Politismpengar

Politism går ju med enorm förlust, 3,2 miljoner kronor! De drar inte ens in pengar så det täcker lönerna till de båda chefredaktörerna. Nu snålas det inte på lönerna till sig själva från chefredaktörerna, 44 000 i månaden suger de åt sig vilket alltså har lett till att förlusten är på svindlande 3,2 miljoner kronor. Det är enormt mycket för en smal blogg som nästan ingen läser! När jag säger ”nästan ingen läser” så ska det sättas i relation till vilka ambitioner de har och vilka som backar upp dem

politism alexa2

Alexas trafiksiffror för Politism. Jag antar att det finns olika sätt att mäta trafik och att Alexas bara är ett i mängden.

min blogg alexa1

Men deras siffror säger en hel del ändå… Politism är alltså bara marginellt större än min lilla gratisblogg. Trots att de backas upp av Aftonbladet som ger massor av gratisreklam och länkar till dem ofta. För att inte tala om LO:s miljoner som får bekosta chefredaktörernas vidlyftiga löner.

politism löner

Att ha TVÅ stycken redaktörer som vardera kostar cirka 44 000 i månaden på en liten blogg som inte genererar några pengar alls, ja den genererar ju knappt ens trafik ffs, är mer än galet!

lyxfällan5

Att man bara låter det rulla på månad efter månad och ingen drar i bromsen rejält är makalöst…

nyheteridag alexa

De borde definitivt ta till sig av Fricks tips till dem! Utan att veta hur mycket han tar ut i lön från Nyheter Idag så tvivlar jag starkt på att det handlar om 44 000 i månaden i alla fall. Är nog knappt en bråkdel. Ändå är Nyheter Idag väldigt mycket större i Sverige än vad Politism är sett till trafik. Utan all gratis draghjälp som nordens största tidning ger utan tvärtom, de motarbetar istället. Ändå är de alltså MYCKET större…

Politism själva tror de är en Rolls Royce som kräver privatchaufför, kyld champagne och kaviar medan de i verkligheten bara är en liten Trabant med rosthål och punka på två av däcken.

MVH

MiT

Advertisements
Lämna en kommentar

100 kommentarer

  1. Leif

     /  08/18/2016

    Rosthål i en Trabant? Där blev det nog fel…
    Välj en annan bil! Alfasud kanske?

    Svara
    • MiT

       /  08/18/2016

      Jag fattar inte varför en del hela tiden ska ha in konspirationsteorier om judar i precis allt? De är ju värre än chemtrailsfolket alltså…

      Svara
      • Positivism

         /  08/18/2016

        Om du en dag ser lögnerna som mainstream media och politikerna framför då börjar du undra om det inte finns andra lögner. Historian skrivs av de som vann. Det är läskigare än många tror, follow the Money. Länder i kaos gynnar vissa intressen. Stödja massinvandring till andra länder för att söndra och härska fungerar utmärkt. Öka polarisering till exempel mellan muslimer och infödda bra. Blogg som denna kan vara en nyttig idiot eller ifrågasätta den riktiga makten.

        Svara
        • Ivar L

           /  08/18/2016

          Och hur skulle judar gynnas av att Sverige blir muslimskt? Söndra och härska funkar bara om man redan härskar och det gör bara judarna i Israel.

          Du vet väl hur det har gått i Frankrike där mängder med judar lämnar landet. Vilken nytta har de franska judarna av det? Vilken nytta har någon jude av det? Inte ens om alla kvarvarande i Frankrike slog ihjäl varandra så finns det judar tillräckligt för att befolka ens Frankrike. Tesen är fullständigt orimlig.

          Så länge USA finns kanske det kan funka att emigrera från Europa men Israel kan ju knappast ta emot alla judar om större delen av Europa blir judefientligt. Du behöver nog ifrågasätta din egen logik här istället för att tro att lögner inom ett område per automatik betyder att allt du fantiserar om är sant.

          Svara
      • Ivar L

         /  08/18/2016

        Det är en av de intressantaste frågor som finns faktiskt. Jag kan förstå orsakerna till antisemitism från muslimer och klassiska nazister men varför en massa gamla sossar och den typen av folk hatar judar har jag aldrig fattat. Om man skrapar lite på ytan (jag har testat på Flashback) så är det aldrig någon som kan ge ett rationellt svar kring konspirationen och hur maktövertagandet skall gå till eller på vilket sätt de eller Sverige för närvarande skadas av judar. På något sätt verkar det vara konspirationen i sig som är beviset på att det finns en konspiration plus att det finns en del rika judiska familjer och att judar i viss mån håller ihop (I wonder why that is?). Men var skadan består i har jag aldrig fått ett svar på. Påminner lite om myten om könsmaktsordningen.
        Jag vet inte om det inom arbetarklassen möjligen finns en mental ihopkoppling av kapitalister och judar som av någon anledning hänger i. Som om judar vore de enda kapitalisterna i världen… Nä, det är rätt konstigt och tyvärr väldigt kontraproduktivt eftersom det tar fokus från reella problem. Risken att judar tar över världen är lika stor som risken att Norden tar över världen. Vi är ungefär lika många. Det är verkligen en bisarr idé.

        Svara
    • Jan

       /  08/18/2016

      En nazistanstruken sida. I mina ögon olämplig att länka till. NWO är konspirationsteorier vanlig i antisemitiska kretsar.

      Svara
    • Dreadlock

       /  08/18/2016

      Håller med om kritiken.

      Inte den mest balanserade analysen om ett kontroversiellt ämne. NWO är ingen konspiration förresten. Ordet nämndes flitigt av ledande politiker i den anglo-saxiska sfären för 10 år sedan. Sedan dess har både extremhögern med sitt notoriska judebashande och vänstern med sitt notoriska hata rika straighta män – knäckt ägg i pannan för att steka ihop varsin röra av hatpropaganda. Och då undviker politikerna orden NWO. Och hittar på andra ordkonstruktioner,som t.ex. globalism. ”En enda stor familj”

      Nog för att det är sant att Banksystemet har en stor andel människor som bekänner sig till judendomen . Men den oproportionerliga makt bankeliten har skaffat sig genom räntesystemet har funnits i över 4000 år, först genom skuldväxlar, och först på 80-talet upplevt ett helt avreglerat väsende.

      Banksystemet är sjukt idag. Men det finns inget annat just nu. Extremhögern rider på vågen att det är fel sorts människor som kontrollerar systemet ( Vill ersätta maktbasen med sitt eget klientel, och fortsätta som business as usual) Vänsterextrema vill naturligtvis avskaffa den kapitalistiska ekonomin och ersätta den med en planekonomi – Åter igen – med en klick elit som delar ut samma (statliga) lön till en städare som till en kirurg som haft 10 års grundutbildning i den (statliga) medicinska skolan.

      Skulle tippa att extremhögern , förutom sitt ständiga judebashande, dessutom väldigt gärna ser att det föds många barn till det kommande paradis-riket och att man då sätter upp div hinder i vägen för kvinnor som vill ut i arbetslivet, förutom att man under tiden jagar judar och antagligen visar ut dem ur landet.
      Vänstern vet man inte vad de vill göra när väl revolutionen är här . Vill de fängsla varenda toppavlönat privat tjänsteman och dessutom förstatliga hela klabbet ? Eller nöjer de sig till en början med att alla lågstadielever matas med sanningar om att de är privilegierade små snorungar som kommer att störta planeten i fördärvet. Småpojkarna i lågstadiet får höra det redan. Mitt tips är att vi redan har en smygrevolution på g.

      Svara
      • Inge Post

         /  08/18/2016

        Inte specifikt riktat till någon.
        Men det har en del med ovanstående att göra

        Nu kanske jag kommer att klampa på några ömma tår,men jag vill hävda att det främst är tokvänstern som tycker illa om Judar,mest för att banker ”är giriga kapitalister” och är det något tokvänstern tycker illa om är det giriga kapitalister.

        Förutom Globaliseringsförespråkande(är det främst judar som vill globalisera världen,i så fall varför ?)

        Varför tokhögern tycker illa om judar är ändå relativt oklart för mig.
        Att hävda att tokhögern hatar judar på grund av andra världskriget håller inte riktigt som förklaringsmodell.
        Jag blir gärna utbildad i varför tokhögern tycker illa om Judar IDAG dock.

        Jag har inga problem med varken Judar eller kapitalister
        Problemet är Girighet, (är det generellt någon i denna värld som Inte är girig?.)
        Att hävda att Judar skulle vara mer giriga än alla andra är bara underligt , i en värld där alla försöker få så stor del av kakan som möjligt.Oavsett religion
        Att hävda att judar är ekonomiska , hur kan det ens vara negativt ?Är det inte något alla borde sträva efter?

        Jag är dåligt insatt i det här och ser gärna konstruktiva kommentarer som kan utbilda mig i vad tokhögern har för reella anledningar Idag 2016 att tycka illa om judar för jag ser det inte.(jag vet att det är så,men inte varför.)

        Svara
        • Jan

           /  08/18/2016

          Tokhögern i form av nyliberaler är inte antisemiter. I väldigt liten utsträckning den konservativa högern heller. Det är de högerextrema grupperna med rötter i nazismen som är antisemiter. Judehat är dock ingenting nytt. Det har förekommit sedan medeltiden (och längre tillbaka). Det var också ganska frekvent i Sverige under mellankrigstiden (och även dessförinnan).

          Svara
        • Dreadlock

           /  08/18/2016

          nge Post

          ” Varför tokhögern tycker illa om judar är ändå relativt oklart för mig.
          Att hävda att tokhögern hatar judar på grund av andra världskriget håller inte riktigt som förklaringsmodell.”

          Det är ingen som mig veterligen påstått att tokhögern hatar judar p.g.a. 2:a världskriget, vilket är lite bakvänt sätt att resonera. Judarna har alltid varit ett exempel på ett folk som har varit fritt att hata. Varför ? Många gånger för att avleda folkets vrede från den sittande makten och hitta syndabockar. Makten konspirerar och avleder. Hur många gånger har inte det hänt i historien ?

          Judarna behandlades som paria i många hundra år i europa. Det är bara att googla lite så klarnar bilden. Och som i de flesta fall i vår ömkliga historia så spelade religion en avgörande roll.

          Svara
          • Ivar L

             /  08/19/2016

            Om man med tokhöger menar överklasshöger och överklasswannabehöger men inte nazister så tror jag judehatet har ungefär samma funktion som det stora behovet att säga ”neger”. Det handlar om att skapa en vi och dom-känsla, ett kotteri, slutet sällskap, hopp om tjänster/gentjänster e.t.c. Förmodligen också ett sätt att peppa lite vi-är-bäst hos varandra för att stärka självförtroendet.

      • Ivar L

         /  08/18/2016

        Bankväsendet är helt sjukt på många sätt men det finns inte en chans att bankerna i sig kommer att ta över världen. Till det krävs i slutändan mankraft. Pengarna i sig blir värdelösa om världen blir såpass instabil att länder måste upprusta och gå i krig. Då handlar det om mobilisering, kunnande och industriell styrka – oberoende av finansiering.
        Stora länder, med stor befolkning, naturtillgångar och know how, det är det enda som gäller när det blir allvar.

