Ännu en halvdöd vit man?

När en producent på Sveriges Radio P1 ska gissa vem som får Nobelpriset i litteratur så kan det se ut så här

producent-pa-sveriges-radio-om-nobelpriset

Det här är alltså på riktigt ett SR-konto som tweetar ut detta och inget skämtkonto. Så här blir det när man låter galningar och extremister som tjatar om ”mångfald” när de egentligen menar enfald få minsta lilla att säga till om. Vi ser dem på SVT när de räknade hudfärger och bedömde om någon var ”vit” baserat på vilket namn personen hade, vi ser dem på tidningar i form av ”krönikörer” och så vidare. Sånt här är vad man får…

**********

mens-i-norrkoping-for-skattepengar

Välanvända skattepengar i Norrköping!

På tal om vad som händer när man låter galningar och extremister styra alltså…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

107 kommentarer

  1. MiT

     /  10/13/2016

    //https://www.facebook.com/Kulturnytt/videos/10155385018307907///

    Svara
    • N.S. är tydligen rasist! Hon skrev en vitskinnsföraktande artikel där hon insinuerar att brun hud är vackrare:

      http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/763207?programid=4773

      Svara
      • Jan

         /  10/13/2016

        Nu hårdrar du. Hon påpekar snarare att vit hud är högstatus i delar av Asien.

        Svara
      • Varangian af Scaniae

         /  10/13/2016

        Sofia menar du på allvar att det är rasistiskt att tycka brun hud är vackrare än vit? Då är jag rasist, jag är vitare än vit men är nästan enbart attraherad av bruna kvinnor.
        Naila skriver ”Jag antar att gräset är grönare på andra sidan häcken, är det som får asiater att vilja bli vita.” och det kan nog ses som en anledning. Men jag tror faktiskt att anledningen till vit popularitet i vissa delar av Asien hör ihop med det vi glömt (excellence of white culture). Vit kultur har stått och står för innovation, frihet, jämlikhet, framgång, skönhet, rikedom m.m. Egentligen allt bra som människor eftersträvar har vita människor uppvisat i Asien under de senaste århundradena.

        Svara
        • ”Rasist” i detta fallet är att ge tillbaka på ett tillspetsat sätt vad PK-folket attackerar oss vita med. Den massiva, hatiska anti-vitheten som pågår dygnet runt i de flesta länder på Jorden.

          Vad man attraheras av är en personlig sak.

          Svara
        • Grodan Boll

           /  10/14/2016

          Annars finns klassikern att ljushyade är rikemansfolket som är i skuggan, medan arbetarna blir bruna och fårade ute på fälten.

          Svara
    • Hennes pappa är från Pakistan, mamman svenska.

      Framtiden för det svenska folket blir ett Helvete pga att massinvandringen medför en total splittring av samhället. Invandrarna glorifierar sin utländska etnicitet och föraktar det svenska folket. Det blir inte någon idyll för invandrarna heller.

      Svara
      • Sanningen skall göra eder fria.

         /  10/13/2016

        Problemet är att redan nu så väljer svenskar som står för innovation, kreativitet, ingenjörskonst, skapande och civilisationsbyggnad att stänga ner och i många fall lämna. Jag tycker det börjar bli dags för de bruna och ickeeuropeeiska att bevisa att det inte existerat några rasskillnader..

        Svara
        • Opie

           /  10/13/2016

          Ja, eller så skiter vi helt i hudfärg och låter människor bevisa sitt värde utifrån sina handlingar.

          Svara
          • Olof

             /  10/13/2016

            Trevlig tanke. Tyvärr är inte det något för den rasistiska identitetspolitiken som genomsyrar en del moderna politiska strömningar. För dem definieras din identitet av din etniska grupp och handlingar som skiljer dig ur din grupp gör dig till rasförrädare.

            Är det någon mening att kämpa emot? I ett land där det i princip är krav att välja sida mellan rasister eller andra-rasister så tycks det mer som om valet är om man skall stanna och bli rasist på ett eller annat sätt. Eller, om man som färgblind av vilken hudfärg man än må ha, skall dra till något bättre land.

          • Opie

             /  10/13/2016

            Olof, det är ALLTID mening att kämpa emot! Slå flyttankarna ur hågen, och bered dig istället för en lång och svår kamp. Inte kan du överge ditt land som byggts upp av generationer svenskar. Ett land dina barn och barnbarn ärver. Ska du verkligen kasta bort allt och skänka det till de barbariska horderna som invaderar?! Nej, man-up och fyll förråden med förnödenheter, skaffa vapenlicens och knyt kontakter med likasinnade.

          • Varangian af Scaniae

             /  10/13/2016

            @Olof Har du barn? Då har du att ta ställning till om du tror du kan hitta en skola i Sverige där dina barn kan få en godkänd och trygg utbildning. Det är flytta eller kamp som gäller. Där är tyvärr inget fredligt alternativ kvar.

            Svensk offentlig hållning kommer nog aldrig ändras, redan i slutet av 80-talet början av 90-talet när vi landsortsbarn blev bussade till en skola för slöjd var vi utlämnade. De få utlänningaungar där var trakasserade oss rejält och vi slog tillbaka och det var alltid vårt fel.

            Glömmer aldrig när en lärare eller rektor stod och skällde på oss och en av uppviglarna stod bakom lärarens rygg och räckte tunga åt oss. Det tog hus i helvete för vi var inte feminiserade 11-åringar på den tiden. Fullt slagsmål och krismöte/föräldramöte m.m. som följd och vi lantisar fick skulden. Dock hade idioterna inte kommit på beskyllningen rasist just då. Det kom något år senare när vi inte fick sjunga nationalsången på skolavslutningen. 14 år gammal och årtalet var 1993. Jag har avskytt Svensk socialdemokrati/socialism sedan dess.

          • Klimathotet

             /  10/14/2016

            Sverige har blivit en Trollfarm och Löfven är The Trollfarmer.

    • Pelle2

       /  10/13/2016

      Jag skickade följande mail till SR,s lyssnarservice:

      Jag blev uppmärksammad på att er medarbetare på P1-kultur,Naila Saleem, på er Facebooksida gjorde följande osmakliga uttalande om Nobelpriset i litteratur:
      ”Jag är rädd att det blir ännu en halvdöd vit man som vinner”

      Överensstämmer sådana uttalanden med Sr,s värdegrund ?
      Är det ok att se ner på människor utifrån deras kön och hudfärg hos er ?
      Skulle ni t.ex tycka att det vore ok att skriva att jag är rädd för att det blir ännu en halvdöd svart kvinna som vinner priset ?

      Det är sådana som hon som får mig att överväga att säga upp min radio och tv-licens..

      Skall bli kul att se vad eller om dom svarar på detta.
      Återkommer ifall jag får ett svar….

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/13/2016

        Du kommer dessvärre inte få något svar. Men vi kanske kan hoppas på att hon är lika generös inför nästa OS.

        ”Jag är rädd för att det blir ännu en helsvart afroamerikansk man som vinner herrarnas 100-metersfinal, och inte en kritvit kvinnlig kulturjournalist från södermalm.”

        Svara
        • Klimathotet

           /  10/14/2016

          Till P1 Kultur:
          Now, the fifth daughter on the twelfth night
          Told the first father that things weren’t right
          ”My complexion,” she says, ”is much too white”
          He said, ”Come here and step into the light”
          He said, ”Hmm, you’re right, let me tell the second mother this has been done”
          But the second mother was with the seventh son
          And they were both out on Highway 61 (Bob Dylan)

          Svara
        • Pelle2

           /  10/14/2016

          Jag tror nog att dom kan sätta ihop ett floskelsvar om att det var ett skämt eller att den rasifierade Saleems uttalande kom sig av hennes frustration över att hon inte känner sig representerad av pristagarna eller något sådant.

          Svara
  2. Pelle2

     /  10/13/2016

    Ja,det är helt sjukt vad extremisterna gör med våra pengar.
    Kommunerna vet att dom kommer ha ont om pengar framöver men tycker att det är viktigt att slösa medborgarnas pengar på filmer om indianer och mens som förmodligen ingen annan än hardcorefeminister och andra extremister kommer att vilja se.
    Hade jag bott i Norrköping hade jag definitivt kontaktat kommunledningen och frågat vad fan dom håller på med..
    Det är ju också sjukt att Sveriges radio använder mina licenspengar för att håna folk utifrån deras kön fast i det fallet är jag inte förvånad. Radikalfeminismen har ju marinerat SR och SVT totalt..

    Svara
  3. Gigas

     /  10/13/2016
    Svara
    • Pelle2

       /  10/13/2016

      I alla fall om man frågar chefer och anställda på SR 😉

      Svara
  4. michael.

     /  10/13/2016

    Bob Dylan fick priset.
    Många svenska kvinnliga feministiska kulturarbetare har under en längre tid förminskat och förlöjligat Dylan och hans manliga fans,att dessa nu kommer gå bananas gör att jag som Dylan fan känner dubbel glädje idag.
    Man kan ställa sig frågan varför så många svenska kvinnliga feministiska kulturarbetare hatat på Dylan,svaret på den frågan är väldigt enkel eftersom majoriteten av dom som tycker om Dylan är män så är det per automatik dåligt enligt feminister,oavsett innehåll.

    Svara
  5. Jan

     /  10/13/2016

    Det här är vådan av den omfattande kvoteringen på SR/SVT. Den omvända rasismen anses nämligen inte vara någon rasism. Det är politiskt korrekt att varje år hoppas att ”det blir en kvinna” eller en afrikansk eller asiatisk författare. Bob Dylan är inte fin nog i de här kretsarna. Just därför att kreti och pleti vet vem det är. Samt att han är en ”halvdöd, vit gubbe”.

    Svara
  6. Rikard

     /  10/13/2016

    Hej.

    Bob Dylan?

    Varför inte Bruce Dickinson i så fall, eller Ronnie James Dio, eller Lasse Lucidor, eller Rebell-Robban, eller Barry McGuire, eller Roky Ericsson, eller Saras Per Kristian Matsson, eller Woody Guthrie, eller William Clausson, eller Ingierd Gunnarsdotter, eller Greta Naterberg, eller (pust).

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare
    Ps Vissa ovan är avlidna, men postum prisutdelning kan väl ske, antar jag. Ds

    Svara
    • Så avancerat!
      Nej, nästa måste bli en Twitterpersonlighet. Korta meddelanden/påståenden är tidens melodi. Vem orkar läsa en hel bok? Är inte det helt ute?

      PS. På allvar. Som med Fredspriset har devalvering skett nu även med Litteraturpriset. Kommer de andra prisen följa efter?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/13/2016

        Ja, mycket bra förslag!

        ”Fredrik Virtanen tilldelas 2017 Nobels freds- och litteraturpris samt Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne för sin samlad gärning på Twitter.

        Fredrik Virtanen har i en nymodern språkdräkt, otvunget och trångsynt, förklara för människan i nuet, att alla människor lika värde står i obestridlig relation till billigt rödvin.”

        /Frida

        Svara
      • Klimathotet

         /  10/14/2016

        ”There must be some kind of way out of here,”
        Said the joker to the thief,
        ”There’s too much confusion, I can’t get no relief.
        Businessmen – they drink my wine
        Plowmen dig my earth
        None will level on the line
        Nobody of it is worth.”

        ”No reason to get excited,”
        The thief – he kindly spoke,
        ”There are many here among us
        Who feel that life is but a joke
        But you and I we’ve been through that
        And this is not our fate
        So let us not talk falsely now
        The hour’s getting late.”
        (Bob Dylan)

        Svara
    • Frankito

       /  10/13/2016

      Eller Kenta Gustavsson

      Svara
    • Hmm

       /  10/13/2016

      Jag tänker som du Richard. Tycker denna mottager inte pga person utan inom vilket område han verkat är lite absurt. Ganska långsökt att få det till poesi då den är tonsatt.

      Vidare så är bestämmelsen så att pristagaren måste leva. Det är t o m så illa att den måste leva förbi annonseringen till den 10 december.

      Svara
      • Rikard

         /  10/13/2016

        Hej.

        Men, men, men jag försöker ju bara vara lite normkritisk och utmana den sanguistiska livsnormen! Alla människor är lika värda! Då kan vi inte diskriminera mortifierade, petrifierade eller exsanguinerade personer!

        Annars kan man väl dela ut priset till H.P. Lovecraft:

        ”That is not dead, which may eternal lie
        Yet, beyond strange aeons, even Death may die”

        Nä, jag håller med du, som en släkting säger. Litteraturpriset skall gå till författare. Nu har jag rätt beige koll på Dylan, men han kanske har skrivit en eller annan bok, och får priset för detta? Eller är det för låt-texterna?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Hmm

           /  10/14/2016

          Han har skrivit en bok men det är inte för den som han får priset om jag uppfattat det rätt.

          Jag hatar programmet tankesmedjan i P3 men för en gångs skull håller jag med dem att prisen håller på att devalveras. De riktade visserligen in sig på fredspriset, där jag är helt enig med dem, men jag lägger nu litteraturpriset med på listan. Det har varit obegripligt ett par gånger tidigare men det här tog faktiskt priset (pun intended).

          Svara
        • Micro

           /  10/14/2016

          Hmm! Först Bruce Dickinson och nu H.P. Lovecraft. Har någon förläst sig på vissa skivomslag här:=)

          Svara
          • Rikard

             /  10/14/2016

            Hej.

            ”Up the Irons!”

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

    • Jans

       /  10/14/2016

      Nej, såvitt jag vet får enbart levande personer Nobelpris.

      Svara
      • Ja, men hinner du dö innan priset utdelas får dina anhöriga pengarna. Det har hänt, minns inte namnet men en dog av hjärtattack, förmodligen av glädje eller chock-.

        Svara
  7. Jan

     /  10/13/2016

    Aftonbladet Debatt om hur välfärdskapitalister blir rika på barnens bluffbetyg. 90 procent av läsarna håller med.

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article23702293.ab

    Svara
    • Pelle2

       /  10/13/2016

      På skolverkets hemsida tar dom upp en undersökning som konkurrensverket har gjort och de menar att det är svårt att påvisa någon större betygsinflation.
      Dom menar också att det inte går att se någon större skillnad mellan privata och kommunala skolor
      Så här står det i slutsatsen:
      ”Sammanfattning och slutsatser
      Denna rapport undersöker skillnader mellan betyg och resultat på nationella prov,
      mellan betyg i praktiskt-estetiska ämnen och ämnen med nationella prov samt mellan gymnasie- och grundskolebetyg. Enligt analysen i denna rapport finns inga
      stora skillnader i hur fristående och kommunala skolor sätter betyg
      i dagsläget De fristående gymnasieskolorna förefaller emellertid ha varit generösa i
      betygssättningen under åren kring sekelskiften och de fristående grundskolorna under 00
      -talets första halva. De senaste åren har däremot skillnaderna i betygssättning varit
      små.
      Däremot är det tydligt att den ökade konkurrensen mellan skolorna i viss mån
      bidragit till den betygsinflation vi sett i Sverige under de senaste 10 till 15 åren.
      Medan rapporten främst fokuserar på den konkurrens som uppstått i och med
      friskolornas expansion så tyder resultaten på att även konkurrens mellan kommunala
      skolor spelar viss roll. Några resultat i rapporten indikerar vidare att effekten av konkurrens mellan skolorna på betygsinflation ökade efter att man gick över från ett normbaserat till ett målstyrt betygssystem”

      http://www.konkurrensverket.se/globalassets/aktuellt/nyheter/betygets-varde.pdf

      Jag tror mera på en forskare än på socialisten Suhonen som naturligtvis har en ideologisk
      agenda för att skriva det han skrev i Aftonbladet.
      Att Aftonbladets, i huvudsak socialistiska läsare,väljer att tro på Suhonen förvånar väl ingen.Det han skriver passar in i deras ideologiska preferenser…

      Svara
      • Lövet

         /  10/13/2016

        … eller så kan man tro på att ekonomiska incitament fungerar åt båda håll … …och att det på den konkurrensutsatta marknaden gäller att erbjuda bästa möjliga produkt/service…
        …vilket i kundens (eleven och föräldrarnas) ögon tydligast mäts i betygspoäng…

        Svara
        • Jan

           /  10/13/2016

          Eller så kan man tycka att skolan inte är som vilken köp- och säljmarknad som helst. Och att skolbarn inte ska betraktas som kunder på en riskkapitalmarknad. Precis som man gör i alla liberala länder i väst. Förutom Sverige.

          Svara
          • Lövet

             /  10/13/2016

            Där är du och jag – hör och häpna – väldigt överens!
            Jag har extrems dubier om det fria skolvalet. Men jag är inte tvärsäker.

          • Pelle2

             /  10/14/2016

            @Jan
            Så när jag kunde påvisa att ditt påstående om att friskolorna är dom som står för betygsinflation och bluffbetyg inte är sann så går du över till din välkända ståndpunkt att du inte vill ha företagande inom skolvärlden.

            Det hade varit hederligare om du hade hållit dig till den senare ståndpunkten istället för att på felaktiga(ideologiska) grunder anklaga friskolorna för att sätta för höga betyg.

            På vilket sätt verkar inte de privata alternativen på samma villkor som de kommunala ? Bägge parterna får en summa pengar av kommunen för de elever som går där och sedan är det upp till företagaren eller kommunen att förvalta pengarna efter bästa förmåga.Det är heller ingen som hindrar dig eller någon annan att starta en friskola om ni vill.
            Fast det som skaver i dina ögon är väl att man kan tjäna pengar på att driva friskolor med pengar som kommer från kommunen. Konstig nog är det ok att tjäna pengar på att för kommunens pengar bygga skolor och städa skolor t.ex.

            De som inte verkar på samma villkor är de privata skolor där föräldrarna köper utbildningen för egna pengar och de skolorna omhuldas av socialister som du av någon anledning.Detta trots att det innebär att de rika föräldrarna kan köpa sig till en bättre utbildning vilket torde vara ett rött skynke för varje rättrogen socialist.

            Ingen skall ju helst ha det bättre än någon annan i den socialistiska världen så länge du inte tillhör partieliten eller någon annan del av den socialistiska nomenklaturan. Då går det utmärkt..
            .
            Om det nu stämmer att majoriteten av befolkningen är emot friskolor så förstår jag inte varför så många väljer att sätta sina barn i de skolorna.

            Vi vet ju också att Sossarna och kommunisterna i V säger sig ogilla friskolorna i teorin men dom gör inget åt saken trots att dom har haft två år på sig att göra det och sossarna har två år kvar på sin mandatperiod.Det borde ju inte vara något svårt att stänga friskolorna rent politiskt eftersom svenska folket tydligen ogillar friskolorna enligt dig.S har inte ens sagt att dom vill stänga friskolorna utan snarare tvärtom…

      • Jan

         /  10/13/2016

        Den sanne marknadsliberalen skulle avsky den socialisthybrid som välfärdskapitalismen utgör. Den som läst företags- eller nationalekonomi förstår att på en fri marknad ska alla företag verka efter samma villkor. Alltså ska inte inte ett privat företag bekostas av skattemedel. Det är en marknadsimperfektion. Att låta staten bekosta privata företag är så nära vi kan komma statssocialism i Sverige. Den som förordar det är egentligen kommunist.

        Svara
        • Rikard

           /  10/13/2016

          Hej.

          Instämmer helt.

          Hybridformen får tyvärr bägge sidornas nackdelar.

          Kommunism är det inte så mycket som det är korporativism – en av de integrala komponenterna i fascistiska statsbildningar. Hårklyverier måhända.

          Å andra sidan är det för Sveriges del i nuläget som att träta om det heter yxa eller bila när ens hals ligger i stupstocken.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
      • Jan

         /  10/13/2016

        I Sverige finns, förmodligen, en handfull socialister. Så du behöver inte vara rädd för dem. Nyliberalerna däremot bör du frukta. Deras förmåga att underminera staten och samhällstilliten bör inte underskattas.

        Svara
        • Lövet

           /  10/14/2016

          Det riktigt läbbiga uppstår när de båda grupperna plötsligt går i ohelig allians: Som när socialisterna i önskan att underminera läraryrkets status och jämna ut skillnaderna gentemot kommunalarbetarkollektivet går ut och får med sig borgerligheten (som ser ett delsteg på vägen mot en orivatisering) i ett konsensusbeslut om kommunalisering av skolan…
          …eller på en psykiatrireform…
          …en nedmontering av försvaret…
          …eller en totalt ohämmad invandringspolitik!

          Svara
      • Även TT hävdar betygsinflation http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare-pressas-att-hoja-betyg/

        Och OECD menar att betygen höjs medan prestationerna minskar. Läs om det härhttp://cornucopia.cornubot.se/2015/05/oecd-totalsagar-svenska-skolan-varning.html

        Svara
  8. Svenne

     /  10/13/2016

    Nina Lekander: Valet av Dylan känns förskräckligt gubbigt (heh…)

    Svara
    • Opie

       /  10/13/2016

      Ja, herregud vad ska man säga. Är det svenska medieankdammens intellektuella giganter som uttalar sig på detta sätt? Vadå ”gubbigt”? Vad betyder det ens? Att mannen är i övre medelåldern? Knappast, det ligger en tydlig negativ värdering i ordet. Jämför om någon skulle kalla valet av en kvinnlig person i något sammanhang för ”kärringaktigt”. Givetvis helt otänkbart.

      Svara
    • Jans

       /  10/14/2016

      Det här är oerhört intressant för just uttrycket ”gubbigt” återkommer ständigt när det gäller pop och rockartister. Det var ju ingen som sade att det var ”gubbigt” att ge pris till Tranströmer eller andra manliga författare. Här kan man tydligt se att någon slags rangordning när det gäller finkultur och populärkultur trots allt fortfarande finns hos kulturjournalisterna. Ett faktum som är rätt svårt att förklara med tanke på att det enda som verkar intressera 80% av kulturjournalisterna är just populärkultur.

      Svara
  9. MiT

     /  10/13/2016

    Svara
    • Trolletplit

       /  10/13/2016

      Och här är storleken på SR hjärnor .

      Allvarligt. Det börjar bli pinsamt för SR nu

      Svara
    • Jans

       /  10/14/2016

      Notera att detta kommer från Ekoredaktionen, en ren nyhetsredaktion. Detta är rent missbruk av Ekots trovärdighetskapital. Politiska åsikter i deras namn via Twitter. Usch!

      Svara
  10. MiT

     /  10/13/2016

    Svara
  11. Sozialistische Rundfunk — en del av Det goda hatet™.

    Svara
  12. Svenne

     /  10/13/2016

    #manspreading…

    Svara
    • Jans

       /  10/14/2016

      Har de inte anatomi på skolschemat längre. Vet inte dagens unga kvinnor vad ”the junk” sitter någonstans?

      Svara
      • Pelle2

         /  10/14/2016

        För en feminist är saker som anatomi ointressant. Det handlar om hur patriarkala män tar plats på de förtryckta feministkvinnornas bekostnad.Att samma feminister sedan kan ta upp ett helt säte med sina handväskor är ju inget problem…

        Svara
  13. Svenne

     /  10/13/2016

    #Satir av Jeander:)

    Svara
    • Klimathotet

       /  10/14/2016

      En fråga till Löfven. How does it feel? To be on your own, with no direction home (Bob Dylan)

      Svara
  14. MiT

     /  10/13/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/13/2016

      ”Polisen fick hälften av vad de begärde i regeringens höstbudget – drygt två miljarder kronor. Redan nu larmar rikspolischefen Dan Eliasson om att det behövs mer pengar.

      – Vi vill vara fler poliser längst fram. Och mer polisiär förmåga att utreda brott, säger Eliasson som för en diskussion med regeringen.”

      http://www.expressen.se/nyheter/dan-eliassons-nya-pengakrav-pa-lofven/

      Jag som trodde att det skulle bli billigare med den nya polisreformen.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/13/2016

        …och med tanke på att Sverige aldrig varit så tryggt så kan man undra vart pengarna egentligen tar vägen…

        Svara
  15. Svenne

     /  10/13/2016

    GP: Aleksandra Boscanin:

    Svara
  16. Svenne

     /  10/14/2016

    Dagens Samhälle: Funktionell dumhet i offentlig verksamhet

    ”Vi har skapat en ångestdriven offentlig verksamhet där auktoritet, professionalitet och ansvarstagande har fått ge vika för formalism och felminimering. Men en bocka-av-logik för verksamhetsledningar borgar för en illa fungerande verksamhet. Man behöver inte ta något större ansvar för ett bra resultat, skriver forskningsledaren och författaren professor Mats Alvesson, som nyligen utgivit boken The Stupidity Paradox. ”

    Svara
  17. Svenne

     /  10/14/2016

    Väldigt samtida… #Konstvetenskap #Dylan

    Svara
    • Pelle2

       /  10/14/2016

      Ja, i en sann identitetspolitisk kontext är ju kön och ras viktigare än det som pristagaren har åstadkommit..

      Svara
    • Embryo

       /  10/14/2016

      Innan Dylan var Steinbeck den senaste amerikanskfödde mannen som tilldelades Nobelpriset i litteratur. Det var över 50 år sedan (1962).
      Jag är inte helt säker, men det känns lite som att de har tänkt annorlunda i år?

      Svara
  18. Frida Gustavlin

     /  10/14/2016

    Riksprettot Björn Wiman (DN) slår fast att alla som inte tycker som honom är kassa, är någon förvånad. På Agenda-DN utgår sannolikt bonus på självgodhet.

    ”Björn Wiman: Bara tråkmånsar kan muttra i missnöje över att Bob Dylan får Nobelpriset i litteratur.”

    Men jag ska inte vara sämre.

    ”Frida: Bara infantiler kan hålla DN:s kulturchef för en intressant skribent.”

    Björn Wiman borde också fundera lite på sina ordval.

    ”Bob Dylan är en legendar. Inte vilken kompromisskandidat som helst…”

    Nu vet jag inte i vilken idrott som Dylan gjort sig mest legendarisk i, men det var säkert ingen kompromiss. Visst, man kan säkert använda legendar för musiker och poeter, men kom igen, hur kass är han egentligen.

    ”På köksväggen hemma har vi kvar inramade teckningar från Dario Fos ”manus” till 1997 års Nobelföreläsning”

    Björn Wiman kan inte låta bli, allt ska handla om honom och hans jävla konstlade statusmarkör. Sedan får han givetvis in några obligatoriska rader om hur jävla dum Donald Trump är.

    Jag länkar inte. Ville bara meddela att den ängsliga Björn Wiman fortfarande är en perfekt termometer för att avgöra sinnesläget på Dagens Nyheter, agenda, agenda och åter agenda, och jag står fast vid att jag aldrig kommer prenumera eller köpa ett lösnummer så länge han eller chefredaktören fortfarande styr på tidningen.

    /Frida

    Svara
  19. MiT

     /  10/14/2016

    Svara
  20. MiT

     /  10/14/2016

    //https://www.facebook.com/tapani.juntunen.7/posts/10154120837330852//

    Svara
    • Jan

       /  10/14/2016

      Alliansen håller ihop ser jag…

      Svara
      • Pelle2

         /  10/14/2016

        Kan hålla med Juntunen att det är helt åt helvete att alliansen i Stockholms stad inte tål att man kritiserar något annat parti i alliansen.
        Det är ju dock en enskild ledamot som vill kritisera de andra partierna men håller ihop gör ju alliansen eller vet du Jan att de skall avsluta samarbetet ?
        Eller menar du också att det hade varit bättre om Juntunen höll tyst eller som MP låter sig köras över av sin regeringspartner i flykting- och kolkraftfrågan bara för att sedan stå i tv och gråta över den politik som dom är med och genomför ?

        Svara
        • Jan

           /  10/14/2016

          Vad har MP med Alliansens samarbetssvårigheter att göra? Typiskt dig att byta fot så fort kritik mot Alliansen dyker upp. Är Alliansen en helig sekt för dig? För upphöjda för att kritiseras? Snacka om partigängare….

          Svara
          • Pelle2

             /  10/14/2016

            Du får jättegärna kritisera alliansen och det gör du ju frekvent 🙂
            Jag pekade bara på att även MP och S har samarbetssvårigheter eftersom dom tvingar MP att gå med på en politik dom egentligen inte står för.
            Är S en helig sekt för dig ?

  21. MiT

     /  10/14/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/14/2016

      Det mest skrämmande är att hon menar allvar. Finns det någon som verkligen hatar män riktigt mycket på riktigt, så är det fru frånskilda Bitter-Ebba.

      /Frida

      Svara
      • Svenne

         /  10/14/2016

        Fru Ebba får helt enkelt muntra upp sig med regelbundet återkommande Gambiaresor… Fru Ebba får nytta av, och kan utöka, batikkollektionen samt känna de västafrikanska rytmerna på nära håll.
        Skulle Fru Ebba inte vara så intresserad av välskapta Gambianska gossar, (eller människohanar över huvud taget) så kan ju Fru Ebba tänka på hur normbrytande hon är och att resorna är bra för Värdegrunden.
        Sånt ger tillräckligt med ryggdunkningar i den vinpimplande vänkretsen för att driva en medelstor gambiansk stad, och tillräckligt med energi för att skriva en hel packe med böcker om hur värdelösa män i allmänhet, och exmaken i synnerhet, är.

        Svara
        • Ivar L

           /  10/14/2016

          Kritisera Ebba för det hon säger, inte för vem hon är. Det finns vad jag vet inget som antyder att hon är Gambiaresenär och bara för att hon år frånskild och medelålders så är hon inte värd mindre respekt.

          Svara
          • Svenne

             /  10/14/2016

            Det var inte akademisk kritik, utan försök till ironi. Synd att det inte gick fram. Men jag medger att jag inte har någon respekt för de inflytelserika feminister som stillatigande accepterar gruppvåldtäkter här i landet.

  22. Pelle2

     /  10/14/2016

    Cissi Wallin hänger på kören av radikalfeministiska kvinnor som klagar på att Dylan har fått Nobelpriset i litteratur.Naturligtvis måste hon i sann radikalfeministisk anda utvidga sitt klagomål till de män som gillar Dylans musik.
    Dom bryr sig mera om sig själva än de kvinnor de umgås med enligt Wallin för det har hon minsann egna erfarenheter av….
    Hon menar också att för en man som gillar Dylan finns det bara två sorters kvinnor,nämligen ljuva sagoväsen eller onda skökor.

    Hon skriver bl.a följande:
    ”Om det är något jag ska lära min son (om han tänder på kvinnor) så är det att låta bli guran om kvinnorna inte ber om det, och istället lyssna och ta in. Vill hon ligga? Vill hon berätta något smart som jag kan lära av? Och… trumvirvel: att tjejer och kvinnor kommer i alla varianter. Inte bara vackra änglar eller bindgalna fruntimmer.”

    Med andra ord är förhållandet bra bra om mannen gör som kvinnan vill men inte tvärt om.

    Hon avslutar med följande ord:
    ”Grattis alla Dylan-män. Er, enligt mig, ganska mediokra husgud får ett av världens mest eftertraktade utmärkelser. Men snälla, ta inte detta som ett tecken på att varenda tjej du möter vill höra allt om den där generationsromanen du skrivit på i några år nu, som blivit till en ”smärtsam process”. Satsa på att bli riktigt bra på att slicka fitta istället. Kommer garanterat uppskattas mer.”

    Undrar om hon hade uppskattat om en manlig krönikör hade skrivit följande om en feministisk kvinna hade vunnit priset:
    Grattis alla feministkvinnor. Er enligt mig ganska mediokra husgud får ett av världens mest eftertraktade utmärkelser. Men snälla ta inte detta som ett tecken på att varenda kille du möter vill höra allt om den där feministromanen du har skrivit på i några år nu,som blivit till en smärtsam process. Satsa mer på att bli riktigt bra på att suga kuk istället..

    Kan för övrigt säga att jag inte är en Dylanfan och man kan definitivt ha en åsikt om det är rätt att han fick priset utifrån ett litterärt perspektiv. Feministerna och kulturmarxisternas största invändning tycks dock vara att det är fel att han fick priset för att han är en vit man som älskas av många vita,heterosexuella, medelålders män…
    http://archive.is/W8ASB#selection-1091.0-1091.390

    Svara
    • Svenne

       /  10/14/2016

      Cissi Wallins grabb kommer att gör ett tonårsuppror deluxe, han blir nog en av de svirande värnstermän som senare ber om ursäkt för sitt beteende och skyller på Patriarkatet…

      Svara
    • Jerry

       /  10/14/2016

      Vad händer om man tar ett Flashbacktroll och låter det nå ut till en stor publik? Då får man en skribent i paritet med Cissi Wallin.

      Svara
  23. Pelle2

     /  10/14/2016

    OT:
    Ledarsidorna skriver lite mera om nätverken Hilda och Ruben där advokater och andra inom rättsväsendet skyddar varandra och hjälper varandra framåt i karriären.

    http://ledarsidorna.se/2016/10/hilda-och-ruben-som-ett-lyckligt-aktenskap/

    Svara
  24. Pelle2

     /  10/14/2016

    Lite mera OT:
    Fnordspotting skriver bra om hur vänstern använder ordet normkritik för att tysta all opposition.Han skriver också om att normkritik enbart innebär kritik mot de normer som vänstern ogillar.
    Att kritisera vänsterns normer skall naturligtvis brännmärkas som något ont..

    http://fnordspotting.blogspot.fi/2016/10/normkritik-nar-den-auktoritare-latsas.html

    Svara
    • Gigas

       /  10/14/2016

      Nazisterna hade Stormtrupper och Kommunisterna har Normtrupper?

      ”Stark alkoholnorm bland normbrytare”
      http://www.accentmagasin.se/politik/stark-alkoholnorm-bland-normbrytare/

      Svara
      • Pelle2

         /  10/14/2016

        Kommunisterna har stormtrupper också i form av den så kallade autonoma vänsterrörelsen
        eller i folkmun stenkastarvänstern..

        Svara
        • Jan

           /  10/14/2016

          Stenkastarvänstern har mer med Liberalerna att göra än med kommunister. Det finns knappt några kommunister i Sverige. Du missförstår det där hela tiden. Antagligen medvetet.

          Svara
          • Pelle2

             /  10/14/2016

            Från Wikipedia:
            ”Autonom vänster, utomparlamentarisk vänster, av Säkerhetspolisen kallad den autonoma miljön,[1] är samlingsnamn på olika politiska grupper som har socialistisk eller anarkistisk ideologi. Grupper i den autonoma vänstern organiserar sig icke-hierarkiskt och utan parlamentarisk representation. Det finns två läger inom miljön, där det ena förespråkar traditionell politisk verksamhet medan det andra förespråkar och använder våld, oftast mot egendom men inom vissa grupperingar förekommer även våld mot människor.[1]”
            Har du någon info som motsäger det som Säpo säger om deras ideologi ?
            Eller är det inte så att du som vanligt vill tona ner kritiken mot den vänster
            du tillhör ?
            Nog finns det kommunister fortfarande i Sverige. Du har ju t.ex uttalade sådana som Jan Guillou och Åsa Linderborg.
            Sedan har du medlemmarna i V som officiellt inte kallar sig kommunister men ändå står för en kommunistisk politik och lär ha Lenin som byst i partihögkvarteret.
            Det finns säkert gamla fanor med hammaren och skäran också i gömmorna…

            Det är väl snarast du som vill kleta liberal på allt du inte gillar…

          • Rikard

             /  10/14/2016

            Hej.

            Jan, jag har egna erfarenheter inifrån den autonoma vänstern, eller stenkastarvänstern.

            Visserligen på åttio- och nittiotalets början, men av det jag kan se och höra inifrån så har saker bara förvärrats.

            Stalin, Lenin, Mao och andra massmördare avbildas som rutin. Förstatligande av all egendom. Centralplanering. Allt skall behovsprövas och fördelas av kommittéer med vapenmakt bakom. Det enda som tillkommit är en närmast pervers beundran för militant islam, samt ny-feminismens språk – men inte på någon liberal grund, utan för att patriarkatet och kapitalisten och fascisten är samma person i deras ögon.

            Alliansen med islam är naturlig då judehat och socialism hör samman. Resonemanget brukar i modern tappning dock vara att Israel är USA:s allierade. Därmed är Israel onda, eftersom USA är ondskan på jorden. därav följer att den som opponerar sig mot Israel (o/e USA) är god.

            Vidare gäller att alla folk har rätt till en egen stat (detta baserat i resonemang om etnicitet och tradition) som skall styras utifrån sin egen särart. Undantaget är vita folkgrupper (exakt vilka varierar med omständigheter) samt judar.

            Så är extremvänstern, Jan, och så har den alltid varit. skillnaden mellan nu och min tid inom det svart-röda gardet är att då var medelklass-elementen få, och samhället såg oss för vad vi var (en totalitär klick i luven på nationalsocialister; interna fraktionsstrider således för utomstående). Brytpunkten tydliggjordes i och med Göteborgskravallerna – där var medelklassens barn i absolut majoritet, och därmed var den mediala vinklingen därefter. Där arbetarbarn från förorten med rätta kunde förringas till ‘gatans parlament’, blev det istället fokus på de militanta anti-demokratiska extremister som kastade sten och krossade fönster; men som offer för polisen – inte som behandlade utifrån sin egna beteende.

            Du får givetvis hävda att jag ljuger överdriver eller förvränger – det är din rätt, men jag var en av vänsterns hatfyllda soldater; något jag alltid kommer att ångra.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

  25. Ivar L

     /  10/14/2016

    Jag har försökt få grep om vad det är för hot som åklagaren på Gotland utsattes för men det finns oerhört lite information:

    SvD:s Mårten Schultz talar om hot mot rättsväsendet:
    http://www.svd.se/hoten-mot-rattsvasendet-maste-tas-pa-allvar

    Den avhoppade åklagaren säger sig utsatts för ”allvarliga saker”:
    http://www.helagotland.se/samhalle/misstankt-valdtakt-ny-aklagare-tar-over-arendet-13217877.aspx

    Det har varit en stor polisinsats vars enda kända aktion verkar ha varit att rada upp några ungdomar:
    http://www.helagotland.se/start/polisinsats-pa-ostercentrum-13193772.aspx

    I en Flashbacktråd diskuteras det hela utan att någon ny information kommer fram:
    https://www.flashback.org/t2770696

    Där talas det också om ett rykte att det sats polistejp på åklagarens bil inne på hans tomt.

    Det är bra tunt. Inget tycker jag bekräftar några hot även om det naturligtvis vore allvarligt om det förekommit. Underrapporteringen om själva hotens natur tänder utan tvekan min foliehatt. Har det hänt något alls av vikt?

    Svara
  26. Jans

     /  10/14/2016

    Tino levererar i vanlig ordning en skarp analys apropå Saleems ”halvdöd vit man” och generellt ”döda gubbar”-snack:

    ”Det är primitivt att utvärdera idéer utifrån person till att börja med, och pubertalt att avfärda avlidnas konst eller idéer. Skaparen dör, inte skapelsen.”

    Svara
  27. Svenne

     /  10/14/2016

    #anmälningsbenägenhet #sarkasm

    Svara
  28. Einar

     /  10/14/2016

    Hellre än halvdöd vit man än en hjärndöd kulturmarxist.

    (Jag är kränkt, alltså finns jag om man ska utgå från deras logik).

    Svara
  29. Dreadlock

     /  10/14/2016

    Hanif rapporterar .
    En muslimsk demonstration utanför riksdagshuset igår. Helt obevakat av mainstream media,som om det aldrig hänt.

    Svara
  30. Dreadlock

     /  10/14/2016
    Svara
  31. Dreadlock

     /  10/14/2016

    Det tycks som att det inte går att länka till Hanif Balis Facebooksida. Artikeln finns där i.a.f.

    Svara
  1. Hur länge ska vi plågas? | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: