Stockholmarna kräfva feministisk stadsplanering

Stockholmarna kräver feministisk stadsplanering! Nu är det äntligen slut på gamla unkna patriarkala miljöer och bostäder, alla ska få ett rosa fluffslott med enhörningar och regnbågar!

enhorning-med-regnbage

När den feministiska stadsplaneraren flyger in ska alla känna sig inkluderade och välkomna i Stockholm, nu är det slut på staden som patriarkatet så listigt utformat för att kunna fortsätta sitt förtryck.

gatumaktsordningen-i-husby-e1444984518393

För som de så klipskt upptäckte i Husby så beror till exempel sedlighetspoliserna som kontrollerar folk dagarna i ända på var caféer finns. Tar man bort själva fundamentet till den sociala kontrollen, caféerna, så upphör ju givetvis den sociala kontrollen och hedersförtrycket automatiskt. Genialiskt på min ära! Ser ni vad sträng hon ser ut på bilden? De skäggiga svenska sedlighetspoliserna började genast darra, deras välde började där och då lida mot sitt slut! Så ska de tas!

feministisk-stadsplanering

Man har upptäckt vilket fruktansvärt effektivt vapen feministisk stadsplanering är mot det enorma förtryck som svenska kvinnor lever under så man har beslutat att det ska gälla hela staden! Nu ska de vita medelålders heterosexuella männen få så de tiger! Nu ska de inte längre kunna sitta på caféer hela dagarna och kontrollera kvinnornas klädsel, vem de träffar, om de är ensamma utan manlig släkting och så vidare.

Svenska bostäders arbete med att göra om Husby centrum ses som ett gott exempel. Där har feministisk stadsplanering varit ett av ledorden.

– Det har varit vårt pilotprojekt. Där hade vi chansen att förändra ett centrum utifrån att kvinnor också ska känna sig trygga och välkomna. Man har till exempel använt sig av en fokusgrupp med kvinnor som fått gå runt och titta var det är otryggt och resonera kring frågan varför det var så få kvinnor på det torget, säger Ann-Margarethe Livh.

Japp, man har såklart sett effekten i Husby redan innan man börjat där! Alla kan se att det är redan tomt på vita medelålders heterosexuella män som kontrollerar kvinnor på caféerna där. Enorm succé innan man ens har börjat!

Genom att flytta på till exempel ett café så tar man bort själva grunden för den sociala kontroll av heder som de svenska männen utför hela dagarna! Tänk att det krävs feminister, miljöpartister, vänsterpartister och socialdemokrater för att inse en sådan självklar sak  :-/

Ska det skrivas in krav på att även stadsbyggnadskontoret och exploateringskontoret jobbar utifrån en feministisk stadsplanering?

– Det kommer att stå i budgetens inledning att allt ska genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv. Men att vi skriver in det här så tydligt i ägardirektiven för bostadsbolagen är att de har ansvar för så konkreta platser som Bagarmossen, Hökarängen och Husby med flera.

När det spritt sig till alla Sveriges kommuner är det äntligen slut på de svenska sedlighetspolisernas välde!

Nu väntar givetvis en stor exportmarknad för den svenska succén för feministisk forskning har ju visat att det är de vita medelålders köttätande männen som är allra värst. På allt. Och vem som helst kan kontrollera att med lite feministisk stadsplanering, så vips, är de borta med vinddraget av det fladdrande pappret! Bevisas direkt i Husby! Verkligheten slår till och visar effektiviteten av praktisk feminism när den äntligen börjar implementeras! För det är ju ett faktum, vem som helst kan kontrollera att det knappt finns någon vit svensk medelålders köttätande man kvar som kontrollerar kvinnor i Husby, eller hur?

Exportmarknaden är enorm på det här området! Tänk er, hela Mellanöstern, Afrika och Asien kan med lite enkel feministisk stadsplanering få bort allt vad hederskultur heter! Slut med förtrycket! PEPP!

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

136 kommentarer

  1. MiT

     /  10/05/2016

    ”Krönika: Identitetspolitisk karriär – sju steg”
    http://www.jp.se/article/kronika-identitetspolitisk-karriar-sju-steg/

    Svara
    • Pelle2

       /  10/05/2016

      Han har ju helt rätt i det han beskriver. Om man följer hans manual så kan man nog leva på bidrag en ganska lång tid framöver..

      Svara
    • Jans

       /  10/05/2016

      Jag såg Lina Thomsgård framför mig när jag läste…
      I princip var det väl så det gick till. När det åtråvärda programledarjobbet skulle tillsättas var plötsligt inte ”vita privilegier” så intressanta längre.

      Svara
  2. Pelle2

     /  10/05/2016

    Ja,feminismen och genuspolitik i stort är en mirakelmedicin som botar alltifrån skavsår till vågor i håret.Det finns ingen ände på vad de ideologierna kan åstadkomma…
    Att ingen har kommit på det förut.

    Svara
  3. Du är väl sarkastisk nu MiT?
    Måste fråga för det är hög Poes-faktor på det du skriver…

    Svara
  4. Nu måste vi exportera feministisk stadsplanering. Vi behöver exportprodukter nu när även Ericsson slår igen. Kanske kan tafsarmbanden också exporteras? Och samtyckeslagen?

    Svara
    • Leif

       /  10/05/2016

      Colombia kanske?

      Svara
      • Ja! Pakistan har behov av armband och Saudiarabien feministiskt stadsplanering och Indien och … oändliga möjligheter!

        Svara
  5. Frida Gustavlin

     /  10/05/2016

    Feministisk stadsplanering – står vi vid randen till det fjärde riket nu?

    Smaka på följande begrepp och säg mig, låter det tilltalande?

    Socialdemokratisk stadsplanering?
    Nazistisk stadsplanering?
    Kommunistisk stadsplanering?
    Nyliberal stadsplanering?
    Kristen stadsplanering?
    Muslimsk stadsplanering?
    Anarkistisk stadsplanering?
    Fascistisk stadsplanering?
    Nykteristisk stadsplanering?

    En sak är säker, alla typer av stadsplanering ovan kan göras med de bästa av intentioner, men hur bra blir det i slutändan? Detta äckliga begrepp, feministisk stadsplanering, gör mig illamående. Det bästa som kan komma ur det här är att feministernas bild av sig själva som skapelsens krona får sig en rejäl törn när det visar sig att de flesta begriper att det handlar rent snömos.

    Det är lite lustigt att de inte förstår det ironiska i att försöka bota de mest socialdemokratiskt/kommunistiskt formade stadsdelarna, miljonprogrammet, med ännu mer vänsterpolitik. Om de är så nyfikna på att bota ”patriarkal” stadsplanering med feminism så borde de börja med att titta på Djursholm och Stockholms innerstad. Nått säger mig dock att behovet av feministisk stadsplanering inte är särskillt stort där.

    /Frida

    Svara
    • Pelle2

       /  10/05/2016

      Behovet av feministisk stadsplanering eller feministisk plogning är obefintligt överallt.
      Det är bara ytterligare ett vansinnesprojekt för att skapa arbetstillfällen till genusdårarna från Södertörn eller andra genusinstitut.

      Svara
    • Jans

       /  10/05/2016

      Klart man skall stadsplanera så det känns tryggt för alla men det är väl ingen nyhet? Barn skall också känna sig trygga, blir det ”barnslig” statsplanering då 🙂

      Att plocka bort problem från ett torg kan ju vara en bra idé men å andra sidan, om man plockar bort all verksamhet så blir torget sterilt och tomt vilket i sig är otryggt. Om man gör det trevligt, t.ex. med ett café, jag då kommer folk, även män och då inställer sig frågan: skall man försöka göra det otrevligt för patriarkala män och hur i hela friden skall det gå till?

      Omöjlig uppgift. Kommundrivna caféer med diverse regler om hur länge man skall sitta m.m. skulle förvisso kunna komma en bit på väg (t.ex. finns rätt omfattande regler i tidigare (?) våldtäktsdrabbade Husbybadet) men i stort sett tror jag mest att problemet flyttar till en ny plats om man försöker skuffa bort det.

      Men visst lite lampor och trevligare öppna ytor skadar aldrig. Men det är som sagt ingen ny idé.

      Slutligen: När kommer utvärderingen av Husby? Gissningsvis aldrig. För några större mirakel kommer nog inte inträffa.

      Svara
    • Är det inte en stereotyp heteronormativ sexistisk kliché från patriarkatet som här använder sin könsmakt för att bokstavligen cementera den förtryckande normen om skillnader mellan könen? Det vore ju billigare att istället låta bli att socialt konstruera två kön (eller 71)? Har någon analyserat intersektionaliteten mellan stadsplanering och könstillhörighet (jag menar förstås alla 71 ”Facebook gender options”)?

      Järnvägen är förstås värre – med rälsens två räler som enda valmöjlighet slås stereotypen om två och endast två kön järnhårt fast.

      Citat: ”Avhandlingen undersöker järnvägstationer som fysiska platser och sociala rum ur könsperspektiv. Kimstad pendeltågsstation, Norrköpings järnvägsstation och Stockholms Centralstation ingår i studien. Resultaten visar att järnvägsstationerna reproducerar könsmaktsordningen och att detta påverkar både män som kvinnor som vistas där”.
      En doktorand har alltså ägnat minst 4-5 år och flera miljoner skattekronor åt att besöka järnvägsstationer och komma fram till att ”järnvägsstationerna reproducerar könsmaktsordningen”. Doktorandens chef har planerat detta arbete och chefens chefer har godkänt det. Dessutom har en betygskommitté med externa granskare bedömt och skrivit under på att doktorsavhandlingen håller måttet.

      http://ekvalist.blogspot.se/2015/01/jarnvagsstationen-som-patriarkatets.html

      Svara
      • Nej, läs inte, det kan orsaka hjärtinfarkt, illamående (ha en hink nära) okontrollerad skrattattack och tron att man har förflyttats till låst avdelning på psykiatriska kliniken.

        Svara
    • Rikard

       /  10/05/2016

      Hej.

      Hugger på kroken:

      Socialdemokratisk stadsplanering? – Södra Klara, Hjalmar Mehr. Facit finns.
      Nazistisk stadsplanering? – (blott osmakliga skämt kommer för mig…)
      Kommunistisk stadsplanering? – (se ovan, med fler offer)
      Nyliberal stadsplanering? – Vadå planering?
      Kristen stadsplanering? – Kors i taket, halleamen och tänk på att domedagen är nära.
      Muslimsk stadsplanering? – Vetter moskén mot Mekka? Dåså.
      Anarkistisk stadsplanering? – Se nyliberal.
      Fascistisk stadsplanering? – Fråga Ledaren och lyd.
      Nykteristisk stadsplanering? – Inga vägar bär till rom.

      Att inte Sveriges komikerkår kunde producera ett enda skämt om feministisk plogning är ju underbetyg. Hade jag ägt en plogbil hade jag antagligen sprejmålat ett par skrevande ben på plogen – men så är jag ju blott en man; låg och vulgär. 🙂

      När kommer den feministiska kritiken av moskéer? Ett eller två glob-formade tak samt en lång stör med knopp, och en skäggig gubbe som står och ylar – hallå!

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • michael.

       /  10/06/2016

      Jag gissar att vi barn i Bullerbyn är en patriarkal planering eftersom där bor en massa bångstyriga barn och människor som inte följer den feministiska mallen,självklart måste sådant jämnas med marken för en bättre värld.

      Svara
  6. Sydsvenskans Per T Ohlsson tror tydligen att det är 2010. Eller 2004. Eller 1990 …
    ”Enda sättet att stoppa och tränga tillbaka Sverigedemokraterna är, i det långa loppet, att beröva dem möjlighet att exploatera missnöjet med en dysfunktionell flyktingpolitik. Det kan bara ske genom en fungerande integration som gör det möjligt att med trovärdighet hävda att inflöde av människor utifrån kan vara en tillgång, inte bara ett problem. Här står Sverige inför en lika väldig som akut utmaning som kräver oortodoxa lösningar.”
    Analfabeter som vill äga kvinnor och döda bögar kan vara en tillgång. Hmm, det låter inte rätt hur mycket jag än upprepar det.

    Men han kan andra kul skämt också:
    ”Att det kan hanteras inom ramen för den svenska modellen framgår …”

    En sån lustigkurre!

    Svara
    • Jans

       /  10/05/2016

      Oortodox betyder förmodligen sänkta skatter eftersom det är en borgerlig tidning. Samma idéer som t.ex. Tove Lifvendahl brukar köra med. Det är den enda lösningen de har att komma med och som vi vet från länder med lägre skatter än Sverige så kommer det inte att skapa någon mysig multikulturell familj det heller. Stora skaror främmande kultur = segregering. Vi har sett det nu i flera decennier med olika regeringar. SD har lösningen om vi inte vill att Sverige skall bli dysfunktionellt. Per T kommer till slut skriva krönikan om hur de borgerliga partierna måste minska invandringen men han kommer att låtsas som att idén inte kommer från SD.

      Svara
  7. Jan

     /  10/05/2016

    Vita gubbar igen! Det här måste ju ge helt fel signaler. Vad säger Ebba och Gudrun om det här?

    http://www.expressen.se/nyheter/nu-presenteras-nobelpriset-i-kemi/

    Svara
  8. MiT

     /  10/05/2016

    Är det inte lite märkligt att BRÅ inte hunnit mata in siffror för 2015 ännu? Är ju snart 2017…
    http://statistik.bra.se/solwebb/action/index

    Svara
    • Jan

       /  10/05/2016

      Lägg ner BRÅ. Tjäna några miljarder. Vem behöver BRÅ? Vem behöver en statlig desinformatör? Vem behöver politiserade myndigheter?

      Svara
      • Unga politiker i början av sin karriär?
        Som det kinesiska ordspråket lyder: en färd till EU eller FN börjar med ett enda steg.

        Svara
      • Jans

         /  10/05/2016

        Med anställda som plankar på tunnelbanan och skryter om det. Riktig lekstuga för vuxna verkar det som.

        Svara
  9. MiT

     /  10/05/2016

    Sjukan sprider sig på Åland också…
    ”Hur vi sparar miljoner”
    http://www.nyan.ax/ledare/hur-vi-sparar-miljoner/

    Svara
  10. MiT

     /  10/05/2016

    Svara
    • Jans

       /  10/05/2016

      OK, det här är alltså departementet som har ansvar för Sveriges ekonomi som kommit på denna totalt obegripliga ”snilleblixt”. Hyr han maten han äter också eller?

      Det är något som är fundamentalt fel på detta land.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/05/2016

        Jag hyrde ett glas skumpa på en av stadens finare salonger, givetvis lämnade jag tillbaka på toaletten lite senare.

        /Frida

        Svara
    • Svenne

       /  10/05/2016

      …och efter jobbet så kan han ‘hyra’ en kvinna – miljövänligt, eller? #hållbarkonsumtion

      Svara
  11. MiT

     /  10/05/2016

    ”Gågatan i Skellefteå ska smyckas med bilder: ”Vi vill få igång så mycket diskussion som möjligt””
    http://norran.se/nyheter/gagatan-i-skelleftea-ska-smyckas-med-bilder-vi-vill-fa-igang-sa-mycket-diskussion-som-mojligt-672407#/

    Svara
    • Jan

       /  10/05/2016

      Omdömeslöst. Skellefteå kommun ska inte lägga pengar på sådant här. Kommunerna har fått marknadsavdelningar som hittar på det ena upptåget efter det andra. För övrigt så är det inget tvång att sminka sig eller le in i kameran. Kvinnor gör det av fri vilja. Vad nu våra kommuner har med det att göra?

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/05/2016

      Låt mig bidra till diskussionen: Urlöjligt!

      Svara
    • Kristian

       /  10/05/2016

      ”Jaha, nu är det nå’t konstprojekt igen. Ovanlig välgjort och varken ”Jesus i Gödsel” eller ”Delar av Konstnärens Förtryckta Kropp i Närbild”. Alltid något. Men vad det skall föreställa vet jag inte.”

      Svara
  12. Att exportera den feministiska stadsplaneringen kommer inte att funka- det finns inte så många vita medelålders kränkta svenska män i resten av världen… De har således redan en feministisk stadsplanering i till exempel Afrika och Mellanöstern.

    Svara
  13. Jans

     /  10/05/2016

    OT
    Ivar Arpi om Brasiliens raspaneler. Det handlar om en brasilianare som inte fick behålla jobbet när kollegor ansåg att han var för vit:

    ”En panel med sju diplomater fick i uppgift att avgöra hans rastillhörighet. Han kallades in i ett rum där han fick svara på frågor om sin bakgrund. Sedan bestämde man att Nogueira inte var blandad, utan vit.”

    ”Nogueira tog sitt fall till domstol. — En hudläkare fick därför avgöra med hjälp av det så kallade Fitzpatrick-testet – som graderar en persons hudfärg från ljus till mörk. Enligt testet var Nogueira en typ 4 i ansiktet och typ 5 på kroppen.”

    http://www.svd.se/for-vit-for-att-fa-jobb/om/ledare

    WTF?

    Svara
    • G

       /  10/05/2016

      Hahaha! Herregud, vad fan händer!!!

      Svara
      • Ivar L

         /  10/05/2016

        En variant på saker som hänt förr. Det står även om skallmätningar och läppjämförelser i artikeln men de övergavs faktiskt, hudtonsanalys och släktutredning räckte enligt Brasiliens nazis… jag menar socialistparti.

        Svara
        • Skeptisk

           /  10/06/2016

          Är det en slump att det sker i Brasilien dit många nazister flydde? Skulle inte tro det. Jag anar ett samband… 😉

          Svara
  14. MiT

     /  10/05/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/05/2016

      Ja, men jämför gärna med 1976, 1986, 1996 och slutligen 2006 så ska ni få se siffror som smakar.

      Jag tittade på SCB på siffror som pekar på hur det sett ut, postar lite senare. Inte direkt relaterat till nuffrorna ovan, men ger en fingervisning om utvecklingen de sista tio åren.

      /Frida

      Svara
      • Ivar L

         /  10/05/2016

        Sedan kan man ta en titt på SCB:s osannolika framtidskalkyler där den utlandsfödda andelen av befolkningen beräknas vara 1 procentenhet högre 2060 än vad den är idag!

        Nog för att jag litar på SCB:s aktuella siffror (de som presenteras, en hel del sopas säkert under mattan också eller presenteras enbart för regeringen) men deras prognoser är ren propaganda när det gäller kontroversiella saker.

        Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/05/2016

        Några siffror som jag har intresserat mig för är hur många fler med utländsk bakgrund det är i Sverige förut och nu. Kollade på SCB i det intressanta åldersspannet 15-24 år, det gick inte att backa i tid mer än drygt tio år. Har jämfört 2005 med 2015. Det är en åldersgrupp som hur man än ser på det är landets framtid.

        Det som är uppenbart är så klart att den låga fertiliteten bland de som får barn med svenskt ursprung. Men det som jag inte var beredd på var ökningstakten an antalet med utländsk ursprung. Jag tror att ni får klicka på bilden, inte säkert på hur väl siffrorna syns. I riket så talar vi alltså om en ökning av 41,44%.

        Man behöver inte vara Einsteins lillebror för att förstå att det sätter press på samhället, att gruppen som behöver integrationsåtgärder i skolålder har ökat med dryga 40%, medan gruppen av de med svenskt ursprung, utan behov av integrationsåtgärder har minskat med 8,44%.

        Om vi antar, rent hypotetiskt, jag har verkligen inte rätt kunskaper att sätta en sådan här hypotes,att ökning av antalet med utländsk bakgrund fortsätter i samma takt, och att den med svensk fortsätter minska med samma takt så kommer det se ut något som följande 2025.

        Undra sa flundra om feministisk stadsplanering kommer behövas än mer?

        (jag har gjort mitt bästa för att dubbelkolla alla siffror, om det ändå smugit sig in något fel, ta det för vad det är, det är ingen vetenskaplig rapport, bara ren spekulation.)

        /Frida

        Svara
        • Ivar L

           /  10/06/2016

          Bra sammanställning. Om invandringen fortsätter i stor skala (den har minskat sedan årsskiftet men inte tillnärmelsevis så mycket som många tror) så tror jag dina siffror för 2025 är en rimlig grov uppskattning. Till utländsk bakgrund räknas även svenskfödda som har två utlandsfödda föräldrar vilket gör att siffran över människor med någon slags invandrarbakgrund blir ännu högre. Däremot säger ju inte siffrorna något om kultur och assimilation, det är egentligen den fråga som jag tycker är allra viktigast. En del med två utländska föräldrar kommer att fungera bra i samhället medan en del med endast en invandrad förälder kommer att få problem. Men att andelen som inte vill leva som svenskar kommer att öka i ungefär samma omfattning (oavsett hur den absoluta siffran ser ut) kan vi vara säkra på.

          Däremot så kommer förmodligen inte barn till de som kommer nu att födas i riktig så stor utsträckning som gällt tidigare invandrade. Reglerna för familjeåterförening har ju stramats upp och det manliga överskottet bland invandrarna är betydande. Dessutom har jag för mig att kvinnor som är barn till invandrare ligger ganska lågt i fertilitet för många invandrargrupper.

          Den siffra som jag är allra mest intresserad av är någon slags prognos för när svensk kultur hamnar i minoritet givet olika tänkbara scenarier. För det kommer den att göra om inte invandringen minskar drastiskt. Svensk kultur kommer att vara störst länge än men läget kommer att bli radikalt annorlunda när den bara är en av många minoritetskulturer, trots att den är störst.

          Svara
    • Rikard

       /  10/05/2016

      Hej.

      Kom nu ihåg att definitionen på ‘svensk’ är ‘född inom den svenska gränsen’ – inget annat. Så procent-talen ovan är egentligen meningslösa.

      Det lever nu tredje generationen som inte är svenskar, och de är tiotusentals. För många av dessa ungdomar är ‘svensk’ eller ‘svenne’ synonymt med ‘mes’, ‘tönt’samt ‘feg hederslös stackare’; inget de vill vara.

      Försök få Skolverket att räkna med definitionen av svensk som ‘född i Sverige av med bägge föräldrarna födda i Sverige’ – försök, men hoppas inte på något.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/05/2016

        Jag vet. Du har helt rätt. Men siffrorna säger ändå hur det ser ut som minst, och tredjegenrationens invandringssiffror uppspjälkade på egentligt ursprung, med alla permutationer som det innebär kommer vi tyvärr aldrig att få se. Det största motståndet mot en sådan sammanställning är så klart inte att den är komplicerad att utföra, det går så klart, det är den politiska korrektheten.

        Tråkigt, för i slutändan handlar det bara om siffror.

        /Frida

        Svara
        • Rikard

           /  10/06/2016

          Hej.

          Skrev och postade innan jag såg din sammanställning (tror inte låg uppe då?), vilken är utmärkt fö.

          En tredjedel av innevånarna är svenskar, och andelen är snabbt minskande relativt sett.

          Folkmord, och inget annat. Den sista generationen svenskar som majoritetsfolk i sitt eget land är född, och framtiden tillhör araber, afghaner och afrikaner.

          Så förgås ännu ett minoritetsfolk – i vårt fall genom att mördas av sina korrupta och inkompetenta landsförrädare till ledare: såväl socialdemokrater som moderater och deras väljare bär alla skulden.

          Kom ihåg det, om era barn och barnbarn undrar vad som hände med Sverige och svenskarna. Kom ihåg, att andra folk redan nu säger: ‘Skyll er själva’.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
      • Ivar L

         /  10/06/2016

        Siffrorna är inte meningslösa, däremot är de inte kompletta.
        Dessutom kompliceras bilden av att en del, även med utomeuropeiskt ursprung, inte alls betyder några problem kulturellt sett. T.ex. de som är adopterade i unga år.
        Men visst, för att få den fulla bilden behövs mycket mer uttömmande statistik och analys.

        Svara
  15. MiT

     /  10/05/2016

    Undrar om de tänkt använda Feministisk Teknovetenskap när de ska bygga den nya staden eller är det samma gamla unkna patriarkala teknik som ska användas?

    Feministisk Teknovetenskap

    Svara
    • Jans

       /  10/05/2016

      Feministisk hållfasthetslära 😀
      ÅF kanske har någon konsult som kan räkna på Eulalias knäckfall?

      Svara
      • michael.

         /  10/06/2016

        Ja bara det känns rätt så håller det,vad andra än säger.

        Svara
  16. Du vet hur jag och mein schweister brukade, erm, göra saker?

    Toklandets saker är givetvis zzzz……

    Svara
  17. MiT

     /  10/05/2016

    //https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154047598423251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3//

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/05/2016

      Han kan sin sak den där sarkastiska spjuvern!

      Svara
  18. Kvinnliga arkitekter och samhällsplanerare som gillar smaragd och andra ädelstenar bygger i denna stil då?

    http://www.architecturendesign.net/emerald-tomb-ceiling-shah-cheragh-mosque-shiraz-iran/

    Svara
    • Ivar L

       /  10/05/2016

      Med lite goa Saudi-pengar så skall det nog kännas normkritiskt det med.

      Svara
  19. Svenne

     /  10/05/2016

    SvD:

    Svara
    • Ivar L

       /  10/05/2016

      ”Vid ett tillfälle misshandlades flickan på skolgården, vilket kuratorn på skolan blev vittne till och sedan polisanmälde. Men anmälan lades ner eftersom pojkarna inte var straffmyndiga.”

      Jag fattar inte detta. Varför tar polisen ens emot en anmälan som de vet att de skall lägga ner? Varför gör skolan en anmälan som de vet att polisen lägger ner? Det förefaller ju enbart vara en slags teater och ett sätt för skolan att själv slippa agera.

      Svara
      • Olof

         /  10/05/2016

        Jag fattar inte att myndigheterna inte ser konsekvenserna av sånt här beteende. Det är sånt här som får folk att hänga ut dem på sociala nätverk i förhoppningen att någon annan än polisen skall se till att skiten slutar.

        Det vakuum som uppstår när staten inte längre upprätthåller sitt våldsmonopol fylls av sig själv. Och det brukar inte nödvändigtvis vara så jättebra.

        Svara
      • Rikard

         /  10/05/2016

        Hej.

        Anmälan görs då det föreligger skyldighet att anmäla sådana händelser. Polisen skall överlämna det till socialtjänsten (som i min erfarenhet svarar med: ”Ja, vi vet vilken familj det är.”).

        Utöver det kan rektor givetvis besluta om avstängning; både permanent och tillfällig. Jag kan inte i minnet hitta något fall där en elev stängts av permanent.

        Jag hoppas hennes anhöriga agerar i enlighet med kulturella sedvänjor gentemot förövarna.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  10/05/2016

          Jag har en lärarbekant som vittnar om exakt samma sak. Det skedde en bestialisk fullständigt oprovocerad misshandel i den stad där denna lärare bor, en av Sveriges mindre kriminella kommuner, denne kollade upp vem som förövaren var, och kunde konstatera att personen var en av dennes tidigare lågstadieelver.

          Jag frågade det självklara.

          – Du måste ju ha sett att det var något fel på gossen redan då?
          – Absolut!
          – Varför gjorde du inget, du var ju killens lärare i tre år.
          – Tro mig, jag har gjort orosanmälan till höger och vänster, ringt socialen, pratat med rektorn. Jag var inte ett dugg förvånad när det visade sig vara den eleven som jag misstänkte. Det hände ingenting, absolut inget.

          /Frida

          Svara
          • Ivar L

             /  10/06/2016

            En av orsakerna är förmodligen att vi i Sverige helt enkelt inte har någonstans att göra av elever av den här typen eftersom våra sociala ingenjörer bestämt att de mår bäst av att gå i vanliga skolor. Det finns förmodligen ganska skral vetenskaplig evidens för att så är fallet och dessutom tar det inte hänsyn till alla de som drabbas av sådana här elevers ”problem”.

            Det behövs specialskolor helt enkelt. Återfallsmobbare utan tecken på att bättra sig behöver helt enkelt skickas till uppfostringsanstalt.

          • michael.

             /  10/06/2016

            Finns det inte längre obsklass där dessa pojkar avskiljs från skolan och får gå i en egen och mindre skola,på min tid fanns detta.

          • Rikard

             /  10/06/2016

            Hej.

            @Michael nedan/ovan?:

            OBS-klass existerar inte längre nej, sedan länge dessutom. Vad som finns är dels särskola, men då handlar det om begåvningshandikapp eller liknande som omöjliggör deltagande i vanlig klass, samt skol/elev-daghem, som i högre grad är till för elever med asociala personlighetsstörningar eller beteenden.

            Skolan själv kan inte framtvinga sådan placering – den kan rekommendera eller begära det, men mycket beror på målsman, BUN samt hur det lokala skolpolitiska klimatet ser ut. Ofta är det också en kostnadskalkyl: ”Behåll honom (oftast) i vanlig klass; ni slipper ju honom om ett år ändå.”

            Ungdomsanstalt/vård/skola skall förstås som synonymt med fängelse: den som placeras där (Råby t ex) har ofta ett digert belastningsregister, inte sällan med grova misshandelsfall, våldtäkter samt ibland dråp eller mord.

            I övrigt sammanfattar Ivar L det hela bra. Det lär skall finnas evidens för hur mycket störande/asociala elever sänker övrigas studieresultat, men jag har inga data tillhands, så ta det påståendet med en nypa salt. Jag vill minnas att det också finns någon sorts data som ger en nitton på tjugo att korrekt förutspå vilken elev som blir kriminell, misshandlar folk samt begår våldtäkter, men det är mer än tjugo år sedan jag studerade sådant, så jag har ingen ny

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

    • Kristian

       /  10/05/2016

      ”Olämplig för sitt ämbete” är en gamma fin fras som borde användas oftare.

      Svara
    • G

       /  10/05/2016

      ”vår dotter var blond, söt och saknade slöja och därför spännande att ge sig på”

      Svara
  20. G

     /  10/05/2016

    ””Stolt supporter av feminism, invandring, flyktingar och antirasism // Proud supporter of feminism, immigration, refugees and anti-racism #RefugeesWelcome””

    https://twitter.com/x110356/status/783165281803710465
    https://twitter.com/x110356/status/783158872986955777
    https://twitter.com/Mannyratback1/status/783161054687703043

    Svara
    • Svenne

       /  10/05/2016

      SVT-artikel:
      http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-uppmanar-till-forsiktighet-efter-sexuellt-ofredande-vid-skola-i-bromma
      ”Ett flertal unga tjejer ska ha utsatts för sexuellt ofredande utanför Nya Elementar-skolan i Stockholm. Polisen uppmanar nu eleverna att inte gå ensamma hem från skolan. – Jag tycker att det är fruktansvärt och hemskt, säger föräldern Caroline Zell. ”

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/05/2016

      Asiatiskt utseende, det var ju väldigt precist. Asien är jordens största och mest folkrika världsdel, 62% av jordens befolkning bor där.

      Menar man någon med följande typ av utseende?

      Svara
    • G

       /  10/05/2016

      Svara
      • Ivar L

         /  10/06/2016

        Vad är poängen med bilden?
        Har han något med saken att göra? Om inte så är det rätt osmakligt att koppla ihop den med sexövergrepp. Det är en riktig person på bilden.

        Svara
        • michael.

           /  10/06/2016

          Om jag inte missminner mig så har personen på bilden själv skrivit en artikel om att han är en sexualbrottsling,kanske därför.

          Svara
        • G

           /  10/06/2016

          Va ? Trodde alla som läser Toklandet och/eller hade halvkoll på Aftonbladets krönikörer skulle känna igen vem det är direkt och inte göra någon grej utav det. Nej, han har ingenting med just den här saken att göra, förutom att han har ett ”asiatiskt utseende”. Bara för att jag postar denna bilden så betyder inte det att jag eller någon annan kopplar ihop bilden med sexövergreppen, ”asiatiskt utseende”, det var det som var poängen. Osmakligt, jaja, han har skrivit en hel del osmakligt genom åren, så jag ligger nog i lä iaf.

          P.S
          Ja, det är en riktig person på bilden, som blev irriterad över att han inte sågs som rasifierad häromveckan.

          Svara
        • Olof

           /  10/06/2016

          Ja, det är en av aftonbladets krönikörer, och som michael påpekade så skrev han en lång krönika om hur ‘vi’ brukade tafsa på tjejer när han gick i skolan, att det var ‘normen’.

          När han sen upptäkte att det defacto inte alls var normen, utan att folk gav honom skit och påpekade vilket svin han varit, så backade han med att nej, det var ju inte han specifikt, att det var andra, att han menade att det var accepterat, att han tog på sig kollektiv skuld för vad ‘män’ gör. Vilket naturligtvis inte heller gör det bättre, eftersom det återigen inte är något som är accepterat, och han då försöker hänga ut män som människor som gör detta.

          Så jag tycker nog det är helt on-topic. Tar han självmant på sig rollen att stå upp som ansiktet för ‘män’ som ofredar kvinnor så är det inte orimligt att vara tillmötesgående.

          Svara
  21. G

     /  10/05/2016

    ””Förslag: Kvotering i idrottsstyrelser

    Riksidrottsstyrelsen vill införa kvotering för att få idrotten jämställd. Idrottsförbund som inte når målen ska få betala ett pris för detta. Idrottsministern Gabriel Wikström applåderar förslaget. – I det här fallet tror jag det är helt nödvändigt med kvotering, säger han.””………
    http://www.svd.se/rf-vill-infora-kvotering/av/tt

    ””Förbunden positiva till kvotering

    Riksidrottsstyrelsen vill införa kvotering. Förbunden är positiva till förslaget. – Vi måste hänga med resten av samhället, säger ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson.

    Riksidrottsförbundets jämställdhetsmål kommer inte att nås och därför kommer riksidrottsstyrelsen 2017 att föreslå kvotering. Två av de största syndarna, ishockey- och brottningsförbundet med stor majoritet män på högre befattningar, ställer sig positiva till förslaget.

    – Att se över maktstrukturer är både en självklar och viktig del om vi menar allvar och vill bli framgångsrika i jämställdhetsarbetet. Många av de strategiska besluten och villkoren för idrotten kommer att avgöras i styrelserummen, säger ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson.””……………
    http://www.svd.se/forbunden-positiva-till-kvotering/av/tt
    .

    ””Åtalas för förolämpning om slöja

    En 75-årig man åtalas för att ha förolämpat en kvinnlig expedit på ett apotek i centrala Göteborg.

    Expediten bar slöja och mannen ska ha sagt åt henne att ”du äcklar mig ”och ”ta av dig skiten”.

    Åklagaren anser att brottet har skett med avsikt att kränka kvinnans etniska ursprung eller hennes tro.

    75-åringen erkänner till viss del händelseförloppet men menar att han inte gjort något brottsligt. Han har avböjt offentlig försvarare.

    Kvinnan yrkar på ett skadestånd på 7 000 kronor för kränkning.””
    http://www.svd.se/atalas-for-forolampning-om-sloja/av/tt

    Svara
    • Pelle2

       /  10/05/2016

      Så det är rimligt att det skall vara lika många styrelseledamöter av bägge könen i mansdominerade förbund som ishockey och fotboll ?
      Hur många män skall då kvoteras in i de kvinnodominerade förbunden för konstsim eller rytmisk gymnastik ?
      Skall vi gissa på att inga män blir inkvoterade i de kvinnodominerade förbunden och bara kvinnor blir inkvoterade i de mansdominerade förbunden ?
      Tror inte någon här skulle sätta emot min hypotes om det gick att spela på detta…

      Svara
    • Gigas

       /  10/06/2016

      Gäller det bara de avlönade styrelseposterna?

      Min erfarenhet är att det är svårt att hitta folk som sitter i styrelsen när det gäller ideellt arbete. Tror att många män gärna lämnar sin plats till någon annan oavsett kön bara för att slippa.

      Svara
  22. Kan människor slut bagatalisera hotet från Ryssland?

    Ursäkta mig, med familj från Karelen, så tycker jag att ni gör lite lättsak av det hela.

    Svara
    • MiT

       /  10/05/2016

      Men var får du det ifrån i det här inlägget? I det om SVT:s styrelseordförande köper jag det, var lite syftet också, att visa att man inte alltid måste leta efter det överallt. Men i det här?

      Svara
    • Ivar L

       /  10/05/2016

      Jag respekterar dina och din släkts upplevelser från rysk och sovjetiskt ockupation genom århundradena men Sverige är inte Karelen. Ryssland har aldrig ens varit i närheten av att besätta Sveriges fastland. Naturligtvis skall vi vara på vår vakt, en av orsakerna till att ryssen aldrig kommit, och ha ett fungerande försvar men att springa omkring och ha rysskräck i Sverige är kontraproduktivt och tar fokus från mycket mer hotfulla scenarier.

      Hela idén om ett psyops-hot från ryska ”trollarméer” är ju helt bortom all proportion. Det finns inget särskilt stort stöd för Ryssland bland svenskar. Det stora kulturella inflytandet kommer från den engelskspråkiga värden. Att SD skulle göra Sverige till en rysk lydstat är inget annat än en del av den svenska propagandan mot SD som har andra orsaker än rysskräck, nämligen skräcken för att den politiska kartan kommer att ritas om.

      Svara
      • Alltså – jag tror svensk media i stort skriker varg.

        Men man bör inte följa strömmen. Jag tror Putin definitivt använder hela migrantkaoset till sin fördel – om än för en sådan enkel sak som att testa gränserna.

        Svara
        • Liten

           /  10/05/2016

          Jag tror Putin skrattar hela vägen till banken.

          Svara
      • Svenne

         /  10/06/2016

        @Ivar L Inte för att jag vill vara den som är den, men… #fredsframtvingande #invasion
        https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_S%C3%A4var
        ”Slaget vid Sävar utspelades den 19 augusti 1809 och var det sista slaget under Finska kriget och därmed det hittills sista slaget på svensk mark. Det utkämpades mellan svenska och ryska styrkor under ledning av generalerna Gustaf Wachtmeister respektive Nikolai Kamenskij vid orten Sävar i Västerbotten cirka arton kilometer nordost om Umeå. Det var det blodigaste slaget under Finska kriget, och det var ett avgörande slag.”

        Svara
      • ”Ryssland har aldrig ens varit i närheten av att besätta Sveriges fastland.”

        Här får ju vän av ordning påpeka att Finland en gång i tiden var svenskt fastland. Tills ryssen norpade det.

        Svara
    • Rikard

       /  10/05/2016

      Hej.

      Vi är fredsskadade, vet du väl?

      Det är nog bara de av oss med släktingar som haft närkontakt med tysk och rysk krigsmakt från förr som har en susning, om ens då. (FN-soldater och privata militärt säkerhetsanställda får ursäkta, men ni är rätt få, och har ringa till inget politiskt gehör såvitt jag kan se.)

      Svenskar kan inte föreställa sig att gemensamt organisera sig för att med vapen jaga ut tiotusentals parasiter, kriminella, våldtäktsmän och andra som utnyttjat och missbrukat vår välvilja – ur inih*lvete skulle vi då kunna föreställa oss ett angrepp från ryssen? Sånt händer inte i Sverige-attityden lever och frodas.

      Hakkaa päälle pohjan poika! var länge sedan.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  23. G

     /  10/05/2016

    Mer från slöjdebatten………

    ””Förvirrad debatt efter motionsmiss

    Vad var det kommunfullmäktige tog ställning till? Två olika versioner av M-motionen förekom vid slöjdebatten.

    Något som bidrog till förvirringen under den långa debatten.

    Nu står det klart att en första version av motionen från Sophia Jarl (M) och Pär Linderoth (M) låg i ledamöternas Ipads, där att-satsen talade om ett lokalt regelverk mot slöjor på barn under 15 år.

    Men i handlingarna på kommunens hemsida och den som presenterades av kommunfullmäktiges ordförande var en reviderad och förtydligad version, där regelverket skulle gälla i kommunens skolor, barnomsorg och fritidsverksamhet.
    …[…]…
    – Vi har fått in två versioner av motionen. Den första lämnades in och registrerades den 28 januari i år och en reviderad motion kom in den 1 februari, säger kanslichef Pär Höglund och talar om ett tillägg i att-satsen, om skola, förskola och fritidsverksamhet.

    Den reviderade motionen gick ut på remiss. Att den första versionen gick ut till de förtroendevalda kallar han ”ett misstag från administrationen”. Å andra sidan framgår det av underlagen vad diskussionen gäller, menar han.

    – Väldigt olyckligt, säger Sophia Jarl (M) om att fel version gått ut till ledamöterna, vilket innebär att man tagit beslut på fel handling.

    Förtydligandet av att-satsen skedde på en tjänstemans inrådan. I ett mejl till Jarl skriver tjänstemannen att man kan tro att det gäller regelverk mot huvudduk överlag för flickor under 15 år. ”När vi läser motionens brödtext anar vi dock att ni menar att regelverket ska omfatta skolan och barnomsorgen,” skriver tjänstemannen.

    Lars Stjernkvist (S) menar att utfallet, nej till motionen, blivit detsamma oavsett version. Men det ska vara ordning och reda, säger han. Både han och kommunfullmäktiges ordförande Louise Malmström (S) anser att man bör fråga fullmäktigeledamöterna om de vill ta om debatten.””
    http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/forvirrad-debatt-efter-motionsmiss-om4323933.aspx

    ((Motionen kom från Sophia Jarl (M) och Pär Linderoth (M).

    Första versionen: ”att utreda vilka möjligheter det finns och vilka konsekvenserna skulle bli att införa ett lokalt regelverk mot huvudduk för flickor under 15 år.”

    Den reviderade versionen: ”att utreda vilka möjligheter det finns och vad konsekvenserna skulle bli att införa ett lokalt regelverk mot huvudduk för flickor under 15 år i kommunens barnomsorg samt skola och fritidsverksamheter.

    Båda versionerna förekom under debatten.))

    Svara
  24. Pelle2

     /  10/05/2016

    OT:
    Per Gudmundson på SVD skriver om de ryggradslösa politikerna som låter tiggarna
    skita och skräpa ned på lekplatser förutom deras tiggande på gator och torg.
    Som han skriver så är det inte värdigt att låta dom hålla på med att skräpa ner och skita på lekplatser eller med deras tiggande varken för dom själva eller för oss andra.

    Undrar hur många godhetsapostlar som kommer att gå i taket denna gången 😉

    http://archive.is/BcvHK

    Svara
    • G

       /  10/05/2016

      ”Man tänker inte på att det är barn som leker här”
      Precis!!! Det är ju det jag sade även om skolgårdsbajsarna!

      Haha. Ja, många lär nog bli ”upprörda” över att det ens påpekas.
      Bra som vanligt av PG!

      Svara
    • Ivar L

       /  10/05/2016

      När mina barn var små var vi där och lekte några gånger, det var en jätterolig lekplats. Vi har fina kort därifrån. Att det förvandlas till en osanitär tiggarcamping är totalt oacceptabelt. Hur fasen kan det få fortsätta på det här viset? De bajsar ner och vi tvättar rent, gång på gång!

      Dessutom, inte ens om de sanerar ett sånt här ställe skulle jag känna mig trygg med att inte barnen trillar på en bajskorv i någon mörk vrå och hur länge sitter bakterierna kvar i träplankor och andra porösa material. Obeskrivligt vidrigt att låta EU-mdelemskapet leda till att folk åker hit och bajsar ner skolgårdar och lekplatser utöver alla andra konsekvenser som tiggeriet har.

      Svara
  25. G

     /  10/05/2016

    ””När GPs ledarsida lämnade liberalismen på jakt efter klicken

    Spelades upp live den 24 sep. 2016
    När GPs ledarsida lämnade liberalismen på jakt efter klicken.
    Under ett års tid har Ny Tid, arbetarrörelsens nyhetstidning i Göteborgsområdet, kommenterat GPs ledarsida under namnet Fyrvaktaren. En ny rapport från Tankeverksamheten inom arbetarrörelsen i Göteborg har nyligen presenterat en rapport om hur Alice Teodorescu gjorde GP till en högerpopulistisk ledarsida.

    Ett samtal mellan Anders Lindberg, tf politisk chefredaktör Aftonbladet och Johan Flanke, chefredaktör Ny Tid. Samtalsledare: Peter Gustavsson, ABF.

    Alice Teodorescu har själv avböjt att delta.””

    Svara
    • Pelle2

       /  10/05/2016

      Klart att det sticker i ögonen på vänsterextremisterna när någon vågar ifrågasätta deras
      ideologier.
      Då handlar det naturligtvis om populism från kritikernas sida medan den fina vänstern naturligtvis har rätt i allt dom säger…
      Klart som fan att Teodorescu avstod från debatten när hon skulle uppträda själv mot två vänsterideologer som Lindberg och Johan Flanke !
      Ironiskt att dom pratar om GP,s jakt på klick och sedan bjuder in Aftonbladets Anders LIndberg…

      Svara
    • Pether

       /  10/05/2016

      Dock är det ju bara Alice som är något normal på GP. Resterande är fortfarande vänsterextrema. Sett flertalet galna upptåg för bl.a. stöd för blm och vidare.

      Svara
    • Kristian

       /  10/05/2016

      ”Liberalismen”?
      Finns den till vänster?

      (Sitter som bäst och lyssnar på radio bubbla 2015-10-11 där man har som gäst Tino Sanandaji. Han påpekar att vänstern ständigt försöker stjäla andras ”värde-ord”, såsom ”frihet” och ”liberalism”: )

      Svara
      • Jan

         /  10/05/2016

        Ordet frihet kan väl knappast vara i politisk ägo. I så fall är det kidnappat. Liber betyder just fri. Alltsammans är en illusion. Total frihet blir total anarki. Den enes frihet den andres ofrihet. Och så vidare. Det låter dock fint att säga att man är liberal. Men det kan betyda vad som helst…

        Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/05/2016

      Vilka jävla skitstövlar, stå där och jamsa utan att någon från GP får vara med och svara på deras dumhetsonani. Men det känns väl uppburet, tryggt och säkert för dem att stå där själv och blicka ut i en publik med nickande och jahummande gestalter.

      Anders Lindbergs ”problematiserande” av GP:s monopolställning, nu när de har ny ledarregim, är sanslös. Som att deras monopolställning var mindre ”problematisk” när de tyckte mer lika Anders Lindberg.

      /Frida

      Svara
      • Ivar L

         /  10/06/2016

        ”Alice Teodorescu har själv avböjt att delta.”
        Kanske lika bra. Vad skall hon egentligen debattera? Sin rätt att tycka annorlunda?

        Svara
  26. Pelle2

     /  10/05/2016

    OT:
    Weidmo uvell driver med moralkärringen Gabriel Wikströms ständiga jakt på att förbjuda saker:-)
    http://www.uvell.se/2016/10/05/wikstr%C3%B6m-jagar-romrussin-33642409

    Svara
    • Kristian

       /  10/05/2016

      Ja, ”Russin av Rumänsk ursprung” skall det väl vara?

      Svara
  27. G

     /  10/05/2016

    UG började precis…

    Blinde Mitko tvingades tigga: ”De tog allt”

    Han är en av de som utnyttjades av bröderna som i våras dömdes för människohandel. Blinde Mitko tvingades tigga tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan. Uppdrag granskning har rest till Bulgarien för att höra hans berättelse.

    Under sina fem månader i Sverige bodde Mitko tillsammans med sin synskadade kompis Toni i en bil på en parkeringsplats i Bergsjön. Varje morgon kördes de ut till sina tiggarplatser. Den första veckan kissade blinde Mitko på sig eftersom ingen hjälpte honom att hitta en toalett.

    – Han ser ju ingenting och de klär över honom en plastpresenning. Och vi förstår inte varför han alltid ska sitta med en plastpresenning över sig förrän efteråt då det kommer fram att han har en petflaska i den för att han ska kunna urinera. Han blir sittande där i tolv timmar, säger Mats Paulsson, chef för Göteborgspolisens människohandelsgrupp som ledde arbetet som avslöjade det organiserade tiggeriet……
    http://www.svt.se/ug/de-lade-beslag-pa-allt

    Svara
    • Vi har gått full cirkel.

      Cirka innan 2011 så pratade man öppet om det organiserade tiggeriet, men sedan så började SD ta upp frågan och då blev det ett frenetiskt försvarande om att det minsann inte var organiserat, trots att t. ex. Interpol hävdade det tidigare (och att de till och med krossat en av ligorna som förutom tiggeri sysslade med att sälja illegala vapen, bl. a.).

      Svara
      • Grodan Boll

         /  10/06/2016

        EUs GRETA har länge och skarpt kritiserat oss för det också. Givetvis utan så mycket som ett pip i media.

        Svara
  28. Pelle2

     /  10/05/2016

    Lite mera OT:
    Weidmo Uvell skriver bra om den sjuka normkritiken och dess ideologiska bakgrund
    http://www.uvell.se/2016/10/04/det-normkritiska-monstret-33626480

    Svara
  29. MiT

     /  10/05/2016

    ”Ny avhandling: Psykologin bakom förnekelse av klimatförändringar”
    http://www.uu.se/forskning/forskningsnytt/artikel/?id=7270&area=2%2C6%2C10%2C16%2C25&typ=artikel&lang=sv

    Svara
  30. G

     /  10/05/2016

    I Aktuellt om en Afghan som blev hemskickad pga saknade asylskäl, han säger att han ska försöka ta sig till Sverige igen. Han säger att han känner sig sjuk ibland pga det finns inga jobb, finns ”ingenting” i Afghanistan. Men återigen. Varför ställs inga frågor om varför så många Afghanska män har valt just Sverige, speciellt ensamkommande.

    Svara
    • Einar

       /  10/05/2016

      Isåfall får väl reportern på SVT hysa in den ensamkommande hemma hos sig.

      Svara
  31. G

     /  10/05/2016

    Nu är Leijonhufvud med i TV4 Nyheterna och pratar om nya sexuallagstiftningen, och återigen tar hon upp hytter på färjorna och säger att ”man kan inte ha som ursäkt och bara säga att man _råkade gå in i fel hytt_ när man kryper ner i sängen hos någon, eller att man inte visste vart man var”

    Exakt hur går det till när man ”råkar gå in i fel hytt” om dörren är stängd, låst och man saknar kort. Blir tokig på det där argumentet. Pratar hon kanske om spöken som går genom dörrar och väggar, som inte behöver sticka in ett kort i kortläsaren i dörren för att öppna den ?

    Svara
  32. Nykteroklok

     /  10/05/2016

    OT
    Det här är ganska intressant:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6533079

    Jag har egentligen inga problem med själva premissen för artikeln. Bååth har varit aktiv, och hon har en poäng när hon hävdar att hennes väljare nog förväntar sig det. All heder åt henne för det. Men hon går vidare och säger:

    ”Åtminstone kunna sätta sig in så mycket i politiken att man kan gå upp i talarstolen och föra sin talan. Jag tycker det är lite upprörande faktiskt.”

    Hon tycker alltså att det är dålig stil av Lundmark att inte synas i talarstolen, och antyder att det beror på ointresse. Jag kommer då osökt att tänka på en artikel på svt:s hemsida för något år sen, från Umeå, där man menade att män ”tog” talartid i fullmäktige, och att kvinnor inte ”fick” lika mycket. Givetvis var då idén om att det skulle kunna bero på att kvinnorna var oinsatta eller t.o.m. ointresserade inte aktuell.

    Svara
  33. Frida Gustavlin

     /  10/05/2016

    Ett tips, som jag skrivit tidigare, undvik att köpa en Audi, och undvik RS-modellerna för guds skull, och om du gör det, kör den inte i närheten av något av landets utanförskapsområden, vissa verkar ha en fäbless för just denna modell. Måste bero på att det är en sådan trygg och säker bil, konstigt nog, eftersom Sverige aldrig varit tryggare.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23658535.ab

    Svara
  34. Kan inte feminismen och genus bara dö ut

     /  10/05/2016

    Jag tycker att de styrande idioterna i STHLM:s stad gott kan plocka upp bajskorvarna vid Finska skolan istället.

    Svara
    • ”Hörde Gudrun Schyman i ”Ekots” lördagsintervju och kunde som vanligt konstatera att hon är vår i särklass mest kristallklara partiledare.”

      http://www.expressen.se/kronikorer/cecilia-hagen/hagen-schyman-ar-en-kristallklar-partiledare/

      Svara
      • Pelle2

         /  10/06/2016

        Med tanke på att Hagen kom ut som en som vill utrota sina meningsmotståndare så förstår jag att hon gillar den gamla kommunisten Schyman. Dom borde ha en del att prata om på det området…

        Hagen kommer dessutom i artikeln ut som en som gillar feminism och kan eventuellt tänka sig att rösta på FI nästa gång…

        Hon avslutar krönikan med att prata om den gamla boken Fittstim. Resonemanget avslutas med att hon berömmer Belinda Olsson som är en av medförfattarna.
        I Sedvanlig feministisk stil menar hon att Belinda har fått kritik för att hon kör egovinkeln à la Fredrik Lindström med flera som programledare för debatt och att hon aldrig hade fått göra det om hon inte bara hade varit jättebra och inte söt.
        Jag har inte hört att hon har fått kritik för sin egostil.Kanske har hon fått kritik för sin programledarstil men jag vet inte.
        Det är ju dock typiskt en feminist att inte bara berömma de kvinnor de vill lyfta fram utan de måste naturligtvis ge sig på en man samtidigt.
        Fredrik Lindström hade aldrig fått göra sina program om dom inte hade varit populära.
        Förutom sina kunskaper i svenska språket är han rolig. När han kombinerar dessa saker
        är han en mycket bra lärare tycker jag.

        Men som feminist vill väl Hagen få bort alla män från offentligheten så att hennes feministpolare kan få ta ännu mera plats…

        Jag tyckte bra om Hagen förut men hon verkar ha tappat förståndet helt på ålderns höst…

        Svara
  35. Pelle2

     /  10/06/2016

    På tal om feminister hittade jag en artikel på MSN där artisten Little Jinder kommer ut som feminist och dessutom spyr hon galla på H&M som enligt artikeln sponsrar hennes hyra
    mot att hon gör reklam för H&M.
    I sak håller jag med henne i hennes kritik mot H&M om det stämmer att en av deras underleverantörer i Guatemala sparkar kvinnor som blir gravida och folk som går med i facket.
    Hycklaren Jinder tänker dock inte avsluta samarbetet med HM enligt artikeln för hon behöver pengarna…

    Hon säger bl.a följande:
    ”Dom har ju tex köpt min (& andra feministiska profiler som @rnbhermansson) instagram för att d tydligen e fräckt m feminism nu, så sjukt jobbigt beslut pga går emot ens privata värderingar med hela H&M – men behövde deg så d vann. hatar kapitalismen pga #hora, skriver hon under det aktuella inlägget. ”

    ” Man får ju stå för det man gör… speciellt när man tar tvivelaktiga beslut. jag får dålig smak i munnen av mig själv men det drygar ut kassan så man kan pyssla med i mitt fall musik när corporate pissföretag tar den enkla vägen och köper en för att man står för ngt eller har gjort ngt vilket i mitt fall blir ironiskt för att jag är 1 priviligerad tjej som inte står för H&Ms ideal ”egentligen” men med glädje tar deras pengar… om inte jag hade gjort d hade nån annan idiot fått dom, skriver hon och avslutar:

    – H&M får gärna betala min hyra men man kan ju inte bortse från att man blir en del av problemet plus förlorar en del trovärdighet. det är kefft.”

    Det är ju också ett hyckleri att hon samarbetar med ett kapitalistiskt företag som HM när hon säger att hon hatar kapitalism. Hon är ju dessutom högst frivilligt en del av den kapitalistiska musikindustrin..
    Det är väl lite som gåsleverproletärerna Rebecka och Fiona och Mikael Wiehe.
    Det duger bra att kalla sig socialist eller kommunist och säga sig hata kapitalism så länge man själv kan leva ett kapitalistliv i sus och dus.

    Var ju för övrigt intressant att veta att HM har ett samarbete med Kakan Hermansson.
    RNB Hermansson är tydligen Kakans nick.
    När dom sponsrar sådana som Jinder och Kakan kan jag klart tänka mig att bojkotta HM…

    Svara
    • Rikard

       /  10/06/2016

      Hej.

      Har jobbat på H&M. En av de absolut bästa arbetsgivare jag haft: ledningen var hej och du och tjenis med alla, från ekonomichef till städare, och det var fullt möjligt för en lagerråtta (som jag var då) att knata upp till högsta hönset i Västberga, Sthlm (där centrallagret låg) och lämna synpunkter på ett eller annat.

      Tur för Jinder och Kakan att Sverige inte är fullt ut statssocialistiskt än: som det är nu är Jinder fri att handla kläder av vem hon vill – tacka den liberala kapitalismen för det.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  36. invaderace

     /  10/06/2016

    Hej!
    Min fru är arkitekt (och anti-feminist). Hon är ganska väl insatt i sk ‘feministisk stadsplanering’. Hon säger att teoribildningen bakom är helt vansinnig men att åtgärderna de facto fungerar. Där man genomfört dem blir det faktiskt tryggare miljöer. Men, som sagt, teorierna om VARFÖR det fungerar är helt upp i det blå.

    Svara
  37. Svenne

     /  10/06/2016

    #sarkasm

    Svara
  38. Pelle2

     /  10/06/2016

    OT:
    Även Expressen har tröttnat på tiggarna och kräver ett förbud.
    Om mainstreammedia tar upp detta brukar det ju vara ett tecken på förändring i samhällsdebatten
    Skall bli intressant om politikerna skall våga agera..

    http://www.expressen.se/ledare/tiggeriet-maste-upphora-lofven/

    Svara
    • Av vad jag har hört så finns det i princip ett genomarbetat förslag på tiggeriförbud och det egentligen bara behöver klubbas igenom. Jag antar att det inte har tagits upp för MP behöver slicka såren efter migrationskaoset förra hösten…

      Är det detta Expressen har hört så att de försöker ompositionera sig?

      Svara
  39. Pelle2

     /  10/06/2016

    Lite mera OT:
    Vår gamle käre radikalfeminist Frida Boisen skriver en krönika där hon tycker att de män
    som har varit med om att göra en kvinna gravid och där kvinnan väljer att göra en abort
    skall registreras. Detta pg.a av att kvinnorna registreras i ett register när dom gör abort.

    Uppenbarligen är det Gabriel Wikström som har initierat detta register av någon anledning.
    Då tycker naturligtvis Boisen att alla män skall straffas för att en manlig minister har beslutat
    om registrering av de kvinnor som gör abort.
    Det låter ju som en rimlig reaktion…..
    Vore det inte bättre att hon kritiserade den ansvarige ministern istället ?

    Men som radikalfeminist gäller det ju att ständigt hitta på anledningar att demonisera män i alla sammanhang och helst straffa oss också…

    Hon skriver också följande:
    ”Jag kan säga att jag personligen, av alla kvinnor jag känner som genomgått en abort, inte har varit med om ett enda fall där mannen inte varit den som tryckt på om beslutet att kvinnan ska genomgå en abort.”

    Då kan jag kontra med att en närstående person till mig valde att göra abort av egna skäl och inte för att mannen krävde det.
    Antar att min anekdotiska bevisföring är lika sann som hennes.

    http://archive.is/OuVyG

    Svara
  40. Svenne

     /  10/06/2016

    Dagens Juridik: Kvinnliga nätverk

    Svara
  41. Nixpix

     /  10/06/2016

    Håller det på att svänga lite i debatten? På FB postade nyss två bekanta info från Rädda barnen och Svenska Afganistankommitén att det är katastrof om SV skriver på ett avtal om att kunna skicka tillbaka ”ensamkommande barn”.
    För ett år sen skulle de posterna fått minst 50 likes. Nu, 2, var! Det intressanta är att Rädda barnens ”bild” var ett riktigt småbarn, på typ fem, som höll i en kalashnikov, vilket i vanliga fall brukar få folk att skriva ”gu vad hemskt” och liknande. Nu, inte ett pip.
    Tajmingen var ju inte heller så bra kanske, för den ena bekantingen som bor på gotland…. just nu har ju folk på öyn fullt upp med att tänka på vad den här typen av ”barn” kan roa sig med i visby.

    Svara
  42. Jerry

     /  10/06/2016

    I princip handlar feministisk stadsplanering om att få färre män på gatorna. Kanske löser problemen. Åtminstone i de omnämnda förorterna. Men bättre vore om vi kunde leva tillsammans.

    Svara
  43. Sonia

     /  10/12/2016

    Hej kära rasister och sexister! Om ni hade läst på lite skulle ni noterat att en feministisk stadsplanering inte handlar om att ta bort ett café. Det innebär att det satsas på 50% kvinnliga näringsidkare så att fler kvinnor känner sig välkomnade på exempelvis de butiker/affärer mm centrum erbjuder och det bryter upp gamla spår av var det är tillåtet för män resp kvinnor att vara. Det innebär även att caféer slås ihop med exempelvis lekparker så att mammorna (som tyvärr fortfarande tillbringar mer tid med sina barn än vad papporna gör trots 2016) känner sig trygga. Ju fler kvinnor på offentlig plats desto större trygghet! Det innebär även att i så hög mån som möjligt eliminera platser med dålig insyn genom att inte ha för stora buskage, öppna upp otrygga gångar mm. Dessa ingrepp görs för att MÄN får kvinnor att känna sig otrygga på grund av traditioner som INTE har med religion eller etnicitet att göra. Huvudorsaken till att kvinnor känner sig osäkra är på grund av rädsla för våldtäkt. Huvudförklaringen till att invandrare är överrepresenterade inom våldtäkt är att det finns socioekonomiska skillnader mellan majoriteten svenskar och de med utländsk bakgrund. Brottsoffer är mer benägna att anmäla brott begångna av invandrare och att polisen är mer benägna att utreda och rapportera misstänkta med utländsk bakgrund till åklagare. Svenska killar våldtar också som ni säkert vet ;-). 96,5% av Sveriges invandrade killar våldtar inte.
    En feministisk stadsplanering skulle gynna hela Sverige då tjejer inte känner sig välkomna på platser där män är överrepresenterade eftersom män i många fall inte inbjuder kvinnor till att ta för sig. Jag vet att ni tycker att det är bättre att ”skicka hem dem”. Men om ni hade något bakom pannbenet så skulle ni säkert förstå att det utanförskap invandrare känner (på grund av att det svenska folket genomsyras av rasism) som leder till olika våldsbejakande situationer enkelt kan lösas genom antirasism!! Välkomna folk och låt de känna sig trygga och glada, lär dem om jämställdhet och låt dem vara en del av detta annars så tomma land!!!!!! Fattar ni inte att vi behöver ung arbetskraft, det här landet kommer gå under, vår befolkningspyramid är dömd att misslyckas.

    Svara
  44. MiT

     /  10/12/2016

    Hej
    Då du börjar så här ”Hej kära rasister och sexister!” och inga sådana finns här (förutom kanske du…?) så svarar jag i egenskap av helt vanlig och normal människa istället om det är ok?

    Dessa ingrepp görs för att MÄN får kvinnor att känna sig otrygga på grund av traditioner som INTE har med religion eller etnicitet att göra.”
    Etnicitet är det nästan ingen överhuvudtaget som pratar om mer än de som inte gärna vill prata om hedersproblematik, de pratar gärna om etnicitet i syfte att försöka förminska så man kan säga ”titta vad knäppa de är som tror att etnicitet har med saken att göra
    ”.
    Så det finns ingen annan gemensam nämnare mellan de som vaktar på caféer och kontrollerar klädsel, vem man pratar med, vem man umgås med osv än bara MÄN? Det är den minsta gemensamma nämnaren mellan dem…? Det är bara en slump att det råkar vara så i t ex Husby?

    Huvudförklaringen till att invandrare är överrepresenterade inom våldtäkt är att det finns socioekonomiska skillnader mellan majoriteten svenskar och de med utländsk bakgrund. Brottsoffer är mer benägna att anmäla brott begångna av invandrare och att polisen är mer benägna att utreda och rapportera misstänkta med utländsk bakgrund till åklagare. Svenska killar våldtar också som ni säkert vet😉. 96,5% av Sveriges invandrade killar våldtar inte.
    Så ”socioekonomi” är största förklaringen? Anser du att t ex Afghanistan och Sverige är likvärdigt i hur man behandlar kvinnor? Om inte, tror du att den synen automagiskt slängs i Öresund när de åker över bron eller behålls den? Det finns massor med små orter som har i princip samma förhållanden fast med mest svenskar men inga våldtäktsepidemier trots det, vad beror det på? Det är fullt möjligt att det är 96,5% som inte våldtar men man måste väl ändå se överrepresentationen som finns? Varför är det i så fall inte samma procentsats som för svenskar? För det är det inte. Och kollar man vissa områden så gäller inte 96,5% eftersom det i gruppen i statistiken finns invandrare från länder som INTE har överrepresentation vilket också motverkar för stora negativa siffror. T ex de från östra Asien, de är underrepresenterade. Så kollar man land för land skulle vi nog få skrämselhicka…

    En feministisk stadsplanering skulle gynna hela Sverige då tjejer inte känner sig välkomna på platser där män är överrepresenterade eftersom män i många fall inte inbjuder kvinnor till att ta för sig. Jag vet att ni tycker att det är bättre att ”skicka hem dem”. Men om ni hade något bakom pannbenet så skulle ni säkert förstå att det utanförskap invandrare känner (på grund av att det svenska folket genomsyras av rasism) som leder till olika våldsbejakande situationer enkelt kan lösas genom antirasism!! Välkomna folk och låt de känna sig trygga och glada, lär dem om jämställdhet och låt dem vara en del av detta annars så tomma land!!!!!! Fattar ni inte att vi behöver ung arbetskraft, det här landet kommer gå under, vår befolkningspyramid är dömd att misslyckas.
    Du ser inte hur kvinnoförnedrande ditt uttryck ”inte inbjuder kvinnor att ta för sig” är…” De man ska skicka hem är de som ljugit, begått grova brott eller upprepad brottslighet. Vi har sett vad er ”antirasism” leder till i Sverige, vi ser det varje dag i tidningarna… Vi behöver arbetskraft säger du, vad ska analfabeter jobba med? De som kanske har gått koranskola några veckor? De som kanske är vuxna men har samma nivå på sin utbildning som motsvarar 3:e klass i Sverige? Osv. Vad ska de arbeta med tycker du? Du är väl medveten om att bara 35% av alla som kommit till Sverige har ett jobb? Och då är det många ”jobb” i begreppet jobb, dvs det kan vara 1 timma i veckan finansierat med skattepengar såklart. Du inser väl att kommuner kommer att i princip gå i konkurs pga invandringen eftersom de som grupp kräver mer av skattemedel än vad de betalar in? Malmö överlever tack vare att övriga Sverige sponsrar staden med 25% av deras budget, de har varit konkursmässiga i många år. Liksom Södertälje och Botkyrka. Du kan inte jämföra arbetskraftsinvandring med asylinvandring eftersom grovt uttryckt, den första gruppen arbetar och betalar skatt, den andra arbetar inte och förutom att inte betala in skatt så måste man försörja dem med skattepengar. Det går inte ihop hur mycket man än vill det.

    Och jo, vi ser hur de lärt sig jämställdhet i många områden…

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?

Lämna ett svar till Pelle2 Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.