        Svara
        • michael

           /  08/19/2016

          Ja det är intressant även när judar drabbas negativt så ingår det i den djävulska plan som det judiska världsherraväldet tänkt ut.
          Att judar har olika åsikter är endast ett spel för galleriet för att lura godtrogna icke judar,bakom stängda dörrar tycker dom alla lika när dom smider sina lömska planer för att störta Europa ner i fördärvet.
          Alla framgångsrika och duktiga judar som medverkat till Europas framgång,har självklart inte gjort det av godo,utan för att invagga medborgarna i en falsk trygghet för att sedan rikta ett dråpslag mot Europa med att importera muslimer där många har ett lika stort jude hat som nazister,självklart kommer det inte påverka t,ex Sverige i en alltmer antisemitisk riktning när vi får en allt större del av befolkningen från dessa länder eftersom ja vem vet men det har nog det judiska världsherraväldet även tänkt ut.

          Svara
  2. MiT

     /  08/18/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/18/2016

      Bang kan få hålla till i mässans skyddsrum som vaderas med rosa kuddar och mysbelysning och med två vakter vid dörren, så att alla som går in känner sig trygga och säkra. Måste finnas extra säkra rum för feminismens megafoner. De är nämligen jättesköra.

      Svara
    • Hans Odeberg

       /  08/18/2016

      En får la anta att bokmässan garanterar besökarnas säkerhet gentemot besökande nazister på samma sätt som de garanterar besökarnas säkerhet när de släpper upp en revolutionär kommunist på scen: https://bokmassan.se/programs/sven-wollter-forfattare/

      Svara
      • Pelle2

         /  08/18/2016

        Det är skillnad på vilken totalitär ideologi man tillber. Att vara kommunist funkar fint i kulturkretsarna…

        Svara
    • Ivar L

       /  08/18/2016

      Ofrivillig humor.
      Tror de alltså att det kommer att heilas och bli marscher mellan bokstånden? Jisses så dumt. Det enda som skulle kunna hota säkerheten är:
      1. Vänsterextrema som vill stoppa Nya Tider.
      2. Muslimska extremister i det fall Nya Tider publicerat kritik mot islam som anses stötande för troende.

      1. känns mest sannolikt så länge inte Lars Vilks eller Dan Parks beslutar sig för att öppna bokstånd på mässan.

      Svara
  3. G

     /  08/18/2016

    Kloke Widar A skriver som alltid bra.
    Lite om S, invandring och en del om Ipsos senaste mätning!

    ”Var inte rädd Löfven

    Folk vet redan. Människor har överlag en sammansatt och nyanserad bild av invandringens problem och fördelar. Det är inget att vara rädd för.
    …[…]…
    Kort sagt så kan och bör Socialdemokraterna släppa sina invandringsrelaterade rädslor. Tala med folk om problemen; folk har redan sett dem. Tala med folk om fördelarna; folk har redan sett dem. Erkänn tidigare missgrepp; folk har redan sett dem.”
    http://www.folkbladet.se/opinion/var-inte-radd-lofven-om4255394.aspx

    Svara
    • Jan

       /  08/18/2016

      Widar är nog redan brännmärkt inom S. Han talar för döva öron där. Däremot så når han läsekretsen.

      Svara
    • G

       /  08/18/2016

      Är Widar den enda som hittills uppmärksammat och skrivit lite om Ipsos senaste mätning (förutom ledarsidorna.se) på vanliga sajter inom svensk media ?

      Svara
  4. MiT

     /  08/18/2016

    Alltså allvarligt, HUR kan sånt här trams ens noteras överhuvudtaget?

    Svara
    • T

       /  08/18/2016

      En armé av halmgubbar.

      Svara
      • Anonymouse

         /  08/18/2016

        Ungefär som Zelda-tecknarens serier. Att slippa Neidestams feministpropaganda lär göra bokmässan gott.

        Svara
        • T

           /  08/18/2016

          Eller som man säger på engelska ”Hey man” 😉

          Svara
        • Grodan Boll

           /  08/18/2016

          Den innehåller en förvånansvärd mängd självironi dock =)

          Svara
          • Anonymouse

             /  08/18/2016

            Visst, någon här och där kan jag hålla med med om.
            Den här är kul:

            Svårt dock att inte se dess funktion som ett politiskt slagträ enligt mig:


    • Ivar L

       /  08/18/2016

      Hej då.

      Svara
    • Dreadlock

       /  08/18/2016

      Alltså, jag struntar ju totalt i både den feministiska Pippi Långstrump tecknaren och hennes antagonister . Men är det inte dags att de gör upp mano a mano ? Lite gammaldags hederliga politiska gräl, på en bokmässa, som det var förr i tiden. Efter alla oplockade hönor dessa två grupper lämnade efter sig på twitter.Det är inte dags att gå och gömma sig. det är dags att göra upp ! 😀

      Svara
    • G

       /  08/18/2016

      Ja, Kulturnyheterna har blivit så tramsiga av sig av någon ”okänd” anledning hmmm Tramsnyheterna.

      Svara
  5. MiT

     /  08/18/2016

    Svara
    • Jan

       /  08/18/2016

      Skolexempel på politisk korrekthet. Det borde kopieras och sättas in i läroböckerna. Det kan inte bli mer åskådligt.

      Svara
    • Ivar L

       /  08/18/2016

      Kan någon förklara detta. Hon påstår att alla provtas, men ändå sprider sig TBC i Sverige? TBC klassas som allmänfarlig, så de låter de smittade knalla ut i vardagen i Sverige och föra smittan vidare? Är de helt galna?

      Svara
  6. MiT

     /  08/18/2016

    Svara
    • G

       /  08/18/2016

      ”Pojkgäng drog runt på stan, gjorde ett pojkstreck – polisen måste släppa dem”

      Svara
  7. MiT

     /  08/18/2016

    Svara
    • Ivar L

       /  08/18/2016

      De fattigare blir ännu fattigare när deras bilar brinner upp. En del kanske till och med behöver dem för sin utkomst.

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/18/2016

      Arbetarklassen är nog inte rätt ordval. Karl Marx skulle snarare ha kallat det trasproletariat.

      Att som Showan Shattak försöka få det till att det finns någon förunderlig klass med människor som har jobb men som ändå inte klarar av att betala sin hyra är knappast sant. Ett bättre ord är antagligen underklass, men Shattak är för upptagen av ett romantiska vänsterskimmer och tycks tro att Malmö befinner sig i något slags stadium av industrialisering.

      För att tala klarspråk. Jag hade gärna sett att man konverterade denna underklass till arbetarklass, rimligtvis genom sänkta bidrag kombinerat med lägre ”trösklar till arbetsmarknaden”, ursäkta floskeln, jag menar självklart lägre löner. Det finns jobb att göra, t.ex. att sortera den post som verkar komma bort allt oftare.

      /Frida

      Svara
  8. G

     /  08/18/2016

    Många vill ha svar men ingen får något veta om detta, mest troligt därför att de som styr landet inte har en jävla aning om vad de håller på med…..

    ”Jag vill inte ha ett USA

    Jag skulle vilja ha ett rakt och konkret svar på mina fråga, hur agerar ni idag och vad har ni för framförhållning då det gäller de flyktingar som inom de närmaste åren kommer få avslag på sina ansökningar ? Drygt 3 000 personer har hittills under 2016 fått besked om avvisning och enligt Migrationsministern kan det bli ca 80 000 personer som får avslag under de närmaste åren. Detta innebär att de blir av med sina bidrag och sitt boende – vad gör ni ekonomiskt för att hjälpa dessa människor att lämna Sverige?

    Jag vill inte ha ett USA med dess kriminalitet och gängbildningar, då jag ser detta som den enda möjligheten för dessa människor att hitta en försörjning.”
    http://www.folkbladet.se/opinion/jag-vill-inte-ha-ett-usa-om4252546.aspx

    Och så lite ”kloka” ord från Vänstern…..

    ”Systrar är våra vapen

    Vardagsrädsla är inte att ständigt vara livrädd utan att ständigt anpassa sig efter situationer vi får höra kommer drabba oss. Vi tjejer och kvinnor lever i en vardag av sexualiserat våld, allt ifrån en obehaglig blick på bussen till en våldtäkt på en fest. På sommaren byggs en bild av att överfallsvåldtäkter dominerar i statistiken. Bakom den bilden döljer sig en annan sanning där det främsta våldet sker i inomhus och av någon man känner. Idén om att det är främmande och avvikande män, som gömmer sig i buskar, som är det främsta hotet är felaktig och riktar fokus bort från att våldet är strukturellt och handlar om kön. Inget av detta är skrivet i sten eller en naturlag utan tillsammans kan vi åstadkomma en förändring. Systerskap är det starkast vapnet mot könsmaktsordningen och vardagsrädslan! Genom feministiskt självförsvar påminns vi om att vi är värda att försvara, genom Systrar på stan visar vi tjejer varandra att vi inte är ensamma.

    Karin Ung Vänster”
    http://www.folkbladet.se/opinion/systrar-ar-vara-vapen-om4252673.aspx

    Svara
    • Pelle2

       /  08/18/2016

      Om det sexuella våldet handlar om kön så tror jag att Karin kommer få svårt att få bort det.
      Kön är i vanliga fall inget man kan byta och de flesta av oss vill inte byta kön heller.
      Om hon däremot hade sagt de vanliga,radikalfeministiska flosklerna om att det är män som begår våldtäkter och att vi män måste ändra oss så kanske hon hade haft en chans.

      Hon menar också att kön inte är en naturlag eller skrivet i sten.Jo Karin,för de flesta av oss är det skrivet i sten eller tänker du själv byta kön ?

      Det är ju också kul att hon påstår att våldet är strukturellt. Om det hade varit en del av en manlig struktur som omfattar oss alla så hade de sexuella övergreppen varit flera 100% fler än de är

      Svara
  9. Anonymouse

     /  08/18/2016

    Liberalfe… Radikalfeminist går bananas på mediokert clickbait.
    http://nyheter24.se/debatt/857996-sluta-mobil-pengar-bhn-tjejer-ackligt

    Svara
    • Jan

       /  08/18/2016

      En hovrättsjurist som läser skräpmedia? Det skrämmer mig en aning.

      Svara
    • Pelle2

       /  08/18/2016

      Fina åsikter hon har som tycker att det är rimligt att killar skall sluta ha åsikter för att det är äckligt.
      Sedan var ju inlägget hon refererar till ganska barnsligt… Det finns nog lika mycket bakterier på folks händer som det gör i en kvinnas bh.

      Svara
    • G

       /  08/18/2016

      ”Tjejer, sluta tyck att åsikter är äckligt – det är bara feminister som tycker det.”

      Ja, Dana är feminist ut i fingerspetsarna.

      Svara
  10. MiT

     /  08/18/2016

    Svara
  11. G

     /  08/18/2016

    Irena P! Nu borde du genast skriva ännu en artikeln om den förbannade sexismen och det ständiga förminskandet av kvinnor pga den unkna kvinnosynen som genomsyrar världen. Därför att….

    Expertkommentatorn sade under Sofia Mattsson helt fantastiska brottningsmatch, som hon då ledde med 6-0, typ; ”Hon kanske inte ser så mycket ut för världen, men det bor en enorm styrka och vilja i den kroppen!”.

    Helt sjukt hur en man kan säga något sånt om en kvinna, inte sant Irena ?!?!? Inte alls stor skillnad mot texten i DN som du och andra gick i taket för, eller vad säger du Irena ???

    Svara
  12. Alex Nyström

     /  08/18/2016

    Så länge AB och LO äger skiten får den gärna fortsätta blöda stålar. Hur som är det galet att två Twitterhetsare som Rosén och Atladottir ska ha den monsterlönen. Hade jag tyckt även om det handlat om en ”högersajt”.

    Svara
  13. MiT

     /  08/18/2016

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/18/2016

      ”Lagen var inte menad att användas på det viset”

      Svara
    • Havre flarnstad

       /  08/18/2016

      Zigenare får fricampa samt ockupera sommarstugor lite som dom vill påhejade av radikala figurer i dreadlocks och kärringar i ödledräkter (sorgenfri kåkstaden i Malmö tex)
      Svenskar får knappt parkera husbilen fel och inhemska hemlösa som sover i övergivna byggnader blir utkörda illa kvickt.

      Svenskar får kallas smutsiga svennar och får hatas för sin ljusa hy övriga har skydd av speciella lagar som hets mot folkgrupp.

      Polisen säger själva att dom numera drar sig för att gripa en utlänning i tunnelbanan pga att förbipasserande ifrågasätter och stör (har själv bevittnat en dreadlocks prydd tjej störa polisen när dom plockade en afrikan som snattat på bolaget) men har inga problem att få med sig inhemska svenskar.

      Alla som hävdar sig vara papperslösa får gratis tandvård/vård svensken får tappa framtänderna.

      Otaliga exempel och en röd tråd är att det slår hårdast mot dom fattiga och utslagna för dom liknar det apartheid

      Svara
  14. MiT

     /  08/18/2016

    Svara
    • Ivar L

       /  08/19/2016

      Snälla, det kan inte vara sant att de fortsätter att dela ut talismaner. Vad blir nästa grej, homeopatiska mordutredningar? Om man späder ut bevismaterialet en miljard gånger framträder mördarens ansikte i vätskan?

      Svara
    • Men de som tafsar kan ju inte ens förstå språket på armbanden?

      Svara
  15. G

     /  08/18/2016

    ”Professorn: Bilbrännarnas föräldrar ska också straffas

    Händelseutvecklingen med bilar som brinner i förorterna är tyvärr inget nytt fenomen, utan det har pågått under flera år. Det är alltid samma förklaringar som ges av politiker och forskare, nämligen att det i huvudsak beror på segregation och utanförskap.

    Av någon outgrundlig anledning så förmedlas bilden att dessa ungdomar framstår som offer för yttre omständigheter, i stället för att de har ett eget personligt ansvar för sina handlingar.

    Det innebär en kollektiv bestraffning av ungdomar i förorterna när förklaringarna sägs vara segregation och utanförskap, trots att det är en minoritet som förstör för andra människor i dessa bostadsområden.
    Det bidrar i förlängningen till att svartmåla och stigmatisera de andra ungdomarna som inte ägnar sig åt skadegörelse eller annan brottslig verksamhet, utan är skötsamma.

    I stället för att bortförklara bilbränningar med att det handlar om segregation och utanförskap, så borde samhällsdebatten ha ett större fokus på dessa ungdomars föräldrar. Var finns de när deras barn är ute och härjar på kvällar och nätter? Vilka värderingar, dvs normer och attityder, står de upp för när det gäller deras uppfostran av sina barn?
    …[…]…
    Föräldrarnas frånvaro när det gäller att ha koll på sina barn, föräldrarnas bristande förmåga att förmedla vettiga normer och attityder, föräldrarnas avsaknad av att ta ansvar för sina barn, är snarare grogrunden till bilbränningar, än segregation och utanförskap.
    …[…]…
    Börja i rätt ände och tala klarspråk – avkräv föräldraansvar och se till att polisen får tillräckligt med resurser för att lagföra dessa ungdomar med kännbara straffpåföljder. Därefter kan det vara tänkbart att skärpa straffen.

    Inte bara för de som ägnar sig åt bilbränningar, men också att deras föräldrar får kännbara följder om deras barn är under 18 år, då kanske de tar sitt föräldraansvar – om de själva drabbas med påföljder efter sina barns härjningar och skadegörelse.”
    http://nyheter24.se/debatt/858076-professorn-bilbrannarnas-foraldrar-ska-ocksa-straffas

    Denne professor skriver ofta bra på N24, har tappat räkningen hur många debattinlägg jag läst av honom på N24 senaste året eller så, och på något sätt känns det faktiskt bättre att hans texter hamnar framför näsan på alla unga som läser på N24 än på debattsidan hos någon av de vanliga tidningarna. Tror även de unga kanske tänker till när de läser vad han skriver.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/18/2016

      Ja det kanske är bra, men jag gissar att många av bilbrännarna är över 18, och då landar tyvärr noll betalningsskyldighet på deras föräldrar.

      Mem kan vi ge invandrande föräldrar föräldrapeng i efterskott kan vi kanske också bötesbelägga dem i efterskott för deras dåliga uppfostran.

      Professorn sätter dock fingret på den avgörande frågan. Dessa barn är ouppfostrade, och de är deras föräldrar som är dem skyldiga detta. Föräldrarna får dock väldigt god hjälp av vänstern och allehanda feminister att argumentera för att de i själva verket endast är offer, och inte har något ansvar för något här i världen.

      /Frida

      Svara
      • G

         /  08/18/2016

        ”men jag gissar att många av bilbrännarna är över 18, och då landar tyvärr noll betalningsskyldighet på deras föräldrar.”

        Ja det är just det, jag tror du har rätt, många, troligen de flesta, är nog dessvärre över och inte under 18, samtidigt relativiseras dessa och liknande brott som ”pojkstreck” av både polisen och diverse experter och forskare i media. Men det klart, ses 18+ ensamkommande som barn, så är väl dessa brottslingar små gulliga pojkar alla dagar i veckan. Vuxna Myndiga Pojkar, alltså. Gulligulla med brottslingarna bara! ”Gulligullan koko som en gök, koko! Jag bjuder dig….en brinnande bil. Kom älskling och gör ett försök i min fina brinnande bil.”.

        Svara
  16. G

     /  08/18/2016

    ”Att krama diktaturen Angola är inte okej, Veronica Palm”
    http://nyheter24.se/debatt/857942-att-krama-diktaturen-angola-ar-inte-okej-veronica-palm

    Men hon kramar bara allt som är ”bra” väl 😀

    ”I dag vid lunchtid kom så beskedet att hon drar sig ur ordförandevalet i Rädda Barnen. Kanske kom verkligheten i kapp henne – och frågan är hur länge hon efter detta kan vara den främsta representanten för Socialdemokraterna i Sveriges huvudstad.”

    Att hon dragit sig ur det där hade jag missat, men det får väl ses som något positivt iaf, Rädda Barn hade knappast blivit mindre politiskt med henne involverat, snarare tvärtom.

    Svara
  17. Frida Gustavlin

     /  08/18/2016

    En klen tröst, i vissa delar av landet så får sådant här nyhetsplata och polisen ägnar resurser åt att titta på saken.

    http://www.vk.se/1791459/brande-upp-moped

    Svara
  18. Pelle2

     /  08/18/2016

    Radikalfeministen Marcus Leifby skriver en krönika i dagens Metro där han menar att ingen GUBBE har gjort lika mycket för svensk fotboll som Pia Sundhage.
    Det första jag undrar är varför radikalfeminister som han inte kan nöja sig med att hylla en kvinna utan han måste tvångsmässigt förminska det män har gjort .
    Pia Sundhage har gjort väldigt mycket för svensk damfotboll och även för Amerikansk.
    Det förringar ju inte det som sådana som Tommy Svensson,Lars Lagerbäck och Åby Eriksson har gjort enligt min mening.Detta också i en betydligt hårdare konkurrens än vad damfotbollen har.

    Han skriver också:
    ”Tänk en stund på Erik Hamrén, Sveriges tidigare förbundskapten för herrlandslaget.
    Han halkade in på ett jävla bananskal, tog på sig en väst, dansade hos Skavlan och snackade sedan goja i sex år.
    Jag kan inte komma ihåg att han yppade ett vettigt ord eller att han tog ställning i en enda fråga som verkligen betydde någonting”

    Är det någon som har påstått att Hamrén var en lyckosam förbundskapten och är det någon som har jämfört honom med Sundhage ? Har Hamrén påstått att han är en stor tänkare ?
    Sedan delar jag inte ideologi med kommunisten Sundhage så jag vet inte om jag ser storheten i allas hennes uttalande.
    Men en bra tränare är hon och en bra fotbollsspelare var hon !

    http://archive.is/fdLCP

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/18/2016

      Leifby kommer krama sin kudde ikväll och tänka: Idag skrev jag en riktigt viktig och bra krönika, fi fan vad bra den blev, där satt den, idag tog jag ställning för viktiga saker. Imorgon är det fredag, då drar jag ner på Riche och ser om det gav nått. Hoppas hoppas!

      Fridas gissning – Svenska damlandslaget vann semin på tur och kommer få pinsamt mycket stryk av Tyskland. Div.2 fotboll är inte kul att titta på bara för att man hejar på ett av lagen, knappt alsvensk herrfotboll är kul att titta på, såvida man inte är på fyllan – semifinalen i os-damfotboll, en 120-minutersmatch utan mål, det närmaste tortyr som man kan komma.

      /Frida

      Svara
    • Pelle2

       /  08/18/2016

      För övrigt kan man ju undra vad Leifby har gjort för revolutionerande saker för journalistiken med tanke på hans förringande av manliga fotbollstränare i allmänhet och Hamrén i synnerhet ?
      Jag kan inte komma på något i alla fall..

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/18/2016

        Sen tror jag att Pia Sundhagens damlandslag inte hade vart värt ett ruttet korvöre om det som div sjuttiotalstränare, följt av div åttiotalstränare följt av det Lennart Johansson gjort för svensk klubbfotboll blev ogjort, samt den guldfotboll som spelades av svenska landslaget i början på nittiotalet. Men det är väl bara jag som tänker i sådana unkna banor.

        Det är mer än hyggligt populistiskt att hävda att Pia Sundhage gjort mest för svensk fotboll av alla. Men om vi nu snackar damfotboll. Det damlag som verkligen satte damfotbollen på den svenska kartan var Umeå IK i början av tvåtusentalet med två UEFA-silver 2002 och 2004, samt flera sm-guld. Tränare: Richard Holmlund och Andrée Jeglert. Ett lag med influgna proffspelare från andra kontinenter, ett damlag som fick tjejer att förstå att det går att satsa på fotboll. De svenska lag som Sundhage tränat har inte gjort speciellt bra ifrån sig.

        /Frida

        Svara
  19. G

     /  08/18/2016

    Ja, din blogg må kosta 0 kronor och generera 0 kronor till dig MiT, men den är ju fan så mycket bättre och trevligare än Politism på alla sätt och vis! ❤ 😀 Politism skriver alldeles för lite om verkligt tokiga saker som Toklandet gör, för att det ska dra någon stor mängd trafik till deras sajt, istället skriver folket på Politism så tokigt att man ser hela deras sajt som ett skämt, ett stort pengablödande skämt.

    Svara
  20. Havre flarnstad

     /  08/18/2016

    Såg SVTs reportage om pågående tafsarseminariumet i Kungsan och något lite tråkigt som slog mig var att svenska killar lyser med sin frånvaro däremot var förorts-tarzan med guran synliga i överflöd bland alla svenska flickor.

    Kommer ihåg en intervju med polisen från förra året där dom sade att det tidigare var ettbtstort problem att svenska killar konstant blev rånade i samband med festivalen vilket säkert är en stor anledning till att dom nu är i minoritet.

    Tycker verkligen synd om dagens unga killar kan inte vara kul att växa upp i ett lågintensivt psykologiskt krig där dom dels blir attackerade av media och samtidigt fysiskt attackerade av dom verkliga förövarna som media håller bakom ryggen.

    Att dessutom ha pk-föräldrar som inte kan ta ställning för sina egna barn måste vara dödsstöten för självkänslan.

    Jag tycker verkligen synd om alla som aldrig fått uppleva sverige före 2000talet och tänker på hur samhället kunde ha sett ut om vi gått samma väg som resterande skandinavien eller ännu bättre Finland.

    Svara
    • Svenne

       /  08/18/2016

      Hear, hear!

      Svara
    • G

       /  08/19/2016

      ”om vi gått samma väg som resterande skandinavien eller ännu bättre Finland.”

      mmm…

      ”Helsingfors härligast i Norden

      Våldets vindar slår hårt mot Damaskus och Kiev, och når även Paris. Däremot är det allt trevligare i Harare och Teheran. Det visar The Economists rankning av världens storstäder, där Helsingfors är enda nordiska kandidat i tätstriden.

      En poäng på 100 skulle vara idealstaden att leva i. Närmast det drömscenariot kommer Australiens sydliga metropol Melbourne, som får full pott vad gäller infrastruktur, utbildning och hälsovård. I de två övriga delmomenten, stabilitet och kultur/miljö, saknas det dock lite för maxpoäng.

      Tvåa i världen är Wien, vilken tillsammans med Helsingfors på plats nio och tian Hamburg är Europas enda inslag nära toppen. Nordens övriga huvudstäder kvalar inte in på topp tio.”
      http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.4183422-helsingfors-harligast-i-norden

      Svara
  21. MiT

     /  08/18/2016

    En bra text!
    ”Stoppa religiösa friskolor – bli kvitt hedersnormer”
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/stoppa-religi%C3%B6sa-friskolor-bli-kvitt-hedersnormer-1.3704998

    Svara
  22. Frida Gustavlin

     /  08/18/2016

    Först en rejäl utredning, sedan eftertanke, sedan en liten uttedning, sedan ett mindre övervägande, en utredning till, och en gnutta övervägande på det så är vi klara för att skicka klartecken till lagrådet att granska, sedan så överväger vi nog en gnutta till, kanske skickar på remiss för att vara riktigt säkra, sedan lämnar vi förslaget till riksdagen, förutsatt att vi inte behöver överväga lite till.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-overvager-att-infora-tiggeriforbud/

    ”Han vill inte spekulera om vad regeringskollegorna i Miljöpartiet tycker om ett eventuellt tiggeriförbud utan vill först utvärdera grannländernas lösningar innan han lyfter frågan i regeringen.”

    Så låt oss vänta till 2026 med andra ord.

    Det här är en så kallad bajskorv. Man vill släppa ut den, man vet själv att den kommer lukta illa, men skita möste man, det gör ont att vara förstoppad, men före man släpper ut den är det bäst att fisa lite, för att se hur opinionen reagerar. Fegfega stackars politiker.

    /Frida

    Svara
    • T

       /  08/18/2016

      ”Turtle head is poking out” med andra ord?

      Svara
    • G

       /  08/18/2016

      ”Han vill inte spekulera om vad regeringskollegorna i Miljöpartiet tycker om ett eventuellt tiggeriförbud”

      Nej, vem fan behöver ens spekulera om det, det är för tusan Miljöpartiet vi pratar.

      Svara
    • G

       /  08/19/2016

      Widar skrev lite om detta….

      Svara
      • Ivar L

         /  08/19/2016

        Vaddå utmanar? Vilket trams.
        Härmar heter det.

        Svara
        • G

           /  08/19/2016

          ”Härmar heter det.”

          ”härmar sd”, hade nog resulterat i en liten storm på twitter och andra lyft på ögonbrynen för att de undrar vad gråsossen Widar håller på med, ja. 😛 You know the drill 😉

          Svara
          • Ivar L

             /  08/19/2016

            Ja, och det skall man komma ihåg när man tycker Widar skriver bra grejer. Att bakom de vettiga åsikterna lurar en sosse sugen på makt som är beredd att ljuga och skriva om historien om det gynnar hans intressen och hans parti.

            Jag tror det är rätt viktigt nu att vara vaksam på främst moderater och sossar som kopierar SD:s förslag och låtsas att det är deras idéer. Röstar man på dem utifrån deras världsbild så kommer man att bli grymt besviken efter 2018.

          • G

             /  08/19/2016

            ”Att bakom de vettiga åsikterna lurar en sosse sugen på makt som är beredd att ljuga”

            Så _kan_ det vara, det vet jag ingenting om, men tror inte det stämmer fullt ut i vare sig Westerholms eller Widars fall. Alltså, att exempelvis jämföra AB som ju är en (S) tidning och hur deras ledare skrivs av Lindberg och c/o…Med Folkbladet och Widar eller ledarsidorna.se och Westerholm, det är fan som dag och natt IMO. Ledarskribenterna på AB har vad jag sett aldrig kritiserat vare sig S eller Löfven när det verkligen har behövts, men det har däremot både Widar och Westerholm gjort otaliga gånger. Så jag tycker det är fel att insinuera vad som kanske döljer sig bakom det som Widar (och andra) skriver eller inte, det har vi faktiskt ingen aning om. Jag röstar inte ens på S ska du veta, men tycker inte om att försöka lista ut andras åsikter som jag inte har en aning om. Jag är bara glad att de inom S som inte är på vänsterflanken som Lindberg på AB, faktiskt har skribenter som Widar och Westerholm som skriver på ett sätt som de kanske håller med om bättre, jag menar att det nog är skönt för S-väljarna att det fortfarande finns S-skribenter som tycker som en själv = gråsosse/betongsosse, och inte är extremvänster inom S. Jag ser och hör vad du säger, och jag håller givetvis med om din poäng ang S och M.

    • Olof

       /  08/19/2016

      Sitter de fortfarande kvar där? Jag ser dem inte längre, som mest noterar jag att det verkar vara lite avfall runt entren till ICA.

      Fascinerande det där med hur fort avhumanisering går. Nu förstår man hur det funkat utomlands när uteliggarna och gatubarnen som ingen bryr sig om uppstått. Det räcker helt enkelt med att de tillåts leva under de omständigheterna ett tag, så blir folk avtrubbade och filtrerar helt enkelt bort dem. Snart ses inte deras omständigheter ens som ett problem längre utan de blir bara en olägenhet att hantera i den mån de stör samhället.

      Svara
      • Rikard

         /  08/19/2016

        Hej.

        En mycket bra kommentar, och tragisk i sin sanning. Precis som vi kan läras att hata (så länge vi lärs tillsammans och gör lika) kan vi sortera bort det som är ett naturligt förekommande intryck och anpassa oss därefter. Hat är ju, tvärtemot vad många tror, en förenande och konstruktiv samt kreativ kraft, om den riktas mot något, eller någon.

        Kombinera dessa…

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
    • Pelle2

       /  08/19/2016

      Löfven skall väl utse en tiggarkansler eller en tiggarsamordnare som kan ta sig an problemet.
      Det är ju sådant han brukar göra..

      Svara
    • Sofias mamma

       /  08/19/2016

      Hej Sofia, din mamma här. Kan du vara så vänlig och sluta sprida nazistpropaganda på internet?

      Svara
      • Sofias pappa

         /  08/19/2016

        Sluta säg vad vår dotter ska posta i kommentarerna eller inte, hon är faktiskt vuxen nu och kan ta ansvar för sig själv.

        Svara
  23. Ivar L

     /  08/18/2016

    Changs förlsag till Politism är faktiskt mer än satir.
    Han har ju helt rätt på alla sätt. Tänk vad den sådan där sajt skulle kunna åstadkomma med de resurserna. Men då måste de ut och arbeta och få sina identitetspolitiska idéer ifrågasatta av verkligheten och det blir nog rätt jobbigt.

    Svara
    • Ivar L

       /  08/19/2016

      Ja tänk vad hemskt (tumme ner) om det dök upp en vänstertidning som faktiskt försökte sig på att skildra Sverige ur ett klassiskt arbetarperspektiv. Är det inte precis det vi behöver, en fri och varierad press som skriver från olika utgångspunkter?

      Jag antar att en del både på vänster och högerkanten helst bara vill ha sin ”egen” press. Det vill inte jag och jag är inte ens vänster själv. Jag vill trots det ha riktig vänsterpress som bättre representerar den gamla arbetarklassen. Den vänsterpress vi har idag representerar mest en bunt högskoleutbildade identitetspolitiska karriärister. Naturligtvis kan de ha sin press de med men inte på bekostnad av en rimlig press med arbetar- och arbetslöshetsperspektiv. Det är ett stort hål i mainstreammedia och Chang pekar precis på en av de stora bristerna.

      Svara
  24. G

     /  08/19/2016

    ”Wiechels brev till Ygeman

    Är det inte läge att kraftigt öka bemanningen hos polisen? Den frågan riktar Markus Wiechel (SD) till inrikesminister Anders Ygeman (S) i ett brev.

    Efter de senaste bilbränderna i Norrköping anser Markus Wiechel att regeringens förslag om en ”snabbare rättsprocess” långt ifrån är tillräckligt.

    – Vem som helst förstår dock att detta inte räcker. Inte heller räcker det med att sätta upp mer belysning och starta nya fritidsgårdar som ministerns partivänner runt om i landet konsekvent talar om.

    Han tror inte heller att den tungt belastade polisen eller brottsoffren delar rikspolischefen Dan Eliasson bedömning om att sommaren under semestertiden fungerat någorlunda bra.

    – Det är min uppfattning att det enda sättet att komma till rätta med dessa problem är betydligt hårdare tag mot kriminella samt betydligt fler poliser. Nu vill jag veta vilka övriga åtgärder, förutom en ”snabbare rättsprocess” som Anders Ygeman och regeringen avser att vidta för att förhindra ytterligare bränder och brottslighet., säger Markus Wiechel.

    Hårdare straff är inget som Linda Snecker (V) ser som en lösning.

    –  Det finns ingenting som visar på att hårdare straff minskar brottsligheten. Jag ser gärna fler poliser, redan 2011 fick vi fler poliser, men det betyder inte att fler brott klaras upp. Polisen måste få fokusera på sin huvuduppgift att förebygga brott om det ska göra någon skillnad, säger Linda Snecker.

    Enligt Linda Snecker är det det långsiktiga brottsförebyggande arbetet som är lösningen.
    Men hur ska människor som bor i utsatta områden kunna känna sig trygga just nu?

    – Genom att vi fortsätter att jobba tillsammans, frivilliga, föreningar, polis och kommun, så skapas social trygghet och vi lär känna varandra och vet vilka våra grannar är.

    Hur länge kan ett förebyggande arbete pågå innan man ser resultat?

    – 10-20 år är inte en så lång tid i en sån här situation, genom att bygga en stark välfärdsstat skapar vi framtidshopp. Det finns ingen quick fix, säger Linda Snecker.

    Hon menar även att bilbränder inte är något nytt. En blandning av rop på hjälp, förströelse och droger kan vara bakomliggande faktorer.

    – Jag tror inte någon av de som bränner bilar säger att det är ett rop på hjälp, men det är ett uttryck för en social utsatthet.”
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/wiechels-brev-till-ygeman-om4258522.aspx

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: