Sveriges utveckling: Från gömma Lektyr och Fibban till att gömma sagoböcker!

Sverige utvecklas ju i en rasande takt. På 80-talet så gömde man tidningar som Lektyr, Fib Aktuellt och allt vad de hette. En del hade dem bakom disken, i en del affärer så fanns de i särskilda fack så man inte såg omslaget fast alla ändå bara läste dem för artiklarnas skull.

För cirka 30 år sedan alltså så gömde man de tidningarna. Men nu har Sverige minsann utvecklats enormt på det området!

felaktig-barnbok

Vi har utvecklats så enormt mycket att vi gått från att gömma Lektyr 9och Fibban till att gömma sagoböcker för tjejer så inte genusfolk blir upprörda och kränkta!

Starkt jobbat genusfolk!

magda-pa-expressen

Det bara råkade bli så att Magda på Expressen skrev en kränkt-artikel åt Caroline. Vilken otrolig slump!

Min gissning är att Wass, som äger ett företag, snart ska vara aktuell med något och ville ha lite gratis draghjälp. Time will tell…

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

95 kommentarer

  1. Jag trodde ‘Saker som flickor gillar’, syftade på Magdas profilbild?

    Svara
    • Pelle2

       /  10/26/2016

      Aleksandra är riktigt bra !
      Hon skrev många bra ledare när hon vikarierade som ledarskribent i SVD i somras och fortsätter nu i GP !
      Avslutningen på ledaren du länkar till slår verkligen huvudet på spiken vad gäller identitetspolitiken och genus”vetenskapen”
      ”Det är anmärkningsvärt att de genusvetenskapliga teorierna fått så stort genomslag när de är allt annat än vetenskapliga. Visst finns det skillnader mellan män och kvinnor. Vissa är biologiska, andra socialt konstruerade. Problematiken ligger inte i att det forskas om detta, utan i att den så kallade forskningen tenderar att styras av ideologiska övertygelser. Nästan uteslutande bortses från biologiska faktorer och i stället tillskrivs de sociala överdriven betydelse. Vidare tenderar varje skillnad att betraktas som ett tecken på en bakomliggande förtryckande struktur, som i fallet med de normbrytande lastbilarna. Med det reduceras jämställdhet till en fråga om representation.”
      Klockrent skrivet av Aleksandra.
      Kan riktigt se framför mig hur postmodernisterna,identitetspolitikerna och radikalfeministerna tuggar sönder sina bettskenor om de läser denna ledare 🙂

      Svara
    • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

       /  10/27/2016

      ”Genusforskare får 2,5 miljoner kr från @vinnovase
      för att ta fram en lastbil för kvinnor.”

      Med hjälp av normkritisk ingenjörskonst från KTH

      Maskinteknik på KTH

      och fler kvinnliga svetsare/montörer/operatörer på Scania?

      Svara
  2. Pelle2

     /  10/26/2016

    Med tanke på hur många förtryckta grupper och ideologer som finns därute så kommer det snart inte gå att publicera någon litteratur överhuvudtaget. Detta förutom normkritisk litteratur som gör allt den kan för att omvandla verkligheten för att passa ideologin…
    Om denna galenskap får fortsätta kommer vårt land bli mycket obehagligt att leva i.

    Om du inte har den rätta tron kommer du bli förföljd och du får smyga med den gamla litteraturen du har precis som i de gamla öststaterna.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/26/2016

      Det vanligaste argumentet bland kulturarbetare för att kulturarbete behövs, och därför ska skattefinansieras, är för att det är VIKTIGT, och av någon förunderlig anledning står detta ”viktiga” aldrig i konflikt med andra skattefinansierade verksamheter.

      Jag skulle inte bli förvånad om framtida sociologer med stor trovärdighet kommer kunna beskriva dagens pseudointellektuella klimat som en direkt konsekvens av behörighetsreformen på nittiotalet, den som gjorde det möjligt för allt för många att söka sig till universitetens humanistiska grundkurser, trots att de i princip helt saknade teoretisk gymnasiekompetens. Man kunde läsa livsmedelsteknik, elprogrammet eller industriprogrammet och ändå bli välkomnad med öppna armar, samtidigt som ”alla” fick godkänt tack vare den korrumperande högskolereformen som regeringen Bildt klubbade igenom, och som medalj för väl utfört värv tituleras expert av rättviseförmedlingen.

      Om vi tar riksteatern, eller för sjutton, bara en lokal musikfestival, eller att hjälpa studieförbund med replokaler så köper jag på sätt och vis detta argument, skattefinansiering är inte alltid fel för att hålla de fria konsterna under armarna, en liten bit över vattenytan, om så skattemedel finns. Men när blev finansiering av ”kulturarbete” av utomparlamentariska aktivister på vänsterkanten värdefullt för skattebetalarna?

      Ni kommer säkert ihåg när Sverigedemokraterna kungjorde att de skulle satsa mer på det utomparlamentariska arbetet, det vill säga vanlig opinionsbildning, då skrek horder av parlamentariska och utomparlamentariska vänsteraktivister att utomparlamentariska metoder är samma sak som vad Schutzstaffel var för Hitlertyskland. Man kan undra om inte en STASI-liknelse är på sin plats när det kommer till vissa typer av partipolitiskt uppburna kulturarbetare?

      Ursäkta det långa inlägget. /Frida

      Svara
      • Rikard

         /  10/26/2016

        Hej.

        Det finns enligt mig tre (fyra egentligen) sätt att bedöma om något har ett konstnärligt värde:

        1) Kulturhistoriskt viktigt – regalskeppet Vasa, runstenar, och liknande. Bör och kan förvaltas av en apolitisk och opolitisk myndighet vars ledstjärna är bevarande av en levande länk till förfäderna.

        2) Konstverk; om de säljer av egen kraft är det konst, annars inte. 2b; Konst som måste tvångsfinansieras är inte konst (utom möjligen monument över stöld).

        3) Hantverksskicklighet manifesterad via handlag med material och ämne; kräver kunskap av betraktaren.

        Av dessa anser jag att endast kriterium två är i närheten av att vara objektivt. Man kan förvisso anföra de välkända strukturerna som motargument då dessa kan påstås styra smak och därför konsumtion – men i så fall blir 2b propaganda för en viss struktur.

        Kriterium fyra är ”Tycker jag om det/Vad tycker jag om det?”, och i kombination med 2 så skapar det en så objektiv definition av konst som jag tror det är möjligt att skapa; det konstnärliga värdet avgörs av betraktaren.

        Så varför kulturbidragsarbetares ovilja mot att agera på en fri marknad?

        Det kräver mer arbete, det kräver kompromissvilja och kreativitet, och inte minst att man manifesterar sin skicklighet via kvalitet enligt betraktaren, istället för kollegorna. Dessutom är det svårare att bibehålla den överlägsna attityden och den uppfostrande tonen om kunderna inte är tvingade med hot om rättslig sanktion att betala (åtal för skattebrott i det här fallet).

        Hand upp, hur många väljer A respektive B?
        A) Betala 250:- (skattesubventionerat då investerare och mecenater saknas) för en uppsättning av SCUM-manifestet som pjäs?
        B) Betala 250:- (marknadspris, även om bidrag kan förkomma någonstans i kostnadskedjan) för två biljetter till kommande [film/pjäs du tror du kommer att gilla].

        Hade sådana pjäser som i A ovan och andra projekt funnits om vi inte tvingats av den socialdemokratiska korporativa staten att finansiera dem?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare
        Ps Ang. långa inlägg: det verkar som om mängden ord en poäng behöver står i omvänd proportion till hur vettigt ämnet är… Ds

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  10/27/2016

          Ja, det håller jag med dig om, ju snurrigare ämne, ju fler ord.

          Återpublicerar det jag citerade i förra posten.

          ”I en social atmosfär av bigotteri och ohederlighet tenderar också språket att korrumperas. Det blir infiltrerat av eufemismer. Saker kallas inte längre vid sina enkla rättframma namn utan lindas in i undvikande omskrivningar eller refereras till med en uppfunnen teknisk terminolog. Stilen blir oklar, meningen grumlig. I det moderna samhället har denna förvrägning antagit groteska proportioner i förvaltningsspråket och mediajargongen.”

          Ang. slutet på Habsgurgarnas manierade Österrike enligt Georg Henrik von Wright.

          Jag förhåller mig självklart parlamentariskt lojal till kulturstöd, stöd och skattefinansiering i allmänhet. Om vi väljer politiker som säger att de ska satsa på aggresiv skattefinansierad feministisk kulturpolitik/kulturimperalism/kulturpropaganda, och de vinner ett sådant val genom att ärligt medge att skattepengar ska gå till utomparlamentariskt opinionsarbete genom statens myndigheter, så är det okej med mig.

          Men så är ju självklart inte fallet, såvida inte väljare (och jag) nu har missat att politikerna faktiskt har lovat just detta, med som Wright menar, utfästelser inlindade i normkritiskt nyspråk, eufemismer och påhittad teknisk terminologi.

          /Frida

          Svara
      • michael.

         /  10/27/2016

        Nej kultur ska inte vara skattefinansierad det enda jag kan tänka mig är att staten ska finansiera byggnader/lokaler t,ex Dramaten men innehållet ska inte finansieras med skatt utan stå på egna ben,Desto mer kultur skattefinansieras desto mer distans från medborgarna och desto mer rövslickande av politiskt tillsatta politruker som står för finanserna av kulturarbetarna dvs skattefinansierad kultur blir per automatik politiserad inte fri,vilket man hävdar.
        Man ser en stor skillnad på personer inom t,ex kulturnämnder osv vilken syn man har på kultur,medans borgerliga inte vill lägga sig i kulturarbetarnas utövande så vill man från vänster håll F!,V,S,MP styra i större grad vilka kulturyttringar som ska finansieras,det intressanta är att man bland kulturarbetare(vilka har kraftig vänsterkantring)så anklagar man alltid borgare och borgerliga regeringar för att vara ett hot mot kulturen,fast sanningen är tvärtom att det är vänstern som är hotet mot den fria kulturen,och som vill styra och inskränka kulturen till att bli ännu mer enögd och enkelriktad dvs ännu mera ett propaganda verktyg vilket är djupt rotat inom vänstern Kultur ska vara ett verktyg för kampen och endast då har den ett berättigande om den inte är det så är den endast borgerligt dekadent och ska då förlöjligas,förminskas och bekämpas.

        Svara
    • Våra bilder? Skall skatteverkets personal ha fotoutbildning? 19.800? Det måste vara en klåpare eftersom han var så billig.
      Påminner dock lite om min tid hos Christer Strömholm. Då analyserade vi uttryck i bilder men genushysterin var inte än uppfunnen. Men inga jobbade på Skatteverket och vi betalade själva.

      Svara
    • Gurkburken

       /  10/27/2016

      Man får lägga till kostnaden för arbetsfrånvaron för de tjänstemän som lyssnade på eländet.

      Svara
  3. Pelle2

     /  10/26/2016

    Lite OT:
    Ola Wong har skrivit en serie inlägg om hur muséerna förvandlas till identitetspolitiskt och ideologiskt drivna institutioner.
    Han har pratat med anställda forskare och specialister som vittnar om hur kritiker tystas och hur antalet specialister har minskats till förmån för t.ex en genusstrateg som ”utbildade” personalen på scenkonstmuseet under 8 månader.

    Bah Kuhnke hävdar återigen i ett svar att hon inte vill politisera kulturen men det var hon som utsåg Ann Follin, som är en drivande kraft bakom politiseringen av Statens museer för världskultur, till intendent över detta.

    Ingen skall ju inbilla mig att hon hade blivit utnämnd till intendent om hon inte hade den”rätta värdegrunden” och driver en verksamhet som passar Bah Kuhnkes agenda..

    Hon går också över till lite härskartekniker när hon skriver det gör ont när teser brister som rubrik på sitt svar.

    Hon försöker framstå som en trevlig och glad kvinna men är i själva verket en stenhård ideolog..

    Här är Wongs senaste inlägg:
    http://archive.is/C5cCx

    Här är Bah Kuhnkes senaste svar:
    http://archive.is/cuvBM

    Ni får själva avgöra vem ni tror mest på.

    Med tanke på Bah Kuhnkes historik så tror i alla fall jag inte mycket på hennes snack om hon inte vill styra kulturen i identitetspolitisk,normkritisk och radikalfeministisk riktning..

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/26/2016

      Det är inte det minsta märkligt att kulturministern låter bli att svara på kritiken, eller för den delen kommentera den konkreta och allmänna oro som Wong ger uttryck för, att museerna, direkt eller indirekt påverkas på ett mycket fult sätt för att driva miljöpartiets identitetspolitik.

      För hon vet att han har rätt, och hon säger givetvis inte flaskhals om museernas oberoende så länge de på ett ”oberoende” sätt driver den politiska agenda som hon själv företräder.

      /Frida

      Svara
  4. Hypocrita

     /  10/26/2016

    Feminism – När man tagit nepotism till en ny nivå….

    Svara
  5. Namnet Wass ringer en klocka. Hon är möjligen inte släkt/gift med Fredrik Wass, han som tycker att alla män (utom han själv då) ska #tackanej ?

    Svara
  6. MiT

     /  10/26/2016

    Svara
  7. Mike E

     /  10/26/2016

    Fahrenheit 451, en bok om Sverige.

    Svara
    • Jans

       /  10/27/2016

      Snart bortplockad från ett bibliotek nära dig…
      Eller förresten, biblioteket är stängt i vilket fall som helst p.g.a. ”stök”.

      Svara
  8. Vi lever uppenbarligen i de kränktas tid

     /  10/26/2016

    Nånting som tydligt utgörs av Caroline Wass. Hon vägrar uppenbarligen inse att det är hon själv som är problemet, eftersom hon nu kräver att samhället ska anpassa sig efter henne. Facepalm! 👏
    Det verkar som att hon glömde ta sin lugnande medicin idag eftersom nu är så fixerad vid detta i-landsproblem. Det svenska samhället klarar sig därför alldeles utmärkt utan den här typen av människor som låter sig själva förnedras av – egentligen ingenting. 💪

    Svara
    • Jans

       /  10/27/2016

      Det som är så vidrigt är att bensinstationen vek sig. Att det finns stollar som gastar och kräver saker är ju en sak men denna undfallenhet… denna ryggradslöshet.

      Eller så sålde boken dåligt i vilket fall som helst…

      Svara
  9. MiT

     /  10/26/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/26/2016

      Genusfotografen, den nymoralistiska feminismens Ulf Eklund.

      Svara
      • michael.

         /  10/27/2016

        Ja genusfotografen skulle självklart gå bananas av bilden inte nog med att flickorna bär rosa,pojken till höger har ju en blå tröja med en fotboll på,kan det patriarkala förtrycket bli värre för dessa stackars barn än detta.

        Svara
        • Noger

           /  10/27/2016

          Dessutom tog de fotot snett uppifrån!
          En dödssynd!

          Svara
          • Jans

             /  10/27/2016

            Genusfotografen kanske kan få 200 000 kr av biståndsbudgeten för att åka ner och lära de befriade lite viktiga grejer.

  10. Svenne

     /  10/27/2016

    #Härskarringen…

    Svara
  11. Jan

     /  10/27/2016

    Det är knappast Sveriges bensinmackar som ”könskodar” småflickor. Det är undantagslöst mammorna som gör det. Ska någon anklagas så är det mammorna själva. Fast det finns väl knappast på feministernas agenda.

    Svara
  12. MiT

     /  10/27/2016

    Svara
    • Jan

       /  10/27/2016

      Antagandet är falskt. SD vänder sig inte emot migration i sig. De vänder sig emot en massiv bidragsinvandring från tredje världen. Det är skillnad på migration och migration. Massinvandring från u-länder kan knappast beskrivas som värdefull. Carlsson och Westerberg ljuger. Något annat var väl inte att vänta.

      Svara
    • Jan

       /  10/27/2016

      DN:s enda politiska profil numera tycks att vara emot SD. Till varje pris. Att Liberalerna är hopplösa lindansare runt 4-strecket verkar de inte inse. Ponera att L skulle samarbeta med S efter valet: Vilken skillnad skulle 4 procent göra för det blocket? Ska S vara tacksamma för det?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/27/2016

        Tror att borgarna med rätta är skeptiska till samarbete med Sossarna. Göran Persson och Ingvar Carlssons mys med Centerpartiet efter valet 1994 gynnade inte bondlurkarna i opinionen eller påföljande val, vilket Maud Olofsson med all tydlighet tog fasta på i sitt totalengagemang för en cementerad blockpolitik.

        Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/27/2016

      Att det ska vara så svårt att förstå hur Mörkertalet™ fungerar, suck!

      Svara
    • Vän av ordning

       /  10/27/2016

      En maskin, nyheten är från 2014. Inga fler felaktiga maskiner (med samma fel) har upptäckts.

      Hur vill man mena att detta är relaterat till valfusk?

      Svara
      • Jans

         /  10/27/2016

        Man behöver väl knappast vara foliehatt för att misstänka valfusk om maskinerna har ett kalibreringsfel som gynnar den andra parten? Sedan behöver det ju inte vara fusk men det kan ju vara det.

        Svara
  13. MiT

     /  10/27/2016

    Svara
  14. MiT

     /  10/27/2016

    Svara
  15. Pelle2

     /  10/27/2016

    Rebecca Weidmo Uvell skriver bra om hur kommunikationsminister Anna Johansson skrev på i stort sett vilka kvitton som helst lämnades in till det bostadsbolag hon jobbade för i Göteborg.Hon visste inte vem personen var som lämnade in kvittot och struntade i syftet med så kallade representationsluncher /middagar.
    Rebecca skriver detta med anledning av hennes statssekreterare Erik Bromanders vidlyftiga resande vars syfte hon heller inte säger sig ha en aning om.
    Antingen är hon dum i huvudet eller så låtsas hon vara det.Eller så anser hon att hennes
    vänner kan slösa med kommunala eller statliga skattepengar hur som helst
    Vet inte vilket som är värst..
    http://www.uvell.se/2016/10/25/anna-johansson-marjasin-i-regeringen-l%C3%B6fven-33900069#comments

    Svara
  16. MiT

     /  10/27/2016

    Svara
  17. G

     /  10/27/2016

    ”Två gripna för brand på boende

    En brand på ett flyktingboende i Sävsjön norr om Hällefors i Örebro län misstänks ha varit anlagd.

    Enligt uppgift till TT ska det ha brunnit på fyra platser.

    – Man kunde släcka dem, för det var småbränder, säger Lotta Lindblad, vakthavande befäl vid Örebropolisen.

    Två personer som bor på boendet är gripna, misstänkta för att ha anlagt bränderna, enligt Nerikes Allehanda.”
    http://www.svd.se/anlagda-brander-pa-flyktingboende/av/tt
    .

    ”Misstänkta övergrepp på ensamkommande

    Ett asylcenter för ensamkommande flyktingbarn stängs i Danmark efter misstankar om att några av pojkarna utsatts för sexuella kränkningar av personal.

    Asylcentret Tullebølle på Langeland har tidigare orsakat rubriker, bland annat efter slagsmål mellan de boende. Nu finns välgrundande misstankar om att medarbetare har kränkt några av de boende sexuellt, uppger Langelands kommun i ett pressmeddelande. Enligt integrationsminister Inger Støjberg (V) riktas misstankarna mot två kvinnliga medarbetare, som ska ha haft sexuella kontakter med några av pojkarna på asylcentret på sin fritid.

    Där bor i dag cirka 40 pojkar, som nu kommer att flyttas till andra boenden.”
    http://www.svd.se/misstankta-overgrepp-pa-asylboende/av/tt

    Vad säger feministerna nu då, att de misstänkta är kvinnor och inte män ujujuj.

    Svara
    • Klimathotet

       /  10/27/2016

      Gömma korven leken (Bacha bazi), en nutida Ali Baba och de 40 rövarna 😛

      Svara
  18. G

     /  10/27/2016

    ”Mycket talar för att alla utredningarna om sexuella ofredanden under Putte i parken-festivalen i somras i Karlstad kommer att läggas ner. Av 38 utredningar är 34 redan nerlagda.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6548066

    Haha. Precis som man kan förvänta sig!

    Innan vänsterpolis i Karlstad fick nog av verkligheten och ville se mindre avslöjande detaljer på polisens sajt….
    https://web.archive.org/web/20160703094150/https://polisen.se/Norrbotten/Aktuellt/Handelser/Varmland1/2016-07-02-0744-Sammanfattning-dygn-Varmland/

    På tal om de här förbannade ofredandena som aldrig fick eller får några konsekvenser öht, vare sig det sker på festivaler, badhus eller ute i samhället på gator och torg. Oavsett om det begåtts av enskilda eller ”unga män i grupp”.
    Man undrar. KD, ska ni visa era vassa tänder någon gång eller var det precis som vanligt bara en jävla massa snack tidigare i år….

    ”Integrationen kommer aldrig att fungera om vi politiker slätar över oacceptabla normer och beteenden. För att råda bot på det föreslår vi bland annat att asylsökande som begår sexualbrott ska få avslag på asylansökan och snabb avvisning ur landet.”
    http://www.dagenssamhalle.se/debatt/sluta-slaeta-oever-oacceptabla-beteenden-22991

    P.S

    Har det hänt något, varit tjafs eller liknande ?
    Eller varför har Peppe bestämt sig för att skydda sitt konto, vad tråkigt 😦

    Svara
    • Svenne

       /  10/27/2016

      Om Peppe Polis: förmodligen så har han skyddat kontot tillfälligt, för att slippa en del besvärliga vänstertroll. Peppe, och andra poliser som twittrar, har blivit utsatta för drev.
      Om poliskrisen:

      Svara
      • G

         /  10/28/2016

        Ahh, jag förstår. Hoppas han istället mutar eller blockar vänstertrollen så kontot är öppet för alla andra. Jag skulle nämligen haft med en tweet av Peppe ang Putte i parken, men det gick inte då kontot är skyddad, går inte läsa några tweets öht om man inte redan är en av hans 28k följare, så dessvärre kan jag inte heller se tråden som du länkar till. Men tack för infon i alla fall, bra att veta. 😉

        Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/27/2016

      Jo, övergreppen fick som konsekvens att feministerna fick vatten på sin kvarn i att utmåla alla män och det allsmäktiga patriarkatet som det störtsa hotet mot kvinnors säkerhet.

      Svara
  19. G

     /  10/27/2016

    ””Det skulle ha blivit en trevlig studentresa. Fest, skratt, tjo och tjim. I stället berättar Nathalie hur hon blev gruppvåldtagen. Ensam i en hytt med fyra killar.
    …/…/…
    I vår tar Nathalie studenten. Någon kryssning blir det inte.

    – Absolut inte! Jag avråder alla att åka. Det är jättemånga ungdomar som super skallen i bitar.

    Nathalie är en i statistiken. En som faktiskt anmälde sexuella övergrepp, vilket få gör.

    – Jag tog steget och gjorde det. Och så händer inte ett piss. Vad sänder det för signaler till andra som är med om liknande saker?

    Eftersom samtliga åtalade friades får Nathalie heller inget skadestånd. Männen satt häktade under cirka två månaders tid. För det får de ersättning.

    – Jag blir utsatt för det här och det är de som får ungefär 80 000 kronor var i skadestånd. Jag får kämpa varje dag för att livet ska gå vidare. Jag lever i konstant rädsla. Det är sjukt.””
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/de-har-forstort-mitt-liv-om4355394.aspx

    Svara
  20. G

     /  10/27/2016

    ”Polisen hallå hallå!
    Alltså vad är det som pågår inom polisen egentligen?”
    http://folkbladet.se/blogg/krimbloggen/polisen-halla-halla/?blog=9274698&entry=9352985

    Svara
  21. Svenne

     /  10/27/2016

    #sarkasm från Owe Nilsson…

    tweetet:

    +kommentarer

    Svara
    • G

       /  10/27/2016

      Haha!
      På tal om Owe, jag hoppas han ”sitter säkert”…
      http://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/tt-tappar-20-miljoner-nasta-ar-6797570

      Svara
    • Rikard

       /  10/27/2016

      Hej.

      En pacifist är en människa som säger att den inte anser ditt liv värt mer än dess principer.
      En pacifist är en människa som säger att det var fel att göra motstånd mot nationalsocialisterna.

      Man kan också leka utbytesleken med ETC:s rubrik:

      Det finns inga [exempel] lösningar på [situation relevant för exemplet].

      ‘Det finns inga polisiära lösningar på kriminalitet’
      eller
      ‘Det finns inga cybernetiska lösningar på invaliditet’

      Thomas PC:s bild är vacker och sann, och därmed skrämmer den mig. Hur skall idyllen kunna bäras om de som vakar, värnar och vaktar angrips inifrån och blir fallna i ryggen?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  22. Svenne

     /  10/27/2016

    Hanif Bali ironiserar, Schrödingers ensamkommande (katt):

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt

    Svara
  23. G

     /  10/27/2016

    Har aldrig tittat på ”orange is the new black”, men tror God Ton Team Sweden skulle ha lite att säga om tonen från Lea i den här tråden, förstår mig inte på behovet av att vara otrevlig mot politiska eller icke-politiska åsiktsmotståndare…

    https://twitter.com/Kt_and_Nick/status/787701664027381760

    Jodå, det stämde, tweetat från Netflixseriens officiella konto med 1,74mn följare. Wow.

    https://twitter.com/Kt_and_Nick/status/787708838782836736

    Svara
    • G

       /  10/27/2016

      Original tweeten är kvar och inte raderad….

      Svara
    • G

       /  10/27/2016

      Haha, intressanta reaktioner i denna tråden som handlar om att det är för få svarta bland de som skriver själva serien…

      Precis, bara vita kan vara rasister, även om det finns bevis på annat.

      ””Honestly, finding out the OITNB writers are white is deeply concerning considering:…”
      tumblr.com/post/146203949866/honestly-finding-out-the-oitnb-writers-are-white

      Färg färg. Ras ras. När kan de som blivit totalt insnöade och beroende av det här tänket bara släppa taget. Att det faktiskt finns människor här i världen som tänker lite som ”oavsett hur jag beter mig eller vad jag säger/uttalar så kan jag aldrig vara/bli rasistiskt pga blah blah blah”, det är ganska fantastiskt.

      Svara
    • Pelle2

       /  10/27/2016

      Ser att Tourettesfeministerna inte kan avstå från att ha på sig en t-shirt med texten Vaginas against Trump.Dom är som sagt var sjukligt intresserade av sitt kön..

      Svara
    • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

       /  10/27/2016

      När får man se ”Manginas Against Trump”?

      Väntar med spänning, hehe…………

      Svara
  24. Jan

     /  10/27/2016

    Helt insiktslös är tydligen inte Karin Pettersson som är på Harvard och lägger en elitutbildning till sitt karriär-cv: ”men populismen växer när vänsterrörelser blir elit­projekt som inte representerar arbetare eller arbetslösa”. Fast det tar tid för henne. Hon ligger hela tiden fem år efter. Men det är väl det hon har betalt för?

    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article23796044.ab

    Svara
  25. Jan

     /  10/27/2016

    Stefan Löfvén kan tydligen inte sparka Anna Johansson. Förmodligen på grund av att det skulle bli för många sparkade kvinnliga S-ministrar då. Det skulle inte se så bra ut…

    http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/anna-johansson-ar-en-ren-belastning/

    Svara
  26. Jan

     /  10/27/2016

    Sedelpresspartiet V vill späda på kostnadsutvecklingen inom LSS. 30 miljarder per år åt 16 tusen assistansberättigade räcker alltså inte. Att fusket och brottsligheten inom verksamheten är utbredd bryr man sig inte om. Eller att LSS är en nyliberal reform som gjort gravt handikappade till egna företagare på skattebetalarnas bekostnad. 90 procent av AB:s läsare håller med och älskar miljardrullningen!

    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/1pq8W/i-dag-har-ni-chansen–radda-assistansen

    Svara
  27. Svenne

     /  10/27/2016

    Dagbladet.no om Sveriges skenande grova kriminalitet:
    https://twitter.com/stefandubois/status/791131566231650304

    Svara
    • Klimathotet

       /  10/27/2016

      Självsanering sa polisen (mellan skål och vägg)

      Svara
  28. Pelle2

     /  10/27/2016

    Johan Lundberg på Expresen skriver ett inlägg där han visar att Bah Kuhnke ljuger när hon påstår att hon inte vill tvinga på kulturen sina ideologiska ståndpunkter.
    Skall bli intressant att se om hon skall försöka ljuga ihop ännu ett svar..
    http://archive.is/5RKSi

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  10/27/2016

      Plockar ut ett stycke ur artikeln.

      ”Ett parti i broschyren redogör för hur man med en dansföreställning i Umeå försökt påverka skolelevers val till slöjdämnet: ”Varför ska killar begränsa sig till hårdslöjd och tjejer till mjukslöjd?” Ja säg det? Själv tvingades jag ha lika mycket träslöjd som syslöjd och led ingen skada av det, mig veterligen. Huruvida föreställningen med ”dansare i världsklass [. . .] taktfast uppbackade av slöjdare som på olika sätt utmanar stereotypa könsroller” har fått några konsekvenser för hur grundskoleelever i Umeå eller annorstädes har påverkats i sina slöjdval förtäljer emellertid inte broschyren.”

      Kommenterar först med en bild

      Politbüro DDR

      Om jag nu var kulturminister och menade allvar med att kulturinstutionerna ska vara oberoeende, och samtidigt såg hur politiserade kulturinstutionerna är skulle jag definitivt ta mig en funderare på vad som pågår. Exemplet ovan med träslöjden är så tokigt att klockorna stannar.

      Svara
      • Jan

         /  10/27/2016

        Någon feminism förekom knappast i DDR eller Sovjetunionen. Även om moderater tycker om att hitta på det. Däremot i Storbritannien och USA. Och i Sverige. Således en liberal rörelse och i Sverige framförallt en postindustriell företeelse. Som har väldigt lite med kommunismen att göra. Alice Bah skulle inte bli långlivad i Nordkorea eller Ryssland om vi säger så…

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  10/27/2016

          Det var menat som en liknelse, inte en jämförelse. 🤓

          Svara
        • Pelle2

           /  10/27/2016

          För att vara en liberal rörelse så har den påfallande många socialistiska och före detta kommunistiska företrädare.
          Tänker på Schyman,Sjöstedt,Dinamarca,Löfven med många flera.
          Den enda ”liberala” företrädaren som jag kommer på är Birgitta Ohlsson.
          Sedan kanske feminismen inte är kommunistisk men det är definitivt en vänsterrörelse i tanke och handling..

          Svara
        • Senior

           /  10/28/2016

          Nej, det är ingen liberal rörelse, tvärtom, det är förklädd kommunism.
          Dagens feminism uppfanns i USA på 60-talet eftersom kommunism var förbjudet.
          Genom några enkla ändringar kom de runt problemet och kunde nu fortsätta vara kommunister, fast med lite annorlunda marknadsföring:

          Kvinna-arbetare
          Man-överklass
          Patriarkatet-etablissemanget
          Hen-kamrat
          Feminist-kommunist
          Etc. Etc.

          Därmed får vi också den självklara förklaringen till ”feminismens” frånvaro i öststatsländerna, den kallades där kommunism och var styrande.

          Svara
      • I Umeå har alla elever lika mycket trä och syslöjd i Grundskolan (om de inte har ändat på det just nu).
        Kanske bör man kolla först hur det fungerar innan man attackerat.

        Svara
      • Pelle2

         /  10/27/2016

        Ser att feministerna har hittat på nyord för trä och syslöjd. Antagligen för begreppen har en patriarkal historia eller något annat hittepå…

        Svara
        • Träd står ju upp då måste träslöjd vara något elakt maskulint.

          Svara
          • Pelle2

             /  10/27/2016

            Fast mjukslöjd drar ju tankarna till något feminint och hårdslöjd till något maskulint till skillnad mot trä- respektive syslöjd. Snacka om att dom skjuter sig själva i foten med de nya begreppen..

  29. Frida Gustavlin

     /  10/27/2016

    Den här undersökningen kommer ni få höra pop-feministerna upprepa till leda, självklart bara trams, men men.

    http://www.expressen.se/dinapengar/kvinnor-och-mans-lon-kan-bli-lika–om-170-ar/

    ”När det gäller akademiska framsteg så har jämställdheten tagit steg framåt.”

    Nja, skulle nog skriva så här.

    ”När det gäller akademiska framsteg så har jämställdheten tagit steg bakåt, numera är kvinnor i majoritet på nästan alla prestigeutbildningar, och förväntas framöver dominera dem. Något som surfeministerna för tio år sedan trodde skulle inträffa som tidigast 2798, att det tog mindre än några år gör att man bör ta löneprognoser från sura feminister med en stor nypa salt. Att kvinnor dominerar högre utbildnngar kommer med all sannolikhet även påverka deras inkomst i förhållande till män på ett lika dominant sätt.”

    /Frida

    Svara
    • Jan

       /  10/27/2016

      De här siffrorna avser hela världen. Tredje (och andra-) världen kommer aldrig att bli jämställd. Någonsin. En meningslös ambition således.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  10/27/2016

        Det är jag med på, att det handlar om internationella siffror, men tror du feministerna bryr sig om den detaljen när det kommer till att ”problematisera” kvinnors situation i sverige? 😉

        Svara
  30. Jerry

     /  10/27/2016

    På ett sätt håller jag med. Borde lära pojkar att strunta i vad flickor gillar. Det är förstås lättare sagt än gjort. I synnerhet eftersom det mesta går ut på att para sig och få människor har några ideal.
    http://friesenpress.com/blog/2013/6/20/ex-hells-angel-wife-kerri-krysko-self-published-author-friesenpress

    Svara
  31. Som vanligt har de inte läst rapporten. År 170 avser sista kvinnan som blir jämlik i sista skitlandet. Vi själva är i topp vad det gäller jämlikhet i allt: Island, Finland, Norge, Sverige, Rwanda toppar jämlikhetslistan. Dock är Sverige på väg uppåt, vad kan det bero på? Orkar du hela rapporten (alltså du är inte journalist på skräppressen) finns den på: https://www.weforum.org/press/2016/10/beyond-our-lifetimes-prospects-for-workplace-gender-equality-slip-to-2186

    Svara
    • Oops, missade ett INTE. Meningen skall vara: Dock är Sverige INTE på väg uppåt, vad kan det bero på?

      Svara
  32. MiT

     /  10/27/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  10/27/2016

      Vad skall hon göra då ?
      Ta till ministerstyre ?
      Vad händer med det kommunala självbestämmandet då ?

      Svara
      • Hon går och sätter upp tält på Ekerö mark förstås.
        Alternativt tar hon hem några. Kanske tar hon de bostadslösa till Riksdagshuset och delar ut?

        Svara
      • Jans

         /  10/27/2016

        Vem är det egentligen som lämpar över ansvaret här?

        Svara
  33. Pelle2

     /  10/27/2016

    OT:
    Merit Wager skriver en bra ledare i dagens SVD om hur den finska polisen informerar asylsökande om det finska samhället och dess lagar och regler.
    Dom är mycket tydliga med att kvinnor och män är jämlika och att kvinnorna får göra vad dom vill utan männens tillstånd med mera.
    Enligt Wager finns det inga utanförskapsområden i Finland och 96% av befolkningen har förtroende för Polisen i jämförelse med 65% i Sverige.
    Uppenbarligen blir de som utför våldtäkt först fängslade och därefter utvisade ur landet.
    Där kan man snacka om symbolpolitik…
    Önskar att Polisen i Sverige jobbade på samma sätt men med den nuvarande fjanten till rikspolischef är det ingen risk. Om han hade varit lika hård hade han väl dock fått med den identitetspolitiska och kulturrelativistiska regeringen att göra..

    http://archive.is/dhUkG

    Svara
  34. Pelle2

     /  10/27/2016

    Håkan Lindgren på SVD Kultur skriver ett bra inlägg om de sjuka identitetspolitikerna och intersektionalisterna.
    http://archive.is/oFS21

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?
  2. Påminnelse inför valet: Del 10 | WTF?

Lämna ett svar till Pelle2 Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.