Ordmissbruk

Ord missbrukas till döds och nyspråket tillskrivs stort värde i Sverige. Ett ord som är aktuellt nu är ”ansvar”, det tjatas om ”ansvar” hit och dit. Det är Sverige som har ”ansvar” för andra länders medborgare, Sverige har tagit ”ansvar” i asylhaveriet, kommuner ska ta ”ansvar” när de blir påtvingade asylsökande eller vad de kallas när de fått besked för i den verksamheten är ju både ord och nyspråk så hårt missbrukade att inget betyder något längre och så vidare. Ett enormt missbruk av både ord och språk de senaste åren!

ylva-och-ekero

Nu har Ekerö kommun sagt nej till fler, de kan inte ta emot fler eftersom de inte har bostäder. Hur det ligger till där vet jag inte men säger de att det är fullt så är det väl fullt? Det gillar inte Ylva Johansson, hon kommer inte att acceptera att man lämpar över ”ansvaret” på andra. Ekerö säger att bostäderna är slut och att de till och med gjort om andra lokaler till bostäder för att fixa det men att det nu är slut.

På vilket sätt menar Johansson att regeringen och Sverige tar ”ansvar” genom att släppa in massor och sen bara lämpa över allt på kommuner som inte ens har bostäder åt de som kommit? För det är ju vad som hänt, det är ju Ylva Johansson som lämpar över ansvaret på andra och inte kommuner som inte har bostäder? Är det inte i själva verket så att det är kommuner, Ekerö i det här fallet, som faktiskt tar det ”ansvar” de är satta att ta när de säger nej eftersom det inte finns bostäder? Kommuners ansvar är i första hand gentemot kommunens invånare. På vilket sätt är det att ta ”ansvar” om man säger ja om man inte kan erbjuda boende? På vilket sätt är detta Ekerös, och andra kommuners, ansvar?

full-retard2

Det var väl inte Ekerös valda politiker som gick full retarded och sjöng Halleluja för ett år sedan och jublande tyckte det var fantastiskt att Sverige förändrades? Kanske det är dags för Ylva Johansson att faktiskt ta lite av det berömda ansvaret själv någon gång…?

Det Ylva Johansson menar med ansvar i till exempel Ekerös fall är egentligen själva motsatsen till ansvar. De får fan sluta missbruka ord och språk så enormt!

Det Sveriges politiker säger är ansvar är i själva verket extremt oansvarigt!

100-forfattare

Sen har vi fått en perfekt lista på 100 frivilliga som gärna i sina hem vill ta emot minst ett var av alla dessa flyktingbarn som de säger ska utvisas! Det fulla ansvaret vad gäller allt alltså! Action speaks louder than words! Och det har ju redan lämplig litteratur hemma för små barn eftersom de alla är barnboksförfattare! Då kan de läsa godnattsaga för telningarna på kvällarna.

Alternativt kan man direkt här och nu med omedelbar verkan dra in allt statligt stöd som på något sätt går till barnboksförfattare i någon form och öronmärka dessa pengar till till just de här små barnen?

Vi kan förresten dra in varenda kulturkrona som ges i bidrag och öronmärka till det här ändamålet, då kan alla kulturkoftor säga att de faktiskt gör något på riktigt och inte bara pratar och poserar som vanligt. Det skulle säkert få deras hjärtan att bulta lite extra av värme och stolthet! Är inte flyktingbarnen värda den lilla ynkliga uppoffringen från er? Är säkert mindre än en Fanta, Netflix och en quattro stagioni i månaden!

För vad brukar de godhjärtade kulturarbetarna göra i vanliga fall? Jo skriva artiklar om hur fina, givmilda och goda de är. För det kostar dem ju inget personligen utan då är man bara givmild och fin med andras pengar. Och att vara det är jättelätt. Nu har de chansen att göra något på riktigt också!

Gissar dock att det blir ganska tomt på underskrifter på en lista eller artikel som förespråkar att alla kulturbidrag ska dras in och öronmärkas till just de små flyktingbarnen. Vi lär inte se de här 100 barnboksförfattarna skriva under i alla fall…

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

82 kommentarer

  1. Thomas Asplund

     /  10/27/2016

    ”Ansvar” betyder ”Svara an” dvs förklara sig, förklara sin sak, argumentera.

    Svara
    • Dreadlock

       /  10/27/2016

      I synonymer.se :

      – Synonymer till ansvar
      skyldighet, skuld, ansvarighet; straff, laga påföljd

      Användarnas bidrag
      plikt

      Vad betyder ansvar?

      skyldighet att stå till svars, skyldighet att ta till exempel de rättsliga eller ekonomiska följderna av något; straff (påföljd); uppsikt och kontroll –

      Den här tolkningen tar betydelsen till en helt annan nivå, särskilt när en politiker tar orden i sin mun. Visst är det väldigt lik en religiös dogm ( Såsom du vill bli behandlat så skall du behandla andra…)

      Skillnaden är dock stor. Man kan bli uppmuntrat att handla med ansvar på individplanet,eftersom det är önskvärt för medmänniskorna. Men när en toppolitiker uttalar sig så generellt så undrar man ju ifall Ylva Johansson inte vore bättre placerat som en ledare i en världsreligion. Johansson är inte född igår. Försök att protestera mot hennes Ansvars-kampanj och du skall hitta dig själv både bli uthängd och allmänt hånad i media. Om inte värre. Det är såhär man bygger religion. Kasta förnuft och vetenskap överbord och vädja till våra medmänskliga kristna rötter .

      Svara
      • När Tv säger ansvar om terrorattacker som ”IS tog ansvaret…” vill man bara kräkas men i stället anmärkte jag på det några år sedan både till tidningar, en politiker som använde ordet helt galet, och TV. Måste kanske göra en runda till om jag orkar.

        Svara
  2. Jans

     /  10/27/2016

    Sätt detta i kontrast till att INGEN gripits eller fälts för någon enda bilbrand:
    http://www.friatider.se/kvinna-d-ms-k-pte-pepparspray-efter-att-sonen-misshandlats

    Svara
  3. Det ord som missbrukas mest i Sverige är ju utan tvekan ”jämställdhet”. De som oftast använder ordet menar ju motsatsen. Där hittar vi även ord som ”antirasist” som även det används tvärtom.

    Svara
    • Einar

       /  10/29/2016

      och feminismen.

      Svara
      • Tja, det är förstås väldigt många som tror att ”äkta” feminism på nåt sätt skulle gå ut på jämställdhet och därför felaktigt kallar sig feminister, men jag vågar nog påstå att en stor majoritet av feministerna trots att de kallar sin ideologi för ”jämställdhet” ändå vet att den handlar om ren kvinnolobbyism.

        Svara
    • Jans

       /  10/27/2016

      Mycket intressant och framförallt mycket märkligt.

      Om ICA hänvisar till lagen om pengatvätt för smörgåsköpet hur kommer egentligen de oidentifierade migranterna förbi denna paragraf?
      ”dom har alla i samråd med oss och Migrationsverket utrustats med ett speciellt ICA kort”
      Visst, men vad har det med lagen om pengatvätt att göra. Att några kommer överens om att bryta mot lagen betyder inte att det är lagligt, alternativt så ljuger ICA om lagen för Pettersson.

      Undrar om det finns fler sådana här undantag?

      Svara
      • KUSLIGT!

        Det verkar som etablissemanget skruvar åt tumskruvarna på svenska folket alltmer och vi får inte veta vem som har hittat på det eller enligt vilken agenda.

        Svara
        • Klimathotet

           /  10/27/2016

          Jag har ett ICA kundkort (ej ICA-banken med chip) i falskt namn sedan många år. Om ICA läser det här kommer de att få tuppjuck.

          Svara
      • Bo

         /  10/28/2016

        Verkar vara hittepå (alternativt ej infört överallt, men då är det finito att handla på Ica)? Jag handlar i princip bara på ica-butiker, kontant och med kort, med eller utan ica-kort. Hittills har det aldrig efterfrågats id eller personnummer.

        Svara
    • Hypocrita

       /  10/28/2016

      Någonting stämmer inte….

      ”Väl framme vid kassan så drog jag ICA kortet men betalade som alltid kontant.”

      Jamendåså….. Betalade kontant…. Belastade alltså inte ICA-kortet…. Drogs kortet för erhållandet av bonus möjligtvis?

      Svara
      • Som på Hemköp – de har en ”kundklubb” där man får ”poäng”, och så efter ngn månad får man en lapp med en ”bonuscheck” på typ 34 kr. Jag handler ju mest där ändå pga avståndet – det har väl blivit några 100-lappar, inte fy skam för en pensionär. För en barnfamilj blir det väl 10 ggr mer?

        Svara
  4. Jan

     /  10/27/2016

    Ansvar och utmaning är nog de mest missbrukade politikerfraserna för tillfället. Sanningen är att politikerna varken tar ansvar eller klarar av utmaningar. Inte ens när de avgår tar de ansvar eftersom de förser sig med otillbörliga förmåner också då.

    Svara
    • michael.

       /  10/28/2016

      Ja det är en utmaning för svenska folket vad politikerna sysslar med.

      Svara
  5. Peter M

     /  10/27/2016

    Om ICA banken bryter mot lagen om penningtvätt på ett systematiskt sätt är det en fråga för Ekobrottsmyndigheten och Finansinspektionen som ev för återkalla bankens tillstånd att bedriva bankverksamhet.

    Svara
    • Klimathotet

       /  10/27/2016

      ICA fuskar med moms när butiken är paketombud.

      Svara
  6. tompas11

     /  10/27/2016

    Jag anser att utmaning är det absolut mest missbrukade ordet för närvarande. När det står eller sägs utmaning, så översätter jag det omgående med ordet problem.

    Svara
  7. Klimathotet

     /  10/27/2016

    Det kommer inte att hända ett skit angående asylanter som Ekerö kommun inte vill ta emot. Wallenberg äger mycket på öarna och Ylva Johansson har noll att sätta emot om det blir skarpt läge.

    Svara
  8. MiT

     /  10/27/2016

    Svara
  9. MiT

     /  10/27/2016

    Svara
  10. Svenne

     /  10/28/2016

    Wicklén jobbar tydligen på @svtnyheter… Det här kan ju bli spännande 😛

    Svara
    • MiT

       /  10/28/2016

      Du hann visst lite före 😛

      Svara
      • Svenne

         /  10/28/2016

        Haha, var rädd att du skulle missa den pralinen… 😛
        Blir ‘intressant’ att se om SVT-medarbetare anser att de är vänstervridna – och deras svar kommer säkerligen att tas för sanning… #sanslöst

        Svara
    • Embryo

       /  10/28/2016

      När de presenterar syftet med undersökningen på det sättet blir resultatet de får helt omöjligt att analysera, men det kanske är det som är tanken. Jag brukar inte vara särskilt konspiratoriskt lagd, men i det här fallet gör jag gärna ett undantag…

      Svara
  11. MiT

     /  10/28/2016

    Svara
    • Jans

       /  10/28/2016

      Hehe.. om svarsfrekvensen blev hög (vilket den naturligtvis inte blir) så skulle resultatet förmodligen vara mycket tillförlitligt. Minst lika tillförlitligt som olika barometrar och ”undersökningar” som journalisterna själva älskar att citera i parti och minut. Men det är ju skillnad på folk och folk.

      Svara
  12. MiT

     /  10/28/2016

    Svara
    • Svenne

       /  10/28/2016

      @akademihen tar poäng:)

      Svara
  13. MiT

     /  10/28/2016

    Svara
    • Svenne

       /  10/28/2016

      T.o.m. förtydligandet är spot-on… 😛

      Svara
      • Rikard

         /  10/28/2016

        Hej.

        En petmoj:

        RUT är ett bidrag, inte ett avdrag. Att skilja på bidrag (som socialbidrag (ja, det heter något annat numera)) och avdrag (som RUT) är politisk retorik, då pengarna har samma källa och det enda som skiljer sig är kriterierna för att komma ifråga för bidraget.

        Bostads-avdrag eller bostads-bidrag? Ju fler variationer och variabler i ett regelverk eller system, desto fler kryphål.

        Det är i kausalitet och konsekvens man finner tinget i sig – inte i semantisk smegma.

        Svenne, detta är riktat inte mot dig utan mot den sammanblandning som ständigt sker med termer och begrepp.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
        • Svenne

           /  10/28/2016

          Ja, konstruktionen är mer av ett bidrag kan jag tycka.
          Förmodligen så är ROT (och RUT) även sätt att röstfiska på, som vanliga bidrag. Vill minnas att det fungerade väl på sin tid…

          Svara
        • Lövet

           /  10/28/2016

          Det betyder ju att du säger att staten äger alla dina pengar och det som inte går bort i skatt är bidrag?

          Svara
          • Du beskrev just politikernas våta dröm…

          • Rikard

             /  10/28/2016

            Hej.

            Min poäng: vare sig vi kallar det avdrag, subvention eller bidrag är det en omfördelning av ekonomiska resurser inom det skattefinansierade systemet.

            Bidrag i form av substitut (exempelvis mat, bostad och kläder) för den som inte är självförsörjande, eller bidrag i form av villkorade avdrag (som ROT och RUT), eller Lönebidragsanställning, eller arbetsgivaravgiftsbefriad praktik, är även det bidrag.

            Jans nedan (ovan?) träffar huvudet på spiken: väck med bidrag och sänk skatten. Även den fattige (särskilt den fattige!) tjänar på att få en femhundring mer i plånboken.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, lärare

        • Jans

           /  10/28/2016

          Skillnaden är väl att RUT inte behovsprövas på samma sätt som bidrag? Den gäller alla rakt av utan krusiduller. Med det sagt tycker jag det är principiellt fel med RUT och ROT. Sänk skatten på allt arbete i så fall. Jag vill hellre hyra in en rörmokare än en som städar toaletten.

          Svara
    • Jans

       /  10/28/2016

      Fast Janne Josefsson har ju i varje fall kallats nazist av Ametist Azordegan, lite i överkant men han är säkert garderobsmoderat. 😉

      Svara
      • MiT

         /  10/28/2016

        Jag skulle tro att Josefsson är V eller röd S faktiskt… OM han absolut skulle avkrävas svar alltså…

        Svara
  14. Svenne

     /  10/28/2016

    OT: Express.co: En nybyggd arab-separatistisk semesterort(?) nära Sarajevo:

    ”Locals are fuming because they are are only allowed into the site in the south-eastern Europe country if they are servants or cleaners.

    The complex is surrounded by heavy security, gates and high walls and the locals think it is unlawful for foreigners to buy up part of the country and then ban them from entering.

    Women reportedly bring up their children there and their husbands are just occasional visitors.

    Investors from the Middle East built the 160-home luxury estate near Tarcin, which is close to the Bosnian capital of Sarajevo.

    The homes, which are being marketed in Kuwait, are being sold for £133,000.

    Adverts for the homes call Bosnia a Muslim country “gifted with beautiful nature by Allah”.

    An estate agent told local media: “The owners do not want to mix with local population.” forts.

    Svara
  15. Frida Gustavlin

     /  10/28/2016

    Lustigt. ETC rapporterar om att ett SVT-program ska granska/kontrollera om SVT är så vänstervridet som det påstås. Lycka till. Med tanke på hur många aktivister som jobbar på kanalen, och som uppenbarligen skvallrat till sina ETC-polare, så gissar jag att resultatet kommer vara häpnadsväckande ickevänster. Så att de med fel åsikt inte ska fortsätta ha fel åsikt.

    ETC-journalisten är i vilket fall orolig att detta kommer spela de som inte är vänster i händerna. Vad an denna oro?

    ”Projektledare är Lisa Jarenskog. Hon förklarar varför redaktionen har valt ut påståendet om vänstervridning för granskning. Det handlar både om att det ofta återkommer i kommentarsfält och om att det dyker upp hos SVT:s tittarservice.

    – Vi befinner oss mitt i researcharbetet, men vi får se hur långt vi kan komma. Vi gör ett försök.

    Det är inte bara etablerade, borgerliga debattörer och politiker som anklagar public service för vänstervridning. Det här är också ett vanligt förekommande påstående hos främlingsfientliga. Hur tänker ni på redaktionen kring att er granskning kan legitimera deras åsikt?

    – Det diskuterar vi jättemycket. Det är svårt att veta om de som hörs mest också är flest. Men i vår programförklaring har vi bestämt att vi ska titta på påståenden som cirkulerar flitigt. Vi kan inte väja för svåra frågor. Det handlar om konsekvensneutralitet, att vi inte ska ha förutfattade meningar utan ska gå till botten med fakta.”

    https://web.archive.org/web/20161027233608/http://www.etc.se/inrikes/svt-fragar-anstallda-om-partisympatier

    Svara
    • De tillfrågade har ju absolut INGEN anledning att inte svara ärligt. Nej, nej.

      Ärligt talat, det enda de behöver granska är väl materialet och åsikterna som kommer ut från SVT?

      Svara
  16. MiT

     /  10/28/2016

    Svara
  17. MiT

     /  10/28/2016

    Svara
    • Senior

       /  10/28/2016

      Den sista säger allt, och så har sossarna gjort i alla tider:
      De gör inrikespolitik av (låtsad)utrikespolitik.

      Förr var det riskfritt, men med dagens informationsflöde kommer detta till kännedom i utlandet. Vårt medlemsskap i EU ställer också till det för denna politiska fulretorik på ett annat sätt än förr. -Nu måste de plötsligt stå för sin låtsade utrikespolitik.

      Svara
    • G

       /  10/28/2016

      Mycket bra att han skriver om sånt här, det visar gigantiska brister, sen kan de ju skrika ”inhuman asylpolitik” tills de storknar. Hittade inte FB-inlägget när jag försökte googla fram det…så fick bokmärka tråden på twitter istället, det går, men FB-inlägg är såklart att föredra.

      Svara
  18. MiT

     /  10/28/2016

    Svara
    • Bo

       /  10/28/2016

      1. De barn det skrivs om i artikeln är garanterat av utländsk härkomst.(”skära halsen av”, ”skjuta”, lite för många Is -videos där)
      2. Vad är det för jävla fjollor till lärare som inte kan hantera låg o mellanstadieungar?

      2 är retorisk, jag vet att skolpersonal är helt bakbundna när det gäller att agera mot våld som se utsätts för, även om ungdjäveln förtjänar en fet hurring.

      Svara
      • Rikard

         /  10/28/2016

        Hej.

        De flesta kollegor är dels fredsskadade, har skyddad uppväxt utanför betongghettot, samt kan inte nödvärnsrätten, eller hur man utövar minimalt våld med maximal effekt. Jag tackar mig själv att jag jobbat med mycket annat innan det blev läraryrket – att jag skulle ha nytta av att ha jobbat som dörrvakt en gång i tiden trodde jag inte.

        Jag har ofta fått frågor på temat: ”Vad gör du om jag/någon gör X mot dig?” Svaret är alltid i linje med ”Jag använder så mycket våld som lagen medger för att freda mitt liv och min säkerhet.” detta brukar förvåna den eller de som frågar, och leda till aggressiva konfrontationer med kollegor om insisterar på att man inte får slå tillbaka eller använda våld mot eleverna.

        Jag har till och med fått slängt i ansiktet av en rektor på en central Malmö-skola att ‘här i skolan har vi våra egna regler – nödvärn gäller inte här!’.

        Vissa barn är rovdjur i sinnet – de ser minsta svaghet, och njuter av att förnedra ‘kuffiga svennar’ – ett uttryck jag brukar bemöta med ”Om du kallar mig så igen kommer jag dels att anmäla det till rektor som överträdelse av värdegrunden, dels kalla dig svartskalle hädanefter. Okej? Du kallar mig svenne och jag kallar dig svartskalle? Eller så bemöter du mig med respekt och jag kallar dig vid namn. Du väljer.” Återigen brukar eleverna uppskatta detta medan kollegorna förfasar sig.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare
        Ps Ang. din punkt ett: svenska barn brukar istället hota med polisanmälan, att pappis eller mammis känner journalister (eller hemska tanke är journalister/kulturarbetare), och liknande. Vidrigast av alla är kändisbarnen – tänk stereotyp kliché av fransk överklass vid Revolutionen. Ds

        Svara
        • Lövet

           /  10/28/2016

          Föreslår att du hälsar dem ”Kör hårt – Mamma/Pappa blir säkert glad om att läsa tråden om dig på Flaschback””

          Svara
    • ”Vi hade precis haft skolfotografering och skulle gå tillbaka till klassrummet. Eleven hade redan under fotograferingen betett sig illa och det fortsätter även senare. I klassrummet kastar olika föremål både böcker, pennor, stolar med mera inne i klassrummet. Jag tar ut eleven i korridoren och placerar eleven på en stol. Eleven börjar då hoppa på mig, dra mig i håret, slår mig i ansiktet, slår mig på överkroppen samt sparkar mig på ben och i magen. Eleven har även rivit och nypt mig på armen.”

      ”Fyra elever revolterar mot undervisningen och en elev puttar in mig i en dörr, fäller krokben och slår mig i magen. De fortsätter sedan med att ’bryta sig in i’ annat klassrum och saboterar undervisningen, böcker och möblemang

      http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/elev-slog-l%C3%A4rare-17-g%C3%A5nger-1.3908166

      Svara
  19. MiT

     /  10/28/2016

    Svara
    • G

       /  10/28/2016

      Yes! De här två (och flera andra) kämparna är så viktiga i dagens Sverige. ❤

      Kommer ihåg den här starka texten av Soheila…..

      facebook.com/soheilafors/posts/832013870261133

      Svara
  20. MiT

     /  10/28/2016

    Svara
  21. G

     /  10/28/2016

    Fru Boisen sa i Gomorra Sverige igår att twitter är fullt av hat, man blir ledsen när man går in på twitter, folk missuppfattar medvetet hela tiden på twitter. Yada yada yada. Och twitters användarbas minskar pga att twitter inte tagit tag i problemen med hatet, lol, som om facebook eller något annan socialt medium med miljoner användare har gjort det då ? Posta en bild när du ammar fru Boisen så ska du få se vad facebook säger om det. Hon pratade sig varm om Snapchat som tydligen används av 97% av Sveriges gymnasieeleverna (tror jag det var). Fler tjejer än killar var det dock, då blev det ju extra positivt. På Snapchat blir man glad, sa hon. Endast 6% av svenskarna använder twitter varje dag (tror jag det var). Vi får se när hela rapporten presenteras. Nu ska jag gå och läsa lite hat av Arpi och Bali på twitter, de är så duktig på det…..

    Svara
    • G

       /  10/28/2016

      Ahahahahaaa, men gud vad trevligt! Vem tar ”ansvar” för det då ?

      Svara
    • Läste i någon amerikansk + engelsk undersökning att andra generationen invandrare var mer bokstavstrogna och mindre integrerade än den första och de kunde förakta sina föräldrar som hade anpassat sig. (Har inte länkarna kvar, sorry).

      Genom att folk från icke fungerande länder flyttar till Europa kommer vi se den dagen då våra länder har blivit likadant icke fungerande.

      Antagligen är jag död då så jag kan inte säga ”vad var det jag sa”.

      Svara
  22. Svenne

     /  10/28/2016

    Instämmer.

    Svara
  23. G

     /  10/28/2016

    ”Henrik Schyffert till attack mot Sverigedemokraterna: ”Rasister som vill vidriga saker”

    ”SD är i grunden ett rasistiskt parti styrt av rasister som vill vidriga saker. Att rösta på dom för att man vill få det bättre i Sverige är som att försöka bota cancer genom att daska kyrkvägg”, skriver han på sin Facebook och delar en artikel från tidningen Aktuellt Fokus.”
    http://nyheter24.se/noje/kandissverige/865892-henrik-schyffert-till-attack-mot-sverigedemokraterna-rasister-som-vill-vidriga-saker

    Svara
    • Jans

       /  10/28/2016

      Enligt vad jag hört skall SD avskaffa pizza om de får makten. Förstår att Schyffert fruktar att hans forskningsgren pizzanomics kan komma att drabbas.

      Svara
  24. G

     /  10/28/2016

    ””Kära Sveriges Radio, min arbetsplats.

    Ett ord från er på jobbet imorgon om att ”min hälsning till alla SD:are runt om i landet är problematisk och den måste tas bort från min Facebook” och det är ”tack och hej” för mig hos er.

    Det räcker med gullandet nu av detta parti vars politiker gång på gång gör mer och mer fullständigt- oacceptabla och vedervärdiga uttalanden och handlingar.

    Jag vill lägga den energin på att gulla med lilla Maya istället och lära henne allt jag kan om Sverige och så mycket annat vackert här i världen.””
    http://nyheter24.se/debatt/863820-kara-sd-det-har-ar-maya-4-manader-varfor-far-hon-inte-plats-i-ert-sverige

    Svara
    • G

       /  10/28/2016

      ”Det är bara att läsa majoriteten av kommentarerna så bekräftas artikeln. Tänk om den lilla klicken rsister kunde emigrera till Ungern så skulle vi få ett fint land att leva i.”

      Svara
      • G

         /  10/28/2016

        Han som skrev kommentaren om rasister och Ungern ovan är….lärare 😛

        Svara
    • G

       /  10/28/2016

      Två kommentarer under artikeln som fått svar av samma man (Birsan)….

      ””Vem som helst kan bli svensk enligt dom flesta som inte vill ha fri invandring….. Har aldrig hört en sdare påstå att invandrare inte kan bli svenska.
      Oavsätt var du kommer ifrån eller vilken bakgrund du har så är du välkommen att bli svensk. Det Är vad som brukar sägas.

      Dela våra värderingarna om
      Jämlikhet, sexism, politik, humor och media.
      Sen hjälper det med:
      Dela våran Mat kultur
      Följ svensk tv och nyheter.
      Kännedom om svensk kultur.
      Umgås med andra svenskar.
      Prata svenska.

      Att Känna dig svensk och samtidigt bli accepterad som svensk av andra svenskar. Är dock mest avgörande.

      Dom flesta av er mångkultur förespråkare anser att: Människor utan någon som helst kunskap om svensk kultur eller lust att ta efter den. (Man kan: prata annat språk, aldrig umgås med andra svenskar. dela åsikter som Är motsatsen till ”svenska värderingar. ” ) men du är också svenska…

      Lite som en fotbollsklubb där dom som inte spelar eller gillar fotboll också ska få vara med…””

      Svar….

      ””Birsan Zizz0u:
      Dock så har du ju fel? En mörkhyad person lär aldrig bli kallad för svensk av SD;are och det vet både du och alla andra SD anhängare.
      Jag håller med om att man ska följa det svenska omgivningen och kunna anpassa sig hur systemet funkar i Sverige, men bara för det betyder inte att man MÅSTE följa det svenska kulturen eller det svenska matkulturen såsom du beskriver.
      Jag kan vara jag och endast följa de svenska reglerna, samt kunna anpassa mig i det svenska samhället. Men jag behöver inte härma någon för att inte bli kallad för ”svarting” eller invandrarjävel, för det kommer man bli ändå kallad för.
      Dessutom när vi pratar om SD så har vi sett tillräckligt med bevis om att det är en rasistisk parti, deras enda problem är invandring och inget annat.””

      —————–.

      ””Kasta ut dessa som kommer hit och våldtar mördar råna mm så har vi plats att hjälpa de som verkligen flyr!””

      Svar….

      ””Birsan Zizz0u:
      Snacka om dubbelmoral. Vi bör i så fall slänga ut även han killen som praktiserat på förskola och våldtog flertal flickor.
      Du vet väl om att media oftast överdriver när det gäller asylsökande? Synd att du oftast går med på det och aldrig fick lära känna nya människor i ditt liv.
      Undra hur tråkig liv man lever som tror på all skit i media.
      De säger oxå att 9/11 var muslimer som gjort, men det är långt ifrån. Att leva i sin egna bubbla får en att bli psykisk.””

      Svara
    • G

       /  10/28/2016

      Synd att man inte har FB, då hade jag letat upp det här inlägget för att se vad hans kollegor på SR tycker, om de kommenterat något i kommentarsfältet, det vore intressant att se! Ja, jag utgår ifrån att SR inte bett honom ta bort inlägget och att han är kvar, inlägget som jag inte riktigt förstår poängen med, handlar lite väl mycket om icke-problematisk musik och artister…när det finns lite andra saker kopplat till annan form av kultur, värderingar, traditioner etc etc etc, men det passade väl inte såklart. Sen att han säger rakt ut som ett slags villkor ”får jag inte ha kvar inlägget på min FB-sida så slutar jag på SR”, är ganska kul. Han kanske inte vet att public service inte är vilket företag som helst, men de är ju som sagt _INTE_ vänster så inget konstigt att det råkade var just SD av alla partier som det gullas för mycket med enligt honom.

      ”vi gör en undersökning bland våra anställda…”

      ”hmm om jag är höger eller vänster ? lol, höger såklart, vilken dum fråga!”

      I fika rummet….

      ”vad svarade du?”
      ”höger”
      ”ahahahah, jag också”
      ”men vi är ju båda vänster, precis som de flesta här”
      ”ja, jag vet, ahahaha så jävla lurade”
      ”fy fan vad resultatet kommer bli missvisande när alla svarar så för att visa att public service inte är vänster och att kritikerna har fel ahahaha!”

      Svara
  25. G

     /  10/28/2016

    ”Tonårstjejer adopterade hemlösa djur – för att sedan tortera dem till döds”
    http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/865338-tonarstjejer-adopterade-hemlosa-djur-for-att-sedan-tortera-dem-till-dods

    Oerhört sjukt och obeskrivligt beteende av de här tjejerna, hoppas de får ”hjälp” med vad de nu har för problem.
    Måste också säga att de ganska typiska människorna bland kommentarerna som ofta står upp mot ”hat och hot” när det kommer till kändisar eller vad som helst, verkar ganska peppade på att skicka lite hat till de här ryska tjejerna, eller vilja utsätta tjejerna för det ena eller andra som en form hämnd, pga att de är så ilskna av det här fruktansvärda som hänt katterna. Men tjejerna som gjort detta är ganska tydligt *koko* och behöver hjälp på ett eller annat sätt, att skicka hatiska meddelanden till deras Instagram-konton hjälper ingenting. Ja, som ägare av 2 katter känner jag ilska och ”förstår ingenting”. Blir alltid mer ilska och en känsla av ”men varför ?!?!” när helt oskyldiga djur drabbas pga olika anledningar. Men att hata tillbaka är aldrig lösningen. En så här sjukt händelse som gör att uttryck i ord är så svårt 😦

    MEN ahahaha, när man tror att man läst allt så dyker det upp något nytt. Vilken kommentar av Victor……

    ””Vict0r Fernand0 Nygren · Umeå….
    Det här med att felaktigt applicera begreppet ”adopterat” på
    djur är rätt rasistiskt.

    Adoption kräver en fet utredning, kostar flera hundra tusen kronor och är dessutom en omfattande process..

    Att köpa en övergiven katt, alternativt få den gratis – är långt ifrån en omfattande, dyr eller svår process likt adoption.. Man får ej vara kriminellt belastad om man vill adoptera heller..

    Känns dessutom som om ni likställer adopterade med djur när ni använder begreppet ”adopterat” – och ni medverkar i en stereotyp som är djupt felaktig.

    Dessa djur är handelsvaror, vi adopterade är inte handelsvaror – i vissa situationer så kan vi bli utnyttjade som det, men syftet med adoption är en tvåhövdad orm.

    Det uttalade syftet handlar i alla fall inte om handel. Utan om att ge föräldralösa barn nya familjer och bättre liv. Något som föräldrarna ofta tar seriöst – men inte staten, som ser oss som handelsvaror. Processen kan ofta leda till att staten och adoptionsbyråerna tjänar stora pengar. Föräldrarna tjänar inga pengar dock..

    Så man kan säga att adoptivföräldern har ett helt annat uppsåt än människohandel, det är staten som står för den synen på adoption.. Och att beskriva köp av djur som att djuret blir adopterat är kränkande.””

    Svara
  26. Om ni inte mår tillräckligt illa än när ni sitter på soffan efter en arbetsdag och försöker fredagsmysa kan jag alltid rekommendera att läsa hur förståndigt de skattepengar ni just jobbat ihop används på:https://sv-se.facebook.com/sloseriombudsmannen/

    Svara
    • Jan

       /  10/28/2016

      Slöseriombudsmannen en moderat politisk organisation som i praktiken drivs av Svenskt näringsliv. Den saknar därför trovärdighet annat än som ett alliansorgan. Slöso tar till exempel aldrig upp slöseriet med massinvandringen eller alla misslyckade privatiseringsreformer. Eller förre statsministerns bidragsmyglande. En politisk organisation således. Grundad av Marcus Wallenberg. Sveriges Joakim von Anka.

      Svara
      • Men nog reser håret sig tillräckligt när man läser bara rubrikerna om vart skattepengarna går. Det finns tyvärr ingen organisation av folket som har makten över Regeringens ekonomiska tilltag.

        Svara
      • Jans

         /  10/28/2016

        Om fallen som Slöseriombudsmannen tar upp är korrekt beskrivna så har de väl trovärighet även om de inte vågar ta upp allt slöseri av politiska skäl? Den som är fri från skuld (d.v.s. alltid i alla sammanhang vågar säga precis allt den tycker) kastar första stenen.

        Svara
  27. G

     /  10/28/2016

    Sluta döda och kom ”hem” istället, så glömmer vi alla era små ”misstag” och hjälps åt att skapa nya liv åt er så ni kan bli en del av det svenska samhället…

    Clinton News Network rapporterar….

    ”ISIS ‘executes’ 232 near Mosul and takes ‘thousands as human shields’, UN says”
    http://edition.cnn.com/2016/10/28/middleeast/iraq-mosul-isis/index.html?adkey=bn

    Svara
  28. Jan

     /  10/28/2016

    Här har vi fyra landsförrädare från Miljöpartiet. I egna anser de sig säkert dock bara som lite finare och generösare än andra människor…
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23806306.ab

    Svara
  29. Staffan S

     /  10/28/2016

    Hycklarna på Ekerö känner kanske till att
    som man bäddar får man ligga. Senaste
    valet röstade knappt sex procent av
    Ekeröborna på SD

    Svara
    • Klimathotet

       /  10/28/2016

      SD är än så länge stora i fattigare kommuner. De kommer även att växa i de rikaste kommunerna när de ser att problemen dumpas där. Där jag bor nu är var femte invånare en asylant och SD är inte långt från att bli största parti. Om man jämför med Ekerö kommun så är det en på 200 där.

      Svara
  30. Jonas

     /  10/28/2016

    Kom och köp KRAVmärkta moralkakor
    www.http://foretthimlaliv.se/

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: