Tryckkokaren

Hela Sverige börjar bli en tryckkokare som är på gränsen att smälla. På Gotland är det mycket upprört efter gruppvåldtäkten där åklagaren valde att släppa de anklagade. Om det rapporterats rätt med ganska märklig motivering, i princip att offrets berättelse skiljde sig från de 5 som anklagades. Med den synen kan man aldrig någonsin häkta någon för något brott överhuvudtaget kan man tycka.

Nå, det skapade väldigt upprörda känslor på Gotland och man hade massor av resurser för att punktbevaka de som anklagades efteråt så inget hände dem. Och så måste det vara också.

Utredaren Mats Holst är förtegen om detaljerna kring brottet men säger till Expressen att polisen ser mycket allvarligt på händelsen.

– Det är särskilt allvarligt eftersom man ger sig på företrädare för rättsväsendet. Det är ett angrepp på demokratin.

Sen var det några som eventuellt besökt åklagaren och då blir det liv såklart. Vän av ordning kan börja undra vilket rättsväsende man menar dock och att det allra största angreppet mot demokratin kanske är att man inte tar sitt ansvar mot allmänheten som man är skyldig att göra. Det är lite FÖR mycket lite överallt så att säga. Och det mesta har direkt koppling till invandring på något sätt oavsett vad man tycker om det, man kan inte önska bort det bara. Verkligheten funkar inte så. Lite mer om detta med Gotland i slutet av inlägget.

Lite från olika skolor som jag sett den senaste månaden. Som jag sett alltså, jag har ingen övervakning på notiser eller så utan tar det jag ser flimra förbi på twitter.

brak-pa-skola-vargarda

Gängproblematik på en skola i Vårgårda

brak-pa-skola-morbylanga

I ett större bråk i en andraklass sa en elev att han skulle halshugga en annan. Andra elever blandade sig i. Elever skallades, tog stryptag och brottades med varandra och en elev stack en pinne i en pojkes öga.

//

Vid en skola beskrivs när en pojke som skriker svordomar och könsord till flera andra elever i klassen. Då pojken fick en tillsägelse kastade han en stol mot klasskamraterna.

Skolor i Mörbylånga kommun har stora problem.

brak-pa-skola-bodafors

Trubbel på skola i Bodafors.

brak-pa-skola-hultsfred

Enorma problem på skola i Hultsfred!

brak-pa-skola-goteborg

Mellanstadietjejer utsatta i Göteborg.

brak-pa-skola-borlange

Mikael Koij, driftschef inom bevakningsföretaget Securitas, känner inte till det specifika fallet i Mora och i Noretskolan, men bekräftar att hot och våld förekommer i skolor över hela landet.

–Att bevaka skolor är ett uppdrag vi får ibland. Det gäller att säkra arbetsmiljön för både elever och personal. Insatserna varierar från fall till fall. Vi arbetar förebyggande och vi pratar med barnen och ungdomarna, arbetar socialt, men det kan också handla om att avvisa personer. I vissa fall arbetar vi med personskydd om det finns en hotbild mot personen, säger Mikael Koij.

Bevakning av skolor har förekommit sedan flera år tillbaka i Securitas verksamhet, berättar han.

Big trouble in Little Borlänge… När blev bevakning av skolor på dagtid en del av Securitas verksamhet egentligen? Någon som minns att bevakningsföretag anlitades för det ändamålet på 80-90-talet? Om det inte var vanligt då så måste ju något ha ändrats radikalt?

sexuella-trakasserier-pa-skola-malmo

Problem med sexuella trakasserier i Malmö.

brak-pa-skola-bodafors1

Bodafors igen…

brak-trakasserier-pa-studentboende-borlange

Hon säger att det inte är första gången hon blivit trakasserad i bostadsområdet. Varma sommardagar när hon gått i shorts till närbutiken har personer längst vägen kommenterat henne.

//

Isak Andersson sägeratt det är väldigt ovanligt att se ensamma studentkvinnor i Tjärna ängar efter mörkrets inbrott. Katrin Weiler håller med.

– Jag ser alltid minst två även på vägen till Hemköp som bara ligger runt hörnet. När det är mörkt ute är det ingen som går ut ensam, säger hon

//

Katrin Weiler berättar om en händelse som inträffade 2015 där hon anser att Tunabyggen var för passiva. Enligt henne bodde en man på Locus som under flera månader ställde till med mängder av problem. Mat stals i köket, drogade kompisar befann sig i korridoren och han knivhotade folk på fester.

– Vi var till Tunabyggen många gånger men de sa at de inte kunde hjälpa, säger hon.

En dag hördes upprörda röster från korridorsköket.

– Köket var fullt med blod och han låg där på golvet. Jag kan inte beskriva det, det var som CSI.

//

Tjärna ängar är ett väldigt segregerat område. Är det inte positivt att det bor studenter här för att bryta segregationen?

– Det är en väldigt svår fråga. Jag skulle kunna ställa frågan tillbaka och säga ska man verkligen lägga ansvaret på studenter för att göra det? Jag har inget bra svar på det utan skulle svara med den frågan, säger Isak.

Mer trouble in Borlänge… Vilken härlig fråga reportern ställer…

sexuella-trakasserier-pa-skola-eskilstuna

”Hon var blond och söt”

– Vi fick förklarat för oss av en skolpersonal att vår dotter var blond och söt och därför spännande att ge sig på.

//

Istället förvärrades hennes situation. Vid ett tillfälle misshandlades flickan på skolgården, vilket kuratorn på skolan blev vittne till och sedan polisanmälde. Men anmälan lades ner eftersom pojkarna inte var straffmyndiga.

//

– Min dotter stod med en bricka i matsalen. Då drog de ner hennes byxor och juckade mot henne medan alla såg på.

– Trakasserierna var kända på skolan.

//

Pojkarna ska även ha hållit fast flickan, kallat henne för ”fitta” och ”hora” och även kränkt henne på bussen till och från skolan.

//

– En dag sprang gruppen före henne hem till skolan och omringade henne utanför hemmet. De hotade med att ”plocka henne”, berättar mamman.

//

– En pojke flyttades, men kom snart tillbaka. Pojkarna har funnits kvar på skolan och de har stött på varandra. Mobbningen har kunnat fortsätta, säger hon.

Groteskt på mellanstadieskola i Eskilstuna!

sexuella-trakasserier-pa-skola-skelleftea

– Det blir kulturkrockar, och då är det viktigt att skolan informerar om vilka regler som gäller. Det var bra att skolan tog tag i problemet, men de måste göra mer, säger en av tjejerna.

Ulf Marklund, en av rektorerna vid Baldergymnasiet, håller inte med om bilden om kulturkrockar.

– Det är i första hand en fråga på individnivå. Vi har ett fåtal elever, cirka fem till sex stycken, som vi har haft individuella samtal med. Ibland så erkänner de direkt att det de har gjort är fel och lovar att bättra sig, och ibland måste vi ge dem råd hur de ska agera i framtiden, säger han.

Trubbel på skolor i Skellefteå som man försöker förminska genom att kalla det ”stök”.

Mer om skolan i Skellefteå.

Så är vi tillbaka på Gotland igen då

trakasserier-pa-skola-gotland

Flera fall av trakasserier på Wisbygymnasiet.

enorma-problem-pa-skola-gotland

Enorma problem på Högsbyskolan.

Det här är en del som jag sett flimra förbi senaste månaden, sånt som jag kommit ihåg att spara alltså. Det är ju garanterat inte det värsta eller enda som sker bara på skolor runt om i landet!

sprakbruket-paow

Det ovan skrev jag för snart ett år sedan om skitstormen Paow fick ta emot på facebook. Det gäller fortfarande…

Man måste ju ändå börja inse vad man skapat i Sverige? Det är så mycket som hänger ihop i ett samhälle, det ena påverkar det andra i långa kedjor, det är till exempel informella regler om hur man beter sig vid olika situationer. Tar man bort förutsägbarheten så orsakar det oro och kanske mer eller mindre kaos, man förbereder sig då för saker och ting genom att alltid ”ta höjd” så att säga eftersom man inte vet.

Exempel, för många år sedan, när jag växte upp, så var det en informell regel att om man råkade i bråk så slog man ingen som låg ner, det var extremt fegt att göra det. Så är det inte idag och det har inte kommit inifrån utan tvingats på utifrån eftersom när tillräckligt många inte följer regeln så är alla tvungna att skita i den för annars råkar man extremt illa ut själv. Förr var det en regel att man INTE samlade ihop släkt och vänner för att ge sig på en person som man ansåg att man inte fått ”respekt” från eftersom det ansågs vara extremt fegt och ryggradslöst. Så är det inte heller längre, alla kooosiner och bruschor ska vara med mot en ensam… Eller jo, det ses fortfarande extremt fegt och ryggradslöst. Hos de flesta svenskar alltså… Bara en sådan sak som vad ordet ”respekt” innebär skiljer sig enormt mellan olika kulturer. Samma sak med ”heder”, saker som de i till exempel Mellanöstern anser hör till heder anser vi är skam. Och så vidare.

Det finns massor av grejer som påverkar, inte bara i skolor utan i samhället i stort. När folk försöker påpeka problem så WHACK! sitter stämpeln i pannan av media och politiker. I samband med stämpeln så försöker man samtidigt förneka problemen som finns och skylla dem på de som protesterar…

Det som skett är att man förändrat så mycket i samhället utan att ha mandat från folket att göra det. Det har inte kommit inifrån. Man har tvingande ändrat det sociala samspelet bland till exempel ungdomar i skolan så till den grad att folk inte vet vad som gäller längre genom att ta bort de gemensamma spelregler som tidigare har gällt och som vuxit fram HÄR. Samtidigt sitter idioter i morgonsofforna och säger ”Jamen så här har det aaaalltid varit i Sverige” när de vet att så har det inte alls alltid varit. Man VET att det till allra största delen kommer utifrån men väljer att medvetet ljuga om det.

Man har helt enkelt plockat bort eller ändrat samhällets spelregler men förväntar sig och kräver ändå att svenskarna ska följa de regler som inte längre gäller. Det blir kaos. Till på köpet så får de som måste följa regler som inte längre gäller betala hela kalaset. Det kan inte bli annat än en explosion till slut.

Det är så mycket som pågått så länge så länge nu att hela Sverige har blivit som en gigantisk tryckkokare som är på gränsen att smälla. När samhället ensidigt bryter sin del av samhällskontraktet men samtidigt kräver att medborgaren ska fullfölja sin del så har man stora problem vilket vi ser på Gotland just nu. det kan sluta riktigt illa där alltså…

Vad gör då redaktionschefen på helagotland.se?

redaktionschefen-pa-hela-gotland1

Jo han förvandlar sig själv till en lallande byfåne. Helt själv och helt frivilligt alltså. Helt makalöst.

Han skriver också

Man vill tro att det pågår en konspiration, ett mörkläggande. Paranoida tankar om infiltration och konspiration. De med störst foliehatt på sig pratar om rasers överlevnad som om raser är något som ens finns i mänskligheten år 2016.

Jo, 2016 pratar folk om raser och sånt. Visst är det horribelt?

mata-etnisk-bakgrund-sabuni

De som pratar om raser, rasminoriteter och sånt i mänskligheten 2016 får till och med skattemedel i mångmiljonklassen för att göra det…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

41 kommentarer

  1. MiT

     /  10/07/2016

    Svara
    • Laputa boy

       /  10/07/2016

      Ungefär så här fast hundra gånger värre låter det i dom ”multikulturella” skolorna (läs multimuslimska). Men varför försöka ändra ett beteende hos barn när man kan ändra på vuxna. Som att lära gamla hundar att sitta lixom…

      Svara
  2. MiT

     /  10/07/2016

    Svara
  3. MiT

     /  10/07/2016

    Svara
  4. Motkraft

     /  10/07/2016

    Majoriteten har skapat en situation där integration eller assimilering omöjligen kan fungera. För att få en någorlunda harmonisk miljö för ”vanligt folk” så tvingas vi använda segregation. Att bunta ihop de som vi inte förmår integrera eller assimilera i förorterna.

    Men även skolan måste ge upp kampen om integration och assimilering. Föräldrar till skötsamma elever kämpade redan tidigare med näbbar och klor mot tanken att helt omöjliga barn ska vara i samma klass som skötsamma elever. Då skolgången för deras barn blir kraftigt försämrad, både kunskapsmässigt och känslomässigt.

    Så enda sättet att klara detta är att inrätta specialskolor och specialklasser. Och förpassa de vi inte förmår hantera dit. Där troligen måste finnas väktare i klassrummen. Så att vanliga skötsamma barn får lugn och ro i skolan. Och kan få en framtid.

    Är en enormt grym tanke, offra vissa barn för massans bästa. Men de som röstat för denna anstormning är ansvariga för detta. För motförslag har de inte, bara floskler.

    Svara
    • Lövet

       /  10/07/2016

      …behöver inte vara ett offer – forna tiders OBS-klasser hjälpte många elever genom en skola som hade knäckt dem om de varit tvungna att stanna i en klass på 25 elever.

      Svara
      • Rikard

         /  10/07/2016

        Hej.

        Helt rätt – ge oss fler verktyg, och ge oss lärare befogenhet att nyttja dem.

        OBS-klasserna lades främst ned för att man ansåg det stigmatiserande och för att man också ansåg att det inte gav fullgod kunskapsinhämtning jämfört med om eleven gott i vanlig klass.

        Ett mindre omtalat skäl var att man gärna blandade elever med asociala personlighetsdrag och elever med genuina inlärningsproblem (även om ett överlapp givetvis kunde förekomma).

        Föga förvånande då att verksamheten inte fungerade, men det är tyvärr standard då en kommun vill lägga ner en verksamhet men av politiska skäl inte kan göra det direkt: istället saboterar man verksamhetens möjligheter att leverera resultat, och kan därmed visa sig agera för att skapa reda.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  5. MiT

     /  10/07/2016

    Svara
  6. MiT

     /  10/07/2016

    Pelle postade den här under förra inlägget

    ”Ann Heberlein: I tystnaden växer misstron och hatet”
    http://ledarsidorna.se/2016/10/ann-heberlein-i-tystnaden-vaxer-misstron-och-hatet/

    Svara
    • Pelle2

       /  10/07/2016

      Tack för att du lyfte fram det inlägget från Heberlein som jag postade i det förra inlägget !
      Det är minst sagt relevant i sammanhanget och dessutom väldigt läsvärt !

      Svara
  7. Motkraft

     /  10/07/2016

    Raka svar på raka frågor av Ungerns vice utrikesminister. Är lite som om någon med vettet i behåll kommenterar någon som helt förlorat vettet

    http://archive.is/VCJeo

    Men utifrån vår värdegrundsdemokrati så klassas säkerligen svaren som Nazistiska och Fascistiska av PK-människorna. För är fel åsikt.

    Svara
  8. Frida Gustavlin

     /  10/07/2016

    Det där med skolorna, är inte det ett klassiskt exempel på Mörkertalet™? Förut så var det jättelivat i skolan, men ingen vågade anmäla, för det var så skambelagt. Det har feministisk vetenskap bevisat.

    Tror att du missade den här händelsen, en riktig mörkertalsförminskare.

    http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/lulea-elev-nedslagen-polis-fick-rycka-ut-till-orolig-skola-665386

    ”Skolledningen har redan tidigare tagit kontakt med polisen och det finns även planer på att sätta upp övervakningskameror på skolan.”

    ”I april portades 19 ungdomar från fritidsgården på Björkskatan efter ett stort bråk där polisen tvingades sätta in hundar för att skapa lugn. Det rörde sig dock inte enbart om elever på Björkskataskolan.”

    Svara
  9. Pelle2

     /  10/07/2016

    OT :
    Fredrik Virtanen tar i dagens Aftonbladet upp Ola Wongs artikel i Svenka dagblöadet om att
    muséerna skall politiseras enligt en utredning som har gjorts.
    Virtanen menar att detta inte är sant för att bl.a Bah Kuhnke dementerar detta.
    Möjligen har han rätt i det och det är ju i så fall skönt för åtminstone jag vill inte ha en politisering av muséerna.
    Virtanen vore dock inte Virtanen om han inte passade på att förlöjliga oss som inte ställer upp på de nyrasistiska ideérna som identitetspolitik och ord som rasifiering.
    Vi som inte gör det är då naturligtvis emot minoriteter medan den vänster som omfamnar dessa ideér står för progressivitet och nytänkande.

    Han passar också på att få med lite guilt by association eftersom SD inte heller köper
    de postmoderna ideér som kulturvänstern älskar…

    För att ge tillbaka lite:
    Ja, är det inte skönt med identitetsvänsterns tankar om att hudfärg och ras
    är den viktigaste parametern att bedöma folk utifrån.
    Lite samma tankar som i det glada 30-talets Tyskland…

    Han menar också att extremisterna i FI och MP är på liberalernas sida..

    Inte utan att jag undrar om Virtanen har druckit upp rödvinet ,som han fortfarande säger sig ha råd med, innan han skrev artikeln…

    http://archive.is/K9COP

    Svara
  10. MiT

     /  10/07/2016

    Ön är räddad! Dialogpolis på väg!

    Svara
    • Nu känner jag mig lugnad. De fem som hade rolig stund får hjälp och upprättelse och kvinnan som bara hade avancerade sexvanor …tja vad kan de prata henne till.

      Att foga ihop ett nytt samhälle där både befolkning och normer byts ut utan majoritetens medgivande har hittills slutat i katastrof. Politikerhoppet är att det skall fungera med dialoger men jag är säker på att de vilka i första hand är skyldiga till Sveriges kaos har en biljett ut i fickan.

      Eller är de fullständigt blinda och döva?

      Svara
    • Rille

       /  10/07/2016

      En tolk alltså?

      Svara
    • Svenne

       /  10/07/2016

      ”dialogpolis till Gotland” – jamendåså, då är allt bra igen… /sark.

      Svara
  11. Rikard

     /  10/07/2016

    Hej.

    Ni som läser denna blogg måste väl komma ihåg att så här har det alltid varit i den svenska skolan? Visst var det såhär det gick till dagligen 1975 även om inga tidningar skrev om det?

    Sugen på att jobba inom skolan?

    Regel ett: Det är ditt fel.

    Regel två: Du står helt ensam i varje konflikt

    Regel tre: De vet var du bor

    Regel fyra: De ger sig gärna på dina anhöriga, eller husdjur

    Regel fem: Du står helt ensam – inga andra svenskar backar upp dig, för endast rasister är osams med [valfritt ord om invandrare från MENA/Afrika]

    Regel sex: Du skall leva efter värdegrunden på din fritid

    Regel sju: Du är ansvarig för eleverna om du ser dem på fritiden

    Regel åtta: Du skall vara tillgänglig dygnet runt

    Regel nio: Det är lättare att sparka dig än att lösa problem

    Regel tio: ‘Glöm inte att det är för baaaarnens skull’ – besvärjelse som framsägs dagligen av skolans största och värsta batikhäxa med djungelfeber

    Regel elva: Om du inte har diverse dekaler med tydlig vänstervinkel vid din arbetsplats är du Sverigedemokrat

    Regel tolv: Älska mångkultur, älska HBTQ+ rörelsen, älska allt utom Sverige och svenskarna

    Regel tretton: Du får inte svara emot när elever trakasserar dig eller kollegor – då eskalerar du situationen och förvärrar elevens situation

    Regel fjorton: Att ta ifrån en elev en tomburk som denne bankar i bänken med, och kasta burken i papperskorgen, är själ för omplacering

    Regel femton: Om du polisanmäler hot blir du arbetslös

    Regel sexton: De vet var du bor, de är alltid fler än du, och de har tillgång till vapen

    Regel sjutton: Om du är stöddig på rätt sätt kan du bli en sorts ‘hedersblatte’ eller hus-svenne

    Regel arton: Var inte jude – om du måste var jude så håll det hemligt

    Regel nitton: Lyft inte fram fakta som går emot värdegrunden

    Regel tjugo: Oavsett hur många kollegor som sympatiserar med dig, så står du alltid ensam om du är ‘dålig lagspelare’, ‘motarbetare’ eller ‘reaktionär bakåtsträvare’ på skolmöten

    Regel tjugoett: Om du får möjlighet att arbeta på en närmast helsvensk skola – ta den, även om du måste gå ner i tid, lön, och får längre resväg

    Regel tjugotvå: Lär dig vara kritisk genom att vara mer radikal

    Sedan finns det majoriteten av kåren, som bara behöver en regel:
    Lär dig älska Storbror

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Och säg upp dig genast när föräldrar kommer hem till dig och hotar med vapen om du inte ger deras telning toppbetyg fast han knappt kan läsa och brukar inte vara i skolan speciellt frekvent.
      Sök läkare omedelbart så du kan bli sjukskriven under uppsägningstiden.
      Polis? Polis, vadå? De säger: nu överdriver du väl.

      (Regel från en väninna som var lärare förr.)

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/07/2016

      Det är ledsamt hur det har blivit, och ingen lösning finns i sikte. När/om jag får barn kommer jag sätta dem på privatskola, om jag har råd/lyckas spara tillräckligt med pengar.

      /Frida

      Svara
      • Till engelska och finska skolan sätter man barnen i kö från BB och hoppas att Regeringen inte tar bort rätten att köa.

        Svara
    • Svenne

       /  10/07/2016

      Tyvärr så har Orwells ”Animal Farm” och ”1984” blivit handböcker. Eländet påminner även en del om ”Flugornas herre”…

      Svara
    • Rikard, du skriver ofta, och väldigt bra. Därför gör det extra ont att se ”är själ för omplacering”.

      Svara
  12. Utlandssvensk

     /  10/07/2016

    Ingen tvekan om att landet nu är en tryckkokare ! Det som är märkligt är att det inte har smällt i större skala redan. Det hade det nämligen garanterat gjort i de flesta andra västländer.

    Angående skolan tittade jag på siffrorna för ”ensamkommande” och andra påstått yngre ”flyktingar” år 2015 samt jämförde detta med totala antalet elever i svenska gymnasieskolor. Jag skrev några längre inlägg kring detta, men sammanfattningsvis kom jag fram till att det blev ett tillskott på cirka 20% nya elever.

    Dessa figurer håller nu på att placeras ut på främst kommunala gymnasier i landet. Moa och Anna, 16 år gamla, ska då gå i samma skola som ett flertal skäggbarn i åldern 20-30. Med det nya tvångslagarna lär detta gälla i princip samtliga kommunala gymnasieskolor. För att bara ta ett exempel så hade Lidingö cirka 1.600 ungdomar i åldern 16-18 år förra året och ska detta år ta emot 189 ”ensamkommande” och även ett liknande antal andra asylanter. På den ön finns det endast ETT kommunalt gymnasium, så alla nyanlända ska tryckas in där. Detta sker nu överallt!

    Det är min bestämda uppfattning att föräldrarna i de flesta västländer helt enkelt inte hade accepterat detta. Jag bor sen länge i Schweiz och mina barn går i motsvarande gymnasiet. Om man hade försökt att i den skolan trycka in 10-20% nyanlända skäggbarn, hade det blivit våld och sannolikt även väpnat våld. Folk hade helt enkelt inte tolererat att deras barn utsattes för något sådant.

    Svara
  13. Jan

     /  10/07/2016

    Mindre städer och orter exporterar sina unga till större städer när de går ut gymnasiet. Ett fåtal av dem får jobb. Ett fåtal av dem flyttar tillbaka efter utbildningen. Istället byts dessa unga män och kvinnor ut mot ”ensamkommande flyktingbarn”.

    Alla dessa kommuner har samtidigt planer på expansion. Hur nu det ska gå till när man gör sig av med sina egna unga? Är det ”ensamkommande barn” som ska utgöra basen för denna expansion?

    Svara
  14. Frida Gustavlin

     /  10/07/2016

    Off topic.

    Undrar lite vad som är poängen med politiska partier när dess företrädare resonerar som följande. Jan Björklund öppnar för en blocköverskridande koalitionsregering, alltså M, KD, C, L och S, Stefan Löfven svarar: Toppen! Men bara om Miljöpartiet får vara med. Alltså M KD, C, L, S och MP. Blir säkert en beslutsför regeringsbildning av den här soppan.

    Intressant är i vilket fall att det rör på sig, och låt säga att de lyckas komma överens om att en stor kramhögsregering faktiskt är ett alternativ, innan Svenskarna går till valurorna, men samtidigt låter bli att ta till sig invånarnas missnöje med asyl-, migration- och integrationshaverierna, så är min gissning att SD landar runt 30-35% 2018.

    https://web.archive.org/web/20161007113918/http://www.svd.se/lofven-krav-att-mp-ingar-i-regeringen/om/det-nya-politiska-laget

    Löfven gick till val 2014 utan att vilja erkänna att en röst på socialdemokratin är en röst på MP, nu talar han i vilket fall 100% klarspråk.

    ”Jag ser skillnad från i går kväll till i dag nu på morgonen om vad Jan Björklund säger. I går var MP välkommet, men nu på morgonen tänker han inte in MP. För oss är samarbetet med Miljöpartiet viktigt. Det är ett absolut krav från oss att de är med, säger Löfven.”

    Vad är det för fel på sossarna, varför är miljöpartiet så jävla viktiga helt plötsligt, så lät det verkligen inte för två år sedan? Jag tror verkligen inte Moderaternas och Kristdemokraternas kärnväljare kommer att acceptera Miljöpartiet sida vid sida med deras partiföreträdare.

    Ursäkta pladdret / Frida

    Svara
    • Senior

       /  10/07/2016

      …..vilket ger SD rätt även i frågan om ”7-klövern” (sossarna och v är ändå i symbios med varann)

      Svara
    • Hans Odeberg

       /  10/08/2016

      MP är viktigt idag, då de sitter i regering med S. Efter valdagen tar det Löfven tio sekunder att hänga av MP om det gör att han håller sig kvar vid makten.

      Svara
  15. Jan

     /  10/07/2016

    Det där är Löfvéns fel. Han är inte politiker utan löneförhandlare i botten. Han ser politiken som en stor avtalsstrid. Och då måste båda parterna vara med. Enkelt uttryckt: För Löfvén är S (+ V + MP) LO och Alliansen SN. Han har inte lämnat ombudsmannarollen än!

    Svara
    • Rikard

       /  10/07/2016

      Hej.

      Jag tror du har helt rätt där – även om jag fortfarande har mina misstankar om att löfven är en kompromiss ursprungligen.

      Kan han ha lyckats skapa sig en egen maktbas internt (bortsett från LO)?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  16. Fredde

     /  10/07/2016

    Jag har alltid annsets vara killen med tur, men det har hela tiden handlat om fingertoppskänsla. Om det så handlade om snatterier, pallande av äpplen, grafittimålande eller senare till att byta jobb i exakt rätt tid så har jag alltid haft koll på när det är dax att dra.

    För landet Sverige uppkom detta läge för snart 2 år sedan, då passerades den optimala tidpunkten.

    Så varför sitter jag då här och mästrar, två barn och en skiljsmässa har satt käppar i hjulet. Nu går allt ut på att säkra upp livet med skolgång i privat regi och privata sjukförsäkringar samt viktigast av allt, boende på RÄTT plats.

    Det kommer bli en skumpig och turbulent tripp de kommande åren, spänn fast säkerhetsbältena!

    Svara
    • Trolletplit

       /  10/07/2016

      Om det var enkelt att lämna, så hade vi lämnat. Nu gör jag som du eftersom jag måste slutföra vissa projekt i mitt jobb.cirka 3 år.
      Ser om mitt bo.
      Har redan dragit ner boendekostnaden och investerat i skog och mark istället för hus.
      Kostanden per månad är nere i 1500 kr.
      Egen mat går att ordna. Dvs jag är väldigt oberoende att få in kulor.

      Räntan kommer att gå upp. Ingen fara.
      Jobben kan försvinna. Ingen större fara.
      Risken att bli utsatt för våld har minskat. Boendet är pa landet.
      Skatteplanering är maximal. Olika bolag och snart även bolag på öar.
      Huvudbolaget är än så länge vitt i alla avseenden, men tittar på olika varianter där man kan växla skatteinbet för anställda mot att låta dem bli föreningar istället för skattebetalare.

      Pojken bör däremot kanske se över möjligheterna att lämna landet inom några år.

      När regeringen har beslutat att satsa på lågutbildade lycksökare istället för dem som betalar skatt ställer jag inte längre upp.

      Själv blir det Italien inom 5 år.

      Svara
    • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

       /  10/07/2016

      @Fredde

      ”Det kommer bli en skumpig och turbulent tripp de kommande åren,
      spänn fast säkerhetsbältena!”

      Oh yes, indeed.
      Don´t forget to buckle up (http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/buckle-up)!

      Svara
  17. Nixpix

     /  10/07/2016

    Tack för att du finns MIT, och ni andra också. Ni är min ventil i denna galna värld, jag blir snart knasig över att media inte inser att de måste sluta låtsas som ingenting. De måste ju precis som alla andra kunna se att det händer alldeles för mycket på för många ställen just nu och att situationen är extremt farlig. Farlig för oss som bor här, och farlig rent politiskt.

    Allvarligt, snart skiter jag i om SD är judehatande dödsknarkarnazister, för de kan fan inte bli SÄMRE på att hantera skiten vi sitter i än de ”respektabla” partierna. Jag vill bara ha ett slut på det här. Utvisa alla som begår brott. Utvisa alla som vistas här illegalt och ta för i h-e bort alla bidrag som lockar hit folk in the first place. Läste på Ledarsidorna i veckan att invandrare får pensionen räknad från de var 25 tills de var PUT. Vilket gör mig, typ helt vansinnig. Inser att problmet med ”ensamkommande” pensionärer”, dvs 40 åringar som låtsas vara 66 nog är enormt stort, vi har bara missat det för att de inte är ute och våldtar och bränner bilar i samma grad som de som är under 40. Ok, allt ovan är hemskt, jag skäms f-n för mig själv, men jag är så trött på de här galenskaperna.

    Of topic, såg just detta på twitter 😉
    https://twitter.com/ScepticsSociety/status/784323738988752896

    Svara
  18. Svenne

     /  10/07/2016

    Visst har vi gått på värdegrund…

    Svara
  19. Svenne

     /  10/07/2016

    Det är mycket nu…

    Svara
  20. Ivar L

     /  10/10/2016

    Tryckkokare är lite fel ord tycker jag. Det är inte så att det kommer en enda explosion utan det är mer som något som långsamt rostar sönder eller spricker i sömmarna bit för bit. Precis som i Tyskland. Det uppstår oroligheter och upprördhet på olika ställen, brinner lite bilar här, lite gängkrig där, lite övergrepp här och där. På ett sätt vore det kanske bättre att det faktiskt sa ”pang” och blev totalt kaos en tid så vi slipper detta oändliga lappande, fixande och överslätande som pågår nu från myndigheter och media.

    Svara
  1. Vad säger vanliga Gotlänningar då? | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?

Lämna ett svar till Rikard Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.