Vad har man inte vetat sen länge?

I Muteborgs Posten har man kunnat läsa lite om hederskultur och hur det yttrar sig bland ungdomar. Det är alltså unga människor i Sverige som försvarar så kallade ”hedersmord” och annat skit. I Sverige. 2016…

hedersvåld i göteborg

Nu är man ”illa berörd” över hur det ser ut.

– Jag blev väldigt illa berörd. De här kommentarerna som GP skrivit om är ju ingenting som förekommer bara på nätet. För många tjejer är detta vardag vilket är fullkomligt oacceptabelt, säger hon.

Vi har ju lärt oss att det där är helt vanlig svensk kultur? Det har man ju matat ut i massor av år? Att det är de vita svenska medelålders heterosexuella männen som håller på med sånt här och som tvingar fram det? Det är ju med den synen man arbetat mot sånt här i alla år så hur kan man bli illa berörd? Det är ju ingen skillnad i kultur har man tryckt ner i halsen på alla i Sverige under många år, även Folkp… Liberalerna har gjort så, gäller det inte längre?

Förra hösten flaggade Helene Odenjung och andra politiker för att det behövdes en ordentlig kartläggning av hederskulturen i Göteborg. I februari 2016 klubbade kommunfullmäktige igenom en motion av Odenjung och Stadsledningskontoret fick därefter i uppdrag att kartlägga omfattningen av det hedersrelaterade våldet i Göteborg.

Så först 2016 klubbade man igenom en ordentlig kartläggning alltså… Vad dök upp då som inte har varit känt förut? Finns något…? Eller har man varit så förblindad av radikalfeminismens mantra ”vita heterosexuella medelålders svenska män är roten till allt dåligt i världen” att man hela tiden har trott på att det är de som ligger bakom allt…? Vilka har fått betala priset? Hur många år har gått sen detta otäcka fenomen blev känt på allvar genom Pela och Fadime? Det upptäcktes väl knappast 2015 i Göteborg antar jag…? Varför har man inte gjort en ordentlig kartläggning innan?

– En del skolor behöver nog jobba ännu mer med att lyfta de här frågorna och vi behöver även fortsätta med riktade insatser mot föräldrar och nyanlända göteborgare. Sen behöver vi stödja civilsamhället och föreningar som jobbar med de här frågorna mer, säger Marina Johansson.

Så länge man får vistas i Sverige totalt kravlöst och kan släpa med sig sin gamla skit så finns bara en sak att säga: Lycka till…

Även barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) reagerar på att unga helt öppet försvarar hedersmord på nätet. Hon meddelar att regeringen arbetar med frågan på olika sätt. Bland annat har man gett i uppdrag till Statens medieråd att förlänga en pågående kampanj mot näthat. I höst ska man även komma med en skrivelse om den framtida jämställdhetspolitiken, där arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck kommer ingå.

Givetvis kommer inget att göras vilket Regnér också säger. Nej, det hon säger är att inget kommer att göras åt det. Vad arbetar Statens medieråd med? Radikalfeminism såklart! Det Regnér säger att man ska göra är att fortsätta kleta skuld på alla som inte har med saken att göra för vilka är det som alltid är skyldiga enligt radikalfeminismen? Det vita svenska männen… Är det de som släpat med sig gammal skit i form av hederskultur? Knappast va… Men det är dem som Regnér siktar in sig på. För att vara säker på att man fortsätter att göra ingenting.

Statens medieråd, de är som sagt endast ännu en radikalfeministisk megafon. De har Nohate, som jag gissar att Regnér menar är kampanjen som ska förlängas. Vad i det nämner alls det som det handlar om när det gäller den rakt av importerade hedersproblematiken?

nohate

Ingenting alls… De är ute efter rasism och sexism, ni vet sånt som radikalfeminister ser bakom varje litet grässtrå… Står INGET om hedersproblematik alls. Någonstans.

nohate1

Nohate:s poddar säger det mesta, samma gamla trötta radikalfeministiska aktivister som vanligt och Soran. Välkända i kretsar långt ut på vänsterkanten. Jag GARANTERAR utan att ha lyssnat på en enda minut att poddarna handlar om ”strukturell rasism”, att svenskar (vita män såklart…) ”förtrycker” svarta, kvinnor och allt man kan tänka sig. Plus allt som hör till givetvis. Inte att förglömma, att det är de vanliga svenska männen som är skyldiga till allt.  Gissar att inte speciellt många ord yppas om den importerade hedersproblematiken… Om någon orkar lyssna så rätta mig gärna och gör mig glad över att ha fel på den punkten. Kolla också gärna igenom materialet som finns och säg att jag har fel. Jag skulle bli glad om jag har fel.

Klicka lite på Nohate så ser ni TYDLIGT inriktningen. Som sagt, Regnér talade om att absolut inget ska göras… Vilket GP också hade insett om de orkat googla på Statens medieråd.

Vad är det man inte har vetat sen åtminstone 20 år tillbaka? Det är väl snarare så att man hela tiden varit för feg för att våga göra något, exakt samma sak som Regnér är nu? Där är väl problemet? För vad hjälper det att involvera sådana som anser att allt dåligt i världen beror på de svenska männen?

Det är så att man måste våga ta tag i all skit som finns, man måste våga inse att i stort sett alla större problem som finns i Sverige är importerade. Gör man inte det kommer heller inget att ens kunna bli bättre för om man riktar allt åt fel håll hela tiden så kan man inte lyckas. Ganska enkelt…

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

76 kommentarer

  1. michael

     /  08/11/2016

    Samtidigt stödjer det högsta hönset i den feministiska regeringen(Löfven)Zaras manshat,tala med kluven tunga är ett normaltillstånd för feminister.

    Svara
    • Jans

       /  08/11/2016

      Lite #hatahatet och #älskahatet på samma gång.
      Fast #detgodahatet är naturligtvis normkritik och inte hat.

      Svara
      • michael

         /  08/11/2016

        Ja feminister vill bryta mot normer och införa nya normer dvs dubbelmoral och hyckleri.

        Svara
  2. Nilsson

     /  08/11/2016

    ”Hur hanterar Soran Ismail hedersrelaterat våld” hade varit mer intressant.

    Svara
  3. T

     /  08/11/2016

    De kan vända och vrida på argumenten i evighet, det är ändå till 99,9% ett internt blatteproblem och oavsett om de är kvinnor och män. Dialogkärringar löser ingenting, öga för öga och tand för tand är det enda de förstår.

    Svara
  4. Själv minns jag med glädje min ungdom på 80-talet. I veckorna drog vi i grabbgänget omkring och såg vi en brud så omringade vi henne genast, halade fram ”den” och gjorde saker jag inte ids berätta här, alla som var med på den tiden vet exakt vilken tradition jag talar om.

    Sen kom helgen och då var det fest. Mest höll vi till hos Berra som bodde på fjärde våningen och framåt småtimmarna började vi ägna oss åt den gamla fornnordiska traditionen att kasta ut grejer från balkongen. När Berras grejer tog slut slängde vi vad som fanns till hands, mest blev det tjejer, funktionshindrade och bögar som åkte. Det var tider det.

    Men bäst minns jag söndagarna när vi efter högmässan stenade våldtäktsoffer på kyrkbacken. Har dock inte ännu i denna dag förstått sambandet, att stena kvinnor är ju en gammal fornnordisk tradition från vikingatiden men antar att kristendomen gjorde en CA på den.

    Eller vänta nu ett tag! Gjorde vi faktiskt allt det där?

    Svara
    • Jans

       /  08/11/2016

      Nej inte du på 80-talet men på vikingatiden och medeltiden höll vi antagligen på rätt bra med grejer som är poppis i mellanöstern fortfarande. Bränna häxor var också poppis lite senare. Det är rätt uppenbart att KULTUREN förändrats sedan dess, här i Sverige.

      Men redan under medeltiden började steg i mer kultiverad riktning faktiskt tas. T.ex. Edsöreslagar:
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Eds%C3%B6reslagar
      ”Lagarna syftade till att kriminalisera övervåld och förgripelser mot den personliga säkerheten. — Till edsöreslagarna hörde de medeltida fridslagarna, det vill säga reglerna om hemfrid, kvinnofrid, tingsfrid och kyrkofrid.”

      Svara
      • Trolletplit

         /  08/11/2016

        Vikingatiden, enligt de få källor som finns, så var kvinnan mycket fredad. Tex pa Gotland där man straffades med döden om man våldtog en gutisk kvinna.
        Så sprid inte myter att vi nordbor var fortryckande mot kvinnor. Det kom med kristendomen.

        Svara
        • Breivikare! Det har ju ALLTID varit så här och med alltid omfattas också vikingatiden…

          Svara
        • Jans

           /  08/12/2016

          Ja, exakt hur det var på vikingatiden kommer vi kanske aldrig att få veta men jag gissar att det enbart var de egna kvinnorna som var fredade, knappast andra folkslags eller andra stammars och definitivt inte trälkvinnor. Det har hänt en del sedan vikingatiden helt enkelt. Det du säger om att förtrycket kom med kristendomen rimmar dåligt med när lagarna om kvinnofrid stiftades. Men jag ser det inte som någon tävling om vem som var värst, det väsentliga är att det är kulturella förändringar som gjort att toleransen för våldtäkt är så låg i Västvärlden.

          Svara
          • Ralf Andersson

             /  08/12/2016

            Att applicera moderna värderingar på beteende som var vanligt under 600-1000 talet är om inte korkat så är det värdelöst. Det är svårare att sätta sig in i hur en vardag för en person som delar ditt kön, hårfärg och motsvarande sociala status på den tiden var mot att sätta sig in i hur en tiggare/statsminister eller vilken annan samtida person som helst har det.

            Hur det rimmar illa med lagarna om kvinnofrid får du förtydliga – kristendomen har i århundraden förtryckt kvinnor mer än de vi förstått av de religioner som den ersatt inklusive grekiska, germanska, romerska och keltiska religioner. Men det betyder inte att själva religionen är något slags antikvinnorörelse snarare att de med makt har använt den för att säkra densamma.

  5. Jans

     /  08/11/2016

    ”Bland annat har man gett i uppdrag till Statens medieråd att förlänga en pågående kampanj mot näthat.”
    OK, så kampanjen som pågick när de vidriga inläggen som stödjer hedersmord postades skall förlängas trots att den uppenbarligen inte gör någon som helst nytta?

    Soran Ismail som kallade Jimmie Åkesson för ”riksmongo” är rätt person att tala om ”No hate speech”?

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/11/2016

      Själv tillhör jag den äldre stammen av internettrafikanter som tycker att hat på nätet behöver mer hat i hatet för att klassas som hat. Riksmongo når inte ens upp till fotknölarna på vad som är hat, och lika lite hat är det att påstå att profeten var en analfabet pedofil.

      Men men, vad vet jag, idag är det den kränkta generation som bestämmer vart gränserna går.

      Jag håller dock med dig, sådana här kampanjer gör varken från eller till, det är som att kissa på sig, först blir det varmt och skönt, sedan känns det mest som att man borde ha gått och kissat ordentligt.

      För er lite yngre, samma melodi, lika låg effekt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Rör_inte_min_kompis

      Hur många år ska det behöva ta innan våra politiker begriper att det bästa förebyggande arbetet är att polisärt beivra brott från mycket låg ålder i kombination med riktade och genomgripande sociala åtgärder. Att snacka normer känns säkert bra, men utan att efterleva de här normerna, det vill säga Svea rikes lag, kommer vi inte en millimeter framåt.

      De här stenkastande ”ungdomarna” som vi har i våra förorter är i många fall 25+, de är helt förlorade och inget förebyggande arbete i världen kan hjälpa dem. Däremot kan vi sätta hårt mot dem, och samtidigt mota deras minderåriga hantlangare i grind, men för det behövs bra många fler snutar.

      /Frida

      Svara
      • Jans

         /  08/12/2016

        Nej, jag tycker som du. Vill Soran Ismail säga riksmongo så får han göra det. Det var mest dubbelmoralen jag var ute efter.

        Svara
  6. Ivar L

     /  08/11/2016

    KD-politiker i Solna bekymrad över stort asylboende som planeras i Solna:
    http://www.svd.se/migrationsverket-maste-fora-en-dialog-med-oss/om/svenskt-flyktingmottagande

    850 personer i en kommun på ca 75000 invånare (1%) är helt i paritet med förra årets svenska flyktingmottagande totalt sett (cirka 1,5 %) och således något som Solna borde varit förberedda på. Mång asmåkommuner har fått jämförelsevis oerhört mycket större flyktingar tilldelade.

    KD är ett av partierna som varit med och skapa den flyktingsituation som uppstod 2015 genom att underlåta att ändra svensk flyktingpolitik under 8 år i regeringsställning. Trodde de att Solna skulle vara fredat från deras egen politik på något sätt? Well well, not in my backyard som det heter.

    Svara
    • Ivar L

       /  08/11/2016

      Oerhört många fler flyktingar menar jag förstås. Att de skulle vara ”större” i småkommunerna är knappast rimligt att anta.

      Svara
      • T

         /  08/11/2016

        Jodå, här är det ”roligt” nästan jämt. Solna borde hålla käften fram till de är uppe på 20% som det är här.

        Svara
        • Rikard

           /  08/12/2016

          Hej.

          20%? 1,5%?

          Så smidiga och bra siffror det blir när man bara jämför med föregående år, och använder definitionen ”svenskt medborgarskap/PUT = svensk”.

          Hur ser det ut om vi istället använder definitionen av svensk som ”född i Sverige av två i Sverige födda föräldrar”?

          20% förresten. Testa Malmö – tror det rör sig om ca 30% svenskar där nu. (Via anekdotiskt okulärbesiktigande under vistelse i staden).

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
  7. Svenne

     /  08/11/2016

    #Yttrandefrihet…

    Svara
  8. MiT

     /  08/11/2016

    Svara
    • Jans

       /  08/12/2016

      Intressant att Vetlandapostens Eric Moreau helt låter bli att analysera varför denna typ av artiklar drar läsare bortsett från att läsarna kommer från ”rasistiska” sajter. Kan det vara så att detta är något som oroar och intresserar många läsare för att det skrivs om det för lite i vanliga fall? Snarare verkar hans slutsats vara att intresset är obefogat och att de kanske inte bör skriva om invandrarproblem för det kanske inte annonsörerna vill.

      Sedan får man den sedvanliga drapan om troll och hat, bl.a:
      ”Alla kommentarer modererades innan de publicerades men jag kan säga att det var väldigt många kommentarer som aldrig publicerades.”
      Här tror jag att han ljuger, Avpixlas kommentarer förhandsmodereras inte och de är inte särskilt hatiska och rasistiska. Varför skulle de vara värre på Vetlandaposten? Vi har hört det många gånger nu, om de fruktansvärda kommentarer som aldrig någonsin skärmdumpas och redovisas.

      Svara
  9. MiT

     /  08/11/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/11/2016

      Till skillnad från all annan barnpedagogik så betonar genusvarianten principen om att inte bränna ner andras egendom.

      Inom vanlig unken barnpedagogik, eller för den delen inom avarter som Reggio Emilia, Montessori, Waldorf och inte minst på så kallade ur och skur–dagis så brukar en tidigt påbörja arbetet med att få barn, förlåt, vårdnadstagare, att förstå hur gatsten och molotolvcocktail fungerar.

      Endast mer genus kan lösa det här problemet!

      Pepp, kampen fortsätter / Frida

      Svara
    • Pelle2

       /  08/12/2016

      Hur kan man vara så jävla korkad att man tror att genusflum kommer att få kriminella att sluta med sin kriminalitet ?
      Han kanske skulle ha någon form av trovärdighet om han kunde visa upp några
      vetenskapliga bevis för att genuspedagogik har fått någon att sluta vara kriminell…

      Svara
    • Jans

       /  08/12/2016

      Lite som med homeopati mot cancer. Det är helt enkelt dags att överge genuspedagogiken. Magi funkade inte denna gång heller. Fast den insikten brukar inte genuspedagoger (eller homeopater) ha så.

      Svara
  10. MiT

     /  08/12/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  08/12/2016

      Helt sjukt !
      Snacka om att skicka fel signaler…

      Svara
  11. Jan

     /  08/12/2016

    De här ”tafsa inte”-armbanden gör alltså, förmodligen, ingen skillnad. På vilket sätt skulle det då göra saken bättre om polisen inte delade ut de redan distribuerade armbanden? Allt för den politiska karriärens skull. Eller hur moderat-Elin? Högst oseriöst i mitt tycke.

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article23317023.ab

    Svara
    • Pelle2

       /  08/12/2016

      Armbanden är förbannat larviga och hjälper naturligtvis inte ett skit eftersom dom som begår sexualbrott knappast bryr sig om vad offren eller någon annan tycker om deras handlingar.
      Jag tycker inte att Elin lyckas argumentera för varför de inte skall delas ut.
      Hon säger att man skuldbelägger offren med dessa armband. Vet inte hur hon tänker då.
      Det är ju en uppmaning till sexualbrottslingarna att inte tafsa på dom som bär armbandet
      och ingen säger med ett ord att det är offrets fel om någon tafsar på dom.

      Däremot har hon rätt i följande påstående:
      ”När polischef Dan Eliasson säger ”Vem vill bli ihågkommen som killen som tafsar?” visar det på en väldigt låg insikt i problemet. De som tar sig rätten till andras kroppar skiter fullständigt i om någon tycker att de är osköna grabbar. De saknar spärren
      Polisen måste ha verktygen till den spärren och där är ett första steg att kalla brotten för dess rätta namn: sexuella ofredanden och sexuella övergrepp. Inte tafs.”

      Som polis skulle jag dock skämmas över att dela ut dessa armband eftersom alla vet att det bara handlar om Rikspolischefens patetiska försök att framstå som handlingskraftig och som en som minsann står upp mot sexualbrott.
      Om pajasen Eliasson verkligen skulle vilja komma till rätta med problemet skulle han se till att polisen har rätt resurser på plats så att dom kan ta gärningsmännen på bar gärning och därefter se till att dom får det straff dom förtjänar.
      Han borde också se till att hans organisation fungerar så att erfarna poliser inte säger upp sig i protest.

      Tror inte att en lokalpolitiker i Sundsvall kommer att bygga någon karriär på riks- eller ens på lokalplanet genom att ta ställning mot armbanden.Hon tycker nog helt enkelt det hon skriver är rätt.
      Om hon ville bygga upp sin karriär skulle hon istället kräva Eliassons avgång för hans inkompetens och för att han mest sysslar med tomma symbolhandlingar och ursäktande av brottslingar istället för att sköta sitt jobb.

      Svara
      • Jan

         /  08/12/2016

        Hon presenterar inget eget alternativ på lösning på problemet. Hon kritiserar enbart för att vinna partipolitiska poäng. En populist således. Dessutom begagnar hon dubiös ideologisk överbyggnad som ”tar sig rätten till andras kroppar” och annat feministiskt snömos.

        Svara
        • Pelle2

           /  08/12/2016

          Hon hade ingen direkt lösning men jag håller med henne om att det är helt rätt att man skall benämna brottet för vad det är,sexuella övergrepp eller sexuellt ofredande.
          Sedan borde polisen behandla dessa företeelser som de brott dom är och inte förminska brotten genom att prata om tafsande.
          Vad jag förstår handlar det inte om att brottslingen har tagit på deras armar eller något annat neutralt ställe utan de har tagit på tjejernas bröst och deras kön.

          Kan inte se att hon vinner partipolitiska poäng genom detta utspel. Kan inte tänka mig att det är särskilt många som tycker att armbanden är en bra idé och att hennes ställningstagande skulle göra att någon skulle rösta på henne. Hade hon däremot krävt Eliassons avgång så hade hon gjort ett politiskt avtryck och hade säkert lockat nya väljare.

          Tycker du att det är en bra ide att fortsätta med Polisens populistiska taskspeleri att dela ut dom patetiska armbanden ?

          Skulle tro att din huvudsakliga anledning till din kritik är att hon är moderat.
          Du kommer då säkert invända att jag inte håller med dig för att du kritiserar en moderat men så är faktiskt inte fallet.
          Jag håller med henne att Polisen skall sluta dela ut armbanden men inte för att
          de skuldbelägger offren. Förstår inte hur hon tänkte när hon skrev det.

          Jag tycker att Polisen skall ägna sig åt att med kraft bekämpa brott och inte ägna sig åt patetiska symbolhandlingar som inte kommer att lösa problemet på något sätt.
          Med andra ord är den som skall ha mest kritik Dan Eliasson eller den medarbetare hos honom som kom upp med denna idiotiska idén.

          Svara
    • Jag är förvånad då jag trodde armbanden gjorde stor skillnad.

      Nej med sluta skratta.

      Seriöst, sluta skratta.

      Svara
  12. Frida Gustavlin

     /  08/12/2016

    Hur man vet att det handlar om Svenskar.

    Killar i åldern 15-25 beskrivs som män.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/flest-tilltradesforbud-till-arenor-i-stockholm/

    Old news, men ack så pepp:

    http://www.svd.se/twitterkampanj-for-kvinnlig-bond-tar-fart/av/ronja-martensson

    /Frida

    Svara
    • Pelle2

       /  08/12/2016

      Om man är 15 så är man inte en man eller kvinna men vid 25 skulle jag nog tycka att det är rätt att benämna personen på det sättet.Vet inte var gränsen går. Kanske vid 20 år eller
      vid 18 år när man är myndig ?
      Skall inte Zara Larsson bli nästa Bond ? Hon är ju så himla bra enligt henne själv och andra radikalfeminister…

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/12/2016

        Jag tror Zara skulle passa bra som nästa Frankensteins monster.

        Skulle säga att man kan skriva män och kvinnor om personer som är över 18, vilket är åldern då man som man eller kvinna får teckna ett äktenskapskontrakt. Vi har särskilda strafflättnader för personer under 21, så jag skulle kunna gå med på unga män/kvinnor mellan 18-21. Mellan 15-18 då? Då passar killar/tjejer rätt så bra.

        Det som är roligt är att det ibland är helt problemfritt att skriva män, i andra verkar det däremot omöjligt att hitta något passande ord. Som när ensamkommande ”barn” helt magiskt blir ensamkommande unga vuxna, eller till och med bara ensamkommande.

        /Frida

        Svara
        • Pelle2

           /  08/12/2016

          Ha,ha:-)
          Ja Zara kanske kan spela Frankensteins brud;-)
          Fast eftersom hon är radikalfeminist så är det väl förminskande att vara någons brud så¨då får det väl bli Frankenstein..
          Håller med om att det är idiotiskt att skriva ensamkommande barn när man kan se att dom inte är barn

          Svara
  13. Frida Gustavlin

     /  08/12/2016

    Brann granen upp? Nä, men de studentbostäder som byggts blev boeende för asylsökande, Det handlar nedan om så kallade Studentlägenheter i Stockholm, en stad med extrem brist på just bostäder till studenter.

    Själv hoppas jag att de resterande 2/3 av lägenheterna öronmärks till studenter på Södertörns lekhögskola, de som läser genus alternativ global hälsa och etnologi samt är tjej bör givetvis få extra förtur.

    http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/studentlyor-i-alvsjo-blir-hem-for-nyanlanda/aRKphk!TPkxf4OZxJ1S1cUOLFEUjA/

    Svara
    • Havre flarnstad

       /  08/12/2016

      Haha har byggt det där 😉 ska fråga om det blir tal om bönelokal så det kan muras in en skinkmacka (skämtåsido)

      Saken är ännu mer komplicerad av att gymkedjan 24/7 har köpt sig en lokal i fastigheten undrar hur dom ställer sig till detta för vem vill träna där sen om det visar sig bli ytterligare ett skandalöst boende med trakasserier av dom kvinnliga studenterna och taharush vid entrén för lättklädda fitnesstjejer. Det är inte barnfamiljer som kommer att bo här utan företrädesvis ensamma män.

      Tycker uppriktigt synd om tjejerna som tidigare varit så glada över att fått boende till hösten dom som kommit och bett om att få se ritningar över rummen osv som nu i stället får ett otryggt boende med flåsande tafsghaner som tänkt casha in på smugglarnas löften om en blond svenska för var manm

      Mittemot fastigheten ligger det en parkering tillhörande Älvsjö mässan och planen var/är att bygga ett enormt asylboende đ

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/12/2016

        Mura in en hel julskinka när du ändå håller på! Kan dock bli svårt att få tag, det är ju inte sässong, kanske kan du lägga ett gäng flintastekar under takpappen, alternativt hänga några kryddiga fläskkorvar i stuprören.

        Det här borde dock granskas närmare, gissar att Stiftelsen hotelhem i Stockholm tjänar bra mycket mer pengar på asylanter än studenter. Vad säger detaljplanen? Den säger klart och tydligt Studentbostäder, i planbeskrivningen står det studentbostäder och genomgångsboende för unga. Det står inte ett ord om asylsökande i planen.

        Ska bli mycket spännande att se hur asylboeendet kommer fungera, kommer det vara i samklang med målbilden i planbeskrivningen?

        /Frida

        _____________________________________
        I planbeskrivningen går följande att läsa:

        ”Närliggande Stockholmsmässan och Rica talk hotell har varierade och sena öppettider, men ligger för långt från bostäderna för att bidra till en positiv social kontroll. Hyresgästerna i planområdet kan dock förväntas röra sig i och kring byggnaderna under dygnets alla timmar. För förbipasserande på gångbron kan känslan av trygghet komma att öka, framförallt på kvällar och helger.

        Intervjuer har genomförts med företagare och anställda i närområdet, med boende i närheten och med människor som befunnit sig i eller passerat planområdet. De flesta tillfrågade ser det som positivt att det planeras för bostäder för studenter och ungdomar i området. Fler människor i området gör att den förbipasserande gång- och cykelbron inte upplevs så enslig, var en synpunkt som framkom vid intervjuer med förbipasserande. En verksamhetsutövare på platsen oroade sig för att det skulle bli stökigt med en så stor koncentration av studentbostäder på platsen, och efterfrågar istället fler hotell i närheten av Stockholmsmässan. Fler bostäder intill den befintliga livsmedelsbutiken kan vara ett positivt tillskott till den levande stadsmiljö som är önskvärt i det pågående programarbetet.
        Genom en intervju med en chef vid poliskontoret i Älvsjö framkommer uppgifter om att det finns problem med ungdomsgäng och kriminalitet i ett område nordväst om Älvsjö station och att viss droghandel sker vid stationen. Risken att de kriminella verksamheterna skulle spridas österut om Sjöbotten 1 bebyggs med studentbostäder, ser polisen dock inte som överhängande.

        Viss brottslighet skulle kunna minska i och med en ökad närvaro av människor på platsen, tror en tillfrågad säkerhetschef vid Stockholmsmässan. Målbilden i programarbetet för Älvsjö är inte en befintlig förutsättning för planering av bostäder i Sjöbotten. Däremot kan en etablering av studentbostäder i området vara till gagn för den levande stadsdel som programarbetet för Älvsjö syftar till.”

        Plankarta:
        http://insynsbk.stockholm.se/templates/main/pages/xGetDocument.aspx?FileId=4026859&FileName=4026859_2_6.PDF&DataSource=4&JournalNumber=2012-10003

        Planbeskrivning:
        http://insynsbk.stockholm.se/templates/main/pages/xGetDocument.aspx?FileId=4021444&FileName=4021444_1_6.PDF&DataSource=2&JournalNumber=2012-10003

        Svara
    • Jans

       /  08/12/2016

      Granen brann inte upp men en djävla massa bilar.

      Svara
  14. Pelle2

     /  08/12/2016

    OT:
    Börjar nästan bli tjatigt men Johan Westerholm på ledarsidorna skriver återigen ett bra inlägg på sin blogg.Denna gång utifrån en bok av Dan Korn som skriver om svenska värderingar och svensk kultur.
    http://ledarsidorna.se/2016/08/recension-av-dan-korn-svensk-kultur-en-forutsattning-for-integration/

    Svara
  15. Svenne

     /  08/12/2016

    Breitbart: Milano nära kollaps

    Svara
    • Jans

       /  08/12/2016

      Inga problem Reinfeldt skall åka ner och visa Milanoborna hur man öppnar sitt hjärta.

      Svara
      • Pelle2

         /  08/12/2016

        Tillsammans med Fridolin,Sjöstedt och Löfven…

        Svara
        • T

           /  08/12/2016

          Jag var i Milano senast 2003 och då fick man ha plånboken i kalsongerna. Idag stjäl de säkert kallingarna också. 😛

          Svara
          • Svenne

             /  08/12/2016

            Så härligt normbrytande… 😛

          • @T
            ”Jag var i Milano senast 2003 och då fick
            man ha plånboken i kalsongerna.”

            På tal om italienare, jag menar, romare –
            tyckte väl dessa att pengar inte luktade
            ”pecunia non olet”, gällande pengar från
            beskattningen av Roms offentliga toaletter.

            Men har du haft plånboken i sketorna,
            då luktar nog fan pengarna.

          • T

             /  08/12/2016

            De luktade mest svettig gubbkuk 😛

  16. Jan

     /  08/12/2016

    En av alla dessa bimbosar på Politism om damfotboll. Just den här bimbon heter Sara. Notera också hennes ringa matematikkunskaper (förutom de ekonomiska kunskaperna som är nära noll). Läs också kommentarerna (ytterst få tillåts kommentera på Politism. Något de är stolta över).

    http://www.politism.se/story/jo-man-maste-faktiskt-jamfora-dam-och-herrfotboll/#post-43143

    Svara
    • Pelle2

       /  08/12/2016

      Tycker även att man klan kritisera Moa Svans artikel.
      Hon skriver bl.a följande:
      ” En svensk fotbollsdam på högsta nivå tjänar i snitt 12 000 i månaden. En kille i Allsvenskan drar in det fyrdubbla.
      Intäkterna för klubbarna i de båda översta serierna skiljer sig enligt lika svindlande intervall: totalt 103 072 tkr för damerna 2015, 1.731,9 mkr för herrarna samma år. (Här är lagen färre i damserien, bör sägas, men sifforna visar tendensen tydligt).
      I Champions League är den totala summan prispengar för herrar 11,6 miljarder. I damernas motsvarighet får svenska lag som vill delta bidrag från kommunen, och kan ändå räkna med att gå hundratusentals kronor back.”

      Herrarna drar in mycket mera pengar men ändå verkar hon vilja att de kvinnliga spelarna skall tjäna lika mycket.
      Klubbarna som deltar i Champions league på herrsidan drar storpublik,har stora reklam- och tv-intäkter med mera eftersom intresset för dom är väldigt stort medan damfotbollen lockar några tusen. Detta påverkar naturligtvis intäkterna. Om herrarna drar in mera pengar så kan dom också kräva högre lön. Rent marknadstänk.
      Men Moa är, om jag inte minns fel, radikalfeminist så då skall ju naturligtvis kvinnor tjäna minst lika mycket som män även på detta område…
      Hon skriver att man skall jämföra dam och herrfotboll men då enbart ekonomiska orättvisor
      och inte jämföra fotbollens underhållningsvärde med mera.

      Vid ett par tillfällen har svenska juniorpojklag slagit det svenska damlandslaget
      men det är tydligen inget hon vill diskutera…

      Svara
    • Som någon nämnde – kanske på förhatliga Flashback – så måste man göra Damfotboll intressant för en större publik. Minska fotbollsplanen. Gör allt snabbare och intensivare.

      Svara
      • T

         /  08/12/2016

        Byt tröjan mot bikinitopp som de har i beachvolley 😛

        Svara
        • Grodan Boll

           /  08/12/2016

          Damtennisen har lyckats ganska väl =)

          Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/12/2016

      ”Jag pratar med Moa Svan, KOMIKER och sportjournalist som i fjol kom ut med boken ”Det riktiga landslaget”. Hon säger så här om jämförelsetabut:”

      KOMIKER!
      Tillåt mig att småle, de där tjejerna är verkligen för roliga.

      Från kommentarerna under inlägget.

      Okänd person som vill väl, men inte fattat nått
      Marcus Westermark
      Moa, du missar det grundläggande problemet: Damlandslaget blir utklassade av random 15-åriga pojklag, det är till störst del därför statusen för damfotboll inte är högre. Det handlar inte om maktstrukturer eller patriarkatet, det handlar om att herrfotboll i nuläget är så mycket bättre. Förhoppningsvis kommer det inte dröja länge innan damfotbollen ligger på liknande nivåer, men i nuläget går det inte jämföra de två.

      margretatladottir
      du kan inte mena allvar?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/12/2016

        Det är minst sagt en ding ding värld på Politism redaktion. Den här är nästan lika rolig.

        ”Forskning” visar att tjejer som läst att tjejer är dåliga blir dåligare, därför måste vi sluta säga att tjejer är dåliga, för de är alltid bäst, och om de läser att de är bäst så förblir de bästigast.

        Trigger warning: Fram med skämskudden innan du läser

        http://www.politism.se/story/kvinnohat-paverkar-fotbollen/#post-42834

        Svara
      • Jan

         /  08/12/2016

        Insiktslösheten är total bland dessa fotbollsfeminister. Helt enkelt för att de aldrig ser på fotboll! Som Johan påpekar i kommentarsfältet:

        ”Sen skulle ju faktiskt damfotbollen gå betydligt bättre ekonomiskt om alla narcissister som twittrar hashtagen #detriktigalandslaget faktiskt fick röven ur stolen på Espresso House och gick och köpte biljetter till Damallsvenskan istället. Något säger mig att det är en extrem minoritet som gör det”!

        Svara
    • Jan

       /  08/12/2016

      Visst, fast han har rätt i sakfrågan. Bara en procent av tillfrågade svenskar skulle välja TV3 som värd för tv-sändningarna. OS har blivit på tok för kommersialiserat. Det bästa vore om SVT och TV4 delade på sändningarna och således också kostnaderna. Lejonparten av de tillfrågade föredrog SVT som värd för OS-sändningarna.

      Svara
      • Pelle2

         /  08/12/2016

        Visst är det trevligt om man kan titta på OS, fotbolls- eller hockey VM ”gratis” men eftersom dessa evenemang drivs på kommersiella grunder så förstår jag att dom säljer evenemanget till högstbjudande.
        Klart att folk vill se stora turneringar gratis om dom kan så den undersökningen har ett begränsat värde tycker jag.
        Kan inte se att det är av något samhällsintresse att dessa evenemang skall sändas i ”gratiskanalerna”.Om jag vill se dom så får jag väl betala för det precis som man får göra för andra evenemang.
        Vad kommer härnäst om Sjöstedt får bestämma ? Gratis konserter,gratis bio eller något annat. Som gammal kommunist skulle han väl helst förbjuda all företagsamhet…

        Håller med Sofia att han kanske skall ägna sig åt riktiga samhällsproblem istället för att klaga på att Os inte sänds i gratiskanalerna..

        Svara
        • Jan

           /  08/12/2016

          Du verkar vara en anarkokapitalist. OS är inte vilken krämarverksamhet som helst. Det är grundat på högre värden än enbart profit. Det finns ett allmänintresse att så många som möjligt kan se OS. Även de som inte har råd att teckna dyra tv-abonnemang.

          Yttermera är det så att sändningarnas kvalité, innehållsmässigt och redaktionellt, skulle öka om OS gick i SVT och/eller TV4. TV3 är helt enkelt inte lika professionella som SVT. Vilket också 99 procent av svenska folket anser (enligt enkäten).

          Svara
          • Pelle2

             /  08/12/2016

            Nej,jag är ingen anarkokapitalist men jag anser att statens inflytande inte skall vara större än nödvändigt.
            Att Polis, rättsapparaten i stort, försvar,ansvar för att skola,sjukvård,åldringsvård,pensionerna,socialhjälp,lagar och sådant fungerar är något som skall skötas av staten.Resten kan skötas på annat sätt om det inte finns ett samhällsintresse att staten driver det.
            OS må ha grundats på högre värden men är numera mest som vilket världsmästerskap som helst om än i flera grenar och i större omfattning.
            .
            Visst, man kan ha synpunkter på kvaliteten på sändningarna och det hoppas jag att OS-organisationen har så att dom tar med den parametern i upphandlingen.

            Förstår att folk tycker att det är dyrt att betala för sändningarna. Denna gången handlar det dock om tv3 som ju inte är den dyraste kanalen att köpa.
            Hade varit värre om man var tvungen att köpa ett stort paket av Viasat.

          • Jan

             /  08/12/2016

            Okej. Då kan vi väl göra en kompromiss. Ni moderater kan få se OS och andra stora idrottsevenemang på Viasat eller valfri kommersiell skvalkanal. För dyra pengar och med låg journalistisk kvalité. Sedan kan vi andra se OS på en public service-kanal med erkänt duktiga sportjournalister och utan att behöva teckna nya dyra avtal. Deal?

          • MiT

             /  08/12/2016

            Och allt lett av Moa Svan eller annan valfri radikalfeminist 😛

            Men håller med dig, det ÄR (eller i alla fall har varit) mycket bra kvalitet när SVT håller i bevakningen av stora sportevenemang. Men de har blivit så äckligt indoktrinerade! Lyfter upp skitgrejer som om det vore det viktigaste i världen osv. Man slipper väl inte det när andra har evenemangen men nog är det mindre tramsgrejer som radikalfeminister skriker om?

          • Pelle2

             /  08/12/2016

            Visst,om valet vore så enkelt så kunde vi göra så.
            Undrar bara hur man skall gå till väga när man väljer ut vilka tv-evenemang som har ett sådant omistligt folkligt värde att staten skall förbjuda vissa aktörer
            att sända evenemanget exklusivt för sin publik ?
            Sjöstedt och du vill se OS medan någon annan vill se på något annat som dom bedömer är omistligt för dom men som kostar pengar.
            Sedan tycker jag nog att det är en gråzon vad gäller tv 4. Visst, deras utbud är ”gratis” men dom får sända reklam. Varför skall staten gynna en sådan kommersiell aktör framför andra ?
            Man kanske måste ge public service monopol för att inte gynna tv4 ?

            Sedan tycker jag att du generaliserar negativt över de andra kanalerna.
            När tv3 började sända hockey-vm för många år sedan var det väldigt amatörmässigt men på senare år tycker jag att dom är helt ok. Har inte tittat
            på OS denna gång så jag vet inte hur Viasat har skött sig.

            Har sett en del engelsk fotboll, på Viasat tror jag, och där hade de med väldigt duktiga experter i studion och programledarna och kommentatorerna var också helt ok.
            Sedan är jag inte Moderat längre vilket jag har sagt vid fleras tillfällen.
            Kommer dock alltid debattera med dig om du ger dig på dina politiska motståndare utifrån din vänsterposition och jag har en motsatt uppfattning.

            Hoppas dock att du inte tar det personligt. Du skriver många saker som jag håller med dig om och jag är inte ute efter vara elak mot dig eller trycka ner dig
            som person. Vi har bara olika ideologiska ståndpunkter 🙂

          • T

             /  08/12/2016

            SVT har svårt att få mer pengar till sportevent av pappa staten för staten har fullt upp med att finansiera ett ”viktigt” experiment. Jag saknar sportintresse och tycker att det hör hemma i underhållningsbranschen.

          • Rikard

             /  08/12/2016

            Hej.

            Vill SvT sända OS får man helt enkelt vara med och lägga anbud på sändningsrättigheterna. Är någon annan bättre på förhandlingar – köp tjänsten av denne istället.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

          • Grodan Boll

             /  08/12/2016

            Är någon annan bättre på förhandlingar – köp tjänsten av denne istället.

            Men glöm inte att köpa SVT också, för du har inget val. Du måste köpa SVT också.

  17. MiT

     /  08/12/2016

    Svara
  18. Svenne

     /  08/12/2016

    Breitbart: Sweden, rape capital of the world

    Svara
  19. Svenne

     /  08/12/2016

    OT: ”var femte elev använder öronproppar i skolan”

    Svara
  20. Homofili (vilket är ett roligt ord!) är förbjudet i 30+ länder i Afrika.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: