Unionen lanserar Mansplainingsakuten

Unionen lanserar Mansplainingsakuten nästa vecka

mansplainingsakuten-unionen

De kallar det ett ”jämställdhetsalternativ”.

mansplainingsakuten-unionen2

Alla tycker dock inte att det handlar om jämställdhet och har fräckheten att säga det också. Det finns plats för alla säger Unionen. Om man inte är en vit man då såklart för då är man ju en ”Mansplainare”. Erik sätter fingret på problemet ganska väl…

mansplainingsakuten-unionen3

Olivia håller inte med Daniel och tycker att han ska skaffa lite perspektiv. Perspektivet att det Unionen gör är närapå själva definitionen av sexism är inte så viktigt.

mansplainingsakuten-unionen1

Växeln ska bemannas av ”en drös grymma coacher”.

mansplainingsakuten-unionen4

mansplainingsakuten-unionen5

Unionen har alltså gått full reta… radikalfeminism. Ni vet, sånt som orsakar bortsortering av oönskade hudfärger hos Unicef.

Hoppas alla medlemmar tycker Unionen använder pengarna på ett bra sätt.

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

154 kommentarer

  1. oldaren

     /  11/11/2016

    Unionen har Mansplainingakuten. Sveriges ingenjörer har Josefin Utas. Inte så svårt att välja mellan dem om man säger så…

    Svara
    • Tack för länken fast den gjorde mig förbannad – igen.
      Jag har köpt brandsläckare, likaså grannarna. Är glad över den ”stora brandutbildningen” för sjukvårdspersonal som jag fick gå genom jobbet.

      Södertörns brandkår är fullständig katastrof. Att prioritera outbildad folk till brandkåren, speciellt kvinnor som inte klarar styrkeprov, i stället utbildad räddningspersonal är en bild av föraktet mot yrkesfolk idag i Sverige. Det är att leka med liv. Vem som helst kan väl släcka en brand och rädda folk? Inte.

      Idag brinner något som inte skall brinna varje dag i Sverige.
      Julen närmar sig. Var rädda om er och se efter ljusen! Brandsläckare – årets julklapp?

      Svara
      • Gorby

         /  11/11/2016

        Kan rekommendera denna granskning av Södertörns brandförsvar av Samhällsmagasinet.

        Svara
        • Jans

           /  11/11/2016

          Jag säger: Se denna!
          Det är dokumentär av högsta klass. Välgjord, seriös och ytterst relevant.
          Samtidigt mycket skrämmande.

          Svara
          • Tack för länken, redan efter några minuter kan man bli skrämd. Ska se resten senare. Det här med jämlikhet och genus och ” ras” har gått överstyr.
            Varför utbilda sig när genustramset/jämlikhetshets anställer någon annan?

  2. Pelle2

     /  11/11/2016

    Som medlem i Unionen blir jag beklämd när jag ser vilken skit jag är med att finansiera.
    Har god lust att ringa in och hoppas att det är en kvinna som svarar.
    Då skulle jag inleda med orden vad trevligt för dig lilla gumman att du har fått ett arbete.
    Vad kan jag hjälpa dig med ?Om du behöver veta något om mansplaining är du välkommen till bastun på bastugatan så skall jag och mina manliga kamrater berätta vad mansplaining är.För det vet du väl inte så mycket om ?

    Svara
    • Jans

       /  11/11/2016

      Jag förstår din upprördhet men naturligtvis är det precis så du inte skall reagera. Då får de ju vatten på sin kvarn.

      Bäst av allt är att byta fackförbund. Pengar talar tydligare än något annat.
      Näst bäst är att kort och koncist klaga på att den förening du betalar pengar till inte förefaller vilja representera alla sina medlemmar.

      Svara
      • Dan

         /  11/11/2016

        Lämna facket. Finns ingen anledning att vara med om man inte är socialist eller feminist.

        Svara
        • tompas11

           /  11/11/2016

          Helt rätt! Varför är folk med i facket? Fackföreningsrörelsen liknar i dag mest en sångförening. Varför är ni med? Gillar ni att doa i kören eller..?

          Svara
        • Vic

           /  11/11/2016

          F*ck facket! 🙂

          Svara
          • Kristian

             /  11/12/2016

            ”Vi behöver ett bra f*ck” som det stod på plakaten i ett avsnitt av ”Gösta Grävling”. Bara att hålla med!

      • Pelle2

         /  11/12/2016

        Jag skulle gladeligen byta fack om jag hade ett alternativ.
        Trots allt tycker jag att facket fyller en funktion.Är ganska säker på att det skulle bli svårt för alla att förhandla fram lön och villkor om var och en skall göra det.
        Om du har en unik och efterfrågad kompetens skulle det säkert gå bra men de som har det kan ju förhandla fram bra villkor redan idag. Är du däremot en arbetskraft lite som vem som helst så blir det svårare.
        Nu har ju dessutom företagen en massa av facken framförhandlade regler att förhålla sig till.Om de inte längre hade en facklig motpart skulle säkert ett eller annat företag skita i reglerna och utnyttja arbetskraften ordentligt.
        @Jans
        Jag kommer naturligtvis inte ringa in och säga det jag skojade om även om det vore lite roligt 🙂
        Däremot funderar jag på att kontakta Unionen och fråga varför dom anammar radikalfeministiska begrepp och tankar och varför jag skall vara med och betala för sådan ideologiproduktion.

        Svara
    • Var med där på slutet av 1980-talet, när de fortfarande kallade sig för SIF. Då var dom mest intresserade av medlemarna, när det var dags att betala in avgiften. Tyckte det var väl för dyrt med att enbart få en månadstidning ifrån dom för flera hundralappar, där dom beskrev vad duktiga de var. De visade då att de var duktiga byxnötare. Roligt att de har fått något att göra …

      Svara
  3. Rikard

     /  11/11/2016

    Hej.

    Det är viktigt med liturgi och intern jargong, så att bara den initierade kan ta del av det goda arbetets belöning, vare sig det rör sig om tjyvaslang, knoparmoj, fackligt politiskt korrekt socialdemokratsnickelidingsnack, eller religiösa ramsor och besvärjelser.

    En gång i tiden sålde charlataner reliker och andra heliga föremål samt avlatsbrev och förebyggande förbön – nu säljer man [PK]-certifiering och kurser i politiskt korrekt diskursiv retorik.

    Hur världen än förändras så är människan densamma, verkar det som.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Pelle2

       /  11/11/2016

      Ingen är väl förvånad ?
      Götblad är en politruk och har väl inte åstadkommit något överhuvudtaget i sin poliskarriär.
      Det är ju dock helt sjukt att hon kan försvara en polischef som hotar andra polischefer.
      Om någon vanlig medborgare hade hotat en polischef hade de åkt dit för hot mot tjänsteman.
      Tysk måste ha många vänner i polisledningen…

      Svara
      • tompas11

         /  11/11/2016

        Ja detta är rent för jävligt. Ge Götblad och Tysk avsked på grått papper omedelbart.

        Svara
    • Jans

       /  11/11/2016

      I scratch your back you scratch mine.

      Varför blir jag inte förvånad över att det är Carin Götblad?
      Och så pratar man om manliga kotterier och bastusnack. Här har vi precis samma fenomen kvinnliga höjdare emellan.

      Svara
  4. Unionen ger mig kväljningar

    Svara
    • Jans

       /  11/11/2016

      Kom ihåg att de hade sexisten Seher Yilmaz hos sig ett tag. LIte oklart vad hon sysslade med för Unionens räkning. Någon slags PR. Det var i samma veva som hon skrev sina beryktade manshatarkrönikor på Nyheter24.se.

      Svara
  5. Svenne

     /  11/11/2016

    OT: Tino Sanandaji sågar Reinfeldt…

    Svara
    • Kristian

       /  11/11/2016

      Scott Adams berättar vilka vi har att göra med.

      Juni:
      ”My Endorsement for President of the United States”
      http://blog.dilbert.com/post/145456082991/my-endorsement-for-president-of-the-united-states
      ”[…] I’ve decided to endorse Hillary Clinton for President, for my personal safety. Trump supporters don’t have any bad feelings about patriotic Americans such as myself, so I’ll be safe from that crowd. But Clinton supporters have convinced me – and here I am being 100% serious – that my safety is at risk if I am seen as supportive of Trump. So I’m taking the safe way out and endorsing Hillary Clinton for president.”

      Oktober:
      ”The Bully Party”
      http://blog.dilbert.com/post/152293480726/the-bully-party
      ”If you have a Trump sign in your lawn, they will steal it.
      If you have a Trump bumper sticker, they will deface your car.
      if you speak of Trump at work you could get fired.
      […]
      As far as I can tell, the worst thing a presidential candidate can do is turn Americans against each other. Clinton is doing that, intentionally.”

      Svara
    • Lövet

       /  11/12/2016

      …och dom är djävligt arga vid det här laget…

      Svara
  6. Svenne

     /  11/11/2016

    OT: P4 Sjuhärad: Bränd radiobil

    ”En av P4 Sjuhärads bilar sattes i brand i natt när den stod parkerad vid Viskastrandsgymnasiet i Borås.

    Bilen blev förstörd men det fanns ingen risk för spridning till andra bilar eller fastigheter. Bilen stod parkerad vid gymnasiet eftersom P4 Sjuhärad har en redaktion där just nu.

    – Vi tror inte att det är något riktat mot oss, men det får polisutredningen avgöra, säger P4 Sjuhärads kanalchef Lovisa Vasell.

    Enligt polisen har någon troligen sprutat brännbar vätska över bilen och tänt på, det utreds som skadegörelse genom brand.

    – Det har bland annat brunnit på taket, den har inte självantänt, säger Roland Offesson inre befäl på Boråspolisen.”

    Svara
    • Jans

       /  11/11/2016

      Det låter inte lite enfaldigt att tro att det inte är riktat mot SR. Loggan förknippas säkert av många som representant för staten på samma sätt som blåljusfordon.

      Sedan skall man inte utesluta att kanske är helt andra än de som normalt kastar sten på blåljusfordon denna gång. Området är väl inte direkt av no-gokaraktär?

      Polisutredningen kommer väl kamma noll som vanligt. Det är väl inte ens en procent av bilbränder som klaras upp?

      Svara
  7. J.G

     /  11/11/2016

    ”Har granen brunnit?” ”Har priset på rödvin gått upp?”

    Med flera frågor har de senaste dagarna hörts av vänner.

    Det finns folk som tror vad svenska tidningar skrivit, och räknar med krig… 😀

    Svara
    • Ivar L

       /  11/11/2016

      I slutet av valvakan satt Per Wästerberg (f.d. diplomat och annat finfint på UD) och på fullt allvar påstod att Sverige inte skulle kunna ha akademiskt utbyte med USA nu och att Putin antagligen skulle passa på med någon slags insats i Östersjön efter Nyår, när Trump fortfarande inte hunnit installera sig som överbefälhavare för USA och Nato.

      Om Wästerberg tror på det själv så är det ju bara att beklaga och förvånas men det tvivlar jag på att han gör. Istället sitter han och skrämmer slag på folk genom att ljuga enbart för att han är sur över att hans favorit inte vann. Det är ta mig tusan riktigt skrämmande att människor på ansvarsfyllda poster uppför sig sådär i TV-rutan inför det folk som givit honom förtroendet till viktiga uppdrag.

      Arga välutbildade män på toppositioner är 1000 ggr farligare än arga outbildade män som enbart utnyttjar sina demokratiska rättigheter.

      Svara
  8. G

     /  11/11/2016

    ”Vid tiotiden igår kväll misshandlades en man vid en pizzeria i Eneby i Norrköping.

    Två maskerade personer angrep mannen som stod utanför själva pizzerian. De maskerade var beväpnade med batonger.

    När mannen försökte springa från platsen blev han jagad med bil av en tredje person.

    De tre männen slog offret flera gånger på hela kroppen med någon typ av tillhygge. Framförallt fick offret skador i huvudet.

    Eftersom misshandel var så omfattande betecknar polisen det hela som grov misshandel. Polisen önskar tips från kringboende och andra som eventuellt kan ha sett något.”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/misshandlad-av-maskerade-man

    Svara
    • tompas11

       /  11/11/2016

      Och signalement saknas förstås som vanligt…

      Svara
  9. Jans

     /  11/11/2016

    Lite rapportering kring USA-upploppen förekommer i alla fall.

    SVT Godkänt:
    http://www.svt.se/nyheter/usa-valet/vilda-upplopp-mot-trump-i-portland
    Några brasklappar som skall ge läsaren intrycket av att det nog bara är några stycken som egentligen är våldsamma, men i huvudsak ärligt återgivet. Och bilderna återges utan förmildrande kommentarer.

    TV4 Ej godkänt:
    TV4 försöker däremot förmildra upploppen på flera sätt. De kör någon slags traumatiseringsvinkel, att det är synd om barn och slänger in en totalt irrelevant grej om sextrakasserier på skolor med koppling till Trump på slutet. Naturligtvis glömmer de berätta om skolbarn som fått stryk för att de stött Trump:
    http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3627252

    Svara
  10. Ivar L

     /  11/11/2016

    Det talas ju i media om vikten av att förstå vad det är som händer i USA och Europa med den s.k. ”populismen”. Så vad gör man?

    Jo, man plöjer in över 3 miljoner i ett postmodernistiskt forskningsprojekt som garanterat gör att man fortsätter att inget begripa:
    http://www.friatider.se/v-nsterakademiker-ska-hitta-rasism-i-media

    Det är uppenbart att man absolut inte vill förstå vad det är som händer egentligen. Istället vill man bygga någon slags akademisk mental skyddsbarriär framför verkligheten som tröst för det haveri man skapat. Sagor för vuxna klädda i lånta fjädrar från vetenskapen.

    Svara
    • Rikard

       /  11/12/2016

      Hej.

      Betala mig tre miljoner och jag kan garantera att jag hittar det du vill att jag skall leta efter.

      Enhörningar? Rymdvarelser? Ögonlösa morlocker?

      Skall jag kartlägga media och studera rapportering utifrån normal kommunikationsanalys och innehåll samt normativt språkval kan jag däremot inte garantera et specifikt resultat.

      Men så är jag inte indoktrinerad vid ‘Slöddertörns’ högskola.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  11. MiT

     /  11/11/2016

    ”Här intervjuar CNN sin egen kameraman som arg Trumpmotståndare”
    http://www.friatider.se/cnn-intervjuade-sin-egen-kameraman-som-arg-trump-motst-ndare

    Svara
  12. Helt OT men de har börjat ploga nu. Och det är inte feministisk plogning (fast kommunen har bestämt så) för det sitter en vit kraftig man, medelålders dessutom, i traktorn med plog.
    Tack, tack, tack att du plogar! Är detta det som kallas mansplaining?

    Svara
  13. G

     /  11/11/2016

    I SVT:s nyhetssändning rapporterade de om polska nationalister som tågade i Warsawa för att fira landets självständighetsdag, men det var även snack om möjliga kopplingar till fascism, och en motdemonstrant sa att det är sånt här som skapar fascism. En tjej förstod inte vad motdemonstranterna demonstrerade mot, ”demonstration mot sitt eget land ?”.

    Tidigare i samma sändning handlade det om ”protesterna” i USA mot Trump där unga vänsterstollar vandaliserar, krossar fönster och drar ut soptunnor på gatan och tänder eld. Där var det inget prat om någon fascism. Eller tidigare i år när 100 000+ turkiska nationalister samlades på torget för att hylla och lyssna på Erdogan efter den s.k statskuppen, inte heller då var det några referenser till fascism.

    Sen var det bara händelser av vita mot X Y Z som lyftes upp i sändningen ang oroligheterna i USA. Ingenting om den vite mannen som blev attackerad av svarta för att han röstat Trump. Inte heller något om att några av ”attackerna” som uppges vara utfört av vita Trump-supportrar på skolorna var rent hittepå av folk som ser sig själva som offer och utnyttjar tillfället efter Trumps seger att få medias uppmärksamhet och visa ”konsekvenserna” av att Trump vann. Och pratades löst om rapporter från skolor om att pojkar nu börjat tafsa på flickor, efter att Trump vann såklart, verifierat eller hittepå historier det också. ? Vi får väl se. Synd att vissa börjar hitta på det ena värre än det andra bara pga att ”fel” preskandidat vann.

    Vill inte tänka på vad olika vänsterrörelser i Sverige skulle hitta på om SD blir för stora för deras smak och vill göra något åt det.

    Svara
  14. G

     /  11/11/2016

    Hånas? En form av hat/hatkampanj skulle jag nog säga efter vad jag läst här och var.

    ”Nu hånas Melania Trump för sina nakenbilder”
    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-hanas-melania-trump-for-sina-nakenbilder

    Svara
  15. G

     /  11/11/2016

    48 procent av svenskarna: Åkesson förstår oss bäst
    http://nyheter24.se/nyheter/politik/867506-48-procent-av-svenskarna-akesson-forstar-oss-bast

    Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson är den partiledare som flest anser förstå ”vanliga väljares” situation, enligt en ny undersökning. I botten hittas Miljöpartiets bägge språkrör.
    http://www.di.se/nyheter/svenska-folket-jimmie-akesson-mest-forstaende/

    Svara
  16. MiT

     /  11/11/2016

    ”Nytt fall av hedersvåld: Kurder från Armenien höll ung kvinna fången”
    http://www.friatider.se/familj-fran-armenien-holl-ung-kvinna-fangen-i-kristianstad

    Svara
  17. G

     /  11/11/2016

    ”Bobbo, 5, läxar upp Donald Trump: ”Snälla gör världen bättre”
    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/867364-bobbo-laxar-upp-donald-trump

    ”…/../..Efter att hon la upp filmklippet med Bobbos vädjan på sin Facebooksida så har flera utomstående ifrågasatt att Bobbo är så ung och pratar om så stora ämnen. De tror att Ullis själv har lagt orden i munnen på sin dotter för att få uppmärksamhet.

    Men den här typen av tankar och reflektioner har Bobbo haft ända sedan hon var tre år”

    Svara
    • G

       /  11/11/2016

      Svara
      • Jan

         /  11/12/2016

        En smaklöshet som utmärker de ”deplorables” eller korkade rednecks som röstade på Trump. Ett bra pedagogiskt exempel G! USA! USA! USA! …….

        Svara
        • G

           /  11/12/2016

          I så fall väger nog de smarta livrädda clintonsupportrarna som protesterar högljutt upp det ganska bra, speciellt de som till och med tar med sig sina barn (!) till demonstrationerna. Det ska liksom börjas i tid!…

          ”För tredje kvällen i rad demonstrerar människor i USA mot Donald Trump och hans seger i presidentvalet.

          I New York samlades människor åter utanför fastighetsmagnatens Trump Tower. På Washington Square på nedre Manhattan samlades omkring 1 200 personer, många av dem familjer med barn. Några av dem bar enorma röda ballonger och plakat med hjärtan och orden ”fred och kärlek”.

          – Vi är här för att visa stöd för de människor Trump har kränkt, för att visa våra barn att vi alla har en röst, och för att stå upp för människors rättigheter, säger 41-åriga Kim Bayer.

          – Vi är rädda att Trumps administration blir en katastrof för mänskliga rättigheter. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Vi behöver vara här, och vi måste vara högljudda.”
          http://www.svd.se/nya-protester-mot-trump-s9zz/av/tt

          Som vit man har jag (och Trump) blivit kränkt många gånger, alltså om jag hade valt att öht ta åt mig av all skit, vilket jag naturligtvis aldrig gör, men det vet ju inte demonstranterna om, så vi kan ju låtsas att de visar sitt stöd för mig också.

          Svara
          • Kristian

             /  11/12/2016

            Bara vi slipper trummorna de höll på med under ”Occupy [vafri stad]” får de sitta ute i kylan så länge de vill. Men låt barnen vara ifred.

        • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

           /  11/12/2016

          @Jan
          ”En smaklöshet som utmärker de ”deplorables” eller
          korkade rednecks som röstade på Trump.”

          Å fan………
          Var det rednecks (sydstatare) som röstade på Trump?

          Varför röstade inte rednecksen på sin egen –
          det vill säga sydstatar-jäntan Hillary Clinton från Arkansas?

          Svara
  18. G

     /  11/12/2016

    Moa var för lättklädd – stoppades på gymmet
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/moa-var-for-lattkladd-stoppades-pa-gymmet

    ”Efter händelsen har nu Moa valt att säga upp sitt gymkort.
    De anser inte att de har gjort något fel och då väljer jag att byta gym.”

    Bra Moa.

    Svara
    • Jan

       /  11/12/2016

      Bra för båda parter, antar jag. Hon kanske ska börja träna på en sexklubb? Då kan hon ju tjäna pengar samtidigt som hon tränar tänker jag. Så att hon har råd med med fler utmanande toppar och leggings…

      Svara
      • G

         /  11/12/2016

        ”Hon kanske ska börja träna på en sexklubb?”

        Läste du texten där hon beskrev vad hon hade på sig ?

        Svara
        • Grodan Boll

           /  11/12/2016

          Snabb titt på hennes bildflöde säger ”skitsnack” och ”attentionwhore”. Det sagt ska hon förstås få träna i mindre än vad hon uppgav att hon hade på sig i min mening.

          Svara
    • Pelle2

       /  11/12/2016

      Jag kan väl tycka att det var lite löjligt att hon inte fick träna i de kläder hon visade upp.
      Hennes sporttop täcker i stort sett hela hennes bröst men visar lite mage.
      Det finns dom som har urringade t-shirts på träningen där betydligt mera av brösten syns men ingen mage men det är tydligen inga problem.
      Men det var väl bra att dom skildes åt eftersom dom hade olika syn på saken..

      Svara
    • Gymmet hade en regel. Hon bröt det. Hon fick tillsägelse men valde att gå i stället att följa regeln. Så? Vad är problemet?
      Vår gym (annat företag) har också regler. Vi väljer att följa de för allas trevnad.

      Svara
  19. G

     /  11/12/2016

    Därför är gruppen Sveriges största på Facebook
    http://www.nt.se/nyheter/linkoping/darfor-ar-gruppen-sveriges-storsta-pa-facebook-om4366979.aspx

    Se/lyssna gärna på videon 2min också.

    Svara
  20. G

     /  11/12/2016

    ”Handgranat briserade i Rosengård

    En handgranat exploderade vid en biluthyrningsfirma i Malmöstadsdelen Rosengård strax efter klockan 19.30. Inga personer for illa, men flera fordon och en vägg fick skador, enligt polisen som spärrade av området och kallade in experter från nationella bombskyddet.”
    http://www.svd.se/explosion-i-rosengard/av/tt

    ”Explosion i centrala Göteborg

    En explosion har inträffat nära Linnéplatsen i centrala Göteborg. Ingen har skadats i händelsen, och skadorna blev inte stora.

    Larmet kom in till polisen klockan 22.15.
    – När vi kommer fram så hittar vi skador på en fasad och en ruta som är krossad och även material som vi tolkar kommer från en sprängladdning, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisregion Väst.”
    http://www.svd.se/explosion-i-centrala-goteborg/av/tt

    Svara
  21. Att inneha skarpa handgranater räknas enligt vår genialiska lag inte såsom ”olaga vapeninnehav”. Det tar väl ett år av jobbiga lunchätningar på guldkrog innan de utredande politikerna är klara. Då har det redan dykt upp RPG – pansarskott – ännu farligare – men nu följer ett långt käbbel ifall dessas ska räknas som vanliga skjutvapen eller inte. Under tiden stryker halva poliskåren åt
    Synd att ett av kaosbarnen var aningen smartare än den andra, och kom på att man måste osäkra kastsäkringen också, inte bara transportsäkringen. Ni minns väl hur det kastades handgranater som inte detonerade ett bra tag?

    Svara
    • Rikard

       /  11/12/2016

      Hej.

      Dyker det upp rpg eller pansarskott och allt vad det kallas så kan vi se fram emot en hel del självsanering som tröst, övrig förödelse till trots.

      Byket kommer att avfyra dylika inne i slutna utrymmen, eller med stöd mot mark, mage eller ben, samt liggandes med bakblåset rätt över ändalykten – griljerad skinka, garanterad halal dessutom.

      Kamratliga händelser,
      Rikard, lärare

      Svara
  22. Någon som känner ”Bashflak”? Hans inaktiva diskussionsblog skickade ett meddelande som visade sig vara en frilansande apotekare som snyltade. Länken ledde till en youtubevideo där en asiatisk kvinna med bra engelska varnade för alla bedragare på Nätet – varpå hon gjorde reklam för sin egen, som man försäkrade inte lurades.
    [New healthy man skrev den 11 november, 2016 kl. 23:18:
    Love the site– extremely user friendly and whole lots to see! http://bit.ly/2f0xJ92 ]

    Svara
    • G

       /  11/12/2016

      Haha. Känner honom inte, men vet att han läser Toklandet och kommenterar ibland, så förhoppningsvis ser han din kommentar 🙂

      Svara
    • Klicka inte på sån skit! Rätt vad det är så kapar dom din dator och kräver lösensumma. Vet inte hur min blogg kommer in i bilden, men nån postade ett sånt spam i kommentarsfältet där igår.

      Svara
  23. G

     /  11/12/2016

    ”Öppenheten hotas

    Den liberala demokratin faller under ljudet av öronbedövande applåder” sa Padmé Amidala i Star Wars. Det är relevant i dag, för känslan av science fiction är omisskännlig, skriver Cecilia Wikström.
    …/…/…
    Dialog, samarbete och globalisering har om och om igen bespottats.
    ../../…
    I januari kommer världens mäktigaste ämbete att innehas av en populist. Vi får inte låta Europas populister legitimeras av det. Det chockartade Brexit-resultatet i juni visar att politiska rörelser som vi länge trodde tillhörde historiens skräphög åter har väckts från sin slumrande tillvaro.
    …/…/…
    Men en sak är säker, hans kampanj och valseger har gett bränsle till en mycket farlig ideologi. Hans arga otydlighet kommer att försöka användas för att legitimera de mest extrema åsikter, rörelser och inte minst handlingar.”
    http://www.unt.se/asikt/debatt/oppenheten-hotas-4435512.aspx

    Men det är ju liberalerna själva som står för själva science fiction, som i sin tur gör att öppenheten hotas.

    Ja, valsegern har verkligen gett bränsle och väckt politiska rörelser med åsikter som vi trodde tillhörde historiens skräphög, bara se vad som nu händer på USA:s gator, det är dock inte Trumps supportrar som visar sitt rätta ansikte efter ett demokratiskt val, och håller upp flaggor, texter och symboler som är sååååå liberala! Jag tycker den här texten osar illa ”vi bestämmer och vet bäst, ni sitter still och håller käften, uppfattat?!?”.
    Är det verkligen att ha en ”liberal” syn på sina åsiktsmotståndare.

    Svara
    • Svenne

       /  11/12/2016

      De flumliberala elitisterna visar sina riktiga ansikten…

      Svara
    • Kristian

       /  11/12/2016

      Nu vill jag inte låtsas att film 1-3 har något med min generations Star Wars att göra men vill påminna om att det var Jar Jar Binks som lade den avgörande propositionen.

      Svara
    • Rikard

       /  11/12/2016

      Hej.

      Hon är väl okunnig om Star Wars antar jag – själva förutsättningen för att en karismatisk ledare skulle kunna skapa en autokrati ur Republiken var den senares ineffektivitet, korporativism och korruption.

      När demokratin krattar manegen via att tillåta och sanktionera hat är folkets enda lösning en ledare som kan avsätta det ruttnade styret – för det system som väl korrumperats tappar automatiskt både förmågan till probleminsikt och förmågan till självsanering.

      Så, okunnig hon är och liknelsen har valt av misstag, eller så är hon finurlig, och kommunicerar via kod jag tror hon gör, hmm?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  24. G

     /  11/12/2016

    ”Lena Dunham talks Trump: “I never truly believed he could win”

    Lena Dunham, one of the more vocal celebrities supporting Hillary Clinton, found herself in a state of shock and disbelief following Donald Trump’s victory on Election Day.

    The “Girls” star recalls saying, “It wasn’t supposed to go this way” when Donald Trump clinched the presidency, she wrote in an essay for her Lenny website published Friday. The essay marked her first public statement — aside from a tweet honoring the late Leonard Cohen — Dunham made since Election Day.
    http://www.cbsnews.com/news/lena-dunham-talks-trump-i-never-truly-believed-he-could-win/
    http://www.lennyletter.com/politics/a608/dont-agonize-organize/

    Ahahaha lol 😛 ….

    ”Hollywood elite Lena Dunham is not only in shock and suffering from a wicked case of the sadz, but she’s fighting-mad that Hillary And #Her Uterus actually lost the presidential election on Tuesday night. And it couldn’t be more satisfying or hilarious.”
    http://www.dailywire.com/news/10711/triggered-trump-unbelievably-satisfying-meltdown-amanda-prestigiacomo

    ”In an article written for the feminist blog Lenny Letter, entitled ”Don’t Agonize, Organize,” Lena Dunham chronicles her complete devastation on election night after she realized that ”something had gone horribly wrong”. After repeatedly referring to Trump supporters as ”homophobes, xenophobes” and various other ”phobes” throughout the campaign cycle, we suspect many will find the details of her misery quite glorious.”
    http://www.zerohedge.com/news/2016-11-11/lena-dunham-wants-you-know-she-was-miserable-election-night

    Svara
    • G

       /  11/12/2016

      Ahahaha åh herregud alltså, vafan är detta 😛 läs både Zerohedge och Dailywire, båda med grymma sammanfattningar!!! Vad fan är det som gör att vissa blir så här, det är ju nästan obehagligt, speciellt om man tänker efter hur hon uttryckt sig genom åren. Vem fan har indoktrinerat hennes hjärna så den inte längre fungerar som den ska. Jag vet inte vad jag ska säga om Lena, för att inte nämna hennes pojkvän, en man som väljer att vara i relation med en kvinna som henne.
      Jag trodde självskadebeteende var något svenskt i dessa tider. Undrar om han är en manlig kopia av henne eller nåt. Jag hoppas den där insamlingen till flygbiljetten går bra, inte för att hon inte kan betala själv utan mer som en påminnelse ”varsågod, här har du biljetten så du kan gtfo!!!”, så kan hon flytta till sitt ”lovely place” i Vancouver! Kommer tycka synd om Kanada dock haha!

      Svara
      • Kristian

         /  11/12/2016

        Problemet med alla som tänker flytta är att varken New York eller SoCal existerar någon annan stans. Någon recensent skrev en gång om Pixar och andra ungefär att ”de har hela världshistorien och hela universum att leka med, men de trivs bäst i ‘södra Kalifornien’ och ‘just nu.'”

        Svara
  25. G

     /  11/12/2016

    ”Mordförsök i centrala Stockholm

    En man i 40-årsåldern har förts till sjukhus med allvarliga skador efter att ha blivit huggen med någon form av stickföremål. En man har gripits misstänkt för mordförsök.

    Strax före klockan 02 larmade ett vittne polisen och sade att det fanns en knivhuggen man på en adress på Södermalm i Stockholm. Enligt polisen ska det vara en dispyt mellan två personer som föranlett mordförsöket.

    – Vi vet inte så mycket om vad som har hänt. Den misstänkte gärningsmannen är gripen i direkt anslutning till det här, som ska ha skett inomhus på en adress på Södermalm, säger Peter Asp vid polisregion Stockholm.”
    http://www.svd.se/mordforsok-i-centrala-stockholm-28pg/av/tt

    Svara
  26. Varför insisterar du på att fördumma människor, genom länkar, som ingen före dig kände till? Är det vad din blogg handlar om: sprida skit, för andra att förhålla sig till och hantera? Tråkigt då, mest för ditt vidkommande, att du har en och annan kritisk läsare, ännu ej invävd i sektens intranät. 😦

    Svara
    • MiT

       /  11/12/2016

      Japp, det är alltid bättre att vara tyst om idioti. Det har historien tydligt visat! Tystnad åt folket!
      (För säkerhets skull, det var ironi…)

      Svara
    • MiT

       /  11/12/2016

      Och ganska intressant att du klagar på MIG och inte på Unionen med tanke på att du kallar deras trams för skit. Borde du inte rikta dig till dem istället? Det är ju inte jag som står för skiten utan Unionen?

      Svara
    • Pelle2

       /  11/12/2016

      Om du inte gillar bloggen behöver du ju inte läsa den.
      Fast något säger mig att du vill tysta den eller styra om den i en riktning som passar dina ideologiska preferenser.

      Svara
    • Jans

       /  11/12/2016

      @svartskalle12:
      Din kritik är vag och svår att förstå. Jag uppfattar att du vänder dig mot att det postas länkar här som läsarna eventuellt inte känner till i förväg. Är det din kritik alltså? Kan du förklara hur det skiljer sig särskilt från nätet i övrigt som ju i princip bygger på ett nät av länkar varav många inte är kända av en läsare i förväg.

      Svara
    • Rikard

       /  11/12/2016

      Hej.

      Vill du förbjuda bibliotek och bokhandlar?

      Det är vad du föreslår, implicit, när du reagerar på att bloggägaren erbjuder länkar till saker man annars kanske inte skulle känt till. Precis som du på biblioteket eller i bokhandeln kan hitta böcker med fakta du annars inte känt till.

      Eller är det så att du anser att läsarna här på något sätt skadas av att få kännedom av saker som detta? Det är också vad du implicerar: att vissa människor inte klarar av att hantera viss kunskap. Är det verkligen vad du egentligen tycker?

      Eller anser du att bloggens fokus är ensidigt eller felaktigt? Det står dig fritt att bidra med material – jag tror säkert att ägaren skulle uppskatta att bli uppmärksammad på genus- eller feministiska projekt med positiv verkan och influens – kvinnors legala status i islams länder exempelvis, eller kampen mot könsstympning både i Sverige och i MENA/Afrika.

      Alternativt kan du, när det hör till ämnet, tipsa om var man kan ta del av data om sådant.

      Allt, precis allt, kan förhånas. Ens egen reaktion på när något man själv håller av eller finner viktigt eller sakrosankt säger mycket om en själv, om man lyssnar och söker kunskap om sig själv – och kunskap om andra, och om världen, börjar med att man känner sig själv och är den man är.

      Så blända och förundra oss med en text om varför Unionens projekt är bra – jag lovar att läsa den med allvar, om den framstår som skriven med allvar, men jag lovar inget mer än så.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  27. Folk är helt galna i relation till valet:
    http://www.tmz.com/2016/11/11/mom-kicks-out-son-voting-donald-trump/

    ”A Texas mother — if you can call her that — booted her young son from the house after he ”voted” for Donald Trump at school, and now folks are calling for a child services investigation.”

    Svara
    • Men svenskar är lika galna. Träffade en person (känner inte riktigt denne, är en person ”slump att vi har stötts ihop” typ) idag som sa att Trump var Hitler och snart började avrättningarna och världskriget. Barnet ville gå till skolan utan satt vid datorn och bevakade läget.

      Borde jag har ringt socialen?
      De är ju för all del upptagna av andra ”barn”.

      Svara
      • Kristian

         /  11/12/2016

        Talar i princip inte längre med en bekant i USA sedan hon för ett par månader sedan sade att Trump nästan bokstavligen var Hitler.

        Jag tror Sanandaji har rätt, folk kan inte historia och tror att allt går att jämföra med andra världskriget etc. Så går det när viktiga saker blir först underhållning och sedan myt.

        En annan av mina käpphästar: många i väst tror att vi har gjort upp med vidskepelse och liknande, och att vi nu är mer ”rationella” än ”de där okunniga människorna i tredje världen” – Mellanöstern, Afrika, Indien är för religiösa, Ryssar och Kineser är för nationalistiska och så vidare.
        Marxismen och andra sekulära religioner visar på motsatsen. Väst är inte ett färdigt projekt, och vi har tappat mark efter upplysningens tillfälliga framsteg.

        Svara
  28. MiT

     /  11/12/2016

    Så bisarrt…
    ”Idyll på väg att spricka”
    http://www.expressen.se/kvallsposten/idyll-pa-vag-att-spricka/

    Svara
    • Kristian

       /  11/12/2016

      Vildentreprenörer?
      Se där en person som verkligen har förstått att få andra att betala för externa effekter.

      Svara
    • Bo

       /  11/13/2016

      Huvudpersonen i artikeln är fostrad i en kultur där man lurar kallingarna av kunden, om man kan. I naivitetens bastion på jorden är detta hur lätt som helst. Lättlurade Svennar, som i alla möjliga fall vill vara godast av de goda, kan inte ta in att ett ”lyckat” företag som sprider godhetsfloskler på Facebook kan vara stora skattesmitare och bryta mot alla möjliga lagar. För att de kan och för att ingen, inte ens myndigheter i vissa fall, kan ta in det. Kallas kognitiv dissonans i stor skala. Kudos till journalisterna för grävandet, och att de inte backade för att huvudpersonen är ”rasifierad” som det så fint heter.

      Svara
  29. Svenne

     /  11/12/2016

    😛

    Svara
    • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

       /  11/12/2016

      Vilken tur att könet är en social konstruktion!

      För det kan väl aldrig vara så unket patriarkalt
      att män överlag, rent biologiskt (sjuka tanke!)
      har mer muskelmassa än kvinnor och
      därför orkar dra barnvagnar genom snö och snödrivor?

      Svara
  30. Svenne

     /  11/12/2016

    #satir…

    Svara
  31. Simon

     /  11/12/2016

    Detta är löjligt! Ringer er på måndag och avsäger mig medlemskapet hos er!

    Svara
    • Jans

       /  11/12/2016

      Skriv på deras Facebook om dina planer om du är medlem och tänker gå ur.

      Svara
  32. Kristian

     /  11/12/2016
    Svara
  33. Pelle2

     /  11/12/2016

    Ser att unionens växel skall bemannas av kända radikalfeminister som Clara Henry,Moa Svan och Seher Yilmaz och inte av fast anställd personal.
    Undrar vad det kommer att kosta unionen att anlita dom ? Kan inte tänka mig att dom jobbar gratis..
    Det är ju också en indikation på att det inte är en tillfällighet att dom använder sig av ordet mansplaining.

    Svara
  34. Gigas

     /  11/12/2016

    OT
    Det är inte alltid så lätt att känna igen de vita kränka männen. Kan inte Dan Eliasson sätta armband på dem?

    ”I’m a Muslim, a woman and an immigrant. I voted for Trump.”

    https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2016/11/10/im-a-muslim-a-woman-and-an-immigrant-i-voted-for-trump/?postshare=3321478806794703&tid=ss_tw

    Svara
  35. Pelle2

     /  11/12/2016

    OT:
    Feminismens vita riddare, Dennis Nyheim, skriver i ett inlägg i Expressen att
    fars dag är ett hån mot alla mammor
    Han är tydligen en pappa själv så han kanske bara projicerar sitt eget dåliga faderskap
    på alla män i sann radikalfeministisk anda..
    Vi män är ju så usla fäder i jämförelse med hur goda och fina mödrar alla kvinnor
    är i kraft av sitt kön anser han.
    Personligen anser jag att både fars och mors dag mest är ett kommersiellt jippo
    men det är ju sjukt att fars dag skall hånas medan ingen skulle våga eller tillåtas håna mors dag på motsvarande sätt.
    Det är ju lite som med internationella kvinnodagen och internationella mansdagen.
    http://archive.is/fb4yD#selection-1077.0-1077.13

    Svara
  36. Pelle2

     /  11/12/2016

    OT:
    Sakine Madon skriver bra i dagens expressen om hur ”goda” journalister är
    SD,s bästa valarbetare med deras förakt mot lågutbildade och folk som inte
    delar journalistens ofta vänsterpolitiska hemvist.
    http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/goda-journalister-ar-sds-basta-valarbetare/

    Tyvärr var det tydligen hennes sista krönika för Expressen.Hoppas verkligen att det var
    hon som valde att sluta och inte Expressen som avslutade samarbetet.
    Hoppas också att Sakine får ett arbete för någon annan rikstidning.
    http://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/goda-journalister-ar-sds-basta-valarbetare/

    Svara
  37. Svenne

     /  11/12/2016

    Lång analys om globalism och nationalism av professor Jonathan Haidt:

    Svara
  38. MiT

     /  11/12/2016

    Svara
    • Vilken vidrig mansplainare den där Joachim är som inte använder verifierbart feministiskt troende om saker och ting, utan dristar sig till patriarkala fakta!

      Svara
    • Patrik S

       /  11/12/2016

      Ja, och statistiken gäller som sagt för alla 20-74, det vill säga även barnlösa och pensionärer. Gruppen småbarnspappor arbetar betydligt mer än någon annan undergrupp.

      Svara
    • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

       /  11/12/2016

      Pappa-bashing brukar vara populärt i media året om,
      men det brukar vara värst vid Fars Dag.

      Idioterna som hånar pappor har bara nya namn –
      hatet och hånet mot papporna är detsamma
      som tidigare år.
      Vill bland annat minnas en ”Fanny-nånting” som riktigt
      spydde galla på pappor, något som jag har
      för mig har tagits upp på Toklandet
      vid åtminstone ett tillfälle.

      Fd. ”papparätts-aktivisten” Uffe

      Svara
  39. Svenne

     /  11/12/2016

    DN håller stilen, för 36 år sedan valdes Ronald Reagan:

    Svara
  40. Svenne

     /  11/12/2016

    Folkbladet: Widar Andersson: Utan nation finns vi inte

    Svara
  41. Svenne

     /  11/12/2016

    Ledarsidorna: Ann Heberlein: USA och det glömda folket

    Svara
    • Pelle2

       /  11/12/2016

      Jättebra skrivet av Heberlein igen.
      Hennes avslut är klockrent:
      ”Precis som de bortglömda männen och kvinnorna i USA, så törstar de bortglömda männen och kvinnorna i Sverige efter att bli tagna på allvar. Medan politikerna är upptagna med att blidka olika minoriteter växer bitterheten och känslan av att vara övergiven bland den stora, tysta majoriteten. Människor som är trötta på att bli uppfostrade och tillrättavisade, människor som vill ha rättvisa, ett fungerande välfärdssystem, ordning och reda. Den politiker som förstår detta kommer att ta hem segern i valet 2018. ”

      Det här citatet är också väldigt bra:
      ” Det avgrundsdjupa klassförakt som frodas i den feministiska identitetsvänstern är vidrigt – och djupt kontraproduktivt. Mansföraktet frodas chockerande nog också i den absoluta maktens centrum: Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (s) säger till Nyheter 24 (11/11) att hon ”tänkt tanken att män kanske inte borde få rösta”. Var tror ni att arbetarklassens avskydda män tar vägen? De går till SD – precis som den amerikanska arbetarklassens män (och kvinnor) valde Trump framför Clinton.”

      Läs hela hennes inlägg.Det är mycket läsvärt !

      Svara
      • Någon postade en ”mest förstående”-undersökning där det visar sig att Jimmie Åkesson av alla partiledare med hela 48%. 31% för Jonas Sjöstedt – ännu en som kanske kan räknas som en outsider (även om han inte är det i praktiken). 29% för Löfven och 13% för Das Robot AKB.

        Jag blir mer och mer övertygad om att Sverigedemokraterna kommer bli det största partiet 2018. Att ha förståelse för sina väljare är oerhört viktigt och där leder Åkesson med hästlängder.

        Svara
        • MiT

           /  11/12/2016

          Jag tror Åkesson mest har grym flax med verkligheten så det verkar som om han förstår… Och den flaxen kommer att bli ännu större, kanske rent av öka till rent gigantiska proportioner innan nästa val… PLUS att alla ändå bara är sådana där vita män som man kan pissa på…

          Svara
    • G

       /  11/13/2016

      Hmmm, när jag läst klart hela var jag ganska tom och berörd, vad ska man säga, kan inte beskriva den på ett bra sätt i positiva ord, även om jag vill. Det är en fantastiskt text som beskriver dagens verklighet precis som den är. 15K delningar är mycket bra, hoppas den delas och läses av så många som möjligt. Tack Ann ❤

      Svara
      • Svenne

         /  11/13/2016

        Instämmer, stark och empatisk text av Heberlein!

        Svara
  42. Jan

     /  11/12/2016

    Sedan är det det här med konsekvensanalys och intellektuell hederlighet. Många här har själva definierat sig som liberaler. Också de moderater som jag då och då konfronterar. De nya moderaterna har också etablerat en tydlig nyliberalism med vidhängande frihandel, EU-optimism och globalism. Samt fri rörlighet av såväl varor som människor.

    Därför blir jag en smula förvånad när samma liberaler nu tycks ha blivit Trump-anhängare, nationalister och protektionister. Är ni medvetna om att dessa åsikter står i skarp kontrast till de åsikter alliansen framför? Att det är hyckleri att vara Trump-anhängare och moderat samtidigt?

    Svara
    • Pelle2

       /  11/12/2016

      Vet inte vem du riktar dig till men du och jag brukar ju debattera ganska ofta 🙂
      Jag är definitivt för frihandel för jag tror att motsatsen skapar problem men jag är definitivt inte för öppna gränser eftersom det inte skulle fungera i praktiken.
      Jag skulle inte vilja ha ett samhälle där vara och en får klara sig själv vilket skulle bli följden av fri invandring. Vårt välfärdssystem skulle inte klara av att ta emot hur många som helst som inte kan försörja sig själva.
      Men jag skulle heller inte rösta varken på Trump eller Clinton utan förmodligen på någon som inte hade en chans att vinna i det Amerikanska valet om det fanns någon med lite mera ”svenska” värderingar.
      Tror nog att många som ”försvarar” trump på denna sida gör det för att dom är förbannade på Clinton och svensk och amerikansk medias nedlåtande syn på dom som röstar på Trump.
      Rent statistiskt är det omöjligt att alla som röstade på Trump var obildade,rasistiska ,vita män men det är den bilden som media och svenska politiker målar upp.

      Även om medias och politikers bild skulle stämma så är det väl i så fall ett gigantiskt misslyckande av Demokraterna att dom inte kunde få fram en kandidat som kunde vinna
      över Trump.
      Precis som Sakine Madon skrev i en ledare jag länkade till i ett annat inlägg kommer SD gå en strålande framtid till mötes om media och rikspolitiker fortsätter att spotta på vita män med lägre utbildning.

      Svara
    • Olof

       /  11/13/2016

      Jag tror man måste se på både kortsiktiga och långsiktiga mål. Jag är teoretiskt för fri rörlighet för människor på samma sätt som varor, kaptial och tjänster.

      Men jag är inte så jävla idiologiskt förblindad av min egen preferens att jag inte ser problemen som uppstår. Försöker man fortsätta på den vägen just nu kommer vi att få se hela skiten rullas tillbaka. Hur leder det till min preferens? Löfvens och Merkels försök att trycka på sin idiotpolitik på EU ledde till att vi förlorade GB. Bra jobbat, morons. Idioter som Bildt vill ha in Turkiet i EU. Hur tror han att det kommer att gå när vi har en majoritet religiöst konservativa länder som röstar i EU parlamentet? Ja, om det då inte blivit uppenbart vilka problem Turkiet har nu då.

      Jag kunde själv inte riktigt bestämma mig för om jag hoppades Trump skulle vinna eller inte. Det jag kan säga är att om han inte gjort det, så tror jag att Clinton hade orsakat en ännu värre backlash nästa gång. Världen klarar inte ytterligare globalisering just nu, vi måste smälta den vi har och stabilisera samhällen och kulturer på ett sätt som fungerar igen. Migranter måste assimileras och bli en del av samhällena de flyttat till. Ekonomier skifta och anpassa sig till nya mönster. Sen. Om 20-50 år kanske man kan fortsätta.

      Svara
  43. Pelle2

     /  11/12/2016

    Ola Wong på Svd visar att Bah Kuhnke ljuger i museidebatten om hennes försök att styra kulturen muséerna till att hålla på med normkritik och annat feministiskt snömos.
    http://www.svd.se/museidebatten-handlar-om-respekt-for-kunskap

    Svara
  44. Pelle2

     /  11/12/2016

    OT:
    Rebecca Weidmo Uvell visar hur regeringen spenderade 45 miljoner kronor på att bli medlemmar i Fn säkerhetsråd samt hur Sossarna använder Wallström för att göra saker
    internt inom Socialdemokratin samtidigt som hon uppbär lön som utrikesminister.

    http://www.uvell.se/2016/11/10/wallstr%C3%B6m-och-fn-spelet-34094480

    Svara
    • Wallström har visat sig vara en kalkon som utrikesminister, men dom vågar inte byta ut henne, åtminstone inte innan valet (om de sitter kvar). Hennes diplomatiskillz har visat sig vara… ehrm…

      Svara
  45. Ett land i genuin ”otakt” med sig själv:

    http://iotakt.se/blogg/okant-har-okant-dar/

    Män på flyktingboende misshandlar en homosexuell man. Kommer misshandlarna åka ut ur landet på grund av das VÄRDEGRUND? Tvivelaktigt.

    Svara
  46. Sven

     /  11/12/2016

    Det är ju tråkigt att inte Unionen använder sina medlemmars pengar till något vettigare. Facken har det ju nu ändå väldigt svårt att stå emot globaliseringens effekter och en arbetsgivare som inte vill låta globaliseringen äta på vinsten, utan hellre försöker minska sina utlägg för arbetskraften.
    Denna kampanj ger troligen inget mer än att ett antal personer förslösar sin arbetstid på att ringa och beklaga sig. Hoppas hela skiten misslyckas.

    Svara
  47. Sven

     /  11/12/2016

    Åkesson och Sjöstedt. För mig så tar Åkesson poäng på mycket och där är ju Sjöstedt värdelös. Men Sjöstedt har esset med ”mot vinster i välfärden” som han tar poäng överallt på och där har ju nu SD ställt sig på ”den icke populistiska sidan”. Folk hatar att skattepengarna går till förmögenhetsuppbyggnad hos entreprenörer och riskkapitalister och det är ofattbart att SD ställer upp på det. Kanske hatet mot socialdemokratin är så starkt att dom känner att dom måste vara ihop med högern?

    Svara
  48. En tanke: Republikanerna vann valet oavsett. Så alla protester borde leda till att avsätta Trump, men är det mycket bättre?

    För vice presidenten är Mike Pence. Han är mycket mer konservativ än Trump och dessutom en väloljad politiker. Han kan nog köra sina idéer genom allt.

    Så, vad vill ni ha: en tjötig Trump eller en Pence som är, i mitt tycke, värre än allt annat?

    Svara
    • Kristian

       /  11/13/2016

      Puritan, närmast. Gammaldags kristen höger. För LGBT-folk är nog Pence riktigt dålig – han nöjer sig inte med böner utan ville väl ha elektroshockterapi. Närmast en parodi på republikanerna Före Trump.

      Svara
      • Vissa vill inte höra detta av någon anledning.

        Mike Pence SUCKS, Han är megakonservativ och han kan bli USA:s nästa president. Ät på det, skitstövlar.

        Svara
      • Det som oroar mig med Pence är att han är en välojlad politiker som bör ha stöd av likasinnade.

        Näe, jag föredrar Trump.

        Svara
        • Kristian

           /  11/13/2016

          Vicepresidentposten är som tur är bara ett steg i karriären mot Ovala Rummet. John Nance Garner, FDRs VP, beskrev jobbet (och dess inflytande och makt) som ”not worth a bucket of warm piss”.

          USA sade nej till utvecklingen mot tokkonservatism redan 1993. Rösterna på Perot var en protest mot de som tog över partiet under GHW Bush. (Och Bush d.ä. själv var motsatsen, inte tillräckligt renlärig!) Svensk motsvarighet: SD skulle inte komma över någon procent om de verkligen var rasister allihop.

          På egen hand har Pence inte så mycket att hämta. Om inte demokraterna hittar någon ändå värre än Clinton. Kan vi hoppas på Sarkesian-Dunham 2020? Då kan republikanerna ställa upp med en låda blomkål.

          Åter till Pence: ja, vi hoppas Trump håller sig i form.

          Svara
    • Kristian

       /  11/13/2016

      Douglas Murray vill som alltid gärna se lite fakta. Trots att han själv är homosexuell. (Ja, det sista var satiriskt menat.)

      ”Where’s the proof that Donald Trump is homophobic?”
      http://blogs.spectator.co.uk/2016/11/wheres-proof-donald-trump-homophobic/
      ”Jesus. I hope all the poor beleaguered gays – who just burst into tears whenever we are at all upset – are grateful to Ahmed-Sheikh for standing up for us. But seriously. Can anyone tell me where all this comes from? Where does this endlessly repeated claim that Donald Trump is so anti-gay as to make grown men cry actually originate? What is the source of the claim? Or the evidence?”

      Svara
  49. Kristian

     /  11/13/2016

    Roade mig med att se på _antalet_ röster i presidentvalet jämfört med förra gången, uppdelat per grupp. Siffror från Wikipedia. Avrundning kan göra att siffrorna inte stämmer precis. Miljoner röster om inget anges.
    ( https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_election,_2012#Voter_demographics
    https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_election,_2016#Voter_demographics )

    2012: 129 miljoner röster totalt – 65,9 D – 60.9 R – 2.2 Övriga
    2016: 127 miljoner röster totalt – 60,8 D – 60.2 R – 6.0 Övriga
    Ganska markant avhopp från D till tredje part alltså, och en del soffliggare.

    Och så några intressanta grupper (viss överlappning – R vann naturligtvis inte med 9 miljoner röster.) Jag valde grupper där R har gjort framsteg och D har backat.

    Grupp: Demokrater
    R: + 0,7, D: -3,2
    R relativ förbättring: +3,8 miljoner

    Grupp: Män
    R: +1,0, D: -2,2
    R relativ förbättring: +3,2 miljoner

    Grupp: Svarta
    R: +0,2, D: -2,2
    R relativ förbättring: +2,3 miljoner

    Det verkar finnas mer fog för ”Clinton förlorade” än för ”Trump vann på grund av rasister.”

    Svara
    • G

       /  11/13/2016

      Haha, hoppsan hoppsan. Ja, det var intressant. Tack för sammanställningen 🙂

      Svara
    • Svenne

       /  11/13/2016

      Man kanske kan sammanfatta valet med ”sämst förlorade”… #ironi

      Svara
  50. G

     /  11/13/2016

    Timbuktu om rasism, rotlöshet och nya boken

    Svara
    • Jan

       /  11/13/2016

      Politisk korrekt medias nye posterboy: Timbuktu. Ska svenska folket lida för att han har en brokig bakgrund? Jag tycker att han har klarat sig utmärkt ändå!

      Svara
  51. G

     /  11/13/2016

    ”Separata pooler gav sexförbrytarna rätt

    Nu har det gått ett år sedan kvinnopoolerna gjorde entré på Eriksdalsbadet i Stockholm. Som svar på problem med sexuella övergrepp valde man att könsuppdela bubbelpoolerna, som var en särskilt utsatt plats.

    Den rödgrönrosa majoriteten tar fortfarande den skenbart enkla vägen och löser problem med trakasserier i stadens badhus med könssegregation.
    …/…/…
    Det här händer inte enbart på Eriksdalsbadet. Det har blivit en trend att huka inför allvarliga samhällsproblem i stället för att agera för att lösa problem. Konsertarrangörer öppnar för att för att ha könsseparerade områden på festivaler. Migrationsverket har infört ”kvinnozoner” på några av sina asylboenden. Även detta som en direkt reaktion på allt från kränkande kommentarer till grova sexuella övergrepp.

    Att säga ja till kvinnopooler och kvinnozoner löser inte problemen med trakasserier. Tvärtom befäster det en bild av att om män och kvinnor befinner sig på samma plats så kommer männen förgripa sig på kvinnorna förr eller senare, och att om kvinnan inte självmant flyttar på sig får myndigheter och politiker se till att hon gör det.”
    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/jj61n/separata-pooler-gav-sexforbrytarna-ratt

    ”Så här blockar vi SD efter nästa val
    …/…/…
    För oss gröna är det politiska resultatet det som står i centrum. Inte vilka politiska partier vi kompromissar för att nå de resultaten. Det finns emellertid ett undantag, Sverigedemokraterna.

    Vi gröna kompromissar inte med ett parti som inte delar den grundläggande tanken om alla människors lika värde”…
    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/PxLkJ/sa-har-blockar-vi-sd-efter-nasta-val

    Svara
  52. Tyvärr dukade Pete under jorden strax innan valet, men han skulle nog gillart för allt DRAMA som hänt!

    Svara
  53. Detta är hur det går när man inte förlitar sig på feministiskt troende:

    http://ledarsidorna.se/2016/11/medieutredningen-visar-en-glimt-av-morkrets-hjarta/

    Oförskämt! Jag hoppas att de bojkottar denna ”Johan” – ett maskulint namn, för övrigt. Vad var fel med ”Johanna”?!?!

    Svara
    • Pelle2

       /  11/13/2016

      Läs inlägget. Det handlar om hur regeringen vill hitta medel för styra vad medierna
      får ta upp för saker. Riktigt otäckt tycker jag,

      Svara
  54. Vad hände med strong independent woman?

    Svara
  55. G

     /  11/13/2016

    ””Lego criticised after dropping commercial deal with Daily Mail

    The toy giant Lego has been criticised for stopping a promotional campaign following calls on advertisers to boycott newspapers that promoted ”demonisation and division” during the Brexit debate.

    Lego said it has ”no plans” for future free giveaways in The Daily Mail.

    The company confirmed that it had no plans for further promotions of its play bricks with the newspaper after a father wrote to the firm of his concern about the commercial relationship.

    Bob Jones said that the newspaper’s headlines created a ”distrust of foreigners” and said he felt uncomfortable about buying the bricks for his son as a result of the tie-up.””
    http://www.telegraph.co.uk/news/2016/11/12/lego-criticised-after-dropping-commercial-deal-with-daily-mail/

    I stort bara Labour supportrar, socialister och ”anti”(insert) som hyllar LEGO i tråden…

    Svara
    • Kristian

       /  11/13/2016

      Visst kan Daily Mail vara populistisk och tramsig. Det är en mycket professionell tidning (vilket inte behöver betyda ”bra”) som vet precis vad folk vill höra. Att säga att den är ”höger” är inte riktigt korrekt, ibland kommer det något närmast socialistiskt när man klagar över banker och höga löner. ”Your daily dose of hate,” som en tidigare chefredaktör lär ha sagt. Mängder av skräp. Mängder av skvaller. Skulle aldrig köpa den, eller ta emot ett exemplar gratis.
      Men det är är lite fegt av Lego att vika sig direkt. Kanske dags för en e-prenumeration i protest? Får se hur mycket vi har att lägga på sådant.

      För att vara konsekventa bör de nu bojkotta Guardian.

      Gissar att Lego är sura för att de inte fick sälja sin planerade ”First Female President in Oval Office”-låda. Det kommer att ta flera månader att ta fram rätt färg för Trumps hår i Lego-variant.

      Svara
    • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

       /  11/13/2016

      Det är fel att blanda ihop leksaker/varumärken med politik
      och det är lika fel att sätta svastika (hakkors)-armbindlar
      på folk som inte delar ens politiska uppfattning.

      Å andra sidan är det jävligt populistiskt av ett företag
      att markera mot ett annat företag genom att påstå att
      det andra företaget skulle vara högerextremt,
      istället för att ta upp problem med diskrimineringen/
      avsaknaden av pappor i den svenska, tryckta LEGO-katalogen
      där man bara ser mammor med barn och en uppmaning att man ska
      ”hjälpa mamma med önskelistan” genom att skriva vad man önskar
      sig i julklapp.

      Den svenska, tryckta LEGO-katalogen för juni – december 2016
      är genomsyrad av genustrams. Vad jag vet är det oftast pappan
      som är jultomten. LEGO har dessutom gått i arv från far till son.
      Därför finner jag LEGO´s agerande väldigt märkligt.

      Jojo… Det är skillnad på ”nyhet” och ”nyhet”.
      När jag tog upp genusflummet fick jag bara ett svarsmail.
      Pappan som twittrade och körde ut sina åsikter om Daily Mail
      på FaceBook fick full pott från åsiktspolisen inom LEGO
      och det blev en ”nyhet” för Aftonbladet att publicera.

      Svara
  56. Svenne

     /  11/13/2016

    #satir…

    Svara
  57. Svenne

     /  11/13/2016

    The Guardian:

    Svara
    • J.G

       /  11/13/2016

      Mer av samma intersektionalism för att lösa problemen som intersektionalism skapat?

      Svara
      • Kristian

         /  11/13/2016

        Tror Klein har förstått problemet, det är globalism mot nationalism, och som Vidar Andersson sade så finns ingen demokrati på den globala nivån.

        Om det gör någon nytta är, som du säger, mer tveksamt.

        Svara
  58. G

     /  11/13/2016

    Jävlar vilket startfält som är samlat i kvällens Agenda, Alice behöver nog inte ens vara på topp för att vinna kvällens diskussion med Peter lol…..

    Del 11 av 16. Hur påverkar Trumps seger Europa och Sverige? Klarar de traditionella partierna att stå upp mot vågen av missnöje? Förlängt Agenda med utrikesminister Margot Wallström (S), partiledare Jimmie Åkesson (SD) och partisekreterarna Tomas Tobé (M) och Lena Rådström Baastad (S). Västerlandets demokratier utmanas av antiliberal våg. Prisbelönta författaren Anne Applebaum varnar för historiskt skifte i Agendaintervju. Har media misslyckats med att skildra svenskarnas verklighet? Diskussion med Alice Teodorescu, politisk redaktör för Göteborgs-Posten och Peter Wolodarski, chefredaktör för Dagens Nyheter. Programledare: Mats Knutson.

    Svara
    • Kristian

       /  11/13/2016

      Antiliberal? Sverige har väl bara marxistiska partier i riksdagen?

      Svara
  59. Fars dag. Kom ihåg era fäder, oavsett om de är i livet. Den övervägande delen av svenska fäder är bra män som försörjer sina barn, lär dem saker, bygger upp samhället och betalar skatt samt är sams med deras mor. Och mycket mer.
    Om det inte var så i din barndom är det dags att förlåta, glömma det onda och förstå att man aldrig kan få en ny barndom bara förlikas med det.

    Svara
  60. Svenne

     /  11/13/2016

    UNT: Man med nio alias kan utvisas efter dödshot

    Svara
  1. Ring Unionen och ställ frågor om ”mansplaining”! | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?
  3. Metro, oberoende extremvänster | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: