Gymnasieminister Aida Hadzialic avgår, kört rattonykter

Gymnasieminister Aida Hadzialic avgår efter att ha fastnat i en kontroll med 0,2 promille. Detta kommer hon att meddela vid en presskonferens senare idag.

gymnasieminiern avgår1

Jag tycker det är väldigt synd för hon har varit en av mycket få i regeringen som har integritet och som ändå tagit lite ställning mot de värsta galenskaperna. Nu har hon kanske inte varit sådär framträdande utan ganska anonym och det har varit lite tyst men vad ska man vänta sig av en ung och ganska oerfaren politiker? Kanske fler politiker borde vara lite tystare? Veta sina begränsningar så att säga? Om det nu är därför alltså…

Jag ska villigt erkänna att jag hade mina tvivel mot henne när hon utsågs, tänkte att hon bara var ett alibi, utländsk bakgrund, ung OCH kvinna. Ett kinderägg så att säga. Men det har visat sig att hon nästan är den enda som har lite ryggrad istället. Så det kan bli  😛

Tråkigt att hon avgår men 0,2 dagen efter är 0,2 dagen efter. Jag är extremt mycket emot att köra med alkohol i blodet! Men hela livet ska inte behöva rasa ihop heller. Att direkt ta konsekvenserna är kanske det bästa för framtiden ändå. Då finns möjligheten att komma tillbaka senare.

gymnasieminiern avgår

Det kanske visar sig att det är det allra bästa att göra för framtiden, att så lite som möjligt bli förknippad med dagens regering. Det kanske är det dåliga sällskapet som påverkade henne…

Kan inte vara lätt att vara ansvarig för kunskapslyft med tanke på den mängd analfabeter och extremt lågutbildade som kommit de senaste åren…

Vad som väntas klubbas igenom och börja gälla i januari 2017

Undantag från vissa bestämmelser i plan- och bygglagen vid tillströmning av asylsökande

Undrar förresten vad folkhälsominister Jugend Wikström säger? En minister som druckit alkohol och haft lite kul en kväll? Kanske suttit ner samtidigt? Han måste vara i upplösning nu!

**********

En som inte direkt gillar Way Out West  😛

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

88 kommentarer

  1. Jan

     /  08/13/2016

    Superoffret Frida i AB tycker att alla tjejer är ”supergirls”. Precis som för många mediafeminister är hennes förebild treåriga flickor. Det är de som är den nya superfeminist-generationen tydligen. ”Lilla gumman” är dock fortfarande super-tabu!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/fridasoderlund/article23332627.ab

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/13/2016

      Det där är helt i linje med tanken att kvinnor besitter särskilt magiska egenskaper. Föreställningen att bara för att man är kvinna är man per definition ett underskattat superduper geni, den bästigaste DJ:n och inte minst den peppigaste superhjälten, som för att bli uppskattad måste jobba minst fyra gånger hårdare för fjärdedel av förtjänsten. Ungefär som vita såg sig i relation till svarta i sydafrika, fast här är den vita en kvinna, och den svarta en man.

      Feminismen fostrar knappast kvinnor till starka individer, snarare bortskämda lättkränkta egoister. Retoriken känner vi alla igen, kvinnor är offer, förpackat i en svepande och högtravande krönika med en ton av lättsam patetik. Avslutningen på texten behöver läsas med skydd av en skämskudde.

      ”Men så svajar hon den lite extra och påminner mig om det som tog mig så lång tid att förstå. Att den där manteln sitter där – alltid. Oavsett motstånd eller åsikter eller stunder då vi tror att den måste gömmas undan. Osynligt på in­sidan,­ ­svajandes kring ­knäna. För vi är super och vi är girls – redo att lyfta.”

      /Frida

      Svara
    • Jösses vad tjatigt. Vi har hört allt detta förut: bäst på något men reducerad till en mans ägodel, hora i kommentarsfält, manshatare. Med en touch av superhjältetjej och inspiration av ett barn.

      Hade Frida en deadline på sin krönika och inga idéer? Då är det bara att kopiera alla andra feministalster för att driva på översittarattityden och manshatet. Under tiden är det faktiskt just kvinnor som sätter krokben för varandra och det kan vi inte skylla på någon annan än oss själva.

      Håller med Lisa G om att det bara är att plocka fram kudden. Och skämmas över våra ”medsystar”.

      Svara
    • Pelle2

       /  08/14/2016

      Om nu kvinnor är så himla bra så kan man ju också undra varför de behöver kvoteras in och varför det hela tiden behöver göras specialsatsningar på dom.
      Vi genomusla män behöver ju varken kvoteras eller satsas på i något sammanhang enligt samma feminister.

      Svara
  2. MiT

     /  08/13/2016

    Så här håller han ofta på, alla som säger nåt han inte håller med om är SD:are. Extremt obehagligt. Jag förvandlades tidigare automatiskt och direkt till en SD:are bara för jag anmärkte på hans öppna förakt mot lågutbildade som han såklart förknippar med SD. Tycker han blivit värre den senaste tiden, mycket obehaglig…

    https://twitter.com/Cornubot/status/764392783780126720

    Gå in och kolla kommentarerna själv så får ni se, finns absolut inget alls som ens kan antyda något om partisympatier men i hans värld så är det automatiskt SD:are som han gärna sprider på t ex twitter.

    http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/darfor-far-vi-inga-politiker-med.html

    Svara
    • T

       /  08/13/2016

      Det brukar bli så när det krökas. Självhatet projekteras på andra.

      Svara
    • Opie

       /  08/13/2016

      Jo, den gode Wilderäng verkar tappa det allt mer. Följt hans blogg i många år och han har alltid varit en självgod narcissist men nu har han spårat totalt. Gissar på personliga problem.

      Svara
    • notsure

       /  08/14/2016

      Han ser allt i svart eller vitt. Har slutat läsa hans blogg för länge sedan då den inte längre intresserar mig, förmodligen av denna anledning.

      Svara
  3. Jan

     /  08/13/2016

    En annan Frida, Frida Boisen, i en oerhört angelägen feministkrönika om besväret för medelklassfeminister att boka solstollar under de ständiga utlandssemestrarna….

    http://www.expressen.se/kronikorer/frida-boisen-1/helt-fel-att-bli-arg-pa-solstolspaxarna/

    Svara
    • Tack tack att du tipsade om detta, så angelägna solstolspaxningen! Jag skulle ha missat det utan dig. En verklig feministisk stridsfråga. Sen fick hon en rad om flexarbetsplatser men det var inte så viktigt som solstolarna.

      Svara
    • Jan

       /  08/13/2016

      Ser att jag skrev solstollar! Fast det var någonting helt annat. Gick på tv under åttiotalet.

      Svara
  4. Hypocrita

     /  08/13/2016

    För att kommentera vad du skriver i ditt inlägg MiT:

    Klockren sammanfattning. Precis min åsikt också. Att du sedan har en poäng i att det kan vara en fördel att inte förknippas med dagens regering…. Spot On!

    Den kritik jag har mot Aida och hennes handling gäller varken hennes ålder, kön eller religion. Utan det är så enkelt att hon gjorde något olagligt, helt enkelt….

    Att dricka alkohol och sedan ”kallt räkna på ” att man skall klara sig under gränsen för rattonykterhet är så fel, så fel….

    Svara
    • T

       /  08/13/2016

      Ett glas vin… det finns stora glas och ännu större glas. En färdknäpp för mycket 😛

      Svara
    • Olof

       /  08/13/2016

      På grund av Sveriges låga gräns är det helt rimligt att räkna, då den ligger långt under hur allt från dåligt humör till sömnbrist påverkar körförmågan. Du kan helt enkelt inte känna någon skillnad mellan om du är det minsta påverkad eller inte med så låg nivå, alltså finns egentligen inget alternativ annat än räkna, eller skaffa sig en alkometer för att verifiera.

      Aida gjorde uppenbarligen lite av en glädjekalkyl då hon förmodligen inte är så stor, men låg ändå uppenbarligen rätt nära, och vin är trixigt om man inte vet alkoholhalten i det. Hade hon haft is i magen kunde hon begärt blodprov och skulle förmodligen klarat sig på tiden det skulle ta att ordna.

      Att ‘inte dricka och köra’ är helt enkelt inte ett rimligt alternativ med så låg nivå; du kan ha sovit ut och mer därtill dagen efter och ändå lätt ha 0.2 utan vare sig du själv eller någon annan skulle märka det.

      Svara
      • Hypocrita

         /  08/13/2016

        Antag följande:

        En busschaufför hämtar skolbarnen på morgonen, åker sedan hem på rast. Väl hemma korkar denne upp vinflaskan och dricker några glas…. 4-5 timmar senare är det dags att jobba och skjutsa hem skolbarnen igen.

        1/ Vill du låta dina barn åka med denne chaufför?
        2/ TROTS att chauffören ”räknat” med att tillräckligt mycket alkohol försvunnit ut ur kroppen?

        Svara
        • Olof

           /  08/13/2016

          Jag skulle absolut inte ha några problem att låta barnen åka med någon som har 0.2 promille. Som jag sa, vid så låg nivå är påverkan mycket större från allt möjligt annat, t.ex att tala i headset har betydligt större påverkan. För att inte tala om närvaron av skolbarn i bussen som förmodligen är den absolut största riskhöjande faktorn. Skulle du låta barnen åka med en buss med andra barn i?

          Sen är det mer troligt att chauffören dricker 4-5 glas vin på kvällen vid en middag… och då, åtta timmar senare, kommer ha samma eller högre nivå än 4-5 timmar efter 2 glas.

          Räknar han på det är chansen större att han inser att det finns en risk att han inte har under 0.2. Räknar han inte på det så tror jag ärligt talat inte att alla inser risken att ha 0.2 promille morgonen efter 4 glas vin… speciellt som de förmodligen varken kommer att vara bakfulla eller känna sig det minsta påverkade.

          Och nej, alterativet är att vara helnykterist i så fall. Tidshorisonten och oförmågan att känna av så små mängder gör helt enkelt att begreppet ‘innan’ inte är aktuellt. Istället får man helt enkelt räkna eller skaffa sig en ok alkometer (vilket rekommenderas).

          Svara
      • Hypocrita

         /  08/13/2016

        Så alternativt att INTE DRICKA trotsat man vet att man ska köra bil 4-5 timmar efteråt finns inte?

        Svara
  5. QED

     /  08/13/2016

    Hmm … hon körde från Köpenhamn, och gränsen för rattonykterhet är 0,5 promille i Danmark. Hon hade 0,2 promille när polisen stoppade henne i Sverige. Troligen
    inte rattfull när hon satte sig bilen. Håller det i tingsrätten? 😉

    Svara
    • Tomas

       /  08/13/2016

      en minister som kör själv och inte flyger åker taxi på våran kostnad

      Svara
  6. Frida Gustavlin

     /  08/13/2016

    Angående ändring i plan och bygglagen:

    ”Föreskrifterna om undantag får avse kraven på att hänsyn ska tas till allmänna intressen vid lokalisering av bebyggelse”

    Det vill säga, det ska få placeras asylbyggnader där så byggherre och politiker behagar, utan att behöva ta ett skvatt hänsyn till de som bor i dess närhet.

    Från promemorian:
    ”Enskilda kan i begränsad utsträckning beröras i egenskap av grannar etc. genom att nya anläggningsboenden lättare kan etableras i byggnader och på platser som annars inte hade ansetts vara möjliga för en sådan etablering.”

    Tjena mittbena!

    /Frida

    Svara
  7. Svenne

     /  08/13/2016

    OT: Australiens damlag, ren underhållning:)
    https://twitter.com/Rili2013/status/764439478316466176

    Svara
  8. MiT

     /  08/13/2016

    Svara
    • T

       /  08/13/2016

      Gahrton hade 1,89 promille. Här i hemorten tog de en som hade 3,22 promille och körde bil.

      Svara
    • Pelle2

       /  08/14/2016

      Faktiskt en kul och självironisk kommentar av Filosofen Nils.

      Svara
    • G

       /  08/14/2016

      Fint skrivet av Bawar. Haha, 5 tummener, 2 tummeupp, ibland svårt att veta varför folk röstar upp och ner. Aida har mer ryggrad än hela Miljöpartiet tillsammans (sorry Nils Karlsson). Och att hon avgick av egen maskin gjorde faktiskt bara att min respekt för henne stärktes ytterligare.

      Svara
      • MiT

         /  08/14/2016

        De har inte läst vad Bawar skrivit alls utan går bara på vad de ser av hans inlägg här, de tror helt enkelt att det är kan som skrivit det där galna fast det är det han tycker är anmärkningsvärt…

        Svara
  9. Rattonykterhet är avskaffad. Det heter bara rattfylla eller grov rattfylla. Gränsen är 0,2 promille och skall föranleda till körkortsindragning alt alkolås och böter eller fängelse.

    Rattonykterhet låter liksom snällare än fylla. Men det finns inte längre.

    Svara
    • QED

       /  08/13/2016

      Svensk Handel hänger på trenden att sudda ut gradering av brott och vill ta bort begreppet snatteri och i stället kalla det stöld. Detta en debattartikel nyligen.

      Svara
  10. QED

     /  08/13/2016

    Svara
  11. MiT

     /  08/13/2016

    Svara
    • Jan

       /  08/13/2016

      Nu högg han i sten. Att hunsa Åke Ortmark gör man inte i första taget. Dessa förbannade vänsterliberaler med Messiaskomplex. Åke har rätt för övrigt. Gränsen 0,2 är överspänd moralism.

      Svara
    • Dreadlock

       /  08/13/2016

      En bra reminder varför Twitter blivit det perfekta verktyget för klåpare som slänger in halmgubbar för glatta livet , och kallar detta för ”dialog”. Sedan blir klåparna förnärmat och efterlyser god ton `när halmgubben blir avvisat. Sedan går ”Dialogen” i repris för att reda upp alla missförstånd och sedan blir man kallat för Nazist eller SD:are

      Svara
    • G

       /  08/14/2016

      ”Ja, för den som struntar i offren är din väg given.”

      *okej* Sedan när struntar Klepk och andra likasinnade _inte_ i sexuellt trakasserade/ofredade offer ? GM har ju ofta fel hudfärg eller nationalitet för att de ska våga bry sig om offren i alla dessa fall.

      Svara
    • Pelle2

       /  08/14/2016

      Klepke är politisk redaktör på Arbetet så vem är förvånad över hans ton mot Ortmark ?
      Godhetsvänsterns representanter tycker att dom kan begå verbala övergrepp mot sina åsiktsmotståndare och vi skall bara acceptera det.
      När någon sedan biter tillbaka så börjar godhetsvänstern att gråta och tycker att motståndarna är elaka.
      Hycklare och dubbelmoralister är dom..

      Svara
  12. Gigas

     /  08/13/2016
    Svara
    • Jan

       /  08/13/2016

      Är det någon som springer i ett lämmeltåg så är det väl artikelförfattaren. Att Eskilstunakuriren publicerar ett sådant intellektuellt haveri till artikel vittnar om genuint dåligt omdöme.

      Svara
    • MiT

       /  08/13/2016

      Oj jävlar! 😀

      Svara
    • Dreadlock

       /  08/13/2016

      Jag såg inget intellektuellt haveri ?

      Det är en fundering, som jag också haft förresten, vad Ekeroth egentligen har för avsikter.

      Ekeroth vet mycket väl att demonstrationfriheten är inskriven i vår grundlag tillsammans med tyckfrihetsförordningen samt mötesfriheten.De starkaste lagar vi har. De är så starka att varje ändring i grundlagen kräver att 2 regeringar är i majoritet för Ekeroths förslag med ett val emellan.
      Därför finns frågan : Varför vill en politiker se en grundlagsändring i de mest fundamentala lagar vi har. Och i så fall – Vilka andra grupper- i framtiden kan tänkas ingå i förbudet mot demonstrationsfriheten ? Vilka politiker kan tänkas fostras fram i framtiden som kommer att utnyttja förbuden ? Vi har idag Erdogan som har oinskränkt makt att ändra grundlagen. Vi har Putin. I historien har vi haft dussintals nationer med maktfullkomliga statsöverhuvuden som kriminaliserat människor med fel religion, fel åsikter och fel kulturell bakgrund. Ska vi tillbaka dit? Jo tjena.

      Svara
      • T

         /  08/13/2016

        Det behövs ingen grundlagsförändring.

        25 § För andra än svenska medborgare här i riket får särskilda begränsningar göras genom lag i fråga om följande fri- och rättigheter:
        1. yttrandefriheten, informationsfriheten, mötesfriheten, demonstrationsfriheten, föreningsfriheten och religionsfriheten (1 § första stycket),
        2. skyddet mot tvång att ge till känna åskådning (2 § första meningen),

        4. skyddet mot frihetsberövande (8 § första meningen),
        5. rätten till domstolsprövning av frihetsberövande av annan
        anledning än brott eller misstanke om brott (9 § andra och
        tredje styckena),

        10. skyddet mot ingrepp på grund av åskådning (21 § tredje meningen).
        På sådana föreskrifter om särskilda begränsningar som avses i första stycket ska 22 § första stycket, andra stycket första meningen samt tredje stycket tillämpas. Lag (2010:1408).

        Svara
        • Dreadlock

           /  08/13/2016

          Det var för mig okänt faktiskt.

          Läste igenom § 25 i sin helhet på riksdagens sida. Man kan konstantera att lagen finns men ingen har (vågat ?) implementera den. I ren praxis av tillämpningen är europakonventionen stick i stäv med Sveriges § 25 ( Flyktingstatus,får ej sändas hem till hemlandet om hot föreligger) Utlänningar som demonstrerar på torget i Sverige hamnar då i ett limbo av motstridande lagar.

          Svara
          • T

             /  08/13/2016

            Som Tino S. skrev: Svensk lag sägs numera vara en rekommendation.

      • MiT

         /  08/14/2016

        Om hon i princip spegelvänder texten så är den inget haveri så att säga.

        Svara
  13. MiT

     /  08/13/2016

    Svara
    • Jag har inga ord för att beskriva hur skevt Sverige är. Hur det prioriteras. Att ”jämställdhet” måste uppnås, kosta vad det kosta vill. Kvalitet och vad människor faktiskt vill se och betala för är numera sekundärt. MINST hälften kvinnor. Men gör de likadant för alla andra grupper? Är det fördelat även efter hudfärg, religion, påstådd könsidentitet, eventuella handikapp? Hur många slöjor eller turbaner finns på scen? Ska det kartläggas efter partisympatier också?

      Vart drar man gränsen för denna jämställdhet?

      Men; tack för att du delar, MiT.

      Svara
  14. Dreadlock

     /  08/13/2016

    OT

    Spotify grundaren Daniel Ek bekänner att han blev deprimerat av att ingen av Stureplans golddiggers var intresserat av honom som person , utan endast av stålarna,när de väl började rulla in.

    Samtidigt så säger han : ” ”Jag hade jättekul i ungefär ett år. Jag var på Stureplan (i Stockholm, reds anm.) och försökte få de här tjejerna jag aldrig kunde få innan.”

    Insikten blev smärtsam för Ek. ”Jag blev extremt deprimerad. Jag skapade aldrig företaget för pengarna, det började ju med en passion”, säger han.

    Undrar hur många flaskor bjudchampagne det tog innan han slutligen kom till insikten att pengar inte är allt. Men att det är den enda anledningen till varför visst klientel smörade upp stackars Daniel 😀 😀 . Ack dessa stackars datanördar..

    Svara
    • T

       /  08/13/2016

      Sånt borde man märka redan i grundskolan och har man inte fattat tidigare borde polletten ramla ned när morsan börjar ragga tjejer åt en 😉

      Svara
  15. Svenne

     /  08/13/2016

    OT: Daily Mirror: ‘Women in mini skirts don’t become suicide bombers’ 😀

    Svara
    • Rikard

       /  08/13/2016

      Hej.

      Underbar artikel om Kirgizistans president och premiärminister som läser lagen för islamister (i ett muslimskt land). Budskapet sammanfattat från artikeln är i princip att den som vill gå med en säck på huvudet och spränga bomber skall flytta från Kirgizistan. Presidenten säger att man är beredd att betala flygbiljetten för att bli av med människor som vill förbjuda landets kvinnor att klä sig hur de vill.

      Ack, om man fått höra en svensk politiker på riksnivå våga uttala sådana självklarheter!

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  16. MiT

     /  08/13/2016

    ”Metro och migrationen”
    http://www.pilum.nu/metro/

    Svara
  17. Svenne

     /  08/13/2016

    ”Identitetsvänstern är inte tränad i evidensdriven debatt…”

    Svara
  18. De som tycker 0.2 promille-gräns är rimligt, är nog samma skitnödiga typer som trakasserar ammande kvinnor för att de dricker vin till maten.

    När jag tar makten, blir det 0.5 promille på vägarna och 0.8 promille på sjön

    Svara
    • Ivar L

       /  08/14/2016

      Att just alkohol bedöms så strikt tror jag till stor del beror på att det är så enkelt att mäta. Intervallet 0,2% – 0,5% borde bedömas annorlunda än högre värden. Rattonykterhet var en rimlig distinktion från rattfylla.

      Svara
  19. Sven

     /  08/13/2016

    Angående ovanstående inlägg borde vi åtminstone, för att undvika förvirring ha samma promillegräns inom EU/Schengen. Jag miss i Schweiz, där annonserade man publikt att ”du kan ta en starköl.”
    Sen kan man kommentera händelserna i staden Manjib i Syrien. När man där blivit fri från IS-styret rakar männen sina skägg och kvinnorna kastar ansiktsförklädnaderna.
    I Sverige driver islamistiska kvinnor med stöd av vänstern kravet på att det ska vara tillåtet och accepterat att dölja hår och ansikte. Här måste nu drivas en kampanj som visar att eftersom de flesta som kommer till Sverige som flyktingar har flytt från islamistiskt förtryck är det inte lämpligt att de förtryckare som följt efter får sätta en islamistisk agenda utan de som flytt hit har flytt till det existerande, gamla Sverige och dom måste faktiskt acceptera synligt hår, att folk äter griskött och att man dricker alkohol om man vill, utan att för den skutt överskrida eller tangera regelverket.

    Svara
  20. Lars

     /  08/14/2016

    Ortmark och Jan Guillou har rätt. 0,2 promille är för lågt, man känner inte ens av det. Det är mycket rättsosäkert att hålla sig med den typen av lagar, som innebär att man inte själv kan avgöra vad som är rätt eller fel. Gränsen borde höjas. Den bör givetvis fortfarande vara låg och inte 0,8 som i vissa länder, då börjar man bli ”på fyllan” på allvar, men typ 0,4 vore rimligt. Ja eller 0,5 då, som tidigare

    Svara
    • G

       /  08/14/2016

      Mycket bra och nödvändigt skrivet i denna tid, tror dock inte att AB och andra kommer ändra sina ”rutiner” i första taget. Men desto fler som skriver om eländet desto bättre givetvis!

      Svara
  21. G

     /  08/14/2016

    Hmmm mycket tråkigt att hon går. Men ja, ryggrad saknar hon definitivt inte. Och så tråkigt att en viktig röst och lite av en ”role model” för många sekulära muslimer och en av få som sätter hårt mot identitetspolitiken nu försvinner från scenen. Jag förstår varför hon väljer att avgå, och ingen kommer heller kunna säga ”men du valde att stanna kvar…”. Men när andra politiker som både sagt och gjort saker som IMO borde ha gjort att de tackat för sig med omedelbar verkan, men ändå sitter kvar, så visar bara det att vissa klamrar sig fast bara för att, och ursäktar på alla möjliga sätt i hopp om att det ska glömmas så de kan gå vidare med politikerkarriären. Jag tycker politiker som gör allt för att vara kvar på ”scenen” oavsett vad de gjort eller sagt, de är inga bra politiker öht. En politiker utan ryggrad och insikt om vad som är rätt/fel och acceptabelt/oacceptabelt, de är inga bra politiker hur man än vrider och vänder på det hela, de tar inte uppdraget seriöst helt enkelt.

    Men nu finns det troligen ingen från S som kan uttala sig på samma sätt som Aida, som politiker och minister, som sekulär muslim inom S, som säger nej till identitetspolitiken, det finns ingen inom S som kan fylla upp hennes plats på ett bra sätt. För det är liksom ingen hemlighet att hennes bakgrund från Bosnien + att hon är muslim, har gjort att hon _inte_ fått kritik av exempelvis egna partikamrater när hon uttalat sig om något ”känsligt”, istället har hon fått beröm och uppbackning. Knutson som tar över till.ex är en klassisk svenne, hon varken kan eller vågar säga något som kan tänkas sticka ut på fel sätt och som riskerar vara ”kränkande” för ”fel” grupp människor. Den viktiga ryggraden existerar inte hos henne och många andra på samma sätt.

    Det finns folk som sätter sig i bilen när de vet om att de är onyktra, för att köra till systembolaget och handla mer till exempel, Aida skulle säkert aldrig göra något sådant. Men man ska inte lita blint på sin känsla och chansa så som hon gjorde. Jaja, ett litet misstag gjorde så hennes karriär nu spårade ur, åtminstone tillfälligt.

    Min känsla är att om alla politiker tog konsekvenserna på samma sätt som Aida…då hade tilliten och respekten för politiker (inte nödvändigtvis för politiken de vill genomföra!) varit mycket högre och stabilare än vad den är nu. Man kan få sparken eller så kan man ta beslutet att avgå på egen hand, det ena är IMO bättre än det andra. Jag hoppas att inte obehagliga krafter inom S och SSU går stärkta ur detta nu när Aida inte längre finns med i bilden på samma sätt som tidigare. Jag säger tack för allt du har gjort Aida och lycka till i fortsättningen, men hoppas samtidigt att hon kommer tillbaka till scenen i framtiden då hon säkert är bra mycket vettigare än många andra unga som står på tur i kön, exempelvis från SSU, i hopp om en lysande karriär inom politiken.

    Svara
  22. MiT

     /  08/14/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  08/14/2016

      Ja,det är ett skämt när radikalfeminister som Ohlsson försöker ta åt sig äran av något som inte har ett skit med deras feminism att göra.
      Radikalfeministerna brukar ju ständigt prata om hur fel det är med militärt våld men när nu kvinnor tar till militärt våld mot IS så är det starkt och feministiskt.Konstigt nog verkar det inte vara berömvärt att män gör militärt motstånd mot is…

      Svara
    • Grodan Boll

       /  08/14/2016

      Finns olika definitioner av feministisk utrikespolitik.

      Så lägligt.

      Svara
  23. G

     /  08/14/2016

    ”De Niro: Trump är ”helt galen”

    I ”Taxi Driver” spelar De Niro Travis Bickle, en veteran från Vietnamkriget som kör taxi på natten i New York och blir paranoid, aggressiv och föraktar det samhället som han lever i, något De Niro kopplade till Trumps framfart.

    – Jag vet inte, det är galet, en person som Donald Trump. . . borde inte ens vara där han är i dag, så må gud hjälpa oss, sade De Niro, som sedan länge stödjer Demokraterna.”
    http://www.svd.se/de-niro-trump-ar-helt-galen

    ”Gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (S) är knappast ensam om att ha åkt fast för rattfylleri vid den tillfälliga gränskontrollen på Öresundsbron.

    Kritiken har varit stark i Skåne mot regeringens beslut om att införa tillfälliga gränskontroller och id-kontroller för resor från Danmark till Sverige. En konsekvens av gränskontrollerna som sällan uppmärksammas är att de lett att betydligt fler förare åker fast för fylleri på väg från Danmark.

    De första sex månaderna förra året upptäckte polisen 3 fall av rattfylleri vid gränskontrollen vid brofästet. Samma period i år upptäcktes 57 fall – nitton gånger så många.

    Ökningen beror på att polisen genomför gränskontroll på nästan alla som passerar bron – 95 procent av förarna och passagerarna kontrollerades i juli månad, enligt polisen. I många fall genomför polisen också alkoholtest på förarna.”
    http://www.svd.se/antalet-rattfulla-stoppade-pa-oresundsbron-okar-kraftigt

    Svara
  24. G

     /  08/14/2016

    Många beklagar Hadzialics avgång
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-beklagar-hadzialics-avgang

    Haha, reaktioner från bl.a. Arpi, Helmerson och Rayman…hmmm den politiske redaktören på TT (TT-Owe på twitter kanske :P) som skrivit texten verkar följa rätt folk på twitter.

    Andra gången i år som Ivar Arpi hamnar på SVT:s text-tv, det får bra spridning det 😛 (första gången var när han ledde van Gogh-tävlingen). Per Gudmundson brukade skoja och nämna det på twitter när han var aktiv, hur många gånger hans namn dyker upp i texter på SVT:s text-tv. Varför läser jag nyheter på text-tv 2016 kanske någon undrar, ja dels för att se vad SVT ”prioriterar” och väljer att publicera där och sen är det ofta bra kortfattade nyheter.

    Svara
  25. G

     /  08/14/2016

    ”Den turkiska författningsdomstolen har röstat för en ändring av definitionen av sexuella övergrepp i landet. Tidigare har sex med personer under 15 år varit olagligt. Men det nya beslutet innebär att barn kan betraktas som sexuellt myndiga om de uttrycker samtycke till sex.

    ”Alla under 18 är barn”
    – Enligt internationella konventioner är alla individer under 18 år att betrakta som barn. Att söka ett barns samtycke i sexuella övergrepp är helt uteslutet, säger professorn Bahar Gökler, ordförande för en organisation som arbetar mot sexövergrepp, enligt Hürryiet Daily News.

    Generalsekreteraren Aysun Baransel från samma organisation menar att det är omöjligt att prata om samtycke i ett fall där det handlar om en 60-åring och ett 15-årigt barn.

    – Om inte det här beslutet snabbt ändras så kommer sexualbrottslingar gå fria eftersom det inte finns något förbud.
    Hon påpekade att det redan finns ett problem med barnäktenskap i Turkiet.

    Enligt DN har antalet föräldrar som ansöker om att få gifta bort minderåriga döttrar ökat kraftigt, och det nya beslutet från författningsdomstolen skulle göra att dessa ansökningar inte behövs.

    Författningsdomstolen har sedan tidigare avskaffat minimumstraffet på 16 års fängelse för våldtäkt mot barn, skriver Hürryiet Daily News.”
    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-slopar-aldersgrans-for-sex
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/kritik-mot-ny-syn-pa-overgrepp-mot-barn/

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/14/2016

      Är det här för att bättra på sina chanser att gå med i EU?

      Svara
  26. G

     /  08/14/2016

    Here we go again, Irena…..

    ”I DN skrev sportjournalisten Nils Palmgren tidigare i veckan följande om cyklisten Emma Johansson efter att hon tagit OS-silver:

    ”Silvermedaljen är stor och ser nästan enorm ut på den 167 centimeter långa cyklisten. I gula shorts och gul tröja ser Emma Johansson liten ut, men på sin cykel ute på banan har hon visat vilken kämpe som bor i den lilla kroppen.”

    Man skulle nästan kunna tro att Palmgren skriver om ett barn eller att han aldrig sett en kvinna idrotta innan. Hans text möttes av kritik i sociala medier och DN valde att plocka bort formuleringen eftersom den var ”olycklig”.

    DN kallade Palmgrens stycke om Emma Johansson för en ”olycklig formulering” och TT har rapporterat om ”sexistiska grodor under OS”. Men det är inga olyckliga formuleringar och grodor: det är samla gamla unkna kvinnosyn som tyvärr fortfarande genomsyrar hela världen.”
    http://veckorevyn.com/kronika/hej-50-talet-ringde-och-ville-ha-tillbaka-sina-sportkommentatorer/
    http://www.sydsvenskan.se/2016-08-09/sexistiska-grodor-kritiseras-under-os

    Genomsyrar hela världen, buuu alla män i världen ta åt er och skärp er nu.

    ”Emma J, ett enormt kraftpaket i liten förpackning…”….

    Det är typ så jag läser den meningen som Palmgren och DN fick ”kritik” för. Jag förstår inte riktigt hur man kan få det att låta nedlåtande, förminskande eller sexistiskt. Man kan nog få allt positivt/negativt som sägs/skrivs om kvinnor att bli sexistiskt bara man verkligen vill känns det som, det gäller bara att läsa och tänka på ett visst sätt, typ från ett feministiskt perspektiv. Palmgren hade kunnat skriva _exakt_ samma mening fast om en manlig cyklist istället, för den kroppsliga storleken på en manlig och kvinnlig cyklist är inte direkt stor – och då hade det inte setts som sexistiskt eller ”unken manssyn” öht. (Även om det varit en kvinna och inte Palmgren som skrivit texten, fast om en manlig cyklist). Irena och de andra kritikerna borde väl veta att cyklister sällan ser ut som exempelvis gladiatorerna i TV4, men de är å andra sidan oerhört uthålliga och klarar påfrestning under lång tid på cykeln, det är det som cyklisterna är ”byggda” och tränar för.

    ”Man skulle nästan kunna tro att Palmgren skriver om ett barn eller att han aldrig sett en kvinna idrotta innan.”

    Man skulle nästan kunna tro att Irena aldrig sett en professionell cyklist jobba hårt under lång tid i cykeltävlingar på Eurosport förut ? Tour de France ? Giro d’Italia ?…jaså inte det. Palmgren skriver givetvis inte om ett barn eller att han aldrig sett en kvinna (eller man) idrotta innan, utan om att cyklister sällan är stora muskulösa människor med en massa kraftiga synliga muskler över hela kroppen. Jag har själv när jag sett tävlingar med manliga/kvinnliga cyklister tänkt; ”hur kan en så liten och smal kropp arbeta så länge på en cykel, att de aldrig tröttnar!”. Nej usch, nu blev jag tydligen en sexist med unken kvinnosyn/manssyn och hela tjofaderittan.

    Svara
  27. Pelle2

     /  08/14/2016

    Håller med om att det är väldigt synd att Aida Hadzialic avgår. Hon är en av väldigt få vettiga ministrar i Löfvens regering.Hoppas att hon får flera chanser och kan komma tillbaka.
    Starkt av henne att ta konsekvensen av sitt handlande och att hon inte försökte ducka.

    Svara
  28. Ivar L

     /  08/14/2016

    Detta är ett mycket tydligt tecken på hur sjuk svensk PK-mentalitet är:

    Det handlar om att man inte screenar för TBC på migranter. Ingen, verkligen ingen, i synnerhet inte de migranter som själva bär på sjukdomen, tjänar på denna ängslighet. Skall vi verkligen låta TBC få fäste i landet av ängsliga, pk-skäl?

    Svara
    • T

       /  08/14/2016

      De vill inte ställa grupp mot grupp. Det ligger inte i samhällets intresse att lägga ytterligare börda på de TBC-sjuka. Alla lungsjukdomars lika värde o.s.v. 😛

      Svara
      • Svenne

         /  08/14/2016

        Snart resonerar man väl så om rabies, kolera, böldpest mm… #fördjävligt

        Svara
  29. Rikard

     /  08/14/2016

    Hej.

    Angående synen på rattfylla och lämpligheten att framföra fordon kan man, om man har min bakgrund av att jobba med människor med diverse bokstavsdiagnoser (som det kallas ibland) göra följande observation:

    Det är lättare för den som klassas som normal att behålla körkortet efter att medvetet ha brutit mot regler och lagar, uppvisat dåligt omdöme och ringa framförhållning, samt försatt andra i livsfara till följd av detta, än det är för en person med Adhd, Aspergers syndrom eller ADD att överhuvudtaget ta körkort.

    Detta då det i det förstnämnda fallet antas och förutsätts att det rör sig om en tillfällig lapsus, och att det i det sistnämnda förutsätts finnas bristande förmåga.

    Så den som trots eventuella förhinder vill försöka klara av bilkörning bedöms hårdare än den som bevisat att den inte kan, eller inte bryr sig, eller slarvar (eller kombination).

    Ännu lustigare blir det när det rör sig om en person som tagit körkort före diagnos om neuropsykiatrisk funktionsavvikelse ställts – då får körkortet behållas utan ny kontroll eller begränsningar.

    Har du druckit – kör inte bil. Skall du köra bil – drick inte. Det borde gå att begripa.

    Analogt exempel: är det okej om jag framför en PBV med 0,5 promille? En Leopard 2?Varför inte? Är det okej att jag framför ambulans med 0,5 promille? Brandbil? Tankbil med farliga ämnen? Ångvält? Hjullastare? Om det är okej att köra bil och MC onykter, med motiveringen att ‘det är inte så farligt’ så måste ju mina exempel också godtas, inte sant?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • bullshit

       /  08/14/2016

      Köper din poäng. Du har rätt i sak.

      Och alla förtjänar en chans. Dock anser många att det är tillräckligt med personer med bokstavsdiagnoser i trafiken i dag. Ja, för att inte tala om alla narkotikapåverkade och andra rattfyllerister.

      Hur ser det ut i skolan då?

      Har inte andelen elever med bokstavsdiagnoser ökat lavinartat över tid. Hur ställer du dig till att nybakade lärare – säg tjugotvååriga Lisa, som inte på milslånga vägar besitter din erfarenhet och kunskap – ställs inför skolklasser där upp emot hälften av eleverna har olika bokstavsdiagnoser av olika slag, och som undervisningen dessutom på något magiskt och mirakulöst sätt skall individanpassas åt. När hon inte ens är mentalt förberedd att hantera en måttligt stökig skolklass över huvud taget.

      Bevittnat flertalet fall där kvinnliga lärare brutit ihop, varav en nybakad skolfröken valde att gråta ut i sin handledares knä, till den manliga handledarens goda minne. Det blev garanterat åka av den natten efter några timmars intimt tröstande.

      Flertalet, däribland Expressens ledare, har sedan mage att skuldbelägga lärarna och predikar att det är där problemet ligger, att det är lärarna måste morska upp sig. Jo, det är lätt att hävda att tjugotvååriga Lisa samt hennes äldre och mer erfarna kollegor ska morska upp sig. Men systemfelet med skolan, de nya utmaningarna och problematiken samt bristen på resurser det skiter dessa godhetsknarkande moralpredikare blankt i.

      Dagens skola kan (som alla kanske inte känner till) vara lite av en krigszon idag. Hot och våld är en del av många lärares vardag. I samma stund förmedlar media bilden av att det kanske vore lämpligt om lärarna morskade upp sig något och samlade in elevernas mobiltelefoner, precis som om det fortfarande vore år 1996. Vad lever de på för planet?

      Fega kräk som gömmer sig bakom ledarsidor utan någon som helst kontakt med verkligheten, samtidigt som vi har en jättebebis som utbildningsminister.

      Svara
      • Rikard

         /  08/14/2016

        Hej.

        Angående bokstavsbarn (om uttrycket ursäktas) i skolan har jag två stolpar:

        Den ena är att eleven skall kunna gå i en vanlig klass (en sådan där som knappt finns längre).

        Den andra är att eleven skall kunna ha en lämplig studiemiljö.

        Se det som två skalor att anpassa efter varje fall, där ingendera trumfar observation och individuell utveckling.

        Så långt principerna – verkligheten är att lärarutbildningen på intet sätt förbereder dig på vardagen i klassrummet, och ‘sjunk eller simma’ är det sätt man testar nya lärare och praktikanter med.

        Angående körkort: som icke-socialist är jag en stor vän av individuell prövning av var och ens förmåga, och vill ha lagar och regler som endast begränsar friheten för den som valt att bryta mot dem, alternativt inte kan uppfylla kraven på att få hantera sagda frihet.

        Därav följer att jag anser att den som klarar körkortsprovet kan få framföra relevant fordon. Om en person med Adhd klara det vanliga provet – vad finns det då för skäl att göra ett utökat eller annorlunda prov? Personen uppfyller ju samma krav som alla andra.

        Rattfylla, oavsett vilken illegal substans som använts, eller funktionshämmande läkemedel, bör medföra att personen får göra om sin körkortsutbildning från grunden.

        Vill man slippa det är det bara att låta bli spriten, eller låta bilen stå. Har man inte intelligens eller självkontroll att genomföra det bör man inte (få) köra bil.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • bullshit

           /  08/14/2016

          Exakt – Låta bli spriten eller låta bli bilen. Hur svårt kan det vara?

          Ja man kan alltid argumentera på ett principiellt plan och det är väl viktigt att göra det också ibland.

          Inget ont om principerna, men om situationen i den svenska skolan nu är den rakt motsatta, att man på sina håll tvingas skapa (ursäkta uttrycket) ”normala” klasser med upp till 50 procent elever med ADHD och övriga ”bokstavsdiagnoser” i en och samma klass, tillsammans med klassföreståndare utan kunskaper att hantera detta, då har man ett problem med skolan.

          Om situationen i den svenska skolan nu är så att hot och våld är en del av lärares (och elevers) vardag, då har man ett problem med skolan.

          Om situationen i den svenska skolan nu är så att skolresultaten sjunker snabbare än en skadeskjuten ubåt, då har man ett problem med skolan.

          Jovisst, det är möjligt att det är rätt metod att kasta nya lärare och praktikanter i vad som kan liknas vid ett stormigt hav. Några kommer alltid att överleva. Lite skinn på näsan måste man ha. Det är dock min observation att flertalet unga kvinnor som utbildar sig till lärare saknar detta.

          Poängen är att det skett en förändring i skolan.

          Allt är inte som det alltid har varit. Även om det är populärt att hävda det om det mesta nuförtiden. Situationen är överlag mer extrem än den var förr och lärarna (samt eleverna) får inte de förutsättningar som krävs.

          Intrycket är att skolan håller på att gå käpprätt åt helvete. Det föreligger ett allmänintresse att debattera detta.

          Därför vänder jag mig emot medias vinkling av problematiken, där lärare utmålas som syndabockar för ett större systemfel. Det är väldigt fegt att sopa problemen under mattan och skylla på lärarna. Det är skrattretande propaganda.

          Peace

          Svara
  30. Jan

     /  08/14/2016

    Att Aida avgår är ett utslag av närsynt moralism. Maud Olofsson ljög för KU och orsakade miljardförluster för skattebetalarna (NUON). Bengt Westerberg orsakar staten miljardförluster årligen genom sina ”frihetsreformer”. Och så vidare… . Men Aida ska avgå för något som är fullt lagligt i nästan alla civiliserade länder. Vad blir nästa steg? Ska man avgå för en parkeringsbot?

    Svara
    • Melmac

       /  08/14/2016

      Självklart, ministrar har ju avgått för utebliven tv-licens eller betalt en barnflicka svart.

      Svara
  31. Svenne

     /  08/14/2016

    OT: Dansk polis: Vi fruktar svenska förhållanden
    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/dansk-polis-vi-fruktar-svenska-f%C3%B6rh%C3%A5llanden-1.3696342
    ”I år har polisen i Danmark fått in dubbelt så många anmälningar om EU-migrantläger i huvudstadsområdet jämfört med året innan. Danska TV2 följde med polisen när ”flera läger röjdes och rensades”. Samtidigt säger polisen att de är oroliga för en situation ”liknande den i Sverige”.”

    Svara
  32. Svenne

     /  08/14/2016

    Barometern: Svensk värdering fällde Hadzialic
    https://twitter.com/Jon_Brenelli/status/764786860413612032
    ”Regeringen har sedan ett år tillbaka i retoriken återkommit till ord som ansvar, dygder och ordning. Att nykterhetskontrollen utfördes i samband med den gränskontroll som infördes av regeringen vid Öresundsförbindelsen är ett exempel på hur politiken realiserats.

    Att under en tid med stora brister i svensk polis – inte minst vad gäller bevakningen på vägarna – acceptera en minister tillika med ansvar för gymnasieskolan som kört rattfull hade därför varit svårt för att inte säga omöjligt.”

    Svara
  33. Mätmetoden för alkohol har en standardavvikelse på just 0,2 promille, vilket ledde till att 0,2 promille sattes som gräns; tanken var först att ha 0 promille som gräns. Så rådet att kräva blodprov är vettigt om det är dagen efter. Vad jag hörde Hadzialic säga var att hon körde hem senare samma kväll, och efter två glas vin är kanske 0,2 promille förväntat.
    Och vad annat än avgå kunde hon göra som minister för gymnasieutbildningen, för vilket intryck skulle annars landets gymnasieungdomar ha fått av ”sin” minister?

    Svara
  1. Årets kapning: Det är feministisk utrikespolitik som befriade Manbij i Syrien från IS | WTF?

Lämna ett svar till Sven Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.