbart är utlänningar som våldtar och håller på med sexuella övergrepp. Ingen tror det alltså så ni kan sluta skriva på det viset, ni gör er bara löjliga. Precis ALLA i hela Sverige vet att även svenskar finns representerade. Så sluta gör er själva till åtlöje genom att skriva som hon gjorde i Östersunds Posten. För nästan alla vet också att överrepresentationen bland utlänningar, framför allt från vissa områden/länder är groteskt stor och att man inte bara kan vifta bort sådant. Eller som hon i Östersundsposten, helt enkelt strunta i att nämna den kanske viktigaste orsaken…

Man kan se att redan 1978 tassade man ängsligt kring ämnet, inte från journalistens sida dock.

Det ovan kommer från Fib Aktuellt nr 32 1978. Redan då visste man vad man inte ens VILL veta idag. Skillnaden mellan då och nu är att då fanns det åtminstone journalister som inte var livrädda för att ställa frågor. Idag anses journalister som ställer jobbiga frågor vara drevstartare och hatare. Och det är andra journalister som anser det…

Man ska inte se bakåt och försöka tro att allt var bättre förr för så är det inte. Men en sak som var bättre för var journalister och journalistiken. Idag är de fega skämt om man jämför…

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

71 kommentarer

  1. Ivar L

     /  08/06/2016

    Ökad anmälningsbenägenhet vid våldtäkt i hemmet skulle nog vara besvärande för de som tror att det skulle sätta sökarljuset främst på vita vedervärdiga cis-män. En kvalificerad gissning om vilka grupper som antagligen är mer obenägna att anmäla säger nog att det är invandrade från patriarkala kulturer i Afriga och Mellanöstern.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/06/2016

      Jag gissar även som du att mörkertalet för övergrepp i hem är betydligt högre än de som sker på allmän plats, tror också att anmälningsbenägenheten för övergrepp på allmän plats gått upp, men inte på något sätt och vis förklarar det den enorma ökningen av anmälningar, det säger sig själv, det är fullständigt orimligt och likaledes motbjudande när agendadrivna ledarskribenter, pk-krönikörer och politruker på våra myndigheter mot bättre gissningar försöker få det till att det är bussines as usual. Men eftersom våra politiker inte är det minsta intresserade av att beställa lämpliga rapporter från BRÅ, så det är som sagt något som stannar vid en gissning.

      Att det skulle vara lika vanligt med övergrepp i helsvenska familjer som i invandrarfamiljer är inte heller en logisk gissning, om vissa invandrare är kolossalt överrepresenterade när det gäller övergrepp på allmänn plats är det inget annat än rimligt att tro att de även är det bakom stängda dörrar. Tror man något annat är man tyvärr en idiot.

      En annan sak som stör mig är den lama ”ursäkten” att invandrares kriminella överrepresentation kan förklaras med socioekonomiska faktorer, och därför något som vi ska acceptera. Det är kanske en del i förklaringen, men att utesluta kultur är infantilt. Det är ett enormt hån mot brottsoffren. Den som blir våldtagen, rånad, misshandlad och anhöriga till de som mördas skiter fullständigt i vilket klemande skäl som än kan sägas ligga bakom de övergrepp som drabbar dem.

      /Frida

      Svara
      • Ivar L

         /  08/07/2016

        Japp, där har du nästa steget i förnekelsestrategin när de slitit ut ”ökad anmälningsbenägenet” nämligen att det, kort och gott, är synd om förövarna. S.k. socioekonomiska förklaringar. En vit cis-man som våldtar är helt enkelt en dåliga människa medan t.ex. en migrant gör det för att han har det så dåligt. Postmodernism i sin prydno, Dan Eliasson sänder ju som bekant hellre en tanke till förövaren. Om den är en migrant.

        Svara
    • Rikard

       /  08/06/2016

      Hej.

      Inte så säkert. Olika kulturer har olika definitioner av våldtäkt. Det är fullt möjligt att en kvinna som, av sin make, regelbundet tvingas till samlag utan samtycke, inte själv uppfattar detta som våldtäkt om hennes definition är ett överfall av en främmande person, eller åtminstone annan man än maken.

      Där har svensk feminism något att ta tag i, om de vill utmana patriarkala strukturer: att påtvinga invandrade folkgrupper, särskilt kvinnorna, den svenska definitionen av våldtäkt. De kan börja med historiken kring hur begreppet förändrades under nittonhundratalet i Sverige, hur åsikten att det hade med kvinnans beteende och sociala status att göra arbetades bort både ur lag och samhälle, och hur påtvingat samlag inom äktenskapet även det är våldtäkt.

      Att börja med idén om [ärbar kvinna] kontra [luder, slampa & slyna] skulle troligen skapa en hel del intressant dynamik i invandrargrupper; man har ju från feministiskt håll erfarenhet av att argumentera mot och dekonstruera [Hora-Madonna]-komplexet.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/06/2016

        Feminismen skulle göra sig en gnutta mer trovärdig, men som det ser ut nu har Gudrun och hennes lärjungar ensamrätt på feminism™, och eftersom Gudrun slagit fast att feminism™ är samma sak som antirasism™ så blir det svårt, då det är islamofobiskt™ tillika rasimiskt™ att påstå att personer som kommer från strikt patriarkala länder drar med sig ett patriarkalt uppförande.

        Just nu lever vi med en förvirrad generation av feminister, de som kommer härnäst blir förhoppningsvis lite mera nyktra i sin syn på relationen mellan kultur och synen på fruntimmer kontra karlar.

        /Frida

        Svara
  2. Ivar L

     /  08/06/2016

    Har hon källa på detta påstående:
    ”Dessutom är polisen är mer benägna att utreda och rapportera misstänkta med utländsk bakgrund till åklagare.”

    Gissningsvis inte.

    Svara
    • Jan

       /  08/06/2016

      Naturligtvis inte. Vem skulle belägga det? Det är allvarligt att en ledarskribent påstår saker som inte går att belägga.

      Svara
  3. Jan

     /  08/06/2016

    Det här är vådan av alla dessa nyutexaminerade kvinnor som får sin yrkesintroduktion på landets ledarsidor: Desinformationen tilltar. Dessvärre med stöd av politiserad statistik från andra desinformationsorgan som SR P3 och BRÅ. De som blir desinformationens offer är
    dessutom andra unga kvinnor och till och med tonårsflickor. Eftersom insatserna mot de egentliga förövarna av brotten uteblir.

    Svara
    • Ivar L

       /  08/06/2016

      Nja, det är väl inte bara kvinnor som är hjärntvättade i postmodernism på landets redaktioner och journalistutbildningar? Däremot är många nyutexaminerade från journalisthögskolan kvinnor, delvis p.g.a. diskriminerande betygssättning i skolan. Killar presterar som bekant bättre på högskoleprovet men har systematiskt givits lägre betyg under decennier.

      Svara
  4. Grodan Boll

     /  08/06/2016

    Därför att vi vet att brottsoffer är mer benägna att anmäla brott begångna av invandrare

    Så brottsoffer är rasister?
    Det skulle väl vara den enda möjliga förklaringen, då anmälningsbenägenheten ökat även i andra europeiska länder mot just invandrare från vissa utvlada länder.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/06/2016

      -Äsch, det gjorde inte så mycket att Pelle slet av mig kläderna och ofredade mig, strunt samma liksom, hade det varit Mohamed så hade det blivit andra bullar kan jag lova, då hade jag anmält på stubinen, tål liksom inte att bli våldtagen av invandrare.

      Trovärdigt…

      Svara
  5. Grodan Boll

     /  08/06/2016

    Fascinerande att det fanns profeter, vi kan kalla dem ”rasister”, som förutspådde att anmälningsbenägenheten skulle öka markant om 2016 blev någorlunda soligt och varmt.

    Svara
  6. Ivar L

     /  08/06/2016

    Mycket bra artikel om vad våra skattepengar går till under förespegling att ”motverka islamofobi”:
    https://detgodasamhallet.com/2016/08/06/du-far-inte-bli-van-med-en-otrogen-men-du-far-ta-hans-pengar/

    Det är inte klokt hur detta får pågå.

    Svara
  7. Jan

     /  08/06/2016

    Det här slår väl ändå allting? Läs och begrunda. Vi importerar alltså muslimer med handikappade barn och ger dem 750 000 kronor om året för att ta hand om sina egna barn. I min lilla stad ser jag allt oftare spökplumpar som går och skjutsar runt handikappade barn i rullstolar. Vad tillför dessa det svenska samhället? Blir de av med bidragen så svarar de med att mordhota socialsekreterare och bränna ner socialkontor. Ska vansinnet aldrig ta slut?

    http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/vem-varnar-barn-i-fara-om-priset-ar-dodshot/

    Svara
    • Ivar L

       /  08/06/2016

      Hur i h-vete kan de få så mycket pengar? Det är ju mer än två heltidslöner! Assistansnäringen är ett svart hål där staten står med skyffle och vräker ner våra skattepengar. Undrar hur många handikappade i tredje världen som på plats kunde fått ett drägligare liv för 750000 kr? 100 st är en rimlig gissning.

      Svara
      • T

         /  08/06/2016

        Politikermatte. Att minska arbetslöshetsstatistiken antar de kostar 1 miljon per person och år. 750,000/år är 25% billigare och då kan 5 sysselsättas till priset av 4. Politiker har ofta otur när de tänker.

        Svara
  8. Jerry

     /  08/06/2016

    Snart Malmö-festival. Där brukar det inträffa våldtäkter och annat. Vid ett tillfälle var det två tjejer på cykel som blev överfallna av ett gäng. Den ena hölls fast medan de förgrep sig på hennes kompis. Vill klassa sådant som hatbrott med rasistiska förtecken. Våldtäkt handlar sällan om sex utan snarare ett sätt att leva ut hat och orsaka så mycket skada som möjligt. Om man hatar det svenska samhället så blir svenska kvinnor en symbol. Lätta att ge sig på dessutom. Vi borde diskutera vad det innebär att ha öar av främmande element i samhället som inte identifierar sig med oss.

    Svara
    • MiT

       /  08/06/2016

      Det är massor som borde diskuteras i Sverige men som tryckts undan :-/

      Svara
  9. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/06/2016

      Kul att de är så säkra på dessa ”myter” samtidigt som kriminologen Jerzy Sarnecki säger att det behövs mer forskning om sexualbrott och efterfrågar mer engagemang från staten.

      – Det finns alldeles för lite fakta att använda sig av inom området sexualbrott. Det kan man lätt avhjälpa genom att staten beställa och då ge bidrag för den forskningen.

      Forskning och bidrag, tjenare, sammanställ en statistikdatabas och gör det möjligt för vem som helst att titta i den, kommer inte kosta en endaste liten krona utöver vad databasen i sig kostar. Det finns ett enormt uppdämt behov att gräva i ett sådant material. Dessa politiskt färgade agendaforskare är ett riktigt gift, och tiden då universitetsvärldens högsta höns satte sin heder på att vara fullständigt opolitiska är minst sagt en svunnen tid.

      /Frida

      Svara
    • Ivar L

       /  08/07/2016

      Nu har de minst två skäl att sparka Klara men det kommer de inte att göra. Vad är det för myndighet? Medarbetare som ljuger om deras egna resultat, håller föreläsningar om bedrägeri men plankar och uppmuntrar andra att planka på t-banan.

      Svara
  10. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
    • Svenne

       /  08/06/2016

      Heh, ”std-kårer”… #freudianskt

      Svara
    • GL

       /  08/06/2016

      F! är numera det största partiet på SU. Märks ju nästan inte alls…

      Svara
      • GL

         /  08/06/2016

        Dammit! Såg nu att det var Göteborg som tidningen kom från. My bad 😦

        Svara
    • Ivar L

       /  08/07/2016

      Alla skribenter utom en Mårten är antingen kvinnor eller med tydligt utländska namn. Vart tog de svenska killarna vägen? På allvar, vad säger detta om framtiden?

      Svara
  11. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
    • T

       /  08/06/2016

      Carry on, carry on as if nothing really matters.
      Bismillah! We will not let you go!
      So you think you can stone me and spit in my eye?
      Gotta leave you all behind and face the truth.
      (Queen, 1975)

      Svara
  12. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
  13. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
  14. Fredde

     /  08/06/2016

    Så har det hänt, igår kväll fick jag bevittna afghaner in action. Gruppen stod längst fram framför scenen strax bakom en grupp tjejer i 15-16 års åldern. Men satan va snabbt vakterna var framme, boom….två vakter tog två afghaner var i nacken och bar ut dem till väntande polisbil. Om jag inte visste bättre skulle jag trott att de bara väntade på att det skulle hända.

    Svara
    • Rikard

       /  08/06/2016

      Hej.

      Bra att den stackars flickan fick hjälp.

      En bra vakt skall se saker i förväg – virtuella ryggdunkningar i deras generella riktning. Också starkt att inte råka ‘tappa’ kräken framför fötterna på vittnen…

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Opie

         /  08/06/2016

        Ja, och vad hände sedan tror ni? En timmes samtal med en välmenande socialtant? Tre timmars samhällstjänst? Sannolikt blev de släppta lika fort som de blev tagna och är ute och berikar vårt land igen. Man kan ju hoppas att de åtminstone råkade slå i huvudet i polisbilens tak eller råkade snubbla ner för trapporna i polishuset.

        Svara
    • MiT

       /  08/06/2016

      Var? Går det att läsa någonstans?

      Svara
      • Fredde

         /  08/07/2016

        I det som tills i sommar varit min idyll, Kungshamn. Vet inte om det står i någon tidning men det skedde i fredags.

        Svara
        • MiT

           /  08/07/2016

          Vi kommer nog att se det på många fler ställen i generationer framåt… :-/

          Svara
    • Ivar L

       /  08/07/2016

      Bra, men undrar hur många minuter det tog innan de var släppta igen.

      Svara
  15. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
  16. Så klart är det bara ökad anmälningsbenägenhet.

    När jag och några till startade kvinnojour på -80talet kopplad till 90 000 (män välkomna) fick vi genast 5 klienter, 4 kvinnor 1 man. Och flera till ringde för råd i allt möjligt. Så var det inte en makalös ökning i familjevåld och behov av råd?

    Det är bara att slopa möjligheten att anmäla så försvinner brotten. Kanske ett armband med texten: ”jag besvärar inte polisen” kan underlätta?

    Svara
    • Rikard

       /  08/06/2016

      Hej.

      Jag gillar logiken – låt oss avskaffa olyckan ‘påkörd på övergångsställe’ genom att ta bort övergångsställen.

      Det enda vi vet är det vi har data på, och det är antalet anmälningar. Hur många brott som begåtts som inte anmälts vet ingen, då data saknas.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Flera kommuner har redan tagit bort övergångsställen. Billig åtgärd för att minska olyckor just där. Smart va?

        Svara
  17. GL

     /  08/06/2016

    Social Justice Warriors vs Logic

    Svara
  18. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/06/2016

      Nä, du har rätt, det går faktiskt att hitta en ännu mer generell beskrivning, som inte bara tar oss tillbaka till ruta ett, utan tar bort samtliga spelpjäser från bordet och packar ihop allt, men även plastar in själva lådan och returnerar det tärningsbaserade stegspelet till butiken.

      ”Underarten till primaterna, homo sapiens sapiens, tillhörande familjen hominider, är den gemensamma nämnaren.”

      /Frida

      Svara
    • Rikard

       /  08/06/2016

      Hej.

      Citat ur artikeln:
      ”— Att de har utländsk härkomst går inte att blunda för men det är inte så enkelt. Då hade vi haft invandrarkvinnor som tafsade också. Det beror på kön. Den gemensamma nämnaren är män, säger hon.”

      Lolwhut, som ungdomarna säger.

      Jag antar att hon är representativ för moderaterna, nya som de är. som alltid dyker frågorna upp: tror hon på vad hon själv säger? Är hon indoktrinerad? Är hon en villig medlöpare och könsförrädare? Är hon en nyttig idiot? Handlar det om teoretisk röstmaximering och positionering internt?

      Inser hon att politiker som hon är skälet till att statsskicket i sig (och dess representanter) allt mer framstår som fiender till folket och landet?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/07/2016

        Jag skulle säga att hon är felprogrammerad, sannolikt på grund av partipolitisk skolning, hon verkar helt enkelt inte få de där normala felmeddelande. Det blir pinsamt för henne och hon verkar inte märka det själv. Av den anledningen tycker jag synd om henne, för när det går upp för henne att hon pratat strunt på den här nivån så kommer hon behöva en skämskudde för offentligt bruk i extra stor storlek, och sådana är sällan billiga.

        /Frida

        Svara
  19. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
    • T

       /  08/06/2016

      Han har tydligen anpassat sig väl till det svenska samhället.

      Svara
      • Ivar L

         /  08/07/2016

        Precis, det vore omänskligt att utvisa honom. Han kommer naturligtvis att bli hjärnkirurg nu. Ingen mer kommer att utsättas för brott av denne irakier i framtiden.

        Varför får en sådan person stanna kvar i landet? Man blir ju vansinnig. Han har – tycker jag – förbrukat sin asylrätt för ett decennium sedan men är ändå kvar.

        Svara
  20. Hej!

    Jag kan rekommendera att läsa följande rapport:
    ”Lägesrapport över sexuellt ofredanden.”
    Nationella Operativa Avdelningen 2016-05-16

    Källa: https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/%C3%96vriga%20rapporter/Lagesbild%20over%20sexuella%20ofredanden.pdf

    Ett tips: Ladda ner och spara denna rapport.

    Några urklipp från ovanstående rapport.

    ”De ensamma gärningsmännen har oftast inte kunnat identifieras men
    signalementsuppgifterna talar för att de inte utgör någon homogen grupp. I de fall där
    brotten utförts av gärningsmän i en större grupp på offentlig plats och i simhallar har
    gärningsmännen främst varit ungdomar som söker eller nyligen fått asyl i Sverige.”

    ”3.7 Internationellt
    ……..
    Efter nyårsnatten 2015 och 2016 anmäldes i Tyskland drygt 1500 brott av sexuella
    ofredanden eller en kombination av stöld och sexuella övergrepp. Övergreppen skedde i
    flera tyska delstater och de flesta misstänkta beskrevs som utländska män som agerade i
    grupp.
    Fransk polis har uppgett att det i Paris skedde brott natten mellan den 2015 och 2016
    som kan ha likheter med nämnda företeelser i Tyskland. Även i Finland och Norge finns
    information om ofredanden begångna av unga utländska män i grupp ska ägt rum under
    nyårsnatten.”

    ”3.8.1.1.1 Sexuella ofredanden av grupp
    I minst tio fall har en ensam flicka omringats av ett flertal män (från 5-6 stycken upp till
    ett stort antal8) som ibland uppskattats vara 14-16 år och ibland 25-30 år. Vid dessa
    tillfällen har några hållit fast medan andra tagit på bröst och kropp och i ett fall
    fotograferade några i gruppen övergreppet. I några fall har gärningsmännen knäppt upp
    byxorna på flickan och försökt, i vissa fall även lyckats, dra ner dem innan undsättning
    kommit. Likaså har det förekommit att flera flickor i ett kamratgäng har utsatts
    samtidigt av ett stort gäng.
    Ett fåtal misstänkta gärningsmän har identifierats. De som har identifierats är
    medborgare i Afghanistan, Eritrea och Somalia. Samtliga utredningar i Stockholm och
    Kalmar från 2014 och 2015 har lagts ned på grund av svårigheter med identifiering eller
    bristande bevis.”

    /Per

    Svara
    • Rikard

       /  08/06/2016

      Hej.

      Tack för tipset – instämmer i uppmaningen att ladda ned och spara. Vem vet när den försvinner?

      Vidrig läsning för övrigt.

      Jag antar att allas lika värde skall läsas som att det är viktigare att inte utvisa än att skydda barn mot övergrepp. Annars begriper jag inte hur man argumenterar mot utvisning som standardstraff, äldre eller kulturspecifika straffmetoder åsido.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  21. MiT

     /  08/06/2016

    Svara
    • Olof

       /  08/06/2016

      Att man låter någon som förmodligen är 20 komma undan med att kanske vara 17 ser jag dock inte som helt orimligt.

      De problemen löser man lättare genom att förändra hur migrerande ungdomar hanteras rent allmänt. En människa som på egen hand tar sig genom Europa till Sverige är på inget sätt det vi normal avser med ‘barn’, utan är rätt kapabel att ta hand om sig själv. Rimligtvis kunde man ha en en kategori för dem mellan 15-25 år med lite annan riktning på integrations och arbetsmarknadsfrågor, men utan några egentliga skillnader i privilegier från vuxna, medans de under 15 då kunde behandlas som faktiska barn.

      Svara
    • Ivar L

       /  08/07/2016

      Ännu ett bevis för att med denna regering eller en alliansregering kommer detta att fortsätta. Detta är den praxis de jobbat ihop sedan 90-talet.

      Svara
  22. Den tusenprocentiga ökningen är till mindre delar en fråga om ökad frekvens och anmälningsbenägenhet mellan just de åren, även om de faktorerna har betydelse över längre tidsperspektiv. Den tusenprocentiga ökningen ett år till ett annat handlar huvudsakligen om minskad mörkläggningsbenägenhet hos myndigheter och medier. Helt plötsligt var det problematiskt att direkt mörklägga övergrepp …

    Svara
  23. Jock Rockman

     /  08/06/2016

    På -60 talet och början av 70-talet var det fullt med festivaler och offentliga musikfester i parker osv. Det förekom inget sådant här, säkert nån enstaka gång, inget i massmedia. Och vi slapp dessutom både Sven Melander, Jenny Strömstedt och deras omhuldade tonårsidol (som de faktiskt triggar att fortsätta, helt ansvarslöst) vilka nu får sitta i skandalmedia (med SVT í spetsen) och sprida kollektivt skuldbeläggande, ljuga och antasta oss vanliga män. Feminismen har den allra största skulden till ett försämrat klimat mellan könen.

    Svara
  24. Karl

     /  08/06/2016

    Det är dags nu att vi börjar bestraffa anmälarna, annars får vi aldrig nån ordning på statistiken

    Svara
  25. Pelle2

     /  08/07/2016

    OT:
    Ida Ölmedal på expressen skriver en artikel om hur trött hon är på män som blir feminister
    när de får döttrar.Jag kan i sak hålla med henne för det handlar om ren och skär populism
    men i hennes fall handlar det väl mera om att en man aldrig kan göra något rätt i en feminists ögon.
    Om du inte delar deras ideologi är du ett kvinnohatande svin men om du delar deras ideologi så är det ändå fel för att du tar uppmärksamhet från de kvinnliga feministerna
    och du är inte feminist på rätt sätt.
    Sedan gnäller dom på att vi män inte är feminister…
    http://archive.is/oVsTz

    Lite mera radikalfeminism i Expressen:
    Gåsleverproletärerna och radikalfeministerna Rebecca och Fiona gnäller på att festivalen
    Weekend Stockholm inte bokar tillräckligt med kvinnliga artister för det finns enligt dom många kvinnliga artister som är mycket bättre än de manliga som har bokats.
    Om jag var bokare hade jag bokat de artister som drar mest publik,är tillgängliga och stämmer överens med festivalens koncept. Om du är en radikalfeministisk bokare så är det viktigaste att det är minst 50% kvinnor som bokas.Skitsamma om festivalen går i konkurs..
    http://archive.is/u1bG0

    Förvånansvärt nog hittar jag en bra ledare i Expressen där Bawar Ismail sågar Malin Wollins resonemang om vikten av att det blir en kvinnlig president i Usa. Han tar upp
    frågan om att Malin Wollin i så fall borde tycka att nästa president i Frankrike
    borde vara Marine le Pen och nästa Statsminister i Sverige Kinberg Batra.
    Naturligtvis skulle Wollin inte tycka det för det är bara så länge hon delar ideologi med president/statsministerkandidaten som det är önskvärt med kvinnlig representation.
    http://www.expressen.se/ledare/bawar-ismail/det-racker-inte-att-vara-kvinna-malin-wollin/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/07/2016

      Pepp!

      För oss som identifierar kodningen av våra kroppar som kvinnor är det viktigt med en kvinna som amerikansk president, det blir unket om det blir en man, för om det blir en man så kan ingen förstå att en kvinna kan bli amerikansk president, och det är en extra stor ickepepp, för om Clinton kan bli president, då kan alla vi kvinnor i världen förstå att det räcker med att en är kvinna för att bli amerikansk president.

      Finland har haft kvinnlig president, det är pepp, nu kan alla kvinnor förstå att alla kvinnor kan bli president i Finland. Sverige har aldrig haft vit priviligerad kvinnlig kung, men det ska det bli ändring på, snart är Victoria kung, och då kommer alla vi feminister förstå att alla faktiskt kan bli kung i Sverige, även om en bara är vit priviligerad kvinna.

      /Frida Gustavlin – feministik expert™

      Svara
  26. MiT

     /  08/07/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  08/07/2016

      Om Ivana:
      Brinner för fotboll, feminism och tatueringar.
      Det förklarar varför hon uttalar sig som hon gör..

      Svara
    • Pelle2

       /  08/07/2016

      Undrar för övrigt vad Ivana har för forskning eller annan fakta som stödjer hennes påstående att våldtäkter begångna av svenskar inte anmäls i minst lika stor omfattning
      som våldtäkter begångna av utländska män ?
      Skulle väl tro att t.ex kvinnor i hederskulturer är ännu mer obenägna att anmäla våldtäkter
      begångna av deras landsmän.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/07/2016

        Hon är ju för rolig. Så mellan raderna påstår hon alltså följande.

        Utomhusvåldtäkter begås av invandrare, de anmäls.
        Inomhusvåldtäkter begås av svenskar, de anmäls inte.

        Det verkar väldigt sannolikt.

        /Frida

        Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/07/2016

        ”Skulle väl tro att t.ex kvinnor i hederskulturer är ännu mer obenägna att anmäla våldtäkter
        begångna av deras landsmän.” Man skulle kunna tro det, men den senaste expertkunskapen talar emot det, det är bara läsa på som gäller för Pelle2.

        Vart ska man läsa då? Enkelt. Den här typen av expertkunskap finns faktiskt att hämta på många platser, läs på!

        * läs på Twitter – men givetvis endast på genuscertifierade konton.
        * läs på Aftonbladets och övriga vänstermärkta ledarsidor
        * läs på RFSL:s hemsida och likartade ”ickepolitiska” intresseorganisationers hemsidor.

        Undvik i det längsta följande:

        * oberoende forskningsrapporter
        * statistikdatabaser
        * sunt förnuft

        /Frida

        Svara
  27. Jan

     /  08/07/2016

    Agendan före verkligheten. Man slåss för särintressen men ingen vill se helheten. Lustigt nog slåss feminister för invandrare och muslimer trots att dessa aldrig återgäldar stödet. Feminismen är massinvandringens och islamismens nyttiga idioter. Eller dhimmis som är den muslimska beteckningen på sådana medlöpare.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/07/2016

      Det här begrep redan de gamla grekerna, och det borde en journalist också veta. Deras jobb är att berätta så att lyssnarna inte stänger av öronen.

      Om kvällsnyheterna skulle visa riktiga bilder från krig så blir resultatet inte att tittarna börjar tycka ännu mindre om krig, de kommer fråga sig varför nyhetsprogrammet vill dem illa genom att visa dem bilder som de inte klarar av att se, och därefter rikta sin ilska mot budbäraren, dvs inte mot kriget utan mot nyhetsprogrammet.

      Det är därför man inte visar sönderskjutna spädbarn på tv-nyheterna, eller lemlästade lik från Bataclanteatern eller strandpromenaden i Nicé. Bilder som autentiskt visar hur eländigt världen kan te sig är paradoxalt nog svåra att förmedla utan att själv dra på sig ilska från dem man visar dem för.

      /Frida

      Svara
  28. G

     /  08/07/2016

    Diskussion bland kommentarer till detta inlägg facebook.com/magdajournalist/posts/1735309490018525 på Magdas FB-sida.

    Viktor Lindqvist: Jag hörde om en svensk politiker som hade förslag hur vi skulle ta hand om återvändande IS-krigare på bästa sätt. Låta dem få hjälp med traumatiska upplevelser och anpassa sig i det svenska samhället, en andra chans. Nog finns det förslag alltid. Personligen tycker jag att dylikt resonemang är ett hån. Jävla dalt. Ingen människa förtjänar en andra chans efter att ha tjänstgjort hos mördarsekten IS. Inte sant Magda?

    Claes Muschkin: Viktor, det är väl bra att man efter avtjänat straff kan fungera i samhället igen? http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/peter-l%C3%A4mnade-br%C3%B6draskapet-wolfpack-1.1467648

    Magda Gad: Väldigt konstigt att jämföra Wolfpack med IS. Vill du att gamla SS-soldater ska återanpassas till samhället också? Här i Sverige får IS-soldater inte ens straff.

    Claes Muschkin: Jag förutsätter (kanske förnumstigt) att Viktor och du inte förordar dödsstraff i Sverige. Då kommer dessa ut någon gång efter avtjänat straff och då är det väl bra om de kan åter-rehabiliteras till att fungera i samhället?
    Förstår inte riktigt den kvalitativa skillnaden mellan hårt yrkeskriminella som kanske mördat och misshandlat och IS-krigare

    Det finns väl för övrigt massor med SS-soldater som lever i samhället, alla kan ju knappast sitta i fängelse eller är avrättade?

    Magda Gad: Om du inte förstår skillnaden så tycker jag du ska läsa på. Och nej, de ska inte ut från fängelse, de ska sitta på livstid.

    Claes Muschkin: Vad är skillnaden? Du som ser komplexiteten tänker jag att du också tror människor kan förändra sig. Det var poängen med artikeln om han som tidigare varit med i Wolfpack.

    Magda Gad: Skillnaden? Allvarligt? Den ena har gått med i ett gäng kriminella som fungerar som en slags maffia/utpressningsverksamhet/värdetransportrånare. Efter avtjänat straff är det jättebra med återrehabilitering till samhället.
    Den andra har gått med i ett kalifat som har belägrat stora områden i Irak, Syrien, Yemen, Libyen och som har som mål att ta över hela världen. De har inrättat en stat med egen militär, egna specialstyrkor, underrättelsetjänst, polis, fängelser. De utför etniska rensningar och de lämnar efter sig massgravar. De utför terrordåd på plats och i övriga världen. De spränger sig själva i denna ”kamp” för kalifatet. De spränger skolor och tar barnen och sätter dem i hjärntvättarläger där barnen får lära sig tortera, döda och bli självmordsbombare. De tillfångatar flickor (så unga som 8 år) och kvinnor och håller den inlåsta i smutsiga källare knappt utan mat och vatten och de våldtar dem. De säljer sexslavar på marknaden. De tvingar folk att bevittna offentliga halshuggningar. De piskar folk, kontrollerar hur de klär sig, förbjuder dem använda mobil, tv och internet. De skär av händer, armar, tungor och huvuden.
    Alla dom jobbar inom statlig polis, administration, militär mördas.
    De bygger egna raketer, granater, eget sprängmedel, egna granatkastare, egen stridsgas som senapsgas.
    De ligger i krig med arméer och internationella specialstyrkor.
    De använder civila som mänskliga sköldar, de korsfäster sådana som försöker fly, de placerar ut minor och vägbomber och de försåtsminerar.
    Kvinnor får inte gå ut.
    De radar upp hela släkter och skjuter dem i huvudet.
    De tvingar barn att vara med och skära i levande människor.
    De sliter isär spädbarn med händerna och biter i resterna.
    Vad menar du skulle vara likheten?!?!

    Claes Muschkin: Ja, jag är medveten om hur hemska IS är, men rättssystemet måste väl gälla även de som inte respekterar det rent principiellt? Annars har vi inte en rättsstat och är likadana som dom. Det finns en straffskala och där ingår inte dödsstraff och livstid är inte i praktiken livstid.
    Jag reagerade bara på det Viktor skrev, att det är naivt av politiker att man ska återrehabilitera återvändare.
    Men vad är alternativet när det gäller svenska medborgare?
    (Efter avtjänat straff, that is)

    Magda Gad: Livstids fängelse. I dag straffas de inte ens. Din naivitet är en smula obegriplig.
    ………….

    Magda, du är så bra och ditt arbete så viktigt! ❤

    Svara
  29. G

     /  08/07/2016

    Svara
  30. G

     /  08/07/2016

    ”En majoritet av invånarna i medlemsländerna vill att fler beslut ska på EU-nivå. Men svenskarna är de MEST kritiska till att ge mer makt till EU.”
    http://www.europaportalen.se/2016/08/europeer-ge-oss-mer-eu

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: