Anmälningsbenägenheten har inte ökat, det är mörkläggningsbenägenheten som har minskat!

Brå har ju varit i blåsväder det senaste på grund av märkliga uttalanden som tydligen motsäger deras egna siffror och rapporter. Polisen hamnade i trubbel på facebook eftersom de anställt stenhårt drivna ideologer som inte bryr sig om fakta och siffror så mycket utan mer än gärna ljuger och hittar på om det passar agendan/ideologin. Och allt beror på att man så enormt ogärna vill presentera lättillgänglig (och tillförlitlig) statistik om vissa saker men inte om andra.

Det är inga hemligheter att invandrare är kraftigt överrepresenterade i grövre brott i Sverige, det har varit känt väldigt länge men man har kämpat hårt i många år för att försöka dölja det. Jag har nämnt det ett antal gånger här på bloggen men jag har OCKSÅ nästan varje gång påpekat att det inte betyder att massor av invandrare är grovt kriminella utan att de är väldigt få. Men att överrepresentationen kommer att synas i statistiken är ofrånkomligt.

mörkläggningsbenägenhet

Där ligger nog en hel del av svaret, vi har inte en groteskt stor ökad anmälningsbenägenhet utan en minskat mörkläggningsbenägenhet. Nu TROR jag att just det som hänt på festivaler också har ökat en hel del de senaste åren men uppfattningen att vi översvämmas av övergrepp generellt har nog en del med minskad mörkläggningsbenägenhet att göra i samband med kanske något ökad anmälningsbenägenhet och faktiskt ökning. Det har kommit ganska plötsligt, det här året, och en stor del av detta tror jag beror på att Nyheter Idag avslöjade att DN mörkade alla övergrepp på We Are Stockholm under lång tid

Jag är rätt kass på statistik, jag kan förmodligen inte samla ihop, sammanställa, vikta, räkna ut överrepresentation och så vidare och jag är knappast unik i Sverige. Därför är det extremt viktigt att vi har tillgång till lättfattlig statistik på alla områden som de allra flesta enkelt kan ta del av. Det har vi inte nu utan det som presenteras är färdiga rapporter som filtrerats och tolkats, kanske av hårt drivna ideologer till och med. Däremot så inser jag ju till exempel att en kraftig överrepresentation av en viss grupp människor innebär att det är fler ur den gruppen vid en viss typ av brott jämfört med samma antal svenskar. Man inser ju också ganska lätt att om man vill få effektiva åtgärder så måste man rikta dit där det gör mest nytta. Det är helt omöjligt om man inte ringar in problemet utan tvärtom, hela tiden går efter största gemensamma nämnare.

Vi kan inte ha statistik där man hela tiden ändrar på vad som ingår i kriterierna för ett visst brott eftersom det då blir totalt omöjligt att jämföra. Det enda skälet jag kan komma på för att ändra är att man vill dölja.

definition av överfallsvåldtäkt

Från Expressenartikeln häromdagen.

– Vi definierar det som att våldtäkten inte föregås av någon kommunikation. Förövare och offer ska vara obekanta med varandra sedan tidigare och det ska hända plötsligt.

Har man alltid haft den definitionen eller är det något som man ändrat på genom åren? Och visst är det en mycket underlig definition ”… inte föregås av någon kommunikation”, innebär det att om någon frågat efter cigg och fått ett nej/ja och 5 minuter senare släpar in i buskarna inte har begått en överfallsvåldtäkt? När är man bekant? Om man sett en person några gånger och kanske hejat något gång, är man bekant då? Kanske till och med i nära relation? Det finns massor av underligheter som används för att vilja visa en viss sak (eller dölja…), till exempel att man kallar MYCKET ytligt bekanta för ”i nära relation” eller i relation om man slår ihop alla. Det är rent falskt och syftar enbart till att försöka blåsa upp det man ideologiskt vill visa. Vi har blivit matade i massor av år med att de flesta sexualbrott sker i hemmet av någon man har en nära relation med.

brås egna rapporter

Det är uppenbarligen falskt enligt Brå själva som TROTS att de vet att det är falskt fortsätter mata ut myterna, den översta bilden kommer från Metro i januari i år och det är en analytiker på Brå, som också tituleras ”expert” (samma som i Expressenartikeln) som påstår det som motsägs av de egna rapporterna. Det matas ut myter enbart på grund av ideologiska skäl, för att man VILL att det ska vara så.

Statistiken måste bli ”ren” så att säga, lista upp antal inom varje kategori var för sig och hålla isär olika kriterier, dvs inte ”slå ihop” dem. Gäller alla brott. Inga hembyggda kriterier för att räknas som något utan en ska gälla, vill man ha in annat så får man lägga till ett nytt helt enkelt så det inte påverkar det ursprungliga. Man kan ha samma ”huvudkategori” men att det noga spaltas upp under den, sak för sak. Om man inte kan jämföra så är ju statistik värdelös. Det verkar som om man vill att den ska vara värdelös…

Den måste också blir ren från ideologisk påverkan, man måste sluta slå ihop en massa grejer för att det ska se större ut. Man har till exempel inte en nära relation med en ytligt bekant eller någon på arbetsplatsen. Bara för att det skett ”inomhus” betyder inte att man har en nära relation eller relation alls med gärningsmannen. Man kan ha blivit ditlurad/ditsläpad, det kan ha varit annat tvång som utpressning, flera som hjälpt till, hot, hot om våld och så vidare. Man kan inte slå ihop allt till en enda klump bara för att man ideologiskt vill att svenska män ska vara värst i hela världen.

Det rimmar nämligen dåligt med folks uppfattning och det är vad vi ser nu, det blir fler och fler som ifrågasätter rent ljugeri och hittepå från till exempel ”polisanställda”, som i fb-gruppen som länkas först, som hittar på och skarvar ENBART av ideologiska skäl. För att man VILL att svenska män ska vara de värsta i hela världen. Under tiden så undrar folk i allmänhet vad fan de håller på med och det börjar märkas nu. För bara ett år sedan hade hon LÄTT kommit undan med sitt hittepå… Och för ett år sedan hade hon INTE blivit utkörd ur gruppen och tvingats lämna twitter efter alla snåriga ideologiskt skruvade grejer utan tvärtom, blivit inbjuden till tv för att berätta om sina fantastiska rön. Nu hoppas jag att i alla fall hon för alltid är borta från det offentliga och att hennes trams motarbetas i stället för att omhuldas.

Och statistiken måste bli helt öppen och ta med allt, även etnicitet/folkgrupp/religion och så vidare. OM den inte blir det kommer man aldrig att kunna rikta någon insats dit den behövs. Aldrig alltså. De enda som gynnas av mörkning är brottslingar och de som får betala priset är de som drabbas av dem! Hur många har man offrat bara i år med hjälp av sina magiska armband och annat påhitt? De som drabbats VET ju vilka som gjorde det. För dem hjälper inget mörkande, de vet och deras vänner vet och deras vänner vet och …

Jag tror att tiden när kriminologer slentrianmässigt kunde rapa ”Det är anmälningsbenägenheten som ökat” är förbi. Och det är bra, jag kan inte vara ensam om att vara skittrött på Sarneckis ständiga rapande om ökad anmälningsbenägenhet som om det är det enda han kan.

Det bästa botemedlet mot alla former av spekulationer är totalt öppen statistik som är så ren som det bara går och mörkertal ska inte användas på något sätt eftersom själva definitionen av mörkertal är att man inte vet ett skit utan bara gissar. De som hela tiden pratar om mörkertal och försöker sätta en siffra på det kan lika gärna sälja ormolja som botar cancer. Är man inte villig att tillhandahålla totalt öppen statistik så är det väldigt lätt att misstänka att det som finns där kommer att chocka folk efter alla år av trixande…

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

71 kommentarer

  1. G

     /  08/07/2016

    Hmmm…Jag undrar verkligen hur många som köper att ökningen beror ”anmälningsbenägenheten” och _inget_ annat, min känsla är att det kanske inte är så många förutom de som nästan alltid syns och hörs inom media och på sociala medier på nätet. Man kan hoppas att så är fallet iaf.

    ”Alex Schulman: Ekeroths syn på asylsökande påminner om nazisterna”

    ”Det är ju förbluffande uttalanden Ekeroth gör. När Ekeroth skriver ”som om de har en rättighet att vara här” så är det som att han har missat att de har just det. Rätt att vara här. Artikel 14 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna: ”Var och en har rätt att i andra länder söka och åtnjuta asyl från förföljelse.” De har också rätt att säga vad de tycker. Artikel 19: ”Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet.” ”.
    http://archive.is/EAA8t
    http://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/ekeroths-syn-pa-asylsokande-paminner-om-nazisterna/

    Jag har ärligt talat inte mycket till övers för Ekeroth, och så är det med det utan att gå in på detaljer om varför. Så jag tänker inte försvara Ekeroth på nåt sätt, men man kan väl säga att han använde sig av Artikel 19 som Alex själv citerar, på samma sätt som Alex gör med sin krönika.

    Men fanns det verkligen inget mer som Alex kunde tagit tillvara på och berättat i sin krönika när han ändå läste på lite från FN, typ nåt stycke från FN:s flyktingkonvention som media inte gärna skriver om öht. Eller är det kanske mindre viktigt att det följs ? Hmmm.
    http://ledarsidorna.se/2016/03/fns-flyktingkonvention-ar-rasistisk-propaganda/

    Svara
    • G

       /  08/07/2016

      ”Roger Haddad sitter i justitieutskottet och har flera gånger debatterat med Ekeroth om frågor rörande asylpolitik och flyktingfrågor. Han är tydlig med vad han tycker om partiet och reagerar starkt över Ekeroths uttalande.

      – Han angriper människor som flytt från krig och vill sätta dem i transitläger, det är samma slags förtryck som dessa människor flytt ifrån. Uttalandet är ovärdigt för en riksdagsledamot som är medlem i justitieutskottet, säger Roger Haddad till SVT Nyheter.

      Enligt Roger Haddad gör Ekeroth ofta populistiska uttalanden som inte grundar sig på fakta och han struntar i mänskliga rättigheter.

      – Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt parti och de står för det här, säger han.

      Haddad påpekar att Riksdagen visserligen har röstat igenom den lagändring som skärpt asyllagstiftningen, men att lagändringen behövs i den situation som Sverige befinner sig i.

      – I stället för att diskutera sakfrågor om lagstiftning och asylpolitik vill Sverigedemokraterna gärna vara extrema i sina uttalanden för att framstå som att de tar i med hårdhandskarna. Förslaget om begränsade rättigheter för asylsökanden och transitcenter är raka motsatsen till vad vi liberaler står för. Jag hoppas att fler riksdagspartier reagerar, säger Roger Haddad.

      Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S), är också kritisk till Ekeroths uttalande.

      – SD:s förslag är extremt och antidemokratiskt. Rätten att demonstrera och uttrycka sin åsikt är djupt rotad i vårt land och befäst i den svenska grundlagen. Vi ska fortsätta att stå upp för allas rätt att yttra sig och bilda opinion, säger Morgan Johansson.”
      http://www.svt.se/nyheter/inrikes/uttalandet-ovardigt-for-en-medlem-i-justitieutskottet

      Nej Roger, jag tror faktiskt inte alla SD-politker eller SD-väljare står bakom och håller med om allt som kommer från herr Ekeroth, du är smartare än så här Roger.
      Hmmm ”rätt att bilda opinion” som Johansson säger, asylsökande försöker alltså bilda opinion (hos vem?) med sina protester, hehe, ja så kan man ju också välja att se det.

      ”Ekeroth säger att han har uttalat sig som privatperson i det här fallet och att han inte märkt några reaktioner från det egna partiet.”
      http://www.svt.se/nyheter/inrikes/asylsokande-ska-inte-kunna-rora-sig-fritt-i-sverige

      Det blir inte bättre för att han uttalar sig om privatperson. Folk brukar skoja och säga att media är SD:s bästa valarbetare, Ekeroth är i så fall raka motsatsen då många av hans uttalanden är mer skadliga & skrämmer väljare än gör nytta. Dock är han grym på att skapa rubriker för sig själv, även om rubrikerna sällan är positiva. Ekeroth är lite SD:s variant på Romson, båda skapar rubriker i media pga deras egna uttalanden. Men jag har sett Kent dra ner byxorna på Roger i flera debatter, senast i SVT:s Aktuellt för nån månad sedan, så vinna debatter kan han utan tvekan. Det är ju inte så att han inte har koll på saker och ting, han kan ju sin sak, men många uttalanden är bara onödiga.

      Svara
      • Opie

         /  08/07/2016

        Nja, skulle nog vilja påstå att Ekeroth är en stor tillgång för SD. Dels är han en vass debattör som du säger, men han tillfredställer även den stora grupp av ”gammel-sdare” som har svårt för trianguleringen och det nya socialkonservativa. Givetvis har han ledningens öra och kommer få fortsätta härja så länge SD drar föredlar av det. Många av hans mer kontroversiella uttalanden är testballonger för att känna av opinionen.

        Svara
        • G

           /  08/07/2016

          Ja, vi gör ganska olika analys av hans uttalanden och vad dess fördelar/nackdelar skulle kunna vara. Stor tillång för ”gammel-sd:are” möjligen, men tills jag ser bevis på att uttalandena lockar till sig nya (och samtidigt behåller befintliga) väljare så är min känsla att det får motsatt effekt i vissa fall. SD själva säger att de vill vara ett brett parti som kan vara ett alternativ till vissa av de andra partierna, men det är ju svårt om hans uttalanden (som alltid plockas upp av media och vinklas därefter) riktas främst till ”gammel sd:arna” medans andra tycker att han står ut alldeles för mycket, för det är oftast alltid han och ingen annan från SD som skapar såna här rubriker pga uttalanden. Och tur är nog det, det liksom räcker och blir över av att en från partiet gör det. Hmmm tycker han borde veta var opinionen står någonstans nu, himlen är ganska full av testballonger vid det här laget. För att vara tydlig, jag har inget emot uttalanden öht, men tycker inte de är så genomtänkta som jag skulle önska alla gånger.

          Svara
          • G

             /  08/07/2016

            ”Asylsökande borde inte ha rätt att demonstrera i Sverige, skriver Ekeroth i ett inlägg. Han har tidigare skrivit att asylsökande ”inte ska gå fritt i samhället” utan hållas i särskilda ”transitcenter”. Uttalandet har mött massiv kritik i sociala medier, men Ekeroth får stöd från den egna partiledningen.

            – Uttalandet är fullt rimligt. Medan asylsökande väntar på beslut borde de befinna sig i förvar tills de vet om de får stanna. Det handlar om rikets säkerhet, säger Richard Jomshof till TT.

            Vore det inte en grov kränkning av mänskliga rättigheter?

            – Det beror på vilket sorts förvar det är. Det ska vara ett värdigt boende, säger Jomshof.”
            http://www.svd.se/jomshof-stoder-ekeroth-asylsokande-borde-lasas-in

            Jo jag fattar, det _kan_ mycket väl vara vinstgivande att göra sådana uttalanden nu när vi lever i tider då ”anmälningsbenägenheten” på kort tid har ökat i hela landet 😉

          • Opie

             /  08/07/2016

            Nu är inte jag Sverigedemokrat och har ingen insyn partiet men tveklöst är ledningen mycket skickliga strateger och att de skulle låta Ekeroth hållas om de inte såg någon vinning i det är uteslutet. Särskilt med tanke på hur hårt de gått fram och uteslutit folk för mer eller mindre bagatellartade förseelser.

            Jag tror framtiden för SD blir svår. Samtidigt som de försöker och behöver appelera till en större massa måste de behålla sina nationalistiska kärnväljare. Hur den balansgången ska gå till är svårt att se. Pratet om öppen svenskhet, avståndstagandet från nationalismen och närmandet till M alienerar kärnväljarna. Rimligen får vi en splittring alt. öppnar det upp för ett riktigt nationalistiskt högerparti.

            Samtidigt kan läget i omvärlden och i landet förändras snabbt till det sämre och partiet kommer då givetvis utnyttja det och då är det startegiskt att ha personer som Ekeroth kvar.

          • G

             /  08/08/2016

            ”men tveklöst är ledningen mycket skickliga strateger och att de skulle låta Ekeroth hållas om de inte såg någon vinning i det är uteslutet.”

            Är det inte så att många i ledningen är goda vänner med varandra, och att det kan spela roll ?

            ”Särskilt med tanke på hur hårt de gått fram och uteslutit folk för mer eller mindre bagatellartade förseelser.”

            Mmm de andra partierna ligger minst sagt långt efter här! Speciellt MP med sina islamister.

      • G

         /  08/07/2016

        SVT Aktuellt 21:00

        SVT gjorde en liten grej av detta uttalande och hade TOM varit på demonstrationsplatsen och pratat, ja de som protesterade höll såklart inte med. De pratade även med 2 förbipasserande, en kvinna sa att det var fel av Ekeroth och påpekade att vi har yttrandefrihet….oklart om det inte var samma yttrandefrihet som Ekeroth använde sig av när han valde att skriva det han gjorde på Facebook. Förstår inte grejen med att säga att en person har fel/håller inte med och samtidigt själv hänvisa till yttrandefrihet i samma mening.

        Svara
      • G

         /  08/08/2016

        ”Statsvetare: SD behöver Ekeroths utspel

        SD har hamnat i bakvattnet i debatten.Kent Ekeroths utspel om att låsa in asylsökande i förvar kommer lägligt. SD behöver ett förslag som detta för att synas, säger statsvetaren Anders Sannerstedt.”
        http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.4143739-statsvetare-sd-behover-ekeroths-utspel

        (Åtminstone mandatperioderna 1982–1985 och 1985–1988 var Sannerstedt ledamot i Lunds kommunfullmäktige för dåvarande vänsterpartiet kommunisterna).
        https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Sannerstedt

        Svara
        • Nåja, nu har han väl inte fel i sitt uttalande – SD HAR hamnat i medial skugga sedan flyktingpolitiken har blivit skärpt, kanske pga att deras politik inte är lika kontroversiell längre när majoriteten av partierna går mot en skärpt politik inom det området. Bara för att man har varit partipolitiskt aktiv tidigare så betyder det inte att man inte kan göra korrekta analyser.

          Sedan så är det såklart konstigt att man försöker få det till att Ekeroths uttalande på sociala medier är den officiella linjen i partiet som helhet. Jag tror de flesta fattar att det är rätt orealistiskt att hålla asylsökande internerade under hela asylprocessen då den är såpass utdragen i Sverige. Vi skulle alltså internerat ett helt Uppsala endast med förra årets migrationsvåg.

          Svara
    • w

       /  08/07/2016

      En del anser att SD är kontrollerad opposition och verkar för en New World Order och utspel som dessa följer bara strategin. Med bland annat Nato frågan och uteslutningen av ungdomsförbundet så kanske det finns korn av sanning i detta.

      Svara
  2. G

     /  08/07/2016

    Hmmm machete verkar vara populärt….

    ”En stadsdel i den belgiska orten Liege har evakuerats sedan en man beväpnad med en machete setts i området, rapporterar lokala medier som citerar polismyndigheten.

    Händelsen inträffar bara dagen efter att en man beväpnad med en machete högg ner två poliser i Charleroi. En tredje polis sköt ner angriparen som fördes till sjukhus där han dödförklarades.”
    https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/machete-man-gripen-i-belgien-1.3537784

    Svara
  3. G

     /  08/07/2016

    ”Black Lives Matter har nått Sverige

    De senaste åren har Black Lives Matter-rörelsen gett en ny energi åt kampen för svartas rättigheter i USA och den omfamnas nu också av svenska aktivister. Men perspektivet – att lyfta fram det pris som svarta betalar för att leva i ett rasistiskt samhälle – provocerar. Är Sverige redo att erkänna sin egen rasism mot svarta?”
    http://www.sydsvenskan.se/2016-08-07/det-nya-svarta

    Många vita armar i luften blir det, undrar hur många av deltagarna som läst något om BLM-rörelsen öht.

    Svara
    • G

       /  08/07/2016

      ”– För någon vecka sedan blev en svart man ihjälslagen i Italien, när han försökte försvara sin fru som blivit kallad apa av en nynazist. Eller ta fallet med Ahmed Hassan, femtonåringen som dödades av den här nazisten Anton Lundin på en skola i Trollhättan.

      Svarta som drunknar i tusental på Medelhavet, svarta som skjuts i USA:s fattiga innerstäder, svarta som trakasseras av svensk polis, svarta som stängs ute från arbetsmarknaden.
      Det hänger ihop, säger Momodou Malcolm Jallow.
      – Vad har de här personerna gemensamt? Jo, de är svarta. Det är samma våld överallt.”

      Typ; ”Du är svart, var vänlig kliv i båten och försök ta dig över Medelhavet till vita Europa, sjunker båten så säg att du blev utsatt för våld”

      Jag har läst hela artikeln och jag har nog aldrig läst om folk som har så stor offerkofta och som känner sig så kränkta och gud vet vad. Herregud!

      Mer här!…

      ””Ett maskulint rasistiskt våld mot svarta män”

      Genusforskaren och Fi-politikern Victoria Kawesa tillhör de som tydligast tagit ställning för Black Lives Matter i Sverige. ”Det rasistiska våldet kommer bara närmare och närmare. Svarta människors liv ges inte samma värde”, säger hon.”
      http://www.sydsvenskan.se/2016-08-07/ett-maskulint-patriarkalt-vald-mot-svarta-man

      ”Rörelsen började med en hashtag på Twitter 2013”
      http://www.sydsvenskan.se/2016-08-07/rorelsen-borjade-med-en-hashtag-pa-twitter-2013

      Vilken söndag detta blev!

      Svara
      • G

         /  08/07/2016

        Nämen så trevligt, genusforskaren och F!-politikern Kawesa får titeln ”Forskare:” i rubriken på sydsvenskan.se och ett citat från henne!

        ”Forskare: ”Ett maskulint patriarkalt våld mot svarta män”
        Tog en skärmdump av sidan: http://imgur.com/a/2Me4H

        Först var det forskaren och relativisten Lars med ett förflutet i F! om sexuella ofredanden, och nu Victoria om afrofobi, rasism och BLM, vem blir nästa forskare från F! att uttala sig om något ? Det går bra nu.

        Svara
    • Ivar L

       /  08/07/2016

      Till skillnad från USA så har alla svarta (utom adopterade) kommit hit frivilligt. Det är ett grundläggande problem för alla som vill utmåla ett vitt förtryck mot svarta i Sverige. De svarta i Sverige är inte slavättlingar utan ville komma hit. De kan åka hem igen om de tycker det är ett förskräckligt förtryck i Sverige.
      Visst finns lite rasism men den är helt klart dubbelriktad och det är den saken som Sverige behöver bli redo att erkänna. När det sker kanske vi kan komma vidare. Så länge en hudfärg utmålas som god och en som ond kommer rasismen garanterat att bestå. BLM-rörelsen handlar om allt annat än att människor med olika hudfärg skall leva i harmoni med varandra. Det handlar istället om att skrika till sig privilegier och om att skylla egna tillkortakommande på en syndabock. Precis som den ”klassiske” rasisten.

      Svara
      • Olof

         /  08/07/2016

        Ja, de har ju inte ens rätt i USA. Det krävs inte mycket analys av statistiken för att konstatera att svarta där dödas mindre än vita i förhållande till hotet de utgör mot polisen. Dessutom kan man lätt konstatera att könet är en betydligt vikigare faktor än hudfärgen när det gäller risken att bli dödad. Typ, mens lives matter (lol, fast nej, det vet vi ju att de inte gör).

        Svara
        • Ivar L

           /  08/08/2016

          Fast det finns ändå en avgörande skillnad i och med att de svarta där på samma sätt som de vita kan hävda att de varit med och byggt nationen från grunden och därför bör ha sin rättmätiga del av kakan. Det kan man nog knappast påstå att de fått historiskt eftersom frigivna slavar knappast fick tillgång till de rikedomar och gods som de tvingades medverka till att bygga upp innan de frigavs.

          Svara
  4. MiT

     /  08/07/2016

    Svara
    • G

       /  08/07/2016

      Kudos för att Mattias kämpar, ganska obehagligt att det ens ska behövas att landets egna medborgare håller koll på vad myndigheter/verk gör visar ju att inte allt står rätt till här i landet. De skulle ta tag i detta imorgon om jag läste rätt, så upp till bevis för BRÅ då!

      Svara
      • Ivar L

         /  08/08/2016

        Otroligt märklig historia. Det kan knappast bara en enskild medarbetare som ligger bakom såhär omfattande desinformation utan det måste vara något som uppmuntras från myndighetens ledning. Jag antar att allt bottnar i att man inte vill hjälpa SD.
        Undrar på vilket sätt detta påverkar BRÅ:s förslag till brottsförebyggande åtgärder.

        Svara
  5. MiT

     /  08/07/2016

    Svara
    • G

       /  08/07/2016

      ❤ Mycket bra.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  08/08/2016

      Ett närmare exempel.
      Med några få undantag för konsekventa kommunister med fruktansvärd människosyn så kan man lugnt sluta sig till att vänster = hycklare.

      Svara
  6. G

     /  08/07/2016

    ”Nästan inga söker asyl vid gränsen

    Förklaringen kan vara att många flyende som kom till Sverige hösten 2015 har levt gömda sedan dess, och först nu söker asyl.”

    ”Att gränspolisen registrerar så få asylansökningar kan naturligtvis också bero på att de inre gränskontrollerna nu är ”partiella”, och inte fångar upp alla resenärer.

    Rapporten som nationella operativa avdelningen, NOA, lämnade till regeringen 3 augusti visar att bara var tionde resenär som anlände till Trelleborg i juli gick igenom kontroll. Bara vart tionde Öresundståg som passerade Hyllie kontrollerades under samma period.”
    http://www.sydsvenskan.se/2016-08-06/nastan-inga-soker-asyl-vid-gransen

    Svara
    • Ivar L

       /  08/08/2016

      Det står nog inte på länge förrän vi är uppe vid 50000 per år klättrande mot 100000 igen.
      Numera finns dessutom en uppbyggt kapacitet för ännu fler. Ryktet kommer att sprida sig snabbt om att den svenska gränsen mjuknar. Visserligen är det inte lika fördelaktigt och lätt att få PUT men det kommer nog att skapas allt fler undantag från de nya reglerna allteftersom tiden går och allteftersom nya snyftartiklar publiceras i tidningarna. SvD har minst en i veckan.

      Svara
  7. G

     /  08/07/2016

    ”Kommunen efterlyser stugor – till nyanlända

    ”Står stugan tom i vinter?” Den till synes försynta frågan har i dagarna skickats ut till mängder av innehavare av fritidshus och andra bostäder i Norrtälje. Förklaringen: kommunen måste få fatt i fler bostäder åt bland annat flyktingar och ungdomar.

    – Vi tänkte att det säkert finns många hus och rum som kan hyras ut över vintern. Vi som så många andra kommuner har behov av bostäder. Det är många grupper som behöver, som flyktingar, ungdomar och andra människor som har kontakt med oss, säger Ali Rashidi, avdelningschef inom socialtjänsten i Norrtälje kommun.

    En utmaning med att använda fritidshus som bostäder under höst och vinter är den kommunala servicen, särskilt när det handlar om sommarstugeområden långt ute på landet – något som Ali Rashidi instämmer i att kommunen måste ta hänsyn till.

    – Om det är ställen som ligger väldigt långt ut på landet och där det inte finns andra människor, då kanske det inte är så lämpligt som bostad, säger Ali Rashid.”
    http://www.svd.se/kommunen-efterlyser-stugor–till-nyanlanda

    Nej, folk har säkert sitt fritidshus 5 meter från Konsum. Och de hade ingen aaaaaaning om att Sverige hade en gigantisk bostadsbrist redan INNAN 160 000 kom till landet och att många studerande + andra redan innan dess hade enormt svårt att hitta bostad. Konsekvensanalys ? Onödigt.

    Svara
  8. T

     /  08/07/2016

    ”Under tiden så undrar folk i allmänhet vad fan de håller på med och det börjar märkas nu.”
    Jo, det håller på att ta slut på dumskallar att lura med skitsnacket och lögnerna.

    Svara
  9. Nils Dacke

     /  08/07/2016

    Ifall ökningen beror på att anmälningsbenägenheten ökat så bör samma logik användas när Anticimex meddelar att antal getingar har ökat sommaren 2016, beror alltså på att anmälningsbenägenheten ökat.

    Svara
  10. Pelle2

     /  08/07/2016

    Paulina Neuding på SVD skrev igår en bra ledare om att polisen förringar gruppövergreppen där flickor och kvinnor blir sexuellt attackerade av grupper av män
    oftast av utländsk härkomst.
    http://www.svd.se/polisen-forringar-gruppovergrepp/om/ledare-kolumnister

    Svara
    • Kristian

       /  08/08/2016

      Bra beskrivning av retoriskt knep: ””I stället framhåller man att övergreppen utgör en liten andel av det totala sexuella våldet. Det vill säga; problemet krymper om man zoomar ut bilden.

      Svara
  11. Pelle2

     /  08/07/2016

    Rebecca Weidmo Uvell skriver bra om vikten av att Brå tar upp en bra statistisk över sexualbrotten.
    http://www.uvell.se/2016/08/06/inte-en-myt-32895856

    Svara
    • Ivar L

       /  08/08/2016

      Tänk att vi i Sverige 2016 behöver ha en diskussion om nyttan av att våra myndigheter skapar korrekt utförd statistik och att de sedan korrekt återger vad de kommit fram till.

      Svara
  12. Svenne

     /  08/07/2016

    OT: Borås Tidning: PJ Anders Linder: God politik kräver frihet och auktoritet

    ”Har ni hört talas om GAL-TAN? Nej, det är inte någon blinkande figur i nästa Star Wars-film, och det är inget bidragssystem inom Europeiska unionen.
    GAL-TAN är ett försök från statsvetenskapligt håll att förstå sig på vad som händer i politiken genom att analysera opinioner på en annan ledd än höger-vänster-skalan. GAL står då för ”Grön, Alternativ, Libertarian” och TAN för ”Tradition, Auktoritet, Nationell”.

    Med hjälp av GAL-TAN-dimensionen kan man till exempel förklara hur de klassiska arvfienderna S och M till sist kunde hamna på ungefär samma linje när migrationspolitiken stramades åt förra hösten. De båda partierna må vara klassiska arvfiender längs höger-vänster-skalan, men den här gången handlade beslutet inte om skatter eller fördelningspolitik utan om ordning och kontroll och då blev allianserna annorlunda. Socialdemokrater och moderater förenades, medan socialdemokrater och kamraterna i stödpartiet V hamnade i vardera änden av skalan, Miljöpartisterna fick uppleva ett mäkta plågsamt spagat med åsikterna på ett håll och regeringsansvaret på ett annat, långt därifrån.

    Att det talas alltmer om GAL-TAN-dimensionen har förstås också att göra med uppsvinget för Sverigedemokraterna, som inte utmärker sig så värst mycket åt vare sig vänster eller höger när det gäller skatter och bidragssystem, men som är hårdprofilerade i GAL-TAN-perspektivet.”

    Svara
  13. MiT

     /  08/07/2016

    Svara
  14. MiT

     /  08/07/2016

    Svara
  15. MiT

     /  08/07/2016

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/08/2016

      Bästa svaret, jag garvade:

      =)

      Svara
    • Kristian

       /  08/08/2016

      ”Min poäng att kulturrelativism är fel.”
      ”Slaveri o mord pågår fortf.”

      För enklare själar som undertecknad låter det som om hon relativiserar och säger att relativisering är fel i samma tweet.

      Svara
    • G

       /  08/07/2016

      Bland kommentarerna…

      Tino:
      ”Brå är en myndighet som verkar för att brottsligheten minskar och tryggheten ökar i samhället genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet och brottsförebyggande arbete”

      Niclas Eggeblad:
      Om man inte kan lita på att BRÅ’s statistik är politiskt ofärgad och inte har putsat siffrorna eller tolkat dem rätt, vem kan man då lita på? Stefan Fölster eller Jerzy Sernecki? 😂 Alltså finns det några siffror som inte är partipolitiskt färgade??

      Tino svarar:
      Jerzy Sernecki är i rättvisans namn inte jämförbar med Stefan Fölster. Sernecki är ideologisk färgad, men har aldrig fuskat. Han är en inom sitt fält respekterad forskare som återger svenska kriminologers bild av forskningsläget. Man kan anmärka på denna bild och fältets metodologiska svagheter, men det kan inte på något sätt jämföras med lobbyist Fölster och hans ständiga fejkrapporter.

      Svara
    • G

       /  08/08/2016

      Haha, vem fan är det som är dåren egentligen, den som får kritik eller medhåll från Arnstad 😀 Jag ser att Tino nämner att han alltså inte har öppet kommentarsfält, men att han provat det och att det då kom kanske tusen kommentarer på kort tid bland annat från högerextrema, antisemiter och islamister. Ja, låter ju jobbigt att behöva filtrera bort en massa skit varje dag när man kan använda den tiden till annat. Bättre han håller stängt och enbart har öppet för de som han själv accepterat så att han kan koncentrera sig på att visa floskler och faktafel, ingen annan gör det så bra som han. Samtidigt roligt att han läser på Twitter även om han inte har kvar sitt konto, vilket är lite tråkigt.

      Svara
  16. MiT

     /  08/07/2016

    Svara
  17. MiT

     /  08/07/2016

    Svara
  18. G

     /  08/07/2016

    Rapport 19:30

    1. Först ett inslag om att anmälningsbenägenheten har ökat och att det är det som är orsaken bakom allt det som vi hör från festivaler, badhus och ute i samhället.

    2. Sedan direkt efter ett inslag om att Miggverket nu öppnar särskilda boenden för vissa grupper. De intervjuar en homosexuell man från Makedonien…

    ”Efter flera fall av hot och trakasserier på flyktingboenden runt om i landet öppnar Migrationsverket i höst tre nya hemliga trygghetsboenden för flyktingar som är extra utsatta på ordinarie boenden.

    Haris Shabotikj från Makedoninen har bott på flera asylboenden både i Sverige och i andra länder. Han är homosexuell och berättar att han har blivit både trakasserad och misshandlad för sin sexuella läggning av personer som bott på boendena. Han tycker det är bra att Migrationsverket nu satsar på trygghetsboenden för som det är i dag, säger han, fungerar det inte.

    – Jag tycker det är omänskligt att flyktingar som till exempel är homosexuella eller personer i andra grupperingar där konflikter kan blossa upp tvingas bo tillsammans och vara oskyddade. Jag är själv ett offer berättar han.”

    Säkert ingen som drog några kopplingar mellan inslagen hmmm.

    Svara
  19. MiT

     /  08/08/2016

    Svara
  20. G

     /  08/08/2016

    ”Polispatrull fick bil uppeldad

    En polispatrull som ryckte ut till ett larm om ett lägenhetsbråk i Malmö fick tio minuter senare ett larm om en bilbrand i närheten. Fordonet som brann var deras egen patrullbil, skriver Sydsvenskan.

    Ungefär 30 meter från den utbrända polisbilen hittade Aftonbladets fotograf en preparerad molotovcocktail. Polisen har nu tagit flaskan i beslag.”
    http://www.svd.se/polispatrull-fick-bil-uppeldad/av/tt

    Svara
  21. MiT

     /  08/08/2016

    Sättet hon svarar på besvarar väl egentligen hans fråga rätt bra…

    Svara
    • Jan

       /  08/08/2016

      Den här typen av unga feminister som Amanda representerar är homosociala narcissister. Det är som att diskutera med barn. Du måste banka in självklarheter tio gånger innan meddelandet går fram. Och då blir du blockad….

      Svara
    • Pelle2

       /  08/08/2016

      Som vanligt tittar hon bara på de mest framgångsrika männen som inte är representativa för män heller. Dessutom tittar hon enbart på Twitter som kanal.
      Har för mig att jag har läst att kvinnor är klart dominerande på sociala medier rent generellt.
      Brukar också skriva att om du lyssnar på P3 en valfri dag så kommer du märka att majoriteten av programledarna är kvinnor och helst rasifierade sådana för att använda feministisk och identitetspolitisk terminologi.
      Partiledarna är idag till stor del också kvinnoroch det är inte ovanligt med kvinnliga programledare i tv heller.
      Med andra ord har kvinnor många plattformar som de verkar på.
      Sedan är det att generalisera att män håller en låg profil men det är lika generaliserande att påstå att kvinnor håller en låg profil.

      Svara
    • Ivar L

       /  08/08/2016

      Mest deprimerande är väl ändå listan? I vart fall om merparten av följarna tycker det som dessa personer har att twittra är viktigt och riktigt.

      Svara
  22. MiT

     /  08/08/2016

    Svara
  23. MiT

     /  08/08/2016

    Svara
  24. MiT

     /  08/08/2016

    Svara
  25. Nano

     /  08/08/2016

    Innan jag skriver vad jag egentligen ville så kan jag bara nämna att jag är inte alls speciellt insatt i vad SCB gör mer än vad namnet antyder Statistiska centralbyrån.

    Vad skulle det kosta att beställa denna statistiken av SCB?
    Skulle SCB ens kunna sammanställa en lista på dömda våldtäktsmän i Sverige från 2005 – 2015 ?
    Och om de skulle kunna,skulle de gå med på det?
    Anledningen till att jag går på lista dömda våldtäktsmän är att man då förhoppningsvis skulle få tillgång till namn på de dömda personerna och kan ta det därifrån vidare.

    från deras hemsida.
    http://www.scb.se/sv_/Om-SCB/

    ”Statistiska centralbyråns främsta uppgift är att förse kunder med statistik för beslutsfattande, debatt och forskning. Det gör vi i huvudsak på uppdrag av regeringen och olika myndigheter, men vi har även kunder inom det privata näringslivet och bland forskare.”

    Jag kanske tänker helt fel?
    Hur ska vi annars få reda på några fakta?
    Flashback ? Även om det Ofta visar sig vem som ligger bakom vad i ”Aktuella brott och kriminalfall ” så är jag starkt skeptisk till att det går att bygga statistik på det som ligger på deras databas.

    Finns det kanske bättre ”företag” att vända sig till för att få sammanfattad statistik?
    När företaget som ska utföra uppgiften ljuger och manipulerar och dessutom vägrar att göra det jobb de ska göra,då går man till ett annat företag.
    Svårare än så är det väl inte?

    Tips ?

    Svara
    • Kristian

       /  08/08/2016

      Kickstarter?

      Svara
    • Rikard

       /  08/08/2016

      Hej.

      SCB skulle kunna sammanställa den statistik du efterlyser om du är etablerad forskare med uppdrag att utreda detta – i annat fall skulle man hänvisa till att statistik som avslöjar sådant som läggning, tro, etnicitet, ras, (ja, lagtexten i en svensk lag använder ordet ”ras” om människor) inte är förenligt med PUL. Myndigheten får göra undantag om allmänintresse anses föreligga eller om vetenskapligt dylikt finnes.

      Som enskild lär du aldrig få Brå eller SCB att sammanställa data där gärningshens härkomst kan utläsas.

      Man har också flera gånger ändrat hur statistiken sammanställs – något som skapar svårigheter när man vill kunna se förändring över tid.

      Dessutom skulle ett sådant projekt som du beskriver vara ett flerårigt heltidsarbete för en eller flera statistiker – svårt att genomföra för enskilda, men initiativet är rätt. Instämmer med Kristian om att Kickstarter kan vara en möjlighet att få finansiering, men det får inte Brå och SCB att släppa till.

      Om du lyckas dra igång ett sådant projekt skall du också vara beredd på att du kommer att utsättas för hot, trakasserier och förföljelser av EXPO, Afa, Researchgruppen m fl, och så även arbetsgivare och anhöriga; i synnerhet barn och äldre släktingar.

      Jag har själv bett Brå om data som visar gärningspersoners ursprungsland, andel av totalbefolkningen, och liknande och fått just svaret att det strider mot PUL. Därav en viss luttrad pessimism i texten ovan.

      Möjligen skulle en väg vara att gå via dansk o/e norsk motsvarighet till Brå och SCB, och be dessa begära ut relevanta data för att kunna jämföra samtliga tre länder, samt att kontakta utländska media i välformulerade brev där situationen att svenska myndigheter till synes vägrar delge medborgare kunskaper om läger i landet belyses. Om sådant blev alltför irriterande och märkbart skulle kanske en omsvängning ske.

      Personligen tror jag att vi får aldrig reda på sanningen: även om vi någon gång i framtiden får möjlighet att kräva korten på bordet så kommer databaser och arkiv att gå sönder.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  26. MiT

     /  08/08/2016

    Svara
    • Ivar L

       /  08/08/2016

      Vad säger ärkebiskop Jackelen om saken?
      ”Allahu akbar?”

      Svara
  27. MiT

     /  08/08/2016

    Svara
  28. Jan

     /  08/08/2016

    Aase Berg i en folkföraktande krönika om den infantila massans rätt att uttrycka sig på nätet. Vilket hon tycker är fördummande.

    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/tyckandet-ar-ett-opium-for-folket/

    Svara
  29. Frida Gustavlin

     /  08/08/2016

    Pappa ledsnar när sju somalier ger hans son stryk utan anledning.

    Eko från det glada granntoklandet i söder. 1,5 miljoner visningar, 31000 delningar. Ännu inget i våra tidningar. De brukar ju gilla virala succéer.

    ”2000 delar okänd svenskas protest brev mot rasism, bang, viral succé.”

    /Frida

    Svara
  30. Jan

     /  08/08/2016

    De ”svenskar” som ansluter sig till mördarsekten IS i Mellanöstern gör det eftersom de är uttråkade i Sverige påstår Daniel Swedin på Aftonbladet kulturmarxist, förlåt ledarsida. Lösningen skulle då vara att dessa ”svenskar” fick en gräddfil till roliga jobb i Sverige fortsätter Swedin.

    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article23299740.ab

    Svara
  31. Sven

     /  08/10/2016

    Med tanke på det som Jan skriver härovan kommer jag ihåg ett radioreportage från Örebros område (Vivalla?) där myndigheterna identifierat ett gäng terrorfrön och försökt få dem på andra tankar genom att skaffa dem jobb och annan sysselsättning, kanske fick de gå före andra behövande i kön.
    Men det interna grupptrycket var hårt och dom som jobbade fick ofta gliringar av kompisarna, inte kan väl en invandrare jobba, typ.
    Så flera försvann ju bara. Då kom föräldrarna och krävde åtgärder av samhället men det var så dags då.

    Apropå polisen så har dom ju sått draksådd då man inte visat upp invandrarnas brottslighet tydligt men det kan vara lite som i USA. Jag tror många poliser har stött vapenvännerna och accepterat att alla kan ha sina automatvapen men det börjar nog komma en insikt i USA att även polisen är måltavla för vapenvännernas aggression och att polisen själva blir en måltavla. Det blir faktiskt svårt att skilja brottsling från snäll, vän från fiende, om alla går omkring tungt beväpnade. Det kanske blir som med kärnvapen, en sorts terrorbalans, att man får ett sorts självstyrande försvarsvapen som dödar angriparen medan man håller på att dö själv.
    Och så med polisen. Nu när invandrarna har börjat angripa ”blåljussystemet” massivt i Sverige kanske det kommer nya mankar inom polisen också.

    Svara
  32. Apropå anmälningsbenägenhet.

    Den har mer än halverats…

    http://torbjornbergman.se/?p=1264

    Svara
    • MiT

       /  11/06/2016

      Oj, det är alltså ÄNNU värre än man tror! Det här får nog bli ett litet inlägg om tror jag…

      Svara
  1. Mellan Östen | WTF?
  2. Leva på hoppet | WTF?
  3. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: