Även djur är män!

Mängden sätt att vrida till allt med en radikalfeministisk twist tar aldrig slut, den är en oupphörlig ström av det ena mer fantasifulla efter det andra. Igår kunde man läsa en artikel i Sydsvenskan om sexistiska djur, ”Kvinnor mer utsatta vid djurangrepp”.

Är vissa djur sexistiska? Kolmårdsvargarna som dödade en kvinnlig skötare var inblandade i flera incidenter genom åren, och nästan alltid var det kvinnor som angreps. Även babianer och delfiner attackerar kvinnor mycket oftare än män.

Redan i ingressen lät man förstå vart det här skulle barka…

Sen är det lite om bland annat vargar, pumor och sånt och några kunniga som uttalar sig, de ska tydligen vittna i rättegången om Kolmårdvargarna.

Men sen kommer det

man-ar-djur

Det finns alltså djurarter som är ”uppenbart sexistiska”… Och värst är babianhannar som är MANsgrisar. Många djur inblandade här.

Artikeln är skriven av TT och jag gissar att personen som står för den är en uttalad radikalfeminist och genusfrälst, en som tror på det blanka pappret, att allt beror på socialisering och att inget biologiskt finns att fundera över. Ni vet, en vanlig genusvetare som det går 13 per dussin av ungefär.

Applicera mänskligt tänkande och beteende på djur är inte så smart. Eftersom de är djur och inte människor…

Gissar att det finns massor av zoologer som väldigt enkelt kan förklara varför babianerna struntade i kvinnorna men gissar att radikalfeminister inte är så intresserade av de förklaringarna eftersom de skulle gå emot deras fantasibild av hur saker funkar…

**********

En annan sak som jag såg igår är intressant, det är Mattias Svensson som på facebook skrev det här

mattias-svensson-om-kjel-albin-abrahamson

Jag tror inte att han är ute efter att försöka göra ner Abrahamson på något sätt och det är inte Svensson text som är det intressanta i det här, det är helt rimligt, utan kommentarerna som ni själva får läsa under hans inlägg.

Ingen är ju helig och alla ska kunna kritiseras för dåliga saker även efter personens död. Visst kan man låta kroppen kallna lite först men principiellt så gäller ju det.

Det jag är lite beklämd över är att det dyker upp välkända debattörer som vill kleta med nazistkortet och att många av dem anser att de själva är så enormt fantastiska på det här området att de länkar till sina egna förträffliga texter gång på gång. Texter där NAZISM är den bärande punkten bevisat genom ”kopplingar”.

Har det aldrig slagit dem att deras definition av saker och ting kanske inte är en allenarådande uppfattning utan att, hör och häpna, andra kanske kräver mer än lösa ”kopplingar” för att stämpla människor hit och dit? Att man kanske inte måste ”haft sämre omdöme” på slutet för att inte se nazism i precis allt som en del antyder i kommentarsfältet?

Vill man kan man säkert hitta nazism i en lattekopp. Letar man bara nazism så blir allt man hittar till slut nazism.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

87 kommentarer

  1. Gigas

     /  09/30/2016

    Kan det vara så enkelt att silent treatment inte fungerar på babianer men att en skrikig sexåring gör det.

    Svara
  2. MiT: ”Det jag är lite beklämd över”…. till slutet av artikeln, instämmer jag helt i.
    Ofta är det målmedvetna troll-attacker för att hindra att sanningen kommer fram.

    Svara
    • Anonymouse

       /  09/30/2016

      Men vad är din personliga sanning?
      Stalin och Lenin = judar?
      Judekontrollerad media?
      Du får så klart tycka vad du vill, men jag förstår ärligt talat inte vad du gör här.
      Den rationella röda tråden försvinner från kommentarsfältet.

      Svara
        • Patrick

           /  10/01/2016

          Att det finns judar som är emot andra grupperingar som motsvar för vad dom som grupp fått motstå .. Och? Det är helt irrelevant och ointressant öht. Man kan klaga på sionism, kultur osv men när det hela börjar grunda dig på ras… Ja då har det gått för långt. Även om det inte är det helt uttalade så landar många insinuationer där. Det är sorgligt. Tycker jag om dagens invandring? Inte alls, inte heller gillar jag att vi såsom många vänsstermänniskor hoppas på att vi allihopa blir ihopblandade både kulturellt och ”rasmässigt”. Varför? Jo för att jag gillar olikheterna och hur kul vore det om alla ställen är en kopia på varandra? Eller om vi alla talade samma språk? Det vänstern inte förstår är att vi inte behöver hela jordens olika kulturer i ett land utan att hur det sett ut tills nu funkar alldeles ypperligt. Det kallar jag riktig mångfald. För att gå tillbaka mot ämnet, man kan associera negativa saker med diverse ting men Inte med någon särskild människoras. Fastän vänstern har försökt radera begreppet ras och många missförstår skillnaden mellan ras och art så är nog differensen mellan olika raser så pass liten utöver utseende osv. Det finns många judar som inte håller med Soros, Zuckerberg osv osv. Att tala om judar är väldigt laddat och bör göras med stor försiktighet.

          Svara
          • Fakebitch

             /  10/01/2016

            ”Tycker jag om dagens invandring? Inte alls, inte heller gillar jag att vi såsom många vänsstermänniskor hoppas på att vi allihopa blir ihopblandade både kulturellt och ”rasmässigt”.”

            ”Det vänstern inte förstår är att vi inte behöver hela jordens olika kulturer i ett land utan att hur det sett ut tills nu funkar alldeles ypperligt.”

            ”Fastän vänstern har försökt radera begreppet ras och många missförstår skillnaden mellan ras och art så är nog differensen mellan olika raser så pass liten utöver utseende osv.”

            Hur är allt detta en vänster/högerfråga? Det råder ju de facto blocköverskridande konsensus om invandringspolitiken, inom den s.k. ”sjuklövern”. En konsensus, som inte minst tydligt illustrerades genom ”DÖ”.

        • Jans

           /  10/01/2016

          Att det finns idioter som är judar är lika relevant som att det finns idioter som är kristna, svarta, vita, kineser, fiskare, pingisspelare o.s.v…

          Svara
  3. Jag är väldigt förvånad över att feminister ännu inte hatar lejon. Manliga lejon alltså. Dessa fruktansvärda djur som mördar andra manliga lejon och alla lejon-barn för att sedan, tills de själva blir mördade av yngre och starkare manliga lejon, våldta kvinnliga lejon och äta deras mat utan att själva delta i jakten utan bara slöa.
    Lejon är ju exakt som människor egentligen. Män bara krigar och våldtar och slöar medan kvinnor lagar mat.

    Svara
    • Emelie

       /  09/30/2016

      Äsch lejonhannar som våldtar och slöar utan bidra konstruktivt till sin nya flock är ju bara små lejonungar med ovanligt mycket man. 😉

      Svara
      • Tvärtom! När ungarna har tillräckligt mycket manligt lejon i sig, om de hinner växa upp innan de blir mördade och uppätna av de där kannibal-manliga lejonen alltså, då blir de ivägschasade från flocken av sina pappor. Och så får de växa upp på egen hand i manliga separatistgrupper tills de tror att de är tillräckligt starka för att mörda äldre manliga lejon och därmed ta över våldtäkterna och slöandet.

        Svara
    • Olof

       /  09/30/2016

      Ja, och man undrar ju även varför så många kvinnor är för vargar. Vargar dödar nästan uteslutande kvinnor och barn, som medelålders man behöver man inte vara det minsta orolig.

      Vargens nya svenska liv kommer vara ungefär till det läget då oviljan att hålla den borta från människor och boskap leder till att en genusförskola på promenad (naturligtvis utan manlig dagispersonal) blir leksaker på ungefär samma sätt som godtycklig fårskock eller Zara Larsson fan bland en flock överåriga minderåriga.

      Sen kommer det vankas ‘genusläger’ tills de lärt sig ge sig på rätt sorts offer.

      Svara
  4. Frida Gustavlin

     /  09/30/2016

    Nu har andra politiker reagerat på socialborgarrådet i Stockholm, och hennes något slappa inställning.

    http://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/skolgarden-ar-ingen-boplats-staden-maste-agera

    ”– Det är fullständigt orimligt att man på skolor i Stockholm ska behöva börja dagen med att rensa skolgården från kläder, skräp, matrester och avföring. De här personerna har dessutom upprepade gånger ombetts att avlägsna sig från förskolor och skolor, så de vet mycket väl vad som gäller, men beteendet fortsätter. Då duger det inte att som borgarrådet Åsa Lindhagen säga att det är ”jätteviktigt att etablera kontakt med de här människorna”, säger Slottner.”

    Ja, varför fortsätter de? För att de skiter fullständigt i och på svenskarna och svenskarnas barn. Inte för att de är utsatta, utan för att de skiter i och på dem. Det är inte svårare än så. Det går utmärkt att vara ”utsatt” och samtidigt skita fullständigt i andra än en själv, min erfarenhet är i vilket fall att EU-tiggare visar prov på denna hänsynslöshet dag ut, dag in, i stort och i smått.

    /Frida

    Svara
    • Olof

       /  09/30/2016

      … har de testat att skicka ut en sexårig kille…?

      Svara
    • Jans

       /  10/01/2016

      Rätt intressant, jag gick och handlade idag. Entretiggaren var på paus, så tiggarstationen var obemannad men se där, koppen med pengar stod kvar och den var ganska välfylld. Flera tjugor. Det som slog mig är hur otroligt ärliga svenskar är. Där har han, som med stor sannolikhet nyligen bajsade på lekplatsen intill (japp, inte bara skolgårdar i innersta’n som drabbats), lämnat sin plats och han känner sig såpass trygg med svenskars ärlighet att han inte ens tar pengarna med sig. Och som vi ser, vad får vi i gengäld…?

      Svara
  5. MiT

     /  09/30/2016

    Tror det handlar om någon debatt idag och massa kommentarer på facebook. Men undrar lite, Helmersson länkar Kolbjörns tweet där det ska finnas exempel på kommentarer och det gör det ju, några är ju klart över gränsen men om det finns sådana mängder varför är det då bara 6-7 av 17 stycken som faktiskt är grova? Om man vill visa upp så ser man väl till att alla är dåliga? Vad gör resten i hans lilla kollage? Är ju inte att de hängt med ”på köpet” så att säga utan t ex de fyra längst upp till vänster är ju ett helt eget litet klipp? Är de hemska? Över gränsen?

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/30/2016

      Är de enfaldiga av kommentarerna ovan bevis för de hemska hatet på nätet? Kanske, men jag tycker det ser mest ut som folk som skämmer ut sig och gör sig omöjliga. Men det är väl förhoppningsvis skillnad på näthat och näthot.

      /Frida

      Svara
      • Patrick

         /  10/01/2016

        Jo, det som också är härligt är hur man inte kan ha självdistans och reflektera om inte flesta människor beter sig ungefär sådär, dvs inom alla led. Inte majoriteten utav alla människor men dom som inte kan formulera sig vettigt och istället sjunker till samma nivå eller lägre än dem de ogillar.

        Jag försöker alltid hålla god ton, ogillar man att invandrare får vara politiker är det en sak men orden som skrevs är inte okej och man borde då agerat självcensur, det åligger liksom ens egen dignitet att man gör det. Då och endast då man lär sig att inte vara så impulsiv och skriva ren dynga så uppvisar man en mognad som person. Bara för att man vill åstadkomma samma sak eller nästan samma sak så betyder det inte att man håller med denne, finns även givetvis personer på ”andra sidan” man finner mer respektabla än bland sitt eget ”gäng” ibland.

        Svara
    • G

       /  10/01/2016

      Om det där är en bra bild på den generella nivån tappar jag inte hakan precis. I ett kommentarsfält där vänstern dominerar skulle det istället pratas lågutbildade, bruna råttor och vilda anklagelser om att någon är rasist, nazist osv osv osv…Kan inte säga att det är bättre på något sätt, båda varianterna är dåliga. Men vill gärna se lite skärmdumpar på sådant någon gång också. Jag skulle uppmärksamma all sorts skit om jag lekte mästerdetektiven som Jack och interassemen, inte bara uppmärksamma skit från andra politiska kanten, utan även från kanten som man själv står på, men det verkar inte vara lika viktigt för dessa två herrar. Det tycker jag är olyckligt.

      Svara
    • Svenne

       /  10/01/2016

      Nyheter Idag om hot och hat:

      Svara
  6. Anna2

     /  09/30/2016

    Lugn bara! Det dröjer nog inte länge innan tokvänstern vill förbjuda latten och även cappuccinon. Båda måste ju absolut vara djupt rasistiska eftersom det vita mjölkskummet ligger ovanpå och förtrycker det svarta kaffet….

    Svara
    • Fakebitch

       /  10/01/2016

      Har du provat att röra om med skeden? Det kallas integration. Eller mjölkligen assimilation. Undrar vad sockret representerar. Hellre skum, vällblandad mjölk än vitt, separerat mjölkskum?

      Svara
  7. HONA – HANE ??

    Svara
  8. Jan

     /  09/30/2016

    Kanske att Umeå universitet kan ordna kurser för babianer och vargar i genusteori? Så att de blir mer jämställda så att säga. Eller så kan vi låta babianer utbilda sig till lärare. Vi har ju lärarbrist och även en babian klarar av att prestera 0,1 på högskoleprovet…

    Svara
    • Gigas

       /  09/30/2016

      Jag ser i vanliga fall ingen nytta med genusutbilning, men att skicka in genuspedagoger till vargarna på Kolmården kanske vore något? 🙂

      Svara
    • Fakebitch

       /  10/01/2016

      Och så kunde den nya skolmatsmenyn, särskilt framtagen för babianer, f-låt, lärare bli: bananer var dag. Höjer blodsockret för bättre prestation. Ersätt även genusteorin med babianteori, med samma innehåll, förutom fler bananer.

      Svara
  9. MiT

     /  09/30/2016

    Samtliga kommentarer finns tydligen i länken

    Svara
    • Anonymouse

       /  09/30/2016

      Riktigt genant delning av IRM och än mer genant att en del journalister okritiskt för den vidare. Det var lätt att se att det var ett ihopklipp, bara att jämföra mellanrummet mellan kommentarerna, det skiftar ju nämligen i avstånd. Föga förvånande att det går att hitta några rötägg bland runt 4500 kommentarer. Om man ska göra en rättvis jämförelse så kan man inte väja att använda cherry picking på enbart det ena…

      Svara
  10. MiT

     /  10/01/2016

    Svara
    • Kommer under dagen på en blogg nära dig.

      Svara
    • Jans

       /  10/01/2016

      Nu behöver INGEN undra längre huruvida Helin ljög i den debatten eller inte. Klart som korvspad att han gjorde det.

      Svara
    • G

       /  10/01/2016

      Så jäkla trött man blir Grrr! Jag slår vad om att hade du laddat upp något från Edit så hade det fått vara kvar i all evighet!

      Svara
  11. MiT

     /  10/01/2016

    Svara
    • Fakebitch

       /  10/01/2016

      Passande fråga att ställa till fråga Lund: ”varför råder manlig dominans i ert program?”. Kommer svaret att resultera i en utbytt panel?

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/01/2016

      Gender timer har inte tagit upp en enda sak som är ojämställd till kvinnornas fördel, någonsin. De saknar därför trovärdighet i frågor om jämställdhet, däremot så är det väldigt duktiga på ”gender”.

      Svara
    • Jan

       /  10/01/2016

      Jag vägrar att se Fråga Lund på strikt intellektuella grunder. Redan när jag hörde att jättebabyn Luuk skulle vara programledare samt att programmet är producerat av ett kommersiellt produktionsbolag knutet till Kanal 5 fattade jag det beslutet.

      Svara
  12. Rikard

     /  10/01/2016

    Hej.

    Hur är det med maneter?

    Annars kanske den här wikipedia-texten kan vara en introduktion på vad som väntar när genus[valfritt invektiv] i Sverige upptäcker det. Kanske man skulle tipsa Schyman?
    [https://en.wikipedia.org/wiki/Postgenderism]

    Jag vill väldigt gärna veta vad genus-biologer anser om partenogenes.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Fakebitch

       /  10/01/2016

      Partogenes gör Jesu tillblivelse högst sannolik.

      Svara
      • Fakebitch

         /  10/01/2016

        Parteno skulle det ju vara såklart. Utövad partogenes är annars inget man stöter på i vardagen direkt. Men kanske i helgen?

        Svara
      • I så fall hade väl Jesus varit en kvinna…

        Svara
  13. Jans

     /  10/01/2016

    Är det någon som ännu citerat någon nazistisk passage i Nya Tider?

    Svara
  14. Jans

     /  10/01/2016

    Alltså babianexemplet är ju rena rama guldklimpen 😀

    Vi har alltså nu en situation där till och med babianer förstår skillnaden mellan kvinnor och män (till och med när de är barn) men en hel armé postmodernistiska genusvetare och andra inom liknande gebit som både själva förnekar denna skillnad och som vill försöka lära resten av planetens flera miljarder människor att det som till och med en babian kan se är fel.
    😀 😮

    Svara
    • Fakebitch

       /  10/01/2016

      Det handlar om helt olika vetenskaper förstår herrn. Å ena sidan babianvetenskap, väl grundad i faktiska observationer, biologi, empiri, seriös bananism och erkänd metodologi. Å andra sidan genusvetenskap, som på ovetenskaplig grund helt förnekar bananismen. Resultatet blir därefter.

      Svara
      • Fakebitch

         /  10/01/2016

        Och för er babianhatare, som ännu inte har förstått, så vill jag tillägga att guldklimpen ifråga stavas: B A N A N och inget annat, t.ex. G U L D K L I M P.
        Nej, B A N A N ska det vara. En sådan tingest är mjukare, sötare och smakar betydligt bättre än den andra. Kittlar även dödsskönt i kistan.

        Svara
        • .. och som säkert en del kvinnor i porrfilmsbranschen kan intyga, det är inte bara i kistan en banan kittlar dödsskönt.

          Svara
  15. G

     /  10/01/2016

    Alice ❤ ❤ ❤

    "Teodorescu: Vad är det som håller på att ske i Sverige?

    Om en väl ansedd kolumnist som Cecilia Hagen yttrar sig på detta vis om en meningsmotståndare, i en av Sveriges största tidningar dessutom, vad ska vi då förvänta oss av anonyma hatare på nätet?

    "Husneger". "Blattefitta". "Överklasslyna". "Har du funderat på att botoxa dina tunna, jäkla rumänläppar?". "Sluta spela vit!". "SD-omhuldad". "Högerpopulist". "Rasist, nazist, fascist!". "Osäkra bössan när ni ser henne". "Kan någon dränka husblatten i närmsta sjö?"

    Jag ska inte tråka ut er med fler exempel ur min mailkorg. Som opinionsbildande invandrad kvinna (med pärlhalsband) som värnar individens rättigheter och skyldigheter, som tidigt problematiserade målkonflikten mellan generös välfärd och stor migration, får man stå ut med en hel del näthat och hot. Ibland från anonyma avsändare, förvånansvärt ofta från människor som skriver ut såväl namn som kontaktuppgifter. Nästan alltid från kvinnor och män med planekonomiska reflexer, inte sällan från personer med utrikesbakgrund som ser mig som en rasförrädare, ibland från någon som anser att en sådan som jag aldrig kan bli svensk.

    Men för min del har det, tack och lov, blivit allt mindre av detta med åren. 90 procent av alla mail som läsare skickar till mig är vänliga och uppmuntrande. Det går inte en dag utan att någon kommer fram på Ica, i spårvagnen, på bussen, hos doktorn, på operan. Alltid vänliga människor. Jag blir lika rörd varje gång. Tack!
    …[…]…
    I torsdags skrev kolumnisten Cecilia Hagen en krönika i Expressen"…..
    http://www.gp.se/ledare/teodorescu-vad-%C3%A4r-det-som-h%C3%A5ller-p%C3%A5-att-ske-i-sverige-1.3831775

    Med en mycket bra slutkläm också.

    Svara
    • Pelle2

       /  10/01/2016

      Alice Teodorescu är en duktig och orädd journalist som utmanar vänsterns försök att skapa ett åsiktsmonopol. Det räcker för att hon skall kallas både det ena och det andra av ”den fina vänstern”.
      Då är det som bekant inte fråga om hat utan om starka åsikter som bara skall accepteras,,
      Ledande vänstermänniskor och även en del på lägre nivå består till stor del av en samling hycklare och dubbelmoralister som tar heder och ära av sina motståndare utan att blinka..

      Alice avslutade sin ledare med följande tänkvärda ord om vänsterhatet:

      ”Oavsett Cecilia Hagens och många andras bevekelsegrund när de å ena sidan förfasas över främlingsfientligheten och bristen på stringens, samtidigt som de å andra sidan gör sig skyldiga till exakt detsamma, är det på tiden att diskussionen om näthatet nyanseras så att det goda, lite finare hatet som drabbar oss som inte är tillräckligt vänster också kan inrymmas.
      När Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg berättade om sin vardag av trakasserier, hot och hat var vi många borgerliga opinionsbildare som utan minsta tvekan tog henne i försvar. Inte för att vi sympatiserade med hennes åsikter, men väl med hennes okränkbara rätt att hysa dem. Frågan är hur ofta motsatsen sker? Hur ofta ställer sig vänstern på barrikaderna för en meningsmotståndares rätt att slippa utsättas för hat och hot från vänstertroll? ”
      Klockren beskrivning av hur det ser ut.

      Cecilia Hagens krönika var ju ett riktigt lågvattenmärke. Helt otroligt att Expressen publicerade något sådant. Det är en sak att debattera med sina meningsmotståndare men en annan att vilja döda dom som råttor.

      Svara
      • Pelle2

         /  10/01/2016

        På tal om ovanstående så har vi en flitig kommentator på denna blogg som heter Jan som på ett perfekt sätt illustrerar vänsterns debattmetoder.
        Han har nu vid två tillfällen skrivit att han tycker att maffian är mera moraliskt högtstående
        än de privata företag som jobba inom vård och omsorg.
        Jag har inget emot att man kritiserar företeelsen med privata företag inom vård och omsorg men det är ju totalt sjukt och ohederligt att jämföra dom med maffian.
        För en socialist som Jan, även om han nu titt som tätt påstår att han inte är det,är det väl dock ett normalt sätt att debattera och inget att bli upprörd över. Åtminstone tills någon ger tillbaka med samma mynt…

        Svara
        • Svenne

           /  10/01/2016

          Ja. När jag läser Jans kommentarer, tänker jag på den gamle kommunistledaren Frank Baude: https://sv.wikipedia.org/wiki/Frank_Baude
          ”en svensk författare och tidigare politiker (kommunist). Baude var ursprungligen murare.

          Efter att gått med i Sveriges Kommunistiska Parti 1960 följde han i partiets splittring 1967 med till KFML (Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna). Vid splittringen 1970 blev han förbundsordförande i KFML(r) och sedan partiledare i KPML(r), en post Baude innehade 1970–1998.

          År 2014 lämnade Baude Kommunistiska Partiet och uppgav sig ha tappat förtroende för både partiledningen och tidningen Proletärens redaktion.”

          Svara
          • Jan

             /  10/01/2016

            Jag sänker mig dock aldrig till personangrepp och flockmentalitet som du gör här. Däremot debatterar jag gärna sakfrågor. Det tycker jag tillhör god nätetikett.

        • Jan

           /  10/01/2016

          Liknelsen med maffian var naturligtvis en medveten överdrift, en hyperbol, för att hamra in budskapet. Ibland tillåter jag mig att måla med den breda penseln. Jag är dock medveten om att inte alla förstår retoriska figurer. Riskkapitalister som säljer sockar för 6 000 kronor paret eller ratar svensk vårdpersonal till förmån för filippinsk sådan är dock inte långt borta från maffians moral i mina ögon.

          Svara
          • Pelle2

             /  10/01/2016

            Ja, det är klart att bara var en metafor med maffian och du hade absolut ingen tanke på hur osmaklig jämförelsen är.
            Det skulle alltså vara att måla med en bred pensel om jag sa att Socialdemokraternas mål med sin politik är att socialisera näringslivet och förbjuda privat verksamhet ? Något säger mig att du inte skulle tycka det utan att jag demoniserade Socialdemokraterna.

            Det är ju också typiskt en vänstermänniska som du att du sedan går över till härskartekniker och menar att vi är korkade som inte köper eller förstår dina osmakliga liknelser med maffian.
            Sedan avslutar du ditt resonemang på ett storstilat sätt genom att ta bort din halvkvädna ursäkt för ditt övertramp när du ändå menar att vårdföretagarnas moral är att jämföra med maffian.
            Med andra ord visar du ännu en gång vilken perfekt illustration du är för Teodorescus ledare om det fina vänsterhatet…

          • Jan

             /  10/01/2016

            Ja, vad ska jag svara på de där dumheterna? Bättre att inte svara alls.

          • Pelle2

             /  10/01/2016

            Ytterligare ett retoriskt grepp från en vänstermänniska. När du inte kan bemöta din åsiktsmotståndare med argument så kallar du denne för dum och slutar debattera..
            Bra att veta att du tycker att man kan kalla en åsiktsmotståndare vad som helst
            och att det bara skall accepteras.

            Du tycker också uppenbarligen att härskartekniker är något bra eftersom du inte bemöter mitt argument…

            Om du verkligen hade velat debattera på ett vettigt sätt hade du slutat att jämföra åsiktsmotståndare med maffian oavsett om det handlar om metaforer.

            Eller vill du att vi skall debattera mot dig på samma låga nivå ?

          • Lövet

             /  10/01/2016

            Det där var på inget sätt något personangrepp. De ifrågasatte ditt sätt att debatera. Inget annat. Du förväxlar ”kritik” med ”personangrepp” och bevisar deras tes!

            F.ö. tror jag fortfarande att Jan och MJ är samma person.

          • Utlandssvensk

             /  10/01/2016

            @ Jan & Pelle2 & Lövet,

            Jag vill betona att det absolut inte finns någon motsats mellan att vara höger, vilket jag definitivt är, och att kritisera de i Sverige vanligt förekommande lösningarna med privat drift och skattefinansierade kunder. Tvärtom är detta en helt normal inställning för de flesta högermänniskor på planeten.

            Jag har haft några längre debatter om detta med den person som får sägas vara grundaren till friskolorna i Sverige, Patrik Engellau, och han förefaller nu i stort hålla med mig.

            Samma fråga dök upp i gårdagens tråd och jag hänvisar gärna till samma debatt som jag länkade till då:

            https://detgodasamhallet.com/2016/08/06/en-kalsuparteori/

            Den första kommentaren är från : 6 augusti, 2016 at 13:09

            Det här med att kalla dessa aktörer för maffia eller liknande bör rimligen inte tolkas som att man anser att de enskilda medarbetarna är att likställa med brottslingar. Däremot är det rimligt att argumentera för att skadeverkningarna av detta fenomen ligger i samma storleksklass som t.ex en utbredd maffia, även om det sker via delvis andra mekanismer.

            Slutligen har jag stött på signaturen MJ vid ett flertal tillfällen och han är en närmast sjuk haverist. Inget jag har sett från Jan påminner om detta.

          • Pelle2

             /  10/01/2016

            @Utlandssvensk.
            Visst, det finns säker högermänniskor som ogillar företagsamhet inom vård och omsorg precis som det finns vänstermänniskor som väljer de privata alternativen.Tror dock att de flesta inom högern och vänstern följer sina respektive partiers åsikt i frågan.

            Jag har heller inget emot att det finns människor som anser att det inte skall finnas privata alternativ inom vård och omsorg men argumentera då kring det
            med vettiga argument och inte hårresande och sjuka jämförelser mellan maffian och företag.Debatten har inget att vinna på att demonisera sina motståndare med osmakliga och osakliga argument.

            Jan började debatten med sakliga argument för sitt motstånd mot privata alternativ i vård och omsorg men när han fick mothugg av t.ex mig så började han jämföra företagarna med maffian.

            Han skrev också i en annan debatt att vi i högern inte egentligen tyckte synd om Stalins offer utan använde detta för att komma åt Socialdemokraterna.
            Är det på den nivån du/Jan tycker att debatten skall drivas ?

            Om ni kan bevisa att det finns privata företag som bedriver maffiaverksamhet så kan jag köpa era argument. Skulle dock tro att det hela mera handlar om Jans ideologiska bakgrund att han resonerar som han gör.
            Om det bedrivs maffiaverksamhet så är det ju upp till stat och kommun att avsluta verksamheten och fängsla de skyldiga. Annars är dom medskyldiga.

          • Utlandssvensk

             /  10/01/2016

            @ Pelle 2

            ”Jag har heller inget emot att det finns människor som anser att det inte skall finnas privata alternativ inom vård och omsorg”

            Jag vet inte om du har läst det jag länkade till, men om du gör det lär du inse att det absolut inte är detta som det är frågan om. För att vara tydlig: Jag stöder STARKT privata alternativ, men detta gäller endast verkligt privata verksamheter, inte hybrider med intäkter enbart från staten.

            ”Om ni kan bevisa att det finns privata företag som bedriver maffiaverksamhet”

            OK, man kan mena olika saker med maffiaverksamhet som liknelse. Vad gäller mig i detta fall, så avser jag (som sagt) inte en direkt jämförelse mellan de enskilda utan hela fenomenens inverkan på samhället. På samma sätt som man kan säga att t.ex MigVerket och migrationspolitiken är lika skadligt som t.ex en rysk invasion, utan att man menar att det är skadligt på exakt samma sätt.

          • Pelle2

             /  10/01/2016

            @Utlandssvensk
            Nej,jag läste inte det du länkade till utan reagerade på att du,precis som Jan, tycker att jämförelsen med maffian är ok.
            Själv tycker jag,som sagt var, att det gör att debatten når nya lågvattenmärken och jag är egentligen inte intresserad av debattera på den nivån.
            Om man inte kan argumentera för sin åsikt på ett sakligare sätt än så är det tveksamt om man har några egentliga argument att komma med..

            Både du och Jan tycker uppenbarligen att det är ok med privat vård så länge vården betalas direkt ur egen ficka istället för via skattsedeln.Det är åtminstone ett argument som jag kan respektera.
            Jan menar också att de flesta privata företagare inom dessa branscher sysslar med skatteplanering och det är också ett argument jag kan respektera om han kan visa att det stämmer.
            Det finns säkert dom som gör det men det är fortfarande inte brottsligt.

            Dessutom finns det ju många av hans ideologiska vänner som också sysslar med skatteplanering, t.ex Schyffert,Joinas Gardell och Timbuktu, men det är det ingen av hans ideologiska kamrater som verkar ha något emot. Så länge du är röd kan du agera som du vill,,

          • Utlandssvensk

             /  10/01/2016

            @ Pelle 2,

            ”Om man inte kan argumentera för sin åsikt på ett sakligare sätt än så är det tveksamt om man har några egentliga argument att komma med..”

            Jaha…..

            Nu har jag berättat för dig att jag har haft långa och utförliga debatter med grundaren av hela friskolekonceptet samt att han har accepterat mina argument. Du reagerar då med att:

            1. Inte läsa
            2. Säga att jag inte kan argumentera för min sak

            Det var ju konstruktivt…….

          • Pelle2

             /  10/02/2016

            @Utlandssvensk
            Ja,jag erkände att jag inte läste det du länkade till utan reagerade på att du tycker att det är ok att jämföra privata alternativ inom vård och skola med maffian.
            Jag sa också att jag tycker att ert argument att ni tycker att det är ok med privata alternativ så länge kunden betalar ur egen ficka var ett helt ok argument. Det var väl det du ville åstadkomma med ditt länkande ?

            Det jag inte gillar är att ni jämför privata företagare inom vård och skola med maffian. Sedan kan ni kalla det för metaforer eller att måla med bred pensel
            hur mycket ni vill.

            Vill du verkligen bedriva debatten med sådana låga argument ?
            Är det ett bra sätt tycker du att vinna över människor till er sida ?

            Skall jag börja jämföra Socialdemokratisk politik med stalinism i fortsättningen och hoppas att ni förstår att det är metaforer och att jag målar med en bred pensel ??

          • Utlandssvensk

             /  10/02/2016

            @ Pelle 2,

            ”Vill du verkligen bedriva debatten med sådana låga argument ?”

            Ja, det vill jag. Jag använder ofta ganska grova liknelser. T.ex har jag jämfört vissa aspekter av asylinvandring med förvaring av radioaktivt avfall. Det har då varit en del av längre resonemang, men likväl.

            ”Är det ett bra sätt tycker du att vinna över människor till er sida ?”

            I mitt fall skulle jag säga att det oftast fungerar mycket bra, även om det visst blir en del motreaktioner.

            ”Det jag inte gillar är att ni jämför privata företagare inom vård och skola med maffian.”

            Ok, låt mig då försöka att utveckla denna jämförelse eller liknelse.

            Som jag förklarar i tråden jag länkade till, är det min uppfattning att det svenska systemet med hybridaktörer har skapat en synnerligen skadlig incitamentstruktur, som bland annat innebär att vissa av aktörerna inom denna sektor har ett intresse av att maximera antalet hopplösa immigranter från MENA.

            Detta i sig innebär en enorm skada för Sverige, som är fullt jämförbar med t.ex närvaron av storskalig organiserad brottslighet. Men det innebär inte att de enskilda aktörerna därmed är moraliskt likställda med brottslingar. De kan vara fullt hedervärda och endast agera inom systemets ramar.

            Sen kan man även gå ett steg längre och i vissa fall göra mer direkta jämförelser. T.ex är det så att den lokala maffian i Neapel specialiserar sig på sophantering. De tar betalt för att ta emot soporna som de sen dumpar eller bränner till lägsta möjliga kostnad. Effekten är kraftig miljöförstöring och försämrad hälsa för folk i området. Om t.ex Attendo verkar för att öka asylinvandringen till Sverige för att tjäna mer pengar, finns det rimligen mycket goda grunder för att jämföra dem direkt med maffian i Neapel, åtminstone i moraliska termer.

            I ekonomiska termer gör båda dessa aktörer samma sak, dvs de skapar ett läge där de tjänar pengar men där denna process samtidigt skapar väldigt kraftiga negativa externa effekter för övriga samhället.

          • Pelle2

             /  10/02/2016

            @Utlandssvensk.
            Ok,då kan jag bara konstatera att jag inte håller med dig och Jan om på vilken nivå debatten skall hållas eftersom ni båda anser att det är ok att demonisera era åsiktsmotståndare för att få in en poäng.
            Med tanke på hur bra du kan resonera kring dina åsikter tycker jag dock att det är ett onödigt retoriskt grepp..

          • Tydligen problematiskt det där med jämförelser. Jag rekommenderar Sanna Raymans ledare om saken för några år sedan: http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/11/02/vad-ar-en-jamforelse/

          • Utlandssvensk

             /  10/02/2016

            @ Pelle 2,

            ”Med tanke på hur bra du kan resonera kring dina åsikter ”

            Det var mycket vänligt. Tack!

            Nu är väl denna lilla debatt något av en storm i ett vattenglas, men eftersom du verkar helt ärligt upprörd ska jag försöka att ge en mer allmän motivering till mitt agerande.

            Jag är en löjligt överutbildad figur som, på olika sätt, har varit aktiv som motståndare mot massimmigration sen mitten av 1980 talet. Ända sen det blev möjlig att skriva kommentarer har jag gjort detta och periodvis, t.ex inför valen 2006 och 2010, väldigt aktivt.

            Det är min uppfattning att det ofta är väldigt produktivt med lite mer dramatiska retoriska grepp. Vår motståndarsida har hela tiden varit mycket, mycket mer aggressiv rent språkligt och det är min uppfattning att man då inte bör skriva helt kliniskt och torrt, även om man inte behöver falla hela vägen ner till t.ex Aftonbladets nivå.

            Slagkraftiga liknelser kombinerade med väl underbyggda resonemang ger, enligt min erfarenhet, väldigt goda resultat. T.ex har jag gjort en del översättningar av Julia Caesars material och hon jobbar ofta så.

            Men samtidigt är det klart att folk kan bli sura, oftast då på enskilda liknelser de inte gillar. Det är OK för mig och jag tolkar detta främst som att jag då bör försöka hitta bättre liknelser. Men det behövs någon form av dramatik i dem för att det ska vara meningsfullt.

            Slutligen vägrar jag totalt att bli uppfostrad rent språkligt. Jag skriver som jag vill och om folk inte gillar det, kan de låta bli att läsa.

      • Jan

         /  10/01/2016

        Cecilia Hagen är, precis som Ramberg, bosatt på Öfvre Östermalm och är mörkblå moderat av den där sorten med dubbla pärlhalsband och Dior-dräkter. Således antitesen till en vänstermänniska.

        Svara
        • Pelle2

           /  10/01/2016

          Ja, Cecilia Hagen och Anne Ramberg är dåliga exempel på vänsterhat.
          Dom företräder väl mera åsiktskorridoren som skär mellan alla ideologier
          i vårt samhälle numera.
          Hon hade kunnat illustrera det hela med Fredrik Virtanen, Kakan Hermansson ,Jenny Bengtsson,Kawa Zofalgary med många flera vänstermänniskor som inte drar sig för att hota och hata…

          Svara
        • Jans

           /  10/01/2016

          SD-hatet är nog det som förenar dem alla. Att det finns ett parti som kommer helt från sidan, med helt nya människor som till stor del inte ens är Stockholmare och som kanske kan ha makten i landet inom en inte alltför avlägsen framtid. Sådana situationer ställer allt på ända för gamla kotterier. Det föder ett hat, gamla privilegier är hotade på sikt. Lyckligtvis missbedömer dessa personer grovt gruppdynamiken och pykologin som gör att folket vill ge dessa inkräktare makten och därför hoppar alla dessa grodor ut ur munnen på dem. De är mycket viktiga valarbetare för SD. De visar upp precis det beteende som gör att folk vill se dem avlägsnas från sin makt, vilket en röst på SD kanske kan förverkliga.

          Svara
  16. susanna

     /  10/01/2016

    Visst stämmer det. Kommer ihåg hunden jag hade. Han var snäll men olydig mot mig. Karlar lydde han exemplarisk han var olydig mot sonen, men när han kom i målbrottet hände nått plötsligt löd vovven minsta kommando. Exempelvis kunde män gå ut och gå med honom utan koppel och det osynliga kopplet fanns. Jag skulle aldrig ha kommit på tanken eftersom att vovven då hade rusat fram och hälsat på varenda person vi mötte. Det är inte alla som uppskattar att bli hälsade på av en okänd rottis.

    Svara
    • Jan

       /  10/01/2016

      Ett omöjligt fall för genuspiloterna alltså?

      Svara
  17. Pelle2

     /  10/01/2016

    Ledarsidorna levererar ännu en gång ett klockrent inlägg i samhällsdebatten.
    Denna gången i form av en beskrivning hur identitetspolitiken får vårt samhälle att köra i diket vad gäller integrationen av invandrarna.
    De jämför med Finland som verkar ha en klockren inställning till integrationen.
    Invandraren förväntas att integrera sig i det finska samhället och de tillåter inte att parallella
    samhällen med t.ex hedersproblematik byggs upp.
    http://ledarsidorna.se/2016/10/blomsterhattstanterna-det-ar-vi-det/

    Jag kommer att ge Ledarsidorna minst ett bidrag så att de kan fortsätta med sitt utmärkta arbete med att belysa vårt dysfunktionella samhälle.Hoppas att ni andra gör detsamma !

    Svara
  18. Pelle2

     /  10/01/2016

    Hittade ytterligare en bra ledare av Teodorescu om den så kallade normkritiken.
    http://www.gp.se/ledare/teodorescu-normbrytandet-som-norm-1.3822014

    Svara
  19. Pelle2

     /  10/01/2016

    Bloggaren anybodys place skriver bra om Rambergs och Hagens önskemål om att utrota sina meningsmotståndare
    http://anybodys-place.blogspot.se/2016/09/anne-ramberg-och-cecilia-hagen.html

    Svara
  20. Jerry

     /  10/01/2016

    Brukar kolla på Cesar Millan. Särskilt hundar kan lära människor någonting om sig själva. De är grymt ärliga och speglar vår egen personlighet. Vargar är mer komplicerade men jag gissar att den som bet ihjäl kvinnan genomskådade henne. Hon gick in i hägnet och försökte agera som den som bestämde. Vargen kände av hennes rädsla och ville testa henne. Hon hade antagligen råkat ut för liknande sak som kvinnlig polis. Buset fungerar på samma sätt som vargar. Utmanar och försöker upptäcka svagheter. Men djur är ännu mer receptiva och luktar sig bokstavligen till rädsla. Naturen är inte vacker. Sen miljontals år är det en kamp för att vinna övertaget.

    Svara
  21. Svenne

     /  10/01/2016

    Cecilia Hagen har problem med bruna råttor…

    Svara
  22. Svenne

     /  10/01/2016

    Hagen visar #medborgarförakt #överklassnazism #detgodahatet

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: