1 april varje dag del 32: Objektifierande danskläder

Uddevalla kulturskola uppmanar tjejer att välja klädsel som inte ”objektifierar kvinnokroppen

kulturskolan-uddevalla-objektifierande-kladsel

De arbetar ”aktivt för en jämställd verksamhet” och mot könsstereotyper och ska till och med ge tips på lämpliga kläder.

Ulrica Wallin är enhetschef för kulturavdelningen i Uddevalla kommun. Någon detaljerad beskrivning om vad som utgör objektifierande kläder kan inte Ulrica Wallin ge.

– Vi försöker titta på det här med jämställdhet med nyktra ögon. Vi vill inte att någon ska behöva bli bedömd efter sitt utseende och sina kroppsliga attribut, säger hon.

De försöker alltså se på det med nyktra ögon säger hon. Jag tycker inte de där ögonen verkar vara särskilt nyktra…

Nu vet jag inte hur gamla de flesta är på dansskolan men det spelar liksom ingen roll, små gör som stora gör, inte vad stora säger att de små ska göra.

kulturskolan-uddevalla-objektifierande-kladsel1

De vill skapa ”könsneutrala miljöer”, det var alltså vad de är ute efter. Lycka till med det…

Sen kommer något helt bisarrt, jag gissar att det är  Väst som står för den galenskapen.

Katarina Wennstam är journalist, debattör och författare och har skrivit böcker om våldtäktsfall. Hon har belyst mäns våld mot kvinnor både som journalist och författare. Hon berättar att vuxenvärlden ofta vill skydda tjejer mot övergrepp, men i stället för att prata med killar så vänder sig de vuxna mot tjejerna.

– Varför läggs det på tjejerna och deras klädsel att de inte ska bli objektifierade? Det är ju upp till killarna att inte objektifiera.

Wennstam kommenterar i slutet, VAD har våldtäktsfall, ”mäns våld mot kvinnor” och övergrepp med kläder på en dansskola att göra? Och de sista två meningarna…

När grundläggande kunskaper i biologi inte anses så viktigt utan man tror att alla är likadana från början, ett blankt papper, så kan det bli lite tokigt som vi ser…

Så här kan det alltså gå när ideologer från genusfältet får något att säga till om och kräver ”könsneutrala miljöer”. Det är dömt att misslyckas från början eftersom vad de vill skapa inte är ”könsneutrala miljöer” alls utan de är ute efter att försöka skapa Den Nya Människan 2.0. Den första versionen försökte Sovjet skapa, det gick inget vidare, så därför vill arvtagarna i genusfältet försöka med samma sak igen. För som vi känner till så är för de här människorna tidigare misslyckanden inte tecken på att man är fel ute utan endast bevis på att man måste försöka ännu hårdare. Venezuela nu är ett resultat av samma typ av människor…

Sverige har ett tungt arbete framför sig om vi ens ska börja närma oss att bli någorlunda normala igen. Om det ens går, det kanske har gått för långt redan så ingen återvändo finns? För det är ju inte direkt så att vi har börjat den mödosamma vägen tillbaka utan snarare tvärtom, vi har ökat farten i fel riktning. Kulturskolan i Uddevalla är bara ännu ett litet symptom på sjukdom.

Vi måste börja kasta ut alla galningar som vill hålla på med sina sovjetexperiment från precis alla ställen där de kan göra minsta lilla skada. Jag menar verkligen kasta ut! De har INGET att bidra med som kan göra Sverige bättre på något sätt utan endast tvärtom, de kämpar för att sänka så mycket det går. Släng ut dem från högskolor och universitet, släng ut dem från skolvärlden, släng ut dem från alla offentliga sammanhang och så vidare. Låt dem besöka Arbetsförmedlingen istället. Det gäller alla, från professorer till de som är anställda som ”jämställdhetsintegrerare”, ”mångfaldscoacher”, ”genusredaktörer” och allt vad de kallar sig. Slänger vi inte ut dem så är det omöjligt att börja vägen tillbaka eftersom de kommer att motarbeta allt som är vettigt och normalt. Låt det privata anställa dem om de vill… Hur många sådana skulle ens ha ett jobb om inte det offentliga fanns…?

svt-konar-om-karaktarer

SVT könar om karaktärer på barnprogram de köper in

Det röda flygplanet Jett, som är en pojke i originalet ”Super wings”, har blivit en flicka i den svenskdubbade versionen ”Mästerflygarna”. Och den blå lastbilen Ted i originalet ”Trucktown” har blivit en Linn i den svenska versionen ”Full fart i verksta”.

– Vi hade inte köpt in serien Mästerflygarna om vi inte hade fått ändra kön på karaktärerna, berättar Pontus Torpvret för Medierna.

SVT måste alltså ha tillstånd från upphovsmännen för att få köna om en karaktär i ett program. När Pontus och hans kollegor från Barnkanalen är på olika tv-mässor och produktionsbolag runt om i världen, och frågar om de får köna om karaktärerna i ett program som de funderar på att köpa in, möts de ibland av kommentarer som ”löjeväckande”. Det händer också att de får nej från upphovsmännen.

– Det har hänt att vi tyckt att det varit så avgörande att det inte varit värt att köpa serien annars, säger Pontus Torpvret.

När barnen sitter med stora ögon framför Barnkanalen så är de också deltagare i sovjetexperimentet Den Nya Människan 2.0 utan att veta om det. Och ändå kommer de sociala ingenjörerna i bästa fall att bara misslyckas, i sämsta så har de skruvat till hjärnorna så mycket att bara elände finns i fortsättningen. För inte så länge sen ansågs könsidentitet som något viktigt, den kunskapen har man visst kastat på tippen. Och får inköparna bara kommentarer som ”löjeväckande” klarar de sig nog rätt hyfsat ändå. Men gissar att det i själva verket är enorma gapskratt…

Kulturskolan skulle ju ge tips på lämpliga kläder som inte objektifierar kvinnokroppen

tre-niqab

Här är ett anspråkslöst förslag från mig.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

111 kommentarer

  1. MiT

     /  09/15/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  09/16/2016

      Äntligen !
      Vi har en polismyndighet i kris,ett försvar med för lite pengar, kris i vården, bostadsbrist och ett samhälle som slänger iväg miljardbelopp på genusutbildningar och sådan skit. Då är det naturligtvis en alldeles utmärkt ide´ att starta en ny myndighet för jämställdhet som vi kan slösa ytterligare miljarder på…

      Svara
  2. MiT

     /  09/15/2016

    Han har förekommit på den här bloggen några gånger, säger väl en del om vad han sysslar med så ”fd soldat” är nog det minst relevanta när det gäller honom

    Svara
    • Pelle2

       /  09/16/2016

      Vad jag förstår handlade det väl inte om grabbig jargong och förlegade föreställningar utan hur man skall anlägga ett könsperspektiv på krigföringen.
      Återigen slösar försvaret pengar på genusgalenskaper i en tid när varje krona borde gå åt till inköp av vapen och annan krigsmateriel och till övningar…

      Svara
    • Gurkburken

       /  09/16/2016

      ”Fortfarande” är ett trigger-ord för mig. nästan i klass med ”utmaning”.

      Svara
  3. MiT

     /  09/15/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  09/16/2016

      Och hur har man bevisat att det är just jämställdheten som leder till ökad lönsamhet ?
      Kan det inte vara så att det är affärsidén som är lönsam oavsett medarbetarnas kön?

      Det är inte så att jag är emot en jämn könsfördelning men om man påstår något som
      de gör så måste de ju kunna bevisa att dom har rätt..

      Undrar också när Massi-Fritz skall inse fördelen med jämställda bolag och börja anställa män på sin advokatbyrå och ”rättvise”förmedlingen skall få en jämställd styrelse ??

      Svara
      • Gurkburken

         /  09/16/2016

        Det är bara mogna, redan lönsamma bolag som har råd med sådant trams. Denna typ av bolag har också lyckats ta sig in på den svågerkapitalistiska arenan, där symbolpolitik är viktig.

        Svara
      • Pelle2

         /  09/16/2016

        Jag läste artikeln i Compricer och allra sist står följande:
        ”Självklart kan ovan siffror även bero på många andra faktorer och det är alltid vanskligt att dra slutsatser på kort historik. Men jämställdhet verkar onekligen vara en faktor. Till framgång.”
        Med andra ord önsketänkande från artikelförfattarens sida…
        Men i dagens samhällsklimat får ju alla en kollektiv orgasm om de kan leda i bevis att
        jämställdhet är en framgångsfaktor.

        Det är ju dock spännande när en profilerad feminist som Massi-Fritz skryter om hennes totalt enkönade arbetsplats där enbart kvinnor jobbar.. Om man nu skall tro undersökningen som Compricer hänvisar till så borde hennes verksamhet vara på väg mot dålig lönsamhet och lägre framgångar…

        Svara
  4. MiT

     /  09/15/2016

    Svara
  5. MiT

     /  09/15/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/15/2016

      Jippie! Äntligen en myndighet som ska ta itu med mäns farliga arbetssituation, pojkars dåliga skolresultat, mäns självmord, gubbars för tidiga död. Det här lovar gott och är verkligen toppen.

      https://www.gp.se/nyheter/sverige/ny-myndighet-för-jämställdhet-1.3787807

      Det låter verkligen som att det kommer vara ett enormt fokus på ”jämställdhet”. Låt oss se hur jämställt själva myndigheten kommer bli. De får 0,9 miljarder att bränna på tre år. 300 miljoner per år för att bekämpa mäns våld mot kvinnor.

      http://www.expressen.se/nyheter/sverige-far-myndighet-om-jamstalldhet/

      ”Regnér: Inte naiv vad gäller resultat. Insatserna ska bland annat rikta in sig på att informera män och pojkar om jämställdhet. Två andra delar handlar om att bekämpa hedersrelaterat våld och prostitution och människohandel.”

      Varför ens kalla det en jämställdhetsmyndighet?

      /Frida

      Svara
      • Gigas

         /  09/15/2016

        Jag fick möjlighet att medieträna några lokalpolitiker, vilket visade sig vara intressant.
        En sade sig vara feminist och slutet på vår övningsintervju lät det så här:

        ”Hon – Man ser ju nu verkligen att kvinnor tar plats i samhället på ett helt annat vis än vad vi bara gjorde för tio år sedan.

        Jag – Det är mycket prat om kvotering i samband med feminism, är det en väg att gå tycker du?

        Hon – Jag tror kanske inte att det är så jätteaktuellt längre, det känns som att det rullat på väldigt bra länge, utom just i bolagsstyrelser. Där kan jag nog känna att det kan vara kvoteringsfråga, men när man ser på samhället i stort när det gäller politiska institutioner, myndigheter och sånt så tycker jag att kvinnorna tar plats.

        Jag – En sak som kommer bort ofta i debatten är det är mest män som sitter i fängelser, det är flest men som dör på jobbet. Är det inte en viss risk att de frågorna glöms bort om man satsar på feminismen?

        Hon – Ja, alltså det är ett problem att män inte passar in i samhället då ja, hur vi ska lösa det. Det var en lite oväntad fråga för en XXX. Brottslingar, jaja de är ofta män, och vad beror det på, det beror ju på att de inte fungerar i samhället då, men det kanske blir bättre när mammorna får bättre plats i beslutande roller, kan jag tänka mig.

        Jag – Det får du nästan ta och utveckla, det var ett intressant påstående.

        Hon (skrattar) – Jag har faktiskt inte funderat så jättemycket på det, näe det har jag inte gjort.”

        Undrar om den här kvinnan fick en insikt Åsa Regnér aldrig kommer få?

        Svara
      • Pelle2

         /  09/16/2016

        Undrar också hur könsfördelningen på myndigheten kommer att se ut ? Skulle gissa att omkring 99% av de anställda kommer att vara kvinnor precis som det brukar vara i genus och jämställdhetssammanhang…

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  09/16/2016

          Inte bara kvinnor, det kommer vara den rätta typen av kvinna!

          Svara
  6. Frida Gustavlin

     /  09/15/2016

    Blivande riksoffret Amat Levin är sur.

    http://www.metro.se/metro-debatt/genom-att-forminska-oss-slipper-ni-diskutera-strukturella-problem/EVHpio!akeFp9agjJk/?campaign_id=A100

    Grabben har haft en öppen brevväxling med sin kollega, riksoffret Patrik Lundberg i tidskriften Bang! Där har de gråtit ut i varandras armar om hur synd de är om dem, lustigt nog går det över Amat Levins förstånd varför någon har intresserat sig för vad de skrivit till varandra, jag håller med, kunde inte bry mig mindre. Men den rasifierade är ledsen, andra opinionsbildare har helt fräckt lagt sig hans, på eget bevåg, politiserade och publicerade kärleksliv, gud vad taskigt. Snyft, jag som trodde att jag lärt mig att det privata är ”politiskt”.

    ”Vissa ledarskribenter på högersidan försöker underminera hela den antirasistiska rörelsen genom att, på sina stora plattformar…”

    Fniss, för identitetsvänstern saknar helt och hållet stora fina plattformar, helt och hållet, förutom SR, UR, SVT, DN, Aftonbladet, Nöjesgudien, Metro, Fjortisnyheter24, und so weiter…

    /Frida

    Svara
    • MiT

       /  09/15/2016

      Hahaha, Amat är riddaren som räddar Atladottir när hon på fyllan slåss med män 😛

      https://toklandet.wordpress.com/2014/03/22/att-sta-upp-mot-patriarkatet/

      Svara
      • Olof

         /  09/15/2016

        Och i samma inlägg får du också med ett annat snyggt exempel på orsakerna bakom både mäns och kvinnors våld mot kvinnor.

        Atladottirs ‘hårda örfil’ mot människan som påpekade att hon hade en dyr keps.

        För tittar man på sådant som att högst förekomst av partnervåld är i kvinnliga samkönade förhållanden, att kvinnor oftare är den som slår först, etc, så kommer naturligtvis ingen mängd talande med män att hjälpa till att minska partnervåldet.

        Istället behöver man göra det som idag sällan eller aldrig görs; tala biologi och instinkter med unga tjejer. Förklara för dem att om de agerar extremt aggressivt eller till och med fysiskt våldsamt mot en annan människa så klarar inte alla av att stå emot den naturliga instinkten att svara tillbaka. En skrikmatch med någon som är inträngd i ett hörn och inte kan ta sig därifrån slutar med att denne värjer sig fysiskt. En utdelad örfil till fel människa och du hamnar på akuten med knäckt näsa.

        Män vet redan detta. Du kan inte örfila någon utan att riskera en snabb fysisk eskalering. Du kan inte aggressivt följa efter någon och sätta dem i ett trängt läge om inte själva iden är en fysisk konfrontation. Det spelar inte någon roll att våld kanske inte är önskvärt från någondera part, instinkt är instinkt.

        Men kvinnor får istället lära sig att man slår inte kvinnor, ingen slår kvinnor, de har rätt att ta plats och vara arga och stå upp för sig och ingen, ingen, får slå tillbaka. Och sen möter de verkligheten där miljontals år av evolution tydligen inte hörde det där att man inte får slå kvinnor, utan går på teorin att aggressiva hot bör oskadliggöras.

        Det är lite intressant att se videon med Zarna Joshi och det triggande ”hugh mungus” skämtet. Det mest fantastiska är hur otroligt professionella männen är där; ingen skulle bli det minsta förvånad (och rätt många skulle nog tycka det var rimligt) om hon hade fått en snyting eller blivit pepparsprejad. Men hon visar upp videon som om hon tror att det faktiskt går att bete sig så. Det är på gränsen att det går i ett stadshus med professionella säkerhetsvakter och poliser. Blanda in sprit och en relation i leken istället och våldet är ett faktum.

        Svara
  7. MiT

     /  09/15/2016

    Svara
    • Svenne

       /  09/15/2016

      Då och då släpper media en #testballong…

      Svara
  8. trollan

     /  09/15/2016

    Alltså det här med vad kvinnor/tjejer klär sig i är ju spännande. Jag kommer ihåg en av mina val av kläder på högstadiet.

    Lila kort klänning som syrran sytt, svarta stövlar, ganska höga och en rosa basker. Mamma höjde på ögonbrynen men sa inget. Det var väl inte riktigt den bästa dagen i mitt liv då jag fick den uppmärksamhet jag säkert önskade – men samtidigt har jag aldrig varit riktigt bekväm med för mycket uppmärksamhet så det var väl lite svårt att kombinera min blyghet och önskan att stå i centrum. Nåväl. Min poäng är att kläder kan väcka uppmärksamhet. Kläder som sticker ut väcker ännu mer uppmärksamhet. Vilket gör att jag ännu hajar till när jag ser niqab klädda kvinnor på stan – men öka mängden så reagerar jag inte. Många barn som börjar närma sig puberteten vill gärna utforska vem de är. Kläder är en viktig del i detta. Därför blir detta problematiskt. Jag är helt ok med engelska skolan som ger regler på hur man ska vara klädda (inga underkläder synas, inga djupa urringningar, och inte för korta shorts typ) fine – det kan jag leva med. Men när man säger att ”klä inte barnet i något som objektifierar dem” så kan jag säga att vissa människor (och skrämmande nog även barn) kan bli ett enormt blickfång i kläder man kanske normalt inte skulle definiera som utmanande för att det passar deras utseende. Så visst. Ska man satsa på sovjet-gråa kläder är väl risken att man sticker ut mindre – men hur roligt kommer barnen tycka det är att dansa när de ska se ut som en könslös grå massa?

    Svara
  9. MiT

     /  09/15/2016

    Svara
    • Jans

       /  09/15/2016

      Könsvärk.

      Svara
      • Olof

         /  09/15/2016

        Vänta bara tills de börjar tjata om ett statligt Mensverk…

        Svara
        • Svenne

           /  09/15/2016

          Ge dem inga idéer nu…
          Något Mänsverk kommer vi aldrig att få se.

          Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/15/2016

        Anledningen att det pirrar till lite extra i fru Palm, som trekvartsarbetslös, beror säkert på att det vattnas rejält i munnen, att få kliva på som generaldirektör för en ”jämställdhetsmyndighet” vore antagligen för bra för att vara sant för en som Veronica Palm. 65 tusen efter skatt smakar nog väldigt bra.

        Agendadagens Nyheter rubriksätter vackert ”Få kvinnor på direktörernas lönetopplista”

        http://www.dn.se/nyheter/sverige/fa-kvinnor-pa-direktorernas-lonetopplista/

        Låt mig gissa, i äkta feministisk anda kommer myndighetschefen för ”jämställdhet” landa på en lön i topp 20, cirka 120 tkr. På tre år så betyder det en lönekostnad på ungefär 2 miljoner per år, nästan 6 miljoner på de tre åren som myndigheten nu får finansiering för.

        Det ska tydligen också ske ett ”massivt” utbildningsarbete av män, vilka kommer få stålarna, jo all sköns typer av goda föreningar som rasrättviseförmedlingen, All Bright (förutom ljusa män), RFSL und so weiter. Inte konstigt att de är glada och känner pepp.

        /Frida

        Svara
  10. Efter Sovjetregimens fall läste jag en intervju med en f d sovjetisk, sedermera rysk författare. Han svarade följande på en fråga: ”Det har tagit mer än 70 år för regimen att utforma den sovjetiska människan. Jag undrar hur många år det tar att göra den till Homo Sapiens igen.”

    Svara
  11. MiT

     /  09/15/2016

    Någon som är från Bodafors som kan berätta mer om vad det handlar om? Har varit en del trubbel mellan invandrargäng och andra där tidigare. De har nog tagit emot ganska många de senaste åren.

    ”Bråkigt igen på Parkskolan”
    http://www.smalandsdagblad.se/article/brakigt-igen-pa-parkskolan/

    Svara
  12. Här kör vi med objektifiering i kvadrat. Barnbarnen tävlar i Cheerleading. En massa guldpengar måste tyda att både kläderna och utförandet var rätt.
    En kille i hela föreningen. Jag undrar varför han har så taskiga kläder? De kan man inte vinna med.

    Svara
  13. Jans

     /  09/15/2016

    Jag tycker upphovsmännen till TV-serierna verkligen skall säga nej. Att som inköpare försöka ändra på det avsedda innehållet i ett tv-program, böcker m.m. är riktiga Sovjettakter. Bättre att som Jan Lööf strunta i att ge ut än att som Suneförfattarna kröka rygg.

    Barnkanalen får producera sina genderneutrala tvserier själva om de vill. Blir de bra kommer de själva att kunna sälja dem till andra länder. Om de blir bra alltså. Huvudpersonerna kommer väl förmodligen att bli någon slags generiskt färgade blobbar utan extremiteter som i bästa fall talar till varandra i generiska röster som ligger mellan man och kvinna i röstläge.

    Handlingen kommer att vara fri från trigger warnings och alla typer av roller. Gissningsvis kommer Teletubbies att framstå som en sexistisk thriller i jämförelse.

    Svara
    • Johan

       /  09/16/2016

      Jag minns barnprogram och barnböcker från när jag var liten under sent 70-tal. De kunde vara rejält vänstervridna, men de var i alla fall inte grovt sexistiska som de verkar vara idag. Man fick som barn i stort sett vara den man var. Hårresande tanke!

      Svara
      • Jans

         /  09/16/2016

        Det verkar ju ända sedan slutet på 60-talet funnits en stark falang politiserade barnprograms- och barnboksförfattare. Ganska beklämmande att vuxna tyckt att det varit helt ok att utnyttja barn som slagträn i sin politiska kamp.

        Lyckligtvis fanns det även andra som fick göra barnprogram och det är ju dem som man pratar om idag. Att vissa av dem kanske aldrig mer kommer att visas på TV är ett mindre problem (Emil och Madicken har ju traditionella könsroller så de ligger väl illa till) så länge de finns tillgängliga på annat sätt.

        Sedan kan man ju undra vad de politiska barntv-kommisarierna tror att de uppnår genom att byta könsidentitet på röster på tecknade karaktärer. Det har lite av magiskt tänkande över sig. I internet stidevarv är genomslaget lyckligtvis ganska litet så låt dem hållas. Det finns annat att titta på.

        Undrar vad som blir nästa steg i revisionismen? Det är verkligen outsägligt töntigt alltihop.

        Svara
    • Pelle2

       /  09/16/2016

      Håller helt och hållet med dig Jans.
      Helt sjukt att SVT kräver att få förändra programmen för att det skall passa deras feministiska hjärntvätt..
      Ledningarna för Sovjet och DDR skulle jubla om de fick veta vilka värdiga efterträdare i indoktrineringspolitik som dom har fått..

      Svara
    • trollan

       /  09/16/2016

      Kommer leva länge på ”Teletubbies som sexistisk thriller” 🙂

      Svara
  14. G

     /  09/15/2016

    Opinion Live 22:00 SVT1 kan bli intressant….

    Veckans viktigaste samhällsfrågor debatteras och fördjupas. Del 4 av 19. Hur djup är krisen inom polisen? Polisledningen möter kritiker och drabbade privatpersoner. Med Hanne Kjöller, Klas Friberg med flera. Och är det rasism eller ett sätt att ge plats åt förtryckta att ha möten där vita inte får vara med? Med Ann Heberlein och Araia Ghirmai Sebhatu. Programledare: Olle Palmlöf.

    Svara
    • G

       /  09/15/2016

      Resultat på kvällens frågor som ställdes under Opinion Live se ovan.
      Bra frågor med intressanta resultat tycker jag.

      Tycker kommissarie Christer Nordström kan ta över som RPC, så bra i sändningen!

      Svara
    • G

       /  09/16/2016

      Talande bild verkligen….

      Svara
      • Havre flarnstad

         /  09/16/2016

        Hmm någon som läser blaskan ?
        Jag skaffade en prenumeration på magasinet Neo för att dom redan innan det vart mer ok som idag skrev en del vettigt om inv.problemet men typiskt nog gick dom i konkurs direkt efter jag pröjsat 😀 han få sista nummret dock.

        Tycker det är viktigt att stödja dom få aktörerna som vågar tala ur skägget om jobbiga ämnen annars sitter vi där med hundra variationer på samma vänstervridna propaganda publikationer varav alla skriver ungefär samma sak.

        Svara
    • Jans

       /  09/16/2016

      Aha, skall Hanne Kjöller stå o ljuga och bygga vidare på lögnen om att det var DN som avslöjade om att polisen mörkade om förra årets We Are Sthlm?

      Svara
  15. G

     /  09/15/2016

    Gudmundson: Är det verkligen integration vi vill ha?
    http://www.svd.se/ar-det-verkligen-integration-vi-vill-ha

    Svara
  16. G

     /  09/15/2016

    Svara
    • Olof

       /  09/15/2016

      Har inte det där med signalement blivit överflödigt ändå? Som konversationen här gör uppenbart så vet alla vilka det handlar om. Man kan ju räkna med att polis och tidningar skulle skriva ut om det skulle handla om något annat än första eller andra generationens invandrare, då det faktiskt skulle ha ett visst ‘nyhetsvärde’…

      Svara
      • Jans

         /  09/16/2016

        Jag fattar din poäng men vitsen med signalementen är ju inte kriminalstatistisk, att vi skall veta ”vilka det handlar om”, utan en del i polisarbete. Signalementet skall ju hjälpa eventuella vittnen att känna igen förövaren. Det känns som båda sidor i debatten glömt att det handlar om brottustredning inte invandrarpolitik. De som blir lidande (naturligtvis främst av de uteblivna signalementen) är brottsoffren och ambitiösa poliser.

        Svara
        • Olof

           /  09/18/2016

          Jo, det har du rätt i. Och udden riktar jag egentligen mest mot de som undviker signalement på grund av att det kan underbygga rasism; om alla ändå läser ‘invandrare’ där signalementet saknas så blir ju det enda resultatet att ytterligare massa oskyldiga impliceras just på grund av att det inte finns något särskiljande överhuvudtaget.

          Svara
    • Rikard

       /  09/15/2016

      Hej.

      Som intresserad av det mesta som rör tänkande finner jag det här påståendet intressant:

      ”Har inga som helst problem att känna igen en rasist när jag ser en.”

      Rasist kan bytas ut mot älg, eller paprika, eller håkäring; låt oss välja älg.

      Den som fäller påståendet behöver sedan bara ange några allmängiltiga egenskaper och attribut som stämmer överens med, och är intrinsikala i, definitionen av älg.

      Låt säga: klövar, mule, horn på tjurarna, jagas på hösten, finns på trafikskyltar. De flesta som är från Sverige hade nog förstått att det är älg som åsyftas – eller möjligen ren, kanske.

      Anders Karlsson verkar mena att själva efterfrågandet av signalement – utseendebeskrivning – betyder att en person är rasist. Det skulle betyda att han själv inte skulle kunna ge en utseendebeskrivning på sitt barn, eller en kamrat eller partner om han letar efter denne i en folksamling; i alla fall inte utan att vara rasist.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Gurkburken

       /  09/16/2016

      ”Bättre kan du. Eller inte.” är mitt standardsvar till den typen av ohederliga, okunniga och oförskämda debattörer.

      Svara
    • Jans

       /  09/16/2016

      Skapligt busted han blev Anders. Mer avslöjande än så är det knappast. Även PK-iterna vet precis hur det ligger till vilket gör dem till medvetna lögnare.

      Svara
  17. G

     /  09/15/2016

    ”Varför stod du inte i kvinnozonen?” kommer att bli det nya ”varför hade du så kort kjol?”
    http://www.metro.se/metro-debatt/varfor-stod-du-inte-i-kvinnozonen-kommer-att-bli-det-nya-varfor-hade-du-sa-kort-kjol/EVHpin!TrdVsq1GPnUZg/

    Bra Louise!

    Svara
    • Hmm

       /  09/15/2016

      Håller med bra. Det är nästa så att jag skulle kunna misstänka att hon läst mina inlägg i debatten hos LD för det är i stort sett mina ord hon skriver. 🙂

      Svara
      • G

         /  09/15/2016

        Hmm = Louise undercover ? 😛
        Eller så är ni helt enkelt två smarta tjejer som resonerar på samma kloka sätt i den här frågan 😉

        Men det var ju intressant att höra, så vad tyckte bossen LD och de andra om det du framförde i debatten på LD:s sida. Höll de flesta med eller var de flesta emot det du sade ?

        Svara
      • Svenne

         /  09/16/2016

        Jasså, är det du som är Louise… men skämt åsido, även politiker nättrålar en del – tex Hanif Bali (twitter-)trålar nog en hel del.

        Svara
      • Grodan Boll

         /  09/16/2016

        Oj! ( Jag har faktiskt haft mailkonversationer med henne om artiklarna hon skrev i början av sin debattkarriär när det begav sig )

        Svara
  18. G

     /  09/15/2016

    https://twitter.com/IMsweden
    https://twitter.com/IM_Stockholm

    ””Det nya landet är ett upprop för att skapa ett bättre Sverige, ett land som är stolt, inkluderade och hållbart. Det är en uppmaning till såväl etablerade som nya svenskar att vi alla måste integreras. Vi ska inte längre dela upp varandra i vi och dom. Istället ska vi hitta vägar framåt, och skapa förutsättningar för att leva tillsammans.
    Var med och skapa Det nya landet!””

    Svara
    • G

       /  09/15/2016

      ”Sluta prata om ”svenska värderingar”

      När partiledare och andra makthavare pratar om ”svenska värderingar” bör de vara beredda att ta konsekvenserna av en retorik som splittrar snarare än enar. För i takt med normaliseringen av en i grunden främlingsfientlig retorik svänger också opinionen. IM, Individuell Människohjälp, uppmanar politiker och makthavare att börja prata om hur vi kan leva tillsammans!

      Dagens politiska samtal riskerar att bidra till ökad främlingsfientlighet och gynnar i längden de krafter som vill splittra. Det som sker när de etablerade partierna anammar ett språkbruk och en verklighetsbeskrivning som tidigare främst förknippats med främlingsfientliga partier är att det skapas ett avstånd mellan människor i vårt samhälle. Opinionsundersökningar visar att fler idag ställer sig negativa till olika aspekter av flyktinginvandring än för bara ett år sedan.

      De etablerade partierna måste ta ansvar för konsekvenserna av det tonläge som råder.”
      http://www.metro.se/metro-debatt/sluta-prata-om-svenska-varderingar/EVHpil!7IwHLUlo6Mi6/

      Ja, wtf kan det beror på, inte en aniiiing. För att inte nämna resultatet bara från förra året som ju är en enorm succe för landets flickor och kvinnor ute i samhället, badhus, festivaler. Mycket lyckat att ta emot 40% av alla ensamkommande småbarn till EU! Så de ska bara behöva ta ansvar för tonläget som råder, men inte alls ta ansvar för konsekvenserna av politiken som de drivit under lång tid och som till stor del ligger till grund för tonläget ? *okej* Och varför folk (t.o.m Kungen) pratar om svenska värderingar är såklart helt ointressant, bara hålla för öronen och blunda för samhällsutvecklingen och kalla folk för främlingsfientliga så ordnar det sig automagiskt, eller hur ?!?!? Och ni har mage att klaga på retoriken från vissa andra. Är du svensk var god lägg dig platt, håll käften och stå inte upp för något av allt det som vi med rätta ska var mycket stolta över, det kan vara stötande, splittrande och uppfattas som rasism eller främlingsfientlighet. Haha, fy fan.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/15/2016

        Svenska värderingar i all ära, jag tycker istället vi kan börja med att se till att Sveriges lagar efterlevs. Oavsett om det handlar om den Malmöitiska skuggekonomin, våldsamma upploppsmän i västra Stockholm, eller en bidragsfuskande Södertäljemaffia.

        Om vi får en större laglydighet, så att t.ex Abdul som kör SL-buss vågar säga sig ifrån när förortsgänget härjar, utan att riskera att få tänderna utsparkade och skallen krossad med en sten, eller att invandrartjejer vågar ta av sig slöjan och dejta svenska priviligerade vita killar utan att bruschan och kussarna kastar ner en från balkongen, så är jag rätt säker på att de ”svenska” värderingarna följer med på kuppen.

        Men det är en utopi. De två extramiljarderna som polisen nu ska få räcker inte långt. Det behövs 30 miljarder till polisen, och lika mycket till nya fängelser.

        /Frida

        Svara
        • G

           /  09/15/2016

          Vissa har lite annorlunda värderingar där, Förortsvärderingar Deluxe Edition.
          Ja men bruschan måste ju göra det förklarar han på facebook, för att rena och rädda familjens heder som blivit så förskräckligt smutsig. Oh so filthy.

          Att förstå svenska (stor del västerländska) värderingar är egentligen inte speciellt svårt om man har hjärnan öppen och förstår vad det handlar om, men om man verkligen vill ta till sig och sedan leva efter det är en helt annan fråga. Folk som läst om det men snabbt insåg att det inte går så bra tillsammans med vad som står i deras sagobok, ja, då skiter de kanske i det ena och fortsätter med det andra, även om det varken är kompatibelt eller bra för landet och samhället de bor i. Så länge sagoboken är det absolut viktigaste i deras liv så är dem som pratar om att ”de ska bli en del av samhället”, ”integreras” ute på ett mission impossible och kan inte ses som en ”utmaning”. Assimilering till stor del, är nog det enda som kan lösa den där ”utmaningen” som alla pratar om. Eller överväga att flytta till ett land där sagoboken is the shit och sekulära samhällen anses vara skit.

          Vi kan även skippa den förbannade straffrabatten, och flera småbrott över tid får tillsammans gärna resultera i ett längre straff.

          Svara
    • G

       /  09/15/2016

      Inte direkt några positiva kommentarer under youtube videon lol. Undrar hur lång tid det tar innan kommentarsfältet stängs.

      Svara
      • Havre flarnstad

         /  09/16/2016

        Verkligen ord och inga visor i kommentarerna men varför så många utländska kommentarer videon var väl på svenska ? Var den textat

        Svara
  19. Frida Gustavlin

     /  09/15/2016

    Den förmötna manshataren Åsa Beckman slår till igen. Skriver en hel krönika på temat: Min förra kulturkrönika, med stor jävla K, var så bra att folk stannar mig på gatan, knäböjer inför min intellektuella skärpa och hyllar mig för min fantastiska tankekraft.

    Låt mig gissa, den första krönikan fick inte tillräckligt med klick, då behövs det hyllning, sak samma att det blir självhyllning, starka kvinnor behövs det ju alltid fler av, och om någon invänder visar det bara på hur viktig och stark jag är.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/asa-beckman-vi-ska-inte-fora-vidare-fragandet-till-nasta-generation/?campaign_id=A100

    /Frida

    Svara
    • Pelle2

       /  09/15/2016

      Själv skulle jag vara tacksam att slippa få några frågor överhuvudtaget från proffsoffret och manshataren Beckman..

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/15/2016

        Otroligt vilka självgoda offer de där damerna på DN är, den där blaskan har verkligen sjunkit till noll och inget på bara några år, håller ungefär lika hög kvalité som Nöjesguiden. Endimensionaliteten är så omfattande att den förvandlas till en ynklig liten blek punkt.

        Kollar man på vad litteraturkritikern Åsa Beckman bidragit med den senaste tiden så handlar 98% av det hon klapprat ihop om en total misandri, och inget om litteraturkritik. Vad är det för fel på att skriva om böcker nu?

        Det är precis så här agendadriften fungerar på Dagens Nyheter. De har ett redaktionsmöte på ”kulturavdelningen”, försöker informellt fundera ut vad som kan skapa ett #upprop, Åsa Beckman kommer på en ny genial idé, män är svin. Björn Wiman håller med, och frågar Kristina Lindquist om hon inte kan skriva en uppföljare som peppar skiten ur Åsas manshat, så ska det nog se till att bli rull på det här.

        http://www.dn.se/kultur-noje/kristina-lindquist-vagra-lata-mannen-vara-centrum-i-ditt-solsystem/

        Så jävla fattigt, har de ingen fantasi eller? Måste hela redaktionen tänka exakt samma tanke samtidigt?

        /Frida

        Svara
  20. Svenne

     /  09/15/2016

    Äntligen… #Teatervaginor

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/15/2016

      Åh vad jag har längtat, jag hade inte upptäckt att jag hade något mellan benen före jag såg den där supermodiga föreställningen.

      Ett ögonblick, ska bara googla och faktakolla en sak…

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/15/2016

        Yes!

        Sveriges radio är med på banan! Visserligen P4 Norrbotten. Men en sak kan jag lova er, om inte kulturnyheterna på P1 tar med denna i kommande sändingar så ska jag gräva upp och äta upp Moa Martinssons gamla ruttna livmoderframfall.

        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6515942

        Svara
      • Ivar L

         /  09/16/2016

        Organteater…
        Någon som minns Verkmästaren i Magen av Magnus Härenstam?

        Tyvärr är det nog en viss risk att denna föreställning inte alls blir lika kul eftersom den antagligen kommer att vara politisk istället för rolig som Magnus föreställning var. PK tar död på det mesta… Magnus däremot backade ju inte för att skoja om sprit och sånt, det ar ju lite tabu fortfarande på den tiden.

        Svara
    • michael.

       /  09/15/2016

      Hur mår vaginan idag.
      Om man lyssnar på svenska kvinnliga feminister så är den en sur hatisk bitterfitta som förespråkar könsseparatism dvs inga påhälsningar av snoppar,ja kanske om den är iklädd burka dvs en black jack kondom.

      Svara
    • Jans

       /  09/16/2016

      Jag är generellt positiv till experimentell konst. Stolligheter är kul, men vi får verkligen hoppas att det nu, i jämställdhetens namn, kommer en efterföljare om ballen också.

      Sedan kan man ju naturligtvis diskutera hur mycket offentligt stöd från skattebetalarna experimentell konst av det här slaget skall ha. Det finns ju numera crowdfunding som den som brinner för udda idéer kan försöka sig på istället. Lokal kan de säkert få låna i vilket fall för en billig penning. Vill folk ha genitalteater så skall de få det, och då kommer det också pengar via crowdfundingen.

      Svara
  21. Svenne

     /  09/15/2016

    VT: Kaos på HVB-hem:

    Svara
    • Är det inte bäst att skicka hem dessa ”barn”? Vår fostran tycks ju inte vara den rätta.

      Svara
    • G

       /  09/15/2016

      ”– Man bör se till risk och konsekvens, vi måste vänta in och se vad vi kan göra och tänka ”vad händer om vi gör såhär””.

      Varför är konsekvensanalys viktigt i det här fallet när det annars nästan aldrig är det.
      Vad händer om Sverige tar emot 35 000 barn och ganska många ljuger om sin ålder ?

      ””– Det är synd att det läggs fokus på problem, det är så otroligt många som sköter sig exemplariskt.

      Även hon är fundersam till varför personalen upplever att de inte blir hörda.

      Kan det vara så att ni inte är tydliga?

      – Jag kan inte ta ifrån dem deras upplevelse men i vissa lägen måste arbetet få ha sin gång. Vi jobbar med det här till hundra procent.””

      Shhh inte tala om problemen så högt, sopa under mattan istället ?
      Få ha sin gång ? Det blir troligen bättre när de kommer ut i samhället ?
      Grattis barnet, du behandlade personalen väl och kallade dem för horor och fittor, här är ditt PUT!

      Svara
    • Ivar L

       /  09/16/2016

      Det är så himla bra att Barnläkarföreningen, Migrationsverket och Sjuklövern sett till att det inte blivit några åldersbestämningar. Undrar hur många av de där bråkstakarna man kunde skicka till finkan annars?

      Svara
  22. Motkraft

     /  09/15/2016

    Nu var väl kulturskolans uppmaning till föräldrarna och att de i samspel med sina barn inte ska ge efter för att barn idag proppas med propaganda att se vuxna och sexiga ut. Om flera föräldrar klär upp barnen så, så blir det också ett problem för de andra föräldrarna som försöker låta sina barn vara barn.

    Som stöd så föreslår de klädsel att använda i klasserna. Deras text om dansklasserna och klädsel på hemsidan är

    Vad har du på dig när du dansar?

    Det du trivs och kan röra dig i! Dina vanliga gympakläder duger bra. I balettgrupperna passar det bäst med tajta kläder. Då blir det lätt för din lärare att hjälpa dig med rätt kroppsplaceringar.

    Vi vill uppmärksamma dig på att Kulturskolan arbetar aktivt för en jämställd verksamhet och mot könsstereotyper. Vi ber därför elever och vårdnadshavare att i samspel komma fram till en klädsel som inte uppmuntrar objektifiering av kroppen.

    Skor: Vi vill gärna att du har skor i Street- och MTV klasserna. Vanliga gympaskor funkar bra. I baletten är det bra ha en tunn danssko/balettsko.

    Vi har ingen dansundervisning i enbart strumpor! Det är lätt att halka och skada sig då.

    Så jag tycker nog inte budskapet var så dålig. Jag vet inte heller hur jag hade kunnat formulera budskapet bättre.

    Svara
    • michael.

       /  09/15/2016

      Så fort en kille tycker en tjej är snygg så objektifierar han,så därför vill jag uppmana alla killar att sluta tycka att tjejer är snygga,för jämställdhetens skull.

      Svara
    • Rikard

       /  09/15/2016

      Hej.

      Det är väl för att frasen ”…inte uppmuntrar objektifiering av kroppen.” är hämtad ur radikalfeministisk teoribildning som många reagerar starkt.

      Troligen hade en språklig konstruktion kretsande kring att eleven skall ha för aktiviteten lämplig klädsel tagits emot på ett annat sätt.

      När man som jag sett tio- till tolvåringar komma insvassande i klassrummet med vad de tror är gungande höfter, sminkning som påminner om Dee Snyder, och byxor kring höften med stjärtsnöre upp på ryggen, så är det nästan att man börjar sympatisera med snacket om objektifiering och burka.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Ivar L

       /  09/16/2016

      Jag tycker också det är lite deprimerande när småtjejer klär sig ”utmanande”. Tyvärr tror jag hela den feministiska diskursen skapat en aversion mot fullt rimliga önskemål om sansad klädsel. Detta eftersom i princip allt som inte resulterar i en ”hen” är objektifiering. Det är lite skrika vargen över fenomenet. Jag reagerar med ryggmärgsreflex så fort feministnomenklaturen dyker upp. Då stänger jag av och vill inte lyssna. Feministerna har verkligen sabbat för sig själva genom att driva frågorna in absurdum.

      Svara
  23. Svenne

     /  09/15/2016

    Stockholms vädjan: Vill ha färre flyktingar

    Svara
    • Pelle2

       /  09/16/2016

      Tycker att det skall byggas flyktingbaracker på Södermalm så att godhetsapostlarna får lite närkontakt med den mångkultur dom officiellt efterfrågar..

      Svara
  24. G

     /  09/15/2016

    @MIT

    https://toklandet.wordpress.com/2016/08/12/mellan-osten/#comment-89389
    Här har du (för en gångs skull) riktig spam 😛

    Svara
  25. Jerry

     /  09/16/2016

    Det största missförståndet är kanske att feminism är manshat. Det är kvinnohat. Mindre attraktiva kvinnor ser med hat på snygga medsystrar som har det mycket lättare. Den manliga sexualiteten hatas också naturligtvis men i grunden är feminismen politiserad skolgårdsmentalitet. Den snyggaste tjejen blir populärast i klassen. Killarna fjäskar för henne. De fula tjejerna hamnar i skymundan och hatar den snygga alfahonan med intensiv glöd. Feminister hatar andra kvinnor. Mest män det tjafsas om men jag tror kvinnor betraktar män som enkla varelser. Tjafset till trots förmår de inte hysa djupare känslor. Däremot finns det ingen gräns för hur mycket de hatar en kvinna som väljer en traditionell könsroll.

    Svara
  26. G

     /  09/16/2016

    ””Kritik mot Migri: Nigerianskor utvisas till ny människohandel

    Människohandelsrapportören har utrett hur nigerianska kvinnor som fallit offer för människohandel blivit behandlade i asylprocessen i Finland.

    Behandlingen av offrens situation är delvis bristfällig eller åtminstone inkonsekvent.

    Finland utvisar nigerianskor, som i de allra flesta fall fallit offer för människohandel i Italien, tillbaka dit. Kvinnorna utvisas även tillbaka till Nigeria, kanske till samma by där förövarna bor.

    ”Vad händer med barnen om jag går under?” frågar 33-åriga Joy i artikeln. Hon utvisades från Finland till Italien och jobbar åter som prostituerad.””
    https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/15/kritik-mot-migri-nigerianskor-utvisas-till-ny-manniskohandel

    Svara
    • Svenne

       /  09/16/2016

      Effekterna av utebliven födelsekontroll är otäcka och tragiska. #överbefolkning #Nigeria

      Svara
  27. G

     /  09/16/2016

    ””Man försökte dränka polis – har gripits

    En man försökte dränka en polisman intill ett asylboende i Norrköpings kommun.

    – Han är misstänkt för försök till dråp, säger Tor Svedelius, vakthavande befäl vid polisen i Östergötland.

    Klockan 19.15 på torsdagen larmades flera polispatruller till ett asylboende i Norrköpings kommun, som Norrköpings Tidningar var först med att berätta.

    Två män på boendet upplevdes som stökiga mot personalen. En av männen fördes med en handskada till sjukhus för vård.
    Tryckte ner huvudet under vattnet

    Den andre mannen hoppade av okänd anledning ner i ett vattendrag utanför boendet. När en polisman hoppade i för att rädda honom tryckte mannen ner hans huvud under vattnet.

    – Mannen försökte trycka ner honom under vattnet. Polismannen fick hjälp av en kollega att komma upp ur vattnet, säger Tor Svedelius.

    Den unge mannen greps misstänkt för försök till dråp. Övriga omständigheter var inledningsvis oklara.

    – Han är boende på boendet och är tonåring. Mer än så vet jag inte, säger Tor Svedelius.
    ”Problem med utåtagerande personer”

    Enligt honom har det varit problem på boendet tidigare.

    – Ja, det har varit problem där tidigare. Det har varit problem med utåtagerande personer.””
    http://www.expressen.se/nyheter/man-forsokte-dranka-polis–har-gripits/

    Svara
  28. G

     /  09/16/2016

    ”Åländska 16-åringar föreslås få rösträtt

    Den sänkta rösträttsåldern i kommunalvalet på Åland är utformat som ett försök och lagen gäller till den sista december år 2022.

    Det betyder att försöket ska utvärderas och ställning tas till en fortsättning innan dess och i god tid innan valet 2023.

    Föreslår försök i Sverige

    Också i den svenska demokratiutredningen har det föreslagits försök med 16 års rösträttsålder i kommunalval.”
    https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/15/alandska-16-aringar-foreslas-fa-rostratt

    Svara
    • Svenne

       /  09/16/2016

      …för svenska tonåringar är ju så kända för att vara mogna… #sarkasm

      Svara
    • Senior

       /  09/16/2016

      Ja, det är väl sista chansen för socialisterna att få röster, för när de växer upp och börjar tänka själva röstar de annorlunda.

      ”Är du inte socialist innan 20 års ålder saknar du hjärta, är du fortfarande socialist vid 30 saknar du hjärna.”

      Svara
  29. G

     /  09/16/2016

    ”Ai-verk ger flyktingar ”enad röst”

    Den kinesiske konstnären Ai Weiweis senaste utställning ”#SafePassage” har öppnat på fotomuseet Foam i Amsterdam.

    Utställningen består bland annat av tusentals fotografier tagna med mobilkamera föreställande flyktingar – bilder som Ai säger talar med ”enad röst” för dem som har flytt till Europa.

    Utöver fotografierna har Ai Weiwei även skulpterat livbojar och en övervakningskamera i marmor, som ska representera ”kampen mellan individen och strukturerna som styr samhället”.

    Jag vill visa var jag står i flyktingkrisen, sade konstnären under invigningen.”
    http://www.svd.se/ai-verk-ger-flyktingar-enad-rost/av/tt

    Har du inte visat det tidigare…..

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6354648
    ”Ai Weiwei stänger utställning i Danmark i protest mot ny flyktinglag”

    Svara
  30. G

     /  09/16/2016

    ”Larm om skottlossning – en död

    En man har avlidit efter ett larm om skottlossning i Järfälla norr om Stockholm. Han fördes till sjukhus i ambulans men därifrån meddelades att mannen har avlidit. En förundersökning om mord är inledd.

    Polisen larmades klockan 22.16 om ljud som lät som skottlossning och ljud av fordon.

    – Vi har hittat tomhylsor i området och beslagtagit en bil som vi tror har haft med det här att göra, säger Towe Hägg, presstalesperson för polisen.

    Hon säger att livräddande åtgärder utfördes på mannen som ska ha funnits på en innergård i Barkarby. Mannen fördes till sjukhus men avled senare av sina skador, uppger polisen i sin händelserapport.”
    http://www.svd.se/larm-om-skott–en-skadad/av/tt

    Svara
  31. G

     /  09/16/2016

    Ang senaste UG avsnittet….

    ””Om du kikar på tidigare inlägg så har jag samlat in och redovisat bidrag till Sharmaki. Dessa bidrag går till Sharmakis uppehälle i Milano. Han utvisades som vuxen och fick därmed inget mottagande utan hamnade på gatan. Som tur var så fick han hjälp av en somalisk man och det är där han har fått bo fram tills nu. Jag har varit där och hälsat på flera gånger och sätter in 2000:- i månaden till Tadir för mat mm till Sharmaki tillsvidare!””

    facebook.com/Sharmakiejfodd95/posts/879384022198876
    .

    ””Sanna Josefine Karlsson;
    Saken är den att ett barn har fått en felaktig ålder registrerad. Sharmaki behöver rättigheter som barn får men som han inte kommer att kunna få med den ålder som felaktigt registrerats för honom. Han behöver få sin ålder ändrat till den rätta för att få lov att behandlas som det barn han är, oavsett om han i slutändan hamnar i Sverige, Italien eller annanstans i Europa. Sharmaki är ett ensamkommande barn som har hamnat i kläm på grund av missförstånd och jag tycker många av er som kommenterat ska skämmas för vad ni skrivit. Ni vet ingen bakgrund om Sharmaki, ni har aldrig träffat honom och era kommentarer och tankar är så vidriga att det gör ont i själen.
    Det är så enkelt för er att skriva sådana dumma och omänskliga kommentarer för ni har aldrig behövt gå igenom en så traumatisk upplevelse som Sharmaki behövt genomlida redan som barn. Inget barn vill behöva lämna sitt land och sin familj, inget barn vill ensamt fara till andra sidan världen för att sedan inte ens få behandlas med de rättigheter som barn bör ha. Usch, skäms på er!
    Jag hoppas Sharmaki kommer få sin rätta ålder registrerad, han är en fantastisk ung pojke som bör få behandlas som det barn han är så att han i slutändan kan få bygga sig ett nytt liv med trygghet och kunskap som grund.””

    Men ändå gör så många det av olika anledningar hmmm…

    ””Sanna Josefine Karlsson;
    Jag kommenterade om Sharmakis enskilda fall och kommentarerna som folk skrivit här under hans bild om det.
    Nu är det ju faktiskt så att Sharmaki inte begått några brott, så förstår inte varför du tycker det är viktigt att ta upp det nu. Han har inte gjort någonting dumt eller olagligt, så det är helt obegripligt att en vuxen människa känner nöden att ta upp icke relevanta problem i tid och otid. Ingenting av det du tar upp har med Sharmaki och Sharmakis fall att göra. Jag känner Sharmaki, jag har träffat Sharmaki och jag har pratat med honom. Jag har varit hans lärare och fick lov att först ta emot honom under hans första skoldag. Det finns inga tvivel om att han har fått felaktig ålder registrerad, någonting som till och med svenska läkare har uttryckt. Det har flera gånger kommit fram att hans kropps och mentala utveckling är som hos en 15 år gammal pojke och inte som på en vuxen man. Ett litet tips från mig är att läsa på om enskilda fall innan man kommenterar med hat.
    Jag har förstått att vissa svenskar har negativa åsikter om invandringspolitiken men det finns ingen anledning att skylla allt som är ont på invandrare. Det finns gott om våldtäktsmän och brottslingar som är svenskar, vita och kristna också. Det kan ju dessutom ligga annat bakom att fler vågar anmäla sexuella brott eller andra brott, så som att Sverige trots allt har ganska bra skydd för utsatta etc. Allt kan inte skyllas på invandrare för majoriteten av invandrare är goda människor som vill gott och gör gott. Men media får inte lika mycket klirr i kassan om de talar om allt det goda invandrare gör, för folk vill bara läsa om sådant som är spännande och chockerande så därför verkar många människor i Sverige missa den andra sidan av invandringen, den som inte är negativ.
    Hur som helst har det du skrivit ingenting med min första kommentar att göra. Jag tycker folk ska skämmas över att de skriver dumt om ett fall de inte vet någonting om, om ett barn de aldrig träffat. Sedan om de har problem med invandring över lag eller ej hör inte riktigt hit. Så med det får du gå och bråka med någon annan om, förslagsvis en som tar upp det från början.””

    facebook.com/granskning/videos/10154601295034883/

    Svara
    • G

       /  09/16/2016

      Och inlägget där folk frågar och UG svarar ang detta reportage, om någon vill läsa det.

      facebook.com/granskning/photos/a.10150912954574883.440150.374694864882/10154608291424883/?type=3&permPage=1

      Och mer här, många verkar vara kritiska…..

      facebook.com/granskning/posts/10154606958589883

      Men inte alla…

      ””Jesper Jansson;
      Fyfan för detta kommentarsfält. Privilegiad svensk medel/överklass som sitter och spyr galla.””

      ””Per Ekenberg;
      Visa lite medmänsklighet Sverige! Skäms över alla nedlåtande kommentarer””

      ””Jimmy Wieselgren;
      När man läser folks kommentarer blir man faktiskt lite skrämd! Helt sjukt vad främlingsfientligt och vilket hat en stor del av det svenska folket har gentemot medmänniskor!””

      ””Lovisa Rydqvist;
      Asså VAD FAN är det för fel på er? Ser ni inte hatet ni sprider i det här kommentarsfältet? Jag skäms fan å era vägnar. Det är ett BARN vi pratar om, ett barn som lämnas ensamt i ett främmande land utan rätt till vare sig skola, god man eller de skydd som var konventionen ger, på grund av att felaktig ålder registrerats.
      Är ni läkare hela bunten eller, som alla träffat och undersökt Sharmaki? Hur fan har ni mage att sitta och säga att ”den här mannen är ju mellan 21-24 år”, ”han är 19-21, lätt”, ”det här är inget barn”, när fan blev ni experter på att avgöra främmande personers ålder bättre än de som arbetet med de dagligen och de som känner personen?
      Ni är så äckligt empatilösa.””

      Hon får svar…..

      ””Zara Carlsson;
      Migrationsverket är själva osäkra på ålder i 70% av fallen. Dom som jobbar med åldersbestämning är själva rätt vilsna.””

      ””Lovisa Rydqvist;
      Zara Carlsson, Var får du den siffran ifrån?””

      ””Zara Carlsson;
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6456193
      Det sas även i UG om åldersbestämning.””

      ””Lovisa Rydqvist;
      Tack för länk. Betyder dock inte att 70% inte är barn, bara att det i 70% av fallen t ex saknas ID-papper som visar ålder. Vilket inte är förvånande.””.
      ——————-

      Nej, det är verkligen inte förvånande. Men det finns en skillnad här. Om jag skulle hinta om varför det saknas i många fall så kommer dock inte Lovisa hålla med mig, för hon tror nog handlingarna saknas av någon mer ”naturlig” anledning.

      Lovisa har även frågat hur många som helst bland kommentarerna som tror att han är över 15år…”är du läkare eller ?” ”är du läkare eller ?” ”är du läkare eller ?”……

      Svara
      • Johan A

         /  09/16/2016

        Intressant resonemang det där… ”Betyder dock inte att 70% inte är barn, bara att det i 70% av fallen t ex saknas ID-papper som visar ålder.” Undrar hur hon tänker inför det påstående feminister älskar att komma med: ”98 procent av de som är anmälda för sexbrott är män.” Skulle Lovisa i det fallet säga att den siffran inte betyder något? Jag kan inte låta bli att tvivla på det.

        Svara
      • Olof

         /  09/16/2016

        Får säga att jag har lite svårt att förstå vad åldern har med det hela att göra här. Vad jag kan se har han både sökt och fått asyl i Italien, och skulle då oavsett ålder skickas tillbaka dit.

        Om någon känner att de har väldigt starka band till Sharmaki finns naturligtvis möjligheten till adoption. Eller om man väntar tills han är vuxen igen så kan säkert någon ställa upp med ett giftemål. Fast det är klart, det skulle ju naturligtvis innebära en massa arbete och personligt ansvar, mycket jobbigare än att klaga på empatilöshet på FB.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  09/16/2016

          Säg att vissa är 16, gör det dem till sköra glasporsliner, knappast, vi är straffmyndiga från och med 15 års ålder, och att en sextonåring inte begriper ansvar eller inte kan ta hand om sig själv är en samtida föreställning. Kanske gäller detta skörhetstänk för priviligerade och curlade södermalmsungdomar, men knappast för ungdomar som vuxit upp i mer råbarkade hörn på jordklotet.

          Svara
          • Ivar L

             /  09/16/2016

            Det har nämnts förut och tål att upprepas. Det verkar behövas en mellankategori mellan barn och vuxen för att handskas med ensamkommandeproblematiken på ett bra sätt. Det är inte rimligt att enbart betrakta 15-17 åringar som barn. De betraktas som hjälplösa och skyddsbehövande som om de gick på dagis. Samtidigt har de tagit sig från Afghanistan, Centralafrika och andra farliga färdvägar på egen hand. Det går inte ihop. Ett litet barn skulle aldrig klara den resan. I det fall de verkligen är barn så är det ganska säkert att de fått hjälp och då är det antagligen en form av människohandel det handlar om. Inte helt olikt den som sker i t.ex. Thailand när fattiga familjer på landsbygden skickar iväg en dotter att prostituera sig i Bangkok.

      • Einar Berg

         /  09/17/2016

        Jesper Jansson, Per Ekenberg, Jimmy Wieselgren och Lovisa Rydqvist kan väl själva turas om och ta hand om den här Sharmaki eller vad han heter.

        Svara
  32. Emanuel

     /  09/16/2016

    Kan inte SVT köpa in Kill la Kill istället xD

    Svara
  33. Pelle2

     /  09/16/2016

    Bloggaren Motpol skriver bra om jämställdhetsmyndigheten som regeringen inför.
    http://motpol.blogspot.fi/2016/09/det-loser-vi-med-en-ny-myndighet.html

    Svara
  34. Pelle2

     /  09/16/2016

    OT:
    Johan Westerholm på ledarsidorna skriver bra om de ökade kostnaderna och den ökade belastningen på migrationsdomstolarna.
    http://ledarsidorna.se/2016/09/migrationspolitikens-svarta-hal-del-ett/

    Svara
  35. Jan

     /  09/16/2016

    Jag har väl egentligen ingenting emot uppmaningen från Uddevallas kulturskola. Även om den låter lite förmanande och moraliserande. Kanske det är så att skolan tvingas ta det ansvar barnens föräldrar, i regel mamman, är oförmögna till?

    Svara
    • Pelle2

       /  09/16/2016

      Jag håller med om det som Rickard skrev ovan:
      ”Det är väl för att frasen ”…inte uppmuntrar objektifiering av kroppen.” är hämtad ur radikalfeministisk teoribildning som många reagerar starkt”
      Man kan ju också undra varför dom enbart riktar sig till tjejerna ?
      I klassisk balett brukar ju herrarna visa upp sina vältränade bara överkroppar.
      Kan tänka mig att en eller annan kulturtant sitter och objektifierar deras manskroppar..

      Svara
      • Nu när jag har tänkt till: Det mest objektifierande är burka och annat heltäckande klädsel på kvinnor, även sjalar på mindre barn. Detta skriker ju ut att det som finns innanför kläderna är bara någons egendom.

        Svara
  36. Pelle2

     /  09/16/2016

    OT:
    Weidmo Uvell skriver bra om hur nya myndigheter,som den påtänkta jämställdhetsmyndigheten, skapas för att hantera saker som inte är ett problem
    samt för att tillskansa sig makt via politisk tillsatta tjänstemän.
    http://www.uvell.se/2016/09/15/myndighets-bonanza-33383955.

    Svara
  37. MiT

     /  09/16/2016

    Svara
    • Svenne

       /  09/16/2016

      #spyvänstern

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/16/2016

        Vad är det för fel på folk, en feministisk vänstertjej, chef för sveriges mest stereotypa, hyperkomersiella och ”sexistiska” fjortismagasin för tjejer, som hatar män, men bara umgås med snygga personer, och är snygg själv, trots att hon så klart gillar olika jättemycket, sitter och gråter över att en amerikansk manlig programledare för en lättsam talkshow skojar med en av höstens presidentkandidaterna. Jag tror att Irena Posör vore ett bättre namn på tjejen.

        Tur att hon har träffat en snygg cool kille i alla fall, som fått en lägenhet av mamsen, givetvis en bra bit äldre än hon själv, nått annat duger inte.

        /Frida

        Svara
      • Ivar L

         /  09/16/2016

        Fatta vilket party de får om Trump vinner! De får spy i minst fyra år och som de kommer att spy. För är det egentligen inte så vänstern vill ha det? De vill inte bestämma, de vill ha det bra och klaga.

        De vill ha för dem ”Riktigt obehagliga typer” som sköter om världen och ser till att allt funkar så de i lugn och ro kan titta på sina amerikanska tv-serier och analysera genus e.t.c. och då och då göra salvelsefulla uttalanden om hur orättvis världen är och att allt är högerns fel, få ryggdunk av kompisarna på kulturbaren på Södermalm och sedan åker de och shoppar i London, Paris och New York veckan efter.

        Svara
    • Ivar L

       /  09/16/2016

      Ja, låt henne spy lite i munnen. Gärna för mig.

      Svara
    • Professor i anusvetenskap

       /  09/27/2016

      Jag hatar henne.

      Svara
  38. Professor i anusvetenskap

     /  09/17/2016

    Genuspedagorerna kan gott identifiera sig själva som könslösa. Dessa ”hens” vet ju i princip inte vad som är manligt och kvinnligt.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: