Ring Unionen och ställ frågor om ”mansplaining”!

Hade ju ett inlägg i fredags om att Unionen lanserade ”Mansplainingsakuten” och tänkte att det kanske är några som är intresserade av att ringa och ställa lite frågor till dem?

Ordet Mansplaining är ju ett av alla signalord som används så att andra vet om att man tillhör Gruppen. Eller Sekten. Det är ett ideologiskt ord bland många som endast används inom en snäv krets och inget allmängiltigt överhuvudtaget. Det är ingen tillfällighet att det inte uppkommit bland ”vanligt folk” utan bland extremister. Signalorden används som ett sorts besvärjelser för att mota de egna demonerna och tillkortakommanden. Som komfort. Det är alltså inget som ett fackförbund ska befatta sig med. Alls.

Bara det att själva uttrycket i sig är extremt sexistiskt, i klass med ”kärringgnäll” borde fått Unionen att dra öronen åt sig. Uttrycket mansplaining är endast en ideologisk härskarteknik som ENBART är till för att tysta kritik. Det tycker Unionen är toppen.

mansplainingsakuten-unionen1

Det är alltså extremister det handlar om och inget annat. Bevisas av de som ska sitta telefonvakt, man hittar Ida Östensson, den kända bidragsmjölkaren som hittills på några år mjölkat minst 8 miljoner kronor i bidrag till ideologiskt trams och inget annat. Hon som tror att en norm för över 99% av männen styrs och skapas av vad mindre än 1% ägnar sig åt. Hennes organisation hävdar att vi i Sverige uppfostrar våra söner att våldta tjejer. Idéerna de för fram på olika områden är inte sunda på något sätt.

Sen hittar vi en som heter Christina Knight

christina-knight

Hon kanske har blivit kvalificerad för telefontjänsten tack vare sina 15 poäng genus? För det är bara på genuskurserna man ”lär sig” att trams som ”mansplaining” skulle vara något som är på riktigt.

Vi har en som heter David Flato, han har ett företag i ”jämställdhetsbranschen”. Eller Vinster i Välfärden som man också kan kalla det eftersom det bara är stat och kommun som överhuvudtaget är dumma nog att betala för deras trams. Och har man ett företag i Genusbraschen så är man radikalfeminist, dvs man står LÅNGT ut på vänsterkanten där man anser att det privata är politisk oavsett hur privat det är. Givetvis är Östensson en Fisare, glömde det ovan.

Moa Svan är en HBTQ-aktivist. Och radikalfeminist.

Bodil Sidén är också med, hon var aktiv i MUF (Nya MUF?), eller vad de heter, förut. Hon har med hela sitt hjärta tagit till sig metoderna som radikalfeministerna långt ut på vänsterkanten använder när hon flera gånger blivit påkommen med att ljuga och hitta på om allt hat hon får på twitter av arga medelålders män. EXAKT som vänsterextremisterna brukar göra. När hon lämnade MUF så undrade jag om hon dyker upp i UF eller Grön Ungdom men det är oklart än så länge. Men om hon deltar i det här så lutar jag åt att det blir FI (eller UF då). Med tanke på sällskapet.

Nina Åkestam är en välkänd radikalfeminist.

Anders Wallner var med och körde IslamistPartiet de Gröna i botten med identitetspolitik innan han lämnade det sjunkande skeppet. Radikalfeminist alltså.

Nina Hemmingsson välkänd radikalfeminist.

Zinat Pirzadeh vet jag inget om. Av det jag ser av henne på twitter så verkar hon vara vänlig och trevlig.

Manne Forssberg är nog inne i radikalfeminismen också, har en blogg på Mama.

Emma Green är väl den där höjdhopparen va? Hon som målade naglarna för att få uppmärksamhet när förmågan att hoppa högt inte var på topp? Eller så finns det fler Emma Green helt enkelt.

pernilla-hammarberg

Pernilla Hammargren är en radikalfeministisk komiker. Garanterat kränkfritt safe space för unika snöflingor den där klubben.

Elaine Eksvärd är en som inte tycker att yttrandefrihet är en bra grej. En TYPISK idé som frodas i genus- och radikalfeministkretsar eftersom de befinner sig så långt till vänster att Jonas Sjöstedt är ett högerspöke i jämförelse.

peter-tai-christensen

Ni kan ringa Peter i morgon så mansplainar han vad mansplaining är. Ni noterar att de skriver ”manliga härskartekniker” va?  😛

unionen

Och eftersom de inte ens själva förstår vad som är fel fast folk talar om det i klartext så kan man med fog ta för givet att den som sitter och svarar på frågor både på twitter och facebook är just radikalfeminister och därmed själva är sektmedlemmar.

Katarina Hamberg är en genusmedicinsk professor i Umeå.

Clara Henry är hon som ska skvätta mens in i finrummen. En radikalfeminist alltså.

Jenny Jägerfeld är en psykolog och författare. Vet inte om det särskilt lämpligt att en psykolog håller på med ideologiskt trams och hittepå…

seher-med-vc3a4n.png

Seher Yilmaz är en välkänd radikalfeminist som får kväljningar av män. Men det ville hon inte kännas vid när hon och Näsviseförmedlingen, som också är en radikalfeministisk organisation, helt plötsligt fick uppdrag av Alice Bah Kuhnke.

Vem Tina Jarlerud är har jag ingen aning om. Men sällskapet här mer än antyder att det också är en som anser att det privata är politiskt.

Så ladda upp med intressanta frågor till de radikalfeministiska experterna! Välj vilken som du tror är intressant att prata med och ring då. När de drar upp ”struktur” som orsak till något så fråga hur de menar. När de börjar prata ”norm” så be dem definiera vad en norm är. Börjar de prata om ”maskulinitetsnormer” så fråga lite mer noga vilka normer de menar då. Osv. Vad det än handlar om så be dem vara lite mer specifika hela tiden, låt dem inte komma undan med sitt svepande påhittade trams! Det finns nog ett helt batteri med intressanta frågor man kan ställa till dem! Den första frågan borde vara varför de är så grova sexister och fråga om de kan köra en vecka ”kärringgnäll” nästa gång och om de tycker det vore ok? Om de inte tycker det är ok så fråga varför eftersom mansplaining tydligen går alldeles utmärkt.

Det här är ju ett lysande tillfälle egentligen eftersom radikalfeminister alltid blockar alla som ställer besvärliga frågor normalt sett så nu ska man ta chansen!

Gå gärna in på Unionens fb-sida och kolla. Det är stor humor där! En del förstår inte ens att ”begreppet” mansplaining är nästan själva definitionen av sexism. Det gör inte Unionen själva heller. De har ingen aning så gissar att den som kommit på den här idén är en radikalfeminist som givetvis läst ordentligt med genus och vars hela liv kretsar kring män på något sätt, hon (ja det är garanterat en hon…) pratar bara om män på olika sätt men ALLTID som ett problem. Hon har förmodligen aldrig yppat något positivt om män överhuvudtaget. Hon tror på det allsmäktiga patriarkatet, använder ord som ”diskurs” och ”jämställdhetsperspektiv” och ser ”könsmaktsordningen” som en bevisad sanning som allt ska utgå ifrån. Hon är sjukligt intresserad av mens, har förmodligen en frisyr med kortklippt lugg och ögonbrynen ser ut som packtejp. Hon kan också ha färgat håret rött, lila eller grönt. Hon har troligtvis en ring i näsan också. Hon förstår inte statistik alls utan tror att lika utfall är jämställdhet och att underlag och fakta är patriarkal härskarteknik som man bara kan bortse ifrån. Hon klagar på att folk väljer könsstereotypt på skola och i arbete och att man ska lära dem att välja rätt. Att hon själv valt det mest extrema könsstereotypa man kan göra, Genus, hör inte till saken utan det gäller bara alla andra såklart. Själv är hon UPPLYST och ville verkligen läsa genus, det är alla andra som inte förstår att de väljer fel. Hon är ett stort fan av ”normkritik”. Så länge man inte är kritisk mot normkritiken givetvis! För det är ju en helt annan sak…

Uvell har också tagit upp det här.

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

95 kommentarer

  1. Varför tror jag telefonväxeln kommer vara ‘allo ‘allo.

    Men kassakonton bör vara ka’ching ka’ching.

    Svara
  2. Pelle2

     /  11/14/2016

    Jag skrev följande till Unionen:
    Såg att ni skall öppna något ni kallar för mansplainingakuten där ni skall ge folk hjälp med att bemöta härskartekniker.
    Jag undrar varför ni valt att kalla det hela för mansplainingakuten i så fall och inte härskartekniksakuten ?
    Mansplaining är ett ord som enligt mig mest används av radikalfeminister gentemot män i nedsättande syfte.
    En ledtråd till varför ni använder ordet mansplaining är att ni har anlitat kända radikalfeminister som t.ex Ida Östensson,Seher Yilmaz,Moa Svan och Clara Henry som experter.
    Hur tror ni det känns för mig som manlig medlem att ni kallar den negativa företeelsen härskartekniker för mansplaining ?
    Tror ni att det ger mig ett förtroende för att ni jobbar för mig ?
    Kom inte dragande med svepande formuleringar om att ni jobbar för alla oavsett kön utan visa det i handling istället…
    För övrigt är det ju förbluffande att ni åter igen anlitar Seher Yilmaz som skrev en debattartikel på Nyheter
    24 med rubriken män ger mig kväljningar.Efter två år, förmodligen när hon blev ordförande i Rättviseförmedlingen,
    ändrade de dock rubriken på nätet….
    Jag betalar inte min medlemsavgift för att finansiera radikalfeministers uppehälle och ideologiproduktion.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/14/2016

      Jag tycker att du borde lämna Unionen, lätt för mig att säga, men det kanske finns något annat förbund som du kan gå med i? Jag har faktiskt mer sympati för ren korruption, såsom den som skedde i kommunal, när företrädarna söp upp strejkassan, då fick de åtminstone nått nöje av pengarna.

      /Frida

      Svara
      • Pelle2

         /  11/14/2016

        Om jag hade ett annat alternativ hade jag lämnat för länge sedan, Frida.
        Som jag skrev längre ner i en kommentar kan jag inte gå med i Saco eftersom jag inte
        har några akademiska poäng. Får väl läsa en poäng i genusvetenskap ;-).

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  11/14/2016

          Det vore ju galant! Poängen delas ut gratis, förutsatt att du lever upp till examinationskraven (Fridas anm. inom parantes neden.)

          ———–

          https://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_course_page_1045GV

          Examination – Samtliga delkurser examineras genom
          – Skriftlig hemtentamen – (salstentamen är patriarkalt)
          – Examinerande seminarier (alltså, sitta i grupp, gärna formad som en inkluderande ring och konsensusmysa)
          – Löpande muntliga och skriftliga framställningar (ocskå att sitta i gruppring och konsensusmysa)

          För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs motsvarande betyg på minst 22,5 högskolepoäng

          Betygskriterier delas ut vid kurs/delkursstart.

          ———–

          Hade trevligt att få läsa betygskriterierna, gissar att det för väl godkänt krävs en djupare förståelse för hur allsmäktig den världsomspännande könsmaktsordningen faktiskt är.

          Inom nästa alla humanistiska discipliner så brukar det titt som tätt dyka upp inomdisciplinära avhandlingar och rapporter som ifrågasätter ämnets metod/vetenskaplighet. Den som hittar en sådan inom fältet genusvetenskap bjuder jag på ett årskort på Gröna Lund.

          /Frida

          Svara
          • Pelle2

             /  11/14/2016

            Du lär inte behöva betala ett endaste Grönankort Frida.
            Att ifrågasätta genusutbildningar är kvinnohat. Det kan du läsa flera
            hyllmeter om i genusbiblioteket på Södertörn. 😉

          • Grodan Boll

             /  11/14/2016

            Vad? Sedan när sker inte examination genom spoken word?

        • Jans

           /  11/15/2016

          Aha, så Unionen kan i princip hålla en del utan akademiska poäng som gisslan. Själv kunde jag gå ur och välja Ingenjörsförbundet, fast jag inte riktigt är ingenjör. Det är rätt läskigt att vi fått en situation där flera fackförbund i princip ser en del av sina medlemmar som motståndare och om det då inte finnas alternativ så är man ju kidnappad. Det är väl samma för en del LO-förbund gissar jag?

          Svara
  3. G

     /  11/14/2016

    Del 1:

    Politiker och blöjor ska bytas regelbundet! Bägge av samma anledning… Problemtet med Trump, Åkesson Le Pen och hela det gänget är att de har rätt (i vissa sammanhang)… Vi har en politisk elit som styr hela västvärlden som uppenbarligen ljugit för sina medborgaren och blåst blårök i folks ögon för att de inte ska se sanningen… En elit som ser till att sko varandra och klappa varandra i ryggen. Trumps seger handlar inte om rasism utan om att folk är missnöjda med en politisk adel som har glömt bort stora delar av sin befolkning. Och Sverige är värre än många andra länder vi är ett litet land där vi har en politisk elit, media och debattörer som tycker ungefär lika, går på samma fester och aldrig konfronteras med folk som tycker olika. Det bästa exemplet är när hela den svenska PK eliten sa att Sverige skulle tjäna på den stora flyktingströmmen…. Men alla förstår att detta kommer belasta det Svenska samhället något enormt. Istället för att debattera detta med SD så har man försökt stänga ute dem från all politisk makt vilket kommer att göra dem ännu större. Så kära politiker, media och debatörer sluta uppföra er som en kränkt kör av genusvetare och kavla upp ärmarna för vi har stora utmaningar i vårt land för det är inget snack om att vår demokrati är hotad och det är inte av SD utan av er! För er inkompetens kommer se till att vi snart kommer ha ett högerpopulistiskt parti som leder vårt land… Avslutningsvis så vilja säga att jag själv är för en ganska stor invandring MEN VI MÅSTE HA EN PLAN och det har vi inte… bjuder på en liten film från en dyk jag gjorde på Filippinerna under en Robinson inspelning

    A post shared by Paolo Roberto (@1paolo2) on

    Del 2:

    Blir sjukt förbannad jävla lögnare och pissmyror! Då har #expressen ryckt saker ur i sitt sammanhang! Man blir sjukt förbannad på en samhällselit som konstant försöker trycka ner de icke politiskt korrekta åsikterna! Man citerar mig i allt utom det viktiga: att jag ÄR FÖR en stor flyktinginvandring! Men man måste för fan ha en PLAN! Vill ni göra mig en tjänst? Snälla,snälla kan ni gå in och bomba sönder deras kommentators fält. För det är det här som är problemet med ett land där bara EN åsikt är ok. Man försöker skrämma folk till tystnad! Men ni ska ha jävligt klart för er att jag kommer aldrig att hålla käften. För att tycka olika är det som är demokrati. Länder där bara en åsikt är ok är diktaturer

    A post shared by Paolo Roberto (@1paolo2) on

    Svara
  4. G

     /  11/14/2016

    Jag hoppas någon som även spelar in samtalet ringer och ställer stollarna mot väggen, och lägger sedan upp samtalet på YT efteråt såklart haha. Sen pubbas säkert en artikel någonstans ”Unionen fick samtal från en del arga vita män som inte förstår sig på det här med mansplaining”….

    Svara
  5. Pelle2

     /  11/14/2016

    Johan Westerholm på ledarsidorna skriver intressant om hur Wolodarski och Anders Lindberg lider av Trumpofobi och att vi inte vet hur Trump kommer bedriva sin politik.
    Han spekulerar dock lite kring hur han tror att Trump kommer att agera.
    http://ledarsidorna.se/2016/11/smittade-av-trumpofobi/

    Svara
  6. michael.

     /  11/14/2016

    Jag hoppas verkligen att män som är medlemmar i Unionen ställer sig frågan varför man ska fortsätta stödja könsrasism och tar sig en funderare om sitt medlemskap.

    Svara
    • Pelle2

       /  11/14/2016

      Som sagt var, jag har inte så mycket annat att välja på.
      Jag har ingen akademisk utbildning och kan därför inte välja något saco-förbund och att vara medlem i ett annat fackförbund som inte har sina medlemmar i min bransch vore skäligen meningslöst. Dom kommer aldrig driva saker som är relevanta för mig och kommer förmodligen inte driva på min löneutveckling.
      I huvudsak är jag nöjd med Unionen men dessvärre verkar dom ha blivit infiltrerade av radikalfeminister…

      Svara
      • Fuktig

         /  11/14/2016

        Gå ur unionen men var kvar i akassan.

        Svara
        • Pelle2

           /  11/14/2016

          Jag vill vara med i facket för att få stöd i löneförhandlingar och andra arbetsrättsliga situationer. Dessutom får jag tillgång till arbetslöshetsförsäkringar och annat.
          Tror det skulle bli problematiskt om var och en förhandlar för sig själv och att man inte är många som vid behov kan sätta press på arbetsgivaren.
          Så länge allt löper på klarar man sig med enbart A-kassa.

          Svara
          • Lövet

             /  11/14/2016

            De kompletterande inkomstförsäkringarna är det enda som håller mig kvar.

            Jag var inne på att byta till Ledarna tills jag kollade upp deras FB-sida. De är all-in kvotering. Både till ledningsgrupper, styrelser och vad gäller f-försäkringen.

            Ett tydligt exempel på hur vänstern gått bort sig – det är ingen arbetarrörelse längre de håller bara på med identitetspolitik.

          • Olof

             /  11/14/2016

            Solid och Accept har privata inkomstförsäkringar. Inte direkt billigt, men.

  7. Svenne

     /  11/14/2016

    OT: Även Schulman är ute i ogjort väder…

    Svara
  8. Svenne

     /  11/14/2016

    OT: Thomas Gür om s.k. grindsamhällen:

    Svara
  9. G

     /  11/14/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/14/2016

      Och dagen efter publicerar riksprettot Björn ”högtravaren” Wiman följande debattartikel.

      https://web.archive.org/kultur-noje/kulturdebatt/bjorn-wiman-nu-gar-antisemitismen-i-armkrok-med-usas-president/

      Röstade man på Trump så gillar man nazism…

      …ungefär!

      Vi får väl se vad som händer, men något säger mig att Trump likhet med vad republikaner brukar pyssla med kommer bedriva en ytterst Israelvänlig politik.

      Svara
      • Ingen kommer ihåg Reagan. Ingen kommer ihåg Bush.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  11/14/2016

          Lite lustigt att DN:s chefredaktör menar att de inte bedriver agendajournalistik. De kan i princip inte publicera en enda nyhetsartikel utan att förklara hur man ska ”tolka” den. Och varenda tyckarjournalist på hela blaskan verkar ha fått i uppdrag att skriva om Trump. Kan de inte behärska sig? Nej, de håller på med agendajournalistik. Och då ska alla skriva om samma sak, det blir både billigare och samtidigt enklare att kolla så att alla medarbetare tycker rätt, för tänk om de skulle skriva lite bredare, vad svårt det skulle bli.

          Så här såg dagens förstasida ut.

          https://web.archive.org/web/20161114140001/http://www.dn.se

          Vänsterfältet uppifrån och ner…

          1. Trump – Analys / politisk krönika
          2. Trump – Nyhetsrapport
          3. Trump – Analys / Politisk krönika
          4. Hälsa – Nyhetsrapport
          5. Utrikes – Nyhetsrapport
          6. Trump – Nyhetsrapport
          7. Trump – Analys / politisk krönika
          8. Trump – Nyhetsrapport
          9. Genus – Nyhetsrapport
          10. Genus/Trump – Analys / politisk krönika

          Till och med Johan Esk, sportjournalistikens högtravande motsvarighet till Björn Wiman, rycker in – tycker rätt.

          http://www.dn.se/sport/johan-esk-jag-onskar-att-ali-hade-gatt-nagra-debattronder-mot-trump/

          /Frida

          Svara
          • Bo

             /  11/14/2016

            När herr chefred tillträdde (2013?) skrev han bokstavligen (finns bilder på nätet) i DN att de skulle övergå till agendasättande journalistik. Det är alltså ingen ide att herr chefred förnekar detta.Källa: http://www.dn.se/ekonomi/dnse-starker-sin-stallning/

          • Pelle2

             /  11/14/2016

            Tyckte att han försökte prata bort att de sysslar med agendasättande journalistik.Hörde inte att han riktigt svarade på det.

          • Jans

             /  11/15/2016

            Agendasättande är också billigt. Sitta på redaktionen, titta vad andra rapporterar och sedan tycka. Ytterst billigt jämfört med att skicka ut riktiga reportrar på riktiga reportage där de verkligen försöker ta reda på vad som verkligen händer ute i verkligheten. Både dyrt och komplicerat. Speciellt om man samtidigt, som DN, vill få sin världsbild bekräftad till varje pris. Tänk om reportern kommer hem med en annan bild, då måste man ju slänga sin egen analys… jag menar då måste ju reportern slänga reportaget eller ljuga ihop ett annat.

    • Kristian

       /  11/14/2016

      Finns det fler än jag som inte orkar lyssna på Wolodarski, utan bara hoppar fram till nästa gång Teodorescu talar?
      Karln är ju ett koncentrat av PK med en aning grädde för att få rösten lagom len.

      Svara
  10. G

     /  11/14/2016

    Liv eller död Ygeman
    http://www.folkbladet.se/opinion/liv-eller-dod-ygeman-om4379036.aspx

    Bra av Widar om terrorister och säkerhetsläget. Ja, man kan undra hur vissa av alla dessa sympatisörer som ju finns i stort sett överallt kommer agera när grupperna där nere blir mer och mer pressade från olika håll och längre fram när deras s.k ”huvudstad” inte längre existerar som nu hmmm.

    Svara
  11. Leif

     /  11/14/2016

    Och hur ska de hantera en satkärring som plötsligt dyker upp inom Unionen?

    Mensplaining?

    Svara
  12. Rikard

     /  11/14/2016

    Hej.

    OT, men jag tar risken:

    [http://kvartal.se/artiklar/vi-valde-islam]

    Mycket sansad text med god ton och djup analys. Om varför svenska kvinnor konverterar till islam.

    Ang. Unionen: sökte på en fd. elevs räkning kontakt med Unionen förra året angående huruvida den fd. eleven kunde bli medlem eller ej. Till saken hör att personen är autistisk och därför behöver mycket tydliga och klara, konkreta instruktioner. Råd av typen: ‘Läs på hemsidan’ nyttar föga med andra ord.

    Svaret från Unionen blev tyvärr just ‘läs på hemsidan’. Då jag frågade om det var möjligt om någon via e-post, personligt möte, eller via telefon kunde leda min fd. elev genom processen och bedöma om det var rätt förbund (vilket väl borde kunna besvaras med ‘ja’ eller ‘nej’ tycker man) blev svaret igen ‘läs på hemsidan’. Tack men nej tack.

    Personen är idag medlem i GS-facket, eftersom deras lokalavdelning svarade i telefon med ”Jamen be [namn] komma hit i så fall, så löser vi det. Fråga efter sekreteraren.”

    Eftersom det är min enda erfarenhet av Unionen blir min slutsats att de håller stilen.

    Tyvärr.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • G

       /  11/14/2016

      ”…med glimten i ögat” haha, ni ljuger så ni tror er själva!

      Svara
      • Jans

         /  11/15/2016

        Hade de haft det hade de naturligtvis gjort något kul med kvinnliga härskartekniker och några seriestrippar där kvinnor kör härskarteknik. De försöker bara rädda vad som räddas kan.

        Svara
    • Pelle2

       /  11/14/2016

      Följande citat från unionen är ju belysande för hur dom ser på kritiken:
      ”Vi kan inte annat än förtydliga att det inte var vår intention att peka ut samtliga män. Om det känns tillräckligt eller inte får kritikerna själva ta ställning till, avslutar Peter Tai Christensen, utredare på Unionen.”
      Det är ju ganska uppenbart att många är förbannade men dom verkar tycka att problemet ligger hos oss och inte hos dom…

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/14/2016

        Det stora problemet är att feminister ser sig som intellektuellt ofelbara, helt oförmögna att ta in ett motsatt förhållningssätt, konsekvensen av denna osvikliga indoktrinering är att de uppfinner användbara verktyg och ”kunskaper” för att spjärna emot, mansplaining är en av dem, könsmaktsordningen och patriarkatet två andra.

        Sen är det helt uppenbart att denna typ av kampanjer också är en naturlig följd av att en stor mängd arbetslösa bidragsfinaniserade yrkesfeminister behöver ett uppehälle. De verkar i ett tätt sammansatt nätverk där de ständigt gör sitt bästa för att hålla sin ekonomiska livlina vid liv.

        På samma sätt som 70-talets Maoister nu får skämma ögonen ur sig kommer dagens feminister om några tiotal år tvingas att springa omkring med en skämskudde i fickan.

        /Frida

        Svara
      • michael.

         /  11/14/2016

        Ett bra exempel på fackplaining att strunta i medlemmarnas åsikter med ett uppifrån och nedåt perspektiv.

        Svara
      • Jans

         /  11/15/2016

        Exakt, jag förstod nästan från början att de skulle köra den analysen och när de gjorde det gick jag ur. Vill de inte anstränga sig mer, är jag så ointressant så behöver vi inte varandra.

        Svara
    • Kristian

       /  11/14/2016

      Mobbare har väl alltid ”glimten i ögat”?
      ”Det var ju bara på skoj!”

      Svara
      • Jans

         /  11/15/2016

        Det är ju precis sånt som feminister själva alltid klagar på. Män som ”skojar” och säger ”höhö”…

        Svara
  13. MiT

     /  11/14/2016

    Svara
  14. Jag blev nyss strutsblockad av Bodil Siden på Twitter. Undrar om hon kommer att slänga på luren i örat på folk som ställer kritiska frågor också?

    Svara
    • Jans

       /  11/15/2016

      Min gissning är att de kommer att köra med grindvakter. För att skydda sina ömtåliga coacher.

      Svara
  15. MiT

     /  11/14/2016

    Och vilka har varit med och ivrigt stämplat…?

    Svara
  16. MiT

     /  11/14/2016

    Svara
  17. MiT

     /  11/14/2016

    Intressant!
    ”To Our Readers, From the Publisher and Executive Editor”
    http://www.nytimes.com/2016/11/13/us/elections/to-our-readers-from-the-publisher-and-executive-editor.html

    ”As we reflect on the momentous result, and the months of reporting and polling that preceded it, we aim to rededicate ourselves to the fundamental mission of Times journalism. That is to report America and the world honestly, without fear or favor, striving always to understand and reflect all political perspectives and life experiences in the stories that we bring to you.”

    Svara
  18. MiT

     /  11/14/2016

    Svara
    • Klimathotet

       /  11/14/2016

      Det ser mer ut som Watts än Bevely Hills på bilden.

      Svara
  19. MiT

     /  11/14/2016

    Är det någon som har ringt mansplainingsakuten som kan rapportera? 😛

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/14/2016

      Ska bli jättekul att få höra alla ”viktiga” vittnesmål som jourfeministerna snart kommer kunna återge.

      ”Det här visar bara än en gång på hur viktigt det är att kämpa mot ojämställda strukturer, och arbetslivet är på inga sätt någon fristad när det kommer till patriarkatets negativa inverkan…”

      Vem ringer det där numret?

      Tre gissningar.

      1. – kränkta feminister.
      2. – se: första gissningen.
      3. – se: andra gissningen.

      Svara
      • trollan

         /  11/14/2016

        Min gissning är att vi kommer få höra om ”hatet” från alla dessa kränkta män som reagerat mot detta fantastiska initiativ, vilket kommer bevisa för dem att det verkligen är behov av detta så de fortsätter ännu ett varv med ännu mer radikalfeminism.

        Enda som tjänar på det är naturligtvis dessa genuskonsulter. Mig, som varande medlem i Unionen (och med inkomstförsäkringsgarantin som saknas i A-kassan vilket tvingar mig att fortsätta vara med) ger detta spektakel noll och intet. Bara frustration. Och vetskap om att mina protester kommer klinga ohörda då jag inte ens hamnar med i ”vita män” utan kvinnor, och då kan de bara nonchalera mina protester som vanligt.

        Svara
    • icke-svensk

       /  11/14/2016

      Idé: ring dem, berättar om en ngn tyranisk kärring på jobbet…
      glöm inte att använda dig av ordet hen, annars kommer de inte lyssna på dig.

      Svara
    • Olof

       /  11/14/2016

      Nej. Däremot har jag begärt utträde.

      Som man kunde misstänka har de inte lärt sig något alls av Trumps vinst. Det skall bli intressant om de gör det när LePen tar över Frankrike, AFD Tyskland och SD Sverige. Jaja. Make Germany great again, here we go…

      Svara
    • Jans

       /  11/15/2016

      Sorry, jag är ingen telefonmänniska. jag vet att jag kommer att få för hög puls och ångest så jag avstår. Jag vill inte prata med folk som hatar mig.

      Svara
  20. Svenne

     /  11/14/2016

    OT: En sida Av Trump vi inte brukar få se (länk i tråden):

    Svara
  21. Svenne

     /  11/14/2016

    #satir… 😛

    Svara
    • Satir? Fattar inte vad är satir.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/14/2016

        Vardagsrealism, framför allt när gott folk blir påkomna som hycklare.
        ”Men, heheh, det var ju bara ironiskt menat?”
        Frågetecknet på slutet är viktigt.

        Svara
      • Svenne

         /  11/14/2016

        Ja, hrrrm, Margot Wallström har väl inte begått Seppuku, än:)

        Svara
  22. Frida Gustavlin

     /  11/14/2016

    http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/11/14/rasar-mot-mansplaining-akuten–driver-en-manshatisk-kampanj/

    ”Unionens kampanj ”mansplaining-aktuen” ska belysa problemet med manliga översittare på arbetsplatser. Men det humoristiska greppet från fackförbundet väcker ont blod bland kränkta män i sociala medier.”

    Resmue noterar också att ”kränkta” män känt sig kränkta.

    ”Från fackförbundets sida understryker Unionen att de inte påstår att alla män ägnar sig åt mansplaining.”

    Och att de gjort det med humor verkar ha varit en viktig parameter. Här kommer därför ett bra förslag på uppföljande humorkampanj, som med all säkerhet kommer kunna spetsa till det rejält, och väcka uppmärksamhet för en ”viktig” fråga.

    ”Horakuten – ring Unionen vecka 47 om du drabbats av att någon av dina kollegor, företrädelsevis kvinnor, tillskansats sig privilegier och förmåner genom att spela på sin sexualitet och agerat obetingat flörtigt.

    Unionen vill understryka att horaktigt härskarbeteende inte bara är något som kvinnor ägnar sig åt, men att det framförallt är kvinnor som håller på så, och att det inte gäller alla kvinnor, men att det i grund och botten är ett kvinnligt beteende.”

    Låt oss sedan se hur många ”kränkta” kvinnor som känner sig kränkta…

    /Frida

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/14/2016

      ”Jag ville göra det här med humor för då kan begreppen ställas på sin spets. Jag gjorde det med glimten i ögat, men det verkar inte ha framgått utan kvinnor som inte jobbhorat har tolkat kampanjen negativt. Frida, fri tyckare på Internet till Toklandet.”

      Svara
    • michael.

       /  11/14/2016

      Womensplaining.
      Inom kvinnodominerande yrken är sjukskrivningar pga psykiskohälsa stor där utfrysningar och skitsnackande om kollegor är en starkt bidragande orsak till detta dvs womensplaining,därför kommer vi inom Unionen nu starta en kampanj om womensplaining.
      Hälsningar Unionen.
      Självklart kommer vi inte få se något sådant.

      Svara
  23. MiT

     /  11/14/2016

    ”Mohammed våldtog på kristet läger – men personalen vägrade ingripa”
    http://www.friatider.se/mohammed-v-ldtog-p-kristet-l-ger-men-personalen-v-grade-ingripa

    Svara
  24. Ett försökelse till att förstå:

    http://www.metro.se/kolumner/de-rostade-pa-trump-for-att-han-ar-den-enda-tegelsten-de-har/EVHpkk!IAxiHlnlFGKQ/

    Fuck yourself, Jack! Aldrig förr har jag läst en sådan nedvärderande text. Där är en sjö. Hoppas du inte är en kork.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/14/2016

      Om det ens fanns en gnutta självironi i den där texten så skulle jag nog förlåta honom. Så dryg att han borde få pris, en medalj, en röd rosett.

      ”Jag röstade på Donald Trump, inte bara för att jag, som du kanske tänker, är arbetslös, fattig, dum eller rasist – utan ibland för han var den enda tegelsten jag hade.”

      Usel liknelse. En tegelsten är först och främst inte som Jack Werner menar, en sak man kastar genom en glasruta för att få uppmärksamhet, kanske våldsvänstern ser tegelstenen så, för de flesta är det blott en byggdel som man använder för att konstruera saker som andra faktiskt har användning för.

      Jack Werner är ett lysande exempel på att titlarna opinionsjournalist och journalist inte bör förenas under samma streck.

      /Frida

      Svara
      • Kristian

         /  11/14/2016

        Skall vi diskutera murarhantverk kommer jag i sammanhanget att tänka på Poes ”The Cask of Amontillado”.
        Men JW och andra har väl redan murat in sig själva.

        Svara
  25. Jan

     /  11/14/2016

    Vem bryr sig om det där vulgära fackförbundet? De gör vad som helst för att marknadsföra sig. Protesterna blir också ett sätt att få uppmärksamhet. Låt dem hålla på.

    Svara
  26. Frida Gustavlin

     /  11/14/2016

    Unionens mångfaldsundersökning.

    http://www.unionen.se/sites/default/files/mangfald2015.pdf

    Från sammanfattningen.

    Mångfald ökar tydligen vinsten i företaget. Eller de som svarar tycker att mångfald ökar vinsten. Vanligtvis avgörs inte sådant genom att fråga vad fackets medlemmar tycker, utan genom att kolla i bokslut och på ett empiriskt vis avgöra saken. Det bygger givetvis på att man bestämmer vad mångfald är, och mäter över tid.

    Unionen drar också slutsatsen att en uppförandekod behövs på arbetsplatser. Låt mig gissa. Den ska antagligen skrivas av någon politruk bland vänsterfeministerna?

    Jag jobbar i en bransch där man tittar på liknande saker, man brukar tala om ”gnällfaktorn” i sådana här undersökningar, att de som är gnälliga till större del ansluter sig till undersökningen, och att deras gnäll är konstant, helt oberoende av vad undersökningen frågar efter. Har man 10% missnöjda brukar det vara ett hyfsat gott betyg på att det inte är så jävla tokigt.

    ”På min arbetsplats behandlas alla med respekt, oberoende av olikheter och bakgrund – 84-91% svarar ja” se sid 19

    Och då ska ni ha med er att endast 25 av de privatanställda tjänstemännen faktiskt har svarat.

    Fridas slutsats, de som jobbar som privata tjänstemän är mycket nöjda med mångfaldhetsarbetet och några ytterligare styrdokument behövs inte. Helt motsatt slutsats som Unionen drar av sin undersökning.

    /Frida

    Svara
  27. Pether

     /  11/14/2016

    På Metros förstasida får vi veta att den enda grupp det fortfarande är ok att skämta och vara fördomsfull om är dvärgar. Någon som inte nått upp till att se verkligheten.

    Svara
  28. MiT

     /  11/14/2016

    https://toklandet.wordpress.com/2016/11/11/vardegrund-pa-entreprenad/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/14/2016

      Man kan undra varför UNICEF fortsätter att använda ACNE som sin reklamfirma om de ställer till det så här.

      Svara
    • Jans

       /  11/15/2016

      Jag vet inte om jag fullt ut tror på Unicef. De där välgörenhetsorganisationerna har stor makt och mycket pengar. Jag skulle tippa på att det funnits Unicefönskemål, uttalade eller underförstådda, för att inte tala om Malena Ernman och hennes stora inflytande. Det här är nog i grund och botten ett gäng som tycker och tänker ungefär likadant. Eller säg såhär, hade Unicef eller Ernman protesterat mot Acne om det INTE uppmärksammats? Inte en chans.

      Svara
  29. Perry

     /  11/14/2016

    Vad är oddsen på att unionen kör en ”Cuntfusing-akuten” nästa månad? 🙂

    Svara
    • Kristian

       /  11/14/2016

      Du kan nog flytta till Bahamas för insats motsvarande en Quattro Stagioni med läsk.

      Svara
  30. Frida Gustavlin

     /  11/14/2016

    https://web.archive.org/web/20161114173406/http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23911523.ab

    Det ni redan visste, Sverige har blivit tryggare™. En liten tröst är att det börjar klarna för fler att det blivit så mycket tryggare™ att bara 25% av alla gängrelaterade skjutmord klaras upp.

    • 948 skjutningar har de senaste fem åren inträffat i Stockholm, Göteborg och Malmö.
    • Minst 355 personer har skadats.
    • 71 personer har avlidit.
    • Cirka en tredjedel av det dödliga våldet där en gärningsman har identifierats, kan kopplas direkt till den organiserade brottsligheten.
    • Allt förre dödsskjutningar klaras upp. I början av 1990-talet klarades ungefär 90 procent upp medan det efter 2010 ligger under 25 procent.

    Vad beror detta på? På A svarar jag invandringen och på B den bristande integrationen – och så får man nog svara utan att bli kallad rasist, eftersom BRÅ vägrar redovisa siffror som talar emot som är färskare än från 2005. Och nej, jag begriper att det inte beror på invandrarna, vilket gör mig ännu mindre till rasist, om nu Jerzy Sarnecki mot förmodan skulle råka läsa detta.

    Hur ser det ut om femton år? Ska vi räkna med att antalet lösta brott sjunker lika mycket? I sådant fall får vi räkna med en uppklarningsprocent runt 7%.

    /Frida

    Svara
  31. MiT

     /  11/14/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/14/2016

      Det hon säger som forskare med stort F som förklarar att när hon doktorerade med stort D så fanns det män som inte svalde och vördade hennes otroliga bedrifter med stort B inom vetenskapen med stort V utan att blinka.

      Det är det som kallas mansplaining tydligen.

      Svara
    • Jan

       /  11/14/2016

      Det här är ganska lustigt för samtidigt har kvinnor (mer än män) en väldig tilltro till titlar och auktoriteter. Som doktorand hade nog Nina räknat med att bli behandlad som en prinsessa. Som en intellektuell gigant som man närmar sig med stor respekt. Förmodligen är det dock så att Nina med nöd och näppe skulle klara 1,1 på högskoleprovet. Trots doktorstiteln (om hon fick någon?).

      Svara
  32. MiT

     /  11/14/2016

    Svara
  33. Kristian

     /  11/14/2016

    Fnordspotting tar upp Sularpsfarmen:
    http://fnordspotting.blogspot.co.uk/2016/11/sularpsfarmen-och-narrativet.html
    ”När man skrapade lite på ytan fann man att vad Sularpsfarmens socialistiska tillskyndare med näbbar och klor hade försvarat var en kriminell och lätt maffialiknande verksamhet där djurplågeri, skattesbrott och grova hot hörde till vardagen.”

    Knivskarp analys som vanligt.

    Svara
  34. Jan

     /  11/15/2016

    De här förment goda skojarna ger sig inte. De vill ta hit fler ”barn”. Och Aftonbladet ger dem naturligtvis utrymme för sina barndrömmar.
    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/O9jvA/barnen-behover-andrum–inte-vi

    Svara
    • Jag tycker fortfarande att barn skall tillbaka till sina föräldrar. Går det inte får landet i fråga ta ansvar för dem. Då är de nära sina kulturella rötter. I Sverige brukar socialtjänsten in till det sista hoppet har barn kvar hos sina föräldrar. Man ger hellre hjälp hemma än omhändertar och placerar barn. Varför gör vi annorlunda med andras barn?

      Sedan tycker jag att vi ska hjälpa till på plats då får flera hjälp än några få.
      Vad skulle vi kunna bygga för 1 mille per skalle där borta?

      Svara
  1. Audi Sverige samarbetar med Kakan Hermansson | WTF?
  2. Fackförbundet Unionen i blåsväder över Mansplaining-akut | Genusdebatten
  3. Vi går SAKTA mot mer normalt tillstånd i Sverige | WTF?
  4. Kärringgnäll | WTF?
  5. Polisens kaos är alla organisationers framtid | WTF?
  6. Händelser under helgen | WTF?
  7. Metro, oberoende extremvänster | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: