Som en missbrukare

Jag har ett par gånger, både på bloggen och på twitter, tagit upp de som vill smeta ut allt som har med sexuella övergrepp på alla vanliga hyggliga svenskar. Jag kallar dem medskyldiga eftersom varje gång de publicerar sina tramstexter så försvårar de arbetet MOT sådana övergrepp. Man kan nästan tro att de inte vill att de ska minska men så är det såklart inte. Men det är effekten av deras trams, av deras rädsla, av deras feghet, av deras ideologi. De gör det bara möjligt för ännu fler att utsättas, inget annat.

Det är också svårt att få dem att bli läskunniga verkar det som. Jag har flera gånger de senaste dagarna tagit upp polisens interna rapport från We Are Stockholm förra året och vilka det var som stod för övergreppen och det som står i den har alla vetat om sen länge tillbaka  så man behöver inte läsa specifikt den utan den bekräftar bara vad man redan visste. Men ÄNDÅ så kan man läsa sådana här

medskyldiga

av skådespelare som av någon anledning vill ha uppmärksamhet just nu, kanske för någon aktuell uppsättning eller film…? Klart att vi KAN bidra med det. Men det är inte den vi KAN bidra med som varit problemet de senaste åren. Och det vet skådespelaren om såklart. Men ändå måste han skriva som han gör.

Att våldtäkt, sexuella övergrepp och ofredanden skulle vara en del av andras (läs ospecificerade utomeuropeiska invandrares) kulturer men icke vår är något jag inte får ihop. De flesta kvinnor jag känner har någon gång under sitt liv upplevt just detta. Då oftast av någon närstående. Så om jag nu känner så många kvinnor som blivit utsatta borde jag ju rimligen känna lika många män som begått övergreppen. Jag borde vara fullkomligt omringad av offer och förövare i min vardag. Och jag är övertygad om att så är fallet. Så var går gränsen för att det ska vara en del av någons kultur? Jag skulle vilja påstå att det ÄR en del av vår kultur, vår manlighetskultur. Den som frodas i omklädningsrummet, på jobbet, i hemmet, på sociala medier, i Paradise Hotel. Av oss, för oss, män.

Myten om att de flesta våldtäkter sker av någon man har en nära relation med frodas i okunskapens trädgård. Och hur många han känner beror såklart på vilken hans umgängeskrets är.

Han fortsätter

Jag får en känsla av att många snubbar i Sverige kände att det kunde pusta ut när rasistiska lobbyister lyckades förvränga verkligheten och göra sexuella övergrepp synonymt med invandring. En massa snubbar som torkade svetten och bara – ”Ouff! Grabbar vi kan slappna av nu, det är inte på oss längre! Det är invandrarna. Jag vet, helt sjukt. Men det är invandrarna! Sprid vidare! Fan vad nice, Stockholmsveckan kommer bli fet i år, ses där!”

Jaha, så rasistiska lobbyister har förvrängt verkligheten och gjort sexuella övergrepp synonymt med invandring? Hur förvränger man verkligheten? Vilka har gjort det? Är det polisens interna rapport från We Are Stockholm förra året? Jag har inte sett en enda person som hävdar att det enbart är invandrare som begår sexuella övergrepp? Finns det verkligen någon sådan? Däremot så har flera sagt att överrepresentationen från vissa kulturer/länder/områden är enorm. Den är enorm alltså! Och det är sant…

våldtäkter i danmark

Bilden ovan kommer från Fredric Morenius blogg, han har sammanställt statistik från Danmark. Undrar om skådespelaren som vill slå sig själv med riset egentligen tror att det ser annorlunda ut i Sverige? Består hans umgängeskrets av folk från de länderna? Eller skiljer vi oss åt så mycket från broderfolket i Danmark i synen på det här? Att han tagit siffror från Danmark tror jag beror på att det i princip är omöjligt att få ut dem från BRÅ i Sverige. De har dem, var så säkra, men de vill inte lämna ut dem utan tycker att det är bättre att offra ett antal unga svenska småtjejer istället.

Skådespelaren skyller på jargongen i omklädningsrummet och drar sig till minnes hur det var och att han ändå var dansare och undrar hur det ser ut i omklädningsrummet för hockeyspelare. En sak bara, det är inte jargong som drabbat småtjejerna i massor i Sverige utan riktiga övergrepp där de omringats av kanske 10-12 vuxna män som upphetsat skriker på ett språk man inte förstår samtidigt som de river och sliter i en. Jargong i omklädningsrum har exakt NOLL med detta att göra! Såvida man inte spelar ishockey i länder där man pratar dari, persiska, somaliska, arabiska med mera? Spelar man hockey i de länderna?

För de som våldtar, utnyttjar, går över gränsen, är ju såna som oss. Vanliga killar. Han i innebandylaget, han på jobbet, han i kören, den sköna grannen, våra bröder, fäder och söner. De är en del av den manlighetskultur vi har. Det är den vi måste förändra.

Really? Är de sådana som oss? Är det våra bröder fäder och söner? Nu vet jag inte säkert men gissar på goda grunder att skådespelarens pappa, bröder och barn inte behöver tolkar på dari eller persiska eller något annat språk när de ska göra sig förstådda i Sverige… De som identifierades på förra årets We Are Stockholm behövde nämligen tolkar på de språken…

Varje gång det dyker upp sådana här stenkorkade människor som ges utrymme så minskar utrymmet att faktiskt göra något som kanske skulle kunna hjälpa. Varje gång så stjäl de utrymme och tid för riktiga insatser, eller bara undersökningar som visar VAD man bör göra, med sitt trams. Som de dessutom själva VET är trams och inte kommer att minska antalet övergrepp med ett enda. Inte med ett enda alltså. Och de vet om det. Det enda de åstadkommer är att fler övergrepp kan ske eftersom de hela tiden bromsar insatser som kanske faktiskt kan hjälpa

Vilka insatser som skulle hjälpa vet jag inte, jag är ju bara en anonym onding. Men vad jag vet är att man ALDRIG I VÄRLDSHISTORIEN har löst ett enda större problem utan att först identifiera det så snävt det bara går. Det är helt omöjligt. För hur har till exempel skådespelaren tänkt sig att det ska hjälpa mot övergrepp att prata med ”våra söner” när de står för en så liten del att det knappt är mätbart i jämförelse? Nej, de förekommer också i sådana här sammanhang, finns ingen som påstått något annat, men i enormt mycket mindre omfattning och metoderna skiljer sig åt mot vad vi sett till exempel på festivalerna i sommar. Så är det bara, att hela tiden försöka undvika elefanten i rummet funkar inte om man ska försöka lösa något.

åsa regner medskyldig

Åsa Regnér är ännu en som är medskyldig och tycker att det är helt toppen att lägga svenska småtjejer på smörgåsbordet man dukat upp för främmande kulturer. Allt bara man slipper titta på elefanten i rummet.

åsa regner medskyldig1

Ännu ett ”projekt” som alla, inklusive Regnér, vet inte kommer att leda till att antalet kommer att minska med ett enda. Det är som om man märker att det är mycket skador vid skateboardåkning på ramper och vill åtgärda det genom att rikta sig till fordonsägare. Det skulle få ungefär samma effekt på olyckorna på skateboardramperna som att rikta sig till alla killar/män när det gäller övergrepp. Främst eftersom de man vill nå kommer att skita i det men också att man inte kommer att genomföra projektet på de språk som skulle krävas för att få minsta lilla effekt.

Sverige befinner sig i förnekelsefasen av sitt missbruk. Lämnar vi aldrig den fasen kommer heller aldrig något att lösas. Regnér, och alla andra tramsspridare, beter sig precis som en missbrukare som hela tiden vägrar att se vad problemet är. Hon är som en alkis som hela tiden klagar på allt i samhället, allt är alltid alla andras fel, allt är alltid för dyrt så man har inte råd med något. Utom spriten förstås för den är alltid prisvärd och jättebillig oavsett vad den kostar. Regnérs och Sveriges sprit är invandringen och dess negativa effekter som hon vägrar erkänna. Hon offrar hellre småtjejer än erkänner problemen som finns. Så stark är förnekelsen…

Varje gång trams lyfts upp som en ”lösning” så kommer vi bara allt längre ifrån det som kanske egentligen skulle hjälpa. Under tiden så lägger de som sprider tramset upp ännu fler småtjejer på det dukade smörgåsbordet.

Hoppas de kan sova gott om nätterna…

Någon som tror att sånt här kommer att hjälpa?

Eller sånt här?

Någon…?

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

109 kommentarer

  1. Instämmer helt med artikelförfattaren!

    Svara
  2. Han kan ju fråga i hockeylagets omklädningsrum hur många som vill hänga med på en bärs efter träningen och hjälpa till att hålla fast nån tjej på krogen så han kan ta henne på brösten? Lycka till med det!

    Svara
  3. Rikard

     /  08/24/2016

    Hej.

    Liknelsen med missbruk är sorgligt passande.

    Den som har en anhörig eller närstående som brukar ta ‘ett glas vin, till maten’ vilket när man lägger ihop den dagliga konsumtionen blir 12 cl starksprit, två till tre burkar stark-/folköl samt ca fyra dl vin, vet vad jag menar, och vilken reaktion man får när man påpekar detta.

    Ack ja.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
  4. Dreadlock

     /  08/24/2016

    Ulf Stenberg är i personlig förnekelse och därför så snickrar han ihop en artikel i vredesmod/uppgivenhet över insikten att det finns andra män som försöker adressera problemet tydligare än vad han vågar. Antagligen har han läst några inlägg eller artiklar utanför p.k. media och drabbats av en paradoxal insikt som han inte klarar av att hantera. Därav reaktionen värdig en grundskoleelev. En retardation tillbaka till enkla svartvita sanningar.

    Inte minst andas denna drapa ett gediget självutplånande värdigt en riktig pussymes : ” Även vi män som tycker att vi är bra kan bidra till en osund manlighet”
    Detta låter inte riktigt friskt. Det låter rubbat. Det låter som en kille som är en professionell Partypooper i fel sällskap och med för mycket procent 🙂

    Svara
    • jans

       /  08/24/2016

      Kan ju vara en Göran Lindberg också. Han verkar ju ha riktigt sjuka kompisar så…

      Svara
  5. michael

     /  08/24/2016

    Inom kultursektorn är det närapå lag att man måste vara feminist och vänster.
    Om skådespelaren Ulf Stenberg istället skrivit att invandrare är kraftigt överrepresenterade när det gäller sexualbrott hade hans chanser varit lika med 0 till framtida jobb,man kan säga att artikeln är en jobbansökan.
    Om man tittar genom historien(utan kulturarbetarnas snedvridna självförhärligande)så finner man att den stora majoriteten kulturarbetare alltid slickat röven på åsikter som ansetts vara PK i samhället,där endast en liten minoritet av dessa vågat gå sin egen väg.
    Jag kan garantera att det finns betydligt större spännvidd när det gäller åsikter om samhälle och politik i ett omklädningsrum för ett hockeylag,än vad det finns i omklädningsrum och fikarum bland kulturarbetare,där utfrysning och mobbning av personer som bryter mot den rådande normen är legio.
    Självklart kommer Ulfs artikel hyllas unisont av hans kollegor(vem vågar något annat)där uppskattande tillrop ryggdunkningar kommer stå som spön i backen.
    -Va tuff du är Ulf som tycker som oss alla andra.

    Svara
  6. T

     /  08/24/2016

    Skådespelaren är som alla andra missbrukare en narcissist och dessa brukar bara tala om sig själva och skylla sina tillkortakommanden på andra.

    Svara
  7. Svenne

     /  08/24/2016

    Breitbart: Tyska anti-tafs-tatueringar:
    ”The measure comes as police report an epidemic of pool harassment and assaults in the wake of the “migrant crisis”. Officials connected to the campaign deny it has any links to the migrant influx however, claiming the attacks are not a new problem.

    The “cool” and “empowering” stick-on motifs feature “a clear NO! with strong angel wings and sharp claws” according to the district’s website.

    Campaign literature describes them as a “temporary protection tattoo that you can apply onto your skin. lt means: ‘My body belongs to me!’”

    The temporary tattoos are to be handed to young people alongside leaflets with information about pool etiquette as part of the “No! Not me!” campaign.”

    Svara
  8. MiT

     /  08/24/2016

    Svara
    • Inge Post

       /  08/25/2016

      Kärringen fattar inte ens att POTUS betyder President of The United States
      En VP kan per definition inte vara POTUS,inte ens om POTUS försvinner ,dör hastigt eller något liknande kan en VP enligt definition vara POTUS ,utan VP blir då insvuren till POTUS och upphör samtidigt att vara VP.

      Svara
      • Inge Post

         /  08/25/2016

        Det räcker tydligen att jag ser Margots namn för att bli irriterad och inte läsa speciellt väl.

        Svara
  9. MiT

     /  08/24/2016

    Svara
  10. MiT

     /  08/24/2016

    Svara
    • Lövet

       /  08/25/2016

      Fan Peps Persson har gått upp rejält i vikt…

      Svara
  11. MiT

     /  08/24/2016

    Svara
    • jans

       /  08/24/2016

      Det är rätt intressant att se hur de högre instanserna verkar sätta i system att döma till åldersljugarnas fördel. Liknande fall:
      http://www.friatider.se/dom-ett-flyktingbarn-r-barn-om-han-s-ger-det

      Finns det en enda rimlig anledning att inte införa medicinska ålderskontroller rutinmässigt när det gäller alla som påstår sig vara yngre än säg 20; typ straffrabattsålder?

      Varför högre instanser gärna dömer bort lägre instansers försök att börja bringa ordning i Sverige är mycket oroande. Gör de de av politiska skäl?

      Svara
    • jans

       /  08/24/2016

      Som anonym skribent själv så har jag inte så mycket att säga om det. Om det handlar om en privatperson skiter jag faktiskt i om personen använder pseudonym. Om det däremot är deras egna journalister och kompisar som skriver under falsk flagg så är det mer beklämmande.

      Svara
  12. MiT

     /  08/24/2016

    Svara
    • jans

       /  08/24/2016

      Vilken historia det där är alltså. Rena rama actionthrillern men tyvärr på riktigt.

      Svara
  13. Pelle2

     /  08/24/2016

    Jag har idrottat en stor del av min ungdom och spelade då fotboll och innebandy.
    Jag var aldrig med om att det skämtades om att man skulle begå sexuella övergrepp mot kvinnor och än mindre att någon skröt om att de hade gjort det.
    Om någon hade skrutit med att han hade gjort det hade han förmodligen fått stryk och hade aldrig mer varit välkommen i klubben.
    Om det pratades om sexuella övergrepp som hade begåtts på orten pratades det vitt och brett om att man skulle ”slå ihjäl” svinet om de fick veta vem det var.
    Tror inte att detta är en unik upplevelse för mig.

    Det grövsta som sas om kvinnor var saker i stil med att man inte kunde följa med ut och ta en öl för att regeringen därhemma(läs fru,flickvän) inte tillät det av något skäl.Det pratades väl också en del om vilka tjejer som var snygga och någon omogen spoling kanske skröt om hur mycket han hade fått ligga men det är ju inte kränkande och jag inbillar mig att samma saker sägs om killar i damernas omklädningsrum.

    Stenberg vill ju dessutom ta det hela ännu längre och tror att vi män pratar nedsättande om kvinnor på t.ex jobbet och utsätter dom för sexuella övergrepp.
    Kan lova att den man som sysslar med sådant självmant skulle sluta om han inte fick sparken eftersom han inte skulle vara välkommen i gänget.
    Jag har jobbat på ett flertal mansdominerade arbetsplatser och har aldrig bevittnat några sexuella övergrepp eller hört någon uppenbart sexistisk jargång.
    Fast det kanske är annorlunda i kultursektorn där stenberg verkar ? Man har ju hört talas om manliga skådespelare och regissörer som tvingar till sig sexuella tjänster i utbyte mot roller…

    Alldeles oavsett det jag har skrivit ovan kan vi ju med statistikens hjälp konstatera att det är cirka 5% av männen som begår sexuella övergrepp. Kan man då påstå att sexuella övergrepp är en del av manskulturen och att det skulle hjälpa att tvångsmässigt utbilda alla män i att inte begå övergrepp som de aldrig hade tänkt begå och aldrig har begått i alla fall ?
    För mig är det närmast en hån från feministernas sida att de försöker få en minoritet av mäns sjuka beteende att vara ett problem för hela manligheten och att de tar det till intäkt för att smutskasta allt vad män och manlighet är
    Dessutom kvittar det vad vi som inte begår sexövergrepp tycker. Dom sjuka människor som håller på med sådant bryr sig inte ett skit om det.
    Man kan ju också konstatera, precis som MIT skriver, att vi kommer aldrig lösa problemet om vi inte ringar in vilken typ av människor som begår sexuella övergrepp och vilka riskgrupper som finns.
    Det ”botemedel” som feministerna förespråkar är ju lika verkningsfullt som att försöka döda en elefant med en gaffel…

    Svara
    • Rp

       /  08/24/2016

      Fast de där 5% tar ju inte upp mörkertalet! 🙂

      Svara
      • Ivar L

         /  08/24/2016

        Uteveckla, jag fattar inte…

        Svara
      • Pelle2

         /  08/24/2016

        Jag hoppas att du skojar när du pratar om det berömda mörkertalet.
        Visst, det finns säkert en och annan som inte anmäler att de har blivit utsatta för sexuella övergrepp men jag tvivlar på att antalet förövare skulle stiga särskilt mycket mera än de 5% som faktiskt är bevisade att de är förövare om flera anmälningar gjordes.
        De som håller på med sådant är ju påfallande ofta serieförbrytare och det innebär ju inte med nödvändighet att den procentuella andelen förövare skulle stiga även om flera gjorde en anmälan vid övergrepp.
        I sommar har vi ju dessutom pratat vitt och brett om vikten av att anmäla och om det var ett vanligt beteende bland oss män att begå övergrepp så borde mörkertalet ha minskat ordentligt och antalet män som åkte dit borde bli flera 100% flera.
        Det har ju inte hänt.

        Svara
        • Ivar L

           /  08/24/2016

          Det kluriga med mörkertal är att ingen har en aning så det är bara att gissa på.

          Själv tror jag det finns ett ganska avsevärt mörkertal när det gäller sexövergrepp. Särskilt i hemmet och från anhöriga och särskilt i patriarkala miljöer såsom invandrarfamiljer från mena. Där springer nog inte utsatta kvinnor till polisen med samma frekvens som svenska kvinnor. Men som sagt, antagligen inget som BRÅ vill ta reda på i vilket fall som helst så det är bara att gissa.

          Däremot tror jag inte ett dugg på tesen att övergreppen i t.ex. festivalmiljö har legat konstant men anmälningarna ökat på senare år utan jag tror övergreppen ökat, och det är ju också BRÅ:s egentliga åsikt, enligt dem själva, att ökad anmälningsfrekvens oftast samvarierar med ökad brottslighet.

          Svara
    • Rikard

       /  08/24/2016

      Hej.

      Vill bara instämma.

      Att tala illa om kvinnor i allmänhet, eller om en individ i synnerhet, brukar ge talaren dåligt rykte är min erfarenhet.

      Nedanstående är inte riktat mot dig – mer en allmän kommentar om mörkertalet.

      För övrigt finns det inget som heter mörkertal. Antingen vet vi hur många händelser (totalt) som ägt rum eller så vet vi det inte. Vi kan utifrån fler källor prognosticera och misstänka och skapa ett spann inom vilket vi anser det verkliga värdet bör finnas, men det enda verkliga värdet är det vi uppmätt.

      Att då som många debattörer, och även människor som jobbar med data och statistik hävda att man vet att det finns en stor mängd inträffade händelser, men att dessa inte finns registrerade, är häpnadsväckande.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  14. jans

     /  08/24/2016

    Noterar först att Ulf Stenberg använder ordet ”snubbar”. Egentligen behöver man inte säga så mycket mer. Det är bara extremfeminister som använder det ordet i sådana här sammanhang.

    Matte är inte skådespelarens starka sida:
    ”Så om jag nu känner så många kvinnor som blivit utsatta borde jag ju rimligen känna lika många män som begått övergreppen.”
    Nej, den slutsatsen går inte att dra. En förövare kan ha flera offer.

    Men framförallt så stämmer antagligen inte ens grunden till hans tes att alla kvinnor han känner utsatts för våldtäkt av en närstående som Ulf Stenberg känner. Rent statistiskt är det extremt osannolikt. Men, man kan vinna på tipset så det kan vara sant men det går inte att generalisera som han gör och tro att hela samhället är som hans uppenbarligen mycket sjuka och tragiska bekantskapskrets. Alla vinner inte på tipset.
    Hela resoneamanget är i grunden meningslöst såvida han inte vill berätta om just sin sjuka bekantskapskrets. Lite som om en kille i We Are Sthlm-gänget trädde fram och berättar om sig och sina kompisars sjuka tafsmentalitet. Det kan också vara intressant men säger inget om gemene man utan om just deras gäng.

    Sedan tror jag tyvärr inte bara det här tramset är förnekelse utan det handlar om att fortsätta hitta på anledningar till att pumpa in pengar i det feministiskt industriella komplexet och föda kompisar som frodas i regeringspartiernas omgivningar. You scratch my back – I scratch yours.

    Svara
    • Olof

       /  08/24/2016

      ”Nej, den slutsatsen går inte att dra. En förövare kan ha flera offer.”

      Ja, det är ju en lite intressant inställning, tror han att tafsrelationer eller övergrepp är någon form av långvarigt monogamt förhållande?

      Skulle tro att majoriteten av förövare har flera offer, förmodligen dussintals, om inte hundratals eller ännu fler.

      Svara
  15. Ivar L

     /  08/24/2016

    Ojojoj, detta är politisk dynamit:
    http://www.friatider.se/studie-barn-fr-n-tredje-v-rlden-saknar-empati
    ”Förskolebarn med invandrarbakgrund från tredje världen har betydligt lägre kognitiv förmåga och sämre social kompetens än barn till danska föräldrar. ”

    Jag tycker själv att det är extremt svårt att ta ställning till hur man skall handskas med sådana här resultat. Inte för att jag tror att de är fel i sig, men de handlar ju om populationer och det blir väldigt svårt att handskas med enskilda individer utifrån detta. Det finns naturligtvis tredjevärlden barn som ligger bra till och det finns danska barn som kommer att få problem. Det är bra att det uppmärksammas och det talar för att man kanske inte skall basera årskurs på ålder enkom, men kanske bör man bygga avgörandet på tester snarare än att enbart gå på etnicitet.

    En sak är dock säker, detta är den typ av kunskap som faktiskt – om den hanteras rätt – kan förbättra chanserna för de invandrarbarn som nu ändå (vare sig vi vill eller inte) finns i vårt samhälle. Liknande kunskaper om tafsare är också viktiga av samma skäl.

    Svara
    • Dreadlock

       /  08/24/2016

      Men Frida,

      Fortsätt med din BiB Gato. Du glömde bort att vi dessutom 2016 ska Sverige betala 31,8 miljarder kronor i avgift till EU och få tillbaka knappt 13 miljarder, enligt regeringens budget för 2016. Nu är du full.

      Utslaget från och med nu till år 2020 får Sverige betala 94 miljarder till våra *host* bröder och systrar i Bryssel som medlemsavgift för att hantera sådant vi inte orkar ta hand om.

      Det blir ytterligare 375.000.000 Gato Negro BiB (375 miljoner)

      Svara
  16. Rp

     /  08/24/2016

    Jag tycker att Åsa Regnérs text i aftonbladet är jättebra hon har ju rätt i nästan allting, ”Vi vet genom forskning att män med könsstereotypa värderingar och särskilt som umgås med andra män med kvinnoförakt, har ökad risk att utöva våld mot kvinnor. Regeringen har därför påbörjat ett långsiktigt brett arbete för att förebygga våld mot kvinnor i hela samhället. Det gäller främst att nå pojkar och män i Sverige, oavsett bakgrund.”
    Beskrivningen är BÄTTRE än att skylla på invandrare, den är allmängiltig och neutral, att förekomsten av de könsstereotypa värderingar hon talar om är vanligare bland invandrare förnekas ingenstans i texten (de lyfts inte heller)

    Svara
    • MiT

       /  08/24/2016

      Nej, texten är helkass. Hon riktar INGET mot det där det kommer att göra nytta. Absolut inget alls. Bakgrunden ÄR central i det här och det vet du också.
      Om du har, säg 10 miljoner, att åstadkomma en förbättring något för som du VET att cirka 1000 pers står för, vad är då mest effektivt och faktiskt kommer att göra nytta, försöka rikta in sig på de 1000 pers det handlar om eller rikta in sig på 5 miljoner pers? Vad tror du?

      Nej hennes ”åtgärder” syftar ENDAST till att inte göra någonting alls. Inte mer än att försöka smeta ut det på alla hyggliga svenskar vars döttrar hon lägger upp på smörgåsbordet. Inget annat. Du vet detta men ändå så envisas du… För du vet också att det inte handlar om att ”skylla” på någon utan att faktiskt sluta upp med att göra ingenting…

      Svara
    • Ivar L

       /  08/24/2016

      Frågan är ju bara hur hon skall hitta de som behöver ”nås” med tanke på de skygglappar som bärs av såväl henne som i princip alla forskare på BRÅ och liknande organisationer som kan väntas bli inblandade? Det finns inte EN orsak tillvåldtäkt utan om man vill nå ut så måste man använda olika metoder för olika grupper. Jag är helt säker på att Regnér inte kommer att åstadkomma ett endaste dugg av mätbara resultat. Det är som kaffekokande dialogpoliser, det får postmodernister att bli glada och det blir pepp på DN:s ledarsida. Det är bara teater.

      Svara
    • icke-svensk

       /  08/24/2016

      Jo, kanske kan man fråga om kultur har ngt att göra med den kvinnosyn man har. ^^

      Svara
      • icke-svensk

         /  08/24/2016

        Like you said, ok, didn’t see that. But, as you said, she didn’t mention it and I think that’s the trick. Either the PC-corps will keep it as broad as possible (e.g. in this case, it’s about men in general) or they will make it very specific, in such a manner that the group causing a certain issue gets disconnected like with terrorism these days.

        Svara
    • Dreadlock

       /  08/24/2016

      Kollektiv bestraffning innebär att frångå principen om att var och en skall bedömas efter sina egna handlingar, och istället utsätta en grupp kollektivt för ett straff som påföljd för något som de inte samtliga har begått. All form av kollektiv bestraffning är brottslig.
      Kollektiv bestraffning förekommer som begrepp inom internationell rätt och krigets lagar, och inom gruppteori som studerar mer eller mindre formella straffsystem, till exempel inom skolan och militären. Kollektiv bestraffning är förbjudet enligt fjärde Genèvekonventionen.

      Enlig RP och Åsa Regnér är det helt i sin ordning att påbörja statliga program mot ”Könsstereotypa värderingar” mot pojkar och män. Helt i händerna på organisationer som t.ex. ROKS (Som har tentakler ända in i skolorna,de anlitas som konsulter i jämställdhetsfrågor) som kommer att få ännu mer statliga anslag för sina föråldrade teser . Jag vet. jag har varit med om nöjet att lyssna på en obligatorisk halvdag med en av ROKS representanter på min arbetsplats. Det som sas där skrev jag om i ett tidigare inlägg.

      Förresten ; Vad i helskotta är könsstereotypa värderingar ? Det låter som något man kan haspla ur sig och applicera på vartenda HBTQ-person. Problemet är att det manshatande ROKS kommer att hålla i tyglarna i Regnérs förslag, om det skulle bli verklighet.

      Där har du den lilla skillnaden RP. Allt är inte rosor. Speciellt inte när statens arbete för jämlikhet är så tät förknippad med organisationer som är allt annat än vetenskapliga . De här är människor som på allvar tror att en svensk kvinna i vårt samhälle tror att de har sämre lön,sämre sjukvård, och sämre liv än männen.

      Vakna!

      Svara
      • Ivar L

         /  08/24/2016

        Och här får man inte glömma att det är lika fel att peka ut kollektivet invandrare på samma sätt som kollektivet män. Det krävs helt enkelt lite ansträngning att ta tag i det delikata problemet att man vet att en grupp är överrepresenterad men inte peka ut alla som skyldiga men ändå försöka komma åt problemet.

        Svara
        • Dreadlock

           /  08/25/2016

          IvarL

          ” Det krävs helt enkelt lite ansträngning att ta tag i det delikata problemet ”

          Helst innan SÄPO gör det.

          Svara
    • bullshit

       /  08/24/2016

      ”Jag tycker att Åsa Regnérs text i aftonbladet är jättebra hon har ju rätt i nästan allting, …”

      Ja, det står dig fritt att tycka precis vad du vill.
      Det blir inte mer sant för det.

      ”Vi vet genom forskning att män med könsstereotypa värderingar och särskilt som umgås med andra män med kvinnoförakt, har ökad risk att utöva våld mot kvinnor. Regeringen har därför påbörjat ett långsiktigt brett arbete för att förebygga våld mot kvinnor i hela samhället. Det gäller främst att nå pojkar och män i Sverige, oavsett bakgrund.”

      För det första sätts helt felaktigt ett likhetstecken mellan ”könsstereotypa värderingar” och ”kvinnoförakt” vilket är genomfalskt.

      För det andra står det ”har ökad risk att utöva våld mot kvinnor”. Här ursäktar feminismen indirekt kvinnomisshandlare. Det är ett väldigt märkligt sätt att formulera sig.

      Det är lite som att säga att ”Jo, det var tre män som slog ihjäl sina fruar. Ja alltså, de skulle inte ha gjort det egentligen men de tog en onödig risk och sen gick det som det gick”. Det är en helt vansinnig formulering.

      För det tredje går det ändå inte ihop, hur hon än vrider på det. Om nu specifikt män med könsstereotypa värderingar (till exempel män som låter kvinnan stanna hemma med barnen om hon nu vill det) är kvinnohatare enligt feminister. Varför ger de sig på alla pojkar?

      Precis som alla andra dagar i veckan är det propaganda och ren nonsens.

      Feministisk retorik avslöjar att de är mer emot ”könsstereotypa värderingar” än vad de är emot kvinnomisshandel och övergrepp. Som vanligt är det könsstereotypa värderingar, alla icke-normkritiska värderingar, som är måltavlan för ideologin. De skiter fullständigt i om kvinnor blir tafsade på, misshandlade, ihjälslagna och våldtagna. Det enda de bryr sig om är sin ideologi, karriär och lön – och inte nödvändigtvis i den ordningen.

      Att resonera med en feminist är lite som att prata med en telefonsvarare. Allt de säger, eller rättare sagt upprepar, låter scriptat. De släpper aldrig manus heller, så dialog är totalt meningslös. Att gå utanför manus kräver tankeverksamhet. Det kommer ofrånkomligt leda till en av två reaktioner. Antingen exploderar de i ett raseriutbrott, eller så går de tyst upp i rök. Det kan låta som en generalisering, men det är ganska spot-on.

      Svara
  17. Ivar L

     /  08/24/2016

    Påminner om en bild som brukar dyka upp på Toklandet med jämna mellanrum:

    Svara
    • Det måste vara satir? Svenska barn kan ju knappt få behandling för ADHD. Det är på låtsas?

      Svara
      • Rikard

         /  08/25/2016

        Hej.

        Om det gäller religiöst/kulturellt motiverad könsstympning så är resonemanget bakom troligen sådant att övergreppet annars sker av icke vårdutbildad person, med tveksamma sanitära förhållanden. Eftersom man också troligen vet av erfarenhet eller misstänker att övergreppet kommer att ske, punkt slut, anser man att det minst skadliga agerandet är att finansiera religiöst/kulturellt motiverad könsstympning via skattemedel i vårdens regi.

        Angående Adhd-behandling; om det rört sig om religion/kultur, samt ett val kanske man skjutit till pengar. Socialdemokrater och andra vänstergruppers historiska syn på funktionsavvikelser är väl känd. Man kan också se det som en fråga om vad som skapar mest ‘good-will’ bland presumtiva väljare – invandrarföräldrar röstar rött till övervägande del, medan föräldrar till barn med Adhd är en jämförelsevis liten och maktlös grupp (andra gruppindelningar oaktade).

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  18. MiT

     /  08/24/2016

    Svara
    • Ivar L

       /  08/24/2016

      Kan det vara så att denna och förra regeringen konsekvent sett till att de som styr hela migrationsindustrin antingen är krämare som vill tjäna pengar, idealister som älskar invandring eller karriärister som belönas om de gynnar frikostiga bedömningar i invandringsärenden? I så fall är det nog inte i brådrasket man vänder hela den skutan. Alla, på alla kanter i detta lukrativa komplex håller emot med näbbar och klor. Det går uppenbarligen att bara strunta i de nya lagarna och inget händer. Tvärtom, pengarna flödar in som aldrig förr.
      Som man bäddar får man ligga tills man bäddar om.

      Svara
  19. MiT

     /  08/24/2016

    Svara
    • Ivar L

       /  08/24/2016

      Bästa trixet: prata inte om sakfrågan utan om något som påminner om sakfrågan men som inte är relevant och hoppas på att journalisterna låtsas som det regnar. Och det gör de om man inte är SD-politiker.

      Svara
    • G

       /  08/25/2016

      Japp, jag såg också det i aktuellt.

      Svara
  20. MiT

     /  08/24/2016

    Jag ber om ursäkt för 90-talets pedagogiska idéer”
    http://www.dn.se/debatt/jag-ber-om-ursakt-for-90-talets-pedagogiska-ideer/

    Svara
    • icke-svensk

       /  08/24/2016

      Educational gurus: an international phenomenon.

      Svara
  21. Husbykravallernas osynliga offer:

    http://linkis.com/putilov.org/2016/08/c3TTM

    Svara
  22. Frida Gustavlin

     /  08/24/2016

    En tiondels biljon, det är vad vi sparar på den åtstramade asylpolitiken till 2020. Det är 250 miljoner per år. Regeringen jublar över sin förnuftiga dödsknarkarnazistpolitik.

    http://www.svd.se/andersson-sparar-100-miljarder-pa-migrationen

    Men samtidigt har vi tjänat 0,9 biljoner sedan 1950-talet enligt Sandro Scocco och Lars Fredrik Andersson, vilket motsvarar 13,6 miljarder per år. Siffrorna verkar inte riktigt gå ihop.

    http://www.dn.se/ekonomi/invandringens-vinst-900-miljarder/

    Det är i det här sammanhanget lite lustigt när regeringen utlyser sina storsatsningar som oerhört betydelsefulla, viktiga och peppiga, och inte minst nödvändiga. Regeringen satsar 620 miljoner för 2015 och 1,25 miljarder per år för resterande del av mandatperioden på järnvägen. Pepp! Men det utgör inte ens 4,4% av vad den uppstramade asylpolitiken nu innebär.

    Ansvarslöst och falskt att låtsas som att det är guld och gröna skogar bara för att regeringen skriver ner sina mardrömsprognoser ang kostnaderna för migrationen. De agerade för sent och har kastat minst hundra miljarder i sjän.

    Om vi dragit i bromsen tidigare, vad hade det kunnat tjäna till?

    UNHCR har t.ex vädjat om 584 miljoner till att förbereda flyktingläger inför stormningen av Mosul där man befarar en flyktingström upp mot 1,2 miljoner, men verkar ha svårt att få stålar från medlemsländerna. 584 miljoner är lite drygt 0,5% av besparingen av att låta bli att ta emot cirkus hundratusen utan asylskäl.

    Virtanenmatematik:

    0,1 Biljon sek
    100 000 000 000 kronor
    2,3 miljoner kubikmeter Gato Negro
    290 000 kubik ren alkohol
    30 år av genomsnittlig svensk nationell alkoholkonsumtion

    /Frida

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/24/2016

      250 miljarder per år ska det vara, för mycket Gato Negro i Frida för stunden.

      Svara
      • Dreadlock

         /  08/24/2016

        Men Frida,

        Fortsätt med din BiB Gato. Du glömde bort att vi dessutom 2016 ska Sverige betala 31,8 miljarder kronor i avgift till EU och få tillbaka knappt 13 miljarder, enligt regeringens budget för 2016. Nu är du full.

        Utslaget från och med nu till år 2020 får Sverige betala 94 miljarder till våra *host* bröder och systrar i Bryssel som medlemsavgift för att hantera sådant vi inte orkar ta hand om.

        Det blir ytterligare 375.000.000 Gato Negro BiB (375 miljoner)

        Svara
      • Frida, du förnekar åtminstone inte MiTs grund i inlägget, även om Gato Negron är tillfällig 🙂
        Dessa människor måste leva på Gato Negro! Hur ska man annars förklara deras sinnesfrånvaro?

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  08/25/2016

          En kubik billigt rödvin har aldrig skadat en kulturredaktion. Vad pratar ni om? 😉

          Svara
          • Nano

             /  08/29/2016

            Jag undrar fortfarande om det inte är någon (främst i Media eftersom jag undviker Media)
            Som funderat över faktumet att våra välutbildade politiker runt 2015 sa :

            1. Vi kommer tjäna massor på alla som kommer hit.

            för att sen säga:
            2. Vi måste se över asylpolitiken.(underförstått : vi har inte råd längre.)

            Är det någon av våra välutbildade journalister som ens ställt frågan till någon av våra välutbildade politiker hur det kunde vara både 1 och 2 eller sopar dom bara allt det där obehagliga under mattan och hoppas att vi är naiva och glömska?

  23. Jag menar inte att dela ut reklam i stil med Bring men vill ändå tipsa om ett inlägg på min blogg om synen på denna problematik samt hur sexarbetare genom många år erkänt den: http://lisaslappar.blogspot.co.uk/2016/08/den-absurda-debatten-om-mans-overgrepp.html

    Om ni har en snäv syn på sex i stort eller prostitution rekommenderar jag inte att läsa övriga inlägg 🙂

    Hoppas det är ok!

    Svara
  24. MiT

     /  08/24/2016

    Svara
  25. Jan

     /  08/24/2016

    Klåparen Kristian Luuk har, precis som jag förväntade mig, gjort banal skräpunderhållning av lärdomsklassikern Fråga Lund. När till och med Åke Ortmark reagerar mot sin förra arbetsgivare vet man att det är allvar. Luuks bäst före var på 90-talet. Skicka honom till Kanal 5 – där hör han hemma.

    http://www.expressen.se/noje/tittarnas-kritik-mot-svts-fraga-lund/
    http://www.expressen.se/kultur/fraga-lund-kranker-en-hel-lardomskultur/

    Svara
    • Dreadlock

       /  08/25/2016

      Haha!
      Reagerade också på programpremiären. Påminde om en sunkig Las Vegas Show .

      Svara
    • Ouch deluxe…

      Svara
    • G

       /  08/25/2016

      ”plötsligt händer det!”
      Vad roligt att man kan hålla med Liljestrand om ganska mycket, för en gångs skull 😀

      Svara
    • Pelle2

       /  08/25/2016

      Ja,det är så jäkla tråkigt att man tvångsmässigt måste skämta bort allting och inget får vara på allvar.
      Det skulle kunna vara jätteintressant med ett program som tar kunskap på allvar precis som det ursprungliga fråga Lund.Vi behöver ju heller inte mindre kunskap utan snarare mer i vårt samhälle.
      Luuk kan väl fjanta sig i något lekprogram istället…

      Svara
  26. MiT

     /  08/25/2016

    Svara
  27. G

     /  08/25/2016

    ”Hårda nätkommentarer mot ”Idol”

    TV4 har valt att stänga av kommentarsfälten vid vissa av sina ”Idol”-klipp. Anledningen är en rad hårda påhopp riktade några av deltagarna samt mot den nya jurymedlemmen Nikki Amini har varit för hårda, skriver Aftonbladet.

    – Vårt digitala team ansåg att det var så pass många kränkande personangrepp som bryter mot den policy vi har i våra sociala medier att man valde att stänga av kommentarsfälten på vissa klipp i stället för att moderera dem, säger pressinformatören Anders Edholm till tidningen.

    Clara Tengblom, exekutiv producent för programmet, beklagar det inträffade.

    – Vi visste att den nya juryn skulle väcka mycket uppmärksamhet men vi tolererar inte kränkningar och påhopp, säger hon till Aftonbladet.”
    http://www.svd.se/harda-natkommentarer-mot-idol/av/tt

    LUF:are ? 😛 ……

    ”Hade tidelag med häst – upptäckt i hagen

    En man upptäcktes när han förgrep sig sexuellt på en häst i Ljungby, skriver Smålänningen. Händelsen inträffade vid 18-tiden i söndags kväll.

    – Jag kom på en äldre man med att hålla på med en av mina hästar. Han hade gått in i hagen och hade tidelag med ett sto, det var helt förfärligt att se, säger kvinnan till tidningen.”
    http://www.svd.se/hade-tidelag-med-hast–upptackt-i-hagen/av/tt

    ”Rapport dömer ut polisens strategi

    Polisens strategiska omvärldsbevakning och planering döms ut i en intern rapport som facktidningen Publikt tagit del av.

    Polisens arbete handlar mer om planering utifrån redan inträffade händelser och antaganden kring utvecklingen av dessa, enligt rapporten, uppger Publikt.

    Den interna projektgruppen uppges vara tillsatt av rikspolischefen Dan Eliasson och har som uppdrag att ta fram ramar för ett mer strategiskt planeringsarbete inom myndigheten. Målet är att polisen ska vara bättre förberedd på framtiden, skriver Publikt.

    TT har sökt Dan Eliasson för en kommentar.”
    http://www.svd.se/rapport-domer-ut-polisens-strategi/av/tt

    ”Nazisthot efter artikel om nyanlända

    Efter en artikel om hur kommunerna ska möta bostadsbehovet till nyanlända har Ekerö bostäders vd, Mats Viker, utsatts för en rad hot och budskap med rasistiska undertoner.

    Det var i en artikel i Hem & Hyra som vd:n berättade att i princip alla bolagets lediga lägenheter i år kommer att gå till nyanlända. Därefter började trakasserierna med mejl och telefonsamtal, men det räckte inte med det. I juni drabbades Ekerö bostäder av två aktioner från den nazistiska organisationen Nordiska Motståndsrörelsen.”
    http://www.svd.se/nazisthot-efter-artikel-om-nyanlanda/av/tt

    ”Stora bröst”-utredning ska utredas

    En ishockeyspelare i Umeålaget Björklöven anmäldes för sexuellt ofredande i Östersund, men utredningen lades ner. Förundersökningsledaren Mikael Lundberg hänvisade till kvinnornas stora bröst, något som väckt kritik.

    Stephen Jerand, som är polisområdeschef i Jämtland, säger till Östersunds-Posten att polisen har gjort en internanmälan där man ska utreda anledningen till varför förundersökningen om sexuellt ofredande lades ner.

    Mikael Lundberg säger att anledningen till att den lades ner inte hade med bröststorlek att göra utan att det inte gick bevisa att ishockeyspelaren hade uppsåt att ofreda.

    – Det var bara ett, kanske klumpigt, sätt av mig åskådliggöra bristen på uppsåt, säger han till ÖP.

    Han säger också att han inte talat om de enskilda kvinnornas bröststorlek utan bara använt det som en ”förklaringsmodell” för hur händelsen kan ha uppstått.”
    http://www.svd.se/stora-brost-utredning-ska-utredas/av/tt

    Jonas….

    Om detta…..
    http://www.svd.se/kvinnor-botfalls-efter-burkiniforbud/av/tt

    Svara
    • Pelle2

       /  08/25/2016

      Ok,när skall Gardell sluta tvinga kvinnor ta av eller på sig kläderna eller är han ingen man ?
      Som vanligt antar jag dock att godhetsaposteln Gardell anser att han är en bättre typ av man än oss andra och han minsann inte sysslar med sådant som andra män gör och som han bedömer som dåligt.

      Tycker att det är väldigt svårt att bedöma om det är rätt eller fel av Frankrike att förbjuda Burkini och religiösa symboler i samhället.

      Å ena sidan finns det säkert muslimska kvinnor som är tacksamma att staten hjälper dom att slippa ha på sig hijab,burkini eller burka genom att de lagstiftar mot det och å andra sidan finns det säkert muslimska kvinnor som faktiskt vill ha på sig sådant.

      Vad jag förstår så är deras förbud dessutom mera generellt så att även t.ex den judiska kippan som bärs av män förbjuden.Av någon anledning skriver inte Gardell att män vill tvinga manliga judar att ta av sig Kippan.Det är kanske inte lika kul att försvara manliga judars rätt till att bära sina religiösa symboler offentligt ??

      Som någon skrev i kommentarsfältet hos Gardell så har ju även kvinnor röstat fram de politiker som är lagstiftande i Frankrike och det finns även kvinnliga politiker men det är ändå män som tvingar kvinnor att sluta bära t.ex slöjor.Snacka om att förminska kvinnors val av politiker och deras inflytande på samhället..

      På sitt sätt vore det kanske bra om ALLA typer av religiösa symboler förbjuds i samhället och att det religiösa får bli en privatsak.Då skulle vi visa att samhället och kyrkan faktiskt är åtskilda och att vi inte vill pådyvla andra människor vår tro.

      Sedan får väl var och en fundera på om dom tycker att det är så viktigt att kunna bära sina religiösa symboler offentligt att dom inte vill bo kvar i länder som förbjuder dom eller om det räcker att tillbe sin gud i privata sammanhang.

      Svara
      • G

         /  08/25/2016

        ”Som någon skrev i kommentarsfältet hos Gardell så har ju även kvinnor röstat fram de politiker som är lagstiftande i Frankrike och det finns även kvinnliga politiker men det är ändå män som tvingar kvinnor att sluta bära t.ex slöjor.Snacka om att förminska kvinnors val av politiker och deras inflytande på samhället…”

        Det var även min första tanke efter denna tweet. Kudos till den som kastade det i ansiktet(skärmen) på Gardell, dessvärre bryr han sig nog inte, han bara blockar vidare skulle jag tro. Ja, det finns ju en hel del länder som inte är sekulära, om det skulle kunna passa bättre för vissa. Religionsfrihet i all ära, men den kan man inte hänvisa till i alla jävla situationer som uppstår pga olika orsaker.
        En hel del poänger om vår s.k religionsfrihet i den här gamla debattartikeln från 2007.
        http://www.expressen.se/debatt/avskaffa-lagen-om-religionsfrihet/

        Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/25/2016

      Gardell är en estet. Han skulle dock ha skrivit följande helt korrekta påstående om han endast velat ha en gemensam nämnare.

      Kvinnor vill tvinga kvinnor att ta av sig kläderna.
      Kvinnor vill tvinga kvinnor att ta på sig kläderna.

      Enda gemensamma nämnaren: kvinnor.

      /Frida

      Svara
    • G

       /  08/25/2016

      ”Lurade 23 personer med blufflägenhet

      När ett par skulle hämta ut sina nycklar till den andrahandslägenhet de hyrt i Slottsstaden i Malmö dök aldrig lägenhetsinnehavaren upp. I stället fick de träffa sex andra sällskap – som alla hade skrivit på kontrakt och betalt deposition för samma lägenhet. Mannen tros nu ha lurat totalt 23 hyresgäster och han ska ha dragit in hundratusentals kronor i sommar, skriver Sydsvenskan.”
      http://www.svd.se/lurade-23-personer-med-blufflagenhet/av/tt

      Svara
      • G

         /  08/25/2016

        Nej vafan, den om lägenheten skulle postas längst ner. 😀

        Det var den här om Gardell jag skulle posta här uppe 😛 ………….

        ”Facebook stoppar Gardells inlägg: ”Helt absurt”

        Facebook har stoppat ett inlägg av författaren Jonas Gardell, sedan han delat en omtalad bild där polisen tvingar en kvinna i Nice att ta av sig sin hijab. Till bilden hade Gardell skrivit: ”Män vill tvinga kvinnor ta på sig kläder. Män vill tvinga kvinnor ta av sig kläder. Enda gemensamma nämnaren: Män vill tvinga kvinnor”.

        Inlägget hade över 30 000 gillanden när Facebook tog bort det, med motiveringen att det stred mot deras regler.

        ”Facebook är helt absurt. Det får passera att folk kallar mig bögjävel och kvinnor för horor, men en nyhetsbild från en badstrand där poliser ska tvinga en kvinna att ta av sig sin slöja censureras”, skriver Jonas Gardell i en mejlkommentar.

        Lokala förbud i Frankrike mot burkini, ett täckande badplagg, har fått hård kritik.”
        http://www.svd.se/facebook-stoppar-gardell-inlagg/av/tt

        Svara
    • Ivar L

       /  08/25/2016

      Varför yrar Gardellen om män?
      Bara för att poliserna på bilden var män? Hur såg församlingen sm stiftade lagen ut? Var det bara män? Är alla franska poliser män?

      Apropå att klä av sig, när det kommer till sånt i t.ex. tullsammanhang är det nog vanligtvis en kvinnlig polis som tvingar kvinnor att klä av sig och en manlig som tvingar män att klä av sig.

      Svara
  28. G

     /  08/25/2016

    !!!”Konst”!!!

    ”Installationen ”Du gamla du fria” i Vasaparken i Göteborg rör upp starka känslor bland förbipasserande. Konstnären Mattias Norström har skapat den slokande flaggan som invigs kl 16.00 24/8.”
    http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/b%C3%B6jd-svensk-flagga-nya-konstverket-uppr%C3%B6r-3484936

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/25/2016

      Konst är konst, att fippla med flagga och en stång är helt okej i min bok, lika mycket konst som att avbilda en profet som är rondellhund. Det går säkert att tolka skulpturen på många olika sätt, t.ex att sverige är knäckt. Själv tycker jag båda verken är hyfsat endimensionella som solitärer. Sätter man in rondellhunden i sitt sammanhang blir den genial, vad som händer med den här böjda flaggstången återstår att se.

      Som ni märker är jag hyfsad vän av det relativa konstbegreppet, vilket i sig inte säger något om min åsikt om verkens egentliga kvalitéer. Folk i allmänhet är dock inte så intresserade av att läsa modern konst som en del av ett större och mer sammansatt sammanhang, vilket gör det lätt för en pretentiös konstnär att arbeta med just den här typen av grepp.

      Det var en rätt snygg böj på flaggstången.

      Alltid uppfriskande när konst retar upp folk, för det betyder trots allt att världen inte är så jävla cynisk som man kan tro, saker betyder något för många.

      /Frida

      Svara
    • Ivar L

       /  08/25/2016

      Vet inte vad konstnären vill säga men jag tycker det verkar som en rätt bra illustration på hur Sverige är idag, en slokande flagga till en slokande nation utan självkänsla som böjer sig för andra kulturers dominans.

      Svara
    • G

       /  08/26/2016

      @Frida. Ja, jag håller med i vad du säger.

      @Ivar. Det var min första tanke, om man ser på dagens Sverige där nästan allt ”svenskt” är fult, dåligt och inget att vara stolt över, och allt annat är ”intressant” och måste välkomnas med öppna armar, då är detta inte en så dum ide trots allt. Men nu var nog knappast det tanken från konstnärens sida, att folk skulle tänka så när de ser hans verk.

      Svara
  29. G

     /  08/25/2016

    1. Jag läste (igen) artikeln hos DM som hade länkar till fältarbetaren…..
    http://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/staffan-dopping-om-dn-och-we-are-sthlm-det-ar-inget-annat-an-pinsamt-6244771

    Sen halkade jag in på fältisarnas sida som DM länkar till. Och denna från Jan 2016.
    https://faltarbetaren.wordpress.com/2016/01/12/overgreppen-pa-we-are-sthlm-var-inte-hemliga/

    Läste alla kommentarer och svar under ovanstående blogginlägg igen, extremt roligt att nu gå igenom dessa gamla kommentarer, där vissa pratar om att det bara var felaktigheter som spreds på ”rasistiska sajterna” osv osv… En säger att det har med kultur att göra, var på en fältis svarar ”ja, matchokulturen”.

    Några kommentarer….

    ”Tror nog fältarbetarna har dubbelt så bra koll mot vad poliaen har…
    Ungdomnar brukar väl inte generelt sett öppna sig mot polisen..
    Dessutom har man visat när bandet slutar spela för det tafsades i publiken det såg nog inte polisen för de jagade väl de sk asylsökande och jag undrae med hur man ser skillnas på bosatt i Sverige yngdom och asylsökande”

    ”I Sverige dör ca en kvinna i veckan i sitt hem pga kvinnomisshandel….Nää jag går inte på att folk från amdra länder är värre än svenska män”

    ”Om det i samtliga fall där fältassistenterna kontaktades var MÄN som var misstänkta förövare så behövs inga särskilda genusglasögon för att ta till sig det. Det är väl belagt i empirisk forskning att män är extremt överrepresenterade i fråga om sexövergrepp. Sexövergrepp är först och främst ett mansproblem. Det är ett faktum.”

    ”Fältassistenter är vänstervridna dvs faktaresistenta.
    Visa mig en Fältassistent som inte är vänster så ska jag ändra ståndpunkt..”

    Ett svar till det….
    ”Om det nu skulle vara sant att alla fältassistenter är ”vänstervridna” (vilket jag inte tror stämmer) så pekar det på ett tydligt faktum. ”Vänstermänniskor” är empatiska, engagerade medmänniskor, med ett socialt ansvar.”

    ”Jag är övertygad om att fältarbetaren har helt rätt i att det inte enbart var ensamkommande ungdomar som stod för övergreppen. Som fältis har man stort kontaktnät och känner igen många av gängen som stökar och bråkar. Svenskar. Från svenska utanförskapsområden. 2-3gen invandrare…”

    80-årig man säger vad om svenska tjejer och kvinnor ? LOL……..

    ”En möjlighet som ingen nämner är att förmodligen anmäler tjejerna invandrad ynglingar i högre grad än när en ynglingar som tafsar ser svenska ut. Trots att handlingen är exakt den samma. Om vi vill förstå vad som händer är även vår egen historia intressant. Jag är åttiårig man och minns diffust samma beteenden hos mig själv och andra i ungdomens år.”

    Sen är det en lång kommentar av Mahshid, en Iranier som säger sig va feminist, antirasist och hatar nazister som bytt namn till SD. MEN snälla skit i det där om SD, läs kommentaren då hon verkligen förklarar, förstår och VET att kulturen och värderingar inte släpper så fort någon sätter foten i Sverige. Hon berättar hur det var i hemlandet och kan knappt tro att hon skriver det hon skriver om Sverige 2016.

    Efter det, kan ni ta er an den senaste från 17 Augusti om årets WAS av en fältis, avslutar som Annie Lööf igår i aktuellt ungefär….

    ”Jag var på plats hela dagen igår, i egenskap av fältassistent, från öppning tills att festivalen stängde runt midnatt. Jag pratade med tjejer som var oroliga för att stanna kvar under kvällens konsert utifall något skulle hända dem i publikhavet. Jag kunde trösta dem med all den uppbackning som finns från polis och ordningsvakter, samt alla vi andra som finns där för deras trygghet, men jag kunde inte ta ifrån dem deras oro. Detta eftersom jag vet att det fortfarande kan hända saker, även om risken är mindre med ökad säkerhet.

    Övergrepp sker hela tiden och det viktiga att komma ihåg är att ansvaret ligger hos förövarna, året runt, oavsett om det är festival eller inte.

    Fortsätt anmäl, året runt, oavsett om det är festival eller inte. Vi måste lyfta problematiken och vi måste prata om det. Året runt.”
    https://faltarbetaren.wordpress.com/2016/08/17/inte-bara-pa-festivaler/

    Svara
  30. G

     /  08/25/2016

    Anmälningsbenägenheten ökar, det vet ju alla….

    ”Allvarligt skadad efter mordförsök
    Polis larmades till en adress i Alsen i Krokoms kommun vid 21.30-tiden, med anledning av att en man i 55-årsåldern utsatts för ett mordförsök, skriver polisen på sin hemsida.

    Mannen fördes med ambulans till sjukhus med allvarliga skador.
    En man i 60-årsåldern kunde gripas på platsen, misstänkt för mordförsök alternativt grov misshandel.”
    http://www.svd.se/allvarligt-skadad-efter-mordforsok-e0d0/av/tt

    ”Kvinna attackerad med kniv

    En kvinna i Umeå attackerades sent i går kväll med kniv i Umeå. Attacken inträffade i en lägenhet, och på platsen greps kort därefter en misstänkt gärningsman som nu har anhållits. En misstanke om mordförsök alternativt dråpförsök har upprättats, skriver polisen på sin hemsida.

    Kvinnan klarade sig utan allvarligare skador.”
    http://www.svd.se/kvinna-attackerad-med-kniv/av/tt

    ”Busch Thor talar på kritiserat möte

    Kristdemokraternas ledare Ebba Busch Thor ska tala vid en Israelvänlig manifestation i Stockholm i helgen. Men organisationen bakom får kritik av Judar för israelisk-palestinsk fred.

    Kristdemokraternas ledare Ebba Busch Thor ska tala vid en Israelvänlig manifestation i Stockholm i helgen. Men organisationen bakom får kritik av Judar för israelisk-palestinsk fred.

    När Sionistiska federationen den 28 augusti manifesterar för Israel ska Ebba Busch Thor och Liberalernas Birgitta Ohlsson delta som talare. Organisationen ingår i World Zionist Organization (WZO).

    – WZO har som en huvuduppgift att sprida bosättningar på ockuperat område. När Ebba Busch Thor ställer upp här, så är hon en av dem som stödjer ockupationen och bosättningarna, säger Olle Katz, talesperson för Judar för israelisk-palestinsk fred.

    Både Ebba Busch Thor och Birgitta Ohlsson kommenterar sin medverkan via mejl.

    ”Det finns ett utbrett hat och ett ständigt hot mot den demokratiska staten Israel. För mig är det då viktigt att manifestera mot den växande antisemitismen och stå upp för den judiska befolkningens rättigheter och frihet både i Sverige och i omvärlden”, skriver Ebba Busch Thor. Hon hälsar samtidigt att ”naturligtvis står varken jag eller mitt parti bakom illegal bosättningspolitik”.

    Birgitta Ohlsson skriver att hon är inbjuden att tala av Judiska ungdomsförbundet. ”För mig är det viktigt att manifestera för Israels rätt att existera som stat. Något som ifrågasätts av de rörelser och länder som vill bygga Palestina på ruinerna av Israel. Vi liberaler tog som ett av Västeuropas första partier ställning för en tvåstatslösning och motsätter oss bosättningspolitiken. Israels ledande oppositionspolitiker Yair Lapid, den enda som i dag som kan utmana dagens högerregering, ska också tala.”. ”.
    http://www.svd.se/politiker-talar-pa-kritiserat-mote/av/tt

    Hmmm, TT sätter ”Busch Thor talar på kritiserat möte” som rubrik, fast även B Ohlsson deltar som talare.

    Svara
    • MiT

       /  08/25/2016

      Såna här kommentarer är skitbra! Man får flera intressanta länkar med kort summering. Så orkar jag inte göra utan jag bara klistrar in rubriken och länken 😛

      Svara
      • G

         /  08/25/2016

        Haha! Tack så mycket, jag var mycket osäker på om folk här mest tycker det är störigt med flera/många länkar i varje kommentar. Jag gör så för jag tycker det är bättre och så slipper vi hamna på typ 150+ kommentarer per blogginlägg med 1 länk i varje kommentar när det går att klämma in flera per kommentar, och vill någon svar under kommentaren så borde det inte vara svårt att lista ut vilken länk det handlar om.

        Ja, alltså om det är ”intressanta länkar” eller inte är svårt för mig att säga :P, men antar att de flesta länkarna handlar om ämnen och mer eller mindre tokiga saker som vi brukar diskutera här och som du givetvis skriver så bra om i bloggen. Och även om jag inte skriver en kommentar om varje blogginlägg som du skriver, då jag gärna använder tiden till att dela nyheter eller saker jag hört/läst istället, så vet du säkert vad jag tycker och att jag håller med om det du skriver. Typ som Sofia, ”instämmer helt med artikelförfattaren”, ja, men det gör jag ju jämt även om jag inte skriver det jämt. 😉 Sen skriver jag så långsamt att det tar en sån jävla tid att bli klar med kommentaren om jag skriver längre.

        Svara
        • G

           /  08/25/2016

          Förutom FB-inlägg iofs, de är bäst i egna kommentarer och inte blandat med en massa annat.

          Svara
        • MiT

           /  08/25/2016

          Men det är ju bra att du skriver långsamt och tänker på alla som inte kan läsa så fort! 😉

          Svara
          • G

             /  08/26/2016

            Haha, ja så kan man ju också se det 😀

    • G

       /  08/25/2016

      Haha, underbar! Tack, den hade jag missat. Följ gärna Mats på Twitter så blir du glad 😛 Mats är en Journalist ingen ”Journalist” 😉

      Svara
    • Pelle2

       /  08/25/2016

      Bra skrivet av Mats. Det är som sagt var konstigt att samma debattörer som tycker att det är ok eller till och med föredömligt att kollektivt skuldbelägga män inte tycker att det är ok att kollektivt skuldbelägga muslimer,romer,judar eller annan valfri minoritet.
      Om dom vore konsekventa i sitt resonemang så skulle det vara lika rätt att kollektivt skuldbelägga även dessa minoriteter.
      Själv tycker jag inte att det är rätt att kollektivt skuldbelägga någon grupp om man inte kan visa att hela gruppen beter sig fel.

      Svara
  31. G

     /  08/25/2016

    Ni sätter kaffet i halsen i början och tänker ”va sade svenska polisen sådär verkligen, och hotade med pepparsprej ?!?!?!?”
    Men på slutet klarnar bilden och man vet inte om man ska skratta eller gråta 😦
    http://www.expressen.se/debatt/i-sverige-bar-mannen-shorts-pa-sommaren/

    Skulle inte förvåna mig om ACAB-folket nu kommer klippa och klistra från denna artikel och visa vad ”svenska polisen håller på med”. De brukar vara bra på det.

    Svara
    • Pelle2

       /  08/25/2016

      Såg den där ”satiriska” artikeln där man jämför hur det skulle vara att tvinga svenska män att ha shorts med att tvinga muslimska kvinnor att ta av sig burkinin på stranden.
      Skillnaden är ju att shorts aldrig har använts för att förtrycka svenska eller franska män medan täckande plagg är ett sätt att förtrycka kvinnor i religionens och hederns namn. Det är ju därför Frankrike vill förbjuda religiösa symboler i samhället.
      Sedan om det är rätt väg att gå för att minska det religiöst och/eller kulturellt motiverade förtrycket av kvinnor kan man ju diskutera.

      Det är ju dock spännande att det är så många i vårt samhälle som är så angelägna om att bibehålla hederskulturerna i Sverige i något slags rädsla för att bli utmålade som rasister eller religiösa fobiker. Det går ju däremot utmärkt för samma människor att förfasa sig över den allra minsta ojämställdhet som finns i vårt samhälle och då finns det ingen tolerans.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/25/2016

        Kunde inte ha sagt det bättre, mycket märkligt att de största islamistvännerna samtidigt är de största manshatarna.

        /Frida

        Svara
    • G

       /  08/25/2016

      Mer på ämnet……..

      ”Franska burkiniförbud avgörs i högsta instans

      De omtalade burkini-förbuden i södra Frankrike tas i dag upp i högsta instans. Domstolen Conseil d’état (Statliga rådet) i Paris ska avgöra om förbuden är korrekta och befogade.

      Frågan tas upp som ett överklagande av ett beslut i Nice i måndags, då en domstol fastslog att ett förbud i Villeneuve-Loubet är ”nödvändigt, lämpligt och proportionerligt”. Det är människorättsorganisationerna LDH (Ligue des droits de l’homme) och CCIF (Le Comité contre l’islamophobie en France) som överklagat, skriver Le Monde.

      De lokala förbuden mot täckande strandklädsel med religiösa förtecken har införts efter de blodiga jihadistiska terrordåden i Frankrike. De är hett omdebatterade, och de senaste dagarna har det rapporterats att muslimska kvinnor trakasseras av polis på Rivierans stränder.

      Conseil d’états beslut väntas inom två dygn.”
      http://www.svd.se/burkini-forbud-upp-i-hogsta-instans/av/tt

      (Le Comité contre l’islamophobie en France)
      En grupp som koncentrerar sig på islamofobi låter det som.

      Svara
      • Rikard

         /  08/25/2016

        Hej.

        Den där frasen ‘trakasseras av polis’ är lite lurig. För att den skall stämma krävs det ju att polisen opererar och agerar utanför fastställda metoder och lagar, och dessutom gör det på osaklig grund.

        Polisen gör ju som alltid en riskbedömning baserad på tidigare kända händelser – det är om den bedömningen görs utan data och på känsla samt åsikt som vi börjar närma oss trakasserier. Annars kan man definitivt hävda att det är trakasserier att stoppa en supporterbuss och visitera samtliga inför en derby-match mot arvfienden, eller att det är trakasserier att stoppa och identifiera samt visitera kaftanklädda herrar med sydländskt utseende som dagligen byter cigarettpaket med varandra och förbipasserande, eller rentav trakasserier att stå beredd med nykterhetskontroll utanför folkparken på midsommar.

        Eller är det så att så fort man hänvisar till sin låtsaskompis så ställs allt på huvudet? I så fall skall jag be att få utropa mig till Pontifex Ipsissimus Maximus över Propellerismen (förkortas PIMP); låt budet gå ut över hav och land – sådant där är bara världsliga ting.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  32. G

     /  08/25/2016

    Utvisas på livstid är väl att ta i, han kan väl få komma tillbaka om 10 år eller så, gulligull ? inte ?

    ””Sänkt straff för mord på chefen

    Hovrätten sänker straffet för en 26-årig man som erkänt att han tagit livet av sin arbetsgivare, en man i 50-årsåldern, på en ort i Tanums kommun i Bohuslän.

    Påföljden blir 16 års fängelse i stället för de 18 som Uddevalla tingsrätt tidigare utdömt. Efter avtjänat straff ska mannen utvisas på livstid.

    26-åringen hade blivit god vän med arbetsgivaren och bodde tidvis hemma hos honom, men i januari i år hamnade de i ett bråk som slutade med att den äldre mannen fick ta emot cirka 60 knivhugg och stick mot kroppen.

    Gärningsmannen har uppgett att han blivit hotad och kränkt och ville få dådet klassat som dråp. Åklagaren å sin sida yrkade på livstid för mord.

    Hovrätten motiverar sin straffsänkning med att gärningen inte varit planerad och att det inte handlat om något utdraget händelseförlopp.””

    Det går bra nu, rättssäkerheten är hotad…

    ”Politiker kräver fler poliser i norr

    Politiker från 18 norrländska kommuner kräver fler poliser, rapporterar SVT Nyheter Jämtland.

    I brevet, som har ställts till inrikesministern och justitieministern, framför politikerna att rättsäkerheten är hotad under nuvarande förhållanden. Brevskrivarna föreslår ett glesbygdstillägg för att stimulera polisrekryteringen till landsorten.”
    http://www.svd.se/politiker-kraver-fler-poliser-i-norr/av/tt

    Svara
  1. Kultureliten och Socialdemokraterna: släpp sargen män och erkänn att ni våldtar! | Jämställdhetsfeministerns blogg
  2. De kreativa förklaringarna fortsätter hagla | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: