En ska bort! För att han är man…

I Karlstad finns något som heter Orrleken, ett sorts aktivitetsområde för ungdomar vad jag förstår det med lite olika möjligheter. Jag bor inte i Karlstad så detta är något jag antar.

På sådana ställen behövs det personal såklart, omtyckt och bra personal är guld värd i ungdomsverksamhet! Nu har de ett problem i Karlstad verkar det som

en-ska-bort-i-karlstad

De är för många omtyckta och bra män så en av de båda männen ska bort. De verkar vara mycket omtyckta och duktiga men sådana petitesser kan man inte ta hänsyn till enligt Karlstads kommun.

karlstad-hbt-certifieradDet ska ju vara jämställt! Så en av de omtyckta och duktiga männen ska bort… Jag antar för att ersättas av en kvinna. Fast det vet man nog inte med tanke på att Karlstad kommun har blivit blåsta av RFSL och deras HBT-certifiering så det kan mycket väl bli vad som helst. Utom en vit man då såklart. Vad certifieringen kostat Karlstads kommun vet jag inte men gissar på miljonbelopp i reda pengar plus allt som förlorad arbetstid kostar. HBT-certifiering handlar om att ALLA ska gå en utbildning för att lära sig att behandla folk schysst och normalt, inget annat. Vilket de flesta garanterat ändå gör utan ”utbildningen”. Det man får för alla dessa pengar är en papperslapp att sätta upp på väggen och man får använda loggan. Miljoner kronor alltså. Det fiffiga är att man efter några år måste upprepa proceduren igen. Till miljonbelopp. För att få en papperslapp att sätta upp på väggen. Stabila miljoner rullar ner i RFSL:s kassakista i framtiden också. De är smarta, det måste man ge dem…

Om man går efter uppropet så ska en av de två få lämna för att han är man. Det är alltså här vi har hamnat i Sverige. Och så undrar folk varför det går åt skogen med landet? Sluta undra, det kan inte gå på annat sätt när man låter sekter som till exempel genusfältet få minsta lilla inflytande. Det kan bara gå åt skogen, så enkelt är det eftersom de inte alls klarar av att bygga upp eller bevara något bra utan enbart rasera det som funkar. Sådana här saker är verk av radikalfeminister/genusfältet, det vet alla om. Det kommer att fortsätta och bli värre och värre tills allt rasar ihop. Implodera tyngd av alla tramsperspektiv som ska tas extra hänsyn till och ”genomsyra” precis allt.

Vad som behövs i all ungdomsverksamhet är inte FÄRRE män utan FLER! Massor av bra män! Fler män som kan vara bra förebilder för vilsna unga killar som hela samhället, från högsta politiker till journalister till utbildningsväsendet, hatar djupt. Snart ska vi ha en ”jämställdhetsmyndighet” också, ännu ett ställe där radikalfeminister kan leka fritt för skattepengar och peta in ännu mer som enbart är till för att vara mot män/killar. Enbart alltså. Det är själva syftet med ”myndigheten”, tro inget annat.

Genusfolket börjar redan gama för att få del av skattepengarna fast ”myndigheten” inte ska bli aktuell förrän tidigast 2018. De vill att den ska ha ett ”kritiskt perspektiv”. Det låter ju fint, vara kritisk är ju något bra. Vad de menar med kritisk är dock inte vad gemene man menar. De menar ”problematisera”, till exempel män. Eller mer specifikt vita män. Leta fel som de kan skylla på män på något sätt. Vita män förstås. De båda på bilden ovan representerar det som genusfältet hatar mest av allt. Om man går igenom ALLT som kommit från Sekretariatet för genusforskning så hittar ni ingenting som på något sätt problematiserar kvinnor på något sätt. Inte något alls alltså. Finns något så beror alltid det problematiska på män, vita män.

Så det som kommer att drabba en av de båda männen i Karlstad är bara en försiktig början, det kommer att fortsätta så länge sekter får vara med och leka. Tills allt imploderar tyngd av sekternas krav på alla perspektiv som ska ”genomsyra” än det ena och än det andra.

Är det någon som tror att man har verksamhetens eller ungdomarnas bästa i huvudet när man gör en sådan här sak? Eller är det för att göra sekten nöjd…

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

57 kommentarer

  1. MiT

     /  10/01/2016

    Svara
    • Jans

       /  10/01/2016

      Bäst de passar sig så inte Trump stoppar FN om han får makten. Med tanke på att de agerar valobservatörer i länder med problem med demokratin så inställer sig nu frågan om det även i sådana sammanhang arbetar för att ”rätt” ledare skall vinna valen.

      Jag gillar iden om FN men jag gillar inte organisationen FN. Den borde läggas ner, flyttas till ett oattraktiv plats (som inte lockar streblar som vill bo på Manhattan) och sdean byggas upp från grunden med helt ny organisation och personal.

      Svara
    • G

       /  10/02/2016

      Haha. Går ju alltid skylla på att ”någon” just vid den tidpunkten lyckats ”hacka” kontot, därav tweeten lol.

      ”At a time when Trump is trying to divide us, we could help defeat him if we all share this page with EVERYONE. Let’s reach every US voter abroad,” it reads.

      The tweet was deleted within 20 minutes, without explanation.

      Ari Gaitanis, chief of the U.N. News Services Section, which oversees the twitter account, said it was a mistake.

      ”That tweet did not originate from the UN News Centre and this was the reason for it being taken down,” he told POLITICO. ”We’re looking into its provenance.”
      http://www.politico.com/story/2016/09/un-news-agency-scrubs-tweet-calling-on-foreign-citizens-to-end-trump-228934

      Svara
      • G

         /  10/02/2016

        Förtydligande, jag menar alltså inte att UN skyller på att kontot blev hackat i det här fallet, men att vissa har gjort exakt det när de gjort bort sig totalt på twitter, så det skulle inte vara förvånade om det angavs som orsak i detta fallet heller, enkelt sätt att komma undan.

        Svara
  2. Jan

     /  10/01/2016

    Vilket bakslag för feministerna! De har rensat bort alla män från förskolorna och sen visar det sig att det fortfarande finns kvar män på kommunernas fritidskontor. Utan akademiska examina dessutom!

    Svara
    • Pelle2

       /  10/01/2016

      Ja, det är ju ironiskt när dom skall ta bort män i ett verksamhetsområde som är totalt kvinnodominerat som arbetet med barn är. Då kryper dom ner på enskilda arbetsplatser för att hitta ännu flera ställen att kvotera in kvinnor på.
      Jag har aldrig hört någon feminist strida för att män skall kvoteras in i förskolan eller skolan överhuvudtaget. De enda som skall kvoteras in är de stackars hjälplösa kvinnorna !

      Svara
      • Jans

         /  10/01/2016

        Det visar med all önskvärd tydlighet att det inte handlar om jämställdhet överhuvutaget utan om att försöka få bort så mycket män det bara går, från alla sammanhang utom möjligen farliga och smutsiga yrken med låg status.

        Svara
        • Jan

           /  10/01/2016

          Kommunalarbetare är väl inte direkt värsta statusjobbet. De här männen tjänar förmodligen mindre än en förskolelärare. Man tycker att de här männen borde få ha sina lågstatusjobb i fred…

          Svara
          • Jans

             /  10/01/2016

            Fast det där jobbet kanske är kul, men framförallt så är det ett jobb som syns utåt. Det kanske inte har formell status men det har någon slags social status. De är ju populära till och med. Det är ju fasaden det handlar om. Sopåkarna får fortfarande vara ifred trots att de tjänar rätt bra.

  3. Pelle2

     /  10/01/2016

    Ja, den så kallade jämställdhetsmyndigheten lär ju bemannas av arbetslösa genusvetare och andra radikalfeministiska kvinnor och de kommer inte lägga ner en krona på att göra något för män eller pojkar.
    Det blir väl något slags genus-stasi som skall tvinga alla att tycka rätt i genusfrågorna…

    Svara
  4. Lite galen rubrik men det handlar om mansöverskottet, orsakad av invandring speciellt ensamkommande ”barn”.
    http://www.svd.se/psykolog-hur-ska-alla-ensamma-man-klara-sig/om/debatt
    Fast de är ju inte vita svenska män så det blir inte några problem?

    Det är männen som bör ges förtur – om de vill – till kvinnodominerade verksamheter. I och för sig brukar det inte gå så bra. Man kvoterade in (länge sedan) män till förskollärarutbildningen i Finland. Det gick fint. Men efter några år hade männen slutat eller blivit chefer. Orsak var främst den usla lönen, inte själva arbetet.

    Jag tror att kvoteringar är som en bumerang.

    Svara
  5. Tetrao tetrix

     /  10/01/2016

    Fast finns det någon annan källa till det här? Jag hittar ingen…

    Svara
  6. Pelle2

     /  10/01/2016

    Otr:
    Frida tog i förra inlägget upp problemet med tiggare som skiter och skräpar ner på en skolgård i Stockholm.
    Bloggaren i otakt tar upp detta och problematiken med ryggradslösa politiker som bara jamsar med och stryker medhårs med deras kulturrelativism och identitetspolitik.

    http://iotakt.se/blogg/friskola-och-fekalier/

    Svara
  7. Svenne

     /  10/01/2016

    OT: Pappersarbete…

    Svara
    • Fakebitch

       /  10/02/2016

      Vad gäller för papperslösa? Mindre byråkrati?

      Svara
  8. MiT

     /  10/01/2016

    Laddade upp klippet som SVT ville ha bort från Youtube här istället
    https://vid.me/H38e

    Svara
  9. Svenne

     /  10/01/2016

    Favorit i repris: På feministutbildning…

    Svara
    • Fakebitch

       /  10/02/2016

      If one uses ones imagination, there are no men to put the blame on.

      Svara
  10. Svenne

     /  10/01/2016

    OT: DI: Annie Lööf: Vi kommer att fälla Löfven efter valet
    http://unvis.it/di.se/nyheter/annie-loof-vi-kommer-att-falla-lofven-efter-valet/

    ”Moderaterna kräver en flyktingpaus. Hur ser du på det?
    ”Jag håller inte med om det, jag tror snarare att vi behöver stå upp för rätten att söka asyl.”
    I förra veckan samlades C:s förtroenderåd för att staka ut riktningen inför nästa val. Annie Lööf vill nu ta över taktpinnen från Stefan Löfven och leda förnyelsen av den svenska modellen.
    För C innebär det lägre ingångslöner, fler enkla jobb, sänkta arbetsgivaravgifter och en mer flexibel arbetsrätt.”

    Svara
    • Jan

       /  10/01/2016

      Det är helt enastående hur den här floskelmaskinen kan få hålla på. Det är ju ett underbetyg till det politiska etablissemanget men även till de politiska journalisterna och väljarkåren att den här lantlollan uppenbarligen ses som en politisk stjärna och statsmannamässig. Om Annie Lööf är vår populäraste politiker kan vi lika gärna lägga ner partiväsendet och demokratin. Väljarkåren är inte mogen uppgiften.

      Svara
    • Jans

       /  10/01/2016

      SD lär ju jubla över Lööfs valarbete.

      Det stora problemet med Centern är inte att de är invandringspositiva, det behövs helt klart ett sådant parti med borgerlig prägel så Ramberg och kompani har något att rösta på. Problemet är att de vill sitta i en regering tillsammans med partier som i vart fall påstår sig vara av motsatt uppfattning. Det kommer därmed garanterat att vara att köpa grisen i säcken att rösta på något borgerligt parti om man tycker immigrationsfrågan är viktig.

      Svara
    • Olof

       /  10/01/2016

      Det är inget problem att stå upp för rätten till asyl; vi kan ge hela världen rätt till asyl i Sverige om vi samtidigt har en karenstid på tio år för att komma med i de gemensamma socialförsäkringssystemen.

      För sanningen är ju den att utan generösa bidrag är det i princip inte möjligt att överleva för outbildad arbetskraft i Sverige. Man kommer inte att få ens några enkla jobb, eftersom den svenska arbetsmarknadens modell helt enkelt inte tillåter att människor arbetar om man inte kan leverera ett väldigt högt grundvärde.

      Så, med sådana förutsättningar kan vi vara ‘generösa’. Och det blir ju till och med lite extra ‘enkla jobb’ för fåtalet lyckliga att rensa bort alla fastfrusna migrantsicles framåt vårkanten. Sen reglerar det sig nog väldigt fort av sig själv.

      Problemet för C är ju att den typen av kapitalist-libertarianskt samhälle inte går att genomföra i sverige, för väljarna vill inte ha det. Så för helvete, Annie, väx up och lev med det faktum att välfärden för ‘alla’ är en central del i vad de svenska väljarna vill ha, och resultatet av det är att kvalifikationen för att delta är i princip att man är född här och spenderar de första 25 åren med att bli produktiv nog att gå plus minus noll för samhället innan dödsbädden. För resten, sorry, ni är inte produktiva nog för att uppfylla svensk minimistandard under vilken vi tycker man hellre bör dö. (Fast gör det någon annan stans, förstås.)

      Svara
    • Rikard

       /  10/02/2016

      Hej.

      Centern imponerar inte direkt, och varför de seriöst menande lokalpolitiker som finns inte gör bondeuppror och gallrar väck Stockholms-packet från styrelsen begriper jag inte, men så vet jag inte hur partiet fungerar inifrån förstås. Angående Lööf:s förslag:

      Ingångslöner lägre än OSA? (vilket ger netto ca 13k/månad heltid, OB/Las finns ej).
      Den invasionsinvandring vi haft skall alltså ökas på?
      I vilka fall skall arbetsrätten vara mer flexibel? Politiska tjänstehjons?
      Och hur många ‘enkla jobb’ tror hon att det behövs?
      Ty så är det att vi har överskott på ‘knogare’ som det är och var.
      I alla fall en god sak – sänkt arbetsgivaravgift. Väck med sossarnas mygelskatt.

      Vem behöver ett Centerparti i Sverige idag, egentligen?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Jans

         /  10/02/2016

        ”Vem behöver ett Centerparti i Sverige idag, egentligen?”

        Människor som Anne Ramberg behöver något i stil med Centerpartiet. Huvudsaken är att ett sådant parti är litet och utan inflytande i migrationsfrågan. Då kan vår svenska motsvarighet till Charity-tanter (och herrar) rösta på det utan risk samt kokettera med sin generositet och öppenhet. Det är helt enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan.

        Svara
    • Fakebitch

       /  10/02/2016

      Och under tiden faller löven utanför. Slår sig lite illa förstås. Ett grönt löv sitter kvar på en gren. Snart fäller de trädet.

      Svara
      • Fakebitch

         /  10/02/2016

        Och eldar upp eller gör papper av det, till viktiga samtyckeskontrakt.

        Svara
  11. Svenne

     /  10/01/2016

    OT: Knapphändig information…

    ”– Vi är på många ställen på sjukhusområdet, säger Calle Persson vid polisens ledningscentral.
    Polisen vill inte bekräfta uppgifterna om att det är beväpnade personer som de har letat efter.
    – Jag kan inte kommentera det just nu, säger Calle Persson.
    Polisen uppger att det är ”en kontroll” som genomförs på sjukhuset. Poliser finns både inne på avdelningar och utanför byggnaderna.”
    //
    ”Akutmottagningen har ingen information om bakgrunden till polisinsatsen.
    – Den har inte någon koppling till någon skadad i alla fall, säger Anna Möller vid Region Skånes presstjänst.”

    Svara
  12. Svenne

     /  10/01/2016

    OT: Tino Sanandaji om problemstaden Malmö:

    Svara
  13. Grodan Boll

     /  10/01/2016

    @MiT:
    Har du någon referens till kommunen om könskicken? Facebooksida och arga medborgare i all ära, men något mer substantiellt hade suttit fint.

    Svara
    • MiT

       /  10/02/2016

      Nepp, inget mer tyvärr. Men ingen ny sida som startat för någon dag sedan utan har funnits ett tag ser det ut som, dem verkar ha varit ganska tyst ett bra tag innan detta. Exakt vad som sker och varför vet jag inte men det är knappast bara rök utan det brinner nog lite också.

      Svara
      • Jans

         /  10/02/2016

        Kollade bara som hastigast men det var väl de där två fritidsledarna själva som postade om att en skulle bort ”p.g.a. kön”? Finns ju ingen rimlig anledning för dem att hitta på en sådan sak men det är samtidigt väldigt lite info från dem själva. Jag gissar att de helt enkelt postat detta preventivt för de hört att det kanske finns krafter som vill ha bort en av dem. Genom att posta innan det hänt något konkret kanske de kan mota i grind? Bara en teori.

        Svara
  14. Svenne

     /  10/01/2016

    OT: Hässelby gård i Stockholm: Ett 25-tal ungdomar utrustade med tillhyggen
    https://archive.is/Z0Q11

    ”– Det här är inte så ovanligt. Det händer rätt så ofta att stora grupperingar av ungdomar tvingar till sig mopeder av andra ungdomar, säger Albin Näverberg på Stockholmspolisens presstjänst.
    – Det här handlar om gruppmentalitet. En och en skulle de här ungdomarna inte göra sådant här, men när de kommer i större grupper så blir det fel, säger Albin Näverberg.”

    Svara
    • Jans

       /  10/02/2016

      Och det är inte ens ovanligt…

      Hur skall man tolka uttalandet att brottslingarna inte skulle göra samma sak en och en? Att vi inte behöver oroa oss för kriminella gäng eftersom de inte skulle göra något om de var ensamma? Jaha… Men de är ju inte ensamma.

      Svara
  15. MiT

     /  10/02/2016

    Svara
  16. Pelle2

     /  10/02/2016

    OT:
    Ann Heberlein skriver bra på dagens ledarsidor om hur man inom kulturen viker ner sig för
    grupper som anser sig vara ett offer i vårt samhälle och att vi därmed ger dom makt.
    http://ledarsidorna.se/2016/10/ann-heberlein-den-atravarda-offerrollen/

    Svara
    • G

       /  10/02/2016

      Ja precis. Det där är en viktig text, fast hon skulle lätt kunna klämma in flera exempel på där vissa ändrat/dragit sig tillbaka, efter påtryckning av diverse personer/orgs.

      Allvarlig utveckling när andra mer eller mindre bara kan skrika i kör ”hallå, det där är inte okej!”, ”du kränker mig/oss som är XXX!”….”åh förlåt mig, jag ber om ursäkt och ändrar genast”.

      Bryter det man tänkt göra inte mot några lagar/regler osv.. så ska man stå fast även när ”kritiken” haglar tätt. Inte ändra när ”kritikerna” endast kommer med känsloargument och/eller att de tar illa upp, eller tror sig vara någon slags talesperson för en stor grupp människor bara för att man exempelvis har samma hudfärg. Sen att dessa elitstollar bara jamsar med och verkligen lyssnar på ”kritikerna” är ju också anmärkningsvärt i sig. Hjärna + Ryggrad = bortblåst.

      Svara
  17. G

     /  10/02/2016

    Man ska inte skratta men haha herregud…..

    Svara
    • PATRICK

       /  10/02/2016

      Efter flertalet liknande samtal tycker jag inte det är särskilt kul. Det är snarare ett hån mot oss och vore bäst om individen stack härifrån.

      Svara
  18. G

     /  10/02/2016

    ”Christa, 99, blev bestulen i hemmet

    Hemtjänstpersonalen kom och gick hemma hos Christa Swartling i Linköping. Plötsligt var porslinsföremål för tiotusentals kronor försvunna”….
    http://www.corren.se/nyheter/linkoping/christa-99-blev-bestulen-i-hemmet-om4314940.aspx

    Svara
  19. Pelle2

     /  10/02/2016

    OT:
    Anna Dahlberg på Expressen skriver bra om hur Bah Kuhnke vill politisera muséerna
    och faran med att politisera institutionerna.
    http://archive.is/v4NNL

    Svara
    • G

       /  10/02/2016

      Mycket bra. Hoppas bara att de som borde fatta detta (politikerna) inser vad de håller på med innan det är försent.

      Svara
  20. G

     /  10/02/2016

    ”Årets diamantvinnare tror på Linköping

    Hotelldirektören Roshan Malalatunga utnämndes på fredagskvällen till Årets näringslivsdiamant på galan i konserthuset i Linköping. Han vill vara en medspelare i Linköpings satsning på att bli Sveriges tredje eventstad.

    Roshan Malalatunga förknippas ofta med satsningar på mångfald, att han anställer nyanlända personer och unga. Men han tonar ned sin egen roll.

    – Vi har gjort några riktiga topprekryteringar genom att hitta kompetens bland nyanlända personer. Det handlar om deras meriter. Vi kan anställa en servitör som arbetat på ett jättestort hotell. Samhället vinner på att personen snabbt får jobb och etablerar sig. Och vi får bra, kompetent personal.

    Han brukar föreläsa för gäststudenter på Linköpings universitet. Själv kom han från Sri Lanka som gäststudent till ekonomutbildningen i Umeå för 22 år sedan.

    – Jag berättar ofta för studenterna om mina minnen från den tiden. Mitt råd är att skaffa svenska vänner, att de ska lära sig mer om landets kultur. Jag tror inte att man ska leva som att man vore någon annanstans. Man ska plocka det bästa från sitt land och blanda det med det bästa från Sverige. Då blir det något fantastiskt.”

    Jag vet inte varför, men efter allt skit vi läser om känns det ju skönt att läsa om en som anställer folk baserat på deras meriter och vad de faktiskt kan.

    Och det där sista låter ju fantastiskt, och allt skulle säkert fungera bättre om alla de som älskar utmåla sig själva som offer tänkte så. Men det gör även att den där artikeln i SvD poppar upp, den som handlar om de som varken trivs eller känner sig representerade i Sverige pga en eller flera anledningar, och vill ändra på det på flera olika sätt.
    http://archive.is/n90rB

    Oavsett om jag hade varit född i Sverige eller invandrad någonstans ifrån men inte känner mig hemma här, så hade jag utan tvekan valt att flytta till ett land där jag tror att jag skulle känna mig mer hemma, med det landets invånare, nuvarande samhälle, kultur och/eller landets historia osv osv, vad man nu tycker är viktigast, istället för att försöka ”vrida” landet jag bor i till något som mer liknar det jag vill ha. Det blir ju bara fel och lär resulterar i ständiga kulturkrockar och inte minst känslan av att hela tiden ”diskrimineras” när man inte får sin vilja fram och det inte går som man hade hoppats på i sina drömmar. Jag tycker det är ett ganska så problematiskt tankesätt om vissa av de som tänker så här har något större som mål och inte bara tänkt hålla på ute i ”orten”.

    Svara
  21. Ivar L

     /  10/02/2016

    Här kan man läsa om Putins trollfabriker i en intervju med en som sagt sig jobba där:
    http://www.rferl.org/a/how-to-guide-russian-trolling-trolls/26919999.html

    Intervjun är från Radio Free Europe som finansieras av USA:s regering men riktar sig mot Östeuropa om jag fattat rätt så det är väl lite av USA:s svar på Russia Today. Men jag kan tänka mig att intervjun är autentisk. Rätt intressant men inte särskilt uppseendeväckande. Jag tror inte Ryssland är ensamma om sån’t här, möjligen att kontorsdiciplinen är mer gammelmodig.

    Svara
  22. G

     /  10/02/2016

    Well, går inte dessa herrar och Orrleken vinnande ur detta så vette fan vad som pågår! Men, verkar iaf vara ganska många kvinnor som i kommentarsfältet på FB-sidan tycker detta bara är över gränsen. Glädjande att se.

    Svara
  23. G

     /  10/02/2016

    Så här gick det i Torsdags, har ju postat tidigare delar så här kommer sista, talande att vissa vuxna människor som dessutom är politiker fortfarande inte kan debattera s.k ”känsliga” frågor på ett sakligt sätt!….

    ””De upprörda tongångarna i slöjdebatten fortsatte i kommunfullmäktige på torsdagskvällen. Egentligen var det bara Moderaterna som höll igen. När krutröken lagt sig röstades deras motion om att förbjuda huvudduk för skolflickor under 15 år ändå ner med kraftfull majoritet.

    Två timmar i måndags och ytterligare en dryg timme i går eftermiddag. Moderaternas förslag om att införa ett förbud mot huvudduk för flickor under 15 år i den kommunala skolverksamheten har rört upp heta känslor till ytan.

    När ärendet skulle avslutas i går var Socialdemokraten Lars Stjernkvist tidigt ute och efterlyste att alla skulle sansa sig och föra en saklig och konstruktiv debatt.

    Det gick väl så där.

    Starka känsloyttringar varvades med rejäla rallarsvingar innan det var dags beslut. Ett beslut som föga överraskande avfärdade Moderaternas motion med röstsiffrorna 50–15 och 4 som avstod.

    Sophia Jarl var den enda representanten från Moderaterna som yttrade sig, men endast en gång och utan att begära replik på något av de många laddade inläggen från övriga debattörer.

    I sitt anförande var hon defensiv och uttryckte besvikelse för att hon och hennes partikamrater känt sig påhoppade och blivit pådyvlade åsikter de inte har.

    – Jag vill inte vara med och leda den här debatten in i ett mörker. Det vi vill är att säkerställa att alla pojkar och flickor ska ges rätt till samma undervisning på lika villkor i alla moment i skolan.

    Jarl avslutade sitt anförande med att begära votering (omröstning) om motionen när debatten var över.

    – Då hoppas jag att alla ledamöter är modiga nog att stå upp för flickor som lever i hedersförtryck, sa hon.

    Den slutklämmen fick verkligen fart på resten företrädarna för alla partier utom Sverigedemokraterna.

    – Hur många flickor har Sophia Jarl pratat med som känner sig förtryckta, frågade Christian Widlund (C) utan att få svar.

    – Förutom att det är rent olagligt, så ska inte Moderaterna bestämma vad kvinnor ska ha på sig, sa Nicklas Lundström (V) och frågade samtidigt varför så många stolar hos Moderaterna stod tomma den här kvällen.

    – Den här motionen fördummar alla muslimska kvinnor, sa Kikki Liljeblad (S)

    – Jag hade förväntat mig en tydlig ursäkt efter alla övertramp i måndags, men tystnaden är talande, sa Liberalernas Reidar Svedahl.

    Många hade säkert förväntat sig att Sverigedemokraternas riksdagsledamot från regionen, Markus Wiechel, skulle kliva upp i talarstolen till försvar för motionen. Men han kom aldrig och i stället var det partiets gruppledare Darko Mamkovic som tog till orda.

    – Kvartettens retorik blir bara värre. Så fort någon inte håller med blir det personangrepp och rasistkortet kommer fram. Motionen handlar om att ta bort hinder för barn att få samma undervisning. Hur kan man tycka att det är fel, frågade sig Darko Mamkovic.””
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/fortsatt-harda-toner-om4317495.aspx#comment

    ”Hur många flickor har Sophia Jarl pratat med som känner sig förtryckta”
    LOL.

    Svara
  24. G

     /  10/02/2016

    Lite sent men ändå…

    ””Josefsson gjorde SVT till vinnare

    Idag onsdagen den 28 september gick Helin ut på DN Debatt och gav Expo och DN: s Peter Wolodarski rätt: Det var fel av SVT: s Aktuelltredaktion att inbjuda en företrädare för Nya Tider till en debatt i torsdags förra veckan. Enligt Helin ska inte personer från till exempel Nya Tider kunna medverka i debatter i SVT eftersom det inte kan finnas två olika uppfattningar om ”människors lika värde.”

    Hela affären om Nya Tiders medverkan på Biblioteksmässan i Göteborg är en sorglig uppvisning i anpassning och hållningslöshet. Jan Helin gör inte saken bättre.

    Dessbättre lever SVT: s Aktuelltredaktion upp till öppenheten och debattlystenheten som lever i symbios med public service media. Redaktionen bjöd in SVT: s medarbetare Janne Josefsson från programmet Uppdrag Granskning för att debattera med Jan Helin.

    Den tidigare Aftonbladetchefen bjöd bra motstånd. Han är en skicklig debattör och kan vända orden lite hur som helst. Men på sista raden är det ingen tvekan om att Janne Josefsson gjorde SVT och öppenheten en stor tjänst när han tog matchen mot Jan Helin.

    Josefsson har en kärna av oppositionslusta som ofta leder honom rätt. Feta och giriga direktörer, snällgoda chefer i välgörenhetsorganisationer och yttrandefrihetssvajiga chefer i hans eget bolag; spelar ingen roll. Janne Josefsson högg tag i Jan Helins svajighet och förkärlek för etiketter och ismer. Aktuelltredaktionens Nike Nylander och Janne Josefsson pressade Jan Helin tillbaka till vettiga förhållningssätt där det är självklart att alla olika åsikters företrädare ska kunna debattera i public service.

    Janne Josefsson står upp för den enda rimliga hållningen när andra delar av SVT och public service är oroande svajiga och anpassliga till maktens perspektiv.

    Den öppna debatten i Aktuellt i kväll visade varför det är värt att betala avgiften för att ha tillgång till SVT. Tack för det.””
    http://folkbladet.se/blogg/widardirekt/josefsson-gjorde-svt-till-vinnare/?blog=2518025&entry=9304693

    Ahahaha fan ord och inga visor! 😀

    Svara
  25. G

     /  10/02/2016

    ””De vill utvisa fler människor”
    …[…]…
    Som barnrättsorganisation är det bestörtande att höra om en regering som vill fängsla människor, utan en riktig rättegång, för att de inte ska kunna rymma myndigheternas uppsikt, tills de deporteras tillbaka till kriget de flytt ifrån.
    …[…]…
    Samma regering som med ena handen förbereder en period av massdeportationer, förbereder ett inkorporerande av barnkonventionen med den andra handen. Det är två fullständigt oförenliga handlingar. Rädda Barns Ungdomsförbunds budskap till regeringen är tydligt: Slänger ni ut barnen måste ni slänga ut barnkonventionen också!

    Vi menar att de här förslagen är ovärdiga en demokrati. Ingen stat bör tillåtas häkta oskyldiga barn, ta deras pass eller fingeravtryck. Och ingen företrädare för en sådan stat kan säga sig värna asylrätten. Det räcker inte med att säga att man inte kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna. Man måste visa det också.

    Jorge Londoño förbundsordförande
    Vendela Carlfjord vice förbundsordförande Rädda Barns ungdomsförbund””
    http://folkbladet.se/opinion/de-vill-utvisa-fler-manniskor-om4313426.aspx

    1. Ingen deporteras tillbaka till krig (sen så flyr eller ”flyr” inte alla från krig heller).
    2. Vad har Sverigedemokraterna med det här att göra.

    Svara
  26. G

     /  10/02/2016

    ””Allt färre tigger i stan

    – Det är väldigt få just för tillfället. Dels beror det på att de får mindre pengar, dels att vi inte kommer kunna erbjuda någon form av härbärge den här vintern. Det vi kan hjälpa till med är att de kan få komma och duscha, tvätta kläder och äta soppa en gång i veckan. Sedan är det utomhus som gäller om man inte kan hitta eget boende, vilket gör att vi säger till dem att stanna hemma, säger Freddy Alm som är församlingspedagog i Borgs församling.

    Från att ha haft 40-50 besökare som mest förra året, till att ha legat på runt 15-20 de senaste månaderna, kom det två förra veckan.

    – Så det märks redan en minskning. Jag vet att ett gäng flög hem från Skavsta förra veckan, säger han och berättar att det är ett billigare alternativ än att åka buss för många.

    Torsdagsverksamheten kommer att fortsätta, men annars lägger kyrkan numera sitt fokus på att försöka hjälpa personerna på plats i sina hemländer.

    – Min grundprincip är att det självklart är bättre om varje land tar hand om sina egna människor. Men nu gör de ju inte det och i både Rumänien och Bulgarien har romer lägre status, vilket gör att de inte har samma rättigheter. Vi får försöka hitta vägar att hjälpa dem där, och stötta verksamheter som finns där, samtidigt som vi gör det så drägligt som möjligt för dem som kommer hit, säger Freddy Alm.

    Tidigare har kommunen gett bidrag till olika verksamheter som riktar sig till EU-migranterna, men nu ser man mer generellt på människor som är i behov av stöd från samhällets sida.

    – När vintern kommer så vet jag att det kommer bli en diskussion igen att man ska ge bidrag till organisationer eller att vi ska starta boenden till den här gruppen, säger socialnämndens ordförande Roger Källs (S) som berättar att så inte kommer att bli fallet i vinter.

    Linköpings kommun har en annan inställning till EU-migranter, där man hjälper dem på ett helt annat sätt än här.

    Vad tycker du om det?

    – Jag tycker det är konstigt att man har så olika syn. Men jag ansvarar inte för kommunens kassa, säger Freddy Alm.””
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/allt-farre-tigger-i-stan-om4317304.aspx#comment

    Jag tycker Freddy har en ganska bra inställning till det här och verkar djupare insikt än de flesta (känslo)politiker i den här frågan. Han pratar inte heller så aktivistiskt som man blivit så van att höra från personer i dessa kretsar. Men gud så rasistiskt av kyrkan att lägga mest fokus på hjälp i hemländerna hmmm! Sen är det iofs ganska komiskt att tiggare tar flyget hem lol. Källs har jag inget till övers för, han stod i ett debattprogram för ca 6mån sedan och sa typ; ”jag tror inte osäkerheten kring ensamkommandes ålder är så utbredd faktiskt”.

    Svara
    • Färre tiggare? Inte här. Har märkt en ny grupp som går runt och tigger i vårt lilla centrum och är ganska aggressiva när man inte ger något. De pratar spanska och är yngre än de ”vanliga” tiggarna från Rumänien.
      Har ryktet nått även Spanien?

      Svara
      • Jans

         /  10/02/2016

        Intressant, jag minns att det var en period runt 2005, kanske ännu tidigare, då det var en del spanskspråkiga ”lapptiggare” i tunnelbanan. I vart fall stod det på lapparna att de kom från Spanien, och inte fick sjukvård såklart.

        Svara
    • Jans

       /  10/02/2016

      Svenskfinska skolan tycker nog de är tillräckligt många frotfarande.
      http://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/hemlosa-har-tagit-over-skolgarden

      Men jag kan tänka mig att det blivit en liten mätbar nedgång. Alla ”viktiga” tiggarplatser är i vart fall fortfarande besatta i de omgivningar där jag rör mig. Jag kommer aldrig att acceptera tiggeriet, det måste förbjudas. Det finns ingen annan rimlig lösning. Det är väl inget att tveka om längre, nu har två regeringar fått prova med mjukhandskarna och det gick inte. De enda fall där det blivit förbättringar är där det tagits i med hårdhandskarna, som Sorgenfri i Malmö. Mjukhandskar = bajs på våra barns skolgårdar e.t.c.

      Svara
  27. G

     /  10/02/2016

    Pratar man med en journalist (robert) från Proletären går det ofta såhär…

    Svara
  28. G

     /  10/02/2016

    Skriver jag inte Alice ❤ 😉 så skriver jag Alexandra <3…

    ""När makt blir viktigare än demokrati
    …[…]…
    I en undersökning som SVT nyligen gjort framkommer att var fjärde ledande socialdemokratisk kommunpolitiker vill se en regering med Moderaterna och Socialdemokraterna, förutsatt att inget block får egen majoritet (27/9). Det är ett alternativ som då och då är uppe för diskussion (om än gissningsvis oftare i media än på partiernas interna möten), särskilt efter Sverigedemokraternas intåg i riksdagen.

    En sådan koalition skulle innebära att Sverige fick en stabil regering – stabil i bemärkelsen en majoritetsregering som enkelt kan få igenom sin budget och sin politik. Det har sina fördelar: risken att hamna i ett parlamentariskt dödläge är obefintlig. Men stabilitet är inte synonymt med demokrati.

    En regering med Socialdemokraterna och Moderaterna skulle, ur ett demokratiskt perspektiv, vara förödande. Det skulle inte göra någon skillnad för väljarna om de röstade höger eller vänster, de skulle få samma politik oavsett. I en demokrati är det av vikt att en dålig regering kan röstas bort och ersättas med en annan. Den som är beredd att kompromissa om detta för att stänga Sverigedemokraterna ute är inte intresserad av demokrati, utan av makt.””
    http://www.gp.se/ledare/n%C3%A4r-makt-blir-viktigare-%C3%A4n-demokrati-1.3828044

    Så är det! Så bra sammanfattat och klokt skrivet av Alexandra.

    Svara
  29. G

     /  10/02/2016

    Några dagar gammal men Heberlein goes Breitbart 😉 ….

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: